(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

آموزش رابطه زناشویی صحیح


بیش از آنکه تعداد روابط جنسی و نزدیکی در زندگی زناشویی اهمیت داشته باشد کیفیت روابط جنسی است که اهمیت دارد . بسیاری از مردان و زنان هستند که شاید هر شب رابطه جنسی دارند ولی از سلامت جنسی برخوردار نیستند و کسانی هم هستند که در روابط زناشویی خود در طول ماه فقط ۲ بار رابطه جنسی دارند و از سلامت جنسی هم برخوردارند . بنابراین برای داشتنروابط جنسی لذت بخش و صحیح در روابط زناشویی باید سه اصل مهم و اساسی را رعایت کرد .

روابط جنسی و نزدیکی یک رابطه یک سویه نیست که هر کس فقط به فکر خواسته ها و نیازهای شخصی خویش باشد بلکه روابط جنسی یک رابطه دوسویه است که هر یک از طرفین ضمن توجه به خواسته ها و نیازهای خود باید به خواسته ها و نیازهای طرف دیگر نیز توجه نماید . پس تنها زمانی باید به روابط جنسی و نزدیکی اقدام کرد که دو طرف آمادگی برقراری رابطه جنسی را داشته باشند.


 آیا رابطه جنسی بیشتر مساوی است با زندگی شادتر؟

اکثر افراد بر این باورند زوجینی که رابطه جنسی بیشتری نسبت به بقیه دارند زندگی شادتر و صمیمی تری دارند آیا این مورد صحت دارد؟

بنا بر یک باور رایج، هر چه بیشتر بودن رابطه جنسی به معنای داشتن زندگی شادتر و روحیه بهتر است. این باور از آنجا ناشی می شود که رابطه جنسی نوعی ورزش محسوب می شود و ترشح هورمون اندروفین در بدن را افزایش می دهد، هورمونی که به خواب بهتر و استرس کمتر کمک می کند. اما واقعاً چنین مطلبی درست است؟ آیا رابطه جنسی بیشتر مساوی است با زندگی شادتر؟

به نقل از آکاایران : شاید کمی عجیب و غیر منتظره باشد اما داشتن رابطه جنسی بیشتر لزوماَ به معنای شادی بیشتر نیست. بنا آخرین تحقیقات انجام شده، دلایل بسیاری برای این برداشت غلط از ارتباط میان رابطه جنسی و شادی وجود دارد. از جمله اینکه، در قدم های ابتدایی رابطه جنسی به فرد نشاط می دهد و این تصور را در او ایجاد می کند که از نظر جسمی سالم تر است. طبیعتاً چنین احساسی محرکی است برای تجربه هر چه بیشتر این حیطه. دانشمندان برای سنجش ارتباط میان دو عامل مطرح شده زندگی دو گروه از زوج ها را مورد مطالعه قرار دادند. زوج هایی که دفعات رابطه جنسی در میان آنها با یکدیگر متفاوت بود.

روابط زناشویی,روابط زناشویی با عکس,روابط زناشویی در دوران بارداری


آموزش روابط زناشویی

اتاق خواب

اتاق خوابی که قرار است ارتباط جنسی در آن صورت بگیرد، نقش مهمی در سلامت این ارتباط ایفا می کند. در اتاق خوابی که آدم به اضطراب می افتد، نمی شود یک ارتباط جنسی سالم و آرامش بخش داشت. محیط مورد نظر باید از هر حیث کاملا امن باشد زیرا اضطراب شایع ترین عاملی است که در سیستم های گیرنده مغزی اختلال ایجاد می کند.

نکات دیگری را هم باید در ساخت و تزیین اتاق خواب مد نظر قرار داد، از جمله این که رنگ اتاق خواب باید حتما روشن باشد، نور اتاق باید کافی باشد، و حتی بهتر است که یک موزیک ملایم و بدون کلام هم گوش تان را نوازش بدهد، چرا که در این شرایط، مغزتان برای ارتباط سالم، آماده تر می شود.

بهداشت جنسی

زن و شوهر قبل از تماس جنسی باید یک دوش کامل بگیرند و خودشان را خوشبو کنند. استفاده از صابون خوشبو کننده به همین دلیل اهمیت دارد. سیستم های تناسلی را هم باید حتما شستشو داد. پس از رعایت بهداشت، نوبت به آرایش می رسد، آن هم یک آرایش کامل. این فرهنگ، صحیح نیست که خانم ها بیرون از منزل آرایش داشته باشند اما درون منزل و در مقابل همسرشان تصور کنند که نیازی به آرایش نیست. توصیه می کنم که زن و شوهر، عطر و ادکلنشان را هم زود به زود عوض کنند. اصلا خوب نیست که آدم برای یک مدت طولانی، مثلا سی سال، فقط از یک نوع خوشبوکننده استفاده کند. شاید همسرتان با عطر و اودکلن تازه تان ارتباط بهتری برقرار کند.

تمیز بودن دهان و دندان مهم است. قبل از ارتباط زناشویی، از چیزهایی مثل سیگار که نفستان را بدبو می کند، حتما پرهیز کنید و یادتان باشد ترجیحا چیزهایی بخورید که نفستان را خوشبو کند.

به خودتان متکی باشید

فرقی نمی کند که همسرتان چقدر دوستتان داشته باشد و بخواهد در روابط زناشویی ارضائتان کند؛ تحریکات و شور جنسی او به هیچ وجه شبیه به شما نیست. به همین دلیل غیرمنطقی است اگر انتظار داشته باشید هر زمان شما تحریک شدید در اختیارتان باشد.باید یاد بگیرید که چطور گهگاه نیازهایتان را کنترل کنید.احتمالاً تصور خواهید کرد که عادلانه نیست و مطمئناً عصبانی خواهید شد.

البته باید که زوج ها تا آنجا که می توانند در زندگی جنسی و روابط زناشویی خود با همسرشان انرژی لازم را صرف کنند، اما بااینحال باز هم ممکن است زمان هایی وجود داشته باشد که شما آمادگی رابطه ی جنسی را داشته باشید در حالیکه همسرتان ندارد. این مسئله ای کاملاً نرمال و طبیعی در روابط زناشویی است و باید آن را بپذیرید. هرچه تلاش همسرتان برای فهمیدن شما و نیازهایتان باید بیشتر شود، تلاش شما نیز در درک این تفاوت ها باید افزایش یابد. قسمتی از این درک و پذیرفتن با اتکای گاه و بیگاه شما به خودتان برای ارضای میل جنسیتان نشان داده می شود. اگر اطمینان داشته باشید که همسرتان واقعاً دوستتان دارد و به شما توجه می کند، انجام اینکار با راحتی بیشتری صورت خواهد گرفت.

فراهم کردن تحریک لازم در همسر

در روابط زناشویی مرد با فکر و یا در نظر آوردن نقاط شهوت انگیز و یا عوامل روانی نعوظ به او دست داده و اغلب در این حالت تحریک شده به حساب می آید آنچه در روابط زناشویی بر زن لازم است تحریک موضعی نیست بلکه تحریک موقعی است و آن زمانی است که مرد در حالیکه دخول انجام می دهد نعوظ وی کاهش می یابد و دخالت زن با تحریک مرد در حالی که عضلات مهبل را بر روی آلت مرد فشار داده رانها را بهم نزدیک می کند و امکانا با دست مالیدن به پشت مرد در امتداد ستون فقرات وی ، نعوظ مرد برگشته و مرد را راضی می سازد

در روابط زناشویی مرد باید در آغاز رابطه جنسی ذهن و فعالیت خود را متوجه تحریک و آماده کردن زن نماید. و البته زن نیز باید به آماده سازی مردش در این مرحله توجه داشته باشد.

قبل از رابطه جنسی لمس بخش هایی از بدن همسر لازم است

در حالی که بسیاری از افراد از رابطه جنسی لذت می برند اما گفتنی است که قبل از آمادگی همسرتان نباید این کار را انجام دهید زیرا ممکن است موجب ناراحتی و درد در او شود یا به سادگی موجب ترسیدن او شود. بنابراین قبل از انجام رابطه جنسی به لیسیدن گوش، گردن، شانه یا هر قسمت دیگر بدن اطمینان حاصل کنید که او به اندازه ی کافی هیجان زده است و از نطر جنسی تحریک شده است.

همانند گنجشک آمیزش نکنید و در روابط زناشویی همسر خود را با آرامش آماده و راضی سازید

سعی کنید در اولین مرحله همسر خور را در شرایط نعوظ کامل قرار دهید : در مردها با تحریک آلت تناسلی و مالش و نوازش آن حالت نعوظ فراهم می شود ( بلند شدن و سفتی آلت تناسلی در مرد را نعوظ مرد گویند ) . در خانمها نعوظ یعنی تحریک و سفتی کلیتوریس و نوک پستان.

کارهایی که نباید در طول رابطه جنسی انجام دهید

کارهایی هستند که در طول رابطه جنسی بهتر است انجام نگیرند در حالیکه بسیار افراد آگاهی کامل را نداشته و دست به انجام این کارها در طول رابطه جنسی می زنند. کارهایی مانند نبوسیدن همسر در طول رابطه جنسی یا مهمتر از آن عدم توجه به ارضاء شدن یا نشدن او صدمات جبران ناپذیری به رابطه ی زناشویی وارد می کند.

در این مطلب سعی شده تا شما را با کارهایی که به رابطه جنسی شما صدمه وارد میکند آشنا کنیم تا با پرهیز از انجام این کارها رابطه زناشویی خود را محکم تر و با صمیمت بیشتری ادامه دهید.


استرس دشمن رابطه جنسی

اضطراب ،ترس ،استرس ،از دشمنان جدی رابطه جنسی وتحریک پذیری میباشند، شوهرتان فردا صبح چطور باید بیدار شود و به سر کار برود ؟ شاید برای شما ساده باشد خب پا میشه میره سر کار اما کیفیت رابطه جنسی برای زن و مرد مشروط به آمادگی ذهنی میباشد ، دغدغه های کاری و روحی بر تحریک پذیری و میل جنسی موثر است شاید وقتی دیگر مناسب باشد ، رابطه جنسی صرفا دخول و انزال نیست و میتوان در شرایطی با معاشقه هر چند کوتاه زنان را تا شبی دیگر آرامش داد.

شوهرتان بعد از رابطه جنسی زود میخوابد

 زنان بعد از رابطه جنسی نیاز به توجه و نوازش دارند ، اما به شما میگوئیم فعل و انفعلات شیمائی بدن مردان بعد از رابطه جنسی و ترشح دوپامین باعث خواب آلودگی آنها و خستگی آنها میشود بد نیست بعد از رابطه جنسی با نوشیدنی و یکماساژ سراغ او بروید به شرطی که احساس خواب زیاد نداشته باشد.


مطالب پیشنهادی:

۵۰ درصد زوج ها در زندگی خود اختلالات جنسی را تجربه می کنند 

اختلالات جنسی در خانم ها

3 مشکل اساسی خانم ها در رابطه ی جنسی

اختلالاتی جنسی آقایان

چقدر رابطه جنسی با همسر باید داشته باشم؟

بررسی انواع اختلال جنسی زنان




در زنان 9 نوع اختلال و ناتوان جنسی وجود دارد که «بیزاری جنسی» از همه حادتر و مشکلتر است. اختلال جنسی در زنان به انواع زیر تقسیم می‌شود:


1- اختلال کمبود میل جنسی یا سردمزاجی زنان.


2- اختلال بیزاری یا تنفر جنسی: این اختلال شدیدتر از اختلال قبلی است.


3- اختلال در برانگیختگی جنسی: در این حالت فرد واجد میل جنسی است اما برانگیخته نمی‌شود.


4- هراس از آلت: این اختلال، اختلالی اضطرابی است که در آن فرد به شدت از آمیزش می‌ترسد، درحین آمیزش تمام عضلات شکم، ران، دست و پای او جمع می شود و به مرد اجازه آمیزش را نمی‌دهد.


5- واژینیسموس: این اختلال شبیه اختلال قبلی است. در این حالت، عضلات دست و پا و شکم شل است ولی عضله ابتدایی واژن مسدود و منقبض است و این انقباض مانع از دخول می‌شود.

 

6- آمیزش دردناک: این اختلال در اثر برانگیخته نشدن درست خانم و یا تعارضات خانم با همسرش در زندگی زناشویی و یا ناشی از مشکلاتی است که زن از کودکی با آمیزش جنسی داشته است. در این حالت، آمیزش برای خانم بسیار دردناک و ناخوش‌آیند می‌شود.


7- اختلالِ نرسیدن به ارگاسم: این اختلال بسیار شایع است و شاید شایع‌ترین اختلال جنسی خانم‌ها باشد. این اختلال در کشور ما نسبت به کشورهای غربی و حتی کشورهایی مثل کره و چین و ژاپن رواج بیشتری دارد.

کلاً این اختلال در خاورمیانه شیوع گسترده تری نسبت به جهان غرب و بسیاری از مناطق دیگر جهان دارد. علت آن هم آموزه های تعصب آمیز است که اجازه نمی دهد خانم ها به اوج لذت جنسی برسند و بعد از مدتی نسبت به رابطه جنسی سرد و نفرت‌زده می‌شوند و حتی از همسر خودشان هم دلزده می‌شوند که چرا او به ارگاسم می‌رسد ولی من به ارگاسم نمی‌رسم.


8- اختلال سردرد بعد از آمیزش: در این حالت، فرد بعد از آمیزش دچار سردرد، انقباض های عضلانی ناحیه سر، سرگیجه، تهوع می‌شود.


9- اختلال ملال بعد از آمیزش: در این حالت، زن پس از آمیزش دچار افسردگی و اندوه می‌شود و ممکن است گریه کند و دچار غم شدید شود.


 

حادترین اختلال در بین این اختلالات نه گانه کدام است؟


بیزاری جنسی از همه حادتر است و درمانش هم از همه شدیدتر است؛ چون فرد نه تنها تمایلی به نزدیکی ندارد بلکه از آن بیزار است. ممکن است علت این اختلال، سوءاستفاده‌های جنسی در کودکی باشد. تجاوز و کودک آزاری حتی توسط محارم و یا آموزه‌های سخت و متعصبانه در خانواده، می‌تواند علت این اختلال باشد.


مثلاً در خانواده‌ای که سه تا عمه میانسال ازدواج نکرده حضور دارند، یک دختر کم سن و سال در اثر تلقینات این سه تا عمه، می‌تواند دچار بیزاری جنسی شود.


گاهی نیز آموزه‌هایی که موجب خشم زن نسبت به نزدیکی می‌شوند، می‌توانند علت این حالت باشند. مثلاً ممکن است یک زن ، مقاربت را نشانه بیچارگی و تحقیر و تسلیم و ستم‌پذیری‌اش بداند! چنین باورهایی می‌تواند به خشم از نزدیکی و بیزاری جنسی منجر شود.


ارتباط ناخوشایند با همسر و یا دعواهای خانوادگی و اختلافات زناشویی هم به صورت ثانویه ممکن است موجب بیزاری جنسی شوند. انزجار جنسی سخت‌ترین و حادترین نوع اختلال جنسی در زنان است.


به طور کلی هر چه اختلال جنسی در مرحله آغازین‌تری از نزدیکی رخ دهد، حادتر و درمانش دشوارتر است. مثلاً درمانِ اختلالِ ملال و سردردِ بعد از آمیزش آسان‌تر از اختلال نرسیدن به ارگاسم و درمان این یکی آسان‌تر از اختلالات برانگیخته نشدن است.


مراحل آمیزش


دوره آمیزش به چهار مرحله تقسیم می شود: 1- میل جنسی 2- برانگیختگی جنسی 3- اورگاسم 4- فرونشینی.


فرونشینی در مرد و زن تفاوت‌هایی دارد. فرونشینی در مرد با دوره‌ای از بی‌پاسخی همراه است که بسته به سن و سال، وضعیت روحی و ژنتیک مرد ممکن است از یک ربع تا حتی چند روز باشد. مرد پس از رسیدن به ارگاسم، تا مدتی توانایی نعوظ دوباره را از دست می‌دهد ولی چنین حالتی در خانم‌ها وجود ندارد.


زنان پس از یک ارگاسم بلافاصله می‌توانند وارد یک ارگاسم دیگر شوند و حداقل سه تا چهار ارگاسم پشت سر هم را می‌توانند تجربه کنند ولی چنین ویژگی‌ای در مردها وجود ندارد. بنابراین برخی معتقدند میل جنسی در زنان خیلی قوی‌تر از مردان است.


بیزاری جنسی و هراس از آلت دقیقاً چه تفاوتی با هم دارند؟


هراس از آلت ناشی از این است که خانم در ناخودآگاه خودش احساس می‌کند که اگر نزدیکی کند، به اعضاء و جوارحش زخم و خدشه وارد می‌کند و مثلاً او را می‌کُشد!


هراس از آلت در جامعه ما و کلاً در خاورمیانه، خیلی شایع است. در دبیرستان‌ها و مدارس راهنمایی، افسانه‌هایی ورد زبان دختران است که مثلاً عمه فلانی ازدواج کرد و کارش به اورژانس کشید، خاله فلانی شب اول ازدواج داشت می‌مرد و او را بردند بیمارستان و بخیه‌اش زدند و … این افسانه‌ها سال‌ها در ذهن دختران ما می‌ماند و آنها با این تصورات بزرگ می‌شوند و ازدواج می‌کنند ولی او در خیلی از موارد نمی‌توانند با این افسانه‌ها کنار بیاید و آنها را از ذهن خود دور بریزند.


شما در بین بیماران‌تان چنین نمونه‌ای زیاد دارید؟


بسیار زیاد. حداقل هفته‌ای پنج تا پانزده بیمار دارم که دچار هراس از آلت‌اند.


درمان این مشکل آسان است؟ و اصلاً چگونه است؟


درمانش خیلی آسان است. ما اطلاعاتی عینی به بیمار می‌دهیم. مثلاً اطلس آناتومی و وضعیت عضلات آلت و واژن را به فرد نشان می‌دهیم تا بیمار بداند که هیچ عضله یا استخوانی در آلت مرد وجود ندارد و فقط خون است که موجب نعوظ آلت مردانه می‌شود. ما این‌ها را به بیمار یادآور می‌شویم و او بر اساس جدول تمریناتی که به او می‌دهیم، تمرین‌های ویژه‌ای انجام می‌دهد. این مشکل در عرض 7 هفته قابل درمان است.


سردمزاجی در زنان


سردمزاجی در زنان بیشتر علل روانی دارد یا فیزیولوژیک و بیولوژیک؟

 

غالباً علل روانی دارد. اختلال جنسی به طور کلی ممکن است اولیه یا ثانویه باشد. اختلال اولیه از ابتدای آمیزش جنسی وجود دارد. اختلال ثانویه یعنی فرد تا مدت‌ها در نزدیکی جنسی مشکلی نداشته و اختلالش مثلاً از شش ماه پیش شروع شده است.


دانستن اینکه اختلال جنسی اولیه است یا ثانویه، و دیگر اینکه فقط معطوف به شوهر است یا کلاً در رابطه با هر جنس مخالفی وجود دارد، در درمان اختلال جنسی زنان مهم است.


در این موارد آموزه‌های متعصبانه و سخت‌گیرانه دوران کودکی و نوجوانی، احتمال سوءاستفاده جنسی و جسمی، یعنی دستمالی شدن دختر توسط پسردایی، پسرعمه، پسرعمو، پسرخاله، برادر، پدر، عمو، دایی – که متاسفانه در کشور ما نیز شایع است -  و نیز موارد دیگری مثل مردستیزی، ازدواج تحمیلی و یا اختلافات زناشویی، که حتی می‌تواند شامل تعیین مهریه و خرید جهیزیه و خریدن یا اجاره کردن خانه مناسب زندگی، می‌تواند به سردمزاجی زن بینجامد.


درمان سردمزاجی دشوار نیست ولی درمانگر برای درمان سردمزاجی و یا بیزاری جنسی، که اختلالات اولیه محسوب می‌شوند، باید باورهایی را در ذهن خانم‌ها بشکند. بنابراین شخصیت درمانگر یا مشاور نقش بسیار تعیین کننده‌ای در سکس تراپی دارد.


اگر بیمار به لحاظ شخصیتی درونگرا و شرمگین باشد و به توضیحات اندک بسنده کند، درمان آن طور که باید پیش نمی‌رود؛ چون یک سری باورهای نادرست و طرح‌واره‌های شناختی غلط و نیز یکسری تعصبات و نادانی‌ها باید در جلسه آغازین شکسته شود تا بیمار راغب شود که تمرینات توصیه شده از سوی درمانگر را انجام دهد. گاهی حتی اتوریته و اقتدار زیادی در جلسه اول باید اعمال شود تا بیمار انگیزه درمان را بدست آورد.


انگیزه درمان را چطور می‌توان افزایش داد؟


مثلاً من در مطب خودم یک میز مربع دارم که چهار تا صندلی در اطراف آن است و با بیمار و همسر او دور همین میز می‌نشینم. یعنی می‌خواهم به او بگویم این جا با مطب یک جراح که یک میز مستطیل بزرگ اربابی دارد و دو تا صندلی رعیتی هم جلوی آن میز برای مریضش گذاشته است، خیلی فرق دارد.


من به مریض می‌گویم که بار اصلی درمان بر دوش شما و شوهرتان است. من فقط می‌توانم کلید گنج را به دست شما بدهم ولی این خود شما هستید که باید به غار بروید و گنج را از آن خود کنید. اگر تمرین‌های درمانی را انجام ندهید، فیلم‌های آموزشی را نبینید، کتاب‌های لازم را نخوانید، درمان پیش نمی‌رود و مشکل حل نمی‌شود.


در روانپزشکی به طور کلی و در سکس‌تراپی به طور ویژه، این طور نیست که مریض مثل کسی که به چشم پزشک مراجعه کرده، دراز بکشد و چند قطره در چشم او بریزند و بعد چشمش را پانسمان کنند و او بی هیچ نقش و کنشی، خوب شود و سلامتش را بدست آورد.


آمیزش دردناک چطور؟ این اختلال معمولاً بعد از ازدواج ایجاد می‌شود یا از قبل وجود دارد؟


بستگی به اولیه یا ثانویه بودن اختلال دارد. در مواردی که اختلال اولیه است، ماجرا به پیش از ازدواج بازمی‌گردد ولی وقتی این اختلال ثانویه است، در اغلب موارد، مشکل ناشی از دوران پس از ازدواج است. یعنی مشکلاتی که بین زن و شوهر ایجاد شده، در ایجاد این اختلال موثر بوده است.


حتی نارضایتی زن از میزان نفقه و خرجی نیز می‌تواند موجب اختلال آمیزش دردناک شود. وقتی که آقا از چشم خانم بیفتد، ممکن است آمیزش دردناک شود.


یائسگی چه رابطه‌ای با اختلالات جنسی زنان دارد؟ و اگر رابطه‌ای دارد، بیشتر به کدام اختلال منجر می‌شود؟


یائسگی قطعاً بر کارکرد جنسی زنان تاثیر دارد. پس از یائسگی انواع اختلالات ممکن است در زنان حادث شود که شایع‌ترین آنها کمبود میل جنسی، برانگیخته نشدن، آمیزش دردناک و حتی به ارگاسم نرسیدن است.


این مشکلات زنان یائسه، راه حلی هم دارد؟


قبلاً برای رفع این مشکلات، جایگزینی هورمون صورت می‌گرفت ولی الان به دلیل بالارفتن آمار سرطان در زنان، این تردید پیش آمده است که آیا جایگزینی هورمون کار درستی است یا نه؟ در این باره اختلاف نظر زیادی بین متخصصان زنان و زایمان وجود دارد. به هر حال، یائسگی از حیث ایجاد اختلال جنسی در زنان، قطعاً مشکل ساز است. 


در جامعه ایران واکنش مردها به اختلال جنسی همسرشان معمولا چیست؟


مشکلات جنسی زنان در بسیاری از موارد منجر به فروپاشی خانواده می‌شود اما این فروپاشی به صورت غیرمستقیم رخ می‌دهد. یعنی مشکلات جنسی زن، مرد را به بیرون خانواده سوق می‌دهد. مرد اگر نتواند آمیزش جنسی داشته باشد، دچار مشکل در ناحیه‌های بیضه و پروستات شده و همچنین دچار افسردگی و یا پرخاشگری می‌شود.


بعضی مردان بیرون از خانواده با زن دیگری وارد رابطه می‌شوند و در بسیاری از موارد، همسر آنها پس از اینکه متوجه این امر می‌شود، طغیان می‌کند و و زن و شوهر کارشان به جدایی و طلاق می‌کشد.


برخورد مرد با همسر سردمزاج


مرد با همسرش که ناتوانی جنسی دارد، چگونه باید رفتار کند؟


مرد پیش از هر چیز، باید همسرش را درک کرده و او را حمایت کند. من همیشه به مردها می‌گویم هر مردی اگر رستم دستان هم باشد، در طول چهل سال حداقل چهار تا هشت بار و هر بار چهار تا هشت هفته ممکن است دچار اختلال جنسی جدی شود.


مرد باید بداند همان طور که این مشکل گریبانگیر خودش می‌شود، همسر او نیز ممکن است با چنین مشکلی مواجه شود.


افسردگی در زنان دو برابر مردان است. اضطراب در زنان دو-سه برابر مردان است. زنان فراز و فرودهای هورمونی دارند و در دوران بارداری و نیز پس از زایمان، تالمات روحی و روانی خاص خودشان را دارند و در این دوره ها ممکن است دچار مشکل اختلال جنسی شوند.


اختلال جنسی در پی مشکل روحی، امری طبیعی است. مرد باید همسرش را درک کند، از او حمایت کند و او را متهم به کم لطفی و مایه نگذاشتن از خودش در رابطه زناشویی نکند؛ چرا که زن در چنین وضعی قطعاً خودش این اندوه و نگرانی را دارد که در اثر ناتوانی او، زندگی اش در معرض خطر است.


مرد باید همسرش را نزد سکس تراپیست ببرد. هم اکنون دوازده نفر روانپزشک، یک نفر متخصص مامایی و دو نفر روانشناس در ایران وجود دارند که درمانگر جنسی هستند. این پانزده نفر آدم‌های شناخته شده‌ای هستند که متاسفانه همگی در تهران هستند. اما این به این معنا نیست که متخصصان اعصاب و روان، اورولوژی و زنان و زایمان در شهرستان‌ها، نمی‌توانند به حل مشکلات جنسی زنان کمک کنند.


به هر حال، بهتر است زن و شوهر به جای مراجعه به مشاوران و روانشناسان گوناگون، هر چه سریعتر به یک پزشک مراجعه کنند؛ زیرا مشکلات جنسی با فیزیولوژی و آناتومی پیوند خیلی نزدیکی دارد و روانشناسان و مشاوران در طول دوران تحصیلشان فیزیولوژی و آناتومی را مطالعه نمی کنند. اما پزشکان و ماماها، این مباحث را مطالعه کنند.


مطالب پیشنهادی:

ناگفته های مسایل همبستری و عشقبازی

علت تنوع‌ طلبی جنسی بین همسران چیست؟

رابطهٔ خشونت با نارضایتی جنسی

دیر ارضا شدن در رابطه زناشویی

راههای کاهش درد نزدیکی

درمان کاهش میل جنسی خانم ها



آیا روابط زناشویی زن و شوهر قربانی «جنگ قدرت» میان آنها شده است؟ آیا مشکلی فیزیولوژیک باعث درد و خشکی دستگاه تناسلی زن شده است؟ یا مشکلی عمیق تر در ناخودآگاه زن را درگیر کرده است که ناشی از شرم یا آسیب های روانی یا محیط خانواد ه ای است که زن در آن تربیت شده است؟

معمولا یکی دو جلسه درمانی نخست به تعیین زمان شروع کاهش میل جنسی و یافتن علت آن می گذرد. آشنایی با سوال هایی که من در این جلسه ها می پرسم، به شما نیز کمک خواهدکرد تا اگر مشکل مشابهی دارید، موقعیت خود را تجزیه و تحلیل کنید: هریک از این پرسش ها به یک حوزه معین مربوط به اختلال جنسی می پردازد. در بسیاری از زنان ممکن است در چند حوزه اختلال وجود داشته باشد.


1- نبود اشتیاق


آیا به ارگاسم (اوج لذت جنسی) می رسید؟ برای خانمی که تجربه ارگاسم ندارد یا به اصطلاح دچار «آنورگاسمی» است، بر اهمیت این موضوع تاکید بسیاری می شود.

روابط زناشویی به لذت، احساس، اشتیاق و رهایی نیاز دارد. یقینا زنان از رابطه زناشویی فقط رسیدن به اوج لذت یا ارگاسم را نمی خواهند اما بدون رسیدن به چنین اوجی، میل جنسی شان کاهش می یابد و روند تحریک شدنشان کندتر خواهدشد زیرا بدن «عاقل» است. بدن می گوید: «چرا خودم را برای صعود به کوهی به زحمت بیندازم که در قله اش برای من چیزی وجود ندارد؟»

پزشک متخصص به زوج یاد می دهد چقدر طول می کشد تا زنی که ارگاسم را تجربه نکرده است، به این اوج برسد و چه کارهایی برای رسیدن به این اوج باید انجام داد و از چه وسایلی استفاده کرد.

2. درد


آیا هنگام انجام روابط زناشویی احساس درد می کنید؟ خشکی، درد هنگام آمیزش، گرفتگی عضلات واژن، درد هنگام تحریک شدن، دردهای پس از درمان سرطان می توانند رابطه زناشویی را مختل کنند. در طول سال های کارم از مشاهده زنان فراوانی که می گفتند هنگام رابطه زناشویی شان از شدت درد دندان هایشان را به هم می فشارند، شگفت زده شده ام.

در اغلب موارد یک علت فیزیولوژیک برای احساس درد وجود دارد و زن باید تحت نظر متخصص زنان یا گاهی فیزیوتراپیست درمان شود. پس از درمان علت فیزیولوژیک درد، درمانگر جنسی به همسران کمک خواهد کرد دوباره چرخه روابط جنسی را به حرکت درآورند.

اگر علت درد هنگام برقراری روابط زناشویی علایم یائسگی باشد، می توان با هورمون ها یا درمان های طبیعی آنها را برطرف کرد و مانع قطع روابط جنسی زوج شد. شایع ترین تشخیص هایی که در این موارد داده می شوند عبارتند از: واژینیسموس (گرفتگی عضلات مجرای بیرونی واژن)، وستیبولیت (درد در ورودی واژن )، دیس پارونیا (درد هنگام روابط زناشویی)، تقریبا همه این مشکلات قابل حل یا بهبود هستند. لازم نیست حتی یک روز دیگر به تحمل درد ادامه دهید. به پزشک متخصص دردهای لگنی و درمانگر جنسی مراجعه کنید.


3. تخیل


در «یک ماه» چند بار به روابط زناشویی تان فکر می کنید؟ افکار زنان درباره روابط زناشویی ممکن است از لذت ساده شنیدن یک ترانه عاشقانه که احساسات مثبت یا حتی احساسات قبلی شان را در آنها برانگیزد، متفاوت باشد.

برای زنانی که دچار کمبود میل جنسی هستند، همه این انواع احساسات مثبت سودمند است. حتی اگر کسی در پاسخ به پرسش اول این بخش، پاسخ بدهد «دو بار در ماه»، به حل مشکل زن امیدوار می شوم و می دانم که می توانم روابط زناشویی زوج را به مسیر طبیعی بازگردانم. با تشویق زن به اینکه با همسرش بر حداقل یکی از این افکار مثبت متمرکز شوند و اجازه دهد میلی پذیرنده در او ایجاد شود که آغازگر رابطه باشد. سرانجام زمانی می رسد که مرد می تواند تمایل همسرش را احساس کند

4. رابطه


آیا همسرتان به شما احترام می گذارد؟ به حرف های شما گوش می دهد؟ بار امور زندگی به طور منصفانه ای بین شما تقسیم شده است؟

پرسیدن چنین سوال هایی از زن اطلاعات بیشتری در اختیار درمانگر می گذارد تا اینکه فقط از او سوال کند از ازدواجش راضی است یا نه و یک پاسخ ساده دفاعی بشنود.

کیفیت ارتباط میان دو همسر نقش مهمی در کاهش میل جنسی زن دارد. در بیشتر زنان «پیوند عاطفی»، اساس تداوم تمایل جنسی است بنابراین او و همسرش باید بیاموزند که چگونه رفتارهایشان را به شیوه ای تغییر دهند که رابطه زناشویی شان از بند «جنگ قدرت» رها شود.

سوال های دیگری که باید از زن پرسید اینهاست: آیا همسرش برایش جذابیت دارد و نظرش درباره جذابیت خودش برای همسرش چیست؟ آیا از همسرش می ترسد؛ آیا همسرش آدم بدخلقی است؟ از چه وقتی کاهش برانگیختگی جنسی اش شروع شد؟ پس از ماه عسل؟ پس از به دنیا آمدن بچه ها؟ پس از یائسگی یا بالا رفتن سن؟ آیا مشکل بی وفایی مطرح بوده است؟


5. فیزیولوژی


آیا مشکلات خلقی بر تمایل جنسی شما تاثیر می گذارد؟ افسرده یا مضطرب هستید؟ برای درمان اختلال های خلقی مانند افسردگی داروهایی مانند فلوکستین که ممکن است میل جنسی را مهار کنند، مصرف می کنید؟ آیا قرص ضدبارداری خوراکی مصرف می کنید؟ قرص های ضدبارداری خوراکی شهرت بدی در کاستن از میل جنسی و خشکی یا دردناکی واژن دارند.

آیا بارداری و زایمان بر بدن و واژن شما اثر گذاشته است؟ دچار افسردگی پس از زایمان شده بودید؟ پس از بچه دار شدن هنوز به جذابیت خود توجه دارید؟ تمام توجه شما و شوهرتان به تامین نیازهای فرزندانشان متمرکز نشده است؟

آیا در سن یائسگی هستید؟ برای تغییرات جنسی ای که در این دوره رخ می دهد، درمان شده اید؟ بسیاری از زنان در سن یائسگی علایمی را تجربه می کنند که روابط زناشویی آنها را مختل می کند؛ تعریق و گر گرفتگی که آنها را فرسوده می کند، کاهش تولید هورمون استروژن که باعث تغییرات در احساس نیاز به رابطه زناشویی می شود، خشکی و تحلیل رفتگی واژن و... زنان در گروه سنی 45 تا 60 سال بیشتر از کاهش میل جنسی شان شکایت می کنند.

آیا به سرطان پستان یا سرطان زنانه دیگری مبتلا بوده اید؟ آیا به دلیل برداشتن پستان (که نماد زنانه بسیار آشکاری است) برای درمان سرطان، خودانگاره تان آسیب دیده است؟ آیا به شما گفته شده است که درمان های سرطان (شیمی درمانی، دارودرمانی، پرتودرمانی) ممکن است بر رابطه جنسی تان اثر بگذارد؟

آیا شوهرتان به سرطان پروستات مبتلا بوده است؟ او دچار اختلال های فیزیولوژیک مختل کننده کارکرد جنسی است؟

6. تحریک


آیا رابطه زناشویی برایتان جذابیت دارد؟ رابطه زناشویی برایتان مفرح است یا به کاری تکراری، روزمره و ملال آور تبدیل شده است؟ رفتار همسرتان هنگام رابطه زناشویی چگونه است؟ رابطه تان چقدر طول می کشد؟ آیا روابط زناشویی تان با شوهرتان قبلا تحریک کننده تر بوده است؟ عملکرد همسرتان خوب نیست؟ تا چه حد درباره شیوه هایی که واقعا باعث تحریک شما و لذت جنسی می شود، با همسرتان حرف زده اید؟ آیا شما و همسرتان هنگام صحبت درباره نیازهای جنسی تان مهربان و موقع شناس هستید؟

7. تعداد


چند بار در هفته رابطه زناشویی دارید؟ چند بار در ماه؟ چند بار در سال؟ دانستن پاسخ این پرسش ها و پیوند عاطفی دو همسر بسیارمهم است و اینکه آیا پاسخ زن و مرد به این پرسش ها تفاوت دارد یا یکی است؟

یک زن دچار کمبود میل جنسی ممکن است بگوید هفته ای یک بار اما شوهرش پاسخ دهد: «نه، 9 ماه قبل در هفته ای که مادرت به دیدن ما آمده بود»!

اگر زن و شوهر درباره دفعات برقراری رابطه زناشویی توافق نداشته باشند، یعنی رابطه شان مختل است. در بسیاری از موارد زوج ها به من می گویند مساله فقط دفعات رابطه زناشویی نیست، بلکه مشارکت زن در رابطه و تمایل او به آن است.

گاهی همسر زن انتظارهای غیرمعقولی درباره دفعات برقراری رابطه زناشویی دارد، در این موارد ممکن است به اشتباه میل جنسی زن به دلیل تطبیق نداشتن آن با میل جنسی شوهر، مختل شمرده شود.

نمی توان برای حل مشکل میل جنسی شدید یک طرف و میل جنسی کم طرف دیگر، بسادگی حد میانه ای را در نظر گرفت. هنگامی که مساله شمار فعالیت جنسی مطرح است، هر همسری باید به نیازهای طرف دیگر توجه و درک عمیقی از آن پیدا کند. با اینکه این پرسش ها همه ریشه های میل جنسی کم را در برنمی گیرند، اما اغلب نقطه شروع خوبی برای شروع بحث و یافتن راهی هستند که حل مشکل ممکن است از آن شروع شود.

مطالب پیشنهادی:

زندگی زناشویی و تاثیر رابطه جنسی بر آن

درمان مشکلات جنسی با استفاده از داروها 

درمان مشکلات جنسی زنان

سلامت جنسی​، تضمین زندگی مشترک

ناگفته های مسایل همبستری و عشقبازی

مشکلات جنسی زنان چگونه درمان می شوند؟



  اختلالات جنسی در زنان، یکی از علل مهم نارضایتی جنسی در جامعه ایران و ظاهراً یکی از عوامل موثر در افزایش طلاق در ایران امروز است. اینکه اختلالات جنسی زنانه چیستند و چگونه باید با آنها برخورد کرد، موضوعی است که دکتر بهنام اوحدی، روانپزشک و سکس تراپیست، در گفتگو با عصر ایران به آن پرداخته است.


بهنام اوحدی، در این گفتگو به نکات گوناگونی پرداخت ولی در لا به لای سخنانش، چندین بار بر نقش منفی "باورهای غلط" در ابتلای زنان به اختلالات جنسی تاکید کرد. او بر نقش مهم شوهر در درمان مشکلات جنسی همسرانشان تأکید می کند و می گوید که این وظیفه آنهاست که در همه مراحل درمان ، پشتیبان همسرانشان باشند.   


***

*ناتوانی یا اختلال جنسی در زنان چند نوع است؟


اختلال جنسی در زنان به انواع زیر تقسیم می شود:


1- اختلال کمبود میل جنسی یا سردمزاجی زنان.

2 اختلال بیزاری یا تنفر جنسی. این اختلال شدیدتر از اختلال قبلی است.


3- اختلال در برانگیختگی جنسی. در این حالت فرد واجد میل جنسی است اما برانگیخته نمی شود.

4- هراس از آلت. این اختلال، اختلالی اضطرابی است که در آن فرد به شدت از آمیزش می ترسد، درحین آمیزش تمام عضلات شکم، ران، دست و پای او جمع می شود و به مرد اجازه آمیزش را نمی دهد.

5- واژینیسموس. این اختلال شبیه اختلال قبلی است. در این حالت، عضلات دست و پا و شکم شل است ولی عضله ابتدایی واژن مسدود و منقبض است و این انقباض مانع از دخول می شود. 


6- آمیزش دردناک. این اختلال در اثر برانگیخته نشدن درست خانم و یا تعارضات خانم با همسرش در زندگی زناشویی و یا ناشی از مشکلاتی است که زن از کودکی با آمیزش جنسی داشته است. در این حالت، آمیزش برای خانم بسیار دردناک و ناخوشایند می شود.

7- اختلالِ نرسیدن به ارگاسم. این اختلال بسیار شایع است و شاید شایع تررین اختلال جنسی خانم ها باشد. این اختلال در کشور ما نسبت به کشورهای غربی و جتی کشورهایی مثل کره و چین و ژاپن رواج بیشتری دارد. 

کلاً این اختلال در خاورمیانه شیوع گسترده تری نسبت به جهان غرب و بسیاری از مناطق دیگر جهان دارد. علت آن هم آموزه های تعصب آمیز است که اجازه نمی دهد خانم ها به اوج لذت جنسی برسند و بعد از مدتی نسبت به رابطه جنسی سرد و نفرت زده می شون و حتی از همسر خودشان هم دلزده می شوند که چرا او به ارگاسم می رسد ولی من به ارگاسم نمی رسم.


8- اختلال سردرد بعد از آمیزش. در این حالت، فرد بعد از آمیزش دچار سردرد، انقباض های عضلانی ناحیه سر، سرگیجه، تهوع می شود.

9- اختلال ملال بعد از آمیزش. در این حالت، زن پس از آمیزش دچار افسردگی و اندوه می شود و ممکن است گریه کند و دچار غم شدید شود. 


این ها اختلالات جنسی خانم هاست. 


*حادترین اختلال در بین این اختلالات نه گانه کدام است؟


بیزاری جنسی از همه حادتر است و درمانش هم از همه شدیدتر است؛ چون فرد نه تنها تمایلی به نزدیکی ندارد بلکه از آن بیزار است. ممکن است علت این اختلال، سوءاستفاده های جنسی در کودکی باشد. تجاوز و کودک آزاری حتی توسط محارم و یا آموزه های سخت و متعصبانه در خانواده، می تواند علت این اختلال باشد. 


مثلاً در خانواده ای که سه تا عمه میانسال ازدواج نکرده حضور دارند، یک دختر کم سن و سال در اثر تلقینات این سه تا عمه، می تواند دچار بیزاری جنسی شود ؛ من خودم چنین بیماری داشتم.


گاهی نیز آموزه هایی که موجب خشم زن نسبت به نزدیکی می شوند، می توانند علت این حالت باشند. مثلاً ممکن است یک زن ، مقاربت را نشانه بیچارگی و تحقیر و تسلیم و ستم پذیری اش بداند! چنین باورهایی می تواند به خشم از نزدیکی و بیزاری جنسی منجر شود.




 ارتباط ناخوشایند با همسر  و یا دعواهای خانوادگی و اختلافات زناشویی هم به صورت ثانویه ممکن است موجب بیزاری جنسی شوند. انزجار جنسی سخت ترین و حادترین نوع اختلال جنسی در زنان است.


 به طور کلی هر چه اختلال جنسی در مرحله آغازین تری از نزدیکی رخ دهد، حادتر و درمانش دشوارتر است. مثلاً درمانِ اختلالِ ملال و سردردِ بعد از آمیزش آسان تر از اختلال نرسیدن به ارگاسم و درمان این یکی آسان تر از اختلالات برانگیخته نشدن است.


 دوره آمیزش به چهار مرحله تقسیم می شود: 1- میل جنسی 2- برانگیختگی جنسی 3- اورگاسم 4- فرونشینی.


 فرونشینی در مرد و زن تفاوت هایی دارد. فرونشینی در مرد با دوره ای از بی پاسخی همراه است که بسته به سن و سال، وضعیت روحی و ژنتیک مرد ممکن است از یک ربع تا حتی چند روز باشد. مرد پس از رسیدن به ارگاسم، تا مدتی توانایی نعوظ دوباره را از دست می دهد ولی چنین حالتی در خانم ها وجود ندارد.


 زنان پس از یک ارگاسم بلافاصله می توانند وارد یک ارگاسم دیگر شوند و حداقل سه تا چهار ارگاسم پشت سر هم را می توانند تجربه کنند ولی چنین ویژگی ای در مردها وجود ندارد. بنابراین برخی معتقدند میل جنسی در زنان خیلی قوی تر از مردان است. 


بیزاری جنسی و هراس از آلت دقیقاً چه تفاوتی با هم دارند؟


هراس از آلت ناشی از این است که خانم در ناخودآگاه خودش احساس می کند که اگر نزدیکی کند، اعضاء و جوارحش زخمی و خدشه دارد می کند و مثلاً او را می کُشد.

هراس از آلت در جامعه ما و کلاً در خاورمیانه، خیلی شایع است.  در دبیرستان ها و مدارس راهنمایی، افسانه هایی ورد زبان دختران است که مثلاً عمه فلانی ازدواج کرد و کارش به اورژانس کشید، خاله فلانی شب اول ازدواج داشت می مرد و او را بردند بیمارستان و بخیه اش زدند و … این افسانه ها سال ها در ذهن دختران ما می ماند و آنها با این تصورات بزرگ می شوند و ازدواج می کنند ولی او در خیلی از موارد نمی توانند با این افسانه ها کنار بیاید و آنها را از ذهن خود دور بریزند. 


شما در بین بیماران تان چنین نمونه ای زیاد دارید؟


بسیار زیاد. حداقل هفته ای پنج تا پانزده بیمار دارم که دچار هراس از آلت اند. 


درمان این مشکل آسان است؟ و اصلاً چگونه است؟ 


درمانش خیلی آسان است. ما اطلاعاتی عینی به بیمار می دهیم. مثلاً اطلس آناتومی و وضعیت عضلات آلت و واژن را به فرد نشان می دهیم تا بیمار بداند که هیچ عضله یا استخوانی در آلت مرد وجود ندارد و فقط خون است که موجب نعوظ آلت مردانه می شود. ما این ها را به بیمار یادآور می شویم و او بر اساس جدول تمریناتی که به او می دهیم، تمرین های ویژه ای انجام می دهد. این مشکل در عرض 7 هفته قابل درمان است. 


سردمزاجی در زنان بیشتر علل روانی دارد یا فیزیولوژیک و بیولوژیک؟


غالباً علل روانی دارد. اختلال جنسی به طور کلی ممکن است اولیه یا ثانویه باشد. اختلال اولیه از ابتدای آمیزش جنسی وجود دارد. اختلال ثانویه یعنی فرد تا مدت ها در نزدیکی جنسی مشکلی نداشته و اختلالش مثلاً از شش ماه پیش شروع شده است.


 دانستن اینکه اختلال جنسی اولیه است یا ثانویه، و دیگر اینکه فقط معطوف به شوهر است یا کلاً در رابطه با هر جنس مخالفی وجود دارد، در درمان اختلال جنسی زنان مهم است.


 در این موارد آموزه های متعصبانه و سخت گیرانه دوران کودکی و نوجوانی، احتمال سوءاستفاده جنسی و جسمی، یعنی دستمالی شدن دختر توسط پسردایی، پسر عمه، پسرعمو، پسرخاله، برادر، پدر، عمو، دایی – که متاسفانه در کشور ما نیز شایع است -  و نیز موارد دیگری مثل مردستیزی، ازدواج تحمیلی و یا اختلافات زناشویی، که حتی می تواند شامل تعیین مهریه و خرید جهیزیه و خریدن یا اجاره کردن خانه مناسب زندگی، می تواند به سردمزاجی زن بینجامد. 


درمان سردمزاجی دشوار نیست ولی درمانگر برای درمان سردمزاجی و یا بیزاری جنسی، که اختلالات اولیه محسوب می شوند، باید باورهایی را در ذهن خانم ها بشکند. بنابراین شخصیت درمانگر یا مشاور نقش بسیار تعیین کننده ای در سکس تراپی دارد. 


اگر بیمار به لحاظ شخصیتی درونگرا و شرمگین باشد و به توضیحات اندک بسنده کند، درمان آن طور که باید پیش نمی رود؛ چون یک سری باورهای نادرست و طرح واره های شناختی غلط و نیز یکسری تعصبات و نادانی ها باید در جلسه آغازین شکسته شود تا بیمار راغب شود که تمرینات توصیه شده از سوی درمانگر را انجام دهد. گاهی حتی اتوریته و اقتدار زیادی در جلسه اول باید اعمال شود تا بیمار انگیزه درمان را بدست آورد. 


*انگیزه درمان را چطور می توان افزایش داد؟


مثلاً من در مطب خودم یک میز مربع دارم که چهار تا صندلی در اطراف آن است و با بیمار و همسر او دور همین میز می نشینم. یعنی می خواهم به او بگویم این جا با مطب یک جراح که یک میز مستطیل بزرگ اربابی دارد و دو تا صندلی رعیتی هم جلوی آن میز برای مریضش گذاشته است، خیلی فرق دارد. 


من به مریض می گویم که بار اصلی درمان بر دوش شما و شوهرتان است. من فقط می توانم کلید گنج را به دست شما بدهم ولی این خود شما هستید که باید به غار بروید و گنج را از آن خود کنید. اگر تمرین های درمانی را انجام ندهید، فیلم های آموزشی را نبینید، کتاب های لازم را نخوانید، درمان پیش نمی رود و مشکل حل نمی شود.


 در روانپزشکی به طور کلی و در سکس تراپی به طور ویژه، این طور نیست که مریض مثل کسی که به چشم پزشک مراجعه کرده، دراز بکشد و چند قطره در چشم او بریزند و بعد چشمش را پانسمان کنند و او بی هیچ نقش و کنشی، خوب شود و سلامتش را بدست آورد.


 آمیزش دردناک چطور؟ این اختلال معمولاً بعد از ازدواج ایجاد می شود یا از قبل وجود دارد؟


بستگی به اولیه یا ثانویه بودن اختلال دارد.  در مواردی که اختلال اولیه است، ماجرا به پیش از ازدواج بازمی گردد ولی وقتی این اختلال ثانویه است، در اغلب موارد، مشکل ناشی از دوران پس از ازدواج است. یعنی مشکلاتی که بین زن و شوهر ایجاد شده، در ایجاد این اختلال موثر بوده است. 


حتی نارضایتی زن از میزان نفقه و خرجی نیز می تواند موجب  اختلال آمیزش دردناک شود. وقتی که آقا از چشم خانم بیفتد، ممکن است آمیزش دردناک شود. 





*یائسگی چه رابطه ای با اختلالات جنسی زنان دارد؟ و اگر رابطه ای دارد، بیشتر به کدام اختلال منجر می شود؟ 


یائسگی قطعاً بر کارکرد جنسی زنان تاثیر دارد. پس از یائسگی انواع اختلالات ممکن است در زنان حادث شود که شایع ترین آنها کمبود میل جنسی، برانگیخته نشدن، آمیزش دردناک و حتی به ارگاسم نرسیدن است.


این مشکلات زنان یائسه، راه حلی هم دارد؟


قبلاً برای رفع این مشکلات، جایگزینی هورمون صورت می گرفت ولی الان به دلیل بالارفتن آمار سرطان در زنان، این تردید پیش آمده است که آیا جایگزینی هورمون کار درستی است یا نه؟ در این باره اختلاف نظر زیادی بین متخصصان زنان و زایمان وجود دارد. به هر حال، یائسگی از حیث ایجاد اختلال جنسی در زنان، قطعاً مشکل ساز است.  


در جامعه ایران واکنش مردها به اختلال جنسی همسرشان معمولا چیست؟


مشکلات جنسی زنان در بسیاری از موارد منجر به فروپاشی خانواده می شود اما این فروپاشی به صورت غیرمستقیم رخ می دهد. یعنی مشکلات جنسی زن، مرد را به بیرون خانواده سوق می دهد. مرد اگر نتواند آمیزش جنسی داشته باشد، دچار مشکل در ناحیه های بیضه و پروستات شده و همچنین دچار افسردگی و یا پرخاشگری می شود.

بعضی مردان بیرون از خانواده با زن دیگری وارد رابطه می شوند و در بسیاری از موارد، همسر آنها پس از اینکه متوجه این امر می شود، طغیان می کند و و زن و شوهر کارشان به جدایی و طلاق می کشد. 


مرد با همسرش که ناتوانی جنسی دارد، چگونه باید رفتار کند؟


مرد پیش از هر چیز، باید همسرش را درک کرده و او را حمایت کند. من همیشه به مردها می گویم هر مردی اگر رستم دستان هم باشد، در طول چهل سال حداقل چهار تا هشت بار و هر بار چهار تا هشت هفته ممکن است دچار اختلال جنسی جدی شود. 


مرد باید بداند همان طور که این مشکل گریبانگیر خودش می شود، همسر او نیز ممکن است با چنین مشکلی مواجه شود. 


افسردگی در زنان دو برابر مردان است. اضطراب در زنان دو-سه برابر مردان است. زنان فراز و فرودهای هورمونی دارند و در دوران بارداری و نیز پس از زایمان، تالمات روحی و روانی خاص خودشان را دارند و در این دوره ها ممکن است دچار مشکل اختلال جنسی شوند. 


اختلال جنسی در پی مشکل روحی، امری طبیعی است. مرد باید همسرش را درک کند، از او حمایت کند و او را متهم به کم لطفی و مایه نگذاشتن از خودش در رابطه زناشویی نکند؛ چرا که زن در چنین وضعی قطعاً خودش این اندوه و نگرانی را دارد که در اثر ناتوانی او، زندگی اش در معرض خطر است. 


مرد باید همسرش را نزد سکس تراپیست ببرد. هم اکنون دوازده نفر روانپزشک، یک نفر متخصص مامایی و دو نفر روانشناس در ایران وجود دارند که   درمانگر جنسی هستند. این پانزده نفر آدم های شناخته شده ای هستند که متاسفانه همگی در تهران هستند. اما این به این معنا نیست که  متخصصان اعصاب و روان، اورولوژی و زنان و زایمان در شهرستان ها، نمی توانند به حل مشکلات جنسی زنان کمک کنند.


به هر حال، بهتر است زن و شوهر به جای مراجعه به مشاوران و روانشناسان گوناگون، هر چه سریعتر به یک پزشک مراجعه کنند؛ زیرا مشکلات جنسی با فیزیولوژی و آناتومی پیوند خیلی نزدیکی دارد و روانشناسان و مشاوران در طول دوران تحصیلشان فیزیولوژی و آناتومی را مطالعه نمی کنند. اما پزشکان و ماماها، این مباحث را مطالعه کنند. 


مرد باید هر چه زودتر همسرش را به یک سکس تراپیست برساند، با او در جلسات درمانی شرکت کند، همسرش را تشویق کند که تمرین ها را انجام دهد، بار درمان را بر دوش همسر بگذارد ولی در تمامی مراحل درمان حامی و پشتیبان همسرش باشد. 

http://www.asriran.com/

مطالب پیشنهادی:

اختلالات جنسی در آقایان

مردان و مشکلات جنسی آنها 

بی‌میلی جنســی و سردمزاجی در زنان

تقویت میل جنسی با مواد غذایی مهم

مهمترین دلایل سرد شدن روابط بین زوجین چیست؟ 

اختلالات جنسی در آقایان




ناتوانی جنسی در مردان یا اختلال نعوظ ( erectile dysfunction ) یک وضعیتی است که مردان امیدوارند هرگز گرفتار آن نشوند توانایی انسان برای به دست آوردن و حفظ نعوظ که اغلب با نیرومندی و مردانگی برابری دارد. عدم توانایی در انجام این کار می تواند اعتماد به نفس مردان را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد.

برای کمک به جلوگیری از بیماریهای قابل پیشگیری که سبب ناتوانی جنسی می شود درک آنچه ممکن است سبب بیماری شود مهم است.

با توجه به نظر موسسه ملی دیابت، دستگاه گوارش و بیماری های کلیه (NIDDK) نزدیک به 30 میلیون مرد آمریکایی دارای اختلال نعوظ هستند و شیوع اختلال نعوظ با سن افزایش می یابد. اختلال نعوظ تنها چهار درصد از مردان را در 50 سالگی ولی نزدیک به 17 درصد از مردان را در سن 60 سالگی تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر این، تقریباً نیمی از مردان بالای سن 75 از اختلال نعوظ رنج می برند.

چگونه یک مرد نعوظ پیدا می کند؟

نعوظ در نتیجه افزایش جریان خون به آلت تناسلی مرد، رخ می دهد. جریان خون که معمولا توسط هر دو افکار جنسی و یا تماس مستقیم تحریک می شود. هنگامی که یک مرد از نظر جنسی هیجان زده می شود عضلات در آلت تناسلی او شل می شود. این آرامش سبب افزایش جریان خون از طریق سرخرگ آلت تناسلی می شود این خون cavernosa corpora داخل آلت تناسلی مرد را پر می کند. و در نتیجه آلت تناسلی مرد سفت و سخت می شود. لذا اختلال نعوظ می تواند به دلیل مشکلات در هر مرحله از فرآیند رخ دهد. به عنوان مثال، عروق آلت تناسلی ممکن است آسیب دیده و اجازه عبور خون را ندهد.

علل بالقوه اختلال نعوظ عبارت از ( بیماری های قلبی عروقی، دیابت، آسیب ناشی از سرطان یا جراحی، صدمات، فشار، اضطراب، مشکلات رابطه، استفاده از مواد دارویی، مصرف الکل، استعمال دخانیات ) می باشد این عوامل می تواند به تنهایی یا در ترکیب عمل نمایند.

علل مشکلات جنسی در مردان

ناتوانی جنسی از طریق علل متعدد ( جسمی و روانی ) بوجود می آید دانشگاه پزشکی مریلند (UMMC) گزارش می دهد که حدود 85 درصد از موارد اختلال نعوذ جسمی است. دلیل این است که بسیاری از شرایط پزشکی به علت همین مشکل است عدم توانایی رگ های خونی برای عبور خون از طریق آنها به طور معمول سبب این مشکل است. تنها 15 درصد مربوط به علل صرفاً روانی می باشد.

1. از قلب خود مراقبت کنید

تعدادی از شرایط مربوط به قلب از علل شایع مشکلات جنسی در مرداناست که عبارتند از:

فشار خون بالا.کلسترول بالا.رگ های خونی مسدود ( آترواسکلروز ).

بیماری قلبی.

در واقع، با توجه به گزارش UMMC، مردان با اختلال نعوذ در معرض خطر بالاتری از حمله قلبی یا سکته مغزی هستند.

نزدیک به نیمی از تمام مردان مبتلا به اختلال نعوذ نیز فشار خون بالا دارند.

دیابت، که آن هم با بیماری های قلبی عروقی در ارتباط است یکی دیگر از عوامل خطر ابتلا به ناتوانی جنسی است.

2. مغز و هورمون های شما

چندین شرایط عصبی و وضعیت سیستم عصبی مرکزی مانند ( سکته مغزی، بیماری پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس ) به اختلال نعوذ مرتبط هستند. علل دیگر هورمونی مانند مشکلات با غده هیپوفیز که منجر به سطوح بیش از حد بالای هورمون پرولاکتین و سطوح پایین هورمون تستوسترون می شود.

با این حال، در حالی که کاهش تستوسترون اغلب برای ناتوانی جنسی سرزنش می شود UMMC گزارش می دهد که سطح تستوسترون تنها برای حدود 5 درصد از موارد اختلال نعوذ به عهده دارند.

3. اثرات آسیب

برخی از انواع آسیب ها و ضربه های فیزیکی به ویژه آنهایی که منطقه لگن و یا طناب ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهند ممکن است سبب آسیب های عصبی منجر به اختلال نعوظ شود. جراحی زیر نیز می تواند سبب کاهش یا از دست دادن عملکرد جنسی شود که عبارتند از:

جراحی ارتوپدی.

عمل جراحی فیستول.

عمل جراحی برای پروستات، روده بزرگ یا سرطان رکتوم.توجه:

وازکتومی با اختلال نعوذ مرتبط نیست.

4. دارو و اختلال عملکرد جنسی در مردان

یک لیست طولانی از داروها ممکن است روی عملکرد جنسی تاثیر بگذارد و باعث ناتوانی جنسی شود.

موسسه ملی بهداشت (NIH) بسیاری از داروهای با نسخه و بدون نسخه که می تواند به اختلال عملکرد جنسی در برخی از مردان منجر شود،شناسایی کرده است که عبارتند از:

داروهای ضد افسردگی.آنتی هیستامین ها.

داروهای فشار خون بالا.داروها برای بیماری پارکینسون.

با این حال، این داروها روی تمام مردان به یک شیوه تاثیر نمی گذارند.

در حالی که برخی ممکن است نشانه های اختلال نعوذ را با استفاده از برخی از داروها تجربه کنند در حالی که برای برخی از افراد دیگر ممکن نیست.

6. همه علل بدنی نیستند

سلامت روان و حالات روانی نیز می تواند سبب اختلال نعوذ شود. افسردگی، اضطراب، استرس، مشکلات رابطه و ارتباط ضعیف همه ممکن است با احساسات جنسی تداخل و می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن مشکلات نعوظ شود.

7. شاد و سالم بمانید

اگر چه همه علل ناتوانی جنسی به یک اندازه قابل پیشگیری نیستند شما می توانید با انتخاب های هوشمندانه، در شرایط تفاوت ایجاد نمایید ترک سیگار، کاهش وزن و ورزش اغلب این تغییرات ساده در شیوه زندگی می تواند به دور زدن مشکلات اساسی که ممکن است به اختلال نعوذ منجر شود کمک کند. اقدامات دیگر که ممکن است شامل بهبود ارتباطات در روابط خود شود درمان برای الکل یا مشکلات مواد دارویی است. با تمرین عادات سالم، شما می توانید شانس توسعه اختلال نعوذ را در خود کاهش دهید.

انواع دیگر اختلال عملکرد جنسی مردان عبارتند از:

انزال زودرست

اخیر یا عدم وجود انزال

عدم علاقه به جنس مخالف

چشم انداز برای اختلال نعوظ چیست؟

اختلال نعوذ یک بیماری قابل درمان است. تعدادی درمان برای اختلال نعوذ در دسترس وجود دارد. نوع درمان به طور کلی به علت اختلال نعوظ بستگی دارد.

طیف درمان برای تغییرات از مشاوره، تغییرات شیوه زندگی تا دارو و جراحی می باشد. اگر شما از اختلال نعوظ رنج می برید مهم است که با دکتر خود مشورت کنید. دکتر می تواند با شناسایی علت تغییرات در شما مناسب ترین شکل درمان را در نظر بگیرد.

با این حال، تمام درمان ها برای همه مردان بی خطر نیستند و شما نباید خود سرانه مصرف کنید علاوه بر این، بسیاری از درمان های موجود در اینترنت کلاهبرداری هستند و ممکن است به اختلال نعوظ شما کمک نکند و می تواند به سلامت شما آسیب برساند.


مطالب پیشنهادی:

اختلالات جنسی در خانم ها

۵۰ درصد زوج ها در زندگی خود اختلالات جنسی را تجربه می کنند

حد و حدود رابطه جنسی در زندگی مشترک 

خود ارضایی چیست؟

3 مشکل اساسی خانم ها در رابطه ی جنسی 

درمان مشکلات جنسی مردان


 مشکل ناتوانی جنسی مردان با افزایش سن به یک امر رایج تبدیل می‌شود و در بین بسیاری از مردان دیده می شود، اما این امر لزوما نباید غیرقابل حل تلقی شود و از بروز آن احساس ناخوشایند و منفی بافی کرد. راهکارهایی که در ادامه ذکر می شود، برای رفع  مشکلات جنسی مردان توصیه می‌شود.

 √ ازمصرف داروهای بدن سازی پرهیز کنید.

√  از چربی زیاد و فشار خون بالا بپرهیزید.

 √ از نوشیدن الکل بشدت پرهیز کنید.

√ سعی کنید به طور مرتب ورزش کنید.

 √ استرس و اضطراب را از خودتان دور کنید.

 √ تغذیه صحیح و مناسب خودتان را رعایت کنید. معمولا غذاهایی که برای قلب ضرر داشته باشند، موجب ناتوانی در نعوظ هم خواند شد. غذاهایی مانند چربی‌های اشباع شده، گوشت‌های سوخاری، غذاهای فرآوری شده و چند نوع سبزی و میوه نیز در این فهرست قرار دارد و در ایجاد مشکلات جنسی نقش دارند.

 √ وزن مناسب را حفظ کنید. فشار خون و یا چربی بالا به عروق صدمه می‌زند در نتیجه باعث کاهش توانایی جنسی می‌شود. بنابراین با کاهش وزن و تناسب اندام می‌توانید بر این مشکل جنسی غلبه کنید.

√ میزان تستوسترون خون خود را در سطح قابل قبول حفظ کنید. برای این کار حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 √ از روش‌های مخاطره آمیز عمل جنسی پرهیز کنید. برخی از روش‌ها به آلت تناسلی مرد ممکن است صدمه وارد کند.

√ رابطه عاطفی خود را تقویت کنید. برای این کار میتوانید از  شیوه‌هایی چون خرید هدیه و تفریح بیرون از خانه با همسرتان و … استفاده کنید.


مطالب پیشنهادی:

روابط خارج زناشویی!

علت تنوع‌ طلبی جنسی بین همسران چیست؟

رابطهٔ خشونت با نارضایتی جنسی

دیر ارضا شدن در رابطه زناشویی

ارتباط جنسی در 50 سالگی

مردان و مشکلات جنسی آنها




 مشکلات جنسی مردان با چه روش هایی قابل درمان هستند با چه توصیه هایی می توانیم آن ها را برطرف کنیم توصیه های موثر در این زمینه کدامند و پیشنهاد تخصصین اورولوژی در این زمینه چیست؟

ناتوانی جنسی به عدم توانایی ایجاد نعوظ کامل و یا ناتوانی در حفظ نعوظ تا پایان رابطه جنسی گفته می‌شود. عوامل روحی و روانی، مثل استرس و فشار‌های عصبی در ایجاد ناتوانی جنسی نقش دارند. اغلب موارد ناتوانی جنسی در ابتدا‌ی زندگی مشترک، به علت استرس‌های شروع زندگی و آغاز پذیرش مسئولیت‌های جدید بوده و با گذشت زمان خود به خود بهبود می‌یابد.

قند خون بالا، چربی خون، فشار خون، استرس‌ها و نگرانی‌های بیش از حد معمول، مصرف بعضی داروها از جمله برخی داروهای ضد فشار خون و بعضی داروهای کوچک کننده پروستات در ایجاد ناتوانی جنسی موثرند.

از آنجایی که رگ‌های آلت عامل مهمی در تنظیم ورود خون و ایجاد نعوظ می‌باشند، سلامت آنها در توانایی جنسی فرد بسیار مهم است. قند و چربی و فشار خون بالا به همان نحوی که عروق کرونر قلب را تحت تاثیر قرار داده و منجر به سکته قلبی می‌شوند، برعروق آلت تاثیر گذاشته و توانایی نعوظ را کاهش می‌دهند.

در مطالعات سال‌های اخیر، ارتباط نزدیکی بین بیماری‌های عروقی قلب و ناتوانی جنسی در افراد گزارش شده است. آسیب‌های نخاعی وسابقه ضربه به ستون فقرات نیز در ایجاد ناتوانی جنسی موثر است. همچنین برخی اعمال جراحی در ناحیه لگن و یا اطراف ستون فقرات به علت آسیب و دستکاری اعصاب مرتبط با عملکرد آلت روی توانایی جنسی اثر می‌گذارند.

پیشگیری از ناتوانی جنسی


 داشتن رژیم غذایی مناسب، پرهیز از مواد غذایی پرچرب، عدم استعمال دخانیات، فعالیت ورزشی منظم، پرهیز از استرس‌های بیش از حد، انجام آزمایش‌‌‌های سالیانه قند و چربی خون و در صورت بالا بودن، درمان زیر نظر پزشک توصیه می‌گردد.

درمان دارویی

توصیه مجدد درمان قند و چربی خون بالا به عنوان مرحله اول درمان می‌باشد. داروهای خوراکی ممکن است داروهایی مثل سیلدنافیل و تادالافیل تجویز شود که شایع ترین عوارض آنها سردرد و ناراحتی معده است. به علت تداخلات دارویی با برخی داروهای قلبی، بهتر است این داروها زیر نظر پزشک شروع شوند.

داروهای تزریقی

در مواردی که داروهای خوراکی مؤثر نباشند، تزریق داروهایی مثل پاپاورین و فنتولامین داخل اجسام غاری تنه آلت تناسلی توسط پزشک ارولوژیست انجام می‌شود.

دستگاه واکیوم

باز هم در مواردی که درمان دارویی موثر نباشد، می‌توان از دستگاه واکیوم زیر نظر متخصص استفاده کرد. از آنجایی که در حالت طبیعی ورود حجم بالای خون از طریق سرخرگ آلت باعث ایجاد نعوظ می‌شود، دستگاه واکیوم با استفاده از مکشی که ایجاد می‌کند باعث ورود خون به آلت در مبتلایان به ناتوانی جنسی خواهد شد.

لازم به ذکر است که برخلاف تبلیغات گسترده‌ای که صورت می‌گیرد، دستگاه واکیوم و هیچ دستگاه و داروی خوراکی و موضعی دیگری باعث افزایش اندازه آلت نعوظ یافته در فردی که ناتوانی جنسی ندارد نخواهند شد. مورد دیگر اینکه که برخلاف تصور عامه مردم، تزریق هورمون مردانه(تستوسترون) در فردی که به علت قند یا چربی بالا دچار ناتوانی جنسی شده است، تاثیری در درمان ندارد.

انزال زودرس

به خروج زودرس مایع منی قبل از زمان مورد انتظار زوج و در کمتر از دو دقیقه گفته می‌شود. از آنجایی‌که علل روحی و روانی در ایجاد انزال زودرس نقش دارند، روانپزشک متخصص در این زمینه به درمان این بیماران کمک خواهد کرد.

درمان دارویی انزال زودرس

داروهای بی‌حس کننده، مثل اسپری و ژل لیدوکائین، استفاده از کاندوم‌های تاخیری که حاوی ماده بی‌حس‌کننده هستند در درمان انزال زودرس موثر است. با این وجود، بی‌حسی ایجاد شده از کیفیت رابطه جنسی در برخی افراد می‌کاهد. داروهای دیگری که بدون ایجاد بی‌حسی و به تدریج باعث درمان انزال زودرس می‌شوند، برخی از دارو‌های ضد افسردگی مثل فلوکستین، سرترالین، سیتالوپرام و کلومیپرامین می‌باشند که توصیه می‌شود زیر نظر پزشک مصرف شوند.


مطالب پیشنهادی:

درمان مشکلات جنسی زنان

واکنش مناسب زنان به اختلال جنسی همسرشان 

ازدواج ها و اشتباه ها

سلامت جنسی​، تضمین زندگی مشترک

ناگفته های مسایل همبستری و عشقبازی

مشکلات جنسی و افسردگی



 مشکلات جنسی

مردانی که به اختلالات جنسی مانند زودانزالی دچارند از چه روش های درمانی برای برطرف کردن این عارضه باید کمک بگیرند این امر موجب بروز اختلاف و نارضایتی آن ها در روابط با همسرشان خواهد شد

 زودانزالی و دیرانزالی از گروه اختلالات انزال در اختلالات جنسی مردان هستند. زودانزالی شایع ترین و متداول ترین اختلال جنسی مردانه و دیرانزالی سومین اختلال جنسی شایع در مردان است اما چیزی که اهمیت دارد این است که وجود این اختلالات می تواند بر رضایت زن و شوهر از زندگی مشترک تاثیر بگذارد. برای همین شناخت و درمان آن ها می تواند هم در رختخواب و هم خارج از آن رضایت دو نفره را زیاد کند.

زودانزالی ممکن است برای هر مردی در بعضی از مراحل زندگی رخ دهد. مساله زودانزالی می تواند باعث نارضایتی جنسی در هر دو طرف شده و اضطراب ناشی از این مشکل را بیشتر کند. ابتلا به این اختلال در درازمدت می تواند منجر به بروز سایر اختلالات روانی اضطراب، افسردگی شود.

نشانه های زودانزالی

نشانه اصلی زودانزالی مردان، انزالی غیرقابل کنترل است که قبل از انجام گرفتن رابطه زناشویی و یا مدت زمان بسیار کمی پس از آن با میزان تحریک کم و خلاف میل فرد اتفاق بیافتد. معمولا زمان استانداردی برای رسیدن به انزال در نظر گرفته نشده است، چون این زمان بسته به نظر و رضایت افراد از رابطه زناشویی شان از هر زوج تا زوج دیگر متفاوت است، اما اگر در 50 درصد یا بیشتر موارد ارتباط زناشویی، انزال زمانی اتفاق افتاد که فرد و یا همسرش راضی نبودند، می توان تشخیص زودانزالی داد و برای درمان آن اقدام کرد.

درضمن دانستن این نکته نیز مهم است که چه زمانی این اختلال در فرد به وجود آمده است؟ آیا خود فرد از این موضوع ناراحت است یا همسرش؟ به این دلیل که رابطه زوج ها در ایجاد و یا دمان زدن به مشکل زودانزالی نقش مهمی دارد، معمولا گرفتن شرح حال دقیق از همسران جزو سنجش های اولی است که برای تشخیص و درمان اختلال زودانزالی انجام می شود.

در اکثر موارد زودانزالی فاقد عامل یا دلیل خاصی است. عوامل روانی مثل اضطراب، احساس گناه یا افسردگی نیز ممکن است به زودانزالی منجر شوند. در برخی موارد، زودانزالی ممکن است به خاطر عوامل پزشکی مثل مشکلات هورمونی، آسیب های جسمی و یا عوارض جانبی بعضی داروها باشد.

راهکارهای درمان زودانزالی

اگر شما مبتلا به زودانزالی باشید این درمان ها پیش روی تان است. ناگفته پیداست بهتر از این درمان ها زیر نظر یک سکس تراپ انجام شود.

1- درمان های رفتاری

این نوع درمان ها از موثرترین و سالم ترین و بی عارضه ترین نوع درمان ها هستند. براساس این درمان ها فرد به جای استفاده از دارو یا مواد مصنوعی با استفاده از روش های آموزشی رفتاری، سعی می کند که رفتار و احساسات جنسی خود را کنترل کند:

تکنیک ماستر و جانسون: این روش شامل یادگیری، تشخیص و کنترل احساسات و رفتارهایی است که باعث می شود فرد به اوج نقطه لذت جنسی برسد و انزال صورت گیرد، این روش نیاز به اراده و تمرین زیاد دارد، اما زا جمله موثرترین روش های درمانی است که تاکنون برای درمان انزال زودرس شناخته شده است.

با این روش فرد در ابتدا توسط خود یا همسرش، تحریک می شود و هر بار که به نزدیکی نقطه اوج لذت جنسی می رسد، عمل تحریک را متوقف و بعد از چند لحظه که احساسات فروکش کرد، دوباره اقدام می کند، بعد از چند روز تمرین اولیه مرد در زمان نزدیک شدن به اوج نقطه جنسی با آگاه کردن زن ک در این جا کنترل عملیات جنسی را در دست گرفته، او را باخبر می سازد تا رابطه را کنترل کند.

بر طبق این روش که از جمله بهترین روش های درمانی است، فرد بعد از چندین هفته تمرین و ممارست، به مرحله ای می رسد که کنترل رابطه جنسی برایش شرطی می شود و می تواند با کنترل احساسات جنسی خود، هم زمان رابطه جنسی اش را زیاد کند و هم شریک جنسی اش را ارضا کند.

تکنیک فشار: بر طبق این روش با فشار دادن انتها یا سر آلت تناسلی قبل از انزال، از انزال جلوگیری می شود که دلیل موثر بودن این روش این است که با فشار آوردن به این نقاط، فشار خون در این نقاط کم می شود و در نتیجه نعوظ کم می شود و انزال دیرتر انجام می شود.

پوزیشن مناسب هنگام رابطه: برای تاخیر در زمان انزال پوزیشن مناسب زن و مرد در هنگام رابطه نیز می تواند کمک کننده باشد. بهترین حالت، حالتی است که در آن مرد به پشت خوابیده و زن روی مرد، عملیات جنسی را با فعالیت زیاد کنترل می کند.

بالابردن کمیت رابطه: زاید کردن تعداد رابطه در هفته می تواند به درمان زودانزالی کمک کند. اگر هفته ای دو بار رابطه دارید و آن را تبدیل به هفته ای 4 الی 6 بار کنید، بعد از چند هفته مشکل زودانزالی تا حدودی رفع می شود.

نفس عمیق: در حین رابطه جنسی ضربان قلب به شدت بالا می رود، فشار خون بیشتر می شود و با خون رسانی بیشتر به آلت تناسلی، برانگیختگی شدیدی در آلت تناسلی ایجاد می شود. آرامش، ضربان قلب را پایین می آورد و برانگیختگی بیش از اندازه مرد در ناحیه آلت تناسلی را کاهش می دهد.

یک راه ساده برای کاهش برانگیختی و هیجان کاذب ناشی از رابطه جنسی، استفاده از تکنیک نفس عمیق است. به این ترتیب که در هنگان رابطه سعی کنید به آرامی چند نفس عمیق بکشید.


2- درمان های روانی- عاطفی

از موثرترین روش ها برای رفع زودانزالی و افزایش لذت در روابط زناشویی، بالا بردن میزان کیفیت رابطه جنسی است. رفتارهایی مثل نوازش، تحریک کلامی و بدنی زن توسط مرد، می تواند زمان رسیدن به ارگاسم در زن را سریع تر کند و مشکل زودانزالی مرد را رفع کند. همچنین رفتارهایی مانند توجه و دادن احساس قدرت به مرد در رابطه، می توانند به رفع این مشکل کمک کنند.

3- درمان های موضعی

کرم ها و اسپری های بی حس کننده: استفاده از کردم ها و اسپری های بی حس کننده در صورتی که روش های رفتاری و عاطفی موثر واقع نشد، می تواند توصیه آخر برای بهبود زودانزالی باشد. اما توجه به این نکته بسیار مهم است که باید از کرم ها و بی حس کننده هایی که برای همین منظور ساخته شده اند، استفاده کرد. مثلا اسپری بی حس کننده دندان می تواند عوارض بدی برای زن و مرد ایجاد کند.

استفاده از کاندوم: استفاده از کاندوم و به خصوص از نوع بی حس کننده آن، می تواند به دلیل کمتر کردن میزان تماس آلت جنسی مردانه، باعث تاخیر در زمان انزال شود.

دیرانزالی و درمانش

هنگامی که در زمان رابطه جنسی زمان انزال بیش از 40 دقیقه به تاخیر افتد می توان تشخیص انزال دیررس یا دیرانزالی را داد. یکی از علل انزال دیررسی تحریکات جنسی نامناسب است. مردانی دائم در حال تحریک جنسی هستند. ممکن است سرانجام دچار دیرانزالی یا انزال دیررسی شوند.

افرادی که همیشه یک نوع از تحریک جنسی را تجربه می کنند (مثل خودارضایی) ممکن است در مواجهه با یک تحریک جنسی متفاوت (رابطه زناشویی طبیعی) نتوانند به ارضاء جنسی برسند. همچنین سکته قلبی، دیابت، آسیب های مغزی- نخاعی، جراحی های لگن و مشکلات پروستات نیز می تواند باعث بروز این اختلال شود.

درمان دیرانزالی

لازمه درمان صحیح در این اختلال تشخیص دقیق علت انزال دیررس است. گاهی باید علت اصلی را برطرف کرد. برای مثال اگر دلیل این مشکل نداشتن آگاهی های جنسی همسران است آموزش برای داشتن نوازش های پیش از رابطه و همچنین افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب می تواند کمک کننده باشد. اما بهترین کار برای افراد مبتلا به این مشکل مراجعه به یک درمانگر مشکلات جنسی است. البته در بیشتر مواقع نیاز به دارودرمانی پیدا می شود و گاهی لازم است دارویی که بیمار مصرف می کند، تغییر کند.

مطالب پیشنهادی:

بی‌میلی جنســی و سردمزاجی در زنان

تقویت میل جنسی با مواد غذایی مهم

اولین درد رابطه زناشویی در شب زفاف و راهای درمان دردها

مهمترین دلایل سرد شدن روابط بین زوجین چیست؟

رابطه جنسی سرد

تفاوت بین کوکاکولای رژیمی و کوکاکولای صفر (zero) چیست؟


کوکاکولای رژیمی و کوکاکولای صفر نوشابه های کم کالری از خانواده کوکاکولا می باشند اما باهم متفاوت دارند که در این مقاله وب سایت تفاوتها به بیان این امر می پردازد.


 


کوکاکولای رژیمی در سال ۱۹۸۲ معرفی شد و به یک شهرت بزرگ در امریکا تبدیل شد و  مردم از آن بیشتر از نوشابه های بدون قند استقبال کردند.


 


کوکاکولای صفر بعدها در سال ۲۰۰۵ معرفی شد و به عنوان داشتن کالری صفر و قند صفر به بازار ایالات متحده و نقاط دیگر عرضه شد.


کوکاکولای رژیمی:

کوک رژیمی ، به نام های کوکاکولای رژیمی ، کوکاکولای لایت و کوک لایت در کشور های مختلف شناخته می شود و لقب سومین نوشابه ی محبوب جهان را برای نوشیدن در دست دارد.

کوک رژیمی نزد کسانی که تمایلی به دریافت کالری ندارند، اما از نوشابه های خوشمزه لذت می برند، بسیار محبوب است.


کوک رژیمی از فرمول تغییر یافته ی کوکاکولا استفاده نمی کند، بلکه فرمول آن کاملا متفاوت است.


مواد تشکیل دهنده در ساخت نوشابه ی رژیمی شامل آسپارتام، پتاسیم، کافئین، آب تصفیه شده ی گازدار و عطر و طعم می باشد.


یکی از دلایل محبوبیت کوکاکولای رژیمی نزد مردم، داشتن طعم های مختلف آن است. طعم دهنده های مختلف موجود در کوک رژیمی شامل  کولا، کولای چای سبز، کولای گیلاس وانیلی، کولای  لیمویی، کولای نارنجی و کولای تمشک می باشند.


 


کوکاکولای صفر:

کوک صفر که با عنوان کوکا کولای صفر نیز در برخی از کشورها شناخته می شود، از مواد تشکیل دهنده ای مانند آب گازدار خالص ، کافئین، آسپارتام و پتاسیم ساخته شده است.

از این رو می توان بر داشت کرد که تفاوت زیادی در مواد تشکیل دهنده ی آن با کوکاکولای رژیمی وجود ندارد.


تفاوت بزرگ بین کوک رژیمی و کوک صفر این است که کوک صفر بر خلاف کوک رژیمی بدون شکر، بطوری فرموله شده است که با طعم و مزه ای مانند کوکا کولا ، مطلقا هیچ کالری ای به همراه نداشته باشد.


اما بر خلاف این که کوکاکولای رژیمی در انواع طعم ها وجود دارد، کوک صفر تنها در طعم های گیلاس و وانیل تولید می شود که این دو نوع  به اسم های کوکا کولای گیلاسی صفر و کوکا کولای وانیلی صفر شناخته می شوند.


 


نکته ای که باعث محبوبیت بیشتر کوکاکولای صفر میان جوانان می شود این است که این نوشابه از کوکاکولای رژیمی خوشمزه تر می باشد.


طعم و مزه ی بهتر کوکاکولای صفر احتمالا به دلیل وجود شیرین کننده های مصنوعی از قبیل Ace K و آسپارتام در ترکیب آن می باشد.


محققان دریافته اند که ترکیب مواد تشکیل دهنده باعث ایجاد تفاوت بین کوکاکولای رژیمی و کوکاکولای صفر می شود. جالب است توجه داشته باشید که کوک رژیمی در میان زنان محبوب است در حالی که کوک صفر در میان مردان و جوانان محبوب می باشد.


 


 پس بطور خلاصه :


– کوکاکولای رژیمی کم کالری و نوشابه ای بدون قند است در حالی که کوکاکولای صفر با کالری صفر و قند صفر به بازار عرضه می شود.


– کوکاکولای رژیمی در طعم های مختلف تولید می شود اما کوکاکولای صفر فقط در دو طعم به بازار عرضه می شود.


– کوکاکولای رژیمی با یک فرمول کاملا متفاوت ساخته شده است اما کوکاکولای صفر فرموله شده تا دقیقا طعمی مانند کوکا کولای معمولی داشته باشد.


– کوکاکولای رژیمی میان زنان محبوب است در حالی که کوکاکولای صفر میان مردان یا جوانان محبوب است.

http://tafavotha.com/

مطالب پیشنهادی:

نوشیدنی های ورزشی

گرفتگی عضلات پا در شب و را ههای پیشگیری و درمان آن

این نوشیدنی های خوش طعم وزن تان را کم می کنند

وابستگی (اعتیاد) به الکل 

زخم معده 


 

تفاوت بین دئودورانت و عطر چیست؟


انسان برای جلوگیری از بوی بد بدن و بوی عرق از محصولات مختلف استفاده می کند. )برخی از انسان شناسان بر این باورند که بوی انسان روشی برای دفع حیواناتی بود که می خواستند انسان را شکار کنند.)


بوی بدی دادن به عنوان یک رفتار بد در نظر گرفته می شود و مردم انواع مختلف مایعات موجود در بازار با نام دئودورانتها و عطرها را برای اینکه بدن ولباسشان بوی خوبی بدهد استفاده می کنند.


بسیاری از افراد تفاوت بین دئودورانت و عطر را نمی دانند و این دو را به جای هم بکار می برند.


با این حال، این دو محصول، به رغم این واقعیت است که هر دو مایعاتی خوشبو هستند که برای هدف مشترکی مورد استفاده قرار می گیرند، ترکیب و طول عمر کاملا متفاوتی دارند.


دئودورانت

دئودورانت اسپری مایع برای از بین بردن بوی بدن است. این در پوشاندن بوی بد عرق زیربغل و لباس فرد بسیار موثر است. همانطور که از نامش پیداست، دئودورانت برای از بین بردن بوی بد یک شخص و یا یک مکان است.

دئودورانت از ۱۵-۶ %روغن های معطر محلول در ۸۰٪ الکل ساخته شده است. هنگامی که روی بدن اسپری می شود، دئودورانتها به عنوان ضد عرق کار می کنند، اما چون حاوی درصد بسیار کمی از روغنهای معطر هستند در صورتی که بر روی لباس اسپری شوند، اثری ندارند.


با این حال، ضد عرق ها تنها یک نوع از دئودورانتها هستند که برای جلوگیری از عرق کردن استفاده می شوند.این ضد عرق است که به زیر بغل اسپری می شود. از سوی دیگر، دئودورانتها را می توان در سایر نقاط بدن نیز استفاده کرد.


عطر

عطر یک مایع معطر است که بر روی لباس و برخی از نقاط بدن برای برطرف کردن بوی بد،استفاده می شود.

عطر با استفاده از روغن های معطر ساخته می شود. این روغن ها از گیاهان، گل ها و ادویه جات ترشی مختلف بدست می آیند. عطر حاوی درصد بالای در حدود ۲۵-۱۵% روغن معطر محلول در ۸۰% الکل است. به دلیل غلظت بالای روغن های معطر است که عطر ماندگاری بالایی دارد.


در واقع، برخی از عطرها بسیار قوی هستند بطوری که حتی پس از حمام رفتن هم باقی می مانند. 


 


تفاوت بین دئودورانت و عطر چیست؟

عطر نسبت به دئودورانت دارای درصد بالاتری از روغن های معطر محلول در الکل است.(۲۵-۱۵% در مقایسه با ۱۵-۶%)


عطرها ماندگاری بیشتری نسبت به دئودورانت ها دارند.


دئودورانت به عنوان پوششی برای جلوگیری از بوی بد بدن بکار می رود و برخی از آنها به عنوان ضد عرق عمل می کنند.

دئودورانت به طور مستقیم بر روی بدن استفاده می شود، به خصوص در زیر بغل.

عطرها بر روی لباس و برخی از قسمتهای بدن مانند پشت گردن، گوش ها، مچ دست ها، و غیره استفاده می شوند.

به طور کلی بدلیل غلظت بالاتر روغن های معطر، عطر گران تر از دئودورانت است.

http://tafavotha.com/

مطالب پیشنهادی:

نحوه ی مصرف روغن های معطر 

روغن های دارویی: (عطر) 

نحوه انتخاب روغن های معطر

خانه را با رایحه‌های طبیعی معطر کنیم

چطور روغن‌‌های معطر درست کنیم؟ 


تفاوت بین قهوه و اسپرسو چیست؟


قهوه محبوب ترین نوشیدنی در جهان است و بیش از میلیونها نفر در سراسر برای اینکه  در طول روز پرانرژی باشند روز خود را با یک فنجان قهوه داغ آغاز می کنند.


قهوه یا با استفاده از دانه های قهوه یا پودر قهوه آماده می شود. با این حال، در بازار، انواع مختلف قهوه مانند اسپرسو، کاپوچینو، اسپرسو قوی، مکا، Americano، و غیره داریم.


افرادی که انواع مختلف قهوه را نمی شناسند گیج می شند ونمی توانند تفاوت بین قهوه واسپرسو را بگویند.وب سایت تفاوت ها در این مقاله تلاش می کند تا تفاوت های بین قهوه و اسپرسو به زبان ساده بیان کند. جالب است بدانید، دستگاهی هم به نام دستگاه اسپرسو وجود دارد که قهوه اسپرسو درست می کند.


درست همانگونه که فورد یک نوع خودرو و یا تنها یک نوع از خودرو های ساخته شده توسط شرکت فورد است، اسپرسو یک نوع قهوه در میان انواع مختلف قهوه است که در فرهنگ های مختلف با نام های مختلف شناخته می شود.


اسپرسو:

در حقیقت، قهوه اسپرسو، قهوه ای است که از طریق یک فرآیند خاص که در آن آب جوش تحت فشار زیادی از روی دانه های قهوه عبور می کند و قهوه ای  با عطر و طعم منحصر به فرد وبسیار غلیظ درست می شود.


 اسپرسو یک نوع قهوه است که به شکل پایه برای تهیه بسیاری از انواع دیگر قهوه مورد استفاده قرار می گیرد.


تفاوت بین قهوه و اسپرسو چیست؟

– در ساده ترین عبارت، قهوه آشامیدنی است که با ریختن آب جوش بر دادنه های قهوه به دست می آید ، در حالی که اسپرسو یک نوع خاص از قهوه است که با ریختن آب داغ تحت فشار بر روی دانه های ریز قهوه ، آشامیدنی غلیظی بدست می آید که طرفداران زیادی بین دوستداران قهوه در سراسر جهان دارد.

– همه اسپرسو ها قهوه هستند ولی همه قهوه ها اسپرسو نیستند.

 –زمان دم کشیدن اسپرسو بسیار کوتاه تر قهوه است.


– یک فنجان اسپرسو گران تر از قهوه است چراکه نیاز به دما و فشار بسیار بالا دارد و از دستگاههای گران قیمتی برای تهیه آن استفاده می شود.


– اسپرسو محبوب ترین و سریعترین نوع قهوه از لحاظ رشد مصرف است.

مطالب پیشنهادی:

بهترین روش دم کردن قهوه در قهوه جوش چیست؟ 

۹ قانون طلایی برای تهیه قهوه 

کم کردن وزن با قهوه شرط دارد

قهوه روی گاز

طرز تهیه یک فنجان اسپرسو

قهوه اسپرسو 

چگونه اسپرسو درست کنیم؟ 

اسموتی گیلاس شکلاتی

 

گیلاس شکلاتی 

اسموتی گیلاس شکلاتی یک میان وعده سرشار از مواد مغذی است. 


مواد لازم:

گیلاس 4 عدد

موز 1 عدد متوسط

پودر شکلات سیاه 3 قاشق چای خوری

شیرگردو 2 فنجان

دارچین 1 قاشق چای خوری

 نعناع 3 برگ


بعد از نوشیدن این اسموتی متوجه می‏شوید که خستگی یک روز پرمشغله از بدن تان خارج شده و تنها دلیلش هم وجود شیرگردو و پودر کاکائو است. شکلات سیاه سرشار از منیزیم است که به سلول ها کمک می کند تا انرژی بدن را تامین کنند. فسفر موجود در شکلات سیاه باعث ذخیره انرژی می شود. 


رفع تشنگی با گیلاس لیمویی

زمان کافی برای درست کردن صبحانه ندارید؛ با این حال ترجیح می دهید با معده خالی سرکار حاضر نشوید. شاید اسموتی گیلاس و لیمو بتواند یک صبحانه کامل برای روزهای پرمشغله باشد. 



مواد لازم:

هلو 1عدد

گیلاس 5 عدد

 حریره بادام 4/3 پیمانه (بهتر است به جای آب از شیر استفاده شود)

آب لیموترش تازه 1 عدد

یخ 2 الی 3 تکه

دانه چیا یک قاشق غذاخوری

اسفناج 1عدد


یکی از خاصیت‏های لیموترش این است که از پوکی استخوان جلوگیری می کند چون باعث جذب کلسیم می‏شود که با توجه به چنین مزیتی تمام کلسیم حریره بادام در این اسموتی جذب بدن تان خواهد شد. به علاوه آب لیمو از عوامل خنک کننده در تابستان است که می تواند عطش و حرارت بدن را رفع کند؛ البته هلو هم به دلیل 88 گرم آبی که در خود ذخیره کرده در رفع تشنگی تاثیرگذار است. 



گیلاس با عطر بهارنارنج

این روزها داشتن اعصابی آرام و به دور از تشویش کار آسانی نیست؛ اگر اسموتی گیلاس با عطر بهارنارنج را وارد برنامه غذایی روزانه‏تان کنید به طور حتما تاثیر آن را در زندگی‏تان احساس خواهید کرد. 



مواد لازم:

 انبه 2/1

 گیلاس یخ زده 7 عدد

 موز 1 عدد متوسط

 عرق بهارنارنج 1 قاشق غذاخوری

 بستنی وانیلی یک قاشق غذاخوری


این اسموتی به دلیل وجود انبه و بهارنارنج می‏تواند یک مسکن خوب برای افرادی باشد که مشکل سردرد دارند. به علاوه مصرف عرق بهار نارنج تپش نامنظم قلب، تشویش و اضطراب را از بین می برد و افرادی که مشکل اختلال خواب دارند، می توانند پیش از خواب، مقداری از این اسموتی بخورند؛ البته حواستان باشد زیاده روی در خوردن بهارنارنج به ویژه هنگام ناشتا کبد را ضعیف می کند و باعث ضعف معده می شود؛ به همین دلیل بهتر است این اسموتی را بیشتر به صورت میان وعده میل کنید. 

پروتئین طبیعی 

این اسموتی به دلیل موادی که دارد به خصوص میزان بالای پروتئین، می تواند یک میان وعده کاملا سالم باشد اما بیشترین کاربرد آن برای افرادی است که دنبال پروش اندام هستند. 

,اسموتی های تابستانه با گیلاس اسموتی,نوشیدنی,گیلاس,انواع شربت و نوشیدنی، آموزش درست کردن نوشیدنی، نوشیدنی گرم، نوشیدنی سرد



مواد لازم:

نوشیدنی کفیر 1 پیمانه

گیلاس 5 الی 6 عدد

ماست یونانی 2/1 پیمانه

تخم شربتی 1 قاشق غذاخوری

زغال اخته خشک یا تازه 4/1 پیمانه

ژلاتین 1 قاشق غذا خوری

دارچین 2/1 قاشق چای خوری

روغن نارگیل 1 قاشق چای خوری

عسل به میزان دلخواه (ترجیحا یک یا 2 قاشق غذاخوری)

اسفناج یا کلم پیچ 1 پیمانه

توت خشک یا تازه 2/1 پیمانه


افرادی که دنبال پرورش اندام هستند، می توانند از این پس بین ورزش یا میان وعده های شان از این اسموتی استفاده کنند. همچنین دیگر نیازی به مصرف پودر های پروتئین شیمیایی و کارخانه ای که قیمت بالایی هم دارند، نیست؛ چرا که این معجون می تواند بهترین جایگزین برای آنها باشد. 

نکته 

اگر مبتلا به دیابت هستید بهتر است  بدانید در خوردن گیلاس هیچ ممانعتی برای تان وجود ندارد؛ زیرا این میوه قند بالایی نداشته و در عوض خواص بی شماری هم دارد.  با این وجود نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. این میوه قادر است معده را ضدعفونی کرده و یبوست را درمان کند. با این حال بهتر است این نکته را در مورد گیلاس بدانید که آن را نباید بعد از غذا خورد زیرا باعث سنگین شدن معده می‏شود. با این حال اگر می‏خواهید از بیماری‏های کبدی و معده ای دور باشید بهتر است در فصلی که گیلاس وجود دارد هر روز چند عدد از آن را میل کنید. 


مطالب پیشنهادی:

طرز تهیه پانزده اسموتی مقوی و مفید برای پوست

اسموتی پرتقال، موز و آناناس

اسموتی پایامیکس

اسموتی هلو و انبه

معجونی برای پوست‏های آسیب دیده

نوشیدنی‌های سالم کدامند؟ 

طرز تهیه اسموتی رژیمی سیب

طرز تهیه چند اسموتی زمستانی

طرز تهیه چند اسموتی زمستانی


کاکائو و آب سیب را فراموش کنید. دستور العملهای این اسموتی‌ها مناسب تعطیلات زمستانی هستند. با این اسموتی‌های خوشمزه و سالم (مثلا کدو و نعناع) می‌توانید از زمستان و پاییز لذت ببرید. نکته: تمام دستورالعمل‌ها در حدود ۲ فنجان اسموتی، تهیه می‌کنند. قبل از شروع برای دوستانی که نمی‌دانند اسموتی در واقع چه نوعی از نوشیدنی است :


اسموتی چیست؟


اسموتی نوشیدنی است که از ترکیب و مخلوط کردن تهیه می‌شود. این بدین معنی است که اجزای یک میوه شکسته می‌شود و به حالت یک نوشیدنی در می‌اید؛ نوشیدنی که بافت دارد و آبکی نیست. بافت میوه اندکی شکسته و نرم می‌شود اما از بین نمیرود و از نوشیدنی حذف نمی‌شود؛ پس بدن شما برای هضم اسموتی نیاز به انجام عملیاتی دارد تا بتواند به صورت کامل این نوشیدنی را در بدن حل کند.اما این تجزیه تحلیل شدید نیست و بدن خیلی فعالیت زیادی انجام نمی‌دهد.


اسموتی در واقع نوعی از نوشیدنی است که قابلیت تطبیق بیشتری دارد یعنی شما به راحتی می‌توانید اجزای آن را تغییر دهید و جابجا کنید و تنوع پذیرتر از آبمیوه هست. برای تهیه اسموتی دست باز است مثلا به راحتی می توان از گیاهان، سبزیجات، میوه‌ها، دانه و مغزها، ادویه ها و هر چیز دیگری که دوست دارید استفاده کنید.[فیدیلیو]


حال به طرز تهیه این نوشیدنی‌های فصلی خوشمزه می‌پردازیم :


اسموتی جو دو سر


۱ فنجان شیر ارگانیک ۲٪


نصف فنجان آب


۱ موز کوچک قطعه قطعه و منجمد شده


یک چهارم فنجان جو پوست کنده


۲ قاشق غذاخوری کشمش


یک هشتم قاشق چایخوری دارچین


یک چهارم قاشق چایخوری عصاره وانیل


همه مواد تشکیل دهنده را در یک مخلوط کن پر قدرت مخلوط کنید و تا زمانیکه صاف و یکدست شود، آن را بصورت پوره در آورید.


ارزش تغذیه ای: ۳۵۰ کالری، ۱۳ گرم پروتئین، ۶۳ گرم کربوهیدرات، ۵ گرم فیبر، ۳۵ گرم قند، ۷ گرم چربی، ۳ گرم چربی اشباع شده، ۱۲۰ میلی گرم سدیم


اسموتی زغال اخته و موز


1 فنجان آب

نصف فنجان زغال اخته منجمد

۱موز کوچک قطعه قطعه و منجمد شده

۱قاشق غذاخوری عسل

همه مواد تشکیل دهنده را در یک مخلوط کن پر قدرت مخلوط کنید و تا زمانیکه صاف و یکدست شود، آن را بصورت پوره در آورید.


ارزش تغذیه‌ای: ۲۱۰ کالری، ۴ گرم پروتئین، ۵۲ گرم کربوهیدرات، ۶ گرم فیبر، ۳۲ گرم قند، ۱ گرم چربی، ۰ گرم چربی اشباع شده، ۳۵ میلی گرم سدیم


اسموتی زنجبیل


یک چهارم فنجان موز قطعه قطعه و منجمد شده


۷اونس(حدود ۱ فنجان)ماست یونانی ساده ۲٪

۲قاشق غذاخوری کره بادام زمینی خام

۱قاشق غذاخوری ملاس

1 قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده

یک چهارم قاشق چایخوری دارچین

یک هشتم قاشق چایخوری جوز

یک هشتم قاشق چایخوری هل

۱فنجان تکه‌های یخ

همه مواد تشکیل دهنده را در یک مخلوط کن پر قدرت مخلوط کنید و تا زمانیکه صاف و یکدست شود، آن را بصورت پوره در آورید.


ارزش تغذیه‌ای: ۴۴۱ کالری، ۲۷ گرم پروتئین، ۳۹ گرم کربوهیدرات، ۵ گرم فیبر، ۳۰ گرم قند، ۲۰ گرم چربی، ۴ گرم چربی اشباع شده، ۷۹ میلی گرم سدیم

همچنین بخوانید : فواید زنجبیل


اسموتی کدو تنبل


نصف فنجان کدو تنبل کنسروی منجمد شده

۷ اونس(حدود ۱ فنجان) ماست یونانی ۲٪

نصف فنجان آب

یک چهارم آووکادوی رسیده

۲ قاشق غذاخوری پودر بذر کتان

۱ قاشق غذاخوری شربت افرا

نصف قاشق چایخوری ادویه پای کدو تنبل

همه مواد تشکیل دهنده را در یک مخلوط کن پر قدرت مخلوط کنید و تا زمانیکه صاف و یکدست شود، آن را بصورت پوره در آورید.


ارزش تغذیه‌ای: ۳۶۱ کالری، ۲۶ گرم پروتئین، ۳۸ گرم کربوهیدرات، ۱۱ گرم فیبر، ۲۶ گرم قند، ۱۴. ۵ گرم چربی، ۳. ۵ گرم چربی اشباع شده، ۷۹ میلی گرم سدیم

اسموتی کره بادام زمینی


نصف فنجان شیر ارگانیک ۲٪

نصف فنجان آب

یک موز کوچک قطعه قطعه و منجمد شده

۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی طبیعی

۲ قاشق غذاخوری دانه چیا

یک هشتم قاشق چایخوری نمک

همه مواد تشکیل دهنده را در یک مخلوط کن پر قدرت مخلوط کنید و تا زمانیکه صاف و یکدست شود، آن را بصورت پوره در آورید.


ارزش تغذیه‌ای: ۳۶۰ کالری، ۱۴ گرم پروتئین، ۲۲ گرم کربوهیدرات، ۹ گرم فیبر، ۸ گرم قند، ۲۵ گرم چربی، ۴ گرم چربی اشباع شده، ۴۷۰ میلی گرم سدیم


اسموتی موز و نعناع


1 موز کوچک قطعه قطعه و منجمد شده

یک چهرم فنجان بادام هندی(یک شب در آب بخیسانید و آب بکشید)

۱ فنجان شیر سویای ارگانیک ساده

یک سوم فنجان توفوی نرم

یک چهارم فنجان برگ نعناع

یک چهارم قاشق چایخوری عصاره وانیل خالص

همه مواد تشکیل دهنده را در یک مخلوط کن پر قدرت مخلوط کنید و تا زمانیکه صاف و یکدست شود، آن را بصورت پوره در آورید.


ارزش تغذیه‌ای: ۴۱۰ کالری، ۱۸ گرم پروتئین، ۴۶ گرم کربوهیدرات، ۵ گرم فیبر، ۲۵ گرم قند، ۱۹. ۵ گرم چربی، ۳ گرم چربی اشباع شده، ۱۳۶ میلی گرم سدیم

اسموتی پای سیب


سه چهارم فنجان ماست وانیلی

۱ فنجان تکه‌های یخ

1 عدد سیب فوجی بدون دانه و تکه تکه شده

۱ قاشق غذاخوری شربت افرا

یک چهارم قاشق چایخوری دارچین

همه مواد تشکیل دهنده را در یک مخلوط کن پر قدرت مخلوط کنید و تا زمانیکه صاف و یکدست شود، آن را بصورت پوره در آورید.


ارزش تغذیه‌ای: ۳۲۰ کالری، ۱۰ گرم پروتئین، ۷۱ گرم کربوهیدرات، ۵ گرم فیبر، ۶۴ گرم قند، ۰. ۵ گرم چربی، ۰ گرم چربی اشباع شده، ۱۳۰ میلی گرم سدیم.


اسموتی انار و گیلاس


سه چهارم فنجان شیر بادام

نصف موز

نصف فنجان آب انار

نصف فنجان گیلاس یخ زده

همه مواد تشکیل دهنده را در یک مخلوط کن پر قدرت مخلوط کنید و تا زمانیکه صاف و یکدست شود، آن را بصورت پوره در آورید.

ارزش تغذیه‌ای: ۲۱۰ کالری، ۲گرم پروتئین، ۴۸ گرم کربوهیدرات، ۳ گرم فیبر، ۳۸ گرم قند، ۲ گرم چربی، ۰ گرم چربی اشباع شده، ۱۲۵ میلی گرم سدیم


مطالب پیشنهادی:

طرز تهیه پانزده اسموتی مقوی و مفید برای پوست

اسموتی پرتقال، موز و آناناس

اسموتی پایامیکس

اسموتی هلو و انبه

معجونی برای پوست‏های آسیب دیده

نوشیدنی‌های سالم کدامند؟ 

طرز تهیه اسموتی رژیمی سیب


اسموتی پرتقال، موز و آناناس






اسموتی پرتقال، موز و آناناس را هم می‌توانید به عنوان دسر و هم به عنوان صبحانه‌ای مقوی میل کنید.

مواد لازم برای 4 نفر:

 آب آناناس دو و نیم پیمانه

 آب پرتقال طبیعی دو و نیم پیمانه به علاوه چند برش پرتقال جهت تزیین

 ماست ساده سه چهارم پیمانه

 موز یک عدد، پوست کنده و به دو نیم تقسیم شود

 عسل سه قاشق سوپ‌خوری

دارچین یک چهارو قاشق چای‌خوری به علاوه مقداری برای تزیین


طرز تهیه:

• درون یک ظرف یخ، دو پیمانه آب آناناس و درون ظرف یخ دیگری دو پیمانه آب پرتقال بریزید. ظرف‌ها را به مدت چند ساعت یا طی شب درون فریزر قرار دهید تا منجمد شوند.

• ماست، موز،‌عسل و دارچین را درون کاسه مخلوط کن بریزید و آن‌ها را تا زمانی که نرم و یکدست شوند هم بزنید. مخلوط را درون کاسه‌ای بریزید و کنار بگذارید.

• مخلوط کن را بشویید آب آناناس یخ زده را به همراه آب آناناس باقی‌مانده درون آن ریخته، خوب با هم مخلوط کنید.

• مخلوط را درون چهار لیوان تقسیم کرده و مخلوط ماست را درون لیوان‌ها اضافه کرده و درون فریزر قرار دهید.

• آب پرتقال یخ زده را همراه با آب پرتقال باقی‌مانده درون دستگاه مخلوط کن خوب با هم مخلوط کنید.

• لیوان‌ها را از فریزر بیرون آورید و محتوای مخلوط کن را روی آن‌ها بریزید.

• هر کدام از لیوان‌ها را با باقی‌مانده دارچین‌ و برش‌های پرتقال تزیین کنید.

• اسموتی را تا گرم نشده، میل کنید.


منبع : marthastewart.com - hamshahrionline.ir

مطالب پیشنهادی:

طرز تهیه پانزده اسموتی مقوی و مفید برای پوست

روشهای سم زدایی از بدن

اسموتی پایامیکس

اسموتی هلو و انبه

معجونی برای پوست‏های آسیب دیده

نوشیدنی‌های سالم کدامند؟ 

طرز تهیه اسموتی رژیمی سیب

طرز تهیه پانزده اسموتی مقوی و مفید برای پوست




 اسموتی نوعی نوشیدنی مغذی است که می توان به عنوان میان وعده هم از آن استفاده کرد. اسموتی اصولا از مخلوط انواع میوه و سبزیجات تهیه می شود. برای تهیه آن به غذاساز یا مخلوط کن نیاز دارید. میوه یا سبزیجات را داخل غذاساز می ریزید و پس از خرد شدن تکه های یخ را اضافه می کنید تا خرد و پوره شوند. ما 15 اسموتی خوش طعم و مفید را آموزش داده ایم که علاوه بر اینکه در این روزهای گرم نوشیدن آنها بسیار دلچسب است، باعث از بین رفتن اکنه، چروک و خشکی پوست نیز می شوند.


زیبایی واقعی از درون انسان شکل می گیرد. برای داشتن پوست شفاف باید به خوراک خود اهمیت بیشتری بدهید. اگر ویتامین ها و مواد لازم را به پوست خود برسانید لازم نیست از انواع لوسیون و کرم های زیبایی برای پوست استفاده کنید. به همین منظور، ما 15 اسموتی خوش طعم و مفید را آموزش داده ایم که علاوه بر اینکه در این روزهای گرم نوشیدن آنها بسیار دلچسب است، باعث از بین رفتن اکنه، چروک و خشکی پوست نیز می شوند. 

طرز تهیه اسموتی,طرز تهیه اسموتی رژیمی,طرز تهیه اسموتی پرتقال,اسموتی توت فرنگی,طرز تهیه اسموتی موز,طرز تهیه اسموتی هلو,اسموتی هندوانه,طرز تهیه اسموتی طالبی,طرز تهیه اسموتی انبه,اسموتی اسفناج

طرز تهیه اسموتی


1. اسموتی نارگیل و گلابی

این اسموتی را بهتر است با شیر شاهدانه تهیه کنید که جایگزین بهتری برای شیرهای پاستوریزه گاو است. شیره گاو در برخی از افراد باعث تحریک پوست می شود. این نوشیدنی مواد مغذی کلم و نارگیل را به پوست می رساند. 

مواد لازم

•    نصف پیمانه شیر شاهدانه (یا شیر سویا)
•    نصف پیمانه آب یا شیر نارگیل
•    یک عدد گلابی متوسط
•    یک عدد کلم برگ سبز کوچک – در صورت تمایل می توانید از اسفناج استفاده کنید.
•    دو قاشق غذاخوری پودر شاهدانه
•    نصف قاشق چایخوری عصاره نارگیل (اختیاری)
•    4 یا 5 قالب یخ
 
2. اسموتی کلم برگ (برای شفافیت پوست)

کلم برگ پوست شما را در برابر فشارهای اکسیداسیون محافظت می کند و باعث می شود چروک ها از بین بروند. این اسموتی که شامل کلم برگ و مواد غذایی و معدنی مفید دیگر است باعث شفافیت و زیبایی بیشتر پوست شما می شود. 

مواد لازم

•    یک پیمانه کلم برگ سبز
•    یک پیمانه برگ اسفناج
•    یک عدد گلابی هسته دار
•    یک عدد پرتقال پوست کنده و فیله شده
•    یک عدد موز متوسط
•    یک پیمانه انگور بی دانه – سفید یا قرمز فرقی ندارد
•    دو پیمانه یخ
•    یک دوم پیمانه آب
•    یک قاشق چایخوری تخم مریم گلی

طرز تهیه اسموتی


3. اسموتی نارگیل (برای بازسازی پوست)

نارگیل حاوی روغن های مفیدی است که برای زیبایی پوست ضروری هستند. در ضمن، ویتامین E بسیاری در خود دارد که باعث ترمیم و بازسازی سلول های پوست می شود. این اسموتی خوشمزه نارگیل حاوی انواع مواد معدنی مغذی است که باعث درخشش و شفافیت زیاد پوست می شود. بعلاوه، طعم بسیار عالی دارد و با نوشیدن آن احساس می کنید به مناطق گرمسیری سفر کرده اید. 

مواد لازم

•    نصف یک عدد موز – موز را منجمد و سپس آن را مکعبی خرد کنید
•    یک پاکت شیرین کننده
•    113 گرم آب سرد
•    113 گرم شیر بادام
•    یک قاشق غذاخوری نارگیل رنده شده
•    4 قالب یخ

طرز تهیه اسموتی


4. اسموتی آووکادو (ضد التهاب)

آووکادو سرشار از ویتامین و مواد معدنی مفید و مغذی است. این گیاه حاوی مقادیر زیادی ویتامین C، K و E است که همه آنها برای پوست بسیار مفید هستند و آنتی اکسیدان دارند که برای کاهش التهاب و ورم بسیار مفید است. اگر سیگاری هستید، اشعه UV به شدت به پوستتان آسیب می رساند و با نوشیدن این اسموتی می توانید تا حد زیادی این آسیب ها را ترمیم کنید. 

مواد لازم
•    1 عدد هلو
•    ¾ پیمانه ماست بدون چربی
•    2 قاشق غذاخوری آووکادوی ریز شده
•    1/3 پیمانه توت فرنگی – اگر یخ زده باشد بهتر است.
•    3 قاشق غذاخوری آب انار
•    یک قاشق چایخوری عصاره وانیل
•    یک قاشق چایخوری روغن هسته انگور

اسموتی خوشمزه


5. اسموتی انواع بِری ها

میوه های گوشتالو و بی هسته و دانه دانه که اصطلاحا بِری نامیده می شوند سرشار از مواد مغذی هستند که برای پوست لازم است. این میوه های خوشمزه نه تنها ویتامین C دارند، بلکه باعث می شوند تا بدن کلاژن بسازد که برای جوان سازی پوست مفید است. 

مواد لازم
•    یک پیمانه آب سرد
•    ¼ پیمانه کلم برگ سبز 
•    ¼ پیمانه توت فرنگی
•    ¼ پیمانه تمشک
•    ¼ پیمانه بلوبری
6. اسموتی شیرسویا (دفع سموم بدن)

این اسموتی حاوی شیر سویا است که سرشار از امگا سه و امگا 6 است. این نوشیدنی حاوی برگ های گیاه شیردندان است که باعث دفع سموم بدن می شود. 

مواد لازم

•    سه قاشق پودر شاهدانه
•    312 گرم آب نارگیل
•    نصف پیمانه بلوبری
•    یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو
•    ¼ پیمانه آوکادوی ریز شده
7. اسموتی انبه (مرطوب کننده پوست)

انبه باعث آبرسانی به پوست می شود و از ایجاد اکنه جلوگیری می کند. این میوه خوش طعم با چروک نیز مبارزه می کند و برایسلامت پوست بسیار مفید است. 

مواد لازم
•    4 یا 5 قالب یخ
•    ½ پیمانه ماست ساده
•    ½ پیمانه انبه خرد شده و منجمد
•    یک قاشق غذاخوری روغن ماهی
•    ½ پیمانه آب پرتقال
•    یک برگ نعناع

,نوشیدنی های مفید برای عید (3) نوشیدنی,عید نوروز,آشپزی,انواع شربت و نوشیدنی

روش تهیه اسموتی


8. اسموتی سبز (افزایش دهنده متابولیسم بدن)

این اسموتی نه تنها برای پوست که برای چشم ها نیز بسیار مفید است. این اسموتی باعث کاهش وزن می شود و همه موا مغذی لازم برای یک روز را در خود دارد. 

مواد لازم

•    یک و نیم پیمانه آب سرد
•    یک کاهوی معمولی و متوسط
•    نصف یک دسته اسفناج
•    یک عدد سیب
•    یک عدد گلابی
•    یا ساقه کرفس
•    یک عدد موز متوسط
•    آب نصف لیموی تازه
•    می توانید در صورت تمایل گشنیز و جعفری نیز اضافه کنید

روش تهیه اسموتی


9. اسموتی تخم مریم گلی (زیبایی پوست)

تخم مریم گلی برای پوست بسیار مفید است. این گیاه سرشار از امگا سه است و باعث افزایش رطوبت پوست و از بین رفتن خشکی آن می شود. این گیاه به تنهایی باعث از بین رفتن چروک می شود و دیگر میوه های موجود در اسموتی مواد معدنی و ویتامین های لازم را به بدن می رسانند. 
مواد لازم
•    یک عدد پرتقال بی دانه و پوست کنده
•    یک عدد موزه متوسط
•    نصف پیمانه بلوبری
•    نصف پیمانه ماست ساده و بدون چربی
•    ¼ پیمانه توت فرنگی – تازه یا منجمد
•    دو قاشق غذاخوری تخم مریم گلی
•    یک قاشق غذاخوری نکتار آگاو

15 اسموتی مقوی، مفید برای پوست! (1) - آکا

روش تهیه اسموتی


10. اسموتی پرتقال، شیر سویا و آووکادو

این اسموتی حاوی شیر سویا و پرتقال است که سرشار از ویتامین C است. آووکادوی آن نیز برای زیبایی پوست لازم است. 

مواد لازم


•    یک پیمانه شیر سویا
•    یک عدد پرتقال متوسط
•    نصف یک عدد آووکادوی متوسط
•    2 قاشق غذاخوری پودر شاهدانه
•    یک قاشق غذاخوری عصاره وانیل (اختیاری)

 

اسموتی خوشمزه


11. اسموتی چای سبز (زیبایی پوست)
این اسموتی نیز حاوی موادی است که برای زیبایی و سلامت پوست و بدن بسیار مفید هستند. این نوشیدنی حاوی چای سبز و عسل است که هر دو باعث از بین رفتن باکتری های مضر در بدن می شوند. اگر به دنبال نوشیدنی ای می گردید که ضد چروک و پیری است حتما این اسموتی را تهیه کنید. 

مواد لازم

• یک پیمانه چای سبز دم شده – اجازه دهید سرد شود و آن را شیرین نکنید
• یک پیمانه ماست لیمویی
• نصف پیمانه نعناع خرد شده
• 6 تا 7 قالب یخ
• یک قاشق چایخوری عسل
• آب و پوست لیموی سبز تازه (2 عدد متوسط)

 

اسموتی خوشمزه


12. اسموتی سیب ترش

این اسموتی حاوی روغن برزک است که برای پوست بسیار مفید است. این نوشیدنی همچنین حاوی آب سیب ترش و موز نیز هست که طعم عالی دارد و برای سلامت بدن بسیار مفید است. 

مواد لازم

• یک عدد سیب سبز و ترش (متوسط)
• یک عدد موز متوسط
• یک پیمانه آب پرتقال – طبیعی یا صنعتی
• یک پیمانه ماست
• نصف پیمانه شیر کم چرب
• یک قاشق غذاخوری روغن برزک

 

اسموتی خوشمزه


13. اسموتی چای (ترمیم پوست) 

این اسموتی شرقی حاوی چای دم کشیده است که برای سلامت و ترمیم پوست مفید است. همچنین حاوی هل، فلفل شیرین وزنجبیل نیز هست که کاهش دهنده های طبیعی درد هستند. 

مواد لازم

• 3 دانه فلفل سیاه
• یک عدد فلفل فرنگی (شیرین)
• یک عدد دانه هل
• سه عدد میخک
• یک فنجان آب سرد
• نصف پیمانه زنجبیل تازه رنده شده

همه این مواد را با هم مخلطو کنید و اجازه دهید تا خنک شود. سپس همه را داخل مخلوط کن بریزید و با مواد زیر مخلوط کنید:

• 4 قاشق غذاخوری شیره افرا
• 500 گرم کفیر

 

15 اسموتی مقوی، مفید برای پوست! (3) - آکا

روش تهیه اسموتی


14. اسموتی توت فرنگی و خیار

توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان است که به ترمیم پوست های آسیب دیده کمک می کند. خیار نیز به پوست آبرسانی می کند و باعث از بین رفتن خشکی پوست می شود. با ترکیب این دو میوه، یک اسموتی خوشمزه می توان تهیه کرد که با چروک و پیری پوست مبارزه می کند. 

مواد لازم

• 3 پیمانه آب نارگیل – شیرینی نشده
• نصف پیمانه شیر نارگیل
• 2 پیمانه توت فرنگی – منجمد یا تازه
• 2 قاشق غذاخوری دانه مریم گلی
• 3 پیمانه اسفناج تازه و ریز
• شیرین کننده (برای مزه)

 

روش تهیه اسموتی


15. اسموتی خیار و گشنیز

آخرین اسموتی نیز ترکیبی از گشنیز و خیار است که هر دو باعث درخشش و آبرسانی پوست می شوند. هر دو خیار و گشنیز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند. گشنیز با اکنه مبارزه می کند و باعث از بین رفتن ناراحتی های پوستی همچون اگزما است. 

مواد لازم

• یک کاهوی معمولی و متوسط
• نصف پیمانه آب سرد
• دو پیمانه اسفناج
• سه ساقه کرفس
• نصف پیمانه گشنیز
• یک عدد خیار
• یک عدد سیب متوسط
• 4 قالب یخ

اگر بخواهید مواد مغذی و معدنی این اسموتی را بیشتر کنید، می توانید بادام خام به آن اضافه کنید.


مطالب پیشنهادی:

روشهای سم زدایی از بدن

اسموتی پایامیکس

اسموتی هلو و انبه

معجونی برای پوست‏های آسیب دیده

نوشیدنی‌های سالم کدامند؟ 

طرز تهیه اسموتی رژیمی سیب

طرز تهیه اسموتی رژیمی سیب



اسموتی سیب

 

ماست کم چرب  1/2 لیوان   .   شیر کم چرب  3/4 لیوان   .   آب سیب یخ زده  2 قاشق

سیب سبز خرد شده  1 عدد   .   دارچین  1/2 قاشق چایخوری

 

طرز تهیه: 

تمام مواد را در یک میکسر بریزید و یا با استفاده از گوشت کوب برقی، آنها را خوب باهم مخلوط کنید.

اگر مایل بودید می توانید یخ هم به درون مخلوط اضافه کنید تا اسموتی کمی خنک ت

مطالب پیشنهادی:

روشهای سم زدایی از بدن

اسموتی پایامیکس

اسموتی هلو و انبه

معجونی برای پوست‏های آسیب دیده

نوشیدنی‌های سالم کدامند؟ 

گیاهان زینتی آپارتمانی




گیاه آپارتمانی گیاهی است که قابلیت رشد در مکان های سرپوشیده مانند داخل منازل، ادارات و غیره را داشته باشد و معمولا برای اهداف تزئینی ، اثران مثبت روانی و یا دلایل بهداشتی از جمله به عنوان تصفیه هوای داخل ساختمان پرورش داده میشوند . این گیاهان اغلب بومی مناطق استوایی و نیمه استوایی هستند.عوامل اصلی که در هنگام مراقبت از گیاهان آپارتمانی باید در نظر گرفته شوند عبارتند از: آبیاری ، نور ، مخلوط خاک ، دما ، رطوبت ، کود و مبارزه با آفات.


گیاهان آپارتمانی عمدتاً گیاهانی هستند متعلق به مناطق استوایی که با توجه به شرایط اکولوژیکی آن مناطق سازگار شده اند و تکامل یافته اند، از این رو استفاده از آنها در اماکن مسکونی و اداری به عنوان "گیاهان آپارتمانی" مستلزم فراهم نمودن  رایطی است که تا اندازه ای با شرایط اکولوژیکی خاستگاه آنها همخوانی داشته باشد.


بسیاری از این گیاهان به دمای پایین حساسیت شدید دارند، تعدادی به رطوبت کم، تعدادی به نور شدید خورشید (چرا که در جنگل های استوایی درختان بلند چتری را در بر فراز آنها ایجاد  کرده اند و از تابش مستقیم آفتاب در امان اند). و تعدادی به تمامی شرایط فوق حساسیت نشان می دهند.


توصیه میشود هنگام خرید یک گیاه آپارتمانی به موارد زیر توجه داشته باشید:


- درجه مهارت خود را در پرورش گیاهان مختلف ارزیابی کنید، شرایط نور و درجه حرارت و رطوبت محل زندگی خود را به خاطر بسپارید، فضای آپارتمان خود را مد نظر داشته باشید و با مطالعه مطالب فهرست شده زیر و خرید گلدان مناسب شادابی و خرمی آن زینت بخش محیط زندگی شما خواهد بود.


- کلیه شرایط محیطی اعم از نور و حرارت و رطوبت محیط خود را به کارشناس گوشزد نمایید تا گلدان مناسب را به شما معرفی نماید، نام گیاه را سئوال کنید و در صورت امکان نام علمی آن را به خاطر بسپارید تا بتوانید اطلاعات جامع تری دربارة آن در منابع و مأخذ کسب نمایید.


- در صورتی که مبتدی هستید بهتر است گیاهان کم توقع، ارزان، سریع الرشد و قابل تکثیر را انتخاب نمایید.


- برگها، ساقه، گلها و خاک گیاه را به دقت بازدید نمایید تا به وجود آثار و بقابای آفات، امراض و علف هرز پی برده و از خرید این گونه گیاهان خودداری نمایید. فصل زمستان دقت زیادتری را طلب می نماید.


- هماهنگی گلدان با وضعیت، فرم و فضای اتاق را در ذهن خود مجسم نمایید، بعضی از گیاهان با شکل خاص و تعداد برگها مانند آگلونما اتاق کوچک شما را بزرگتر جلوه می دهد.


- از فروشنده، گیاه "ریشه پر" تقاضا نمایید این بدان معنی است که مدت زیادی است که گیاه به این گلدان منتقل شده است و ریشه توسعة مطلوب خود را انجام داده و تعویض گلدان اشکالی بوجود نمی آورد، در غیر این صورت باید چند ماه پس از خردی اقدام به تعویض گلدان گردد.


- اگر گیاه گلدار مانند آزالیا مورد نظر شماست گیاهانی را انتخاب نمایید که پر غنچه باشد، غنچه های آن هنوز باز نشده یا تعداد کمی از آنها شکفته شده باشند.


- دستور العمل نگهداری گیاه خریداری شده را از فروشنده طلب نمایید.


- در هنگام خرید گیاه مواد غذایی مصنوعی مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی را خریداری نموده و نحوة استفاده از آن را خواستار شوید.


- گیاهی را انتخاب کنید که برگ های آن فاقد لکه های زرد و سوختگی باشد. 


- حمل و نقل گلدان مخصوصاً در زمستان که هوای سرد باعث پژمردگی برگها می گردد اهمیت فراوانی دارد، به فروشنده سفارش کنید که گلدان را در دو لفافة کاغذی پیچانده تا تغییرات شدید رطوبت و حرارت به گیاه لطمه ای نزند، حتی الامکان گلدان را در اتاق رو باز و بدون کابین اتومبیل قرار ندهید


- در صورتی که مایل به خریداری گلدانهای با کاشت گروهی هستید دقت نمایید که گیاهان مجموعه از نظر قد و رنگ و نیازهای محیط کاملاً هماهنگ باشند.



مطالب پیشنهادی:

نگهداری گیاه اسپاتی فیلوم

فلفل زینتی

راهنمای نگهداری و پرورش آزالیا 

گیاه زینتی آگلونما

گیاهان زینتی آپارتمانیکاکتوسها

گیاه حسن یوسف


این گیاه، گیاه زینتى از تیره نعناع است و تولید آن در ایران از دیر باز آغاز شده است. رنگ آمیزى برگ هاى حسن یوسف با زیبایى و تنوع ویژه اى که داراست، آن را از هر گیاه دیگرى متمایز مى کند

این جنس داری ۱۵۰ گونه از گیاهان همیشه سبز چند ساله یا دائمی است. این گونه بومی جاوا بوده ارتفاع آن به بیش از ۴۰ سانتی‌متر و گسترش آن نیز به بیش از ۲۵ سانتی‌متر می رسد

این گیاه گرچه دائمی است ولی هنگام فصول سرد اگر خارج از گلخانه یا آپارتمان نگاه داری شوند از بین خواهند رفت

برگهای زیبایی ان به رنگ‌های مخلوط قرمز، سفید، سبز، زرد و قهوه‌ای دیده می‌شود. برای این که یک گیاه بوته‌ای از این گونه به دست آوریم گل‌های کوچک و آبی‌رنگ آن را باید هنگام ظهور پنسمان یا قطع کرد

این گونه دارای واریته‌های بسیاری است که هر کدام دارای برگ‌هایی به رنگ‌ها یا مخلوطی از رنگ‌های مختلف می‌باشد


این گیاه بسیار پر رشد است و برگ هاى آن پشت سر هم رشد مى کنند و خوشه گل دهنده آن در محل مناسب به سرعت ظاهر مى شود که باید جوانه انتهاى این شاخه قطع شود؛ زیرا با قطع آن رشد شاخه هاى فرعى ایجاد مى شود و گلدان حسن یوسف پر شاخه و از نظر تعداد برگ ها، متراکم تر مى گردد.

از گیاهان برگساره ای و دائمی می باشد که دارای برگ هایی با برگ های متنوع ابلق ( سبز، زرد، قرمز، خرمائی و سفید ) و یا رنگ یکنواخت حنائی و قرمز دیده می شود. گلهای کوچک آبی و سفید آن زینتی نیستند و برای اینکه بوته قوی و انبوه شود باید با دو انگشت گلها را قبل از رسیدن چید.

نور در بروز رنگ ها موثر است. و در آپارتمان بعلت کمبود نور برگها کم رنگ و ساقه ها بلند می شود بهتر است گلدانها را نزدیک پنجره جنوبی آپارتمان قرار داد. این گیاه را میتوان در حیاط منزل در باغچه در محل نسبتأ سایه آفتاب کاشت . برای اینکه گیاه بزرگتری بدست آوریم میتوان آنرا همیشه به گلدان بزرگتری انتقال داد و شاخه های انتهائی آنرا برای تقویت شاخه های جانبی هرس کرد



حسن یوسف به نور زیاد، گرمای زیاد، آبیاری فراوان، رطوبت هوای ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد

کود مورد نیاز حسن یوسف را می‌توان به میزان ۳ گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار، از فروردین تا مهرماه، مورد استفاده قرار داد

مخلوطی از خاک باغچه، خاکبرگ و ماسه، خاک مناسب رشد این گیاه است

در تابستان، این گیاه پشت به نور مستقیم آفتاب حساس است، پس در منزل باید در نقطه اى قرار داده شود که نور به طور مستقیم و شدید به آن نتابد و یا اگر در باغچه و حیاط خانه نگه دارى مى شود، مى توان آن را زیر سایه سایر درختان باغچه قرار داد تا از تابش مستقیم نور آفتاب بر حذر باشد.

براى این که رنگ برگ هاى گیاه ثابت باشد و گیاه شاداب به نظر برسد، نباید در محیط سایه دار قرار بگیرد، بلکه باید محیط نگه دارى این گیاه روشن باشد تا گیاه سالم بماند (نه آفتاب مستقیم و نه سایه کامل)

گیاه حسن یوسف با دو روش قلم‌زدن مستقیم و ریشه‌دهی در آب، تکثیر می شود. از اواسط تابستان تا اواخر پاییز قلمه‌های انتهایی ساقه را به اندازه ۵ تا ۸ سانتیمتر، به آرامی جدا کنید، ساقه‌های نازک و گوشتی قلمه را فشار ندهید. می‌توانید از پودر هورمون ریشه‌زایی استفاده کنید، اگرچه خیلی هم لازم نیست. سپس قلمه‌ها را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست گلدانی قرار دهید . در دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد و نور مناسب نگاه دارید.مراقب باشید که هرگز خاک گلدان خشک نشود. قلمه‌ها بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز از تابش مستقیم خورشید قرار دهید. زمانی که قلمه‌ها ریشه داد آنها را بیرون آورده و در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر حاوی کمپوست با پایه پیت قرا دهید. باید دقت کنید که ریشه‌ها شکسته یا کنده نشود

مطالب پیشنهادی:

تصفیه هوای اتاق با گیاهان

انواع گیاهان آکواریومی

گونه های گل سوسن( لیلیوم)

گل لیلیوم یا سوسن

اسپاتی فلیوم - برگ قاشقی

نگهداری گیاه حسن یوسف



حسن‌یوسف از آن نوع گیاهان آپارتمانی است که به دلیل زیبایی و تنوعش شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است. این گیاه گل ندارد، اما برگ‌های آن با مخلوط رنگ‌های قرمز، سبز، قهوه‌ای،‌ سفید و زرد زیبایی بسیار​ زیادی به آن داده است، زیبایی‌ای که می‌تواند به چاردیواری ما هم منتقل شده و حال و هوای خانه‌مان را تغییر دهد.



در اینجا خوب است به این نکته هم اشاره کنیم که تنوع حسن‌یوسف بسیار زیاد بوده و تاکنون بیش از150 نوع آن شناخته شده است. نکته جالب در مورد این گیاه آن که در تمام فصول سال سبز می‌ماند، اما به خاطر داشته باشید این گل زیبا در پاییز و زمستان باید در جایی که فضای گرم‌تری داشته باشد نگهداری شود و اگر در حیاط بماند، از بین خواهد رفت.


نور، رنگ می‌دهد


حسن‌یوسف رشد سریعی دارد و در مدت زمان کوتاهی ساقه‌هایش بلند و پربرگ می‌شود. نکته مهم دیگری که درخصوص حسن‌یوسف باید بدانیم این است که نور مستقیم تاثیر بسیار زیادی در رنگ آن دارد به صورتی که اگر در نور کم قرار بگیرد به مرور زمان رنگ، جلوه و زیبایی خود را از دست خواهد داد. به همین دلیل است که در آپارتمان‌ها به دلیل کم بودن نور، حسن‌یوسف بیشتر به رنگ سبز دیده می‌شود. در هر حال بهتر است این گلدان را نزدیک​ پنجره قرار داده تا بیشترین مقدار ممکن از نور خورشید را دریافت کند. غیر از نور زیاد، حسن‌یوسف برای رشد به آب فراوان و محیطی گرم هم نیازمند است.


قلمه بزنید و هرس کنید


قلمه‌‌زدن این گیاه هم بسیار ساده است. برای این کار می‌توانید ساقه آن را ببرید و درون ظرف آبی قرار دهید. مدتی باید صبر کرد تا گیاه ریشه بدهد. پس از آن ساقه را از آب خارج و به گلدان دارای خاک مناسب منتقل کنید.


برای زیباتر شدن این گل باید آن را مرتب هرس کرد. همچنین خوب است سر شاخه‌های آن را بزنید تا به جای بلند‌شدن بیش از حد، برگ‌ها پرپشت‌تر شده و زیباتر به نظر آید.


شرایط مناسب را فراهم کنید


نگهداری حسن‌یوسف کار چندان مشکلی نیست، اما برای داشتن گلدان‌ها و فضایی زیباتر و دلنشین‌تر در خانه به چند نکته باید توجه کنید.


نور کافی: همان‌طور که اشاره کردیم، این گیاه به نور زیادی برای رنگ و جلوه برگ‌هایش نیاز دارد و در صورتی که در نور کم قرار بگیرد برگ‌ها رنگ خود را از دست خواهند داد. پس بهتر است در باغچه یا حیاط خانه قرار داده شود. اگر منزل آپارتمانی دارید حتما آن را پشت پنجره قرار دهید تا نور کافی دریافت کند.


گرما: این گیاه کاملا به گرما علاقه دارد، باید در دمایی بین 25 تا 35 درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد. در این شرایط گرمایی رشد آن تا 40 سانتی‌متر هم می‌رسد.


خاک خوب: خاک مناسب حسن‌یوسف باید مخلوطی از خاک باغچه، خاک‌برگ و ماسه باشد. میزان آن بسته به حجم گیاه و گلدان متغیر است که خوب است هنگام خرید از فروشنده بخواهید آن را برایتان آماده کند.


آبیاری: حسن‌یوسف به آب زیادی احتیاج دارد به نحوی که سطح خاک آن باید همواره مرطوب باشد. البته آبیاری این گیاه با توجه به موقعیت قرار گرفتن و این‌که تا چه میزان نور دریافت می‌کند، متفاوت است، اما به طور متوسط باید پنج تا شش بار در هفته به این گل آب داد، اما اگر در جایی قرار دارد که نور زیادی بر آن نمی‌تابد، آبیاری یک روز درمیان هم کافی است.

مطالب پیشنهادی:

نگهداری و تکثیر گل پامچال

گل پامچال هورتنسیس

تراریوم ( باغ شیشه ای) 

تصفیه هوای اتاق با گیاهان

انواع گیاهان آکواریومی

نگهداری و تکثیر گل پامچال

Image result for ‫نگهداری گل پامچال‬‎


چند سالی است که گلکارهای حرفه ای، همه ساله پامچال را در گلخانه های سرد پرورش داده و در زمان گلدهی آن، یعنی اواخر زمستان یا اوایل بهار آن را عرضه می کنند.شما نیز می توانید در صورت تمایل این گلدانها را تهیه کرده و به خانه بیاورید.

 تصویر نگهداری و تکثیر گل پامچال

Image result for ‫نگهداری گل پامچال‬‎

برگهای پامچال گرد یا تخم مرغی، به رنگ سبز و کرک دارند. گلهای زیبایش که ممکن است سفید، صورتی، قرمز یا آبی باشند، در بهار ظاهر می شوند.

پامچال یک گیاه نشایی است. به همین دلیل این امکان وجود دارد که آن را از گلدان خارج نموده و به باغچه منتقل کنید.

روش نگهداری و پرورش پامچال

پامچال در رویشگاههای اصلی اش به طور خودرو در مناطق کوهستانی و مرطوب و نقاط صخره ای رشد می کند.

بسیار مناسب باغچه هایی است که با سنگ تزیین شده اند.

در صورتی که قصد خرید نشاء آماده دارید و مقصودتان انتقال آن به باغچه است، بهتر است پامچالهایی را انتخاب کنید که فقط یک ماه از عمرشان گذشته و سه یا چهار سانتی متر رشد کرده اند.

پامچال در گلخانه های سرد که درجه حرارتش معادل ده درجه سانتی گراد باشد، تولید جوانه های گل نموده و در این صورت در زمستان به گل می نشیند. هر قدر که بعد از تشکیل غنچه ها هوا گرمتر شود گلهایش زودتر باز می شوند.

نور

مناسبترین نور، برای پامچال سایه روشن است و نور شدید آن را آزار می دهد.

آب

هر قدر خواستید به آن آب بدهید، علاقه زیادی به آب دارد.

رطوبت نسبی

رطوبت نسبی زیاد موجب رشد بهتر و افزایش گلهایش می گردد.

Image result for ‫نگهداری گل پامچال‬‎


خاک

بهترین خاک مخلوطی است از یک سوم خاک باغچه، یک سوم خاک برگ پوسیده و یک سوم تورب. پامچال نسبت به آهک حساسیت دارد و در خاکهایی که کمی اسیدی باشند بهتر رشد می کند.

ازدیاد

به دو روش تکثیر می شود: کاشت بذر و تقسیم بوته. مناسبترین زمان برای تکثیر پامچال به روش تقسیم بوته، پاییز است. برای این کار باید بوته را از خاک خارج نموده و به چند قسمت تقسیم کنید.

بذر پامچال را معمولاً در پاییز در جعبه هایی در گلخانه کاشته و در اوایل بهار آن را به گلدان منتقل نموده و در فضای باز یا داخل ساختمان نگهداری می کنند.

مراقبت بعد از دوره گل دهی

در پائیز برگهای زرد شده را حذف نموده و گلدان را به محل پر نور انتقال داده و آبیاری و کود مایع بطور مرتب می دهند تا در اواخر زمستان به گل بنشیند.

مطالب پیشنهادی:

گل سوسن( لیلیوم) 

اسپاتی فلیوم - برگ قاشقی

نگهداری گیاه اسپاتی فیلوم

گل پامچال هورتنسیس

گل پامچال هورتنسیس


Image result for ‫نگهداری گل پامچال‬‎


گل پامچال (prɪmjʊlə ) از جنس Primula دارای 400-500 گونه از گیاهان کم رشد در خانواده Primulaceae می باشد. بعضی انواع آن عبارتند از primrose, auricula, cowslip and oxlip. بسیاری از گونه ها برای مصارف زینتی افزایش یافته است. آنها بومی مناطق معتدل نیمکره شمالی ، از جنوب به کوه های گرمسیری در اتیوپی ، اندونزی و گینه نو و مناطق معتدل در جنوب آمریکا است.

این گیاه چند ساله عمدتا در فصل بهار ، گل میدهد و می تواند به رنگ های بنفش ، زرد ، قرمز ، صورتی ، یا سفید باشد.

فصل گل دهی آن زمستان و اوایل بهار است. بذر آن به سرعت قوه نامیه( زمانیکه بذرهای گیاهی تحت شرایط محیطی نامساعد قرار گیرند‌، فغالیتهای متابولیسمی آنها به حداقل می‌رسد و اصطلاحاً بذرها به خواب می روند و به محض مساعد شدن شرایط جوانه می زنند) خود را از دست می دهد.

بسیاری از گونه های آن با آب و هوای کوهستانی و نسبتاً سرد سازگار هستند. به طور کلی ، آنها ترجیح می دهند نور آفتاب را به صورت غیر مستقیم دریافت کنند.

گل پامچال رشد خوبی در خاک سست غنی شده با مقدار زیادی از خاک خاک برگ و تورب خزه PH=6.5 و نیاز به شرایط مرطوب دارد. مالچ برای کاهش گرما و حفظ رطوبت در تابستان و زمستان از گیاه محافظت میکند.

آنها باید به طور منظم آبیاری شوند و هرگز نباید خاک گلدان خشک شود.

گیاهان Primula به عنوان غذا توسط لارو (caterpillars) از برخی از گونه های پروانه مورد استفاده قرار میگیرند.


: منابع  

http://baghroozegar.blogfa.com/post-179.aspx

http://en.wikipedia.org/wiki/Primula

http://www.ehow.com/way_5182690_primula-plant-care.html

http://jamejamonline.ir/

مطالب پیشنهادی:

رژیم غذائی متعادل-قسمت 3


t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/





در قسمت قبل گفتیم که چهارچوب یک رژیم غذائی سالم و متعادل براساس اصول راهنمای هرم غذائی است و هرم غذائی 6 گروه غذائی اصلی تشکیل دهنده یک برنامه غذائی متعادل رانشان میدهد.و دانستیم برای داشتن یک برنامه غذایی متعادل با ید از هر گروه غذایی بشرح زیر مصرف کنیم :


گروههای غذائی تعداد واحد(سهم) مصرفی درروز

1- نان, غلات , برنج , ماکارونی و ........ 6 الی 11 واحد درروز


2- میوه جات 2 الی 4 واحد درروز


3- سبزیجات 3 الی 5 واحد درروز


4- انواع گوشتها , مرغ ،


ماهی, حبوبات , تخم مرغ و ..... 2الی 3 واحد درروز


5 لبنیات (شیر, ماست ، پنیر و ... ) 2 الی 3 واحد درروز


6-چربی ها, روغن ها, شیرینیجات


ومغزهای گیاهی به مقدار کم


مقدار هر سهم چقدر است ؟

برای دانستن مقدار هر سهم به جدول زیر مراجعه کنید :


تذکر : مقادیر داده شده تقریبی است .


گوشت قرمز , گوشت پرندگان , ماهی ,در این گروه 2 تا 3 سهم غذائی مساوی است با :


حبوبات خشک , تخم مرغ یکصدو پنجاه الی دویست گرم گوشت قرمز خالص


یا گوشت پرندگان یا ماهی بدون پوست


نکته : 30 گرم گوشت مساوی یک عددتخم مرغ یا2


عدد سفیده تخم مرغ یا نصف فنجان حبوبات پخته


می باشد.


چربی ها , روغن ها و شیرینیجات


و مغزهای گیاهی به مقدار کم مصرف کنید .


نکته : از چربی ها / روغن های دارای چربی اشباع کم


استفاده کنید . روغن های گیاهی فرآوری نشده بهترین


انتخاب هستند . از خوردن روغن های هیدروژنه یا


دارای چربی ترانس خودداری کنید.

http://www.doctormohammadi.ir/


مطالب پیشنهادی:

رژیم لاغری ۱۰ روزه

رژیم غذایی مدیترانه ای پنج روزه

درمان کبد چرب با طب سنتی

روشهای سم زدایی از بدن

رژیم سم زدایی

باورهای اشتباه در مورد پروتئین غذا 

رژیم غذائی متعادل -قسمت 2




t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/




در قسمت قبل گفتیم که چهارچوب یک رژیم غذائی سالم و متعادل براساس اصول راهنمای هرم غذائی است و هرم غذائی 6 گروه غذائی اصلی تشکیل دهنده یک برنامه غذائی متعادل رانشان میدهد.و دانستیم برای داشتن یک برنامه غذایی متعادل با ید از هر گروه غذایی بشرح زیر مصرف کنیم :


گروههای غذائی تعداد واحد(سهم) مصرفی درروز


1- نان, غلات , برنج , ماکارونی و ........ 6 الی 11 واحد درروز


2- میوه جات 2 الی 4 واحد درروز


3- سبزیجات 3 الی 5 واحد درروز


4- انواع گوشتها , مرغ ،   ماهی, حبوبات , تخم مرغ و ..... 2 الی 3 واحد درروز


5 لبنیات (شیر, ماست ، پنیر و ... ) 2 الی 3 واحد درروز


6-چربی ها, روغن ها, شیرینیجات


ومغزهای گیاهی به مقدار کم


مقدار هر سهم چقدر است ؟

برای دانستن مقدار هر سهم به جدول زیر مراجعه کنید :


تذکر : مقادیر داده شده تقریبی است .


گروه غذائی 1 سهم ( واحد )مساوی است با :


نان , غلات , ماکارونی , برنج و غیره یک برش نان ( 30 گرم ) , نصف نان همبرگر ,


6-5 عددکراکر ، 3 عدد بسکوئیت گندم کامل ،


یک عدد سیب زمینی متوسط ( آب پز یا کبابی )


نصف فنجان غلات پخته , 30 گرم غلات آماده و ...


سبزیجات نصف فنجان سبزیجات خام یا پخته , یک فنجان


سبزیجات خام نظیر لوبیا سبز، یک فنجان حبوبات


پخته ، سه چهارم فنجان آب سبزیجات


میوه جات یک عدد سیب , موز یا پرتغال متوسط


نصف گریپ فروت ، سه چهارم فنجان آب میوه ,


نصف فنجان میوه تازه , کنسرو یا پخته خرد شده


یک چهارم فنجان میوه خشک ( خشکبار )


شیر , ماست , پنیریک فنجان شیر , 250 گرم ماست , 45 گرم پنیر


سه چهارم فنجان کشک پاستوریزه



http://www.doctormohammadi.ir/

مطالب پیشنهادی:

توصیه هایی جهت کاهش وزن

قرص خانگی برای لاغری

توصیه متخصصان تغذیه برای کاهش اشتها

10 نکته حیاتی در رژیم غذایی روزانه شما 

رژیم کانادایی / معایب و محاسن آن

پرخوری عصبی یا بولیمیا و درمان آن 

رژیم غذائی متعادل - قسمت 1


t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/


چهارچوب یک رژیم غذائی سالم و متعادل براساس اصول راهنمای هرم غذائی است . هرم غذائی 6 گروه غذائی اصلی تشکیل دهنده یک برنامه غذائی متعادل رانشان میدهد. دراین رژیم بایدهمه روزه ازهمه گروههای غذائی استفاده شودو مصرف چربی ها, روغن ها وشیرینی جات بایدبه مقدارکم و ناچیزباشد.


یک رژیم غذائی متعادل برای کاهش وزن 

به شما غذاهای مناسب را آموزش میدهد .


گرسنگی ندارد .


ارزانتر از سایر رژیم های غذائی است .


به شما انگیزه قوی برای کاهش وزن میدهد و شما را حمایت میکند .


آیا هرم غذائی همه موادغذائی موردنیاز بدن را دارد؟

بله . اگر همه روزه ازمقادیرداده شده برای هرگروه غذائی پیروی کنیدواز غذاهای کم چرب و کم شیرین مصرف کنید به طور قطع و یقین مواد غذائی مورد نیاز بدن مانند : پروتئین , ویتامین ها , مواد معدنی و فیبر های خوراکی را دریافت میکنید .

هرم راهنمای غذائی 

گروههای غذائی تعداد واحد سهم مصرفی در روز 

1- نان, غلات , برنج , ماکارونی 6الی11 واحد در روز


2- میوه جات 2الی4واحددر روز


3- سبزیجات 3الی5واحددر روز


4- انواع گوشتها , مرغ ،


ماهی, حبوبات , تخم مرغ و ..... 2الی 3 واحد در روز


5 لبنیات (شیر, ماست ، پنیر و ... ) 2الی3 واحد در روز


6-چربی ها, روغن ها, شیرینیجات


ومغزهای گیاهی به مقدار کم


(منبع : وزارت کشاورزی ایالات متحده)


روزانه چند سهم ( واحد ) از مواد غذائی مورد نیاز است ؟


محدوده مصرف گروه های غذائی ( تعداد سهم ها ) در بالا آورده شده است .


اگر شما حد پائین این محدوده را مصرف کنید روزانه 1600 کالری و اگرحدبالای محدوده را مصرف کنید روزانه 2800 کالری دریافت خواهید کرد . بسته به نیاز روزانه بدن به کالری می توانید سهم های مورد نیاز از هر گروه غذایی را برای خود تعیین کنید.

منبع:http://www.doctormohammadi.ir/


مطالب پیشنهادی:

برای میان وعده چه بخوریم ؟

میان وعده های کم کالری

شش گیاه دارویی مفید برای لاغر شدن

اسفناج جهت کاهش اشتها

چند گیاه برای خانم هایی که اضافه وزن دارند

کاهش وزن


برای میان وعده چه بخوریم ؟


میان‌وعده‌های سالم و مناسب برنامه کاهش وزن شما را کامل می‌کنند و خوردن آنها در طول روز ضروری است. تحقیقات نشان می‌دهد که کسانی که میان‌وعده را حذف می‌کنند در وعده‌های اصلی بیشتر غذا می‌خورند و بیشتر به غذاهای چرب روی می‌آورند.



چه زمانی بهترین وقت برای خوردن میان‌وعده‌هاست؟


به طور معمول بیشتر افراد صبحانه خود را حدود ساعت ۸ می‌خورند، در این صورت یک میان‌وعده در ساعت ۱۰:۳۰ صبح، شما را تا ناهار ساعت ۱ بعدازظهر نگه می‌دارد. میان‌وعده بعدازظهر معمولاً حول و حوش ساعت ۳:۳۰ و ساعت ۶ بعدازظهر خورده می‌شود و ساعت ۸:۳۰  یا ۹ هم وقت شام است. این نمونه جدول غذایی نشان می‌دهد که میان‌وعده ایده‌آل با فاصله ۳-۲ ساعت بعد یا قبل از هر وعده غذایی خورده می‌شود. این به شما کمک می‌کند در حجم کمتر و سالمتر غذا بخورید و برای انجام فعالیت‌های روزانه احساس ضعف نداشته باشید. میان‌وعده‌های سالم در رساندن شما به هدفتان در کاهش وزن خیلی موثر هستند. افرادی که میان‌وعده نمی‌خورند، موقع رسیدن زمان وعده اصلی غذا بسیار گرسنه هستند و تقریباً همه چیز را درباره تصمیمشان برای کاهش وزن فراموش می‌کنند و به غذاهای چرب روی می‌آورند. با ادامه این عادت تنظیم قندخون هم به‌هم می‌ریزد و با پیش‌آمدن استرس‌های روحی و جسمی اوضاع از این هم بدتر می‌شود. با اینکه ممکن است کمی عجیب باشد، ولی خوردن میان‌وعده واقعاً به کاهش وزن کمک می‌کند زیرا باعث می‌شود شما کالری کمتری درطول روز دریافت کنید و وقتی دربین وعده‌ها معده شما از گرسنگی تیرمی‌کشد دیگر سردرگم نمی‌شوید که چه کار باید بکنید. اگر روی هدفتان تمرکز کنید رفته‌رفته لاغرتر و سالمتر خواهید شد. خوردن میان‌وعده راه رسیدنتان به هدف را تسریع می‌کند.


در اینجا برای شما چند پیشنهاد داریم، این میان‌وعده‌های سالم و کم کالری هوس‌هایتان را از بین می‌برد و در برنامه کاهش وزنتان موثر است:


۱ ساقه بلند کرفس                  ۱۰کالری


۱ فنجان سبزیجات خام              ۳۰-۲۵ کالری


۶ عدد هویج کوچک


۲ فنجان ذرت بوداده بدون کره          ۶۰ کالری


۱ فنجان طالبی یا انگور


۱ فنجان موز حلقه شده                    ۱۰۰ کالری


۱ فنجان دسر شکلاتی بدون چربی


برش‌های سیب با پنیر کم‌چرب:  غنی از فیبر، آب و آنتی‌اکسیدانهاست. میوه‌ها و سبزیجات انتخاب‌های مناسبی برای میان‌وعده‌های رژیمی هستند. برش‌های موز یا هویج هم مناسبند ولی زود کهنه می‌شوند، به جای آنها سیب را امتحان کنید و روی آنها یک لایه پنیر کم‌چرب بگذارید. وجود کمی چربی باعث می‌شود شما مدت طولانی‌تری سیر بمانید.


میزان توصیه شده: ۱ سیب متوسط با نصف قوطی کبریت پنیر کم‌چرب


کالری: ۱۰۰


سالاد تخم مرغ: اگر می‌خواهید میان‌وعده‌تان شما را تا چند ساعت سیر نگه دارد باید محتویات آن را ترکیبی از پروتئین و مقدار کمی چربی تشکیل دهد. سالاد تخم مرغ انتخاب خوبی است. یک تخم مرغ کامل و یک سفیده تخم مرغ را خرد کنید و با سبزیجات دلخواه و یک قاشق غذاخوری سس مایونز کم چربی مخلوطش کنید. پروتئینِ تخم مرغ گرسنگی شما را تا ساعت‌ها به تاخیر می‌اندازد و چربی هم سرعت هضم را کندتر می‌کند که باعث می‌شود احساس سیری و میزان انرژی  شما مدت زمان بیشتری طول بکشد.


میزان توصیه شده: ۱ عدد تخم مرغ کامل ویک سفیده تخم مرغ + ۱ قاشق غذاخوری سس مایونز + سبزیجات خام به دلخواه


کالری: ۱۵۰


منبع: سایت ویرلن


مطالب پیشنهادی"

رژیم غذایی سوپ کلم ( CABBAGE SOUP) 

رژیم غذایی انقلاب گلوکز( Glucose Revolution ) 

رژیم غذایی کمبریج

رژیم های غذایی نادرست

رژیم غذایی دکتر اورنیش

میان وعده قبل از ورزش

میان وعده های کم کالری


بی شک رسیدن به اهداف تناسب اندام علاوه بر رعایت یک رژیم غذایی سالم، نیاز به انتخاب میان وعده های مناسب و کم کالری هم دارد.انتخاب گروه میان وعده ها بخصوص در هنگام روزهای تعطیل باید مانند رژیم غذایی با رعایت میزان حجم و تعادل باشد. ضمن این که اصل تنوع نیز در انتخاب میان وعده ها بهتر است، در نظر گرفته شود.


میان وعده های کم کالری

پاپ کورن


اگر می ‌خواهید یک میان ‌وعده زیاد ولی کم کالری بخورید،‌ استفاده از پاپ‌ کورن، ‌پیشنهاد خوبی است. این میان وعده دارای مقدار زیادی فیبر است که می‌ تواند شما را تا مدت زیادی سیر نگه دارد. شش پیمانه پاپ کورن، 5 گرم چربی اشباع شده، 220 میلی گرم سدیم، و 24 گرم کربوهیدارت دارد.


بادام


اگر به آشپزخانه دسترسی ندارید و نیاز به خوردن میان وعده ‌ای سالم دارید، می ‌توانید 14 عدد بادام بخورید. با این کار بدن شما 98 کالری دریافت خواهد کرد. بادام‌ سرشار از فیبر و پروتئین است و گرسنگی را برای مدت زیادی از شما دور می‌کند.


سیب‌ پخته شده


سیب یکی از سالم ‌ترین میان ‌وعده‌ ها به شمار می ‌رود و به روش‌ های زیادی می ‌توان از آن‌ استفاده کرد. یکی از این روش ‌ها پختن آن است.سیب پخته شده دارای همان مقدار فیبر و ویتامینی است که در سیب تازه وجود دارد.


انبه


استفاده از این میان وعده راه مناسبی برای دریافت بتاکاروتن ( یک رنگدانه قرمز-نارنجی است که در گیاهان و میوه ها یافت میشود. این ترکیب پپش ساز ویتامین آ است)  است. سه چهارم پیمانه از قطعات انبه یخ‌ زده دارای فقط 90 کالری است و 60 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین ث را برطرف می ‌کند.


کره بادام زمینی


لایه نازکی از کره بدون نمک بادام زمینی را می توانید همراه با نان سبوس دار و یا سیب مصرف کنید. این میان وعده دارای 90 کالری و 2 میلی گرم سدیم است.


مغز تخمه آفتابگردان


یک قاشق چای خوری مغز تخمه آفتابگردان را می توانید همراه با یک فنجان ماست مصرف کنید. مغزها دارای 19 کالری هستند و کل این میان وعده کمتر از نیم گرم چربی اشباع شده دارد. مطمن شوید، مغزهایی که استفاده می‌کنید بدون نمک باشند، بخصوص اگر مراقب مقدار سدیم بدنتان هستید.


پسته


از مقدار چربی زیاد موجود در پسته نترسید، چرا که اکثر این چربی ‌ها اشباع نشده و یا چربی ‌های خوب برای بدن هستند. با خوردن 20 عدد پسته تنها 80 کالری و کمتر از یک گرم چربی اشباع شده دریافت کنید. پسته‌ ها سرشار از پروتئین، فیبر ویتامین و مواد معدنی کلیدی هستند.


انگور


انگورها دارای مقدار زیادی آب هستند و یک پیمانه پر از انگور فقط 62 کالری دارد. آب درون انگورها به شما کمک می ‌کند تا احساس سیری کنید. انگورها سرشار از ویتامین K و مقداری فیبر هستند.


منبع: سیمرغ


مطالب پیشنهادی:


عوامل مساعد کننده چاقی

توصیه هایی مهم در زمان رژیم لاغری

10 نکته حیاتی در رژیم غذایی روزانه شما

رژیم لاغری ۱۰ روزه

رژیم فیتنس و کاهش وزن