(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

رژیم لاغری همپتون


رژیم همپتون یه رژیم کم کربوهیدرات و کم کالریه که می‌تونه به عنوان نقطۀ تلاقی رژیم آتکینز و رژیم مدیترانه‌ای مطرح باشه. این رژیم برای ایجاد کاهش وزن ملایم در افراد سالم طراحی شده. خالق رژیم همپتون یعنی دکتر فرد پسکاتور (Fred Pescatore) نایب رئیس سابق بخش درمانی مرکز آتکینز بوده و الان مدیر انجمن تحقیقی AHCC هست و در سال 2007 به عنوان رئیس جامعۀ متخصصین تغذیۀ بالینی آمریکا انتخاب شد. دکتر پسکاتور شخصاً رژیم همپتون رو به عنوان رژیم کم کربوهیدرات با گرایش مدیترانه‌ای معرفی می‌کنه. این رژیم بر مصرف چربی‌های تک غیراشباع (MUFA) و اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی‌ها و سبزیجات وجود دارن، تأکید داره. وب‌سایت دکتر پسکاتور رو که مرجع اصلی معرفی رژیم همپتون هست، می‌تونین در اینجا مشاهده کنین.



معرفی


رژیم همپتون یکی از جدیدترین رژیم‌های پرطرفداره. راهنمای اصلی این رژیم یعنی کتاب «رژیم همپتون: کاهش وزن ایمن و سریع با برنامۀ غذایی خوشمزه» در سال 2004 منتشر شد و کتاب آشپزی رسمیش در سال 2006 در دسترس عموم قرار گرفت. فرد پسکاتور خالق این رژیم، توی این کتاب میگه که علاقمندیش به تغذیه از تجربۀ دردناکش به عنوان یه نوجوان با اضافه وزن منشأ گرفته. پسکاتور در سال دوم کالج یه رژیم اشتباه 40 روزه گرفت و مصمم شد که دیگه هیچ‌وقت چنین راهی رو تکرار نکنه...


 تغییرات دکتر پسکاتور در رژیم آتکینز اونطور که خودش میگه 5 سال وقت برده تا چربی‌های مفید رژیمی از چربی‌های بد جدا بشن؛ کاری که دکتر آتکینز در برنامۀ رژیمیش انجام نداد. بطور اختصاصی پسکاتور از توصیۀ مقادیر زیاد چربی‌های اشباع در رژیم آتکینز فاصله گرفته و بر استفادۀ بیشتر از چربی‌های MUFA تأکید کرده. مقایسۀ رژیم همپتون رو با رژیم‌های آتکینز و ساحل جنوبی در اینجا ببینین.


 با وجودی که تعدادی از روغن‌های گیاهی حاوی اسیدهای چرب MUFA مثل روغن زیتون، روغن بادام زمینی، روغن بذر کتان و روغن کنجد در لیست روغن‌های خوراکی وجود دارن، ولی رژیم همپتون پایۀ رژیم خودش رو بر ترکیب به قول خودش اسرار آمیز روغن دانۀ «ماکادمیا» قرار داده که یه درخت همیشه سبز و بومی جنگل‌های بارانی و گرمسیر استرالیا هست.



دکتر فرد پسکاتور؛ خالق رژیم همپتون

رژیم همپتون از روغن دانۀ ماکادمیا نه فقط برای پخت و پز بلکه برای تمام مصارف خوراکی استفاده می‌کنه. پسکاتور ادعا می‌کنه که


روغن دانۀ ماکادمیا حاوی بیشترین مقدار روغن MUFA در بین تمام گیاهان روی کرۀ زمینه. روغن دانۀ ماکادمیا حاوی ۸۴ درصد MUFA، حدود ۵/۳ درصد PUFA و ۵/۱۲ درصد SFA هست و کلسترول نداره. اخیراً پسکاتور این روغن رو در پایگاه اینترنتی خودش با نام روغن MacNut به فروش می‌رسونه. علاوه بر این ترکیب اسرار آمیز، رژیم همپتون به واسطۀ استفاده از لیست‌های غذایی تعریف شده بر مبنای مقدار وزنی که فرد تمایل به کاهش داره هم قابل تمایزه. مقدار کالری و اندازۀ واحدها مورد تأکید نیستن. از فرد تحت رژیم خواسته میشه برنامۀ غذایی رو بر مبنای واحدهایی که هر برنامه ارائه میده، به بخش‌هایی تقسیم کنه. برنامۀ پایۀ رژیم حدود 1000 تا 1200 کالری رو در روز فراهم می‌کنه.


مزایا

رژیم همپتون یه کاهش وزن تدریجی ایجاد می‌کنه و خوردن مجموعۀ متعادلی از غذاها رو تشویق می‌کنه. این رژیم به افراد اجازه میده کربوهیدرات‌های پیچیده (مثل غلات کامل و میوه‌های تازه) رو مصرف کنن، ولی اونا رو از مصرف غذاهای فرآیند شده منع می‌کنه و بین چربی‌های سالم و غیرسالم در رژیم تمایز قائل میشه. در این رابطه رژیم همپتون، غذاهای با منشأ پروتئین‌های لخم مثل مرغ و ماهی رو به منابع غنی از چربی‌های اشباع ترجیح میده. علاوه بر این، مصرف الکل و غذاهای ادویه‌دار مثل غذاهای مدیترانه‌ای در این رژیم مجازه. وعده‌های غذایی این رژیم برای افرادی که می‌خوان واسۀ خانواده غذا تهیه کنن و نمی‌خوان دو نوع غذا آماده کنن، می‌تونه خیلی کاربردی باشه. 8 دلیل برای پیروی از رژیم همپتون رو در اینجا مطالعه کنین.


معایب

با وجودی که رژیم همپتون یه رژیم بسیار کم کالری (VLCD) نیست، ولی به افرادی که نیاز به کاهش وزن بیش از 15 کیلو دارن، باردار هستن، زیر 18 سال سن دارن یا دچار اختلالات مزمنی مثل دیابت، بیماری‌های کلیوی و کبدی هستن توصیه میشه که قبل از شروع این رژیم حتماً با پزشک مشورت کنن. رژیم همپتون توسط متخصصین تغذیه بخاطر عدم تأمین فیبر کافی و ویتامین‌های E و C مورد انتقاد قرار گرفته. این رژیم یه رژیم پرچربه که در برخی برنامه‌های غذایی تا حدود 70 درصد انرژی رو از چربی تأمین می‌کنه! محتوای نسبتاً بالای چربی در برخی از برنامه‌های غذایی می‌تونه واسۀ بعضی از افزاد ناراحت کننده و مشکل‌ساز باشه. هرچند فقط چربی‌های اشباع و ترانس برای سلامتی قلب ایجاد خطر می‌کنن و چربی‌های MUFA و PUFA مثل اسیدهای چرب امگا 3 باعث بهبود سلامت قلب میشن.

روغن دانۀ ماکادمیا که با نام MacNut در وبسایت دکتر پسکاتور (اینجا) با قیمت 21 دلار به فروش می‌رسه

رژیم همپتون بر روی اقلام غذایی حاوی اسیدهای چرب اشباع تأکید نمی‌کنه و به همین دلیل غذاهایی مثل پنیر خامه‌ای، سوسیس و خامه فقط در مقدار کم توصیه میشن. تعدادی از رژیم گیرنده‌ها با این مسأله مشکل دارن. یه انتقاد دیگه که از طرف خیلی از افرادی که رژیم رو امتحان کرده‌اند، به این رژیم وارد شده اینه که اجزاء رژیم همپتون گرون هستن و به سختی پیدا میشن و بسیاری از اجزاء رژیم با ذائقۀ افراد عادی ناآشنا هستن. مثلاً روغن دانۀ ماکادمیا توصیه شده توسط این رژیم بیش از 10 دلار برای هر شیشۀ 250 میلی‌لیتر و بیش از 20 دلار برای شیشۀ 500 میلی‌لیتر قیمت داره! علاوه بر این در رژیم همپون بر مصرف غذاهای زیستی (ارگانیک) تأکید میشه که قیمت‌شون بسیار بیشتر از غذاهای غیرارگانیک هست. به همین دلیل نباید تعجب کنین که دکتر پسکاتور وب‌سایت رژیم همپتون رو به وجود آورده تا افراد بتونن محصولات رژیمی خودشون رو از فروشگاه سایت (اینجا) خریداری کنن. اشکال دیگۀ رژیم همپتون اینه که برنامه‌های رژیمی موجود نیاز به آماده سازی زیادی داره؛ تا حدی که یه روز قبل از خوردن غذا رو دربر می‌گیره! بقیۀ برنامه‌های غذایی هم برای پختن یا آماده سازی خیلی زمان‌بر هستن.


تحقیقات و پذیرش عمومی


رژیم همپتون در مجلات مد و تبلیغات بیشتر از مطالعات بالینی علمی مورد توجه قرار گرفته. تا به امروز هیچ نوع مطالعۀ بالینی، رژیم همپتون رو مورد بررسی قرار نداده. یه مقالۀ مختصر در خصوص رژیم همپتون که در مجلۀ «تماس» در سال 2004 منتشر شد، همراه با تصویر ستارگان سینمای هالیوود بود که می‌گفتن از رژیم همپتون استفاده می‌کنن. در وب‌سایت دکتر پسکاتور، این جمله به عنوان هدف و شعار رژیم انتخاب شده: «سبک زندگی همپتون: برخوردار، بخشنده و لاغر». رژیم همپتون با این اعتقاد به وجود اومده که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان علاقه دارن که لاغر، ثروتمند و معروف باشن!

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.