(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

تامپون بینی چیست؟

تامپون بینی یک باند پانسمان باریک ولی دراز می باشد که به پماد آغشته شده است. تامپون بینی (یا فتیله بینی) عصر روز جراحی قبل از ترخیص از کلینیک توسط پرسنل آموزش دیده مورد تائید دکتر حسنانی یا فردای روز جراحی در مطب دکتر حسنانی از بینی خارج می شود. هرگز خودتان اقدام به خارج کردن تامپون بینی نکنید و از اطرافیان نیز نخواهید که این کار را برایتان انجام دهند.


Image result for ‫تامپون بینی‬‎

پس از پایان عمل جراحی بینی برای جلوگیری از خونریزی بینی در صورت نیاز، داخل سوراخ های بینی تامپون قرارداده می شود.


فیلم گالری عکس جراحی بینی


در زمانی که تامپون در بینی دارید، تنفس از طریق بینی مشکل است. به همین علت باید با دهانتان نفس بکشید. به همین علت برای جلوگیری از خشکی دهان، نوشیدن مایعات توصیه می شود. نشت موکوس غلیظ و خونی از تامپون و تراوش آن روی پانسمان زیر بینی، عادی و طبیعی است. پس از برداشتن تامپون نفس کشیدن بسیار راحت می شود و فشار زیادی از ناحیه بینی برداشته می شود. اما به علت وجود ورم، تنفس از طریق بینی تا یک هفته مشکل است.



مطالب پیشنهادی:

راهکارهای قانونی و فرهنگی در مدیریت مصرف انرژی در سازمانها و مراکز پزشکی

اصلاح ساختار نظام جامع مدیریتی اقتصادی بیمارستان

سلامت روان کودکان در بلایا طبیعی

وظایف دولت در بهبود شاخصهای سلامتی و نابرابری های اجتماعی چیست؟

http://maktoobshop.com

 

اسپلینت بینی چیست؟

اسپلینت بینی یا گچ بینی در واقع یک آتل پلاستیکی است که از بینی جدید شما محافظت می کند و به استخوان و غضروف های بینی کمک می کند تا زمان ترمیم از جایشان حرکت نکنند. اسپلینت بینی پس از پایان عمل جراحی بینی روی بینی گذاشته می شود و یک هفته پس از عمل بینی برداشته می شود. در این یک هفته باید مواظب باشید اسپیلینت بینی خیس نشود. خیس شدن اسپیلینت موجب شل شدن آن می شود و ممکن است نتیجه عمل را تحت تاثیر قرار دهد.

Image result for ‫اسپیلینت‬‎
اگر اسپلینت خیس شود پوست بینی دچار خارش و سوزش شده و در این یک هفته تحمل اسپلینت برایتان سخت می شود. همچنین ممکن است که اسپلینت شل شود و قبل از پایان یک هفته از روی بینی جدا شود.
Image result for ‫اسپیلینت‬‎

قبل از مراجعه برای برداشتن اسپلینت چه کنم؟

همانطور که گفته شد، خیس شدن اسپلینت باعث شل شدن آن می شود. به همین علت توصیه می شود که روز هفتم، چند ساعت قبل از مراجعه به مطب یک حمام کامل بگیرید تا اسپلینت به خوبی خیس شود. دست به اسپلینت بینی نزنید. فقط زیر دوش بروید، سرتان را شامپو بزنید و مطابق عادت معمول حمام کنید و سر و بدنتان را بشویید. این کار برای این انجام می شود که اسپلینت بینی از پوست جدا شود و برداشتن آن درد نداشته باشد.

اسپلینت بینی چه زمانی برداشته می شود؟

۷ روز بعد از انجام عمل بینی، زمان انتظار پایان می رسد. باید خودتان را آماده کنید که برای برداشتن اسپلینت بینی و کشیدن بخیه های بینی به مطب دکتر مراجعه کنید. برداشتن اسپلینت بینی و کشیدن بخیه های بینی، توسط پرسنل آموزش دیده دکتر حسنانی در مطب انجام می شود.
برداشتن اسپلینت
در این جلسه با کنجکاوی خاصی برای دیدن بینی خود لحظه شماری خواهید کرد.
برداشتن اسپلینت بینی
اسپلینت بینی، یک هفته بعد از عمل بینی در مطب توسط پرسنل آموزش دیده دکتر حسنانی برداشته می شود.

بعد از بازکردن اسپلینت و کشیدن بخیه ها به شما آینه ای داده می شود تا بینی خود را ببینید. نتیجه نهایی را تقریبا می بینید، اما توجه داشته باشید که بینی هنوز ورم دارد و از این هم زیبا تر می شود.


مطالب پیشنهادی:

راهکارهای قانونی و فرهنگی در مدیریت مصرف انرژی در سازمانها و مراکز پزشکی

اصلاح ساختار نظام جامع مدیریتی اقتصادی بیمارستان

سلامت روان کودکان در بلایا طبیعی

وظایف دولت در بهبود شاخصهای سلامتی و نابرابری های اجتماعی چیست؟

http://maktoobshop.com

 

اقدامات قبل از عمل جراحی زیبایی بینی


1- قبل از انجام عمل زیبایی بینی باید ناشتا باشید. دو هفته سیگار نکشید. دوهفته مسکنهایی مثل آسپیرین مصرف نکنید. آزمایشات زیر را انجام دهید و از زوایای مختلف صورت عکس های آتلیه ای تهیه کنید..

2- قبل از عمل به مدت 8 ساعت چیزی نخورید تا معده شما کاملا خالی باشد. زیرا در هنگام بیهوشی اگر چیزی داخل معده باشد، ممکن است محتویات معده برگشت کرده و وارد مجرای تنفسی گردد. هرچند که وجود یک لوله پلاستیکی در نای شما در هنگام جراحی خطر این حادثه را پائین می آورد، اما اگر معده خالی نباشد باز هم احتمال خطر وجود دارد. این را هم بدانید که قرار نیست 7 ساعت و 59 دقیقه قبل از عمل تا حد توان بخورید و بیاشامید و شکمتان را پر کنید! زیرا با این کار، از منظور اصلی ناشتا بودن که همان خالی بوده معده است دور خواهید شد. بهترین کار آن است که شب قبل از عمل، شام معمولی بخورید و صبح روز عمل ناشتا بیایید.


3- اگر سیگاری هستید، 2 هفته قبل از عمل سیگار کشیدن را متوقف کنید. البته هر چه زمان توقف سیگار کشیدن بیشتر باشد بهتر است. سیگار اکسیژن خون را کم کرده و احتمال مشکلات تنفسی در حین عمل را افزایش میدهد. یکی از مواردی که در حین عمل به دقت توسط دستگاه کنترل می شود و در نمایشگر نشان داده می شود میزان اکسیژن موجود در خون است.


3- از دو هفته قبل و تا دو هفته بعد از عمل از مصرف مسکن هایی نظیر بروفن و آسپیرین خودداری نمائید زیرا مصرف این قرص ها موجب خونریزی در حین عمل شده و عمل جراحی را با مشکل مواجه می کنند.

معاینات قبل از جراحی زیبایی بینی

4-آزمایش های زیر باید قبل از عمل جراحی انجام شوند 

FBS: قند خون ناشتا 

CBC.dif کنترل مشکل کم خونی 

PT and PTT کنترل مشکل انعقادی

HIV 

HBsAg 

HCV Ab 

β-HCG (ویژه بانوان) آزمایش تشخیص بارداری 

5- سی تی اسکن بینی قبل از جراحی زیبایی بینی

در صورتیکه از گرفتگی بینی رنج می برید یا دچار انحراف ظاهری بینی هستید (بینی به صورت ظاهری کج است) در صورت صلاحدید پزشک باید عکس های CT Scan از بینی و صورت تهیه نمایید. 


مطالب پیشنهادی:

چگونه می توان جلوی آثار جانبی تشعشع لامپ های کم مصرف بر چشم و پوست را گرفت؟

ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد کدامند؟

چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت

ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی

مردان در زمینه بهداشت باروری همسران چه نقشی دارند؟

 

http://maktoobshop.com

 

استحمام بعد از عمل بینی

بعد از عمل جراحی بینی تا یک هفته پانسمان روی بینی دارید و نباید اجازه دهید پانسمانتان خیس شود. بنابراین نمی توانید مطابق عادت معمول به حمام بروید. در این یک هفته اگر نیاز به حمام رفتن پیدا کردید، باید از یک نفر بخواهید تا شما را در حمام همراهی کند و به شما کمک کند. زیرا وقتی به تنهایی اقدام به شستن موها می کنید مجبورید سرتان را رو به جلو خم کنید و ممکن است اسپیلینت بینی را خیس کنید.

Image result for ‫استحمام بعد از عمل بینی‬‎
اسپیلینت یک آتل پلاستیکی است که از بینی جدید شما محافظت می کند و به استخوان و غضروف های بینی کمک می کند که تا زمان ترمیم از جایشان حرکت نکنند. خیس شدن اسپیلینت موجب شل شدن آن می شود و ممکن است نتیجه عمل را تحت تاثیر قرار دهد. .
Image result for ‫اسپیلینت‬‎ 
اگر اسپیلینت خیس شود پوست بینی دچار خارش و سوزش شده و در این یک هفته تحمل اسپیلینت برایتان سخت می شود



با توجه به اینکه در این چند روز ، معمولاً در اثر خوردن مُسکن خواب آلوده هستید، در حمام (خصوصا اگر از وان استفاده می کنید) مواظب باشید زمین نخورید. 

آب مورد استفاده برای استحمام باید ولرم باشد زیرا گرمای آب اگر از حدی بیشتر باشد ممکن است ایجاد سرگیجه نماید. موقع استحمام سعی کنید تا حد امکان سرتان را به سمت پایین خم نکنید. بهتر است شب قبل از عمل به حمام بروید و به خوبی سر و بدنتان را بشوئید تا نیازی نباشد یکی دو روز بعد از عمل حمام کنید. 

چگونه بعد از عمل بینی حمام کنیم؟

 
از روز دوم به بعد، برای شستن موهای سر، می توانید در حمام روی یک صندلی یا چهارپایه پلاستیکی بنشینید. سر خود را رو به عقب خم کنید و از شخص بخواهید موی سرتان را بشوید. از کمکتان بخواهید ابتدا دمای آب را کنترل کند. وقتی مطمئن شدید دمای آب مناسب است، عمل شستشو را انجام دهید.
Image result for ‫استحمام بعد از عمل بینی‬‎ 
همچنین می توانید از سرشوهای آرایشگاهی استفاده کنید که در آن سر رو به عقب خم شده و موها توسط شخص دیگری شسته می شود
Image result for ‫اسپیلینت‬‎ 
در پایان یک بار دیگر تاکید می شود که مواظب باشید که اسپیلینت و پانسمان بینی خیس نشود.


مطالب پیشنهادی:

راهکارهای قانونی و فرهنگی در مدیریت مصرف انرژی در سازمانها و مراکز پزشکی

اصلاح ساختار نظام جامع مدیریتی اقتصادی بیمارستان

سلامت روان کودکان در بلایا طبیعی

وظایف دولت در بهبود شاخصهای سلامتی و نابرابری های اجتماعی چیست؟

http://maktoobshop.com

 

 

پاسخ به سئوالات شایع در مورد جراحی زیبایی بینی (رینو پلاستی):

  پرسش: جراح بینی خود را چگونه انتخاب کنم و چطور مطمئن باشم که نتیجه جراحی من خوب خواهد شد؟


پاسخ: رضایت شما بعد از عمل جراحی زیبایی بینی به دو عامل بستگی دارد:


 1-شکل بینی شما بعد از عمل جراحی، به تصورات و انتظارات قبل از عمل نزدیک باشد.

 2-مشکلات عملکردی مثل اشکالات تنفس و بویایی پیدا نکنید.



در مورد شکل بینی بعد از عمل، باید بفهمید که آیا درک شما از زیبایی بینی و صورت با درک پزشکتان هماهنگ است یا خیر؟


 گرچه کلیات اصول زیبایی شناسی بینی و صورت در تمام دنیا تقریبا یکسان است، اختلافات نژادی هم درزیبا شناسی بینی مهم بوده و باید در نظر گرفته شوند. مثلا بینی زبیا در افراد اروپایی یا سیاهپوستان آمریکا یا زرد پوستان آسیای شرقی یکسان نیست .



نکته ای که شما باید به آن توجه کنید این است که آیا تصور شما از زیبایی بینی و انتظار شما از جراحی، مورد قبول جراحتان هست یا خیر؟ این مطلب رااز دو راه می توانید متوجه شوید:


    1-دیدن عکس های قبل و بعد ازعمل . توجه داشته باشید که علاوه برعکس های نیمرخ ،عکس های روبرو هم برای دیدن نتایج جراحی ها بسیار مهم هستند .در ضمن، دیدن خود بیماران عمل شده از نزدیک و سئوال در مورد تجربیات و رضایت  آنها  بسیار سودمند می باشد.



    2-طراحی کامپیوتری : پزشکانی که در مطب طراحی کامپیوتری می کنند به شما این امکان را می دهند که با دید زیبایی شناسی ایشان آشنا شوید.مهمترین نکته این است که شما متوجه می شوید جراح، قصد چه تغییراتی در بینی شما دارد و آیا نتیجه نهایی، شما را راضی میکند یا خیر؟ در صورتیکه تغییرات دیگری درعکس بعد ازعمل مد نظر شماست امکان انجام آن را از پزشک بپرسید.


در نهایت بعد از پایان مشاوره ، اتاق پزشک را با رضایت ترک خواهید کرد زیرا :


_اگر از نتیجه عمل بیماران قبلی و طراحی کامپیوتری راضی نیستید،خوشحالید که از جراحی، حداقل با این پزشک ، منصرف شده اید و بعد از عمل واقعی با منظره ای که دوست ندارید روبرو نخواهید شد.

_اگر از نتیجه طراحی کامپیوتری راضی هستید و دیدن بیماران قبلی هم به شما اطمینان خاطر بیشتری داده،خوشحال هستید که یک قدم به ظاهری که همیشه آرزویش را داشته اید نزدیک شده اید. 

 

پرسش:   آیا عمل جراحی زیبایی بینی در زمان خاصی از سال بهتر است؟


پاسخ: در جراحی بینی تفاوتی بین فصول مختلف وجود ندارد ولی اگر مبتلا به حساسیت یا آلرژی بینی فصلی می باشید بهتر است جراحی را به فصول دیگر موکول نمایید.

 

پرسش: آیا جراحی بینی من با بیحسی انجام خواهد شد یا بیهوشی؟


پاسخ: اگر چه جراحی به هر دو روش امکان پذیر است ولی اکثر جراحیها با  بیهوشی انجام میشوند.در روش بیهوشی عمومی بیمار هیچگونه درد و ناراحتی را تحمل نخواهد کرد و با توجه به داروهای جدید و روشهای مدرن بیهوشی ، امکان ایجاد عوارض نزدیک به صفر می باشد.

 

 پرسش: آیا جراحی بینی با لیزر هم انجام میشود؟


پاسخ: یکی از کاربردهای لیزر در جراحی ، انجام برشها می باشد که در مواردیکه نیازمند برش بسیار دقیق هستیم (مثلا در جراحی حنجره)، از آن استفاده میکنیم. در جراحی زیبایی بینی ،نتیجه عمل بستگی به دقت جراح در اندازه گیریها، ایجاد تعادل در قسمتهای مختلف براساس اصول زیبا شناسی و پیروی از اصول علمی جراحی دارد و استفاده از لیزر برای برش بجای تیغ جراحی هیچ تغییری در نتیجه عمل ایجاد نخواهد کرد و به این دلیل است که در بهترین مراکز دنیا هم از لیزر برای جراحی بینی استفاده نمیشود.


در یک مورد خاص، لیزر در جراحی بینی کاربرد دارد و این مورد، رینوفیما (Rhinophyma  ) نام دارد.

رینوفیما یک بیماری پوست بینی و قسمت میانی صورت است که تقریبا" همیشه در مردان ایجاد میشود. این بیماری معمولا" در میانسالی شروع می شود و با افزایش ناهنجار غدد چربی و بافت همبندی تظاهر میکند. معمولا" برای درمان آن از لیزر دی اکسید کربن (CO2) استفاده می شود و با این لیزر بافت غیر طبیعی را از میان برمی داریم.


 

پرسش: چه زمانی بعد از عمل می توانم از بینی نفس بکشم؟


پاسخ: مدتهاست که ما در جراحی بینی از تامپون استفاده نمی کنیم و در صورت نیاز، به جای آن از لوله های نرمی استفاده می کنیم که به بیمار امکان می دهند بلافاصله بعد از پایان بیهوشی به راحتی از بینی تنفس کند. استفاده از این وسیله یکی از ترسهای قدیمی بیماران رینوپلاستی را از بین برده است.

 

پرسش: آیا امکان انجام جراحی های دیگر همراه با جراحی بینی وجود دارد؟


پاسخ: بله. بعضی جراحی های صورت مثل گذاشتن پروتز چانه، پروتز گونه، یا جراحی پلک و غیره گاهی همراه با جراحی بینی انجام میشوند و اتفاقا" به علت ایجاد تعادل بیشتر در صورت باعث زیبا تر شدن نتیحه عمل جراحی بینی هم میشوند.

 

پرسش: بعد از جراحی بینی به چقدر استراحت در منزل نیاز دارم؟


پاسخ: میزان استراحت در منزل بعد از عمل تا حد زیادی بستگی به وضعیت فیزیکی خودتان دارد. بسیاری از بیماران بعد از روز دوم فعالیت های عادی خود را از سر می گیرند و برخی هم تا حدود یک هفته که زمان باز کردن قالب بینی است در منزل استراحت میکنند. به طور کلی، اکثرا" از روز سوم به بعد، کارهایی که نیاز به فعالیت فیزیکی زیادی ندارند( مثل کارهای دفتری یا مطالعه درسی ) قابل انجام می باشند.


مطالب پیشنهادی:

آمادگی ملی در مقابله با زلزله

ویژگی های ظروف آشپزی و اثر آن در پخت غذا

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران چیست؟
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن

http://maktoobshop.com

کاربرد لیزر در جراحی زیبایی بینی

آقای دکتر خیلی از بیننده‌هامون در مورد اینکه لیزر در زمینه عمل زیبایی چه کاربردی داره سوال پرسیدند؟

این سوال لیزر سوالیه که توی هر برنامه از ما می‌پرسند. ببینید درسته که لیزر در شاخه‌های دیگر علم پزشکی خیلی پیشرفت کرده، مثلاً در علم چشم پزشکی واقعاً لیزر پیشرفت خارق‌العاده‌ای کرده و همکارای چشم پزشک ما کارایی می کنند که باعث تعجب همه می شود. ولی لیزر در زمینه جراحی بینی هنوز آنقدر پیشرفت نکرده است. یعنی اینکه جراحی زیبایی بینی با لیزر انجام نمیشود. در جراحی بینی، تنها ایجاد چند برش‌ ساده‌ای با لیزر امکان پذیر است. ولی تأثیرگذاری روی استخوان و غضروف و مخاط داخل بینی در حال حاضر به هیچ عنوان با لیزر امکان‌پذیر نیست. این از آرزوهای ما است که روزی با لیزر بینی را عمل کنیم. یعنی بدون اینکه دست به تیغ بزنیم با لیزر بینی را عمل کنیم، ولی در حال حاضر استفاده از لیزر در جراحی فقط نقش تبلیغاتی دارد و بس!

جراحی زیبایی بینی های گوشتی


بینی گوشتی به بینی ای گفته می شود که پوست ضخیم و غضروف های نازک و ضعیفی دارند. برعکس، اگر پوست بینی نازک و غضروف های زیر آن محکم باشد، بینی غضروفی خواهد بود.


آیا بینی گوشتی بعد از عمل برگشت می کند؟

با تکنیک های قدیمی تر ، تقریباً کار خاصی برای بینی های گوشتی نمی شد کرد چون تکنیک های قدیمی بیشتر کاهنده بودند و شامل تراش دادن استخوان و غضروف می شدند. بینی گوشتی خودش غضروف های ضعیف تری دارد. حال اگر این غضروف های ظریف تراش داده و نازک شوند، اگر چه ممکن است برای مدتی بینی کوچک تر و زیبا تر به نظر برسد. اما با گذشت زمان و به علت فعل و انفعالات زیر پوستی، بینی جمع شده و خودش را به سمت پائین می کشد. اینکه می گفتند بینی افتادگی پیدا کرده و یا برگشت کرده به همان علت است. 
اما امروزه چون بینی های گوشتی با تقویت غضروف شکل داده می شوند، حالت داده می شوند و بازآرایی می شوند، برگشت بینی های گوشتی یا افتادگی بینی های گوشتی خیلی کم شده و شاید اصلا اتفاق نیفتد.

توضیحات دکتر حسنانی در مورد برگشت بینی های گوشتی

 
تقویت غضروفی کاری است که برای بینی گوشتی انجام می دهیم . به آن معنا که غضروف مورد نیاز را از تیغه وسط بینی (سپتوم) بر می داریم و بوسیله آن قسمت های tip یا نوک بینی را تقویت می کنیم تا بعد از اینکه فرایند ترمیم شروع شد تغییر شکل (برگشت بینی) اتفاق نیفتد. 


معیارهای زیبایی بینی

beautiful nose


بینی زیبا چه شکلی است؟ اصلا آیا می توان برای بینی زیبا، استاندارد تعریف کرد؟ حتما شنیده اید که زیبایی یک مفهوم نسبی است. اما با این وجود تعادل و توازن همواره پسندیده است و زیبا شمرده می شود. بینی عمل شده باید هم زیبا باشد هم طبیعی و این دو نباید با هم در تناقض باشند. امروزه علم زیبایی شناسی توانسته معیارهایی را مشخص کند که همه دنیا آن را می پذیرند و بینی را که مطابق آن معیارها عمل شده باشد زیبا در نظر می گیرند . تعدادی از این معیارهای زیبایی در این مقاله معرفی شده اند. 

1- تناسب اجزاء صورت 2- رابطه بینی، لب ها و چانه 3- انحراف بینی 4- ارتباط بینی با چشم ها 5- پهنای بینی 6- زیر بینی 7- ارتفاع بینی 8- پشت بینی 9- زاویه بین بینی و لب 


مهمترین عامل در تعیین میزان موفقیت جراحی بینی، ضخامت پوست بینی است. در افرادی که پوست بینی بسیار نازک باشد کوچک ترین غیر قرینگی ها از زیر پوست نمایان است. از طرف دیگر در افرادی که پوست بینی ضخیم است و به اصطلاح بینی گوشتی می باشد تغییراتی که داده می شود چندان قابل توجه نیست. بهترین کاندید برای جراحی پلاستیک بینی افرادی هستند که پوست بینی ضخامت متوسط دارد. در جراحی زیبایی تغییراتی در نحوه قرارگیری استخوان و غضروف های بینی ایجاد می شود تا ساختار بینی به استانداردها نزدیک شود و زیباتر دیده شود با این حال پس از جراحی در حین ترمیم بافت های بینی تغییراتی ایجاد می شود که تماماً تحت کنترل جراح نیست. به طور کلی 90 % تغییرات روی بینی در کنترل جراح است و 10 % موارد در اختیار او نیست و در این موارد در صورتی که فرد تمایل داشته باشد جراحی دوم لازم است تا تغییرات ناخواسته اصلاح گردد. آنالیز آماری زوایای بینی و صورت افرادی که توسط اکثریت افراد جامعه زیبا به نظر می رسند معیارهایی به دست جراحان زیبایی داده است که در تمام دنیا قابل قبول است و اگر جراح بر طبق استانداردها عمل نماید معمولاً رضایت فرد متقاضی جراحی و خانواده او و دوستان وی را به همراه دارد. با این وجود در علم جراحی پلاستیک سعی می شود تا حتی الامکان نظرات فرد مایل به جراحی نیز در نظر گرفته شود و خواسته های او نیز تا جایی که با استانداردها منافاتی نداشته باشد لحاظ گردد.
بینی زیبا و طبیعی 
بینی می تواند زیبا باشد در حالی که هنوز طبیعی به نظر می رسد. - دکتر حسنانی (جراح بینی)

تناسب اجزاء صورت

صورت باید دارای سه «یک سوم» مساوی باشد که عبارتند از :
1. محل رویش مو تا ابروها 
2. از ابروها تا پایین بینی 
3. از پایین بینی تا زیر چانه
«یک سوم» تحتانی صورت خود تقسیم بندی دیگری دارد به طوری که از پایین بینی تا بالای لب بالا باید «یک سوم» کل این ناحیه باشد. 
در صورتی که صورت فرد با این «یک سوم»های مساوی تطابق نداشته باشد زیبایی وی تحت الشعاع قرار می گیرد. 
proportion
proportion
طول بینی به فاصله نقطه R تا T در شکل 2 گفته می شود و این طول باید برابر فاصله S تا M باشد.
∧ برگشت به لیست ∧ 

رابطه بینی، لب ها و چانه

در صورتی که خطی عرضی روی صورت تصور کنیم که از زیر چشم به بالای سوراخ گوش رسم می شود سپس خطی عمود بر این خط طوری رسم شود که از جلوی لب بالا بگذرد، لب پایین باید 2 میلیمتر عقب از این خط قرار گیرد و چانه نیز در آقایان باید به موازات لب پایین باشد ولی در خانم ها چانه مختصری عقب تر از لب پایین قرار می گیرد. 
nose lip chin
∧ برگشت به لیست ∧ 

انحراف بینی

straight nose
خطی از وسط پیشانی به وسط چانه رسم می شود.بینی باید روی این خط قرار بگیرد.
∧ برگشت به لیست 

ارتباط بینی با چشم ها

خط منحنی را در نظر بگیرید که از زیر ابرو به روی بینی بیاید و سپس تا نوک بینی امتداد یابد در هر طرف این خط منحنی باید بدون شکستگی قابل رسم باشد.
nose eyes
∧ برگشت به لیست ∧ 

پهنای بینی

پهنای پایه بینی باید برابر فاصله دو چشم باشد و پهنای قسمت استخوانی بینی باید 80 % پهنای پایه بینی باشد. 
nose width

زیر بینی

در نگاه از زیر، قطر سوراخ های بینی باید دو برابر فاصله نقطه بالایی سوراخ های بینی تا نوک بینی باشد. 

∧ برگشت به لیست ∧ 

ارتفاع بینی

ارتفاع بینی به فاصله نوک بینی تا صورت گفته می شود. ارتفاع بینی باید حدوداً 67 % طول بینی باشد.
nose height
بهتر است ارتفاع بینی برابر پهنای بینی باشد.
∧ برگشت به لیست ∧ 

پشت بینی

در صورتی که خطی از ریشه بینی به نوک بینی رسم کنیم پشت بینی باید در خانم ها 2mm عقب تر از این خط و در آقایان باید روی این خط باشد.
dorsum
پشت بینی در خانم ها باید کمی تو رفته باشد - دکتر حسنانی (جراح بینی)
∧ برگشت به لیست ∧ 

زاویه بین بینی و لب

زاویه بین خطی که بالا و پایین سوراخ بینی را به هم وصل می کند و خطی که عمود بر لب بالاست را زاویه بین بینی و لب گویند این زاویه باید در خانم ها 95 تا 100 درجه و در آقایان 90 تا 95 درجه باشد.
nasolabial angle 
در صورتی که خط زیر بینی رسم کنیم سپس خطی از نوک بینی به این خط وصل کنیم زاویه بین این دو خط باید بین 30 تا 45 درجه باشد
tip rotation angle
زاویه بندی مناسب یکی از هنرهای جراحی بینی است. - دکتر حسنانی (جراح بینی)

چنان که ملاحظه شد تعداد محدودی از معیارهای زیبایی بینی و صورت معرفی شدند.علاوه بر معیارهای فوق دهها معیار دیگر وجود دارند که در صورتی که جراح بر اساس آنها عمل نماید زیبایی فرد در نظر اکثر افراد جامعه بیشتر خواهد شد بنابراین چنان که ملاحظه می شود زیبایی علم است و سلیقه ای نیست.


مطالب پیشنهادی:

عوامل مؤثر بر قاچاق کالا

مصرف کالاهای خارجی و قاچاق و تاثیر آن بر اشتغال و تولید

راهکارهای اجرایی جهت اصلاح الگوی مصرف در بیمارستانها

راهکارهای پیشگیری از پیامد های سیل

http://maktoobshop.com

10 عارضه جراحی بینی


Image result for ‫جراحی زیبایی بینی‬‎‬‎

هفته نامه سلامت نوشت: در همه رشته‌های پزشکی، جراحی جنبه نجات بیمار از درد و رنج را دارد ولی در اقصی نقاط دنیا و کشورمان افرادی دیده می‌شوند که از روی میل و رغبت و بدون داشتن عارضه پزشکی، اقدام به جراحی می‌کنند. این گروه همان کسانی‌اند که خواهان تغییر شکل یا زیباتر شدن هستند. ولی گاهی زیبا شدن مخصوصاً اگر به دست افراد فرصت‌طلب و غیرمتخصص باشد، عوارض ناخواسته و پیامدهای ناخوشایندی به بار می‌آورد.
احتمال عارضه در جراحی های زیبایی 5 تا 10 درصد و این احتمال تقریباً در سراسر دنیا حتی اگر توسط مجرب‌ترین پزشکان صورت بگیرد، کم و بیش یکسان است. عوارض بعد از جراحی اصولاً به راحتی برطرف می‌شوند، ولی بعضی از آنها خسارات جبران‌ناپذیری برجای می‌گذارند. تعدادی از آنها برای بیماران شناخته‌ شده‌تر هستند.

فیلم گالری عکس جراحی بینی


‬‎
1- کاهش حس بویایی
کاهش حس بویایی یکی از شکایت‌هایی است که بیماران بعد از عمل دارند. از آنجا که جراحی زیبایی بینی خارج از قلمرو و اعصاب بویایی انجام می‌شود بنابراین هیچ صدمه‌ای هم به آنها وارد نمی‌شود. کاهش حس بویایی یک عارضه موقت رینوپلاستی و ناشی از ورم پوشش داخل بینی است و این تورم مانع از رسیدن مولکول‌ها به پایانه‌های اعصاب بویایی می‌شود ولی قابل بازگشت است.

2- خونریزی
اگرچه خونریزی غیرمعمول است ولی این احتمال وجود دارد که بیمار حین عمل یا بعد از آن دچار خونریزی شدید شود به طوری که گاهی برای بند آوردن آن به درمان اورژانس یا حتی تزریق خون نیاز است. دلایل متعددی وجود دارد، مثلاً بیمارانی که دچار اختلال‌های انعقادی هستند، آسپیرین استفاده می‌کنند (مصرف داروهای ضدالتهاب و آسپیرین باید از 10 روز قبل عمل قطع شود) فشار خون بالا دارند یا ویتامین E و سیر مصرف کرده‌اند بیشتر در معرض خونریزی‌های غیرقابل کنترل قرار دارند اما معمولاً هنگامی که جراح برای کنترل خونریزی داخل حفره بینی را شستشو می‌دهد، دلیل محکمی برای علت ایجاد خونریزی پیدا نمی‌کند (احتمال خونریزی بعد از عمل 2 درصد است) نوع دیگر خونریزی نیز داخل بافتی است و وقتی اتفاق می‌افتد که جراح استخوان بینی را می شکند. در این مسیر عروق ریز فراوانی وجود دارند و پارگی عروق باعث خونریزی زیر جلدی می شود که اگر شدید باشد از اطراف بینی فراتر می‌رود و به زیر چشم و گونه‌ها هم نفوذ می‌کند.

3- سوراخ شدن تیغه بینی
در مواردی که جراحی زیبایی بینی با اصلاح انحراف داخل بینی توأم می‌شود، این احتمال وجود دارد که جراحی منجر به ایجاد سوراخی در تیغه بینی شود. بیمار بعد از عمل شاید هیچ علامتی نداشته باشد ولی اغلب با آبریزی بینی و تنفس سوت مانند به پزشک مراجعه می‌کند. البته تنفس سوت مانند وقتی مشهود است که سوراخ‌های بینی خیلی کوچک باشد و در سوراخ‌های بزرگ علامت خاصی دیده نمی‌شود. اگرچه پیدایش سوراخ نادر است اما در صورت ایجاد، جراحی دیگری برای بستن سوراخ نیاز است. در برخی مواقع نیز تصحیح این عارضه غیرممکن است.

4- کوچکی سوراخ‌های بینی
کوچکی بیش از حد سوراخ‌های بینی مشکل‌ساز می‌شود. پره‌های بینی به عنوان دریچه‌های آن عمل می‌کنند. اگر بیماری که تحت عمل جراحی قرار گرفته، هنگام تنفس پره‌ها به تیغه بینی نزدیک شود به این معنی است که یا از ابتدا پره‌های بینی‌اش ضعیف بوده که با جراحی ضعیف‌تر شده یا اینکه جراح حین عمل، ساختارهای نگدارنده بینی را تقویت نکرده است. در اینم واقع بیمار نیازمند عمل جراحی مجدد است به این صورت که لازم است سوراخ‌های ینی را کمی بزرگ‌تر کنیم، یعنی از تیغه بینی غضروفی برداریم و آن را به سوراخ‌های بیش از حد تنگ شده پیوند بزنیم.

5- عدم تقارن
صورت انسان‌ها در حالت طبیعی کمی نامتقارن است. تعادی از بیماران بعد از عمل از عدم تقارن دو سوراخ ناراضی هستند. باید گفت جراحان قبل از عمل اندازه‌گیری دقیقی انجام می‌دهند ولی جراحی عملکرد بشر است و ایجاد اختلاف بسیار جزیی و اندک اندازه سوراخ‌های بینی قابل قبول است. گرچه شاید ایجاد غیرقرینگی به علت تورم باشد و با کاهش تورم ا ین اختلاف نیز از بین برود ولی عدم تقارن زیاد ناشی از خطای جراح است.

6- عفونت
عفونت پس از جراحی عموماً شایع نیست ولی در صورتی که ایجاد شود، نیازمند درمان اضافی شامل مصرف آنتی‌بیوتیک‌هاست. نوع دیگری از عفونت به علت عدم شستشوی حفره بینی است. باقی ماندن ترشحات به تجمع میکروب‌ها کمک می‌کند و باعث ایجاد عفونت می شود. اگر این نوع عفونت درمان نشود باعث چسبندگی نیز خواهد شد.

7- آسیب به بافت‌های عمقی
ساختارهای عمقی‌تر مثل اعصاب، مجاری اشکیف عرق خونی و عضلات ممکن است حین جراحی صدمه بینند. صدمه به بافت‌ها‌های عمقی‌تر می‌تواند موقت یا دائم باشند.

8- کرختی پوست
احتمال بروز بی‌حسی یا کاهش حس دائمی در پوست بینی وجود دارد و ایجاد آن قابل پیش‌بینی نیست.

9- مرگ در اثر ماده بیهوشی
احتمال عوارض، صدمه و حتی مرگ در تمام انواع بی‌حسی جراحی چه بی‌حسی موضعی و چه بیهوشی عمومی یا تسکین بخشی با دارو در همه جراحی‌ها وجود دارد.

10- افزایش تنفس دهانی
تعدادی از بیماران ممکن است تا مدت‌ها بعد از عمل جراحی مجبور شوند از راه دهان تنفس کنند. آن گروه از افرادی که قبل از عمل دچار آلرژی بودند، بعد از عمل آلرژی‌شان به مراتب شدیدتر خواهد شد و شاید چند هفته تا چند ماه هم طول بکشد اما به خاطر تورم مخاط، بعد از جراحی تا 10 درصد موارد افراد سالم نیز علایم حساسیت را پیدا خواهند کرد زیرا اختلال در عملکرد واز موتور ایجاد می شود یعنی عروق بینی در حالت معمولی تنگ است و حین جراحی و دستکاری اعصاب آورنده تنگ‌کننده عروق دچار آسیب و فلج می‌شوند. در نتیجه عروق مخاط گشاد و متورم شده و فضا یا همان راهروی بینی را کوچک‌تر عبور و مرور جریان هوا را نیز دشوارتر می‌کنند.
تنفس از راه دهان، عارضه ای جدی است و روی کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارد زیرا فردی که با دهان تنفس می‌کند دچار خشکی مخاط دهان 
ی مخاط دهان می شود و خشکی دهان در دراز مدت به خرابی دندان‌ها کمک می‌کند و کم خوابی یا بدخوابی، ناشی از آن باعث کسالت یا عصبانیت شخص خواهد شد.

مطالب پیشنهادی:

چگونه می توان جلوی آثار جانبی تشعشع لامپ های کم مصرف بر چشم و پوست را گرفت؟

ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد کدامند؟

چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت

ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی

مردان در زمینه بهداشت باروری همسران چه نقشی دارند؟

 

http://maktoobshop.com

 

هر آنچه باید درباره جراحی زیبایی بینی بدانیم



جراحی زیبایی بینی,جراحی بینی,جراحی پلاستیک بینی

 جراحی بینی - جراحی زیبایی بینی

 

همه چیز درباره: جراحی زیبایی بینی

جراحی بینی یکی از رایج ترین و شایع ترین جراحی های پلاستیک و زیبایی میان زنان و مردان ایرانی محسوب می شود که اگر چه با هدف زیبایی و داشتن ظاهری متناسب میان مردم باب شده ، اما در صورتی که این جراحی با همراهی و مشاوره یک جراح و پزشک متبحر و با تجربه انجام شود، می تواند بسیاری از عارضه ها و اختلالات موجود در بینی از قبیل قوز بینی، افتادگی نوک بینی و یا زاویه دار شدن آن، بزرگ بودن حفره های بینی و دیگر اختلال های شایع بینی را برطرف کند. بنابراین اگر تصمیم دارید بینی خود را جراحی کنید و تغییری اساسی در ظاهر خود به وجود آورید، پیشنهاد می کنیم پیش از هر اقدامی توصیه های زیر را جدی بگیرید.

 

هر آنچه باید درباره جراحی زیبایی بینی بدانیم

صورت در معرض دید ترین قسمت بدن ماست و بینی در مرکز آن واقع شده و برجسته است لذا اشکالات ساختمانی بینی برای تمام افراد بوضوح قابل رویت است.


جراحی زیبایی و پلاستیک بینی، افزون بر ایجاد تناسب درخود بینی، ارتباط خوشایندتری را بین بینی ودیگر اجزای صورت برقرار می کند. به همین دلیل نباید بینی را به عنوان عضوی مجزا و مجرد درنظر گرفت. رابطه تنگاتنگ بینی با پیشانی، چشم، لب وچانه به گونه ای است که هرنوع نقص دراجزای صورت می تواند براین ارتباط ظریف تأثیر گذارد. به عنوان مثال چانه کوچک ،موجب برآمده تر به نظر رسیدن بینی می شود. بی توجهی نسبت به تناسب بینی با اجزای صورت موجب عدم دسترسی به نتیجه رضایت بخش خواهد شد.


چه سنی برای عمل جراحی پلاستیک بینی مناسب است؟ 
سن عمل جراحی پلاستیک:  در دختران از سن 15سالگی ودر پسران از سن 17 سالگی به شرط رشد کامل جسمی وفکری وداشتن انگیزه کافی فرد امکان پذیر است. 


آیا عمل جراحی پلاستیک بینی در افراد مسن امکان پذیر است؟ 
عمل جراحی پلاستیک بینی در افراد مسن:  از آنجا که باافزایش سن بافت های بینی دچار افتادگی وسستی می شوند این امر برظاهر وعملکرد بینی تأثیر می گذارد. بالا بردن نوک بینی دراین افراد موجب جوان به نظر رسیدن وبهبود تنفس می شود. بیشترین مشکلات زیبایی بینی در سنین بالا، افتادگی نوک بینی و برآمدگی پشت آن است. افتادگی بینی موجب مسن تر به نظر رسیدن چهره فرد می شود. در حالات شدیدتر افتادگی، تنفس از راه بینی ممکن است دچار اختلال شود. این بیماران وقتی نوک بینی خود را با انگشت به بالا می برند احساس مطلوب تری از تنفس از راه بینی دارند.

 

آیا وضعیت روحی و روانی فرد درانجام عمل جراحی بینی تأثیر دارد؟ 
تاثیر وضعیت روحی روانی افراد در انجام عمل جراحی بینی: بی تردید تأثیر بسزایی دارد. چه بسیار بیمارانی که پس از عمل باوجود نتیجه رضایت بخش، به دلیل مشکلات روحی-روانی، وسواس فکری یا شخصیت های متزلزل و بیش از اندازه تأثیرپذیر از دیگران، از نتیجه عمل خود ناراضی اند.

 

شمار زیادی از افرادی که خواهان جراحی زیبایی بینی هستند، از نظر خود دلایل موجهی دارند، به مانند کسب موفقیت درتشکیل زندگی زناشویی، یافتن اعتماد به نفس بیشتر دربرخوردهای اجتماعی، جلب رضایت خانواده ودوستان و..... .

 

دراین مقطع باید ضمن ارزیابی بیمار به او گوشزد شود که تغییرات ظاهری، به نجات ازدواج درحال شکست، بدست آوردن شغل جدید یا بهبود چشمگیر در زندگی کمک معجزه آسایی نمی کند. درضمن ضروری است که افرادی که از جراحی انتظاری غیرواقع بینانه دارند، از عمل صرف نظرکنند. همچنین لازم است که جراحی زیبایی درافرادی که دچار بحران های شدید روحی، اضطراب یا هیجان های ناپایدار هستند، به تعویق افتد.

 

به طورمعمول داوطلب مناسب جراحی پلاستیک بینی فردی است که از عمل انتظار واقع بینانه ای دارد و برای انجام عمل تحت فشار دیگران نیست و مهمتر آنکه انتظار تغییرات بزرگی رادر بهبود روابط فردی واجتماعی پس از عمل خود ندارد وقوی ترین دلیلش برای انجام جراحی بینی خشنودی شخص خود باشد.

 

جراحی زیبایی بینی,جراحی بینی,جراحی پلاستیک بینی

  جراحی بینی - جراحی زیبایی بینی

 

آیا جای برش ها یا آثارعمل بر روی بینی باقی خواهند ماند؟ 
باقی ماندن آثار عمل روی بینی: درجراحی پلاستیک بینی معمولا تمام برش ها از داخل بینی انجام می گیرد ودر صورت مهارت جراح هیچگونه ردپایی از عمل برجای نخواهد ماند. 


نقش لیزر واندوسکوپ در جراحی زیبایی بینی چیست؟
نقش لیزر در جراحی بینی: هدف اصلی استفاده از این دوروش پیشگیری از به مخاطره افتادن عملکرد بینی است. یعنی اگر عملکرد بینی بهتر نشود، دست کم باید وظایف خود را به خوبی پیش از عمل انجام دهد. هرچند در بسیاری از جراحی های ظریف بینی استفاده از لیزر این مزیت را دارد که با خونریزی کمتری همراه است، در جراحی زیبایی بینی، لیزر نقش عمده ای در نتیجه نهایی ندارد وآنچه تعیین کننده نتیجه عمل است در دستان هنرمند جراح نهفته است. اندوسکوپی بینی با فراهم کردن دید عالی، دسترسی به قسمت های عمقی تر جهت رفع مشکلات داخلی بینی را تسهیل می کند. 


آیا نوع بینی بر الگوی عمل تأثیری دارد؟ 
تاثیر نوع بینی بر الگوی عمل جراحی بینی: بعضی بینی ها به بینی گوشتی معروفند که مشخصه آنها بینی پهن با پوست ضخیم وبافت غضروفی ناچیز است. روش اصلاح این گونه بینی ها با روش جراحی بینی های استخوانی متفاوت است. درجراحی بینی گوشتی استفاده از روش های تقویت اسکلت بینی برای افزایش حمایت بافت های نرم بینی ضروری است و حتی جراحی این نوع بینی ها با استفاده از تکنیک های جدید با نتایج مطلوب همراه است. 


بیش از عمل به چه نکاتی باید توجه داشت؟ 
رعایت نکات مهم پیش از عمل جراحی بینی: - آسپرین وداروهای مشابه آن مانند بروفن دست کم دو هفته بیش از عمل نباید مصرف شوند زیرا تمایل به خونریزی را افزایش می دهند. 


- درصورت سرما خوردگی ویروسی لازم است عمل جراحی به مدت چند هفته به تعویق بیافتد.


آیا عمل جراحی پلاستیک بینی با درد همراه است؟ 
درد عمل جراحی پلاستیک بینی: برخلاف تصور عمل جراحی پلاستیک بینی با درد قابل توجهی همراه نیست.
 

جراحی زیبایی بینی,جراحی بینی,جراحی پلاستیک بینی

  عمل جراحی بینی - جراحی زیبایی بینی

 

 

عمل جراحی راینوپلاستی‌ شامل چه مراحلی است؟ 
مراحل عمل راینوپلاستی‌: راینوپلاستی‌ اصلاح‌ جراحی‌ ساختمان‌ خارجی‌ بینی ‌برای‌ رفع‌ نقص‌های‌ زیبایی‌ یا عملکردی‌ مادرزادی‌ و اکتسابی‌ بینی‌ است‌. بیماران‌ ابتدا در مورد گرفتگی یک‌ طرفه‌ یا دو طرفه‌ بینی‌، مشکلات سینوس‌های‌ اطراف ‌بینی‌، ضربه‌ بینی‌ یا سابقه‌ جراحی ‌پیشین‌ بر روی‌ بینی مورد پرسش قرار می‌گیرند. نظرات ‌بیمار در مورد ظاهر بینی‌ خود ارزیابی‌ می‌شود. هم‌ ساختمان‌داخلی‌ و هم‌ ساختمان‌ خارجی‌ بینی‌ مورد معاینه‌ قرارمی‌گیرند. از نمای‌ نیمرخ‌، تناسب‌ بینی‌ با دیگر قسمت‌های‌ صورت‌ بررسی‌ می‌شود. یک سوم بالایی بینی استخوانی‌است‌ و دوسوم پائینی آن غضروفی‌ می باشد. در نمای‌ نیم‌رخ،‌ برآمدگی‌ پشت ‌بینی‌ و افتادگی‌ نوک‌ بینی‌ مورد بررسی‌ قرار می‌گیرد. 


به‌ طور کلی‌، جراحی زیبایی بینی، دستیابی‌ به‌ اسکلت ‌استخوانی‌ و غضروفی‌ از طریق‌ برش‌ داخل‌ یا خارج‌ بینی‌، بر اساس‌ موقعیت‌ ناهنجاری‌ است‌. می‌توان‌ قوزهای ‌استخوانی‌ و غضروفی‌ را متناسب‌ کرد و اندازه‌ و شکل‌ نوک ‌بینی‌ را تغییر داد. نقایص‌ گوناگون‌ بینی‌ را می‌توان‌ با کاستن ‌بافت‌، برطرف‌ و با افزودن‌ بافت‌ها استتار کرد. برای‌دستیابی‌ به‌ این‌ هدف‌ استفاده‌ از بافت‌های‌ خودی‌ نظیر غضروف‌ تیغه بینی‌ پیشنهاد می‌شود، چون‌ کاشت‌ مواد مصنوعی‌در بینی‌، با عوارض‌ فراوانی‌ همراه‌ است‌. پس‌ از برش‌های‌مختلف‌ و دسترسی‌ به‌ اسکلت‌ غضروفی‌ و استخوانی‌ بینی، اعمال مختلف و متنوعی بر روی ساختمان های داخل بینی صورت می گیرد که بر حسب نوع بینی متفاوت است.

 

مراحل ‌مختلف‌ زیر ممکن‌ است‌ بخشی از‌ یک‌ عمل‌ راینوپلاستی را تشکیل دهند:

1ـ اصلاح‌ ناهنجاری و انحراف‌ تیغه‌ بینی‌ (سپتوپلاستی)
2ـ برداشتن‌ قوز استخوانی‌ و غضروفی‌. 
3ـ ترمیم‌ نوک‌ بینی‌ مانند باریک‌ کردن‌ و بالا بردن. 
4ـ شکستن وبریدن استخوان های بینی جهت‌ باریک‌ کردن‌ قسمت‌ فوقانی‌ و میانی‌ بینی‌. 
5ـ افزودن‌ پیوندهای‌ استخوانی‌ و غضروفی‌ در موارد ضعف‌ حمایتی‌ اسکلت‌ بینی‌ یا دفورمیتی‌هایی‌ مانند بینی‌زینی‌ شکل. 
6. دوختن پوست و گچ گیری.
 

جراحی زیبایی بینی,جراحی بینی,جراحی پلاستیک بینی

عمل جراحی بینی - جراحی زیبایی بینی

 

آیا خنده و حرکات صورت بر شکل بینی تاثیر می گذارد؟ 
عضلات متعددی در بینی و صورت وجود دارند که در هنگام ابراز احساسات مانند خنده موجب حرکت دادن نوک بینی به سمت پایین می شوند. روش های جراحی گوناگونی برای مقابله با افت بینی وجود دارد. امروزه سعی بر این است که از روش هایی که متکی بر افزایش بافت ها ( بجای برداشتن و کم کردن بافت ها) است در جلوگیری از روند افت بینی استفاده شود.

 

بدین ترتیب که بافت هایی که از قسمت های اضافی و ناهنجار بینی برداشته می شوند، در محل مناسب در قسمت های دیگری از بینی مورد استفاده قرار می گیرند تا در درازمدت، حمایت اسکلتی بینی بطور مطلوب تری حفظ شود و بینی دچار فروافتادگی پس از گذشت زمان نشود. یک نمونه از کاربرد این روش ها، برداشتن قطعه ای باریک از غضروف تیغه بینی و جاگذاری آن به عنوان ستون و پایه حمایتی بینی در پایین ترین قسمت بینی است. 


رواج روش های راینوپلاستی تقویتی که متکی بر تقویت حمایت بافت های بینی است، نقطه عطفی درتکامل روشهای مدرن جراحی پلاستیک بینی است. بیشتر عوارض طولانی مدت تنفسی و زیبایی از کاهش بیش از حد بافت های بینی ویا دستکاری های بیش از اندازه روی بافت های بینی ناشی می شود. تغییر شکل و زیبا ساختن بینی از طریق افزایش بافت بجای کاهش، یک راه منطقی جلوگیری از این گونه عوارض است.


آیا در جراحی بینی حد و مرزی برای کوچک نمودن بینی وجود دارد؟

حد و مرز کوچک نمودن بینی در جراحی بینی:

بطور قطع این حد و مرز وجود دارد. نکات زیر مطلب را بهتر روشن می کند: 
نخست آن که زیبایی لزوما به معنای کوچکی نیست بلکه زیبایی بینی درگرو تناسب قسمت های مختلف بینی با هم و نیز تناسب کل بینی با قسمت های مختلف چهره است. هدف جراحی زیبایی بینی زیباتر به نظر رسیدن چهره است نه صرفا کوچک کردن بینی. چه بسیار بینی هایی که با وجود اندازه های بسیار کوچک نه تنها بر زیبایی چهره نیفزوده اند بلکه تناسب قبلی را هم از بین برده اند. 


دوم آن که نوع بافت های بینی فاکتور محدود کننده ای در جراحی بینی است. بینی های با پوست ضخیم و بافت غضروفی ناچیز بارزترین نمونه تاثیر بافت بینی بر نتیجه عمل است. این بینی ها تمایل دارند در مقابل تلاش جراح برای زیبایی مقاومت کنند و با ضخامت پوست ظرافت های بینی را کم کنند. این هنر، دانش و تجربه جراح است که باید در چنین تنگناهایی بر محدودیت های بافتی فائق آید.


سوم آن که کوچک شدن بینی تا حدی مطلوب است که عملکرد تنفسی بینی به مخاطره نیفتد. کاهش بیش از حد اندازه سوراخ های بینی وبرداشته شدن بیش از اندازه بافت های استخوانی، غضروفی و پوست، ممکن است سلامت فرد را بخاطر از دست دادن مسیر تنفسی بینی با مشکلات جدی مواجه سازد. جراح بینی با ارزیابی دقیق وضعیت داخل بینی پیش از جراحی، با پیش بینی بسیاری از احتمالات، می تواند ریسک عوارض تنفسی را به حداقل برساند.


آیا بر روی بینی که دچار مشکلات تنفسی از راه بینی است، می توان جراحی پلاستیک بینی انجام داد؟ 
مشکلات تنفسی روی بینی و عمل جراحی پلاستیک بینی:  در صورتی که پیش از جراحی، در حین عمل و پس از جراحی، تمامی شرایط لازم برای حفظ سلامت بینی از نظر تنفسی مورد توجه قرار گیرد، می توان حتی دراین حالات اقدام به جراحی بینی نمود. البته در این حالت جراح با مشکلات زیادی درعمل مواجه است که با تسلط خود بر مشکلات داخل بینی باید بتواند بر آنها فائق آید. 


این مشکلات چیستند و چگونه توسط جراح بینی رفع می شوند؟ 
یکی از مهمترین مشکلات داخل بینی که در جراحی های پلاستیک و زیبایی بینی فراروی جراحان بینی است، انحراف تیغه بینی است. در بسیاری از بیماران، انحراف بیرونی بینی با درجات مختلفی از انحراف تیغه داخلی بینی همراه است. در تعدادی از بیماران، بدون هیچ انحرافی درظاهر بینی، تیغه داخلی بینی دچار انحراف شدید است و این نوع از انحراف ها فقط با معاینه دقیق داخل بینی قابل تشخیص است. گاهی این بیماران از شنیدن این که در داخل بینی دارای تیغه بینی به شدت منحرف هستند، متعجب می شوند.

 

باید دانست که انحراف داخل و ظاهر بینی لزوما با هم موازی نیستند. به هر حال انحراف تیغه بینی در هر دو دسته یاد شده نیاز به اصلاح در حین جراحی دارد. در ابتدای جراحی، قبل از شروع اقدامات مربوط به زیبایی و تغییر شکل ظاهری بینی، لازم است جراح بینی تمام تلاش خود را مصروف رفع انحراف تیغه بینی و باز نمودن راه تنفس نماید و پس از اطمینان از برقراری راه طبیعی تنفس، به قسمت دوم عمل جراحی که اصلاح ساختار ظاهری بینی با ایجاد تناسب در قسمت های مختلف بینی و صورت است، پردازد. در صورتی که اصلاح تیغه داخلی بینی صورت نگیرد، پس از عمل، بیمار با مشکلات تنفسی از راه بینی مواجه خواهد شد.

 

جراحی زیبایی بینی,جراحی بینی,جراحی پلاستیک بینی

 جراحی بینی - جراحی زیبایی بینی

 

مشکل شایع دیگر داخل بینی، رشد بیش از حد شاخک های داخل بینی است. در هر فرد به طور طبیعی، در هر سمت بینی سه بر آمدگی استخوانی در داخل بینی وجود دارد که در فارسی شاخک و در اصطلاح پزشکی توربینیت بینی نامیده می شوند. هوای تنفسی در حین عبور از راه بینی، از لابلای این برآمدگی ها عبور کرده و اعمال مختلف بینی مانند تصفیه، مرطوب سازی و گرم کردن هوا بر روی آن انجام می شود. بنابر علل مختلف، ممکن است این شاخک های داخل بینی بیش از اندازه رشد کنند و موجب تنگ نمودن راه هوایی داخل بینی شوند.

 

در صورتی که رشد بیش از حد آنها با درمان های دارویی قابل معالجه نباشد و مشکلات تنفسی برای بیمار ایجاد نموده باشد، با روش های مختلف جراحی می توان از اندازه آنها کاست. در گذشته روش های جراحی شامل برداشتن تمام یا قسمت زیادی از این شاخک ها بوده است که این گونه اعمال جراحی با عوارض مختلفی همراه بوده است.

 

با پیشرفت های صورت گرفته در جراحی بینی، بدون برداشتن و یا دادن برش بر روی شاخک ها، کاهش حجم آنها با استفاده از روش های نوین امکان پذیر شده است. به عنوان مثال، با وارد کردن امواج رادیویی با فرکانس چند مگاهرتز به داخل شاخک ها، یا با وارد نمودن فیبرهای بسیار ظریف لیزری به داخل آنها، تغییرات بافتی در داخل بافت شاخک ها رخ می دهد که در درازمدت منجر به کوچک شدن آنها می شود. 

مشکل شایع سوم که موجب اشکال در تنفس قبل و بعد از جراحی بینی می شود، وجود پولیپ های بینی است. پولیپ های بینی بافت های اضافی متورم و برخاسته از داخل سینوس ها هستند که کم کم رشد کرده و از مجرای سینوس وارد فضای بینی شده و راه تنفسی را مسدود می کنند.

 

در صورتی که بیماری برای جراحی زیبایی بینی مراجعه نماید ومبتلا به پولیپ بینی باشد، در ابتدا باید درمان پولیپ بینی برای او صورت گیرد و بعد جراحی پلاستیک بینی انجام شود چرا که انجام جراحی پلاستیک بینی در بیمارانی که مشکل پولیپ های بینی در آنان رفع نشده است موجب تشدید بیماری در آنها می شود.

 

با توجه به منشا اصلی پولیپ های بینی که از سینوس های اطراف بینی است، و نیز با توجه به این که اغلب این بیماران از سینوزیت مزمن زمینه ای نیز رنج می برند، درمان ریشه ای پولیپ های بینی بدون درمان سینوزیت مزمن امکان پذیر نیست.

 

از این رو است که درمان سینوزیت مزمن در این بیماران هم زمان با درمان پولیپ ها، از طریق جراحی اندوسکوپیک سینوس انجام می شود. با توجه به ظرافت و حساسیت بسیار زیاد عمل جراحی اندوسکوپیک سینوس که از دشوارترین جراحی ها در بدن از لحاظ تکنیک عمل می باشد، بهتر است در این بیماران، جراحی پلاستیک بینی در مرحله دیگری پس از درمان و بهبودی وضعیت سینوس ها صورت گیرد.


نتیجه این که از سه علت شایع مشکلات تنفسی در بیماران داوطلب جراحی پلاستیک بینی، دو علت آن، یعنی انحراف تیغه بینی و رشد بیش از اندازه شاخک های بینی، هم زمان با جراحی پلاستیک بینی قابل اصلاح اند. اما علت سوم که شامل پولیپ های بینی و سینوزیت مزمن است، بهتر است در مرحله جداگانه ای، پیش از انجام جراحی پلاستیک بینی، تحت درمان مناسب قرار گیرد.

 

دکتر مسعود جعفری پور

فلوی فوق تخصص جراحی پلاستیک بینی وصورت از دانشگاه هاروارد آمریکا
متخصص گوش وحلق وبینی
www.drjafaripour.com
0311-6266851

مشاوره رایگان اینترنتی
شما میتوانید عکس ها و مدارک خود را از طریق اینترنت برای ما ارسال کنید. ما پس از بررسی عکسها و انجام انالیز کامپیوتری روی عکسها میتوانیم به شما بگوییم که عمل شما حدودا چند در صد موفقیت امیز خواهد بود و پس از عمل تقریبا به چه صورت در خواهد امد.

email: info@drjafaripour.com

دربعضی از افرادی که تحت جراحی پلاستیک بینی قرار گرفته اند، مشاهده می کنیم که نوک بینی از حالت طبیعی خارج شده و فرورفتگی های عمیقی بر روی آن ظاهر می شود ویا نوک بینی بیش ازحد بالا رفته است که ظاهری شبیه بینی خوکی پیدا می کند. علت ایجاد این پدیده چیست و چگونه باید از آن پیشگیری کرد و در صورت وقوع آیا درمان پذیر است؟

خارج شدن نوک بینی از حالت طبیعی بعد از عمل جراحی پلاستیک:  ظربف ترین قسمت بینی نوک آن است. نوک بینی ساختمان پیچیده ای مرکب از پوست، بافت همبندی و داربست غضروفی است. نسبت و میزان این بافت ها در افراد مختلف متفاوت است به گونه ای که در هر فرد با یک آناتومی مخصوص خود فرد در نوک بینی مواجه هستیم. این تفاوت ها، به همراه پیچیدگی های فرآیند های التیامی در بافت های نرم نوک بینی در گذر زمان، جراحی نوک بینی را به یکی از پر مجادله ترین مباحث جراحی پلاستیک بینی بدل ساخته است به طوری که نظرات و سلایق بسیار متفاوت جراحان در جراحی نوک بینی، بخش های مفصلی از کتاب های جراحی پلاستیک بینی را به خود اختصاص داده است.


دار بست غضروفی نوک بینی وظیفه حمایت و نگهداری پوست نوک بینی و باز بودن سوراخ های بینی را به عهده دارد. این داربست از یک جفت غضروف تشکیل شده است که به گونه ای مجاور هم واقع شده اند که در هر طرف اجازه ایجاد تونلی در زیر خود را می دهند. در جهت باریک کردن نوک بینی، قسمت هایی از غضروف نوک بینی برداشته می شو د تا حجم نوک بینی کاهش یابد. ممکن است کوچک نمودن نوک بینی با استفاده از نزدیک کردن غضروف سمت راست و چپ نوک بینی به کمک بخیه زدن دو غضروف به هم انجام شود.

 

در هر صورت درحین جراحی پلاستیک بینی باید دقت زیادی از جانب جراح اعمال شود تا حمایت ایجاد شده توسط این غضروف ها تضعیف نشود. برداشته شدن بیش از حد این غضروف ها در جراحی منجر به تورفتگی بیش از حد نوک بینی و ایجاد چاله های عمیق در دوطرف نوک بینی می شود.. اگر میزان برداشته شدن بافت از این هم بیشتر باشد، موجب افتادگی پره های بینی و بسته شدن سوراخ های بینی در هنگام دم می شود. از طرفی بر داشته شدن بیش ازاندازه این بافت ها موجب بالا رفتن بیش از حد نوک بینی و ایجاد نمای بینی خوکی شکل می شود.

 

بنابراین آنچه که در جراحی نوک بینی اهمیت دارد محافظه کاری کامل از جانب جراح و حفظ کامل حمایت غضروفی نوک بینی است. فرد داوطلب جراحی پلاستیک بینی باید با منطقی نمودن توقعات خود از میزان باریک شدن نوک بینی، دست جراح را در حفظ بیشتر غضروف های نوک بینی باز نگاهدارد.


در صورت وقوع چنین مشکلاتی، علاوه بر ظاهر نامتناسب بینی، تنفس از راه بینی نیز ممکن است دچار اختلال شود. بنابراین برخی از این افراد نیازمند اصلاح مشکلات ایجاد شده هستند. باید توجه داشت که اصلاح مشکلات بینی های عمل شده پیچیده تر از اعمال جراحی بار اول است زیرا در بسیاری از موارد برای جبران بافت های ازدست رفته باید پیوندهای غضروفی از مناطق دیگر تهیه شود. با انجام جراحی های ترمیمی معمولا به طور نسبی مشکلات ایجار شده قابل اصلاح اند.


آیا این مشکلات در بینی های گوشتی بیشتر است؟ 
جراحی پلاستیک بینی و معضل بینی های گوشتی: بینی های با پوست ضخیم و یا بافت چربی زیرپوستی زیاد معضلاتی را در جراحی نوک بینی ایجاد می کنند. ضخامت بیش از حد پوست مانع ظریف شدن نوک بینی می شود. ممکن است جراح با برداشتن بیش از حد غضروف ها سعی در جبران این نقیصه نماید ولی تجربیات درازمدت نشان داده است که برداشتن زیاد بافت های نوک بینی در این بینی ها احتمال عوارض نامطلوب را بیشتر می کند. بهتر است با تقویت حمایت داربست غضروفی بینی، شکل مناسب به نوک بینی داده شود.

 

بنابراین بسیاری از بینی های گوشتی در حقیقت به جای این که بافت زیاد داشته باشند، حمایت داربستی کم دارند و با افزودن این حمایت می توان تعادل بین بافت های نرم نوک بینی و داربست های حمایت کننده آن را فراهم کرد. دانش، تجربه و هنر جراح قادر است این تعادل و توازن ظریف را در جهت ایجاد نوک بینی طبیعی و با ثبات ایجاد نماید. 


در جراحی پلاستیک بینی، بالا بردن نوک بینی به چه عواملی بستگی دارد؟ 
بالا بردن نوک بینی در جراحی پلاستیک بینی: در بینی هایی که دچار افتادگی نوک بینی هستند، تصمیم گیری در مورد این که چه میزانی از بالا بردن نوک بینی به زیبایی چهره کمک می کند، باید بر اساس معیارهای زیبایی برای تناسب صورت باشد. اصل "یک سوم" یکی از معیارهای زیبایی است. یک سوم بالای صورت پیشانی است و یک سوم تحتانی از زیر بینی تا زیر چانه امتداد دارد. یک سوم میانی صورت فاصله بین ریشه بینی در بالا و قاعده بینی در پایین را در بر می گیرد. کوتاه نمودن طول بینی و بالا بردن نوک آن باید در حدی باشد که این نسبت ها را حفظ نماید.

 

در صورتی که بدون توجه به این نسبت ها اقدام به بالا بردن بیش از حد نوک بینی شود، اشکالات متعددی در تناسب صورت پدیدار خواهد شد که شامل بلندی لب بالا، کاهش نسبت بینی به طول صورت، و نمود بیش از حد بعضی از قسمت های صورت می شود. 


حفظ ظاهر بینی طبیعی از نکات مهم دیگری است که در میزان بالا بردن نوک بینی باید مورد توجه قرار گیرد. در جراحی پلاستیک بینی همیشه این اصل باید مورد توجه قرار گیرد که یک بینی متناسب با سایر قسمت های صورت به مراتب زیبایی بیشتری را برای فرد به ارمغان می آورد تا یک بینی کوچک و نامتناسب. از این رو است که امروزه بیشتر متقاضیان جراحی پلاستیک بینی خواهان تغییرات طبیعی در بینی هستند.

 

در بینی هایی که افتادگی کمی دارند، میزان بالا بردن باید اندک باشد تا تغییرات ایجاد شده کاملا طبیعی به نظر آید. اصطلاحاتی مانند بینی عروسکی یا بینی سرسره ای مقبولیت خود را سال ها است که از دست داده اند چرا که این بینی ها از بعضی از الگوهای دهه 1960 اقتباس شده اند و در جامعه امروزی نوعی بینی تصنعی تلقی می شوند.


وضعیت لب ها و رابطه بینی و لب بالا از نکات مهم دیگر در تصمیم گیری برای بالا بردن نوک بینی است. لب بالای کوتاه و یا بلند در تناسب نهایی بینی در صورت تاثیرگذارند. افتادگی بینی روی لب بالا نه تنها ظاهر مسن تری به فرد میدهد، بلکه در حالات شدید ممکن است بر روند عبور هوای تنفسی از راه بینی نیز موثر باشد. در این بینی ها چرخش نوک بینی به بالا باید با تقویت پایه اسکلتی بینی همراه باشد تا از افت درازمدت بینی جلوگیری شود. این امر با قرار دادن ستون غضروفی در پایه بینی انجام می شود. در این صورت ظاهر جوان تر بینی با طبیعی بودن آن منطبق می شود.


از آنجا که بالا بردن بیش از اندازه نوک بینی مستلزم برداشت بیش از حد بافت های بینی است، در بسیاری از موارد، این پدیده با عواقب نامطلوب تنفسی همراه است. در این بیماران، پره های بینی در هنگام دم بر روی هم می افتند و مانع تنفس راحت در حین خواب می شوند.


با توجه به نکات ذکر شده، پارامترهای متعددی بر میزان و نحوه بالا بردن نوک بینی تاثیر می گذارند که در هر فرد با توجه به ویژگی های اختصاصی وی ارزیابی شده و بر اساس این داده ها بهترین رویکرد انتخاب می شود.


بسیاری از موارد، متقاضیان مسن جراحی پلاستیک بینی خواهان تغییراتی در دیگر قسمت های صورت در جهت رسیدن به ظاهری جوان ترند. بیشترین تقاضا بعد از اصلاح بینی، رفع چروک های دور چشم است. این کار با برداشتن پوست اضافه در پلک بالا انجام می شود. گاهی این دو عمل همزمان با هم انجام می شود.

 

جراحی زیبایی بینی,جراحی بینی,جراحی پلاستیک بینی

 جراحی بینی - جراحی زیبایی بینی


اصطلاح بینی پینوکیویی چیست و اصلاح آن تا چه حد امکان پذیر است؟ 
 بعضی از بینی ها بیش از حد از صفحه صورت برآمده شده اند. گاهی برای این نوع از بینی ها اصطلاح بینی پینوکیویی به کار می رود. خصوصیت بارز این بینی ها افزایش اندازه بینی از جلو به عقب در مقایسه با اندازه بینی از بالا به پایین است. این بینی ها باید با احتیاط و دقت زیادی تحت جراحی قرار گیرند زیرا کاهش بلندی بینی منجر به افزایش پهنای قاعده بینی می شود و باید با تمهیداتی این افزایش قاعده را جبران کرد.

 

به طور کلی جراحی زیبایی در بینی هایی که نیمه پایینی آنها برآمده تر است مشکل تر از جراحی در بینی هایی است که پشت استخوانی بلند دارند. با رعایت محافظه کاری در برداشتن بافت های بینی می توان از نتایج مطلوب زیبایی و تنفس در این بینی ها نیز بهره برد، مشروط بر این که بیماران توقع متناسبی برای جمع شدن بینی داشته باشند. 


برداشته شدن بیش از حد غضروف های بینی در جراحی منجر به تورفتگی های بیش از حد در قسمت پایینی بینی و ایجاد چاله های عمیق در دوطرف نوک بینی می شود. این تورفتگی های ظاهری، در داخل بینی خود را به صورت برآمدگی هایی نشان می دهد که مانع از عبور جریان هوا از دریچه داخلی بینی می شود. اگر بیش از حد برداشته شدن غضروف های بینی در پایین ترین قسمت بینی باشد، موجب بسته شدن سوراخ های بینی در هنگام دم می شود. دراین حالت اشکال در دریچه خارجی بینی هم وجود دارد.


اختلال تنفسی ناشی از اختلال دریچه داخلی بینی از شایعترین عوارض تنفسی در بینی هایی است که بیش از حد کوچک شده اند.


بنابراین در روش های راینوپلاستی امروزه سعی بر این است که حتی الامکان ازبرداشتن بافت در ناحیه سوراخ های بینی احتراز شود. برگرداندن سوراخ های بینی به حالت قبل از عمل از مشکلترین اقدامات در راینوپلاستی و گاهی امکان ناپذیر است. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. هیچگاه از جراح خود درخواست نکنید که بینی را تابیشترین حد ممکن کوچک کند. داشتن بینی کمی بزرگتر ولی با تنفس بهتر بمراتب بر بینی بسیار کوچک و بدون عملکرد مناسب تنفسی ارجحیت دارد.


به طور کلی در عوارضی که ناشی از برداشتن بیش از حد بافت های بینی است، می بایست به صورتی مناسب این نقصان بافتی جبران شود. در این حالات ممکن است لازم شود که بافت هایی از قسمت های دیگر بینی و یا از قسمت های دیگر بدن برای جایگزینی مورد استفاده قرار گیرند. این بافت ها پیوند نامیده می شوند. پیوند هایی ارجحیت دارند که از خود هر فرد، در همان زمان برداشته شود و برای همان فرد مورد استفاده قرار گیرند.

 

به عنوان مثال در فردی که دچار بسته شدن دریچه داخلی بینی شده است می توان با افزودن پیوندهای غضروفی، تا حدی به باز شدن دریچه کمک نمود. در موارد تنگی خفیف تا متوسط دریچه داخلی بینی، این پیوندها از خود بینی قابل حصول است اما در موارد شدید ممکن است نیاز به برداشتن پیوند از غضروف دنده باشد.


در مورد کوچک شدن بیش از حد سوراخ های بینی موضوع قدری مشکلتر است. در مواردی که کمبود شدید پوست پره های بینی به علت بیش از حد برداشته شدن پره ها وجود داشته باشد، ممکن است لازم شود قسمتی از پوست گوش به عنوان پیوند مورد استفاده قرار گیرد.


مجددا تاکید می شود که اعمال جراحی برای اصلاح اشکالات پیش آمده در جریان اعمال جراحی قبلی به مراتب دشوارتر از اعمال جراحی بار اول است زیرا برداشتن بافت آسانتر از افزودن بافت آن هم در بینی است که یک بار بافت های آن برداشته شده است. 
 

جراحی زیبایی بینی,جراحی بینی,جراحی پلاستیک بینی

  جراحی بینی - جراحی زیبایی بینی

 

عمل جراحی پلاستیک بینی یک عمل جراحی اورژانس نیست، از طرفی مشکلترین جراحی پلاستیک در بدن جراحی پلاستیک بینی است چراکه با عضوی با عملکردهای حیاتی پیچیده سروکار داریم. بنابراین بیماران باید پس از بررسی های دقیق و تحقیق لازم و صرف وقت در مورد انتخاب جراح، احتمال پیش آمدن عوارض را به حداقل برسانند. 


تنفس از طریق بینی برای سلامتی ما حائز اهمیت فوق العاده ای است. بینی فقط مجرایی برای عبور هوای استنشاقی نیست بلکه بینی ضمن عبور هوای استنشاقی آن را کاملاً تمیز، گرم و مرطوب می نماید. بدیهی است انسداد بینی فرد را از این امتیازات محروم می سازد.


توجه به دو ویژگی یعنی اهمیت تنفس از طریق بینی و تأثیر شگرف ظاهر بینی بر روی چهرۀ فرد بیانگر این است که جراح بینی باید علاوه بر برخورداری از دانش لازمه از تجربۀ کافی نیز برخوردار باشد به نحوی که بتواند بین حفظ عملکرد بینی و رسیدن به بینی زیباتر تعادل برقرار کند. به عبارت دیگر جراح با تجربه قبل از اینکه هر تغییری را بر روی ظاهر بینی اعمال کند در نظر خواهد گرفت که این تغییر باعث مختل شدن عملکرد بینی و انسداد بینی نشود.


در گذشته ای نه چندان دور جراحی پلاستیک بینی محدود به کوچک کردن و جمع کردن بینی بود و بینی ای مورد قبول بود که کوچک وسر بالا و قوس دار و اصطلاحاً عروسکی باشد امّـــا امروزه علم جراحی پلاستیک بینی نیز دستخوش تحولی شگرف شده است به نحوی که « رینوپلاستی تقویتی » در حال از رده خارج کردن « رینوپلاستی سنتی » است.


در رینوپلاستی تقویتی عمل جراحی فقط محدود به کوچک کردن بینی نیست بلکه در این روش جراح ضمن اینکه قسمت هایی از بینی را برداشته و کوچک می کند ممکن است قسمت های دیگری را تقویت کند تا نتیجۀ نهایی دماغی باشد که در حالیکه زیبا شده امّـــا به عملکرد اصلی آن که همان تنفس است آسیبی وارد نشده باشد. روشن است که چنین دماغی دیگر خیلی کوچک و سربالا نیست ونمای بینی ای که به طور افراطی عمل شده را نخواهد داشت.


با رعایت موارد فوق احتمال پیدایش عارضه بدنبال عمل جراحی بینی بسیار کاهش خواهد یافت. البته جراح با معاینه بینی می تواند پیش بینی کند که اگر یک بینی خاص تحت عمل جراحی قرار گیرد ممکن است دچار یک عارضۀ خاص شود. در این صورت جراح باید این مطلب را با متقاضی عمل در میان گذاشته و تلاش نماید نامبرده را از انجام این عمل منصرف نماید.

به طور کلی عوارض جراحی زیبایی بینی را می توانیم به دو گروه تقسیم نمائیم:
1- آسیب دیدن عملکرد بینی یا انسداد تنفسی
2- تغییرات نامطلوب ظاهر بینی
چنانچه بعد از عمل حفرۀ داخل بینی تنگ شود و تنفس از بینی برای بیمار سخت شود انتظار می رود که بیمار از علائمی مثل تنفس دهانی،خشک شدن گلو به هنگام خواب، تنفس صدادار و کاهش حس بویایی رنج ببرد.

علل انسداد تنفسی متعاقب عمل جراحی بینی عبارتند از:
1- اصلاح نکردن انسدادهای مکانیکی در حین عمل جراحی. چنانچه از قبل از عمل بزرگی شاخک های بینی و یا انحراف تیغۀ بینی وجود داشته باشد جراح باید تلاش نماید این موانع به ظاهر مختصر را هم برطرف کند. با توجه به اینکه بینی با عمل جراحی معمولاً کوچک تر می شود چنانچه مانعی که از قبل وجود داشته و انسداد هم ایجاد نکرده را برطرف نکنیم وقتی بینی جمع تر شد این مانع به ظاهر بی اهمیت باعث انسداد مسیر تنفسی می شود.
 
2- تورم مخاط داخل بینی . چنانچه بدلیل سینوزیت مزمن و یا آلرژی شدید مخاط داخل بینی متورم باشد ممکن است باعث انسداد تنفسی شود.

3- چسبندگی های داخل بینی. اگر جراح داخل بینی را زیاد دستکاری نماید باعث زخمی شدن مخاط بینی می شود. اگر مخاط زخمی شده در مجاورت یکدیگر قرار گیرند به هنگام ترمیم به یکدیگر می چسبند و راه داخل بینی را تنگ می نمایند.

4- تنگ کردن بیش از حد سوراخهای بینی.

5- برداشتن بیش از اندازه از غضروف های نوک بینی. این امر منجر به تنگی مدخل بینی می شود.


تاکنون با علل انسداد بینی بعد از عمل جراحی آشنا شدیم امّــا اگر جراح بینی از تجربۀ کافی برخوردار نباشد علاوه بر مختل شدن عملکرد بینی این احتمال وجود دارد که ظاهر بینی فرم مطلوب و مورد نظر را پیدا نکند و به شکل نامطلوبی در آید.


این شکلهای نامطلوب و دلایل آن عبارتند از:
1- غیر قرینه بودن سوراخهای بینی
شکل و اندازۀ سوراخهای بینی تحت تأثیر قسمت های مجاورش می باشد. بطوریکه وضعیت غضروف های نوک بینی، قسمت جلویی و پایینی تیغۀ بینی، اتصال بینی به لب بالا ونحوه و میزان برداشتن از سوراخهای بینی همه و همه روی شکل سوراخ بینی تأثیرگذارند. اگر به سوراخها ی بینی فردی که عمل نکرده بنگریم معمولاً دو سوراخ بینی دقیقاً عین هم نیستند امّـــا فردی که عمل می کند بعد از عمل انتظار دارد که سوراخها کاملاً قرینه باشند. جراح در طی عمل باید تلاش نماید که میزان غیر قرینگی را برطرف کرده و تا آنجا که ممکن است آنرا اصلاح نماید.

2- کجی بینی
در مواردی که انحراف تیغۀ بینی شدید باشد معمولاً بر روی شکل ظاهری بینی هم تأثیر می گذارد و ظاهر بینی هم قرینه و صاف نیست. اصلاح کامل انحراف تیغۀ بینی از کجی ظاهری بعد از عمل جلوگیری می کند. اگر انحراف تیغۀ داخلی بینی قبل از عمل خفیف باشد و جراح آنرا در طی عمل زیبایی بینی اصلاح نکند این کجی به جا مانده علاوه بر آنکه ممکن است باعث انسداد بینی شود می تواند باعث کجی بعد از عمل بینی نیزشود.

3- غیر طبیعی بودن بینی
اگر جراح به میزان زیادی از بافت های بینی بردارد نتیجۀ آن دماغی است که قوس زیادی دارد و اصطلاحاً سرسره ای است، زاویه زیادی دارد و اصطلاحاً خوکی است و در نمای رخ هم خیلی باریک است. روشن است که این بینی دیگر نمای نرمال و طبیعی را نداشته و ظاهری مصنوعی به فرد می دهد که مطلوب نیست. بنابراین جراح باید محتاط باشد و از ایجاد تغییرات زیادی که به بینی نمایی غیر طبیعی می دهد بپرهیزد
 
4- منگنه ای شدن یا وجود فرو رفتگی هایی در دو طرف بینی
بروز این مشکل علاوه بر اینکه به ظاهر بینی نمای نامطلوبی می دهد باعث می شود قسمت فرو رفته مانعی در مسیر راه هوایی باشد و فرد دچار انسداد بینی شود. علت بروز این عارضه برداشتن بیش از حد از غضروف بینی است.

 

به طور طبیعی غضروفی که نوک بینی را تشکیل می دهد امتداد یافته و در لابه لای قسمتی از دیوارۀ خارجی سوراخ بینی قرار می گیرد. وجود این غضروف باعث می شود فشار منفی ای که به هنگام دم به قسمت های مختلف بینی وارد می شود نتواند پره های بینی را به داخل بکشد. در طی عمل جراحی معمولاً مقداری از این غضروف ها برداشته می شود تا نوک بینی جمع تر شود. اگر چنانچه بیش از مقدار لازم برداشته شود غضروف باقیمانده دیگر نمی تواند در مقابل فشار منفی هنگام دم مقاومت کند و به داخل کشیده می شود و سوراخ بینی تنگ شده و مسیر تنفسی با مشکل مواجه می شود.

5-کاهش حس بویایی
پایانه های اعصاب بویایی در سقف حفرۀ داخل بینی قرار گرفته اند. این ناحیه در طی عمل زیبایی بینی معمولاً دستکاری نمی شود بنابراین احتمال آسیب دیدن حس بویایی بعد از عمل جراحی وجود ندارد مگر در دو حالت:


حالت اول: اینکه فردی که تحت عمل جراحی قرار گرفته است از قبل مبتلا به پولیپ وسیع و منتشر بینی بوده است و همزمان با عمل زیبایی تحت عمل پولیپکتومی نیز قرار گرفته باشد. با توجه به اینکه ممکن است پولیپ ها در قسمت نزدیک به سقف حفره بینی قرار گرفته باشند برداشتن آنها و دستکاری آن قسمت ممکن است منجر به آسیب دیدن پایانه های بویایی شود. اگر فردی مبتلا به پولیپ وسیع بینی باشد بهتر است که ابتدا در یک عمل مجزا پولیپ ها برداشته شوند و سپس با فاصلۀ چند ماه بعد تحت عمل زیبایی بینی قرار گیرند.

حالت دوم: اگر به دلایلی که قبلاً ذکر کرده ام فردی در اثر عمل زیبایی بینی به درجاتی دچار انسداد بینی شود به همان میزان نیز دچار کاهش حس بویایی می شود زیرا برای اینکه بتوانیم بویی را حس کنیم باید مولکولهای فرّار آن ماده بتوانند از طریق بینی خود را به پایانه های اعصاب بویایی برسانند. چنانچه بینی مسدود باشد این مولکولها قادر نیستند وارد بینی شوند تا بتوانند اعصاب بویایی را تحریک کنند.

 

تشخیص و درمان مشکلات تنفسی بعد از جراحی زیبایی بینی
جراحی زیبایی بینی( رینوپلاستی) یکی از شایع ترین جراحی های پلاستیک و زیبایی است که در ایران انجام می شود . هر روزه هزاران نفر جهت این نوع جراحی ها به مطب ها و کلینیک های زیبایی و پلاستیک مراجعه می کنند. اگر جراحی زیبایی به درستی انجام شود معمولا مشکل تنفسی بعد از عمل نخواهد داشت .


اما اگر اصول حفظ تنفس در جراحی بینی رعایت نشود و تنفس بیمار فدای کوچک تر شدن ظاهر بینی گردد مشکلات تنفسی متعددی مثل سوت کشیدن بینی ، تنگی نفس موقع فعالیت، احساس خفگی موقع خواب ، خشکی گلو و فس فس کردن موقع خواب و حتی خرخر شبانه ایجاد می گردد. کسانی که قبل از عمل جراحی انحراف بینی و مشکل تنفسی داشته باشند و یا کسانی که مشکلات آلرژی شدید داشته باشند و یا کسانی که غضروفهای نازک و بینی بلندی دارند بیشتر در معرض مشکلات تنفسی می باشند.

تشخیص این حالت از چند روش امکان پذیر است :      
 1 - علائمی که در بالا به آن اشاره شد مثل سوت کشیدن، فس فس کردن، خرخر شبانه ، تنگی نفس موقع فعالیت و یا خشکی بینی

2- بسیاری از بیماران که بعد از عمل جراحی بینی مشکل تنفسی دارند عنوان می کنند که با کشیدن پوست کناره پره ی بینی به سمت خارج تنفسشان بهتر می گردد(مانورکاتل)
3- بعضی بیماران با بالا بردن نوک بینی تنفس بهتری پیدا می کنند.

4- تشخیص دقیق از لحاظ پزشکی انجام معاینه و مانور مودی فای کاتل در داخل مطب و با استفاده از نور مستقیم پیشانی و یک عدد سواب نازک و یا وسیله ای مثل قاشقک سرومن می باشد. در این معاینه قاشقک سرومن ابتدا در قسمت زیر لبه ی پره بینی و بعد در قسمت داخل در زیر غضروف بینی برده می شود وسپس به سمت خارج فشار داده می شود. در صورت بهتر شدن تنفس بیمار نشانگر مثبت بودن این معاینه می باشد و معنی آن تنگ شدن راه تنفسی داخل بینی است.

درمان :
1- در صورتی که بیمار آلرژی داشته باشد بهترین درمان استفاده از اسپری کورتن داخل بینی می باشد مثل اسپری رینوکورت و یا استفاده از قرص های ضد حساسیت مثل قرص های تل فست120 .

2- در صورت خشکی داخل بینی استفاده از دستگاه بخور سرد در اتاق خواب و پماد ویتامین A چشمی در داخل بینی و یا اسپری روغنی در بینی موثر می باشد.

3- درصورتی که مورد اول و دوم موثر واقع نشد و معاینه پزشک در مطب مثبت بودن تست مودی فای کاتل را نشان دهد ، بهترین درمان بعد از حدود 6 ماه الی 1 سال از جراحی بینی ، استفاده از غضروف های کمکی می باشد .این غضروفها یا از تیغه ی بینی بیمار و یا از گوش بیمار گرفته می شود. اگر غضروفها و جراحی کوچک باشد می توان اعمل جراحی بینی را با بی حسی موضعی در مطب انجام داد اما اگر نیاز باشد غضروف بزرگ گذاشته شود و یا در کنار تیغه ی بینی قرار داده شود( اسپریدرگرافت)، نیاز است در بیمارستان تحت بی هوشی انجام شود.لازم به ذکر است بر عکس تصورعامه مردم ،وجود انحراف بینی به تنهایی بعد از عمل باعث مشکل تنفسی نمی شود و معمولا علت اصلی در غضروفهای طرفی بینی می باشد.


مطالب پیشنهادی

اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت افراد

اقدامات اساسی در تخصیص منابع در نظام سلامت

عوارض شیرین کننده های بدون کالری چیست؟

ورزش چگونه در درمان و پیشگیری از سرطان سینه زنان کمک می کند؟

http://maktoobshop.com

عوارض جراحی زیبایی بینی

عوارض جراحی زیبایی بینی

 

صورت در معرض دید ترین قسمت بدن ماست و بینی در مرکز آن واقع شده و برجسته است لذا اشکالات ساختمانی بینی برای تمام افراد بوضوح قابل رویت است.

از طرف دیگر تنفس از طریق بینی برای سلامتی ما حائز اهمیت فوق العاده ای است. بینی فقط مجرایی برای عبور هوای استنشاقی نیست بلکه بینی ضمن عبور هوای استنشاقی آن را کاملاً تمیز، گرم و مرطوب می نماید. بدیهی است انسداد بینی فرد را از این امتیازات محروم می سازد.

توجه به دو ویژگی فوق الذکر یعنی اهمیت تنفس از طریق بینی و تأثیر شگرف ظاهر بینی بر روی چهرۀ فرد بیانگر این است که جراح بینی باید علاوه بر برخورداری از دانش لازمه از تجربۀ کافی نیز برخوردار باشد به نحوی که بتواند بین حفظ عملکرد بینی و رسیدن به بینی زیباتر تعادل برقرار کند. به عبارت دیگر جراح با تجربه قبل از اینکه هر تغییری را بر روی ظاهر بینی اعمال کند در نظر خواهد گرفت که این تغییر باعث مختل شدن عملکرد بینی و انسداد بینی نشود.

در گذشته ای نه چندان دور جراحی پلاستیک بینی محدود به کوچک کردن و جمع کردن بینی بود و بینی ای مورد قبول بود که کوچک وسر بالا و قوس دار و اصطلاحاً عروسکی باشد امّـــا امروزه علم جراحی پلاستیک بینی نیز دستخوش تحولی شگرف شده است به نحوی که « رینوپلاستی تقویتی » در حال از رده خارج کردن « رینوپلاستی سنتی » است.

در رینوپلاستی تقویتی عمل جراحی فقط محدود به کوچک کردن بینی نیست بلکه در این روش جراح ضمن اینکه قسمت هایی از بینی را برداشته و کوچک می کند ممکن است قسمت های دیگری را تقویت کند تا نتیجۀ نهایی دماغی باشد که در حالیکه زیبا شده امّـــا به عملکرد اصلی آن که همان تنفس است آسیبی وارد نشده باشد. روشن است که چنین دماغی دیگر خیلی کوچک و سربالا نیست ونمای بینی ای که به طور افراطی عمل شده را نخواهد داشت.

با رعایت موارد فوق احتمال پیدایش عارضه بدنبال عمل جراحی بینی بسیار کاهش خواهد یافت. البته جراح با معاینه بینی می تواند پیش بینی کند که اگر یک بینی خاص تحت عمل جراحی قرار گیرد ممکن است دچار یک عارضۀ خاص شود. در این صورت جراح باید این مطلب را با متقاضی عمل در میان گذاشته و تلاش نماید نامبرده را از انجام این عمل منصرف نماید.


به طور کلی عوارض جراحی زیبایی بینی را می توانیم به دو گروه تقسیم نمائیم:
1- آسیب دیدن عملکرد بینی یا انسداد تنفسی
2- تغییرات نامطلوب ظاهر بینی
چنانچه بعد از عمل حفرۀ داخل بینی تنگ شود و تنفس از بینی برای بیمار سخت شود انتظار می رود که بیمار از علائمی مثل تنفس دهانی،خشک شدن گلو به هنگام خواب، تنفس صدادار و کاهش حس بویایی رنج ببرد.


علل انسداد تنفسی متعاقب عمل جراحی بینی عبارتند از:


1-اصلاح نکردن انسدادهای مکانیکی در حین عمل جراحی. چنانچه از قبل از عمل بزرگی شاخک های بینی و یا انحراف تیغۀ بینی وجود داشته باشد جراح باید تلاش نماید این موانع به ظاهر مختصر را هم برطرف کند. با توجه به اینکه بینی با عمل جراحی معمولاً کوچک تر می شود چنانچه مانعی که از قبل وجود داشته و انسداد هم ایجاد نکرده را برطرف نکنیم وقتی بینی جمع تر شد این مانع به ظاهر بی اهمیت باعث انسداد مسیر تنفسی می شود.

 

2- تورم مخاط داخل بینی . چنانچه بدلیل سینوزیت مزمن و یا آلرژی شدید مخاط داخل بینی متورم باشد ممکن است باعث انسداد تنفسی شود.


3- چسبندگی های داخل بینی. اگر جراح داخل بینی را زیاد دستکاری نماید باعث زخمی شدن مخاط بینی می شود. اگر مخاط زخمی شده در مجاورت یکدیگر قرار گیرند به هنگام ترمیم به یکدیگر می چسبند و راه داخل بینی را تنگ می نمایند.


4- تنگ کردن بیش از حد سوراخهای بینی.


5- برداشتن بیش از اندازه از غضروف های نوک بینی. این امر منجر به تنگی مدخل بینی می شود.
تاکنون با علل انسداد بینی بعد از عمل جراحی آشنا شدیم امّــا اگر جراح بینی از تجربۀ کافی برخوردار نباشد علاوه بر مختل شدن عملکرد بینی این احتمال وجود دارد که ظاهر بینی فرم مطلوب و مورد نظر را پیدا نکند و به شکل نامطلوبی در آید.

این شکلهای نامطلوب و دلایل آن عبارتند از:

1- غیر قرینه بودن سوراخهای بینی
شکل و اندازۀ سوراخهای بینی تحت تأثیر قسمت های مجاورش می باشد. بطوریکه وضعیت غضروف های نوک بینی، قسمت جلویی و پایینی تیغۀ بینی، اتصال بینی به لب بالا ونحوه و میزان برداشتن از سوراخهای بینی همه و همه روی شکل سوراخ بینی تأثیرگذارند. اگر به سوراخها ی بینی فردی که عمل نکرده بنگریم معمولاً دو سوراخ بینی دقیقاً عین هم نیستند امّـــا فردی که عمل می کند بعد از عمل انتظار دارد که سوراخها کاملاً قرینه باشند. جراح در طی عمل باید تلاش نماید که میزان غیر قرینگی را برطرف کرده و تا آنجا که ممکن است آنرا اصلاح نماید.


2- کجی بینی
در مواردی که انحراف تیغۀ بینی شدید باشد معمولاً بر روی شکل ظاهری بینی هم تأثیر می گذارد و ظاهر بینی هم قرینه و صاف نیست. اصلاح کامل انحراف تیغۀ بینی از کجی ظاهری بعد از عمل جلوگیری می کند. اگر انحراف تیغۀ داخلی بینی قبل از عمل خفیف باشد و جراح آنرا در طی عمل زیبایی بینی اصلاح نکند این کجی به جا مانده علاوه بر آنکه ممکن است باعث انسداد بینی شود می تواند باعث کجی بعد از عمل بینی نیزشود.


3- غیر طبیعی بودن بینی
اگر جراح به میزان زیادی از بافت های بینی بردارد نتیجۀ آن دماغی است که قوس زیادی دارد و اصطلاحاً سرسره ای است، زاویه زیادی دارد و اصطلاحاً خوکی است و در نمای رخ هم خیلی باریک است. روشن است که این بینی دیگر نمای نرمال و طبیعی را نداشته و ظاهری مصنوعی به فرد می دهد که مطلوب نیست. بنابراین جراح باید محتاط باشد و از ایجاد تغییرات زیادی که به بینی نمایی غیر طبیعی می دهد بپرهیزد

 

4- منگنه ای شدن یا وجود فرو رفتگی هایی در دو طرف بینی
بروز این مشکل علاوه بر اینکه به ظاهر بینی نمای نامطلوبی می دهد باعث می شود قسمت فرو رفته مانعی در مسیر راه هوایی باشد و فرد دچار انسداد بینی شود. علت بروز این عارضه برداشتن بیش از حد از غضروف بینی است. به طور طبیعی غضروفی که نوک بینی را تشکیل می دهد امتداد یافته و در لابه لای قسمتی از دیوارۀ خارجی سوراخ بینی قرار می گیرد. وجود این غضروف باعث می شود فشار منفی ای که به هنگام دم به قسمت های مختلف بینی وارد می شود نتواند پره های بینی را به داخل بکشد. در طی عمل جراحی معمولاً مقداری از این غضروف ها برداشته می شود تا نوک بینی جمع تر شود. اگر چنانچه بیش از مقدار لازم برداشته شود غضروف باقیمانده دیگر نمی تواند در مقابل فشار منفی هنگام دم مقاومت کند و به داخل کشیده می شود و سوراخ بینی تنگ شده و مسیر تنفسی با مشکل مواجه می شود.


5-کاهش حس بویایی
پایانه های اعصاب بویایی در سقف حفرۀ داخل بینی قرار گرفته اند. این ناحیه در طی عمل زیبایی بینی معمولاً دستکاری نمی شود بنابراین احتمال آسیب دیدن حس بویایی بعد از عمل جراحی وجود ندارد مگر در دو حالت:
حالت اول: اینکه فردی که تحت عمل جراحی قرار گرفته است از قبل مبتلا به پولیپ وسیع و منتشر بینی بوده است و همزمان با عمل زیبایی تحت عمل پولیپکتومی نیز قرار گرفته باشد. با توجه به اینکه ممکن است پولیپ ها در قسمت نزدیک به سقف حفره بینی قرار گرفته باشند برداشتن آنها و دستکاری آن قسمت ممکن است منجر به آسیب دیدن پایانه های بویایی شود. اگر فردی مبتلا به پولیپ وسیع بینی باشد بهتر است که ابتدا در یک عمل مجزا پولیپ ها برداشته شوند و سپس با فاصلۀ چند ماه بعد تحت عمل زیبایی بینی قرار گیرن



حالت دوم: اگر به دلایلی که قبلاً ذکر کرده ام فردی در اثر عمل زیبایی بینی به درجاتی دچار انسداد بینی شود به همان میزان نیز دچار کاهش حس بویایی می شود زیرا برای اینکه بتوانیم بویی را حس کنیم باید مولکولهای فرّار آن ماده بتوانند از طریق بینی خود را به پایانه های اعصاب بویایی برسانند. چنانچه بینی مسدود باشد این مولکولها قادر نیستند وارد بینی شوند تا بتوانند اعصاب بویایی را تحریک کنند.

منبع:سلامت نیوز


مطالب پیشنهادی

اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت افراد

اقدامات اساسی در تخصیص منابع در نظام سلامت

عوارض شیرین کننده های بدون کالری چیست؟

ورزش چگونه در درمان و پیشگیری از سرطان سینه زنان کمک می کند؟

http://maktoobshop.com

 

جراحی پلاستیک (زیبائی) بینی

مراحل اقدام به عمل جراحی زیبائی بینی

ملاحظات لازم قبل از جراحی پلاستیک بینی

مراقبت های لازم بعداز جراحی زیبائی بینی

روش چسب زدن بینی

 

جراحی زیبائی و پلاستیک از پویا ترین رشته های پزشکی است و این بدان علت است که زیبائی و جوان بودن یکی از آرزوهای همه انسانها است.جراحی پلاستیک بینی یا جراحی زیبائی بینی که در اصطلاح پزشکی رینوپلاستی نامیده می شود که برای تغییر فرم بینی به زیبا شدن و خوش حالت و هم آهنگ کردن بینی با بقیه قسمت های صورت به کار می رود.
یکی از آرزوهای دیرینه بشر جوان ماندن و زیبا بودن است چون زیبا و خوش فرم بودن بینی به شخص اعتماد به نفس می دهد و زندگی را برایش شیرین تر می کند.

 

مراحل اقدام به عمل جراحی زیبائی بینی

در جلسه اول معمولا آشنائی بیمار و جراح بینی می باشد در ضمن بیمار که خواهان عمل بینی است خواسته ها ی خودرا مطرح می کند و جراح بینی بعد از معاینه ظاهر و داخل بینی از نظر وجود انحراف تیغه بینی و پولیپ و سابقه شکستگی بینی نظر خود را با توجه به خواسته های بیمار بیان می کند ممکن است برخی از خواسته های شما از نظر علم زیبا شناسی و پزشکی قابل انجام نباشد چون در عمل جراحی پلاستیک بینی جراح بینی با حفظ عملکرد طبیعی بینی به زیبا کردن بینی نگاه می کند و هرگز نه باید عملکرد طبیعی و فیزیولوژی بینی را فدای زیبائی ظاهری کرد و با این علم در عمل جراحی زیبائی بینی خوش حالت کردن و زیبا کردن بینی مطرح است نه کوچک کردن بی رویه بینی که با سایر قسمتهای صورت هم هم آهنگی نداشته باشد چون طراحی بینی در سه ابعاد طبق شکل زیرانجام می گیرد هر شخصی دارای شکل بینی خاص خود را دارد و طراحی بر اساس بینی موجود انجام می گیرد بیماران عزیز این موضوع را مد نظر داشته باشند و اصرار به کوچک کردن بیش از حد نداشته باشند و از جراح خود بینی خوش فرم وبی عیب و نقص به خواهند.چه بسا برخی از موارد به جای برداشتن نسج بنبی. نسوج پیوندی از جمله فاشیا یا غضروف یا استخوان در بینی جاسازی می شود تا زیبا دیده شود.

  

ممکن است جهت اطلاع خود سوالاتی در مورد نوع بیهوشی یا عمل چه مدتی طول می کشد و این عمل زیبائی بینی ازچه سنی می توان انجام داد بطور مختصر توضیح داده می شود چنانچه سوالاتی بیشتر داشته باشید مشاوره حضوری جواب داده خواهد 
رینوپلاستی از سن 15تا 70 سالگی انجام می شود.
رینوپلاستی با بیهوشی عمومی یا نیمه بیهوشی انجام می شود.
مدت زمان این عمل بین 1 تا 2 ساعت می باشد.
در جراحی پلاستیک بینی اگر انحراف تیغه بینی و پولیپ بینی هم وجود داشته باشد هم زمان انجام می شود.
جراحی زیبائی بینی ممکن است با سایر عمل زیبائی پلک یا برجسته کردن گونه ها یا جلو آوردن چانه همزمان انجام شود.
ممکن است داخل بنیی شما بعد از عمل تامپون گذاشته شود یا گذاشته نشود در صورت داشتن تامپون 1-2روز بعد خارج خواهد شد.
معمولا یک هفته بعد از عمل زیبائی بینی می توان سر کار حاضر شد.
برخی فرم از بینی ها را می شود کاملا بسته عمل کرد ولی برخی دیگر با برشهائی در زیر بینی داده می شود که بعد از عمل زیاد مشخص نخواهد بود.در عکسهای زیر برشها کاملا بیرون بینی بودند که در عکسهای بعد از عمل اصلا مشخص نیستند.

در عکسهای فوق محل برش ها در زیر و بغل های بینی بوده است که مشخص نیستند.
در صورت توافق با دوربین دیجیتال از بینی شما عکس گرفته می شود ودر کامپیوتر طراحی می شود و شما بینی جدید در چهره خود مشاهده می کنید چانچه نظری داشته باشید در طراحی اعمال می شود تا تغییرات را مشاهده کنید و طراحی نهائی در پرونده شما ذخیره می شود . و از شما عکس عکاسی و آزمایش خون درخواست می شود.
در جلسه دوم جواب آزمایش ملاحظه می شود و عکس از بیمار تحویل گرفته می شود و تعیین وقت عمل و برگه پذیرش داده می شود.

ابتدای صفحه

ملاحظات لازم قبل از جراحی پلاستیک بینی

1- چنانکه بیماری خاصی دارید با جراح خود در میان به گذارید.
2- در صورتی که از داروی خاصی استفاده می نمائید به جراح خود بگوئید.
3- شب قبل غذای سالم میل نمائید.
4- قبل از خواب استحمام نمائید .
5- در صورت اضطراب یک قرص آرامبخش ملایم میل نمائید.
6- سعی شود تعیین وقت شما با دوره پریود ماهانه یکی نباشد.
7- صبح ناشتا باشید.
8- آرایش صورت خود را پاک نمائید.
9- ریش و سبیل خود را کوتاه نمائید
10-از همراه آوردن زیور آلات خوداری نمائید
11- در صورت داشتن دندان مصنوعی یا پلاک دندان قبل از اتاق عمل آنها را درآورید.
12- از 10 روز قبل از عمل از مصرف آسپیرین .ویتامین یی و سیگار پرهیز نمائید . 13- در زمان تعیین شده در بیمارستان با مدارک لازم و یک نفر همراه حاضر شوید.

ابتدای صفحه

مراقبت های لازم بعداز جراحی زیبائی بینی

1- غذا=تا 6 ساعت بعد از عمل جراحی بینی چیزی از راه دهان داده نمی شود بعد از 6 ساعت در صورت نداشتن حالت تهوع مایعات از راه دهان شروع می شود و از روزبعد تا  سه روز غذای نرم و پوره جات مصرف نمائید از روز چهارم غذا عادی ولی سعی شود از خوردنی های خیلی سفت استفاده نشود.
2- بالافاصله پس از عمل بینی از کمپرس کیسه یخ روی نواحی پیشانی و گونه استفاده نمائید.
3- معمولا داخل بینی شما بسته است و نمی توانید از بینی نفس بکشید و تامپون بینی روز بعدخارج خواهد شد.
4- از فین کردن و دستکاری بینی خوداری نمائید.
5- روزی دو بار از پماد چشمی به داخل بینی و محل بخیه ها بمالید.
6-برای جلوگیری از خشکی داخل بینی از هوای مرطوب تنفس شود(گاز پزشکی در آب گرم مرطوب به کنید و جلوی بینی به گیرید)
7- داروی تجویز شده را طبق دستور مصرف نمائید.
8- در صورت کثیف شدن پانسمان زیر بینی آنرا تعویض نمائید.
9- تا سه روز بجای مسواک از دهان شویه سرم نمکی و بعدا از مسواک نرم استفاده نمائید.
10- تا دو هفته از خندیدن ? اخم کردن ? پوزخند زدن و صحبت طولانی وسیگار کشیدن اجتناب نمائید.
11- موقع خوابیدن زیر سر خود را بلند تر کرده و طاق باز بخوابید.
12- بمدت یک ماه از پوشیدن پیراهن یقه بسته اجتناب نمائید.
13- تا دو ماه از عینک طبی و آفتابی استفاده نکنید و بعد از سه روز از لنز چشمی استفاده نمائید. 
14- تا دو ماه از ورزش ? شنا و تماس با نور خورشید اجتناب نمائید.
15- زمان برداشتن قالب بینی حدود 10روز است از دستکاری و خیس کردن آن خوداری نمائید.
16- استحمام سر جدا انجام شود و صورت با پنبه مرطوب تمییز شود. 
17- روز دهم با قالب بینی استحمام می کنید قالب بینی زیر آب گرم شل می شود از روی بینی برداشته 
و بینی را کاملا با پنبه و آب گرم و صابون شستشوی داده و دور سوراخ بینی و محل بخبه ها را از ترشح و خون تمییز نمائید و سپس بینی را خشک کرده و چند تا چسب بزنید و به مطب جهت کنترول مراجعه نمائید.

ابتدای صفحه

روش چسب زدن بینی

در خاتمه تصویر های زیر روش چسب زدن بینی را به شما آموزش می دهد.

جدول خواب کودکان در شبانه روز


در ۱ تا ۴ هفتگی:

نوزادان معمولا ۱۵ تا ۱۸ ساعت در روز می‌خوابند، اما فقط در یک دوره کوتاه ۲ تا ۴ هفته‌ای. نوزادان نارس بیشتر می‌خوابند و نوزادانی که قولنج می‌کنند کمتر. از آنجا که نوازادان هنوز ساعت بیولوژیکی داخلی ندارند، الگوهای خوابشان با چرخه روز و شب هماهنگ نیست. در حقیقت آن ها اصلا از الگوی خواب خاصی پیروی نمی‌کنند.

ا تا ۴ماهگی :

در سن ۶ هفتگی نوزاد شروع به هماهنگ کردن ساعت بیولوژیک بدن خود می‌کند و شما پیدایش الگوهای منظم خواب را در او خواهید دید. در این زمان، کودک چند بار در شبانه روز و هر بار بین ۴ تا ۶ ساعت می خوابد و کم کم سردرگمی ‌بین روز و شب پایان می پذیرد.

۴ تا ۱۲ ماهگی:

در حالی که میزان خواب بهینه در این سن ۱۵ ساعت در شبانه روز است، بیشتر نوزادان تا ۱۱ ماهگی فقط در حدود ۱۲ ساعت در روز می‌خوابند. ایجاد یک الگوی خواب مناسب برای کودک، در این زمان، باید از هدف های اصلی پدر و مادرها باشد. هر قدر که نوزاد بزرگ‌تر می‌شود اجتماعی ‌تر خواهد شد و الگوی خوابش نیز به بزرگسالان شبیه تر می‌شود.

نوزادان معمولا در طول روز ۳ بار چرت می‌زنند که این تعداد در ۶ ماهگی به ۲ بار در روز کاهش مییابد. در این سن یا کمی زودتر، کودک می‌تواند تمام طول شب را بخوابد. ایجاد الگوی زمانی مناسب برای چرت زدن کودک را باید به زمانی که ساعت بیولوژیکی او کامل شده موکول کنید .چرت صبحگاهی کودک معمولا در ساعت ۹ صبح است و یک ساعت طول می‌کشد. چرت بعدازظهر او بین ساعت ۱۲ تا ۲ است و یک تا دو ساعت طول می‌کشد و آخرین چرت او بین ساعت ۳ تا ۵ بعدازظهر است.

۱ تا ۳ سالگی:

در سن یک سالگی و بین ۱۸ تا ۲۱ ماهگی کودک دیگر صبح‌ها چرت نمی‌زند و فقط یک بار در طول روز می خوابد. کودکان نو پا به ۱۴ساعت خواب در شبانه ‌روز نیاز دارند، اما معمولا فقط نزدیک به۱۰ساعت می‌خوابند.

بیشتر کودکان هنوز در ۲۱ تا ۳۶ ماهگی به خواب نیمروز نیاز دارند که مدت آن بین ۱ تا ۳/۵ ساعت تغییر می کند. آن ها معمولاْ بین ساعت ۷ تا ۹ شب به تخت می‌روند و بین ساعت ۶ تا ۸ صبح بیدار می‌شوند.

۳ تا ۶ سالگی:

کودکان در این سن هم، بین ساعت ۷ تا ۹ شب به تخت می‌روند و بین ساعت ۶ تا ۸ صبح بیدار می‌شوند. در ۳ سالگی هنوز بیشتر کودکان در نیمروز استراحت می کنند. در حالی که در ۵ سالگی کمتر این کار را انجام می‌دهند و خواب نیمروزی کوتاه تر می‌شود. معمولا کودک بعد از ۳ سالگی نباید هنوز دچار بی‌نظمی ‌در خواب باشد.

۷ تا ۱۲ سالگی:

در این سن با افزایش روابط اجتماعی، مدرسه و فعالیت های خانوادگی، ساعت خواب شبانه کودک دیرتر می‌شود، اما هنوز هم برخی کودکان در این سن ساعت ۹ شب می‌خوابند. اما بیشتر آن ها بین ساعت ۷:۳۰ تا ۱۰ شب به رختخواب می روند. اگر چه کودکان در این سن به ۹ تا ۱۲ ساعت خواب شبانه روز نیاز دارند، میانگین خواب آن ها فقط ۹ ساعت است.

۱۲ تا ۱۸ سالگی:

خواب مناسب به همان اندازه دوران کودکی برای سلامتی نوجوانان هم لازم است. کارشناسان دریافته‌اند که ممکن است نوجوانان بیشتر از زمان کودکی شان بخوابند. اگر چه فشارهای اجتماعی در این سن مانع از خوب خوابیدن نوجوانان می‌شود، بدن آن ها به ۶ تا ۸ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد.


مطالب پیشنهادی:

راهکارهای قانونی و فرهنگی در مدیریت مصرف انرژی در سازمانها و مراکز پزشکی

اصلاح ساختار نظام جامع مدیریتی اقتصادی بیمارستان

سلامت روان کودکان در بلایا طبیعی

وظایف دولت در بهبود شاخصهای سلامتی و نابرابری های اجتماعی چیست؟

http://maktoobshop.com

خاگینه رولتی مغز دار

مواد لازم:

تخم مرغ : 2 عدد

ماست : 3 قاشق غذاخوری

آرد : 3 قاشق غذاخوری

بکینگ پودر : 1.4 قاشق چایخوری

وانیل : کمی

مواد برای شیره

شکر : یک فنجان (فنجونی که تو عکس می بینید)

آب : نصف فنجان

گلاب غلیظ : 1.4 فنجان

زعفران آبکرده : یک قاشق غذاخوری

مواد داخل خاگینه

گردو : 5 عدد

پودر گل محمدی : 1 قاشق مرباخوری

پودر دارچین : نصف قاشق مربا خوری

پودر هل سبز 1.4 قاشق مرباخوری

طرز تهیه:

اول شیره رو درست میکنیم، شکر رو توی قابلمه بریزید.

آب رو بریزید و بگذارید روی حرارت و هم بزنید تا شکر توی آب حل بشه، چند جوشه بزنه کافیه، حرارت رو خاموش میکنیم،نمیخواهیم شیره غلیظ بشه.

گلاب رو بریزید.

زعفران رو بریزید.

اگه عجله ندارید بگذارید توی یخجال تا خنک بشه و گرنه بگذارید داخل فریزر، چون میخواهیم شیره موقع ریختن روی قیقاناخ خنک باشه.

تخم مرغها و وانیل رو با چنگال کمی میزنیم تا از لختگی در بیاد.

ماست رو اضافه کنید. ماست بهتره تقریبا سفت باشه، چون اگه رقیق باشه بیشتر آرد میبره و در نتیجه خاگینه سفت میشه.من از ماست خامه ای استفاده کردم، مهم نیست از ماست خامه ای استفاده کنید فقط ماست باید شیرین باشه.

سه تا قاشق ماست ریختم البته قاشق آخری کمی شل بود.

هم بزنید تا یکدست بشه.

سه تا قاشق آرد بریزید.

بگینک پودر رو هم بریزید.

غلظت مایه باید به این شکل باشه. مثل فرنی گرم. اگه دیدید با سه قاشق به این شکل در نیومد کمی هم آرد بریزید.

تابه گرد نچسب 25 سانت رو چرب کنید. از تابه کوچکتر استفاده نکنید چون قیقاناخ ضخیم میشه و رولتش جالب نمیشه.

تابه گرم که شد دقت کنید داغ نشه فقط گرم باشه کافیه مایه رو یکنواخت توی تابه بریزید و در تابه رو بگذارید تا بسته بشه، کمی طلایی بشه کافیه.

برگردونید طرف دیگش هم طلایی بشه

اگه وسطش بالا اومد با چنگال سوراخ کنید تا هوای زیرش خارج بشه تا یکنواخت سرخ بشه.

حرارت رو خاموش کنید و در تابه رو بگذارید و کمی(حدودا یک ربع) استراحت بدید تا رولت نرم و انعطاف پذیر بشه تا موقع رول کردن نشکنه.

مواد داخل رو آماده میکنیم.

گردو رو توی زیپ لاک یا نایلون ضخیم بریزید و بکوبید تا خرد بشه، نمی خواهیم خیلی نرم بشه و باید گردوها دندان گیر باشن.

پودر گل سرخ،پودر دارچین و پودر هل سبز رو با هم مخلوط کنید، اگه از پودر هل سفید استفاده می کنید از مقدار بیشتر استفاده کنید چون عطرش کمتره.

مخلوط ادویه ها رو روش پخش کنید و گردو رو هم یک ردیف وسطش بریزید.

از یک طرف رول کنید.موازی با گردوها رول کنید.

و با خلال دندان محکم کنید.

شیره خنک رو روی قیقاناخ بریزید. در مورد قیقاناخ حتما باید شیره یا کرپ خنک و یکی گرم باشه، اگه هر دو گرم باشه شفته میشه و اگه سرد باشن شیره جذب قیقاناخ نمیشه.

اگه عجله ندارید و میخواهید چند ساعت بعدخاگینه رو مصرف کنید نیازی به حرارت دادن نیست، شیره رو رویخاگینه بریزید و تو این مدت چند بار از شیره روی قیقاناخ بریزید تا کم کم شیره جذب بشه و برگردونید تا طرف دیگش هم شیره رو جذب کنه. با این روش کیفیت خاگینه عالی میشه.

اما روشی که در مواقع اضطراری!(مواقعی که عجله دارید) میتونید استفاده کنید. شیره رو روی قیقاناخ بریزید و حرارت رو روشن کنید، حرارت باید کم باشه، بالا سرش وایسید و قاشق قاشق از شیره روی قیقاناخ بریزید.

از شیره با قاشق داخل خاگینه هم بریزید.

بعد از چند دقیقه برگردونید تا طرف دیگش هم شیره رو بخودش بکشه.

توی ظرف سرو بگذارید و برش بزنید و از شیره بریزید و روش رو با خلال پسته، بادوم و گردو تزیین کنید.

توصیه میکنم حتما امتحان کنید، واسه صبحانه یا دسر خیلی عالیه.

هم سرد و هم گرم میشه سرو کرد.

میتونید به جای شیره شکر از شیره انگور یا همون دوشاب استفاده کنید.

 مطالب پیشنهادی:

راهکارهای قانونی و فرهنگی در مدیریت مصرف انرژی در سازمانها و مراکز پزشکی

اصلاح ساختار نظام جامع مدیریتی اقتصادی بیمارستان

سلامت روان کودکان در بلایا طبیعی

وظایف دولت در بهبود شاخصهای سلامتی و نابرابری های اجتماعی چیست؟

http://maktoobshop.com

طرز سبز کردن عدس و مراحل رشد آن.



1. حدوداً ۱۵-۱۸ روز قبل از عید داخل کاسه مقداری عدس ریخته و با آب پر می‌کنیم و میگذاریم چند روز در دمای اتاق بماند.

2. عدس معمولان آب رو به خود جذب می‌کند. گاهی‌ چک می‌کنیم و اگر آب عدس کشیده شده بود باز هم به آن آب اضافه می‌کنیم و میگذارم تا عدس‌ها جوانه بزنن.

3. بهتر هست که آب عدس را هر روز عوض کنیم چون ترشیده و کف می‌کند.

4. بعد از آن که عدس‌هایتان کمی‌ جوانه زدند آنها را آبکش کرده و در ظرفهای مورد نظر ریخته و

5. روی آنها را با دستمال حوله ی پوشانده و روی آن‌ها آب بپاشین و کنار پنجره جای که نه سرد و نه زیاد گرم هست میگذاریم تا رشد کنند.

6. هر روز باید عدس‌ها را خیس کرده و آب اضافه آنها را بیرون ریخت. و حتما دستمال رویی را مرطوب نگهدارین.

7. هیچوقت عدس‌هایتان را به صورت لایه نازک در ظرفتان نریزین. بهتر هست که کمی‌ به صورت گنبدی شکل در بییارین. همانطور که در عکس‌ها می‌بینید.

8. بعد از آن که جوانه ها مقداری رشد کردند و کمی‌ سبز شدن میتونین دستمال روی آن هارا برداشته و به آب دادن عدس‌ها ادامه دهین و مطمئن باشین که نور طبیعی بهشون بخوره

9. و حتما ظرفتان را گاهی‌ بچرخانین تا سبزه‌ها به صورت کج به طرف نور رشد نکنند.

به همین روش میتونین گندم سبز کنین. فقط باید گندمتان از نوع مخصوص برای سبز کردن باشد.

مطالب پیشنهادی:

راهکارهای قانونی و فرهنگی در مدیریت مصرف انرژی در سازمانها و مراکز پزشکی

اصلاح ساختار نظام جامع مدیریتی اقتصادی بیمارستان

سلامت روان کودکان در بلایا طبیعی

وظایف دولت در بهبود شاخصهای سلامتی و نابرابری های اجتماعی چیست؟

http://maktoobshop.com

توصیه های لاغری


 

1-ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﯾﮏ ﺷﺐ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﯾﮏ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﻣﺎﺳﺖ ﻭ ﮐﺪﻭﯼ ﺭﻧﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﺨﻮﺭﯾﺪ . ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﻫﺶ ﭼﺮﺑﯽ ﻫﺎﯼ ﺷﮑﻢ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺷﮑﻢ ﻋﺎﻟﯿﻪ . ﻣﯿﺘﻮﻧﯿﺪ ﺑﻬﺶ ﻧﻌﻨﺎ ﯾﺎ ﺷﻮﯾﺪ ﻫﻢ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﻨﯿﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻓﻊ ﺳﺮﺩﯼ . ﻃﻌﻤﺶ ﻫﻢ ﻣﺜﻠﻪ ﻣﺎﺳﺖ ﻭ ﺧﯿﺎﺭﻩ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﻧﺒﺎﺷﯿﻦ .


.2 ﺭﻭﺯﯼ ﺩﻭ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﭼﺎﯼ ﺳﺒﺰ ﺑﺨﻮﺭﯾﺪ . ﻣﯿﺘﻮﻧﯿﺪ ﯾﮏ ﺗﯿﮑﻪ ﭼﻮﺏ ﺩﺍﺭﭼﯿﻦ ﻫﻢ ﺑﻨﺪﺍﺯﯾﻦ ﺗﻮﯼ ﻟﯿﻮﺍﻧﺘﻮﻥ .ﺳﻮﺧﺖ ﻭ ﺳﺎﺯ ﺑﺪﻥ ﺭﻭ ﺑﺎﻻ
ﻣﯿﺒﺮﻩ .


.3 ﺻﺒﺢ ﺩﺭ ﻭﻋﺪﻩ ﺻﺒﺤﺎﻧﻪ ﯾﮏ ﺗﮑﻪ ﺷﮑﻼﺕ ﺗﻠﺦ ﺑﺎﻻﯼ %65 ﺑﺨﻮﺭﯾﺪ .ﺑﺎﻋﺚ ﭼﺮﺑﯽ ﺳﻮﺯﯼ ﻣﯿﺸﻪ .


.4 ﻧﯿﻢ ﺳﺎﻋﺖ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻧﺎﻫﺎﺭ ﯾﮏ ﻋﺪﺩ ﺳﯿﺐ ﺑﺎ ﺩﻭ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺁﺏ ﺑﺨﻮﺭﯾﺪ .ﺍﺷﺘﻬﺎﺗﻮﻥ ﮐﻢ ﻣﯿﺸﻪ .


.5 ﺷﺐ ﻫﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﯾﮏ ﻗﺎﺷﻖ ﻋﺴﻞ ﺑﺨﻮﺭﯾﺪ . ﭼﺮﺑﯽ ﺳﻮﺯﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯿﺪﻩ .


.6 ﺭﻭﺯﯼ ﺩﻭ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺷﯿﺮ ﯾﺎ ﻣﺎﺳﺖ ﮐﻢ ﭼﺮﺏ ﺑﺨﻮﺭﯾﺪ . ﻟﺒﻨﯿﺎﺕ ﮐﻢ ﭼﺮﺏ ﺑﺎﻋﺚ ﻻﻏﺮﯼ ﻣﯿﺸﻪ .


.7 ﺻﺒﺢ ﺯﻭﺩ ﯾﮏ ﻗﺎﺷﻖ ﭼﺎﯾﺨﻮﺭﯼ ﺩﺍﺭﭼﯿﻦ ﺭﻭ ﺑﺎ ﯾﮏ ﻗﺎﺷﻖ ﻣﺮﺑﺎﺧﻮﺭﯼ ﻋﺴﻞ ﺩﺭ ﯾﮏ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺁﺏ ﮔﺮﻡ ﻗﺎﻃﯽ ﮐﻨﯽ ﻭ ﺑﺨﻮﺭﯾﺪ .


.8 ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺭﻭﺯ ﻣﯿﻮﻩ ﺟﺎﺕ ﻭ ﺳﺒﺰﯾﺠﺎﺕ ﺭﻭ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﮑﻨﯿﺪ .


.9 ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﯼ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺭﻭ ﺯﯾﺎﺩ ﻭ ﺣﺠﻤﺸﻮﻧﻮ ﮐﻢ ﮐﻨﯿﺪ .


.10ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﻏﺬﺍﺗﻮﻥ ﺭﻭ ﺑﺎ ﭼﻨﮕﺎﻝ ﯾﺎ ﻗﺎﺷﻖ ﻣﺮﺑﺎ ﺧﻮﺭﯼ ﻣﯿﻞ ﮐﻨﯿﺪ ﻭ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺧﯿﻠﯽ ﺑﺠﻮﯾﺪ ﻭﺁﺭﻭﻡ ﺁﺭﻭﻡ ﺑﺨﻮﺭﯾﺪ .ﻭﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﺯ ﺑﺸﻘﺎﺏ ﮐﻮﭼﮏ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ .


مطالب پیشنهادی:

راهکارهای قانونی و فرهنگی در مدیریت مصرف انرژی در سازمانها و مراکز پزشکی

اصلاح ساختار نظام جامع مدیریتی اقتصادی بیمارستان

سلامت روان کودکان در بلایا طبیعی

وظایف دولت در بهبود شاخصهای سلامتی و نابرابری های اجتماعی چیست؟

http://maktoobshop.com

وقتی کودک لجبازی می‌کند



مامان سارا از او می‌خواهد لباس صورتی‌اش را بپوشد تا به خانه مادربزرگ بروند اما سارا که تازه راه و رسم لجبازی را یاد گرفته در برابر خواسته مادر مقاومت می‌کند و لباس خوابش را از تنش بیرون نمی‌آورد. تلاش‌های مادر با فرار او و بدقلقی‌هایش بی‌نتیجه می‌ماند. مادر سارا چه باید بکند؟ با زور و دعوا او را مجبور به پوشیدن لباس ‌مهمانی کند یا اینکه به خواسته‌اش تن دهد و با لباس خواب او را همراه خود ببرد؟

اینها را بگویید: باید درباره قوانین با او واضح حرف بزنید. کنارش بنشینید به چشم‌هایش نگاه کنید و نامش را به زبان بیاورید. بعد درخواست خود را به‌طور واضح و روشن بیان کنید؛ مثلا «سارا جان وقت خوابه برو لباس خوابتو بپوش.» اگر همچنان مقاومت کرد و نخواست کاری که شما گفته‌اید انجام دهد، باید از استراتژی محرومیت استفاده کنید. یعنی اگر بهانه تلویزیون، بازی و. . . را برای نخوابیدن می‌آورد، او را از این کارها محروم کنید. تلویزیون را خاموش کنید، اسباب‌بازی‌هایش را جمع کنید و. . . البته اگر بخواهید فرزندتان کاری را انجام ندهد باید قبلا یک بار این موضوع را به او گفته باشید.

اینها را نگویید: اگر می‌خواهید کودک از انجام کار خاصی خودداری کند نباید مدام آن را برایش تکرار کنید، یعنی یک‌بار توضیح دهید و دیگر ادامه ندهید. این کار او را در موقعیت لجبازی بیشتر قرار می‌دهد.

در صورت شما چه باید ببینید؟ نباید یک روز در برابر لجبازی بی‌تفاوت باشید و روز دیگر از او بخواهید طبق میل و خواسته شما عمل کند. او باید در صورت شما اقتدار و البته آرامش را ببیند.


مطالب پیشنهادی:

راهکارهای قانونی و فرهنگی در مدیریت مصرف انرژی در سازمانها و مراکز پزشکی

اصلاح ساختار نظام جامع مدیریتی اقتصادی بیمارستان

سلامت روان کودکان در بلایا طبیعی

وظایف دولت در بهبود شاخصهای سلامتی و نابرابری های اجتماعی چیست؟

http://maktoobshop.com


آسیب های روانی زنان


گفتنی است که بیماری‌های روانی یا هنجار‌های شخصیتی از نظر شدت و ضعف به دو دسته نروزها و پسیکوزها تقسیم می‌شوند که نروز عبارت است از یک اختلال روانی که عملکردهای اصلی شخصیت را در بر نمی‌گیرد و فرد نسبت به آن اختلال آگاهی دارد که اضطراب، وسواس، هیستری و ترس‌های مرضی از انواع رایج و شناخته شده نروزها هستند. در یک نگاه کلی افسردگی، اضطراب و وسواس از انواع بسیار مهم اختلال‌های روانی هستند که به علت غلبه بروز حالات افسردگی در زنان، افسردگی را به عنوان آسیب‌های روانی می‌شناسیم.



اما تفاوت نروز و پسیکوز بر درجه آگاهی شخص از حالات خود مبتنی است. در این نوع اختلال روانی ارتباط بیمار با واقعیت قطع می‌شود و با انسان‌های دیگر نیز نمی‌تواند ارتباط مناسب داشته باشد و به علت شدت این بیماری و ناسازگاری اجتماعی بیمار باید بستری شود زیرا آنها برای خود دنیایی می‌سازند که در آن قدرت مطلق دارند. پسیکوزهای مهم از نظر روانشناسان عبارتند از: اسکیزوفرنی (خود فراموشی) که به از خودبیگانگی بیمار تعبیر می‌شود و عملاً نمی‌توان با این بیمار ارتباط برقرار کرد همچنین مانیک _ دپرسیون که از بیماری‌های ادواری به شمار می‌آید. در دوره مانیک بیمار کاملاً سرخوش، سرحال و برانگیخته است و به طور دائم شوخی می‌کند و در دوره دپرسیون کاملاً افسرده، بی‌حال، بی‌علاقه به همه چیز و در خود فرو رفته است.


مطالب پیشنهادی:

راهکارهای قانونی و فرهنگی در مدیریت مصرف انرژی در سازمانها و مراکز پزشکی

اصلاح ساختار نظام جامع مدیریتی اقتصادی بیمارستان

سلامت روان کودکان در بلایا طبیعی

وظایف دولت در بهبود شاخصهای سلامتی و نابرابری های اجتماعی چیست؟

http://maktoobshop.com


اعتیاد به رایانه و خشونت جوانان



اما در جامعه کنونی به دلیل نبود فرهنگ لازم، عوارض ناشی از استفاده بازی های رایانه ای و اینترنت تخریبی است و والدین باید در انتخاب نوع بازی های رایانه ای و همچنین فعالیت های اینترنتی فرزندان کنترل لازم را داشته باشند وهمان طور که می دانید بازی های آموزشی و خلاق کمتر تولید و وارد کشور می شود و این در حالی است که بیشتر بازی های پرخاشگرانه وارد بازار کشور می شود.


کودکان و نوجوانانی که در مدت زمان های طولانی مشغول بازی های پرخاشگرانه می شوند پس از مدت زمانی دچار نارحتی های روحی و عصبی شده و سعی می کنند اعمالی شبیه رفتارهای مشاهده شده در بازی های رایانه ای داشته باشند.

اغلب بازی های رایانه ای موجود خشونت آمیز است و استفاده بیش از حد آن باعث بروز رفتارهای خشن در قشر جوان می شود، بنابراین والدین باید تا حد امکان از استفاده بیش از حد فرزندان خود از این بازی ها ممانعت کنند.


گرچه استفاده بیش از حد از بازی های رایانه ای بخصوص بازی های خشونت آمیز برای کودکان و نوجوانان مخرب است اما برخی بازی ها منجر به رشد خلاقیت فکری کودکان نیز می شود و استفاده آنان برای کودکان و نوجوانان بلامانع است.

دارو و مواد مخدر: چه چیزی را بایستی بدانید؟


● مقدار مواد:

مطابق با تحقیقات دارویی و پزشکی، هزاران دارو وجود دارد که به افراد کمک می‌کنئد. آنتی بیوتیکها و واکسنها انقلابی را در معالجة امراض ایجاد کرده است. علم طب برای کاهش فشار خون، درمان دیابتها و کاهش مشکلات بدن در پذیرش اندام جدید وجود دارد. علم پزشکی می‌تواند از بیماریها جلوگیری، کند و یا معالجه کند و کمک می‌کند تا زندگی سالم و خوشی داشته باشیم. ولی تعداد زیادی داروهای مضر و غیرمجاز وجود دارد که مردم آنها را برای احساس خوبی، لذت یا داشتن اوقات خوب مصرف می‌کنند.

داروها چگونه کار می‌کنند؟ داروها مواد شیمیایی هستند که روش کار بدن را تغییر می‌دهند. زمانیکه آنها را در بدنتان وارد می‌کنید (اغلب از طریق بلعیدن، استنشاق و یا تزریق) داروها از طریق خون به اجزاء بدن منتقل می‌شوند مثل مغز. در مغز داروها ممکن است حس شما را تحریک و یا آن را کند، حسهای شمار را تغییر و گاهی اوقات درد فیزیکی را کاهش دهد. یک دارو ممکن است مضر و یا مفید باشد. اثرات دارو می‌تواند بسته به نوع داروی مصرفی، مقدار مصرف، تعداد مصرف، سرعت ورود به مغز و مصرف داروها، غذا و مواد دیگر بطور همزمان متفاوت باشد. همچنین اثرات آن در بدنهای مختلف اندازه، شکل و شیمی مختلف متفاوت است. 




اگرچه مواد در ابتدا ممکن است احساس خوبی دهد، در نهایت می‌تواند صدمات زیادی را به بدن و مغز وارد سازد. نوشیدن الکل، مصروف تنباکو، مصرف داروهای غیرمجاز و استنشاق چسب می‌تواند صدمات جدی را به بدن انسان وارد سازد. بعضی از داروها شدیدا به توانایی فرد در جهت تصمیمگیری و انتخاب سالم آسیب می‌زند. برای مثال نوجوانانی که الکل مصرف می‌کنند به احتمال زیاد در موقعیتهای خطرناکی قرار می‌گیرند.


و تنها تعدادی از داروها در دسترس هستند. چند دلیل برای مصرف مداوم دارو وجود دارد . افراد دارو را فقط برای احساس لذت مصرف می‌کنند. آنها اعتقاد دارند که داروها می‌توانند چنین شرایطی را ایجاد کنند. اغلب به خاطر این است که کسی سعی در توجیه این موضوع باشد که داروها به آنها احساس خوبی داده و یا با مصرف دارو اوقات خوبی خواهند داشت.

بعضی از جوانان اعتقاد دارند که داروها کمک می‌کند که بهتر فکر کنند، اجتماعی باشند، فعالیت بیشتری داشته باشند، و یا اینکه ورزشکار خوبی شوند. بعضی دیگر به سادگی کنجکاو شده و تصور می‌کنند مصرف یکبار آسیبی به آنها نمی‌زند. و بعضی دیگر آن را لایق خود می‌دانند. تعدادی از جوانان دارو را بخاطر اینکه افسرده هستند یا در تصور رهایی از مشکلات مصرف می‌کنند. واقعیت این است که دارو(مواد مخدر) هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. مواد مخدر به سادگی احساسات و مشکلات را پنهان می‌کند. 

● داروها و مواد مخدر معمول کدامند؟

▪ الکل

مواد مخدر بسیار قدیمی و معمول و مورد استفاده وسیع در دنیا است. الکل عامل پریشانی است که احساسات، هیجانات و خصوصیات را تغییر می‌دهد.

ـ روش استفاده: 

مایعی است که آن را می‌نوشند.

ـ خطرات و اثرات:

۱) ابتدا بعنوان محرک عمل کرده سپس به افراد احساس آرامش و اندکی خواب آلودگی را می‌دهد.

۲) مقدار زیاد از آن اثرات جدی را در تصمیمگیری و قدرت تطابق افراد وارد می‌کند. مصرف کنندگان دارای گفتار مبهم، پریشانی، افت حافظه کوتاه مدت و کندی زمان واکنش هستند.

۳) مصرف الکل با حجم بالا در دروره‌های کوتاه زمانی ممکن است باعث مسمومیت الکلی گردد

ـ اعتیاد آور: 

افرادی که الکل مصرف می‌کنند ممکن است دچار وابستگی روانی به احساس خوبی، تنشهای ناشی از استعمال گردند. بعلاوه بدن آنها تقاضای بیشتر و بیشتر برای رسیدن به حالتی بالاتر و مشابه از تجربه اولیه آن داشته باشد. دست کشیدن از الکل می‌تواند دردناک و حتی برای زندگی تهدید آمیز باشد. علائم آن شامل ارتعاش، عرق کردن، تهوع، اضطراب و افسردگی، تب و تشنج است.

▪ آمفتامین ها

آمفتامین ها محرکهایی هستند که عواملی را در مغز و بدن تشدید می‌کنند. آنها بصورت قرص و یا دانه‌ای ایجاد می‌شوند. 

نامهای کوچه بازاری: سرعت، ماورا و ...

ـ نحوة استفاده: 

بصورت بلعیدن، استنشاق و تزریق استفاده می شود.

ـ اثرات، خطرات:

۱) این داروها در مصرف کنندگان باعث ایجاد خرخر نفس، احساس قدرت و انرژی می‌کند.

۲) میزان ضربان قلب، تنفس و فشار خون را بالا برده و همچنین باعث عرق، لرزش، سردرد، بی خوابی و تار دیدن می‌کند.

۳) استفاده طولانی مدت ممکن است باعث ایجاد توهم و هذیان گویی شدید گردد.

ـ اعتیاد آور:

آمفتامینها باعث ایجاد اعتیاد روانی می‌گردند. استفاده کنندگانی که مصرف آن را متوقف کرده اند اعلام داشته اند که تجربیاتی در مورد مشکلات روانی متعددی مثل پرخاشگری، اضطراب و هوس زیاد به داروها را داشته‌اند. 

▪ کوکائین و کراک

کوکائین پودر کریستالی سفید رنگی است که از برگهای خشک شده گیاه کوکا ساخته می‌شود. کراک (در فارسی و در لغت به معنی شکستن و ترق و تروق) بدلیل ایجاد صدای ترق و تروق هنگام گرم شدن نامگذاری شده است. و از مشتقات کوکائین است. شبیه رنگ سفید و یا قرص قهوه‌ای مایل به زرد دیده می‌شود. 

نامهای کوچه بازاری کوکائین: ذغال، برف، آب نبات دهنی، سفید و ...

نامهای کوچه بازاری کراک: سنگ، ...

ـ نحوة استعمال: 

کوکائین از طریق دماغ استنشاق می‌شود و یا بصورت تزریقی مصرف می‌شود. کراک بصورت دودی استعمال می‌شود.

ـ اثرات، خطرات: 

۱) کوکائین محرک کننده ایست که تکانهایی را در سیستم عصبی مرکزی وارد می‌کند. به مصرف کنندگان سریعا احساس قدرت و انرژی زیاد ایجاد می‌کند. ایجاد خرناس در بین ۱۵ الی ۳۰ دقیقه پس از مصرف و در مصارف بالا بین ۵ الی ۱۰ دقیقه.

۲) همچنین کوکائین میزان ضربان قلب، میزان تنفس، فشارخون و درجه حرارت بدن را بالا می‌برد.

۳) تزریق کوکائین ممکن است در صورت استفاده مشترک از آمپول با دیگر مصرف کنندگان باعث ایجاد هپاتیت و ایدز گردد. 

۴) استفاده کنندگانی که برای اولین بار هر دو ماده را مصرف می‌کنند حتی نوجوانان ممکن است باعث توقف تنفس و یا حملات قلبی مهلک گردد. استفاده حتی یکبار از آنها ممکن است شما را بکشد.

ـ اعتیاد آور:

این مواد اعتیاد آور شدیدی هستند و در نتیجه ماده نه مصرف کننده گلوله نامیده می‌شود. حتی بعد از یکبار مصرف کوکائین و کراک می‌تواند هوس هم فیزیکی و هم روانی را ایجاد کند که برای استعمال کننده خیلی خیلی مشکل است که آن را ترک کند.

▪ داروهای سرماخوردگی و سرفه

داروهای سرماخوردگی و سرفه به مقدار زیادی حاوی ترکیب دکسترومتورفان (که دی ایکس ام نیز نامیده می‌شود) هستند. درصورتیکه به مقدار زیادی مصرف شوند می‌تواند باعث توهم، کاهش قدرت ادراک و کنترل تحرک گردد. 

ـ نحوة استعمال: 

داروهای سرماخوردگی و سرفه، بصورت قرص، کپسولها، چاشنی‌های ژله‌ای و شربت مصرف می‌شوند. دی ایکس ام ها غالبا از داروهای سرماخوردگی تولید شده و بشک پودر می‌باشد.

ـ اثرات، خطرات: 

۱) مقدار کم آن باعث متوقف کردن سرفه می‌گردد ولی استفاده به میزان زیاد ممکن است باعث ایجاد تب، گیجی، تشخیص نادرست، دید تار، سرگیجه، سوء ظن، عرق زیاد، گفتار مبهم، تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، تپش نامنظم قلب، فشار خون بالا، سردرد، بیحالی، انگشتان کرخ و بیحس، رنگ پریدگی، پوست خشک و خارش دار، کاهش هوشیاری، صدمات مغزی و حتی مرگ گردد.

۲) گاهی اوقات مصرف کنندگان به اشتباه شربت سرفه‌ای را که حاوی ترکیبات دیگری بعلاوة دکسترومتورفان می‌گیرند. مقدار زیاد مصرف این داروها ممکن است اسیبهای جدی و یا مرگ را بدنبال داشته باشد.

ـ اعتیاد آور:

کسانی که داروهای سرماخوردگی و سرفه و دی ایکس ام ها را بطور مرتب استفاده می‌کنند وابستگی روانی و روحی به آنها پیدا می‌کنند.( بدین معنی که آنها این احساس را پیدا می‌کنند که نمی‌توانند مصرف آن را متوقف کنند، ولو اینکه آنها بصورت فیزیکی وابسته نباشند.)

▪ هروئین

هروئین از شیرة خشکیده خشخاش تریاک تولید می‌شود همچنین شیرة خشکیده تریاک برای تولید یکسری از مسکن‌ها که مواد مخدر نامیده می‌شوند شامل کدئین و مرفین نیز استفاده می‌شود. هروئین در محدوده‌ای از پودر سفید تا قهو‌های تیره و مواد قیرمانند چسبناک یافت می‌شود.

ـ نحوة استعمال: 

تزریق، استعمال دودی، استنشاق(درصورت خلوص بالا).

ـ اثرات، خطرات: 

۱) هروئین یک احساس خوشی(بالا) را دست می‌دهد مخصوصا در صورت تزریق، و اغلب همراه با کسالت، تهوع، گرفتگی معده و استفراغ می‌باشد.

۲) استفاده کنندگان نیاز زیادی را به هروئین پس از مصرف آن جهت داشتن خوشی و لذت دوباره پیدا می‌کنند.

۳) استعمال طولانی مدت هروئین بدن را غارت می‌کند. و مرتبط با یبوست مزمن، پوست خشک، رگ های زخمی و مشکلات تنفسی است.

۴) مصرف کنندگانی که تزریق می‌کنند اغلب دارای رگهای از هم متلاشی شده‌ای هستند که خطر آلودگیهای مرگباری را مثل ایدز و هپاتیت ب و سی را به جان می‌خرند. این موضوع در صورت استفاده از آمپولهای مشترک تشدید می‌گردد.

ـ اعتیاد آور:

هروئین بی‌نهایت اعتیاد آور بوده و براحتی به مقدار زیاد مصرف می‌شود (که ممکن است مرگ را در پی داشته باشد). توقف آن نیز عوارضی شامل بیخوابی، استفراغ و دردهای عضلانی را بدنبال دارد.

▪ نیکوتین

نیکوتین محرک با اعتیاد آور بالایی است که در تنباکو یافت می‌شود. این دارو در زمان استعمال به سرعت به رگهای خونی جذب می‌گردد. 

نحوة استعمال: نیکوتین معمولا از طریق کشیدن سیگار مصرف می‌شود. بعضی افراد نوع جویدن تنباکو یا تنباکو بدون دود را در داخل دهان قرار داده و نیکوتین را از طریق دهان جذب می‌کنند. 

ـ اثرات، خطرات: 

۱) اثرات فیزیکی شامل ضربان قلب سریع، افزایش فشار خون، کوتاهی تنفس، و یک احتمال بالاتر از سرماخوردگی و آنفلوانزا.

۲) استعمال کنندگان نیکوتین دارای خطر بالقوه ای جهت ابتلا به بیماریهای ریوی و قلبی و حملات قلبی هستند. همچنین سیگاریها دارای تنفس بد و دندانهای زرد هستند. استعمال کنندگانی که بصورت جویدن تنباکو مصرف می کنند، ممکن است از سرطان گردن و دهان رنج ببرند.

۳) توقف آن دارای علائمی مثل اضطراب، عصبانیت، بیقراری و بیخوابی است.

ـ اعتیاد آور:

نیکوتین همانند هروئین و کوکائین اعتیاد آور است که ترک آن بسیار مشکل است. کسانی که قبل از سن ۲۱ سالگی سیگار می‌کشند بسیار دشوار خواهد بود که مصرف آن را متوقف کنند.

 

محمد فرامرز

منبع: 

http://www.kidshealth.com


مطالب پیشنهادی:

راهکارهای قانونی و فرهنگی در مدیریت مصرف انرژی در سازمانها و مراکز پزشکی

اصلاح ساختار نظام جامع مدیریتی اقتصادی بیمارستان

سلامت روان کودکان در بلایا طبیعی

وظایف دولت در بهبود شاخصهای سلامتی و نابرابری های اجتماعی چیست؟

http://maktoobshop.com

آپنه خواب چیست؟

Image result for ‫آپنه خواب چیست؟‬‎

آپنه خواب چیست؟آیا تا به حال کسی به شما گفته که در هنگام خواب با صدای بلند خرخر می کنید؟ آیا پیش آمده که با احساس خستگی بعد از خواب شبانه کامل از خواب بیدار شده باشید؟ آیا شما در طول روز به خواب می روید؟ اگر پاسختان مثبت است شما دچار آپنه خواب شده اید.

نام آپنه از لغت یونانی apnea گرفته شده است. در این اختلال تنفس به طور مکرر در طول خواب قطع شده و مجدداً شروع می شود. قطع تنفس ممکن است برای مدت ۱۰ الی ۲۵ ثانیه طول بکشد و باعث کاهش فشار خون و نرسیدن اکسیژن به مغز گردد. در طول آپنه با دهانی خشک، بدنی عرق آلود و سردرد از خواب بیدار می شوید. این بیدار شدن های متوالی نمی گذارند بیمار به خواب عمیق فرو رود و برای همین این افراد روز بعد را با خستگی و خواب آلودگی شدید سپری می کنند.آپنه خواب دو نوع است: آپنه خواب بازدارنده و آپنه خواب مرکزی.نوع اول زمانی رخ می دهد که ماهیچه های گلو شل هستند و نوع دوم زمانی اتفاق می افتد که مغز شما نمی تواند به ماهیچه هایی که تنفس را کنترل می کنند پیام بفرستد. آپنه خواب بازدارنده ۲ تا ۳ ساعت طول می کشد و اغلب در بزرگسالان رخ می دهد. در مردان نیز دو برابر بیشتر از زنان است. بعضی از مردم دارای ترکیبی از هر دو نوع آپنه هستند.آپنه بیماری خطرناکی است زیرا باعث افزایش فشار خون و حملات قلبی می شود و جان بیمار را تهدید می کند برای همین درمان آن بسیار ضروری است. درمان آپنه شامل استفاده از دستگاه نگه دارنده فشار هوای نای است که به بیمار کمک می کند هنگام خواب به راحتی نفس بکشد. به کمک این دستگاه فرد بیمار می تواند راحت بخوابد و خطر حمله قلبی نیز در او کاهش پیدا می کند.

Image result for ‫آپنه خواب چیست؟‬‎


●تشخیص ناهنجاری های قبل از تولد
امکان تشخیص بیماری ها و ناهنجاری های قبل از تولد در تهران و استان های دیگر فراهم آمده است. رئیس انجمن نوروژنتیک ایران گفت: وجود بیماری ناشناخته مکرر در خانواده، ازدواج خویشاوندی، رویارویی با مواد سرطان زا، ناباروری یا سقط مکرر، رشد غیرطبیعی فیزیکی یا ذهنی و وجود ناهنجاری تک یا متعدد، از مواردی است که افراد یا خانواده ها باید حتماً مورد مشاوره ژنتیک قرار گیرند.
محمدحسن کریمی نژاد افزود: با پیشرفت ناباورانه علم ژنتیک انسانی، وظایف ما تشخیص صحیح بیماری، پیشگیری و در صورت امکان، درمان است و اولین قدم برای نیل به این هدف، انجام مشاوره ژنتیک است.
سمیه شرافتی 
منبع : روزنامه همشهری

مطالب پیشنهادی:

راهکارهای قانونی و فرهنگی در مدیریت مصرف انرژی در سازمانها و مراکز پزشکی

اصلاح ساختار نظام جامع مدیریتی اقتصادی بیمارستان

سلامت روان کودکان در بلایا طبیعی

وظایف دولت در بهبود شاخصهای سلامتی و نابرابری های اجتماعی چیست؟

http://maktoobshop.com


اضطراب تا کجا طبیعی است ؟




آقای دکتر!‌روان‌پزشکان همیشه از اضطراب به عنوان یک اختلال مهم و شایع یاد می‌کنند. سوال من این است که آیا چیزی تحت عنوان اضطراب طبیعی هم وجود دارد؟ 


ـ برای پاسخ به این سوال ابتدا لازم است تعریفی از اضطراب داشته باشیم. اضطراب احساسی منتشر، ناخوشایند و مبهم است که با یک یا چند احساس جسمی همراه می‌شود. در واقع، یک علامت هشدار است که خبر از خطری قریب‌الوقوع می‌دهد و شخص را برای مقابله آماده می‌سازد. پس می‌توان نتیجه گرفت که یک محرک بسیار قوی است. البته میزانی از این اضطراب برای رشد و تکامل انسان لازم است که به آن اضطراب طبیعی می‌گوییم و زمانی است که شدت عکس‌العمل متناسب با مقدار خطر باشد و شخص وادار ‌شود که با موفقیت، این خطر را از سر بگذراند. 


▪ چه وجه تمایزی بین این دو نوع اضطراب وجود دارد؟

ـ در اضطراب بیمارگونه که به‌عنوان یک اختلال تلقی می‌شود، شدت عکس‌العمل فرد متناسب با مقدار خطر نیست و توام با تعارض است و ضمنا مداوم و تکراری است ولی در اضطراب طبیعی، شخص برای مدتی محدود علایم اضطراب را حس می‌کند و تعارضی هم در آن دیده نمی‌شود.


▪ ممکن است در مورد اضطراب طبیعی چند مثال بزنید؟ 

ـ بله، مثلا بعضی دانش‌آموزان علی‌رغم مطالعه خوب و کسب نمرات قابل قبول نزدیک امتحانات دچار اضطراب می‌شوند و پس از اتمام آن به حال عادی برمی‌گردند و یا افراد معتقد و باایمان در انجام تمام کارهایشان دغدغه روز قیامت و پاسخگویی در مورد اعمال خویش را دارند که باعث می‌شود در رفتارهای منفی خود تجدیدنظر کنند اما این زندگی آنها را به هم نمی‌ریزد. یک مثال دیگر هم در مورد پسر و دختری است که قصد ازدواج دارند و در طول مدتی که برنامه‌ریزی مراسم خود را انجام می‌دهند، اضطراب چگونگی برگزار شدن و مشکلات احتمالی را دارند ولی با تلاش و همفکری آن را برطرف می‌نمایند. این‌‌گونه اضطراب‌ها طبیعی تلقی می‌شود. 


▪ می‌شود گفت اضطراب، نوعی از ترس است؟

ـ ببینید؛ ترس حالتی است در پاسخ به خطری معلوم، بیرونی و معین با یک منشا غیرتعارضی، در صورتی که اضطراب در پاسخ به تهدیدی پیدا می‌شود که نامعلوم، درونی و مبهم است و از تعارض منشا گرفته است. به‌طور مثال موقعی که شما قصد عبور از خیابانی را دارید که اتومبیل‌ها در آن با سرعت تردد می‌کنند، دچار ترس می‌شوید ولی دانش‌آموز موقع رفتن به جلسه امتحان دچار اضطراب می‌شود زیرا در اولی یک عامل بیرونی و معلوم ولی در دومی یک عامل درونی و نامشخص وجود دارد. 


▪ چه‌طور باید با اضطراب برخورد کنیم تا به حداقل برسد؟

ـ به طور کلی، از دو روش برای برطرف کردن اضطراب استفاده می‌شود: روش‌های مقابله‌ای و مکانیسم‌های دفاعی. مقابله‌ای‌ها، خودآگاه و با اراده فرد انجام می‌شوند ولی دفاعی‌ها، ناخودآگاه صورت می‌گیرند و با این روش‌ها، شخص، خودش را در مقابل صدمات بعدی حفظ می‌کند.


▪ ممکن است مثالی بزنید تا موضوع، ساده‌تر شود؟

ـ مثلا دانش‌آموزان برای برطرف کردن اضطراب امتحان، سعی در مطالعه بیشتر و تلاشی جدی‌تر دارند و زمان بیشتری را برای دروس سخت‌تر در نظر می‌گیرند و یا افرادی که اضطراب روز قیامت را دارند، سعی می‌کنند مومنانه‌تر زندگی کنند. در این دو مثال، افراد از مکانیسم‌های مقابله‌ای خودآگاه استفاده می‌کنند. اما مکانیسم‌های دفاعی که به طور ناخودآگاه توسط افراد استفاده می‌شوند، چند نوع هستند: انکار کردن، واپس زدن، توجیه کردن و ... که البته همین سه نوع که گفتم بیشتر از سایر انواع مورد استفاده قرار می‌گیرد.


▪ پس در باره همین سه مکانیسم مثال بزنید لطفا.

ـ مثلا در مورد مکانیسم‌ دفاعی انکار؛ زمانی که خبر بدی به ما می‌دهند علی‌رغم اطمینان نسبی از صحت آن گاهی در وهله اول فورا آن را انکار می‌کنیم و می‌گوییم امکان ندارد و احیانا دلیلی هم می‌آوریم. 

در مورد مکانیسم‌ دفاعی واپس زنی؛ زمانی که والدین برخورد تنبیهی و بدی با فرزندشان دارند، گاهی فرزند قصد پاسخگویی و مقابله به مثل دارد ولی به خاطر حرمت آنها، در خودش می‌ریزد و به نوعی واپس‌زنی می‌کند و با این کار موقتا آرام می‌شود. 

در مورد مکانیسم دفاعی توجیه کردن؛ زمانی که دانش‌آموز در مورد دیر آمدن، غیبت کردن و یا به خاطر نمراتش مورد سرزنش قرار می‌گیرد، ناخودآگاه توجیهی برای کار خود بیان کرده و از یک فشار روانی نجات پیدا می‌کند. 

▪ در بخشی از صحبت‌تان از علایم جسمی اضطراب گفتید؛ منظورتان چه علایمی بود؟ 

ـ علایم قلبی‌عروقی (تپش قلب، درد جلوی قلبی و احساس فشار در قفسه سینه)، علایم تنفسی (افزایش دفعات تنفس، تنگی نفس و احساس خفگی)، علایم گوارشی (دل‌درد، اسهال، تهوع و استفراغ، احساس مالش رفتن سر دل)، علایم ادراری (تکرر ادرار)، علایم عمومی (سفید یا قرمز شدن صورت، تعریق، درد ناحیه پشت). البته اضطراب، علایم روانی هم دارد: اختلال در تمرکز، بی‌قراری، احساس خستگی، لکنت زبان، بی‌خوابی، عجول بودن، عصبانیت و بی‌حوصلگی. 


▪ اضطراب در کودکان هم همین علایم را دارد؟ 

ـ نه، اضطراب در کودکان بیشتر به صورت ناخن جویدن، کابوس دیدن، شب ادراری، راه رفتن و حرف زدن در خواب، دندان ساییدن در خواب و بهانه‌جویی خود را نشان می‌دهد که متاسفانه بیشتر والدین به آن بی‌توجه هستند. 




▪ برای کاهش اضطراب چه توصیه‌ای دارید؟ 

ـ تسلط داشتن بر زندگی، برنامه‌ریزی در کارها، حمایت افراد خانواده و دوستان خوب، انعطاف‌پذیر بودن در برخورد با دیگران و اتفاقات زندگی، امیدواری، هدفمند بودن، داشتن سرگرمی در زندگی، علاقه‌مندی به یک فرد یا گروه، فعال و شاغل بودن و تغذیه خوب و به موقع مهم‌ترین توصیه‌های کلی و مفید در این خصوص است.

 

دکتر مجید سلطانی


مطالب پیشنهادی:

مشکلات نظام سلامت در کشور ایران

مشکلات موجود در سیستم واردات وصادرات

نحوه ارائه خدمات بهداشتی درمانی در برخی کشورهای دنیا

نقش سازمانهای بیمه گر اجتماعی و خصوصی در اقتصاد سلامت

http://maktoobshop.com



آب و سکسکه


Image result for ‫سکسکه‬‎




سکسکه یک علامت است و نه یک بیماری، در ایجاد سکسکه دیافراگم (عضله بزرگ و نازکی که قفسه سینه را از شکم جدا می کند) و عصب فرنیک (عصبی که دیافراگم را به مغز وصل می کند) نقش دارند. معمولاً در حین سکسکه، صدایی تند و سریع که در اثر حرکت غیرارادی عضلات دیافراگم و متعاقب آن بسته شدن سریع تارهای صوتی، پدید می آید،شنیده می شود.

تقریباً همه ممکن است دچار سکسکه شوند، حتی جنینی که در رحم مادر است، اما به طور کلی مردان به مراتب بیشتر از زنان دچار سکسکه می شوند. اما عملاً هر فردی از نوزادان گرفته تا افراد بزرگسال، آن را تجربه می کنند.


سکسکه معمولاً یک مشکل گذرا و خوش خیم است. با این حال، همین عارضه ساده، در صورتی که بیش از حد ادامه پیدا کند، می تواند آزار دهنده و ناتوان کننده باشد.


در ضایعات مغزی، ضربه و تومورهای مغزی و یا به دنبال بی هوشی ها نیز، امکان بروز سکسکه وجود دارد. عموماً سکسکه با این علت، خود به خود بهبود یافته و غالباً در افراد مضطرب و دارای استرس بالا و یا متعاقب خبر خوشایند و غم انگیز تظاهر می کند و در برخی مواقع مصرف دارو و سموم نیز علت آن است.



Image result for ‫سکسکه‬‎


●علل سکسکه


تحریک اعصابی است که عضلات تنفسی، خصوصاً دیافراگم را تحریک می کنند، علت سکسکه کوتاه مدت معمولاً ناشناخته است اما در صورتی که سکسکه طولانی مدت باشد یا به شکل مکرر رخ دهد، امکان دارد به علل زیر ایجاد شده باشد:


خوردن یا آشامیدن غذا یا نوشیدنی داغ یا مواد تحریک کننده، بیماری پرده جنب (پرده ای که روی ریه را می پوشاند)، ذات الریه، اورمی (جمع شدن مواد زاید سمی در اثر نارسایی کلیه)، الکلی بودن، مصرف برخی از داروها، اختلالات معده، مری، روده یا لوزالمعده، حاملگی، تحریک مثانه، هپاتیت، سابقه عمل جراحی (خصوصاً جراحی روی شکم)، علل عاطفی، پربودن معده، خنده شدید یا احساسات قوی، تغییر در دمای محیط. چنانچه گفته شد، معده خیلی پر و انباشته نیز می تواند باعث حمله های سکسکه شود که به شکل غیرارادی بروز می کند و در شرایط زیر پیش می آید: خوردن بیش از حد غذا و با سرعت، به درون کشیدن هوای بیش از اندازه، تغییر ناگهانی در دمای معده؛ مثل نوشیدن مایعات سرد بلافاصله بعد از نوشیدن یک نوشیدنی داغ.


در گزارش جالبی که سالها پیش در ژورنال نیوانگلند به چاپ رسید، بیماری را معرفی کرده بود که برای چند روز دچار سکسکه های مقاوم به درمان شده بود، بررسی های مختلف در او هیچ مشکلی را نشان نمی دادند و تنها یافته غیر طبیعی، وجود مورچه در گوش او بود! و تنها پس از خارج کردن این مورچه، مشکلش برطرف شده بود!


Image result for ‫سکسکه‬‎


از موارد بالا می توان نتیجه گرفت که در بسیاری از موارد، علت مشخصی برای این حالت شناسایی نمی شود.


اغلب اوقات سکسکه، بیش از ۴۸ ساعت طول نمی کشد ولی در فرم مداوم، فرد بیش از ۲ روز و کمتر از ۱ ماه مبتلاست و در موارد بیشتر یا در صورتی که با بیماری ها ی دیگری مثل مشکلات قلبی- ریوی همراه باشد، فرد نیاز به مراجعه به بیمارستان دارد.


اگر شما دچار سکسکه هایی می شوید که تا چند روز یا بیشتر ادامه پیدا می کنند، پزشک شما می تواند دستور انجام آزمایشاتی را تجویزکند که برای بررسی احتمال وجود یک مشکل جدی تر به کار می روند.


روش های درمان سکسکه متنوع هستند و درمان های غیردارویی معمولاً بر روش های تحریک ناحیه حلق و بینی مبتنی هستند. در زیر به مواردی اشاره می شود که شما می توانید در حین بروز مشکل، یک یا تعداد بیشتری از آنها را به کار بندید:


۱) نفس خود را نگاه دارید و تا ۱۰ بشمارید.


۲) داخل یک کیسه کاغذی تنفس کنید (کیسه پلاستیکی به دلیل احتمال چسبندگی آن به بینی و خصوصاً در اطفال به هیچ عنوان، توصیه نمی شود.)


۳) انگشت شست خود را بین دندان ها و لب بالا قرار دهید، سپس لب بالا را با انگشت سبابه خود، درست در زیر سوراخ بینی سمت راست، فشار دهید.


۴) یک لیوان آب را به سرعت بنوشید، باوری قدیمی وجود دارد مبنی بر اینکه نوشیدن هفت جرعه آب سکسکه را متوقف می کند.


۵) نان خشک یا یخ خرد شده، قورت دهید.


۶) زبان خود را به ملایمت بکشید.


۷) یک قاشق چای خوری شکر خشک بخورید.


۸) بازی پول من را تو برداشتی؟ را به منظور پرت کردن حواس فرد انجام دهید.


۹) ترساندن ناگهانی فرد مبتلا می تواند مؤثر باشد (به این شرط که فرد دچار مشکلات بعدی نشود!)


۱۰) در برخی متون به گذاشتن یخ و لیمو روی زبان برای متوقف کردن سکسکه، اشاره شده است.


۱۱) گذاشتن ژله انگور در زیر زبان


۱۲) بو کردن موادی که بوی نافذی دارند.


در بیماری که آیروفاژی علت سکسکه است، باید از صحبت حین صرف غذا، پرهیز کند، غذا را به خوبی جویده و با استرس و اضطراب صرف نکند. درمان سکسکه با علت رفلاکس، مصرف حجم کم غذا و پرهیز از خوابیدن پس از غذا خوردن است. غذای پر چرب، نوشابه های گازدار، پیاز خام، مرکبات و حتی سیگار کشیدن، سبب تشدید رفلاکس معده می شود.


داروهایی هم برای درمان سکسکه معرفی شده اند که سردسته داروهای مؤثر در درمان سکسکه کلروپرومازین است که هم به شکل قرص و هم به صورت آمپول وجود دارد؛ البته این دارو از انواع داروهای اعصاب است و ظاهراً به این دلیل تجویز می شود که سکسکه یک رفلکس عصبی است، اما باید به خاطر داشته باشید که درمان های دارویی را هرگز بدون تجویز پزشک، استفاده نکنید، چرا که عارضه جانبی دارد.


به طور کلی سکسکه معمولاً حالت خوش خیم داشته و با درمان های خانگی برطرف می شود، در مواردی هم که به طول بینجامد یا به درمان های معمول جواب ندهد معمولاً با دخالت پزشک برطرف خواهد شد. 


مطالب پیشنهادی:

مشکلات نظام سلامت در کشور ایران

مشکلات موجود در سیستم واردات وصادرات

نحوه ارائه خدمات بهداشتی درمانی در برخی کشورهای دنیا

نقش سازمانهای بیمه گر اجتماعی و خصوصی در اقتصاد سلامت

http://maktoobshop.com

تیروئید و بیماریهای مربوط به آن


Image result for ‫گواتر‬‎

تیروئید غده ای است در گردن و جلوی نای که قوامی نرم دارد و از دو لوب تشکیل شده است که به وسیله قسمت نازکی به هم متصل هستند که ایسموس نام دارد.معمولا 15 تا 25 گرم وزن دارد و بسیار پرخون است.پشت آن چهار غده پاراتیروئید وجود دارد که هورمون پاراتورمون را تولید می کنند که در تنظیم غلظت کلسیم بدن نقش دارد. 
این غده دو هورمون مهم تری یودو تیرونین(تی 3) و تیروتوکسین(تی4) را می سازد که در رشد و نمو سلولهای جنینی و همچنین تنظیم متابولیسم بدن در بالغین نقش بسیار دارند.
برای ترشح این دو هورمون ابتدا هورمون رها کننده(تی آر اچ) از هیپوتالاموس ترشح شده که باعث ترشح هورمون تحریک کننده تیروئید(تی اس اچ) و این هورمون سبب ترشح این دو هورمون می شود.این زنجیره هورمونی دارای تنظیم برگشتی منفی است به این معنی که اگر تی 3 و تی 4 زیاد ترشح شوند، ترشح تی آر اچ و تی اس اچ کاهش می یابند و برعکس.
هر تغییر و مشکل در این زنجیره می تواند سبب بروز بیماریهای تیروئید شود.


هورمونهای تیروئیدی

سلولهای تیروئید ، هورمون مختلف ترشح می‌کنند. تیروکسین (T4) ، تری یدوتیرونین ( T3) که معمولا هورمونهای تیروئیدی نامیده می‌شوند و کلسی تونین (Calcitonine).

 

جذب متابولیسم ید

وجود ید برای سنتز هورمونهای تیروئید اهمیت اساسی دارد. در حقیقت غده تیروئید مصرف کننده اصلی ید در بدن است و کمبود ید به اختلالاتی در کار تیروئید منجر می‌شود. ید توسط غذا به بدن و توسط دستگاه گوارش جذب می‌شود.

 

تنظیم کار تیروئید

ترشح هورمون تیروئید یا محرک تیروئید (TSH) ، آزاد سازی هورمونهای تیروئیدی را کنترل می‌کند، میزان ترشح TSH نیز بر اساس سطوح هورمونهای تیروئید در خون تنظیم می‌شود. اگر هورمون تیروئید در خون کاهش پیدا کند. ترشح TSH افزایش می‌یابد و در نتیجه سطح T3 و T4 در خون بالا می‌رود. هورمون آزاد کننده تیروتروپین (TRH) که از هیپوتالاموس ترشح می‌شود، آزاد شدن TSH از غده هیپوفیز را تا حدودی تعدیل می‌کند.

 

کار هورمونهای تیروئید

اصلیترین کار T3 و T4 کنترل فعالیت متابولیک سلول است. تیروکسین ، تری ید و تیرونین نمو صحیح مغز را ممکن می‌سازند، تولید ادرار ، تجزیه پروتئینها و جذب گلوکز توسط سلولها ، را افزایش می‌دهد. کلسی تونین یا تیروکلسی تونین توسط تیروئید ترشح می‌شود. اما تحت کنترل TSH قرار ندارد. این هورمون در پاسخ به افزایش سطح کلسیم پلاسمای خون ترشح می‌شود و با افزایش دادن رسوب کلسیم در استخوان سطح کلسیم در پلاسما را پایین می‌آورد.

 

کم کاری تیروئید و میکزدم Hypothyroidism and Myxedema

کم کاری تیروئید بیماری ای است که غده تیروئید به عللی قادر به تولید هورمون نیست و از آنجایی که کارکرد این غده برای همه عمر ضروری است، کمبود هورمون آن در همه سنین باعث به وجود آمدن علایم گوناگون می شود.

 

علایم کم کاری تیروئید چیست؟

مانند همه بیماری ها، این بیماری هم شدت و ضعف دارد؛ یعنی گاهی علایم آنقدر خفیف است که سالهای طولانی بیمار به پزشک مراجعه نمی کند و گاه آنقدر شدید است که طی روزهای اول زندگی به آن مشکوک شده و پزشک آزمایشهای لازم را درخواست می کند. مهمترین علایم در روزها و هفته های اول زندگی می تواند ورم سر و صورت شیرخوار، زردی طولانی مدت، به موقع بسته نشدن ملاج کودک و همچنین اختلال در رشد و نمو او باشد.
در بزرگسالی بیماران دچار علایم متعددی می شوند که بعضی از بیماران تعداد اندکی از علایم و بعضی تمامی علایم را دارا می باشند. برخی از مهمترین و اصلی ترین علایم در بزرگسالی عبارتند از: اختلالات خلقی، مانند افسردگی، خواب آلودگی و کسالت، خستگی زودرس، پریدگی رنگ و تنه، اندامها و صورت به رنگ زرد متمایل می شود، خشکی پوست، ریزش موها، ضخیم شدن صدا، خونریزی بیش از حد دوران قاعدگی، ورم سر و صورت، یبوست و علایم متعدد دیگر.

علائم بالینی در ابتدا غیر اختصاصی مفرط بیمار مانع می‌شود کار روزانه خود را بطور کامل انجام دهد. شکایاتی مثل ریزش مو ، شکنندگی ناخنها و خشکی پوست در این بیماران شایع است. امکان بی‌حس شدن یا تیغ شدن انگشتان نیز وجود دارد. گاهی بیمار از خشن شدن صدا شکایت دارد. علاوه بر از بین رفتن میل جنسی ، بیماران مونث دچار اختلالات قاعدگی مثل منوراژی یا آمنوره نیز می‌شوند. در کم کاری شدید تیروئید ، درجه حرارت و سرعت ضربان قلب از حد طبیعی کمتر می‌شوند.

وزن بیمار ، حتی بدون افزایش مصرف غذا معمولا رو به افزایش می‌گذارد، با این وجود احتمال کاشکسی در کم کاری شدید وجود دارد. ضخامت پوست به علت تجمع پلی ساکارید در بافتهای زیر پوستی (میکزدم) افزایش می‌یابد. صورت بیمار حالت بی‌تفاوتی پیدا می‌کند و مثل ماسک می‌شود. بیمار در محیط گرم نیز از سرما شکایت دارد. با پیشرفت بیماری پاسخهای عاطفی بیمار کند می‌شود. فرآیندهای هوشی کند می‌شود. و بیمار حالت بی‌تفاوتی پیدا می‌کند. اندازه زبان ، دستها و پاها در اکثر مبتلایان بزرگ می‌شود. بیمار از یبوست شکایت دارد.

همان طور که ذکر شد، بعضی از بیماران تنها به دلیل خستگی و خواب آلودگی به پزشک مراجعه می کنند و ممکن است هیچ کدام از سایر علایم ذکر شده را نداشته باشند و عده ای البته تقریباً تمامی علایم کم کاری تیروئید را دارا می باشند.
لازم است مختصری درباره ?گواتر? توضیح بدهیم، چون بعضی از بیماران با گفتن این جمله که: ?گواتر دارم? به پزشک مراجعه می کنند و منظورشان این است که غده تیروئید در جلوی گردنشان بزرگ شده است. ممکن است خود فرد هنگام نگاه کردن در آینه متوجه این بزرگی در جلو گردنش شود، اما در بیشتر مواقع اعضای خانواده و یا دیگران به او این نکته را گوشزد کرده اند که ?عجب، تو گواتر داری !?

گواتر آن طور که عموم مردم تصور می کنند به معنی کم کاری تیروئید نیست، بلکه تنها معنی بزرگ شدن غده تیروئید را می دهد. گواتر از نظر شکلی به دو نوع: منتشر و ندولر تقسیم می شود، در نوع منتشر تمام غده تیروئید به میزان تقریباً یکسان رشد می کند و بزرگ می شود، در حالی که در نوع ندولر، تیروئید هم در نگاه و هم در لمس توسط پزشک به صورت غده، غده در می آید.
از نظر کارکرد، گواتر به سه نوع کم کار، پرکار و ساده تقسیم می شود. در نوع اول، یعنی گواتر کم کار، غده تیروئید هم بزرگ شده است و هم اینکه به میزان کافی هورمون تولید نمی کند، در نوع دوم تیروئید هم بزرگ است و هم بیشتر از نیاز طبیعی بدن هورمون تولید می کند که به آن پرکاری تیروئید می گویند.
در نوع سوم گواتر که به آن گواتر ساده می گویند و نسبت به دو نوع دیگر شیوع بیشتری دارد، اگرچه تیروئید بزرگ است، ولی چون میزان تولید هورمون در حد طبیعی نگه داشته شده و از نظر بالینی، هیچ علامتی برای فرد ایجاد نمی کند، به آن گواتر ساده می گویند.

 

چگونه این بیماری تشخیص داده می شود؟

امروزه به دلیل توجه بیش از حد به سلامتی و حضور پزشکان در رسانه ها مانند رادیو، تلویزیون و روزنامه، اطلاعات همگانی درباره بسیاری از بیماری ها افزایش یافته است و بیماران با شنیدن و خواندن علایم بالینی، آنها را با علایم خود مطابقت داده و برای اثبات یا رد بیماری به پزشک مراجعه می کنند. پزشک نیز با معاینه تیروئید او، در صورت لزوم آزمایشهای مورد نظر را تقاضا کرده و با اثبات بیماری، آن را درمان می کند.

 

چرا دچار کم کاری تیروئید می شویم؟

علت کم کاری تیروئید در سنین مختلف فرق می کند، به عنوان مثال در دوران شیرخوارگی و کودکی شایع ترین علت این بیماری، اختلالات ژنتیکی در تولید این هورمون است، به طوری که با حداقل مقدار لازم تولید شده، شیرخوار در همان روزهای اول زندگی دچار علایم می شود.
مصرف داروها، استفاده از جراحی برای درمان بیماری های تیروئید مثل غده های بدخیم این غده و همچنین استفاده از ید رادیواکتیو در درمان پرکاری تیروئید از جمله علل اصلی کم کاری تیروئید در بزرگسالان به شمار می روند.
التهاب مزمن تیروئید و تخریب سلولهای آن توسط پدیده های خود ایمنی که به آن «تیروئیدیت» گفته می شود، شاید اصلی ترین علت کم کاری تیروئید در افرادی باشد که در گذشته نه بر روی تیروئید عملی انجام داده اند و نه ید رادیواکتیو مصرف کرده اند. شنیدن صحبتهای بیمار، گوش دادن به گذشته او مبنی بر دریافت یا عدم دریافت ید رادیواکتیو و مشاهده وجود یا عدم وجود آثار و خط جراحی بر روی گردن، همچنین معاینه تیروئید بیمار با نگاه کردن و لمس آن، به تشخیص علت کم کاری کمک می کند.

 

چرا لازم است همیشه علت کم کاری را بفهمیم؟

درصدی از بیماران، مبتلا به نوعی کم کاری می شوند که طی چند ماه خود به خود بهبود می یابد و لازم نیست بیمار برای همه عمر دارو مصرف کند، مانند حالتی که کم کاری به طور گذرا پس از حاملگی روی می دهد و نتیجه آن درمان کوتاه مدت است، اما در سایر موارد درمان برای همه عمر لازم است، پس تشخیص علت کم کاری تیروئید امری ضروری است.

 

درمان کم کاری تیروئید چیست؟

غده تیروئید یکی از غددی است که مجموعه آنها را غدد داخلی می نامیم و کار آنها تولید موادی با نام هورمون است که در داخل خود ساخته و به خون وارد می کنند تا در تمام رگها به گردش در بیاید و کار خود را انجام دهد.
غیر از غده تیروئید، غدد اصلی که با نام غدد داخلی می شناسیم عبارتند از: غده «پاراتیروئید» که در پشت تیروئید قرار دارد و کار آن تنظیم کلسیم بدن می باشد.
غده لوزالمعده یک غده دوکاره است؛ یعنی هم جزو غدد داخلی و درون ریز است و هم جزو غدد برون ریز. قسمت درون ریز آن انسولین و «گلوکاگون» می سازد که کار عمده آنها تنظیم میزان قند خون است و قسمت برون ریز آن در هضم و جذب غذا و از جمله چربی ها دخالت دارد.
غده فوق کلیه دو عدد است، و بر روی هر کلیه یک غده وجود دارد و کارهای متعددی انجام می دهند. از جمله تولید و ترشح هورمونهایی که در کنترل و تنظیم فشار خون دخالت دارند. کم کاری هر کدام از غدد ذکر شده، علایم متعددی را ایجاد می کند.
غدد داخلی (درون ریز) هورمون می سازند و وارد گردش خون می کنند، پس وقتی این هورمونها وجود ندارند، باید آنها را از خارج وارد بدن کنیم، بعضی از این هورمونها در محیط معده و یا محیط آنزیمهای گوارش از بین می روند و نمی توانیم آنها را فقط از راه خوراکی مصرف کنیم، مانند انسولین که مجبوریم آن را از طریق تزریق یا استنشاق وارد بدن کنیم، ولی خوشبختانه هورمون تیروئید از راه خوراکی قابل استفاده است و به راحتی از راه دهان وارد دستگاه گوارش شده و جذب بدن می شود. بنابراین درمان کم کاری تیروئید استفاده از هورمون تیروئید از راه خوراکی است.

 

حال این سؤال مطرح می شود که یک بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید، روزانه به چند قرص تیروئید نیاز دارد؟

اگرچه با دیدن بیمار و مشاهده شدت کم کاری در آزمایشهای اولیه او تا حدودی می توان تعداد قرص های لازم را حدس زد، ولی درمان کم کاری تیروئید از راه آزمون و خطاست؛ یعنی ابتدا به بیمار روزی یک قرص می دهیم و پس از مدتی که معمولاً حدود یک تا دو ماه است، آزمایشها را تکرار می کنیم و براساس جواب آزمایش ها نسبت به کاهش یا افزایش میزان قرصها تصمیم گیری می کنیم.
البته پزشکان در مورد افراد مسن که مدتی دچار کم کاری تیروئید بوده اند، با روزی یک قرص شروع نمی کنند، بلکه از میزان کمتری مثلاً یک چهارم قرص شروع می کنند و براساس تحمل سیستم قلب و عروق او به ازدیاد قرص تصمیم می گیرند.

 

یک بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید تا چه زمانی نیاز به قرص تیروئید دارد؟

متأسفانه بسیاری از بیماران این نکته را نمی دانند. در حدود 95 درصد بیماران، برای همه عمر نیاز به قرص دارند. حال اگر بیمار پس از چند ماه که حال عمومی اش خوب شد، ورم برطرف گردید و رنگ پریدگی از بین رفت، بدون مشورت با پزشک قرص را قطع کند، دوباره ماه ها بعد باید با خجالت به پزشک خود مراجعه کرده و از بازگشت علایم شکایت کند.
درصد خیلی کمی از بیماران به دلیل التهاب گذرای پس از حاملگی تیروئید یا مواردی شبیه آن دچار کم کاری گذرا می شوند و پس از چند ماه کار تیروئیدشان دوباره برگشت می کند اما اکثریت بیماران یا جراحی شده اند، یا ید رادیواکتیو دریافت کرده اند و یا دچار التهاب مزمن تیروئید گردیده اند و لازم است تا آخرین روز زندگی قرص مصرف کنند.

 

بیماران معمولاً هر چند وقت یک بار به ویزیت پزشک نیازمندند؟

در شروع بیماری، گاهی لازم است برای چند ماه، بیمار ماهانه توسط پزشک ویزیت شده و یا مورد آزمایش قرار گیرد، ولی پس از آنکه معلوم شد به چند قرص نیاز دارد و عارضه دیگری بر اثر مصرف قرص برای او به وجود نیامده است، هر 6 ماه تا یک سال، یک بار مورد معاینه و آزمایش قرار می گیرد، البته باید در حالات خاص مثل دوران کودکی که سرعت رشد بالاست یا حالاتی که بیمار حامله می شود و یا بیماری جدیدی به وجود می آید، بیمار تحت نظر باشد، در چنین حالاتی، فاصله بین ویزیتها و درخواست آزمایشها، ممکن است توسط پزشک دستخوش تغییر گردد.

اگر جنین به عللی دچار کمبود هورمونهای تیروئید شود، به این حالت کم کاری تیروئید مادرزادی گفته می‏شود که در صورت عدم تشخیص و درمان سریع و دقیق باعث آسیب سلولهای مغزی در نتیجه عقب افتادگی ذهنی دائمی کودک می‏شود.

 

تشخیص به موقع کم کاری تیروئید در نوزادان چه اهمیتی دارد؟

تشخیص به موقع کم کاری تیروئید در نوزادان و در مان به موقع آن از بسیاری از عوارض مهم این بیماری از جمله عقب ماندگی ذهنی جلوگیری می‏کند.
 اگر تشخیص کم کاری تیروئید در نوزادان تا قبل از 14روز اول تولد صورت پذیرد و درمان شروع شود، مشکل عقب افتادگی، برای نوزادان پیش نخواهد آمد. اما اگر تشخیص و درمان تا سن 6ماهگی به تعویق افتد، عقب افتادگی ذهنی در شیرخوار حتمی و برای همیشه است.
علایم کم کاری تیروئید به ندرت هنگام تولد آشکار می‏شود. سن ظهور علایم بستگی به میزان اختلال عمل تیروئید دارد. به کم کاری شدید تیروئید در سنین شیرخوارگی "کرتینیسم (" ( cretinismمی‏گویند که با علایم بالینی شدید همراه است. در بسیاری از نوزادان مبتلا به کم کاری خفیف تا متوسط تیروئید، در بدو تولد، هیچ گونه علامت خاصی نمی‏بینیم و نوزاد مبتلا کاملا به نوزاد سالم شباهت دارد. به همین دلیل غربالگری برای یافتن نوزادان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید اهمیت دارد. در نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید رفته رفته علایم این بیماری بروز می‏کنند. در طول چند ماه اول زندگی نوزاد، علایم بالینی می‏تواند به صورت مشکلات تغذیه‏ای، یبوست، گریه خشن، بزرگی زبان، پف آلودگی صورت، بزرگ بودن ملاجها (فونتافل‏ها)، سرد بودن دستها و پاها، شلی عضلات، سردی بدن، فتق نافی، اختلال تنفسی در نوزادی که بیش از 2/5کیلوگرم دارد، عدم بهبود زردی نوزادی، خواب آلودگی، و عدم وزن‏گیری مناسب نوزاد تظاهر می‏کند.

در ماههای بعد، اتساع شکم، خشکی پوست، کندی رشد موها وناخنها، تاخیر در گردن گرفتن، کم تحرکی، تاخیر در رویش دندانهای شیری، و تاخیر در رشد فیزیکی و ذهنی (مثل نشستن، صحبت کردن وراه رفتن) مشاهده می‏شود. رشد طولی بدن مختل می‏شود که این اختلال می‏توان به "کوتولگی با عدم تناسب اندامها و تنه " منجر شود .

بسته شدن ملاجها (فونتانل) به تاخیر افتاده و در نتیجه نسبت سر به تنه دچار مشکل می شود و سر بزرگ به نظر می‏رسد. 

در ابتدا باید گفت مصرف شیر مادر با مصرف قرص لووتیروکسین هیچ گونه مغایرتی ندارد. مصرف شیرخشکهایی با منشاء شیر گاو نیز بلامانع است. اما مصرف شیر خشکهای با منشاء سویا(مثل شیر خشک ایزومیل) می‏تواند از جذب قرص لووتیروکسین توسط بدن نوزاد جلوگیری کند. در صورتی که چاره‏ ای به جز مصرف شیرهای با منشاء سویا نباشد، باید بین مصرف قرص لووتیروکسین و شیر خشک با منشاء سویا حدود یک ساعت فاصله انداخت یا با نظر پزشک معالج مقدار قرص لووتیروکسین را افزایش داد. 
هیپوتیروئیدسیم حالتی است که با پیشرفت کند کم کاری تیروئیدی مشخص می‌شود. و در انواع مختلف دسته بندی می‌شود.
 

نوع اولیه : بیش از 95 درصد موارد مبتلایان دچار کم کاری اولیه تیروئید هستند که اختلال عملکرد خود غده تیروئید است. 
نوع ثانویه : کم کاری تیروئید به علت نارسایی هیپوفیز را هیپوتیروئیدی ثانویه گویند. 
نوع ثالثیه : کم کاری تیروئید ناشی از نارسایی هیپوتالاموس را هیپوتیروئیدی ثالثیه گویند. 
وجود هیپوتیروئیدی از زمان تولد را کرتینیسم گویند. مادر نیز ممکن است دچار کم کاری تیروئیدی باشد. 
تیروئیدیت اتوایمیون (تیروئیدیت هاشیموتو) شایعترین کم کاری تیروئید در بالغین است که غده تیروئید توسط سیستم ایمنی بدن مورد تهاجم قرار می‌گیرد. 
کم کاری تیروئید در مبتلایان به پرکاری تیروئید که توسط ید رادیواکتیو ، جراحی یا داروهای ضد تیروئیدی درمان شده‌اند نیز مشاهده می‌شود.

 

پرکاری تیروئید (Hyperthyroidism Graves disease)

شایع ترین علت این عارضه (85 درصد موارد) بیماری گریو است، که ناشی از تحریک بیش از حد غده ی تیروئید توسط سیستم ایمنی است. مصرف بیش از اندازه ی هورمون تیروئید یا داروهای حاوی هورمون تیروئید، فعالیت بیش از حد ندول های غده ی تیروئید و همچنین التهاب تیروئید که باعث ذخیره شدن و ترشح مقدار زیادی هورمون در خون می شود از سایر عوامل ابتلا به پرکاری تیروئید هستند. پرکاری تیروئید در بین زنان شایع تر از مردان (4 به 1) است و بیش تر در سنین 40-20 سالگی بروز می کند. افزایش ترشح هورمون های تیروئید می تواند سطح متابولیک بدن را 100-60 برابر افزایش دهد. این امر باعث بروز دامنه ی وسیعی از علائم زیر می شود.

 

علایم پرکاری تیروئید

کاهش وزن سریع ( علی رغم افزایش اشتها و حتی مصرف زیاد غذا)، بی قراری و تحریک پذیری شدید، کاهش تمرکز، ایجاد حالات و تنش های عصبی، اضطراب و نگرانی ، اختلال خواب، افزایش- ضربان قلب و تپش قلب به دنبال انجام کارهای معمول، افزایش فشار خون، تعریق بیش از حد، ضعف عضلانی، لرزش و تنشهای غیرارادی،( خصوصاً در دستان و انگشتان) مشکلات بینایی و بیرون زدگی غیر طبیعی کره ی چشم یا اگزوفتالمی، گواتر یا بزرگ شدن غده ی تیروئید، افزایش حساسیت و تحریک پذیری نسبت به گرما، تغییر حرکات طبیعی روده ی بزرگ،( اسهال و یبوست) و ریزش مو .

 

درمان

این بیمار به محض تشخیص، باید تحت درمان قرار گیرد. معمولاً از ید رادیواکتیو، داروهای ضد تیروئید و در برخی موارد ازروش های جراحی برای برداشتن بخشی از غده، استفاده می شود. در هر یک از این روش های درمانی، تغییر شیوه ی زندگی، تغییر و اصلاح رژیم غذایی و تطابق فعالیت می توانند نقش بسیار مهمی در جهت بهبودی بیمار داشته باشد.

رژیم غذایی در پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم)

1- از آنجا که میزان انرژی مورد نیاز در این شرایط 60-50 درصد درصد افزایش می یابد، بیماران باید از رژیم پرکالری (حدود 40 کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) استفاده نمایند. بهتر است بیماران تعداد وعده های غذایی را افزایش دهند و در مقابل، از حجم هر وعده مقداری کم کنند. 
2- دریافت پروتئین نیز باید بین 75/1 ? 1 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن افزایش یابد. گنجاندن تخم مرغ، گوشت قرمز، گوشت ماکیان و ترکیب غلات و حبوبات در رژیم غذایی برای تأمین نیاز پروتئینی توصیه می شود. در صورت تخلیه ی ذخایر پروتئینی بدن، استفاده از مکمل های پروتئینی به ویژه قبل و بعد از عمل جراحی زیر نظر متخصص تغذیه، می تواند مفید باشد. 
3- با توجه به افزایش نیاز به ویتامین ها، استفاده از مکمل ویتامین C، ویتامین B کمپلکس خصوصاً ویتامین های B1 ، B2 ، و B12 همراه رژیم غذایی بسیار مفید می باشد. به طور کلی استفاده از مولتی ویتامین و مولتی مینرال توصیه می شود. منابع غذایی ویتامین های فوق که باید در رژیم غذایی این بیماران گنجانده شوند عبارت اند از: انبه، مرکبات ، کیوی ، شیر و فرآورده های آن، سبزیجات سبز رنگ، جوانه ی حبوبات و ماهی . 
به نظر می آید مقادیر زیاد ویتامین A باعث مهار عملکرد غده ی تیروئید و بهبود علایم بیماری گریو می شوند. مکمل ویتامین C نیز برای بهبود علایم و شرایط متابولیکی مفید است. لازم است بدانید دریافت غیرضروری ویتامین ها در بدن مانند دارو، اثر خواهند کرد و می توانند اثرات جانبی متعددی بر سلامت شما داشته باشند. 
4- از مصرف زیاد ید پرهیز شود. لازم به ذکر است از آن جا که بعضی از مکمل های ویتامینی و مواد معدنی، دارای مقادیری ید نیز هستند، مبتلایان به پرکاری تیروئید، باید از مصرف این قبیل مکمل ها و هرگونه مکمل ید پرهیز کنند. در ضمن از مصرف برخی غذاهای دریایی، علف ها و جلبک های دریایی هم که غنی از ید هستند، باید اجتناب نمایند. 
5- مصرف کلیه ی غذاها و نوشیدنی های تحریک کننده مانند شکلات، نوشیدنی های کافئین دار( مانند چای ، قهوه ، کولا) و همچنین کشیدن سیگار باید در این بیماران محدود شود. 
6- از گواتروژن های طبیعی استفاده شود. منظور از گواتروژن ها ترکیباتی هستند که باعث کاهش عملکرد غده ی تیروئید می شوند. بنابراین استفاده از آنها به هنگام پرکاری تیروئید موثر خواهد بود. منابع عمده ی گواتروژن ها عبارت اند از: سبزیجات خانواده ی کلم ،(از قبیل کلم ، گل کلم، کلم قمری، کلم بروکلی و بروکسل) اسفناج، شلغم ، گلابی ، هلو، همچنین بادام زمینی و سویا . جالب است بدانید ترکیبات گواتروژن به دنبال حرارت از بین می روند.

نسبت به دریافت توام گواتروژن های طبیعی با داروهای ضد تیروئید باید کاملاً احتیاط نمود، زیرا این ترکیبات می توانند باعث افزایش عوارض جانبی داروها شوند. البته همان طور که اشاره شد پخت مواد غذایی فوق می تواند این اثرات را کاهش دهد. سایر سبزیجات مفید در هیپرتیروئیدیسم عبارت اند از: هویج ،  کرفس، فلفل سبز، جعفری، تره آبی، زردآلو ، سیب ، زغال اخته، گریپ فورت و آناناس. 
با توجه به این که سوخت و ساز کلسیم در مبتلایان به بیماری گریو تغییر می کند این افراد بیشتر در معرض پوکی استخوان (استئوپروز) قرار دارند. بنابراین مصرف مکمل کلسیم زیر نظر متخصص می تواند مفید باشد. 
در شرایطی که فرد مشکل کلیوی یا قلبی خاصی نداشته باشد، مصرف روزانه ی 4-3 لیتر آب در روز توصیه می شود. در بعضی از بیماران مبتلا به اگزوفتالمی نیز شاید مجبور به محدود کردن مقدار مایعات و نمک دریافتی باشیم.


مطالب پیشنهادی:

دیابت را چگونه درمان کنیم؟

چگونه می توان از سرطان سینه جلوگیری کرد؟

کافئین بر بدن چه اثراتی خوب و بد دارد؟

حقایق بیماری ایدز چیست؟

چرا پزشکان از بیماران زیر میزی می گیرند?

چگونه می شود با فعالیت فیزیکی جلوی بیماریها را گرفت؟

ویژگی های ظروف آشپزی و اثر آن در پخت غذا

چگونه عملکرد فیزیولوژیکی و روانی میانسالان افزایش می یابد؟

 

http://maktoobshop.com

نشانه های سالم بودن گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی

وی افزود: گوشت سالم باید رنگ طبیعی داشته، بوی بد ندهد، سطح آن لیز و مرطوب نباشد، قبل از سفارش چرخ نشده باشد و دارای مهر کشتارگاه باشد همچنین افراد باید از خرد کردن گوشت قبل از شستن پرهیز کنند و در غیر این صورت امکان انتقال آلودگی احتمالی به عمق گوشت وجود دارد.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: به هیچ وجه نباید از حرارت یا آب گرم برای ذوب کردن گوشت منجمد استفاده کرد بلکه باید برای خارج کردن گوشت از حالت یخ زده آن را شب قبل در یخچال بگذارند. وی در خصوص سالم بودن گوشت مرغ عنوان کرد: گوشت مرغ تازه، رنگ و بوی طبیعی داشته و پوست آن عاری از چروکیدگی است و درون بسته بندی آن خونابه یا آب منجمد شده وجود ندارد.

Image result for ‫گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی‬‎

عبداللهی اضافه کرد: گوشت مرغ فاسد، تیره، پرخون و کبود است و بر اثر نگهداری در شرایط نامناسب به تدریج خاکستری و گاهی سبز روشن می‌شود که در این حالت باید از مصرف آن جداً خودداری کرد. وی خاطرنشان کرد: ماهی سالم نیز باید دارای بوی طبیعی و ظاهری درخشنده و شفاف باشد و آبشش آن قرمز روشن و عاری از ماده لزج است همچنین ماهی فاسد شده پوستی کدر و تیره رنگ و بدون درخشندگی دارد، چشمانی کاملاً گود رفته دارد و عضلات آن شل و بر اثر فشار دادن انگشت روی عضله،‌ فرورفتگی ایجاد می‌شود.

مطالب پیشنهادی:

چگونه می توان جلوی آثار جانبی تشعشع لامپ های کم مصرف بر چشم و پوست را گرفت؟

ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد کدامند؟

چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت

ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی

مردان در زمینه بهداشت باروری همسران چه نقشی دارند؟

 

http://maktoobshop.com

 

 

کاهش تاثیر آلاینده ها با مصرف لبنیات

این کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: شیر و لبنیات به دلیل دارا بودن فسفر، منیزیم و کلسیم، در هنگام آلودگی سبب خنثی شدن تاثیر منفی سموم می شود که بر همین اساس، مصرف روزانه دو تا سه واحد کم چرب از این مواد توصیه می شود.

سیب باعث خروج کامل سرب از بدن می شود

افشون در ادامه گفت: میوه سیب به دلیل دارا بودن "پکتین"، می تواند سبب خروج کامل سرب از بدن شود و به صورت سد دفاعی محکمی در مقابل این آلاینده عمل کند. وی در رابطه با سایر منابع غنی از پکتین گفت: پرتقال، لیمو، گریپ فروت، توت فرنگی، هویج و غلات سبوس دار نیز علاوه بر سیب حاوی این ماده غذایی هستند که  توصیه می شود در هفته، پنج بار استفاده شوند.


مطالب پیشنهادی:

چگونه می توان جلوی آثار جانبی تشعشع لامپ های کم مصرف بر چشم و پوست را گرفت؟

ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد کدامند؟

چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت

ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی

مردان در زمینه بهداشت باروری همسران چه نقشی دارند؟

 

http://maktoobshop.com

 

 

فواید انجیر برای دستگاه گوارشی

Image result for ‫انجیر‬‎



مطالب پیشنهادی:

چگونه می توان جلوی آثار جانبی تشعشع لامپ های کم مصرف بر چشم و پوست را گرفت؟

ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد کدامند؟

چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت

ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی

مردان در زمینه بهداشت باروری همسران چه نقشی دارند؟

 

http://maktoobshop.com

 

 

درباره چای کیسه ای چقدر می دانید؟


Image result for ‫درباره چای کیسه ای چقدر می دانید؟‬‎

خوب است بدانید چای حاوی مقداری فلوراید (ماده‌ای که از پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری می‌کند) هم است. البته میزان فلوراید انواع مختلف چای تفاوت دارد پس چای با این خاصیت ضدپوسیدگی نمی‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌ها بشود و آسیب وارده به دندان‌ها از طریق مصرف چای کیسه‌ای، مربوط به رنگ دادن آن می‌شود. رنگ گرفتن دندان‌ها در اثر مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی، طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است.  حالا اگر شما به دلیل شرایط کاری یا زندگی‌تان، مجبور به استفاده مداوم از چای‌ کیسه‌ای هستید، می‌توانید برای پیشگیری از رنگ گرفتن دندان‌ها، علاوه بر شستن مداوم آنها با آب، روزی 2 بار هم با خمیردندان‌های حاوی فلوراید مسواک بزنید و گاهی هم (هفته ای  2بار) از خمیردندان‌های ساینده مانند خمیردندان‌های مخصوص سیگاری‌ها استفاده کنید. جرم‌گیری هم می‌تواند راه دیگری برای از بین بردن رنگ دندان‌ها باشد.


مطالب پیشنهادی:

دیابت را چگونه درمان کنیم؟

چگونه می توان از سرطان سینه جلوگیری کرد؟

کافئین بر بدن چه اثراتی خوب و بد دارد؟

حقایق بیماری ایدز چیست؟

چرا پزشکان از بیماران زیر میزی می گیرند?

چگونه می شود با فعالیت فیزیکی جلوی بیماریها را گرفت؟

ویژگی های ظروف آشپزی و اثر آن در پخت غذا

چگونه عملکرد فیزیولوژیکی و روانی میانسالان افزایش می یابد؟

 

http://maktoobshop.com

 

مصرف ماهی برای جلوگیری از افسردگی توصیه میشود

mahiعلوم پزشکی یزد بر افزایش مصرف ماهی در رژیم غذایی تاکید کرد و اظهار داشت: مصرف آن دسته از ماهی‌هایی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، حس شادابی بیشتری را القا می‌کند.  مهدیه السادات حاجی میرزاده افزود:  امگا ۳ باعث کاهش التهاب و نیز ارتجاعی شدن رگ‌ها می‌ شود و در نتیجه خون‌رسانی به مغز سریع و آسان‌تر می‌شود و در نهایت در کنار هم آرامش را برای فرد به ارمغان می‌آورند .


مطالب پیشنهادی:

دیابت را چگونه درمان کنیم؟

چگونه می توان از سرطان سینه جلوگیری کرد؟

کافئین بر بدن چه اثراتی خوب و بد دارد؟

حقایق بیماری ایدز چیست؟

چرا پزشکان از بیماران زیر میزی می گیرند?

چگونه می شود با فعالیت فیزیکی جلوی بیماریها را گرفت؟

ویژگی های ظروف آشپزی و اثر آن در پخت غذا

چگونه عملکرد فیزیولوژیکی و روانی میانسالان افزایش می یابد؟

 

http://maktoobshop.com

 

مقابله با کم خونی با گوشت شترمرغ


رنگ قرمز تیره‌تر این گوشت، نسبت به گوشت‌های گاو و گوسفند یا بوقلمون حاکی از مقدار بالا‌تر آهن در آن می‌باشد از این رو، مصرف آن به افراد کم خون و زنان باردار نیز توصیه می‌شود.گوشت شترمرغ در دسته images1111گوشت‌های قرمز طبقه بندی ‌می‌شود و از لحاظ ارزش غذایی از کم چرب‌ترین و سالم‌ترین نمونه‌های گوشت قرمز است و دارای فواید فراوانی است.این گوشت بسیار شبیه به گوشت گاو یا گوسفند است. این گوشت کلسترول و کالری پایین‌تری برخوردار است و همچنین به علت ایده‌آل بودن سطح PH، به مبارزه با باکتری‌ای کولای و نیز سالمونلا کمک موثری می‌کندو به دلیل دارا بودن اسید چرب امگا-۳ فراوان بهترین نوع گوشت برای افراد سالمند و بیماران قلبی و عروقی است.نسبت به دیگر انواع گوشت، سریع‌تر پخته می‌شود، پس برای پیشگیری از خشک شدن آن، از پختن بیش از حد آن جلوگیری شود.


مطالب پیشنهادی:

دیابت را چگونه درمان کنیم؟

چگونه می توان از سرطان سینه جلوگیری کرد؟

کافئین بر بدن چه اثراتی خوب و بد دارد؟

حقایق بیماری ایدز چیست؟

چرا پزشکان از بیماران زیر میزی می گیرند?

چگونه می شود با فعالیت فیزیکی جلوی بیماریها را گرفت؟

ویژگی های ظروف آشپزی و اثر آن در پخت غذا

چگونه عملکرد فیزیولوژیکی و روانی میانسالان افزایش می یابد؟

 

http://maktoobshop.com

 

توصیه های غذایی

Image result for ‫پرتغال اب‬‎


نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در هنگام شب ، باعث سوزش معده و عصبانیت می شود در حالیکه نوشیدن همین لیوان آب پرتقال هنگام صبح به عمل هضم کمک کرده و باعث تولید انرژی بیشتری می شود. تمامی مواد غذایی که ما مصرف می کنیم می توانند در برخی از ساعات روز سودمندتر باشند. غذا در ساعات مختلف روز کشف کرده است. بر پایه این پژوهشها برخی از مواد غذایی در روز و برخی دیگر در شب فواید بیشتری به بدن می رسانند، به اعتقاد وی برخی از مواد غذایی هنگام ظهر به خوبی جذب بدن می شوند در صورتیکه اگر همین مواد غذایی درشب استفاده شوند جذب آن بسیار کمتر خواهد بود.

برای مثال بدن ما نیاز اجتناب ناپذیری به ویتامینA دارد. شمار زیادی از بیماری ها از جمله امراض پوستی به دلیل کمبود این ویتامین پدید می آید. ویتامینA بعد از جگر در هویج بیشتر یافت می شود اگر هویج در صبح و یا نیمه روز خورده شود ویتامین های آن به طور کامل آزاد و جذب بدن می شود اما اگر در نزدیکی شب خورده شود، جذب ویتامینAاز آن بسیار مشکل خواهد بود. درحالیکه استفاده از سیب بر خلاف هویج است. خوردن سیب برای کیسه صفرا ، کبد و پانکراس( لوزه المعده) بسیار سودمند است. 

Image result for ‫سیب‬‎

سیب ترشحات اسیدی معده را افزایش می دهد . خوردن سیب درشب به هضم غذا کمک کرده ، در نتیجه خواب خوشی را به همراه خواهد داشت. طبق این مطالعات هر ماده غذایی حداکثر ِ فواید خود را در ساعات خاصی به بدن می رساند. برای مثال استفاده از شیر و تخم مرغ که دارای ویتامینBهستند در شب، به مراتب بهتر از استفاده آن در روز است چرا که این ویتامین هنگام شب به راحتی جذب بدن می شود. بر اساس این یافته ها استفاده زیاد از تخم مرغ و شیر به همراه گوشت قرمز سبب ایجاد حالت خستگی دائمی در افراد می شود. بر خلاف آن نیز استفاده زیاد از گوشت و غذاهایی که خوردن آنها در روز پیشنهاد می شود باعث ایجاد انرژی بیش ازحد و درنتیجه عصبانیت، تشویش، تحریک و همچنین جوش زدن بیش از حد افراد خواهد شد. خوردن مواد غذایی در ساعاتی که بیشتر مفید و قابل جذب بدن باشند مانع بروز چاقی و باعث حفظ وزن مناسب بدن نیز می گردد . 

Image result for ‫تخم مرغ و گوشت‬‎

برای مثال اگر لبنیات در نیمه روز مصرف شوند به سختی جذب بدن خواهند شد و در نتیجه سبب پدید آمدن یک منبع انرژی استفاده نشده که به چربی تبدیل می شود، می گردند درصورتیکه همین لبنیات اگر در ساعات ویژه خود مصرف شود سبب وزن اضافی نخواهد شد.

Image result for ‫لبنیات‬‎

 یک اصل کلی درباره بهره گیری از غذاها در وقت مناسب وجود دارد. بهتر است برای ناهار، غذایی مناسب و کامل خورد و در شب غذایی سبک. مطلب مهم دیگر این که درهنگام شب باید آب نوشید چرا که آب هنگام شب بدن را بهتر پاکیزه می کند. تغذیه در زمان مناسب به معنای نیرو بخشیدن بیشتر به ساختمان بدن است. برای مثال خوردن سالاد و گوجه فرنگی در ظهر، باعث جذب کامل آن خواهد شد در حالیکه در شب، به معنای تهاجم غیرقابل تحملی برای معده خواهد بود.

یافته های این پژوهش ها یک اصل کلی نیست و نمی توان به طور قطعی بیان کرد که خوردن فلان ماده غذایی در فلان وقت مفید است. اصل این است که برای به دست آوردن کفایت تغذیه ای باید در رژیم غذایی خود کنترل انرژی، تعادل، تنوع و میانه روی بین مواد غذایی را مورد توجه قرار دهیم.


دیابت را چگونه درمان کنیم؟

چگونه می توان از سرطان سینه جلوگیری کرد؟

کافئین بر بدن چه اثراتی خوب و بد دارد؟

حقایق بیماری ایدز چیست؟

چرا پزشکان از بیماران زیر میزی می گیرند?

چگونه می شود با فعالیت فیزیکی جلوی بیماریها را گرفت؟

ویژگی های ظروف آشپزی و اثر آن در پخت غذا

چگونه عملکرد فیزیولوژیکی و روانی میانسالان افزایش می یابد؟

 

http://maktoobshop.com

غذاهای فست فودی

چاقی: اکثر این غذاها برای سلامت انسان مضر است، او را چاق می‌‌کند، و شانس ابتلاء به دیابت و حمله قلبی را به شدت افزایش می‌‌دهد.به گفته متخصصان انجمن گیاه‌خواران آمریکا، مصرف فست‌فود بیش از یک بار در هفته سبب ایجاد چاقی به خصوص چاقی‌های موضعی در نواحی شکم و پهلوها می‌شود.براساس تحقیقات این انجمن، بیش از 80 درصد مصرف‌کنندگان دایمی فست‌فود، افرادی چاق تلقی می‌شوند به طوری که به شکلی هماهنگ چاق نیستند و بیشترین تجمع چربی در ناحیه شکم، پهلوها، ران‌ها و باسن آنها است. در عین حال، چربی دور کبدشان را فرا گرفته و خیلی دیر احساس سیری می‌کنند.

چربی‌های مضرغذاهای حاضری سرخ ‌شده هستند و معمولا هم برای سرخ ‌کردن این غذاها از روغن‌های نباتی جامد استفاده می‌‌کنند. درصد اسیدهای چرب اشباع و ایزومرهای ترانس در این روغن‌ها بالاست. این چربی همان چربی مضری است که می‌تواند در دیواره سرخرگ‌ها رسوب کرده و آنها را مسدود ‌‌کند.

خوردن نوشابه نوشابه‌های گازدار در کنار تمام این غذاها عرضه و خورده می‌شود. اسید موجود در نوشابه‌های گازدار موجب فرسایش مینای دندان شده و همچنین قند بالای این محصولات، پوسیدگی دندان ‌ها را تسریع می‌کند. به علاوه نوشابه‌ها فاقد ارزش غذایی بوده و به خاطر میزان قند بالایشان دارای کالری زیادی هستند که موجب چاقی می‌شوندفراموش نکنید که نوشابه‌های رژیمی هم به دلیل داشتن قند مصنوعی آسپارتام، اشتهاآور هستند.

نبود مواد مغذیدارای ارزش غذایی پایینی از نظر ویتامین و املاح مورد نیاز بدن هستند کمبود ارزش‌های غذایی یکی از مشکلاتی است که کودکان و نوجوانان را در سن رشد تهدید می‌کند. اگر کودک در سنین پایین از نظر مواد مغذی کمبود داشته باشد، حتماً در دوران نوجوانی نیز دچار این مشکل خواهد بود.کودکان و نوجوانانی که زیاد از این غذاها استفاده می‌کنند دچار کمبود کلسیم و ویتامین «د» هستند.

نمک و فشار خون بیشتر غذاهای حاضر در منوی این رستوران‌ها از نظر نمک بسیار بالاتر از حد استاندارد و بهداشتی است. از طرف دیگر به علت این که ذائقه ایرانی‌ها شور بوده احتمال استفاده از مصرف مواد شور هم در کنار فست فودها وجود دارد که می‌تواند باعث بروز فشار خون در مصرف‌کنندگان شود.

Image result for ‫فست فود‬‎

زیادخوردن: وعده‌های غذایی فست‌ فود از نظر اندازه معمولا بزرگ‌‌تر از یک وعده غذای خانگی است. در نظر داشته باشید که انرژی موجود در این غذاها بسیار بیشتر از یک وعده غذای خانگی در همان حجم است.

غذاهای سنتی سالم از انواع سبزی، مواد لبنی و تخم‌مرغ تهیه می‌شود که از نظر ارزش تغذیه‌ای نیز بسیار مناسب هستند اما گسترش فست ‌فود، نقش این غذاها را کم می‌کند. این مساله موجب می‌شود عادت‌های خوب تغذیه‌ای ما نابود شود. یشتر غذا های خاضر در منو رستوران های فروشنده فست فود از نظر محتوای کالری چربی ، قند و نمک بسیار بالاتر از حد استاندارد و بهداشتی است به عبارت دیگر بیشتر این غذاها برای سلامت انسان مضراست ، او را چاق می کند و شانس ابتلا به دیابت و حمله قلبی را به شدت افزایش می دهد . بیشتر غذاهای فست فوت به شکل سرخ شده است و بدتر از آن اینکه برای سرخ کردن این غذاها از روغن های نباتی جامد استفاده می کنند درصد اسید های چرب اشباع و ایزومرهای ترانس میگوید چربی قاتل این چربی همام چربی ای است که در دیواره سرخرگ ها رسوب و آنها را مسدود می کند . وعده های غذایی فست فود از نظر اندازه می تواند بسیار بزرگ تر از یک وعده غذایی خانگی در همان حجم است . نوع تبلیغات و بازازیابی آنها فریبنده است و کودکان را دچار عادات غذایی ناسالم می کند . استفاده زیاد از طعم دهنده ها روغن های اشباع مواد قندی و نمک طعم خوشمزه ای به این نوع غذاها می دهد و ذائقه بچه ها و حتی بزرگسالان را گمراه می کند و آ»ها را به سمت مصرف هر چه بیشتر سوق می دهد . بسته بندی های فست فود متعدد است و می تواند از حیث بازیافت برای محیط زیست زیان آور باشد . گسترش فست فود ، فراگیری و تنوع غذاهای بومی را کم می کند به عبارت دیگر باعث می شود افراد غذاهای سنتی خودشان را فراموش کنند غذاهای سنتی بخشی از فرهنگ یک ملت است . مصرف گسترش فست فود سبب می شود میزها و سفرهای غذا در خانواده ها به فراموشی سپرده و فرصت دور هم جمع شدن از خانواده ها گرفته شود . 

Image result for ‫فست فود‬‎

بسیاری از رستوران های فست فود به شکل زنجیره ای اداره می شوند این امر می تواند فرصت اشتغال را از کا سبان و فروشندگان خرده پا بگیرد . بررسی 1000 شعبه از 10 تا از بهترین رستوران های زنجیزه ای فست فود در 28 ایالت آمریکا نشان داد که تعداد کمی از آنها نظافت را در مطلوب رعایت می کنند در بیش از 60 دصد این رستوران ها ، کارکنان پیش از آغاز به کار ، دست های خود را نمی شستند و از دستکش استفاده نمی کردند 

دیابت را چگونه درمان کنیم؟

چگونه می توان از سرطان سینه جلوگیری کرد؟

کافئین بر بدن چه اثراتی خوب و بد دارد؟

حقایق بیماری ایدز چیست؟

چرا پزشکان از بیماران زیر میزی می گیرند?

چگونه می شود با فعالیت فیزیکی جلوی بیماریها را گرفت؟

ویژگی های ظروف آشپزی و اثر آن در پخت غذا

چگونه عملکرد فیزیولوژیکی و روانی میانسالان افزایش می یابد؟

 

http://maktoobshop.com

بزرگ جلوه دادن خانه‌های کوچک

 
▪ اگر فضایی کوچک دارید که می‌خواهید آن‌را بزرگ‌تر نمایان کنید و یا اینکه این فضا کاربرد بیشتری داشته باشد، در اولین قدم بهتر است وسایل تزیینی غیر قابل استفاده و غیرکاربردی را جمع‌آوری کرده و آنها را دور بیندازید و یا اگر خاطره‌ای را برایتان یادآوری می‌کند، آن را در جایی مانند انبار نگهداری کنید.

دکوراسیون و زیبایی خانه,اتاق خواب,آشپزخانه

بزرگ نشان دادن خانه کوچک,بزرگ نشان دادن خانه,بزرگ نشان دادن خانه های کوچک,راههای بزرگ نشان دادن خانه,بزرگ نشان دادن خانه کوچک,بزرگ نشان دادن خانه های کوچک,,طراحی دکوراسیون خانه کوچک,طراحی دکوراسیون من

▪ از رنگ‌های درخشان و روشن با ته رنگ‌های سفید که باعث بزرگ‌تر نمایان شدن فضا می‌شوند استفاده کنید.
▪ از پرده‌های ضخیم و چند لایه در این اتاق‌ها استفاده نکنید. سعی کنید پرده‌ها به رنگ روشن و تقریبا کم طرح باشند.
▪ تا آنجایی که می‌توانید از فرش، قالیچه و یا هر نوع کف‌پوش تزیینی در فضاهای کوچک استفاده نکنید، چرا که از لحاظ دید بصری موجب کوچک‌تر شدن فضا می‌شود.
▪ اگر کف‌پوش اتاق سرامیک، موکت و یا هر چیز دیگری است بهتر است که از طیف رنگ‌های روشن باشد. هرچه کف‌پوش اتاق روشن‌تر باشد به مراتب فضا بزرگ‌تر جلوه می‌کند.
▪ تا آنجا که امکان دارد از مبلمان کوچک با انحناهای بسیار و ظریف استفاده کنید چرا که این دسته از مبلمان مخصوص فضاهای کوچک هستند و آنجا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. استفاده از مبلمان بزرگ و کاناپه‌های بزرگ در اتاق‌های کوچک به‌هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
▪ نورپردازی زیاد فضا را بزرگ‌تر از آنچه که هست نمایان می‌کند. در ضمن با نورپردازی مناسب می‌توانید فضا را کاملا کاربردی کنید. در فضاهای کوچک تا آنجا که امکان‌پذیر است از آباژور و نورهای موضعی کم نور استفاده نکنید.
▪ استفاده از وسایل تزیینی غیرضروری که کاربرد خاصی ندارند، در فضاهای کوچک به‌هیچ‌وجه مناسب نیست. اگر از آن دسته افرادی هستید که وسایل تزیینی را دوست دارید، بهتر است آنها را در کوچک‌ترین سایز انتخاب کنید و همه را روی میزی در کنار یکی از مبل‌ها قرار دهید. اگر هم علاقه‌مند به آثار هنری هستید، تابلوها را در سایزهای کوچک و تنها روی یک یا دو دیوار نصب کنید.
▪ اگر مایل‌اید که دیوارها را با کاغذ دیواری تزیین کنید، بهتر است کم‌طرح‌ترین و روشن‌ترین‌شان را انتخاب کنید. کاغذدیواری‌های پرطرح و شلوغ اتاق را تنگ و تاریک جلوه می‌دهد.

 

مطالب پیشنهادی:

چگونه می توان جلوی آثار جانبی تشعشع لامپ های کم مصرف بر چشم و پوست را گرفت؟

ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد کدامند؟

چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت

ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی

مردان در زمینه بهداشت باروری همسران چه نقشی دارند؟

 

http://maktoobshop.com



داشتن خانه ای همیشه خوشبو



خوشبو کردن خانه, داشتن خانه ای خوشبو, تکنیک های خوشبو کردن خانه,نکات خانه داری مفید

خوشبو کردن خانه, داشتن خانه ای خوشبو, تکنیک های خوشبو کردن خانه, روش های خوشبو کردن خانه, نکاتی برای خوشبو کردن خانه, خانه ای خوشبو, طرز خوشبو کردن خانه, مواد خوشبو کننده خانه, راههای خوشبو کردن خانه,نکات خانه داری مفید,نکات خانه داری مفید




با این روشها همیشه خانه ای خوشبو خواهید داشت.


یک کدبانو باید علاوه بر تمیز نگه‌داشتن خانه و نظافت بصری آن، مراقب خوش‌بو بودن خانه نیز باشد و نگذارد اتاق‌های خانه بوی نامطبوع بگیرند. روش‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توان با کمک آنها بوی خوشی در فضای خانه به‌وجود آورد.

به‌ طور کلی دارچین، بابونه، میخک، ترنج، نعناع کوهی یا هندی، وانیل، اسطوخودوس، پرتقال، گریپ‌فروت، لیمو، اکالیپتوس، گل رز، اسفند، کندر، زنجبیل تازه و... مواد و گیاهان خوشبویی هستند که یا خودشان یا اسانس و روغن‌ آنها را می‌توانید بنابر سلیقه‌تان انتخاب کنید و درون دستگاه رطوبت‌ساز( بخور ) بریزید. چند دقیقه بعد از روشن‌ شدن دستگاه و بالا رفتن دمای آب، بوی خوشی درخانه می‌پیچد.

اگر چنین دستگاهی در منزل ندارید، می‌توانید مقداری از آنها را درون ظرفی از آب بریزید و روی حرارت بگذارید، بعد از به جوش آمدن، حرارت را کم کنید و از بوی متصاعد شده از آن لذت ببرید.

می‌توانید شوفاژ و بخاری را جایگزین گازکنید. به این نکته نیز توجه کنید که هر گیاه و ماده‌ای خاصیت به‌خصوصی دارد، مثلا وانیل و اسطوخودوس خواب‌آور هستند، بابونه، ترنج، لیمو و پرتقال تسکین دهنده و آرامش بخش هستند و شما می‌توانید بنابر نیازتان از آن ماده استفاده کنید.

* مقداری پنبه را به‌صورت گلوله درآورید و آن را در مخلوط وانیل یا هر اسانس مورد علاقه‌ای که می‌خواهید بزنید و داخل ظرفی در اتاق‌هایتان بگذارید، خیلی سریع بوی خوش آن فضای اتاقتان را عطرآگین می‌کند.

* یک بطری اسپری کننده بردارید و درون آن مقدار مساوی آب و آب‌لیموترش بریزید و روی پرده‌ها یا مبل‌ها و در فضای خانه اسپری کنید، بوی خوش لیمو در خانه‌تان می‌پیچد. می‌توانید به جای لیمو از روغن‌های معطری که مورد پسندتان است نیز استفاده کنید.

* یک راه دیگر آغشته کردن دستمال گردگیری به اسانس مورد علاقه‌تان و تمیز کردن خانه با آن دستمال است تا بوی خوش همه خانه را آکنده کند.

* راه آسان‌تر برای خوشبو کردن خانه، استفاده از عود است که به راحتی در فروشگاه ها در دسترس است. اگر تابه‌حال عود روشن نکرده‌اید، پیشنهادمان این است که از رایحه‌های خنک و آرام مثل جنگل شروع کنید تا اذیت نشوید.

* چند قطره از اسانس مورد علاقه‌تان را روی لامپ و چراغ خانه بچکانید و چراغ را روشن کنید، بعد از کمی گرم شدن چراغ، بوی آن در خانه می پیچد.

نکته مهم :
قبل از خوشبو کردن منزل‌تان، مطمئن شوید خانم باردار و کودک یا فردی مبتلا به آسم و حساسیت در خانه نیست و مشکلی برای هیچ‌کس‌ پیش نمی‌آید.


مطالب پیشنهادی:

چگونه می توان جلوی آثار جانبی تشعشع لامپ های کم مصرف بر چشم و پوست را گرفت؟

ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد کدامند؟

چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت

ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی

مردان در زمینه بهداشت باروری همسران چه نقشی دارند؟

 

http://maktoobshop.com

 

وسایل برقی را کجای آشپزخانه قرار دهیم؟

چیدانه: امروزه وسایل کوچک برقی دیگر جزئی از نیازهای خانم های خانه دار در آشپزخانه شده اند: تسترها برای یک نان تست داغ در صبحانه، مخلوط‌کن‌ها برای پختن یک دسر خوشمزه، غذاسازها برای خرد کردن بدون زحمت اضافی، بخارپزها برای یک غذای سالم تر، قهوه‌سازها برای یک قهوه داغ در این روزهای سرد، جاروهای شارژی کوچک به جای جارو های دستی پر گرد و غبار و .... که هر کدام به نوعی زندگی را برای ما ساده تر می کنند.

اما این وسایل را هنگامی که از آن‌ها استفاده‌ای نمی‌کنیم کجا قرار می‌دهیم؟ چگونه می‌توان آن‌ها را در دسترس قرار داد بدون این‌که فضای زیادی از پیش‌خوان‌ها را اشغال کنند؟
 
وسایل برقی را کجای آشپزخانه قرار دهیم؟ وسایل برقی,آشپزخانه,دکوراسیون,آشپزخانه -آشپزخانه خوب دکوراسیون آشپزخانه, چیدمان

وسایل برقی را کجای آشپزخانه قرار دهیم؟ وسایل برقی,آشپزخانه,دکوراسیون,وسایل برقی کوچک,آشپزخانه -آشپزخانه خوب دکوراسیون آشپزخانه, چیدمان




فضای کابینت‌ها در آشپزخانه
اگر یک کابینت بزرگ یا انباری در آشپزخانه ندارید از قسمتی از یک کابینت مرتفع استفاده کنید. درهایی به این کابینت اضافه کنید که کاملا از جایشان خارج شوند و این وسایل را در درون یک قفسه کشویی قرار دهید تا به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.  
وسایل برقی را کجای آشپزخانه قرار دهیم؟ وسایل برقی,آشپزخانه,دکوراسیون,آشپزخانه -آشپزخانه خوب دکوراسیون آشپزخانه, چیدمان
می‌توانید این وسایل را در گوشه‌ای از آشپزخانه و زیر فضای دو کابینت قرار دهید تا هرگاه خواستید آن‌ها در دسترس باشند. 
وسایل برقی را کجای آشپزخانه قرار دهیم؟ وسایل برقی,آشپزخانه,دکوراسیون,آشپزخانه -آشپزخانه خوب دکوراسیون آشپزخانه, چیدمان
کابینت‌های مخصوصشما هم‌چنین می‌توانید یک کابینت را به وسایل برقی کوچک آشپزخانه اختصاص دهید. یکی از کاربردهای رایج این کابینت‌ها نگهداری از مخلوط‌کن است. اگر این وسایل در قفسه‌های کشویی قرار بگیرند دسترسی به آن‌ها راحت‌تر خواهد بود. 
وسایل برقی را کجای آشپزخانه قرار دهیم؟ وسایل برقی,آشپزخانه,دکوراسیون,آشپزخانه -آشپزخانه خوب دکوراسیون آشپزخانه, چیدمان
از هر سانتی‌متر از فضا استفاده کنید. با وجود انواع مختلف کابینت‌ها ایجاد فضای نوآورانه و خاص در آشپزخانه کار ساده‌ای است.
وسایل برقی را کجای آشپزخانه قرار دهیم؟ وسایل برقی,آشپزخانه,دکوراسیون,آشپزخانه -آشپزخانه خوب دکوراسیون آشپزخانه, چیدمان
کمدی کوچک برای وسایل برقییک فضای شبیه یک کمد مکان بسیار خوبی برای نگهداری از تمام وسایل برقی کوچک است. سعی کنید قفسه‌های این کمد کشویی باشد تا به سادگی بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. وقتی کارتان با تستر، مخلوط‌کن، و یا غذاساز تمام شد آن‌ها را سر جای خود گذاشته و در کمد را ببندید. 
وسایل برقی را کجای آشپزخانه قرار دهیم؟ وسایل برقی,آشپزخانه,دکوراسیون,آشپزخانه -آشپزخانه خوب دکوراسیون آشپزخانه, چیدمان
قهوه‌ساز امروز در بسیاری آشپزخانه‌ها وجود دارد. معمولا این دستگاه کوچک فضای زیادی از سطح پیش‌خان‌هایآشپزخانه را به خود اختصاص می‌دهد. سعی کنید این دستگاه را در یک کابینت مخصوص و دور از فضای اصلی کار قرار دهید. این کار باعث می‌شود کسی که می‌خواهد یک قهوه برای خود درست کند مزاحمتی برای فرد مشغول به کار در آشپزخانه ایجاد نکند. 
وسایل برقی را کجای آشپزخانه قرار دهیم؟ وسایل برقی,آشپزخانه,دکوراسیون,آشپزخانه -آشپزخانه خوب دکوراسیون آشپزخانه, چیدمان
اگر کابینتی برای قرار دادن قهوه‌ساز ندارید سعی کنید آن را در گوشه‌ای از آشپزخانه بگذارید. قفسه‌ای در انباریآشپزخانهقرار دادن این وسایل در انباری آشپزخانه ایده بسیار خوبی است به ویژه این‌که انباری منظم و سازماندهی شده باشد. یک جفت در کشویی دسترسی را به انباری آسان کرده و آن را تبدیل به امتدادی از آشپزخانه می‌کند.
وسایل برقی را کجای آشپزخانه قرار دهیم؟ وسایل برقی,آشپزخانه,دکوراسیون,آشپزخانه -آشپزخانه خوب دکوراسیون آشپزخانه, چیدمان
اگر بودجه شما اجازه می‌دهد، سعی کنید یک فضای توکار مخصوص قهوه‌ساز در آشپزخانه خود طراحی کنید.
وسایل برقی را کجای آشپزخانه قرار دهیم؟ وسایل برقی,آشپزخانه,دکوراسیون,آشپزخانه -آشپزخانه خوب دکوراسیون آشپزخانه, چیدمان
پیش‌خانی در گوشه آشپزخانهاگر فضای کافی در آشپزخانه دارید می‌توانید پیش‌خانی را به نگهداری از وسایل برقی کوچک اختصاص دهید. این کار باعث می‌شود نسبت به همیشه از این وسایل استفاده بیش‌تری بکنید.
وسایل برقی را کجای آشپزخانه قرار دهیم؟ وسایل برقی,آشپزخانه,دکوراسیون,آشپزخانه -آشپزخانه خوب دکوراسیون آشپزخانه, چیدمان

مطالب پیشنهادی:

چگونه می توان جلوی آثار جانبی تشعشع لامپ های کم مصرف بر چشم و پوست را گرفت؟

ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد کدامند؟

چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت

ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی

مردان در زمینه بهداشت باروری همسران چه نقشی دارند؟

 

http://maktoobshop.com

تابلوها را اصولی نصب کنید


 

نصب تابلوها و آثار هنری از مواردی است که بسیاری از طراحان خانه را گیج و سردرگم می کند. اینکه بدانیم یک قاب عکس در چه ارتفاعی از دیوار باید نصب شود؟ قاب آن چه رنگی باشد؟ و چطور تصمیم بگیریم چه چیز به کجا می آید؟ 

به طور کلی نصب آثار هنری باید به گونه باشد که مرکز تصویر (و یا مرکز گروه آثار هنری) همسطح چشم یک فرد (با قد متوسط) قرار بگیرد. با وجود آنکه چنین اصولی در هر موقعیتی صدق نمی کند و گاهی اجرای آن عملی نمی شود، بهتر است که این توصیه های زیر را بخاطر بسپارید. 

تکنیک دیگری که باید به خاطر سپرد آن است که یک مجموعه تصویر باید به عنوان «1 واحد» در نظر گرفته شود. نحوه چیدمان تابلوها را با قرار دادن روی یک میز بزرگ (و یا روی زمین) مشخص کنید. ترکیب بندی های مختلفی را امتحان کنید تا بتوانید بهترین شیوه را برگزینید. حتی بهتر آن است که این تابلوها نخست روی کاغذ چیده شوند، و خط محیطی آن ها روی کاغذ کشیده شود و قیچی شود، سپس برای تست کردن هر کاغذ را روی دیوار بچسبانید تا بهتر و سریعتر بتوانید در مورد نوع چیدمان تصمیم گیری کنید.  

توضیحات و تصاویر زیر، اصول و راهکار هایی برای نصب آویزهای دیواری در اختیارتان می گذارد. تعاریف مختصری از «تقارن»، «خط»، و «تعادل» به زبان ساده بیان شده، آن ها را بخوانید و ارتباط این تعاریف را با تصاویر متن دریابید. سپس تابلوها و آثار خانه تان را ارریابی کنید و شیوه ای برای نصب آن ها انتخاب کنید. 

1.    تناسب میان اثر و اندازه دیوار


برای دیوارهای کوچکتر، از تصاویر کوچکتر و برای دیوارهای بزرگتر از آثار بزرگتر استفاده کنید. در این تصویر می بینید شش تصویر بصورت عمودی در دیوار کوچک هال نصب شده است. برای چنین فضایی می توانید از 1 و یا 2 قاب عمودی بزرگتر نیز استفاده کنید. 

نصب تابلوها و آثار هنری,قاب عکس دیجیتال,قاب عکس آنلاین,دکوراسیون،دکوراسیون منزل،دکوراسیون خانه،دکوراسیون

نصب تابلوها و آثار هنری,قاب عکس دیجیتال,قاب عکس آنلاین,قاب عکس چوبی,قاب عکس کودک,قاب عکس به انگلیسی,قاب عکس خالی,قاب عکس نمدی,قاب عکس دست ساز,قاب عکس دیجیتالی,قاب عکس برای فتوشاپ,دکوراسیون،دکوراسیون منزل،دکوراسیون خانه،دکوراسیون

2.  


  
تناسب اثر و سایز مبلمانبه طور کلی، طول قاب عکس یا هرگونه آویز دیواری (بالای مبلمان) بیشتر از طول مبلمان نشود. طول


قاب عکسی که در این تصویر می بینید 75% طول میز زیر آن است و از این نظر کاملا متناسب است.
نصب تابلوها و آثار هنری,قاب عکس دیجیتال,قاب عکس آنلاین,دکوراسیون،دکوراسیون منزل،دکوراسیون خانه،دکوراسیون
نورپردازی و نصب تابلو بر بالای شلف: یک تابلو و اثر هنری زیبا با یک نور پردازی مناسب جلوه واقعی اش را نشان می دهد.  از یک یا دو شلف هنری برای متمرکز کردن آثار هنری تان بهره بگیرید. 
 3.    نورپردازی مناسب آثارروشن و نورپردازی کردن به آثار اهمیت و شخصیت می بخشد. نورپردازی در این راهرو علاوه بر روشن کردن فضا، گالری هنری تان را نمایشی تر کرده است.
نصب تابلوها و آثار هنری,قاب عکس دیجیتال,قاب عکس آنلاین,دکوراسیون،دکوراسیون منزل،دکوراسیون خانه،دکوراسیون
4.    نصب شلف های هنریشلف های هنری نیز یک روش بسیار خوب برای جذاب کردن فضا و بخصوص فضاهای کوچکتر است. اثر هنری می تواند روی دیوار و کمی بالاتر از سطح شلف، و در ترکیب مناسبی با اشیا روی شلف نصب شود. 
نصب تابلوها و آثار هنری,قاب عکس دیجیتال,قاب عکس آنلاین,دکوراسیون،دکوراسیون منزل،دکوراسیون خانه،دکوراسیون
نکاتی درباره رنگ و سایز: از آثاری استفاده کنید که تم و حالت کلی دکور خانه تان را تشدید می کند. تم رنگی اتاق تان درخشان، مات و یا خنثی است؟ مبلمان شما رسمی، راحتی، مدرن و یا سنتی است؟ این ها نشانه ها و مواردی است که در انتخاب نوع اثر هنری به شما کمک می کند.
 5.    انتخاب رنگرنگ های درخشان، هیجان اتاق را افزایش می دهند و رنگ های خنثی آرامش بیشتری به فضا می بخشند. کدام را ترجیح می دهید؟
رنگ تابلوهای دیواری این اتاق کوچک بازتابی از رنگ پرده ها، پارچه میز آرایش و پارچه رومبلی است. برای هیجان بیشتر، میتوانید بجای آن از تابلوهایی با تم رنگی قرمز برای ست کردن با دیوار قرمز اتاق استفاده کنید. 
نصب تابلوها و آثار هنری,قاب عکس دیجیتال,قاب عکس آنلاین,دکوراسیون،دکوراسیون منزل،دکوراسیون خانه،دکوراسیون
6.    هر چه بزرگتر، اغلب بهتریک تابلوی تقاشی بزرگ ابهت بالایی دارد و کارتان را راحت تر می کند و همچنین می تواند تاکیدی بر نقطه کانونی اتاق (مثلا شومینه) باشد.
نصب تابلوها و آثار هنری,قاب عکس دیجیتال,قاب عکس آنلاین,دکوراسیون،دکوراسیون منزل،دکوراسیون خانه،دکوراسیون
تابلوهای طبیعت و منظره: تابلوهای منظره نیز یک شیوه خوب برای بزرگتر جلوه دادن فضا است. منظره ای از افق های دور، مشابه پنجره عمل کرده و گویی نمایی از دور دست را نشان می دهد. 
7.    منظره ای برای دلباز شدنبا نصب تابلوی منظره فضای کوچک و یا بدون پنجره اتاقتان را بزرگ تر جلوه داده و به آن عمق بدهید.
نصب تابلوها و آثار هنری,قاب عکس دیجیتال,قاب عکس آنلاین,دکوراسیون،دکوراسیون منزل،دکوراسیون خانه،دکوراسیون
8.    از قاعده و چارچوب کلی فراتر رویددر قاب کردن خلاق شوید. گل های خشک را در قاب های کشیده عمودی قرار داده و به هر یک از آن ها ارزش و اهمیت ببخشید.
نصب تابلوها و آثار هنری,قاب عکس دیجیتال,قاب عکس آنلاین,دکوراسیون،دکوراسیون منزل،دکوراسیون خانه،دکوراسیون
استفاده از «خط» برای تشدید حالت کلی فضا: آثارتان را باتوجه به خطوط افقی و یا عمودی تنظیم و نصب کنید. با وجود آنکه استفاده صحیح از خط در تنظیم حال و هوای اتاق بسیار موثر است، گاهی دکوراتورها آن را کاملا نادیده می گیرند.  خطوط افقیِ غالب، فضا را کشیده تر، عریض تر نشان داده و بر غیر رسمی بودن آن تاکید دارد.خطوط عمودی دیوار را بلندتر نشان داده و جلوه شیک تر و رسمی تری دارد.
 9.    خطوط افقیتاکید بر خطوط افقی در اثر هنری و هر گونه آویز دیواری تاثیر آرامبخش دارد و عرض اتاق را کشیده تر جلوه می دهد؛ در نتیجه برای اتاق های «کوچک» بسیار مناسب است.
نصب تابلوها و آثار هنری,قاب عکس دیجیتال,قاب عکس آنلاین,دکوراسیون،دکوراسیون منزل،دکوراسیون خانه،دکوراسیون
10.    خطوط عمودی  تاکید بر خطوط عمودی (در یک عکس، قاب، و یا هر گونه دیوار آویز) ارتفاع اتاق را بلندتر جلوه می دهد. در این تصویر، نصب یک ساعت عمودی در میان 4 تابلوی عمودی، تاثیر و تاکید آن را تشدید کرده است.
نصب تابلوها و آثار هنری,قاب عکس دیجیتال,قاب عکس آنلاین,دکوراسیون،دکوراسیون منزل،دکوراسیون خانه،دکوراسیون
  چیدمان هنرمندانه: نصب آثار در خطوط قطری فضا را هنری و پویا تر جلوه می دهد. 
11.    خطوط قطریتاکید بر خطوط قطری، چه در داخل یک قاب عکس و چه نحوه نصب قاب ها در کنار هم، هیجان و پویایی ترکیب بندی را افزایش می دهد. این تکنیک بخصوص برای راه پله مناسب است.
نصب تابلوها و آثار هنری,قاب عکس دیجیتال,قاب عکس آنلاین,دکوراسیون،دکوراسیون منزل،دکوراسیون خانه،دکوراسیون
12.    چیدمان بالا و پایین اگر می خواهید از رسمیت یک فضا کم کرده و آن را صمیمانه تر جلوه دهید، تابلو ها را بصورت بالا و پایین و پله پله ای نصب کنید. بدین ترتیب یک خط قطری پویا ایجاد می کنید و ظاهری رسمی و متقارن نخواهید داشت.
نصب تابلوها و آثار هنری,قاب عکس دیجیتال,قاب عکس آنلاین,دکوراسیون،دکوراسیون منزل،دکوراسیون خانه،دکوراسیون
تقارن یا بی قرینگی: از چیدمان متقارن یا غیر متقارن، برای رسمی یا غیررسمی جلوه دادن فضا استفاده کنید. تقارن به معنای آن است که اگر چیدمان را (با خط محوری فرضی) به دو قسمت مساوی تقسیم کنیم، هر قسمت بازتابی از سمت دیگر باشد.
 13.     چیدمان متقارنرعایت تقارن، به «رسمیت و تعادل» یک چیدمان می افزاید و به طور کلی خوشایند و آرامبخش است. در چیدمان این اتاق تقارن به وضوح به چشم می خورد.
نصب تابلوها و آثار هنری,قاب عکس دیجیتال,قاب عکس آنلاین,دکوراسیون،دکوراسیون منزل،دکوراسیون خانه،دکوراسیون
14.    چیدمان نامتقارنبا نصب تابلوها در چیدمانی غیر متقارن فضایی پیش بینی نشده و متفاوت خلق کنید. چنین ترکیب بندی، به طور معمول مناسب محیط های «غیررسمی» است.
نصب تابلوها و آثار هنری,قاب عکس دیجیتال,قاب عکس آنلاین,دکوراسیون،دکوراسیون منزل،دکوراسیون خانه،دکوراسیون

مطالب پیشنهادی:

چگونه می توان جلوی آثار جانبی تشعشع لامپ های کم مصرف بر چشم و پوست را گرفت؟

ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد کدامند؟

چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت

ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی

مردان در زمینه بهداشت باروری همسران چه نقشی دارند؟

 

http://maktoobshop.com

 

رفع بوی بد یخچال


 رفع بوی بد یخچال,رفع بوی بد یخچال و فریزر,رفع بوی بد یخچال فریزر,[categoriy]


 

برای رفع بوی بد یخچال قبل از بیان راه دفع بوی آن باید گفت که غذاها را در یخچال در باز نگذارید و چنئ مدت یک بار بخچال را از برق کشبده و پاک کنید و نگذارید که یخچال بوی بد بگیرد ولی برای برطرف کردن بوی یخچال می توانید از راه های زیر بهره بگیرید:


 الف:
 مناسب ترین وسیله برای این کار محلول جوش شیرین و آب گرم است ( که محلول جوش شیرین ( ۲ قاشق) و آب (۱ لیتر ) را تهیه می کنید) و آن را با اسفنج به تمام قسمت های یخچال بکشبد از جمله طبقه های یخچال و جا یخی ها و کشوهای میوه را تمیز کنید و لاستیک درون یخچال را نیز پاک کنید و با اسفنج مرطوب دیگری همراه با آب و پودر رختشویی تمیز می کنید و با حوله ای نرم خشک کنید.
ب:
 راه دیگر برای رفع بوی یخچال گذاشتن پودر زغال در یخچال است و برای استفاده مجدد و بازیافت زغال می توانید هر از گاهی زغال را در قابلمه ای ریخت و روی شعله ای قرار داد و خوب گرم کرد تا مجددأ آماده جذب بوهای یخچال گردد 
ج:
 مقداری سرکه داغ داخل یخچال بگذارید تا بوی بد آن از میان برود و لازم است که ابتدا یخچال را خاموش کنید.
د: بوگیرهای مخصوص که در یخچال استفاده می شود و در بازا ر موجود است می توان بهره گرفت.
و: اگر مقداری وانیل را به پنبه ای آغشته کنید و در درون یخچال بگذارید نیز بوی دلپذیری در یخچال ایجاد خواهد کرد.


دیابت را چگونه درمان کنیم؟

چگونه می توان از سرطان سینه جلوگیری کرد؟

کافئین بر بدن چه اثراتی خوب و بد دارد؟

حقایق بیماری ایدز چیست؟

چرا پزشکان از بیماران زیر میزی می گیرند?

چگونه می شود با فعالیت فیزیکی جلوی بیماریها را گرفت؟

ویژگی های ظروف آشپزی و اثر آن در پخت غذا

چگونه عملکرد فیزیولوژیکی و روانی میانسالان افزایش می یابد؟

 

http://maktoobshop.com

 

تفاوت مایکروویو از ماکروفر



آشنایی با مایکروویو, تفاوت مایکروویو و مایکروفر, فرق بین مایکروفر و مایکروویو,نگهداری و نظافت لوازم خانگی

آشنایی با مایکروویو, تفاوت مایکروویو و مایکروفر, فرق بین مایکروفر و مایکروویو, نکات استفاده از مایکروویو, نحوه پخت غذا در مایکروفر, طرز پخت غذا در مایکروویو, نحوه تمیز کردن مایکروویو, طرز نظافت مایکروفر,نگهداری و نظافت لوازم خانگی


برخی مردم به اشتباه ماکروفر را با مایکروویو یکی می‌دانند اما مایکروویو متفاوت از ماکروفر است.

پخت غذا در مایکروویو از طریق تابش و رخنه امواج کوتاهی صورت می‌گیرد که وارد مولکول‌های غذا شده، آب داخل مواد خوراکی را به جنبش و سایش وامی‌دارد.


این عمل سبب ایجاد گرما، افزایش سرعت پخت و آماده شدن غذا می‌شود.

اگر از مایکروویو استفاده می‌کنید، نکات پی‌آمده را همواره در نظر بگیرید:

با وجود تحقیقات گوناگون هنوز هیچ مدرک قابل قبول مبنی بر مضر بودن تشعشعات تابیده شده بر مواد غذایی از طریق دستگاه مایکروویو به دست نیامده؛ بنابراین تصور سرطان زا بودن غذاهای پخته شده با این دستگاه نادرست است.

با خیال راحت غذایتان را میل کنید. حجم، شکل ظاهری و مقدار رطوبت موجود در ماده غذایی بر زمان و کیفیت پخت اثرگذار است. اگر این موارد را در نظر نگیرید احتمال پختن کامل برخی قسمت‌ها و نیمه‌پخته ماندن قسمت‌هایی دیگر بعید نیست.

بهترین راهکار رفع این مشکل، کوچک کردن، ایجاد برش‌های مناسب و سوراخ‌های متعدد در خوردنی‌های بزرگتر است.

بهترین ظروف برای استفاده در این دستگاه، ظروف سرامیکی، پیرکس، آرکوپال و برخی ظرف‌های پلاستیکی با علامت مایکروویوند.

ظروف فلزی و فویل‌ها باعث ایجاد جرقه و آتش‌سوزی احتمالی شده، ظروف پلاستیکی معمولی یا غیرمناسب آب می‌شوند. دقت کنید لبه یا دیواره ظروف با رنگ‌های فلزی تزئین نشده باشد.

از خراب نبودن و بسته شدن کامل در، نداشتن خوردگی در واشر یا جداره بین در و اتاقک، کارکرد درست قفل و لولای دستگاه مطمئن شوید.

در صورت خراب شدن جداره پلاستیکی بین در و اتاقک دستگاه، لولا، یا شیشه موجگیر آن به هیچ وجه دستگاه را روشن نکنید و حتما از دستکاری یا تعمیر شخصی آن خودداری کنید.

برای تعمیر، آن را به تعمیرکاران مجرب بسپرید تا تشعشعات به سلامتی و جیبتان لطمات بیشتر نزند. همواره درون اتاقک دستگاه را تمیز نگاه دارید، ذرات سوخته، پاشیده و پرت شده درون آن را پاکسازی کرده، مدام صحت عملکرد لبه‌های در و قسمت لولا را بررسی کنید.


برای نظافت، بویژه تمیز کردن واشر درزگیر، به هیچ وجه از اسکاچ، سیم ظرفشویی و ابزار خراشدهنده یا مواد شوینده خورنده استفاده نکنید.


برای جلوگیری از پاشیدن محتویات غذا روی ظروف را با درهای مناسب بپوشانید اما هرگز درها را محکم نکنید. این کار خطر انفجار و ترکیدگی را محتمل می‌کند.


دیابت را چگونه درمان کنیم؟

چگونه می توان از سرطان سینه جلوگیری کرد؟

کافئین بر بدن چه اثراتی خوب و بد دارد؟

حقایق بیماری ایدز چیست؟

چرا پزشکان از بیماران زیر میزی می گیرند?

چگونه می شود با فعالیت فیزیکی جلوی بیماریها را گرفت؟

ویژگی های ظروف آشپزی و اثر آن در پخت غذا

چگونه عملکرد فیزیولوژیکی و روانی میانسالان افزایش می یابد؟

 

http://maktoobshop.com

 

چگونه عمر ماشین لباسشویی را زیاد کنیم؟



ماشین لباسشویی, نگهداری از ماشین لباسشویی, نکاتی مهم در نگهداری از ماشین عروس,نگهداری و نظافت لوازم خانگی

ماشین لباسشویی, نگهداری از ماشین لباسشویی, نکاتی مهم در نگهداری از ماشین عروس,نگهداری و نظافت لوازم خانگی

با رعایت برخی نکات می‌توانید عمر آنها را بالا‌تر ببرید یا اگر دچار نقص شدند خودتان برای رفع آن آستین‌ها را بالا بزنید.

، ماشین‌های لباسشویی هم‌گاه به رسیدگی نیاز پیدا می‌کنند. با رعایت برخی نکات می‌توانید عمر آنها را بالا‌تر ببرید یا اگر دچار نقص شدند خودتان برای رفع آن آستین‌ها را بالا بزنید. باور کنید برای همه کارهای فنی خانه نباید سراغ متخصصان فنی بروید.

ماشین لباسشویی را تراز کنید
تراز بودن ماشین لباسشویی برای افزایش کارایی و ایمنی آن بسیار مهم است. برای اینکه ماشین را تراز کنید باید جلوی دستگاه را یک سانت از عقب آن بالا‌تر بگیرید. دستگاه نباید لق باشد یا به یک سمت خاص تمایل نشان دهد. ماشین لباسشویی‌های امروزی همگی دارای پایه‌های خاصی هستند که کار تنظیم با آنها خیلی راحت‌تر انجام می‌شود. اگر آشپزخانه‌تان شیب زیادی دارد، پایه‌های عقبی را دست نزنید و فقط پایه‌های جلویی را تنظیم کنید. تنظیم‌نبودن ماشین لباسشویی هنگام کار در دور تند مشکلاتی به وجود خواهد آورد که در نهایت به این وسیله خانگی شما آسیب جدی وارد می‌کند.

اگر از تنظیم خارج شود
این مشکلی است که معمولا خانواده‌های بچه‌دار با آن مواجه می‌شوند.‌گاهی کودکان سراغ ماشین لباسشوییمی‌روند و برنامه آن را هنگام شست وشو تغییر می‌دهند. در چنین شرایطی ماشین از حرکت باز می‌ایستد و قفل می‌کند. در این حالت باید کلید استپ را فشار دهید و سپس برنامه قبلی را تکرار کنید. ماشین‌ها در چنین شرایطی دوباره به کار می‌افتند و مشکل خاصی پیش نمی‌آید. البته برخی از ماشین‌ها، شست‌وشوی برنامه تعیین‌شده را از ابتدا شروع می‌کنند که زمان بیشتری می‌برد اما باز هم مشکلی برای ماشین پیش نخواهد آمد.

دما و زمان مناسب
زمان و دمای مناسب یا همان انتخاب برنامه شست‌وشو بستگی به جنس لباس‌ها و میزان کثیفی آنها دارد. زمان شست‌وشوی مناسب برای لباس‌های کتان و سفید چیزی بیشتر از یک ساعت، پشمی و کاموایی حدود ۴۰دقیقه و پرده و حریر هم حدود یک ساعت و نیم است. همچنین برای لباس‌هایی که به شست‌وشوی هرروزه احتیاج دارند زمان شست‌وشوی ۳۰ دقیقه‌ای کفایت می‌کند. دمای مناسب برای لباس‌های سفید و معمولی حداکثر ۶۰ درجه و برای لباس‌های پشمی و کاموایی حداکثر ۴۰ درجه است. البته ماشین‌های دیجیتال برنامه‌های شست‌وشوی هر کدام از لباس‌ها را به صورت جداگانه دارند.

چقدر پودر بریزیم؟
اگر پودر لباسشویی را بیش ازاندازه داخل مخزن آن بریزید، باعث کثیف‌تر شدن لباس‌هایتان خواهد شد. در این شرایط، ماشین نمی‌تواند همه کف تولیدشده را در مراحل برنامه خارج کند و‌‌ همان کف‌ها به صورت لکه روی لباس‌ها باقی می‌مانند. مخزن پودر ماشین‌ها معمولا دارای ۲ مخزن بزرگ و کوچک است. اگر لباس خیلی چرک دارید کافی است کمی پودر در قسمت کوچک بریزید و یک استکان هم در بخش بزرگ‌تر خالی کنید. در این شرایط، ماشین یک‌بار به صورت پیش شست‌وشو و یک‌بار به صورت شست‌وشو از ۲ بخش پودر‌ها بهره می‌برد. برای لباس‌های معمولی هم ریختن پودر در‌‌ همان بخش بزرگ‌تر کافی خواهد بود.

چقدر لباس بریزیم؟
وقتی می‌خواهید ماشین را به کار بیندازید، نباید آن را آنقدر پر کنید که مجبور باشید با فشار لباس‌ها را داخل قرار دهید، همین طور کم‌بودن بیش از اندازه لباس‌ها هم به کارایی مفید ماشین ضربه می‌زند و به کمک‌ها فشار وارد می‌کند. منظور از ماشین لباسشویی ۷کیلویی این است که شما مجازید ۷کیلو لباس معمولی خشک را داخل دیگ بریزید. یادتان باشد برای لباس‌های حوله‌ای یا پشمی که اصطلاحا «آبگیر» هستند باید از نصف حجم ماشین بهره ببرید.

مراقب فنر باشید
فنر دور نوار پلاستیکی ورودی ماشین لباسشویی از جمله قسمت‌هایی است که معمولا به ۲دلیل نیاز به تعویض پیدا می‌کند، نخست، زمانی که به دلیل عمر بالا و تماس با رطوبت دچار زنگ‌زدگی شود و دوم اینکه بر اثر فشار دادن لباس‌ها داخل دیگ از جای خودش خارج شود. هر چند، نصب فنر جدید باید با مهارت خاص انجام شود اما اگر قلق آن را بدانید خودتان هم می‌توانید آن را نصب کنید یا جا بیندازید. قلقش هم این است که این بخش ۲ فنر دارد که ابتدا باید فنر داخلی و سپس فنر بیرونی را جا بیندازید. میکروسوئیچ، پمپ، کاسه نمد و بلبرینگ هم از جمله دیگر قطعات مصرفی ماشین‌های لباسشویی هستند که معمولا عمری ۴ تا ۶ ساله دارند و پس از آن و در صورت نیاز باید تعویض شوند.

آب تخلیه نمی‌شود
اگر دیدید آب ماشین تخلیه نمی‌شود، ابتدا لوله خروج آب را بررسی کنید. گاهی اوقات مجرای خروجی فاضلاب دچار مشکل می‌شود،‌گاهی اضافه کردن طول شیلنگ دردسرهایی را درست می‌کند و‌گاه چیزی در لوله خرطومی گیر کرده و مانع خارج‌شدن آب می‌شود. در این شرایط باید فیلتری که در قسمت جلوی ماشین است را باز کنید تا اگر چیزی مسیر را مسدود کرده، از آنجا خارج شود. برای خارج کردن مانع از داخل خرطوم هم بهتر است ظرفی را از قبل آماده کنید و سپس ماشین را به کار بیندازید تا آن مانع تا خروجی خرطوم پیش بیاید و شما آن را با دست خارج کنید. معمولا لباس‌های کوچک مثل جوراب وارد خروجی ماشین لباسشویی می‌شوند و از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، می‌توانید این لباس‌ها را قبل از ریختن داخل ماشین لباسشوییبه هم گره بزنید یا تعدادی از آنها را در یک کیسه پارچه‌ای انداخته و در آن را گره بزنید تا لباس‌ها از دیگ ماشین خارج نشوند.

قرص و پودر جرمگیر
ایجاد جرم در داخل دیگ ماشین لباسشویی یکی از مشکلاتی است که برای این وسیله به وجود می‌آید که‌ بعد از مدتی با بوی بد نیز همراه می‌شود. برای اینکه ماشین لباسشویی جرم نگیرد بهتر است هر 4-3 ماه یک‌بار از قرص‌ها و پودرهای جرم‌گیر استفاده کنید. روش کار هم به این صورت است که مقدار مشخص‌شده از پودر جرمگیر - معمولا مقدار را روی بسته آن می‌نویسند- را در داخل ماشین‌لباسشویی می‌ریزید و بعد می‌گذارید ماشین یک دور کامل بدون لباس کار کند. بعد از آن یک بار دیگر هم می‌گذارید که ماشین به طور خالی فعالیت کند تا پودر و جرم‌ها به طور کامل از ماشین خارج شوند.

دیابت را چگونه درمان کنیم؟

چگونه می توان از سرطان سینه جلوگیری کرد؟

کافئین بر بدن چه اثراتی خوب و بد دارد؟

حقایق بیماری ایدز چیست؟

چرا پزشکان از بیماران زیر میزی می گیرند?

چگونه می شود با فعالیت فیزیکی جلوی بیماریها را گرفت؟

ویژگی های ظروف آشپزی و اثر آن در پخت غذا

چگونه عملکرد فیزیولوژیکی و روانی میانسالان افزایش می یابد؟

 

http://maktoobshop.com

 

تمیز کردن فر



هر گاه از جوجه گردان فر استفاده می کنید: روی سینی زیرین یک ورق فویل ( کاغذ آلومینیوم ) بگذارید و بعد از استفاده بردارید تا فر کثیف نشود...

تمیز کردن فرش دستباف,تمیز کردن فرش در خانه,تمیز کردن فرش ماشینی,[categoriy]

تمیز کردن فرش دستباف,تمیز کردن فرش در خانه,تمیز کردن فرش ماشینی,تمیز کردن فرش,تمیز کردن فر,تمیز کردن فرش ابریشم,تمیز کردن فریزر,تمیز کردن فر گاز,نگهداری و نظافت لوازم خانگی

تمیز کننده ارزان فر
برای تمیز کردن فرگاز میتوانید در منزل یک پاک کننده ی ارزان بسازید. یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی، یک قاشق چایخوری آب لیموترش و یک و نیم قاشق چایخوری مایع سفید کننده را در یک لیوان آب گرم حل کنید. محلول را با اسفنج به دیوارههای داخل فر بمالید و بگذارید 45 دقیقه بماند. سپس با دستمال مرطوب چند بار سطوح را تمیز کنید. این پاک کننده، مواد خشک شده و چربیهای سوخته را از دیوارهها جدا میکند.

تمیز کردن فر
در یک ظرف پلاستیکی، مقداری آمونیاک بریزید. ظرف را داخل فر بگذارید و اجازه دهید شب آنجا بماند. سپس از فر بیرون آورید. با پنج قاشق جوششیرین، سه قطره مایع ظرفشویی و چهار قاشق سرکه، خمیری درست کنید. این خمیر یک تمیزکننده ی طبیعی است آن را با اسنفج روی دیوارههای داخل فر بمالید و با دستمالی مناسب چند بار سطح را پاک کنید. از این خمیر میتوان برای تمیز کردن روی اسفنج و مسواک کهنه استفاده کرد.

برطرف کردن جرم اجاق گاز
مخلوط چهار قاشق جوش شیرین و چهار قاشق آب داغ را با استفاده از یک مسواک نرم و کهنه روی جرمهای اجاق گاز بمالید و بعد از ده دقیقه با اسفنج پاک کنید.

آسانتر تمیز کردن فر
پیش از تمیز کردن فر بهتر است پنج دقیقه آن را گرم کنید.میتوان ابتدا فر را با آب و اسفنج مرطوب و سپس دستگاه را روشن کرد. این کار به بهتر و راحت تمیز شدن فر کمک میکند.

یک نکته
پاک کردن فر از مواد شوینده و شیمیایی در پایان کار نکته ی مهمی است. آثار موادّ تمیز کننده را با دستمال مرطوب چند بار پاک کنید.

جرمگیر اجاق گاز
پنج قاشق جوششیرین، سه قطره مایع ظرفشویی و چهار قاشق سرکه را با هم مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. این خمیر یک جرمگیر خانگی است که برای تمیز کردن اجاقگاز وکف قابلمه توصیه میشود. خمیر را روی محل مورد نظر بمالید و بعد از ده دقیقه با دستمال پاک کنید.

شیوهای آسان و ارزان برای داشتن فر تمیز
برای تمیز کردن فرگاز میتوانید در منزل، پاککننده ارزان بسازید. یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی، یک قاشق چایخوری لیموترش و یک ونیم قاشق چایخوری مایع سفیدکننده را در یک لیوان آب گرم حل کنید. محلول را با اسفنج به دیوارهای داخل فر بمالید و بگذارید 45 دقیقه بماند. سپس با دستمال مرطوب چند بار سطوح را تمیز کنید. این پاک کننده مواد خشک شده و چربیهای سوخته را از دیوارها جدا میکند.
ویرایش و تلخیص:آکاایران

تمیز کننده ارزان فر
برای تمیز کردن فرگاز میتوانید در منزل یک پاک کننده ی ارزان بسازید. یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی، یک قاشق چایخوری آب لیموترش و یک و نیم قاشق چایخوری مایع سفید کننده را در یک لیوان آب گرم حل کنید. محلول را با اسفنج به دیوارههای داخل فر بمالید و بگذارید 45 دقیقه بماند. سپس با دستمال مرطوب چند بار سطوح را تمیز کنید. این پاک کننده، مواد خشک شده و چربیهای سوخته را از دیوارهها جدا میکند.

تمیز کردن فر
در یک ظرف پلاستیکی، مقداری آمونیاک بریزید. ظرف را داخل فر بگذارید و اجازه دهید شب آنجا بماند. سپس از فر بیرون آورید. با پنج قاشق جوششیرین، سه قطره مایع ظرفشویی و چهار قاشق سرکه، خمیری درست کنید. این خمیر یک تمیزکننده ی طبیعی است آن را با اسنفج روی دیوارههای داخل فر بمالید و با دستمالی مناسب چند بار سطح را پاک کنید. از این خمیر میتوان برای تمیز کردن روی اسفنج و مسواک کهنه استفاده کرد.

برطرف کردن جرم اجاق گاز
مخلوط چهار قاشق جوش شیرین و چهار قاشق آب داغ را با استفاده از یک مسواک نرم و کهنه روی جرمهای اجاق گاز بمالید و بعد از ده دقیقه با اسفنج پاک کنید.

آسانتر تمیز کردن فر
پیش از تمیز کردن فر بهتر است پنج دقیقه آن را گرم کنید.میتوان ابتدا فر را با آب و اسفنج مرطوب و سپس دستگاه را روشن کرد. این کار به بهتر و راحت تمیز شدن فر کمک میکند.

یک نکته
پاک کردن فر از مواد شوینده و شیمیایی در پایان کار نکته ی مهمی است. آثار موادّ تمیز کننده را با دستمال مرطوب چند بار پاک کنید.

جرمگیر اجاق گاز
پنج قاشق جوششیرین، سه قطره مایع ظرفشویی و چهار قاشق سرکه را با هم مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. این خمیر یک جرمگیر خانگی است که برای تمیز کردن اجاقگاز وکف قابلمه توصیه میشود. خمیر را روی محل مورد نظر بمالید و بعد از ده دقیقه با دستمال پاک کنید.

شیوهای آسان و ارزان برای داشتن فر تمیز
برای تمیز کردن فرگاز میتوانید در منزل، پاککننده ارزان بسازید. یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی، یک قاشق چایخوری لیموترش و یک ونیم قاشق چایخوری مایع سفیدکننده را در یک لیوان آب گرم حل کنید. محلول را با اسفنج به دیوارهای داخل فر بمالید و بگذارید 45 دقیقه بماند. سپس با دستمال مرطوب چند بار سطوح را تمیز کنید. این پاک کننده مواد خشک شده و چربیهای سوخته را از دیوارها جدا میکند.

دیابت را چگونه درمان کنیم؟

چگونه می توان از سرطان سینه جلوگیری کرد؟

کافئین بر بدن چه اثراتی خوب و بد دارد؟

حقایق بیماری ایدز چیست؟

چرا پزشکان از بیماران زیر میزی می گیرند?

چگونه می شود با فعالیت فیزیکی جلوی بیماریها را گرفت؟

ویژگی های ظروف آشپزی و اثر آن در پخت غذا

چگونه عملکرد فیزیولوژیکی و روانی میانسالان افزایش می یابد؟

 

http://maktoobshop.com