(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

اصل و پایه فنگ شویی


 

رهایی از انباشتگی و درهم ریختگی در یک محیط اولین و مهمترین اصلی است که بایستی انجام شود. در حقیقت آلودگیهای فیزیکی، انرژی ساکنان قبلی و انباشتگی وسائل زائد در سر راه جریان نرم و هموار انرژی پیرامون باعث اغتشاش و گرفتگی می شود و چون بر اساس شبکه بندی نه گانه فنگ شویی در خانه که بیشتر در مباحث آینده در مورد آن بحث می شود. هر قسمت از شبکه بندی در محل زندگی جزئی از وجود ما می باشد و در صورت انسداد انرژی در دو شبکه بندی آن قسمت از وجود ما دچار نابسامانی و انسداد می شود.

با پالایش آن مکان و جدا کردن اشیاء زائد که به آنها دلبستگی پیدا کرده ایم و یا از آنها استفاده نمی کنیم، باعث آزاد شدن انرژی جدا شده از خود می شویم و همچنین جریان یافتن انرژی در آن قسمت باعث تعادل و حرکت در روند زندگی در آن قسمت از وجودمان می شود. هر قسمت از این شبکه (روح باگوا) متعلق به یک سمبل عدد، رنگ، پنج عنصر، جهت جغرافیایی، اعضای خانواده، عضو بدن، نحوه زندگی و .... می باشد. که یا وجود انباشتگی و مشکل از زندگی می توانیم به راحتی تشخیص دهیم کدام قسمت از اطاق، خانه یا عضو بدن دچار مشکل و عدم تعادل در انرژی های آن قسمت شده است. انباشتگی دارای بوی نامطبوع، رنگ، شکل و حالت چشسبناک می باشد که از طریق دیدن یا اسکن کردن با دست می توان آنرا حس و لمس کرد. 

مهمترین اصل از پالایش انباشتگی این است که ابتدا بایستی پالایش را از وجود خودمان (ترس، نفرت، حسادت، خشم و ...) شروع کنیم . سپس به سراغ محیط زندگی خود برویم. در فنگ شویی یکی از اصول مهم وجود عناصر آب، چوب، آتش، خاک و مغز می باشد که می توان چرخه سازگاری و ناسازگاری را در محیط یک خانه یا در درون بدن انسان مشخص کرد و از این طریق تعادل را بر قرار کرد . لذا در صورت فرصت می توان در بخش های آینده به آن اشاره نمود.


مطالب پیشنهادی:

اجرای اصول فنگ شویی در منزل

۵ نکته درباره پرده آشپزخانه

۷ نکته درباره جشن تولددر خانه

۵ راه و تغییر دادن سریع آشپزخانه 

این فنگ شویی پولدارتان میکند

12 نکته برای طراحی اتاق خواب بر اساس فنگ شویی

فنگ شویی

فنگ شویی و اتاق نشیمن

فنگ شویی و آشپزخانه ها

اجرای اصول فنگ شویی در منزل


یک خانه خوش شگون می‌تواند برای شما و خانواده‌تان سعادت، نیک بختی، سلامت و خوشبختی به ارمغان آورد. پیش از خرید خانه حتماٌ از متعادل بودن ان با محیط اطرافش مطمئن شوید طوری که نیروی سعادت بخش چی بتواند به راحتی در آن جریان داشته باشد. در این فصل به برخی ملاحظات که باید هنگام خرید خانه در نظر داشته باشید می‌پردازیم.

درب اصلی خانه

موقعیت درب اصلی خانه یکی از مهمترین ویژگیها است. درب اصلی خانه بیشتر از جاهای دیگر خانه محل رفت و آمد است. این دربی است که خانه را محافظت می‌کند و از طریق آن نیروهای ویرانگر وارد خانه می‌شوند و ستاره‌های خوشبختی نیز از طریق آن نفوذ خود را اعمال می‌کنند. بطور کلی عقیده عموم مردم بر این است که اگر درب جلو در موقعیت خوبی قرار داشته باشد، ساکنان آن خانه از سلامت، وفور نعمت و زندگی طولانی بهره‌مند خواهند شد.



درب اصلی ساختمان باید دارای لولاهای مرغوب، قائم و متناسب با اندازه ساختمان باشد. اگر درب اصلی بطور غیرعادی بزرگ باشد باعث خدشه دیدن خانه می‌شود و ساکنان آن دچار مشکلات مالی خواهند شد. اگر درب اصلی نسبتاٌ کوچک باشد ساکنان خانه همواره در مورد مسائل جزئی با یکدیگر به بحث و جدل خواهند پرداخت. چهارچوب درب همچون ستونهای محافظت کننده خانواده است و باید قائم و بدون پوسیدگی باشد.

مطالب پیشنهادی:


۵ نکته درباره پرده آشپزخانه

۷ نکته درباره جشن تولددر خانه

۵ راه و تغییر دادن سریع آشپزخانه 

این فنگ شویی پولدارتان میکند

12 نکته برای طراحی اتاق خواب بر اساس فنگ شویی

فنگ شویی

فنگ شویی و اتاق نشیمن

فنگ شویی و آشپزخانه ها

فنگ شویی و آشپزخانه ها


* از اجاق گازتان بیش از حد استفاده کنید چرا که اجاق بیانگر توانایی شما برای بالا بردن پتانسیلتان است. هر چه بیشتر آشپزی کنید، خیلی آسانتر می توانید از فواید فنگ شویی در برای سلامتی، ثروت و عشق لذت ببرید.


*چاقو ها و قیچی های تیز را در معرض نمایش نگذارید. حالت انرژی برنده این اشیا می تواند مشاجره، دلواپسی و اضطراب به همراه بیاورد. چاقو ها را در یک جعبه چوبی قرار دهید و قیچی ها را در قفسه بگذارید.


*از میوه ها و غذا های تازه لذت ببرید. غذای سالم به دیگران تعارف کردن این امکان را به افراد می دهد تا بدانند که آشپز خانه شما جایی است که در آن می توانند تغذیه شوند و پرورش یابند. یک ظرف بزرگ میوه تازه می تواند از لحاظ سلامت بدنی و روحی شما را تامین کند.


▪*اجازه ندهید که آشپزخانه در هم و بر هم شود. می تواند باری را بر روی زندگی شما تحمیل کند. اگر شما می خواهید که این بار را بردارید؛ در هم و بر همی های درون کابینت را تمیز کنید و وسائل زائد را بردارید و درون کشو ها و کمد ها را خلوت کنید. انباری خود را مرتب کنید و پیشخوان ها را از هر گونه وسیله ای که در طول روز بلا استفاده است، خالی کنید.


*یک کمد برای وسایل اضافی داشته باشید خیلی خوب است که وسیله ای برای نگهداری وسایل عجیب و غریب در خانه داشته باشید و آشپزخانه جای محسوسی برای این کار است. فقط به خاطر داشته باشید که این کمد باید به دقت مرتب شده باشد. روی آن دسته از کمد هایی سرمایه گذاری کنید که برای هر گونه وسیله ای مثل طناب، کلید، باتری ها و چسب های قطره ای و هر چیزی که می خواهید در آنجا بیندازید، جایی وجود دارد.


*وسایل سنگین را روی هم قرار ندهید. این باعث می شود که مدام احساس خستگی و دستپاچگی بکنید. اگر ماهی تابه و قابلمه هایتان را روی هم انبار کرده اید آن قفسه را جایی وصل کنید که مجبور نباشید زیر آن کار کنید یا بنیشینید.

*باید تصویر واضحی از ورودی داشته باشید و این کار نه تنها باعث می شود که در هنگام آشپزی احساس آرامش بیشتری بکنید بلکه باعث می شود که بتوانید شانس های دیگر زندگی را هم کشف کنید. اگر اجاق گاز شما رو بروی دیوار قرار گرفته آینه ای قرار دهید تا بازتابی از ورودی داشته باشد. حتی کتری براق روی اجاق گاز هم می تواند این کار را انجام دهد. چرا که سطح آن براق است و می تواند هر حرکتی را در پشت سر شما را نشان دهد.


*آب در روی اجاق به مدت طولانی قرار ندهید. این امر می تواند شما را افسرده کند و نیرویتان را برای زندگی بگیرد. هر زمانی که کارتان با کتری تمام شد، آب آن را خالی کنید.


*مطمئین شوید که لوله های شما به درستی کار می کنند. لوله هایی که آب می دهند و شیر آب هایی که چکه می کنند نشان دهنده این مطلب است که ثروت از زندگی شما می رود.


*یادتان نرود که یک نشیمن بسیار راحت در آشپزخانه تان درست کنید هر چه آشپزخانه تان آرامتر و راحت تر باشد راحت تر می توانید عشق و حمایتی که احتیاج دارید تا با آن پیشرفت به پیشرفت برسید را به دست آورید

مطالب پیشنهادی:


۵ نکته درباره پرده آشپزخانه

۷ نکته درباره جشن تولددر خانه

۵ راه و تغییر دادن سریع آشپزخانه 

این فنگ شویی پولدارتان میکند

12 نکته برای طراحی اتاق خواب بر اساس فنگ شویی

فنگ شویی

فنگ شویی و اتاق نشیمن

فنگ شویی و اتاق نشیمن


اتاق نشیمن قلب یک خانه است و منطقه ای است که بیشتر اوقاتتان را در آن میگذرانید بنابراین باید راحت باشد و حسی از وارهیدگی به شما بدهد. 


دکوراسیون این اتاق باید بازگوکننده بخش هایی از شخصیت شما برای مهمانان تان باشد و در عین حال فضایی برای اموال شخصی شما از جمله کاناپه ، صندلی ، تلویزیون و ضبط صوت و ... ایجاد کند. 


در ابتدا در آستانه درب ورودی ، رو به اتاق نشیمن بایستید ، دورترین گوشه سمت راست اتاق گوشه قدرت به شمار می آید که منطقه ارتباطات نیز هست و اینجا بهترین مکان برای تلویزیون یا ضبط صوت است به خصوص اگر یک یادگاری از کسی که دوستش دارید و یا عکسی از شریک زندگیتان را آنجا قرار دهید. 


اتاق نشیمن به شدت یانگ ( انرژی مردانه ) است پس برای تعدیل این انرژی بهتر است مقداری یین ( انرژی زنانه ) به آن اضافه کنید ، تعدادی کوسن ، مبلمان راحتی ، گیاهان پربرگ و سبز و شاداب و شاید حتی یک تنگ ماهی طلایی بتواند محیطی دلنشین پدید آورد

افزودن گیاهان شاداب ، روشن و مرتعش ، چی را تحریک میکند و میتواند نیروی تیرهای مخفی را ملایم کند ، گل خشک ایده بسیار بدی است چرا که نمادی از مرگ به حساب می آید. 


* قرار دادن آینه در بالای شومینه به جذب شاچی ( انرژی منفی ) کمک میکند. 


* شکل نعل اسبی محبوب ترین چیده مان برای مبلمان است ، از گذاشتن صندلی یا کاناپه جلوی در و یا پنجره خودداری کنید زیرا باعث میشود ساکنان خانه احساس ضعف کنند و حساس و آسیب پذیر شوند. 


* یک میز پذیرایی تمیز در وسط اتاق فنگ شویی بسیار خوبی است


مطالب پیشنهادی:


۵ نکته درباره پرده آشپزخانه

۷ نکته درباره جشن تولددر خانه

۵ راه و تغییر دادن سریع آشپزخانه 

این فنگ شویی پولدارتان میکند

12 نکته برای طراحی اتاق خواب بر اساس فنگ شویی

فنگ شویی

فنگ شویی



فنگ شویی  به معنای باد و آب است، یک فلسفه و فن باستانی در چین است و برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا در ساختمانهای مسکونی، تجاری، باغ و غیره استفاده می‌شود تا بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به طور کلی انرژی مثبت  چی داشته باشد. مهم‌ترین چیزهایی که باید رعایت کرد، پرهیز از بی نظمی و هرگونه انباشتگی، استفاده از رنگهای مناسب، خطوط منحنی، در نظر گرفتن جهت‌های مناسب است. البته امروزه به طور رسمی در چین آن را خرافات می‌دانند.




فنگ شویی در اصل یک فلسفه 5000 ساله چینیه که به هنر چیدمان و جابجایی اشیا تاکید دارد. فنگ شویی یعنی باد و آب...فنگ شویی منبع انرژی است و همانطور که می دانیم در اطراف ما دریایی از انرژی هست و به همین علت باید اشیا را جوری بچینیم که انرژی  براحتی گردش کند...مثلا اگه دقیقا جلوی درب ورودی یک آینه باشد این باعث می شود که انرژی هایی که از درب ورودی داخل می شوند همه منعکس بشه به خارج و این مطلوب نیست.


آیا تا به حال حس کرده اید که از چیدمان قسمتی از خانه رضایت شما را به خود جلب نمی کند و یا هیچ کجای خانه مطابق میل شما چیده نشده و بعد با خود فکر کرده اید که باید یکسری تغییرات اساسی در آن ایجاد کنید. فنگ شویی راهها زیادی را در پیش روی شما قرار می دهد. البته ایجاد تغییرات خانگی بر اساس تکنیک فوق، فقط شامل موارد فیزیکی نمی شود و موارد معنوی را نیز در بر می گیرد. در حقیقت شما با استفاده از تکنیک های فنگ شویی معنی خاصی را به هر یک از اسباب و اثاثیه منزل خود می دهید و از این طریق می توانید انرژی مثبتی که از آنها ساطع می شود را دریافت نمایید. این انرژی مثبت در فنگ شویی با نام "چی" شناخته می شود.

با اتکا به این شیوه به راحتی می توایند انرژی های منفی را از خانه بیرون کرده و جریان های سیال و مثبت را وارد خانه کنید و اجازه دهید "چی" یا همان انرژی مثبت وارد خانه شما شود تا زندگی پربارتر و شادتری را دنبال کنید.

 در فنگ شویی 5 عنصر اصلی وجود دارند که به واسطه آنها می توان به تعادل دست پیدا کرد. نام، ویژگی، جهت، و رنگ های مرتبط با هر یک به شرح زیر می باشند:

 


 

آتش – نماد اشتیاق و انرژی بالا

جهت: جنوب، شمال شرقی و جنوب غربی

رنگ های مرتبط: قرمز، نارنجی، بنفش، صورتی، زرد پر رنگ

 

زمین – نماد پروردگی، ثبات و پایداری

جهت: مرکز خانه

رنگ های مرتبط: بژ، زرد کمرنگ، لیمویی

 

فلز – روشنی، قطعیت، شفافیت و با خود صراحت، دقت، لیاقت، و کفایت را نیز به همراه دارد.

جهت: غرب و شمال

رنگ های مرتبط: طوسی، خاکستری و سفید

 

آب – آسایش، تازگی، آرامش، فراوانی

جهت: شمال و شرق

رنگ: آبی و مشکی

 

چوب – شادابی، زندگی، نشاط و با خود شفا، حیات، رشد، و ثروت را نیز به همراه دارد.

جهت: شرق و جنوب شرق

رنگ های مرتبط: قهوه ای و سبز

 

برای دعوت فنگ شویی به داخل منازل خود به نکات زیر توجه کنند:


 

1- از بین بردن ناهنجاری ها

کلیه اشیائی را که دوست نداشته و علاقه ای نسبت به آنها ندارید از محیط اطرافتان حذف کنید. این مرحله اجباری است و شبیه نوعی پروسه روان درمانی است چراکه اولین مرحله ایجاد هارمونی و به مثابه آن انرژی "چی" در خانه است.

2- جریان هوا و میزان نور را تنظیم کنید

این دو عنصر برای "چی" خیلی مهم هستند. سعی کنید درب ها و پنجره ها را به طور مکرر باز کنید. برای پاکسازی هوا از دستگاه تهویه و یا گیاهان فنگ شویی استفاده کنید. تا آنجایی که می توایند نور طبیعی خورشید را به داخل خانه راه دهید و کلیه طیف های رنگی را به اتاق وارد کنید.

3- طرح "با-گوا" خانه خود را بکشید

طرح با – گوا و یا نقشه انرژی فنگ شویی در هر مکانی متفاوت بوده و مخصوص به همانجا می باشد. سعی کنید نمونه "با – گوا" ی خانگی خودتان را طرح ریزی کرده و به تصویر بکشید. به این طریق به راحتی می توانید ارتباط مناطق مختلف منزل خود با زندگی تان را در یابید. به عنوان مثال منطقه جنوب شرقی خانه ارتباط مستقیم با انرژی پول و ثروت دارد.

4- در مورد 5 عنصر اصلی فنگ شویی تحقیق و جهات مرتبط با آنها را پیدا کنید

باید تشخیص دهید که هر عنصر در کجا به درد شما می خورد. به عنان مثال اگر می خواهید در زندگی به موفقیت و کامروایی بیشتری برسید باید از عنصر چوب و آب در مناطق جنوب شرقی خانه بیشتر بهره بگیرید.

5- عنصر ولادت فنگ شویی خود را پیدا کنید

و با استفاده از آن خانه ای بسازید که از این عنصر حمایت کند. به عنوان مثال اگر عنصر فنگ شویی شما آتش است، باید نمای آتش فنگ شویی را در خانه به منسه ظهور بگذارید. به این منظور می توانید از رنگ هایی نظیر قرمز، نارنجی، ارغوانی، زرشکی، و زرد در اشکال سه گوش و مثلثی استفاده کنید. شما همچنین نیاز مبرمی به استفاده از عناصر قوی چوبی در زندگی خود دارید چراکه چوب آتش را تغذیه می کند.

6- عدد "کوا" ی خود را پیدا کنید

با این کار می توانید خود را در وضعیت مناسب قرار دهید و به واسطه آن محل دقیق قرار دادن تخت خواب، نهارخوری، و محل کارکردن را پیدا کنید. به عنوان مثال اگر عدد کوای شما 1 باشد در مواجهه با جهات زیر با شادی و خوشی همراه می شوید: جنوب شرقی، شرق، و جنوب.

7- سه گانه خانگی فنگ شویی را بشناسیم

همیشه در منزل خود از نظر ذهنی توجه دقیقی به مثلث سه گانه خانگی فنگ شویی یعنی اتاق خواب، حمام و آشپزخانه داشته باشید.

 امید است با اتکا به این شیوه به راحتی بتوایند انرژی های منفی را از خانه بیرون کرده و جریان های سیال و مثبت را وارد خانه کنید و اجازه دهید "چی" یا همان انرژی مثبت وارد خانه شما شود تا زندگی پربارتر و شادتری را دنبال کنید.

 



اتاق نشیمن قلب یک خانه است و منطقه ای است که بیشتر اوقاتتان را در آن میگذرانید بنابراین باید راحت باشد و حسی از وارهیدگی به شما بدهد. 


دکوراسیون این اتاق باید بازگوکننده بخش هایی از شخصیت شما برای مهمانان تان باشد و در عین حال فضایی برای اموال شخصی شما از جمله کاناپه ، صندلی ، تلویزیون و ضبط صوت و ... ایجاد کند. 


در ابتدا در آستانه درب ورودی ، رو به اتاق نشیمن بایستید ، دورترین گوشه سمت راست اتاق گوشه قدرت به شمار می آید که منطقه ارتباطات نیز هست و اینجا بهترین مکان برای تلویزیون یا ضبط صوت است به خصوص اگر یک یادگاری از کسی که دوستش دارید و یا عکسی از شریک زندگیتان را آنجا قرار دهید. 


اتاق نشیمن به شدت یانگ ( انرژی مردانه ) است پس برای تعدیل این انرژی بهتر است مقداری یین ( انرژی زنانه ) به آن اضافه کنید ، تعدادی کوسن ، مبلمان راحتی ، گیاهان پربرگ و سبز و شاداب و شاید حتی یک تنگ ماهی طلایی بتواند محیطی دلنشین پدید آورد


افزودن گیاهان شاداب ، روشن و مرتعش ، چی را تحریک میکند و میتواند نیروی تیرهای مخفی را ملایم کند ، گل خشک ایده بسیار بدی است چرا که نمادی از مرگ به حساب می آید. 


* قرار دادن آینه در بالای شومینه به جذب شاچی ( انرژی منفی ) کمک میکند. 


* شکل نعل اسبی محبوب ترین چیده مان برای مبلمان است ، از گذاشتن صندلی یا کاناپه جلوی در و یا پنجره خودداری کنید زیرا باعث میشود ساکنان خانه احساس ضعف کنند و حساس و آسیب پذیر شوند. 


* یک میز پذیرایی تمیز در وسط اتاق فنگ شویی بسیار خوبی است


مطالب پیشنهادی:

۵ نکته درباره پرده آشپزخانه

۷ نکته درباره جشن تولددر خانه

۵ راه و تغییر دادن سریع آشپزخانه 

این فنگ شویی پولدارتان میکند

12 نکته برای طراحی اتاق خواب بر اساس فنگ شویی


خوابی خوش با یوگا(How to sleep with yoga)



Image result for ‫یوگا چیست‬‎

 



ساعت یازده شب است. روز پرکاری داشته اید، هشت تا ده ساعت کار مداوم و روزی پر مشغله را سپری کرده اید و تنها دقایقی معدود را برای صرف نهار فرصت داشته اید. پس از بازگشت به منزل چند ساعتی را به انجام دادن کارهای منزل پرداخته اید. شام را با چند تن از دوستان خود صرف کرده اید و در ساعات پایانی شب وسایل صبح فردا را آماده کرده اید. اکنون زمانی بسیار مناسب برای خوابیدن است اما هنگامی که به رختخواب می روید، ذهن شما به پرواز در می آید و افکار گوناگونی در ذهن شما جان می گیرد.

 

سر انجام پس از تلاش فراوان و شمارش هزاران گوسفند دقایقی پس از نیمه شب به خواب می روید. اما ساعاتی پس از نیمه شب ناگهان از خواب می پرید. افکار گوناگونی مجددا َبه ذهن شما هجوم می آورند. برنامه های فردا، اشکالات روز گذشته، مشاجره ای که با رئیس خود داشته اید، نگرانی از آینده و ... هر فکر شما را بیش از پیش از دنیای خواب دور می کند و با هر نگاه به ساعت، از گذشت زمان بیشتر نگران می شوید. بالاخره صبح روز بعد در حالی از خواب بر می خیزید که احساس خستگی و خواب آلودگی شما را رنج می دهد.

 

 

بیش از پنجاه درصد افراد، دچار یکی از انواع اختلالات خواب به صورت اشکال در به خواب رفتن، اختلال در تداوم خواب، نا آرامی در خواب و کابوسهای شبانه هستند. چرا چنین است؟ زیرا ما در تمام روز کلمات، تصاویر، صداها و تمام وقایع اطراف را جمع آوری می کنیم و هر آنچه را که انجام می دهیم یا به آن می اندیشیم (مانند ترسها، نگرانیها و هیجانات یا مصرف بیش از حد شکر و چربی) در جسم و ذهن ما ذخیره می شوند و با ورود به دنیای خواب، روند پاکسازی ذهن و جسم ما آغاز می شود و همه آنها طی ساعات شب برای طبقه بندی، جذب، حذف یا ذخیره به جسم و ذهن ما هجوم می آورند.

 

در صورتی که غذای مصرفی ما محرک باشد، جسم و ذهن ما هیجان زده خواهد بود و بازتاب آن در خواب آشکار خواهد شد. در صورتی که غذای مصرفی ما کهنه یا تخمیر شده باشد، بدن باید بخش عمده ای از زمان استراحت را به کاهش و دفع سموم ناشی از این گونه غذاها اختصاص دهد و ما در این مدت احساس نوعی کسالت و بد خلقی می کنیم و هنگام صبح نیز خسته خواهیم بود. هنگامی که ذهن ما با تفکرات و ایده های گوناگون آکنده است، آنها را ذخیره می کند تا بعدها آنها را بازنگری کند و این بازنگری به صورت تصاویر و رویاها در خواب ما ظاهر می شوند.

 

 

آساناهای یوگا، روشهای رهاسازی جسمی و همچنین تمرینات ساده تنفسی یوگا روشهایی موثر برای آرام کردن ذهن هستند. این روشها به بدن اجازه می دهند تا در خواب سموم گوناگون را دفع و انرژی آزاد کند بنا بر این ، هنگامی که از خواب بر می خیزیم بدن ما شاداب، ذهن ما پاک و احساسات ما متعادل باشند.

● چند توصیه برای بهبود روند خواب

 

پیش از هر چیز، اتاق خواب خود را بررسی کنید. آیا اتاق خواب شما پیام آسایش و آرامش را برای شما در بر دارد؟ اتاق خواب باید مکانی باشد آرامش بخش و دور از در هم ریختگی و تشویش. حتی الامکان در اتاق خواب خود از تصاویر و رنگهایی استفاده کنید که شما را از محیط بیرون بهتر جدا کنند. در صورتی که در اتاق خواب شما میز وجود دارد بهتر است از کارهای نیمه تمام و تکالیف آینده شما پوشیده نباشد.

هنگام خواب دوش آب گرم بگیرید و از روغنهای معطر و آرامش بخش مانند اسطوخودوس یا عود استفاده کنید. روشن کردن چند شمع، شنیدن موسیقی، ترانه یا مانترای ملایم نیز به حواس پریشان و تحریک شده شما اجازه آرام شدن و رها شدن می دهد. پس از دوش گرفتن می توانید با انجام دادن چند آسانای سبک، تنش را از بدن خود دور کنید. حرکات گردن و شانه از خواص آرامش بخشی ویژه ای برخوردارند زیرا جریان انرژی را به سمت سر و مغز هدایت می کنند و در فکر و احساس شما تعادل ایجاد می کنند.

 

● حرکات گردن

روی یک صندلی راحت یا روی زمین بنشینید و ستون فقرات خود را عمود نگه دارید و در همان حال شانه ها و بازوهای خود را رها کنید. پس از دم، با بازدم سر خود را به جلو خم کنید تا هنگامی که چانه شما به قفسه سینه برسد و در این حال به صورت عادی تنفس کنید و ماهیچه های پشت و گردن خود را رها کنید. به سرتان اجازه دهید تا با وزن خود گردنتان را به پایین بکشد. با دمی عمیق سر را به محل طبیعی خود بازگردانید و پس از بازدم خود را رها کنید.

 

با دم و بازدم به آرامی گوش راست خود را به شانه راست نزدیک کنید به حدی که در سمت چپ گردن خود احساس کشیدگی کنید. شانه ها را شل و رها نگه دارید و به صورت طبیعی تنفس کنید. با دم سر را به حالت اولیه بازگردانید و حرکت را در سمت مقابل تکرار کنید.

● حرکات شانه

 

بازوهای خود را آزادانه از طرفین شانه ها به پایین رها کنید. به همراه دم شانه های خود را از جلو به یکدیگر نزدیک کنید و با بازدم آنها را رها کنید تا به محل اولیه خود بازگردند.

با دم شانه ها را به بالا بیاورید و به گوشها نزدیک کنید و با بازدم آنها را رها کنید.

 

با دم شانه ها را از پشت به یکدیگر نزدیک کنید به نحوی که در قفسه سینه احساس کشیدگی کنید و با بازدم آنها را رها کنید تا به محل اولیه خود بازگردند.

به آرامی شانه ها را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. بازوها و دستها را در طرفین بدن رها و آویزان نگه دارید و به این ترتیب می توانید از وزن آنها برای رها سازی شانه ها استفاده کنید. در هر قسمت از حرکت، تنفس را یکنواخت و فعال نگه دارید. در محلهایی که احساس درد می کنید، حرکات را بسیار آرام انجام دهید. پس از چند بار تکرار حرکت، شانه ها را رها کنید و بازوها را به آرامی تکان دهید. همین حرکت را در جهت خلاف عقربه های ساعت انجام دهید. اجازه دهید علاوه بر احساس آرامش، لبخندی نیز بر لبان شما نقش ببندد و حرکت انرژی را از قلب به سمت سر خود و بالعکس احساس کنید.

 

● پسچی موتان آسانا (Paschimuttan asana)

حرکاتی که با خم شدن به جلو همراهند برای هدایت انرژی به درون و بالا تنه در هنگام شب بسیار مناسب هستند. برای انجام دادن این حرکت روی زمین بنشینید و پاهای خود را دراز کنید. زانوهای خود را کمی خم کنید و انگشتان خود را به سمت سقف نگه دارید. شست دستها را به یکدیگر قلاب کنید و همراه با دم بازوها را به سمت بالا و سپس به سمت کف پاهای خود بکشید. با بازدم در حالی که نگاهتان را به دستهای خود دوخته اید بدن را از لگن خم کنید و در حالی که کمر را راست نگه داشته اید پاهای خود را از محلی که برای شما امکان پذیر است، بگیرید و سر، گردن و شانه های خود را شل و رها کنید. در حالی که دستهایتان را به سمت بالا می کشید با دم از حرکت خارج شوید و در حالت نشسته قرار گیرید. با بازدم دستها را پایین بیاورید و کف آنها را در مقابل سینه روی هم قرار دهید. بدن خود را رها کنید.

 

 

● وضیت کروکودیل (ماکارآسانا)

این حرکت را می توانید درست پیش از خواب یا در صورت بیدار شدن، در اواسط شب در بستر انجام دهید. روی شکم دراز بکشیدآرنجها را خم کنید و زیر پیشانی قرار دهید. به بالا و پایین رفتن شکم همزمان با تنفس دقت کنید. جذب انرژی را به وسیله شکم خود از زمین احساس کنید. با هر دم سرشار شدن بدن خود را از این انرژی احساس کنید و با هر بازدم خود را از هرگونه فکر تنش زا رها کنید. این کار را تا هنگامی که راحت هستید ادامه دهید. گاهی در می یابید که در این حالت به خواب رفته اید.

 

● یوگا مودرا (Yoga mudra)

این نوع خم شدن به جلو مودرایی است که انرژی تولیدی از حرکات دیگر را در بدن حبس می کند و آن را به مراکز بالاتر آگاهی هدایت می کند. برخی از آثار خارق العاده این مودرا را می توانید با برخاستن بسیار آرام از این حرکت احساس کنید.

 

به حالت چهارزانو یا روی یک صندلی بنشینید و چشمهای خود را ببندید. با دست چپ مچ دست راست را از پشت تنه بگیرید. همراه با دمی عمیق، تنه خود را به عقب بکشید و با بازدم، چانه خود را به جلو بکشید و و با حفظ انحنای طبیعی ستون فقرات و بدون قوز کردن، تا حد امکان تنه را روی پاها خم کنید و در این حالت بدن و سر خود را شل و رها کنید. برای برخاستن از حرکت چانه خود را به جلو بکشید و با دمی عمیق اجازه دهید اتساع طبیعی ریه ها تنه شما را کمی بالا بیاورند. با هر بازدم بدن شما به طور طبیعی کمی پایین می آید. حرکات دم و بازدم را آن قدر ادامه دهید تا در حالت نشسته قرار بگیرید. همان گونه که چشمها را بسته نگه داشته اید، دستهای خود را در طرفین بدن رها کنید. مدتی بی حرکت بنشینید و اثر این حرکت را احساس کنید.

● تنفس سه قسمتی (Breathing)

 

پس از دوش گرفتن و انجام دادن تمرینات کششی ملایم، تنفس سه قسمتی را آغاز کنید. به صورت چهار زانو یا روی یک صندلی بنشینید. یک بازدم عمیق از بینی انجام دهید و در انتهای بازدم شکم را منقبض کنید. برای دم، شکم خود را منبسط کنید و نیمه تحتانی ریه را نیز از هوا پر کنید. در ادامه تنفس، نیمه تحتانی قفسه سینه را نیز منبسط کنید و آن را با منبسط کردن نیمه فوقانی ریه ادامه دهید تا حدی که استخوان ترقوه شما کمی بالا بیاید.برای بازدم نیز به ترتیب نیمه فوقانی، نیمه تحتای قفسه سینه و شکم را تخلیه کنید.این تنفس را به آرامی برای چند دقیقه ادامه دهید.

برای متعادل کردن تفکرات و احساسات، چند دقیقه تنفس نادی شودان انجام دهید. به این ترتیب که ابتدا مجرای سمت راست بینی خود را با شست دست مسدود کنید و از مجرای سمت چپ یک بازدم کامل و عمیق انجام دهید. سپس مجرای سمت چپ را با انگشت انگشتری مسدود کنید و از مجرای سمت راست دمی عمیق بگیرید. بازدم را نیز از همین مجرا انجام دهید. و به همین ترتیب دم و بازدم را از مجرای دیگر انجام دهید. این تنفس را تا چند دقیقه ادامه دهید و سپس دستها را در طرفین بدن رها کنید. چند لحظه با چشمهایی بسته در همین حالت بی حرکت بمانید و به ارتباط تنفس و تفکر خود دقت کنید. تمام افکار، احساسات، آرزوها و هر آنچه را در طی روز انجام داده اید رها کنید. تمام وقایع روز خود را بازنگری کنید و ذهن خود را از تمام آنها آزاد کنید. اگر ذهن شما روی واقعه خاصی ثابت می ماند آن را به طور مختصر مرور کنید و سپس رها کنید. گاهی ضرورت دارد که با خود تکرار کنید: من امروز را رها می کنم و وارد خوابی عمیق می شوم تا جسم، ذهن و روحم را با طراوت و شاداب کنم. سپس برای رهاسازی عمیق، در شاواسانا قرار بگیرید. برای رهاسازی در شاواسانا می توانید از ذهن خود، تنفسهای مختصر یا نغمه های ملایم استفاده کنید. انرژی را به سوی انگشتان پا، قوزکها، ساق پا، ران و لگن خاصره هدایت کنید و به ملایمت انگشتان دست، بازوها و شانه ها را رها کنید.

 

گردآوری و تنظیم:گروه سلامت پرشین پرشیا

مطالب پیشنهادی:

ورزش یوگا چیست؟

فواید ورزش یوگا

یوگا چیست؟ژیمناستیک ،هیپنوتیزم یا مدیتیشن؟

مراحل و روشهای مختلف یوگا

یوگای صورت و تمرینات از بین برنده چروک پوست 

حرکات ورزشی از پیلاتز و یوگا..عکس

یک مسکن غیر شیمیایی؛ مدیتیشن درد را کاهش می دهد 

آیا می توان با یوگا وزن کم کرد؟

فواید کمتر شناخته‌شده‌ی تمرینات منظم یوگا 

ورزش یوگا در دوران بارداری

مراحل و روشهای مختلف یوگا

 


یوگا فلسفة عظیمی برای بهزیستی است. از اهداف کلی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

 

▪ داشتن اخلاق نیکو، داشتن ارتباط صحیح با خود و دیگران

 

▪ آموختن دروس اجتماعی و اصول بهداشت ذهنی

 

 

▪ صلح و دوستی نسبت به دیگران

 

▪ پاکسازی ذهنی و تعالی معنوی

 

 

از مشخصات بر جستة فلسفه یوگ انضباط و نظم عملی است که به وسیله غلبه بر امیال و تسلط بر حالات ذهنی بدست می آید و این طریقه دارای هشت رکن است که عبارتند از :

 

 

١) یاما (Yama) : تعلیمات و آیین رفتار اجتماعی شامل :

 

 

الف) آهیمسا(Ahimsa) : آزار ترساندن فیزیکی و روانی به دیگران و ایجاد روابط دوستانه با دیگران.

 

ب) ستیا (Satya) : صداقت، راستگویی و امین بودن.

 

 

ج) آپری گراها(Aparigraha) : حسود و کم بین نبودن

 

د) استیا (Asteya) : به حق و حقوق دیگران احترام گذاشتن، پرهیز کردن از دزدی و کلاهبرداری

 

 

 

٢) نی یاما (Niyama) : تعلیمات و انتظامات فردی شامل :

 

الف) سوچا (Saucha) : نظم و انظباط در کارها و امورات، پاکی و بهداشت جسمانی و روانی.

 

 

ب) سنتوشا (Santosha) : قانع بودن، قناعت و انتظارات متناسب داشتن

 

ج) تاپا (Tapa) : آرامش، شجاعت و قدرت تحمل مشکلات زندگی

 

 

د ) سوادیایا (Svadhyaya) : شناخت تواناییها و ضعفهای خود – خود شناسی

 

ه) ایشورا – پرانیدانا (Isvara Pranidhana) : رضای تسلیم در مقابل خداوند

 

 

 

٣) آسانا (Asana) : تعلیمات یا انتظامات جسمانی شامل : نرمشها و حرکات جسمانی یا علم سالم سازی و متناسب سازی بدن است. آساناهای یوگا طوری طراحی شده اند که به عضلات، پوست، غدد مترشحه داخلی تمرین داده و کارکرد خوب آنها را باعث می گردند. تداوم در انجام صحیح حرکات ورزشی یوگا بشاشیت، زیبایی، قدرت و انعطاف پذیری را موجب می گردد :

 

 

نکته مهم قابل توجه اینکه برای به دست آوردن اثرات مفید حرکات یوگا فرد می باید این حرکات را بطور صحیح و متداوم انجام دهد. صرفاً حرکات صحیح و تداوم در انجام آنهاست که می تواند اثرات مفید و چشمگیر جسمانی و روانی به دنبال داشته باشد. حرکات ورزشی زیادی در بخش آساناهای پوگا وجود دارد. در کتاب گرانداسمهیتا تعداد کل این حرکات ٨٤٠٠٠٠٠٠ ذکر شده است که ٨٤ حرکت به عنوان حرکت مادر و اصلی و بقیه حرکات منشعب از این ٨٤ حرکت می شوند. یک فرد با توجه به موقعیت خود می باید چند حرکت خاص را بطور صحیح هر روز برای حفظ سلامتی روانی تکرار نماید.

 

 

 

٤) پرانایاما (Pranayama) : پرانامایا یعنی علم کنترل تنفس برای انتظامات ذهنی. این کنترل بر روی تمام عملیات تنفسی از قبیل دم، بازدم و حبس تنفس می باشد. چگونه تنفس کردن نقش بسزایی در سلامتی و آرامش روانی دارد. اگر تنفس دچار بی نظمی و در هم و برهمی شود، ذهن دچار آشفتگی و اضطراب می گردد و بر عکس کنترل متناسب تنفس می تواند ذهن را از پریشانی و اشتغالات بیمار گونه رها ساخته و ثبات و اراده قوی را بدنبال داشته باشد.

 

 

٥) پرایتاهارا(pratyahara) : پراتاهارا یعنی مرحله کنترل ذهن از خواهشهای نفسانی. وقتی شخص قادر به کنترل ذهن خود از خواهشهای متنوع و گوناگون ارضاء نشدنی شد و ذهن از اضطرابات، کشمکشها و حرص و ولعها پاک گردید آنوقت است که ذهن می تواند سکوی پرشی برای تمرکز عمیق و تعالی روحانی گردد.

 

 

 

۶) دهارانا (Dharana) : یعنی تمرکز فکر یا جمع کردن کامل توجه روی کار خاص. وقتی از تنشها و اضطرابات آزاد و رها گشت، استعدادهای انسان فرصت تکامل و تعالی پیدا می کند. هر چه تمرکز بیشتر شود قدرت خلاقیت و استعداد انسان نیز بیشتر می گردد.

 

 

٧) دیانا (Dhyana) : یعنی خلاء ذهنی یا مدیتیشن. ذهن ما در طول شبانه روز دایماً در ترافیک افکار گوناگون، تصمیم گیریها، خاطرات، خواهشها و غیره بسر می برد. شاید افکار ما لحظه ای هم توقف و آرامش ندارد، حتی هنگام خواب در شب ذهن در حال فعالیت است و از اشتغالات گوناگون رها نمی باشد و ما خوابهای گوناگونی داریم.این اشتغالات گوناگون ذهنی انرژی روانی زیادی را صرف می کنند و دیگر امکان و فرصتی برای رشد سایر فرآیندهای ذهنی باقی نمی گذارد. وقتی این ترافیک افکار فرصتی برای رشد یا تخفیف یابد ذهن در سکون و خلاء خاصی قرار می گیرد و فرصت و امکان برای ذخیره سازی انرژی روانی و رشد تواناییهای ذهنی باز می شود که به این حالت دیانا یا مدیتیشن (Meditation) گویند. شیوه های زیادی برای انجام مدیتیشن وجود دارد و بخاطر حساسیت موضوع می باید زیر نظر کارشناسان دوره دیده یوگا یا روانشناس بالینی انجام گیرد.

 

 

 

٨) سمادهی (Samadhi) : سمادهی یعنی مرحله وصل، پیوستن، هماهنگی و همسویی، درک عمیق قوانین مسلط و همه گیر حیات و طبیعت و یکی شدن با طبیعت ذاتی خود و ذات خداوندی. سمادهی آخرین و بالاترین مرحله یوگاست.

 

 

● روشهای مختلف یوگا

 

 

کسی که طالب رسیدن به مرحله سمادهی و پیوستن به بحر بیکران هستی و غوطه خوردن در امواج فیض الهی است برای رسیدن به این مقصود باید یک حرکت کمالی را آغاز کند و در مسیر معرفت از خود به خود و از خود به خلق و از خلق به حق سفر کند.بدین منظور در فلسفه یوگ روشهای مختلفی وجود دارد که سالک بر حسب استعداد و امکانات ذهنی و بدنی خود می تواند یکی از این روشها یا ترکیبی از چند روش استفاده کند :

 

۱) گیانا یوگا : اتصال و ارتباط با احدیت به وسیله علم و معرفت

 

 

٢) بهاکتی یوگا : رسیدن به مرحله اتصال از طریق عشق و محبت نسبت به جمیع موجودات، ادراک تجلی وحدت در کثرت.

 

٣) کارما یوگا : طی طریق به وسیله خدمت به خلق و و کار و کوشش در مسیر رضایت حق تعالی که در خدمت به خلق نهفته است.

 

 

٤) مانترا یوگا : ارتباط با فیض الهی بوسیله ذکر و تسبیح ذات احدیت.

 

٥) هاتا یوگا : صعود در مسیر معرفت از راه کنترل قوای جسمی و اتحاد نیروهای مختلف جسم.

 

 

٦) راجا یوگا : رسیدن به حق از طریق کنترل قوای ذهنی و روحی.

 

٧) لایا یوگا : فعال کردن انرژیهای نهفته درونی در کالبد اثیری و رها کردن آنها در مسیر معرفت الی الله.

 

 

٨) تانترا یوگا : فعال سازی انرژیهای روحی در مسیر کاربرد اعمال جنسی به روش خاص برای رسیدن به مرحله اتصال و اتحاد. برای رسیدن به مقصود عمل به ترکیبی از روشهای یاد شده می تواند در سرعت حرکت باطنی سالک موثر باشد و رهرو را در زمانی کوتاهتر و معرفتی بیشتر به لقاءالله سوق دهد.

 

 

● کرامات یوگیان

 

 

در کتاب یوگاسوترا تالیف پاتانجلی به نیروهای خارق العاده ایکه در اثر انجام تمرکز نیروهای روحی و مراقبه و سمادهی به دست می آورند اشاراتی شده است. از جمله اینکه یوگی به تدریج به مراتب آگاهی عالی دست می یابد و به ذات اشیاء پی می برد و صاحب کرامت می شود. پاتانجلی می گوید: یوگی بر اثر تمرکز نیروهای سه گانة ضبط حواس، مراقبه و سمادهی قادر به شناسایی مراتب ذهنی دیگران می شود. از قید زمان و مکان خارج و به منشاء نخستین نوسان موج آفرینش وگردش اولین موج هستی پی می برد. درباره نفوذ در افکار دیگران اعتقاد بر این است که چون یوگی به کهنه مراتب ذهنی خویش واقف است، بر اساس تصورات و مفاهیم ذهنی خود می تواند افکار سایرین را نیز دریابد. در واقع ذهن او چون آئینه ایست که افکار دیگران در آن منعکس می شود. یوگیان قادرند از قلمرو ادراک بصری و درک معمولی عوام فراتر روند. یوگی با تمرکز این سه نیرو به اسرار کیهان و زمان واقف می شود.

 

گردآوری و تنظیم:گروه سلامت پرشین پرشیا

مطالب پیشنهادی:

ورزش یوگا چیست؟

فواید ورزش یوگا

یوگا چیست؟ژیمناستیک ،هیپنوتیزم یا مدیتیشن؟

یوگای صورت و تمرینات از بین برنده چروک پوست 

حرکات ورزشی از پیلاتز و یوگا..عکس

یک مسکن غیر شیمیایی؛ مدیتیشن درد را کاهش می دهد 

آیا می توان با یوگا وزن کم کرد؟

فواید کمتر شناخته‌شده‌ی تمرینات منظم یوگا 

ورزش یوگا در دوران بارداری

یوگا چیست؟ژیمناستیک ،هیپنوتیزم یا مدیتیشن؟


یوگا قرن شش پیش از میلاد مسیح توسط بودایی ها انجام می شد. پس از پشت سر گذاشتن قرن ها، امروزه به عنوان الگویی برای ورزش کردن به تمام دنیا رسیده است. یوگا کمک می کند تا بتوانیم نقطۀ مرکزی بدن و روح مان را که همان احساسات و عواطف است کنترل کنیم. این ورزش وضعیت ظاهر را تضمین می کند. 


پیش از هر چیز: یوگا چیست؟

ژیمناستیک است یا هیپنوتیزم یا مدیتیشن؟

دادن تعریفی روشن از یوگا دشوار است. لیونل کوردن، که 35 سال  متخحصص این رشته بوده است، برای ما توضیح می دهد که " یوگا روشی است که تمام بدن ما را تحت تأثیر قرار می دهد تا انسجام و پیوستگی از دست رفته اش را بازیابد. 


یوگا ماهیچه های ما را قوی، روحیه مان را متعادل و ملایم، و تحمل و طاقت مان را بیشتر می کند. علاوه بر همۀ این ها، یوگا به واسطۀ تمرین های ریلکسیشن، بر روح ما نیز اثر دارد.


به طور گسترده، یوگا روشی برای آموزش نیز محسوب می شود؛ حتی می توان از آن به عنوان متد بازپروری هم زمان روح و جسم نیز نام برد. یوگا تمرینی است 100 در100 مفید، برای بدن ضعیف شما که به درستی با آن رفتار نشده، و ذهن پر از فکر و دغدغه های خسته کننده ای است که مغز بیچارۀ ما هر روز همۀ آنها را تحمل می کند.  


احساسات، قلب یوگاست

احساس (émotion) به چه معنی است؟ 


برخلاف باور عامه، احساسات در ذهن پدید نمی آیند بلکه منشأشان بدن است. این احساسات بدون وقفه و پشت سرهم ظاهر می شوند: 


شادی، ترس، اضطراب... احساسات خودآگاه یا ناخودآگاه ما را در برمی گیرند و قادرند خاطرات خوب یا بدی برای ما خلق کنند. نکتۀ مهم این است که بتوانید احساسات تان را در طی روز مشخص کنید و با هدایت درست آنها حالات متفاوت تان را مدیریت کنید.


اینجاست که یوگا معنای خودش را پیدا می کند زیرا دقیقاً مرکز توجه یوگا مجموعۀ احساسات است. این احساس های بدن پس از ظهور آسیب شناسی بیان شدند و به واسطۀ تمرین یوگا تخلیه می شوند.


پس از یک جلسه یوگا، بدن به چندین شکل تبدیل شده است. در واقع یوگا آگاهی نسبت به همۀ احساسات را به ما می دهد، یعنی توانایی تشخیص دادن آنها از یکدیگر و پیش بینی کردن جریان های شان. این آن چیزی است که یوگا بر شما اعمال می کند، با فراگیری یوگا به آنچه که در درونتان اتفاق می افتد آگاهی خواهید داشت و احساسات تان را به وضوح مشاهده می کنید: من عصبانی هستم، من غمگین هستم، من آرزده هستم... "     


یوگا برای همۀ مردان و زنان؟

لیونل کوردن توضیح میدهد که: "یوگا برای همۀ افراد چه زن و چه مرد، بدون محدودیت سنی توصیه می شود. سابقاً، تصویر یوگا کمی منفی بود: شاید به خاطر حالت فرا طبیعی و سکون یوگا!

 

 اما امروزه تمایل به این رشته خصوصاً در میان جوان ترها بیشتر شده است، حالا دیگر سال هاست که این رشتۀ سرکش و نافرمان افراد را به سمت خود می کشد. می توان گفت که در ابتدا بیشترین علاقه مندان به یوگا حدوداً 40 ساله بودند ولی طی سه سال افزایش قابل توجهی در گرایش افراد 25 تا 35 ساله به این رشته مشاهده شد. در درجۀ دوم، یوگا از دید آنها تبدیل به یک روش واقعی شده است".  


و اما دلایل: ورای علاقه به این تمرین، جوان تر ها برای نظم دادن به دلهره ها ، اضطراب ها و احساسات شان و بر عهده گرفتن مسئولیت ها به این رشته گرایش پیدا کرده اند. حدود یک میلیون نفر یوگا کار در فرانسه وجود دارد، بی شک این رشته موفقیت چشمگیری خواهد داشت و در سال های آینده شاهد گسترش هرچه بیشتر آن خواهیم بود.   


شیوۀ انجام یوگا

یوگا نیاز به انجام تمرین و آماده سازی منظم و پیگیرانه است اما لیونل کوردن تصریح می کند که " از آنجایی که احساسات تکراری یا فقط موقت اند، آماده سازی برای همۀ افراد به یک شیوۀ انجام نمی شود و هرکس بسته به شخصیت و روحیاتش، آماده سازی متفاوتی دارد.


" جلسات یوگا با حرکات کششی شروع می شوند، تمرین هایی برای انعطاف پذیری و در پایان مشاهده ای از آنچه طی یک مرحلۀ درونی سازی اتفاق می افتد. 


" حالات متفاوت بدن نیازمند تمام بدن، وضعیتش و افکار فرد هستند. بر اساس دردها و ناخوشی ها، روش های متفاوتی وجود دارد، مانند: ماساژ خودکار شکم یا مدیتیشن، فنون تنفس در مقابل نگرانی ها و..."


خوب است که یوگا سه بار در هفته و هر بار به مدت 20 الی 40 دقیقه تمرین شود. لیونل کوردن بر این نکتۀ مهم تأکید می کند که" یوگا برای هر فردی فواید خاص و منحصر به فرد خودش را دارد." [ممکن است فواید یوگا برای شخصی متفاوت از شخص دیگر باشد

مطالب پیشنهادی:

ورزش یوگا چیست؟

فواید ورزش یوگا

حرکاتی برای بزرگ کردن باسن

یوگای صورت و تمرینات از بین برنده چروک پوست 

حرکات ورزشی از پیلاتز و یوگا..عکس

یک مسکن غیر شیمیایی؛ مدیتیشن درد را کاهش می دهد 

آیا می توان با یوگا وزن کم کرد؟

فواید کمتر شناخته‌شده‌ی تمرینات منظم یوگا 

ورزش یوگا در دوران بارداری

فواید ورزش یوگا


یوگا ورزشی جسمی و روانی(فکری) می‌باشد که در شبه قارهٔ هند و توسط هندوها بوجود آمده‌است. یوگا فواید بسیاری از جمله کاهش استرس و فشارهای روانی، افزایش انعطاف پذیری و تعادل بدن و ... دارد. همچنین یوگا می تواند به شیوه ای روحی - روانی سبب تسهیل روند کاهش وزن شما شود.




در زیر برخی از مهمترین فواید ورزش یوگا برای شما آمده است.


1.انعطاف پذیری بدن:کشش بدن موجب انعطاف پذیری و افزایش دامنه حرکتی عضلات و مفاصل می گردد.با انجام ورزش یوگا انعطاف پذیری بیشتری را در پشت، زانو، کمر،شانه ها و لگن خواهید داشت.


2.مقاومت:با انجام ورزش یوگا، وزن بدن خود را تحمل می کنید. برای مثال:بر روی یک پا می ایستید و تعادل خود را حفظ می کنید و یا بر روی دستانتان می ایستید. برخی از این تمرینات را باید به آرامی انجام دهید تا قدرت شما افزایش یابد.


3.سفت کردن عضلات: همان طور که قدرت عضلات زیاد می شود، سفتی عضلات نیز رخ می دهد. ورزش یوگا به طویل شدن و لاغر شدن عضلات کمک می کند.


4.کاهش درد: افزایش انعطاف پذیری و قدرت بدن می تواند بسیاری از دردها (مخصوصا درد کمر) را از بین ببرد. بسیاری از افرادی که کمر درد دارند، یا افرادی که مدت زیادی را پشت کامپیوتر می نشینند و یا زیاد رانندگی می کنند، می توانند این ورزش را انجام دهند. یوگا باعث سفتی و فشردگی ستون فقرات می شود. با ورزش یوگا از این ناراحتی در امان خواهید بود. همچنین یوگا باعث بهبود توازن و تعادل بدن می شود. باعث دوری از عوامل استرس زا و آرامش ذهنی می شود.


5.بهتر تنفس کردن:بسیاری از افراد، عمل تنفس عمیق را انجام نمی دهند و اکسیژن کافی را به ریه ها انتقال نمی دهند. این ورزش باعث تمرکز روی تنفس می شود و به افراد می آموزد که چگونه از ریه ها بهتر استفاده کنیم. انواع خاص تنفس می تواند به پاک کردن مسیر بینی کمک کند و نیز سیستم اعصاب مرکزی را آرام می کند. این شیوه تنفس ، هم بر جسم هم بر روح اثرات مفیدی می گذارد.


مطالب پیشنهادی:

ورزش یوگا چیست؟

حرکاتی برای بزرگ کردن باسن

یوگای صورت و تمرینات از بین برنده چروک پوست 

چگونه قانون جذب را در زندگی خودمان عملیاتی و اجرایی کنیم؟(3)

حرکات ورزشی از پیلاتز و یوگا..عکس

یک مسکن غیر شیمیایی؛ مدیتیشن درد را کاهش می دهد 

آیا می توان با یوگا وزن کم کرد؟

فواید کمتر شناخته‌شده‌ی تمرینات منظم یوگا 

ورزش یوگا در دوران بارداری

ورزش یوگا چیست؟


یوگا چیست ؟ 

یوگا واژه ای است سانسکریت به معنای وصل کردن . وصل کردن ذهن به جسم، احساسات به منطق و  وصل کردن توجه به عمل. یوگا به معنای واقعی خودش یک ورزش است. ورزش یعنی ورز آوردن، آماده کردن. یوگا ورزش کاملی برای جسم و ذهن است. تکنیک هایی در یوگا وجود دارد که هم بدن را ورزش می دهد و هم ذهن را به تکاپو و فعال بودن وادار می کند.


تعریف یوگا

یوگا از دو بعد جسمی و ذهنی تشکیل شده و هیچ وقت تمرین های بدنی از تمرین های ذهنی جدا نیست. برای انجام تمرین های بدنی ( آسانا ) از تمام کفایت های ذهنی مثل توجه، دقت و تمرکز استفاده می شود، همین طور برای انجام تمرین های ذهنی مثل مراقبه کردن، درست به همان اندازه که از ذهن استفاده می کنیم بدن را هم به کار می گیریم، چون وضعیت بدن و حالت نشستن در ایجاد تمرکز فکر و جایگاه "حضور" نقش مهمی دارد. در هر تمرین یوگا این تاکید به وصل کردن وجود دارد. 



یوگا و رشته های آن : 

یوگا به چهار رشته اصلی تقسیم می شود که عبارتند از:


باکتی یوگا : 

رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق تجربه عشق و محبت به تمامی موجودات و مخلوقات عالم.


کارما یوگا: 

رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق کار و خدمت بدون چشم داشت.


گیانا یوگا: 

رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق کسب دانش و آگاهی.


آشتانگا یوگا: 

رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق به کنترل درآوردن و پرورش جسم و فکر و در نهایت متحد و هماهنگ کردن آن دو. این رشته از یوگا خود به دو شعبه تقسیم می شود: هاتها یوگا و راجا یوگا


هاتها یوگا: در این رشته از یوگا تمریناتی وجود دارد که انجام دادن مرتب آنها تاثیرات زیر را دربردارد:

الف) بدن از سموم و ناخالصی ها پاک می شود.

ب) در این طریق روش هایی وجود دارد که سبب تقویت دستگاه تنفس، گردش خون، گوارش و سیستم عصبی می شود و شخص با انجام دادن آنها بر مقاوت طبیعی خود افزوده و سلامتی را در حیطه جسم و ذهن تجربه خواهد کرد.

ج) شخص را قادر می سازد بر واکنش های غیر ارادی ( Impulse ) خود کنترل و تسلط داشته باشد.


راجا یوگا : 

در این رشته راه هایی وجود دارد که شخص با انجام دادن آن ها به کنترل و انضباط ذهن دست می یابد. با انجام دادن تمرین های این بخش از یوگا، مهارت های ذهنی افزایش پیدا می کند و میزان دقت، تمرکز، اراده، حافظه و سایر توانایی های ذهنی فرد تقویت می شوند. در راجا یوگا مراحلی وجود دارد که شخص با پیمودن آنها، ذهن بی قرار خود را در آرامش و صلح درونی مستقر می کند. این مراحل عبارتند از : 

1. Pratyahara ، کناره گیری حواس از محرکات 

2. Dharana ، تمرکز فکر 

3. Dhyana ، مراقبه

4. Samadhi ، یکی شدن


شاخه های مرسوم ورزش یوگا

یوگایی که اکنون در بیشتر کشورهای جهان به آن عمل می شود و به عنوان کلیدی برای رسیدن به سلامت جسم و آرامش روان آن را به کار می برند، هاتها یوگا و بخشی از راجایوگا ست. زیرا با توجه به زندگی شتاب زده صنعتی و ماشینی که کم و بیش هر شهروندی با آن در تماس است و احتیاج انسان به تندرستی و آرامش فکری، تمرین های بدنی، تنفسی و ذهنی که در این قسمت از یوگا وجود دارد، جوابگوی نیازهای او است.


در مورد این بخش از یوگا، سالها ست که متخصصان ورزش و تربیت بدنی، پزشکان، روان پزشکان و سایر پژوهشگران مراکز تحقیق علوم انسانی و دانشگاه های بزرگ جهان، بررسی و تحقیق می کنند. نتایج علمی و کاربردی این تحقیقات هم اکنون در درمانگاه های سلامتی جسم و ذهن، در دانشگاه ها ( بعنوان واحد درسی )، مراکز ورزشی، آسایشگاه های معلولین و معتادان و ... به عنوان شیوه های افزایش مهارت های جسمی و ذهنی به کاربرده می شود.


مطالب پیشنهادی

حرکاتی برای بزرگ کردن باسن

یوگای صورت و تمرینات از بین برنده چروک پوست 

چگونه قانون جذب را در زندگی خودمان عملیاتی و اجرایی کنیم؟(3)

حرکات ورزشی از پیلاتز و یوگا..عکس

یک مسکن غیر شیمیایی؛ مدیتیشن درد را کاهش می دهد 

آیا می توان با یوگا وزن کم کرد؟

فواید کمتر شناخته‌شده‌ی تمرینات منظم یوگا 

ورزش یوگا در دوران بارداری


مصرف چه مواد غذایی به بهبود سریع سرماخوردگی کمک می کند


t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/



با اینکه سرماخوردگی بیماری چندان مهمی نیست همین بیماری به ظاهر ساده باعث می‌شود افراد به مدت یک یا چند روز در منزل بستری شوند و از کارهای روزانه خود عقب بیفتند و از طرفی سرماخوردگی بسیار مسری است به طوری که اگر یکی از اعضای خانواده به آن مبتلا شود معمولاً بقیه افراد نیز دچار خواهند شد.

متداول ترین علائم سرماخوردگی شامل سرفه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی و گلودرد است و علائم دیگر شامل درد عضلات، خستگی، سردرد، و بی اشتهایی می باشد.

 شایع‌ترین علائم سرماخوردگی که گرفتگی و آبریزش بینی و تب اندک ، گلو درد و گاهی خلط گلوست و ممکن است ۳ تا ۷ روز به طول بیانجامد.

عامل ایجاد سرماخوردگی گروه وسیعی از ویروس‌ها را در بر می‌گیرد که به فراخور آن نشانه و علائم بیماری می‌تواند شدید یا ملایم باشد که اغلب در بیشتر سرماخوردگی‌ها با درمان‌های نگه دارنده مثل نگه‌داری تب  و دارو‌هایی که گرفتگی گلو و بینی را به گونه ای گذرا برطرف کنند، بهبود نسبی می‌یابد .

حساسیت هم نشانه‌های مشابه با سرماخوردگی دارد، مثل سوزش و خارش گلو ،آبریزش بینی با این تفاوت که در حساسیت، آبریزش بینی کاملا شفاف است و نشانه‌های حمله‌ای تب و گلو درد کمتر اتفاق می‌افتد، لذا با این تفاوت‌ها می‌توان سرماخوردگی و حساسیت را از هم تشخیص داد .

گلودرد تقریباً در ۴۰% افراد و سرفه تقریباً در ۵۰% افراد بروز می کند،سرفه های ناشی از سرماخوردگی معمولاً خشک و پشت سر هم هستند.نیمی از موارد درد عضلانی رخ می دهد.تب در بزرگسالان غیرمعمول، اما در نوزادان و کودکان رایج است و ممکن است تب خفیفی تا ۳۸٫۹ درجه مشاهده شود.بعضی از ویروس هایی که موجب سرماخوردگی می شوند، ممکن است بدون علامت باشند.

اگر نشانه‌های سرما خوردگی بویژه خلط و آبریزش چندین روز به طول انجامید و دهانه‌ سیونس‌ها بسته بماند، امکان فراهم شدن زمینه برای فعالیت باکتری‌های فرصت طلب و ایجاد یک نطفه چرکی بویژه در کودکان ایجاد می‌شود، زیرا سیستم ایمنی کودکان تا ۱۲ سالگی هنوز به تکامل ، گسترش و توانمندی بزرگسالان نرسیده‌اند. لذا اگر آبریزش و خلط پیش از ۱۰ روز ادامه یابد باید به پزشک مراجعه کنند .

البته خطرناک‌‌ترین نوع سرماخوردگی آنفونلانزا و پارا آنفونلانزا است که به سلول‌ها و یاخته‌های مخاطب حمله ور و موجب آسیب به آن‌ها و در نتیجه سینه پهلو می‌شود که اگر به موقع درمان نگردد می‌توان موجب مرگ بیمار شود و ازجمله آن‌ها می‌توان به آنفولانزای خوکی و مرغی اشاره کرد.

برای درمان لازم بدانید که مصرف قرص سرماخوردگی بزرگسالان برای افرادی که دچار فشار خون بویژه در سنین بالا هستند بسیار خطر آفرین است. همچنین مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک موجب مقاوم شدن بدن در برابر ویروس‌ها می‌شود و درمان سرماخوردگی را با مشکل رو به رو می‌کند سازمان بهداشت جهانی استفاده بدون تجویز آنتی بیوتیک را ممنوع کرده است.

در حال حاضر هیچ دارو یا درمان گیاهی که اثبات شده باشد دوره بیماری را کوتاه می کند به وجود نیامده است.به همین دلیل درمان بیماری شامل تسکین و بهبود بخشیدنعلائم آن می شود.استراحت کافی، نوشیدن مایعات برای حفظ آب بدن، و قرقره با آب ولرم و نمک اقداماتی است که از گذشته انجام می شده و می تواند مفید باشد.با این حال اکثر اقدامات درمانی مربوط به اثر شبه دارو است.

بهبود خود به خودی در عرض ۱۰-۷ روز در صورتی که هیچ عارضه ای رخ ندهد. اگر عارضه ای رخ دهد، درمان با آنتی بیوتیک معمولاً ضروری است ، و بهبود ممکن است ۶-۳ هفته به درازا انجامد. مصرف دارو حتما باید با صلاحدید و تجویز پزشک انجام شود.


 اکنون به موادی غذایی اشاره می‌کنیم که بهتر است آن ها را در منزل داشته باشیم و به محض بروز علائم سرماخوردگی از آنها استفاده کنیم.

نعناع :

از آن جایی که این گیاه حاوی ماده‌ای است که باعث تسکین، گرفتگی بینی و سرفه های شدید می‌شود بهتر است هنگام سرماخوردگی برگ نعناع را به آب جوش اضافه و مصرف کنیم تا گلودرد را تسکین دهد و عصاره آن را به آبی که در حالت بخار کردن است اضافه کنیم تا هوای خشک را مرطوب کند.

فلفل :

ماده‌ای به نام «Capsaicin» موجود در فلفل تند عملکردی شبیه یک ماده محرک دارد که باعث تحریک ترشح خلط و ترشحات بینی می‌شود.

زنجبیل :

زنجبیل دم کرده در صورتی که تب و لرز کرده‌ایم بدن را گرم می‌کند. یک قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده را به یک لیوان آب داغ اضافه و مصرف کنیم.


دارچین :

همانند زنجبیل طعم تندی دارد و احساس گرمی ایجاد می‌کند. کمی پودر دارچین به آب داغ اضافه کنیم یا چند چوب دارچین بجوشانیم تا بخار آن گرفتگی بینی را برطرف کند. از این مایع به عنوان نوشیدنی هم می‌توانیم استفاده کنیم.

عسل :

عسل را هرطور که استفاده کنیم، درمانی برای سرماخوردگی به حساب می‌آید. بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکانی که روزی یک قاشق چایخوری عسل مصرف می‌کنند هنگام سرماخوردگی کمتر سرفه می‌کنند و خواب بهتری دارند.

لیمو :

ویتامین C موجود در آن برای درمان این بیماری موثر است. از آنجا که مصرف آب لیمو هنگام سرماخوردگی اهمیت زیادی دارد، برای طعم‌دار کردن آب از لیمو استفاده کنیم. برای رفع گلودرد، کمی لیمو در یک لیوان آب جوش بریزید و یک قاشق چایخوری عسل یا کمی زنجبیل به آن اضافه و مصرف کنیم.

آب نمک :

به دلیل اینکه آب نمک التهاب گلو را کاهش می‌دهد، قرار دادن نمک روی زخم می‌تواند آزاردهنده باشد اما غرغره کردن آب نمک می‌تواند تسکین دهنده گلودرد باشد. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب مخلوط کنیم و آرام غرغره کنیم. این کار را بر حسب نیاز تکرار کنیم.

سوپ مرغ :

مایعات داغ و مغذی تاثیر مثبتی روی بیماری سرماخوردگی دارند. به خصوص سوپ مرغ.

محققان معتقدند که مواد موجود در سوپ مرغ برای مقابله با واکنش التهابی بدن هنگام سرماخوردگی مفید و موثر است.



لازم است که چند نکته را هنگام سرماخوردگی رعایت کنیم.

خواب کافی :

تحقیقات نشان داده است که کمبود خواب، فرد را در برابر بیماری مستعد می‌کند. به طور میانگین، یک فرد بزرگسال به روزی ۶ تا ۸ ساعت، نوزاد ۱۸ ساعت، نوپا ۱۲ تا ۱۳ ساعت و پیش دبستانی به ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند.

ورزش :

فعالیت جسمی گلبول‌های سفید را که با بیماری مقابله می‌کنند، افزایش می‌دهد.

رعایت نظافت :

شستن دست را با صابون فراموش نکنیم. تحقیقات نشان داده است که صابون‌های معمولی در از بین بردن میکروبها موثر است و نیازی به استفاده از صابون ضدباکتری نیست.

هر بار بین انگشتان، دور ناخن و پشت دست را به مدت ۲۰ ثانیه بشوییم. بهداشت دست قبل و پس از هر وعده غذایی، هنگام بازگشت از بیرون، استفاده از دستشویی، دست زدن به حیوانات و تمیز کردن بینی حتماً رعایت شود. خارج از منزل از دستمال‌های مخصوص استفاده کنیم. در صورتی که یکی از اعضای خانواده سرما خورده است این نکات را رعایت کنیم:

مسواک فرد مذکور را از بقیه جدا نگه داریم. پس از دوره واگیری، مسواک فرد را با آب جوش بشوییم تا هر نوع جرم یا ویروس باقیمانده از بین برود.

در فصل سرماخوردگی حوله‌های دستی را هر ۳ تا ۴ روز با آب جوش بشوییم.

مصرف آب :

با بالا بردن مصرف مایعات بافت‌های سیستم تنفسی مرطوب می‌ماند و مانع تراکم میکروب می‌شود.

تصفیه هوا:

هر روز برای مدت کوتاهی یک یا ۲ پنجره را باز کنید تا مواد آلوده کننده داخل خانه و جرم‌های دیگر خارج شوند.

دمای اتاق را پایین نگه داریم، خانه بیش از حد گرم هوای خشک ایجاد می‌کند که محیط مناسبی برای رشد ویروس‌ها به حساب می‌آید.

کاهش درجه حرارت به میزان ۵ درجه و استفاده از مرطوب کننده برای حفظ رطوبت در فصل سرما در کاهش ابتلا به سرماخوردگی موثر است.

استراحت :

روزی چند دقیقه از همه اعضای خانواده بخواهیم با بستن چشم، تنفس عمیق و با پرداختن به فکرهای خوب استرس بدن را کاهش دهند. کاهش استرس یعنی آمادگی کمتر به بیماری.

مصرف میوه و سبزی :

هویج، کیوی، کشمش، لوبیا سبز، پرتقال و توت فرنگی حاوی ویتامین هستند و در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد.

سبزی‌هایی مانند کلم بروکلی، کلم و گل کلم منابع خوب بتاکاروتن محسوب می‌شوند که از بدن در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند، سعی کنیم روزی ۵ وعده میوه و سبزی خام و یا کمی پخته مصرف کنیم. پخت بیش از حد سبزی باعث از بین رفتن خواص آن می‌شود.

مصرف شیرینی‌ را به حداقل برسانیم. از آن جا که شکر محیط مناسبی برای عوامل بیماری زاست، مصرف مواد قندی را به خصوص هنگام سرماخوردگی به حداقل برسانیم.

مکمل‌ها :

کارشناسان معتقدند که امروزه مواد مغذی کافی کودکان از طریق رژیم تأمین نمی‌شود، بنابراین برای جبران آن و طبق دستور پزشک باید مکمل‌هایی مانند مولتی ویتامین و مواد معدنی در برنامه رژیم غذایی آن‌ها افزوده شود.

http://www.pezeshk.us/


مطالب پیشنهادی:

نقش روی (ZINC) در درمان سرماخوردگی

14 نوشیدنی معجزه گر،باخاصیت شفا دهنده 

لیموترش و عسل 

هرگز برای درمان سرماخوردگی به کودکان زیر یک سال عسل ندهید

درمان شگفت انگیز سینوزیت و عفونتهای تنفسی 

سیب ، داروی سرفه و تورم مجرای تنفسی است

درمان مشکل ترش کردن معده

ترش کردن و سوزش گلو از علایم مشهود رفلاکس اسید معده است، بیماری‌های آلرژی، سینوزیت، گلودرد،سرفه مزمن، تنگی نفس و حتی آسم می‌تواند بر اثر رفلاکس اسید معده باشد که در مرحله اول باید این بیمار درمان شود تا بدن به داروها جواب دهد.

همه ما ممکن است گاهی اوقات دچار حالت ترش کردگی معده شویم که در این وضعیت میزان اسید معده افزایش می‌یابد و به اصطلاح معده اسیدی می‌شود.

چند راه حل ساده برای درمان مشکل ترش کردن معده می توان ارائه داد.

این مشکل زمانی بروز می‌کند که غدد گوارشی در معده اسید زیادی ترشح می‌کنند و وقتی مقدار آنها از حد معمول بیشتر شود، احساس سوزش سردل بروز می‌کند که با مصرف غذاهای ادویه‌دار تشدید می‌شود.

کارشناسان چندین اقدام خانگی را پیشنهاد می‌کنند که برای درمان این حالت مفید و موثر هستند.

از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و حاوی کافئین پرهیز کرده و چای گیاهی را جایگزین آن کنید. هر روز یک لیوان آب ولرم بنوشید.

موز، هندوانه و خیار را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. در ضمن آب هندوانه هم برای درمان ترشی معده بسیار مفید است.

هر روز یک لیوان شیر بنوشید. حتما آخرین وعده غذایی را ۲ تا ۳ ساعت قبل از رفتن به رختخواب مصرف کنید. بعلاوه همواره وعده‌هایی غذایی کوچک، منظم و سروقت داشته باشید.

از مصرف موادی مثل سرکه، غذاهای ادویه‌ای، ترشی و خیارشور خودداری کنید.

فاصله‌های طولانی مدت بین هر وعده غذایی یکی دیگر از عوامل افزایش اسید معده است. بنابراین توصیه می‌شود زمان بین وعده‌ها را کوتاه‌تر کنید اما وقت مشخصی را در هر روز به خوردن اختصاص دهید.


مقداری برگ نعناع را در آب جوش بجوشانید و این جوشانده را یک لیوان بعد از هر وعده غذایی مصرف کنید.

مکیدن مقداری میخک عطاری یک راه کار موثر دیگر در این زمینه است. لیمو، بادام و ماست هم به عنوان خوردنی‌هایی شناخته شده هستند که اسید معده را کاهش داده و سوزش سردل را بهبود می‌دهند.

سیگار و الکل هر دو اسید معده را افزایش می‌دهند اما در عوض جویدن آدامس به دلیل تولید بزاق و کمک به حرکت غذا در مجاری گوارشی، علائم سوزش سردل را کاهش می‌دهد.

زنجبیل به هضم غذا کمک می‌کند چه به صورت پودر و یا به صورت کپسول باشد.

همچنین نوشیدن یک لیوان شربت آب لیمو یک ساعت قبل از ناهار علائم این مشکل را کاهش می‌دهد. علاوه بر این‌ها مصرف سبزیجاتی مثل کلم، کدو حلوایی، لوبیا، هویج و پیاز بهاری در کاهش علائم ترش کردگی معده موثر است.

مطالب پیشنهادی:

توصیه های کلی در مورد غذا خوردن

رفلاکس یا ترش کردن

انگور معجزه طبیعت

بولیمی‌ (پرخوری‌ روانی‌) 

جویدن آدامس در تغذیه و سلامت

ورم معده 

تغذیه در زخم مری

زخم معده 

تغذیه در ورم معده

معده را بهتر بشناسیم


سال سوم شادترین سال ازدواج است

نتایج تحقیقی که روی دو هزار زوج بریتانیایی انجام شده نشان می‌دهد با وجود هیجان و جذابیتهای سال اول، سال سوم شادترین سال ازدواج است؛ در سال پنجم جذابیتها و احساسات کاهش پیدا کرده و جای آن را خستگی و دشواری می‌گیرد و حوالی سال هفتم رابطه ممکن است گسسته یا مستحکم شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از بی بی سی، این تحقیق که توسط شرکت حقوقی اسلیتر و گردون انجام گرفته است، نشان می‌دهد سال اول معمولا با شادی و هیاهوی ازدواج سپری می‌شود و در سال دوم زوج‌ها شروع به شناخت بیشتر یکدیگر می‌کنند.

در سال سوم زوج‌ها یاد گرفته‌اند با تردیدهای گهگاهی و ایرادات همدیگر چطور کنار بیایند بنابراین همزیستی راحتی را تجربه می‌کنند.

تقریبا در همین زمان است که موضوع تحکیم بیشتر رابطه و اضافه شدن عضو تازه به خانواده مطرح می‌شود، زوجها از پیامدهای مالی ازدواج و تقسیم هزینه‌ها رضایت دارند، و مزایای دو منبع درآمد، این دوره را دوران لذت بخشی می‌کند. معمولا در همین ایام بهبود وضعیت مسکن (بازسازی یا خرید خانه) در جریان است یا به پایان رسیده است.

اما در سال پنجم اوضاع عوض می شود؛ خستگی و افزایش روزافزون آنچه باید انجام شود شادی و رضایت زوج‌ها را کم می‌کند.

آماندا مک آلیستر وکیل خانواده در موسسه اسلیتر و گوردون می‌گوید: “معمولا زوج‌ها در سال‌های اول برای مشاوره مراجعه نمی‌کنند اما بعد از پنج سال، یا یکی دو سال بعد، بخصوص بعد از بچه‌دار شدن از ما کمک می‌خواهند.”

“حفظ هیجان سال‌های اول که همه چیز تازگی دارد کار دشواری است و اغلب افراد به این نتیجه می‌رسند که زندگی زناشویی انتظارشان را برآورده نکرده است. ما توصیه می کنیم هر کسی که در این مقطع از زناشویی دچار تردید می‌شود جدا به این موضوع فکر کند که آیا این بحران واقعا حل نشدنی است؟ در اغلب موارد این فقط یک برهه دشوار است و شش ماه بعد این مرحله کاملا پشت سر گذاشته می‌شود.”

آشنایی با خوب و بد یکدیگر، بگو مگوی دائم در باره تقسیم کار و دغدغه های مالی بچه‌داری همگی در حوالی سال پنجم تاثیر منفی خود را بر ازدواج می‌گذراند.

زوج‌هایی که در این تحقیق شرکت کرده بودند سال هفتم را مانند “دیوار” توصیف کردند. اگر آنها از این دیوار با موفقیت عبور کنند، راه برای یک زناشویی شاد و دراز مدت هموار می‌شود.

ده درصد از شرکت‌کنندگان در این پژوهش گفته‌اند “نمی‌دانستند ازدواج چقدر ممکن است سخت باشد” و یک‌سوم زوج‌ها نیز اعتراف کرده‌اند که عشق‌شان به همدیگر نسبت به روزهای اول بعد از عروسی کاهش پیدا کرده است.

در واقع یک سوم زوج‌ها از نظر عاطفی کمبود داشتند و بیست درصد زوج‌ها گفته‌اند روزهایی هست که کاملا از تصمیم خود برای ازدواج احساس پشیمانی می‌کنند.

عدم تطبیق نیازهای جنسی، تفاوت سرگرمی‌ها و تمایلات اجتماعی از موانعی هستند که در سال‌های اول سر راه زوج‌ها قرار می‌گیرند.

نیمی از دو هزار نفری که در این تحقیق شرکت کردند، روز عروسی را شادترین لحظه زندگی و سال اول را شادترین سال (البته بعد از سال سوم) توصیف کردند.

به نظر آنها دلیل اصلی این شادی، “گرمای تازه عروس یا داماد بودن” بعلاوه “خوش‌بینی لگام گیسخته به زندگی تازه در کنار یکدیگر” بوده است.

اما این احساسات خیلی زود فروکش می‌کند؛ بعد از آنکه زوج‌ها متوجه این واقعیت ناخوشایند می‌شوند که رابطه موفق نیاز به چه عزم جزمی دارد.

آماندا مک آلیستر می‌گوید “زوجها اغلب چنان در تب سالهای اول غرق می‌شوند که فراموش می کنند برای ازدواج موفق باید زحمت کشید. ازدواج بالا و پایین و سردی و گرمی دارد. بسیاری از مشکلات را می توان با مشاوره بر طرف کرد اما اگر سردی خیلی بیشتر از گرمای آن است، بجای مشاوره باید به وکیل مراجعه کرد.”


مطالب پیشنهادی:

نقش استخاره و قسمت در ازدواج 

رفتارها و کارهای مورد علاقه مردان

چگونه به همسرتان احترام بگذارید

کدام ازدواج غلط و اشتباه است؟ 

12 انگیزه غلط برای ازدواج (قسمت دوم)

الفبای ازدواج موفق

مهم ترین ملاک های ازدواج موفق

دانلود کتاب ازدواج موفق

برای داشتن یک ازدواج موفق، دختران و پسران نیازمند یادگیری مهارت هایی هستند

ازدواج موفق

چگونه با علائم آزار دهنده حاملگی مقابله کنیم


Image result for ‫بارداری‬‎


چگونه  با علائم حاملگی مقابله کنیم، از جمله وجود گاز بیش از حد در شکم، بواسیر، آکنه، و غیره.

بارداری، زندگی و بدن شما را تغییر می دهد.

میدانید که شکم شما بزرکتر میشود و بیشتر از حد معمول احساس خستگی می کنید، ممکن است چندین بار در طول بارداری استفراغ کنید. اما ممکن است انتظار بعضی تغییرات فیزیکی را نداشته باشید.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از webmd ، دکتر میشل هکاخا نویسنده کتاب 411 روز انتظار در بخش پاسخ های روشن و مشاوره هوشمند برای بارداری شما می نویسد : اتفاقات بسیاری در بدن یک زن باردار رخ میدهد، و اغلب غیر منتظره  هستند که عبارتند از: رشد مو در ناحیه شکم، آروغ زدن، یبوست، افزایش ترشحات مهبلی، بواسیر و غیره.

او می گوید:”اینها چیزی نیستند که یک زن معمولا در مورد آن صحبت کند، بنابراین هیچ جای تعجب نیست که مطرح کردن این موضوعات کمی خجالت آور باشد، من همیشه شوخی میکنم که نصف روز من  اطراف پاسخ دادن به پرسشهای مراجعینم می چرخد، از قبیل: “این اتفاق واقعا برایم عجیب و غریب است ، یا از  این حالت خجالت میکشم. ”

Image result for ‫بارداری‬‎

خجالتی نباشید!  متخصص زنان و زایمان شما به دانستن آنچه که برای شما اتفاق میافتد  نیاز دارد تا مطمئن شود که بارداری شما در مسیر طبیعی قرار دارد.

دکتر کیم هوور، دانشیار گروه زنان و زایمان در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام می گوید “در اکثر دوران بارداری، وجود این نشانه ها طبیعی هستند، همچنین دانستن این موضوع نیز برای زنان مهم است، زیرا به آنها اجازه میدهد تا از طبیعی بودن گاز، نفخ، بی اختیاری ادرار، علائم کشش و آروغ زدن اطمینان حاصل کنند.”

در اینجا 7 علامت وجود دارد که موجب خجالت میشود، نشانه هایی که بسیاری از زنان باردار تجربه میکنند، در عین حال که کاملا طبیعی هستند، همینطور به روشهائی اشاره میشود که می توانید با انجام آن، این علائم را به حداقل برسانید.

1- گاز بیش از حد در شکم

عملا هر زن باردار در شکم خود افزایش گاز پیدا میکند. این مسئله به دلیل افزایش هورمون در دوران بارداری است که می تواند باعث ضعیف شدن دستگاه گوارش شود.


Image result for ‫بارداری‬‎

ممکن است قادر به نگه داری خودتان نباشید، چرا که مثل سابق نمی توانید ماهیچه های خود را در دوران بارداری کنترل کنید.

میشل اسمیت، نویسنده کتاب اسرار تابو در بارداری در بخش راهنمای زندگی با شکمی که باردار است می گوید، “اکثر اوقات می دانید که نفخ شما در حال تخلیه است و می توانید آن را تا زمانی که اوضاع فراهم شود نگه دارید، اما هنگامی که حامله هستید، فکر می کنید که آه خدای من، اگر من واقعا در مقابل اطرافیانم خطائی کنم، چگونه می توانم دوباره با آنها روبرو شوم؟”

اگرچه نمی توانید این مشکل را برطرف کنید، اما می توانید با ورزش و تغییرات در رژیم غذایی تمایل خود را نسبت به کاهش تولید گاز نشان دهید.

هکاخا می گوید: “ورزش به افزایش تحرک دستگاه گوارش کمک می کند و اجازه می دهد تا غذا حرکت سریع تری داشته باشد، هرچه غذا زمان کمتری را در روده سپری کند گاز کمتری تولید می شود. ممکن است بعضی از غذاها گاز بیشتری تولید کنند، به طوری که بهترین حالت، اجتناب کامل از آنها است، مانند: نوشابه های گازدار، لوبیا، کلم بروکلی، گل کلم، و میوه های خشک شده است. ”

فراورده های لبنی نیز می تواند موجب ناراحتی دستگاه گوارش و نفخ شکم در دوران بارداری شود، دکتر سنجا کینه استاد بخش زنان و زایمان در دانشگاه مرکز پزشکی نبراسکا می گوید: “بسیاری از زنان هر روز در طی بارداری شروع به خوردن شیر می کنند به تصور اینکه برای آنها مفید است، اما دستگاه گوارش آنها نمی تواند شیر را مانند دیگر افراد تحمل کند.”

اگر قادر به تحمل لاکتوز نیستید، می توانید شیر بدون لاکتوز و یا دیگر غذاهای غنی از کلسیم را امتحان کنید.

2- بی اختیاری ادرار

احتمالا داستان هائی در مورد عطسه زنان باردار و ادرار کردن ناگهانی آنها در میان دوستان و یا همکاران خود را شنیده اید. اغلب زنان بارداری که استرس بی اختیاری ادرار را تجربه کرده اند، با اینحال بازهم این اتفاق می تواند موجب خجالت زدگی شود مانند چکیدن غیر ارادی ادرار به دلیل سرفه، عطسه، یا خنده آنهم فقط چند قطره.

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که زنان در چند ماه آخر بارداری برای جلوگیری از رد شدن ادرار از لباس زیر خود، زمانی که احتمال استرس بی اختیاری ادرار بیشتر می شود، شورت های دارای آستر بپوشند. دفعات منظم حمام کردن نیز می تواند کمک کند.

هکاخا می گوید : در مدتی که جنین رشد می کند و رحم بزرگ می شود، با قسمت راست و بالائی مثانه تماس پیدا می کند. هر دوساعت برای خالی کردن مثانه خود اقدام کنید، حتی اگر احساس می کنید که نیاز به تخلیه ندارید، این کار احتمال چکیدن ادرار را کمتر میکند.

3- موهای صورت.

در طی حاملگی، هورمون ها، مسئول رشد مو در نواحی ناخواسته است.

هکاخا می گوید  “اغلب زنان باردار تشنه شنیدن این موضوع هستند که به زودی نفر اول زیبائی مو خواهند شد، اما زمانی که صحبت از رشد مو در سینه ها، شکم، و صورت شود، هیجان به زودی به وحشت میشود.”

اپیلاسیون یا بند انداختن، امن ترین روش برای رفع موهای زائد در دوران بارداری هستند.

هوور می گوید ” لیزر درمانی همیشه یک روش درمان سرپایی برای زیبائی به حساب می آید که از لحاظ پزشکی تجویز نمی شود، بسیاری از متخصصان پوست و جراحان پلاستیک ، تا پس از حاملگی به این موضوع نمی پردازند، در طول دوران بارداری، درمان با لیزر بر روی صورت می تواند روی رنگدانه های پوست تاثیر بگذارد و ممکن است باعث زخم شود.”

4- بو

برخی از زنان در دوران بارداری دچار یک حس قوی بویایی می شوند. بسیاری از بوی شدید غذا ها از قبیل مرغ یا غذاهای دریایی تنفر پیدا می کنند. درصد کمتری از زنان شروع به بوئیدن بوی تن خود می کنند که این کار می تواند باعث خجالت آنها شود.

هوور می گوید: “گاهی اوقات ممکن است از طریق واژینال بو داشته باشید، به ویژه در اواخر بارداری، این امر می تواند به این دلیل باشد که در آن ایام ترشحات موکوس بیشتری دارید. برخی از افراد نگران بو و دستمال مرطوبی هستند که هر کجا می روند، همراه آنان است، اما هیچ کس دیگری نمی تواند به وجود این بو پی ببرد، زیرا بوی شما بیشتر نشده است بلکه حس بویائی شما قویتر شده است.”

به دکتر خود در مورد هرگونه بوهای جدید و قابل توجه در واژن برای رد احتمال وجود عفونت قارچی که می تواند به راحتی با داروهای ضد قارچ در دوران بارداری درمان شود، اطلاع دهید.

5- هموروئید

اگر از هرزنی که به تازه گی مادر شده در مورد بواسیر سئوال کنید، احتمالا باید داستان ناراحت کننده ای برای گفتن داشته باشد، البته اگر در مورد آن بگوید.

هکاخا می گوید” هنگامی که یک زن باردار می شود، هموروئید مانند قماری است که باخت در آن حتمی است، زیرا اغلب آنها با یبوست مواجه هستند و برای دفع کردن زور می زنند و همه ما می دانیم که یبوست یکی از شایعترین شکایات در حاملگی است.”

خطر ابتلا به هموروئید را با اجتناب از یبوست کاهش دهید. آب کافی، مواد فیبردار بیشتر و از ملین هایی که داروخانه ها بدون نسخه پزشک می فروشند استفاده کنید.

اسمیت می گوید: ” در مورد مصرف مکملهای فیبردار، با پزشک خود مشورت کنید، برای خوردن آنها بینی خود را بگیرید و با بلعیدن شدید، جلوی تهوع خود را بگیرید.”

هکاخا می گوید: اگر هموروئید پیشرفت کرد، پد های آغشته به مواد گیاهی مخصوصی بنام ویچ هازل و کرم های ضد التهابی می توانند کمک کننده باشند، آنها در دوران بارداری بی خطر هستند.

6- آکنه

به دلیل هورمونهای اضافی مقطعی  در سیستم بدنتان به خصوص در سه ماهه اول، جوش و شیوع بیماری های بد منظر، متداول هستند، بعضی از داروهای آکنه، مانند رتین در دوران بارداری خارج از محدوده مصرف هستند، اما درمان های دیگر مجاز است.

هکاخا می گوید  ” اکثر مواد شستشوی آکنه ها بی ضرر هستند، زیرا این داروها برای مدت زمان طولانی روی پوست نمی نشینند، اما قبل از استفاده از هر داروی آکنه، از پزشک خود سئوال کنید، به میزان کمی از داروهای موضعی آکنه استفاده کنید، آنهم فقط در مناطق آسیب دیده. داروهای حاوی سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکسید، و اسید آزالائیک، برای استفاده در مقادیر کم بی ضرر هستند.”

7- مسائل جنسی

افزایش وزن و تغییرات فیزیکی دیگر، باعث می شود احساس کنید که برای همسرتان غیرجذاب هستید. اجازه ندهید که این اتفاق منجر به مشکلات جنسی و برقراری ارتباط شود.


Image result for ‫بارداری‬‎


کینه می گوید: “برخی از افراد باردار در مورد اینکه از لحاظ فیزیکی جذابیت جنسی داشته باشند خجالت می کشند. ترشحات آنها تغییر کرده و استعداد تورم فرج خواهند داشت. آنها احساس بسیار ناخوشایندی دارند و احساس نمی کنند که جذاب هستند.”

اگر برای مطرح کردن این موضوع با همسر خود مشکل دارید، در نظر داشته باشید که او را برای مشورت با متخصص زنان و زایمان دعوت کنید، به خصوص اگر قبلا مسائل جنسی خود را با دکتر مطرح کرده بوده اید.

کینه می گوید:”داشتن یک مشاور بهداشتی بیانگر این است که همه این چیزها مسائل عادی هستند که  می توان از آتها کمک گرفت.”

 

منبع : http://www.webmd.com


مطالب پیشنهادی:

کاهش وزن در بارداری

تغییر و تحولات پوست در زنان حامله

روابط جنسی در بارداری 

چگونه جنسیت فرزندمان را خودمان انتخاب کنیم ؟

مطلوب ترین سنین برای باردار شدن زنان در چند سالگی است؟

رابطه زناشویی پس از زایمان

خانم های باردار و مصرف قرص آهن

رفلاکس یا ترش کردن 

زایمان زودرس در مادران مبتلا به روماتیسم مفصلی

فرق درد زایمان واقعی و درد کاذب (انقباصات براکستون هیس)


درمان ناباروری با علت مردانه( میکرواینجکشن چیست ؟)

Image result for ‫درمان ناباروری مردان‬‎


به طور کلی در روش میکرواینجکشن (ICSI)، یک اسپرم در محیط آزمایشگاه داخل یک تخمک تزریق می شود که به دنبال آن لقاح و تقسیم سلولی صورت می گیرد و جنین تشکیل می شود. میکرواینجکشن نیز مانند IVF شامل چند مرحله تحریک تخمدان،‌ تخمک گیری، تزریق اسپرم داخل تخمک و لقاح و انتقال جنین است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، در مرحله اول برای تحریک تخمدانها، از داروهای هورمونی استفاده می شود. تزریق عضلانی آمپول HMG تخمدانها را برای رشد فولیکول تحریک می کند و تزریق عضلانی آمپول HCG باعث بلوغ تخمک ها و انجام تخمک گذاری می شود.

در مرحله دوم عمل تخمک گیری با یکی از دو روش لاپاراسکوپی یا با مشاهدات سونوگرافی از طریق واژینال امکان پذیر است که در پژوهشکده  رویان این کار با استفاده از روش دوم انجام می گیرد.

در روش دوم نیازی به بیهوشی نیست و با یک بیهوشی کوتاه مدت یا بی حسی موضعی قابل انجام است. با استفاده از دستگاه سونوگرافی پزشک فولیکول ها را مشاهده می کند و با سوزن های مخصوص مایع فولیکولی همراه با تخمک کشیده می شودکه به این عمل اصطلاحا پانکچر می گویند.

در مرحله سوم ابتدا سلولهای دور تخمک به کمک آنزیم جدا می شود سپس اسپرم به داخل تخمک تزریق می شود. در عمل میکرواینجکشن نیز برای افزایش درصد موفقیت چندین تخمک لقاح می یابد لذا تعداد جنین های تشکیل یافته زیاد است که اگر این جنین ها کیفیت مطلوبی داشته باشند تعدادی از آنها با صلاحدید زوج منجمد و نگهداری می شوند تا در صورت نیاز برای بارداری های بعدی از این جنین ها استفاده شود.

در مرحله چهارم و پایانی نیز نیازی بیهوشی عمومی نیست. جنین به وسیله یک کاتتر به داخل رحم منتقل می شود و یکی دو ساعت بعد از انتقال جنین بیمار مرخص می شود.


Image result for ‫درمان ناباروری مردان‬‎


حدود ۱۰-۱۵ درصد زوج‌ها نابارور هستند و در اغلب موارد نیاز است از روش‌های کمک باروری -که در اصطلاح علمی به آن‌ها (Assisted Reproductive Techniques)ART می‌گویند- استفاده شود. روش‌های کمک باروری انواع بسیار زیاد دارند که از بسیار ساده شروع و به بسیار پیچیده ختم می‌شوند. باید دانست که هر زوجی نیازهای مخصوص به خودشان را دارند و باید روش مناسب همان زوج را به آن‌ها پیشنهاد کرد.

میکرواینجکشن ( ICSI ) مانند IVF و IUI یکی از روش‌های کمک باروری (ART) است. برخلاف آی یو آی (IUI) که در آن اسپرم‌های مرد توسط لوله‌ای وارد رحم خانم می‌شوند، در IVF و ICSI، تخمک خانم با اسپرم مرد در خارج از بدن، در محیط آزمایشگاه باهم ترکیب می‌شوند و پس از لقاح، جنین حاصله در داخل رحم خانم گذاشته می‌شود. تفاوت IVF و ICSI در نحوه لقاح یافتن تخمک است.

در IVF اسپرم در معرض تخمک قرار داده می‌شود تا خودش وارد تخمک شود درحالی‌که در ICSI اسپرم با سوزن مخصوص به داخل تخمک وارد می‌شود. ICSI مخفف کلمه Intra Cytoplasmic Sperm Injection است که ترجمه فارسی آن تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم می‌شود.

این تکنیک برای اولین بار در بلژیک در سال 1992 برای درمان ناباروری مردان استفاده شد و موفقیت ناشی از آن تحول عمده‌ای در درمان ناباروری با علت مردانه ایجاد نمود.

خصوصاً در مواردی که امکان انجام تلقیح اسپرم به داخل رحم (IUI) و لقاح خارج رحمی (IVF) وجود نداشته و یا نتایج لقاح در سیکل‌های IVF قبلی منفی بوده باشد؛ استفاده از این روش می‌تواند امیدهای تازه‌ای در زوجین برای موفقیت ایجاد نماید. معمولاً این روش در بیمارانی که اسپرم آن‌ها از نظر تعداد و شکل دارای کیفیت پایینی است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در تمام مواردی که شرایط رسیدن اسپرم به تخمک در رحم فراهم نباشد مانند بسته بودن لوله‌های رحمی، چسبندگی‌های حفره لگنی، تعداد کم اسپرم و تحرک پایین اسپرم از روش ICSI استفاده می‌شود. میزان موفقیت این روش برای هر انتقال جنین در مراکز درمان ناباروری، بر اساس شرایط آزمایشگاه جنین شناسی و دقت متخصصین زنان در روند درمان، همچنین وضعیت اسپرم و تخمک و سن زن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. با توجه به شرایط گوناگون، میزان موفقیت در هر بار انجام عمل انتقال جنین متفاوت است و معمولاً بین ۳۰-۴۰ درصد می‌باشد.

Image result for ‫درمان ناباروری مردان‬‎


IVF شامل چه مراحلی است؟

در روز عمل، تخمک تحت یک بیهوشی کوتاه و موقت از زن گرفته می‌شود. نمونه اسپرم از مرد گرفته‌شده و در آزمایشگاه آندرولوژی شسته شده آماده استفاده برای انجام ICSI می‌گردد.

اسپرم پس از آماده سازی، توسط جنین شناس به داخل تخمک تزریق می‌شود و سپس تخمک‌های تزریق‌شده با اسپرم همسر، در آزمایشگاه جنین شناسی درون دستگاه ״انکوباتور״ که محیطی مشابه رحم مادر را فراهم می‌سازد در دمای سی و هفت درجه و در محیط کشت مناسب، به مدت ۴۸-۷۲ ساعت قرار می‌گیرد.

به تخمک لقاح یافته، جنین گفته می‌شود. جنین تک سلولی شروع به تقسیم می‌کند و یک جنین چند سلولی ایجاد می‌شود. معمولاً جنین پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت هنگامی که به مرحله۴-۸ سلولی رسید به رحم زن منتقل می‌شود تا در آنجا لانه گزینی کند و بارداری انجام شود.

جهت افزایش شانس بارداری ٬ بیش از یک جنین درون رحم قرار داده می‌شود که این رویکرد گاه منجر به چندقلوزایی می‌گردد.

بروز چندقلوزایی به سن مادر (در زنان جوان تر احتمال چندقلوزایی بیشتر است) و تعداد جنین‌های انتقال‌یافته بستگی دارد. در یک خانم ۲۰ تا ۲۹ ساله، با سه جنین انتقال‌یافته، احتمال چندقلوزایی ۴۶ ٪ است.

به طور کلی می‌توان مراحل انجام عمل ICSI را به پنج مرحله تقسیم کرد: مرحله اول:

تحریک تخمک‌گذاری

مرحله دوم: جمع‌آوری تخمک‌ها

مرحله سوم: تهیه و آماده سازی اسپرم

مرحله چهارم:‌ لقاح و رشد جنین در محیط آزمایشگاه

مرحله پنجم: انتقال جنین به داخل رحم

تحریک تخمک‌گذاری:

با تجویز داروهای محرک تخمک‌گذاری در تخمدان‌های بیمار، تعداد زیادی فولیکول حاوی تخمک رشد می‌کنند. در حالت طبیعی در هر سیکل قاعدگی تعدادی از فولیکول‌های تخمدان شروع به رشد کرده ولی در مسیر رشد تنها یکی از فولیکول‌ها به مرحله بلوغ کامل رسیده و در فرآیند تخمک‌گذاری از تخمدان رها می‌شود و بقیه در این مسیر تحلیل رفته و از بین می روند.

ولی با تجویز داروهای باروری تعداد بیشتری از فولیکول‌های تخمدان رشد یافته و به بلوغ نهایی می‌رسند و زمینه برای جمع‌آوری تعداد تخمک بیشتر فراهم می‌آید.

با افزایش تعداد تخمک‌های جمع‌آوری شده تعداد جنین‌های حاصل افزایش‌یافته و در نهایت شانس باروری افزایش می‌یابد. برای تحریک تخمدان‌ها از هورمون‌های مختلفی به صورت دارو استفاده می‌شود تا چندین فولیکول در تخمدان بالغ شوند. فولیکول‌ها کیسه‌های پر از مایعی در تخمدان هستند که تخمک در آن رشد می‌کند و بالغ می‌شود.

تحریک تخمدان با استفاده از هورمون تحریک‌کننده فولیکولی (FSH) انجام می‌شود که به صورت خوراکی و یا تزریقی به بیمار داده می‌شود. داروهای تحریک تخمک‌گذاری در پروتکل‌های مختلفی به بیماران داده می‌شود که این پروتکل‌ها بر اساس سن و وضعیت بیمار متفاوت است این داروها ممکن است به تنهایی یا در ترکیب باهم استفاده گردند.

در اغلب اوقات داروهای تحریک تخمک‌گذاری در طی یک دوره ۱۰ روزه داده می‌شود. داروهایی که جهت تخمک‌گذاری استفاده می‌گردد شامل سوپرفکت، گنادوتردپین انسانی (HMG)، هورمون محرک فولیکول (FSH)، هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) و گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) می‌باشد. این داروها ممکن است به تنهایی یا در ترکیب باهم استفاده گردد.

داروهای تحریک تخمک‌گذاری معمولاً از روز دوم یا سوم سیکل قاعدگی بر اساس برنامه درمانی شروع می‌شود و از روز هشتم با استفاده از سونوگرافی سریال و آزمایش خون روزانه، فولیکول‌های بالغ شناسایی می‌شوند.

در نهایت برای رسیدگی کامل تخمک و آزاد شدن آن‌ها، هورمون HCG تزریق می‌شود. حدود ۳۶-۳۸ ساعت بعد از تزریق HCG، تخمک‌گذاری رخ خواهد داد. این امر به تیم تخصصی IVF اجازه می‌دهد که زمان مناسب کشیدن یا آسپیراسیون تخمک (عمل پانکچر) را تعیین کنند.

جمع‌آوری تخمک‌ها:

مرحله بعدی پس از هورمون درمانی، گرفتن تخمک (عمل پانکچر) است. با تحریک تخمک‌گذاری تخمدان‌ها به اندازه پرتقال متوسط بزرگ‌شده و معمولاً در نزدیکی دیواره واژن قرار می‌گیرند این امر کمک می‌کند که پزشک تحت بیهوشی عمومی یا موضعی از طریق دیواره واژن تخمک‌ها را از تخمدان جمع‌آوری نماید.

عمل پانکچر غالباً با کمک مشاهدات سونوگرافی از طریق واژن (مهبل) انجام می‌شود. در این روش از مسیر واژینال با سوراخ کردن فولیکول‌ها، محتوای آن‌ها که تخمک و مایع فولیکولی است خارج می‌گردد. پزشک درحالی‌که وضعیت تخمدان را در صفحه تلویزیونی سونوگرافی تحت نظر دارد یک سوزن بلند را از طریق واژن وارد تخمدان نموده و تخمک‌های بالغ را به وسیله پمپ مکش جمع‌آوری می‌نماید.

در بعضی موارد استخراج تخمک از طریق لاپاراسکوپی انجام می‌گیرد. لاپاراسکوپی یک روش جراحی است که معمولاً نیاز به بیهوشی عمومی دارد. در این روش پزشک با استفاده از دستگاه لاپاراسکوپ قادر به مشاهده تخمدان‌ها و لوله‌های رحمی می‌شود و مستقیماً از تخمدان، با استفاده از دستگاه مکنده، فولیکول‌ها را تخلیه می‌نماید.

Image result for ‫درمان ناباروری مردان‬‎


تهیه و آماده سازی اسپرم:

صبح روز جمع‌آوری تخمک‌ها، مایع منی از همسر بیمار تهیه و پس از شستشو و آماده سازی، اسپرم‌های سالم و بسیار فعال جدا می‌شوند.

لقاح و رشد جنین در محیط آزمایشگاه:

در این مرحله ابتدا سلول‌های دور تخمک به کمک آنزیم جدا می‌شود سپس اسپرم با سوزن مخصوص با کمک میکروسکوپ‌های بسیار پیشرفته به داخل تخمک تزریق می‌شود.

صبح روز بعد، جنین شناس تخمک‌های تزریق‌شده با اسپرم را بررسی می‌کند و در صورت لقاح برای مدت ۲۴ ساعت دیگر جنین‌ها داخل انکوباتور قرار می‌گیرند تا به مرحله ۴تا ۸سلولی برسند و آماده انتقال به رحم مادر گردند. تشکیل شدن جنین و تعداد و کیفیت آن‌ها بستگی به تعداد و کیفیت تخمک و اسپرم دارد.

انتقال جنین به داخل رحم این مرحله روش پیچیده‌ای نیست و بدون بیهوشی هم انجام می‌شود. در این روش جنین‌ها در یک وسیله لوله‌ای شکل نازک قرار می‌گیرند و از مسیر واژینال به رحم منتقل می‌شوند.

در موارد خاصی که انتقال جنین از راه واژینال مقدور نیست یا به صلاحدید پزشک انتقال جنین ممکن است با کمک لاپاراسکوپی انجام یابد که به این روش ZIFT گفته می‌شود. بسته به شرایط رحم، سن زن و کیفیت جنین‌ها، تعداد مناسبی از آن‌ها (حداکثر تا ۴ جنین) به داخل رحم زن انتقال داده می‌شوند.

معمولاً فرد دو ساعت بعد از انتقال جنین از مراکز درمانی مرخص می‌شود در بیشتر مراکز به افراد توصیه می‌شود سه روز در منزل استراحت مطلق داشته باشند به طوری که بیشتر روز را استراحت کرده و ترجیحاً از توالت فرنگی استفاده نمایند. پس از گذشت ۱۲ تا ۱۴ روز از انتقال جنین، مقدار هورمون HCG موجود در خون بیمار اندازه‌گیری می‌شود، افزایش این هورمون اولین نشانه‌ی بارداری است.

چه موقع جنین‌ها فریز می‌شوند؟

در صورتی که تعداد جنین‌های تشکیل یافته زیاد باشد، (و یا در موارد خاص همچون خطر تحریک بیش از حد تخمدان، خونریزی واژینال در هنگام انتقال یا قبل از آن و یا وجود ضایعاتی چون پولیپ و میوم در رحم که عمل انتقال را دچار مشکل نماید) به تشخیص جنین شناس و متخصص زنان، تعدادی از جنین‌ها در صورت رضایت زوجین فریز می‌شوند و چنانچه برای بار دیگر نیاز به تکرار سیکل درمانی وجود داشته باشد، تعدادی از جنین‌های منجمد شده از حالت انجماد خارج‌شده و به رحم مادر منتقل می‌گردند و در دوره‌های بعدی درمان، پروسه‌ی تحریک تخمدان و جمع‌آوری تخمک‌ها حذف خواهد شد.

مصرف دارو بعد از انجام انتقال جنین

هورمون پروژسترون نقش مهمی در لانه گزینی جنین در رحم و تداوم بارداری دارد. این هورمون از طرفی باعث استحکام لایه‌های رحم شده و از سوی دیگر انقباضات رحمی را کاهش می‌دهد. لذا تزریق پروژسترون و استفاده از شیاف واژینال آن باید به طور منظم، با دستور پزشک در طول بارداری ادامه یابد. پس از انجام دومین آزمون بارداری در صورت اطمینان کامل از عدم وقوع حاملگی لازم است مصرف آن با دستور پزشک قطع شود.

انجام عمل ICSI ممکن است چه عوارضی داشته باشد؟

– احساس درد در ناحیه‌ی شکم پس از انجام عمل تخمک کشی (پانکچر) ممکن است وجود داشته باشد که چنانچه با مصرف مسکن برطرف نگردد باید با پزشک مشورت کرد. – ممکن است لکه بینی یا خونریزی خفیفی طی یک تا دو روز بعد از عمل تخمک کشی دیده شود. چنانچه خونریزی به رنگ قرمز روشن و یا شدید باشد باید سریعاً با پزشک مشورت نمود.

– تا ۲۴ ساعت پس از انجام عمل تخمک کشی ممکن است بیمار دچار تهوع یا سرگیجه‌ی خفیف شود که معمولاً از عوارض داروهای بیهوشی است. اگر این حالت پایدار باشد باید با پزشک مشورت کرد.

– از آنجایی که در پاره‌ای از موارد تحریک بیش از حد تخمدان (هیپراستیمولیشن OHSS) رخ می‌دهد، لازم است بیمار به علائم این پدیده توجه داشته باشد. این علائم می‌تواند شامل بزرگ شدن شدید تخمدان، درد زیر شکم، تهوع و استفراغ، اتساع شکم و افزایش وزن به دلیل ورم (اِدِم) باشد.

درصورت بروز این علائم، فرد باید حدود ۸ لیوان آب در روز بنوشد و بلافاصله با کارشناسان مرکز ناباروری تماس بگیرد. این پدیده گرچه بسیار نادر است ولی می‌تواند برای بیمار بسیار خطرناک باشد و با لخته شدن خون در عروق به مغز و ریه‌ها آسیب برساند.

نشانگان تحریک‌پذیری بیش از اندازه‌ی تخمدان‌ها (OHSS) پی آمد پاسخ بیش از اندازه‌ی تخمدان‌ها به داروهای باروری است. به طور معمول به ۸ تا ۱۰ فولیکول نیاز هست، اما گاهی فولیکول‌های بیشتری رشد می‌کنند. این وضعیت ممکن است فقط با اندکی ورم همراه باشد یا ناراحتی‌های بیشتری پدید آورد و گاهی فرد را به بیمارستان بکشاند.

پزشکان در بررسی‌های آغازین می‌کوشند آن دسته از زنانی را که ممکن است به چنین عارضه‌ای دچار شوند، شناسایی کنند. مصرف دقیق داروهای باروری نیز می‌تواند از بروز آن پیش‌گیری کند. همچنین، در جریان مصرف داروها چند بار سونوگرافی انجام می‌شود تا پزشکان روند رشد فولیکول‌ها را پی گیری کنند و اگر نشانه‌هایی از بروز نشانگان تحریک‌پذیری بیش از اندازه‌ی تخمدان‌ها، دیدند، از مقدار مصرف داروها بکاهند.

– در روش ICSI مثل هر روش دیگر کمک باروری (ART) خطر حاملگی چند قلوبی وجود دارد. چندقلوزایی عاملی نامطلوب است زیرا خطر زایمان زودرس و مرگ‌ومیر را در جنین‌ها افزایش می‌دهد.

– خطر بارداری در لوله‌های تخمک بر (لوله‌های فالوپ) به جای رحم نیز وجود دارد. این بارداری بیرون از رحم چنانچه تشخیص داده نشود، می‌تواند خطرهایی به همراه داشته باشد. از این رو، پس از مثبت شدن آزمون بارداری از مادر می‌خواهند که دو هفته‌ی دیگر به سونوگرافی برود تا از این راه از سلامت بارداری و این که جنین درون رحم یا بیرون از آن است، آگاه شوند.

بارداری پس از لقاح در لوله‌ی آزمایش همانند بارداری معمولی پیش می رود. با وجود این، مادران ممکن است احساس نگرانی بیشتری داشته باشند. هر سال بیش از یک میلیون نوزاد در جهان به روش لقاح در لوله‌ی آزمایش پدید می‌آیند و بررسی‌های گوناگون نشان داده است که مادران آن‌ها و خود آن‌ها هیچ مشکل جدی ندارند.

این روش تا چه اندازه موفقیت‌آمیز است؟

همه‌ی مراکز درمان ناباروری و نازایی امیدوارند که همه‌ی زوج‌هایی که لقاح خارج رحمی انجام می‌دهند با موفقیت و سلامتی بچه‌دار شوند. با وجود این، میزان موفقیت این روش در پیشرفته‌ترین مراکز جهان نیز کمتر از 40 درصد است. میزان موفقیت در ایالات‌متحده‌ی آمریکا در هر بار لقاح خارج رحمی، به شرح زیر است:

۳۰ تا ۳۵ درصد برای زنان زیر ۳۵ سال

۲۵ درصد برای زنان ۳۵ تا ۳۷ سال

۱۵ تا ۲۰ درصد برای زنان ۳۸ تا ۴۰ سال

۶ تا ۱۰ درصد برای زنان بالای از ۴۰ سال

بر اساس نتایج اعلام‌شده در انجمن جنین شناسی و تولیدمثل اروپا (ESHRE) درصد موفقیت در حاملگی در سال ۲۰۱۰ با استفاده از روش میکرو اینجکشن ۳۲/۱درصد بوده است.

با وجود این، جای نگرانی نیست، چرا که کارشناسان می‌کوشند دلایل شکست را ریشه‌یابی کنند و با انجام دوباره‌ی روند لقاح در آزمایشگاهی سرانجام شادکامی را برای زوج‌ها به ارمغان آورند.

مزایا و محدودیت های این عمل

یکی از مزایای میکرواینجکشن این است که حتی اگر یک اسپرم سالم از مرد وجود داشته باشد این عمل قابل انجام است. مزیت دیگر میکرواینجکشن این است که اگر بیمار فاقد لوله های رحمی باشد نیز مشکلی در انجام این عمل به وجود نمی آید. اما محدودیت میکرواینجکشن آن است که میزان بارداری در زنان بالای 40 سال به علت پایین بودن کیفیت تخمک های زن کاهش می یابد.

مطالب پیشنهادی:


استرس ناشی از بیکاری، سبب تشدید ناباروری مردان می‌شود

راهای بزرگ کردن الت تناسلی

اطلاعاتتان در خصوص اسپرم چقدر است؟

افزایش میل جنسی زنان در دوره میانسالی 

افزایش میل جنسی 

علل ناباروری در زنان و مردان

خوراکی های موثر در درمان ناباروری مردان 

رابطه نا باروری و پوشیدن لباس های تنگ در مردان 

مصرف تنباکو بر باروری و عملکرد جنسی مردان اثر مخرب دارد

تفسیر آزمایش اسپرم

بیماری های دستگاه تناسلی آقایان 

درمان ناباروری در آقایان

رشد سریع قد و وزن، در سال اول زندگی


افزایش سریع قد و وزن، در اولین سال زندگی و حدود سن بلوغ بیشتر مشهود است، در هردو دوره رشد قابل توجهی در کوتاهترین زمان ممکن اتفاق میافتد. اما جهش رشد بعدها هم اتفاق میافتد اما کمتر محسوس است.

نحوه ی رشد:

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، از سن دو تا چهار سالگی حدود 5 تا 5/7 سانتی متر در سال به قد و تا 2 کیلو گرم به وزن کودک اضافه میشود. (از سن یک تا سه سالگی بیشتر این رشد در ناحیه پاها و تنه دیده میشود).

پزشکِ مراحل رشد را در معاینات خود دنبال میکند و این ارقام را روی نموداری (که نمودار رشد نام دارد) ترسیم میکند تا از سلامت و تناسب اندام او مطمئن شود.

درصدهای رشد فرزند شما وزن و قد او را در مقایسه با کودکان همجنس و هم سن دیگر نشان میدهد. مثلا کودکی با قد هفتادوپنج از صد، از سه چهارم کودکان همسالِ خود بلندتر است.

پزشک دقت میکند که درصدهای قد و وزن متناسب باشند و با نرخ رشد کاملی ادامه پیدا کنند. بعد از دو سالگی پزشکان میزان BMI (نمایهی توده بدنی) را اندازه میگیرند تا امکان چاقی را بررسی کنند.

درصد چربی بدن از یک تا پنج سالگی از حدود 25 درصد به 15 درصد کاهش پیدا میکند و بنابراین کودکان لاغرتر و عضلانیتر به نظر میرسند.

رشد هیچ وقت یکنواخت و با شیب مسطح افزایش پیدا نمیکند. بلکه جهش های رشد هم اتفاق میافتند.

نشانههای جهش رشد:

• فرزندتان گرسنه تر از همیشه است و هر وعده بیشتر میخورد.

• فرزندتان چرتهای طولانیتری میزند یا شبها بیشتر میخوابد.

• فرزندتان حتی وقتی مریض نیست بدخوتر و بیقرارتر است.

شاید بهتر باشد در جهش رشد افزایش وزن چندانی اتفاق نیفتد تا در درازمدت باعث توجیه تغییرات رفتاری نشود. بعنوان مثال لازم نیست چون بچه شما در مرحله جهش رشد است، غذای بیشتری به او بخورانید. به هیچ رژیم خاصی هم نیاز نیست. بیشتر جهشهای رشد تنها چند روز ادامه پیدا میکنند.

معمولا والدین بعد از آن که جهش رشد اتفاق میافتد پی به آن میبرند. شلوار هفته پیش را به تنِ فرزندتان میکنید و میبینید که به زانوهایش هم نمیرسد. یا پاهایش از کفش بیرون میزند. غیرمعمول نیست اگر کودک پیشدبستانی در یک فصل دوسایز بزرگتر شود.

واکنش به جهش رشد:

در واکنش به جهش رشد لازم نیست کار زیادی انجام دهید جز این که کمد لباس را دایم خالی و پر کنید. اگر اشتهای فرزندتان زیادتر از معمول شده یک بشقاب بیشتر به او بدهید یا وعدههای بین غذا را بیشتر کنید.

پیشدبستانیها ممکن است بسته به نیاز بدنشان «بی غذا سر کنند» یا همه غذا را ببلعند. اگر کودکان احساس نیاز به خواب میکند بگذارید چندروزی بیشتر بخوابد.

درباره «دردِ رشد»، درد و احساس کوفتگی در پاها بخصوص اطراف ماهیچه ساق پا، زانو، و روی رانها بحث بسیار شده و احتمالا به غلط این نام را بر آن گذاشتهاند. هیچ سند پزشکی این درد را به رشد ماهیچه یا استخوانها مرتبط نمیداند.

البته امکانش هست که ماهیچههای در حال رشد بعد از فعالیت زیاد دچار سفتی و گرفتگی شوند. 10 تا 20 درصدِ کودکان از ابتدای 3 تا 4 سالگی (و بعد در سالهای میانی) از این احساس شکایت میکنند. این درد اغلب کودک را در نیمه شب بیدار میکند.

این دردها معمولا بعد از روزهای بازی شدید بیرون از خانه احساس میشود. می توان با کمپرس گرم، ماساژ، حرکات کششی نرم یا استامینوفن تخفیفش داد.

اگر درد شدید بود یا بیشتر از 24 ساعت ادامه پیدا کرد، آن را به پزشک فرزندتان گزارش کنید تا امکان علتهای موثر دیگر مثل ورم مفاصل نوجوانان، مشکلات رماتیسمی، عفونت، ترک استخوان یا مشکلات ارتوپدی دیگر را بررسی کند.


مطالب پیشنهادی:


چگونه فرزندان بلند قد می شوند؟ 

رشد و تکامل نوزاد از بدو تولد تا دو سالگی

رشد و تکامل کودک از نوزادی تا شش ماهگی

بازی های محبوب شیرخواران

مواظبت از نوزاد در روزها و هفته های اول پس از تولد

چگونه فرزندانمان را اجتماعی کنیم؟

ترس کودکان از تاریکی و راهکارهای کاهش آن 

تاثیر کتابخوانی بر رشد مغزی کودکان

اضطراب پدر و مادر به فرزندان سرایت می کند

اصول اساسی فرزند پروری

مشکل رشد در کودک پیش دبستانی


در اغلب موارد بچه ها مراحل مختلف رشد را به موقع و در زمان مورد انتظار پشتسر میگذارند، مراحلی که با کارهایی از قبیل توالت رفتن و راندن سه چرخه مشخص میشوند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، از سوی دیگر ردگیری هرچه زودتر مشکلات احتمالی بهتر از این است که دیر متوجه شویم کودک پیشدبستانیمان با تاخیر واقعی در رشد مواجه است.

«تاخیر در رشد» به چه معناست ؟

پزشکان این عبارت را زمانی به کار می برند که کودکی نتواند در محدودهی زمانی نرمال به مرحله ی خاصی از رشد دست یابد.

این تاخیر می تواند در یک یا چند زمینه باشد : مهارتهای حرکتی ضعیف یا درشت (مثل پریدن و چیدن بلوکها)؛ مهارتهای ارتباطی و زبانی (دو نوع «پذیرشی» مثل درک مطلب و «بیانی» مثل حرفزدن)؛ مهارتهای کمک به خود (مثل توالت رفتن و لباس پوشیدن)؛ و مهارتهای اجتماعی (مثل برقراری ارتباط چشمی و بازی کردن با دیگران).

باید به خاطر داشته باشیم علیرغم پیشرفت نوعیِ رشد در سیری معمولی و صعودی، کودکان با سرعتهای متفاوت و به طرق مختلف رشد میکنند .

پس مثلا یک کودک 25 ماهه ممکن است مهارتهای حرکتی بسیار پیشرفتهای داشته باشد چون عاشق گشت و گذار و ارتباط برقرار کردن از طریق حرکت بوده و علاقه ی چندانی به مداد نداشته؛ درحالی که کودکی دیگر در همان سن خوب نقاشی کند ولی در مهارتهای حرکتی توانایی کمتری داشته باشد. آنچه اهمیت دارد رشد رو به جلوی کودک در همهی زمینه هاست.

احتمال این که کودک پیش دبستانی تاخیر در رشد داشته باشد چقدر است ؟

پزشکان دریافته اند که حدود 9 درصد از بیماران زیر 36 ماهِ احتمالا با یک مشکل رشدی مواجه هستند مثل مشکل در یادگیری برقراری ارتباط بازی کردن یا انجام فعالیتهای فیزیکی یا مهارتهای عملی.

حدود 18 درصد از کودکان (از سن تولد تا 18 سالگی) ناتوانیهایی همچون اختلالات زبانی و حرفزدن عقبافتادگی ذهنی ناتوانیدر یادگیری و مشکلات احساسی و رفتاری را تجربه میکنند.

برخی از این ناتوانیها با رفتن کودک به مدرسه برطرف خواهند شد در حالی که سایر نقایص تا کلاس دوم یا بعد از آن قابل تشخیص نیستند.

کمتر از 3 درصد از این کودکان ناتوانیهای گسترده و شدید دارند ناتوانیهایی چون عقب افتادگی ذهنی اوتیسم اختلالات مغزی یا مشکلات شدید دیداری یا شنیداری.

اغلب والدین نسبت به سنی که کودکشان مهارتهای حرکتی همچون راه رفتن و از پله بالارفتن را بدست میآورد، و به اینکه این موفقیت در رشد «زود» یا «دیر» حاصل شده، حساسیت زیادی نشان میدهند. ولی ممکن است شما روی مهارتهای حرکتی ظریف کودکتان حساس باشید مثلا به توان یا عدم توانایی آنها در رسم یک دایره یا شستن دندانهایشان.

در عرصه ی زبان ممکن است متوجه شوید که کودکتان با زبان پذیرشی (درک معنای کلمات و جمله ها) و یا زبان بیانی (بیان افکار در قالب کلمات و جمله ها) مشکل دارد.

آشنایی با محدودهی زمانی معمول برای رشد مهارتهای فیزیکی و شناختی بسیار مفید است و شما میتوانید به عنوان یک راهنمای مسیر روی آن حساب کنید.

بدین طریق خواهید دانست که اغلب کودکان پیشدبستان مثلا تا 30 ماهگی قادر به شستن و خشککردن دستهای خود هستند و در 36 ماهگی میتوانند از 3 تا 4 کلمه در جمله استفاده کنند. خواهید دید که تا 33 ماهگی اغلب آنها میتوانند رنگها را نام ببرند و تا 26 سالگی خواهند توانست 6 بلوک را روی هم سوار کنند.

به یاد داشته باشید که اگر کودک شما نابهنگام به دنیا آمده باشد ممکن است برای رسیدن به مراحل متعدد رشد به زمان بیشتری نسبت به دیگر کودکان نیاز داشته باشد.

اغلب پزشکان رشد بچهای را که زودتر از موعد به دنیا آمده است با توجه به تاریخ ی که باید در آن به دنیا می آمد (تاریخ مقرر تولدش نه تاریخ حقیقی تولد) میسنجند و مهارتهای وی را تا دومین و سومین سال زندگیش بالا ارزیابی میکنند.

دلیل تاخیر در رشد کودک

برخی اوقات تاخیر در رشد علت پزشکی دارد مثل پیچیدگی های زایمان زودرس یا وضعیتی ژنتیکی مثل سندرم داون یا این تاخیر می تواند محصول یک بیماری شدید یا تصادفی جدی باشد.

تاخیر زبانی و کلامی ممکن است ناشی از اختلال شنیداری یا مشکلی در  حنجره گلو یا حفرههای دهان یا بینی باشد. مشکلات مربوط به « برقراری ارتباط» ممکن است در اثر مشکل سیستم مرکزی اعصاب ایجاد شده باشند.

اغلب اوقات هیچ دلیل پزشکی برای توضیحِ تاخیر در رشد نمیتوان ارائه داد.

چه موقع باید به دکتر مراجعه کنم ؟

شما بهتر از همه کودک خود را میشناسید پس میتوانید مشکلات- یا مشکلات بالقوه او را خیلی زود پیدا کنید. اگر پرسش یا نگرانی داشته باشید به دنبال پاسخ آن بگردید حتی اگر تنها برای اطمینان بیشتر باشد.

یادداشت برداری از ملاحظاتتان پیش از قرار ملاقات با پزشک مفید است. آیا چیز بهخصوصی در راه رفتن یا حرفزدن کودکتان میبینید که شما را ناراحت میکند آیا به نظر میرسد مرحلهای از رشد را که باید زودترها از آن میگذشت جا انداخته است آیا نشانهای خاص از تاخیری فیزیکی یا تاخیر در زبانآموزی و ارتباطات مشاهده میکنید ؟

نوزادان و کودکان به صورت غیر رسمی در حین ویزیتهای معمول از نظر تاخیر در رشد مورد معاینه قرار گیرند و در سنین 9 ? 18 و 30 ماهگی نیز با استفاده از معاینات دورهای رسما مورد معاینهی رشد قرار گیرند. (اگر نمیخواهید معاینات 30 ماهگی را انجام دهید? میتوان معاینه 24 ماهگی را جایگزین آن نمود؛ زیرا که برخی برنامههای کنترل سلامت معاینات 30 ماهگی را دربر نمیگیرند.)

دکتر موظف است از شما در مورد هر گونه نگرانی احتمالیتان سوال کند و با استفاده از آزمونهای ارزیابی رشد استاندارد به دنبال مهارتهای خاص حرکتی زبانی ارتباطی و شناختی خواهد گشت.

اگر به چیز نگرانکننده ای بر بخورد شما را به یک دکتر اطفال که در زمینهی رشد متخصص باشد ارجاع خواهد داد.

سپس از کوچولوی شما ارزیابی رشد به عمل خواهد آورد که ارزیابی عمیقتری از مهارتهای او است. یا اگر به نظر آید که کودک شما در رشد زبانی یا ارتباطی با تاخیر روبروست وی را به یک گفتاردرمان ارجاع خواهد داد تا او کودکتان را از لحاظ رشد زبان به طور خاص مورد ارزیابی قرار دهد.

البته ردگیری مشکلات دیداری و شنیداری که میتوانند بر رشد کودک در سایر زمینهها اثر بگذارند بسیار مشکل است مگر اینکه در این کار متخصص باشید. پس معاینات مربوط به گوش و چشم نیز باید در برنامهی سلامت کودکتان گنجانده شود.

اگر نگران رشد کودک پیش دبستان خود هستید و بین دو ویزیت برنامهریزی شده قرار داریدتا وقت مقرر بعدی صبر نکنید. با دکتر کودکان تماس گرفته و نگرانی خود را با وی در میان بگذارید. او میتواند ترس شما را به سرعت فرونشاند ویا شاید بخواهد در همان زمان وقت ملاقاتی برای معاینهی کودک تنظیم کند.

چه کنم اگر دکتر بگوید کودکم مشکلی ندارد و من هنوز نگران هستم ؟

اگر پزشک کودک شما را معاینه کرده و هنوز نگرانید در مراجعه به کس دیگر و پرسیدن نظر او تردید نکنید. به دنبال پزشک اطفالی بگردید که در مسائل مربوط به رشد متخصص باشد یا اگر در مورد تاخیر رشد زبانی کودکتان نگرانید با یک گفتار درمان مشورت کنید.

مطالب پیشنهادی:

تغذیه کودکان دبستانی

چرا برخی از کودکان دیر زبان باز می کنند ؟ 

خواص درمانی سویا 

نقش تغذیه در رشد قد کودکان و نوجوانان

روش های پیشگیری و درمان چاقی کودکان

ﺑﺎ ﻟﺠﺒﺎﺯﯼ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ 3ﺳﺎﻟﻪ ﭼﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺮﺩ

رفتارهای جنسی نوجوانان 

علل کوتاه قدی کودکان 

چگونه فرزندان بلند قد می شوند؟


استرس ناشی از بیکاری، سبب تشدید ناباروری مردان می‌شود



پژوهشگران علوم پزشکی در دانشکده سلامت عمومی دانشگاه «راتگرز» و دانشکده سلامت عمومی میل من دانشگاه «کلمبیا» می گویند نتایج مطالعات جدید آنان نشان می‌دهد استرس ناشی از بیکاری سبب تشدید ناباروری در مردان می‌شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، پیش از این معلوم گشته بود که استرس باعث کاهش اسپرم‌ها و مایعات دستگاه تناسلی مردان و در نتیجه بروز ناباروری در آنها می‌شود .

مطالعات جدید این متخصصان نشان می‌دهد با طولانی شدن بیکاری و افزایش استرس ناشی از آن، ناباروری در مردان تشدید می‌شود.

دکتر پام فکتور لیتواک، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: تعداد اسپرم‌ها در مردانی که استرس زیادی را تحمل می‌کنند کاهش یافته که این اسپرم‌ها نیز عمدتا ناقص بوده یا دارای اختلال تحرک هستند.

وی افزود: این نقیصه در نهایت منجر به بروز مشکلات مرتبط با ناباروری در مردان می‌شود.

متخصصان در این تحقیق 193 مرد سنین 38 تا 49سال را حد فاصل سالهای 2005 تا 2008 میلادی مورد مطالعه قرار دادند و ضمن نمونه گیری اسپرم، از آنها خواستند به پرسشهایی در رابطه با استرس و کار پاسخ دهند که یافته‌های این مطالعه نشان داد استرس‌های کاری بصورت ذهنی و عینی بر کیفیت اسپرم‌ها تاثیر می‌گذارد.

اگرچه نتایج نشان می‌دهد که نوع محیط کار تاثیری بر کیفیت اسپرم‌ها ندارد اما محققان بر این باورند که استرس‌های محیط کاری می‌تواند بر سلامت جنسی مردان تاثیر منفی برجای گذارد.

در واقع یافته‌های آنها نشان می‌دهد بیکاری خطر ناباروری مردان را افزایش می‌دهد.

«ترسا جانویچ» از دیگر محققان حاضر در این مطالعه افزود: استرس از دیرباز بعنوان عامل موثر در به خطر انداختن سلامت انسان شناخته می‌شود اما این مطالعه نشان داد حتی وضعیت اجتماعی مردان نیز می‌تواند سلامت جنسی مردان را به خطر بیندازند.

نتایج این مطالعه در نشریه پزشکی Fertility and Serility منتشر شده است.

در 40 درصد از ناباروری زوجین آمریکایی، مردان عامل اصلی به شمار رفته و نقص در سیستم تناسلی و کیفیت و ناهنجاری های اسپرم های آنها باعث ناباروری آنها می شود.

تولید میزان اندک اسپرم برای بارورسازی تخمک و عدم تحرک لازم اسپرم ها از جمله ناهنجاری های اسپرم در مردان محسوب می شود.

پژوهشگران به درستی دلیل تأثیر استرس روی اسپرم ها را نمی دانند ولی آنها معتقدند استرس باعث ترشح هورمون های استروئیدی می شود که روی متابولیسم کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها تأثیر گذاشته و از این رو سطح هورمون تستوسترون و تولید اسپرم به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

از سوی دیگر، استرس با وارد آوردن آسیب به رادیکال های آزاد غیر خنثی نوعی استرس فیزیولوژیک در بدن ایجاد می کند که با کیفیت و قدرت باروری اسپرم ها در ارتباط است. 

مطالب پیشنهادی:

علل ناباروری در زنان و مردان

درمان استرس

مهار استرس، اضطراب و تپش قلب

بهترین شل کننده های عضلانی طبیعی

ماساژ درمانی چگونه اثر می کند ؟

راههای طبیعی بهبود افسردگی

خواص طلایی معجون کنجد و عسل

تند شدن‌ غیرطبیعی‌ ضربان‌ قلب‌(تندضربانی)

ابتلا به استرس و از بین رفتن تدریجی سلامت دندان‌ها

لطفا زندگی را حس کن


درمان ریزش مو


بسیاری از مردم در رشد موهاشان عجله دارند چون یا در آستانه ازدواج کردن هستند، یا قصد رفتن به مجلسی رسمی را دارند، یا در انتظار ملاقات همسرشان در آینده نزدیکند، یا قسمتی از پوست سرشان دیده می شود و می خواهند جای خالی بی مو در سر هر چه زودتر پر شود. آنها خواستار توصیه ای اند که چگونه موهای کوتاهشان در چند هفته بلند شود.

رژیم‌های لاغری غیرحرفه‌ای که بدون مشاوره پزشک انجام می‌شود غالبا بدن را با کاهش مواد مغذی مورد نیازش مواجه می‌کند و نخستین بخش‌هایی که تحت‌تاثیر این کمبود قرار می‌گیرد پوست و موست. استرس هم یکی از عواملی است که می‌تواند موجب ریزش مو شود. اگر شما هم این روزها چنین موقعیت‌هایی را پشت‌سر گذاشتید، خالی از لطف نیست که با مفیدترین و موثرترین گیاهان دارویی که تاثیر معجزه‌آسایی بر رویش مجدد مو، تقویت ریشه و تار مو دارند، آشنا شوید.

روغن ریشه باباآدم

غذارسانی به موها را تقویت می‌کند

ریشه باباآدم از زمان‌های دور به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت و رشد مو مطرح بوده و درمانگران سنتی در کشورهایی مثل هند، چین و ایران استفاده از آن را برای درمان ریزش مو و چربی پوست سر به مراجعان خود توصیه می‌کنند. ساده‌ترین روش استفاده از گیاه ریشه باباآدم این است که عصاره آن را از فروشگاه عرضه گیاهان دارویی تهیه کنید و با آن پوست و موی سر را ماساژ دهید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عصاره ریشه ‌باباآدم این است که موجب بهبود جریان گردش خون در ناحیه سر و پوست می‌شود. به این ترتیب با بهبود خون‌رسانی به ریشه موها فولیکول‌های مو بهتر تغذیه می‌شوند و ضمن تقویت شدن رشد بهتری پیدا می‌کنند. ماساژ این عصاره در عین حال مانع ریزش مو می‌شود و استفاده از آن سه تا چهار بار در طول هفته اثرات چشمگیری دارد.

عصاره گزنه + زیتون

عصاره​ای برای رویش دوباره‌ موها

حتما درباره خواص گزنه بسیار شنیده‌اید و می‌دانید که این گیاه یکی از معروف‌ترین گیاهان دارویی است که امروزه در سراسر جهان از آن برای تهیه شامپو‌ها و لوسیون‌های صنعتی و گیاهی برای تقویت و رویش دوباره مو استفاده می‌کنند. اما بی‌شک استفاده از عصاره این گیاه به طور مستقیم اثری متفاوت و اعجاب‌انگیز دارد. گیاه گزنه را می‌توانید از فروشگاه‌های گیاهان دارویی تهیه کنید یا اگر به مناطق کوهستانی دسترسی دارید، تازه آن را بچینید اما مراقب باشید که هنگام لمس کردن این گیاه از دستکش استفاده کنید چون ساقه این گیاه پوست را می‌گزد و موجب خارش و سوزش می‌شود، به همین دلیل است که به آن گزنه می‌گویند. اما اگر می‌خواهید عصاره گزنه را خودتان تهیه کنید و از آن برای رویش مجدد موها و تقویت آنها استفاده کنید باید برگ‌های تازه‌ گزنه را درون روغن زیتون بریزید و آن را در محیطی تاریک و سرد به مدت 2 تا 3 هفته قرار دهید. در نهایت شما عصاره‌ای از گزنه خواهید داشت که می‌توانید با خیال راحت از آن برای ماساژ پوست سرتان استفاده کنید. هر بار چند قطره از این عصاره را روی پوست سر بریزید و به آرامی آن را ماساژ دهید. این عصاره می‌تواند با تحریک ریشه‌های مو علاوه بر بهبود رویش موهای شما حتی ریشه موهای از دست رفته شما را تحریک کند و آنها را به رویش مجدد وادارد. در صورتی که با مالش یک یا دو قطره از این گیاه روی پوست سر احساس خارش شدید کردید بهتر است گیاه دیگری را برای تقویت موهای‌تان انتخاب کنید یا با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

نعناع+ آب

رشد موها را چندبرابر می‌کند

یکی دیگر از روش‌های تحریک فولیکول‌های مو برای رشد بهتر استفاده از روغن یا عصاره به دست آمده از گیاه نعناع است. این عصاره را می‌توانید به‌راحتی از داروخانه‌ها تهیه کنید. حواس‌تان باشد که عصاره یا روغن به‌دست آمده از نعناع با مایعی که از جوشاندن برگ‌های نعناع به‌دست می‌آید متفاوت است. برای استفاده از عصاره نعناع باید آن را رقیق کنید، بنابراین 3 قاشق چای‌خوری آب را در ظرفی کوچک بریزید و به آن 3 قطره عصاره نعناع اضافه کنید و پس از هم زدن از آن برای ماساژ پوست سرتان استفاده کنید. سرانگشتان هر دو دست را به این روغن آغشته کنید یا آن را آرام‌آرام روی سرتان بریزید و به‌آرامی پوست سر را مالش دهید. نگران نباشید عصاره نعناع آسیبی به پوست و تار موی شما نمی‌زند. این عصاره تنها موجب تحریک ریشه موها شده و به رشد بهتر تارها و موهای ریزی که نیاز به تقویت دارند کمک می‌کند. فراموش نکنید که هنگام استفاده از این عصاره آن را با آب کمی رقیق کنید.

روغن زیتون + عصاره اسطوخودوس

پرپشتی موها را بیشتر می‌کند

اگر به دنبال یک لوسیون طبیعی هستید که بتوانید به صورت روزانه از آن برای شست‌و‌شوی موهای‌تان استفاده کنید و به طور همزمان علاوه بر از بین بردن شوره سر به پرحجم شدن موهای‌تان کمک کنید حتما این نسخه را تجربه کنید. برای تهیه و استفاده از این لوسیون دست‌کم یک ماه فرصت لازم دارید. یک فنجان عصاره اسطوخودوس را تهیه کنید و آن را با میزان برابر روغن زیتون خالص که فرآوری نشده باشد، مخلوط کرده و آن را به مدت 3 تا 4 هفته در محیط تاریک و سرد قرار دهید. می‌توانید از یک بطری تیره‌رنگ استفاده کنید یا اگر بطری تیره رنگ دردسترس ندارید دور بطری را با فویل خوب بپیچید تا نور به این ترکیب نرسد. سپس آن را در طبقه پایین یخچال قرار دهید و اجازه دهید 3 تا 4 هفته در این شرایط باقی بماند. از این لوسیون می‌توانید هر شب برای ماساژ موهای‌تان استفاده کنید. آن را به آرامی روی پوست و ساقه موها ماساژ دهید و فراموش نکنید که از کلاه حمام یکبار مصرف برای محافظت از موها و پیشگیری از آلودگی بالشت استفاده کنید. فردا صبح با یک شامپوی ملایم روزانه گیاهی موهای‌تان را بشویید. با استفاده از این لوسیون نه تنها باکتری‌ها و شوره را از پوست سر دور می‌کنید بلکه می‌توانید به پرحجم شدن موهای‌تان نیز کمک کنید.


خواص دنبلان:  مولکول های ساده اولیه شکسته می شود و سپس وارد خون می شود و مانند سایر مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که در کتب پزشکی هیچ اثری از استفاده این ماده به عنوان دارو وجود ندارد. البته در کشور ما خوردن آن را از نظر مذهبی صلاح نمیدانن که از بحث ما دور هست چون که درمان ما خوردنی نیست . میرسیم به ادامه درمان . در ابتدا باید دامبلان را تهیه کنیم که بهتر هســــــت مال گوسفند باشه و از گاو استفاده نکنید . دامبلان را در چرخ گوشت چرخ کنید . و تاکید میکنم که باید خام باشد . بعد با روغن زیتون مخلوط میکنیم و در آخر در یک وقت مناسب . به طول زمانی 8 ساعت بر روی سرمان میمالیم که 8 ساعت در روی سر که ریزش مو داریم بماند . برای این کار شب خوب هست که تا صبح 8 ساعت میشود . و صبح میتوانیم در حمام سرمان را بشویم .


بهترین مواد طبیعی، گیاهان دارویی و روغن ها برای رشد، تقویت و پرپشت کردن مو

سبوس برنج(شلتوک) : مقداری سبوس برنج را مانند چای دم کرده و پس از شستشوی کامل سر و آب گیری موها پوست سر را با مقداری دم کرده سبوس ماساژ دهید، توجه داشته باشید که از شستشوی مجدد موها بپرهیزید.

دنبلان و نخود خام : استفاده از دنبلان(گوسفند) و نخود خام که یکی از قدیمی ترین راهکارهای تفویت موی سر است و در بسیاری از کتب اطبای قدیمی به مصرف این دو ماده مغذی پوست سر بارها تاکید شده، ما فقط به روش مصرف و نه خواص درمانی آن اشاره ای خوایم داشت. یک عدد دنبلان را پس از جدا کردن از پوست چرخ کرده و با استفاده از پارچه عصاره آن را جدا کنید و به مقداری نخود خام را که قبلا خیس و چرخ کرده اید اضافه کرده و به صورت خمیری روان روی پوست سر ماساژ داده و یک کیسه پلاستیکی روی موها بکشید و بعد از یک ساعت موها را بشویید این عمل را در بهار و تابستان هفته ای یکبار انجام دهید.­­­­­


زرده تخم مرغ : یک الی دو عدد زرده تخم مرغ را با یک قاشق مرباخوری روغن بادام تلخ و یک قاشق مرباخوری روغن شترمرغ تمامی را مخلوط و به صورت یکنواخت روی تمام پوست سر و موها ماساژ داده و یک کیسه پلاستیکی روی موها بکشید و بعد از یک ساعت موها را بشویید این عمل را در بهار و تابستان هفته ای یکبار انجام دهید.­­­­­


نشاسته : 2 تا 3 قاشق مرباخوری نشاسته را به همراه یک لیوان آب سرد مخلوط و روی حرارت قرار دهید تا نشاسته پخته و آماده گردد پس از قوام آوردن و سفت شدن آن مدتی را صبر کنید تا کاملا خنک شود سپس مقداری از خمیر بدست آمده را روی مو ها و همچنین پوست سر ماساژ داده و به مدت یک ساعت یک کیسه پلاستیکی روی موها بکشید و بعد در حمام سر را به آرامی با آب گرم شستشو کنید.


آلوئه ورا : مقدار 3 سانتی متر از برگ آلوئه ورا را از پایین آن جدا کرده و ژل را خارج و روی پوست سر بمالید به مدت یک ساعت یک کیسه پلاستیکی روی موها بکشید و بعد در حمام سر را به آرامی با آب گرم شستشو کنید.


روغن مار : این روغن یکی از بهترین روغن ها برای تحریک پیاز مو بوده و همچنین برای تقویت ، رشد و ترمیم ریش و موی صورت کاربرد دارد، برای مصرف ابتدا از تمیز بودن پوست سر خود اطمینان حاصل کنید و سپس با مقداری روغن مار پوست سر را چرب کرده حدود سه ساعت بعد سر را بشویید.


روغن آوکادو : مصرف روغن آوکادو و روغن سیاه دانه 3 ساعت قبل از حمام از تولید دی هیدرو تستوسترون (DHT) ­در مردان که فولیکول های مو را از بین می برد، پیشگیری می کند.


روغن جوجوبا : روغن جوجوبا موجب تقویت پیاز موی شما می‌شود. این روغن موجب ترمیم مو‌های کدر، خشک و آسیب دیده می‌شود. این روغن همچنین رطوبت را در مو‌هایتان حفظ کرده و موجبِ تسریع رشد مو‌هایتان می‌شود. این روغن را بر روی کف سر و موهای خود ماساژ دهید و اجازه دهید تا یک ساعت رویِ آن‌ها باقی بماند. این روغن درخشش زیبایی به مو‌های سیاه می‌دهد. پس از یک ساعت این روغن را با شامپوی همیشگی تان از روی سر خود شسته و آبکشی نمایید.

روغن مورد: روغن مورد نیز مانند بسیاری دیگر از روغن ها در گروه بهترین ها برای رشد و تقویت مو قرار می گیرد که البته با دارا بودن خواص درمانی همچون ضد شوره و درمان موخوره که این روغن را در بین سایر روغن ها بیشتر مورد توجه قرار می دهد که می توان با سایر روغن ها مانند : روغن مار ، رزماری ، سیاه دانه ، جوجوبا برای تاثیر بیشتر ترکیب و استفاده کرد.


روغن رزماری : روغن رزماری موجب رشد و تقویت مو‌ها می‌شود. این روغن را با روغن جوجوبا و روغن مار مخلوط کرده و به ریشه موهایتان بزنید. این ترکیب ریشه مو‌ها را تغذیه کرده و موجب رشد مو‌ها می‌شود.


سرکه خرما­:­پس از شستشوی نهایی موها با شامپو نصف فنجان آب گرم را با نصف فنجان سرکه خرما ترکیب کنید و با آن موهای خود را شستشو دهید.


برای داشتن ­موهایی زیبا و پر پشت و خوش حالت ­و جوان ­به تو صیه هایی ­که آمده عمل کنید .

هر شب ­قبل از اینکه ­به رختخواب بروید ­مو های سر خود را با برس ­یا شانه ­( که بهتر است ­چرب ­باشد ) ۴۰ تا ۶۰ بار شانه ­بزنید ­تا خون زیر پوست ­سر جریان ­پیدا کنید ­و پیاز ­مو ­تقویت ­شود . ­هفته ای یکبار یا دو هفته یکبار مو های ­سر خود را با روغن ­زیتون یا بادام و یا روغن گیاهی و با سر انگشتان دست خوب پوست سر را ما ساژ دهید بعد نایلونی روی سر گذاشته و با روسری سر خود را ببندید تا روی سرگرم شود ­پس از حداقل یک ساعت ­می توانید ­حمام کنید روش تقویت کردن مو به این روش می باشد .

استفاده از صابونهای قلیایی را به شما ­توصیه ­می کنیم . مالیدن ­زرده ­تخم مرغ ­مخلوط ­با نخود خام و دم کرده ­با بونه ­مخلوط کرده ­به ­پوست ­سر بمالید تقویت کننده بسیار مفیدی ­برای ­موی سر شما می باشد .

دنبلان گاو یا گوسفند را چرخ کنید و آب دم کرده بابونه ­مخلوط کرده به پوست سر و موهای ­خود بمالید و با سر انگشتان دست ماساژ دهید این تقویت کننده هم مانند تقویت ­کننده های دیگر ­حداقل ۱ ساعت ­باید روی سر بماند .

برس زدن ابروها و مژه ها در رشد آن موثر می باشد. برای این کار باید با یک برس کوچک و تمیز روزی چند بار ، مژه ها و ابروها را برس بزنید.برای تقویت موهای صورت بهتر است از روش های زیر استفاده کنید:پوسته چوبی فندوق را از آن جدا کرده و بسوزانید، خاکستر حاصل را به موی صورت خود (ریش ، سبیل، ابرو) مالیده و خوب ماساژ دهید.

مقداری روغن بادام را با پوسته زیتون مخلوط کرده، و بگذارید حدود ۳ روز بماند، پس از گذشت این مدت، حدود ۳۰ دقیقه آن را جوشانده و سپس صاف نمایید، این مایع صاف شده برای تقویت موهای مژه و ابرو مفید بوده و همچنین باعث روییدن و پرپشت شدن موهای صورت می شود.

هورمون دنبلان برای پرپشت کردن ریش و سبیل بسیار موثر است. برای این کار بهتر است از ورقه های نازک دنبلان استفاده کنید و آنهارا بر روی صورت و آن قسمت هایی که میخواهید پر مو شوند قرار داده و پس از گذشت ۱ ساعت آنها را برداشته و صورت خود را بشویید. این عمل را هر روز تکرار کنید و نتیجه اش را شخصا مشاهده نمایید.

میوه سفید نارگیل و مغزهای چرب، مانند گردو، بادام از اگر ریز و پودر نموده و بر روی ابروها و سبیل بمالید باعث مشکی شدن آنها میگردد و اگر خشک شده آنها را بسوزانید از خاکستر آنها هم می توانید استفاده کنید.

مالیدن زرده و سفیده تخم مرغ به موهای صورت، باعث درآمدن ریش و سبیل و پرپشت شدن آنها می شود.سیر را بسوزانید و به صورت خاکستر در آورید و به آن تره کوهی نیز اضافه کنید، این مواد را در روغن زیتون جوشانده و به صورت خود بمالید.شستن صورت با آب باقلا و لعاب ختمی و عصاره لبلاب و عشقه نیز بسیار نافع است. استفاده از روغن زرده یا روغن مورد یا روغن سیاه دانه، برای رشد ریش و سبیل نیز مفید می باشد. برای تهیه هر یک از این روغن ها مقدار ۲۰ گرم از آنها را در ۴۰ گرم روغن بجوشانید و بعد صاف نموده و از آنها استفاده نمایید.

مالیدن آبی که از شاخه درخت انگور، در زرده تخم مرغ حل شده برای رشد ریش و سبیل مفید است.

استعمال روغن مورد و آمله در دوره صفویه و قبل از آن، در ایران معمول بوده است. این روغن در تقویت و کمک به رویش مو به خصوص ابرو بسیار موثر تشخیص داده شده است.تکندر را ساییده و در روغن کنجد ریخته، حل کنیدو سپس روغن را در چراغی لوله ای بریزید و روشن نمایید و ظرفی بر آن واژگون ساخته دوده آن را بگیرید و بر ابرو بکشید.

ماساژ پوست با روغن زیتون،مژه و ابرو را تقویت می کند.برای تقویت موی مژه و ابروها، می توان از روغن کرچک نیز استفاده کرد.

برای تقویت ابروها میتوانید یک قاشق چایخوری سفیده و زرده تخم مرغ را خوب بزنید و به مدت ۵ دقیقه روی ریشه موهای ابرو بگذارید، سپس با آب نیم گرم بشویید و برس بزنید.

تذکر:­یادتان نرود که گاهی علت کم پشت بودن ریش و سبیل، کم خونی بوده، که بهترین راه برای درمان آن، استفاده از مواد خون ساز می باشد مثل: قلم استخوان، هویج، اسفناج، شنبلیله، زردآلو، انار و...است پس فراموش نکنید که پیش پزشک بروید


روغن جوز هندی:   جوش‌های چرکی در حال ظهور را با این داروی خانگی، از بین ببرید: در یک کاسه، مقداری جوزهندی را با شیر ترکیب کنید تا به شکل خمیری ضخیم درآید، کرم به دست آمده را روی قسمت مورد نظر پوستتان قرار دهید، کرم باید چند دقیقه روی جوش بماند، پس از گذشت زمان کافی، ان را تمیز کنید. گفته می‌شود که جوزهندی، خاصیت ضد التهابی دارد که همراه با شیر غنی از ویتامین، پوستی لطیف و شاداب را به شما هدیه خواهد کرد.


مطالب پیشنهادی:

درمان ریزش مو با طب سنتی

روغن های دارویی (روغن های معطر) 

قرص( اکوفان )جلوگیری از ریزش مو و رشد سریع مو

بهترین ها برای تقویت،رشد و پرپشت شدن مو 

رژیم غذایی طلایی برای زیبایی پوست و مو

تقویت مو با روغن های گیاهی

بهترین روغن ها برای تقویت و رشد مو،ابرو و مژه 

ازدیاد مس در بدن و ریزش مو 

6قانون برای داشتن موهای زیبا 

راهکارهای مهم برای داشتن موهای زیبا

خواص رازیانه (خانم ها حتما بخوانند)

ماسک برای تقویت مو ، بلند نگه داشتن ، نرم کردن و حالت دادن 

چطور موهایمان را تقویت کنم؟ 

آیا می دانید عوارض بیماری دیابت کدامند؟



عوارض دیابت را می توان به دو نوع “عوارض زودرس” و “عوارض دیررس” تقسیم نمود.

عوارض زودرس :

عوارض زودرس دیابت شامل موارد زیر هستند:

هیپوگلیسمی (کاهش قند خون به 70 میلی گرم در دسی لیتر و کمتر)

هیپوگلیسمی ممکن است به علت مصرف زیاد انسولین یا قرص های پایین آورنده قند خون، کم خوردن یا حذف یک وعدۀ غذی اصلی و یا میان وعده و فعالیت بدنی زیاد ایجاد شود.

علائم هیپوگلیسمی شامل احساس ضعف یا گرسنگی، رنگ پریدگی، عرق سرد، طپش قلب، سرگیجه، گیجی، خواب آلودگی و در موارد شدید بیهوشی است.

اقدام لازم:

-اگر بیمار بیهوش نشده باشد باید به وی چند حبه قند یا یک مادۀ غذایی شیرین بدهید.

-اگر بیمار بیهوش باشد، باید  وی را در وضعیتی قرار دهید که راه تنفسی او باز باشد . در حالت بیهوشی هیچ مادۀ غذایی نباید از طریق دهان داده شود و بلافاصله او را به اورژانس انتقال داده و یا از مرکز اورژانس کمک بخواهید.

هیپرگلیسمی (افزایش قند خون بیش از 130 میلی گرم در دسی لیتر در قبل از ناشتا وبیش از 180 میلی گرم، 2 ساعت بعد از غذاخوردن)

به دلیل پرخوری و یا مصرف ناکافی داروهای پایین آورندۀ قند خون ایجادمی شود.

عوارض دیررس :

عوارض دیررس دیابت بتدریج و در صورت عدم کنترل قند خون بالا بوجود می آیند. مهم ترین عوارض به شرح زیر است:

عوارض قلبی عروقی :

عوارض قلبی عروقی شامل افزایش فشارخون و افزایش احتمال سکته‌های قلبی و مغزی است.

با کنترل مطلوب قند خون می توان از بروز مشکلات قلبی- عروقی پیشگیری کرد.

عوارض عصبی :

عوارض عصبی از عارضه‌های طولانی‌مدت دیابت است که معمولا نیمی از افراد دیابتی از این عارضه رنج می‌برند. این عوارض به صورت‌های مختلف بروز می کنند از جمله :

• مورمورشدن، درد، بی‌حسی یا ضعف در دست و پاها

• مشکلات گوارشی مانند احساس پری شکم، تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست

• مشکلات ادراری

• مشکلات جنسی مانند بی‌میلی جنسی

• سرگیجه و غش‌کردن

• ازدست‌رفتن حس درد به طوری که حتی در حملات قلبی فرد ممکن است درد را حس نکند.

• افزایش یا کاهش تعریق

• دوبینی و یا فلج یک طرف صورت

عوارض کلیوی :

در سیر بیماری دیابت و عدم کنترل مطلوب آن، احتمال آسیب به کلیه‌ها زیاد است به طوری که قادر به تصفیه کامل خون نبوده و مواد زاید در بدن تجمع پیدا می‌کنند و در صورت عدم درمان مناسب، کلیه‌ها به سمت نارسایی پیش می‌روند و حتی ممکن است نیاز به دیالیز و پیوند کلیه ایجاد شود.

میزان قند خون، ژنتیک و فشارخون در بروز این عارضه موثر هستند. بنابراین هرچه کنترل قند و فشار خون بهتر باشد، احتمال بروز این عارضه کم تر می‌شود. نشانه‌ها و علایم این عارضه خیلی دیر خود را نشان می‌دهند و گاه خیلی هم اختصاصی نیستند؛ مانند ورم کردن پاها و زیر چشم ها، به اختلال شدید خواب، کم‌اشتهایی، احساس ناراحتی در معده و ضعف و اختلال تمرکز.

مشکلات چشمی :

همان‌طور که گفته شد، دیابت به عروق صدمه می‌زند و عروق چشمی هم از این قاعده مستثنا نیستند. بنابراین ممکن است آب‌سیاه ( گلوکوم)، کدورت عدسی (آب‌مروارید) و اختلالات عروقی شبکیه (رتینوپاتی)؛ خونریزی در شبکیه چشم و حتی کم بینایی و نابینایی بروز کند.

مشکلات اندام تحتانی

مشکلات و عوارض ایجاد شده در پا به وسیله دیابت به حدی است که از این عارضه به‌عنوان پای دیابتی یاد می‌شود. این عارضه معمولا وقتی ایجاد می‌شود که مشکلات عصبی در پا رخ داده باشد که به کاهش حس در پا منجر می‌شود، در واقع در اثر کاهش حس، فرد دیابتی متوجه بروز زخم‌ها و ضربات وارده بر پاهای خود نمی‌شود و در صورت غفلت این زخم گسترش می‌یابد.

از طرفی آسیب عصبی موجب تغییر در ظاهر پاها و انگشتان فرد دیابتی می‌شود که این امر به افزایش در معرض آسیب قرارگرفتن پاها می‌انجامد. از طرفی دیابت موجب خشک شدن و ترک‌خوردگی پوست پا می‌شود: اگر زخمی در پا ایجاد شود دیرتر از زخم پای افراد سالم خوب می‌شود و دلیل آن هم کاهش و کندی جریان خون در افراد دیابتی است که بهبود زخم را به تاخیر می‌اندازد.

ایجاد زخم در پای بیماران دیابتی یکی از عوارض جدی و خطرناک عدم کنترل مطلوب دیابت است.

مطالب پیشنهادی:

سندرم متابولیک جیست؟

عوارض بیماری دیابت کدامند؟

11 گیاه دارویی پایین آورنده قند خون

گیاهان کاهش دهنده قندخون و روش مصرف

«تخم‌شربتی» و یک دنیا خواص

چه مواقعی باید میوه بخوریم؟ 

دیابتی‌ها و مبتلایان به سنگ کلیه از آب کرفس غافل نشوند

کنترل قند خون با طب سنتی

دیابت در طب سنتی 

همه چیز درباره رابطه جنسی بیماران دیابتی

روابط جنسی و اثرات بیماری دیابت بر آن 

بیماری دیابت

10 نکته حیاتی در رژیم غذایی روزانه شما




1- مصرف نمک در روز نباید بیش از یک قاشق چای خوری باشد.


2- از گذاشتن نمک پاش روی سفره خودداری نمائید.


3- حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف کنید.


4- به جای روغن جامد از روغن مایع استفاده کنید.


5- برای پیشگیری از پوکی استخوان، حداقل یک یا دو لیوان شیر در روز مصرف کنید.


6- روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.


7- حتی الامکان از گوشت سفید به جای گوشت قرمز استفاده کنید.


8- از تمامی گروه های غذایی مانند نان و غلات، گوشت و حبوبات، میوه و سبزیجات و شیر و لبنیات استفاده کنید.


9- مصرف دو بار در هفته ماهی را فراموش نکنید.


10- از میوه ها  به عنوان میان وعده استفاده کنید.

http://zibatan.ir/

مطالب مشابه:

۴ روش برای شروع موفق یک رژیم غذایی 

چگونه لاغر شویم؟ 

بیشتر چربی بسوزانید 

تناسب اندام با سوزاندن کالری 

طب سوزنی و تاثیرش بر کاهش وزن 

رژیم فیتنس و کاهش وزن راهنمای کامل برای رژیم غذایی با کربوهیدرات کوچک 

غذای فوق العاده سالم 

رژیم کانادایی / معایب و محاسن آن


خیلی از افراد برای رسیدن به تناسب اندام دست به هر اقدامی می‌زنند. حتی گاهی اوقات طبیب می‌شوند و سعی می‌کنند با رژیم‌های ساختگی و بدون پایه و اساس وزن خود را کاهش دهند اما به چه قیمت؟ همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که اگر چاقی برای شما یک معضل است و برای رهایی از آن ثانیه شماری می‌کنید، رژیم‌های ساختگی و معجزه‌آسا فقط برای مدتی کوتاه می‌توانند شما را خشنود و خوشحال کنند.


زمانی نخواهد گذشت که دوباره باید با تناسب اندام کاذب‌تان خداحافظی کنید و دست به اقدام‌های تازه‌تری، حتی سخت‌تر و طولانی‌تر از گذشته بزنید. شاید اسم رژیم کانادایی، رژیم پروتئین و سوپ کلم برای افرادی که دچار اضافه هستند، آشنا باشد اما اثر لاغری این رژیم‌های جادویی کوتاه زمان است از  عوارض آن ممکن است خیلی پایدارتر باشد. در ادامه دکتر سید ضیاء الدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی شما را بیشتر در این زمینه آگاه می‌کند.


درباره رژیم 14 روزه کانادایی بیشتر بدانید


این رژیم 14 روزه که شامل 12 روز رژیم اصلی و 3 روز رژیم تثبیت کننده است، وزن شما را 8 الی 10 کیلوکاهش می‌کند اما اگر برنامه این رژِیم را خوانده باشید متوجه می‌شوید که تاکیدش بر این موضوع است که حتی یک آبنبات کوچک هم خارج از برنامه رژیم میل نکنید و اگر دست به این کار زدید سریعا رژیم را رها و دوماه بعد مجددا این رژیم غذایی را شروع کنید. به علاوه این رژیم برای افرادی طراحی شده که از سلامتی جسمی خوبی برخوردار هستند و بیماری خاصی مانند فشار خون، ناراحتی قلبی، زخم معده و.  ندارند. بعد از چندماه وزن‌به صورت نجومی به حالت اولیه بازمی‌گردد.


رژیم کانادایی چه عوارضی دارد؟


با دنبال کردن این رژیم بعد از مدتی دچار ریزش مو می‌شوید و به دلیل از دست دادن آب زیاد بدن، پوست شما شل و افتاده می‌شود. همچنین خیلی از افرادی که این رژیم را گرفته‌اند، بعد از مدتی خودشان اعتراف کرده‌اند که روزهای اول وزن‌مان به سرعت کاهش پیدا می‌کرد، اما بعد از مدتی دیگر خبری از کاهش وزن نبود اما می‌دانید علت این مقاومت بدن نسبت به کاهش وزن چیست؟


هر چه کاهش وزن شما سریع‌تر باشد، به جای بافت چربی از بافت عضلانی شما کاسته خواهد شد و پس از قطع رژیم آنچه جایگزین بافت عضلانی می‌شود، چیزی جز چربی نخواهد بود؛ به همین خاطر دیگر خبری از کاهش وزن نجومی شما نیست. برای کاهش وزن باید همه گروه‌های غذایی به مقدار متعادل مصرف شوند، در غیر این صورت مشکلات مختلفی برای فرد ایجاد خواهد شد. حتی گرفتن این رژیم غذایی می‌تواند پیامدی مثل حمله‌های قلبی و مغزی را برای برخی افراد به همراه داشته باشد.


تجربه‌ای از مشکلات رژیم کانادایی


خانم شهلا. ک از تجربه خود در مورد این رژیم می‌گوید: «در عرض 15 روز ترغیب شدم تا این رژیم را امتحان کنم. وقتی شروع به گرفتن رژیم کردم به یک هفته هم نکشید که نتوانستم ادامه دهم اما این پایان ماجرا نبود. بعد از مدتی وسوسه شدم از این رژیم تبعیت کنم. تا آخرین روز رژیم را ادامه دادم و تنها 6 کیلوگرم از وزنم کاسته شد. با این حال آنقدر این دوران به من سخت گذشت که دیگر حاضر نیستم این رژیم را امتحان کنم. در ضمن به‌دلیل نداشتن میان‌وعده بیشتر اوقات دچار ضعف و افت قندخون می‌شدم.


رژیم پروتئین


رژیم‌های پرپروتئین موجب می‌شوند بدن دیرتر احساس گرسنگی و ضعف ‌کند. دلیل این است که بدن شما در حال هضم کردن کربوهیدرات، چربی‌ها و پروتئین‌های غذاست و این کار زمان بیشتری را صرف می‌کند. در این رژیم، پروتئین (گوشت بدون چربی، فرآورده‌های لبنی بدون چربی و. . . ) جایگزین دیگر گروه‌های غذایی و در رأس آنها قندها می‌شود. رژیم پروتئین  ادعا می‌کند در مدت 14 روز قادر به کاهش 10 الی 12 کیلوگرم است.


عوارضی که رژیم پرپرتئین به همراه دارد


هرچه پروتئین بیشتر مصرف کنیم برای تامین انرژی، کلسیم بیشتری را از بدن به خارج هدایت می‌کند؛ به همین خاطر ادامه دادن رژیم‌های پروتئین باعث تحلیل استخوان‌ها می‌شود. همچنین اگر فردی زمینه نارسایی کلیه داشته باشد، ادامه این رژیم ممکن است کلیه فرد را از کار بیندازد و خطرات بیشتری او را تهدید کند.


از دیگر عوارض تبعیت از رژیم پرپروتئین افزایش فشار خون، افزایش کلسترول و بالا رفتن خطر بروز بیماری‌های قلبی و سکته است، همچنین از بعد چربی اگر این مسئله را مورد توجه قرار دهیم با حذف کربوهیدرات‌ها، چربی ناقص می‌سوزد که‌به‌مرور زمان احساس گرسنگی را از بین می‌برد واین افراد رو به افسردگی می‌روند. این رژیم‌ها باعث کم‌خونی‌های پایدار هم می‌شوند.


یک تجربه ناموفق


خانم سهیلا. م از تجربه خود می‌گوید: «با رژیم پرپروتئین آشنا شدم و در مدت کوتاهی حدود 6 کیلوگرم از وزنم کاسته شده بود. با این حال این پایان روزهای خوشی بود که سپری شد زیرا دیگر وزنم گرمی پایین نمی‌آمد. وقتی رژیم را رها کردم، وزنم چند برابر بیشتر شد. در طول رژیم دچار سردرد‌های مزمن هم شده بودم.»


رژیم سوپ کلم


پایه و اساس این رژیم غذایی سوپ کلم است که دستور پخت مخصوصی دارد. هفت روز باید این سوپ کلم را در همه وعده‌های غذایی‌تان میل کنید و مجاز هستید هر روز یک خوراکی مثل میوه، سبزیجات یا مرغ (به مقدار تعیین شده)  میل کنید. رژیم هفت روزه ادعا می‌کند «اگر سوپ کلم بیشتر میل کنید کاهش وزن بیشتری دارید و باگذشت 7 روز شاهد چهار الی پنج کیلوگرم کاهش وزن هستید.» اما بعد از پایان برنامه رژیم غذایی‌تان باید روزهای بعد هم سوپ کلم میل کنید، نه در هر وعده اما در یک وعده از روز اجباری است.


سوپ کلم لاغر می‌کند؟


رژیم سوپ کلم یکی از معدود رژیم‌های غذایی است که متخصصان آن را برای برخی بیماران به کار می‌برند اما با چه شرایطی و چه افرادی قادر به گرفتن این رژیم غذایی هستند؟! این ادعا که هرچه سوپ کلم را بیشتر میل کنید، کاهش وزن بیشتری خواهید داشت، درست است اما زمانی این رژیم قابل اجراست که زیر نظر تیم تخصصی صورت گیرد و گرفتن خودسرانه آن (در هر هفته و هر روز) پیامدهای جبران‌ناپذیری دارد.


به عنوان مثال افرادی که فشار خون بالایی دارند یا به خاطر اضافه وزن زیاد مجبورند در مدت کوتاهی چند کیلوگرم از وزن‌شان را کاهش دهند؛ این رژیم غذایی توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود. همچنین افرادی که باید تحت عمل جراحی سریع قرار بگیرند و به دلیل وزن بالا ریسک عمل بیشتر می‌شود، جزو کاندیدهای مناسب این رژیم غذایی هستند اما وای به روزی که این رژیم به صورت خودسرانه و در شرایط عادی اجرا شود. عوارضی مثل مشکلات گوارشی و به هم ریختگی معده افراد را تهدید خواهد کرد.


در این رژیم نوترنیت‌های اساسی نظیر پروتئین، کلسیم و ویتامین‌های گروه B وجود ندارد بنابراین شما خودتان را در معرض کمبود شدید این مواد مغذی قرار می‌دهید و چنانچه این رژیم را برای مدت طولانی ادامه دهید، این موضوع شما را شدیدا تهدید می‌کند. به همین خاطر به افرادی که قصد لاغری زودهنگام، فقط برای مراسم خاص (مثل شب عروسی) دارند و هیچ پزشکی این رژیم را برای آنها تجویز نکرده است، اصلا توصیه  نمی‌شود.

http://zibatan.ir/

مطالب پیشنهادی:

جراحی زیبایی شکم 

سندرم متابولیک جیست؟ 

خواص درمانی و ارزش تغذیه ای شکلات 

غذاهایی که با چاقی مبارزه می کنند 

کاهش وزن با 9 ماده غذایی خوشمزه 

پیشگیری از سکته مغزی با ترفندی ساده 

جایگزین های سالم خوراکی های مضر برای لاغری 

رژیم لاغری سریع و آسان و تناسب اندام 

رژیم بدون کربوهیدرات مضر است

چگونه می توان کلسترول خون را پایین آورد؟ 

توصیه های غذایی 

روش های پیشگیری و درمان چاقی کودکان

آیا میدانید:

سالانه حدود 400000 نفر بعلت بیماری های ناشی از ابتلا به چاقی وعدم فعالیت بدنی کافی جان خود را از دست می دهند؟

– کودکان سنین 1 تا 5 سال نوشیدن نوشابه را برآبمیوه ترجیح می دهند؟

– کودکان حدود 5 تا10  بار بیش از نیاز روزانه نمک مصرف می نمایند؟

– 5 درصد از کودکان فشارخون بالاتر از حد طبیعی دارند؟

– میزان چاقی در کودکان در 2 دهه اخیر 2 دهه اخیر 2 برابرشده است ؟

– 30-40% کودکان مبتلا به افزایش کلسترول خون هستند؟

– شیرپرچرب – پنیر پرچرب (پنیرپیتزا) – کالباس ، سه نوع از بدترین غذاها از نظر چربی اشباع برای کودکان است ؟

– فقط یک نفراز هر پنج کودک فقط یک کودک 5 سهم وعده میوه و سبزی توصیه شده روزانه مصرف می نمایند.

– حدود 4/1 سبزی مصرف شده توسط کودکان را سیب زمینی سرخ شده تشکیل می دهد.

تعداد کودکان دچار اضافه وزن وچاق به میزان محسوس درحال افزایش است. کودکان زمان کمتری را به ورزش وتحرک اختصاص می دهند واغلب وقتخود را به تماشای تلویزیون – بازیهای کامپیوتری و… اختصاص می دهند. امروزه خانواده ها به دلیل گرفتاری ومشغله روزانه زمان کمتری را برای طبخ غذادر منزل اختصاص می دهند ومصرف غذاهای آماده طبخ روبه افزایش است.

غذاهایی تهیه شده درکارخانه های مواد غذایی مثل کنسروها، سوسیس ، کالباس پیتزا، همبرگر، سیب زمینی نیمه سرخ شده منجمد همه روزه جای بیشتری دربرنامه غذایی خانواده ها پیدا می کنند.بیش از10% کودکان 2-5 سال و15% کودکان 6 تا 19 سال اضافه وزن دارند. مطالعات نشان می دهد که کودکان چاق 80% بیشتر شانس ابتلا به چاقی در بزرگسالی دارند واین نسبت زمانی که پدر یا مادر دچاراضافه وزن باشند بیشترمی شود. اضافه وزن وچاقی در فرزندان بستگی کامل به الگوی غذایی مصرفی خانواده وزمان اختصاص یافته به ورزش وفعالیت بدنی دارد.

اگر شمانگران اضافه وزن وچاقی فرزند خودتان هستید باید راهکارهای مناسب برای کنترل وزنرا بیابید . هیچگاه خودتان برنامه غذایی و رژیم لاغری به کودک ندهید . حتماً با مشورت کارشناس تغذیه برنامه غذایی مناسب برای کنترل وزن راتهیه نمایید تا برنامه غذایی از نظر موادمغذی لازم برای رشد کمبودی نداشته باشد وباتوجه به سن وقد ودیگر فاکتورها تهیه شده باشد.

فرزندان والدین چاق بیشتر درمعرض چاقی هستند.اغلب این کودکان به نوجوانان چاق ونهایتاً به یزرگسالان چاق مبدل می گردند. تشخیص ودرمان چاقی در دوران کودکی بهترین روش برای پیشگیری از بیماریهای مرتبط با چاقی ومرگ ومیرناشی ازآن در یزرگسالی می باشد.

ارتباط چاقی دربزرگسالی به چندین فاکتور بستگی دارد: سن شروع چاقی ، میزان چاقی ، چاقی والدین از آن جمله اند از اضافه وزن درکودک زیر 3 سال نمی توان احتمال چاقی در یرزگسالی راپیش بینی نمود مگر آن که حداقل یکیاز والدین چاق باشد. بعد از 3 سالگی چاقی با چاقی بزرگشالی ارتباط نزدیک تری پیدا می کند وبا بالا رفتن سن کودک تشدید می شود . اگر چاقی کودک تا 6 سالگی ادامه پیدا کند احتمال دوام آن 50% می شود و70 تا80% از نوجوانان چاق به بزرگسالان چاق تبدیل می شوند اگر حداقل یکی از والدین چاق باشند احتمال ابتلا به چاقی در کودک با هرسنی افزایش می یابد .

نامتعادل بودن انرژی دریافتی وانرژی مصرفی می تواند موجب به وجود آمدن اضافه وزن شود. ( انرژی دریافتی  ناشی از غذای مصرفی می باشد)

توجه نمائید همیشه پیشگیری مقدم بردرمان است لذا مراقب اضافه ون کودک خود باشید.


شیرمادر می تواند خطرابتلا به چاقی درکودکان را کاهش دهد.

مادران باید شیردهی را از نخستین ساعات تولد فرزند شروع نمایند.

در4 تا6 ماه نخست نوزاد فقط باید از شیرمادر استفاده نماید دراین دوران هرگز به نوزاد غذای اضافی ندهید.

شیردهی باید یک سال یا بیشتر ادامه یابد.

http://zibatan.ir/

مطالب پیشنهادی:

درمان خانگی کاهش وزن با عسل و آبلیمو

هشت روغن طبیعی که می توانند باعث لاغری تان شوند 

20 اشتباه بزرگ که مانع کاهش وزن تان می شود 

نقش تغذیه در رشد قد کودکان و نوجوانان 

بچه‌ها را مجبور به تمام کردن غذا نکنید 

جدیدترین توصیه‌ها برای مبارزه با چاقی کودکان 

خطرات زیادی سلامتی کودکان چاق را تهدید می کند. 

نگذاریــــــم کـــــودکان چـــاق شــــــوند 

چاقی در کودکان زیر دو سال 

پرخوری عصبی یا بولیمیا و درمان آن



به جرات میتونم بگم مقاله ی زیر کاملترین مقاله در این خصوص در سطح سایت های فارسی زبانه. مقاله ی زیر اختصاصی زیباتن ترجمه شده و برای استفاده ی رایگان شماست(مثل سایر خدمات زیباتن) . بنابراین طولانی بودنش بخاطر کامل بودنشه و ازتون میخوام با دقت بخونیدش تا براتون کاملا مفید واقع بشه. چون خیلی از ما با همین پرخوری عصبی انگیزمون برای کاهش وزن رو از دست میدیم. یا چاق تر میشیم.




برای همه ما اتفاق افتاده است: وقتی احساس تنهایی، بی‌حوصلگی یا استرس می‌کنیم، به غذا خوردن روی می‌آوریم. اما در پرخوری عصبی، پرخوری بیشتر شبیه به یک اجبار است. برای جبران و خلاص شدن از کالری‌های ناشی از پرخوری عصبی، به جای غذا خوردن بصورت معقول، خود را با غذا نخوردن، روزه گرفتن، و ورزش کردن تنبیه می‌کنید.


پرخوری عصبی چیست؟

پرخوری عصبی یک نوع اختلال در غذا خوردن است که با دوره های مکرر پرخوری (غذا خوردن افراطی) همراه است و با تلاش‌های مذبوحانه(بی عقلانه) برای جلوگیری از افزایش وزن دنبال می‌شود. بولیمیا یا پرخوری عصبی بر زنان و مردان در تمامی سنین اثر می‌گذارد.هنگامی که شما در حال مبارزه با پرخوری هستید، زندگی یک جنگ دائمی بین آرزوی از دست دادن وزن یا لاغر ماندن و اجبار به پرخوری است.شما نمی‌خواهید که در غذا خوردن افراط کنید- چون می‌دانید که بعدا احساس گناه و شرمساری می‌کنید- اما هر دفعه دوباره اینکار را انجام می‌دهید. بطور میانگین، شما در یک ساعت پرخوری 5000-3000 کالری مصرف می‌کنید. بعد از پرخوری کردن، ترس شما را فراگرفته و برای لغو و جبران پرخوری به انجام اقدامات شدیدی مثل مصرف ملین، استفراغ عمدی، یا یک دوی 10 مایل روی می‌آورید. در حالیکه بطور فزاینده‌ای احساس می‌کنید که خارج از کنترل هستید.


ذکر این نکته مهم است که پرخوری عصبی الزاما شامل پاکسازی- حذف فیزیکی مواد غذایی از بدن با بالا آوردن یا استفاده از ملینها، تنقیه، یا دیورتیک- نمی‌شود. جبران پرخوری‌ها با روزه‌داری، ورزش بیش از حد ، یا رژیم‌های غذایی شدید نیز به عنوان بولیمیا محسوب می‌شود.


آیا من هم مبتلا به بولیمیا هستم؟

سوال‌های زیر را از خودتان بپرسید. هر چه تعداد پاسخ‌های “بله” زیادتر باشد، احتمال اینکه از بولیمیا یا یکی دیگر از اختلالات غذا خوردن رنج ببرید، بیشتر است.


 


آیا در مورد بدن و وزن خود وسواسی هستید؟

آیا غذا و رژیم گرفتن، زندگی شما را فرا گرفته است؟

آیا می‌ترسید که وقتی شروع به غذا خوردن کنید، توانایی متوقف کردن خود را نداشته باشید؟

آیا تا حالا انقدر غذا خورده‌اید که احساس بیماری کنید؟

آیا بعد از غذا خوردن احساس گناه، شرمساری و افسردگی می‌کنید؟

آیا برای کنترل وزنتان، استفراغ می‌کنید یا از ملین استفاده می‌کنید؟

 


چرخه پرخوری افراطی و پاکسازی


 


رژیم غذایی باعث تحریک چرخه مخرب پرخوری و پاکسازی می‌شود. طنز ماجرا در این است که هر چه رژیم غذایی سخت‌تر باشد، احتمال اینکه شما شیفته غذا شوید و یا وسواس غذایی پیدا کنید، بیشتر است. وقتی که به خودتان گرسنگی می‌دهید، بدن شما با ولع شدیدتری برای غذا پاسخ می‌دهد- راهی برای درخواست تغذیه موردنیاز.

در این تنش و بحران، گرسنگی، و احساسات کمبود ایجاد شده و اجبار به غذا خوردن آنقدر قدرتمند می‌شود که نمی‌توان در برابر آن مقاومت کرد: مواد غذایی که “منع شده” خورده می‌شود و یک قانون رژیم غذایی شکسته می‌شود. با این فکر که -یا همه یا هیج- احساس می‌کنید که هر لغزشی از رژیم غذایی به معنی شکست کامل آن رژیم غذایی است. بعد از خوردن کمی بستنی، ممکن است فکر کنید که “من که کمی از این بستنی را خوردم، پس تمام بستنی را می‌خورم!”


متاسفانه، تسکینی که پرخوری به ارمغان می‌آورد بسیار کوتاه‌مدت است و به زودی بعد از آن، احساس گناه و بیزاری از خود جای آن تسکین را می‌گیرد. و به این ترتیب شما برای جبران پرخوری و به دست آوردن دوباره‌ی کنترل، پاکسازی یا جبران می‌کنید.

متاسفانه، پاکسازی تنها پرخوری را تقویت می‌کند.اگر چه شما ممکن است به خودتان بگویید، این آخرین بار است چون شما وارد یک رژیم غذایی جدید می‌شویدو صدایی در پس ذهنتان به شما میگوید اگر باز هم کنترل خود را از دست دادید، می‌توانید بالا بیاورید و یا از ملین استفاده کنید. چیزی که شما ممکن است به آن توجه نکنید اینست که پاکسازی بعد از پرخوری به از بین بردن و محو کردن موادی که در بدن حل شده‌اند کمکی نمی‌کند.


پاکسازی یا جبران پرخوری از افزایش وزن جلوگیری نمی‌کند.

پاکسازی یا جبران راه موثری برای خلاص شدن از کالری نیست، به همین دلیل است که وزن افراد مبتلا به پرخوری عصبی( بولیمیا) به مرور زمان افزایش می‌یابد.استفراغ کردن بلافاصله پس از غذا خوردن، در بهترین حالت فقط 50درصد از کالری‌های مصرف‌شده را از بین می‌برد؛چون جذب کالری از لحظه‌ای که شما غذا را در دهان می‌گذارید، آغاز می‌شود.

میزان تاثیر ملین‌ها و دیورتیک‌ها حتی از این مقدار هم کمتر است. با ملین تنها از 10 درصد کالری خورده خلاص می‌شوید، و دیورتیک هم اصلا هیچ تاثیری ندارد. ممکن بعد از مصرف ملین‌ها و یا دیورتیک‌ها، وزنتان کاهش یابد، اما این عدد کمتری که ترازو نشان می‌دهد به علت از دست دادن آب بدنتان است و نه کاهش وزن درست.


نشانه ها و علایم بولیمیا

اگر برای مدتی با بولیمیا زندگی کرده باشید، احتمالا برای پنهان کردن عادات پرخوری و پاکسازی، همه کاری انجام داده‌اید. تنها انسان است که از داشتن کنترل سخت بر خوردن غذا احساس شرمندگی می‌کند؛ بنابراین به احتمال زیاد در مواقع تنهایی پرخوری می‌کنید. اگر یک جعبه دونات بخورید، آنها را جایگزین می‌کنید که دوستان و خانواده‌تان متوجه نشوند.هنگام خرید مواد غذایی برای پرخوری، ممکن است در چهار فروشگاه جدا خرید کنید تا کسی که شما را کنترل می‌کند، متوجه نشود. اما با وجود این زندگی مخفی، کسانی که به شما نزدیکند احتمالا احساس می‌کنند که یک چیزی درست نیست.


نشانه‌ها و علایم پرخوری


 


عدم کنترل بر غذا خوردن – ناتوانی در توقف غذا خوردن. غذا خوردن تا حدی که باعث ناراحتی جسمی و درد شود.

غذا خوردن بصورت پنهانی – رفتن به آشپزخانه پس از آنکه افراد دیگر خانه به تختخوابشان رفته اند. به تنهایی بیرون رفتن برای خوردن خوراکی و مواد غذایی. تمایل به خوردن غذا در تنهایی.

خوردن مقدار زیادی غذا بدون تغییر آشکاری در وزن.

ناپدید شدن مواد غذایی، تعداد زیاد بسته‌های خالی غذا در سطل زباله، و یا بسته‌های خوراکی و تنقلات پنهان شده.

تناوب بین دو حالت پرخوری و غذا نخوردن(روزه داری)– به ندرت در وعده های غذایی معمول، غذا می‌خورد. وقتی به غذا برسد، یا همه‌ی غذا را می‌خورد یا اصلا غذا نمی‌خورد.


نشانه‌ها و علایم پاکسازی


 


رفتن به دستشویی بعد از غذا– ناپدید شدن‌های مکرر بعد از وعده‌های غذایی و زیاد ماندن در دستشویی برای استفراغ کردن.شاید شیر آب را برای پنهان کردن صدای استفراغ باز کنند.

استفاده از ملین‌ها، دیورتیک‌ها یا تنقیهبعد از خوردن غذا. همچنین ممکن است برای جلوگیری از اشتها قرص‌های رژیمی مصرف کنند و یا از سونا برای “تعریق” استفاده کنند.

بویاستفراغ– توالت و یا فرد ممکن است بویی مشابه بوی استفراغ دهد.آنها ممکن است سعی کنند با دهان‌شویه، ادکلن، خوشبو کننده هوا، آدامس، یا خوشبوکننده بوی استفراغ را از بین ببرند.

ورزش بیش از حد– کار کردن شدید، به خصوص پس از صرف غذا. انجام فعالیت‌هایی برای سوزاندن کالری‌ها مانند دویدن و یا ایروبیک.

 

نشانه ها و علایم فیزیکی بولیمیا

پینه یا زخم در بند انگشتان و یا دستها ناشی از چسباندن انگشتان به دیواره گلو یه منظور استفراغ کردن.


گونه های پف کردهناشی از استفراغ های مکرر

تغییر رنگ دندانهابا در معرض قرار گرفتن اسید معده ای که در استفراغ وارد دهان میشود. دندانها ممکن است به دندانهایی زرد، خشن(شبیه دندانهای نهنگ!)و یا روشن تبدیل شوند.

کم وزن نبودن– مردان و زنان مبتلا به بولیمیا معمولا وزن طبیعی یا کمی اضافه وزن دارند. کم وزن بودن در طی پاکسازی ممکن است نشان دهنده ی پاکسازی از نوع بی اشتهایی باشد.

تغییرات فراوان در وزن– وزن ممکن است تا 10 پوند یا بیشتر بسته به تناوب پرخوری و پاکسازی در نوسان باشد.

 


داستان اِمی


یک بار دیگر، امی در یک رژیم مایعات است. او به خودش می‌گوید “من این رژیم غذایی را ادامه می‌دهم”. “این بار دچار هوس و میل به غذا نمی‌شوم”. اما همانطور که روز می‌گذرد، اراده امی نیز ضعیف می‌شود. او فقط به غذا فکر می‌کند. بالاخره تصمیم می‌گیرد که در مقابل میلش به پرخوری تسلیم شود. او دیگر نمی‌تواند خودش را کنترل کند. او مقداری بستنی از فریزر درمی‌آورد و طی چند دقیقه آنرا می‌خورد. و این در مورد هر خوراکی‌ای که در آشپزخانه بتواند پیدا کند، اتفاق می‌افتد. بعد از 45 دقیقه پرخوری، بقدری خوراکی خورده که احساس می‌کند معده‌اش کاملا پر شده و دارد منفجر می‌شود.از اینکه هزار کالری مصرف کرده، ترسیده و از خودش متنفر شده است. او به دستشویی می‌رود که استفراغ کند. سپس روی ترازو می‌رود که مطمئن شود وزنش زیاد نشده است. او به خودش قول می‌دهد که از فردا دوباره رژیم غذایی‌اش را شروع کند و فردا حتما متفاوت با امروز خواهد بود.


اثرات بولیمیا


وقتی که شما با بولیمیا زندگی می‌کنید، بدنتان – و حتی زندگیتان- را به خطر می‌اندازید. خطرناک‌ترین عارضه جانبی پرخوری عصبی( بولیمیا) از دست دادن آب بدن به علت پاکسازی است. استفراغ کردن، ملین‌ها، و دیورتیک‌ها می‌تواند باعث عدم تعادل الکترولیتی در بدن شود که شایع ترین نوع آن سطح پایین پتاسیم است. کمبود پتاسیم باعث طیف گسترده‌ای از علائم اعم از ضعف و افسردگی تا نامنظم شدن ضربان قلب و مرگ می‌شود. همچنین، میزان پتاسیم پایین بطور مزمن می‌تواند به نارسایی کلیه نیز منجر شود.

سایر عوارض پزشکی و عوارض رایج پرخوری عصبی عبارتند از:


ضعف و سرگیجه

افزایش وزن

پوسیدگی دندان وزخم دهان

درد شکم، نفخ

برگشت اسید به مری یا زخم معده

تورم دست‌هاو پاها

پارگی معده یا مری

درد مزمن گلو، گرفتگی صدا

از دست دادن عادت‌های ماهانه

رگ‌های خونی شکسته در چشم‌ها

یبوست مزمن ناشی از استفاده نادرست از ملین‌ها

• تورم گونه‌ها وغدد بزاقی



خطرات ناشی از شربت اپیکا


اگر از شربت اپیکا-دارویی که برای استفراغ استفاده می‌شود- پس از یک پرخوری استفاده می‌کنید، احتیاط کنید. استفاده منظم از شربت اپیکا می‌تواند کشنده باشد. اپیکا به مرور زمان در بدن ساخته می‌شود. و سرانجام می‌تواند به آسیب قلبی و یا ایست قلبی منجر شود، مانند اتفاقی که برای “کارن کارپنتر”(خواننده) افتاد.



چگونه پرخوری عصبی(بویمیا) بر بدن شما تاثیر می گذارد؟


 


علل بولیمیا و عوامل خطرساز


علت واحدی برای پرخوری وجود ندارد. در حالیکه عزت نفس پایین و نگرانی در مورد وزن و تصویر بدنی بیشترین نقش را دارند، دلایل زیاد دیگری نیز وجود دارند.در بیشترین موارد، افرادیکه از پرخوری عصبی – و بطور کلی اختلال غذا خوردن- رنج می‌برند، در مدیریت احساساتشان به شیوه‌ای سالم مشکل دارند. غذا خوردن می‌تواند یک آزادسازی عاطفی باشد بنابراین تعجب برانگیز نیست که افراد در زمانیکه عصبانی، افسرده، تحت فشار عصبی و نگرانی هستند، پرخوری کنند.

یک چیز مسلم و قطعی است.پرخوری یک مسئله پیچیده عاطفی است. علل عمده و عوامل خطر پرخوری عصبی عبارتند از:

تصویر ذهنی ضعیف از بدن: تاکیدفرهنگ مابرلاغری و زیبایی به ویژه درزنان جوانی کهب اتصاویر رسانه‌ای غیر واقعی و ایده آل بمباران می‌شوند، می‌تواندبه نارضایتی از بدن منجر شود،


عزت نفس پایین:زنان یامردانی که خود را بی‌ فایده، بی ارزش،وغیرجذاب می‌دانند در معرض خطرپرخوری عصبی(بولیمیا)هستند.چیزهایی است که می‌تواند موجب کاهش عزت نفس شود عبارتند از افسردگی، کمال‌گرایی، مورد سوء استفاده فرار گرفتن در دوران کودکی، وزندگی در محیطی که افراد بسیار از هم انتقاد می‌کنند.

سابقه تروماو یاسوء استفاده:به نظر می‌رسد که زنانی که مبتلا به پرخوری عصبی هستند، بیشتر مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. احتمال اینکه افراد مبتلا به بولیمیا، والدینی با اختلال روانی و یا مشکل مصرف مواد مخدر داشته باشند، بیشتر از میانگین است.

تغییرات عمده در زندگی:پرخوری عصبی اغلب ناشی از تغییرات یا انتقالات استرس زا، مانند تغییرات فیزیکی دوران بلوغ، رفتن به دانشگاهی دور از محل زندگی، یا فروپاشی یک رابطه است.پرخوری و پاکسازی ممکن است روشی منفی و نادرست برای مقابله با استرس باشد.

حرفه‌ها و فعالیت‌های ظاهرگرا: افرادی چون بالرین‌ها، مدل‌ها، ژیمناست‌ها، کشتی‌گیران، دونده‌ها، و بازیگران که با فشار روانی برای داشتن تصویر و ظاهری فوق‌العاده مواجهند، در معرض خطر ابتلا به بولیمیا هستند.

 


کمک گرفتن برای درمان بولیمیا


اگر شما با بولیمیا زندگی کنید، می‌دانید که چقدر ترسناک است که احساس کنید انقدرخارج از کنترل هستید. دانستن اینکه شما دارید به بدن خود آسیب می‌زنید فقط به ترستان می‌افزاید. اما نترسید؛ تغییر امکانپذیر است. صرف نظر از اینکه چه مدتی با بولیمیا مبارزه کرده‌اید، شما می‌توانید شکستن چرخه پرخوری و پاکسازی را یاد بگیرید و روش و نگرش سالمتری را نسبت به غذا و بدن خود در پیش بگیرید.

برداشتن گام به سمت بهبودی دشوار است.داشتن احساسی دوگانه در مورد ترک کردن پرخوریو پاکسازی و نیز ترک کردن این تفکر که این چرخه مضر است، چیزی عادی و معمول است. حتی اگر دارید به گرفتن کمک برای رهایی از پرخوری عصبی فکر می‌کنید، در حال برداشتن یک گام بزرگ به جلو هستید.


مراحل بهبودی بولیمیا


قبول کنید که مشکل دارید.در حال حاضر، شما روی این ایده سرمایه‌گذاری کرده‌اید که اگر وزن بیشتری از دست دهید و مواد غذایی و خوراکی را که می‌خورید، کنترل کنید، زندگی شما بهتر خواهد شد و در نهایت شما احساس خوبی خواهید داشت. اولین قدم در بهبود پرخوری عصبی( بولیمیا) اینست که اعتراف کنید و قبول کنید که شما در رابطه با مواد غذایی غیرقابل کنترل هستید.

با یک نفر صبحت کنید.صحبت کردن در مورد تصمیمی که گرفته‌اید می‌تواند سخت باشد، بخصوص اگر پرخوری عصبی خود را برای مدت طولانی بعنوان یک راز مخفی نگه داشته باشید. ممکن است آنچه که دیگران در مورد شما فکر می‌کنند، باعث ترس و شرمندگی شما باشد.اما این مهم است که بفهمید تنها نیستید. یک شنونده خوب پیدا کنید-کسی که شما را در طول درمان و بهبودی حمایت کند.

دور ماندن ازمردم، مکان‌ها، وفعالیت‌هایی که باعث ایجاد وسوسه پرخوری و یاپاکسازی می‌شوند.ممکن است لازم باشد که از نگاه کردن به مجلات مد یا تناسب اندام پرهیز کنید- زمان کمتری را با دوستانی که به طور مداوم رژیم غذایی می‌گیرند و در مورد از دست دادن وزن صحبت می‌کنند، صرف کنید- و از سایت‌های کاهش وزن و”pro-mia” (حرکتی اینترنتی که بولیمیا را یک سبک زندگی انتخابی می‌دانندو نه یک اختلال یا بیماری.) که بولیمیا را تبلیغ می‌کنند، دوری کنید.همچنین وقتی که با برنامه‌ریزی غذایی و مجلات و برنامه‌های آشپزی سروکار دارید، باید مواظب باشید.

به دنبال گرفتن کمک‌های حرفه ای باشید.مشاوره و پشتیبانی متخصصان اختلال غذا خوردن آموزش دیده می‌تواند در بدست آوردن مجدد سلامتی، یادگیری دوباره غذا خوردن معمولی، و توسعه نگرش و تفکر سالم در مورد مواد غذایی و بدنتان، به شما کمک کند.


اهمیت تصمیم گیری برای نگرفتن رژیم غذایی.

احتمال موفقیت درمان پرخوری عصبی زمانیکه رژیم غذایی‌تان را متوقف می‌کنید، بیشتر است. هنگامی که شما تلاش برای محدود کردن کالری و دنبال کردن قوانین سختگیرانه رژیم غذایی را متوقف می‌کنید، دیگر نمی خواهید تحت تاثیر هوس و افکار در مورد غذاها باشید.با غذا خوردن معمولی، می‌توانید چرخه پرخوری و پاکسازی را بشکنید و به یک وزن سالم و جذاب است.



معالجه و درمان بولیمیا


برای توقف چرخه پرخوری و پاکسازی، این مهم است که زود به دنبال کمک حرفه‌ای باشید، درمان را ادامه دهید، و مسائل عاطفی زمینه‌ای را که در وهله اول باعث بولیمیا شده‌اند، حل کنید.


درمان پرخوری عصبی


از آنجا که تصویر ذهنی ضعیف از بدن و عزت نفس پایین اساس پرخوری عصبی هستند، درمان بخش مهمی از بهبود است.

درمان انتخابی برای پرخوری درمان شناختی-رفتاری است. درمان شناختی-رفتاری، رفتارهای غذا خوردن ناسالم در پرخوری عصبی و افکار منفی و غیر واقعی که باعث ایجاد این رفتارها هستند، تمرکز دارد. انتظار می‌رود که موارد زیر در درمان پرخوری عصبی وجود داشته باشند:


شکستن چرخه پرخوری-و-پاکسازی– فاز اول درمان پرخوری برتوقف چرخه معیوب پرخوری و پاکسازی وبازسازی الگوهای غذا خوردن طبیعی متمرکز است .شما یاد می‌گیرید برعادات غذا خوردن خود نظارت کرده و از وقوع موقعیت‌هایی که باعث پرخوری می‌شوند جلوگیری کنید؛ برای مقابله بااسترس از روشی غیر از غذا خوردن استفاده کنید؛ برای کاهش میل شدید به غذا، به طور منظم غذا بخورید؛ و با میلتان برای پاکسازی مبارزه کنید.

تغییرافکار والگوهای ناسالم- فاز دوم درمان پرخوری عصبی برشناسایی وتغییرباورهای ناکارآمد در موردوزن، رژیم غذایی، وشکل بدن تمرکز دارد.دیدگاه‌ها و نگرش‌ها در مورد غذا خوردن را بررسی کنیدو در مورد این عقیده که ارزش فرد به وزن وی بستگی دارد، تجدیدنظر کنید.

حل مسائل عاطفی- مرحله نهایید رمان پرخوری شامل هدف قرار دادن مسائل عاطفی‌ای است که در وهله اول باعث اختلال در غذا خوردن شده‌اند.درمانم مکن است بر مسائل مربوطه به رابطه، اضطراب زمینه‌ای و افسردگی، کاهش عزت نفس، و احساس تنهایی و انزوا تمرکز کند.


کمک به فرد مبتلا به بولیمیا


اگر فکر می‌کنید که دوست یا یکی از اعضای خانواده‌تان دچار پرخوری عصبی یا بولیمیاست، با آن شخص در مورد نگرانی‌هایتان صحبت کنید. فردی که دوستش دارید ممکن است پرخوری‌اش را انکار کند، ولی این احتمال وجود دارد که او از فرصت پیش آمده برای شروع مبارزه با بولیمیا استقبال کند. بعبارت دیگر، بولیمیا یا پرخوری عصبی نباید نادیده گرفته شود؛ زیرا سلامت جسمی و روانی انسان را به خطر می‌اندازد.

دانستن اینکه فرزندتان یا کسی که دوستش دارید ممکن است پرخوری و پاکسازی کند، دردآور است. شما نمی‌توانید شخصی را که دچار اختلال غذاخوردن است مجبور به تغییر کنید، شما نمی‌توانید کاری برای بهبودی کسی که دوستش دارید انجام دهید. اما می‌توانید همدردی و حمایت خود را طی روند معالجه به او نشان داده و او را تشویق کنید.


اگر کسی که دوستش دارید مبتلا به بولیمیا است:


همدردی و حمایت خود را ابراز کنید.در نظر داشته باشید که فرد ممکن است حالت تدافعی به خود گرفته و عصبانی شود. اما اگر شروع به صحبت درباره آن کرد، بدون قضاوت کردن گوش کنید و مطمئن شوید که آن فرد می‌داند که اهمیت می‌دهید.


از مسخره کردن، روش‌های ترسناک، و نظرات بزرگمنشانه بپرهیزید. زیرا استرس، اعتماد بنفس پایین و شرم موجب پرخوری عصبی و تشدید آن شده و وضعیت را بدتر می‌کند.

یک مثال خوب برای غذاخوردن سالم، ورزش کردن، و تصویر بدنی بیاورید. درباره بدن خود یا بدن شخصی دیگر نظرات منفی ندهید.

محدودیت‌های خود را بپذیرید. بعنوان یک پدر یا مادر یا دوست، کار زیادی نمی‌توانید برای “حل” مشکل پرخوری عصبی کسی که دوستش دارید، انجام دهید. فرد مبتلا به پرخوری عصبی باید خودش در این مورد تصمیم بگیرد.

مراقب خود باشید. بدانید که چه زمانی باید به دنبال گرفتن مشاوره برای خودتان از یک مشاور یا متخصص سلامت باشید. مواجه با یک اختلال غذا خوردن، استرس‌زا است و اگر سیستم حمایتی داشته باشید، به شما کمک خواهد کرد.

http://zibatan.ir/

مطالب پیشنهادی:

رژیم لاغری ۱۰ روزه 

چگونه لاغر شویم؟ 

بیشتر چربی بسوزانید 

تناسب اندام با سوزاندن کالری 

رژیم قارچ معجزه ی لاغری 

20 اشتباه بزرگ که مانع کاهش وزن تان می شود 

چگونه سریع لاغر شویم؟ 

برای لاغری به کالری غذا توجه کنید 

رژیم لاغری ۱۰ روزه


t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/


 

اگر قصد دارید خیلی سریع وزن و چربی های اضافه خود را کم کنید این مقاله کامل و معجزه گر را از دست ندهید .

 

اگر توقع دارید زمانی که رژیم می‌گیرید، آب توی دلتان تکان نخورد و گرسنه نشوید، یعنی یا برای لاغر شدن خیلی مصمم نیستید یا کلا تعریف درستی از رژیم ندارید! سلامتی و زیبایی حق افرادی است که اراده بهتر و قوی‌تری دارند. همین یک میان وعده را بخورید و شکر خدا را کنید این میان وعده را یا در فاصله صبحانه تا ناهار بخورید، یا در فاصله ناهار تا شام.
 

هر روز تعداد آگهی هایی که مدعی هستند لاغری بیش از 10 کیلو ظرف کمتر از یک ماه با متد آنها امکان پذیر است بیشتر می شود. آنهایی که بعضا فریب این دسته از آگهی ها را خورده اند می گویند که تنها مقدار کمی از وزن آنها کاهش پیدا کرده و پزشکان متخصص تغذیه هم کاملا با آن مخالف هستند.

 

رژیم لاغری ۱۰ روزه برای آب کردن چربی های اضافه 

 

اگر روی ترازو رفتید و با دیدن درجه آن چشمانتان مثل توپ تخم‌مرغی گرد شدند، یعنی اینکه اضافه وزن به سراغ شما هم آمده! یک ماه گذشته لابد به خیال اینکه در طول روز گرسنه بودید، توقع داشتید که الان حسابی وزن کم کرده باشید، اما زهی خیال الکی! یادتان باشد بدن انسان کاملا هوشمند است. هر چه کمتر غذا بخورید، کمتر مصرف می‌کند!

 

تازه خودتان هم در این یک ماه از ساعت هشت تا 12 شب که بدترین ساعات برای خوردن هستند هر چه دم دستتان آمده را به سمت معده فلک‌زده روانه کرده‌اید و به خیال اینکه قند خونتان پایین آمده، بیشتر از روزهای عادی مواد قندی مصرف کرده‌اید. برای اینکه متوجه شوید چقدر بدموقع چاق شده‌اید، نگاهی هم به تقویم روی میزتان بیندازید. از 20 شهریور که ماه رمضان تمام می‌شود تا اواسط آذر که ماه محرم از راه می‌رسد، روزهایی هستند که هر جا را نگاه می‌کنید، ماشین عروس می‌بینید!

 

چه خودتان عروس یا داماد این روزها باشید و چه مهمان این عروسی‌ها فرقی نمی‌کند. به هر حال با این هیکل کج و کوله و شکمی که از خودتان جلوتر حرکت می‌کند، نه این مجالس بهتان می‌چسبد و نه کلا از زندگی لذت می‌برید. پس دست بجنبانید و با گرفتن یک رژیم مناسب و کوتاه مدت، هر چه زودتر چربی‌های اضافه‌تان را آب کنید.

 

رژیم لاغری ۱۰ روزه برای آب کردن چربی های اضافه

 

نکش و لاغرم کن
بهترین راه برای کاهش اضافه وزن این است که تمام میان وعده‌ها و چاشنی‌هایتان را حذف کنید. از شیرینی و شربت بگیرید تا سس و دلستر و نوشابه. در وعده شام هم کلا بی‌خیال غذاهای برنجی بشوید. در کنار این رعایت‌های غذایی، باید فعالیت‌های جسمی‌تان را هم زیاد کنید. زمین به آسمان رسید، آسمان به زمین رسید، باید روزی نیم‌ساعت پیاده‌روی کنید.

 

اما اگر می‌خواهید خیلی زودتر از اینها به نتیجه برسید، باید به رژیم غذایی کوتاه‌مدت رو بیاورید. این رژیم غذایی کوتاه مدت کمکتان می‌کند تا در عرض یک هفته تا ده روز به صورت کاملا اصولی چند کیلو وزن کم کنید:

 

رژیم لاغری ۱۰ روزه برای آب کردن چربی های اضافه


صبحانهاسم صبحانه رویش است. باید صبح خورده شود، نه لنگ ظهر!
2 عدد تخم مرغ آب‌پز
قهوه یا چای
1 عدد سیب

حواستان باشد که تخم‌مرغ‌ها را حتما باید با زرده بخورید. اگر کلسترول دارید، یعنی بیمار هستید، اصلا نباید این رژیم را بگیرید. فکر نکنید که می‌توانید به راحتی زرده‌های تخم‌مرغ را نخورید و آب از آب تکان نخورد! در این رژیم روی چربی زرده‌ها حساب شده.

 

از خودتان ابتکار به خرج ندهید و به جای سیب، میوه‌های دیگر را جایگزین نکنید. سیب‌ خاصیت آنتی‌باکتریال دارد و در مقابل بیماری‌ها بیمه‌تان می‌کند. تازه حسابی سرحال و شادابتان می‌کند و باعث می‌شود تا خود ظهر انرژی داشته باشید.

 

رژیم لاغری ۱۰ روزه برای آب کردن چربی های اضافه

 

رژیم ناهار برای لاغر شدن


درست است که گرسنه هستید، اما خودتان را کنترل کنید و تا مرز انفجار نخورید! ناسلامتی می‌خواهید لاغر شوید.

گوشت قرمز یا ماهی کبابی یا آب‌پز
سالاد فصل بدون مایونز
2/1 لیوان آب کرفس

 

*سالاد فصل یعنی سالادی که در آن همه سبزی‌های آن فصل پیدا شود؛ مثلا الان که در فصل تابستان هستیم، سالادتان باید متشکل از خیار، گوجه، کاهو، کلم، قارچ و ذرت باشد. اینکه در این رژیم، سالاد به اندازه کافی گنجانده شده، حتما حکمتی دارد. معمولا رژیم‌دارها بعد از مدتی دچار بیماری یبوست می‌شوند اما با گرفتن این رژیم که کلی سبزی و میوه‌جات دارد، عمرا اگر این بیماری به سراغ شما بیاید.

 

*به جای آب کرفس نمی‌توانید کرفس بخورید. اولا اینکه اگر بخواهید آن همه کرفس بخورید، نفخ می‌کنید! دوما اینکه خود کرفس فیبر دارد و در این رژیم این فیبر محسوب نشده است. وقتی آب کرفس را می‌گیرید، در بافت آن شکست انجام می‌شود و فیبرش را از دست می‌دهد و این دقیقا همان چیزی است که برای گرفتن رژیم به آن نیاز داریم.

 

شام رژیم لاغری سریع


از قدیم گفته‌اند شام را به دشمنت بده! اما شما عجالتا تا زمانی که رژیم دارید، این توصیه را جدی نگیرید و از وعده شامتان نگذرید.

 

گوشت قرمز یا ماهی یا مرغ (کبابی یا آب‌پز) سبزیجات تازه و جوانه‌ها
چای یا قهوه
لیمو ترش تازه

 

*تعادل بین گوشت‌ها را رعایت کنید. اگر برای ناهار گوشت‌قرمز می‌خورید، سعی کنید برای شام ماهی یا مرغ بخورید. یا اگر یک شب گوشت قرمز می‌خورید، یک شب مرغ، شب سوم حتما ماهی بخورید، اگر ماهی دوست ندارید، نمی‌شود آن را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید. الکی که نیست! روی امگا3 ماهی هم حساب شده.

 

*بعضی از آدم‌ها را دیده‌اید که بعد از تمام شدن رژیمشان علاوه بر لاغر شدن از ریخت و قیافه هم افتاده‌اند؟ دلیلش این است که پروتئین در این رژیم‌ها کم است و بدن مجبور می‌شود از عضلاتش هم استفاده کند تا سرپا بمانید. اما این رژیم به دلیل داشتن پروتئین کافی که از طریق گوشت، مرغ و تخم مرغ به دست می‌آورید، باعث می‌شود که فقط چربی‌تان بسوزد ولی برای عضله‌تان اتفاقی نیفتد.

 

*بهتر است برای سبزیجات تازه‌تان، از سبزیجات رنگی استفاده کنید؛ مثل گوجه، هویج، فلفل دلمه‌ای و…


میان وعده ، حذف نمی شود اما قطره چکان است!


اگر توقع دارید زمانی که رژیم می‌گیرید، آب توی دلتان تکان نخورد و گرسنه نشوید، یعنی یا برای لاغر شدن خیلی مصمم نیستید یا کلا تعریف درستی از رژیم ندارید!
 سلامتی و زیبایی حق افرادی است که اراده بهتر و قوی‌تری دارند. همین یک میان وعده را بخورید و شکر خدا را کنید این میان وعده را یا در فاصله صبحانه تا ناهار بخورید، یا در فاصله ناهار تا شام.

1 لیوان آب گوجه فرنگی یا
شیر کم‌چرب یا
یک عدد موز کوچک

 

*به همان دلیلی که قرار شد کرفس را جانشین آب کرفس نکنید، نمی‌توانید به جای آب گوجه فرنگی هم خود گوجه را بخورید.
*گوجه فرنگی حاوی ویتامین‌های A، B و C، پتاسیم، کلسیم، فسفر و آهن است و باعث می‌شود هم انرژی بدنتان تامین شود و هم سیستم‌های ایمنی‌تان تضعیف نشوند. بنابراین وقتی رژیم می‌گیرید با کوچک‌ترین چیزی کارتان به دکتر و سرم و آمپول نمی‌رسد!
 
 
*به جای موز هم میوه دیگری را جایگزین نکنید. موز 422 گرم پتاسیم دارد که هم به انقباض ماهیچه‌ای کمک می‌کند و هم سوخت و‌ساز بدنتان را افزایش می‌دهد. درست مثل این است که در حال ورزش کردن هستید!
 
 
رژیم لاغری ۱۰ روزه برای آب کردن چربی های اضافه

هشدارها
*اسم این رژیم، رژیم شوک است و با گرفتن آن روزانه فقط 1000 کالری به بدنتان می‌رسد. این رژیم در دهه 30 و بین هنرپیشه‌های هالیوودی خیلی پرطرفدار بود. چون در مدت زمانی کوتاه، حسابی باربی می‌شدند!

 

*این رژیم فقط مخصوص 7 تا 10 روز است. تحت هیچ شرایطی بیشتر از این نگیرید که خونتان پای خودتان است!

 

*همراه کردن این رژیم با ورزش الزامی است. اگر حس پیاده‌روی روزانه ندارید، دنبال نتیجه درست و حسابی هم نباشید.

 

*در این رژیم فقط نوع غذاهایی که باید بخورید مشخص شده است. میزانش دست خودتان است. فقط یادتان باشد که قرار نیست خودتان را گول بزنید. قرار است لاغر شوید، پس فقط به اندازه‌ای بخورید که سیر شوید نه بیشتر.

 

*یادتان باشد که مواد غذایی این رژیم را باید بدون نان بخورید!
 
 
رژیم لاغری ۱۰ روزه برای آب کردن چربی های اضافه
 
 
توصیه های زیر را مطالعه کنید اگر بازم مطالبی مفید در این زمینه خواستید به قسمترژیم لاغری و تناسب اندام مراجعه نمایید .
 
توصیه
هیچ رژیمی بدون فعالیت‌ بدنی یا همان ورزش به هیچ دردی نمی‌خورد. یادتان باشد که پیاده‌روی از نان شب هم واجب‌تر است. پیاده‌روی هم اصول و روش دارد.

*کفشتان مناسب باشد، با کفش پاشنه‌بلند پیاده‌روی نکنید. همین روزهاست که از شدت کمردرد نتوانید از جایتان تکان بخورید!

*وسیله سنگین نداشته باشید، این وسیله سنگین را نه در دستتان بگیرید، نه روی شانه‌هایتان بیندازید. تا می‌توانید سبک پیاده‌روی کنید.

*پیاده‌روی باید مستمر باشد، جلوی هر مغازه‌ای میخکوب نشوید و دوباره به راهتان ادامه بدهید! اگر قرار است نیم ساعت پیاده‌روی کنید، دقیقا تمام این نیم‌ساعت را به طور مفید پیاده‌روی کنید.

* با نظم قدم بردارید، اول جوگیر نشوید و تند تند قدم برندارید که آخر پیاده‌روی یک لاک‌پشت هم بتواند ازتان جلو بزند! از همان اول با یک ریتم خاص قدم بردارید.

*در سربالایی نروید، این تصور غلط که هر چه بیشتر عرق کنید، زودتر لاغر می‌شوید را از ذهنتان پاک کنید. عرق کردن نشانه سوزاندن چربی نیست، یک فعالیت طبیعی برای دفع گرمای بدن است. یک لیوان که آب بخورید، دوباره به پله اول برمی‌گردید!
 
 

ضد توصیه
*این درست که در زمان ابوعلی‌سینا به چاقی «ام‌الامراض» می‌گفتند. اما این دلیل نمی‌شود که برای از بین بردن این ام‌الامراض، هزار و یک مرض دیگر هم بگیرید! آن هم با این نسخه‌های نامعقول!

 

*قرص‌های ضد اشتها: این قرص‌هایی که مثل نقل و نبات می‌خورید تا اشتهایتان کم شود، دمار از روزگار تان در می‌آورند. افزایش ضربان قلب، فشار خون، یبوست، کم‌خونی، تشنگی زیاد، اضطراب، گیجی، خشکی دهان و سردرد علائم این قرص‌ها هستند. این قرص‌ها را حتما باید یک پزشک یا یک رژیم‌درمان توصیه کند.

 

*بالن معده: این هم یک راه برای کم کردن اشتهاست. به این ترتیب که یک کیسه به اندازه تخم‌مرغ در معده می‌گذارند تا فضای معده را پر کند و اشتها را کم کند. اما این روش هم برای هر کسی توصیه نمی‌شود.

 

*عمل‌های جراحی: این عمل‌ها فقط برای افرادی که اضافه‌وزنشان از 30 کیلو گذشته باشد و هیچ توانی برای وزن کم کردن نداشته باشند، توصیه می‌شود؛ آن هم فقط به دستور پزشک متخصص. سرخود سراغ این عمل‌ها نروید که کمترین عارضه‌شان عفونت‌های وسیع الطیفی است که خدای نکرده در نهایت حتی می‌تواند به مرگ هم منجر شود.
 
رژیم لاغری ۱۰ روزه برای آب کردن چربی های اضافه
 

تست BMI
برای اینکه بدانید بدنتان در چه وضعی است و از نظر علمی وزن نرمال دارید یا دچار اضافه وزن یا چاقی هستید، باید تست Body mass index یا همان BMI را انجام بدهید. فقط یادتان باشد این فرمول برای گروه سنی بالای 18 سال است. اگر BMIتان:

بین 15 تا 19 باشد، لاغر هستید.

بین 19 تا 25 باشد، وزنتان نرمال است.

بین 25 تا 30 باشد، اضافه وزن دارید.

بین 30 تا 35 باشد، چاقی درجه یک (متوسط) دارید.

بین 35 تا 40 باشد، چاقی درجه دو (شدید) دارید.

40 به بالا باشد، چاقی درجه سه (مفرط) دارید
 مطالب پیشنهادی:

رژیم غذایی مدیترانه ای پنج روزه




t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/



این رژیم علاوه بر اینکه کم کالری میباشد بر خلاف رژیمهای دیگر دارای وعده های زیاد و متنوعی است که همواره میتوانید از دستورهای پخت آن برای پخت غذاهای کم کالری , جدید و خوشمزه استفاده کنید.


طرح منوی 1000کالری



رژیم غذایی5 روزه ی مدیترانه ای بسیار جالب توجه و سرگرم کننده است .منویی که این رژیم فراهم می کند 1000 کالری دارد و حاوی روغن زیتون، سبزی های تازه، مقدار زیادی میوه، ماست ساده، گوشت بدون چربی و ماهی تازه می باشد


همه ی این مواد غذایی سالم و مغذی هستند واین یکی از علل موثر بودن این رژیم 5روزه میباشد.


رژیم غذایی مدیترانه ارائه شده در اینجا دارای 100 کالری میباشد که در وعده های زیاد پخش شده است. این رژیم کم کالری است. لذا پس از اتمام رژیم آرام آرام به رژیم غذایی خود بازگردید.



منوی رژیم غذایی مدیترانه ای


روز اول – استفاده از مواد طبیعی 

روز اول روز به چالش کشیدن بدن شما میباشد. مخصوصا اگر رژیم غذایی شما پر حجم و پر کالری بوده باشد.


صبحانه


غلات گرانولا با میوه ها

1 کیوی و نصف موز و چند توت فرنگی را با هم مخلوط کنید. 3 قاشق غذاخوری شیرینی گرانولا (دستور پخت ساده ی این شیرینی در پایان ذکر میشود) 1 فنجان شیر. (260 کالری)


میان وعده


ماست موز

نصف موز خلال شده مخلوط با ½ فنجان ماست. (100 کالری)


ناهار


سبزیجات پخته

3 فنجان از سبزیجات مورد علاقه خود را، مانند گوجه فرنگی، کلم بروکلی، فلفل، پیاز قرمز، کدو و ... را برش دهید ، با روغن زیتون و رزماری تازه به مدت حدود 20 دقیقه بپزید. سس متشکل از 2 قاشق غذاخوری ماست ساده، آب لیمو تازه و سبزی های تازه را روی آن بریزید و میل کنید (280 کالری)


میان وعده


1 فنجان سالاد میوه (100 کالری)


شام


سالاد Capres


چند لایه متناوب از 2 گوجه فرنگی و 60 گرم پنیر موتزارلا تازه، اضافه کردن یک برگ ریحان بین هر یک از لایه ها و اضافه کردن روغن زیتون بکر و نمک و فلفل به سلیقه خود (270 کالری)


روز دوم – به نمک بگو نه!


صبحانه


نان توست با سس Tzatziki

½ فنجان خیاردرشت خرد شده همراه با ½ فنجان ماست ساده، شوید، جعفری و سیر تازه. سس فوق را روی دو عدد تست گندم بمالید و میل کنید (260 کالری)


میان وعده


ساندویچ گوجه فرنگی با پنیر موزارلا

خلال گوجه فرنگی و 30 گرم پنیر موتزارلا، کمی روغن زیتون، نمک، فلفل و ریحان تازه. یک ساندویچ با 2 تست کوچک گندم کامل. (100 کالری)


ناهار


بره کباب

کباب با استفاده از 120 گرم از گوشت بره، 1 فنجان گوجه فرنگی، ، فلفل زرد ، پیاز قرمز و کدو سبز آماده. با آویشن تازه و روغن زیتون . گریل شده به مدت حدود 10 دقیقه با 1/2 فنجان برنج پخته و1 قاشق غذاخوری ماست ساده. (310 کالری)


میان وعده


گریپ فروت با برنج

1 گریپ فروت آب گرفته شده با 60 گرم برنج، و اضافه کردن یک قاشق چای خوری عسل. (100 کالری)


شام


انبه پر شده

نصف یک انبه را مکعبی خرد کنید. 60 گرم پنیر نرم به آن اضافه کنید. مقداری گردو خرد شده روی آن بریزید. و با یک تست گندم میل نمائید. (240 کالری)



روز سوم – روغن زیتون فراوان


صبحانه


2 فنجان سالاد میوه با 1 فنجان چای گیاهی و 1 قاشق غذاخوری عسل. (230 کالری)


میان وعده


ساندویچ ژامبون ایتالیایی

چند برش گوجه فرنگی و 30 گرم ژامبون ایتالیایی با 1 نان تست گندم کامل (120 کالری)


ناهار


راگو سبزیجات ایتالیایی

2 فنجان از هر گونه سبزیجات پخته شده به مدت 5 دقیقه، سپس سبزیجات را به مدت 15 دقیقه در مقداری روغن زیتون سرخ کنید و به ترکیب بالا 30 گرم پنیر موتزارلا تازه قطعه قطعه اضافه کرده و پس از ذوب شدن آن خوراک را میل فرمائید (310 کالری)


میان وعده


اسموتی عسل

ترکیب 1 فنجان آب هویج تازه با 2 قاشق غذاخوری آب کنگر فرنگی. اضافه کردن 1 قاشق چای خوری عسل، چند قطره آب لیمو و یک و نیم قاشق چای خوری روغن زیتون (80 کالری)


شام


میگو و پنیر پانینی

1 تخم مرغ کاملا آب پز قطعه قطعه شده با 30 گرم پنیر موتزارلا قطعه قطعه و 1 میگو بزرگ بر روی 1 نان تست گندم کامل و پخت در فر به مدت 5-10 دقیقه. با مقدار کمی سالاد. (270 کالری)


روز چهارم - مصرف کمتر چربی!


صبحانه


ساندویچ گوشت ران ساخته شده با 30 گرم ژامبون، 1 نان تست دانه کامل. ½ فنجان ماست ساده با چند توت فرنگی و 1 فنجان آب میوه یا سبزی (260 کالری).


میان وعده


آناناس پنیر و مشتقات پنیر

½ فنجان آب آناناس تازه مخلوط با یک فنجان و نیم پنیر ساده و 1 قاشق چای خوری عسل. (100 کالری)


ناهار


گوسفند همراه با پاستا

30 گرم ماکارونی. 100 گرم گوشت بره مکعب برش داده شده و تفت داده شده تا طلایی قهوه ای شود. کمی روغن زیتون. و اضافه کردن یک فنجان و نیم گوجه فرنگی، ، ½ فنجان کدو سبز و 1/3 فنجان سبزیجات تازه که 10 دقیقه آنها را پخته اید. و اضافه کردن ماکارونی و آویشن تازه (290 کالری)


میان وعده


ساندویچ گوشت گاو خشک شده

آماده کردن یک ساندویچ با استفاده از 2 برش کوچک کل گندم نان، 3 تکه گوشت گاو خشک شده، کاهو و فلفل قرمز. (70 کالری)


شام


سالاد سبزیجات اسپانیایی

1گوجه فرنگی، 1/3 فنجان پیاز ورقه ای، ½ کمی فلفل قرمز درشت خرد شده ،یک فنجان و نیم خیار ، 1عدد خیارشور قطعه قطعه شده و 5 زیتون بزرگ ، چند برگ ریحان تازه.. ترکیب سبزیجات، با کمی روغن زیتون. به همراه یک برش نان. (260 کالری)


روز پنجم - ماهی قزل آلا برای امگا 3!


صبحانه


ساندویچ با پنیر

2 عدد تست غلات کامل با 2 قاشق غذاخوری پنیر خامه ای. علاوه بر این 1 فنجان آب هویج تازه و 1 فنجان خربزه. (220 کالری)


میان وعده


سالاد Caprese




ناهار


ماهی قزل آلا با برنج

1/3 فنجان برنج . 120 گرم ماهی قزل آلا، با آب لیمو تازه و روغن زیتون و پخت در فر به مدت حدود 15 - 20 دقیقه. 1 قاشق خامه ترش و سبزی های تازه. (310 کالری)


میان وعده


سالاد میوه

میکس ½ فنجان از میوه های مورد علاقه خود با 1 قاشق چای خوری عسل و 1 قاشق چای خوری آب لیمو. (100 کالری)


شام


سوپ گوجه فرنگی مدیترانه

2 عددگوجه فرنگی بزرگ برش داده شده طبخ آن در ¾ فنجان سبزیجات تازه. اضافه کردن 1 قاشق غذا خوری خامه و 1 تکه نان سیر. (250 کالری)





دستور پخت گرانولا :


این گرانولای آجیلی، بر خلاف انواع ترد و شکننده دیگر آن، نرم و لطیف می‌باشد. این شیرینی خوشمزه را به عنوان صبحانه با شیر هم می‌توانید میل کنید. بسته میل‌تان این شیرینی را می‌توانید با چای، قهوه، نسکافه یا هر نوشیدنی داغ دیگری سرو کنید. این شیرینی به صورت خرد شده در بعضی کشورها به همراه ماست و میوه به عنوان دسر سبک سرو می‌شود. زمان آماده سازی مواد این گرانولا 10 دقیقه و مراحل پخت تا سرو آن 45 دقیقه به طول می‌انجامد. با این مقدار مواد می‌توانید 12 تا 16 شیرینی درست کنید.


مواد لازم:


سفیده تخم‌مرغ

1 عدد

عسل

½ پیمانه

کره بادام زمینی

½ پیمانه

جو دوسر

3 پیمانه

دارچین

¼ قاشق چای خوری

کره آب شده

½ پیمانه

کشمش زرد

½ پیمانه


طرز تهیه:


1. ظرف مخصوص فر به اندازه 9×13 سانتیمتر را با کاغذ روغنی شیرینی پزی بپوشانید، طوری که کاغذ تا روی لبه‌های ظرف را بپوشاند. قفسه فر را در قسمت میانی بگذارید و فر را از قبل با 176 درجه سانتیگراد گرم کنید.

2. ½ پیمانه جو دو سر را داخل غذا‌ساز (خرد کن) بریزید تا کاملاً ریز شود. سپس جو خورد شده را به همراه باقیمانده جو که خرد نشده، داخل یک کاسه بریزید و دارچین را اضافه کرده، به هم بزنید تا ترکیب شوند (در صورتی که دسترسی به غذا ساز برقی ندارید، می‌توانید این قسمت را نادیده بگیرید، کافی است دستور تهیه را با همه مقدار جو ادامه دهید).

3. با کمک هم‌زن برقی یا دستی، سفیده تخم‌مرغ را بزنید تا کف کند. عسل را اضافه کرده و بزنید. کره بادام زمینی را نیز افزوده و بزنید ( بهتر است از کره بادام زمینی دو رنگ به رنگ کرم و سفید یا از کاکائو‌های آب شده مثل نوتلا استفاده کنید، که در آن صورت باریکه‌های آجیل شکننده و تردتر خواهند شد). در ادامه مخلوط جو و دارچین را به ترکیب خود بیافزایید. پس از آن کره آب شده را بر روی مواد بریزید و به هم بزنید تا کاملاً ترکیب شوند. در آخر کشمش را اضافه کنید.

4. مخلوط ‌را به صورت لایه‌ای یکنواخت بر روی ظرف فر که با کاغذ روغنی پوشیده شده، بریزید.

5. ظرف را به مدت 25 دقیقه درون فر قرار دهید تا قسمت رویی خوب قهوه‌ای شود. بعد از آن ظرف را از فر خارج کنید و 5 دقیقه صبر کنید تا خنک شود. با یک چاقوی آشپزخانه تیز لایه شکل گرفته را به 12 تا 16 تکه برش دهید. ظرف را به داخل فر برگردانید، حرارت را تا 148 درجه سانتیگراد کم کنید و 15دقیقه دیگر صبر کنید. سپس از فر خارج کنید تا سرد شود.

6. قبل از میل کردن اجازه دهید تا کاملاً خنک شود، سرد شدن آنها به این خاطر اهمیت دارد که آجیل‌ها خود را بگیرند، در غیر این صورت ممکن است کمی شکننده و ترد شوند.

مطالب پیشنهادی:

درمان کبد چرب با طب سنتی

۴ روش برای شروع موفق یک رژیم غذایی

انواع سالاد برای کمک به کاهش وزن 

چگونه لاغر شویم؟ 

بیشتر چربی بسوزانید 

راهنمای کامل برای رژیم غذایی با کربوهیدرات کوچک 

غذای فوق العاده سالم 

نوشیدنی های ورزشی 

43 غذای سالم با کربوهیدرات پایین و طعم باور نکردنی 

رژیم غذایی سه روزه 

رژیم غذایی سوپ کلم ( CABBAGE SOUP) 

راهنمای ایدز -بررسی بیولوژی ویروس اچ آی وی


1) معرفی

اچ آی وی ویروسی است که به بیماری مرگبار ایدز منجر می شود.

این ویروس با حملات بی امان خود سیستم دفاعی بدن را چنان تضعیف می کند که حتی کوچکترین عفونت ها جان بیمار را به خطر می اندازند.

تاکنون دست کم 28 میلیون نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست داده اند.

در حالی که 20 سالی است که از شناخته شدن اچ آی وی می گذرد، هنوز هیچ واکسنی برای این ویروس و معالجه ای برای ایدز کشف نشده است.

با این حال نسل تازه داروها، طول عمر افراد آلوده به اچ آی وی را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

2) ویروس اچ آی وی

اچ آی وی (Human Immunodeficiency Virus) به سیستم دفاعی، یعنی دقیقا همان سیستمی که معمولا در مقابل عفونت ها از بدن دفاع می کند، هجوم می برد.

این ویروس به یک نوع خاص از سلول های سفید خون به نام “سی دی 4 +” حمله می کند.

اچ آی وی این سلول را ربوده، ژن های خود را وارد دی ان ای آن می کند و از آن برای تولید بیشتر ذرات ویروسی استفاده می کند.

این ذرات سپس سایر سلول های سالم سی دی 4 + را آلوده می کنند.

آن دسته از سلول های سی دی 4 + که میزبان ویروس اچ آی وی هستند در نهایت از بین می روند.

نحوه نابودی این سلول ها هنوز برای دانشمندان مجهول است.

با کاهش شمار سلول های سی دی 4 + توانایی بدن برای مبارزه با بیماری ها افت می کند و به تدریج به سطحی خطرناک می رسد.

از این مرحله به بعد بیمار به ایدز (Acquired Immune Deficiency Syndrome) مبتلا شده است.

اچ آی وی نوع خاصی از ویروس به نام “رتروویروس” (retrovirus) است.

هرچند این رتروویروسها از ویروس های معمولی ساده تر هستند، اما غلبه بر آنها دشوارتر است.

ژن های رتروویروسها در داخل دی ان ای سلول ها لانه می کنند. به این ترتیب هر سلول جدیدی که از سلول میزبان تکثیر می شود حاوی ژن های این رتروویروس خواهد بود.

رتروویروسها همچنین ژن های خود را با ضریب خطای بالا در سلول میزبان کپی می کنند.

ادغام این خصیصه با سرعت بالای تکثیر اچ آی وی، باعث می شود این ویروس با همان سرعتی که منتشر می شود، تغییر شکل نیز بدهد.

علاوه بر این “پوششی” که ذرات ویروس اچ آی وی در آن محفوظ است، جنسی مشابه سلول های بدن دارد که باعث می شود سیستم دفاعی بدن نتواند ذرات ویروس را از سلول های سالم به راحتی مجزا کند.

اچ آی وی چگونه تکثیر می شود

1) ویروس خود را می چسباند: خوشه های پروتئینی در سطح بیرونی ذرات ویروس، به دریافت کننده های پروتئینی در گلبول سفید”سی دی 4 +” در سلول مقصد “ملحق” می شوند.

2- ژن ها کپی می شوند: ویروس اچ آی وی نمونه ای از اطلاعات ژنتیکی خود را کپی می کند.

3- تکثیر: ویروس این کپی از ژن های خود را وارد دی ان ای سلول میزبان می کند. وقتی سلول میزبان شروع به تکثیر می کند، بخشهای تشکیل دهنده ویروس اچ آی وی را هم تکثیر می کند.

4- ویروس جدید آزاد می شود: بخشهای تشکیل دهنده ویروس اچ آی وی در نزدیکی جداره سلول جاسازی می شوند. آنها یک “جوانه” را تشکیل می دهند که از سلول جدا می شود و به یک ذره جدید اچ آی وی تبدل می شود.

3) آلودگی

اچ آی وی در خون، مایعات تناسلی افراد و همینطور شیر مادر آلوده حضور دارد.

این ویروس همراه با این مایعات وارد بدن دیگران می شود.


راه های سرایت اچ آی وی:

– آمیزش جنسی با فرد آلوده بدون رعایت اقدامات پیشگیرانه

– استفاده اشتراکی از سرنگ آلوده یا ابزاری که برای سوراخ کردن اعضای بدن استفاده می شود و آلوده هستند

– تزریق خون آلوده

– در معرض تماس قرار دادن زخم یا بریدگی در بدن با مایعات آلوده به اچ آی وی

– نوزادان مادران آلوده ممکن است در دوران بارداری، هنگام تولد یا از طریق تغذیه از شیر مادر آلوده شوند.

اچ آی وی در بزاق دهان شخص آلوده وجود دارد، اما میزان آن کم تر از حدی است که بتواند بیماری را منتقل کند.

زمانی که مایعات حامل ویروس خشک شده باشد، خطر انتقال ویروس نزدیک به صفر خواهد بود.

برای پیشگیری از انتقال اچ آی وی، بهترین راه خودداری کردن از برقراری رابطه جنسی با فرد آلوده به ایدز و استفاده از کاندوم های جنس “لاتکس” (نوعی پلاستیک) است.


ذرات با ابعاد اچ آی وی نمی توانند از کاندوم لاتکس عبور کنند و اگر ب ه درستی و به طور منظم استفاده شوند شیوه کاملا موثری در کاهش خطر انتقال بیماری محسوب می شوند.

هرچند تنها شیوه صد در صد موثر خودداری کامل از آمیزش جنسی است.

معتادین تزریقی می کنند می توانند با خودداری از مصرف سرنگ های مشترک خطر آلودگی به اچ آی وی را کاهش دهند.

توهمات پیرامون اچ آی وی

اچ آی وی به طرق زیر غیر قابل سرایت است:

– از طریق هوا، سرفه و عطسه

– از طریق بوسیدن، تماس پوستی یا دست دادن

– از طریق استفاده مشترک از لوازم آشپزی مانند دیگ و چاقو

– از طریق تماس با صندلی توالت

– از طریق حشرات، نیش یا گاز حیوانات

– از طریق شنا در استخرهای عمومی

– از طریق خوردن غذایی که توسط فرد آلوده به اچ آی وی تهیه شده باشد

4) مراحل آغازین

حدود نیمی از افرادی که به تازه به اچ آی وی آلوده شده اند در عرض دو تا چهار هفته به علائمی شبیه آنفولانزا مبتلا می شوند.

این علائم شامل تب، خستگی، ناراحتی پوستی، درد مفصل، سردرد و تورم در غدد لنفاوی است.

نمودار سمت راست فرآیند تدریجی آلودگی به اچ آی وی را نشان می دهد.

شمارش سلول های سی دی 4 + براساس تعداد آنها در هر میلیمتر مکعب از خون حساب شده است. با پیشرفت ویروس از تعداد آن کاسته می شود.

یک سیستم دفاعی سالم دارای 600 تا 1200 سلول سی دی 4 + در هر میلیمتر مکعب است. اگر این رقم به 200 عدد کاهش یابد، فرد یک بیمار ایدز محسوب می شود.

“بار ویروسی” شمار ذرات ویروسی در میلیمتر مکعب است. در ابتدا، این رقم با تکثیر سریع ویروس در خون به اوج می رسد.

در برخی از افراد آلوده به اچ آی وی سالها طول می کشد تا بیماری ایدز ظاهر شود و در این مدت آنها احساس سلامت کرده و هیچ علائم بیرونی حضور این ویروس در آنها دیده نمی شود.

در سایر افراد آلوده به اچ آی وی ممکن است علائمی مانند کاهش وزن، تب، عرق، کهیر و برای مدتی کوتاه از دست دادن حافظه نمود کند.

آزمایش های اچ ای وی:

– در جریان عمومی ترین آزمایش برای تشخیص اچ آی وی، یک نوع خاص از پادتن ها یا همان پروتئین های ضدبیماری ردیابی می شود

– با این که پادتن ها در واکنش به حضور اچ آی وی در بدن تولید می شوند، اما این اتفاق شش تا دوازده هفته پس از آلودگی رخ می دهد

– در حالی که این پادتن ها خود در مبارزه با ویروس اچ آی وی چندان موثر نیستند، اما به عنوان نشانه وجود ویروس در بدن قابل اعتماد هستند

– در چند هفته ای که ردیابی آلودگی بی ثمر و جواب آزمایش منفی است، فرد آلوده می تواند ویروس اچ آی وی را به سایرین منتقل کند.

5) تولید ایدز در بدن

سیستم دفاعی بدن، که از حمله ویروس صدمه دیده است، قوای خود را برای مبارزه با بیماری ها از دست می دهد و هر نوع عفونتی می تواند جان بیمار را تهدید کند.

کسانی که به اچ آی وی مثبت آلوده هستند در مقابل بیماری هایی مانند سل، مالاریا و ذات الریه آسیب پذیرتر می شوند و با افت شمار گلبولهای سفید سی دی 4 +، آسیب پذیری آنها از قبل هم بیشتر می شود.

بیماران مبتلا به اچ آی وی همچنین در مقابل آنچه به “عفونت های فرصت طلب” معروف است آسیب پذیر هستند.

این نوع از عفونت ها از باکتری های شایع، قارچ ها و انگل هایی نشات می گیرند که یک بدن سالم قادر به مبارزه با آنهاست، اما می تواند در افرادی که سیستم دفاعی بدن آنها آسیب دیده ایجاد بیماری کند و گاه آنها را از پا در آورد.

برخی از این عوامل بیماری زا زمانی که شمار سی دی 4 + زیاد است به بدل حمله می کنند، اما اکثر آنها زمانی که شمار این سلولها به کمتر از 200 رسیده است، یعنی نقطه آغاز ظهور ایدز، فعال می شوند.

در صورتی که مراقبتهای کامل پزشکی در دسترس باشد، آن وقت می توان به بیمار داروهای درمانگر و محافظ در برابر برخی از این عفونت ها را داد.

البته این داروها گاه گران است و می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

 برفک و زونا

برفک (candidiasis) یک عفونت قارچی است که معمولا به دهان، گلو یا دهانه رحم حمله می کند.

ویروس زونا، “هرپیس سیمپلکس” (herpes simplex)، می تواند در دهان یا رحم ایجاد شود. هر دو عفونت شایع هستند، اما درصد وقوع آنها در میان افراد مبتلا به اچ آی وی افزایش می یابد و حتی می تواند افرادی را که شمار سلول های سی دی 4 + آنها هنوز بالاست مبتلا کند.

علائم: برفک باعث پیدایش برآمدگی های سفیدرنگ در پوست و خشکی دهان می شود و فرآیند بلعیدن غذا را دشوار می سازد. زونا باعث پیدایش تاول های دردناک در ناحیه مبتلا می شود.

 سل

متن: سل عامل اصلی مرگ و میر در میان مبتلایان به ایدز در سراسر جهان است، و بسیاری از کشورها همزمان با اپیدمی اچ آی وی و سل روبرو هستند.

سل ناشی از یک نوع باکتری است که بسیاری از مردم حامل آن هستند، اما تنها در برخی افراد باعث بیماری می شود.

اگر افرادی که این باکتری را حمل می کنند به اچ آی وی هم آلوده شوند، احتمال بروز سل در آنها 30 برابر افزایش می یابد.

سل ابتدا به ریه حمله می کند، اما می تواند به غدد لنفاوی و مغز هم سرایت کند.

علائم: سرفه شدید، درد سینه، سرفه همراه با خون، خستگی مفرط، کاهش وزن، تب و تعرق شبانه.

سرطان سیستم دفاعی بدن*

افراد آلوده به اچ آی وی بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطانهای سیستم دفاعی بدن، موسوم به ان اچ ال (Non-Hodgkin’s Lymphomas)، قرار دارند.

ان اچ ال می تواند به هر بخشی از بدن از جمله نخاع و مغز حمله کند و می تواند ظرف یک سال بیمار را از پا درآورد.

این بیماری می تواند، صرف نظر از شمار گلبولهای سفید سی دی 4 + در بدن بیمار اچ آی وی، بروز کند. شیمی درمانی راه مقابله با این نوع سرطانهاست.

علائم (ان اچ ال): تورم غدد لنفاوی، تب، تعرق به هنگام خواب و کاهش وزن.

می تواند در هر شمارشی از سی دی 4+ رخ دهد*

زیر 250

زخم های بدخیم (کی اس)

کی اس (Kaposi’s sarcoma) یک نوع بیماری مشابه سرطان شایع در میان مردان آلوده به اچ آی وی است.

این بیماری موجب ظهور زخم های (لیژن) قرمز یا بنفش رنگی می شود که معمولا روی پوست ظاهر می شود.

این بیماری همچنین می تواند دهان، غدد لنفاوی، دستگاه گوارش و ریه ها را تحت تاثیر قرار دهد و مرگبار باشد.

این بیماری معمولا به بیمارانی که شمار سی دی 4 + آنها کمتر از 250 است حمله می کند، اما در کسانی که شمار این سلول در آنها کمتر است وخیم تر خواهد بود.

علائم: زخم، نفس تنگی در صورتی که به ریه حمله کرده باشد، و خونریزی در صورتی که به دستگاه گوارشی حمله کرده باشد.


زیر 200

 ذات الریه (پی سی پی)

موضع: ریه

پی سی پی (Pneumocystis pneumonia) یکی از عفونت های “فرصت طلب” است که باعث ذات الریه می شود.

این عفونت معمولا به ریه حمله می کند اما همچنین می تواند غدد لنفاوی، طحال، کبد یا مغز استخوان را نیز هدف قرار دهد.

این بیماری همواره از علل عمده مرگ و میر در میان بیماران آلوده به اچ آی وی بوده است، اما اکنون به کمک دارو قابل پیشگیری و معالجه است.

این بیماری اغلب افرادی را که شمار سلول های سی دی 4 + در آنها کمتر از 200 است مبتلا می کند.

علائم: تب، سرفه خشک، حس فشردگی در قفسه سینه و دشواری در عمل تنفس.

زیر 100

عفونت های مغزی

بیماران اچ آی وی همچنین در مقابل دو نوع عفونت که عموما به مغز حمله می کند آسیب پذیر هستند.

توکسوپلاسموسیس (Toxoplasmosis)، که از یک انگل در حیوانات ناشی می شود، می تواند باعث پیدایش زخم در مغز شود.

کریپتوکوکوس (Cryptococcus) – نوعی قارچ در خاک – اغلب باعث مننژیت می شود.

این بیماری پرده نخاع و مغز را دچار عفونت می کند و می تواند به اغما و مرگ منجر شود.

این عفونت ها در بیمارانی که شمار سی دی 4 + در آنها کمتر از 100 است شایع است.

علائم: سردرد، تب، مشکلات بینایی، تهوع و استفراغ، ضعف در یک طرف بدن، دشوار شدن تکلم و راه رفتن (توکسوپلاسموسیس)، گرفتگی عضلات گردن (مننژیت).


زیر 75

 عفونت شکم (ام ای سی)

ام ای سی یا ام ای آی (Mycobacterium avium complex) عفونتی است که از باکتری های موجود در آب، گرد و غبار، خاک و مدفوع پرندگان ناشی می بشود است.

این بیماری به لایه بیرونی معده و روده حمله می کند و در نهایت می تواند در خون و سایر بخش های بدن منتشر شود.

ام ای سی اغلب کسانی را که شمار گلبولهای سفید سی دی 4 + آنها کمتر از 75 است، مبتلا می کند.

علائم: شکم درد، تهوع و استفراغ که به تب می انجامد، تعرق در خواب، بی اشتهایی، کاهش وزن، خستگی، اسهال.

زیر 50

خطر نابینایی (سی ام وی)

سی ام وی (Cytomegalovirus) یک عفونت مرتبط با ویروس زونا (هرپیس) است و در بیماران اچ آی وی اغلب باعث ابتلا به تورم شبکیه چشم (retinitis) می شود.

این بیماری با مرگ سلول های شبکیه در ناحیه عقب چشم همراه است و در صورتی که معالجه نشود به سرعت می تواند باعث نابینایی شود.

سی ام وی توسط دارو قابل مهار است.

این ویروس همچنین می تواند بر سایر بخش های بدن اثر بگذارد.

این بیماری به ندرت به افرادی که شمار سلول های سی دی 4 + آنها بیش از 100 است حمله می کند، و اغلب افراد با شمار کمتر از 50 را مبتلا می کند.

علائم: مشکل بینایی مانند دیدن لکه های سیاه متحرک، تاری در دید و پیدایش نقاط کور.

6) داروهای ضد اچ آی وی

از زمان آغاز اپیدمی اچ آی وی، مجموعه ای از داروها ساخته شده اند که از طریق مهار توانایی این ویروس به تکثیر عمر افراد مبتلا به اچ آی وی مثبت را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهند.

این داروها از سرعت نابودی گلبولهای سفید سی دی 4 + بیماران می کاهد و می تواند بروز ایدز را به تاخیر بیاندازد، اما آن را معالجه نمی کند.

در مجموع چهار دسته دارو وجود دارد که در مقاطع مختلف آلودگی و رشد اچ آی وی و ایدز عمل می کنند:

1) بازدارنده های ورودی : این داروها به پروتئین های موجود بر سطح بیرونی ویروس اچ آی وی می چسبد و از پیوستن و ورود آن به سلول های سی دی 4 + جلوگیری می کند.

تاکنون تنها یک نمونه از این دارو، به نام “فیوزیئون” (Fuzeon)، وارد بازار شده است.

2) بازدارنده های ان آر تی (Nucleoside reverse transcriptase): این بازدارنده ها، ویروس اچ آی وی را از نسخه سازی از ژنهای خود باز می دارد.

نوکلیوسایدها مصالح ساختمانی این ژنها هستند.

این داروها فرآیند نسخ سازی را از طریق تولید نمونه های معیوبی از این مصالح ساختمانی مختل می کند.

3) بازدارنده های ان ان آر تی (Non-nucleoside reverse transcriptase): این بازدارنده ها نیز فرآیند نسخه سازی را مختل می کنند. آنها با چسباندن خود به آنزیمی که این فرآیند را کنترل می کند نسخه سازی را مختل می کنند.

4) بازدارنده های نوع پروتیز (Protease): این داروها به آنزیم دیگری به نام پروتیز، که نقشی اساسی در جمع آوری ذرات ویروس تازه دارد، می چسبند.

داروهای ضدویروس ایدز باید به صورت ترکیبی مصرف شوند.

معمولا سه نوع داروی مختلف از حداقل دو دسته مختلف از داروها به طور همزمان به بیمار تجویز می شود.

با تغییر شکل دادن ویروس اچ آی وی، برخی نمونه ها از این ویروس در مقابل داروها مقاوم می شوند.

بنابراین شانس کنترل اچ آی وی در صورت استفاده از چند دارو بیشتر خواهد بود.

در برخی موارد از آلودگی ها ی تازه، ویروسهایی ردیابی شده اند که حتی پیش از آغاز معالجات در برابر داروهای موجود مقاومت نشان می دهند.

باکس:

عوارض جانبی

عوارض جانبی شایع:

– تهوع، استفراغ، سردرد، خستگی مفرط، کهیر، اسهال، بی خوابی، بی حسی در اطراف دهان، معده درد

سایر عوارض جانبی

– التهاب لوزالمعده، آسیب به کبد و لوزالعمده، زخمهای درون دهان، تغییر شکل بدن، آسیب به اعصاب، کم خونی، درد عضلانی و ضعف.

مطالب پیشنهادی:

شایع‌ترین علت مشکلات جنسی در میان زنان و مردان چیست؟ 

بیماری هپاتیت ب 

درمان عفونت‌های آمیزشی در بارداری 

انتقال ویروس HIV از طریق مایع منی

مهمترین مطالبی که نوجوانان باید درمورد رابطه جنسی بدانند 

اشنایی با ایدز، HIV/AIDs




برای اولین بار در سال 1981 در امریکا با نوعی بیماری عفونی ناشناخته مواجه شدند که در فاصله بسیار کمی در نقاط دنیا گسترش یافت و همه پیش بینی ها را پشت سر گذاشت . این بیماری ویروسی -که دستگاه ایمنی بدن را مختل می کند و به تدریج توان مقابله با بیماری ها را از آن می گیرد-

(Acquired Immuno Deficiency Syndrome) AIDS سندروم نقص ایمنی اکتسابی

و عامل آن HIV (deficiency Virus Human Immuno) ویروس نقص ایمنی انسانی ، نام گرفت .

بیماری در امریکای شمالی و اروپای غربی به طور نسبی مهار شد ولی با گسترش به افریقا ، امریکای جنوبی و آسیا ابعادی فاجعه آمیز یافت به طوری که در حال حاضر ایدز ، رتبه اول مرگ ومیر در جهان و رتبه چهارم مرگ و میر در آفریقا را داراست و تاکنون 70-65 میلیون نفر به آن مبتلا شده اند و 25 میلیون نفر در گذشته اند .

اولین مورد ابتلا به ایدز در ایران در سال 1366 یک کودک 6 ساله مبتلا به هموفیلی بود که فاکتورهای انعقادی آلوده به او تزریق شده بود . در حال حاضر 11 مورد HIV+ ثبت شده است و تعداد کل افراد HIV+ نزدیک به 100000 نفر برآورد می شود . رشد بیماری نگران کننده است به طوری که تعداد موارد ثبت شده طی دو سال گذشته دو برابر شده است .

ایدز فقط بیماران و نزدیکان آنان را درگیر نمی کند ،آثار اقتصادی و اجتماعی آن ( تحمیل هزینه های سنگین به سیستم های بهداشتی ـ درمانی ، از دست رفتن نیروی کار به علت ناتوانی و مرگ در نتیجه فقیرتر شدن کشورهای فقیر ، افزایش کودکان بی سرپرست و افراد بی خانمان و …. ) همه بخشهای جامعه را درگیر می کند در عین حال که هیچ قشری از جامعه از خطر ابتلا مصون نیست .

ایدز در بسترفقر و نابرابریهای اجتماعی از جمله تبعیض و خشونت علیه زنان و کودکان و به حاشیه راندن گروههای اجتماعی خاص رشد می کند. مبارزه با آن، جدا از مبارزه با زمینه های گسترش آن نیست و جز با مشارکت گسترده بخش های مختلف: دولت ها ، سازمانهای بین المللی و جامعه مدنی ممکن نیست .HIV/AIDS چگونه منتقل می شود؟


………………………

ویروس ایدز (HIV) از طریق خون ،ترشحات جنسی و شیر مادر منتقل می شود :

1) استفاده از وسایل تزریق مشترک ( سرنگ ، سوزن ، آب ، پنبه ، فیلتر ، ملاقه )

2) آمیزش جنسی محافظت نشده ( بدون کاندوم ) با شخص HIV+ آمیزش مهبلی (وازینال)یا مقعدی (آنال)

3) سایر بیماریهای آمیزشی احتمال انتقال HIV را افزایش می دهند .

4) هر گونه خراش و خونریزی اندامهای تناسلی احتمال انتقال HIV را افزایش می دهد .

5) کاندوم مؤثر در پیشگیری ، کاندوم لاتکس است .

6) انتقال از مادر به کودک در دوره بارداری ، حین زایمان و شیردهی .

7) خون آلوده باقی مانده بر روی وسایل مورد استفاده در ختنه ،خالکوبی(تاتو)، طب سوزنی، حجامت، سوراخ کردن گوش،سلمانی مردانه و زنانه و استفاده مشترک از مسواک و تیغ اصلاح .وسایل پزشکی ودندانپزشکی که کاملا ضدعفونی نشده باشند. (پرسنل پزشکی جهت محافظت از خود وسایربیماران موظفند اصول ایمنی را رعایت کنند

8) انتقال خون و فراورده های خونی و پیوند اعضاء آلوده به HIV.

فقر و ایدز

………….

ویروس ایدز به سرعت در شرایط فقر گسترش می یابد ، تقریبا سه چهارم تمام جمعیت جوان مبتلا به ایدز در در ناحیه فقیر زیر صحرای آفریقا قرار دارند. در حالیکه 10 درصد از جمعیت جوان جهان در اینجا زندگی می کنند.

فقر هم از طریق تشدید شرایط آسیب پذیری (بیماریهای عفونی و سوء تغذیه ناشی از فقر باعث کمبود ویتامین و پروتئین و لذا ضعف سیستم دفاعی بدن است) ، و هم به دلیل محدود شدن گزینه های درمان و دسترسی به خدمات باعث تشدید خطر می شود.ایدز ، دولتها و نهادهای بین المللی

…………………………

دولتها موظفند با جرای سیاستهای ملی جهت حفاظت از کودکان و جوانان در برابر تمام اشکال سوء رفتار، خشونت ،استثمار ، تبعیض، قاچاق و غیره مهمترین زمینه های گسترش این بیماری را کنترل کنند.

دولتها و نهادهای بین المللی وظایف مهمی در آین زمینه برعهده دارند از جمله:

ممانعت از هرگونه تبعیض در ارتباط با درمان ایدز

تضمین دسترسی به اطلاعات و خدمات در مورد ایدز

تضمین ارائه مجموعه استانداردی از خدمات بهداشتی مناسب برای شهروندان هم در چارچوب نظام بهداشتی و هم در خارج از آن

تسهیل فعالیتهای بخش غیر دولتی در زمینه فعالیتهای مرتبط با بیماری ایدز تسهیل و ترویج و تاسیس خدمات داوطلبانه در زمینه آزمایش ومشاوره حمایت از تهیه و عرضه کاندوم افزایش تحقیقات و ایجادروشهای حفاظتی تحت کنترل زنان( نظیر میکروبیسیدها)

ارائه کمک به مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی، اجرای برنامه اطلاع رسانی و افزایش آگاهی، توزیع سرنگ استریل و نیز گسترش دسترسی به خدمات بازپرورانه و ترک اعتیاد متناسب با گروه های سنی مختلف تضمین عدم آلودگی خون ارائه آموزشهای اولیه منعطف برای تمام جوانان ارتقای آموزش مهارت زندگی در مدارس و برنامه های خارج از مدرسه مشخص نمودن اهداف قابل سنجش برای فعالیتها در زمینه اطلاعات، آموزش و ارتباطات برای جوانان تدارک بیمه ها و حمایتهای ویژه در زمینه خدمات درمانی و دارویی برای قربانیان ایدز اعم از مبتلایان به HIV ، مادران سرپرست خانوار، کودکان بی سرپرست.


کودکان و ایدز


…………..

دو میلیون و سیصد هزار نفر از چهل میلیون فرد HIV+ در جهان، کودک هستند . گروهی از آنان از هنگام تولد ، گروهی در اثر تغذیه با شیر مادر و گروهی به دنبال سوء استفاده های جنسی مبتلا می شوند .

بسیاری از این کودکان والدین HIV+ دارند. در حال حاضر 12 میلیون کودکدر جهان والدین خود را در اثر بیماری ایدز از دست دادهاند. 90% این کودکان در کشورهای فقیر مرکزی و جنوب آفریقا زندگی می کنند .

در صورت تامین داروهای ضد ویروسی مناسب برای زنان باردارHIV+ و نوزادانی که متولد می شوند و رعایت شرایط زایمان ایمن، احتمال ابتلای نوزاد بسیار ناچیز می شود .

قوانینی که کودکان را در معرض رابطهه جنسی ناخواسته قرار می دهد مانند سن ازدواج پایین و نبود قوانینی که از کودکان در برابر خشونت های جنسی حمایت کند، در آسبپذیرتر شدن کودکان سهیم هستند .

کودکان قادر به بازگو کردن نیازهای خود نیستند و بیش از هر گروه دیگری به حمایت نیاز دارند.

آموزش بهداشت جنسی

……………

کودکان ونوجوانان ایرانی اطلاعات خود درباره رابطه جنسی را چگونه بدست می آورند ؟

شما به یاد می آورید اولین اطلاعات خود را از چه منبعی بدست آوردید ؟

در گوشی از همسالان ؟ پورنوگرافی ؟

چه کسی مسئول ارائه اطلاعات صحیح و علمی به آنهاست ؟

خانواده های ایرانی چه سهمی در این آگاهی رسانی ایفا می کنند ؟

مدارس چطور ؟

رسانه ها چطور ؟

آیا تجربه رابطه جنسی بین درصدی از نوجوانان را می توان انکار کرد ؟

قانونی که ازدواج کودکان را مجاز می شمارد ،چطور آموزش بهداشت جنسی به آنان را ضروری نمی داند ؟

در نبود آموزش . کودکان چگونه باید از خود در برابر سوء استفاده جنسی .که از عوامل ابتلای آنان به بیماریهایی چون HIV/AIDS است ، دفاع کنند ؟

“پزوهش های متعدد در سایر کشورها نشان داده که آموزش بهداشت جنسی احتمال وقوع رابطه جنسی در کودکان و نوجوانان را افزایش نمی دهدو سن شروع فعالیت جنسی را تغییر نمی دهد.”

برای جلو گیری از گسترش اپیدمی ایدز در ایران .چارهای نیست جز آموزش صحیح و صریح بهداشت جنسی به کودکان و نوجوانان . اطلاعات کلی و سربسته نمی تواند موجب تغییر رفتار شود .هر روز تاخیر در این امر فاجعه آفرین است .

زنان و ایدز

…………..

زنان به علت وضعیت خاص فیزیولوزیکی و اجتماعی (فرهنگی،اقتصادی ،حقوقی ) نسبت به ویروس ایدز آسیب پذیرتر از مردان اند. از سال 1985 تا کنون آمار زنان بزگسال مبتلا به ایدز از 35% کل مبتلایان به 48% افزایش یافته است . در کشورهای توسعه یافته ، زنان 25% مبتلایان به ایدز و در کشورهای فقیر 60% مبتلایان را تشکیل می دهند .

در کشورهای ثروتمند بالا بودن سطح بهداشت عمومی و آگاهی رسانی مؤثر موجب شدایدز عموما به گروههای خاص با رفتارهای پر خطر محدود بماند در کشورهای فقیر به علت پایین بودن سطح بهداشت و دانش عمومی . ایدز به سرعت از طریق رابطه جنسی زن و مرد گسترش یافته است و گسترش این بیماری در میان زنان رو به افزایش بوده است . در رابطه جنسی ، احتمال آلوده شدن زنان و دختران به عفونتهای مقاربتی چهار برابر مردان است .

اما سوال مهم این است که زنان در مقایسه با مردان کمتر دارای شریک جنسی خارج از ازدواج هستند و کمتر از مردان مواد مخدر تزریق می کنند،پس چرا آسیب پذیری زنان بیشتر است ؟ و چرا آمار ایدز در بین زنان در کشورهای فقیر بالاتر است ؟ آیا می دانید در ایران اکثریت مطلق زنان آلوده به HIV از طریق شوهرانشان مبتلا شدهاند ؟ شوهرانی که اعتیاد تزریقی یا شریک های جنسی متعدد شرعی (صیغه ) یا غیر شرعی داشته اند ؟

آیا می دانید تاثیر نابرابری جنسیتی در گسترش ایدز تا چه اندازه زیاد است ؟

در کشورهای فقیر نابرابری جنسیتی شدیدتر است ، در این جوامع از زنان انتطار می رود بلاشرط خواسته های مردان را براورده کنند این زنان تسلط کمی در رابطه جنسی خود دارند و در هنگام داشتن رابطه جنسی دارای قدرت تصمیم گیری کمی هستند .

هنوز دختران جوان بسیاری هستند که به ازدواج نا خواسته زود هنگام تن می دهند که این موضوع آنان را از دستیابی به آموزش کافی و مورد نیاز باز می دارد.و در نتیجه با مسائلی مانند رابطه امن تر و یا در استفاده از وسایل محافظتی مانند کاندوم یا شرایط انتخاب کردن را ندارند و یا آگاهی و دانش لازم در این باره ندارند.

در بسیاری از فرهنگ ها داشتن اطلاعات جنسی برای مردان ضروری و برای زنان نا پسند شمرده می شود !

در بسیاری از فرهنگها ، زنان نمی توانند درباره مسائل جنسی با شریک جنسی خود ازادانه صحبت کنند !

وابستگی بسیاری از زنان به مردان مانع از این می شود که بتوانند از رابطه جنسی با آنان سر باز زنند !

به نظر شما قانون “ تمکین “ تا چه حد در به خطر انداختن سلامت زنان سهیم است ؟

ایا این نابرابری در قدرت مانع از در خواست زنان در قبولاندن خواست خود (مثلا استفاده از کاندوم ) نمی شود ؟

و سرانجام زنان قربانیان اصلی رابطه جنسی اجباری از خشونت و تجاوز جنسی ،روسپیگری اجباری ، ازدواج اجباری وازدواج در سنین پایین و…هستند .

فکر نمی کنید : مبارزه با ایدز با مبارزه برای برابری زنان و مردان همراه است ؟

زندگی با HIV/ AIDS

…………………

آیا تا به حال آزمایشHIV انجام داده اید ؟

می دانید که در دنیا فقط یک دهم افراد HIV+ از وضعیت خود اطلاع دارند ؟

آیا کسی از اطرافیان شما HIV+ است ؟ برخورد شما با او چگونه بوده است ؟

افراد HIV+ را در هر طبقه .جنسیت ،نزاد،شغل و گروه اجتماعی می توان یافت .افراد HIV+ قیافه خاصی ندارند !

HIV بر خلاف بسیاری از عوامل عفونی ،راههای انتقال محدودی دارد و در تماس های اجتماعی معمول مثل: دست دادن، روبوسی کردن ، در آغوش گرفتن، عطسه و سرفه ، نیش حشرات،استخر عمومی، حمام و توالت مشترک، ظروف غذاخوری مشترک استفاده از وسایل نقلیه عمومی، منتقل نمی شود

.

بسیاری از افراد HIV+ بیش از هر چیز از انگ، تبعیض و منزوی شدن رنج می برند. رفتارهای تبعیض آمیز و به حاشیه راندن افرادHIV+ که اغلب از ناآگاهی نسبت به ماهیت بیماری است باعث می شود بسیاری از کسانی که در معرض خطر هستند برای انجام آزمایش HIV اقدام نکنند ونتوانند وضعیت خود را با اطرافیان در میان بگذارند و برای دریافت دارو اقدام نکنند.

ایدز هنوز درمان قطعی ندارد ولی درمان نگهدارنده دارد. مصرف داروهای ضد ویروس طول عمر افراد HIV+ را افزایش و کیفیت زندگی انان را بهبود می بخشد .با داروهای جدید انها سالها زندگی سالم و فعای را در پیش رو دارند این امتیازی است که فردی که از مثبت بودن خود آگاه است نسبت به آنها که آگاه نیستند .دارد .

دسترسی به داروهای مناسب حق هر فرد HIV+ است و تامین هزینه آن از وطایف دولتها ست .

بنا به گزارش WHO وUNAIDS (2005) ،در موفقیت آمیز ترین مدل های مبارزه با ایدز، تلاشها همزمان معطوف به پیشگیری و درمان بوده است .

با توجه به هزینه های بیماری ، بیمه درمانی از نیازهای اولیه مبتلایان بهHIV/AIDS است . دسترسی رایگان به آزمایش های ضروری و خدمات مشاوره ای از حقوق بیماران است .

مراکز بهداشتی ـ درمانی مجاز نیستند از ارائه خدمات به افراد HIV+ خودداری کنند .

اصول ایمنی در هر حال و برای هر مراجعه کنندهای باید رعایت شود . تخصیص کمک هزینه به آن دسته از بیماران که قادر به کار کردن و تامین زندگی خود نیستند و ایجاد مراکز نگهداری برای بیمارانی که از خانوادهطرد می شوند و به محل سکونت و پرستاری نیازمندند. ضروری است .

افراد HIV+ می توانند بهترین آموزش دهندگان پیشگیری از انتقال HIV/AIDSباشند و در صف اول مبارزه با گسترش بیماری بایستند.

* متن بروشور منتشر شده در مراسم روز جهانی مبارزه با ایدز*شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در باره این موضوع به اخبار موضوعی قسمت در گوشی های متخصص با نوجوانان و جوانان مراجعه کنید و یا اینجا را کلیک کنید

*همچنین اگر به اطلاعاتی بیش از اطلاعات گفته شده نیاز دارید اینجا را کلیک کنید تا 400 مطلب مرتبط با ایدز و اچ.آی.وی را مشاهده کنید

————

مطالب پیشنهادی:


زندگی مشترک بدون ازدواج، تصمیم چه کسانی است؟

بیماری هپاتیت ب 

رابطه جنسی مقعدی

درمان عفونت‌های آمیزشی در بارداری

مهمترین مطالبی که نوجوانان باید درمورد رابطه جنسی بدانند

شایع‌ترین علت مشکلات جنسی در میان زنان و مردان چیست؟ 

فوت‌و‌فن ‌های کباب کوبیده


گوشت کباب کوبیده نه باید خیلی چرب باشد و نه خیلی خشک. معمولا از گوشت گوسفند استفاده می‌شود یا مخلوطی از گوشت گوسفند و گوساله. بهترین گوشت، قلوه‌گاه (گوشت نیم‌دنده‌ها) گوسفند است. اگر می‌خواهید از مخلوط گوشت گوسفند و گوساله استفاده کنید، دوسوم آن گوسفند باشد و یک‌سوم گوشت گوساله.

مواد لازم برای 12 سیخ

1 کیلو گوشت چرخ‌کرده

300 گرم پیاز( رنده کنید)

1 ق‌چ زعفران

کمی نمک و فلفل سیاه



1/گوشت چرخ‌شده را در کاسه‌ای بریزید. کمی نمک هم اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. با اضافه کردن مقدار کمی فلفل، بوی زهم گوشت را از بین ببرید


2/پیازها ی رنده شده را در دست فشار دهید تا کاملا بی‌آب شود سپس همراه زعفران حل شده در آب جوش به گوشت اضافه کنید و خوب ورز دهید. مایه خوب ورز داده‌شده را داخل ظرفی در بسته بگذارید و  به مدت دو سه ساعت در یخچال بگذارید.


3/گوشت کباب را از یخچال بیرون آورده و به دوازده قسمت تقسیم کنید. هر قسمت را در دست کمی ورز داده و به شکل یک بیضی کشیده درآورید.


4/سیخ را کمی خیس کرده و روی مایه کبابی که در دستتان است بگذارید، بعد گوشت را با فشار دست به دور سیخ بچسبانید. مایه را روی سیخ فرم دهید.

5  کباب‌پز را آماده کنید. سیخ‌ها را با فاصله چند سانتی‌متر (نه خیلی نزدیک به آتش) روی منقل بگذارید. دائم سیخ‌ها را جابه جا کنید تا همه طرف کباب خوب بپزد.

فوت‌و‌فن ‌های کباب کوبیده

 گوشت کباب کوبیده نه باید خیلی چرب باشد و نه خیلی خشک. معمولا از گوشت گوسفند استفاده می‌شود یا مخلوطی از گوشت گوسفند و گوساله. بهترین گوشت، قلوه‌گاه (گوشت نیم‌دنده‌ها) گوسفند است. اگر می‌خواهید از مخلوط گوشت گوسفند و گوساله استفاده کنید، دوسوم آن گوسفند باشد و یک‌سوم گوشت گوساله. 


گوشت کباب کوبیده را چندین بار چرخ کنید و بعد خوب با پیاز ورز دهید تا یک تکه شود. هر چقدر گوشت بیشتر چرخ شود و بیشتر ورز داده شود احتمال نریختن آن از سیخ بیشتر است.

 

سیخ مخصوص کباب کوبیده، پهن است؛ نکته‌ای که برای درست کردن کباب کوبیده در رابطه با سیخ آن باید حتما در نظر بگیرید این است که سیخ کباب نباید نو باشد. اگر سیخ شما نو است بهترین کار این است که یک بار آن را حتی بدون کباب روی آتش بگذارید. در ضمن وقتی می‌خواهید مایه کباب را به سیخ بزنید بهتر است سیخ خیس باشد تا گوشت بهتر به آن بچسبد.

موقع چسباندن کباب به سیخ بهتر است دستتان را با کمی آب سرد خیس کنید و حتی موقع شکل دادن کباب روی سیخ، باز دستتان را خیس کنید. اگر مایه کباب سرد باشد بهتر به سیخ می‌چسبد و موقع پخت کباب از سیخ جدا نمی‌شود. هر چه مایه کباب سردتر باشد بهتر است.

 

وقتی گوشت را روی سیخ می‌چسبانید ابتدا و انتهای مایه کباب را با فشار دست به سیخ بچسبانید و بعد با انگشت به مایه کباب فرم دهید. آتش زغال نباید خیلی شعله‌دار باشد، بهتر است آتش فروکش کرده باشد و فقط زغال‌ها قرمز و گداخته باشند. فاصله کباب‌ها از زغال‌ها هم کافی باشد تا کباب‌ها نسوزند و یا خام نمانند.

 

بهتر است بعد از به سیخ زدن کباب‌ها، آنها را یکی دو ساعت در یخچال بگذارید تا گوشت خوب به سیخ بچسبد. بعضی به مایه کباب جوش شیرین می‌زنند که ما توصیه نمی‌کنیم، چون با روش توضیح داده‌شده، کباب از سیخ جدا نشده و روی آتش نمی‌ریزد. در ضمن جوش شیرین باعث تلخ شدن کباب می‌شود.

 

در برخی دستورها هم زرده تخم‌مرغ یا حتی آرد یا آرد سوخاری به مایه کباب می‌زنند که باز هم توصیه نمی‌شود. مایه کباب کوبیده زردچوبه ندارد.


مطالب پیشنهادی:

جوجه کباب با سس کره و زعفران

رمز و راز کباب کردن انواع گوشت و سبزیجات

۷ راز پخت و پز برای بهترین روش‌ تهیه‌ی غذا

میگوی کبابی با سس سیـر 

توصیه های کلی در مورد غذا خوردن

رفتارهای رژیمی برای کاهش وزن اصولی

جوجه کباب با سس کره و زعفران

آموزش و طرز تهیه کباب کوبیده به صورت حرفه ایی

ت


غذایی که قصد داریم در موردش صحبت کنیم ، غذایی سنتی است که از گذشته تا کنون باب طبع ایرانیان بوده و هنوز طرفداران بسیار زیادی دارد. کباب کوبیده بیشتر در مراسمات استفاده می شود. قصد داریم در مورد فواید این غذا صحبت کنیم.

 

در میان غذاهای سنتی کشورمان، کباب کوبیده یکی از پرطرفدارترین هاست. غذایی که خوردن آن با یک لیوان دوغ و ریحان تازه بسیار لذت بخش است…

وقتی صحبت از درست کردن کباب به میان می آید، تجربه و رعایت نکاتی ظریف، اهمیت پیدا می کنند، به همین دلیل در این شماره تصمیم داریم روش تهیه کباب کوبیده و موارد مهمی که هنگام آماده سازی و طبخ آن باید رعایت شود، برایتان بازگو کنیم.

 

 

مقدار کالری

این مواد در مجموع ۱۷۵۰ کیلوکالری انرژی دارد و اگر از این مخلوط ۱۰ سیخ کباب به دست آید، هر یک ۱۷۵ کیلوکالری انرژی خواهد داشت. همراه شدن برنج یا نان نیز با کباب مقدار کالری دریافتی را افزایش خواهد داد زیرا هر ۵ قاشق غذاخوری سرصاف برنج ۸۰ کیلوکالری انرژی دارد و یک واحد نان و غلات محسوب می شود.

 

 

همراه کباب

اگر تمایل دارید کباب را با نان میل کنید، بهتر است نان سنگک را که سبوس دار است، برگزینید و اگر همراه کباب برنج می خورید، آن را به صورت کته میل کنید. همراه کردن این غذا با گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای رنگی کباب شده و یک بشقاب سالاد سبزی تازه و البته طعم دار شده با آبلیمو یا آب نارنج نیز توصیه می شود. نوشیدنی مناسب این غذا هم آب پرتقال تازه یا یک لیوان آب خالص است زیرا نوشیدن نوشابه یا دوغ با کباب ارزش غذایی آن را پایین می آورد و حداقل جذب آهن موجود را کم می کند.

 

 

مـواد لازم (برای۴ نفر)

گوشت چرخ کرده/۹۰۰گرم/۱۶۵۰کیلوکالری

پیاز/۲عدد/۲۵کیلوکالری

نمک و فلفل سیاه/به میزان دلخواه/۰کیلوکالری

گوجه فرنگی متوسط/۴عدد/۵۰کیلوکالری

فلفل سبز/۱۰عدد/۲۵کیلوکالری

 

 

طـرز تـهـیـه

می توانید برای تهیه کباب کوبیده از مخلوط گوشت گوسفند و گوساله استفاده کنید، البته بهتر است این گوشت ۲ بار چرخ شده باشد. پیاز را نیز در ظرفی رنده کنید، آب آن را کاملا بگیرید و همراه نمک و فلفل سیاه به گوشت اضافه کنید و خوب ورز دهید. سپس مایه گوشت را ۴ تا ۵ ساعت در یخچال بگذارید و بعد از این مدت آن را به سیخ بکشید و روی آتش بگذارید تا کباب ها آماده شوند. در مراحل پایانی، گوجه فرنگی و فلفل سبز را نیز به سیخ بکشید و کباب کنید. می توانید کباب را با نان یا برنج بخورید.

 

 

۹ نـکــتــه کـبــابــی

کباب کوبیده یکی از غذاهای سنتی ایرانی هاست که ۴ نوع اصلی دارد؛ کباب کوبیده ساده که در این شماره می خواهیم به ظرایف تهیه آن بپردازیم، کباب کوبیده لقمه ای، کباب نگینی (که روی گوشت به سیخ کشیده شده، تکه های کوچک جوجه کباب گذاشته می شود) و کباب کوبیده زعفرانی.

برای آماده سازی و طبخ کباب کوبیده ساده باید ۹ نکته را رعایت کرد:

۱ مهم ترین نکته هنگام تهیه کباب کوبیده، آب پیاز است که حتما باید کاملا گرفته و فقط پیاز رنده شده به گوشت اضافه شود.

۲ برای گرفتن آب پیاز می توانید پیاز رنده شده را در تنظیفی تمیز بریزید و آب آن را بگیرید به طوری که حتی قطره ای آب باقی نماند. یادتان باشد که زیاده روی در مصرف پیاز باعث وارفتن کباب و ایجاد بوی بد در غذا می شود.

۳ گوشت مورد استفاده در کباب کوبیده بهتر است از دو بخش چرب و خشک تشکیل شود، یعنی گوشت نسبت چربی بیشتر یا کمتری داشته باشد. بهترین قسمت ها مغز ران و شکمبه هستند که توصیه می شود مخلوط و با هم چرخ شوند.

۴ هرگز برای تهیه کباب کوبیده از آرد، نان خشک یا جوش شیرین استفاده نکنید زیرا اگر تمام نکته ها را در تهیه مایه گوشت به کار ببرید، دیگر استفاده از مواد یاد شده، آن هم برای راحت تر به سیخ کشیدن کباب، لزومی ندارد.

۵ استفاده از زردچوبه در تهیه این غذا خطای بزرگی است. فراموش نکنید که ادویه های مناسب کباب کوبیده، زعفران، نمک و مقدار کمی فلفل سیاه هستند. البته زعفران را در کباب کوبیده زعفرانی استفاده می کنند و لزومی ندارد که در کباب کوبیده ساده ریخته شود.

۶ بعد از مخلوط کردن تمام مواد با هم، بهتر است که ۱ تا ۲ ساعت گوشت در یخچال بماند تا در اصطلاح آشپزی «بیات» شود. این کار باعث می شود گوشت به سیخ کشیده شده نریزد.

۷ بعد از به سیخ کشیدن کباب ها، سیخ ها را هم مدتی در یخچال قرار دهید و بعد آنها را برای طبخ روی آتش بگذارید تا از ریختن گوشت روی آتش جلوگیری شود.

۸ فاصله سیخ ها از آتش نباید کم باشد زیرا باعث می شود کباب ها بسوزند. این فاصله زیاد هم نباید باشد تا کباب ها نپخته باقی نمانند. تندتند چرخاندن سیخ ها هم باعث می شود مغز کباب ها نپخته بماند پس به آرامی آنها را روی آتش بگردانید.

۹ صرف نظر از ارزش غذایی، خوش طعم ترین نوشیدنی با کباب کوبیده دوغ مزه دار شده با سماق، گل سرخ، نعناع و پونه خشک است که توصیه می شود با نمک کم تهیه شود.

 

 

اگر چربی خون دارید

چربی های مرئی گوشت را تا جایی که می توانید بگیرید. البته این موضوع باعث خشک شدن کباب کوبیده خواهد شد. در ضمن از افزودن کره به این غذا خودداری کنید زیرا با این کار مقدار کالری دریافتی تان چند برابر خواهد شد. به جای خوردن حجم زیادی برنج با کباب، آن را با بشقابی از سالاد سبزی های تازه میل کنید تا انرژی مازاد دریافتی، اضافه وزن و افزایش چربی خون را برای شما در پی نداشته باشد.

 

 

اگر کم خونی دارید

گوشت قرمز از منابع عالی آهن است بنابراین خوردن یک سیخ کباب کوبیده می تواند مقادیر قابل ملاحظه ای آهن را به بدنتان برساند، البته اگر این غذا با آبلیموی تازه یا یک لیوان آب پرتقال بخورید. فراموش نکنید که خوردن کباب با ماست یا دوغ، به دلیل کلسیمی که در این موادغذایی وجود دارد، باعث کاهش جذب آهن می شود پس به جای یک کاسه ماست موسیر، کباب تان را با یک بشقاب سالاد بخورید.

 

 

اگر یبوست دارید

بهتر است کباب را با سبزی های کباب شده ای مانند گوجه فرنگی، قارچ و فلفل سبز یا دلمه ای همراه کنید تا فیبر دریافتی تان افزایش و عملکرد دستگاه گوارشتان بهبود یابد. البته افزودن کمی روغن زیتون به غذا نیز موثر خواهد بود و چه بهتر که نوشیدنی همراه کباب، یک لیوان آب باشد.


مطالب پیشنهادی:

نکات درست کردن کباب کوبیده

باورهای اشتباه در مورد پروتئین غذا 

۷ راز پخت و پز برای بهترین روش‌ تهیه‌ی غذا

میگوی کبابی با سس سیـر

9 روش برای خوش طعم کردن سبزیجات

کباب تابه ای مرغ

صرف غذا در رستوران 

توصیه های کلی در مورد غذا خوردن

توصیه‌های عمومی درباره تغذیه

مهارت های حل مساله در زندگی مشترک

Image result for ‫موضوعات جنسی‬‎


بیماری با دارو خوب شود، لباس به وسیله شستشو تمیز می شود، نگذارید که مشکلتان آنقدر کهنه شود که با سخت ترین دارو ها هم مداوا نشود .

*گام به گام در جهت حل مسئله و مشکلات زندگی مشترک

من از یک فرهنگ هستم، اما تو از یک شهر دیگر، من از یک محله ام ، اما تو از جایی دیگری هستی، من از ونوسم و تو از مریخ.

همیشه وقتی با خواهرم که هم خون و هم فرهنگ من بود و هر دو از یک پدر و مادر بودیم، دعوایمان می شد، مادرم می گفت: “شماها چجوری می خواین با همسر آیندتون که به اندازه یه دنیا با شما ها فرق داره بسازین؟!”

تفاوت فرهنگ و آداب و رسوم دو نفر که باهم ازدواج می کنند، آنقدر زیاد است که اگر نتوانند باهم به یک تفاهم و زبان مشترک برسند، شاید زنجیر های عشقشان به زودی به طناب نفرت تبدیل شود و کلبه ی زیبای آمال و آرزوهایشان به دخمه ی تاریک تنهایی منجر شود.

هنوز چند صباحی از زندگی مشترک زوجین نمی گذرد که اولین تفاوت سلیقه ها آغاز شده و شاید اولین دعواها و در آنجاست که احساس نیاز به آموزش در انسان شکل می گیرد، احساس نیاز به آموزش رفتار با همسر.

آگاهی و دانش مقابله با مسائل اجتماعی زوجین، سبب می شود که آنها در مواجهه با چالش های زندگی، از اقتدار و اعتماد بیشتری برخوردار باشند. آگاهی و تسلط به مهارت هایی همچون حل مساله و تصمیم گیری، شناخت ارتباطات بین فردی در روابط اجتماعی، مهارت گوش دادن، همدلی، تفکر انتقادی و خلاق ، برخورداری از مهارت های ابراز وجود، گفتگوی موثر و… نه تنها برای زندگی خانوادگی ضروری است، بلکه برای تمام افراد در کلیه مراحل زندگی، کاربرد دارد.

مسلح شدن زوجین به مهارت های فوق الذکر، خصوصاً مهارت ارتباط بین فردی و گفتگو و حل مساله، به نحو چشم گیری، روابط خانوادگی را بهبود می بخشد، بنابراین افزایش آگاهی از دانش فوق، به عنوان روش اساسی برای پیشگیری از کاهش اختلافات زناشویی و اجتماعی، کاربرد دارد.

مهارت های حل مساله

یکی از مهمترین مهارت های زندگی مهارت پذیرفتن مشکل، رویارویی با مشکل و سپس تلاش در جهت رفع آن است.

تمام زندگی ها با اختلاف نظر و سلیقه همراه است، پس در مواجه با مشکلات همیشه این شعر را زیر لب بخوانید :

در این دنیا دل بی غم نباشد اگر باشد بنی آدم نباشد.

زندگی را می توان روند پیاپی مواجه شدن با مسائل و تلاش برای حل آن ها دانست، حل موفقیت آمیز مسائل زندگی به اعتماد به نفس بیشتر و آرامش فرد منجر می شود در حالی که حل ناقص و برخورد غیر اصولی با مسائل و مشکلات زندگی، بهداشت روانی شخص و همسرش و دیگر اعضای خانواده و حتی همکاران را به طور جدی تهدید خواهد کرد.

حل مسأله فرد را قادر می سازد به طور سازنده با مشکلات زندگی خود مواجه شود. مواجه سازنده با مشکلات، مهارت فوق العاده ارزشمندی است که آموزش آن برای خانواده ها کاملاً ضرورت دارد.

اولین مرحله در مساله گشایی موفقیت آمیز، آن است که شخص این ادراک را در خود پرورش دهد که «تو می توانی مشکلات را حل کنی» همچنین برای ایجاد جهت گیری حل مساله در خودتان، باید بدانید که بخشی از زندگی، مواجه شدن با مشکلات است و آرام و خونسرد برای انتخاب بهترین راه حل ممکن، به توانایی خود اتکا کنید.

این را بدانید که حل شدن مشکلات به بهتر شدن زندگیتان کمک می کند و آینده ای زیباتر برایتان رقم می زند،بیماری با دارو خوب می شود، لباس به وسیله شستشو تمیز می شود، نگذارید که مشکلتان آنقدر کهنه شود که با سخت ترین دارو ها هم مداوا نشود، مشکل باید حل شود و شما می توانید.

مراحل حل مساله

– اتخاذ یک تصمیم کلی در مواجهه با مشکل (شناخت مسأله):

اولین قدم در مواجهه با مشکل، شناخت دقیق مسأله می باشد، یعنی باید بتوان مسأله و ابعاد آن را بررسی کرد و آن را به عنوان یک پدیده طبیعی قابل حل پذیرفت.

آیا مادر همسرتان در زندگیتان دخالت می کند؟

آیا همسرتان کارش را بیشتر از شما دوست دارد؟

آیا از برخی از رفتارهای همسرتان ناراحت هستید؟

مشکلتان را بشناسید.

همچنین دانستن این نکته که مسأله و مشکل، همه جا و برای همه کس وجود دارد و باید آن را همان طوری که وجود دارد مورد پذیرش قرار داد.آن را برای خودتان لاینحل نکنید و از آن برای خودتان غول بی شاخ و دم نسازید.

در این مرحله داشتن اعتماد به نفس و اراده محکم و قوی، انسان را در حل مسأله، کمک می کند.

شناسایی کامل مشکل

در این مرحله باید در مورد مشکل به تفکر پرداخت و دریافت که چه عواملی باعث ایجاد مشکل شده است. این مشکل از کی شروع شده و دلیل آن چه بوده است؟ باید ابتدا اطلاعات مربوط به مشکل را جمع آوری کرد و سپس مشکل را به طور دقیق تعریف کرد و مشخص کرد که مشکل کیست یا چیست؟، ساده است یا مرکب؟ چه ویژگی هایی دارد و…

مثلا اگر همسرتان دیر به منزل می آید و شما از این مسئله ناراحت هستید، ببینید از کی این اتفاق افتاده؟ آیا از روز اول ازدواجتان؟ از روزی که خواسته های شما بیشتر شده و مخارج بالا رفته؟ از روزی که خودش بیشتر از دخلش ، خرج می کند؟ از روزی که …

آیا خودش از این که دیر می آید ناراحت است؟ پاسخ شما را چه می دهد؟ هر شب دیر می آید و یا فقط چند شب در هفته؟

مشکل را برای خودتان آنالیز کنید و همه را مرقوم کنید، نوشتن به انسجام فکرتان کمک می کند.

منبع: تبیان

دانستنیهای جالب جنسی

Image result for ‫موضوعات جنسی‬‎


آیا میدانید 85 درصد از سکته های قلبی مردان در هنگام برقراری رابطه جنسی در مواقع سکس با غیر همسر اتفاق افتاده است !


آیا میدانید اثر آرامش بخشی سکس 10 برابر بیش از والیوم است !



آیا میدانید 3 درصد خانم ها هنگام برقراری رابطه جنسی به امور خانه داری فکر میکنند!


آیا میدانید مردان هر 7 ثانیه یک بار به موضوعات جنسی فکر میکنند!


آیا میدانید در هند هزینه برقراری رابطه جنسی با کارگران سکس ارزان تر از خرید کاندوم است !



آیا میدانید اولین کاندوم از روده گوسفند آنهم برای پیشگیری از انتقال سیفلیس ابداع شده است !



آیا میدانید در ازای هر صفحه اینترنتی پنج صفحه پورنوگرافی موجود میباشد !


آیا میدانید عده ای از افراد با ایجاد خفگی در خود به خشنودی جنسی میرسند و گاه جان خود را در این راه از دست میدهند !


آیا میدانید برخی از افراد با قرار دادن جاندار خزنده برروی دستگاه تناسلی خود به خشنودی جنسی میرسند !


آیا میدانید برخی تنها با ادرار کردن بر روی شریک جنسی ویا لمس مدفوع به خشنودی جنسی میرسند !


آیا میدانید عده ای از افراد به منظور خشنودی جنسی حاضر به قطع یکی از اعضای بدن خود میشوند و عمرانه ناقص العضو میمانند !


آیا میدانید بعضی افراد با خردسال نمایی و پوشیدن پوشک و لاستیکی و تظاهر به بچه بودن به خشنودی جنسی میرسند !



آیا میدانید ارتباط جنسی از نظر فعل و انفعالات شیمیایی در بدن تاثیری مشابه با مصرف زیاد شکلات دارد؟!



آیا میدانید در نیم ساعت ارتباط جنسی 200 کالری میسوزانید؟!


آیا میدانید درکالیفرنیا برقراری رابطه جنسی از راه دهان ممنوع میباشد؟! .


آیا میدانید درواشنگتن تنها شیوه برقراری رایطه جنسی میشنری ( مرد دربالا) میباشد و هر شیوه دیگر غیر قانونی قلمداد میشود؟! .



آیا میدانید درآیداهو چنانچه پلیس مشکوک به اتوموبیلی که سرنشینان رایطه جنسی دارند گردد قبل از نزدیک شدن باید بوق و یا چراغ زده ، سه دقیقه مکث کرده و آنگاه از سمت عقب اجازه نزدیک شدن دارد ؟!.


آیا میدانید درماساچوست برقراری رابطه جنسی که در آن زن روی مرد قرار گیرد غیر قانونی است؟! .


آیا میدانید درمی سی سی پی زندگی با کسی و برقراری رابطه جنسی با فردی غیر از همسر غیر قانونی است ؟! .


آیا میدانید درنوادا برقراری رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم غیر قانونی است؟!


آیا میدانید دراوکلاهاما برقراری رابطه جنسی قبل از ازدواج غیر قانونی است ؟!


آیا میدانید دراورگان هیچ مردی اجازه فحش و نفرین در هنگام رایطه جنسی با همسرش ندارد؟!


آیا میدانید دراوکلاهاما برقراری رابطه جنسی از راه دهان یک سال زندان و یا 2500$ جریمه دار؟!

Image result for ‫موضوعات جنسی‬‎

آیا میدانید دراورگان گفتن الفاظ رکیک از ناحیه شوهر در گوش همسر در هنگام برقراری رابطه جنسی غیر قانونی است؟!


آیا میدانید دررود آیلند برقراری رایطه جنسی قبل از ازدواج غیر قانونی است ، لیکن چنانچه مجرمین دستگیر شوند تنها 10$ جریمه میشوند ؟!



آیا میدانید درویرجینیا برقراری رابطه جنسی در ماشینی که چراغش روشن باشد غیر قانونی است؟!


آیا میدانید در واشنگتن برقراری رابطه جنسی با دختر باکره مقایر با قانون است؟!

درمان ریزش مو با طب سنتی


Image result for ‫ریزش مو با طب سنتی‬‎

1. عدم توازن سطح مواد معدنی و ویتامین ها در بدن:

بدن ما برای متابولیزم صحیح، تولید آنزیم ها، هورمون ها و عملکرد صحیح بخش های مختلف خود نیازمند ویتامین ها و مواد معدنیست، کمبود یا ازدیاد هر یک از آن ها می تواند سبب اختلال در بخش های مختلف و بروز انواع بیماری ها از چاقی گرفته تا بی خوابی، دیابت، ریزش مو و... شود.

به مواد معدنی ابزار بدن گفته می شود، برای تمام فعالیت های بیوشیمی مورد استفاده بدن قرار می گیرند، به عنوان مثال بدن از عنصر روی برای تولید آنزیم های گوارشی و تبدیل مواد غذایی به انرژی، تولید اسپرم و...، از کلسیم برای ترمیم استخوان ها و دندان ها و همچنین فعالیت سیستم اعصاب مرکزی، از آهن برای تولید گلبول های قرمز خون، از منیزیوم برای تنظیم ضربان قلب و فشار خون و... استفاده می نماید، هرگونه عدم توازن(کمبود یا ازدیاد) این مواد می تواند در فعالیت بخشی از بدن ایجاد اختلال نماید و سبب بروز بیماری گردد.

به عنوان مثال شخصی از بی خوابی رنج می برد، بی خوابی یعنی بدن دارای مقدار کافی از عناصری نیست که به آرامسازی سیستم اعصاب مرکزی، ذهن و عضلات کمک می نماید و یا دارای بار اضافی از مواد معدنی است که محرک سیستم اعصاب و ذهن بوده و در نتیجه فرد نمی تواند به حالت استراحت و خواب فرو رود.

بدن نیز برای حفظ سلامت موها و رویش موهای جدید{بطور نرمال روزانه در فرد 50-75 تار مو ریخته می شود} نیازمند مقادیری از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و سایر مواد مغذی می باشد، عدم توازن سطح این مواد در بدن موجر به افزایش ریزش مو و کاهش رویش موهای جدید می گردد و از اصلی ترین علل ریزش مو هم در زنان و هم در مردان می باشد که باید از دو دیدگاه مورد بررسی قرار گیرد: الف) کمبود مواد معدنی و ویتامین ها ب) ازدیاد برخی از مواد معدنی

متاسفانه اکثر پزشکان از نقش ازدیاد مواد معدنی در ریزش مو و بروز سایر بیماری ها آگاه نیستند و برای درمان ریزش مو، به تجویز انواع قرص های مولتی ویتامین و مینرال می پردازند، حال آنکه در خیلی از افراد علت ریزش مو ازدیاد برخی از عناصر در بدن است و مصرف این مکمل ها نه نتها باعت کاهش ریزش مو ها نمی شود بلکه سبب برهم خوردن هر چه بیشتر توازن سطح مواد معدنی و بروز سایر مشکلات می گردد.


در زیر به بررسی رابطه کمبود و ازدیاد ویتامین ها و مواد معدنی با ریزش مو می پردازیم:

1-کمبود مواد معدنی و ویتامین ها :

مو به عنوان بافت نرم و همبند بدن محسوب می شود و از لحاظ ساختار و ترکیب شبیه پوست و سایر بافت های همبند بدن می باشد. بافت های همبند برای ترمیم، رشد و حفظ سلامت خود نیازمند مقادیری از مواد مغذی از قبیل منیزیوم، کلسیم، منگنز، روی و ویتامین های A, B, C, E، پروتئین و... می باشند.

امروزه به دلیل تغذیه نادرست و کاهش کیفیت مواد غذایی (به دلیل کاهش کیفیت خاک مزارع، استفاده از هورمون ها برای رشد میوه ها و پروار کردن طیور و دام ها و...)، کمبود بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی در اکثر افراد دیده می شود. همچنین استرس، انجام فعالیت های بدنی سنگین، مصرف الکل، استعمال دخانیات و... نیاز بدن به برخی از آن ها را افزایش می دهد.


Image result for ‫ریزش مو با طب سنتی‬‎


کسانی که به دلیل فقر ویتامین ها و مواد معدنی دچار ریزش مو هستند نیازمند استفاده از مکمل غذایی برای مدتی به منظور جبران کمبود های بدنشان می باشند.

نکته بسیار مهم تشخیص این است که بدن دچار کمبود کدام مواد می باشد تا بر اساس آن مکمل های مناسب و میزان مصرف مشخص گردد، بنا بر تجربه ما یکی از بهترین روش ها جهت تشخیص نیازهای بدن انجام آنالیز مو می باشد.

نیاز به یاد آوریست مصرف بدون بررسی مکمل ها می تواند با نتیجه منفی همراه باشد.

ازدیاد برخی از مواد معدنی در بدن و رابطه آن با ریزش مو:

ازدیاد مس:

عنصر مس وظایف مختلفی در بدن ایفا می نماید، مشکل معمولا زمانی ایجاد می شود که مقدار این عنصر در بدن افزایش یابد.

مس در پیوند خوردن کلسیم به استخوان ها و بافت های همبند به منظور ساخت و ترمیم آن ها مورد نیاز است. این شامل تاندون ها، رباط ها، پوست، مو، ناخن، شریان ها، وریدها و غیره می شود. عدم توازن می تواند به پوکی استخوان و تقریبا به تمام مشکلات پوستی، تاندون ها، مو و ناخن ها دامن بزند.

بسیاری از مردها و زن هایی که دچار ریزش مو هستند دارای ازدیاد مس می باشند و علاوه بر ریزش مو سایر علایمی را که مرتبط با ازدیاد مس در بدن می باشند از قبیل: ضعف و کمبود انرژی، سردرد، افسردگی، مشکلات جنسی و... را نیز تجربه می نمایند.

امروزه ازدیاد مس یکی از دلایل اصلی در بروز ریزش مو و حتی سایر بیماری هاست که متاسفانه اکثر پزشکان از آن اطلاعی ندارند و یا آنرا مورد بررسی قرار نمی دهند.


Image result for ‫ریزش مو با طب سنتی‬‎

ازدیاد آهن:

آهن یک عنصر ضروری برای بدن انسان است و وظایفی متعددی از قبیل تولید هموگلوبین، کمک به تولید انرژی، تولید کاتالاز و... ایفا می نماید.

امروزه با توجه به برنامه غذایی افراد به ندرت کمبود

آن مشاهده می شود و در عوض ازدیاد آن هم در مردان و هم در زنان به وفور دیده می شود.

ازدیاد آهن در بدن سبب افزایش تولید رادیکال های آزاد شده که موجب کمبود ویتامین هایی که خاصیت آنتی اکسیدان دارند مانند ویتامین سی، ای و برخی دیگر از ویتامین ها از قبیل B6 و... می شود. کمبود این ویتامین ها در بدن ریزش موها را به دنبال خواهد داشت.

از علل ازدیاد آهن که امروزه بسیار شایع است می توان به مصرف بیش از حد گوشت قرمز، تخم مرغ و سایر منابع آن، خوردن مشروبات الکلی، آب پرتقال و یا ویتامین سی همراه با غذا، استعمال تنباکو، مصرف بدون بررسی مکمل های غذایی که حاوی آهن می باشند و... اشاره نمود، همچنین بسیاری از کودکان با ازدیاد آهن به دنیا می آیند دلیل آن هم مصرف بیش از حد منابع آهن در دوران بارداری توسط مادرانشان می باشد.

2. کمبود پروتئین در برنامه غذایی

مو از نوعی پروتئین به نام کراتین ساخته شده، برنامه غذایی باید شامل مقدار کافی از پروتئین با کیفیت مرغوب بوده تا موها به درستی تغذیه شوند، کمبود پروتئین در برنامه غذایی و یا صرفا مصرف پروتئین های گیاهی مانند حبوبات و... که دارای پروتئینی با کیفیت مرغوب نمی باشند(پروتئین های گیاهی دارای تمام اسیدهای امینه به اندازه کافی نمی باشند) ریزش موها را به دنبال خواهد داشت. یکی از دلایلی که برنامه های غذایی گیاه خواری مورد تایید ما نمی باشند همین موضوع است. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله گیاه خواری را مطالعه نمایید.

در آنالیز مو میزان فسفر بیانگر وضعیت متابولیزم و سنتز پروتئین در بدن می باشد.

Image result for ‫ریزش مو با غذا‬‎

3. مشکلات غده تیروئید:

غده تیروئید هورمون های بسیار مهمی از جمله: T3, T4 ، تیروکسین، کلسیتونین و... ترشح می کند، این هورمون ها وظایف مهمی در بدن از قبیل تنظیم وزن، تنظیم سوخت و ساز بدن، ترمیم و بازسازی بافت های بدن و... ایفا می نمایند.

وقتی غده تیروئید کم کار باشد سبب خشک، نازک و شکننده شدن موها شده و در نهایت باعث ریختن شدن آن ها می گردد، از طرفی دیگر به دلیل کند شدن متابولیزم بدن رویش مجدد موها نیز با سرعت کمتری روی می دهد که تدریجا باعث خالی شدن قسمت های مختلف سر می گردد.

از دلایل کم کاری غده تیرئید می توان به کمبود ید، منگنز، ویتامین سی و سایر مواد مغذی که غده تیروئید جهت فعالیت خود به آن ها احتیاج دارد اشاره کرد.

در آنالیز مو نسبت کلسیم به پتاسیم بیانگر عملکرد غده تیروئید می باشد.

4. کم کاری غدد فوق کلیوی(آدرنال)

غدد آدرنال(فوق کلیوی) 2 غده گرد به اندازه 3 الی 4 اینچ که هر کدام بالای هر کلیه قرار گرفته اند. این غدد برای ادامه بقاء حیاتی هستند، آن ها هورمون های مختلفی از جمله آدرنال، کورتیزول، آلدوسترون، استروژن، تستسترون، پروژسترون ،DHEA و.... تولید کرده که نقش های مختلفی در بدن ایفا می کنند. بعضی از وظایف هورمون های تولید شده توسط این غدد عبارتند از: فعال کردن سیستم فرار و گریز(سیستم مقابله با استرس)، تولید انرژی، افزایش قند خون، تنظیم قوای جنسی، تنظیم سوخت و ساز بدن و...

وقتی غدد آدرنال کم کار شوند متقابلا ترشح هورمون های نام برده شده نیز کاهش می یابد که باعث کاهش سرعت متابولیزم بدن میگردد که یکی از علایم آن ریزش مو می باشد. سایر علایم عبارتند از:

ضعف و خستگی زودرس، افسردگی، افت قند خون، کاهش فشار خون، کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری ها، مشکلات جنسی، نیاز به خوابیدن بیش از حد و...

متاسفانه تعداد کمی از پزشکان از نارحتی های مرتبط با ضعف غدد آدرنال آگاه هستند.

دلایلی که سبب تضعیف غدد آدرنال می شوند عبارتند از: مصرف بیش از اندازه شکر، الکل و نوشیدنی های کافئین دار، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی که غدد آدرنال جهت فعالیت به آن ها احتیاج دارند مانند روی، سلنیوم، منیزیوم، منگنز، ویتامین های سی، ای و گروه ب، ازدیاد مس، استرس و فشارهای روحی، کم خوابی و...

در آنالیز مو نسبت سدیم به پتاسیم بیانگر عملکرد غدد آدرنال می باشد.

5. عوامل ارثی در مردان:

در برخی از مردان با افزایش سن تبدیل هورمون تستسترون به دی هیدرو تستسترون افزایش می یابد که سبب طاسی و ریزش مو می گردد.(در آنالیز مو زمانی که نسبت کلسیم و منیزیوم در قیاس با سدیم و پتاسیم در حد پایین تری قرار داشته باشند دلیل بر ازدیاد هورمون دی هیدرو تستسترون می باشد)

6. کم خونی:

کم خونی سبب می شود خون که حاوی اکسیژن و مواد مغذی بوده به اندازه کافی به ریشه موها نرسیده و به مرور زمان ریشه موها تضعیف می گردند، علل شایع کم خونی می تواند کمبود ویتامین های E ,C ,B6 ,B12 ,Folic Acid باشد و با توجه به برنامه های غذایی به ندرت کمبود آهن نقشی در آن ایفا می نماید، در بسیاری از موارد، کم خونی به دلیل ازدیاد مس می باشد که سبب اختلال در متابولیزم آهن می شود که به اشتباه از سوی بسیاری از پزشکان با کم خونی فقر آهن اشتباه گرفته می شود.

تشخیص و درمان:

همان طور که گفته شد اولین و مهمترین گام در درمان،  تشخیص علل ریزش مو می باشد، بدین منظور از روشی بنام آنالیز مو استفاده می نماییم که با انجام آن، میزان مواد معدنی در بافت مو، نوع متابولیزم بدن، عملکرد غدد تیروئید و آدرنال و اطلاعات دیگری در مورد وضعیت بدن مشخص می گردد و با توجه به این داده ها علل ریزش مو مشخص و درمان دقیق که شامل استفاده از مکمل های غذایی مناسب، برای تنظیم سطح مواد معدنی و ویتامین ها در بدن، انتخاب نوع مناسب از محلول های محرک رویش مو، تجویز گیاهان درمانی جهت کمک به تنطیم متابولیزم و سطح هورمون ها در بدن و... ارائه می شود. که علاوه بر درمان ریزش مو و رویش مجدد موها، سبب تنظیم متابولیزم، افزایش انرژی و سلامت بدن نیز می گردد.

غذای چرب ازجمله غذاهای غیر مفید و میوه و سبزی‌جات از جمله غذاهای مفید برای رشد و تقویت مو هستند.

عوامل موثر در ریزش مو، وراثت، هورمون، سن و نوع رژیم و برنامه غذایی روزانه‌ای است که شما انتخاب می‌کنید.

برای اینکه موهایی سالم و شاداب داشته باشید باید مصرف چند ماده غذایی را کم کنید که عبارتند از:

چای و قهوه

غذاها و نوشابه‌های حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی

غذاهای چرب

غذاهای شور

تغذیه ریشه مو، با یک رژیم سالم و متعادل که سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین B باشد از اهمیت خاصی برخوردار است و غذاهایی مانند مواد غذایی فیبردار، تخم‌مرغ، ماهی و جگر از همین دسته‌ هستند.

اگر در برنامه غذایی روزانه خود، از میوه و سبزی‌جات، به مقدار زیاد استفاده کنید و مصرف نشاسته را به حداقل برسانید، ‌به تقویت ریشه موی خود کمک بسیاری خواهید کرد.

میوه و سبزی‌جات، حاوی فلاوونوئید و بسیاری از آن‌ها دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان نیز هستند که باعث حفظ فولیکول‌های مو می‌شوند و به این ترتیب به رشد و تقویت مو کمک می‌کنند.

Image result for ‫ریزش مو با غرا‬‎


مطالب پیشنهادی:

قرص( اکوفان )جلوگیری از ریزش مو و رشد سریع مو

حجیم شدن مو در هند 

تقویت مو با روغن های گیاهی

بهترین روغن ها برای تقویت و رشد مو،ابرو و مژه

آنالیز مو چیست, تشخیص علل ریزش مو

علل ریزش مو و درمان آن

درمان ریزش مو با این خوراکیها:

درمان کبد چرب با طب سنتی

Image result for ‫کبد چرب‬‎




کبد چرب اختلال مزمن و بدون علامت کبدی است که علت آن تجمع چربی و التهاب در کبد است. و به دلیل کاهش تحرک و تغذیه ناصحیح است.

شایع‌ترین علل کبد چرب در ایران چاقی، دیابت، سوءتغذیه و بالا بودن چربی خون است. ومصرف بالای الکل از شایع‌ترین علت‌ها محسوب می‌شود. نیز کاهش وزن ناگهانی، اختلالات مادرزادی، سوء جذب چربی، تغذیه ناصحیح و مصرف بیش از حد چربی و کربوهیدرات، گرسنگی طولانی مدت و تغذیه وریدی طولانی مدت، اشاره کرد.

تحقیقات و بررسی ها همچنین نشان داده است داروهایی مانند کورتون ها، هورمون‌های استروژن، قرص‌های ضدبارداری، داروهای تقویت جنسی و استرس از عوامل زمینه‌ساز این مشکل است.

در اینجا به روش‌های طبیعی برای درمان این مشکل اشاره می‌کنیم :

مصرف روزانه یک لیوان شربت سرکه انگبین تأثیرات شفابخشی در درمان کبد چرب دارد.

عرق کاسنی، عرق خارشتر، عرق بید و عرق شاه تره، اصلاح تغذیه و شیوه زندگی، کاهش مصرف گوشت، چربی و مواد قندی، مصرف بیشتر میوه و سبزیجات،

جایگزینی گوشت با سویا، جایگزینی شام با سالاد هویج، کلم، کاهو، ترب، تربچه، سرکه سیب، آب غوره، پرهیز از آب خوردن بین غذا، استفاده از سیر، پیاز، لیموترش و سیب در رژیم غذایی روزانه،

زنجبیل و زردچوبه،

مصرف مقطعی و کوتاه مدت ویتامین E،

نوشیدن دمکرده مریم گلی،

کاهش تدریجی وزن و ورزش روزانه و کاهش ناگهانی وزن ممکن است این مشکل را تشدید کند. مصرف بی اندازه غذاهای چرب و گنجاندن انواع فست‌فودها و غذاهای آماده در برنامه غذایی شایع‌ترین دلیل بیماری‌ کبد چرب که در میان افراد کم‌تحرک و چاق در مقایسه با دیگر مردم بیشتر است.

طول درمان کبد چرب ۶ ماه تا یک سال.



از شایعترین علل ایجاد کبد چرب در ایران خوردن آب بین غذا و همین  طور خوردن آب یخ در سایر اوقات است.

۱- ترک آب بین غذا

۲- نخوردن آب یخ

۳- سرکه انگبین(۱ واحد سرکه انگور طبیعی+۲ واحد عرق نعنا + ۲ واحد

عسل) از این ترکیب یکچهارم لیوان الباقی آب بریزید یک ساعت بعد ازشام

 میل شود.

۴ـ بعد از سه ماه مصرف سرکه انگبین ماهی یکبار حجامت عام انجام شود.

مطالب پیشنهادی:

درمان مناسب برای کبد چرب کدام است؟

کبد چرب

4 خوراکی مضر برای کبد چرب

بهترین میوه ها برای مقابله‌ با کبد چرب

پاکسازی ریه و کبد

۷ درمان خانگی برای " کبد چرب"

طبیعی ترین راه ها برای مقابله با مشکل کبد چرب

مضرات و فواید مشروبات الکلی بر بدن انسان

چرا کبد ما چرب می شود؟


رفع بی خوابی با طب سنتی



منظور از بی خوابی حالات غیرعادی و کیفیت نامطلوب خوابیدن است، این کمبود استراحت در سلامتی و زندگی روزانه فرد تأثیر می گذارد

.

علائم:

بی قراری به هنگام برای به خواب رفتن، خواب کوتاه و به دنبال آن بیدار شدن از خواب، خواب طبیعی داشتن تا صبح و سپس صبح خیلی زود بیدار شدن

.

درمان با عرقیات:

برای درمان بی خوابی یکی از عرقیات زیر را به میزان یک لیوان قبل از خواب میل نمایید:

عرق طارونه، بادرنجبویه، بهارنارنج، چهارگیاه شامل( عرق یونجه،بهارنارنج، بومادران، بیدمشک)، عرق سنبل الطیب، گل گاوزبان، اسطوخودوس، عرق نعنا


مطالب پیشنهادی:

بهترین موقع برای مصرف ویتامین‌ها چه زمانی از روز است؟

آیا تابحال این سوال برایتان ایجاد شده است که ویتامین‌هایتان را چه ساعتی از روز باید مصرف کنید؟ همراه با صبحانه؟ ناهار؟ هر وقت یادتان افتاد؟ خب، این بستگی به نوع ویتامینتان دارد.


اگر صحبت بر سر مولتی ویتامین (یعنی مکملی که همه نوع ویتامینی در آن به هم آمیخته) است، آنوقت بهترین زمان برای مصرفش معمولا صبح و همراه با اولین وعده‌ی غذایی‌تان است. چرا که ویتامین‌ها موادی مصنوعی هستند، و زمانی که همراه با غذا و ویتامین‌های طبیعی مصرف شوند، بهتر جذب خواهند شد. مصرف آنها در صبح هم، این شانس را برایتان بوجود خواهد آورد، که مقدار بیشتری از ویتامین، در طول روز، و همراه با هر وعده‌ی غذایی که مصرف می‌کنید، جذب بدنتان شود.


شاید چیزی درباره‌ی ویتامین‌های محلول در چربی شنیده باشید. این‌ها، ویتامین‌هایی هستند که در بافت چرب بدن ذخیره می‌شوند. این ویتامین‌ها، باید با مقداری چربی غذایی مانند آجیل مصرف شوند تا جذب بدنتان شوند. ویتامین‌های A, D, E و K همگی از انواع محلول در چربی هستند. نوع دیگر ویتامین‌ها، محلول در آب‌ها هستند، مانند ویتامین‌های C و B که در بافت چرب بدن ذخیره نمی‌شوند، و اگر لازم باشد باید هر روز برای بدن تامین شوند.


بهرصورت باز هم می‌گوییم، پیشنهاد می‌شود که ویتامین‌ها را صبح مصرف کنید، اما بهترین زمان برای شما، زمانی از روز است که همیشه مصرف ویتامین‌هایتان را بخاطر بسپارید. تنها استثنای این مورد، ویتامین B هست، ویتامینی که بیشتر به توانایی مقابله با استرس یا خستگی‌اش شناخته شده است. پس، از آنجایی که این ویتامین به نوعی ویتامین انرژی‌زا به حساب می‌آید، بهتر است آنرا فقط صبح‌ها مصرف کنید، تا با خواب شبانه‌تان مداخله نکند.

حالا به موضوع بحث برانگیز و اصلی در مورد ویتامین‌ها بپردازیم. آیا اصلا به مصرف ویتامین‌ها احتیاج داریم؟ سالیان سال است که پزشکان توصیه می‌کنند مولتی ویتامین مصرف کنید، تا به دوز مورد نیاز روزانه‌تان برسید، مخصوصا اگر برنامه‌ی غذایی متعادل و مغذی ندارید. که اگر باهم روراست باشیم، چه کسی برنامه‌ی غذایی‌اش منظم است؟


اما برخی از مطالعات در سال‌های اخیر، ممکن است مصرف مولتی ویتامین غیر ضروری باشد، و حتی برخی اوقات خطرناک! یکی از این تحقیقات که در سال ۲۰۰۸ منتشر شده است، مشخص کرده که اسید فولیک بیش از حد (که در اغلب مولتی ویتامین‌ها وجود دارد)، می‌تواند منجر به سرطان پروستات شود. تحقیق دیگری که در سال ۲۰۱۱ منتشر گردید، و هزاران زن بالای ۲۵ سال را مورد آزمایش قرار داد، مشخص کرد که مصرف مولتی ویتامین، در واقع میزان مرگ و میر را هم افزایش می‌دهد!


چیز دیگری که باید در نظر داشته باشیم، این است که بر خلاف داروهای نسخه‌ای، ویتامین‌ها پیش از اینکه وارد بازار شوند، نیازی به دریافت تاییدیه‌ی سازمان غذا و داروی آمریکا، و تست، ندارند. یک راه برای اینکه بی خطر بودن ویتامینی را چک کنیم، این است که بدنبال علامت تاییدیه‌ی USP باشیم. این علامت در واقع مهر و موم دارونامه‌ی ملی آمریکاست، یک موسسه‌ی غیر دولتی و غیر انتفاعی.


از سوی دیگر فراموش نکنیم که اغلب غذاهایی که امروز می‌خوریم، با انواع ویتامین‌ها غنی شده‌اند. بنابراین مصرف چنین غذاها بهمراه مکمل مولتی ویتامین، ممکن است دوزی بالاتر از دوز توصیه شده از ویتامین‌ها را برای بدن شما فراهم سازد.


پس باید چه کنیم؟ بهترین راه این است که این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید، تا مشخص شود که آیا در کل احتیاجی به مصرف مکمل‌های غذایی دارید یا نه. و اینکه اگر باید ویتامین مصرف کنید، چه مقدار برایتان کافی خواهد بود.


مطالب پیشنهادی:

رژیم های غذایی نادرست

رژیم لاغری همپتون

معجونی برای پوست‏های آسیب دیده

تغذیه زنان بالای ۳۰ سال

چه کار کنیم ناخن هایمان سریع‌تر رشد کند؟

نقش تغذیه در سلامت و بهبود حافظه

حقایقی درباره چربی سوزی

توصیه های غذایی برای افرادی که پوکی استخوان دارند 

راز سلامتی با گیاه جینسینگ ( Ginseng) 

فلفل زینتی

فلفل زینتی از انواع گیاهان تزئینی زیبا با قابلیت کاشت آسان در فضای آپارتمان است. این گیاه هر سال، گل هایی به رنگ قرمز صورتی و سفید می دهد. برای کاشت، گلدان ها را از خاک غنی با ماسه و خاک برگ پر کرده و بذرها را در عمق ۱۰ سانتی متری خاک بکارید. حداقل فاصله میان بذرها باید ۱۵ سانتی متر باشد. گلدان ها را در نورگیرترین قسمت آپارتمان و در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. آبیاری گیاه باید بطور منظم و حداقل چهار بار در هفته انجام شود. در روزهای گرم، بهتر است گلدان ها را هر روز آبیاری کنید. دقت کنید، قبل از آبیاری مجدد، خاک گلدان مرطوب باشد.

مناسب ترین PH برای رشد گیاه، شش است. تکثیر این گیاه از طریق بذر امکان پذیر است.





برای پرورش این گیاه باید بدانید که فقط در تابستان می شود خارج از گلخانه نگهداری شود. مخلوطی از دو قسمت کود دامی پوسیده، یک قسمت خاک باغچه و ماسه برای پرورش این گیاه مناسب و مطلوب می باشد.کود مورد نیاز فلفل زینتی را نمی توان به میزان ۳ گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار، از اردیبهشت تا شهریور، مصرف نمود.



برای تکثیر این گیاه، می توانید بذرها را در اواخر زمستان و اوایل بهار در ظرف کم عمقی، حاوی کمپوست مخصوص بذر بکارید و خاک را مرطوب نگاه داشته و روی آن را با شیشه یا پلاستیک بپوشانید.بعد از رشد نشاءها آنها را به گلدان اصلی حاوی کمپوست گلدانی منتقل کنید. اگر در طول پرورش گلی ظاهر نشد گیاه را به گلدان کوچک تر منتقل کنید.


اگر نور محیط کافی نباشد میوه های فلفل زینتی زرد باقی می مانند و قرمز نمی شوند. این گیاه نور مستقیم را به راحتی تحمل میکند. هوای خیلی گرم و یا آبیاری بیش از اندازه باعث زرد شدن تمام برگها و سقوط آنها میشود. اگر برگها پژمرده شوند و سقوط نمایند باید گیاه رابه محل پر نورتری منتقل کنید. برگهای جدید گیاه در اثر فعالیت حشره آفت، بد شکل و چسبناک میشوند. 


گیاه را با سم حشره کش نفوذی سمپاشی کنید. در صورتی که ببینید رشد گیاه متوقف شده، بدانید هوا سرد است بنابراین باید گلدان رابه محل گرمتری ببرید. برگهای فلفل زینتی در اثرهوای سرد یا صدمه مربوط به مواد براق کننده شیمیایی، ممکن است سیاه شوند.


مطالب پیشنهادی:

راهنمای نگهداری و پرورش آزالیا





اسم علمی خرزهره هندی Rhododendron simsii، معروف به Azalea. از خانواده Ericaceae می باشد و گونه simsii بومی چین است.

ارتفاع و گسترش آن به حدود ۵/۱ متر می رسد، برگچه های این گونه سبز تیره، نیزه ای یا و تخم مرغی باریک می باشد. گل های آزاله معمولا اواسط بهار باز می شوند و به شکل قیفی، به قطر ۵ تا ۸ سانتی متر و به طول ۳ سانتی متر هستند. گل ها به صورت خوشه ای از ۲ تا ۵ گل در انتهای شاخه ظاهر می شوند.

جنس گل صد تومانی معمولاً درختچه های کوچک را شامل میشود و به ندرت درختان بزرگ در آن یافت میشود. کوچکترین گونه های در حال رشد به 10-100 سانتی متر بلندی قد میرسند و بزرگترین آنها که با نام giganteum R. ، منتشر شده است، بیش از 30 متر طول دارد.



این گیاه به نور متوسط، حرارت معمولی، آبیاری متوسط تا زیاد، رطوبت ۷۰ تا ۹۰ درصد و خاک اسیدی احتیاج دارد.

کود مورد نیاز خرزهره هندی را می توان به میزان ۳ گرم درلیتر، هر هفته، ازفروردین تا شهریور ، استفاده نمود.

مخلوطی از پیت ماس، خاک برگ حاصله ازبرگهای کاج و کود دامی برای پرورش این گیاه مناسب و مطلوب است.

هوای سرد برگها گیاه را سیاه می کند.

اگر در طول مدت زندگی آزاله، حلقه های سفید رنگی روی برگها مشاهده کردید، با یک سم حشره کش نفوذی هفته ای یکبار سمپاشی کنید تا علایم برطرف گردد. مواظب گلها باشید که سم روی آنها نریزد.

برگهای زرد و آغشته به تار عنکبوت را هم باید هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سمپاشی نمایید.

تامین رطوبت درکاهش کنه ریز قرمز که این علایم را به وجود می آورد، موثر است.

نور کم محیط یا کلسیم بیش ازحد خاک می تواند برگها را کمرنگ کند. گیاه را به محل پرنورتری ببرید و با آب باران و یا آب حاصله از ذوب برفک یخچال، یا آب جوشیده سرد شده گیاه آزاله را آبیاری کنید تا علایم برطرف شود. در صورتی که غنچه ها باز نشوند، می توان فهمید که آبیاری زیاد از حد بوده و یا هوای گرم عامل آن است.

برگهای جدید در اثر کمبود مواد غذایی ریز باقی می مانند و گلها هم تشکیل نمی شوند.


مواد براق کننده شیمیایی به گیاه شدت صدمه رسانده و روی و برگها لکه های قهوه ای ایجاد می کند.

از اوایل پاییز که دوره استراحت شروع می شود و جوانه ها به وجود می آیند. میزان آب را باید متعادل کرد وکود دهی را قطع نمود و درجه حرارت محیط در حدود ۱۰ درجه نگاه داشت. این کار باید تا آغاز گلدهی یعنی اوایل بهار ادامه پیدا کند. برای تکثیر آزاله می توانید از اواخر بهار تا اواسط تابستان، به وسیله یک چاقوی تیز، از ساقه های نیمه خشبی، قلمه های ساقه ای با انتهایی تهیه کنید و در کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکارید. خاک گلدان را کمی مرطوب کنید و برای اینکه قلمه شما آب بافتهای خود را ازدست ندهد، روی آن را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. گلدانها رادر حرارت ۱۶ درجه سانتی گراد و نورکافی نگه داری کنید.