(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

دیابت نوع دو 2 یا دیابت بزرگسالان


t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/


Image result for ‫دیابت نوع اول‬‎


دکتر مهرزاد غلامپور

دیابت نوع دو (که به آن دیابت شیرین نوع دو هم گفته می‌شود) شایع‌تر از دیابت نوع یک است.‌ حدود 90 تا 95% از مبتلایان به دیابت را افراد مبتلا به دیابت نوع دو تشکیل می‌دهند. دیابت‌های نوع یک و دو چند تفاوت اساسی با یکدیگر دارند.


مهمترین تفاوت آن‌ها در هورمون انسولین است. بدن افراد مبتلا به دیابت نوع یک اصلاً انسولین تولید نمی‌کند. اما بدن مبتلایان به دیابت نوع دو هنوز انسولین تولید می‌کند؛ هرچند که سلول‌های عضلات، کبد و بافت‌های چربی این افراد توانایی جذب انسولین و تنظیم گلوکز را ندارند، که در نتیجه، بدن برای جبران این مشکل لوزالمعده را مجبور می‌کند انسولین بیشتری تولید کند. اما در نهایت لوزالمعده توانایی خود در تولید انسولین کافی را از دست داده و در نتیجه سلول‌ها انرژی مورد نیازشان را کسب نمی‌کنند.

Image result for ‫دیابت نوع اول‬‎

دیابت نوع دو یک عارضه پیشرونده است، به این معنی که هر چه از وجود این بیماری بگذرد، بدن برای کنترل سطح گلوکز خون به کمک بیشتری نیاز پیدا می‌کند. در این وضعیت نیاز بدن به داروها بیشتر شده و در نهایت تزریق انسولین ضروری می‌شود.

فهرست مطالب [پنهانسازی]

1 علائم دیابت نوع دو

2 علت دیابت نوع دو

3 عوامل خطرزای نوع دو

4 عوارض دیابت نوع دو

4.1 عوارض کوتاه مدت دیابت

4.1.1 هیپوگلیسیمی

4.1.2 سندروم هیپراسمولار غیرکتوزی هیپرگلیسمیک (HHNS)

4.2 عوارض بلند مدت

4.3 عوارض ماکروواسکولار: قلب، مغز و رگ‌های خونی

5 درمان دیابت نوع دو

5.1 تغییر عادات سبک زندگی

5.2 رژیم غذایی برای دیابت نوع دو

5.3 وزن

5.4 فعالیت جسمانی

5.5 داروهای دیابت نوع دو

5.5.1 متفورمین

5.5.2 سولفونیل اوره‌ها

5.5.3 گلیتازون‌ها (تیازولیدیندیون‌ها، TZDها)

5.5.4 گلیپتین‌ها (بازدارنده‌های DPP-4)

5.5.5 آگونیست‌های GLP-1

5.5.6 آکاربوز

5.5.7 ناتگلیناید و رپاگلیناید


Image result for ‫دیابت نوع اول‬‎


علائم دیابت نوع دو

علائم دیابت نوع 2 به تدریج بروز می‌کنند (در واقع، آنچنان تدریجی که، گاهی اوقات آن‌ها را نادیده گرفته یا با این بیماری مرتبط نمی‌دانیم). برخی افراد برای مشکلات دیگری (مثل خستگی یا افزایش ادرار) به پزشک مراجعه می‌کنند اما در کمال تعجب متوجه می‌شوند که دیابت نوع 2 دارند. برخی از علائم شایع دیابت نوع 2 عبارتند از:


خستگی

تشنگی شدید

تکرر ادرار

گرسنگی شدید

کاهش وزن

عفونت

دیر خوب شدن زخم‌ها

تاری دید

علت دیابت نوع دو

دیابت نوع دو به دلایل مختلفی بروز می‌کند، که مهمترین آن‌ها ژنتیک و سبک زندگی هستند.

Image result for ‫دیابت نوع اول‬‎

ژنتیک در ابتلا به دیابت نوع دو نقش دارد


دیابت نوع دو می‌تواند ارثی باشد، البته این به این معنی نیست که اگر پدر یا مادرتان دیابت نوع دو دارند (یا داشته‌اند)، شما هم قطعاً به این بیماری دچار می‌شوید؛ بلکه، به این معنی است که شما در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارید.


سبک زندگی نیز بسیار مهم است


هرچند ژن‌ها در بروز دیابت نوع دو نقش دارند، اما نباید از نقش مهم عادات سبک زندگی نیز غافل شد. برای مثال، کسانی که دارای یک موتاسیون ژنتیکی هستند که آن‌ها را مستعد ابتلا به دیابت نوع دو می‌سازد اما به خوبی از بدنشان مراقبت می‌کنند، دچار دیابت نمی‌شوند. عادات سبک زندگی که در بروز دیابت نوع دو تأثیر دارند عبارتند از:


بی‌تحرکی

عادات تغذیه‌ای ناسالم

اضافه وزن/چاقی مفرط

عوامل خطرزای نوع دو

عوامل خطرزای دیابت نوع دو عبارتند از:


سابقه خانوادگی: اگر یکی از اعضای خانواده‌تان به این بیماری مبتلا است (یا بوده) شما در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به آن قرار دارید.

نژاد: احتمال ابتلای برخی اعضای برخی گروه‌های نژادی به دیابت نوع دو بیشتر است، از جمله آفریقایی- آمریکایی‌ها، اسپانیولی- آمریکایی‌ها، بومیان آمریکا و آسیایی- آمریکایی‌ها.

سن: هر چه سن بالاتر باشد، خطر ابتلا به دیابت نوع دو بیشتر است. تأثیر سن بر امکان ابتلا به این بیماری در 45 سالگی شروع به افزایش می‌کند و بعد از 65 سالگی خطر ابتلا به صورت نمایی افزایش می‌یابد.

دیابت بارداری: ابتلا به دیابت در دوران بارداری، خطر ابتلا به دیابت نوع دو در آینده را افزایش می‌دهد.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS): وجود سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نیز خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می‌دهد زیرا این عارضه به مقاومت انسولین ارتباط دارد.

عوارض دیابت نوع دو

در صورتی که مبتلایان به دیابت نوع دو برای کنترل سطح گلوکز خونشان جداً تلاش نکنند، دچار یک سری عوارض کوتاه و بلند مدت خواهند شد.


عوارض کوتاه مدت دیابت

هیپوگلیسیمی

هیپوگلیسیمی، عبارت است از کاهش گلوکز (قند) خون.


سندروم هیپراسمولار غیرکتوزی هیپرگلیسمیک (HHNS)

این سندرم بسیار نادر است، با این حال باید نسبت به آگاه باشید تا در صورت وقوع بتوانید آن را مدیریت کنید. HHNS وضعیتی است که در آن سطح قند خون بسیار بالا می‌رود، و در صورت درمان نشدن، می‌تواند باعث مرگ بیمار شود.


عوارض بلند مدت

شما می‌توانید با نگه‌داشتن قند خونتان در یک سطح سالم از طریق رعایت یک رژیم غذایی مناسب، فعالیت جسمانی و مصرف داروها از عوارض بلند مدت دیابت در امان بمانید.

Image result for ‫دیابت نوع اول‬‎

چشم‌ها: اگر سطح قند خون به مدت طولانی بالاتر از حد مجاز باشد، چشم‌ها دچار آب مروارید و/یا رتینوپاتی می‌شوند، که هر می‌توانند باعث نابینایی شوند.

کلیه‌ها: درمان نشدن بیماری کلیوی ناشی از دیابت (که به آن نفروپاتی دیابتی نیز گفته می‌شود) منجر به نقص عملکرد کلیه‌ها، نیاز به دیالیز و/یا پیوند کلیه می‌شود.

اعصاب: به آسیب عصبی ناشی از دیابت، نوروپاتی دیابتی نیز گفته می‌شود. اعصاب به وسیله رگ‌های خونی ریز تغذیه می‌شوند، بنابراین اگر رگ‌های خونی آسیب ببینند، در نهایت اعصاب نیز آسیب می‌بینند.

عوارض ماکروواسکولار: قلب، مغز و رگ‌های خونی

همچنین، دیابت نوع دو می‌تواند بر روی رگ‌های خونی نیز تأثیر گذاشته و باعث ایجاد پلاک در رگ‌ها و احتمالاً بروز حمله قلبی، سکته مغزی یا انسداد رگ‌های پا (بیماری عروق محیطی) شود.


درمان دیابت نوع دو

از آنجا که دیابت قابل درمان نیست، هدف درمان این خواهد بود که سطح قند خونتان تا حد ممکن در محدوده طبیعی نگه داشته شده و علائمتان نیز کنترل شوند تا در آینده دچار عوارض و مشکلات ناشی از این بیماری نشوید.

اگر تشخیص داده شده که دیابت دارید، پزشکتان می‌تواند مشکلتان را به طور مفصل برایتان توضیح داده و به شما کمک کند تا گزینه‌های درمانی موجود را بهتر بشناسید.


او همچنین شرایطتان را به دقت تحت نظر خواهد داشت تا بتواند هرگونه مشکلی که برای سلامتتان پیش می‌آید را شناسایی کند. اگر مشکلی وجود داشته باشد، به یک بیمارستان ارجاع داده می‌شوید تا تحت نظر یک تیم مراقبت دیابت قرار بگیرید.


تغییر عادات سبک زندگی

اگر تشخیص داده شد که دیابت نوع دو دارید، یا اگر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید، در قدم اول باید نگاهی به سبک زندگی و رژیم غذایی‌تان بیندازید، و در صورت لزوم در آن‌ها تغییراتی ایجاد کنید. سه موردی که باید به دقت مراقب آن‌ها باشید عبارتند از:


رژیم‌ غذایی

وزن

سطح فعالیت جسمانی

شما می‌توانید با تغذیه سالم، کاهش وزن (اگر اضافه وزن دارید) و ورزش مرتب، بدون نیاز به هرگونه درمان دیگری، سطح قند خونتان را در یک حد ایمن و سالم نگه‌دارید.

Image result for ‫دیابت نوع اول‬‎

رژیم غذایی برای دیابت نوع دو

افزایش مقدار فیبر در رژیم غذایی و کاهش مصرف چربی، خصوصاً چربی‌های اشباع شده، به شما کمک می‌کند تا از دیابت نوع دو پیشگیری کرده، و اگر هم به این بیماری مبتلا هستید آن را کنترل کنید. شما باید:


مصرف خوراکی‌های پرفیبر مثل نان غلات کامل و غلات صبحانه، انواع لوبیا و عدس، و میوه‌ها و سبزیجات را افزایش دهید.

غذاهای دارای چربی پایین‌تر را انتخاب و مصرف کنید (به جای کره، روغن کرمانشاهی و روغن نارگیل از پَخشینه‌های کم چربی و روغن گیاهی استفاده کنید).

شیر خامه گرفته و نیمه خامه گرفته، و ماست‌های کم‌چرب مصرف کنید.

به جای گوشت‌های چرب یا فرآوری شده مثل انواع سوسیس و همبرگر، ماهی و گوشت‌های بدون چربی بخورید.

به جای سرخ یا کباب کردن غذاها آن‌ها را بپزید، آب‌پز کرده یا بخارپز کنید.

از خوراکی‌های پرچرب مثل مایونز، چیپس، پفک، شیرینی‌ها، نان‌های خامه‌ای و سمبوسه پرهیز کنید.

به جای کیک، بیسکوئیت، آجیل‌های سرخ شده و چیپس، از میوه‌ها، آجیل‌های بدون نمک و ماست کم‌چرب به عنوان میان وعده استفاده کنید.

Image result for ‫دیابت نوع اول‬‎

وزن

اگر اضافه وزن دارید یا دچار چاقی مفرط هستید (شاخص توده بدنی معادل 30 یا بالاتر دارید)، باید از طریق کاهش تدریجی مصرف کالری و افزایش فعالیت جسمانی‌تان، وزن کم کنید.

Image result for ‫دیابت نوع اول‬‎

فعالیت جسمانی

داشتن فعالیت جسمانی نقش بسیار مهمی در جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع دو دارد.


داروهای دیابت نوع دو

معمولاً دیابت نوع دو در طول زمان بدتر می‌شود. انجام تغییرات در سبک زندگی، مثلاً تعدیل رژیم غذایی و ورزش و فعالیت بیشتر، در ابتدا به شما کمک می‌کند تا سطح قند خونتان را کنترل کنید، اما این تغییرات برای دراز مدت کافی نیستند.

Image result for ‫دیابت نوع اول‬‎

بالاخره نیاز پیدا خواهید کرد که برای کنترل قند خونتان از داروها کمک بگیرید. در ابتدا، این داروها به شکل قرص هستند و گاهی اوقات نیاز است که چند نوع قرص مصرف شود. این داروها در مراحل بعد، انسولین و سایر داروهای تزریقی را نیز شامل می‌شوند.


متفورمین

معمولاً، اولین دارویی است که برای دیابت نوع دو مصرف می‌شود. این دارو مقدار گلوکزی که کبد در جریان خون آزاد می‌کند را کاهش داده و همچنین باعث می‌شود که سلول‌ها بیشتر به انسولین پاسخ بدهند.


متفورمین برای بزرگسالانی توصیه می‌شود که در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت نوع دو قرار داشته و علی‌رغم انجام تغییرات لازم در سبک زندگی‌شان، قند خونشان همچنان در حال رفتن به سوی دیابت نوع دو است.


سولفونیل اوره‌ها

سولفونیل اوره‌ها مقدار انسولین تولید شده توسط لوزالمعده را کاهش می‌دهند. موارد زیر نمونه‌هایی از سولفونیل اوره‌ها هستند:


گلی‌بن کلامید

گلی‌کلازید

گلیمپیرید

گلیپیزید

گلیکوئیدون

گلیتازون‌ها (تیازولیدیندیون‌ها، TZDها)

داروهای تیازولیدیندیون (پیوگلیتازون) سلول‌های بدن را نسبت به انسولین حساس‌تر می‌سازند، تا به این ترتیب گلوکز بیشتری از خون جذب شود.


این داروها، معمولاً در کنار متفورمین یا سولفونیل اوره‌ها و یا هر دو استفاده می‌شوند.


گلیپتین‌ها (بازدارنده‌های DPP-4)

گلیپتین‌ها از تجزیه یک هورمون طبیعی به نام GLP-1 جلوگیری می‌کنند.


آگونیست‌های GLP-1

اکسناتید یک آگونیست GLP-1 است؛ یک داروی قابل تزریق که عملکردی مشابه هورمون طبیعی GLP-1 دارد.


آکاربوز

آکاربوز به افزایش بیش از حد قند خون بعد از خوردن غذا کمک می‌کند. این دارو میزان تجزیه کربوهیدرات‌ها و تبدیل آن‌ها به قند توسط دستگاه هاضمه را کاهش می‌دهد.


ناتگلیناید و رپاگلیناید

ناتگلیناید و رپاگلیناید محرک آزادسازی انسولین توسط لوزالمعده هستند. این داروها به طور معمول مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، اما برای کسانی که وعده‌های غذایشان را طبق برنامه زمانی منظمی نمی‌خورند، گزینه مناسبی هستند.

http://drgholampour.ir/

کنترل دیابت نوع اول

Image result for ‫دیابت نوع اول‬‎


دیابت نوع اول به دلیل کمبود هورمون انسولین بوجود می‌آید. اگر شما مبتلا به دیابت نوع اول هستید به این معنی است که بدنتان انسولین کافی برای مصرف گلوکز در بدن را ندارد. گلوکز نوعی شکر است که بدن شما از آن به عنوان انرژی فوری استفاده می‌کند. اما برای اینکه بدن بتواند از این ماده به درستی استفاده کند به انسولین نیاز دارد. وجود گلوکز فراوان در بدن باعث ایجاد اختلالات جدی می‌شود. برای جلوگیری از آن، افرادی که دارای دیابت نوع اول هستند باید انسولین دریافت کنند تا بدنشان بتواند از گلوکز به‌درستی استفاده کند. دیابت نوع اول به تدریج گسترش یافته اما علائم آن به طور غیر منتظره بروز می‌کنند. اگر متوجه چندی از علائم زیر در خود یا فرزندتان شدید به دکتر مراجعه کنید.

Image result for ‫دیابت نوع اول‬‎

ضعف و خستگی شدید

بی‌آبی و تشنگی شدید

افزایش دفع ادرار

درد شکمی

دل پیچه و استفراغ

دید مبهم

خوب نشدن زخم ها

کج خلقی و تغییر حالت سریع

تغییرات قاعدگی

این موارد نیز علائم دیابت نوع اول هستند:


کاهش وزن علی رغم پرخوری

تپش قلب

پایین بودن دمای بدن (پایین تر از 36 درجه سانتی گراد)

کاهش فشار خون (پایین تر از 90/60)

Image result for ‫دیابت نوع اول‬‎

فقدان کلی آگاهی عمومی از علائم و نشانه‌های دیابت نوع اول همیشه وجود داشته است. بهترین راه برای مواظبت از سلامتی خود و خانوادتان آگاهی از این نشانه هاست. اگر متوجه یکی از این نشانه‌ها شدید احتمال ابتلای شما به دیابت نوع اول وجود دارد. پزشک می تواند با آزمایش سطح گلوکز خون بیماری را تشخیص دهد.

فهرست مطالب [پنهانسازی]

1 علت دیابت نوع اول

2 چه چیزی باعث شروع دیابت نوع اول می‌شود؟

3 عوارض دیابت نوع اول

3.1 عوارض کوتاه مدت دیابت

3.2 عوارض بلند مدت دیابت

3.3 عوارض بیماری میکروواسکولار: بیماری‌های چشم، کلیه و عصب

3.4 عوارض بیماری ماکروواسکولار: قلب

4 درمان دیابت نوع اول

4.1 رژیم غذایی دیابت نوع اول

علت دیابت نوع اول

دلیل رشد دیابت نوع اول کاملا مشخص است. محققان متوجه نقش ژن‌ها در این رابطه شده‌اند. این بیماری دارای قابلیت ارثی است. با این حال، چیزی باید سیستم ایمنی را تغییر دهد و آن را برعلیه خود کند تا باعث بوجود آمدن دیابت نوع اول بشود.


چه چیزی باعث شروع دیابت نوع اول می‌شود؟

هنگامی که ویروس‌ها به بدن حمله می‌کنند سیستم ایمنی برای مبارزه با آنها شروع به تولید پادتن می‌کند. سلول‌های تی (T) مسئول ساخت پادتن هستند، این سلول‌ها در مبارزه با ویروس هم کمک می‌کنند. با این حال، اگر این ویروس‌ها پادتنی مشابه  سلول‌های بتا (سلول‌هایی که در لوزالمعده انسولین تولید می‌کنند) داشته باشند آنگاه سلول‌های تی تبدیل به دشمن سلول‌های بتا می‌شوند. پادتن‌های سلول تی شروع به نابود کردن سلول‌های بتا می‌کنند. هنگامی که تمام سلول‌های بتا در بدن نابود شدند بدن دیگر قادر به ساخت انسولین نمی‌باشد. سلول‌های تی برای نابودی تمام سلول‌های بتا زمان طولانی (معمولا چندین سال) صرف می کنند. اما آنچه می‌دانیم این است که ابتلا به ویروس اولیه باعث ایجاد دیابت نوع اول می شود. هر ویروسی نمی‌تواند باعث تحریک سلول‌های تی برعلیه سلول‌های بتا بشود آنتی ژن ویروس‌ باید مشابه آنتی ژن سلول‌های بتا باشد تا چنین اتفاقی رخ دهد. ویروس‌هایی که دارای این ویژگی هستند شامل:


نسل B4 کوکساکی ویروس B (این ویروس عامل دسته ای از بیماری‌ها از مشکلات معده و روده ای گرفته تا التهاب عضلات قلب را شامل می‌شود).

سرخچه آلمانی

اریون

روتاویروس (اغلب عامل اسهال است)

عوارض دیابت نوع اول

دیابت نوع اول بیماری پرعارضه ای است که اگر آن را به درستی کنترل نکنید عوارض کوتاه مدت و بلند مدتی را در پی خواهد داشت.


عوارض کوتاه مدت دیابت

کاهش قند خون: با افزایش میزان انسولین در بدن ایجاد می‌شود. به این معنی است که انسولین اضافه دریافت کرده‌اید یا با تغذیه و ورزش میزان انسولین دریافتی را بدرستی کنترل نکرده‌اید. برخی از داروها هم عامل کاهش قند خون هستند (برای مثال اگر بیشتر از دوز 81 میلی گرم آسپیرین مصرف کنید باعث کاهش قند خون می‌شود) و مصرف الکل (الکل مانع آزادسازی گلوکز توسط کبد می‌شود) هم باعث کاهش قند خون می‌شود. علائم کاهش قند خون به آسانی قابل تشخیص هستند.

تپش قلب

عرق کردن

رنگ پریدگی

اضطراب

بی حسی لب‌ها و نوک انگشتان دست و پا

خواب آلودگی

گیجی

سردرد

ناشمرده صحبت کردن

کتواسیدوز دیابتی: گاهی آن را با اصطلاح DKA نشان می‌دهند و گاهی اولین نشانه‌ی ابتلای فرد به دیابت نوع اول است و می‌تواند یکی از عوارض جدی کمبود انسولین باشد. علائم کتواسیدوز دیابتی این موارد هستند:


دفع ادرار مکرر

عطش

درد شکمی

کاهش وزن

احساس بوی میوه در نفس (در واقع این بوی کتون‌هایی است که در بدن آزاد می‌شوند)

بدن سرد

گیجی

ضعف

اگر فکر می‌کنید که مبتلا به کتواسیدوز دیابتی هستید می‌توانید برای تائید آن با دو روش از خودتان در خانه آزمایش بگیرید.


میزان قند خون بدنتان را اندازه بگیرید.

از نوار کتون برای تست کتون موجود در ادرار استفاده کنید.

عوارض بلند مدت دیابت

با کنترل مرتب میزان قند خون می‌توانید از عوارض بلند مدت دیابت نوع اول جلوگیری کنید. اگر از عوارض کوتاه مدت آن جلوگیری می‌کنید می توانید کارهایی را انجام دهید که از عوارض بلند مدت آن هم جلوگیری کنید.


این عوارض در طی سال‌های متمادی رشد می‌کنند معمولا در ظرف 10 سال و همه‌ی آنها بستگی به چگونگی تاثیر میزان قند خون بر روی رگ های خونی دارند. کنترل نکردن قند خون با گذشت زمان به رگ‌های خونی کوچک و بزرگ آسیب می‌رساند. آسیب به عروق خونی کوچک باعث بیماری میکروواسکولار (تخریب عروق خونی کوچک) و آسیب به عروق خونی بزرگ باعث بیماری ماکروواسکولار (تخریب عروق خونی بزرگ می‌شود).

Image result for ‫دیابت نوع اول‬‎

عوارض بیماری میکروواسکولار: بیماری‌های چشم، کلیه و عصب

چشم‌ها: دیابت نوع اول باعث بیماری آب مروارید و رتینوپاتی در چشم‌ها می‌شود.


کلیه‌ها: اگر بیماری کلیه (آن را نفریت کلیه هم می‌نامند) درمان نشود باعث انجام دیالیز یا پیوند کلیه می‌شود. کنترل نکردن دیابت باعث می شود که کلیه‌ها درست کار نکنند بنابراین کلیه‌ها نمی‌توانند خون را تصویه کنند.


عصب ها: آسیب عصب‌ها بوسیله ی دیابت را نوروپاتی دیابت می‌نامند. عروق خونی کوچک مسئول تغزیه‌ی عصب‌ها هستند، اگر این عروق در اثر دیابت آسیب ببینند عصب‌ها هم دچار آسیب می‌شوند.


عوارض بیماری ماکروواسکولار: قلب

دیابت نوع اول بر روی عروق خونی بزرگ تاثیر گذاشته و باعث تجمع پلاک‌های آترومی در رگ‌های خونی شده که این عامل خود خطر حمله‌ی قلبی را افزایش میدهد.

Image result for ‫دیابت نوع اول‬‎

درمان دیابت نوع اول

دیابت نوع اول را باید با انسولین دریافت کرد. انسولین را باید در زیر پوست و در چربی تزریق کرد تا وارد جریان خون بشود و در دسترس تمامی سلول‌هایی که به آن نیاز دارند قرار بگیرد. انسولین به صورت قرص خوراکی وجود ندارد زیرا شیره‌ی معده آن را از بین می‌برد. بخاطر داشته باشید که انسولین مانند تمام هورمون‌های دیگر بدن نوعی پروتئین با ساختار سه بعدی مهمی است که اسید معده می تواند آن را از بین ببرد. حتی اگر این پروتئین بتواند از معده جان سالم بدر ببرد، آنزیم‌های سری گوارشی در  لوزالمعده این مولکول‌های پروتئین را هضم می‌کنند. دانشمندان به دنبال راه های جدیدی برای انتقال انسولین به بدن هستند. انسولین تنفسی هم برای استفاده موجود است اما قبل از آن باید تست ریه انجام شود و پس از آن به درستی کار خواهد کرد. انسولین تنفسی به همراه غذا مصرف می‌شود. اما هنوز تزریق بهترین روش برای تاثیر بلند مدت انسولین است. امروزه تزریق زیرپوستی رایج‌ترین روش است و پمپ انسولین بیشتر مورد پسند قرار گرفته است.


رژیم غذایی دیابت نوع اول

برای کنترل دیابت نوع اول خوردن غذای مناسب در زمان مناسب دارای اهمیت بسیاری است. حفظ توازن صحیح یک چالش است و انجام این کار در کنار فعالیت و تزریق انسولین ضروری می باشد. کربوهیدرات ها بخش حیاتی یک رژیم غذایی متعادل هستند. اما برای افراد مبتلا به دیابت نوع اول بخاطر روش تبدیل آنها به گلوکز از اهمیت بیشتری برخوردارند. دو دسته کربوهیدرات وجود دارند. کربوهیدرات شکر و کربوهیدرات نشاسته. کربوهیدرات شکر همان طور که می‌دانید در غذاهای شیرین وجود دارند. کربوهیدرات نشاسته در غذاهای رایجی مانند سیب‌زمینی، نان، پاستا و حبوبات وجود دارند. کربوهیدرات مورد نیاز برای هر فرد متفاوت است. این مقدار به وزن فرد، میزان فعالیت و سن فرد بستگی دارد. درنهایت، ممکن است به شما توصیه شود که کربوهیدرات‌های نشاسته دار را به اندازه‌ی یک سوم غذا و نوشیدنی خود دریافت کنید. مقدار کربوهیدراتی که به گلوکز تبدیل می‌شود باید با دوز مناسبی از انسولین ترکیب شود تا مانع بالا رفتن یا پایین آمدن سطح قند خون در بدن بشود. پیشنهاد می‌شود روالی روزمره را برای مصرف کربوهیدرات پیش بگیرید بنابراین هر روز مقدار مشخص در زمان مشخص خورده می‌شود. همچنین پیشنهاد می‌شود سه وعده در روز غذا مصرف کنید. صبحانه، ناهار و شام زود موقع. کسانی که از پمپ انسولین یا چند تزریق انسولین در روز استفاده می‌کنند بهتر است کمی در تغییر روش خود انعطاف پذیر باشند و از روشی به نام شمارش کربوهیدرات استفاده کنند.

http://drgholampour.ir/

کلسترول بالا و رژیم TLC


t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/


رژیمTLC ، مخففTherapeutic Lifestyle Changes می باشد که به معنای " تغییرات درمانی شیوه زندگی " است. در این برنامه فعالیت بدنی افزایش و مصرف چربی اشباع کم و کلسترول بد (LDL- کلسترول) کاهش می یابد و وزن بدن نیز کنترل می شود. با رعایت این رژیم احتمال حمله مجدد قلبی و سایر عوارض بیماری قلبی کم می شود.

تغذیه به روشTLC

اگرLDL- کلسترول شما بیشتر از حد طبیعی بود، بایستی فوراً رژیم غذاییTLC را اجرا کنید. این رژیم باعث کاهشLDL- کلسترول و احتمال بیماری قلبی می شود. اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید، این برنامه احتمال سکته قلبی مجدد و سایر مشکلات قلبی را کاهش می دهد.

در رژیمTLC باید به روش زیر عمل کنید:

- کمتر از %7 کالری روزانه تان را از چربی اشباع تامین کنید. کاهش چربی اشباع مهمترین تغییر غذایی در جهت کاهش کلسترول است.

- روزانه کمتر از 200 میلی گرم کلسترول مصرف کنید.

- کالری روزانه خود را طوری تنظیم کنید که در وزن طبیعی باقی بمانید.

اگرLDL- کلسترول شما همچنان بالا بود و با رژیمTLC کاهش نیافت ، باید مجدداً به پزشک و متخصص تغذیه مراجعه کنید. در این صورت احتمالاً در کنار رژیمTLC ، باید از داروهای کاهش دهنده کلسترول استفاده کنید. فراموش نکنید که حتی با مصرف دارو، به رژیمTLC نیز نیاز دارید.

موقع طبخ غذا چربی اشباع کمی استفاده کنید.

اگر چه تهیه یک غذای سالم زحمت بیشتری دارد،  ولی در عوض فواید بسیاری برای سلامتی انسان دارد. در زیر برخی نکات برای کاهش چربی اشباع و کلسترول، آورده شده است. رعایت این نکات به کاهش میزانLDL- کلسترول و خطر بیماری قلبی و نیز بهبود سلامتی افراد کمک می کند. رعایت این نکات بخصوص برای افرادی که از رژیمTLC پیروی می کنند، مفید است.

مصرف گوشت قرمز، مرغ و ماهی

چربی گوشت قرمز را کاملاً از آن جدا کنید. گوشت قرمز را به تکه های متوسط تقسیم کنید. پوست و چربی مرغ را کاملاً جدا کنید.

به جای سرخ کردن گوشت، از روش آب پز و کباب کردن استفاده کنید. برای سرخ کردن غذا از ماهیتابه نسوز و مقدار بسیار کمی روغن استفاده کنید.

سوسیس، کالباس و غذاهای گوشتی آماده و پر چرب را کمتر مصرف کنید.

مصرف تخم مرغ و لبنیات

به جای خامه یا شیر پرچربی از شیر کم چربی استفاده کنید. به جای پنیر و ماست معمولی از پنیر و ماست کم چرب استفاده کنید. عضی افراد طعم لبنیات کم چربی را نمی پسندند. باید توجه داشت که در زندگی کم تحرک امروز استفاده از لبنیات پر چرب، نتیجه ای جز بالا رفتن چربی های خون را نخواهد داشت. تجربه نشان داده است حتی این گونه افراد پس از مدتی ،به طعم لبنیات کم چرب علاقه مند می شوند.

زرده تخم مرغ را کم مصرف کنید. سفیده تخم مرغ چربی یا کلسترول ندارد، بنابراین می توانید از آن استفاده کنید. در بسیاری از دستورهای غذایی به جای یک عدد تخم مرغ کامل می توانید از دو عدد سفیده تخم مرغ استفاده کنید.

از روغن گیاهی مایع که چربی ترانس ندارد یا میزان آن کم است، استفاده کنید (چربی ترانس نوعی چربی خوراکی است که کلسترول بد "LDL" را بالا می برد).

خورش و سوپ ها

پس از پخت خورش و سوپ، آن را در یخچال خنک کنید و چربی را از بالای آن جمع کنید. در مورد غذاهای کنسرو شده نیز می توانید همین کار را انجام دهید. می توانید غلظت خورش های کم چرب را با آرد گندم و آرد ذرت بیشتر کنید.

در پخت غذای خود بیشتر از برنج، نخود، باقلا و غلات سبوس دار استفاده کنید. برای طعم دادن به غذا از تکه های کوچک گوشت استفاده کنید.

وقتی خودتان نمی توانید غذا بپزید

برچسب غذایی موادغذایی آماده را بخوانید و آنهایی را که چربی اشباع و کلسترول کمتری دارند، انتخاب کنید. اگر غذایی که خریده اید ، سبزی، میوه و غلات ندارد، این مواد غذایی را در کنار غذای خود مصرف کنید.

از غذاهای کباب شده که چربی اشباع، چربی ترانس، چربی هیدروژنه و کلسترول کمی دارند، استفاده کنید ( چربی ترانس یا اسیدهای چرب ترانس، هنگام جامد کردن روغن گیاهی تشکیل می شود) . غذاهایی که چربی ترانس زیادی دارند، کلسترول را بالا می برند.

برچسب غذاها را بخوانید و برای آنکه چربی ترانس کمی دریافت کنید، مصرف غذاهایی را که روغن هیدروژنه یا نیمه هیدروژنه ( جامد) دارند ، کاهش دهید. به خاطر داشته باشید که حتی غذاهای کباب شده بدون چربی و بدون کلسترول  ممکن است کالری زیادی داشته باشند، بنابراین مراقب مصرف کالری خود نیز باشید.

غذای خارج از منزل

با اندکی دقت و برنامه ریزی می توانید غذای سالمی در خارج از منزل میل کنید.

در اینجا توصیه هایی ذکر می شود:

- مشتری شمایید. چیزی را سفارش دهید که می خواهید. بسیاری از رستوران ها به تقاضای شما احترام می گذارند. در هر حال با سفارش دادن چیزی از دست نمی دهید.

- تا جایی که می توانید غذای  کمی سفارش دهید.

- سوال کنید. هرگز برای پرسش در مورد نحوه تهیه غذاها تردید نکنید.

- بپرسید که :

1- آیا به جای خامه یا شیر پرچرب، شیر کم چرب یا بدون چربی سرو می شود؟

2- روغن استفاده شده از چه نوعی است؟( انواعی را که دارای چربی اشباع کمتری هستند مانند روغن آفتابگردان، روغن ذرت و روغن زیتون انتخاب کنید.)

3- آیا چربی مرغ یا گوشت قرمز را جدا می کنند؟

4- از آنها بخواهید به جای اینکه سس را روی غذا یا سالاد بریزند، آن را در کنار غذا برایتان قرار دهند. در این صورت می توانید به مقدار کم و مورد دلخواه خود از آن استفاده کنید.

5- سالاد را فراموش نکنید.

غذاهایی را انتخاب کنید که به روشهای مناسب پخته شده باشند مثل غذاهای آب پز شده، کباب شده و بخار پز. غذاهای پرکالری، پرچرب و دارای چربی اشباع فراون را مصرف نکنید. مراقب مصرف غذاهای سرخ شده باشید.

وعده های غذایی سالم را انتخاب کنید:

صبحانه: میوه تازه، یک لیوان کوچک آب مرکبات، شیر کم چرب یا بی چربی، ماست، نان های تهیه شده از غلات سبوس دار ، املت تهیه شده از سفیده تخم مرغ.

نوشیدنی:

آب، لیمو، چای، آب گوجه فرنگی کم نمک.

نان : بسیاری از نان های تخمیری کم کالری و کم چرب هستند.

پیش غذا:

میوه های تازه، سالاد کم چرب، سوپ باقلا، غذاهای دریایی بخارپز.

غذای اصلی:مرغ پوست گرفته، ماهی، ماکارونی و سبزیجات با سس گوجه فرنگی.

مصرف کره، مارگارین و نمک را هنگام صرف غذا محدود کنید.

سالاد:کاهوی تازه، اسفناج و سایر سبزی های سبز برگ ، سایر سبزیجات تازه، نخود و لوبیا قرمز. سایر مواد غیرسبزیجاتی را مانند تخم مرغ و پنیر را از سالاد حذف کنید. از طعم دهنده های کم چرب یا بدون چربی مانند آب لیمو یا سرکه استفاده کنید.

دسر: میوه تازه ، ماست طعم دار( مثل ماست با طعم توت فرنگی). اگر از قهوه یا چای همراه دسر استفاده می کنید به جای خامه از شیر بدون چربی یا کم چرب استفاده کنید.

Image result for ‫کاهش کلسترول خون بالا‬‎

زبان برچسب ها

یکی از برنامه های موفق در بسیای از کشورهای جهان برای بهبود وضعیت تغذیه مردم و راهنمایی آنها به سمت تغذیه سالم، استفاده از برچسب های غذایی است. خوشبختانه این کار در ایران نیز در حال اجراست. در حال حاضر برچسب هایی نظیر میزان چربی شیر و ماست و پنیر، روغن بدون کلسترول، نوشابه بدون قند و یا میزان انرژی موادغذایی مختلف نظیر انواع کنسرو ماهی در کشور ما نیز رایج شده است. متاسفانه برچسب نمک هنوز در ایران انجام نشده است.

برچسب مواد غذایی به ما کمک می کند تا مواد کم چرب، کم سدیم، کم کلسترول و کم کالری را انتخاب کنیم.

میزان چربی مواد غذایی را بسنجید

اینکه هر فردی مجاز به استفاده از چه میزان چربی است، بستگی به میزان کالری دریافتی روزانه اش دارد. اگر کلسترول خونتان بالا نیست یا بیماری قلبی ندارید، چربی اشباع غذای شما بایستی کمتر از %10 کالری روزانه تان باشد و کل چربی دریافتی نباید کمتر از %30 باشد. جدول زیر حداکثر میزان چربی اشباع و کل چربی مورد نیاز را بسته به میزان کالری دریافتی روزانه نشان می دهد.

اگر کلسترول بالا دارید یا مبتلا به بیماری قلبی هستید، میزان چربی اشباع مورد نیاز شما متفاوت خواهد بود. نوع تغذیه در رژیمTLCرا ببینید. بر چسب مواد غذایی را چک کنید تا میزان چربی استفاده شده را (هم چربی اشباع و هم چربی کل) در هر واحد ببینید.

چربی اشباع (%9)

کل چربی مجاز (%30 کالری)

کالری مصرفی روزانه

13 گرم یا کمتر

40 گرم

1200

18 گرم یا کمتر

53 گرم

1600

22 گرم یا کمتر

67 گرم

2000

24 گرم یا کمتر

73 گرم

2200

28 گرم یا کمتر

83 گرم

2500

31 گرم یا کمتر

93 گرم

2800

میان وعده های سالم

بسیاری از مردم عادت دارند، در بین سه وعده اصلی غذا نیز چیزهایی بخورند. این غذاها را میان وعده می نامند. کنترل میان وعده ها یکی از اصول تغذیه سالم است. بسیاری از میان وعده ها مثل انواع شیرینی، کلوچه و چیپس دارای چربی اشباع، چربی ترانس، کلسترول، سدیم و کالری بالایی هستند/ اما این به این معنا نیست که مجبور هستید میان وعده ها را به کلی حذف کنید. غذاهایی را که در زیر فهرست شده، می توانید بعنوان میان وعده در نظر داشته باشید. اما به خاطر داشته باشید ممکن است این میان وعده ها در ضمن اینکه چربی کمی دارند، دارای کالری زیادی باشند. بنابراین مراقب میزان خوردن خود باشید. بخصوص وقتی که در حال کاهش وزن اضافی خود هستید.

چند میان وعده کم چرب و سالم

آبمیوه %100 طبیعی

شیر بدون چربی یا کم چرب

ماست کم چرب و شربت یخ زده

شیرینی های کم چرب

کلوچه های کم چرب خصوصا انواع کم نمک

شیرینی های خانگی مثل کیک و کلوچه که با روغن مایع گیاهی و کم نمک تهیه شده باشد.

انواع میوه تازه یا کمپوت میوه هایی که در آب خودشان بسته بندی شده است.

هویج، کرفس و موارد مشابه

چوب شور کم سدیم، پف فیل بی نمک و بی کره.

مقدار هر واحد غذایی چیست؟

هرم غذایی نشان می دهد که روزانه باید چند واحد از هر گروه غذایی را مصرف کنید. اما مقدار هر واحد غذایی چیست؟

در جدول زیر خلاصه ای از مقدار واحد مواد غذایی در گروه های مختلف را آورده ایم.


http://www.tebyan.net

هر واحد معادل

تعداد واحد در روز

گروه های غذایی

یک کف دست ( لواش 4 کف دست ) یا 30 گرم نان

یک لیوان سبوس غلات آماده

نصف لیوان غلات و برنج پخته

11- 6

نان، غلات، برنج، ماکارونی

یک لیوان سبزیجات خام

نصف لیوان سبزیجات پخته

سه چهارم لیوان آب سبزیجات

5- 3

سبزی

یک عدد میوه متوسط

نصف لیوان میوه ریز شده، پخته یا کنسرو شده

سه چهارم لیوان آب میوه

4- 3

میوه

یک لیوان شیر (بدون چربی یا کم چربی)

یک لیوان ماست کم چرب

3- 2

شیر و لبنیات

شصت تا نود گرم گوشت لخم، مرغ یا ماهی پخته

نصف لیوان حبوبات پخته معادل 30 گرم گوشت قرمز

75 گرم همبرگر سویا یا یک عدد تخم مرغ معادل 30 گرم گوشت لخم

30 گرم پنیر معادل 30 گرم گوشت

3- 2

گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و آجیل

غذاهایی را انتخاب کنید که کم چرب، کم کلسترول و دارای چربی اشباع کمی باشند.

به مقدار کم استفاده کنید

چربی، روغن و شیرینی ها

پیشگیری از بیماریهای قلبی



t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/



Image result for ‫کاهش کلسترول خون بالا‬‎


خطر ابتلا به بیماری قلب و عروق و بروز حمله قلبی را می‌توان با بوجود آوردن تغییراتی که میزان کلسترول خون را پایین بیاورد، کاهش داد. توجه به این نکته ضروری است که به ازای هر یک درصد کاهش در مقدار کلسترول خون، درصد خطر بیماری قلبی کاهش می‌یابد. برای مثال پایین آوردن کلسترول خون به میزان 5-2 درصد می‌تواند خطر حمله قلبی را تا 30 درصد کاهش دهد. اکثر افراد می‌توانند مقدار کلسترول خون خود را تا میزان مطلوب پایین بیاورند. مقدار کلسترول خون اساساً تحت تاثیر مواد غذایی مصرفی و زمینه ارثی مقدار کلسترول خون می‌باشد. خوردن غذاهایی که چربی‌های اشباع زیادی دارند، بیش از هر چیز شما را در خطر بالا رفتن کلسترول خون قرار می‌دهند. کاهش کلسترول خون با کاهش دریافت کلسترول و چربی رژیم (مخصوصا چربی اشباع)، افزایش مصرف فیبرهای غذایی محلول و ثابت نگه‌داشتن وزن در حد ایده‌آل امکان‌پذیر است.

Image result for ‫کاهش کلسترول خون بالا‬‎

چربی های اشباع در روغن جامد، گوشت ها مخصوصاً در گوشت قرمز مانند گوشت گوسفند و گوساله؛ و در لبنیات مانند خامه و کره وجود دارد. بعضی از محصولات قنادی مثل پای ها، کیک ها و کلوچه ها نیز می توانند حاوی مقادیر زیادی چربی های اشباع باشند. همراه با کاهش مصرف چربی های اشباع، لازم است غذاهای غنی از کربوهیدرات ها را بیشتر مصرف کنید؛ مثل سبزیجات، میوه ها، نان و غلات سبوس دار، غلات صبحانه‌.

کاهش کلسترول خون با کاهش دریافت کلسترول و چربی در رژیم غذایی (مخصوصا چربی اشباع)، افزایش مصرف فیبرهای غذایی محلول و ثابت نگه‌داشتن وزن در حد ایده‌آل امکان‌پذیر است.

باید به خاطر داشت که اگر شما اضافه وزن دارید و مقدار کلسترول خونتان بالاست، کاهش وزن می‌تواند به پایین آوردن کلسترول خون شما کمک کند. برای کسانی که به درمان پیشرفته تری نیاز دارند، درمان های دارویی مؤثر در دسترس می‌باشد.

مصرف منابع محتوی فیبر موجب کاهش کلسترول خون می شوند. انواع مختلف فیبرها (مواد غیر قابل هضم) درمواد غذایی گیاهی موجودند. ولی نوعی از فیبر که بیشترین اثر را بر کاهش کلسترول خون دارد ، فیبر محلول نام دارد که منابع غنی از آن عبارتند از : سیب ، گلابی ، مرکبات  مثل پرتقال ، لیمو  و گریپ فروت  ، توت فرنگی  ،  هویج  و غلات سبوس دار .

سبوس جو یک منبع غنی از فیبر محلول می‌باشد. نکته‌ای که درباره این ماده مطرح است این است که به نظر می‌رسد این ماده کلسترول بد یا LDL را که سبب رسوب چربی در سرخرگ ها می شود ،کاهش می دهد، ولی سطح کلسترول خوب یا HDL را بالا می‌برد. غذاهای دیگر غنی از فیبرهای محلول شامل انواع لوبیا، عدس و بعضی از میوه‌ها می‌باشند. از آنجا که تمام این غذاها هم کم‌چرب و هم دارای فیبر بالایی هستند، مصرف روزانه آنها مفید است.

انواع چربی های خون

آیا تا به حال فکر کرده اید که آزمایش اندازه گیری چربی خون چیست؟

آیا می دانید کلسترول ، HDL ، LDL و تری گلیسیرید چیستند؟

آیا می دانید کلسترول چگونه به وجود می آید؟

Image result for ‫کاهش کلسترول خون بالا‬‎

منابع کلسترول

کلسترول به دو طریق در بدن به وجود می آید:

1- بدن خودش کلسترول می سازد. بیشترین کلسترول را کبد می سازد و مقدار آن، روزانه در حدود 1000 میلی گرم می باشد.

2- کلسترول وارد شده به بدن، از طریق خوردن مواد غذایی از جمله: گوشت قرمز، مرغ، ماهی و لبنیات. انجمن قلب آمریکا توصیه کرده است که هر فرد باید روزانه کمتر از 300 میلی گرم کلسترول مصرف کند تا دچار بیماری نشود.

Image result for ‫کاهش کلسترول خون بالا‬‎

لازم به ذکر است که میوه ها ، سبزیجات، روغن های گیاهی، غلات و آجیل دارای کمترین مقدار کلسترول و زرده تخم مرغ و گوشت ها دارای بیشترین مقدار کلسترول هستند.

بدن ما نیاز به کلسترول دارد تا بتواند اعمال خود را به درستی انجام دهد.

 

کلسترول، HDL، LDL و تری گلیسیرید

* کلسترول در خون حل نمی شود و توسط لیپوپروتئین ها وارد سلول می شود و از آن خارج می گردد. (لیپوپروتئین ترکیبی از پروتئین و چربی است و چربی را در خون حمل می کند.) وجود کلسترول در کبد، نخاع و مغز ضروری است. کلسترول در ساخت و نگه داری سلول ها، برخی هورمون ها، ساخت ویتامین D و جذب ویتامین های محلول در چربی نقش دارد. مقدار مناسب کلسترول کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر است.

*HDL  یا لیپوپروتئین با چگالی بالا به نام "کلسترول خوب" معروف می باشد.  HDL دارای مقدار زیادی پروتئین و مقدار کمی کلسترول می باشد. این نوع لیپوپروتئین، کلسترول را از خون برمی دارد و به کبد می برد.

HDL از قلب محافظت می کند و مقدار کم آن ( کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر) در خون می تواند یکی از عوامل ایجاد بیماری های قلبی باشد. مقدار مناسب HDL برابر و یا بیشتر از 60 میلی گرم در دسی لیتر می باشد.

* LDL یا لیپوپروتئین با چگالی کم به نام "کلسترول بد" شناخته می شود. LDL دارای مقدار زیادی کلسترول و مقدار کمی پروتئین می باشد. وظیفه LDL حمل کلسترول و دیگر چربی ها در خون است.

افزایش LDL در خون می تواند باعث باریک و سخت شدن رگ های تغذیه کننده ی قلب و مغز و به دنبال آن بروز بیماری های قلبی و مغزی شود. مقدار مناسب LDL کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر است.

منابع تری گلسرید

* تری گلیسیرید، همان چربی است که در غذا وجود دارد. اگر کالری زیادی وارد بدن شود، بدن مقدار اضافی کالری را به تری گلیسیرید تبدیل کرده و در سلول های چربی ذخیره می کند. چاقی و اضافه وزن، عدم تحرک ، سیگار کشیدن، مصرف الکل و داشتن رژیم غذایی پرکربوهیدرات از عوامل افزایش دهنده تری گلیسیرید خون می باشد. مقدار مناسب تری گلیسیرید کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر می باشد.

Image result for ‫کاهش کلسترول خون بالا‬‎

فردی که دارای تری گلیسیرید بالاست، LDL بالا و HDL پایینی خواهد داشت.

برخی از آزمایش ها برای اندازه گیری کلسترول خون

1- نسبت HDL به  LDL: به طور مثال اگر شخصی مقدار HDL خونش 50 میلی گرم در دسی لیتر باشد و مقدارLDL  آن 150 میلی گرم بر دسی لیتر باشد، نسبت HDL به  LDL برابر 0/33 خواهد شد. اگر نسبت HDL به  LDL بالاتر از 0/4باشد، نشان دهنده این است که شخص در حالت طبیعی قرار دارد.

2- نسبت  LDLبه  HDLرا باید به میزان 2/5 به 1 برسانیم تا از نازک شدن رگ ها جلوگیری نماییم.

3- نسبت کلسترول به HDL به این ترتیب است که اگر شخصی مقدار کلسترول کامل خونش 200 میلی گرم بردسی لیتر باشد و مقدار HDL  آن شخص 40 میلی گرم بر دسی لیتر باشد، نسبت کلسترول به HDL آن برابر 5 به 1 خواهد بود. برای جلوگیری از بیماری قلبی باید این نسبت را به کمتر از 3/5 به 1 برسانیم.

بیماری قلبی

برای کاهش مقدار LDL چه باید کرد؟

* از مصرف زیاد چربی ها و کلسترول دوری کنید.

* از افزایش کالری دریافتی بپرهیزید.

* تحرک و فعالیت بدنی را زیاد کنید.

* وزن خود را ثابت نگه دارید.

برای افزایش مقدار HDL به این نکات توجه کنید:

- 3 بار در هفته و هر بار حداقل 20 دقیقه ورزش کنید.

- از مصرف چربی های اشباع (گوشت ها و لبنیات پرچرب) و هیدروژنه (روغن نباتی جامد) دوری کنید.

- سعی نکنید با رژیم های لاغری بسیار کم کالری، وزن خود را سریعا کاهش دهید. بلکه اجازه دهید تا با رژیم غذایی صحیح، وزنتان کم شود.

برای کاهش کلسترول خون این موارد را رعایت کنید:

1- به جای تماشا کردن تلویزیون و انجام بازی های کامپیوتری ، در تیم های ورزشی شرکت کنید و یا به کلاس های ورزشی بروید. به طور کلی، از یکجا نشستن جدا دوری کنید.

2- تنقلات پُرکالری  و چرب و غذاهای آماده را کمتر مصرف کنید.

3- مراقب باشید تا دچار چاقی نشوید.

4- از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.

منابع تری گلسیرید و کلسترول

برای کاهش تری گلیسیرید چه باید کرد؟

* ورزش کنید.

* رژیم غذایی کم چربی داشته باشید.

* از لبنیات کم چرب استفاده کنید.

* چربی های گوشت و پوست مرغ را دور بیاندازید.

* غذای خود را با روغن های گیاهی از قبیل: کانولا ،ذرت و زیتون درست کنید.

* غذاهای پرفیبر را زیاد مصرف کنید.

* از مصرف شیرینی و نوشیدنی های شیرین خودداری کنید.

* از نوشیدن الکل دوری کنید.

* پُرخوری نکنید.

* با چنگال و آهسته غذا بخورید و غذایتان را خوب بجوید تا به معده تان فرصت دهید به شما بگوید که دیگر سیر شده اید!

* وزن خود را متعادل نمایید.

"همیشه سالم و تندرست باشید."

Image result for ‫کاهش کلسترول خون بالا‬‎

اعمال تغییرات زیر در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش مقدار کلسترول خون کمک کند.

* به جای غذاهای سرخ شده، از کباب شده استفاده کنید.

* چربی های اضافی را از خوراک ها و غذاهای گوشتی حذف کنید.

* بجای پنیر چرب از انواع کم چربی استفاده کنید.

* سعی کنید به جای خامه از ماست کم چربی استفاده کنید.

* به جای شیر پرچرب از شیر کم‌چربی استفاده کنید.

* مصرف شیرینی ها، پای ها، کلوچه ها و کیک ها را محدود کنید.

* از قسمت‌ های کم چرب گوشت استفاده کنید و تمام چربی های قابل رویت را جدا کنید و از مرغ و ماهی بیشتر از گوشت قرمز استفاده کنید.

* مصرف سبزیجات، حبوبات و بقولات مانند انواع لوبیا و عدس و غیره را افزایش دهید.

آنچه مسلم است هیچ یک از مواد غذایی به خودی خود مضر نمی‌باشند، بلکه ترکیب غلط آن‌ها در یک رژیم غذایی نامناسب است می تواند مشکل آفرین شود.

مصرف منابع محتوی فیبر محلول موجب کاهش کلسترول خون می شوند که منابع غنی از آن عبارتند از : سیب، گلابی، مرکبات مثل پرتقال، لیمو و گریپ فروت ، توت فرنگی ، هویج و غلات سبوس دار .


توصیه هایی خاص برای کاهش کلسترول:

آنچه شما باید انجام دهید، بدین ترتیب است :

1 ) هر روز حتماً 2 عدد سیب یا پرتقال ، چند عدد توت فرنگی خصوصاً پس از غذا میل کنید که باعث کاهش جذب کلسترول مصرف شده با غذا می شود.

2 ) حتماً در کنار غذا، سبزی خوردن و یا سالاد تهیه شده با هویج زیاد و روغن زیتون ( یک قاشق غذاخوری) را میل کنید.

3 ) مصرف تخم مرغ را به هفته ای 3 عدد کاهش دهید، زیرا حذف کلی کلسترول ، تولید داخلی آن را افزایش می دهد.

4 ) میگو و امعاء و احشاء گوسفند مثل: دل و جگر و قلوه ، کله پاچه و مغز و را اصلاً مصرف نکنید .

5 ) مصرف خامه و کره ممنوع است، زیرا باعث افزایش تولید کلسترول در بدن می شوند. به علاوه ازروغن های حیوانی و روغن های جامد پرهیز کنید .

6 ) از نان سبوس دار استفاده کنید.

7 ) از ماست و شیر کم چرب استفاه کنید.

8) در بین روغن های گیاهی فقط روغن نارگیل  و روغن نخل (PALM OIL) دارای مقدار زیادی چربی اشباع هستند و جزء چربی های اشباع طبقه بندی می شوند. به همین دلیل افراد دچار کلسترول خون بالا و بیماران قلبی نباید روغن نارگیل و روغن پالم(نخل) را مصرف کنند.

Image result for ‫کاهش کلسترول خون بالا‬‎

چه تغییرات دیگری باید انجام گیرد؟

علاوه بر این که یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند نقش مهمی‌ در کاهش بیماری قلبی داشته باشد، موارد دیگری نیز وجود دارد که باید رعایت آنها را کرد. پس برای اینکه قلبی سالم داشته باشید:

ـ سیگار را ترک کنید.

ـ وزنتان را در محدوده مطلوب و ایده آل نگه دارید.

ـ استرس نداشته باشید.

ـ به طور مرتب ورزش کنید.

http://www.tebyan.net/

از کاشت مژه و ناخن مصنوعی چه می دانید؟


بدون تردید داشتن مژه های پُر پشت در زیبایی چهره ی انسان اهمیت فوق العاده ای دارد.

مژه های پُر پشت بر زیبایی چشم ها افزوده و در کنار سایر عناصر صورت مانند ابروها، خط موی پیشانی، گونه، بینی، لب ها و چانه، تصویر منحصر به فردی به چهره ی انسان می بخشند.

از طرفی فقدان مژه در ظاهر شخص تأثیر منفی می گذارد. شایان ذکر است که از نظر آناتومی نقش مژه ها در انسان و حیوانات حفاظت از چشم ها در برابر گرد و خاک است.

Image result for ‫مضرات مژه مصنوعی‬‎

بیشتر مراجعه کنندگان جهت کاشت مژه مصنوعی خانمهایی هستند که مژه هایی سالم و طبیعی دارند و صرفا برای افزایش اندازه و رنگ مژه ها و پر پشتی آنها اقدام به چنین کاری می کنند.

بعضی از افراد نیز دچار اختلال خود زشت بینی یا Body dysmorphic disorder هستند که بهتر است قبل از انجام این کار مشاوره با روان پزشک داشته باشند. چرا که این افراد تصویر معیوبی از ظاهر خود در ذهن دارند و دائما برای بهبود وضع ظاهری خود به اقدامات زیبایی متعدد متوسل می شوند.

کاشت مژه در واقع چسباندن مژه مصنوعی به وسیله چسبهای مخصوص بسیار قوی است که به راحتی قابل کندن نباشد.


بعضی از عوارض جانبی که توسط بیماران گزارش شده است عبارتند از:

1- تغییر رنگ پلک در ناحیه اطراف چشم خصوصا تیره رنگ شدن پوست در حاشیه پلک

2- تحریک چشم که علائمی از جمله قرمزی، خارش، ورم، سوزش، خشکی و در بعضی موارد پوسته ریزی پلک چشم

3- ریزش مژه چرا که بعضی از مژه های مصنوعی حاوی نمک در ترکیباتشان هستند که می تواند باعث ریزش مژه شود.

Image result for ‫مضرات مژه مصنوعی‬‎

چسبی که مژه ها را می چسباند باعث تحریک پوست پلک شده و زمینه آلرژی چشم را فراهم کند و از طرفی مژه مصنوعی محلی برای تجمع باکتریها و آلودگیها است و خود می تواند کانونی برای انتشار عفونت باشد.

اخیراً استفاده از آنالوگ های پروستاگلاندین در درمان طبی کم پشتی مژه ها مورد توجه قرارگرفته است. معروف ترین این داروها لاتانوپروست latanoprost است که به شکل قطره ی چشمی برای پایین آوردن فشار چشم در گلوکوم مورد استفاده قرار می گیرد.


متخصصان چشم متوجه شده اند که لاتانوپروست موجب تحریک رشد مژه ها و تیره شدن رنگ آن ها می شود بدون این که مژه ی جدیدی بروید. این دارو در حیوانات نیز مورد بررسی قرار گرفته و شاید در آینده در درمان آلوپسی آندروژنتیک نیز به کار رود.

لاتانوپروست خروج مایع از داخل چشم را افزایش داده و فشار داخل چشم را در بیماران مبتلا به گلوکوم کاهش می دهد.


عوارض این دارو عبارت هستند از

: تاری دید، التهاب پلک، تیرگی عنبیه، احساس سوزش، تیره شدن دائمی مژه ها و ضخیم شدن مژه ها.

در حال حاضر کاربرد لاتانوپروست فقط برای گلوکوم مورد بررسی و تأیید قرارگرفته است

و اما در مورد کاشت ناخن مصنوعی:

استفاده از روشهای زیبایی ناخن روز به روز رایجتر میشوند، اما آیا استفادهکنندگان از خطرات این روشها هم باخبرند؟

این روزها در تمام بروشورهای تبلیغاتی آرایشگاهها، بخشی به کاشت ناخن اختصاص دارد که با هزینه های متنوع در آرایشگاهها انجام می شود.

این هزینه تنها صرف یک دوره کاشت ناخن می شود و هر دو هفته یک بار به تناسب بلند شدن ناخنها لازم است که ترمیم انجام شود.


علاوه بر پُرهزینه بودن، کاشت ناخن در زمانی حدود ۲ ساعت انجام میشود. برای این منظور سطح ناخن به وسیله سوهانهای برقی تراشیده میشود تا جایی که تنها لایه بسیار نازکی از ناخن باقی بماند. علت این تراشیدن این است که وقتی از ژل یا پودرهای مخصوص برای فرم دادن به ناخن استفاده میکنند، ظاهری برجسته نداشته باشد.


ناخنهای کاشته شده در مواردی که قابل تشخیص از ناخن طبیعی نیستند و به اصطلاح عامه «خوب کاشته شدهاند»، خطرناکترند و در صورت شکستن ناگهانی، آسیب جدیتری را برای فرد به دنبال دارند، چرا که مواد مصنوعی مورد استفاده برای کاشت ناخن بر روی لایهای متشکل از یک ردیف سلول، چنان محکم چسبیدهاند که اگر در اثر ضربه یا کشیدگی ناگهانی بشکنند یا کنده شوند، بافت زیر ناخن شامل پوست، گوشت و عروق نیز همراه با آنها جدا میشود و آسیب های جدی را به وجود میآورد.


ناخنهای مصنوعی به صورتهای مختلفی از جمله پلاستیکی و کاغذی وجود دارند که بنا به موقعیتهای مناسبتی با چسبهای گوناگون از چسب قطرهای گرفته تا چسب آهن، بر روی ناخن چسبانده میشوند.

اما تزئین ناخنها نیز داستان خودش را دارد و بسیار متنوع و پیچیده است؛ از کاشت ناخن، فرنچ و مانیکور پدیکور و پانچ ناخن گرفته تا لاک و استمپ ناخن.

اما پانچ ناخن دست و پا نیز روش جدیدی است که امسال مورد توجه قرار گرفته است، بدین صورت که پس از سوراخ کردن ناخن، آویزی را بر روی آن میگذارند که بسته به سلیقه افراد از یک نگین کوچک تا آویزهایی به شکل قلب، ستاره و... است و با زنجیرهای نازک به ناخن متصل میشوند.

Image result for ‫ناخن مصنوعی‬‎

خانم ها بیشتر از آقایان به ظاهر و زیبایی ناخنهای خود اهمیت میدهند و پول و زمان زیادی را صرف نگهداری و زیبا نمودن ناخنها میکنند و در بسیاری از موارد، ناخنها نشان دهنده عادات شخصی و بهداشتی افراد هستند.


حالا خطرات این روش چیست؟

استفاده از ناخن های مصنوعی و کاشت ناخن، عوارضی مثل عفونت باکتریایی یا قارچی، اگزمای تماسی و تغییر شکل صفحه ناخن، شکنندگی و حتی از بین رفتن صفحه ناخن را به همراه دارد.

کاشت ناخن های مصنوعی همچنین باعث تغییر رنگ ناخن، التهاب دور ناخن، خط خط شدن و خرد شدن ناخن و کنده شدن لبه آزاد ناخن (انیکولیز) می گردد.

استفاده طولانی مدت از ناخن های کاشته شده یکبار مصرف گرفته تا ناخن های کاشته شده برای استفاده طولانی مدت می تواند باعث واکنش های دردناک و شدید، عفونت پوست اطراف ناخن و شل شدن ناخن می شود.

Image result for ‫مضرات ناخن مصنوعی‬‎


اغلب خانم هایی که از ناخن های مصنوعی و کاشته شده برای زمان طولانی استفاده می کنند، ممکن است مشاهده کنند که ناخن های طبیعی آنها نازک تر و مات تر شده است و در مواردی منجر به عوض شدن جهت و محور ناخن می شوند. اگر اصراری برای استفاده از ناخن های مصنوعی وجود دارد، این ناخن ها باید هر 3 ماه یک بار برداشته شوند تا اجازه داده شود ناخن های طبیعی استراحت کنند. افزایش طول ناخن ها ممکن است به وسیله ناخن های پلاستیکی که کل ناخن یا انتهای انتهای ناخن را می پوشاند انجام شود. این هستند که ماده ای حساسیت زاست و ممکن است ناخن های مصنوعی با چسب هایی چسبانده می شوند که حاوی متاآکریلات است باعث شکاف و ترک ناخن شود.

Image result for ‫مضرات ناخن مصنوعی‬‎

پوشاندن ناخن ها به وسیله چسب به دلیل وجود آکریلات در ترکیبات آنها از لحاظ طبی و پزشکی عوارضی نظیر پوسته ریزی، تغییر بافت ناخن و عفونت های قارچی به خصوص کاندیدا را به وجود می آورد و به جز در افرادی که بافت ناخن در آنها به دلیل ژنتیکی یا بیماری از بین رفته است، توصیه نمی شود.

بر اساس گزارش های موجود، چسب هایی که برای چسباندن ناخن های مصنوعی به کار می روند، به دلیل آزاد کردن سم سیانید و بخار ناشی از آن می تواند باعث مسمومیت و حتی فوت افراد آرایشگر شود.

http://www.drnilforoushzadeh.ir/

بیماری‌های ناخن و درمان آن

Image result for ‫راه هایی برای داشتن ناخن و موهای سالم‬‎

 

یکی ازشایع‌ترین بیماری‌های ناخن، خشکی و شکنندگی ناخن و همچنین ریش ریش شدن کناره ناخن است که در اثر تماس زیاد با آب، مواد شوینده و شیمیایی ایجاد می شود.

4 روغنی که از شکنندگی ناخن‌ها جلوگیری می‌کند!

بعضی از ناخن‌ها بسیار شکننده هستند که می‌توان با چند راه حل متفاوت آن‌ها را تقویت کرد.

مسعود ملکی متخصص پوست و مو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: بعضی ناخن‌ها بسیار شکننده هستند که می‌توان با چند راه حل متفاوت آن‌ها را تقویت کرد. 

وی افزود: شناکردن و یا شستن ظرف‌ها به دلیل زیاد نگهداشتن دست‌ها در آب در شکنندگی ناخن‌ها موثر است. 

وی ادامه داد: استفاده از روغن‌هایی مثل زیتون، نارگیل، آواکادو و هسته انگور می‌تواند تاثیر زیادی در تقویت ناخن‌ها داشته باشد. 

وی اظهار داشت: یکی از دلایل شکنندگی ناخن‌ها خشکی بیش از اندازه پوست اطراف ناخن‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود این روغن‌ها در هنگام شب و قبل از خواب استفاده شود. 

Image result for ‫راه هایی برای داشتن ناخن و موهای سالم‬‎


شکل ظاهری و سلامت ناخن ها، نشان دهنده وضعیت سلامتی و تغذیه فرد هستند. سوءتغذیه و کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی نه تنها موجب کندی رشد ناخن ها می شوند بلکه موجب آسیب ناخن ها شده و با خشکی و شکنندگی آنها همراه هستند.

بر اساس مطالعات نقش بیوتین که یکی از ویتامین های گروه B به شمار می رود، در سلامتی ناخن به اثبات رسیده است. پژوهشگران در بررسی ارتباط تغذیه و سلامت ناخن ها متوجه شدند افرادی که ناخن های نازک و شکننده داشتند وقتی به مقدار ۲٫۵ میلی گرم (۲۵۰۰ میکروگرم) یا تقریباً ۷۰ برابر مقدار متوسط نیاز روزانه بیوتین مصرف می کردند، ضخامت ناخن هایشان ۲۵ درصد افزایش می یافت. لازم به ذکر است که این دوز را فقط زیر نظر پزشک می توان مصرف نمود.

جگر، کره بادام زمینی، زرده ی تخم مرغ، سویا، غلات سبوس دار و قارچ از جمله منابع غنی بیوتین به شمار می روند و به سلامت ناخن ها کمک می کنند. خشکی و شکنندگی ناخن ها اغلب در میان خانم های خانه دار مشاهده می شود، در این حالت ناخن‌ها لایه لایه و سطح‌ آنها ناهموار می‌شود.

از علل شکنندگی ناخن ها می توان زمینه های ارثی، ضربه های کوچک، خیس و خشک شدن ناخن توسط مواد قلیایی نظیر شوینده ها، کم خونی ناشی از فقر آهن، کاهش روی، کاهش گردش خون محیطی و همچنین استفاده از انواع لاک ها و استون یا مانیکور کردن ناخن ها را نام برد.


بین 10 تا 30 درصد حجم ناخن را آب تشکیل می‌دهد و اگر این آب کمتر از این مقدار شود، شکنندگی ناخن بیشتر می‌شود. حدود 5 درصد ناخن را چربی‌ها تشکیل می‌دهند. هر چه چربی ناخن کمتر شود، قدرت نگهداری آب ناخن کمتر می‌شود و به همین میزان شکنندگی ناخن هم بیشتر می‌شود.

چربی ناخن خانم‌ها در سنین یائسگی و بعد از آن کم می‌شود و به همین دلیل شکنندگی ناخن‌ها بیشتر می‌شود. هر چه انعطاف‌پذیری ناخن کم شود، شکنندگی آن بیشتر می‌شود و چربی و آب از عمده‌ترین عوامل انعطاف‌پذیری ناخن‌ها هستند. بنابراین استفاده کردن از لاک‌پاک‌کن‌ها باعث شکنندگی ناخن‌ها می‌شود چون حین پاک کردن لاک، چربی و آب نیز از سطح ناخن پاک می‌شود. 

مواد شوینده‌ای که خانم‌ها در خانه استفاده می‌کنند فقط چربی را از سطح ناخن برمی‌دارند، ولی باز هم با برداشتن چربی میزان شکنندگی ناخن را بالا می‌برند ناخن‌ها به‌طور متوسط روزی یک‌دهم میلی‌متر رشد می‌کنند، یعنی سه میلی‌متر در یک ماه. 

رشد ناخن‌های پا، یک‌سوم ناخن‌های دست است. بیشترین رشد ناخن در سنین 10 تا 14 سالگی است و بعد از سن 20 سالگی رشد آن کمتر می‌شود.

شکنندگی ناخن‌ها پدیده متداولی است که در 20 تا 30 درصد افراد جامعه، مخصوصا خانم‌های 40 تا 50 ساله، اتفاق می‌افتد. این پدیده همین‌طور در اشخاصی که در محیط کار یا منزل با مواد شوینده زیاد سروکار دارند، شایع‌تر است.

Image result for ‫راه هایی برای داشتن ناخن و موهای سالم‬‎

10علت شکنندگی ناخن‌ها

1- آسیب‌های تکراری: کسی که هر روز با مواد شوینده کار می‌کند، به دلیل اینکه به‌طور روزانه این آسیب به ناخن وارد می‌شود باعث شکنندگی ناخن‌ها می‌شود.

2- بلندی ناخن‌ها ارتباط مستقیم با شکنندگی ناخن دارد. هر چه ناخن بلندتر باشد، شکنندگی آن بیشتر است و به کسانی که این مشکل را دارند توصیه می‌کنم که همیشه ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارند.

3- شغل افراد: نجارها، کفاش‌ها، آهنگرها و پزشک‌ها (چون از حلال‌ها استفاده می‌کنند) معمولا شکنندگی ناخن را تجربه می‌کنند.

4- لاک زدن و پاک کردن مداوم: لاک‌ باعث شکنندگی ناخن نمی‌شود ولی کسانی که با فاصله زمانی خیلی کم لاک خود را با استون پاک می‌کنند، در معرض آسیب ناخن هستند چون استون ماده حلال است. ناخن های دست و پا

5- سن و سال هم ارتباط مستقیم با شکنندگی ناخن دارد. هر چه سن بالاتر و فرد مسن‌تر باشد، شکنندگی ناخن بیشتر می‌شود. در خانم‌ها چون ناخن آنها نازک‌تر است، شکنندگی ناخن‌ها بیشتر است.

 6- بیماری‌های پوستی: بعضی بیماری‌های پوستی هم موجب شکنندگی ناخن می‌شوند. کسانی که مشکل خشکی پوست دارند شکنندگی ناخن هم دارند.

7- کسانی که کمبودهای تغذیه‌‌‌ای دارند، مخصوصا کسانی که دچار کمبود آهن یا روی هستند یا ویتامین‌های A، B، C، D و E را کمتر دارند در معرض شکنندگی ناخن هستند.

8- کم خونی ناشی از فقر آهن نیز باعث شکنندگی ناخن می شود. کم خونی وضعیتی است که در آن، تعداد یا اندازه گلبول های قرمز یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی‌اکسیدکربن بین خون و سلول ها دچار اختلال می شود.

9- مشکلات غده تیروئید مثل کم کاری تیروئید.

10- انجام کارهای زیبایی بر روی ناخن ها مثل مانیکور کردن یا استفاده از ناخن مصنوعی یا کاشت ناخن نیز باعث شکنندگی ناخن می شود.


8- توصیه برای استحکام ناخن‌ها

1- ناخن‌های خود را بلند نگه ندارید و اگر ناخن‌های خود را به صورت چهارگوش بچینید، معمولا شکنندگی آنها کمتر می‌شود.

2- از عوامل شکنندگی ناخن مانند تماس مستقیم با شوینده‌ها پرهیز کنید و با دستکش کار کنید، به‌طوری که ابتدا دستکش نخی و روی آن دستکش پلاستیکی بپوشید، و یا از دستکش دولایه استفاده کنید که لایه داخلی آن پوشش نخی داشته باشد، زیرا استفاده از دستکش های پلاستیکی ساده موجب عرق کردن دست ها و نرم شدن ناخن ها و شکنندگی بیشتر آنها می شود. کلسیم حدود یک درصد حجم ناخن را تشکیل می‌دهد و در سفتی و سختی ناخن هیچ‌گونه دخالتی ندارد. پس هیچ‌گاه ناخن در اثر کمبود کلسیم نمی‌شکند

3- از حضور بیش از حد در محیط‌های سرد پرهیز کنید. 

4- ناخن‌ها را چرب و مرطوب نگه دارید. توصیه ما این است که از روغن‌های گیاهی استفاده کنید، مانند روغن زیتون و روغن بادام. هر روز بعد از اینکه دست‌ها را می‌شویید، یک یا دو لایه از این روغن‌ها را به ناخن‌ها بمالید.

5- کِرِم‌های مرطوب و نرم‌کننده هم برای جلوگیری از شکنندگی ناخن‌ها موثر است. هر چه تعداد دفعات چرب کردن ناخن‌ها در روز بیشتر باشد، به همان مقدار شکنندگی ناخن‌ها کمتر می‌شود.

6- سعی کنید کمتر از لاک و استون استفاده کنید.

7- علاوه بر قرار دادن میزان کافی شیر و پروتئین در برنامه غذایی می توانید مقداری ژلاتین نیز در آب میوه مخلوط کرده و میل کنید.

8- اگر دچار کم خونی هستید، آن را درمان کنید.

نکته مهم در درمان کم خونی فقر آهن آن است که باید درمان را تا یکی دو ماه پس از رفع کامل علایم و عوارض ادامه داد تا ذخایر مغز استخوان نیز از آهن سیراب شوند.

http://www.migna.ir/

ویتامین‌های ضروری برای سلامت ناخن‌ها

Image result for ‫راه هایی برای داشتن ناخن و موهای سالم‬‎


پوست-ناخن

اگر موادغذایی سالم بخورید و بهداشت را نیز رعایت کنید، ناخن‌های سالمی خواهید داشت و فراموش نکنید که سلامت ناخن‌ها از نشانه‌های سلامت کلی بدن است.


به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اگر روی ناخن‌هایتان برآمدگی، فرورفتگی یا رنگ غیرطبیعی مشاهده کردید، لازم است که ترکیبات بیشتری از ویتامین‌های ضروری و مکمل‌ها را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. با این حال ممکن است دلیل ناخن‌های مشکل‌دار، یک مشکل جسمی جدی‌تر از کمبود ویتامین‌ها و املاح باشد و به همین دلیل همیشه نباید ویتامین‌ها را جایگزینی برای درمان‌های پزشکی دانست و توصیه می‌شود که حتما با پزشک خود در مورد هر گونه خطرات احتمالی در ارتباط با بروز مشکلاتی در ناخن‌هایتان مشورت کنید.


سلامت مو، ناخن و پوست با نوع تغذیه ارتباط مستقیم دارد. بنابراین برای حفظ سلامت ناخن‌ها از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید که شامل استفاده از همه گروه‌های غذایی از جمله غلات، میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین، لبنیات و چربی‌های سالم می‌شود.


به گزارش ایسنا به نقل از کوتکزنیلز، اگر به رغم داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم هنوز هم ناخن‌هایتان مشکل دارند ممکن است سلامت ناخن‌هایتان تحت تاثیر مشکلات و بیماری‌های دیگری همچون آسیب به عملکرد کبد، مشکلات تیروئیدی و یا کمبود آهن باشد. به طور کلی ویتامین‌های ضروری برای حفظ سلامت و زیبایی ناخن‌ها عبارتند از:


- ویتامین B: کمبود این ویتامین سبب نازک شدن و شکستگی ناخن‌ها می شود و کمبود اسید فولیک نیز که از گروه ویتامین‌های B است می‌تواند سلامت ناخن‌ها را تهدید کند.


- بیوتین: بیوتین نیز در واقع از خانواده ویتامین‌های B و یک ویتامین محلول در آب است یعنی نمی‌توانید آن را در بدن ذخیره کنید. این ویتامین کراتین تولید می‌کند که برای رشد ناخن‌ها لازم است.


- ویتامین A: ویتامین A برای سلامت دندان‌ها، قشر مخاطی و پوست ضروری است. کمبود این ویتامین که به علت ایجاد مشکلاتی در جذب پروتئین، رشد ناخن‌ها را نیز کند می‌کند، ممکن است سبب خشکی و شکنندگی ناخن‌ها یا بروز ناخنک شود. خوردن سبزیجات سبزرنگ یا میوه‌های زرد و نارنجی روشی طبیعی برای دریافت ویتامین A است.


- کلسیم: کلسیم هم برای سلامت و رشد ناخن لازم است. زمانی که یک مکمل کلسیم را انتخاب می‌کنید، حتما مکملی را که حاوی منیزیم و ماده معدنی بورون است استفاده کنید. اگر ناخن‌های سست، شکننده و خشکی دارید، اضافه کردن مقدار بیشتری کلسیم می‌تواند در رشد ناخن‌ها موثر باشد. رژیم غذایی مناسب برای افزودن کلسیم، استفاده از محصولات لبنی است که دارای میزان بالای کلسیم هستند.


- ویتامین C: این ویتامین را همه به عنوان ویتامینی برای بالا بردن سطح ایمنی بدن و مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شناسند اما ویتامین C برای افزایش سلامت عمومی و استحکام بخشی به ناخن‌های سست و بدشکل هم موثر است. کمبود ویتامین C ممکن است باعث نازک شدن و شکنندگی ناخن‌ها و منجر به ناخنک ‌شود. همان طور که حتما می‌دانید مرکبات از غنی‌ترین منابع ویتامین C هستند. خوردن سبزیجات تازه و فلفل قرمز نیز برای دریافت این ویتامین توصیه می‌شود.


- روی (زینک): روی یا همان زینک از املاحی است که در درمان ریزش مو و سستی ناخن‌ها موثر است. زینک به ترمیم بافت‌ها، التیام زخم‌ها و تولید هورمون‌ها کمک می‌کند. همچنین می‌توانید با مصرف لوبیا قرمز، مرغ، برنج و پنیر زینک بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.


- ویتامین E: این ویتامین نه تنها خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد بلکه به دلیل کمک به بهبود گردش خون در تقویت و رشد ناخن‌ها موثر است.

ناخن‌ های سالم با تغذیه‌ سالم

Image result for ‫راه هایی برای داشتن ناخن و موهای سالم‬‎


سلامت ناخن‌ها هم مانند دیگر اعضای بدن در گروی تغذیه‌ مناسب و سالم است. در این مطلب 5 ماده‌ مغذی مناسب و لازم برای سلامت ناخن‌ها را برایتان آورده‌ایم؛ با ما همراه باشید...

مصرف پروتئین به اندازه کافی: ناخن‌ها عمدتاً از پروتئینی به نام کراتین ساخته می‌شوند و اگر در رژیم غذایی روزانه‌ افراد پروتئین کم باشد، ناخن‌ها شکننده و نازک شده و سرعت رشد ناخن‌ها کم می‌شود. رژیم غذایی نامناسب و عاری از پروتئین سبب بروز خطوط سفید رنگی روی ناخن می‌شود. تغییر شکل ناخن‌ها نیز می‌تواند در اثر کمبود پروتئین در بدن باشد. پروتئین به مقدار فراوان در بسیاری از مواد غذایی به ویژه در مواد غذایی گوشتی وجود دارد و اگر رژیم غذایی روزانه ما حاوی مواد گوشتی باشد، پروتئین بدن تأمین شده و نیازی به مصرف پروتئین اضافی نمی‌باشد. زیرا مصرف بیش از اندازه پروتئین نیز می‌تواند سبب بروز بیماری‌های دیگر شود.

صرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C: کمبود ویتامین C در بدن می‌تواند منجر به تغییر شکل ناخن‌ها و کاهش رشد آنها شود. از طرفی وجود ویتامین C در بدن موجب افزایش جذب آهن از مواد غذایی می‌شود. به منظور افزایش دادن اثرات مفید ویتامین C در بدن، می‌توانید مواد غذایی حاوی ویتامین C را با مواد غذایی حاوی ویتامین E مصرف کنید، زیرا ویتامین E نیز یکی دیگر از ویتامین‌هایی است که در سالم بودن و رشد ناخن‌ها موثر است. ویتامین E سبب بهتر شدن جریان خون شده و در نتیجه عمل اکسیژن‌رسانی به ناخن بهتر انجام می‌شود و این امر به نوبه خود سبب تقویت و رشد بهتر ناخن‌ها می‌گردد. ویتامین C و ویتامین E مکمل یکدیگر بوده و اگر با هم مصرف شوند اثرات مفید یکدیگر را تقویت می‌کنند.


مصرف مواد سرشار از ویتامین‌های گروه B:ویتامین بیوتین در تقویت و محکم کردن سُم حیواناتی مانند اسب نقش موثر دارد و از آنجایی که سُم حیوانات نیز از ماده‌ای به نام «کراتین» ساخته می‌شود و این ماده در ساختمان ناخن‌های انسان وجود دارد بنابراین مصرف «بیوتین» می‌تواند به طور چشمگیری سبب افزایش رشد ناخن‌ها و تقویت و محکم شدن آنها گردد و از نازکی و شکسته شدن آنها جلوگیری می‌کند. سایر ویتامین‌های گروه B مانند ویتامین B12 نیز در سلامت و رشد ناخن‌ها موثر است و کمبود ویتامین B12 می‌تواند سبب تغییر شکل آنها شود. از طرفی تغییر شکل نوک ناخن‌ها می‌تواند در اثر کمبود یک یا گروهی از ویتامین‌های B باشد.


داشتن رژیم غذایی حاوی روی (Zinc) :روی یکی از عناصر مهم در تشکیل ناخن و سلامت آن می‌باشد. عنصر روی نقش مهمی در سنتز پروتئین داشته و وجود آن در رشد و سلامت بافت‌های بدن ضروری است.بنابراین کمبود روی در بدن بر رشد و سلامت ناخن‌ها تأثیر می‌گذارد. عنصر روی که برای جذب بهتر به ویتامین B6 نیاز دارد در مواد غذایی مختلفی وجود دارد؛ بهترین منابع حاوی روی شامل گوشت قرمز و گوشت سفید (مرغ و ماهی و سایر پرندگان) می‌باشد. عنصر روی در مواد غذایی که منشأ گیاهی دارند نیز یافت می‌شود مانند انواع مغزها (گردو، بادام و ...)، غلات و حبوبات که البته جذب آنها (روی حاصله از مواد گیاهی) به راحتی در بدن صورت نمی‌گیرد.

Image result for ‫راه هایی برای داشتن ناخن و موهای سالم‬‎

داشتن رژیم غذایی حاوی آهن‌: کمبود آهن در بدن می‌تواند سبب خشکی و شکننده شدن ناخن و همچنین تغییر شکل و بد فُرم شدن آن گردد. کمبود آهن از رایج‌ترین کمبودهای تغذیه‌ای در زنان می‌باشد. به ویژه در زنانی که دوره قاعدگی در آنها طولانی و شدید می‌باشد یا در زنان باردار و زنانی که تازه زایمان نموده‌اند، این کمبود شدیدتر می‌باشد. همچنین افراد گیاهخوار و افراد دونده که مسافت‌های طولانی را می‌دوند بیشتر در معرض کمبود آهن قرار دارند. برای جلوگیری از کمبود آهن می‌توان غذاهای سرشار از آهن مانند: انواع میوه‌های خشک‌شده، زرده تخم‌مرغ، جگر، گوشت قرمز کم چربی، گوشت مرغ، ماهی و سایر پرندگان، ماهی سالمون، ماهی تُن و انواع دانه‌ها را مصرف نمود.

راه هایی برای داشتن ناخن و موهای سالم


Image result for ‫راه هایی برای داشتن ناخن و موهای سالم‬‎

در این بخش که با عنوان راه کارهای طلایی برای داشتن ناخن و موهای سالم، در مجله پزشکی دکتر سلام منتشر شده است راه کارها و نکات مفیدی برای سلامت ناخن و موهای سالم به شما معرفی می کنیم. بیشتر ما فراموش کرده‌ایم که ناخن‌ها و موهایمان بیش از آن که به آرایش و تزئین ظاهری نیاز داشته باشند، محتاج مواد معدنی و املاح مغذی خاصی هستند تا سلامت آنها را به شکل صحیحی تامین کند.

چه بسا که بسیاری از این روش‌های آرایشی و زیبایی، عوارض نامطلوب بلند مدتی روی موها و ناخن‌ها برجای می‌گذارند.

متاسفانه اکثر ما هزینه زیادی را صرف آرایش و تهیه لوازم آرایشی و براق و تزئین کردن موها و ناخن‌هایمان می‌کنیم اما اغلب از نیاز اصلی این بافت‌های مهم در بدنمان غافل هستیم و پس از آسیب‌دیدگی آنها به فکر جبران می‌افتیم. چه بسا که برای زیباتر کردن ظاهری آنها برای یک مدت کوتاه ‌به موها و ناخن‌هایمان آسیب‌های جبران ناپذیری وارد می‌کنیم

Image result for ‫راه هایی برای داشتن ناخن و موهای سالم‬‎


      چند نکته مهم :۱ ؟     

"     یک رژیم غذایی چرب و سرشار از مواد غذایی قندی و فرآوری شده بدون شک نمی‌تواند مواد غذایی لازم و کافی را برای تولید و تکثیر سلولهای سالم فراهم کند و فقر ریزمغذی‌ها از عوامل موثر در آسیب‌دیدگی موها و ناخن‌ها است

Image result for ‫راه هایی برای داشتن ناخن و موهای سالم‬‎

    ۲ ؟     

"    افزودن کرم و محصولات مرطوب کننده و سایر محصولات موضعی و با استعمال خارجی نمی‌توانند تاثیر دائمی و قابل ملاحظه‌ای داشته باشند چون به قشر داخلی موها و بستر ناخن‌ها نفوذ نمی‌کنند بنابراین تاثیر آنها موقتی و کوتاه مدت است

    ۳ ؟     

"    نوشیدن الکل و استعمال سیگار به همراه تماس با هوا و محیط زیست آلوده از فاکتورهای مهم دیگر در آسیب‌دیدگی این بافت‌ها هستند.

   راهکار موثر در سلامت ناخن و مو :    بهترین راهکار برای سالم و زیباتر شدن موها و ناخن‌ها، انتخاب مواد مغذی مناسبو تداوم در مصرف آنها است.

 بیوتین و سایر ویتامین‌های ضروری می‌توانند در تحریک و رشد مناسب پیازهای مو نقش مفیدی داشته باشند.

به طور خلاصه تامین ویتامین‌ها و املاح ضروری برای بدن تاثیر متمایزی براین بافت‌ها دارد.

همچنین متخصصان توصیه می‌کنند اگر تمایل دارید به موها و ناخن‌های خود آرایش خاصی بدهید حتما مطمئن شوید که این روش‌های زینتی مثل کاشت ناخن مصنوعی به بافت‌های شما آسیب نرسانند و با روش‌های مصنوعی سلامت طبیعی بدن خود را به خطر نیندازید.

6 نکته برای سالم نگه داشتن موها در زمستان

Image result for ‫سالم نگه داشتن موها در زمستان‬‎



نگهداری مو  به خصوص اگر بلند و ضخیم باشد بسیار مشکل است . در زمستان  آب و هوا که  سرد و خشک است  تمام رطوبت پوست از بین میرود.

  سیستم گرمایش  نیز در داخل خانه  به موهای شما آسیب می رساند.

در زمستان بایداقدامات خاص برای محافظت از موهاانجام دهیم . در اینجا چند راهنمایی برای نگه داشتن مو در زمستان را بیان میکنیم

۱. استفاده ازروغن و  مرطوب  نگه داشتن موها

می توانید چند قطره روغن به موهای خود بریزید و آنهارا مرطوب کنید.

مرطوب کردن مو از  خشکی مو  جلوگیری می کند.

موهای خشک و شکننده  به راحتی میریزند ، پس بهتر است  آنها را مرطوب و سالم نگه داریم

۲.  موهای خود را قبل از بیرون رفتن با شال یا روسری بپیچید 

در زمستان  موها باید کمتر در معرض عناصر خارجی قرار گیرد، اگر زمان زیادی را  در خارج از منزل و زیر برف میگذرانید باید همواره موها را با شال یا روسری پوشش دهید

۳. خوردن مقدار زیادی آجیل 

آجیل دارای مقدار زیادی  اسیدهای چرب خوب است که  برای مو  مفید می باشد.

  در طول فصل زمستان  آجیل خوردن از آسیب رساندن به موها جلوگیری میکند 

۴.  با موهای خیس نروید 

نه تنها شما  با موی خیس بیرون رفتن موجب سرما خوردگی میشود بلکه موجب  آسیب رساندن به مو نیز میشود، اگر مو را شستید و میخواهید   بیرون بروید باید بدرستی خشک کنید.

  در فصل زمستان نسبت به ماه دیگر  مومرطوب باقی می ماند و  خیلی زیاد طول میکشد تا خشک شود . بنابراین باید موهارا خوب خشک کنید سپس بیرون بروید

۵. یک رژیم غذایی متعادل 

یک رژیم غذایی متعادل نه تنها در طول زمستان به سالم نگه داشتن  موها کمک می کند بلکه  در تمام طول سال مو را  براق و قوی میکند.

یک رژیم غذایی غنی از پروتئین با تعداد زیادی گیاهان  سبز بهترین رژیم است

۶. چرب کردن مو بعد ازشامپو 

شما می توانید موهای خشک و مجعد را بعد از شامپو کردن روغن بزنید تا مرطوب بماند و خشک نشود اگر مرطوب بماند کمتر آسیب میبیند 

همانطور که  پوست  در فصل زمستان  زود آسیب میبیند ، مو نیز همینطور است  همیشه یک کلاه یا یک روسری به موهایتان بپیچید . مقدار زیادی آب بنوشید حتی اگر در طول ماه های زمستان احساس تشنگی نمی کنید.

نوشیدن مقادیر کافی آب نیز یک کلید حیاتی برای داشتن موهای سالم است.


منبع- اختصاصی http://www.hidoctor.ir 

ورزش هایی برای سفت شدن پوست صورت

Image result for ‫ورزش هایی برای سفت شدن پوست صورت‬‎

  سفت شدن پوست چشم ها   
 
انگشت های اشاره ی خود را روی گیجگاهتان قرار دهید و سپس پوستتان را به آرامی به سمت عقب و بالا بکشید.
سپس چشمانتان را ببندید و سعی کنید که پلک های زیرینتان را بالاترین حد ممکن بکشید.
دستتان را نگه دارید و پوست باید زیر انگشتانتان بلغزد.



 
این حرکت را دو بار در روز و هر بار به مدت ۲۰ ثانیه انجام دهید.



 
  

 
   سفت شدن پوست گونه ها   
 
انگشتتان را در هر گوشه چشمان و لبانتان قرار دهید.
با تمام قوا لبخند بزنید و به چروک هایی که ایجاد می شود فشار آورید.
این عمل را ۳ بار و هر بار به مدت ۲۰ ثانیه انجام دهید.
بعد از هر ۵ ثانیه عضلات را شل کنید و دوباره شروع کنید.



 
  

 
   سفت شدن پوست لب ها   
 
این ورزش بسیار ساده، لب ها را نرم و صاف می کند و قسمت چانه را نیز سفت می کند.



 
بگویید " اُ " و آرام آرام کشیدگی لب ها را افزایش دهید.
این منقبض بودن عضلات را به مدت ۵ ثانیه نگاه دارید و سعی کنید که روی لب ها چروک نیفتد.
این عمل را ۱۰ بار انجام دهید.



  

 
   یک توصیه   
 
بهتر است این ورزش ها را بعد از پاک کردن آرایش روی پوستی تمیز و مرطوب انجام دهید.

چگونه سیستم دفاعی بدن خود را تقویت کنیم


Image result for ‫ایمنی در برابر سرماخوردگی‬‎


جدا از درجه آسیب‌پذیری سیستم دفاعی بدن و وضعیت عمومی سلامتی، هرکسی می‌تواند در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی قرار گیرد. از میان چهار فصل سال، بهار و تابستان در این رابطه از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. در طول بهار و تابستان، اغلب مردم بخش اعظم وقت خود را در بیرون می‌گذرانند. آنها مقدار زیادی ویتامین (د) از خورشید می‌گیرند، و به مصرف میوه و سبزیجات و نوشیدن آب میوه گرایش بیشتری دارند. فعالیت فیزیکی آنها نیز بیشتر است و آرامش بیشتری دارند. زمستان نیز امتیازات خود را دارد، هوای سرد باعث افزایش تحمل و مقاومت بدن در برابر عفونت می‌شود.



به‌عنوان یک اصل عمومی، بهتر است به این نکات توجه بیشتری کنیم: توقف مصرف شکر، الکل، سیگار و دارو، خودداری از کم‌خوابی، خوردن بیش از حد، و پایین آوردن میزان استرس، که می‌تواند پیامدهای نامناسب داشته باشد.


بهترین راه حفاظت از خود، تقویت سیستم دفاعی بدن با استفاده از شیوه‌های طبیعی است که به بدن اجازه می‌دهد مسؤولیت دفاعی را خود برعهده بگیرد. نوشیدن مقدار مناسب آب، ورزش زیاد، خواب به‌اندازه و مصرف ویتامین‌ها و مواد غذایی زیر می‌تواند سیستم دفاعی بدن را تقویت کند:


آب


نوشیدن آب به‌اندازه کافی، به دور کردن بیماری‌ها و تقویت سیستم دفاعی بدن یاری می‌رساند، زیرا آب مواد سمی را از بدن دفع می‌کند، دستگاه تنفسی را مرطوب نگهمیدارد، و به بهبود عملکرد سلول‌ها کمک می‌کند.


ورزش


تمرین کافی، همه بدن را تقویت می‌کند و عملکرد دستگاه‌های تنفسی و گردش خون را بهبود می‌بخشد. ورزش همچنین به تصفیه خون یاری می‌رساند و استرس را، که یکی از عوامل تشدید بیماری است، کاهش می‌دهد.


خواب


میزان مناسب خواب شبانه برای حفظ سلامت و جلوگیری از بیماری حیاتی است. کسانی که کمتر از هفت ساعت در شب می‌خوابند، سه بار بیشتر از کسانی که هشت ساعت در شب می‌خوابند در معرض ابتلا به بیماری‌های تنفسی و به‌دنبال آن ابتلا به ویروس سرماخوردگی هستند. کاهش بهره‌وری خواب (اختصاص کمتر از ۹۲ درصد از وقتی که در تختخواب هستیم به‌خواب واقعی) امکان ابتلا به بیماری را، در مقایسه با بهره‌وری بالای خواب (اختصاص بیش از ۹۸ درصد از وقتی که در تختخواب هستیم به‌خواب واقعی)، ۵/۵ بابر افزایش می‌دهد.


شستشوی مجاری بینی


شستشوی مجاری بینی با آب ولرم و نمک دریایی، ترشحات، ذرات جمع شده، ویروس‌ها، مواد ایجاد‌کننده آلرژی، و قارچ‌ها را از سینوس‌ها خارج می‌کند.


تغذیه


کمبود مواد غذایی سیستم دفاعی بدن را ضعیف می‌کند و می‌تواند باعث افزایش دفعات و شدت عفونت شود. حتی یک بهبود کوچک در تغذیه می‌تواند اثرات بزرگ در سلامتی داشته باشد.


ویتامین «د»


نشان داده شده است که، از طریق حفاظت از پوسته سلول‌ها، ویتامین «د» می‌تواند شدت و طول مدت سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش دهد و به‌صورت سدی در برابر عفونت عمل کند. کسانی که کمبود ویتامین «د» دارند، ۵۵ درصد بیش از کسانی که از ویتامین «د» کافی برخوردارند، در خطر ابتلا به عفونت در مجاری بالایی تنفسی خود هستند. کودکانی که از کمبود ویتامین «د» رنج می‌برند نیز آمادگی بیشتری برای ابتلا به عفونت مجاری تنفسی دارند.


ویتامین «ای»


ویتامین «ای» می‌تواند مصونیت سلول‌ها را بالا برد و عملکرد سیستم دفاعی بدن را در برابر پاتوژن‌ها بهبود بخشد. همچنین، از ویتامین‌های قابل حل در چربی و غشاء سلول‌ها محافظت می‌کند. ویتامین «ای» به جذب ویتامین «آ» کمک می‌کند و ویتامین «ث» را، که نقشی مهم در بهبود سیستم دفاعی بدن دارد، بازسازی می‌کند.


ویتامین «آ»


نشان داده شده است که ویتامین «آ» سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند و تعداد گلبول‌های سفید را که با بیماری مبارزه می‌کنند افزایش می‌دهد. این ویتامین همچنین به جذب ویتامین «ث» و «د» و انواعی از ویتامین «ب» یاری می‌رساند. کمبود این ویتامین به کاهش مصونیت و افزایش خطر عفونت و بیماری منجر می‌شود. سبزیجات زرد و نارنجی رنگ، مانند کدو، سرشار از ویتامین «آ» هستند.


ویتامین «ث»


مدت زیادی است که ویتامین «ث» در تقویت سیستم دفاعی بدن مؤثر شناخته شده است. هزاران تحقیق در مورد توانایی ویتامین «ث» در مقابله با سرماخوردگی و آنفلوآنزا، چه به‌صورت پیش‌گیری و چه به‌صورت کاهش عوارض و طول مدت این بیماری‌ها، وجود دارد. یکی از تحقیقات در مورد تأثیر ویتامین «ث» روی سرماخوردگی نشان داده است که مصرف مقادیر ۱۰۰۰ تا ۶۰۰۰ میلی‌گرم به‌طور روزانه پیش از بروز عوارض سرماخوردگی، طول مدت بیماری را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. نتایج این تحقیق در مورد آفلوآنزا نیز صادق است زیرا ویروس‌های این در بیماری بسیار به یکدیگر شبیه هستند. ویتامین «ث» برای ایجاد مقاومت در برابر عفونت، و افزایش جذب کلسیم، منگنز و آهن در بدن حیاتی است. این ویتامین در سبزیجاتی مانند جعفری، بروکلی، فلفل سبز، توت فرنگی، پرتقال، طالبی، کیوی، آب لیمو، پاپایا، گل کلم، کلم پیچ، برگ خردل و جوانه‌های براسل.


سلنیوم


سلنیوم برای تعمیر دیگر عناصر سم‌زدا در بدن ضروری است، و در اثر کمبود آن، طول مدت و شدت حملات ویروسی افزایش می‌یابد. تحقیقات انجام شده نشان داده‌اند که کمبود سلنیوم با بدخیم شدن انواع ویروس‌های عادی آنفلوآنزا ارتباط دارد و باعث بروز عوارض شدیدتر، از جمله تورم ریه‌ها و صدمه دیدن آنها، می‌شود. این احتمال وجود دارد که کمبود سلنیوم به ایجاد تغییرات مواد ژنتیکی در ویروس منجر می‌شود و به خطرناک‌تر شدن آن کمک می‌کند. سلنیوم در انواع گوشت‌ها و غذاهای دریایی یافت می‌شود، هرچند اشکال حیوان‌دوستانه‌تر آن را می‌توان از طریق مصرف ضمیمه‌های غذایی با کیفیت بالا یا افزایش مصرف گیاهان و دانه‌ها به‌ بدن رساند.


روی


مانند سلنیوم، روی نیز نقشی مهم در تقویت و نگهداری سیستم دفاعی بدن بازی می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که حتی کمبود خفیف روی می‌تواند به تغییر در سطح مصونیت بدن منجر شود. تحقیقات موجود همچنین حاکی از وجود رابطه میان سطح پایین روی در بدن و عفونت در دستگاه تنفسی هستند. منابع اصلی روی عبارتند از: گوشت گاو، ماکیان، گوسفند، خوک، غذاهای دریایی و لبنیاتی چون شیر و ماست، سیریال‌های سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، نان گندم سبوس‌دار، و سیب‌زمینی.


چای سبز


چای سبز دارای ماده «ای.جی.سی.جی.» (اپیگالوکاتچین گالاته) است که نشان داده شده مصونیت بدن را افزایش می‌دهد. یک فنجان چای سبز حاوی ۱۰ تا ۴۰ میلی‌گرم مواد «پلی‌فنول» است که اثرات سم‌زدایی آن در بدن از بروکلی، اسفناج، هویج یا توت‌فرنگی بیشتر است. نوشیدن ۶ تا ۸ فنجان چای سبز در روز یا مصرف کپسول‌های چای سبز توصیه شده است.

Image result for ‫ایمنی در برابر سرماخوردگی‬‎

پروبیوتیک‌ها


این نوع باکتری‌ها نقشی مهم در دفاع از بدن در برای عوامل نفوذی بازی می‌کنند و از طریق ترشح مواد شیمیایی که مانع رشد پاتوژن‌های هستند، به صورت سدی در برابر عفونت عمل می‌نمایند. به‌ویژه، یک نوع از پروبیوتیک‌ها، یعنی «باسیلوس کوآگولانت»ها، به شکلی چشمگیر به تولید سلول‌های «ت» در بدن افراد بالغ سالم که در معرض ویروس آنفلوآنزا قرار می‌گیرند یاری می‌رسانند. ارگانیزم‌های پروبیوتیک را می‌توان در ماست و غذاهای تخمیرشده پیدا کرد. راه آسان‌تر برای تنظیم و افزایش کیفیت پروبیوتیک‌ها در بدن می‌تواند مصرف ضمیمه‌های غذایی چون «اسیدوفیلوس» باشد.


اکینیشیا


اکینیشیا شاید شناخته‌ترین ضمیمه غذایی برای پیشگیری و معالجه سرماخوردگی و آنفلوآنزا است. تحقیقات متعدد تأیید می‌کند که این گیاه باعث ایجاد تغییرات مصونیتی که واکنش دفاعی بدن را افزایش می‌دهند می‌شود. یک پژوهش در مورد افرادی که دارای عوارض اولیه سرماخوردگی و آنفلوآنزا (مانند جاری شدن آب بینی، خارش گلو و تب) هستند، نشان داده است کسانی که به‌مدت پنج روز هر روز یک فنجان چای اکینیشا بنوشند زودتر از کسانی که چنین کاری نمی‌کنند بهبود می‌یابند.


گولدن‌سیل


گولدن‌سیل به‌عنوان یک تونیک که به هضم غذا کمک می‌کند و التهاب معده را کاش می‌دهد به بازار عرضه شده است. همچنین نشان داده شده که این گیاه یک عامل ضدباکتری و ضد ویروس است که سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند. گولدن‌سیل یک آنتی‌بیوتیک طبیعی به‌شمار می‌رود که اغلب همراه با اکینشا و دیگر ضمیمه‌های غذایی تقویت کننده مصونیت بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه عملکرد اکینیشا را در کاهش ترشحات بینی و گرفتگی آن تکمیل می‌کند. بسیاری از متخصصین گیاهی حرفه‌ای استفاده از گولدن‌سیل را برای معالجه تب یونجه، سرماخوردگی و آنفلوآنزا توصیه می‌کنند.


جین‌سنگ


مدت‌ها است که جین‌سنگ به‌عنوان یک افزایش‌دهنده مصونیت بدن و انرژی شناخته شده است. تحقیقات کنترل شده نشان داده است که جین‌سنگ دفعات ابتلا، طول مدت و شدت سرماخوردگی و آنفلوآنزا را در افراد کاهش می‌دهد. در یک تحقیق متکی بر نمونه‌برداری تصادفی و اختفای دوگانه، بیمارانی که جین‌سنگ مصرف می‌کردند کمتر دچار سرماخوردگی می‌شدند و کمتر در معرض ابتلا به آن بودند. یک تحقیق دیگر نشان داده است که افراد مبتلا به آنفلوآنزایی که جین‌سنگ مصرف می‌کنند کمتر دچار مراحل بغرنج‌ این بیماری می‌شوند. همچنین، سالخوردگانی که همراه با تزریق واکسن آنفلوآنزا از جین‌سنگ نیز استفاده می‌کنند، بیشتر از افراد مشابهی که جین‌سنگ مصرف نمی‌کنند دچار عفونت مجاری فوقانی دستگاه تنفسی می‌شوند. متخصصان بر این اعتقادند که علت اثرات مثبت جین‌سنگ بر سرماخوردگی و آنفلوآنزا این است که این گیاه باعث افزایش تولید «ایمیونوگلوبین»، که نوعی پروتئین خنثی‌کننده مواد خارجی نفوذی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها در بدن است، می‌شود.

Image result for ‫جین‌سنگ‬‎

روغن پونه کوهی


روغن پونه کوهی دارای اثرات ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد باکتری، ضد انگلی، سم‌زدایی و ضد التهابی است. این روغن مصونیت بدن را بالا می‌برد، گلو درد را آرام می‌کند، مجاری ریه‌ها و سینوس‌ها را باز می‌کند، به رقیق شدن و دفع ترشحات مخاطی کمک می‌کند، سرفه را موقف می‌کند و تب را کاهش می‌دهد. مطالعات در ظروف آزمایشگاهی نشان داده است که روغن پونه کوهی به همان اندازه آنتی بیوتیک‌ها ضد باکتری است.

Image result for ‫روغن پونه کوهی‬‎

سیر


سیر به‌طور طبیعی دارای خاصیت ضدویروسی و ضد باکتری، و افزایش دهنده مصونیت بدن است. یک مطالعه برای ارزیابی اثرات مصرف ضمیمه غذایی سیر روی دفعات و طول مدت سرماخوردگی نشان داده است که افرادی که ضمیمه غذایی سیر مصرف می‌کنند کمتر سرما می‌خورند و طول مدت سرماخوردگی آنها کمتر است. ثابت شده است که اثرات دارویی سیر خام بیشتر از سیر پخته شده است.


برگ زیتون


برگ زیتون دارای خواص ضدویروسی و ضد قارچی، و ضد التهابی است، و ۴۰۰ درصد بیشتر از ویتامین «ث» و دو برابر چای سبز دارای مواد ضد سمی است. مطالعات متعدد نشان داده است که برگ زیتون در برابر باکتری‌ها و انواع ویروس‌ها، از جمله ویروس آنفلوآنزا، مؤثر است. علت این تأثیر آن است که مواد موجود در برگ زیتون بر ذرات پروتئینی ویروس‌ها اثر می‌‌گذارند، آنها را ضعیف می‌کنند و مانع از تکثیر ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شوند. همچنین نشان داده شده است که عصاره برگ زیتون سیستم دفاعی بدن را تحریک می‌کند و توان واکنش آن را در برابر عفونت بالا می‌برد. برای دستیابی به حداکثر تأثیرگذاری، مصرف سه کپسول، سه بار در روز، توصیه شده است. برای مقابله با آنفلوآنزا، مصرف یکباره ۲۱ کپسول در آغاز پیدایش عوارض آن توصیه می‌شود. این کار آنفلوآنزا را در عرض ۴ ساعت برطرف می‌کند. صرف یک قاشق چایخوری برگ زیتون در روز برای مبتلایان به اتساع ریه، بیماری قند و فشار خون بالا توصیه شده است.

Image result for ‫برگ زیتون‬‎

هسته انگور


عصاره هسته انگور یکی از مؤثرترین مواد سم‌زدا است که در طبیعت یافت می‌شود و برای مقابله با انواع مشکلات سلامتی به‌کار می‌رود. عصاره هسته انگور دارای گروه معینی از «بیوفلاوونوید»ها به نام «پروآنتوسیانیدین» است که، بر اساس مطالعات انجام شده، اثرات سم‌زدایی آن ۲۰ تا ۵۰ برابر بیشتر از «بتا ـ کاروتین»، ویتامین «ث» و ویتامین «ای» در از بین بردن نوع معینی از رادیکال‌های آزاد است.

Image result for ‫هسته انگور‬‎

زردچوبه


زردچوبه یک سم‌زدای قوی است که از خاصیت ضدالتهابی برخوردار است. زردچوبه همچنین از بدن در برابر صدمات مواد رادیکال آزاد، و از جگر در برابر ترکیب‌های سمی محافظت می‌کند، از تراکم پلاکت‌های خونی جلوگیری می‌کند، کیسه صفرا را به‌کار می‌اندازد، از بدن سم‌زدایی می‌کند، و به تقویت سیستم دفاعی بدن یاری می‌رساند. ماده موجود در زردچوبه، «کورکومین» عامل اصلی این اثرات است.


مأخذ: راه‌های آلترناتیو برای جلوگیری از آنفلوآنزا

نگارش: گری نال و ملیسا کارپ

چگونه از سرماخوردگی پیشگیری کنیم ؟


Image result for ‫ایمنی در برابر سرماخوردگی‬‎


  اگر در چند جمله بخواهیم بهترین راه های پیشگیری از سرماخوردگی را بگویم جملات زیر می شود :

– شستن مرتب دست ها

-اجتناب از دست زدن به چشم، بینی و دهان

– پرهیز از تماس نزدیک با افراد بیمار

– انتخاب سبک سالم برای زندگی نظیر مصرف مقدار فراوان میوه و سبزی به همراه ورزش منظم

– استفاده از ماسک دهان و بینی در صورت لزوم و استراحت در منزل هنگام بیمار شدن، هفت گامی است که رعایت آنها در پیشگیری از سرماخوردگی بسیار مفید است.

استراحت و استفاده از آب میوه‌های تازه و میوه از جمله راهکارهای بهبودی در صورت ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا ساده می باشد و افراد از مصرف خودسرانه دارو به ویژه آنتی بیوتیک پرهیز کنند.

Image result for ‫ایمنی در برابر سرماخوردگی‬‎

همچنین به خاطر داشته باشیم:

– محیط مرطوب وگرم باعث تسریع بهبود می شوند. کسانی که به سختی دچار سرماخوردگی می شوند ،علاوه براستراحت می توانند با استفاده ازداروهای بازکننده گرفتگی بینی مانند پزودوفردرین وفنیل فرین به طور موقت بینی راباز کنند، اما اغلب مجددا بینی دچار گرفتگی می شود .

– درصورت ابتلا، استراحت کردن ، نوشیدن مایعات فراوان بویژه شکل گرم آن مانند چای ویاغذاهای گرم مثل سوپ باعث بهبود سریع سرماخوردگی است .

– کنترل درجه حرارت بدن درهرچند ساعت بویژه دراوایل سرماخوردگی ضروری است .زیرا افزایش دمای بدن ازحالت طبیعی ( بالای 37 درجه ) تب محسوب می شود وممکن است باعث بروز اختلالاتی درسیستم بدن بویژه درکودکان موجب بروز تشنج وعواقب جبران ناپذیر بعدی گردد .

پس به هرطریق ممکن مانندخیس کردن حوله درآب خنک ویا محلول آب والکل وتماس آن با نقاطی مثل پیشانی ، پشت یا پای بیمار و شستشوی آن باید دمای بدن وتب را پایین بیاوریم وازهرگونه عملی که باعث افزایش دمای بدن شود مانند استفاده ازپتو ویا نزدیک کردن شخص بیمار به بخاری خودداری گردد

بهترین و طبیعی‌ترین راه مقابله با سرما خوردگی افزایش قدرت ایمنی بدن است. دستان خود را مکررا با آب و صابون و در طول روز حداقل دوبار صورت خود را بشوئید.

– همچنین ناحیه گردن و کمر و پای خود را از سرما محافظت کنید زیرا که سرما بیشتر به این مناطق نفوذ می‌کند.

– نوشیدن مایعات مختلف مانندآب آبمیوه چای وغیره باعث دفع مکرر آنها ودر نتیجه کاهش دمای بدن می شود راتوصیه می کنیم .

– با توجه به اینکه وسایل گرمازای مورد استفاده درمنزل مثل بخاری یاشومینه هوای اتاق راخشک می کنند ، بهتر است برای تامین رطوبت موردنیاز اتاق ازکتری آب برروی بخاری ویا دیگر دستگاه های ایجاد بخار استفاده کنیم .

– تغذیه مناسب به همراه استفاده ازفرآورده های گیاهی مفید ومکمل های غذایی

Image result for ‫ایمنی در برابر سرماخوردگی‬‎


به یاد داشته باشید که علائم سرماخوردگی آب ریزش وگرفتگی بینی ، گلودرد ،بی تابی والتهاب ازعلائم عمده آن است .

بیشتر اوقات گلودرد به تنهایی و جدای ازسرماخوردگی خود یک علامت جدی است . مثل گلودرد استرپتوککی ( میکروبی ) که احتیاج به تشخیص پزشکی ودرمان با آنتی بیوتیک دارد .

زمانی که عفونت ویروسی است، آنتی بیوتیک ها تاثیری دربهبود سرماخوردگی ندارند لذا برای رهایی هرچه سریع ترعلاوه برمراجعه به دکتر درصورت ابتلاء می توان باتغذیه مناسب و رعایت نکات لازم ویا استفاده ازبرخی گیاهان مفید پیشگیری کرد وباید به درمان هرچه سریع تربیماری کمک کرد .

استفاده از میوه و سبزی‌های حاوی ویتامین آ نقش موثری در پیشگیری از سرماخوردگی و عفونت بدن دارد.

استفاده از میوه و سبزی‌های حاوی ویتامین A از جمله موز، انبه، خرمالو، برگه زردآلو، کاهو و اسفناج موجب افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و تقویت سیستم مخاطی دستگاه گوارش شده و از بروز سرماخوردگی در این فصل پیشگیری می‌کند.

استفاده از میوه‌ها و سبزی‌های تازه حاوی ویتامین C از جمله انواع مرکبات و شلغم از دیگر روش‌ها برای افزایش سیستم ایمنی بدن می باشد و افراد سعی کنند برای بهره‌مندی از فواید میوه و سبزها آن‌ها را تازه مصرف کنند و از مصرف آب میوه، میوه و سبزی‌های فریز شده خودداری کنند.

ایمنی در برابر سرماخوردگی

Image result for ‫ایمنی در برابر سرماخوردگی‬‎


اینطور ثابت شده که ویروس سرماخوردگی می تواند تا سه ساعت در خانه و بر روی سطوح مختلف باقی بماند.

ویروس سرماخوردگی به راحتی از خانه تان بیرون نمی رود وقتی یکی از اعضای خانواده سرما می خورد پس از بهبودی وی باید در بیرون راندن این ویروس از محیط منزل بکوشید از جمله کارهایی که می توانید انجام دهید استفاده از صابونهای آنتی باکتریال، شستشوی سینک ظرف شویی، استفاده از دستمال یکبار مصرف، شستشوی ملحفه ها می باشد که تاثیرات زیادی بر سلامت شما می گذارد. پیشنهادات ما را در این زمینه بخوانید و در پیش بگیرید.


میکروب زدایی منزل در برابر ویروس سرماخوردگی 

اینطور ثابت شده که ویروس سرماخوردگی می تواند تا سه ساعت در خانه و بر روی سطوح مختلف باقی بماند. نقاط خاصی در خانه های ما بیشتر در معرض آلوده شدن با ویروس سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند و شما هرچقدر هم که در بهداشت شخصی وسواس داشته باشید، باز هم امکان ابتلا به سرماخوردگی وجود دارد.

 

برای اینکه در صورت ابتلا به سرماخوردگی، فضای خانه و یا محیط کارتان را میکروب ‌زدایی کنید، می ‌توانید راه های زیر را در پیش بگیرید:

 

استفاده از دستمال یکبار مصرف:

اگر فردی در خانه بیمار است، سعی کنید تا از دستمال های یکبار مصرف استفاده کنید و ظروفی را که با اسفنج و یا اسکاچ می‌شویید، پس از شستشو یکبار در ماشین ظرفشویی قرار دهید.


شستشوی سینک ظرفشویی:

شیرآلات و دستگیره ها را به صورت روزانه و به دقت پاک نمایید چون مکان شستشوی دستها هستند. همچنین سعی کنید تا می‌ توانید مسواک ها را در کنار هم قرار ندهید و ترجیحا از خمیردندان جداگانه استفاده کنید. بهتر است پس از پایان بیماری، مسواک خود را دور بیاندازید و یا آن را در آب بجوشانید.

Image result for ‫ایمنی در برابر سرماخوردگی‬‎

دقت در انتخاب پاک کننده ها و شوینده ها:

شما باید مطمئن شوید که شوینده ‌هایی که خریداری می کنید، قابلیت پاک کردن جرم ها و میکروب ها را دارند و تنها یک شوینده نیستند.


استفاده منظم از صابون:

این را مطمئن باشید کسانی که از صابونهای آنتی باکتریال استفاده می ‌کنند به همان میزان افرادی که از صابون های عادی استفاده می ‌کنند، دچار سرماخوردگی می ‌شوند. پس بهتر است با هر صابونی، چند بار در روز دستهایتان را 20 تا 30 ثانیه با آب گرم بشویید.


پاک کردن محل تجمع ویروس:

کنترل تلویزیون، کیبورد کامپیوتر و گوشی‌های تلفن همراه را با تمیز کننده‌ ها به صورت متداول پاک کنید. همچنین این کار را پس از پایان یافتن دوره سرماخوردگی نیز به صورت مکرر انجام دهید.


شستشوی ملحفه ها:

حوله ها، ملحفه‌ ها و رویه‌ بالش ‌ها که محل زندگی ویروس‌ ها هستند، در طول دوره بیماری یکی از اعضای خانواده و حتی پس از آن باید به صورت روزانه با آب گرم شسته و ضدعفونی شوند.

http://niniban.com/

کودک من بیش فعال است یا شیطان؟!

Image result for ‫بیش فعالی در کودکان‬‎


داشتن ۶ علامت یا بیشتر از علائم اختلال کم توجهی یا بیش فعالی که باید دست کم ۶ ماه وجود داشته باشد تا بتوان گفت کودک بیش فعال است.

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تازه وارد مهمانی شده اید که کوچولوی تان شروع می کند از سر و کله میزبان بالا رفتن. یک جا بند نمی شود و مدام وسط حرف دیگران می پرد. یکی از مهمانان به کنایه به شما می گوید باید فرزندتان را نزد روانپزشک ببرید چون احتمالاً بیش فعال است. اما آیا واقعاً فرزند شما چنین مشکلی دارد یا این تنها یک ویژگی رفتاری است که در اصطلاح به آن شیطنت گفته می شود. حالا وقت آن است که نگاه دقیق تری به این مشکل بیندازید تا از سوءتفاهم درباره فرزندتان پیشگیری کنید.

Image result for ‫بیش فعالی در کودکان‬‎

بیش فعالی چیست؟


این اختلال یکی از اختلالات شایع و در عین حال با تشخیص سخت برای پزشکان است. اختلال بیش فعالی بیماری پیچیده ای است و اغلب تشخیص داده نمی شود. درباره کودکی که با چنین اختلالی تشخیص داده می شود ۳ علامت را نباید از یاد ببرید که شامل پرتحرکی، کمبود توجه و تمرکز و در نهایت اعمال تکانه ای (کارهای ناگهانی و غیرقابل پیش بینی) است.


زمانی که پزشک بتواند جزئیات لازم را از والدین و مدرسه به دست آورد می توان معیارهای لازم را در نظر گرفت. علائم اختلال بیش فعالی ـ کم توجهی باید در بیشتر از یک مکان دیده شود مثلاً خانه و مدرسه و البته اینکه برای چند ماه این علائم بروز کند. داشتن ۶ علامت یا بیشتر از علائم اختلال کم توجهی یا بیش فعالی که باید دست کم ۶ ماه وجود داشته باشد تا بتوان گفت کودک بیش فعال است.


علائم بیش فعالی


تعدادی از علائم مربوط به بیش فعالی و اختلال توجه و تمرکز شامل موارد زیر است:

ـ کودک غالباً با دست هایش بازی می کند و در جایش می لولد.

ـ کودک معمولاً کلاس را ترک می کند.

ـ غالباً می دود یا می پرد.

ـ اغلب بازی یا فعالیت هایش پر سروصداست.

ـ به نظر می رسد کودک همیشه در حال حرکت است.

ـ زیاد صحبت می کند.

ـ از توجه به جزئیات ناتوان است.

ـ اغلب قادر به پیگیری دستوران یا اتمام کارها نیست.

ـ اغلب وسایل خود را گم می کند.


ممکن است کودک شما بیش فعال باشد


برای کودکی با اختلال بیش فعالی ـ کم توجهی انجام برخی رفتارها ممکن است سخت تر باشد. حال بهتر است این سوال ها را از خودتان بپرسید:

ـ آیا زمانی که از کودک تان می خواهید کاری انجام دهد مشکلی در شنیدن دارد؟

ـ آیا او نسبت به دیگر کودکان سریع تر هیجان زده می شود؟

ـ آیا خانه شما در زمان غذا خوردن، به خواب رفتن، شستن دندان ها و دیگر کارها به میدان جنگ بدل می شود؟

ـ آیا معلم شما نسبت به رفتار کودک شما در مدرسه نگران است.

ـ و زود تمرکزش را از دست می دهد و فراموش کار است؟


این بچه ها مغزشان متفاوت است


اختلال بیش فعالی ـ کم توجهی یک بیماری عصبی ـ رفتاری است با ۲ مولفه: بیش فعالی و بی توجهی یا نداشتن تمرکز. برخی از این کودکان به صورت واضح فعالیت زیادی دارند و برخی هم توانایی تمرکز ندارند اما بیشتر آنها هر دو مشکل را با هم دارند. این بچه ها مغز ماشین فراری را دارند اما با ترمز دوچرخه. ذهن آنها در حال مسابقه است اما نمی توانند در زمان لازم سرعت شان را کم کنند. اسکن های متعدد نشان می دهد بخشی از مغز کودک دچار اختلال که به کنترل رفتار کمک می کند، موجب تمرکز می شود و آنچه نیاز به انجام آن دارد را طبقه بندی می کند، کمی کوچکتر است. علاوه بر این انتقال دهنده های عصبی شیمیایی مغز مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین که پیام را از یک قسمت مغز به قسمت دیگر می فرستند در آنها دچار کمبود است بنابراین برای مثال اگر معلم یک آموزش ۵ مرحله ای به کودک بدهد، او ممکن است تنها بتواند ۲ مرحله اول را انجام دهد و توالی کارهای بعدی را از دست بدهد.

Image result for ‫بیش فعالی در کودکان‬‎

دلیل بیش فعالی معلوم نیست


بیشتر مطالعات نشان می دهد اختلال بیش فعالی موروثی است. اما در سال های اخیر تحقیقات از ارتباط این اختلال با مواد سمی محیطی مانند بیس فنول A و فتالات (مهمترین مواد در تولید مواد آرایشی، پلاستیک، پرده حمام) و همین طور حشره کش ها خبر می دهد. این علم بسیار جدید است و تحقیقات همچنان باید ادامه پیدا کند. کودکان نسبت به مواد سمی محیط حساس هستند و باید نسبت به مواجهه آنها با این مواد دقت شود. چندین دلیل دیگر برای ابتلای کودک به اختلال بیش فعالی می توان در نظر گرفت که از جمله می توان به ژنتیک، آسیب کوچک مغزی در زمان تولد یا حتی استرس و نگرانی دوران بارداری اشاره کرد.

Image result for ‫بیش فعالی در کودکان‬‎

چطور تشخیص بدهیم


در اختلال بیش فعالی ـ کم توجهی معدل سنی می تواند از ۲ یا ۳ سالگی باشد. در ۲ سالگی پزشکان به دنبال یافتن علائم هستند و هر چه زودتر این نقص تشخیص داده شود زودتر می توان مداخله کرد. اما در اغلب موارد تا زمانی که کودک به سن مدرسه نرسیده که نیاز به توجه و نشستن طولانی مدت داشته باشد، این اختلال قابل تشخیص نیست. بچه های باهوشی که نشانه های ضعیفی دارند، ممکن است سال ها علائم را داشته باشند تا دوره آموزشی مدرسه که باید برنامه منظم، چند منظوره و مدیریت زمان انجام دهند و اینجاست که دچار مشکل می شوند.


دختران فرق دارند


پسران سه برابر دختران در معرض این اختلال هستند و به طور معمول دختران ۵ سال بعد از پسران تشخیص داده می شوند. دختران بی نظم و ساکت کمتر به چشم می آیند حتی اگر اختلال شان به اندازه پسران باشد. بی توجهی و نادیده گرفتن موضوعات پیرامون از علائم اختلال در دختران مبتلا به بیش فعالی است. در پسران به جای آن انجام و بروز حرکات و رفتارهای متفاوت و غیرمنطقی بدون انگیزه قبلی و برنامه عاری از فکر انتظار می رود. در دوران دبستان دخترانی با اختلال بیش فعالی، کودکانی کم دقت یا بی دقت هستند، همچنین در آموختن مهارت های آموزشی و حل مسائل ضعیف بوده و به جزئیات و موضوعات محیط پیرامون خود توجه ندارند، کمتر توجه می کنند و با تمام کردن کارها مشکل دارند اما آنها معمولاً پرخاشگر نیستند. دختران قرار نیست کیف مدرسه شان را در زمین بازی جا بگذارند یا دفتر مشق شان کثیف باشد.


تشخیص سخت است


هیچ آزمایشی وجود ندارد که با انجام آن بتوان گفت کودک دچار بیش فعالی است. اما اغلب پزشکان با تاریخچه خانوادگی، جزئیات پرسش هایی که انجام می دهند و بررسی رفتار کودکان و میزان اهمیت آن براساس سن و سال او سعی می کنند تشخیص صحیح را داشته باشند. با صحبت کردن با کودک، والدین و معلمان و اگر لازم باشد مادربزرگ و پدربزرگ و اقوام پزشکان می توانند تعیین کنند علائم با توجه به سن کودک متناسب است یا مشکل جدی وجود دارد. آنها باید عواملی مانند عصبانیت، اختلال یادگیری، افسردگی، طلاق یا بیماری یکی از اعضای خانواده را هم در نظر بگیرند.

Image result for ‫بیش فعالی در کودکان‬‎

درمان دارویی برای کدام بچه ها لازم است؟


دارو درمانی به همراه روان درمانی و تغییراتی که در زندگی روزانه کودک ایجاد می شود می تواند شرایط را بهبود دهد. داروها زمانی که با رفتار درمانی همراه شوند می توانند پرخاشگری و بی توجهی کودک را به میران زیادی بهبود دهند. دارو درمانی زمانی پیشنهاد می شود که تعداد علائم کودک براساس سنش مشخص شود و تنها زمانی از دارو استفاده می شود که کودک واقعاً نیاز داشته باشد. در کودکانی که علائم متوسط تا شدید این اختلال را دارند دارو درمانی کمک کننده است. در علائم خفیف تر معمولاً از مشاوره درمانی استفاده می شود. اما دارویی که برای یک کودک کارساز بوده است نمی تواند برای دیگری هم همان نتیجه را داشته باشد. به همین دلیل پزشکان نظارت زیادی بر کودک دارند تا بتوانند ترکیب مناسب را پیدا کنند. مشخص نیست چرا اما کودکانی که در یک سن خاص دارویی را تحمل نمی کنند ممکن است چند سال بعد به خوبی به همان دارو جواب دهند.


منبع: سیب سبز

چگونه کودکان بیش فعال راتشخیص دهیم؟


Image result for ‫بیش فعالی در کودکان‬‎

 

خیلی از پدر و مادرها فکر می‌کنند اگر فرزندشان جنب و جوش زیادی داشته و بازیگوش باشد، حتمابیش‌فعال است...

 

اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی، مشکل بسیاری از کودکان و البته نگرانی بسیاری از والدین است.

 

بعضی از والدین برعکس، حتی شیطنت و خرابکاری مفرط کودکشان را جدی نمی‌گیرند و آن را به حساب تیزهوشی و کنجکاو بودن او می‌گذارند.

 

این آزمون به شما کمک می‌کند دریابید فرزندتان به مشکل بیش‌فعالی و کم‌توجهی دچار است یا نه.

 

هنگام جواب دادن به سوال‌های زیر، این نکته‌ها را در نظر داشته باشید:

 

• سن فرزندتان را در نظر بگیرید.

 

• رفتار فرزندتان را در 6 ماه گذشته ملاک پاسخ دادن قرار دهید.

 

• توجه کنید که این آزمون به تنهایی نباید ملاک تشخیص یا درمان یک کودک باشد.

 

گزاره‌های زیر را بخوانید و برای هریک، یکی از گزینه‌های روبه‌رو را انتخاب کنید (امتیاز هریک از گزینه‌ها در مقابل آنها نوشته شده) و در نهایت، مجموع امتیازهایتان را حساب کنید و تفسیر آزمون را بخوانید.

 Image result for ‫بیش فعالی در کودکان‬‎

قسمت اول:

 

1) فرزندتان به جزییات توجه نمی‌کند یا در انجام تکالیف مدرسه‌اش اشتباه‌های ناشی از بی‌دقتی دارد؟

 

2) به سختی می‌تواند توجهش را حین انجام یک کار و تا پایان آن حفظ کند؟

 

3) وقتی مستقیما با او صحبت می‌کنید، به نظر می‌رسد گوش نمی‌دهد؟

 

4) باوجود داشتن میل باطنی به انجام کارها و فهمیدن دستوراتی که به او داده می‌شود، به دستورات درست عمل نمی‌کند و نمی‌تواند کاری را به پایان برساند؟

 

5) به دشواری می‌تواند به وظایف و فعالیت‌هایش نظم دهد؟

 

6) کارهایی که به تلاش مداوم ذهنی نیاز دارند، دوست ندارد و از انجام آنها طفره می‌رود؟

 

7) وسایل لازم برای انجام کارها یا تکالیفش را گم می‌کند؟ (مداد، کتاب، اسباب بازی و ...)

 

8) صداها یا محرک‌های دیگر به آسانی حواسش را پرت می‌کنند؟

 

9) در فعالیت‌های روزانه‌اش فراموشکار است؟

 

10) با دست‌هایش ور می‌رود یا پاهایش را تکان می‌دهد و وقتی نشسته، سر جایش وول می‌خورد و می‌لولد؟

 

11) مواقعی که لازم است سر جایش بنشیند، صندلی را ترک می‌کند؟

 

12) مواقعی که لازم است سر جایش بنشیند، بیش از حد به دور و اطراف می‌دود و از صندلی‌ها بالا می‌رود؟

 

13) انجام بازی‌های بی‌سر و صدا برایش دشوار است؟

 

14) تمام روز در حال حرکت است، انگار در بدنش موتور کار گذاشته‌اند؟

 

15) بیش از حد حرف می‌زند؟

 

16) وقتی از او سوال می‌پرسید، قبل از اینکه سوال تمام شود، با عجله جواب می‌دهد؟

 

17) رعایت نوبت برایش دشوار است؟

 

18) وسط حرف دیگران یا کار آنها می‌پرد؟

 

19) با بزرگسالان بحث می‌کند؟

 

20) از کوره در می‌رود؟

 

21) آگاهانه از خواسته‌ها و قوانین بزرگسالان سرپیچی می‌کند؟

 

22) عمدا دیگران را اذیت می‌کند؟

 

23) دیگران را مسوول خطاها یا بدرفتاری‌های خود می‌داند؟

 

24) حساس است و به سادگی از دیگران می‌رنجد؟

 

25) عصبانی یا بی‌میل است؟

 

26) کینه‌توز است و دوست دارد تلافی کند؟

 

27) قلدری می‌کند، دیگران را تهدید می‌کند یا می‌ترساند؟

 

28) کتک‌کاری به راه می‌اندازد؟

 

29) برای فرار از کارهایی که باید انجام دهد، یا خلاص شدن از دردسر، دروغ می‌گوید و دیگران را گول می‌زند؟

 

30) از مدرسه فرار می‌کند؟

 

31) دیگران را آزار فیزیکی می‌دهد؟

 

32) اشیا ارزشمند دزدیده است؟

 

33) عمدا وسایل دیگران را خراب می‌کند؟

 

34) اشیایی را به کار برده که می‌توانند صدمه جدی ایجاد کنند. (چاقو، چوب، آجر، اسلحه)

 

35) حیوانات را آزار می‌دهد؟

 

36) عمدا آتش روشن می‌کند که خرابی به بار بیاورد؟

 

37) بی‌اجازه وارد خانه یا محل کار یا ماشین کسی می‌شود؟

 

38) شب بدون اجازه از منزل بیرون می‌ماند؟

 

39) شبانه از منزل فرار کرده است؟

 

40) کسی را مورد سوءاستفاده جنسی قرار داده است؟

 

41) مضطرب، هراسان یا نگران است؟

 

42) به خاطر احتمال خطا، از امتحان چیزهای جدید می‌ترسد؟

 

43) احساس بی‌ارزشی یا حقارت می‌کند؟

 

44) به دلیل بروز مشکلات، خودش را سرزنش و احساس تقصیر می‌کند؟

 

45) احساس تنهایی می‌کند و حس می‌کند کسی او را نمی‌خواهد و دوست ندارد. می‌گوید: «کسی من را دوست ندارد.»

 

46) ناراحت، غصه‌دار یا افسرده است؟

 

47) نگران رفتار و ظاهر خود است و همیشه خجالت می‌کشد؟

Image result for ‫بیش فعالی در کودکان‬‎ 

تفسیر آزمون

 

اگر شما هم فکر می‌کنید فرزندتان بیش‌فعال است، این آزمون به شما کمک می‌کند تا این حدستان را ارزیابی کنید، اما دقت داشته باشید که این آزمون به تنهایی نمی‌تواند و نباید ملاک تشخیص قرار گیرد. همچنین پاسخ مثبت به یک یا چند سوال نشانه وجود مشکل نیست. برای تفسیر نمره‌های آزمون به نکته‌های زیر توجه کنید:

 

• الف) اگر بین سوال‌های 1 تا 9 حداقل به 6 سوال پاسخ «اغلب» یا «تقریبا همیشه» داده‌اید و در بین سوال‌های 48 تا 55 حداقل یک پاسخ «مشکل اندکی دارد» یا «مشکل جدی دارد» دارید، احتمالا کودکتان با اختلال کم‌توجهی روبروست.

 

• ب) اگر در بین سوال‌های 10 تا 18 حداقل به 6 سوال پاسخ «اغلب» یا «تقریبا همیشه» داده‌اید و در بین سوال‌های 48 تا 55 حداقل یک پاسخ « مشکل اندکی دارد» یا «مشکل جدی دارد» داشته‌اید، احتمالا فرزندتان با اختلال بیش‌فعالی روبرواست.

 

• ج) اگر هر دو نتیجه «الف» و «ب» را از آزمون گرفته‌اید، احتمالا کودکتان با اختلال بیش‌فعالی و کم‌توجهی (ADHD) روبراست.

 

قسمت دوم:

 

عملکرد کودک

 

48) عملکرد کلی فرزندتان در مدرسه چگونه است؟

 

49) خواندن فرزندتان چگونه است؟

 

50) نوشتن فرزندتان چگونه است؟

 

51) ریاضی فرزندتان چگونه است؟

 

52) ارتباط او با والدینش چطور است؟

 

53) ارتباط او با خواهر و برادرش چطور است؟

 

54) ارتباط او با همسالانش چطور است؟

 

55) مشارکت او در فعالیت‌های جمعی (مانند بازی‌های تیمی) چگونه است؟

 

چه می‌توان کرد؟

 

اگر نتایج الف، ب، یا ج گرفته‌اید، حتما فرزندتان را نزد یک روان‌پزشک یا روان‌شناس ببرید. تشخیص اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی (ADHD) به این سادگی‌ها نیست. حتی بعد از انجام این آزمون نیز نمی‌توان به تشخیص قطعی رسید، بنابراین بهتر است قبل از اینکه هرگونه برچسبی به فرزندتان بزنید، برای ملاقات با یک روان‌پزشک یا روان‌شناس برنامه‌ریزی کنید. بدون مشورت با روان‌پزشک در مورد وضعیت فرزندتان تصمیم نگیرید و به خصوص در حضور کودک در مورد بیش‌فعالی حرفی نزنید.

منبع : Salamat.ir

بیش فعالی کودکان، شناخت و درمان آن



t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/




Image result for ‫بیش فعالی در کودکان‬‎


برخی از والدین با دیدن پرتحرکی فرزندان خود به بیش فعالی آنها مشکوک می شوند اما باید دانست که جنب و جوش زیاد نشانه قانع کننده ای برای این اختلال نیست.

هفت صبح: شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید که در گذشته های نه چندان دور بسیاری از کودکان به دلیل آنچه بی توجهی، شیطنت و یا بازیگوشی نامیده می شد در دوران دبستان کنار گذاشته می شدند. 


والدین و آموزگاران نمی دانستند که با مشورت با یک متخصص می توانند به این بچه ها کمک کنند و آنها را با شرایطی عادی به گروه همسالان خود بازگردانند. آنچه این کودکان را از دیگر همسالان خود متمایز می کرد «اختلال بیش فعالی» خوانده می شود.


بیش فعالی که به اختصار ADHD خوانده می شود نوعی اختلال شایع است که حدود هشت تا 10 درصد کودکان را مبتلا می کند. این بیماری در پسران شایعتر از دختران است که هنوز دلیل اصلی آن مشخص نشده است. ویژگی های اولیه بیش فعالی از سال های اولیه رشد یعنی قبل از ورود به مدرسه شروع می شود.


بیش فعالی دارای ویژگی های بارزی است که شامل پرتحرکی، کمبود توجه و تمرکز، بروز اعمال ناگهانی و غیرقابل پیش بینی می شود. این اختلال سه نوع است؛ در گونه اول که کودک فقط در توجه و تمرکز مشکل دارد. 


در نوع دوم فقط پرتحرکی دیده می شود و بالاخره نوع ترکیبی که کودک هم پرتحرک است و هم مشکل توجه و تمرکز دارد این اختلال در کودکان دبستانی و در پسرها سه تا پنج برابر شایع تر از دختران است و بیشتر در پسران اول خانواده مشاهده می شود.


معمولا اختلال از سه سالگی به بعد تشخیص داده می شود. کودکان مبتلا در دوره شیرخواری اکثرا پرتحرک هستند و دست ها و پاهای خود را زیاد حرکت می دهند؛ کم خواب، کم غذا هستند و زیاد گریه می کنند.

Image result for ‫بیش فعالی در کودکان‬‎

تشخیص بیش فعالی


برخی از والدین با دیدن پرتحرکی فرزندان خود به بیش فعالی آنها مشکوک می شوند اما باید دانست که جنب و جوش زیاد نشانه قانع کننده ای برای این اختلال نیست. ناتوانی در تمرکز و نداشتن صبر در گوش کردن، ناتوانی در توجه به جزئیات، ناتوانی در انجام تکالیف مدرسه و سایر وظایف محوله، بی دقتی و بی نظمی، گم کردن مدام وسایل، بی قراری (معمولا نشستن آرام در یک جا برای این کودکان مشکل است) و ناتوانی در انتظار کشیدن از دیگر علائم این اختلال است. 


کودکان بیش فعال احساس خطر نمی کنند و به کارهای خطرناک علاقه نشان می دهندن که گاهی اطرافیان این موضوع را نشانه شجاعت کودک به حساب می آورند در صورتی که این مورد یکی از علائم بیش فعالی به شمار می آید.


تشخیص بیش فعالی با یک آزمون خاص امکانپذیر نیست. مجموعه ای از این علائم باید (حداقل در مدت شش ماه) مورد بررسی قرار بگیرد. کودک این موارد را معمولا قبل از هفت سالگی نشان می دهد. همچنین کودکی که دارای این نشانه هاست با رفتارهایش اطرافیان خود را در محیط های مختلفی مانند مدرسه یا خانه دچار مشکل می کند و حتی با گروه دوستان و همسالان خود نیز به راحتی کنار نمی آید.


در مقابل این دسته از پدر و مادرها، والدینی هستند که نمی خواهند مشکل کودک خود را بپذیرند و معمولا با بهانه آوردن از هشدارهای معلمان و سایر اطرافیان طفره می روند. این افراد از درمان این اختلال واهمه دارند و گمان می کنند داروهایی که توسط پزشک تجویز می شود برای فرزندشان عوارض دارد. این در حالی است که اگ راین کودکان در زمان مناسب درمان نشوند، نمی توانند در امور آموزشی و فعالیت های اجتماعی خود موفق عمل کحنند و ممکن است برای خودو اطرافیانشان مشکل آفرین باشند.

Image result for ‫بیش فعالی در کودکان‬‎

دلایل بیش فعالی


علت به وجود آمدن بیش فعالی احتمالا ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. احتمالا این کودکان در بخش های مربوط به توجه و تمرکز در مغز دچار نقس جزئی هستند. از عواملی که می توانند در بروز این اختلال موثر باشند سیگار کشیدن و یا مصرف الکل در دوران بار داری توسط مادر است. 


حتی استنشاق تحمیلی دود سیگار توسط مادر باردار، باعث اختلال در رفتار کودک می شود. استرس مادر هم با این موضوع ارتباط دارد. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده باینگر این است که این اختلال معمولا در خویشاوندان نزدیکاین افراد هم وجود دارد.


مسمومیت ناشی از سرب حاصل از دود اتومبیل و آلودگی هوا، غذاهای محتوی مواد افزودنی مثل شیرین کننده های مصنوعی و یا رنگ دهنده های خوراکی، مواد جلوگیری کننده از فاسد شدن غذا که در بعضی از غذاهای آماده وجود دارد، نیز در ایجاد این اختلال سهیم هستند.


در صورت بی توجهی به کودکان بیش فعال و معالجه نشدن آنها احتمال اینکه این افراد در آینده به افسردگی مبتلا شوندو یا در نوجوانی رفتارهای ضد اجتماعی و گاه بزهکارانه داشته باشند زیاد است. بنابراین به والدین توصیه می شود که حتما در دوران کودکی برای معالجه فرزند خود اقدام کنند. این بیماری دردوران مدرسه بیشتر مشکل آفرین می شود زیرا کودک تمرکز کافی برای گوش دادن به درس ندارد و مدام برای بیرون رفتن از کلاس اجازه می خواهد. این بچه ها نمی توانند آرام روی صندلی بنشینند، معمولا پرحرف هستند و مدام سر کلاس با دوستان خود حرف می زنند و این موضوع باعث می شود از لحاظ تحصیلی با مشکل مواجه باشند.


والدین باید به رفتار کودکان خود دقت داشته باشند و تنها در صورتی که مجموعه از این نشانه ها را در مدت طولانی مشاهده کردند با یک متخصص مشورت کنند. در غیر اینصورت نمی توان به هر کودک پرتحرک برچسب بیش فعالی زد

Image result for ‫بیش فعالی در کودکان‬‎

درمان بیش فعالی


درمان سریع برای ADHD وجود ندارد اما علائم آن قابل شناسایی و کنترل هستند. بهتر است والدین برای کمک کردن به خود و کودکشان در مورد این اختلال اطلاعات بیشتری کسب کنند. همچنین برنامه تربیتی ویژه ای را متناسب با نیازهای فرزند خود طرح ریزی کنند. درست است که کنار آمدن با کودکان بیش فعال کار ساده ای نیست اما والدین باید بدانند که این افراد ذاتا بد نیستند اما بدون مصر ف دارو و رفتار درمانی نمی توانند رفتار خود را کنترل کنند. 


در این مورد خانواده، معلم و مدرسه باید با یکدیگر همکاری داشته باشند. والدین باید از تنبیه بدنی کودک خود جدا خودداری کنند و با او با محبت رفتار کنند. دارودرمانی هم در صورت تجویز پزشک کمک بسیاری به این دسته از کودکان می کند.


مطالعات نشان داده است رژیم های غذایی هم می تواند برای کمک به این افراد کارساز باشد. آنها باید از زیاده روی در مصرف شکر و غذاهای حاوی آن مانند کیک، شیرینی، شکلات، بیسکویت و نوشابه های شیرین که تحریک کننده هستند خودداری کنند.


تعدادی از کودکان بیش فعال و کم توجه تا بزرگسالی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند؛ حتی ممکن است در برخی از بالغین برای نخستین بار تشخیص اختلال بیش فعالی داده شود که البته معمولا سابقه آن از کودکی وجود دارد. این افراد در سنین بالاتر کمتر با مشکل پرتحرکی روبرو هستند و بیشتر احساس بیقراری می کنند.

http://www.bultannews.com/

شکوفایی استعداد کودکان

Image result for ‫کشف استعداد کودکان‬‎

کودک به طبقه بندی اشیا علاقه زیادی دارد


جوراب هایش را جفت می کند، ماشین های اسباب بازی را بر اساس رنگ، اندازه یا شکل در یک خط می چیند و یا ممکن است دوست داشته باشد اشیا مرتب و سازمان یافته باشند. در صورت وجود این نشانه ها، کودک شما احتمالا به عنوان یادگیرنده دائمی شنیداری شناخته می شود که به این معنی است که یک متفکر تحلیل گر، بسیار منظم و دقیق در جزئیات است. او ممکن است به دنبال یافتن الگوهای گوناگون باشد که معمولا از نشانه های اولیه استعداد ریاضی و علوم است.


برای پرورش این ویژگی کودک بازی ها و فعالیت هایی را پیدا کنید که شامل الگوها و جفت کردن هستند. انجام فعالیت هایی که مهارت های ریاضی را تقویت می کنند و تجربیاتی که مورد علاقه دانشمند کوچک هستند هم می توانند بسیار مفید باشند. کودک را مسئول انجام کارهایی بکنید که با علاقه کودک به طبقه بندی در ارتباط باشند. برای این دسته از کودکان جمع آوری اشیا بسیار جالب است. بهتر است ظرف های پلاستیکی در اختیار کودک قرار دهید تا بتواند اشیا کوچک مانند سنگ، صدف و هر چیز دیگری که دوست دارد را در آنها جمع آوری کند.


کودک بدون وقفه حرف می زند


احتمالا کودک وراج شما توانایی کلامی پیشرفته ای دارد، داستان ها و موضوعات مختلف را به هم ارتباط می دهد و اشکالات مختصر دستوری و تلفظی دارد. علاوه بر این ممکن است بسیار سریع حرف بزند و تا وقتی که به خواب نرفته است از حرف زدن دست نکشد. کودک تمایل دارد کلام آخر را بگوید و شاید اینطور به نظر برسد که تلاش می کند شما را با استدلالش کاملا قانع کند. مهارت کلامی می توانید یکی از نشانه های کودکان بااستعداد و کلید موفقیت در مدرسه و بسیاری دیگر از جنبه های زندگی باشد. کودکانی که از استعداد بالای قانع کردن و متقاعد کردن برخوردار هستند احتمالا مشاغلی مانند وکالت یا روزنامه نگاری را انتخاب می کنند.


برای تقویت این استعداد کودک، از او بخواهید داستان هایی را برایتان بگوید که بتوانید با کمک همدیگر به یک کتاب تبدیل کنید تا آن را باهم بخوانید. با کودک مصاحبه کنید و افکارش را در فایل تصویری یا صوتی ثبت کنید. به او کمک کنید برای اعضای خانواده یا دوستانش نامه بنویسد. فراموش نکنید به موازات تشویق و تقویت مهارت های نوشتن و حرف زدن، شنونده خوب بودن را هم به او آموزش دهید.


هر چند وقت یکبار از یک کتابخانه یا کتاب فروشی دیدن کنید و کتاب هایی پیدا کنید که کودک را به چالش می کشند. ممکن است کودک بر خلاف همسالانش بیشتر کتاب هایی را ترجیح بدهد که کلمات بیشتری نسبت به تصاویر داشته باشد. به ایده ها و نظرات کودک گوش کنید اما اگر کودک از حرف زدن خسته نمی شود بهتر است برای این کار محدودیت زمانی در نظر بگیرید تا حداقل مدت زمان کوتاهی را در روز به سکوت اختصاص دهید!  


کودک همه چیز را دستکاری می کند


او به شدت دوست دارد کشف کند که اشیا مختلف چگونه کار می کنند و به دلیل ممکن است اجزای وسایل گوناگون را باز کند و تلاش کند تا شیوه کارکرد آن را کشف کند و دوباره آنها را روی هم سوار کند. اوعاشق ساختن برج با بلوک های خانه سازی است و از بازی کردن با ماشین ها لذت می برد. این ویژگی ها نشانگر این است که کودک شما احتمالا یک یادگیرنده دیداری-فضایی است. کودکانی که از سرهم کردن لذت می برند احتمالا در آینده مکانیک، مهندس، معمار، مخترع یا دانشمند می شوند.


در صورت مشاهده این خصوصیات در کودک بهتر است اسباب بازی ها و بلوک های خانه سازی در اختیار کودک قرار دهید تا کودک فرصت خلق، نابودی و خلق مجدد داشته باشد. او را تشویق کنید تا با جعبه های خالی مواد غذایی یا هر چیز دیگری که در خانه پیدا می کند، کاردستی درست کند. او را به مراکز و زمین ها بازی ببرید که امکان اکتشاف از طریق دست ورزی وجود دارد و از هر فرصتی برای نشان دادن و معرفی اشیا مکانیکی مانند چراغ راهنمایی و رانندگی به کودک استفاده کنید. این دسته از کودکان به این دلیل که علاقه زیادی به کشف و دستکاری اشیا دارند ممکن است در معرض خطر قرار بگیرند و به همین دلیل باید همیشه مواظب باشید تا به وسایل برقی یا اشیا تیز نزدیک نشوند.


کودک خیالباف است


احتمال دارد به نظر برسد کودک با دوستان خیالی اش در دنیای خودش غرق شده است. این دسته از کودکان معمولا از بازی های وانمودی لذت می برند و در وقت آزادشان نقاشی می کشند و ایده های زیادی برای قسمت کردن با دیگران دارند. آنها ممکن است از وسایل به شیوه های تازه و غیرمعمول استفاده کنند، نسبت به ایده های مسخره اشتیاق نشان دهند و برای حل مشکلات از راه حل های خلاقانه استفاده کنند.


با وجود این ویژگی های احتمالا کوچولوی رویایی شما بدون تمرکز به نظر برسد اما شاید زمانش را به رویا بافتن در مورد ایده های بزرگش اختصاص می دهد. این گونه رفتارها اغلب نشانگر قدرت خلاقیت زیاد و علامت استعداد کودک است. زندگی روزمره ممکن است به نظر این متفکران خیال پرداز بسیار خسته کننده به نظر برسد و به همین علت و برای گریز از واقعیتی که دوست ندارند به دنیای خیال پناه می برند.


این دسته از کودکان به احتمال زیاد در آیند به کارهای خلاق مانند هنرپیشگی، نویسندگی، فیلم سازی یا طراحی لباس یا طراحی داخلی و به طور کلی فعالیت هایی که با هنر در ارتباط هستند، مشغول خواهند شد و تفکرات خلاقشان را برای حل مسئله در مسیرهای تازه در هنر و علم به کار می گیرند.


خلاقیت کودک را مورد تشویق قرار دهید و برای پرورش این هنرمند کوچولو ابزار لازم را در اختیارش قرار دهید. باهم ساز بزنید و آواز بخوانید و پروژه های علمی ساده ترتیب دهید. او را همراه خودتان به کنسرت موسیقی ببرید، به داستان های خیالی اش گوش کنید و برای نشان دادن عملکرد کودک برایش تماشاچی جمع کنید! بازدید از موزه به همراه سایر اعضای خانواده هم از فعالیت های است که می تواند بسیار مفید و لذت بخش باشد.


کودک به حل پازل علاقه زیادی دارد


او به شکل اغراق آمیزی عاشق حل کردن انواع مختلف پازل ها است. به نظر می رسد که کودک در حین بازی با پازل آزمون و خطای کمی انجام می دهد و قطعه مناسب را تقریبا با تلاش اول در جای مناسب قرار می دهد. این استادان حل کردن پازل یادگیرندگان دیداری-فضایی هستند. آنها بیشتر به صورت تصویری می اندیشند و می توانند به خوبی اجزا مختلف را در کنار یکدیگر قرار دهند. معمولا این کودکان می توانند در آینده کارآگاه، باستان شناس یا محقق شوند


برای بهبود عملکرد این کودکان تا جایی که امکان دارد پازل و جدول، داستان های معمایی در اختیارشان قرار دهید و علاوه بر اینها بازی های مرتبط با چینش منظم اشیا و یا اسباب بازی هایی که برای حل مسائل فضایی ساخته شده اند هم برای کودک از اهمیت زیادی برخوردارند.


کودک خود را در قبال همه چیز مسئول می داند

Image result for ‫کشف استعداد کودکان‬‎

کودک عقاید محکمی درباره شیوه انجام کارهای مختلف دارد و علاقه دارد خودش را در بازی ها و به طور کلی در هر فعالیتی نشان دهد. این دسته از کودکان معمولا به طور ذاتی رهبر هستند و این ویژگی در مدرسه، ورزش و بسیاری دیگر از جنبه های زندگی برای آنها پرفایده است. کودک مسئول اغلب برای دیگران الهام بخش است و پیچیدگی ها و مشکلات را از زاویه دید متفاوتی می بیند. این کودکان معمولا بهترین عضو تیم هستند. از آنجا که قدرت رهبری در مشاغلی مانند تجارت، سیاست، نمایندگی و سازمان دهی عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است، این کودکان به احتمال بیشتری به این حرفه های مشغول خواهند شد.


برای تقویت این ویژگی کودک به او اجازه بدهید هدایت مسیر را در دست بگیرد، مثلا ممکن است بخواهد شما را در مسیر پیاده روی هدایت کند. به او فرصت بدهید مسئولیت پروژه های خانگی مانند مرتب کردن خانه یا مرتب کردن کفش ها را به عهده بگیرد. اجازه دهید وسایل اتاقش را به شیوه خودش مرتب کند و از او برای حل مشکلات خانواده کمک بخواهید. مثلا به او بگویید " ما همیشه برای رسیدن به کلاس ورزش دیر می کنیم، راه حلی به نظرت می رسد که به سروقت رسیدنمان کمک کند؟!"


نیاز کودک به رهبری را اقناع کنید اما در عین حال به او بفهمانید که وقتی نوبت به مسائل بزرگسالان می رسد، این شما هستید که باید تصمیم بگیرید. علاوه بر این کودک را با مفاهیمی از قبیل رعایت نوبت و گوش دادن آشنا کنید.


کودک نمی تواند آرام بگیرد


او دوست دارد همه چیز را با عجله انجام دهد و از هر چیزی که حرکت می دهد، لمس می کند، احساس می کند و به طور کلی با بدنش در ارتباط است لذت می برد. این دسته از کودکان یادگیرنده های فیزیکی یا جنبشی-بدنی هستند که اطلاعات را جذب می کنند و فعالیت هایی را ترجیح می دهند که با حرکت و عمل همراه هستند. آنها ممکن است به فعالیت های ورزشی، رقص یا موسیقی که به مهارت های حرکتی ظریف نیاز دارند، بیشتر تمایل داشته باشند و در آینده به سمت مشاغلی می روند که مجبور نباشند پشت میز بنشینند مانند معلمی یا جنگلبانی و یا ممکن است از مهارت های پیشرفته دست برای مشاغلی مانند سرآشپزی استفاده کنند.

Image result for ‫کشف استعداد کودکان‬‎

برای پرورش این استعداد کودک باید فعالیت های فیزیکی را در برنامه روزانه او قرار دهید و از آنجا که این کودکان از انجام فعالیت های حرکتی تکراری به آسانی  خسته می شوند، فعالیت ها را به صورت چرخشی انجام دهید تا جذابیتشان را از دست ندهند. چون کودکان جنبشی-حرکتی از کشف موسیقی از خلال حرکت لذت می برند، به آنها فرصت آواز خواندن و رقصیدن بدهید. برای کودکانی که دوست دارند از دستانشان بیشتر استفاده کنند پروژه های نقاشی، مجسمه سازی، نخ کردن مهره و ... ترتیب دهید.


یک برنامه خواب منظم و آرامش بخش برای این کودکان از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار است. سعی کنید یک تا دو ساعت قبل از خواب یک میان وعده سبک مانند شیر و غلات کامل در نظر بگیرید و بعد از آن یک حمام گرم، یک داستان زیبا می تواند به خوبی کودک را برای خواب آماده کند. گوش دادن به یک موسیقی آرامش بخش در تاریکی هم می تواند به تجدید قوای کودک کمک کند.


قادر به کشف استعداد کودک نیستید!


حتی اگر هیچ کدام از این نشانه ها را در کودک مشاهده نمی کنید، باز هم برای کشف استعدادهای پنهان کودک آماده باشید. احتمال دارد با گذشت زمان ویژگی های منحصر به فرد او توجه شما جلب کند. پرسیدن بازخورد افراد دیگر در خصوص زندگی کودک می تواند بینش تازه ای به شما بدهد. ممکن است مربی مهدکودک هنگام درست کردن کاردستی با کودک، متوجه توانایی خاصی در او شود و یا پرستارش متوجه چالاکی او در پارک و زمین بازی شده باشد و یا حتی پدربزرگ علاقه خاص او به طبیعت را کشف کرده باشد.


با مشاهده و کشف حوزه های استعداد طبیعی کودک می توانید به او کمک کنید تا دیده، شنیده و فهمیده شود اما به یاد داشته باشید در عین حال که برای دستیابی کودک به استعدادهای بالقوه اش تلاش می کنید،هدف نهایی شما باید عشق ورزی بی قید و شرط به کودک به خاطر خودش باشد.


 


 

کشف استعداد کودکان

Image result for ‫کشف استعداد کودکان‬‎


همه ی ما با استعداد مخصوص به خودمان به دنیا آمده ایم و در خیلی موارد شاید شخص استعداد مورد نظر خود را در طول زندگیش نتواند پیدا کند.

همه ی ما با استعداد مخصوص به خودمان به دنیا آمده ایم و در خیلی موارد شاید شخص استعداد مورد نظر خود را در طول زندگیش نتواند پیدا کند، در نتیجه کشف استعداد کودکان هرچه در سنین پایین انجام شود بازتاب بهتری در آینده کودک خواهد داشت و مطمئنن نتایج خیلی بهتری به عمل خواهد آورد. این کار در واقع باعث می شود کودک نسبت به آینده خود احساس مسئولیت کند و با پرورش استعداد در زمینه مورد علاقه باعث هرچه روشن تر شدن آینده او شود.

 

استعداد

عدم شناخت استعدادهای فردی باعث بیمصرف ماندنشان میشود و برعکس تشخیصشان باعث شکوفایی و رشد بیشترشان. مشکل اصلی وقتی بروز میکند که کودک قرار است در مسیری قرار بگیرد و انتخاب کند و راهی را پیشرو دارد که قبلا اطرافیانش طی نکردهاند و تازگی دارد. در چنین شرایطی شناخت استعدادها و تواناییهای خاص کودک که قبلا به کمک بزرگترهایش اتفاق افتاده است، به او کمک میکند تا مسیر خود را روشنتر ببیند و راحتتر و مصمم‌تر انتخاب کند.

 

فعالیت‌های کودک را یک بررسی دقیق کنید

ریشه توانایی‌ها و استعدادهای نهانی کودکان همواره در برخی از فعالیت‌های معمولی و کودکانه آنها، پنهان شده است. اگر به عقب برگردید و روزهای قبل را بررسی کنید، می‌بینید که فرزندتان قبل از دوران کودکی و در دوران خردسالی به برخی فعالیت‌ها و کارها علاقه عمیق‌تری داشته است. تمام آن فعالیت‌ها را پشت‌سر هم به عقب برگردید تا بالاخره به نقطه‌ای برسید که روشن می‌کند کودکتان به چه چیزی بیشتر علاقه دارد.

 

بیشتر علایق که ریشه در وراثت و ژنتیک دارند یا به راحتی فراموش می‌شوند و یا اینکه بیش از اندازه پرداخت می‌شوند، بنابراین ممکن است در این میان استعدادهای دیگر به چشم نیایند پس در این زمینه باید به دنبال آن دسته از استعداد هایی باشید که کودک را هیجان زده می‌کنند و او با انجام آنها به وجد می‌آید.

 

به دنبال پرسشها و پروژه های کتاب کار در این زمینه باشید

معمولا برخی پرسشنامه ها که در اغلب تحقیقات مورد استفاده قرار میگیرند، میتوانند کمک زیادی کنند و باعث کشف استعدادهای پنهان کودکان شوند.

اگر یکی از این پرسشها را مدنظر قرار دهید و شروع به پاسخ دادن به سوالاتشان کنید خواهید دید که کمکم ذهنتان باز میشود و به چیزهایی فکر میکنید که قبلا فکرش را نمیکردید در این پروسه، بخش پنهان و پوشیده علایق کودک بیدار میشود و فرصت شناخته شدن را به دست می‌آورد.

Image result for ‫کشف استعداد کودکان‬‎ 

حرف زدن با خود کودک

استعداد با هوش، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت فرق دارد. همه ما استعداد هایی داریم که ممکن است هیچگاه آنها را نشناخته باشیم. گاهی این استعداد ها بسیار واضح هستند ولی ما باز هم آنها را نمیبینیم. حرف زدن با کودکان یکی از بهترین شیوهها برای تشخیص استعداد های آنهاست. از آنجاییکه والدین تجربه زندگی دارند میتوانند راهنماییهای فوق‌العادهای برای فرزندانشان داشته باشند. والدین میتوانند به فرزندان خود کمک کنند تا بفهمند و یاد بگیرند که چگونه با رفتارهای امروزشان، زندگی آیندهشان را می سازند.

 

شما میتوانید از آنها بپرسید که در طول انجام کار یا فعالیت مورد نظرشان، چه احساسی داشتند؟ چرا این احساس را داشتند؟ از او بپرسید آیا میتوانی مثال بزنی؟ چه چیزی را بیشتر از همه دوست داری؟ چه چیزی را دوست نداری؟ البته کودک را نباید با این نوع سوال هر روز بمباران کرد بلکه باید در فضای مناسب قرار بگیرند. کودکان تجربیات خود را به خوبی انعکاس میدهند و رفته رفته در این امر نیز موفقتر میشوند و به زودی میتوانند تواناییهای خود را بهتر برای شما توصیف کنند. هرچه اطلاعات شما در مورد عملکرد آنها در محیطهایی مثل مدرسه، باشگاه ورزشی و کلاسهای هنری بیشتر باشد، راحتتر میتوانید تواناییهای آنها را کشف کنید.

این اطلاعات به شما بینش بیشتری میدهد که به پرورش بهتر استعدادهای کودکتان کمک میکند.

 

به کودک خود حق انتخاب بدهید

به یاد داشته باشید که در آخر راه کودکتان باید مسیر خودش را پیدا کند و بسیار مهم است که خودش تجربه کند پس باید به او اجازه دهید تا تصمیم بگیرد و آن کاری را انجام دهد که خودش میخواهد. حمایت و تشویق شما بسیار لازم است اما کودک باید فضای کافی برای تصمیمگیری داشته باشد.

 

شما میتوانید به او پیشنهاد بدهید اما به هیچوجه اجبار در کار نباشد مثلا او را به کلاس موسیقی ببرید و با موسیقی آشنا کنید یا اینکه او را به کلاسهای هنری و ورزشی ببرید تا از میان آنها علایق کودکتان مشخص شود و خودش به شما بگوید که با کدامیک راحتتر است و دوست دارد آن را ادامه بدهد.

 

در زمان بازی رفتارها و حالات کودکتان را مورد توجه قرار دهید

به جای اینکه برای تمام فعالیتهای کودکتان برنامه‌ریزی کنید، بگذارید که خودش تصمیم بگیرد و کاری را که دوست دارد انجام دهد. در سکوت به او نگاه کنید، چه میکشد چگونه آواز میخواند و… آیا کودکتان شخصیت ورزشی دارد؟ یا اینکه از فعالیتهای درسی لذت میبرد؟ کودکان استعدادها و تواناییهای خود را با بازیهای خود نشان میدهند.  آیا کودکتان ترجیح میدهد به تنهایی بازی کند یا بازی با دیگران را دوست دارد؟ این مشاهدات کمک زیادی به شما میکنند و شما را به هدفتان میرسانند.

 

به علایق  کودکتان احترام بگذارید و انتخابهای او را حمایت کنید

گاهی اوقات به اشتباه فکر میکنیم چون آنها سن کمی دارند، پس احمق هستند و خیلی چیزها را نمی فهمند. بهتر است دخالتهای بیجا را فراموش کنید. کودکان همیشه نمیدانند استعدادهایشان در چیست اما به زودی یاد میگیرند. آنها نیاز دارند که شما فرصت کافی در اختیارشان قرار  دهید تا خودشان تشخیص دهند. هرگز کودک خود را لای منگنه نگذارید شاید او از چیزی که شما میخواهید، هیچ لذتی نمیبرد. او را به زور به مسیری هل ندهید که نمیخواهد و وقتی که راهی را انتخاب کرد، او را حمایت کنید مگر اینکه احساس کنید ممکن است خطری تهدیدش کند.

 

هرگز به استعداد ها و توانایی‌هایشان بی‌توجهی نکنید

بسیار مهم است که به یاد داشته باشید کودکتان به راحتی آن چیزی را که در آن استعداد بسیار زیاد دارد فراموش میکند و کنار میگذارد اگر فقط و فقط احساس کند شما به او توجه ندارید و اهمیت نمیدهید.

مثلا وقتی که مشغول انجام کار مورد علاقهاش است به او بگویید: «بهتر نیست اینها را جمع کنی و به تکالیفت برسی». سعی کنید که دیدگاه خود را عوض کنید و او را بیشتر درک کنید.

ما در مقام والدین کودکان وظیفه داریم کودکان خود را به درستی پرورش دهیم و به آنها کمک کنیم در آینده انسانهای بهتری باشند.

ما باید برای آنها پناهگاه امنی باشیم و محیطی دوستداشتنی را فراهم کنیم تا این شکوفه‌ها، گل شوند و میوه بدهند.

منبع:مهر


  موضوعات مشابه:


فرزندانم با هم دعوا می کنند! 

رابطه سن بالای والدین با احتمال بروز بیماری‌های روانی در فرزندان 

کشف نورونهای مسئول رفتار مادارانه و پدرانه 

تاثیر کتابخوانی بر رشد مغزی کودکان 

اصول اساسی فرزند پروری

روش های مثبت فرزند پروری 

کاهش عوارض امواج موبایل

Image result for ‫امواج موبایل‬‎


حتما دلتان نمی خواهد طی صحبت های طولانی با تلفن همراه تحت تاثیر امواج خطرناک این وسیله قرار بگیرید. چون نمی شود استفاده از تلفن همراه را کنار گذاشت، باید بدانید که چگونه می توانید آثار زیانبار تلفن همراه تان را کاهش دهید.

امواج موبایل

1- مدت زمان مکالمه تان را کاهش دهید.

بهترین راهکار این است که مدت زمان مکالمه با تلفن همراه تان را کاهش دهید. مطالعات نشان می دهد اگر شما بیش از دو دقیقه با تلفن همراه صحبت کنید، امواج مغزی شما تحت تاثیر امواج تلفن همراه قرار می گیرد.

 

2- کودکان فقط در مواقع ضرورت

به هیچ وجه درست نیست که کودکان یک تلفن همراه مخصوص خودشان داشته باشند، چون مغز کودکان در حال رشد بوده و اثر امواج تلفن همراه بر آنها پنج برابر بیشتر است. بهتر است کودکان جز در موارد ضرورت، با تلفن همراه خود صحبت نکنند.

 

3- تلفن همراه را در جیب شلوارتان و یا روی کمربندتان قرار ندهید.

بهتر است تلفن همراه را در جیب شلوارتان قرار ندهید، چون بافت های بخش پایینی بدن بیشتر از بافت های سر و صورت، اشعه های مضر تلفن همراه را جذب کرده و آسیب می بینند. 

نتایج یک مطالعه نشان می دهد مردانی که تلفن همراه را در جیب شلوارشان قرار می دهند، تعداد اسپرم هایشان 30 درصد کاهش پیدا کرده و دچار عقیمی موقت می گردند.

 

4- اول بگذارید ارتباط برقرار شود.

وقتی شماره گرفتید، اجازه دهید اول ارتباط با طرف مقابل برقرار شود، سپس موبایل را روی گوش تان قرار دهید. در این صورت تحت اشعه مضر کمتری قرار می گیرید. شما می توانید برقرار شدن ارتباط را روی صفحه تلفن همراه تان ببینید.

 Image result for ‫امواج موبایل‬‎

5- تلفن همراه تان را داخل پوشش های فلزی قرار ندهید.

برای موبایلتان پوشش های فلزی نخرید. این محفظه های فلزی مانند یک گیرنده عمل کرده و اثر امواج تلفن همراه را که به سمت بدن شما می آیند، تشدید و منعکس می کنند.

استفاده از تلفن همراه در کنار تخت بیماران و یا تجهیزات پزشکی خطرناک است

6- تلفن همراهی با میزان اِس.اِی.آر پایین تر (جذب پایین اشعه برای بدن) بخرید.

هنگام خرید تلفن همراه به میزان اِس.اِی.آر آن توجه کنید. این عدد به طور معمول به وسیله شرکت سازنده تلفن همراه روی گوشی و یا کاتالوگ آن درج می شود و نشان می دهد که هنگام استفاده از تلفن همراه چه مقدار از امواج جذب بدن شما می شود. 

هر چه این عدد در یک گوشی تلفن همراه پایین تر باشد، آن گوشی ایمن تر است.

 

7- از هدست استفاده کنید.

برای اینکه امواج تلفن همراه هنگامی که آن را روی گوش تان قرار داده اید مغز شما را نشانه نروند، باید آن را از سرتان دور کنید. 

بهترین کار این است که به جای قرار دادن تلفن همراه روی گوش تان، از یک «هندزفری» یا «هدست» سیم دار استفاده کنید. این کار موجب می شود امواج تلفن همراه به سمت مغز شما نیایند.

 Image result for ‫امواج موبایل‬‎

8- از اسپیکر یا پخش صدا استفاده کنید.

برای کاهش تماس با امواج مضر تلفن همراه، هنگام صحبت کردن با آن، از اسپیکر یا پخش صدا استفاده کنید. فراموش نکنید در این شرایط تلاش کنید تا می توانید تلفن همراه را دورتر از بدن تان قرار دهید. با بیشتر شدن فاصله، میزان امواج الکترومغناطیس به میزان زیادی کاهش می یابد.

 

نارنجی

9- از آنتی اکسیدان ها استفاده کنید.

آنتی اکسیدان ها موادی در بدن هستند که از پیری پیشگیری می کنند و برای سلامت بدن بسیار ضروری هستند. امواج تلفن همراه می توانند این ترکیبات حیاتی بدن را از بین ببرند و فرمول شیمیایی آنها را بشکنند. بنابراین چون در طول روز شما مدت زیادی تحت تابش این اشعه های مضر قرار می گیرید، خوب است روزانه از موادغذایی حاوی آنتی اکسیدان بیشتری استفاده کنید.

 

10- جلوی آنتن موبایلتان را نپوشانید.

مسدود کردن آنتن تلفن همراه هنگام استفاده از آن، مقدار پرتوهای جذب شده از طریق مغز را افزایش می دهد. این کار موجب می شود کارایی تلفن همراه کاهش یابد و موجب شود موبایل از نیروی بیشتری برای ایجاد کیفیت بیشتر استفاده کند و پرتوهای بیشتری را منتشر کند.

 

11- موبایل در منزل

بهتر است موبایل را هنگام خواب دور از خودتان قرار دهید. همچنین در حالت آنتن دهی بالای موبایل در محل سکونت یا محل کار و داشتن علائمی نظیر سردرد، وزوز گوش، اضطراب، عدم کیفیت خواب خوب مثل بی خوابی یا کابوس، سوزش چشم ، فشار خون بالا و یا حالت گُر گرفتگی، اضطراب و دلهره، تپش نامنظم قلب، استرس و پرخاشگری به احتمال زیاد در معرض امواج قوی الکترومغناطیس قرار دارید. بهتر است نسبت به شناسایی و ایزوله کردن محیط خود در برابر امواج بالا اقدام نمایید.

 

12- موبایل و خانم باردار

امواج بالای موبایل، آسیب جدی به سلول های در حال شکل گیری و دی ان ای جنین وارد می نماید. لذا بهتر است خانم های باردار در طول ایام بارداری، موبایل را از خود دور نگه دارند، خصوصا در هنگام زنگ خوردن موبایل یا برقرار شدن تماس که بیشترین میزان موج را دارا می باشد، موبایل در نزدیکی بدن آنها نباشد.

قرارگیری موبایل بر روی قلب باعث ایجاد اختلال و بی نظمی در ضربان قلب شده و در بلندمدت می تواند اثرات مخربی بر نظم قلب به جا بگذارد

13- موبایل و بیماری های خاص

امواج الکترومغناطیس تاثیرات مخربی بر روی سلول های ضعیف گذاشته و می تواند در پیشرفت بیماری و طولانی شدن درمان آن تاثیر بگذارد. 

لذا بهتر است افراد با بیماری های خاص خصوصا تومور، ام اس، لوسمی، اختلالات خونی و قلبی و کلیوی یا افرادی که پروتز یا قعطه فلزی در بدن دارند، از موبایل و امواج الکترو مغناطیس دوری نمایند.

 

14- موبایل در بیمارستان

استفاده از تلفن همراه در کنار تخت بیماران و یا تجهیزات پزشکی خطرناک است. 

سازمان جهانی بهداشت یک سری وسایل و تجهیزات پزشکی را مشخص کرده است که موبایل و سیستم های وایرلس از فواصل نزدیک می تواند روی آنها تأثیر بد بگذارد.

 

15- موبایل در پمپ بنزین

امواج موبایل به دلیل داشتن پرتوهای قوی امواج الکترومغناطیس می تواند با برخورد به اشیای فلزی حالت جرقه ایجاد نماید. 

موارد بسیار زیادی از انفجار خودروهای در حال سوختگیری، به دلیل استفاده از موبایل در جایگاه سوخت بوده که پرتوها با ایجاد جرقه در محل بخارهای بنزین، باعث انفجار و شعله وری محل گردیدند.

 

قرار دادن موبایل در جیب کت روی قلب

16- محل قرارگیری موبایل

قرارگیری موبایل بر روی قلب باعث ایجاد اختلال و بی نظمی در ضربان قلب شده و در بلندمدت می تواند اثرات مخربی بر نظم قلب به جا بگذارد.

بهتر است موبایل با اعضای اصلی بدن مانند قلب، سر و اندام پایین تنه فاصله داشته باشد.

همچنین زنگ خوردن موبایل در نزدیکی کارت های اعتباری مغناطیسی نیز می تواند باعث اختلال در کارایی آنها گردد.

 

17- موبایل و استفاده از اینترنت

اتصال به اینترنت موبایل، امواج الکترومغناطیسی را چندین برابر می کند. 

بهتر است در موارد ضروری از اینترنت موبایل استفاده کنید و بعد از استفاده، در حالت خاموش قرار دهید و یا بهتر است در مواقع لزوم از وایفای موبایل بجای اینترنت سیم کارت استفاده کنید.

 

18- موبایل در وسیله نقلیه

موبایل در حال حرکت به میزان چند برابر آلودگی موجی تولید می نماید. همچنین به دلیل وجود دیواره های فلزی در خودرو، امواج در داخل خودرو محبوس شده و باعث جذب و نفوذ بیشتر امواج به بدن می گردد. همچنین استفاده طولانی مدت از موبایل هنگام رانندگی باعث بروز سردرد، سرگیجه، اختلال در هوشیاری و واکنش سریع راننده می گردد.

 

19- ارتباط موبایل با تومور مغزی

پژوهشگران علوم پزشکی در موسسه ملی بهداشت آمریکا اعلام کردند افرادی که از گوشی های تلفن همراه استفاده می کنند، پنج برابر بیشتر در خطر ابتلا به انواع تومورهای مغزی قرار دارند.

همچنین بر اساس تحقیق سازمان ملل، افرادی که طی ده سال روزانه نیم ساعت به طور مداوم با تلفن همراه صحبت کرده اند، دچار تومور مغزی از نوع گلیوما (تومور بدخیم سیستم عصبی مرکزی) می شوند. 

امواج مغناطیسی تلفن همراه روی جریان خون مغز و DNA سلول ها تاثیر می گذارد و باعث ابتلا به تومور مغزی می شود، اما افرادی که برای صحبت طولانی با تلفن همراه از هندزفری استفاده کرده اند، کمتر دچار تومور مغزی شده اند.

 

20- استفاده از پیام یا تلفن ثابت به جای تماس

از موبایل در مواقع ضروری، استفاده کنید و بیشتر از تلفن ثابت و یا ارسال پیامک استفاده نمایید. البته در این کار هم نباید زیاده روی کنید تا دچار بیماری "گردن پیامکی" نشوید.

بخش سلامت تبیان

مغز جنین، نخستین قربانی امواج تلفن همراه

Image result for ‫امواج موبایل در دوران بارداری‬‎


امواج بالای موبایل، آسیب جدی به سلول‌های در حال شکل‌گیری و دی ان ای جنین وارد می‌نماید.


به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با رشد تکنولوژی و وسایل ارتباطی عوارض و آسیبهایی که از طریق امواج تولید شده به انسان خصوصا جنین وارد می شود بسیار افزایش پیدا کرده و انسان را در معرض مرگ خاموش قرار داده به همین دلیل آگاهی از عوارض و شیوه های ایمن سازی در برابر امواج می تواند به مقدار زیاد از آسیب‌های آن بکاهد.

Image result for ‫امواج موبایل در دوران بارداری‬‎

موضوع حذف موبایل و اینترنت به دلیل امواج آن‌ها از زندگی مادران باردار برای حفظ سلامت و جلوگیری از سقط جنین بحثی است که امروزه بسیار بر سر زبان‌ها افتاده و به آن دامن زده می‌شود و بانوان بخصوص در بارداری اول از عوامل دیگری که ممکن است سلامت خود و جنین‌شان را به خطر بیندازد غافل مانده‌اند. 

 

تأثیر امواج از تئوری تا اثبات علمی 

 دکتر فاطمه سروی، متخصص زنان و زایمان می‌‌گوید: در مسایل پزشکی و موضوعاتی که در سلامتی بشر اثر دارد اکثر اوقات تئوری‌هایی مطرح می‌شود که آن‌ها را در زمینه کارآزمایی‌های بزرگ با افراد زیادی مورد بررسی قرار می‌دهند تا از نظر بالینی و مسائل آماری به نتیجه‌ای برسند که آیا این موارد روی سلامتی آثار منفی دارند یا خیر؟ 

 Image result for ‫امواج موبایل در دوران بارداری‬‎

وی در ادامه افزود: عوارض امواجی مانند امواج اشعه ایکس از قدیم به طور علمی ثابت شده که این امواج در سی‌تی‌اسکن‌ها و عکس‌های گرافی ساده استفاده می‌شوند، اما از اشعه‌های ساطع شده از موبایل و انجام سونوگرافی که امواج رادیویی هستند تا به حال گزارشی در قالب کارآزمایی‌های بزرگ با نتیجه‌ی قطعی نداشته‌ایم که مضراند و اصلاً هیچ ارزشی ندارد که از نظر تئوری بخواهیم مفید یا مضر بودن آن‌ها را تحلیل کنیم اما برای اطمینان و داشتن بارداری سالم باید برای مدتی کوتاه آن ها را از زندگی خود حذف کنیم.


وقتی حاملگی پرخطر می شود

دکتر سروی عنوان کرد: بارداری تجربه شیرین و در عین حال دشواری برای هر زنی محسوب می‌شود. تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، ساختار فیزیولوژیک بدن را دگرگون می‌کند.


تولد یک فرزند سالم با حفظ سلامت مادر، پایان خوش یک بارداری ایمن است. اما حفظ سلامت مادر و نوزاد کار بسیار دشواری است و به همین دلیل بارداری فرآیندی خاص و بسیار حساس است که طی آن پزشک با جان 2 نفر سر و کار دارد.دسته ای از بارداری ها، بارداری های پرخطر محسوب می شود که شرایط را برای مادر و کودک دشوار می‌کند. سقط جنین و زایمان زودرس بر اثر امواج الکترومغناطیسی، رعایت نکردن نکات بهداشتی، عدم داشتن تغذیه اصولی شایع ترین آسیب‌های این دوران محسوب می‌شوند.

Image result for ‫امواج موبایل در دوران بارداری‬‎

سونوگرافی‌های خودسرانه ممنوع!

وی با اشاره به این‌که برخی بانوان باردار از انجام سونوگرافی پرهیز می‌کنند، افزود: به دلیل آگاهی کم، برخی زنان باردار حاضر به انجام سونوگرافی نمی‌شوند و عقیده دارند که این امواج برای کودک‌شان مضر است در حالی‌که باید گفته شود نه تنها سونوگرافی ضرری ندارد بلکه برای بررسی سلامت جنین بسیار مفید است اما سونوگرافی‌های خودسرانه گاهی منجر به وجود آمدن عوارض زیادی برای جنین می‌شود لذا حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود.


 ناهنجاری‌هایی که موبایل به بار می‌آورد

دکتر سروی اظهار داشت: نتایج بررسی‌های جدید بر روی موش‌های باردار ثابت کرده است  که قرار گرفتن مادر در معرض امواج تلفن همراه در دوران بارداری بر تکامل مغز جنین تاثیر می‌گذارد و می‌تواند موجب بروز بیش فعالی شود. آنان نتیجه گرفتند که استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری به جنین آسیب می‌زند. بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که تلفن‌های همراه می تواند در دوران بارداری بر مغز جنین اثر بگذارد.


‌زنان باردار در مواقع غیرضروری تلفن همراه خود را خاموش کنند 

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: نمی‌گوییم که به طور کلی این امواج روی مادر و یا جنین اثر ندارد اما این را می‌گوییم که هیچ آمار علمی و مقاله‌ای مبنی بر ضرر این امواج بر مادران و جنین به ویژه سقط جنین نداریم. البته بهتر است تا جایی که امکان دارد از چیزهایی که ممکن است روی سلامت بشر تأثیر داشته باشد دوری کنیم، از گوشی موبایل وقتی که بسیار ضروری است و جایگزینی وجود ندارد استفاده کنید، تماس‌های تلفنی خود را تا حد امکان کوتاه کنید، موبایل را در جیب یا نزدیک شکم‌تان قرار ندهید، به جای استفاده از اینترنت خط از وای‌فای موبایل استفاده کنید تا این‌گونه در معرض اشعه کمتری قرار بگیرند.


توصیه هایی برای کاهش عوارض امواج موبایل

1. بهتراست چند ماه قبل از بارداری از  وسایل تولید کننده امواج آلوده نظیر تلفن بیسیم‌، مایکروفر‌، مودم‌های اینترنت بیسیم استفاده نگردد.


2. هورمون های مردان در میدانهای الکترو مغناطیسی آسیب دیده و اغلب مردان بعد از قرار گیری در میدانهای الکترومغناطیسی قوی دچار عقیمی موقت می‌گردند بنابر این توصیه می‌شود بیشتر از یک هفته قبل از بارداری پدر در محیط عاری از امواج الکترو مغناطیس بوده تا هورمون‌ها از کیفیت مطلوب برخوردار باشد.


3. بهتر است قبل از بارداری محل زندگی و محلی که مادر باردار در آن قرار می گیرد را اندازه گیری امواج  نموده تا در صورت وجود امواج با شدت بالا تمهیدات لازم جهت کاهش امواج مضر در نظر گرفته شود.


4. به دلیل اینکه امواج و میدانهای الکترو مغناطیسی بر روی سلولهای در حال شکل گیری و دی ان ای تاثیر مخرب گذاشته و اینکه پس از انعقاد نطفه تکثیر سلولی در مراحل اولیه قرار گرفته و بیشتر در معرض آسیب هستند بهتر است لباس ضد امواج بارداری قبل از مشخص شدن نتیجه بارداری تهیه و بلافاصله بعد از مثبت بودن نتیجه بارداری از آن استفاده گردد.


5. بلافاصله پس از مثبت بودن نتیجه بارداری از لباس ضد امواج استفاده گردد، میزان استفاده از لباس ضد امواج بنا به شدت میدان الکترو مغناطیس می‌ تواند متغیر باشد در صورتی که مادر شاغل بوده بهتر است در تمام ایامی که خارج از منزل است استفاده گردد. 


گزارش از محیا معصومی

 

شبکه های بی سیم و تلفن های همراه و تهدید سلامتی

Image result for ‫امواج موبایل‬‎


امواج رادیویی و الکترومغناطیسی منتشر شده از فن آوری های بی سیم به دود سیگار قرن 21 تبدیل میشود. مطلب مرتبط: خطر امواج موبایل تهدیدی جدی است

برخی از طرفداران محیط زیست پیش از این خواستار محدودیت هایی در این باره شده اند و مقامات دولتی در برخی از کشورها نیز در مورد محدودیت استفاده از این فن آوری هشدار داده و به دنبال بررسی اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض شبکه های بی سیم و تلفن های همراه بر روی سلامتی افراد هستند. سازمان حفظ محیط زیست اروپا هفته گذشته احتیاط بیشتر در زمینه به کارگیری این فن آوری را خواستار شد و نتایج مطالعه ی در حال انجام سازمان بهداشت جهانی را که اینترفون نامیده شده و در حال ارزیابی استفاده از تلفن همراه توسط هفت هزار فرد مبتلا به تومور مغزی در 13 کشور جهان از جمله ژاپن، کانادا، آلمان و فرانسه است را از نزدیک پیگیری می کند.

بر اساس این گزارش مطالعات انجامی اثرات استفاده از تلفن همراه به مدت زمان بیش از ده سال را کشف نکرده اند اما اینترفون نتایج مطالعات بر روی 1500 بیمار سرطان مغزی در انگلیس و کشورهای اروپای شمالی را منتشر کرد که از افزایش قابل توجه خطر ابتلا به سرطان مغزی در همان سمتی از سر که تومور ایجاد شده بود، به دلیل استفاده از تلفن همراه در مدت زمان طولانی بیش از ده سال خبر دادند.

Image result for ‫امواج موبایل‬‎


بنا بر اظهار دانشمندان، فن آوری شبکه ی بی سیم، در مطالعات بزرگ فعلی بررسی تاثیر قرار گرفتن در معرض میدان های الکترومغناطیسی تلفن های همراه بر روی سلامت لحاظ خواهند شد، اما به نظر می رسد کمتر از تلفن همراه مضر باشند زیرا نیروی الکترومغناطیسی کمتری نسبت به تلفن همراهی که مستقیما بر روی گوش قرار می گیرد منتشر می کند.

اما مسوولان مدارس بدنبال کسب اطمینان خاطر از میزان تاثیرگذاری این شبکه ها برروی سلامتی هستند، انجمن آموزگاران در انگلیس خواستار تحلیل بیشتر قبل از عرضه ی شبکه های رایانه یی بی سیم در مدارس شدند و شهر فرانکفورت حتی بیشتر محتاط بوده و مقامات مدرسه یی این شهر تصمیم گرفتند تا قبل از انجام تحقیقات سلامتی بیشتر نسبت به نصب سیستم های بی سیم دست نگه دارند.

وزارت بهداشت فرانسه نیز ماه جاری به سازمان محیط زیست و ایمنی سلامت شغلی این کشور دستور داد که بررسی اطلاعات علمی موجود درمورد اثرات قرار گرفتن در معرض میدان های الکترومغناطیسی ناشی از تلفن همراه و وای فای را تهیه کند.

Image result for ‫امواج موبایل‬‎

اعضای حزب سبز در پارلمان آلمان نیز دولت را با سوالات مشابهی در تابستان جاری تحت فشار قرار دادند و اداره فدرال حفاظت از تشعشع در پاسخ، محدودیت استفاده از تلفن های همراه و شبکه های بی سیم را به عنوان یک اقدام احتیاطی تا زمان کسب آگاهی بیشتر توصیه کرد.

دانشمندان برای اطلاعات بیشتر درمورد اثرات استفاده زیاد و همچنین تاثیر امواج بی سیم بر روی کودکان که مغزهای در حال رشد آن ها ممکن است واکنش متفاوتی نسبت به تابش های امواج الکترومغناطیسی داشته باشد، تحت فشاراند.

این ماه مطالعه ی محققان انگلیسی با نام ارتباطات سیار و پژوهش سلامتی که بودجه 8/17 میلیون دلاری آن از سوی دولت انگلیس و صنعت مخابرات تامین شده بود اثرات مضر ناشی از استفاده کوتاه مدت از تلفن همراه بر روی مغز و کارکرد سلول های بدن افراد بزرگسال را که موضوع این مطالعه بودند، منتفی دانست.

اما محققان این مطالعه هشدار دادند مطالعات بیشتری در مورد کودکان و افرادی که به مدت 15 سال که مدت زمان لازم برای ظهور است، در معرض امواج تلفن همراه بودند ضروری است.

گروه محققان مذکور در حال کمک برای آغاز مطالعات طولانی مدتی به نام کاسموس هستند که از آغاز سال جاری 200 هزار کاربر تلفن همراه را تحت نظر قرار داده و کاربران تلفن همراه را که به میزان کم یا زیاد از آن استفاده می کنند در انگلیس، دانمارک، سوئد و فنلاند به مدت 25 سال آینده دنبال خواهد کرد.

دانشمندان خاطر نشان کرده اند که تلفن های همراه به مدت زمان کافی در دسترس نبوده اند تا بتوان شمار کافی از مصرف کنندگان که بیش از 15 سال در معرض آن بوده اند را یافت.

بنابر اظهار دانشمندان، مطالعه ی اینترفون که سال آینده منتشر خواهد شد افراد مبتلا به تومور مغز و گردن را مورد توجه قرار داده زیرا نزدیک به نیمی از نیروی الکترومغناطیسی جذب بافت های قسمتی از سر می شود که به گوشی تلفن همراه نزدیک تر بوده است.

در حالی که محققان سرطان بدنبال پاسخ اند، برخی دیگر ناشکیب تر شده اند؛ در ماه آگوست یک گروه بین المللی از محققان سرطان و کارشناسان سلامت عمومی بازبینی از مطالعات انجام گرفته برروی میدان های الکترومغناطیسی را به نام bioinitiative منتشر کردند که برای احتیاط بیشتر در این زمینه هشدار می داد.

گروه فرانسوی طرفدار محیط زیست تصمیم گرفت صبر نکند و این ماه با فشار بر روی دو سوپر مارکت زنجیره ای فرانسوی کرفور و اوشان مانع تبلیغ تلفن ویژه کیدتل با فن آوری موقعیت یاب جهانی ویژه کودکان شد.

Image result for ‫امواج موبایل‬‎

اما گروه های صنعتی مانند سی تیا که یک انجمن بین المللی ارتباطات بی سیم واقع در واشنگتن است اصرار دارد که اکثر مطالعات منتشره در مجلات علمی سراسر جهان نشان داده اند که تلفن های بی سیم تهدیدی برای سلامتی در پی ندارند، با این حال مدیر گروه فرانسوی طرفدار محیط زیست نگران مانده و این ماه گروهش با مقامات وزارت بهداشت فرانسه ملاقات کرد تا ممنوعیت تبلیغ تلفن همراه برای کودکان را به دست آورد.


خطرات موبایل و آنتن‌های BTS

Image result for ‫امواج موبایل در دوران بارداری‬‎


سال 2004، 500 دانشمند آلمانی نامه‌ای به صدر اعظم وقت آلمان، گرهارد شرودر نوشتند که مضمون آن این بود: چرا اجازه می‌دهید آنتن‌های BTS در نزدیکی خانه شهروندان نصب شود، در حالی‌که همه از مضرات آن آگاهی دارند؟ آنها نوشته‌ بودند: «آقای شرودر چرا شما بچه و خانواده خود را در معرض امواج موبایل قرار نمی‌دهید؟ نکند می‌خواهید بگویید‌ نمی‌دانید که این امواج سرطان زا هستند؟»

سلولهای بدن انسان در گستره 10 تا 1000 هرتز با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند ، اکثر موبایل ها نیز در گستره 270 تا 1800 هرتز ارتباط برقرار می کنند. در نتیجه گستره امواج الکترومغناطیس موبایل با سیستم ارتباط بین سلولی انسان هم پوشانی دارد و باعث ایجاد اختلال در بدن می شود.

Image result for ‫امواج موبایل‬‎


امواج موبایل تاثیر بدی در باروری مردان دارد. زیرا اسپرم را می کشد و باعث کاهش قوای جنسی می شود. بخصوص در کسانی که موبایل را به کمرشان می بندند.

امواج موبایل سرطان زاست و علاوه بر آن احتمال ابتلا به بیماریهای آلزایمر و پارکینسون را افزایش می دهد.

در ازای حتی 2 دقیقه صحبت با موبایل ، ساختار مولکولی بزاق دهان تغییر می کند.

میدان های اکترومغناطیسی به ویژه آنهایی که در گستره فرکانس بدن هستند ، باعث تغییر عملکرد جذب مواد معدنی در بدن می شوند و سرعت گسترش تومرها را افزایش می دهد.

Image result for ‫امواج موبایل‬‎


یکی ازخطرناکترین مشکلات امواج موبایل برای خانم باردار است .بدن جنین هنوز بافت خوب و کاملی را به خود نگرفته و بسیار حساس است . امواج موبایل منجر به کاهش عکس العمل مولکولی در بدن جنین می شود .

یک سلول را در نظر بگیرید دیواره ای آن را احاطه کرده ، سلول های مغز اطفال هنوز شکل و ساختار محکمی به خود نگرفته اند . در واقع تکامل یافته نیستند و دیواره محکمی ندارند. به همین دلیل میزان بیشتری از تشعشعات را از خود عبور می دهند که باعث اختلالات عصبی در آنها می شود و مواردی مانند چشم درد و کم اشتهایی در آنها دیده می شود.

فاصله یک آنتن مخابراتی ( BTS ) با انسان باید حداقل 50 تا 60 متر باشد ، تا ضرر امواج کمتر به انسان آسیب برساند.

حمل کردن موبایل ضرر دارد. حتی اگر 30 سانتی متر با تلفن همراه فاصله داشته یاشید امواج الکترومغناطیس حدود 400 هزار Pw/M2 در هر لحظه با بدن اصابت می کند. هنگام حرکت در مکان هایی که سیگنال موبایل متغیر است ، گوشی موبایل سعی در بدست آوردن سیگنال بیشتر می کند . در واقع امواج بیشتر و قوی تری از خود ساطع می کند و خطرناکتر است .

مکان هایی که پوشش سیگنال کم است امواج گوشی بیشتر می شود و در مقابل مکان هایی که نزدیک آنتن مخابرات ( BTS ) می باشد و پوشش خوب است ، امواج ساطع شده از طرف آنتن برای بدن بسیار خطرناک است.

Image result for ‫امواج موبایل‬‎

خطر امواج هنگام صحبت کردن از هر زمان دیگر بیشتر است . زیرا این امواج همواره در حال کم و زیاد شدن هستند.

خانم های باردار باید حداقل 2 متر با موبایل فاصله داشته باشند.

هنگام ارسال MMS یا پیام تصویری ، خطر امواج 1000 برابر بیشتر است .

استفاده از هندزفری ( Hands Free ) نمی تواند درصد امواج را کاهش دهد. زیرا مانند یک آنتن عمل می کند.

پاره شدن رشته های DNA و احتمال ابتلا به سرطان ، ناراحتی قلبی ، فشار خون ، رشد تومرهای مغزی ، سر درد ، آلزایمر ، پارکینسون و ...از خطراتی هستند که تلفن های همراه به ما هدیه میدهند.

اثرات امواج موبایل در دوران بارداری

Image result for ‫امواج موبایل در دوران بارداری‬‎

استفاده مداوم از تلفن همراه در این دوران روی جنین اثرات زیادی دارد.

آسیب‌های مغزی

استفاده مداوم از تلفن همراه در این دوران روی جنین اثرات زیادی دارد.


در این مدت سلول‌های عصبی جنین در حال شکل‌گیری هستند وقتی که شکل‌گیری ناقص انجام می‌شود،‌ برخی اختلالات عصبی بروز می‌کنند.


DNA مسئول رشد و نمو جنین است و اشعه‌های روی DNA اثر مخرب دارند.


در ضمن این اشعه‌ها باعث سقط جنین نیز می‌شوند. جنینی که در معرض این آسیب‌هاست، بیشتر از سایرین در معرض خطر سرطان است.


آسیب‌های عاطفی

کودکانی که در کودکی و جنینی در معرض این اشعه‌ها هستند بیشتر از سایر کودکان دچار مشکلات عاطفی می‌شوند مشکلات عاطفی و روانی باعث به وجود آمدن استرس و تنش‌های زیادی در آنها می‌شود که سطح کیفیت زندگی‌شان را پایین می‌آورد.


مشکلات مربوط برقراری ارتباط با دیگران

این دسته از کودکان که در دوران جنینی بسیار در معرض اشعه‌ها بوده‌اند در بزرگسالی در مقایسه با سایر کودکان بیشتر دچار مشکلات ارتباطی می‌شوند.


استفاده از تلفن همراه روی مغز آنها اثر نامطلوبی به جا گذاشته و کودک در بزرگسالی برای برقراری ارتباط دچار مشکل می‌شود

 

چه باید کرد؟

- مادر که در این دوران حتما باید از اشعه‌های زیانبار مختلف دور بماند.


اگر نیاز به استفاده از اشعه ایکس است، حتما باید طبق نظر پزشک باشد و دور شکم و رحم او پوشانده شود.


- استفاده از تلفن همراه باید به حداقل برسد. این روزها حذف تلفن همراه و بی‌سیم از زندگی کار سخت و پیچیده‌ای شده است.


وسایل الکتریکی بی‌سیم جای خود را در تمام خانواده‌ها باز کرده‌اند و مصرف و کاربردشان هر روز بیشتر می‌شود علیرغم اینکه جدا شدن از جریان عظیمی که در این رابطه به راه افتاده کار راحتی نیست ولی حدالمقدور در دوران بارداری خود را کمتر در معرض آنها قرار دهید.


- اینترنت، کامپیوتر، موبایل، تلفن بی‌سیم، مایکروویو همگی روی جنین و سلامت آن اثر می‌گذارند و شما در جایگاه والدین فرزندشان مسئولیت حفظ سلامت او را بر عهده دارید.

Image result for ‫امواج موبایل در دوران بارداری‬‎

پس تماس‌های خود را محدود کنید. وای‌فای خود را اغلب خاموش کنید. از اسپیکر (بلندگوی تلفن) بیشتر استفاده کنید و گوشی را به گوش‌تان نچسبانید.

دوست یابی در کودکان

Image result for ‫مشکلات دوست یابی در کودکان‬‎


پیدا نکردن دوست و گوشه‌گیری ناشی از فقدان مهارت‌های ارتباطی و اعتماد به نفس پایین کودک است اما با وجود این زمانی مداخله والدین را می‌طلبد که باعث ناراحتی و عدم رضایت خود او هم شده باشد. در غیر این‌صورت مشکل کودک دو چندان می‌شود چون شخصیت برخی کودکان به گونه‌ای است که درونگرایی را به برونگرایی ترجیح می‌دهند چون درونگرایی و خودمداری بیشتر از رابطه‌جویی، نشاط، سرزندگی، پویایی و خودپذیری را در آنها بیشتر می‌کند. والدین عزیز باید به خاطر داشته باشند که یک یا دو دوست نزدیک برای بچه‌ها کفایت می‌کند اما زمانی که احساس می‌کنید فرزندتان در این مسئله مشکل دارد می‌توانید این کار‌ها را انجام دهید.


در کلاس ثبت‌نامش کنید


می‌توانید کودک را در کلاس‌های ورزشی، هنری و ادبی که صرفا رویکردشان آموزش محض نیست نام‌نویسی کنید تا کودک به این وسیله در فضایی بدون فشار به راحتی با اشخاص و دوستان جدیدی آشنا شود. اگر کودکی به طور کلی دارای آستانه تحمل پایین است شرکت در گروه‌های مختلف و گرفتن مسئولیت می‌تواند تحمل او را بالا ببرد. والدین باید توجه داشته باشند که لازمه سازگاری و ارتباط کودک با دیگران آن است که به کودک آموزش دهیم در زمان زنگ تفریح با گشاده‌رویی به بچه‌های تنها نزدیک شده و طرح دوستی با آنها را بریزد. علاوه بر این کودک می‌تواند با ظرافت به کودکانی نزدیک شود که مشغول بازی‌های گروهی هستند و به نفرات بیشتری برای بازی خود نیاز دارند.

Image result for ‫مشکلات دوست یابی در کودکان‬‎



دوستش را به خانه دعوت کنید


برای اینکه کاستی‌های ارتباط فرزندتان آشکار شود از او بخواهید یکی از دوستانش را به بهانه‌ای به منزل دعوت کند و با او مشغول بازی شود. هدف شما از این کار این است که چگونگی ارتباط و رفتارهای فرزندتان را در این موقعیت تحت نظر گرفته و مورد مطالعه قرار دهید. مثلا در همین ارتباط‌ها ممکن است متوجه شوید  کودک‌تان خودخواه، رئیس مسلک یا نابردبار است یا مشکلاتی رفتاری از این دست دارد. پس از مشاهده این مشکلات باید از طریق قصه‌گویی، گفت‌وگو یا فیلم‌هایی که دارای محتوای ارتباطی این چنین هستند، در جهت بهبود مشکل ارتباطی‌اش گام بردارید.


به بچه‌هایی نظیر خودش نزدیک شود


راه دیگر غلبه بر این مشکل آن است که به کودک یاد دهیم به گروه‌هایی پیشنهاد دوستی دهد و ملحق شود که از نظر علاقه و ترجیحات با آنها شباهت دارد. مثلا اگر کودک به نقاشی علاقه‌مند است به آن دسته از بچه‌هایی ملحق شود که در این زمینه با آنها شباهت بیشتری دارد. در این صورت او می‌تواند درباره علایق مشترک خود ساعت‌های بسیاری با دوستان خود گفت‌و‌گو کند و احساس اعتماد به نفس بیشتری کند.


خودتان دست به کار شوید


یکی از کارهایی که در مقام والدین می‌توانید انجام دهید این است که از میان کودکان فامیل یا همسایگانی که مورد تایید شما هستند،‌ افرادی را انتخاب کنید واوقاتی را برای با هم بودن برنامه‌ریزی کنید. به این ترتیب می‌توانید علاقه یا بی‌علاقه بودن فرزندتان به دوستیابی را از نزدیک تحت نظر بگیرید و متوجه شوید این مشکل تنها در مدرسه است یا به طور کلی فرزندتان مهارت دوستیابی ندارد.


جو فراست راه‌حل ارائه می‌دهد


جوفراست به این مادر می‌گوید: «کودکان به تدریج از حدود 4 سالگی متوجه می‌شوند دیگران هم احساس‌هایی مشابه آنها دارند. پس با بچه‌های دیگر با ملایمت بیشتری رفتار می‌کنند و با مشارکت و همراهی بیشتری با آنها بازی می‌کنند. اما اگر کودک در تعامل اجتماعی با دیگر همسالان دچار مشکل است و همچنان نمی‌تواند دوست پیدا کند، این موارد را دنبال کنید.»


بازی کنید


می‌توانید با کودک‌تان یک بازی نمایشی ترتیب دهید. به این ترتیب روش‌های مناسب رفتار با دیگران را به صورت غیرمستقیم به او آموزش می‌دهید. اول از بازی‌های ساده شروع کنید و کم‌کم آن را پیچیده کنید. بازی‌هایی که می‌توانید در ابتدا انجام دهید شامل دعوت یک دوست به بازی، مخالفت‌ کردن آرام با نظر کودک ، با تلفن صحبت کردن، گفت‌وگو در حیاط مدرسه و... باشد، درحین بازی می‌توانید نقش‌ها را بین خودتان عوض کنید.




گفت‌و‌گو را آموزش دهید


سلام و احوالپرسی و پرسش‌های خاصی که موجب می‌شود گفت‌و‌گو ادامه پیدا کند، باید تمرین شود. حتی می‌توانید به کودک بیاموزید که چگونه خود را به یک دوست معرفی کند مثلا «می‌تونی بری دست بدی و بگی من محمد هستم! اسم تو چیه؟» به کودک بگویید اگر نتوانست نام طرف مقابل را درست متوجه شود، دوباره بپرسد و این کار ایرادی ندارد.

Image result for ‫مشکلات دوست یابی در کودکان‬‎

از این فرصت‌ها استفاده کنید


اگر در یک مهمانی هستید که تعدادی از همسالان کودک‌تان نیز همراه شما هستند،‌ فرصت را غنیمت شمرده و از او بخواهید دوستانش را به بازی دعوت کند. می‌توانید پیشنهاد تماشای کارتون یا فوتبال یا حتی خوردن بستنی را دهید. سعی کنید موقعیت‌هایی که انتخاب می‌کنید طولانی و البته کمتر برنامه‌ریزی شده باشد و کم‌کم خودتان را کنار بکشید و بگذارید فرزندتان خودش همه چیز را به دست بگیرد.


تشویق یادتان نرود


وقتی کودک توانست با یکی از همکلاسی‌هایش وارد دوستی شود  از کلمات تحسین‌آمیز برای تشویق کودک استفاده کنید و از اینکه او توانسته با دوستش کنار بیاید استقبال کنید. به این ترتیب او تشویق خواهد شد که در این زمینه تلاش بیشتری کند. هر روز در مورد ارتباط او با دوستش بپرسید.

مشکلات دوست یابی در کودکان

Image result for ‫مشکلات دوست یابی در کودکان‬‎


اغلب والدین، خواستار این هستند که فرزندانشان با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کند و از روابط اجتماعی بالایی برخوردار باشند.

آموزش دوست یابی یکی از راه های کسب مهارت اجتماعی است که باید از کودکی فرد را با آن آشنا کرد.

 کودکان، امروز با هم دوستان صمیمی هستند و فردا به ظاهر دشمن می شوند. هرکسی که با آنها از مدرسه به خانه می آید دوست لحظه ای آنهاست. به این صورت گردهمایی ها و گروه های دوستان مداوم تشکیل می شوند و از هم می پاشند. والدین زمانی که کودکشان برای دوست یابی و نگه داشتن آنها مشکل پیدا می کند، احساس ناتوانی می کنند. هر نوباوه ای نیازمند چند دوست خوب و یا گروهی است که بتواند آنها را متعلق به خود بداند زیرا با داشتن آنها می تواند چیزهای زیادی درباره خودش بیاموزد. شما والدین گرامی، چگونه آیین دوست یابی را به کودکان تان آموزش می دهید؟ اگر می خواهید در این باره بیشتر بدانید، به راهکارهایی برای دوست یابی و حفظ دوستان از سوی کودکان دقت کنید...

دوست یابی را از کودکی به فرزندانتان آموزش دهیدفریبا احدی بیگلو رو انشناس عمومی در  بیان کرد: اغلب والدین، خواستار این هستند که فرزندانشان با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کند و از روابط اجتماعی بالایی برخوردار باشند که لازمه آن افزایش مهارت های اجتماعی آنان است.


وی تصریح کرد: نخستین گام در این امر شناسایی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف فرزندان است که در این راه والدین می توانند الگوی مناسبی در رفتار کودکان خود باشند.


احدی بیگلو ادامه داد: آموزش دوست یابی به کودک از جمله اینکه اسباب بازی هایش را با دوستان خود تقسیم و یا این که در هنگام عصبانیت خشم خود را کنترل و با احترام با طرف مقابلش برخود کند.


این روان‌شناس در پایان گفت: آموزش رفتار کودک در برخورد با افراد بی ادب که قصد آزار و اذیت دارند و همچنین تشویق وی برای داشتن رفتاری خوب با دیگران از دیگر موارد تقویت روابط اجتماعی کودک است.

فرض کنید فرزندتان گریه کنان نزد شما می آید و می گوید: «من هیچ دوستی ندارم. هیچ کس مرا دوست ندارد!»

Image result for ‫مشکلات دوست یابی در کودکان‬‎

هیچ پدر و مادری تحمل شنیدن چنین جملات تلخی را ندارد، همه ما می خواهیم فرزند خود را از خطرات جهان اطرافمان حفاظت کرده و به او اطمینان دهیم که دوستان زیادی دارد ولی یادتان باشد شما نمی توانید برای فرزند خود دوست پیدا کنید؛ هر چند می‌توانید مهارت‌های لازم را برای یافتن دوست به او بیاموزید.


تمام انسان ها به طور غریزی مایل به یافتن دوست هستند ولی موفقیت آنها در این راه به رفتار خودشان بستگی دارد.


کودکان از ۴ یا ۵ سالگی می توانند دوست پیدا کنند.هر نوباوه‌ای نیازمند چند دوست خوب و یا گروهی است که بتواند آنها را متعلق به خود بداند؛ زیرا با داشتن آنها می‌تواند چیزهای زیادی درباره خودش بیاموزد.


کشف علت دوست‌گریزی کودک


اگر کودکتان در ایجاد و نگهداری دوستی‌ها مشکل دارد، بکوشید علت آن را دریابید. آیا آن‌قدر حساس است که همیشه احساساتش جریحه دار می‌شود و دوستانش را از دست می‌دهد؟ آیا ساکت است و نسبت به ارتباط با دیگران بی تفاوت است؟ آیا تهاجمی ‌و قلدر است و به همین علت کودکان دیگر نمی‌خواهند با او باشند؟ آیا از مهارت‌های اجتماعی برخوردار نیست؟ آیا مهارت‌های لازم را برای یک دوست باوفابودن ندارد؟

Image result for ‫مشکلات دوست یابی در کودکان‬‎

صحبت با کودک


دقیق باشید. درباره رفتارهایی که مشاهده می‌کنید و اینکه چگونه موجب تاثیرگذاری بر روابط می‌شوند، گفتگو کنید. درباره دوستی صحبت کنید. اگر کودک به دلیل تمام شدن یک رابطه دوستی از نظر روانی آسیب دیده است، درباره وضعیت دوستی‌ها و اینکه چطور طی سال‌ها دوستان زیادی خواهد داشت که بعضی از آنها به مدت طولانی و بعضی از آنها تنها مدت کوتاهی دوست او خواهند بود، گفتگو کنید.از کودک بخواهید نام یکی از همکلاسی‌هایش را که همه او را دوست دارند بگوید و سپس درباره خصوصیات او چنین بپرسید: «چه طور رفتار می‌کند؟ چه کارهایی انجام می‌دهد؟ ویژگی‌های یک دوست خوب چیست؟»


تعیین اهداف دوستی


با همدیگر در این‌باره صحبت کنید که دوست دارد چه مهارت‌های اجتماعی و چطور دوستی‌هایی داشته باشد، بیشتر کودکان می‌توانند به آسانی کودکانی را که دوست دارند، با آنها دوست باشند، نام ببرند.


اگر کودک خردسالی، امکان برقراری ارتباط با دیگران را نداشته باشد، نمی‌تواند بیاموزد که چه طور در اجتماع رفتار کند. به او مهارت‌های اجتماعی را بیاموزید و هنگامی‌که دوستی‌اش خاتمه یافت یا احساس بروز مشکل کرد به او کمک کنید.


برداشتن اولین قدم برای پذیرش روابط اجتماعی


برای زمان بازی خردسالان و کودکان پیش از سنین مدرسه برنامه‌ریزی کنید. روی اولین تجارب کودکان نظارت کنید و آماده باشید تا با دخالت در کارشان بازی آنها را آسان کنید.

Image result for ‫مشکلات دوست یابی در کودکان‬‎

·   گردش‌های خانوادگی: اجتماع چند گروه خانواده فرصت خوبی برای ورود کودکان در موقعیت‌های اجتماعی به همراه کودکان سنین متعدد فراهم می‌کند. این موقعیت‌ها به کودک شما فرصت می‌دهد مهارت‌های اجتماعی را به کار گیرد و در عین حال نظاره‌گر ارتباط شما با مردم دیگر باشد. همچنین گردش‌های خانوادگی موجب ایجاد پیوندهای عمیق داخل خانواده می‌شود و بعدها که کودکتان باید مقابل فشار گروه همسالان ایستادگی کند؛ چنین گردش‌هایی نتیجه خود را نشان خواهد داد.


·   پافشاری نکنید. کودک را در مقابل مردم انگشت نما نکنید، از جملاتی مانند «نمی‌تونی به دایی‌ات سلام کنی؟» یا «برای همه از یک تا ده بشمر» بپرهیزید. هرچه قدر کودک در موقعیت‌های اجتماعی به خودش توجه بیشتری داشته باشد، احساس راحتی برای او مشکل‌تر خواهد بود.


·  به کودک برچسب نزنید.توصیف کودکتان به عنوان خجالتی، تنها، ساکت و یا سرد، روشی غلط است که بعد تاوانش را پس خواهید داد. برای نمونه در حال گذشتن از کوچه هستید و به آشنایی برمی‌خورید. مریم دو ساله یا بیشتر در سلام کردن یا حتی نگاه به فرد آشنا تردید دارد. رو به فرد آشنا می‌کنید و می‌گویید « مریم خجالتیه » ولی نمی‌دانید که با برچسب زدن به کودکتان رفتار او را تقویت می‌کنید. زمانی که به کودکتان برچسب انزواطلب و یا دچار مشکل در دوست‌یابی را می‌زنید، رفتار اجتماعی نامناسب را در او برمی‌انگیزید. درحالی که می‌توانید  با گفتن جملاتی او را تشویق کنید تا اجتماعی تر باشد. «تازه الان دیدنتون چند دقیقه طول می‌کشه تا بهتون عادت کنه.» این جمله را به جای اینکه بگویید «همیشه همین طوره» به کار ببرید.


شما والدین گرامی، چگونه آیین دوست‌یابی را به کودکان‌تان آموزش می‌دهید؟ اگر می‌خواهید در این باره بیشتر بدانید، به راهکارهایی برای دوست‌یابی و حفظ دوستان از سوی کودکان دقت کنید. برخی از کودکان به خصوص کم سن و سال ها برای کسب مهارت های اجتماعی نظیر حل مشکلات، مذاکره، همکاری و برقراری ارتباط نیاز به کمک دارند.


 


ارایه الگوی مناسب


کودک شما خواهد کوشید به طور دقیق مانند شما رفتار کند. بنابراین به یاد بسپارید زمانی که شما در حال خوش‌آمدگویی به مردم، گفتگوی تلفنی، خرید، بازی و یا انجام هر کار دیگری با مردم هستید، الگوی رفتار اجتماعی را به او نشان می‌دهید. اگر خجالتی بودن یکی از مشخصات شماست، او ممکن است از خجالتی بودن شما تقلید کند و بنابراین شاید لازم باشد که‌ این مشخصه خودتان را تغییر دهید. به یاد بسپارید که مهارت‌های اجتماعی دیگری هستند که شما به طور ناخودآگاه در حال آموختن آنها به کودکتان هستید حتی اگر ترجیح می‌دهید که آنها را یاد نگیرد.


ایفای نقش برای آموزش کودک


اجرای نمایش، فرصتی عالی در اختیار شما قرار می‌دهد که روش‌های مناسب رفتار با دیگر مردم را به کودک ارایه دهید. از کودکتان بخواهید که آنها را طوری که مشکل ایجاد نکند، تمرین کند. ابتدا موقعیت‌های ساده‌ای را نشان دهید و سپس آنها را پیچیده‌تر کنید. موقعیت‌ها می‌تواند شامل دعوت یک دوست به بازی، رد یک دعوت، مخالفت مسالمت‌آمیز، صحبت با تلفن، خوشامدگویی به میهمانان، گفتگو با کودکان و بزرگسالان و یا نمونه‌ای از یک ورزشکار خوب باشد. نقش‌ها را بین خودتان عوض کنید.


اگر کودک شما علاقه ای به یافتن دوست نشان نمی دهد از شیوه های زیر نیز می توانید استفاده کنید:


موقعیت های متعددی برای فرزندتان ایجاد کنید.

هر از گاهی دوستان کودک خود را به ناهار دعوت کنید و در ضمن نام او را در کلاس های مختلف بنویسید. بدین ترتیب او اجتماعی بودن را یاد می گیرد.

به بازی فرزندتان اهمیت دهید.

به علاوه وقتی با دوستان خود صحبت می کنید فرزندتان را نیز وارد بحث کنید.

او را به دیدن همسایه ها و خرید ببرید. هر چه بیشتر او با شخصیت های مختلف سر و کار داشته باشد موفق تر خواهد بود.

از فرزند خود حمایت کنید. شاید این کار آسان به نظر برسد ولی چند بار حقیقتا به اظهارات او گوش داده اید؟

به حرف‌های فرزندتان در مورد اتفاقاتی که در مدرسه می‌افتد گوش دهید. به انتخاب فرزندتان احترام بگذارید ودوستان وی را به خانه دعوت کنید. سعی کنید با دوستان فرزندتان و والدین آن ها آشنا شوید.


خود را نبازید.به همدردی با فرزندتان بپردازید ولی سخت نگیرید. یافتن دوست فرآیندی طولانی مدت است و فراز و نشیب زیادی داردو متأسفانه ناامیدی بخشی از روند دوست یابی محسوب می شود.

تمام کودکان در رابطه دوستی خود نوعی ناامیدی «طبیعی» را تجربه می کنند.


والدین می توانند با گوش دادن و به رسمیت شناختن احساسات کودکان خود به حمایت از آنها بپردازند. در مورد نگرانی های خود با افرادی مثل آموزگار، دوست یا سایر اعضای خانواده مشورت کنید.


شما هرگز نمی خواهید فرزندتان نگران شود و بنابراین برای حل مشکلات خود از افراد خبره کمک بگیرید.


مهم ترین مسئله این است که به فرزندتان نشان دهید چگونه دوست خوبی باشد و دوست پیدا کند.

بهترین راه این است که برای او یک الگو باشید. برای رسیدن به این هدف به موارد زیر توجه کنید:


–  به کودکتان برای شناسایی نقاط قوت خود کمک کنید.


– از گفتن کمبودهای خودتان هراس نداشته باشید.


–  بدون اینکه به انتقاد از فرزندتان بپردازید، سخنان وی گوش دهید.


–  مهربان باشید، به تمجید از دیگران بپردازید و به مردم کمک کنید.


–  با دیگران همدردی نشان دهید.


–  از روزگار گله و شکایت نکنید و به جای این کار به فرزندتان یاد دهید که مسائلی را که نمی توان تغییر داد بپذیرد و برای تغییر سایر مسائل تلاش کند.


آموختن طریقه دوست یابی در زندگی آینده کودکان ما نقش مهمی ایفا می کند. حتما در اطراف خود افرادی را دیده اید که علی رغم موفقیت های تحصیلی، شغلی، مالی و… احساس خوشبختی نمی کنند؛ زیرا در برقراری یک رابطه مناسب با دیگران مشکل دارند. وقتی فرزند شما مهارت های لازم را بیاموزد دیگران را به سوی خود جذب خواهد کرد و حضور دوستان به زندگی او مفهوم تازه ای خواهد بخشید.


مرکز یادگیری  تبیان

مفاهیم نقاشی کودک

Image result for ‫مفاهیم نقاشی کودک‬‎



خطوط نازک و کمرنگ نشانه حساس و ملایم بودن کودک است.

نقاشی زبان کودک است. بسیاری از کودکان ناخواسته آنچه که حس می‌کنند اما قادر به بیانش نیستند را در نقاشی‌هایشان نشان می‌دهند. به بیان دیگر، نقاشی‌ای که کودک در عرض یک ساعت می‌کشد، می‌تواند حاوی پیام‌ها و نشانه‌های ارزشمندی درباره مشکلات او باشد که ممکن است با صدها ساعت صحبت قابل دستیابی نباشند. پس لطفا این‌بار که فرزندتان نقاشی‌اش را به شما نشان می‌دهد، به جای اینکه با بی‌حوصلگی فقط نگاهی به آن بیندازید و آن را در گوشه‌ای رها کنید، با صبر و حوصله به آن نگاه کنید و درباره معنای آن با فرزندتان گفت‌وگو کنید. خواهید دید که با این‌کار به نکته‌هایی در مورد کودکتان پی خواهید برد که تا به حال حتی به آن فکر هم نکرده بودید.


در این مطلب از دکتر محمود برجعلی، روان‌شناس و عضو هیات ‌علمی دانشگاه خوارزمی خواسته‌ایم ما را در تفسیر معنای نقاشی کودکان کمک کند.


باید از کجا شروع کنیم؟

از نظر روان‌شناسانی که در این زمینه تحقیق کرده‌اند، آدمی که توسط کودک کشیده شده یا خود اوست یا کسی است که برای او اهمیت ویژه‌ای دارد. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، جنبه‌های کلی نقاشی است. مثلا باید توجه کنید که آدم در کجای کاغذ کشیده شده و ابعاد آن چگونه است، قرینگی رعایت شده یا خیر و…. نکته مهم دیگر توجه به خطوطی است که کودک هنگام ترسیم از آنها استفاده کرده است. پررنگی و کمرنگی خطوط، جا انداختن‌ها و حذف کردن‌ها، کلفتی و نازکی خطوط همه و همه معنا دارند و باید به آنها توجه کرد. در کل لرزش خطوط و منقطع بودن آنها، تکرارها و پاک کردن‌های زیاد نشانه نبود اعتماد‌به‌نفس و کمبود عزت‌نفس است. گاهی کودک اندام‌های خاصی را پررنگ و کلفت یا متفاوت می‌کشد که این مساله می‌تواند به معنی تعارضی باشد که کودک با این نواحی خاص دارد.

 Image result for ‫مفاهیم نقاشی کودک‬‎

برخی از معانی

خطوط پررنگ و ضخیم تمایل به لذت‌جویی است اما اگر خطوط آنقدر با فشار کشیده شده باشند که به نظر برسد کاغذ درحال پاره شدن است، ممکن است نشانه نارضایتی و پرخاشگری و اعتراض باشد. از طرف دیگر خطوط نازک و کمرنگ نشانه حساس و ملایم بودن کودک است و گاهی نیز می‌تواند نشانه کمرویی و عدم اعتماد به نفس باشد. خطوط راه‌راه و موازی نشانه اضطراب هستند و سایه زدن‌های خاکستری ممکن است نشان از افسردگی داشته باشند. اگر کودک بیشتر از خطوط شکسته و زاویه‌دار استفاده کرده، باید به نشانه‌های خشم، ناآرامی و مردانگی دقت کنید و اگر آدمک را با خطوط منحنی و نرم کشیده، می‌تواند نشانه ملایمت و انعطاف‌پذیری او باشد.

Image result for ‫مفاهیم نقاشی کودک‬‎

از اجزای صورت در یک نقاشی هم می‌توان معنای مشخصی را دریافت کرد؟

بله،‌ سر بزرگ، نشانه غرور و خود دوست‌داری است و برعکس، سر کوچک نشانه انتقاد از خود و گاهی ناامیدی و افسردگی است. چشمان بزرگ می‌تواند نشانه برونگرایی باشد اما از طرف دیگر دیده شده، کودکانی که مدام در معرض چشم غره رفتن‌های اطرافیانشان هستند چشم‌ها را بزرگ‌تر از معمول می‌کشند. کودکان شکاک و بی‌اعتماد هم چشم‌ها را بزرگ می‌کشند. چشمان کوچک، برعکس، نشانه درونگرایی کودک است. اگر کودک روی کشیدن مژه‌ها و ابروها تاکید کرده و وقت زیاد برای کشیدن جزییات آنها صرف کرده باشد، ممکن است نشانه دلمشغولی با زیبایی یا وسواس باشد. لب‌های پهن و کلفت و دیده شدن دندان‌ها با پرخاشگری مرتبط است و لب‌های نازک و خطی نشانه اضطراب و تنش است. اگر کودکی دهان را به صورت یک دایره کوچک بکشد، ممکن است نشانه شخصیت وابسته یا تاثیرپذیر او باشد. گردن بلند و ظریف نشانه میل به مهارکردن و همچنین میل به بزرگتر یا برتر شدن است و گاهی نیز می‌توان آن را به‌عنوان علامت جاه‌طلبی و تکبر تلقی کرد.


توجه داشته باشید که گاهی نقاشی کودک جنبه جبرانی دارد؛ یعنی کودک درست آنچه را که متضاد احساس واقعی‌اش است، می‌کشد؛ مثلا کودکی که می‌ترسد، یک ابرقهرمان می‌کشد یا کودکی که اعتماد‌به نفس پایینی دارد، یک آدمک بزرگ افراطی با خطوط پررنگ می‌کشد.

سوزاندن چربی شکم

Image result for ‫کوچک کردن دور شکم با زنجبیل‬‎


در بدن انسان بافت چربی به صورتی که از حد طبیعی خود انباشته شود فرد را اصطلاحا چاق می گویند . به دلیل انباشته شدن بیش از حد بافت چربی باعث از دست بعضی از شاخص های سلامتی و حتی کم شدن عمر و کاهش کیفیت زندگی می شود. دلایل متنوعی بر علل چاقی توسط پزشکان ارائه شده است اما مهمترین دلیل آن تمایل بیش از اندازه بدن ما به ذخیره انرژی به صورت چربی و به اصطلاحی خوردن زیاد است. اما این یک مشکل جدی برای یک فرد می باشد و بیشتر کسانی که با چاقی مبتلا شده اند احساس ناراحتی می کنند و درصدد رفع این معضل می باشند به همین منظور در این قسمت از سایت  سلامت آکاایران چند راه برای آب کردن شکم و سوزاندن چربی شکم به شما آموزش می دهیم و با رعایت این نکات چربی های اضافی بدن شما از بین رفته و دوباره اندامی عادی خواهید داشت.

 آب کردن شکم,اب کردن شکم,شکم بزرگ


آب کردن شکم,اب کردن شکم,شکم بزرگ,چربی شکم,آب کردن پهلو,چربی اضافی شکم,تجمع چربی,چربی های شکمی,جلوگیری از چاقی شکم,صافی شکم,کوچک کردن شکم,سوزاندن سریع چربی های شکم,شکم صاف,لاغری شکم

چاقی شکم

اگر احساس می کنید که شکمتان بزرگ شده است و کمربند اذیتتان می کند ممکن است در نتیجه ی جمع شدن هوای بیش از اندازه در روده ها باشد. برای کاهش تشکیل هوای زیاد در این بخش و صاف تر شدن شکم باید از مصرف مواد غذایی حاوی قندهای غیرقابل هضم بپرهیزید. توصیه می کنیم مصرف کلم ها مانند کلم برگ، گل کلم، بروکلی، پیاز، نخود، خیار، حبوباتی مانند عدس، لوبیا قرمز و غیره را کاهش دهید. از نوشیدن آب گازدار، نوشابه ها و تمام نوشیدنی های گازدار دیگر بپرهیزید. تا حد امکان از جویدن آدامس بدون قند نیز خودداری کنید؛ چون حاوی شیرین کننده هایی هستند که در لوله ی گوارش تخمیر می شوند.

Image result for ‫کوچک کردن دور شکم با زنجبیل‬‎

در زیر به نکاتی که باعث کوچک تر شدن شکم می کند اشاره می کنیم :

قطع مصرف هله هوله

دکـتر "لزلی بونسی" از دانشگاه پترزبورگ، بخش پزشکی اظــهار می دارد: "بسیاری از آبنباتها و اسنکها شامل گـلیسـیرین و شــکر بالایی هسـتند. در معده به طور کامل هضم نمی شوند و این امر سبب می شود که شکم شما نفخ کند."

بدوید (در حدود 2 کیلومتر)

دکتر "دیانا تیلور" از دانشگاه کالیفرنیا، ایالت سنفرانسیسکو، بخش حفظ سلامتی معتقد است که: "ورزش های سنگین، فشار و تنش فراوانی را بر روی بدن شما وارد می آورند و همین امر موجب می شود که عضلات برای مدت زمان طولانی نرم و سست باقی بمانند. اما نرمش ملایم و متعادل (مثل یوگا و پیاده روی) به آب شدن چربیها سرعت می دهد و مشکل شما را در مدت زمان کمتری حل می کند."

رژیم غذایی

به نقل از آکاایران : هرگاه اسم رژیم می آید ممکن است در ابتدا چیز سختی به نظر برسد در صورتی که اصلا اینگونه نیست. منظور از رژیم، نخوردن نیست که کاری سخت باشد بلکه رژیم یعنی درست خوردن. لازم نیست خیلی رژیم سفت و سختی را رعایت کنید، چراکه در این برنامه 6 هفته ای برای آب کردن شکم از ورزش هم استفاده می شود. پس صرفاً کارهای زیر را ظرف این 6 هفته انجام دهید:

اول: سرخ  کردنی و روغن را به مدت 6 هفته فراموش کنید.

دوم: از هر نوع ماده قندی مصنوعی مثل آب نبات، قند و شکلات پرهیز کنید.

سوم: مصرف مواد نشاسته ای مثل نان، برنج، سیب زمینی و... را در حد توان به حداقل رسانده و مصرف آب را به حداکثر برسانید.

چهارم: هنگام گرسنگی سعی کنید بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده کنید.


Image result for ‫کوچک کردن دور شکم با زنجبیل‬‎

 

سوزاندن چربی شکم

_ ماهی

 ما از مطالعات روی جانوران می دانیم که اگر رژیم غذایی فقیر از امگا ۳ باشد، ریتم طبیعی غده پینه آل (غده صنوبری شکل به اندازه نخود فرنگی که در مرکز مغز قرار دارد) مختل می گردد، و ترشح ملاتونین، یعنی هورمون خواب دچار تغییر می شود. اگر برنامه غذایی تان کمبود امگا 3 داشته باشد در این صورت در زمان های طبیعی استراحت خود نمی خوابید و در نتیجه بیدار می مانید.

از سوی دیگر، تغذیه غنی از امگا ۳ می تواند باعث افزایش سلامت قلب و کاهش خطر زوال عقل، و بهبود سلامت عمومی شود. در رابطه با کاهش وزن، بسیاری از غذاهای حاوی امگا ۳ غنی از پروتئین هستند و تحقیقات بسیاری نشان می دهند که پروتئین باعث احساس سیری می شود. حتی کالری بیشتری هم برای هضم و جذب پروتئین به نسبت چربی و کربوهیدرات سوخته می شود.

_ آجیل

اگر بهانه دیگری برای آجیل خوردن نیاز دارید، باید بگوییم که این خوراکی های چرب مقالات پزشکی و بهداشتی - ی عالی برای منیزیم هستند که باعث بهبود روحیه می شود. کمبود منیزیم در بدن باعث می شود قسمتی از مغز که ترشح ملاتونین را تنظیم می کند از کار باز مانده و خواب شما مختل می گردد. در ما انسان ها کمبود منزیم می تواند باعث اختلالات فصلی (SAD)، افسردگی و حالت اشتیاق به خوردن کربوهیدرات ها در تاریکی زمستانه شود.

Image result for ‫کوچک کردن دور شکم با زنجبیل‬‎

شیر 

هرچند که هنوز ارتباط کلسیم و کاهش وزن ثابت شده نیست ( در برخی بررسی ها به عنوان عامل مؤثر در کاهش وزن معرفی می شود و در برخی برعکس )، اما آشکار شده که در مورد برآمدگی شکم، شیر اثر مثبتی دارد.

یک بررسی توسط محققین دانشگاه آلاباما در بیرمنگام در سال ۲۰۱۰ نشان داد، در گروهی ۱۰۰ نفره از زنان غیر یائسه، در آن هایی که رژیم غذایی پرکلسیمی داشتند، چربی به طور قابل ملاحظه ای کمتر بود. در واقع به ازای هر ۱۰۰ میلی گرم کلسیمی که آن ها در روز مصرف می کردند 3 سانت از چربی زیر شکمی (چربی بدی که دور اندام های داخلی شکم را می گیرد و باعث افزایش خطر بیماری های قلبی و سرطان می شود) آنها کمتر شده بود. همانند منیزیم، کلسیم هم می توانند کمک کند که بهتر بخوابید و اگر زیاد پیش می آید که با بی حسی یا گرفتگی عضلات از خواب بیدار شوید، کمک می کند که عضلات، فیبرها و اعصاب راحت تری داشته باشید.

Image result for ‫کوچک کردن دور شکم با زنجبیل‬‎

سوزاندن چربی شکم

لوبیا

جایگزین کردن پروتئین های گیاهی مانند لوبیا با پروتئین های حیوانی در رژیم غذایی،می تواند به سلامتی قلب شما بسیار کمک کند.

در سال2011 مطالعه پزشکان نشان داد چنانچه مدت شش ماه از یک رژیم گیاهی مناسب استفاده شود، کالری آن باعث می شود چاقی رو به افزایش افراد به خوبی کنترل شود و منجر به کم شدن وزن افراد مبتلا به دیابت شود.

رژیم غذایی گیاهی باعث سوزاندن چربی بیش از حد شکم می شود.

هان کالوا از پزشکان محقق در موسسه پزشکی بالینی و تجربی پراگ است، او در خصوص لایه اضافی زیر پوست که چربی نام دارد این سوال را مطرح می کند که بهترین نوع پروتئین برای سلامت خود و محیط زیست چیست؟ که پاسخ آن را لوبیای سیاه عنوان می کند.

Image result for ‫کوچک کردن دور شکم با زنجبیل‬‎

غلات سبوس دار

هنگامی که محققان از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا داوطلب شدند در برنامه های کاهش وزن به مدت سه ماه شرکت نمایند دستور غذایی آنها بدین صورت بود که یک گروه فقط غلات سبوس دار استفاده نمایند و گروه دیگر نیز تنها غلات تصفیه شده (تماما بدون سبوس) مصرف کنند، در حالی که دریافتند فیبر موجود در غلات سبوس دار، برخی فوائد انحصاری دارد متوجه شدند که با خوردن آنها چربی در ناحیه شکم به میزان قابل توجهی ذوب شده است، همچنین پژوهشگران متوجه شدند که غلات سبوس دار سرشار از منیزیم هستند، که یک ماده معدنی در تنظیم متابولیسم چربی است.

این حرکات را هر روز انجام دهید


خیلی مهم است که انجام برخی حرکات مربوط به لاغری موضعی را تبدیل به عادت روزانه تان بکنید. توصیه می کنیم هر روز صبح، زمانی که از خواب بیدار می شوید همانطور که به پشت دراز کشیده اید، عضلات شکمتان را منقبض کنید. پس از پنج ثانیه صبر، با نفس عمیق عضلات تان را شل کنید. هر قدر که وقت دارید و می توانید این حرکت را تکرار کنید.


حرکت دیگری که برای آب کردن چربی پهلوها موثر است، این است که به پهلو دراز بکشید، زانوهایتان را روی هم بگذارید و کمی جمع کنید؛ سپس بالاتنه را به آرامی از زمین جدا کنید و سپس به حالت اول بازگردید.


این حرکات را برای هر پهلو ۲۵ تا ۳۰ بار تکرار کنید؛ سپس در همان حالتی که به پهلو خوابیده اید، پاهایتان را دراز کنید و هر دو را با هم از زمین بلند کرده و پس از چند ثانیه به حالت اول بازگردید.

آب کردن شکم,اب کردن شکم,شکم بزرگ

Image result for ‫کوچک کردن دور شکم با زنجبیل‬‎


ماساژ را دریابید


برای اینکه از شر شکم نفخ کرده خود خلاص شوید و چربی های دور کمر و پهلوهایتان آب شود، از روغن گیاهی ترخون استفاده کنید. تنها کاری که باید بکنید این است که شکم و پهلوهایتان را با این روغن گیاه ماساژ دهید.


توصیه می کنیم ۱۰ قطره روغن گیاهی ترخون را با ۱۰ قطره روغن فندق مخلوط کنید و بعد از هر وعده غذای اصلی روی شکم و پهلوهایتان بمالید. پوستتان را به آرامی ماساژ بدهید تا روغن جذب آن شود.

صبور باشید و تلاش کنید


احتمالا در اطرافتان افرادی هستند که لاغری موضعی را غیرممکن می دانند و معتقدند نمی توان چربی های دور کمر را نابود کرد. به باور این افراد، جراحی زیبایی تنها راه از بین بردن چربی های اضافی است. برای همین این روزها اکثر آقایان و خانم ها روش سریع را انتخاب می کنند و خیلی زود خود را به تیغ جراحی می سپارند؛ زیرا تصور می کنند سریع ترین و بهترین روش را انتخاب کرده اند؛ در حالی که باید بدانید با صبر و تلاش می توانید با روش های طبیعی و کم خطر، سوخت و ساز بدنتان را بالا ببرید و این چربی های اضافی را آب کنید.


برای رهایی از چربی های شکم و پهلوها تا می توانید ورزش هایی مانند دو، شنا یا دوچرخه سواری انجام دهید. با این ورزش ها می توانید چربی های کل بدنتان را آب کنید که چربی پهلوها و دور شکم نیز از این امر مستثنی نیستند

http://www.akairan.com/

کوچک کردن دور شکم با زنجبیل

Image result for ‫کوچک کردن دور شکم با زنجبیل‬‎


چای زنجبیل چه خواص مفیدی برای بدنمان دارد و چه تغییراتی در بدن ما پس از نوشیدن آن ایجاد می شود چه خاصیت های مفیدی برای بدنمان بهمراه دارد


 زنجبیل، یک ادویه‌ی محبوب است که بومی جنوب چین می‌باشد. در نهایت، زنجبیل به آسیا و سپس آفریقا و کارائیب گسترش یافت. ریشه‌ی زنجیبل، نه تنها برای عطر و طعم متمایز‌اش ارزشمند است بلکه یک سم زدا و عامل کاهش وزن موثر نیز می‌باشد.


تست‌های بالینی نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند به تنظیم سطح گلوکز در خون کمک کند و شما اگر می‌خواهید وزن کم کنید، باید به سطح قند خون نرمال دست یابید، در غیر اینصورت هوس مصرف غذاهای شیرین، ناسالم و نشاسته‌ای می‌کنید.

Image result for ‫کوچک کردن دور شکم با زنجبیل‬‎

افراد رژیم گیرنده، برای به حداکثر رساندن فواید کاهش وزن زنجبیل و همچنین دلپذیر کردن طعم آن، از ریشه‌ی زنجبیل به صورت چای زنجبیل لیمو استفاده می‌کنند.


خواص کاهش وزن ترکیب شده از زنجبیل لیمو، باعث می‌شود که چای زنجبیل لیمو به یک نوشیدنی مهم در میان افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند، تبدیل شود.


اما چای زنجبیل لیمو، چگونه به شما کمک می‌کند که به اندامی باریک و خوش ترکیب‌تر دست یابید؟ به حقایق زیر نگاهی بیندازید:


به مهار جذب چربی کمک می‌کند


زنجبیل لیمو برای جلوگیری از تجمع چربی، به خصوص در اطراف ناحیه‌ی شکم، مفید است و همچنین مانع جذب چربی توسط بدن می‌شود. چای زنجبیل لیمو، به شیوه‌ای مشابه اکثر چربی سوزها عمل می‌کند. این چای به بدن کمک می‌کند تا چربی اضافه را بسوزاند، متابولیسم را افزایش می‌دهد و هضم را بهبود می‌بخشد.


از التهاب جلوگیری می‌کند

Image result for ‫کوچک کردن دور شکم با زنجبیل‬‎

ایندومتاسین موجود در زنجبیل به کاهش التهاب و پاکسازی سیستم بدن کمک می‌کند. التهاب، نشانه‌ای از تجمع سموم مضر در بدن است. هنگامیکه سموم بیش از حد در بدن وجود داشته باشد، کبد سخت‌تر کار می کند تا آنها را از بدن بیرون کند.


زنجبیل و لیمو، هر دو دارای ترکیبات ضدالتهابی قدرتمند هستند و در کنار یکدیگر، سدی محکم در برابر تمام انواع عفونت‌های باکتریایی و ویروسی می‌سازند. چای زنجبیل لیمو با کشتن ویروس‌ها و باکتری‌ها به پاکسازی سیستم و جلوگیری از التهاب کمک می‌کند.


علاوه بر این، توانایی چای زنجبیل لیمو برای تقویت گوارش و به حداقل رساندن جذب چربی نیز به کاهش عفونت در اندام‌ها کمک می‌کند.


از افزایش وزن جلوگیری می‌کند


چای زنجبیل لیمو، نه تنها در کمک به از دست دادن وزن اضافه مؤثر است بلکه می‌تواند به شما کمک کند که وزن فعلی‌تان را حفظ کنید. مواد بیو اکتیو خاص موجود در لیمو به جلوگیری از افزایش وزن کمک می‌کنند.


یک مطالعه ثابت کرد که توانایی لیمو برای افزایش بتااکسیداسیون پراکسی زومال در بدن، به موش‌های آزمایشگاهی کمک کرد تا وزن فعلی‌شان را حفظ کنند و در عین حال مانع تجمع چربی شد.


علاوه بر این، عطر خالص لیمو نیز برای کاهش وزن مفید است. عطر لیمو، سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال کرده، سرعت سوخت و ساز را افزایش می‌دهد و عملکرد ارگان‌ها را بهبود می‌بخشد و همزمان با تمام این‌ها، استرس را کاهش داده و هوس‌ها را فرو می‌نشاند.


شما درحالت ایده آل باید چای زنجبیل لیمو را در صبح بنوشید. برای بهره مندی از مواد مغذی سودمند زنجبیل لیمو، همیشه از مواد تازه استفاده کنید.


شما می‌توانید قسمت کوچکی از ریشه‌ی زنجبیل را با یک قاشق، پوست بکنید و آن را ریز کنید. ۲ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه به این مخلوط اضافه کنید و به عنوان پایه‌ی این نوشیدنی، کمی چای سبز معمولی اضافه کنید. استفاده از چای سبز، محتوای آنتی‌اکسیدانی زنجبیل را افزایش می‌دهد.


چای زنجبیل لیمو، فقط مختص افراد رژیمی نیست. شما می‌توانید آن را در طول تابستان‌های گرم، به عنوان یک نوشیدنی نشاط بخش سرو کنید.


می‌توانید خلاقیت به خرج دهید و آب سایر میوه‌ها را به این مخلوط اضافه کنید. هر زمانی که احساس گرسنگی کردید، برای جلوگیری از هوس‌های غذایی و کنترل وزن‌تان، چای زنجبیل لیمو بنوشید


وجود چربی در دور شکم و بزرگ شدن آن نمای کلی بدن را به هم میزند و سبب میشود تا زحمات برای زیبا نگه داشتن اندام از بین برود.اگر در گوگل کلمه”از بین بردن چربی دور شکم” را جستجو کنید با نتایج مختلفی روبرو خواهید شد.ما در این مطلب میخواهیم شما را با خاص شگفت انگیز زنجبیل در از بین بردن چربی دور شکم آشنا کنیم.

زنجبیل از گیاهان سرشار از آنتی اکسیدان است که نقش بسزایی در زمینه سم زدایی بدن داشته و از آن می توان به عنوان مرهم موضعی استفاده کرد.

از مرهم زنجبیل می‌توان برای شتاب بخشیدن به چربی سوزی و کوچک کردن دور شکم استفاده کرد چه اینکه این مرهم باعث افزایش گردش خون در بافت‌های بدن شده و به روند سوختن چربی‌های ذخیره شده کمک می کند.

نحوه تهیه مرهم زنجبیل برای کوچک کردن دور شکم

مقداری آب و زنجبیل رنده شده یا پودر زنجبیل را در یک قابلمه بریزید و بجوشانید، سپس مقداری زنجبیل را در قطعه ای توری به گونه ای قراردهید و آن توری را بدوزید که مانند چای کیسه ای شود و آن را به مدت 5 دقیقه در مخلوطی که در قابلمه قرار دارد، قرار دهید تا خیس بخورد.

مرهم داغ را که در آب و زنجبیل خیس خورده بر روی بدن قرار دهید.

آب و زنجبیل باید حداکثر در مدت 3 ساعت از زمان آماده شدن استفاده شود تا نتیجه ای بهتر داشته باشد.

برای کسب نتیجه دلخواه باید سه بار در هفته از این شیوه استفاده نمود اما اگر بدنتان تحمل آن را نداشت فورا این شیوه را متوقف کنید چون به زنجبیل حساسیت پیدا می کنید.

Image result for ‫کوچک کردن دور شکم با زنجبیل‬‎

همچنین می توانید مقداری دارچین به این مخلوط اضافه کنید تا روند کوچک کردن دور شکم تسریع شود.

در چه مواردی نباید از این درمان استفاده کرد؟

کودکان، سالمندان، افراد تبدار، زنان حامله و زنان شیرده نباید از این شیوه استفاده کنند.

منبع : قدس آنلاین-مجله اینترنتی تناسب اندام:


با این گیاهان فشار خون بالای خود را پایین بیاورید

Image result for ‫داروی گیاهی برای فشار خون‬‎


بنا برگفته کانون  کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها، قریب به یک سوم بالغین آمریکایی مبتلا به فشارخون هستند. عناصر مؤثر در بالارفتن فشارخون، اضطراب، تغذیه و کاهش فعالیت ورزشی است.

فشارخون بالا احتمال ابتلا به حملات قلبی، سکته، نارسایی قلبی، نارسایی کلیوی، از دست دادن بینایی و سندروم متابولیک را افزایش می‌دهد. برای پیشگیری و درمان فشارخون بالا باید بطور منظم فشارخون‌تان را به کمک پزشک یا در منزل اندازه‌گیری کنید.

 Image result for ‫داروی گیاهی برای فشار خون‬‎

گیاهان مؤثر بر فشارخون

راه‌های بسیاری برای درمان فشار خون وجود دارد که از جمله آنها تغییر شیوه‌ی زندگی یا استفاده از دارو است. اما در صورتی که به درمان‌های سنتی و گیاهی نیز علاقه‌مند باشید، روش‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد.البته در صورتی که می‌خواهید از روش‌های گیاهی استفاده کنید، پیش از شروع با پزشک‌تان مشورت کنید، زیرا اگر بعضی از گیاهان، به مقدار زیاد مصرف شوند  ممکن است اثرات جانبی ناخواسته یا تداخل دارویی داشته باشند.

گیاه پنجه گربه‌ای (اونکاریا) : از گیاهانی است که در طب سنتی چینی برای درمان بیماری فشارخون و بیماری‌های عصبی استفاده می‌شود. این گیاه با تأثیر بر ورودی‌های کلسیم در  سلول‌ها به پایین آمدن فشارخون کمک می‌کند. این گیاه به صورت مکمل وجود دارد.

اسطوخودوس : اسانس اسطوخودوس همواره برای ایجاد آرامش استفاده شده است. اسطوخودوس همچنین سبب کاهش فشار خون نیز می‌شود. گرچه عموماً از این گیاه در آشپزی استفاده نمی‌شود، اما از گل‌های آن به همراه رزماری می‌توان در نان و کیک استفاده کرد.

تخم کرفس : برای طعم‌دار کردن سوپ و غذاهای دیگر استفاده می‌شود. در طب چینی از تخم کرفس برای کاهش فشار خون استفاده می‌شود، و البته مطالعات نیز این موضوع را تایید می‌کند. علاوه بر این می‌توانید از آب کرفس نیز برای پایین آوردن فشارخون استفاده کنید. بطورکلی کرفس ادرارآور است و به همین دلیل در پایین آوردن فشارخون موثر می‌باشد.

زالزالک : یک درمان گیاهی مؤثر برای کاهش فشار خون است که هزاران سال در طب سنتی چین بکار برده شده است. جوشانده‌ی زالزالک تمام خواص مفید برای سلامت قلب و عروق، کاهش فشار خون، پیشگیری از لخته شدن خون در رگ‌ها و افزایش جریان خون را داراست. و مکمل‌های آن به صورت قرص، شربت و چای در بازار موجود است.

هل : ادویه‌ای هندی است و بیشتر در غذاهای جنوب شرقی آسیا استفاده می‌شود. در یک مطالعه‌ی تحقیقی به طور روزانه به شرکت کنندگان پودر هل داده شده و اثرات مفید آن در کاهش فشارخون تایید شده است. از دانه‌های هل یا پودر آن در سوپ و غذاهای دیگر به ویژه کیک و نان می‌توانید استفاده کنید.

ریحان : سبزی بسیار خوشمزه و خوش طعمی است که در کنار انواع غذاها می‌توان استفاده کرد. عصاره‌ی ریحان اثرات مفیدی در کاهش فشار خون دارد، هرچند بسیار جزئی است. این سبزی را بدون نگرانی به رژیم غذایی روزانه‌تان بیافزایید و مطمئن باشید که عوارض جانبی نخواهد داشت.

دارچین : ادویه خوش طعم دیگری است که به کاهش فشارخون کمک می‌کند. دارچین را به صورت روزانه باید مصرف کنید تا اثرات آن را در کاهش فشارخون مشاهده کنید. می‌توانید از پودر آن در انواع غذاها یا نان استفاده کنید و یا بصورت چای بنوشید.

 

منبع- پارسی طب

افزایش تمرکز کودک، پنج تمرین ساده


Image result for ‫تربیت کودک‬‎

بازی‌ های فکری به افزایش دقت و توجه کودک کمک زیادی می‌ کنند.

چگونه می توان حواس پرتی کودک را درمان کرد و متخصصین چه راه حل هایی در این زمینه پیشنهاد می کنند؟


اختلال در تمرکز 

اگر فرزند شما دچار اختلال در تمرکز است، احتمالا این ویژگی‌ها به نظرتان آشنا می‌آید. این گونه کودکان، در انجام تکالیف گوناگون، از جمله تکالیف مدرسه، با مشکل مواجه می‌شوند. آنها قادر به انجام کارهایی که از آنها خواسته می‌شود به طور کامل و دقیق، نیستند. حتی اموری از قبیل تمیز کردن اتاقشان نیز برایشان مشکل است، البته این به معنای بی حالی و کسلی آنها نیست. اتفاقا برعکس، این گونه کودکان از انرژی فوق العاده‌ای برخوردارند.

Image result for ‫تربیت کودک‬‎


یکی از دلایل عدم تمرکز آنها نیز همین انرژی خیلی زیاد است. تمرین‌های شناختی می‌توانند تغییرات دلخواه را در مغز و عملکرد آن ایجاد کنند. این نکته بدین معنا است که شما می‌توانید با تمرین و تلاش، علائم این مشکل را در فرزندتان کاهش دهید و به نزدیک شدن مغز او به حالت عادی کمک کنید.


سال‌های سال دانشمندان تصور می‌کردند که هر یک از ما با سلول‌های مغزی مشخصی متولد می‌شویم و تغییر نوع این سلول‌ها، عملکردشان یا افزایش تعداد آنها امری غیر ممکن است، اما امروزه دانشمندان به وجود عنصری به نام «نوروپلاستیسیتی» در مغز پی برده اند که این عنصر به مغز اجازه می‌دهد سلول‌های اضافی تولید کند و یا عملکرد برخی سلول‌ها را اصلاح کند، اما نکته جالب توجه این است که تمرینات شناختی می‌توانند تغییرات دلخواه را در مغز ایجاد کنند.


این تغییرات نه تنها عملکرد مغز را در بر می‌گیرند، بلکه حتی می‌توانند در شکل ظاهری مغز نیز تفاوت‌هایی ایجاد کنند. به همین دلیل است که والدین کودکان بیش فعال باید همواره امیدوار باشند و برای بهبود علائم این مشکل در فرزندشان تلاش کنند.


راهکارهایی برای افزایش تمرکز در کودکان


آرامش و تصورات مثبت

ترکیب تکنیک‌های ساده آرامش بخش، مانند کشیدن نفس عمیق، و تصور امور مثبت به ذهن کمک می‌کند توانایی‌اش برای یادگیری افزایش یابد. ذهن ما از قابلیت‌های گوناگون و باور نکردنی برخوردار است. برای مثال تحقیقات نشان می‌دهند اگر شخصی در ذهن خود انجام تمرینات ورزشی را تصور کند، هنگام انجام آن تمرینات در عالم واقع، عملکرد بهتری خواهد داشت. به همین دلیل است که کودکان بیش فعال می‌توانند «تصور کنند» که در کلاس به صحبت‌های معلم توجه می‌کنند یا در حال انجام تکالیف خود هستند و در نتیجه این تصور، عملکرد واقعی آنها نیز در زندگی بهبود می‌یابد. شما نیز می‌توانید در این کار به فرزندتان کمک کنید. حتی خود نیز می‌توانید از این راه استفاده کنید و شاهد نتایج باور نکردنی آن باشید.


بازی با سکه‌ها

این بازی را هم والدین دوست دارند هم کودکان. علت علاقه والدین این است که این بازی باعث بهبود حافظه کودک شده و توجه و تمرکز او را افزایش می‌دهد. کودکان نیز از ریتم تند بازی و سرگرم کننده بودن آن لذت می‌برند. برای شروع شما به چند سکه، یک جعبه کفش یا در آن (برای پوشاندن سکه‌ها) و یک ساعت یا تایمر نیاز دارید. ابتدا 5 عدد از سکه‌ها را انتخاب کنید (مثلا 3 عدد 50 تومانی و 2 عدد 25 تومانی).


بهتر است اندازه و رنگ سکه‌ها با هم متفاوت باشند. سپس آنها را به ترتیب دلخواه خود بر روی زمین بچینید. حال از فرزندتان بخواهید خوب به سکه‌ها نگاه کند و ترتیب آنها را به خاطر بسپارد. سپس با استفاده از جعبه کفش، روی سکه‌ها را بپوشانید و از فرزندتان بخواهید با استفاده از سکه‌های باقی مانده، آنچه را دیده است دوباره برای شما درست کند. این کار فرزندتان را زمان بگیرید. هر چه سرعت او در چیدن دوباره سکه‌ها بیشتر باشد، امتیاز او بیشتر خواهد بود. پس از اتمام کار او، جعبه کفش را از روی سکه‌های قبلی بردارید و با ترتیب سکه‌هایی که فرزندتان چیده است مقایسه کنید.


اگر ترتیب آنها غلط بود از او بخواهید دوباره سکه‌ها را بچیند. او باید آنقدر این کار را تکرار کند تا به نتیجه درست برسد. شما می‌توانید با تغییر چیدمان سکه‌ها به سلیقه خود، بازی را دشوارتر یا ساده‌تر کنید. همچنین می‌توانید از انواع گوناگون سکه استفاده کنید. در نظر گرفتن یک جایزه نیز در افزایش انگیزه فرزندتان موثر خواهد بود. با تکرار این بازی، به مرور متوجه افزایش تمرکز و حافظه فرزندتان خواهید شد.


جدول‌ها و پازل‌های تصویری

شاید به نظر ساده بیایند، اما جدول‌ها و پازل‌های تصویری یکی از بهترین ابزارهای افزایش تمرکز کودکان بیش فعال هستند. جدول، ترتیب حروف و چینش صحیح آنها را به کودک آموزش می‌دهد در حالی‌که پازل‌های تصویری، که برای پیدا کردن هر تکه مناسب باید توجه و تمرکز زیادی به خرج داد، تمرکز و توجه کودک را افزایش می‌دهند.


یگانگی ذهن و بدن

یک مثال ساده از این تکنیک این است که از فرزندتان بخواهید بر روی صندلی بنشیند و تکان نخورد. سپس خودتان مدت زمانی را که فرزندتان می‌تواند بدون تکان خوردن بر روی صندلی بنشیند اندازه‌گیری کنید. نشستن بی حرکت کودک بر روی صندلی یک عمل فیزیکی است که به بدن او مربوط می‌شود. اما این سکون می‌تواند به مرور در ذهن و فعالیت‌های ذهنی او نیز تاثیر گذار باشد. با انجام این کار، ارتباطات عصبی مغز و بدن تقویت می‌شوند و خود کنترلی کودک افزایش می‌یابد. برای مشاهده نتایج این تکنیک، فرزندتان باید این تکنیک را چندین بار تکرار کند. مطلوب این است که هر بار مدت زمانی که فرزندتان بر روی صندلی می‌نشیند افزایش یابد.


بازی‌های فکری

بازی‌های فکری به افزایش دقت و توجه کودک کمک زیادی می‌کنند. این بازی‌ها معمولا بسیار جذاب و مفرح هستند. به همین دلیل کودک برای بازی از خود اشتیاق زیادی نشان می‌دهد. در عین حال بدون اینکه خود متوجه باشد در حال تقویت حافظه خود است. بازی‌های فکری منجر به تقویت چرخه‌های تفکر در ذهن می‌شوند. در نتیجه به مرور عملکرد ذهن بهبود می‌یابد. انواع گوناگون این بازی‌ها در بازار موجود هستند. فقط هنگام انتخاب آنها باید به سن فرزندتان توجه داشته باشید. بازی‌هایی که برای کودک خیلی سخت باشند، نه تنها تاثیر مثبتی بر او ندارند، بلکه منجر به دل‌زدگی و نا امیدی او نیز می‌شوند. توجه داشته باشید که فرزند شما نمی‌تواند تمام این تمرینات را به تنهایی انجام دهد.

 

برای اینکه فرزندتان از این تمرینات بیشترین بهره را ببرد، لازم است خود شما به عنوان یک راهنما همواره در کنار او حضور داشته باشید و در صورت لزوم به او کمک کنید. این تمرینات نه تنها به تقویت قوای ذهنی فرزند شما کمک می‌کند، بلکه باعث بهبود روابط او با شما نیز می‌شود. انجام این تمرینات به بهبود شرایط فرزند شما کمک بسیاری می‌کند، اما این بدین‌معنا نیست که فرزند شما از مراجعه به یک متخصص بی‌نیاز است. لازم است چنین کودکانی همواره تحت نظر یک متخصص کودکان و یک روانشناس باشند. ممکن است برای کنترل وضعیت کودک داروهایی توسط متخصصان تجویز شود که مصرف آنها برای کودک ضروری باشد.

http://niniban.com/

خواب کودک

Image result for ‫تربیت کودک‬‎


کودکی که شبها با آرامش و به حد کافی خوابیده، روز بعد به موقع از خواب بیدار می شود و اگر به حد کافی نخوابد...

کودکی که شبها با آرامش و به حد کافی خوابیده ، روز بعد به موقع از خواب بیدار می شود و اگر به حد کافی نخوابد ، صبح روز بعد به علت کافی نبودن مقدار خواب بهانه گیر و کج رفتار می شود و کمتر شاد به نظر می رسد و انرژی کمتری دارد. در بچه های بزرگتر ، نبودن خواب شب آنها را خسته ، کند و حساس می کند و نمی توانند بر روی درس تمرکز کنند .والدین در خواباندن کودک نقش مهمی را ایفا می کنند، حتی عده ای از کودکان تا زمانی که یکی از والدین خصوصا مادر در کنارشان نباشد به خواب فرو نمی روند. عواملی که سبب دیر به خواب رفتن در کودکان می شود ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. وقتی می بینید کودک شما در به خواب رفتن مشکل دارد بهتر است به موارد زیر توجه کنید:


۱) آیا ساعتی مشخص و منظمی برای رفتن کودک به تخت وجود دارد؟


۲) آیا کودک در تخت خود احساس خوبی دارد (به عنوان مثال : محیط اتاق خواب برایش مطبوع است؟ خیلی روشن یا تاریک نیست؟ زیاد گرم یا سرد نیست؟ آیا تخت مرتب شده و یا تشک خوبی دارد؟ )


۳) آیا بچه های متعدد در یک اتاق می خوابند و همدیگر را بیدار نگه می دارند؟


۴) آیا کودک شما در طول روز مسائلی داشته که فکرش را به طور مداوم مشغول می دارد و وی را هیجان زده می کند؟


۵) آیا ممکن است سر و صدا زیاد باشد و مانع خواب کودک شود؟


۶) آیا مهمان آمده و کودک تمایل دارد ترجیحا بیدار بماند؟


۷) آیا وقتی کودک در اتاق تنها است احساس ترس می کند؟


راه حل ها و توصیه های گوناگونی در این زمینه وجود دارد که چکیده ای از آنها به شرح زیر است: برای کودکتان زمان خواب را با مشورت خودش تعیین کنید و وقتی به زمان خواب وی نزدیک است به کودک باید حتما فرا رسیدن زمان خواب را یاد آوری کنید ، آنها به برخورد قاطع شما و یک قرار ثابت برای خواب نیاز دارند. سعی کنید جمله «برو به اتاق خوابت » مثل یک عمل تنبیهی به نظر نرسد و به جای آن می توانید به کودک بگویید که لازم نیست بخوابی بلکه باید در تخت خودت استراحت کنی ، وقتی جنبه اجبار برای خواب از بین برود احساس آرامش و خواب خود به خود به وجود می آید .تشویق کودک با صحبت و با عمل ، روش مفیدی است . به این صورت که هر شب به وقت شناسی و در رختخواب رفتن وی جایزه بدهید. جایزه می تواند یک خوراکی ویژه قبل از خواب مثل یک لیوان شیر یا خوراکی که کودک دوست دارد باشد و یا به عنوان تشویق یک لباس خواب نو و قشنگ به او هدیه بدهید می توانید قبل از خواب با یک عمل مطبوع مثل : قصه گفتن و یا گوش کردن به نوار قصه و یا لالایی روزش را به پایان برسانید. همین طور حمام کردن و ماساژ قبل از خواب و یا تکان دادن کودکان کوچکتر به آرامی ، مفید خواهد بود. سعی کنید هنگام خواب ، کودک لباس خواب راحتی بپوشد و اتاق خواب کودک تهویه خوبی داشته باشد و لحاف های سنگین را برای او نگذارید. توجه کنید کودک شما یک محل خواب مطبوع داشته باشد که خوب به نظر برسد مثل: یک اتاق شخصی و یا تخت شخصی. فعالیت های بدنی کودک را مانند: بازی کردن در پارک، برنامه های ورزشی و … در طول روز افزایش دهید. البته باید این بازی ها تا غروب ادامه داشته باشد و بتدریج فعالیت کودک را از زمان غروب به بعد کاهش داده و به جای بازی های پر تحرک، فعالیت هایی مثل: مطالعه کردن و شنیدن قصه و یا تماشای تلویزیون را جایگزین کرد، باید سعی کرد قبل از خواب بازی های هیجان انگیز مثل: بازی های کامپیوتری انجام ندهندو یا فیلم های هیجان انگیز نبیند. اگر کودک در شب سخت به خواب می رود به او اجازه خوابیدن در طول روز را ندهید. به خاطر داشته باشید مصرف شبانه برخی از مواد غذایی مانند : چای و یا نوشابه ، خواب کودک را کاهش می دهد.


مقدار لازم خواب برای کودکان در سنین نوزادی، ۱ سالگی ، ۳ سالگی ، ۵ سالگی و ۷ سالگی تقریبا چقدر است؟

ـ معمولا کودکان و نوجوانان ۸ ساعت در شبانه روز می خوابند و مقدار نیاز به خواب در انسان ها را نمی توان به طور دقیق تعیین نمود. به این دلیل که مقدار خواب بر اساس نیازهای فرد فرق می کند. اما به طور میانگین می توان گفت: یک نوزاد در ۲۴ ساعت بین ۱۹ تا ۲۰ ساعت می خوابد و یک کودک ۱ ساله معمولا در شبانه روز بین ۱۴ تا ۱۵ ساعت در خواب است ، همینطور یک کودک ۳ ساله در ۲۴ ساعت به طور میانگین ۱۲ ساعت در خواب است و یک کودک ۵ ساله معمولا در شبانه روز ۱۱ ساعت می خوابد و همچنین یک کودک ۷ ساله در طول ۲۴ ساعت به طور میانگین ۹ تا ۱۰ ساعت می خوابد.

http://niniban.com/

سوالات کودک درباره مرگ

Image result for ‫تربیت کودک‬‎

«مامان این عکس کیه؟

 چرا دیگه اون پیش ما نیست؟»، «مامان بابابزرگ مرده، یعنی چی؟»،


«یعنی منم می‌میرم؟» و... تنها بخشی از سوال‌های بچه‌ها در مواجهه با موضوع مرگ است.


این جواب‌ها را هرگز به‌کار نبرید



والدین نباید در برابر مرگ به کودک حس خوب بدهند. پاسخ‌هایی مانند «راه دور رفته» و «خوابیده» اصلا مناسب نیست زیرا این پاسخ‌ها بار هیجانی دارند و این حس را به کودک می‌دهد که آرامش با مرگ اتفاق می‌افتد و حتی ممکن است کودک با خوابیدن مشکل پیدا کند.


 به طور مثال اگر به او بگویید «او الان خوشحال است و در بهشت است»


 او ممکن است بپرسد «اگر او خوشحال است پس چرا شما ناراحتید؟» پاسخی مانند «خوب بود خدا بردش پیش خودش» این را به ذهن کودک می‌آورد که اگر خوب باشیم می‌میریم.


به این ترتیب برای کودک تضاد ایجاد می‌شود. والدینی که از یک افسانه و اسطوره استفاده می‌کنند فکر می‌کنند وقتی تصویر خوشایندی از مرگ به کودک بدهند او بهتر درک می‌کند و احساس ناراحتی کمتری می‌کند، در حالی که این امر آسیب‌زننده است.


کودک‌ را نترسانید


والدین درقبال سؤالات این‌گونه کودک باید رفتار متعادل داشته باشند؛ نباید انکار کرده یا واکنش تند نشان دهند. بچه‌ها در سنین پایین ادراکی ندارند و نیازی به توضیح نیست ولی وقتی صاحب تفکر هستند و پرس و جوی جدی می‌کنند باید به آنها جواب داده شود. واکنش‌ والدین به مرگ بسیار مهم است؛ والدینی که در این مواقع بی تابی و جزع وفرع میکنند باعث ترس کودک می‌شوند.


این 4 مرحله را به ترتیب ادامه دهید


در مورد مرگ 4 مرحله پاسخ‌دهی وجود دارد:

- قطع علائم حیاتی،

- اتفاق،

- برگشت‌ناپذیری و

- همگانی بودن.

این 4 مرحله را کودک به ترتیب می‌فهمد. دقت داشته باشید که وقتی کودک سؤال می‌کند نباید همه 4 مرحله را یک‌جا به کودک پاسخ داد یا از ترتیب دیگری استفاده کرد.


این جواب‌ها را بخوانید


اولین و بهترین پاسخ به سؤال «چه اتفاقی افتاده که مرده؟» این است که «او نمی‌خورد، نمی‌خوابد،درد نمی‌کشد و بدنش دیگر کار نمی‌کند.»


وقتی می‌پرسد «کی‌می‌میریم؟» بهتر است بگویید «کسی نمی‌داند ما چقدر زنده‌ایم، وقتی پیر شدی و نوه‌دار شدی آن وقت بهش فکر می‌کنی.»


 شاید بپرسد «تو کی می‌میری؟» این ممکن است والدین را ناراحت کند در حالی که کودک در حال تجربه است و درکی ندارد. در جواب باید بگویید «مامان و بابا قوی و سالم هستند و وقت زیادی پیش تو می‌مانند.» در اینجا نباید اشاره به مرگ شود؛ منظور کودک از این سؤال درباره مفهوم تنهایی است و اینکه او مراقب خود را از دست خواهد داد یا نه.


به این کودکان بیشتر توجه کنید


2طیف از بچه‌ها هستند که با مرگ مسئله دارند؛

 یکی کودکان ماجراجو و نترس و بیش‌فعال که رفتارهای حمله‌وار و ماجرا‌جویانه دارند و کارهای خطرناک بیشتری می‌کنند و دیگری کودکان وابسته، به خصوص کودکانی که اضطراب جدایی دارند. این افراد وقتی با مرگ رو‌به رو می‌شوند ترس تنها شدن برای‌شان خیلی نزدیک می‌شود و وقتی این اتفاق می‌افتد همه چیز برای‌شان ناامن می‌شود.


آنها باید با  واژه مرگ رو‌به‌رو شوند


برخی والدین فکر می‌کنند مرگ یک پدیده ناراحت کننده است و بچه‌ها نباید با آن رو‌به‌رو شوند و نباید آن را بفهمند، در حالی که کودکان کنجکاو هستند وذهن‌شان بسته نیست.  آنها در بسیاری از مواقع مرگ حیوانات دور و بر خود را می‌بینند یا در فیلم‌ها مرگ افراد را مشاهده می‌کنند و حتی عکس‌های خانوادگی را می‌بینند که در میان آنها نیستند. اینکه کودک چطور در کودکی مرگ را تجربه می‌کند در درک و شخصیت فرد در بزرگسالی بسیار تاثیر دارد. اگر بچه‌ها بازی مرگ را انجام می‌دهند جلوی این کار را نگیرید، این تخلیه کودک است؛ با آنها همراه شوید و کم‌کم وارد بازی شوید.


حس‌های کودک از مرگ


حس‌هایی که کودکان از مرگ دارند معمولا گناه، لرزیدن و انواع ترس است. بعد از مرگ اطرفیان مسائلی مانند شب‌ادراری، ناخن جویدن، ترس از بیمارستان و بهشت‌زهرا را می‌توان در برخی کودکان دید.


کودک به این خاطر احساس گناه می‌کند که در بسیاری مواقع همه چیز را به خودش نسبت می‌دهد مثلا فکر می‌کند چون نسبت به عزیزی که از دست داده عصبانی بوده یا حسادت داشته او مرده است. همچنین مسائلی مانند جدایی طولانی والدین و تغییرات مکرر محل زندگی، کودک را نسبت به مرگ حساس می‌کند.


۳۰ کاری که هر کودک قبل از ۱۲ سالگی باید انجام دهد.

 Image result for ‫تربیت کودک‬‎


در روزگاری نه چندان دور پاره شدن سر زانوهای شلوار پسربچه‌ها، لباس‌های گلی و خاکی، زمین خوردن‌ها، زخم‌ها و سر شکستن‌ها و... همه و همه، بخشی از نگرانی هر روزه ی پدر و مادرهایی بود که صاحب فرزندان کوچک بودند. اما با آمدن بازی‌های کامپیوتری و رواج زندگی آپارتمان نشینی، دیگر خبری از بازی‌های گذشته و هیاهوی کودکان نیست.

تحقیقات نشان می‌دهد که شعاع حرکتی کودکان در طول 40 سال گذشته نزدیک به 90 درصد کاهش داشته است. در گذشته کودکان ساعت‌ها در فضاهای باز و وسیع بازی می‌کردند. اما امروزه این فضاها به اتاق‌ها و آپارتمان‌های کوچک محدود شده است. بی‌تحرکی بچه‌ها تا جایی پیش رفته که متخصصان سلامت کودکان، فهرستی از کارهایی را تهیه کرده‌اند که کودکان باید تا قبل از رسیدن به 12 سالگی آنها را امتحان کرده باشند. با کامل کردن این فهرست می‌توان مطمئن بود، کودک شما حداقل بخشی از مهارت‌های لازم در زندگی خود را پیدا کرده و حداقل لذت را از دوران کودکی خود برده است.این فهرست ابتدا شامل 400 پیشنهاد مختلف بود که با انجام تحقیقاتی روی هزاران پدر و مادر و یادآوری خاطرات گذشته ی آنها از بازی کردن به دست آمد.


1. بالا رفتن از درخت

2. چادر زدن در طبیعت

3. غلتیدن از روی یک تپه سرسبز

4. دویدن زیر باران

5. ساختن و به هوا فرستادن یک بادبادک

6. ماهیگیری با تور و قلاب

7. خوردن سیبی که مستقیما از شاخه یک درخت جدا شده باشد

8. برف بازی کردن

 9. کشیدن نقشه گنج

10. گل بازی کردن

11. ساختن سد برابر جریان آب

12. بازی کردن در شن‌های کنار دریا

13. پریدن از روی طناب (طناب بازی کردن)

14. خوردن توت فرنگی و تمشک در طبیعت

15. رفتن به یک جزیره

16. تماشای طلوع آفتاب

17. بالا رفتن از یک کوه بلند

18. رفتن به پشت یک آبشار

19. غذا دادن به حیوانات و پرندگان

20. شکار حشراتی مانند پروانه

21. دیدن حیوانات وحشی حتی در باغ‌وحش

22. رفتن به فضای سبز و طبیعت هنگام شب

23. کاشتن یک گل و پرورش آن

24. شنا کردن در رودخانه

25. قایق سواری کردن

26. روشن کردن آتش بدون کبریت

27. پیدا کردن مسیرهای مختلف روی نقشه و استفاده از قطبنما

28. درست کردن غذا روی آتش

29. پیدا کردن مختصات مکانی با کمک جی‌پی‌اس موبایل

30. ساختن یک خانه جنگلی

Image result for ‫تربیت کودک‬‎

خاک‌بازی چه فوایدی دارد؟!


در خاک، باکتری‌های خاصی وجود دارند که باعث فعال شدن قسمت‌های خاصی از مغز می‌شوند. این قسمت‌ها مسئول تولید یک

ماده شیمیایی به نام «سروتونین» هستند که نقش مهمی در انجام بسیاری از فعالیت‌های بدن داشته و خواص ضد‌افسردگی دارند. در بسیاری از کارهایی که در فهرست پیشنهاد شده وجود دارد، کودکان ناگزیر به رفتن به محیطهای طبیعی و تماس با خاک هستند.

کودک حین بازی کردن به کشف محیط اطراف خود می‌پردازد و نخستین قدم‌ها را برای اجتماعی شدن بر می‌دارد. تماس با محیط خارج باعث می‌شود دنیای کودکان وسعت بیشتری پیدا کرده و آنها با مفاهیم جدید آشنا شوند. کودکان حین بازی کردن با شخصیت‌های اجتماعی آشنا می‌شوند و نقش خود را به‌عنوان یک فرد در آینده می‌شناسند. در این زمان است که کودکان متوجه می‌شوند آیا شخصیت  مدیر و هدایت‌کننده دارند یا باید تحت کنترل دیگران باشند.

http://psychology.niniweblog.com/

پرورش مهارت زبانی کودکان


Image result for ‫تربیت کودک‬‎


واژگانی را که خودما به کار می بریم، از آن ها می شنویم. کودکان از پدر، مادر، و آموزگارشان  کاملا تقلید می کنند. بازی وانمودی به کودک شما کمک می کند تا قدرت زبان را در یابد.  افزون بر این، کودکان با بازی وانمودی با دیگران، یاد می گیرند که می توانند از واژه ها همچون ابزاری برای بازسازی یک داستان یا سازمان دهی یک نمایش بهره بگیرند. این فرآیند به کودک تان امکان می دهد میان زبان نوشتاری و گفتاری ارتباط برقرار کند و به مهارتی  دست یابد که بعدها به او کمک خواهد کرد خواندن را یاد بگیرد.

کودکان همچنین در هنگام بازی های وانمودی، واژه نامه ی خود را می سازند. هنگامی که مشغول بازی وانمودی هستند، شما و آموزگارش می توانید آن ها را با واژه های مربوط به یک موضوع ویژه آشنا کنید. برای نمونه، اگر کودک تان دوست دارد با دایناسورهای اسباب بازی، بازی کند، شما با اشاره به نام دایناسورهای گوناگون، به او کمک خواهید کرد به سرعت نام های بلند آن ها را یاد بگیرد.

بیشتر کودکان دوست دارند وانمود کنند کارهایی را که شما در خانه انجام می دهید، آن ها هم انجام می دهند. سعی کنید همیشه مجموعه ای ازنشریه ها، کتاب ها، کاغذ و مدادهایی برای بازی های نمایشی در خانه در دسترس داشته باشد.

به این ترتیب، کودک شما از مهارت های پیش نوشتاری و پیش خوانی برای تقلید موقعیت های واقعی در زندگی اش استفاده خواهد کرد. او می تواند برای عروسک ها و اسباب بازی هایش بخواند، نامه بنویسد، فهرست تهیه کند و حتی وانمود کند با تلفن اسباب بازی، پیام تلفنی می گیرد.

http://psychology.niniweblog.com/


دوستی های خیابانی

Image result for ‫روابط پسران و دختران‬‎


متاسفانه دوستی های خیابانی و روابط دختران و پسران امروزه در جامعه امری همه گیر شده است که بدون توجه به پیامدها و مشکلات اینگونه روابط ،جوانان و نوجوانان دانسته یا ندانسته پا به این عرصه می گذارند.

بدبینی، رابطه عجولانه، اجبار به ازدواج و وابستگی عاطفی از جمله مشکلات شایعی است که در رابطه دوستی بین دختران و پسران به وجود می‌آید. ولی طرح این هشدارها به معنی نفی هر نوع رابطه نیست.

 دکتر مریم اسماعیلی‌نسب در  نوشت: شناخت از خود و آشنایی با روحیات جنس مخالف برای زندگی اجتماعی و زندگی خانوادگی افراد در آینده، یک نیاز به شمار می‌رود. ولی آنچه مسلم است این رابطه چالش‌های خاص خود را به همراه دارد. جناب آقای دکتر گلزاری در شماره‌های قبل به تفصیل و از زوایای مختلف به این موضوع پرداخته‌اند. در این مجال، به واسطه چند سال تجربه در کار با دانش‌آموزان و دانشجویان که بخش عمده‌ای از مشکلات آنها را این موضوع تشکیل می‌دهد، به بیان چند نکته و مشکلات شایعی که در این روابط مشاهده نموده‌ام، اشاره خواهیم کرد.

بدبینی

«ظاهراً برای مشاوره ازدواج آمده بودند اما اینقدر تنش داشتند که کاملاً می‌شد تردید و تعارض را در آنها مشاهده کرد. پسر گفت: من همین الان هم، تحمل رفتارها و بدبینی‌های او را ندارم. مدام من را چک می‌کند. آبروی من را پیش همکلاسی‌ها و دوستانم برده است. هر روز تا جلو در دانشگاه می‌آید تا با من برگردد. یک‌بار با همکلاسی‌هایم در محوطه دانشگاه ایستاده بودیم. به اسم اینکه تو با همکلاسی‌های دختر کلاستان می‌خندی و زیادی صمیمی هستی،‌ جار و جنجالی راه انداخت که جلو همه بچه‌های دانشگاه تابلو شده‌ام؛ اگر 1 ساعت از من خبر نداشته باشد به همه دوستانم زنگ می‌زند…»

دختری می‌گفت: «ما 3 سال است که با هم دوست شده‌ایم. اوایل رابطه‌مان خوب بود ولی کم‌کم اینقدر شکاک شده است که من حتی حق ندارم با پسرهای فامیل سلام و احوالپرسی کنم. هر روز باید از لحظه بیدار شدن از خواب تا لحظه آخر روز را با SMS به او گزارش دهم و اگر یک مورد را فراموش کنم،هزار جور تهمت ناروا به من نسبت می‌دهد.»

پسری می‌گفت: «درست است که من به خاطر دوستی با دخترها وجهه بدی در خانواده و فامیل پیدا کرده‌ام و افت شدیدی در درس‌ها داشته‌ام، ولی از همه اینها بدتر، ‌احساس بدبینی است که در من به وجود آمده. من فکر می‌کنم به هیچ دختری نمی‌شود اعتماد کرد چون در این مدت خیانت‌های زیادی از آنها دیده‌ام و البته خودم هم این کار را کرده‌ام.»

اینها چند مورد از صدها نمونه‌ای است که نشان می‌دهد یکی از پیامدهای احتمالی دوستی‌های زودگذر و حساب نشده، بدبینی است.

بویژه وقتی افراد در سنین پایین‌تری با این موارد مواجه شوند اثرات منفی شدید‌تری در ذهنیت آنها درباره جنس مخالف می‌گذارد.

به کرات این جمله را از زبان دانش‌آموزان پسر و دختر مراجع خود شنیده‌ام که وقتی با مشکلاتی در این زمینه مواجه بوده‌اند می‌گویند: «همه دخترها همین‌جوری‌‌اند یا همه پسرها، همین‌جوری‌اند.»

در حالی که منطقاً، خودشان هم چندان به این مسئله باور ندارند ولی زندگی آنها تحت‌تأثیر چنین دیدگاهی قرار خواهد گرفت.

بسیاری اوقات این بدبینی محدود به این روابط دوستی نمی‌شود بلکه بر روش زندگی فرد در زندگی خانوادگی‌اش در آینده، هم اثر می‌گذارد.

انگیزه‌های متفاوت در دوستی

امیر و مینا در یک سفر کوهنوردی با هم آشنا شده بودند. مینا پس از مدتی از امیر می‌خواهد که تکلیف رابطه را مشخص کند. امیر ابتدا می‌پذیرد که همراه خانواده به خواستگاری بیاید ولی بعد برای مدتی ناپدید می‌شود و بعد از چندی دوباره از مینا می‌خواهد که به رابطه‌شان به‌صورت دوستی ادامه دهند و به ازدواج فکر نکنند چون مادرش با چنین ازدواجی مخالف است. اما برای مینا که به برنامه‌ریزی برای آینده‌اش می‌اندیشید و این نوع دوستی‌ها را نوعی تلف کردن وقت می‌دانست، هم ادامه این رابطه به‌صورت دوستی غیرقابل قبول بود و هم توان فکر نکردن به او را نداشت.

همین مسئله سبب شده بود تا جنبه‌های مختلف زندگی‌اش تحت تأثیر قرار گرفته و به ویژه دچار افت تحصیلی شدید شود. و از همه بدتر صحبت‌های ضد و نقیض امیر که هرچند گاهی به شدت ابراز علاقه می‌کرد و از سوی دیگر از آینده نامعلومش صحبت می‌کرد، سبب شده بود، تا مینا نتواند موقعیت‌های دیگری که برایش پیش می‌آید را جدی بگیرد.

بسیاری معتقدند که هدف پسرها و دخترها از دوستی متفاوت است. دخترها این روابط را مقدمه یک ماجرای جدی در آینده می‌پندارند ولی پسرها بیشتر به قصد کنجکاوی، محک زدن توان اجتماعی خود در برقراری رابطه با جنس مخالف و گاهی نیز گذران وقت وارد رابطه می‌شوند.

به هر حال، وقتی انگیزه و هدف افراد از ایجاد رابطه متفاوت باشد، برای هر دو طرف مشکل ایجاد خواهد شد.

به همین دلیل است که توصیه می‌شود هرگز با ابهام وارد یک رابطه نشوید. بدانید هدف خودتان چیست و حتماً از هدف طرف مقابل در همان ابتدا اطمینان حاصل نمایید.

وابستگی عاطفی

در روابط دوستی، به‌خصوص در آغاز به دلیل آنکه بحث تعهد و مسئولیت و چالش‌های یک زندگی جدی وجود ندارد، افراد بی‌محابا تمام عواطف خود را چنان نثار هم می‌کنند که بعد از مدتی این تصور در آنها ایجاد می‌شود که مبادا در آینده با فردی جز این فرد ازدواج کنند که به این اندازه آنها را دوست نداشته باشد. حال آنکه گاهی این ارتباط عاطفی تنها یک سوء تفاهم است یا یک نوع وابستگی که به طور طبیعی شکل می‌گیرد. به‌همین دلیل است که در بسیاری آموزش‌های پیش از ازدواج ضمن تأکید بر لزوم وجود دوره آشنایی، تأکید می‌شود که نباید زمان بیش از 4 یا 5 ماه طول بکشد چون طولانی شدن زمان به‌خودی خود سبب ایجاد وابستگی عاطفی می‌گردد و تصمیم‌گیری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دختر و پسری که از نظر مذهبی و فرهنگی با هم تفاوت زیادی داشتند و هرچند وقت یک بار این مسئله به مشاجرات زیادی بین آنها تبدیل می‌شد و ضمناً‌ خانواده‌های آنها با ازدواجشان مخالف بودند، قادر به جدایی از هم نبودند چون از این واهمه داشتند که هرگز فرد دیگری آنها را به این اندازه دوست نخواهد داشت.

اجبار به ازدواج

روابط دختران و پسران در همه فرهنگ‌ها چالش‌های خاص خود را دارد. در فرهنگ ما نیز با وجود آنکه دیگر شکل سنتی گذشته را ندارد، چنین روابطی اغلب همراه با پنهان‌کاری است. در حقیقت هنوز در اکثر خانواده‌ها، نگاه مثبتی به چنین روابطی به‌ویژه اگر نیت ازدواج در آن نباشد، وجود ندارد. بسیاری اوقات آشکار شدن رابطه یا ایجاد شرایطی در آن که مغایر با ارزش‌های شخصی یا خانوادگی افراد باشد،‌ سبب می‌شود تا هر دو طرف به‌ویژه دختران ماجرا را به سمت وصلت‌هایی سوق دهند که ممکن است هیچ تناسبی در آن نباشد و چون معمولاً ‌در سنین پایین اتفاق می‌افتد، مشکلات بسیار زیادی به دنبال دارد.

روابط عجولانه

پسر دانشجویی می‌گفت: «برای من که تا قبل از دانشگاه با هیچ دختری ارتباط نداشتم، خیلی نگران‌کننده بود که چطور با دخترها برخورد کنم؟! همه چیز در این مورد برایم مبهم بود. برای همین، همه تلاشم را صرف این کردم تا با آنها صحبت کنم و گروه‌هایی تشکیل بدهیم که دخترها و پسرها هر دو در آن باشند. ولی اگر می‌دانستم که این کار به سرعت باعث دوستی‌های زیادی صمیمانه و جدی می‌شود هرگز این کار را نمی‌کردم. من هدفم روابط اجتماعی گسترده بود ولی خیلی زود به یک سری وابستگی عاطفی تبدیل شد که نمی‌دانم با آن چه کنم؟ اول فکر می‌کردم که رابطه با جنس مخالف یک چیز عجیب و غریب است اما بعد فهمیدم که کاملاً عادی است و فقط خودم را به دردسر انداختم.»

این یکی از نگرانی‌های عمده دانشجویان در هنگام ورود به دانشگاه است که چگونه با فضایی که دختران و پسران احتمالاً برای نخستین بار در یک مکان مشترک به تحصیل مشغولند کنار بیایند؟ آیا توان ایجاد رابطه با آنها و کسب پذیرش اجتماعی را خواهند داشت؟!

البته این نگرانی طبیعی است ولی شاید راه‌حل مناسب آن نباشد که خود را با عجله درگیر چنین تجربه‌ای کرد. به ویژه آنکه معمولاً در آغاز هر فعالیت جدید وموقعیت جدید از جمله ورود به دانشگاه نگرانی‌ها و بحران‌های مختلفی در مقابل فرد قرار می‌گیرد که فرد باید با تک‌تک آنها کنار بیاید. کمی تأمل و صبر باعث می‌شود که فرد با درایت بیشتری با مسائل مواجه شود. بسیاری از این افراد از ترس اینکه مبادا تنها بمانند، با عجله دوستانی برای خود انتخاب می‌کنند که چون با دقت و حوصله نبوده است برای آنها مشکل‌زا می‌شود.

سعی در تغییر دیگری

آنچه معمولاً به عنوان پیامد وابستگی عاطفی و اجبار به ازدواج اتفاق می‌افتد آن است که یا افراد سعی در توجیه تفاوت‌ها می‌کنند یا سعی در تغییر دیگری.

لیلا می‌گفت، رضا حتماً بعد از ازدواج، اعتیادش را ترک می‌کند الان به خاطر سختی‌های زندگی‌اش به این کار ادامه می‌دهد.

آیدین می‌گفت، «بدخلقی‌های نگار به خاطر خانواده‌اش است. اگر او از این خانواده بیرون بیاید، درست می‌شود.»

اینها چیزی جز توجیه ادامه مبهم رابطه نیست. گاهی نیز همان‌طور که گفتیم دو طرف سعی در تغییر دیگری می‌کنند.

فردی که سال‌های سال با شیوه خاصی از پوشش و رفتار و نگرش زیسته است به‌راحتی قادر به تغییر آن نیست و تازه این تغییر نگرش و رفتار باید به خواست او صورت گیرد. افراد ترجیح می‌دهند همان‌‌گونه که هستند مورد پذیرش قرار گیرند و نه پذیرش مشروط. به همین دلیل است که تلاش در تغییر دیگری در جهت دلخواه خود در بسیاری موارد با ناکامی مواجه می‌شود و اگر هم طرف مقابل به اجبار به آن تن در دهد، با دلخوری،‌ انتظار متقابل و کاهش اعتماد به ‌نفس همراه خواهد بود.

بحث پایانی

بدبینی، رابطه عجولانه، اجبار به ازدواج و وابستگی عاطفی از جمله مشکلات شایعی است که در رابطه دوستی بین دختران و پسران به وجود می‌آید. ولی طرح این هشدارها به معنی نفی هر نوع رابطه نیست بلکه تذکر در مورد رابطه‌ای است که:

ـ طرفین یا یکی از آنها از پختگی روانی اجتماعی برخوردار نیستند.

ـ هدف رابطه مبهم است.

ـ در آن پنهان‌کاری وجود دارد.

ـ بین افراد تناسب وجود ندارد.

در غیر این صورت، از دل یک رابطه اجتماعی هدفمند و بدون نیاز به پنهان‌کاری و بهره‌گیری از نظر مشورتی متخصصان، می‌توان تجربیات ارزشمند بسیاری بیرون کشید.

مجله سپیده دانایی

دوستی دختر و پسر در دانشگاه و بیرون از محیط منزل

Image result for ‫روابط پسران و دختران‬‎


به دختران عزیز گوشزد کرده بودیم که به خاطر ویژگی عشق بازی آقایان مراقب خود باشند و گفتم که اگر آقایی برای ازدواج با آنها رابطه ای برقرار کند ، هشتاد درصد آنها قصدشان واقعا ازدواج نیست و فقط می خواهند به نیازهای خود برسند . برای همین از کانال عشق ورزی وارد می شوند اما در اینجا فرض می کنیم که این رابطه به قصد ازدواج برقرار شود باز هم خطرات و مشکلاتی دارد چون وقتی مراسم خواستگاری انجام نشده و نظارتی هم نیست ، طبیعی است که دیدار و خلوت های پنهانی داشته باشند و چون در اوج غرائز جنسی و سرشار از عواطف هم هستند در اینجا وقتی دو جوان از جنس مخالف در کنار هم قرار می گیرند ، فعل و انفعالات هورمونی در بدن آنها انجام شده و ترشح بعضی هورمونها مانند آدرنالین در بدن آنها بیشتر می شود و نیز کار کرد مغز تخفیف پیدا می کند و حالت خلصه ای هم به آنها دست می دهد و خدای نخواسته ممکن است دچار مشکلی شوند و گوهر عفت دختر خانم به خطر بیفتد و این موارد را داشته ایم و تازه اگر نزدیکان یا آشنایانی که از قصد ازدواج شما خبر ندارند ، شما را در جایی ببینند ، شما در موضع تهمت قرار می گیرید . چون خانواده ها هم از این موضوع خبر ندارند مشکلات بیشتری پیدا خواهید کرد .


Image result for ‫روابط پسران و دختران‬‎


 اگر پرسیده شود که مگر بعد از خواستگاری هم نمی خواهند این دو بیرون بروند پس این مشکل باز هم وجود دارد ؟ خیر بعد از خواستگاری رسمی توصیه می شود که برای بیرون رفتن این دختر و پسر با یکدیگر نفر سومی مانند خواهر یا برادر خیلی کوچک این خانم هم با آنها باشد و این کار مشکل را حل می کند و اگر کسی هم آنها را با هم ببیند متوجه می شود که رابطه ی آنها رابطه ی ناشایستی نیست و شاید خبرهایی باشد . دلیل دیگر این است که وقتی آنها سه یا شش ماه با هم رابطه برقرار کنند معمولا عاطفه خرج همدیگر می کنند و حالا اگر این دو به هم برسند متاسفانه بعدا عاطفه کم می آورند و یک مدلهای همدیگر را دوست ندارند و تجربه هم ثابت کرده است که یکی از علتهای بدبینی های خانمها و آقایان در زندگی مشترک ، داشتن رابطه های قبل از محرمیت بوده و این طبیعی است که خانم فکر کند که این آقا اگر قبل از ازدواج با من رابطه ی عاطفی داشته و به من محبت می کرده و بعد پیشنهاد ازدواج داده ، پس ممکن است با خانمهای دیگری هم رابطه برقرار کرده باشد . خانم بدبین می شود و بالعکس هم همینطور است . آقا در مورد همسرش فکر می کند که شاید این خانم همانطور که با من به راحتی ارتباط برقرار کرده ،چند تا دوست پسر دیگر هم داشته و من نمی دانستم و بدبین می شود . مهمتر از اینها دختر و پسر وقتی با هم خلوتی دارند و بدون نظارت خانواده همدیگر را می بینند ، کم کم عاشق شده و بعد از عاشقی کر و کور می شوند و دست از اصولشان هم برمی دارند و بدیهای یکدیگر را هم نمی بینند و متاسفانه حتی در مواردی ، بدیهای آنها را خوبی می بینند و این تا زمانی است که به هم نرسیده اند . ما موردی داشتیم که آقا فحاشی و بد دهانی می کرده و بعدا هم رابطه ی آنها به ازدواج ختم شده و خانم می گفتند که این آقا قبل از ازدواج هم فحاشی می کردند ولی من می گفتم : چه قدر این آقا بذله گو و خوش مشرب است . بله بعد از ازدواج، گوشها و چشمها باز می شود و تازه حقایق را می بینند و بعد متاسفانه زندگی آنها خراب می شود . روسها ضرب المثلی دارند که می گوید : عشق و نابینایی خواهران دوقلو هستند. آلمانیها هم می گویند : انسان عاشق گل سرخ را بدون خار می بیند . این مشکلاتی که گفتیم در مواقعی است که رابطه ها به ازدواج منتهی شود ولی وقتی به ازدواج ختم نشود به ویژه برای خانمها سرخوردگی، احساس شکست ، افسردگی های حاد ، مرد گریزی ، نفرت از جنس مخالف ، ازدواج گریزی و بعد هم از دست دادن فرصتها که خیلی مهم است پیش می آید . چون این خانم سه ماه به قصد ازدواج با آقایی رابطه داشته و در همین مدت هم خواستگارانی داشته که آنها را رد کرده است یعنی فرصتها را از دست داده است و نیز سن خانم هم بالاتر می رود و حالا ایشان اضطراب دارند که نکند برای ازدواج او این رابطه برملا شود . مشکل دیگری که به خصوص خانمها دچار آن می شوند ، احساس گناه و خیانت نسبت به شوهر آینده است . 


Image result for ‫روابط پسران و دختران‬‎

بنده با این رابطه ها موافق نیستم و بعد از دوسه سال که از برنامه گلبرگ می گذرد روز به روز اعتقادم به این داستان بیشتر می شود که چه قدر مشکلات زیادی برای جوانان بخاطر این رابطه ها بوجود می آید و چه زندگیهایی که بخاطر این رابطه ها نابود می شود پس احتیاط کنید . یعنی اول آقا خواستگاری کنند و بعد تحت نظارت خانوادها چند ماه با هم رابطه برقرار کنند ، حرف بزنند ، تبادل فکر کنند و حتی بیرون بروند البته با آن شرایطی که عرض کردم تا مورد تهمت دیگران قرار نگیرند که اگر بعدا هم به ازدواج ختم نشد، حس حقارت و ذلت و مورد سوء استفاده قرار گرفتن در شما ایجاد نشود.


منبع : برنامه گلبرگ با کارشناسی استاد ارجمند جناب آقای دهنوی .


ارتباط دختر و پسر در دانشگاه

Image result for ‫روابط پسران و دختران‬‎

نویسنده : حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی ماندگاری 

ارتباط دختر و پسر در دانشگاه از چند منظر دچار آسیب است. جوان 18 ساله و بیشتر در سنی است که در اوج شهوت قرار دارد، چه دختر و چه پسر. این دختر و پسر نیازمند غریزه‌ جنسی و در معرض دید است، وقتی این دو در معرض گفت‌وگو و احوال‌پرسی و ارتباطات مختلف با همدیگر قرار می‌گیرند، آسیب‌های مختلفی را به همراه خواهد داشت. اولین آسیبش تخریب و تأخیر در ازدواج است و وقتی زن و مرد نامحرم کنار هم دیگر قرار بگیرند ازدواج‌ها را عقب می‌اندازد و دومین بحران آن در خانواده‌ها به صورت طلاق عاطفی یا طلاق واقعی پیش می‌آید و سوم در فساد‌هایی که دارد در سطح جامعه اتفاق می‌افتد تأثیر دارد، که باید برای جلوگیری از این آسیب‌‌ها حد و حریم‌ها در دانشگاه مشخص شود.
 

بنده یک دانشگاهی رفته بودم با بعضی از دانشجو‌یان صحبت می‌کردیم، خانم‌ها و آقایان بودند یک خانمی آمد از من سؤال کند وضع حجاب درستی نداشت. دین در این مواقع به ما می‌گوید که سرت را پایین بینداز «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ» (نور/30) «وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ» (نور/31) وقتی در چنین شرایطی قرار می‌گیرید، سرتان را پایین بیندازید و جواب بدهید، این خانم به من گفتند حاج آقا شما چرا وقتی با من حرف می‌زنید به من نگاه نمی‌کنید، گفتم من برای پاسخ به شما به نگاه کردن به شما نیاز ندارم، ثانیاً جمال شما یک حریم خصوصی است و متأسفانه شما این حریم خصوصی را در معرض دید عموم گذاشتید، من اتفاقاً فکر می‌کنم اگر در حریم خصوصی آن کسی که باید از زیبایی شما استفاده کند من وارد شوم من به شما بی‌احترامی کرده‌ام، امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند که هر کس خودش را در معرض گناه قرار بدهد به خودش بی‌احترامی می‌کند.  از سوی دیگر رابطه دختر و پسر گناه است و من بارها عنوان کرده‌ام که این رابطه چهار تا جهنم دنیایی را به همراه دارد؛ اولین جهنم این است که کسانی که نگاهشان و ظاهرشان بی‌حیا است و وارد رابطه‌ای می‌شوند در دل خودشان یک جهنم درست می‌کنند؛ چراکه چشمشان می‌بیند و دلشان هوس می‌کند، دسترسی به آن ندارد و این در دلش به دلیل ناکامی‌هایی که به وجود می‌آید جهنمی را به پا می‌کند. جهنم دوم این است که ترس از افشا شدن این رابطه پس از ازدواجش در او ایجاد می‌شود. جهنم سوم سوء‌ظن است که به خاطر این روابط در آنها ایجاد می‌شود و چهارمین جهنم مقایسه است که پس از ازدواج در آنها ایجاد می‌شود و به محض یک ناملایمتی در زندگی همسرش را با کسی که با او مدتی در ارتباط بوده مقایسه می‌کند. پس بهترین راه این است که برای جلوگیری از این موارد، حدود و حریم‌ها بین دختر و پسر به خصوص در دانشگاه رعایت شود تا آنها از آسیب‌های بعدی در زندگی امان باشند. 

تأملی بر روابط دختر و پسر در جامعه دینی

Image result for ‫روابط پسران و دختران‬‎ 


 

دانشجوی سال آخرم، دو سال پیش با پسری در دانشگاه آشنا شدم، مشترکات زیادی از نظر فکری و سلیقه ای داشتیم در آغاز قرارمان ارتباط کلامی و تلفنی و گاهی دیدار در گوشه و کنار دانشگاه بود. بعد از مدتی این ارتباط در خارج از دانشگاه ادامه یافت گاهی در پارک و گاهی در سینما و ... قرار ملاقات می گذاشتیم. از هر فرصتی برای تجدید دیداری استفاده می کردیم. روابط ما روز به روز عاطفی تر می شد. تا اینکه یک روز درباره ازدواج با من صحبت کرد. خیلی خوشحال شدم که او هم قصدش از این روابط (مثل من) ازدواج است. از آن روز به بعد گفتگوها و ارتباطات ما با هدفی مشخص و آرزوها و امیدها و قول و قرارها و اینکه کی و چگونه با خانواده مان در میان بگذاریم، چه تغییرات و تحولاتی در خود و زندگی آینده مان ایجاد خواهیم کرد.

 

هیجان و نشاط با هم بودنمان بقدری ذهن و زندگی مرا به خود مشغول ساخته بود که به هنگام خواب و مطالعه کتابهای درسی و در جمع خانواده و دوستان و به هنگام خوردن غذا و تماشای تلویزیون حتی سر جلسات امتحانی یاد و نام و چهره و حرکات و حرفهای او در ذهنم مرور می شد. شب ها را به امید دیدار او صبح می کردم. حسابی دلبسته و وابسته شده بودم. با خانواده ها در میان گذاشتیم حالا به راحتی با هم ارتباط داشتیم چرا که هم هدفمان ازدواج بود و هم مجبور نبودیم پنهانی با هم رابطه داشته باشیم. گاهی به منزلشان می رفتم و خواهر و مادر همسر آینده ام از من پذیرایی می کردند. ماجرای دوستی مان را والدین او فهمیده بودند. و می دانستند که ما حدود دو سال با هم روابط عاطفی و پنهانی داشته ایم. زمان به سرعت سپری شد.

 

ادامه دوستی ها نه برای من و نه برای والدینم قابل تحمل نبود و می بایست از بلاتکلیفی خارج می شدم. با درخواست من قرار شد جلسه خواستگاری برگزار شود. روز موعود فرا رسید. از چند روز پیش با خوشحالی و شادابی تدارک دیدیم. همه چیز آماده بود. صدای تیک تاک ساعت منزلمون با ضربان قلبم مسابقه گذاشته بودند. شور و هیجان وجودم را در برگرفته بود. صدای زنگ تلفن طبق معمول مرا به سوی گوشی تلفن پرتاب کرد. دوست پسر سابقم را، حالا به عنوان همسر آینده و همیشگی تداعی می کردم. صدای او بود با شور و شیدایی تمام پرسیدم پس کجایید. چرا دیر کردید؟ با ناله ای سرد گفت: والدینم با ازدواج ما مخالفند تمام وجودم سرد شد. دست و پایم نای حرکت نداشتند. با صدای لرزان گفتم: چرا چی شده؟ گفت: مادرم میگن دختری که حدود دو سال با تو دوست بوده و گاهی تا ساعاتی از شب را در پارک و سینما و کوچه و خیابان بوده و روابط احساسی و عاطفی داشته از کجا معلوم با دیگران هم نداشته و نخواهد داشت.

 

عدم تعریف روابط سالم و هدفمند بین گروههای غیر همجنس با تأکید بر رویکرد دینی و فرهنگ بومی و ملی، موجب تنش ها و تلخی های آزاردهنده بین اعضای خانواده بخصوص بین والدین و فرزندان نوجوان و جوان و نیز بروز آسیب‌هایی نظیر فرار دختران و پسران از خانه، ازدواج های ناموفق، دوستی های ناسالم دختران و پسران، احساس شکست و ناکامی در فرآیند این نوع دوستی ها و بدنبال آن گسترش اعتیاد، خودکشی، افسردگی، افت تحصیلی و دهها معضل و مشکل دیگر در بین لایه های مختلف اجتماع گردیده است.

 

او به گونه ای صحبت می کرد که گویی با شکی که والدینش در دلش کاشته بودند، دلزده و نگران شده بود. گوشی را گذاشتم از آن روز لحظه ای روی خوش ندیدم. هر روزم اشک بود و ناله و گوشه گیری و از هیچ چیز لذت نمی بردم. هر کس به من می رسید سرزنشم می کرد. یاد حرفهای عاشقانه و هدیه ها و وعده ها و قرارها و با هم بودنها و خنده ها و شادیهایی که طی دو سال با هم داشتیم عذابم می داد. دچار افت تحصیلی شدم. ادامه تحصیل برایم ممکن نبود. دوستانم از من فاصله گرفتند. حوصله هیچ کس را نداشتم. نسبت به نماز و حجاب سست بودم، سست تر شدم. و امروز از آن همه شادی و نشاط و هیجان و گفتگوهای طولانی با او غم و اندوه و دلشوره و احساس حقارت و تنهایی برایم باقی مانده بود.


این ماجرای تلخ، یکی از هزاران نمونه ای است که همه روزه در گوشه و کنار جامعه بزرگمان روی می‌دهد، چرا؟

 

چرا مشاوران، شاهدان، و پدران و مادران این همه داستانها و سریال های تلخ و تکراری را در زندگی دیگران و اطرافیان خود شاهدند، بدون اینکه پند و عبرتی برای گروههای بعدی باشد، باز از همان سوراخی گزیده می شوند که گروههایی قبلی گزیده شده‌اند. بیایید با هم مروری کوتاه داشته باشیم به آثار و عوارض اینگونه روابط، و نیز بازکاوی روابط گروههای غیر همجنس، باشد که زمینه های پیشگیری از حوادث تکراری مذکور فراهم آید.

Image result for ‫روابط پسران و دختران‬‎


پیامدهای روابط دختران و پسران

 

یکی از پیش نیازها و کلیدهای موفقیت و آرامش در زندگی، آشنایی با روانشناس زندگیی ارتباطات و آگاهی از فنون و تکنیک های ارتباطی با گروههای مختلف اجتماعی بویژه گروه غیر همجنس می باشد.

 

عدم تعریف روابط سالم و هدفمند بین گروههای غیر همجنس با تأکید بر رویکرد دینی و فرهنگ بومی و ملی، موجب تنش ها و تلخی های آزاردهنده بین اعضای خانواده بخصوص بین والدین و فرزندان نوجوان و جوان و نیز بروز آسیب‌هایی نظیر فرار دختران و پسران از خانه، ازدواج های ناموفق، دوستی های ناسالم دختران و پسران، احساس شکست و ناکامی در فرآیند این نوع دوستی ها و بدنبال آن گسترش اعتیاد، خودکشی، افسردگی، افت تحصیلی و دهها معضل و مشکل دیگر در بین لایه های مختلف اجتماع گردیده است.

 

گروه دوم، دختران و پسرانی هستند که نه برای ازدواج که صرفاً برای به اصطلاح دوستی و گذران اوقات فراغت و ارضاء نیازهای عاطفی خود و کسب تجربیاتی نو و تزریق شور و نشاط و هیجان به زندگی تکراری، به طرح دوستی و رابطه می پردازند.بنابراین بازکاوی و تبین روابط دختران و پسران یکی از ضروریات بسیار مهم جامعه امروز ما به شمار می آید.

 


سه نوع رابطه

 

در یک تقسیم بندی کلان سه نوع رابطه در جامعه امروز مابین گروههای غیر همجنس مشاهده می شود:

 

1- گروهی که بدون شناخت از مهارتهای ارتباطی و صرفاً با انگیزه های عاطفی، احساسی و البته با هدف ازدواج وارد عرصه روابط با جنس مخالف شده و با انگیزه‌ی شناخت بیشتر و آمادگی بهتر برای زندگی برتر! بر گستره و گرمی روابط می افزایند. و در این مسیر دیدارهای روزانه، گفتگوی تلفنی شبانه، پیامک‌های مستمر عاشقانه! و آرزوها و رؤیاهای کودکانه همه ذهن و زندگی دو طرف بخصوص، دختران را که عاطفی‌تر و زود باورترند را در برگرفته و در توهماتی افسانه ای فرو می غلتند. اما دیری نمی پاید که واقعیت ها چهره خشن خود را نمایان ساخته و واقعه تلخ مذکور بارها و بارها تکرار می شود.

 

فرایند معیوب مذکور زمانی رخ می دهد که دختر و پسر می توانند بدون طی کردن راههای پرخطر، بعد از تحصیل شرایط ازدواج، از طریق یک رابط واسط مجرب و متعهد که ازدواج کرده و در روابط زناشویی، فردی موفق و خوشبخت می باشد استفاده کرده و به راحتی می توانند فرد را هم تا حدّ هشتاد درصد شناسایی کنند. بدون اینکه دامنه حرارت علاقه و شور و هیجان ارتباط بین آنها گسترش یافته و دلبستگی موجب به حاشیه رانده شدن عقل در تصمیم گیریها شود؛ همسر آینده خود را بهتر و دقیق مورد شناسایی قرار دهند. البته بعد از شناخت کلیات و تأیید رابط و واسط و خانواده شان، در نشست ها و روابط سالم و آشکار (و نه پنهان) در منزل و منظر والدین دختر، جزئیات هم روشن شده و گام های محکم و مطمئن خود را به سوی ازدواجی پایدار و ماندگار و عشقی مبتنی بر عقل (و نه احساسی ناپایدار و کودکانه) بر می دارند.

 

2- گروه دوم، دختران و پسرانی هستند که نه برای ازدواج که صرفاً برای به اصطلاح دوستی و گذران اوقات فراغت و ارضاء نیازهای عاطفی خود و کسب تجربیاتی نو و تزریق شور و نشاط و هیجان به زندگی تکراری، به طرح دوستی و رابطه می پردازند.

 

این گروه ممکن است روزهای آغازین نسبتاً خوشی را با هم سپری کنند. اما وابستگی و علاقه ی توأم با تماسهای تلفنی، پیامک های مهیج و گفتگوها و دیدارهای پرخاطره تبادل هدایا و احساسات، این دوران را به فرآیندی غیرقابل بازگشت تبدیل نموده و دختر و پسر بدون تماس با یکدیگر (به شکل‌های مختلف) دچار نوعی احساس کمبود، کلافگی، بی حوصله شده و استرس و اضطراب و نگرانی، خوراک روزانه شان می شود.

 

پسر جوانی بعد از مواجه شدن با مخالفت والدین دوست دخترش برای ادامه ارتباط و انجام ازدواج با پاشیدن اسید به روی دختر ساده لوح (که او را عاشق خود می دانست) زندگی و زیبایی او را لگدمال کرد.

 

این گروه بدلیل غیر همجنس بودن نمی توانند برای همیشه دوستی خود را ادامه بدهند. چرا که بعد از ازدواج پسر یا دختر با فرد دیگری، قطع رابطه قطعی شده و طرفی که شاهد این ازدواج است، دنیایی پر از درد و حسرت و اندوه و احساس حقارت خواهد داشت. و آنکه ازدواج می کند، گاهی همسرش را با دوست غیرهمجنس خود مقایسه نموده، بین آن رؤیاهای شیرین و این واقعیت های نسبتاً تلخ و گزنده، گرفتار شده و زندگی را بر خود و همسرش تیره و تاریک نموده و با مرگ عاطفی(طلاق غیررسمی) هم آغوش می شوند.

هر چه دوستی های قبل از ازدواج بیشتر و گسترده تر، درگیریها و تنش های بعد از ازدواج بیشتر، پس هیچ آدم عاقل و دوراندیشی به دوستی ها و در واقع دشمنی های قبل از ازدواج تن نمی دهند. این گروه نیز همچون گروه اول از نظر فعالیت های درسی دچار افت تحصیلی شده و به لحاظ روحی و روانی از بی ثباتی و ناآرامی و افسردگی رنج می برند. خوشی های کودکانه ی خیابانی. و تلفنی و ... به سرعت به پایان می رسد و زمستانی سرد و پر درد و حسرت فرا می رسد. از نظر اجتماعی نیز بین دوستان، آشنایان و خویشان، شکست سختی را متحمل شده و نگاه دیگران به این گروه، نگاهی توأم با بی اعتمادی و بدبینی خواهد بود.

 

به لحاظ اخلاقی بی مبالات و نیز در بعد اعتقادی دچار تردید و دودلی در انجام فرایض دینی می شوند. چرا که همواره احساس گناه (رابطه عاطفی، شخصی، تحریک آمیز با نامحرم از نظر شرعی حرام و از نظر روانشناختی باعث خود کم بینی و بی ثباتی و استرس می شود) نموده و خود را در انجام تکالیف شرعی، سست و شکست خورده تلقی می کنند.

 

3- گروه سوم دختران و پسرانی هستند که دوران خوش دوستی های قبل از ازدواجشان بسیار وحشتناک‌تر و سیاه‌تر به پایان می رسد. که در این اجمال (به جای نقل دهها حادثه و رویداد واقعی که در آرشیو نگارنده پرونده پر حجم و سنگینی را تشکیل داده است) پیامدهای شوم و ناگوار این نوع دوستی ها را با تأکید بر خلاصه چند نمونه حادثه مرور می کنیم.

 

* دختری بعد از افشا شدن اهداف پلید دوست پسرش! تصمیم به قطع رابطه می گیرد. اما پسر با تهدید، خواهان ادامه روابط می شود. دختر امتناع می کند. پس با همدستی دوستانش، دوست دخترش را ربوده و یک هفته در زیر زمین منزلی مورد آزار و اذیت قرار داده و رهایش می کنند و از تمامی صحنه ها عکس و فیلم گرفته و دخترک را تهدید می کنند که اگر ماجرا را با کسی یا کسانی در میان بگذارند و دردسر ایجاد کند، با تکثیر و توزیع تصاویر مذکور در سطح محله و شهر، آینده اش را به تباهی می کشند. این، همان کسی بود که روز و شبی را بدون ارسال پیامهای عاشقانه و دیدارهای عاشقانه! با دوست دخترش سپری نمی کرد. قلب های تیرخورده و هدایای گاهی گرانقیمت و گردش ها و تفریح های پر از احساس و هیجان را از اصلی ترین برنامه های زندگی خود می دانست.

 Image result for ‫روابط پسران و دختران‬‎

سرقت از اموال والدین و خویشان برای تأمین مخارج دوستی های خیابانی و پنهانی، بازی کردن با احساسات دختران ساده لوح و خوش باور با وعده ازدواج (پسر جوانی به 5 دختر وعده ازدواج داده و از هر 5 نفر مبالغی را به سرقت برده و صدمات حیثیتی به آنان وارد ساخته)، قتل های خانوادگی از دیگر عوارض و پیامدهای تلخ و ناگوار روابط دختران و پسران و دوستی های قبل از ازدواج است که همه روزه در جامعه روی می دهد.

 

* پسر جوانی بعد از مواجه شدن با مخالفت والدین دوست دخترش برای ادامه ارتباط و انجام ازدواج با پاشیدن اسید به روی دختر ساده لوح (که او را عاشق خود می دانست) زندگی و زیبایی او را لگدمال کرد.

 

* دختر جوانی، بعد از مطمئن شدن از اینکه دوست پسرش با دختر دیگری طرح دوستی ریخته. در پی تعقیب برآمد، آنان را در پارکی در حال قدم زدن دیده به خانه بازگشت درِ اطاقش را از داخل قفل کرد و گاز شهری را باز کرد و ...

 

* خانم جوانی با نگارنده (به عنوان مشاور خانواده) تماس گرفت و گفت: بر اساس توصیه ها و گفته های شما و معیارهایی که برای انتخاب همسر به من داده بودید. با جوانی با فرهنگ و با اصالت ازدواج کردم دو سالی است که با هم زندگی می کنیم. زندگی خوب و خوشی داریم. امّا چند روزی است که زندگی آرام و شیرینم در گرداب ناآرامی و تلخی فرو افتاده است. سر و کلّه دوست پسری که قبل از ازدواج با او مدتی رابطه عاطفی و کلامی داشتم، پیدا شده و با تهدید و ارعاب می گوید اگر با من نباشی تمامی خاطرات و با هم بودن هایمان را به همسرت خواهم گفت، چه کنم؟

 

سرقت از اموال والدین و خویشان برای تأمین مخارج دوستی های خیابانی و پنهانی، بازی کردن با احساسات دختران ساده لوح و خوش باور با وعده ازدواج (پسر جوانی به 5 دختر وعده ازدواج داده و از هر 5 نفر مبالغی را به سرقت برده و صدمات حیثیتی به آنان وارد ساخته)، قتل های خانوادگی از دیگر عوارض و پیامدهای تلخ و ناگوار روابط دختران و پسران و دوستی های قبل از ازدواج است که همه روزه در جامعه روی می دهد.

 

این دوستی ها چه به ازدواج منجر شود و چه به جدایی ختم شود در هر دو صورت آثار و عوارض تلخ و گزنده و سیاهی را در بر دارد. لذا هیچ آدم عاقلی به صرف گذران چند روز به اصطلاح خوش امروز، فرداهای خود را تیره و تباه نمی کند.

منبع:تبیان

روابط دختران و پسران در دانشگاه

Image result for ‫روابط پسران و دختران‬‎


مدت ها است این مساله فکرم را مشغول کرده است که با جامعه ای که هر روز را در آن به شب می رسانم، چه کنم . اتفاقاتی که در دانشگاه می افتد و روابط پسرها و دخترها که بسیاری از اوقات زشت و ناپسند است، ناشی از بی فرهنگی است یا بی ایمانی؟ نمی دانم ناشی از چیست; ولی در جامعه ما که اسلامی است، واقعا غیر قابل تحمل است و عرف جامعه سنتی ما چنین حرکات و روابطی را نمی پسندد . خودشان استدلال می کنند در اسلام گفته شده است دو نفر که یکدیگر را دوست داشته باشند به هم محرمند . بااین استدلال بدون هیچ گونه عقد رسمی یا صیغه با هم قدم می زنند و یا حتی گاهی اوقات، به قول خودشان برای شناخت بیش تر، بدون اطلاع خانواده ها در خلوت باهم صحبت می کنند . آیا در احکام دینی چنین چیزی وجود دارد؟ به نظر شما، وظیفه ما در این موقعیت چیست و چه باید بکنیم؟


گاهی اوقات فکر می کنم کاش در دانشگاه ها دخترها و پسرها را جدا می کردند; ولی باز با خودم می گویم آن وقت این اتفاقات در پنهان می افتاد و شاید بدتر از این می شد . واقعا علت چیست و چه باید کرد؟


دوست دارم به این گونه افراد گفته شود فکر نکنند شجاعت به خرج می دهند و در جلوی چشم های نامحرمان و پسرهای دیگر با یکدیگر قدم می زنند یا دست می دهند و یا شانه به شانه راه می روند . م . ا/ریاضی محض محقق اردبیلی


توجه شما دانشجوی گرامی به مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه، به خصوص لزوم رعایت ارزش ها و هنجارهای دینی و اخلاقی در محیط دانشگاه و احساس مسؤولیت تان در برابر برخی نابهنجاری ها، قابل تقدیر و تحسین است . در این نامه سه پرسش اصلی به چشم می خورد:


1 . آیا صرف دوست داشتن دختر و پسر آن ها را محرم می کند؟


2 . روابط ناپسند دختر و پسر در دانشگاه ها ناشی از چیست و چرا گسترش یافته است؟


3 . وظیفه و مسؤولیت ما در این موقعیت چیست و چه باید کرد؟


در پاسخ سؤال اول باید یاد آور شد آنچه سبب ایجاد پیوند زناشویی می شود، خواندن صیغه عقد از سوی زن و مرد یا وکلای آن ها و با اجازه اولیای آن ها و حفظ شرایط آن است; در غیر این صورت، سببی برای ایجاد زوجیت و محرمیت زناشویی وجود ندارد . صرف دوست داشتن متقابل دو نفر، مجوزی برای محرم شدن آن ها نیست . معمولا دوستی های قبل از ازدواج برای کامیابی های جنسی و در اثر غلبه شهوات صورت می گیرد; نخستین چیزی که در این گونه روابط از دست می رود گوهر ارزشمند عفاف و پاکی است و باید از چنین روابطی که بدون هیچ گونه عقد رسمی یا صیغه و بدون اطلاع خانواده ها به بهانه شناخت بیش تر صورت می گیرد، جدا پرهیز کرد . بنابراین، پاسخ سؤال اول منفی است .


در پاسخ به سؤال دوم به عواملی چند می توان اشاره کرد:


1 . عدم ارضای صحیح غریزه جنسی

بی تردید ایام جوانی، ایام بیداری غریزه جنسی و گرایش به جنس مخالف است . در این ایام شوق جنسی و احساسات بر روان آدمی سایه می افکند; ناخودآگاه رفتار، سخن و نگاه جوان را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب تحریک پذیری وی در برخورد با جنس مخالف می شود . طبیعی است این نیاز درونی باید به طور صحیح و مطلوب ارضا و تامین شود . راه قابل قبول آن نیز ازدواج است; ولی متاسفانه به دلایل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی - نظیر بالا رفتن سطح انتظارت و توقعات خانواده ها و توجه به برخی تشریفات غیر لازم، معضل اشتغال و آینده شغلی جوانان، ادامه تحصیل آن ها و عدم وجود امکانات و شرایط مالی مناسب برخی خانواده ها - سن ازدواج دختران و پسران افزایش یافته و در نتیجه ارضا و تامین عاقلانه و صحیح این غریزه سرکش، به خصوص در دوران جوانی، به انحراف کشیده شده است . بنابراین، این گونه رفتارهای نابهنجار در جامعه دینی و سنتی ما روبه فزونی است و اگر نگوییم به یک بحران اجتماعی تبدیل شده دست کم می توان آن را یک معضل اجتماعی نامید . متاسفانه نظام اجتماعی ما تا کنون نتوانسته با فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان از گسترش این رفتارهای نادرست پیشگیری کند .


2 . احساس نیاز به محبت

در این سنین جوانان خواهان روابط دوستانه و هم سخن شدن با یکدیگرند . اریکسون، یکی از روان شناسان غرب، می گوید: جوان در این مرحله می خواهد روابط دوستانه نزدیکی با دیگران پیدا کند; ارزشمندترین و مهم ترین هستی و دارایی اش را به فردی دیگر هدیه دهد; در پی یافتن هویتی جدید است و گمان می کند خانواده و والدینش نمی توانند از وی حمایت کنند . بنابراین، اگر این نیاز در محیط خانوادگی به خوبی تامین نشود یا لطمه بیند و مخدوش شود، نیاز به محبت و ابراز محبت و برقراری ارتباط دوستانه اش دچار اختلاف خواهد شد; به عبارت دیگر، دختر و پسری که عواطف و احساساتشان در درون خانواده ارضا نشود و در جمع خانوادگی احساس غربت و تنهایی کنند، در فضای باز و آزاد جامعه طعمه افراد فرصت طلب و سودجو می شوند; به راحتی در دام افراد شیاد می افتند یا حداقل میل متقابل آن ها و جنس مخالف سبب می شود آن ها به بهانه های مختلف از قبیل آشنایی برای ازدواج و تبادل نظر درباره مسائل علمی و درسی آگاهانه یا ناخودآگاه در جهت تامین و ارضای این نیازشان گام بردارند; البته با روشی غلط و غیر قابل قبول که مشاهده اش شما را می رنجاند .

Image result for ‫روابط پسران و دختران‬‎

3 . الگو گرفتن از منابع غیر خودی

متاسفانه بخش قابل توجهی از جوانان ما ارزش ها و هنجارهای اجتماعی خود را از محیطهای غیر خودی و غیر اصیل جوامع دیگر می گیرند . بی تردید گسترش ارتباطات اجتماعی و توسعه آن و نیز گسترش و توسعه تکنولوژی و وسائل ارتباط جمعی و «پدیده جهانی شدن در همه عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و . . .» در این خودباختگی و روی آوردن به فرهنگ بیگانه نقش اساسی دارد . این امور سبب می شود جوانان فرهنگ ها و ارزش های دیگر جوامع را الگو قرار دهند و به گمان این که این گونه روابط عامل رشد و نشانه کمال و جرات و وسیله ابراز شخصیت است، به آن روی آورند . در این میان، مساله رقابت جوانان و به رخ کشیدن خود برای همسالان نقشی عمده ایفا می کند . برخی برای این که در جمع دوستان مورد تحسین قرار گیرند و یا دست کم بی عرضه و بی جرات خوانده نشوند، به دنبال دوست پسر یا دوست دختر می گردند و با آن که به خوبی از عواقب سوء این کارها آگاهند، از آن دست نمی کشند .


اما در پاسخ به سؤال سوم شما و این که در وضعیت حاضر، در برابر چنین معضل اجتماعی چه باید کرد؟ به نظر می رسد باید متناسب باعلل به وجود آورنده و عوامل گسترش دهنده این مشکل اقداماتی درخور انجام داد . بخشی از اقدامات سودمند در این مساله عبارت است از:


الف) ارضای صحیح و مشروع این غریزه معقول ترین راه برای نجات یافتن از این گونه رفتارهای نابهنجار یا کج روانه است .


ویل دورانت، دانشمند معروف مغرب زمین، درباره ازدواج می نویسد: اگر راهی پیدا شود که ازدواج در سال های طبیعی انجام گیرد، بیماری های روانی و انحرافات جنسی که زندگی را لکه دار کرده است تا نصف تقلیل خواهد یافت . شاید به همین جهت است که در آموزه های دینی مان تسریع در ازدواج فرزندان و جوانان مورد تاکید قرار گرفته است . این دستورها و تشویق ها گویای آن است که می توان با ازدواج از بسیاری انحرافات اخلاقی و جنسی و روابط ناسالم و غیر مشروع دو جنس پیشگیری کرد .


البته این موضوع به تلاش همگانی خانواده ها و مسؤولان و اصلاح نگرش ها و آداب و رسوم نادرست و فراهم کردن تسهیلات و امکانات ازدواج بستگی دارد و همه افراد، خانواده ها و حکومت وظیفه دارند در مسیر تحقق مقدمات ازدواج جوانان بکوشند .


ب) تحکیم روابط خانوادگی و ایجاد فضای عاطفی مثبت بین والدین و فرزندان و افزایش رابطه صمیمانه و نزدیک بین اعضای خانواده عامل پیشگیرانه دیگری است که می تواند در ایجاد احساس امنیت و آرامش و تامین نیاز عاطفی نقش مؤثری داشته باشد . زیرا وقتی جوانان در خانه با محبت و توجه کافی روبه رو نشوند، این محبت و رابطه عاطفی را در بیرون خانه جست و جو می کنند و متناسب با دوران بلوغ و اوجگیری احساسات غریزی، رابطه خود را با جنس مخالف توسعه می دهند . بنابراین، نیاز به محبت در دوره جوانی را باید با گسترش روابط عاطفی خانوادگی و نیز گسترش رابطه صمیمانه و دوستانه بین همسالان هم جنس تامین کرد و با یافتن دوستان مناسب و ایجاد ارتباطات گرم و عاطفی و انجام برخی فعالیت های دسته جمعی به این نیاز درونی پاسخ مثبت داد .


ج) خود کنترلی

خود کنترلی می تواند جوانان جویای رشد و کمال و عفت و پاکی همچون شما را در این فضای آلوده حفظ کند . با کنترل چشم، گوش و دیگر حواس و نیز کنترل افکاری که در این زمینه شکل می گیرد، می توان از تاثیر گذاری روابط ناسالم دیگران تا حدود زیادی جلوگیری کرد . مطمئنا هر چه بیش تر ذهن و حواس خود را در این زمینه مشغول سازیم، بیش تر تاثیرپذیر خواهیم بود . پس بهتراست اوقات فراغت خودرا با برنامه ریزی صحیح پرکنید و با پرهیز از بیکاری و تنهایی و توجه به این صحنه ها، به وظیفه اصلی و مهم دوران دانشجویی که همان تحصیل علم است، بپردازید .


در پایان باید یادآور شد، برخی از عزیزان و جوانان از اشتباه بودن یا عدم مشروعیت بعضی ارتباطهای خود آگاهی ندارند . برخورد روشنگرانه و با عاطفه ما می تواند به اصلاح و تغییر رفتار آن ها انجامد . قطعا حسن سلوک و رفتار شما در بیان این موضوع به آن ها نقشی تعیین کننده دارد .


کتاب، «جوانان و روابط » ، نوشته ابوالقاسم مقیمی حاجی از انتشارات مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه قم می تواند را هنمای خوبی در این زمینه باشد . کتاب دیگری که در این زمینه سودمند می نماید، «تحلیل تربیتی بر روابط دختر و پسر در ایران » ، نوشته علی اصغر احمدی است که به وسیله سازمان انجمن اولیا و مربیان منتشر شده است

رابطه بین دختر و پسر در دوستی





Image result for ‫روابط پسران و دختران‬‎


» ارتباط انسان‏ها با یکدیگر تنوع فراوان دارد. همان گونه که خود مشاهده و گاه تجربه مى‏کنید برخى افراد ارتباط تحصیلى و برخى ارتباط خانوادگى دارند و بعضى دیگر ارتباط اقتصادى و برخى ارتباط اجتماعى در سطح محله و شهر. به راستى چه چیز سبب مى‏ شود رابطه‏اى را اقتصادى، تحصیلى، اجتماعى یا خانوادگى بنامیم؟ آیا بى هیچ معیارى مى‏توان هر رابطه‏اى را به هر اسمى نامگذارى کرد؟ چه چیز موجب تنوع و تکثر ارتباط انسان‏ها با یکدیگر و حتّى‏ ارتباط انسان با دیگر موجودات مى‏ شود؟ معیار نامگذارى روابط چیست؟ بى تردید هر نوع ارتباطى همیشه «درست» یا «نادرست» نیست. بر این اساس، ارتباطها قابل ارزیابى و داورى‏اند؛ ولى پیش از داورى درباره درستى یا نادرستى ارتباط باید معیار تفاوت ارتباطهاى متنوع و نامگذارى‏هاى گونه گون آن‏ها را دریافت. 

پرواضح است آنچه یک ارتباط را شکل و نامى ویژه مى‏بخشد، محتواى آن است. محتواى ارتباطها یکسان نیست. در هر شکلى از ارتباط، چیزى معین و به شیوه‏اى خاصّ مبادله مى‏گردد؛ و همین عنصر سبب تنوع روابط مى‏گردد. ارتباط مادر با فرزند خردسالش، قبل از هر چیز، یک رابطه عاطفى است و پیامى که مبادله مى‏ شود محبت است. آیا رابطه معلّم و شاگرد نیز بر همین اساس استوار است؟ پس معیار تنوع ارتباطها و قضاوت درباره‏شان محتواى آن‏ها است. 

شکل ارتباط و وظایف و نقش افراد در آن، بر اساس محتوا معین مى‏گردد. بنابراین جنسیت هرگز تعیین کننده محتواى ارتباط نیست تا بر پایه آن درباره درستى و نادرستى یک رابطه داورى کنیم و بگوییم آیا ارتباط دختر و پسر خوب است یا نه؟ 

چه بسیار زنانى که با مردان ارتباط اقتصادى دارند و در خرید و فروش روزانه شرکت مى‏کنند. آیا در صحت یا غلط بودن این ارتباطها مى‏توان با نگاه به جنسیت قضاوت کرد؟! 

آنچه سبب مى‏ شود این روابط استحکام یافته، سالم بماند، اهداف مورد نظر طرفین را تأمین کند و رابطه‏اى درست تلقى گردد، رعایت قوانین حاکم بر آن و فراتر نرفتن دو طرف از آن محدوده ویژه است. هر ارتباطى، اگر قانونمند نباشد، رفتارها از محدوده ویژه آن رابطه فراتر رود، مرزها شکسته شود و مقرراتش رعایت نگردد، نادرست است و به زیان دو طرف مى‏انجامد؛ براى مثال، اگر در روابط اقتصادى مرزها شکسته شده، ارتباطهاى عاطفى رخ نماید، محبتِ صرف مبادله شود و رفتارهاى اقتصادى از زمینه‏هاى عاطفى متأثر گردد، افزون بر ناسودمندى به از کف رفتن سرمایه و فراهم آمدن زمینه سوء استفاده مى‏انجامد. 

بنابراین، ارتباط انسان‏ها بایکدیگر بر اساس معیارى خاصّ که محتواى آن ارتباط را بیان مى‏ کند، تعیین مى‏ شود و بر همین اساس، مى‏توان درباره درستى و نادرستى آن قضاوت کرد. وقتى از ارتباط دختر و پسر سخن مى‏گویید، مرادتان چه نوع ارتباطى است؟ باید نوع آن مشخص گردد تا بتوان درباره درستى و نادرستى اش داورى کرد. آیا مراد ارتباط آموزشى و تحصیلى است یا اقتصادى یا اجتماعى و یا…؟ اختلاف جنسیت طرفین ارتباط در مقررات کلى و برخى از شرایط روابط انسانى مؤثر است؛ ولى محتواى روابط را تعیین نمى‏ کند. بدین سبب، ارتباطى خاصّ به نام ارتباط دختر و پسر نداریم. ما در کلاس درس شرکت مى‏ کنیم و از محضر استادى که از جنس مخالف است، بهرمند مى‏ شویم و ارتباط آموزشى برقرار مى‏گردد؛ ولى هرگز در درستى این ارتباط که بر مقررات یاد دهى و یادگیرى استوار است، تردید نداریم. البته اگر در همین کلاس پیامى جز یاددهى و یادگیرى مبادله شود – حتّى‏ اگر موعظه باشد – ما را از تحصیل که هدف اصلى است، دور مى‏سازد و چه بسا سبب زیان‏هاى جبران‏ناپذیر مى‏گردد. در عالم معرفت و علوم بشرى و روابط انسانى هزاران نوع ارتباط مشروع و صحیح مطرح است که جنسیت در محتواى آن‏ها مؤثر نیست و یا تأثیرى اندک دارد. این روابط هرگز حساسیت آفرین و تنش برانگیز و ممنوع و مطرود به شمار نمى‏آید؛ زیرا شکل روابط معین است و از چارچوب خود تجاوز نمى‏ کند؛ به بیانى دقیق‏تر، حد و مرزها رعایت مى‏گردد و بدین سبب از آفات و آسیب‏ها مصون مى‏ماند. بنابراین، نمى‏توان داورى درباره روابط را بر جنسیت استوار ساخت. هر رابطه‏اى اگر از مسیر خود منحرف گردد، آفت آفرین و زیانبار مى‏ شود؛ هر چند دو طرف آن همجنس باشند. 

با این سخن، اینک خود باید درباره درستى و نادرستى ارتباط با جنس مخالف نیک داورى کنید. ارتباط با جنس مخالف چه نوع ارتباطى است و در پى برقرارى چه نوع ارتباطى هستید؟ اگر این ارتباط آموزشى است و نقش هر یک تعریف و معین شده است – براى مثال شما معلّم هستید و طرف دیگر دانش‏آموز و در این ارتباط جز پیام آموزشى مبادله نمى‏ شود و جز یاددهى و یادگیرى هدفى تعقیب نمى‏گردد – هرگز مطرود نیست و کاملاً درست و پسندیده است. ناگفته پیدا است، اگر در ضمن همین ارتباط آموزشى، ارتباطى دیگر شکل گیرد؛ براى مثال استاد و دانش‏آموز به مبادله کالا (خرید و فروش) یا محبت روى آورند، ارتباط آموزشى آن‏ها سالم و قابل اعتماد و صحیح نخواهد بود و از اهداف آموزشى باز مى‏مانند. بى تردید این نوع ارتباط آموزسى نادرست است و افزون بر شرع مقدس، هر عاقلى آن را مردود مى‏ شمارد. 

بنابراین، آنچه درستى یا نادرستى ارتباط را تعیین مى‏ کند رعایت مقررات و شرایط حاکم بر ارتباط و پایبندى به نقش و حدود رفتارى تعیین و تعریف شده دو طرف است نه جنسیت آن‏ها. 

Image result for ‫روابط پسران و دختران‬‎


نکته ‏اى که یاد کرد آن ضرورت دارد، دقّت و توجّه مستمر به عوامل تهدید کننده ارتباط سالم است. این عوامل با توجّه به نوع ارتباط تغییر مى‏کنند؛ براى مثال عوامل آسیب رسان به ارتباط اقتصادى با یک مسلمان با عوامل تهدیدگر ارتباط اقتصادى با غیر مسلمان تفاوت دارد. مهم‏تر از آن، ارتباط اقتصادى با انسان غیر مسلمان به دقّت و احتیاط بیش‏ترى نیازمند است. از آن‏جا که غیر مسلمان به بسیارى از مقررات اقتصادى دینى معتقد نیست، باید در ارتباط با وى به ویژگى‏هاى شخصیتى، آیین و نظام اعتقادى و ویژگى‏هاى طبیعى و زیستى و روانى و اخلاقى‏اش توجّه داشت تا ارتباط از ناحیه این عوامل آسیب نبیند. همان گونه که ارتباط اقتصادى با غیر مسلمان حساسیت بیش‏تر مى‏جوید، هر نوع ارتباط با جنس مخالف نیز به حساسیت و مواظبت خاصّ نیاز دارد؛ زیرا جاذبه طبیعى و زیستى دختر و پسر، به ویژه در سنین جوانى، زمینه انحراف ارتباطهاى انسانى را فراهم مى‏سازد و ارتباطها را تحت تأثیر قرار مى‏دهد. بنابراین، حتّى‏ در روابط آموزشى نباید از آفاتى که در جاذبه‏هاى زیستى ریشه دارد، غفلت کرد؛ زیرا روابط انسانى سخت از این ناحیه آسیب مى‏پذیرد و به انحراف مى‏گراید. بر این اساس، شارع مقدس به ما هشدار مى‏دهد که هر گاه دو غیر همجنس، در قالب هر ارتباطى، در مکانى خلوت و دور از دید دیگران قرار گیرند شیطان نیز با آن‏ها خواهد بود و روابط صحیح را تهدید مى‏ کند.

Image result for ‫روابط پسران و دختران‬‎

افزون بر مطالب یاد شده، نکته دیگرى که حساسیت این نوع ارتباط را فزونى مى‏بخشد، پیامد منفى شکست یا منحرف شدن روابط انسانى از ناحیه جاذبه جنسى و زیستى است. اگر ارتباط درستى از این ناحیه به انحراف گراید، سبب از دست رفتن آبرو و حیثیت اجتماعى و سرمایه زندگى و ارزش و کرامت انسانى دو طرف مى‏گردد که هرگز جبران‏پذیر نیست؛ هر چند آسیب‏هاى دیگر چون شکست مادى و ناتوانى در یادگیرى و یاددهى و از دست رفتن فرصت‏ها قابل جبران و ترمیم مى‏نماید. از سوى دیگر، گستردگى تأثیر آسیب بر آمده از جاذبه جنسى به گونه‏اى است که تنها به دو طرف رابطه محدود نمى‏ شود و افراد بسیار و حتّى‏ نسل بشر را فرا مى‏گیرد. این آسیب که به فروپاشى خانواده‏ها مى‏انجامد و طهارت نسل آدمى را نابود مى‏سازد، در آغاز چنین عمیق و گسترده نمى‏نماید. تجربه خسارت دیدگان این عرصه نشان مى‏دهد که افراد خسارت دیده هرگز در آغاز عمق فاجعه را درک نمى‏کردند و تصور خروج از جاده عصمت و تقوا حتّى‏ براى یک لحظه در خاطرشان نمى‏گنجید. نکته دیگرى که در آسیب‏هاى ناشى از جاذبه جنسى قابل توجّه مى‏نماید، تهدید مستمر و لحظه به لحظه است؛ یعنى دیگر عوامل براى آسیب رساندن به روابط انسانى به فراهم بودن شرایط و زمینه‏هاى زمانى و مکانى خاصّ نیازمندند؛ ولى آسیب و انحراف ناشى از جاذبه جنسى چنان قوى و نافذ است که به هیچ شرطى نیازمند نیست. این عامل چنان قدرتمند است که شرایط را تحت الشعاع قرار مى‏دهد و به تناسب خواست خود رقم مى‏زند. همین ویژگى سبب مى‏ شود روابط انسانى همواره از این ناحیه در معرض تهدید قرار گیرد. پس انسان هوشیار نباید حتّى‏ یک لحظه خود را از این تهدید در امان ببیند و احساس آرامش و اطمینان کند. 

بنابراین، تنها با نگاه به جنسیت نمى‏توان ارتباطى را پسندیده یا ناپسند دانست. باید: 

الف) نخست به بنیان‏هاى ارتباط توجّه کرد و اساس و ماهیت و محتواى آن را دریافت. 

ب) باید بررسى کرد این ارتباط خاصّ در کنار دیگر عوامل مؤثر در وحدت و اختلاف جنسیت چه شرایطى را اقتضا مى‏ کند. آیا وحدت جنسیت شرط سلامت آن ارتباط است و یا با اختلاف جنسیت نیز سازگارى دارد؛ و در هر دو صورت، چه شرایطى مى‏جوید. در این صورت، ارتباط یاد شده با رعایت مقررات و شرایط آن، پسندیده مى‏ شود وگرنه ناپسند مى‏گردد. اگر ماهیت و محتواى ارتباطى، اختلاف جنسیت را در کنار دیگر شرایط اقتضا کند، بى تردید با وحدت جنسیت نمى‏توان آن را پسندیده شمرد؛ مثل ارتباط زوجیت که اختلاف جنسیت را اقتضا مى‏ کند و ارتباطى از این نوع میان همجنسان محکوم به زشتى است. همان‏گونه که ارتباط دوستى و پیوند انسانى بناشده بر مهر و محبت وحدت جنسیت مى‏طلبد و هر ارتباطى از این نوع بین دو ناهمجنس مطرود و ناپسند است؛ زیرا رسیدن به کمال ارتباط سالم زوجیت جز با اختلاف جنسیت به دست نمى‏آید و دست یافتن به مدارج عالى دوستى و مهرورزى جز با وحدت جنسیت قابل دستیابى نیست. از همین رو، آن را مطابق با ماهیت و محتواى این ارتباط مى‏بینیم نه شرطى مستقل. پس نخستین گام در دوستى درک کامل دو طرف و به دست آوردن ظرفیت روحى و روانى یکدیگر است و این شرط تنها با وحدت جنسیت مقدور مى‏گردد. بى تردید همجنس‏ها بهتر از دو ناهمجنس روحیات، انتظارات و خواسته‏هاى یکدیگر را درک مى‏کنند. درستى این سخن به تجربه ثابت شده و مقبول همگان است. ناشناخته بودن هر جنس براى جنس دیگر و یا به کمال نشناختن یکدیگر نقاطى مبهم براى آن‏ها باقى مى‏ گذارد و راه مهرورزى کامل و دوستى مستمر و بى شکست را به روى ناهمجنسان سدّ مى‏ کند. بدان امید که از دوستى و مهرورزى حضرت دوست بهره‏مند شویم.

 

منبع : porseman.org/q/showq.aspx?id=1283


روابط دختر و پسر

Image result for ‫روابط پسران و دختران‬‎


از مشکلات و آسیب های دوستی دختر و پسر قبلا برایتان زیاد گفته ایم. اما این بار شاید بد نباشد نگاه متفاوت تری به این مساله بیندازیم. این که دخترها درباره دوستی با یک پسر چه فکری می کنند و این دوستی از نگاه پسران چه شکلی دارد.


دخترها تصور می‌کنند دیدگاه پسرها همانند آنها است و همین‌طور بالعکس. اساس روابط دوستی، شناختن دیدگاه‌ها و طرز فکر جنس مخالف در رو‌به‌رو ‌شدن با وقایع و اتفاقات است، تا بتوان از این تجربه در زندگی مشترک استفاده کرد. اما این یک اصل گم‌شده در روابط دوستی دختران و پسران است. دختران تصور می‌کنند پسران تشنه احساسات هستند و پسران نیز تصور می‌کنند دختران نیاز جنسی زیادی دارند.

پسران در روابط دوستی به هوس و غریزه جنسی خود بیشتر بها می‌دهند و پس از اولین ارتباط جنسی دچار وابستگی جنسی می‌شوند یعنی رابطه جنسی آنها گسترده‌تر می‌شود. آنها در تمامی ملاقات‌های بعدی دنبال فرصتی برای تأمین این نیاز هستند...


پسران در روابط دوستی به هوس و غریزه جنسی خود بیشتر بها می‌دهند و پس از اولین ارتباط جنسی دچار وابستگی جنسی می‌شوند یعنی رابطه جنسی آنها گسترده‌تر می‌شود. آنها در تمامی ملاقات‌های بعدی دنبال فرصتی برای تأمین این نیاز هستند و تا زمانی که طرفشان پاسخ‌گوی این نیاز باشد این رابطه ادامه دارد. اما هر زمان که طرفشان از رابطه جنسی خودداری کند یا اخلاق و رفتار پسر تغییر می‌کند یا مدام بهانه‌گیری می‌کند یا آن رابطه را برهم می‌زند.


دختران تا زمانی که به فردی احساس نداشته باشند و وابستگی احساسی پیدا نکنند نمی‌توانند رابطه جنسی را با آن فرد تجربه کنند. ترجیح می‌دهند این رابطه از روی عشق و دوطرفه باشد. از اینکه بدون احساس تن به چنین رابطه‌ای بدهند بیزارند. دختران پس از رابطه جنسی دچار وابستگی بیشتری می‌شوند و بیشتر دوست دارند مورد توجه احساسی طرف مقابل قرار بگیرند. در اکثر روابطی که در آن رابطه جنسی را تجربه کرده‌اند ولی رابطه دوستی آنها به اتمام رسیده دچار افسردگی موقتی می‌شوند. بیشتر تمایل دارند دوست داشته شوند تا اینکه دوست بدارند. آنها‌ می‌توانند بارها حس عاشقی را تجربه کنند. این در حالی است که پسرها فقط یک‌بار عاشق می‌شوند و اولین عشق را فراموش نمی‌کنند. آنها اگر واقعاً کسی را دوست داشته باشند، هرکاری برای به‌دست‌آوردنش می‌کنند و به‌اصطلاح به آب و آتش می‌زنند. ولی اشکال اینجاست که همه انرژی خود را قبل از ازدواج صرف طرف می‌کنند.


نیازهای احساسی و حتی جنسی زنان پس از ازدواج بیشتر از دوران قبل از ازدواج است، به همین دلیل است که مدام از سردی همسر خود شکایت دارند. دختران قبل از ازدواج تمایل دارند طرفشان به‌سمت آنها بیاید، که این مورد بعد از ازدواج دگرگون می‌شود؛ این زنان هستند که به‌سمت همسر خود می‌روند و مردان در این‌باره تلاشی نمی‌کنند. نکته بسیار مهم اینکه بسیاری از دخترها و پسرها با شنیدن این مطالب و بررسی آسیب‌های جدی این روابط می‌گویند: از کجا معلوم که این آفات در دوستی ما به‌وجود آید؟ هر قاعده‌ای استثنایی دارد؛ از کجا معلوم که ما استثنای این قاعده نباشیم؟ این افراد گمان می‌کنند که رابطه آنها از روابط دیگران عمیق‌تر و مستحکم‌تر بوده و فقط روابط دیگران، سست و بر پایه علاقه جنسی بنا شده است.


دختر می‌گوید: دوستم گفته، که فقط مرا به‌خاطر خودم می‌خواهد نه برای سوء‌استفاده جنسی. در مقابل پسر هم می‌گوید: بیچاره دختر، نمی‌داند هدف واقعی من ازدواج و خوشبخت‌ کردن او نیست. حالا که پسر اعتماد دختر را جلب کرده است و با زرنگی هم به دختر قبولانده که او را زن آینده‌اش می‌داند و به‌عنوان شریک زندگی دوستش دارد، زمینه را برای منظورش مهیا می‌بیند و به او می‌گوید که ما اکنون از طریق قلب‌هایمان باهم زن و شوهر هستیم، چرا تا فراهم ‌شدن زمینه ازدواج، خودمان را از لذت جنسی محروم کنیم. بیا از همین حالا رابطه‌ای جنسی برقرار ‌کنیم.

Image result for ‫روابط پسران و دختران‬‎

متأسفانه بعضی از دخترها هم برای اینکه رضایت پسر را جلب کنند مرتکب این اشتباه بزرگ می‌شوند و تقاضای رابطه جنسی او را قبول می‌کنند. غافل از اینکه پسرها هیچ‌وقت با کسی که قبلاً با او دوست بوده‌اند و یا رابطه جنسی داشته‌اند، هرگز ازدواج نمی‌کنند.


متأسفانه بعضی از دخترها هم برای اینکه رضایت پسر را جلب کنند مرتکب این اشتباه بزرگ می‌شوند و تقاضای رابطه جنسی او را قبول می‌کنند. غافل از اینکه پسرها هیچ‌وقت با کسی که قبلاً با او دوست بوده‌اند و یا رابطه جنسی داشته‌اند، هرگز ازدواج نمی‌کنند و برای ازدواج هم به‌دنبال دختری هستند که قبلاً با کسی رابطه نداشته است. دخترها نیز با این اشتباه نه ‌تنها خودشان را ارزان فروخته‌اند، بلکه پسران با دیدن این رفتار، آنها را افرادی هرزه تلقی می‌کنند. چون پسرها این کار دختران را به‌حساب سست ‌بودنشان می‌گذارند و می‌گویند، اگر فرد دیگری هم این تقاضا را داشته باشد، احتمال دارد که به او هم جواب مثبت بدهد.


البته مطلب بالا، یکی از حالات دوستی دختر و پسر بود که پسرها با وعده ازدواج، دخترهای جوان را خام می‌کنند و به سوءاستفاده جنسی از آنها می‌پردازند.


حالات دیگری هم برای این رابطه قابل تصور است، که در زیر به چند نمونه از آن اشاره می‌کنیم:


الف) برخی دخترها می‌دانند که پسرها قصد ازدواج ندارند و پسرها نیز علناً به طرف مقابلشان می‌گویند که قصدشان از این دوستی برای شناخت و ازدواج نیست. آنها فقط برای خوش‌گذرانی باهم شریک جنسی و دوست می‌شوند و به‌ این طریق می‌خواهند از تنهایی دوران مجردی فرار کنند.  


بعضی از دخترها حاضر به دوستی با این قبیل پسرها هستند و قصدشان را از این رابطه، تخلیه احساسات و ارضای غیراخلاقی جنسی خودشان معرفی می‌کنند. آنها گمان می‌کنند هر‌کاری که غریزه‌شان بخواهد، می‌توانند بکنند و می‌گویند: شوهر آینده‌مان از کجا خواهد فهمید که ما در گذشته روابط جنسی داشته‌ایم؟


تا آنجا که بتوانند، با جنس مخالف رابطه برقرار می‌کنند، ضمن اینکه مخارج خوش‌گذرانی خود را از طریق تن‌فروشی تأمین می‌کنند و به‌اصطلاح، با یک تیر دو نشان می‌زنند. آنها با خود می‌گویند بعد از ازدواج، این‌طور روابط را کنار خواهیم گذاشت. ولی نمی‌دانند حتی اگر هم بخواهند، دوست‌پسرشان از این روابط، به‌ این سادگی‌ها ـ بعد از ازدواج آنها ـ نخواهند گذشت.


اتفاقاً می‌گویند اکنون موانع هم از میان برداشته شده و وقت برداشت محصول نقشه‌های شوم گذشته‌مان است‌. چراکه برخی از پسرها خیلی زرنگ هستند و بیشتر برای بعد از متأهل‌شدن دختر برنامه‌ریزی می‌کنند؛ در دوران دوستی از او عکس یا فیلم تهیه می‌کنند و این مدارک را برای بعد از ازدواج دخترها به‌منظور اخاذی جنسی نگه می‌دارند و در وقت مناسب طی تماسی با دختر، تهدید می‌کنند که اگر با آنها رابطه جنسی برقرار نکند، عکس، فیلم و یا صدای ضبط‌شده او را به همسرش می‌دهند. فاش‌شدن این موضوع عواقب وحشتناکی را برای دختر در پی خواهد داشت. باعث می‌شود زندگی مشترک او نابود و در بین فامیل آبرویش از بین برود و به دلیل خیانتش، برای ازدواج مجدد، به‌ سراغش نخواهد رفت.


اینجاست که دختر به‌رغم میل باطنی، برای فاش‌نشدن رابطه دوران مجردی‌اش، به رابطه جنسی با دوست‌پسر قبلی‌اش تن می‌دهد و خیانت آن دختر مجدداً در دوران متأهلی رقم می‌خورد. فاش‌شدن این خیانت مجدد، ممکن است خودکشی دختر را به دنبال داشته باشد.


ب) در بین دخترها کسانی هستند که از سادگی و پاکی بعضی از پسرها سوء‌استفاده و آنها را در دام عشق پوشالی خودشان گرفتار می‌کنند. هر روز به بهانه‌های مختلف از جمله سالگرد تولد، جشن تولد فلان دوست، خرید لوازم آرایشی ـ بهداشتی، خوش‌گذرانی در کافی‌شاپ، خرید کارت شارژ موبایل و... شروع به خالی‌کردن جیب پسرها می‌کنند. این کار آنها هم بدون هزینه نیست و باید در عوض نیازهای جنسی پسر را برآورده کنند؛ که آن‌هم به قیمت از‌دست‌دادن نجابتشان تمام می‌شود.

Image result for ‫روابط پسران و دختران‬‎

ج) تعداد اندکی از پسرها با نشان‌دادن جسارت، محبت، عشق پاک و... همه عمرشان را به‌پای معشوقشان می‌گذارند.


تعداد این دسته از افراد، خیلی کم است، چون پسرها اگر واقعاً کسی را دوست داشته باشند، با او دوست نمی‌شوند، سعی می‌کنند با آنکه دوستش دارند ازدواج کنند. در این گروه هم آفاتی وجود دارد، در برخی از موارد دخترها با دیدن یک پسر خوش‌ تیپ‌تر، شیفته می‌شوند و به پسر عاشق‌پیشه پشت می‌کنند.میگنا.به وفادار ماندن این دخترها هم نمی‌شود اعتماد کرد. بعضی از دخترها نیز در دوستی با پسری که قصد شناخت برای ازدواج دارد، همان رفتاری را بروز می‌دهند که انگار در میهمانی هستند.


د) دختر و پسر رابطه دوستی‌شان را با جنس مخالف، به رابطه دوستی با دو هم‌جنس تشبیه می‌کنند و می‌گویند ما اصلاً احساس نمی‌کنیم که با جنس مخالف دوست هستیم ما یک دوست اجتماعی هستیم؛ براساس خلقت انسان، هر جنس فقط برای جنس مخالفش نیروی جاذبه تولید می‌کند نه برای هم‌جنس خودش، بنابراین دختر و پسر هم اگر هم‌جنس‌اند، پس چرا برخلاف طبیعت همدیگر را دفع نمی‌کنند، بلکه بالعکس همدیگر را جذب می‌کنند؟! پس هر عقل سالمی تأیید می‌کند که این حرف برخلاف طبیعت و کذب محض است.


ه) دخترها و پسرها برای کسب تجربه و مهارت در زندگی باهم دوست می‌شوند، ولی نمی‌دانند که همیشه اولین تجربه‌ها هستند که به یاد می‌مانند. آنها تجربه‌های به یادماندنی را با فرد بیگانه‌ای تجربه می‌کنند نه با بهترین یارشان.


آن چیزی که از یاد این دختران و پسران فراموش شده، جایگاه تعهد و وفاداری به همسر آینده‌شان است. آنها این موضوع را باید بدانند که اگر می‌خواهند همسر آینده‌شان هم متعهد باشد و به آنها وفادار بماند، باید خودشان هم متقابلاً به آنها وفادار باشند.


و) بالاخره گروه آخر مربوط به پسرهایی است که هیچ‌چیز به جز ارضای جنسی و خوش‌گذرانی برایشان مهم نیست و اصلاً خودشان را در قیدوبند تشکیل خانواده نمی‌دانند. هر روز با یکی هستند و تا آخر عمر هم تنوع‌طلب باقی می‌مانند. این افراد، مشتریان زن خاص خودشان را دارند و هیچ‌وقت هم سیر نمی‌شوند مگر در زیر خروارها خاک.


در انتهای این بحث سنگین و پرپیچ ‌و خم باید بگوییم، آن چیزی که از یاد این دختران و پسران فراموش شده، جایگاه تعهد و وفاداری به همسر آینده‌شان است. آنها این موضوع را باید بدانند که اگر می‌خواهند همسر آینده‌شان هم متعهد باشد و به آنها وفادار بماند، باید خودشان هم متقابلاً به آنها وفادار باشند. این‌طور نیست که به تبع نفس، در مجردی هرکاری که خواستیم انجام دهیم و بعد انتظار داشته باشیم که در زندگی مشترکمان یک فرد پاک و مقدس نصیب‌مان شود.


منبع: ساج