(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

علل ناپایداری ازدواج

علل ناپایداری ازدواج

از جمله عواملی که سلامت خانواده را تهدید می کنند عبارتند از: ‌


۱) عدم شناخت و آگاهی به اصول زندگی مشترک:‌" توانایی" در" دانایی " است . برای ازدواج و زندگی مشترک موفق ، کسب دانایی هایی لازم است و مانند هر ‌امر دیگری باید مهارت های مربوط به آن را کسب کرد و در فرآیند زندگی مشترک به کاربرد. در برخی از ‌خانواده ها به علت عدم شناخت زن و شوهر نسبت به یکدیگر، عدم آگاهی نسبت به اهداف و انگیزه های ازدواج ، ‌بی انصافی ها، پیش داوری ها، فریب کاری ها ، عدم احساس مسئولیت و بی توجهی به اصول اخلاقی ، بنیاد ‌خانواده متزلزل می شود.مهمترین عاملی که موجب آسیب پذیری خانواده می شود، عدم شناخت و انحراف از ‌هدف های ازدواج است. زن و شوهری که هدف های ازدواج و تشکیل خانواده را نشناخته و یا فراموش ‌کرده اند، در کدام مسیر حرکت می کنند؟ کدام روش و وسیله را برای نیل به کدام هدف انتخاب می کنند؟ هنگامی ‌که راجع به خانواده صحبت می شود، معمولا زن ها و شوهرهابه گونه ای برخورد می کنند که گویا همه چیز را ‌درباره خانواده می دانند. هرکس به خود اجازه می دهد راجع به خانواده اظهار نظر کند و چون هرکس در خانواده ‌رشد کرده ، تصور می کند دانش و آگاهی لازم را دارد. در حالی که این طور نیست و برای انجام هر کاری و ‌ایفای هر نقشی به آموزش ، کارآموزی و مهارت آموزی نیاز است.

۲) سست شدن باورهای مذهبی: شاید مهمترین عاملی که بنیاد خانواده را تهدید می کند، سست شدن باورهای مذهبی و اصول اخلاقی و فقدان ‌معنویت باشد. هرگاه زن و شوهر در روابط خود، خدا را فراموش کنند و در حضور و غیاب یکدیگربه گونه ای ‌برخورد کنند که خدا غایب است، با دست خود کانون خانواده را به سوی تزلزل و نابودی سوق داده اند . ‌یکی از رسم های پسندیده هنگام عقد ازدواج، گذاشتن قرآن بر سر سفره عقد است. به نظر می رسد این رسم به ‌معنی آن است که زن و شوهر به قرآن اعتقاد دارند و به آنچه که قرآن گفته عمل می کنند و قرآن را در زندگی و ‌پیوند مشترک خود حاکم و داور قرار می دهند و خداوند را حاضر و ناظر به اعمال ، رفتار و گفتارشان می دانند . ‌حال چنانچه این وضعیت تغییر کند و این اعتقادات و باورها سست شود و از بین برود ، سلامت و تعادل خانواده ‌به خطر می افتد. زمانی که ارزش ها، نگرش ها و باورهای حاکم بر روابط زن و شوهر براساس لذت طلبی ، ‌مصلحت گرایی، مادی گرایی و سودطلبی استوار باشد، بی شک روابط انسانی از معنویت تهی می شود. این نوع ‌روابط بسیار سست و شکننده خواهد بود و به محض بروز موقعیتی خاص مانند بی پولی ، تنگدستی ، بیماری ، ‌کهولت و افزایش سن و نظایر آن از درون متلاشی می گردد و با هر بهانه ای از هم می گسلد . ‌

۳) عدم صداقت و فریبکاری: جوهر روابط سالم میان زن و شوهر صداقت است. صداقت اعتماد را بنیاد می نهد. زن یا شوهری که با همسر ‌خود صادق نیست و با دادن وعده و وعیدها می خواهد زندگی کند ، با رفتار خود کانون گرم و صمیمی خانواده را ‌دچار تزلزل می کند. زن و شوهری که از واقعیت ها دور هستند و در عالم اوهام و تخیلات زندگی می کنند ، آیا می توان گفت که زندگی زناشویی موفقی خواهند داشت ؟ گاهی اوقات پنهان کردن حقایق ( مخفی کاری ) و فریب ‌دادن (فریب کاری ) موجب می شود ارکان خانواده متزلزل شود و روابط زن و شوهر آسیب ببیند.

۴) عدم توجه به نیازهای همسر: ‌ زوج های موفق کسانی هستند که در صدد ارضای نیازهای همسر خود می باشند. بنابراین هر زن یا شوهری ‌وظیفه دارد نیازهای جسمی و روحی همسرش را بشناسد و در مقام ارضای آنها برآید.ارضای نیازها به طریق ‌درست و مطلوب به رشد همه جانبه و ایجاد امنیت روانی زوجین منجر می شود و در نتیجه سلامت خانواده ‌تأمین می گردد. برای مثال هر انسانی نیاز به " امنیت "، "محبت" ، "توجه و احترام " دارد. لذا هرگاه این گونه ‌نیازها از طرف همسر تأمین نشود ، فرد احساس ناامنی روانی می کند و بهداشت روانی خانواده مختل می شود. ‌

۵)‌ ابهام و افراط در انتظارها ‌: به طورمعمول مشخص کردن انتظارها در روابط ، باعث معین شدن وظایف و حدود روابط افراد می شود. در ‌خانواده هایی که انتظارهای متقابل زن و شوهر مشخص نشده است، روابط آسیب پذیراست و زوجین دقیقاً نمی ‌دانند نسبت به یکدیگرچه وظایفی برعهده دارند.تفاوت و تعارض در انتظارات موجب می شود فضایی نامساعد و کینه توزانه به وجود آید. گاهی ‌اوقات داشتن توقعات بیش از حد از همسر، مثل اینکه انتظار داشته باشیم او همچون فرشته باشد ، یا معلومات ‌بسیاری داشته باشد ، یا در نظم و ترتیب سرآمد دیگران به حساب آید، سلامت خانواده را در معرض تهدید قرار ‌می دهد.‌

۶) دخالت دیگران: اکثر پژوهش های انجام شده در ایران درباره طلاق ، این حقیقت را منعکس کرده که دخالت دیگران مانند ‌اقوام و آشنایان ، والدین زن یا شوهر موجب شعله ورشدن اختلافات زن و شوهر می گردد و در نهایت به طلاق و ‌جدایی منجر می شود. زن یا شوهر به ویژه در اوایل زندگی مشترک توسط دیگران به طور ناشیانه راهنمایی و یا ‌در برخی موارد تحریک می شوند.گاهی اوقات مادرشوهر یا پدرشوهر و مادرزن یا پدرزن علیرغم علاقه ، در ‌زندگی مشترک فرزندانشان مزاحمت ها و آسیب هایی را به وجود می آورند.

۷) مسائل اقتصادی و مالی: انسان ها نیازهای مادی دارند که باید در حد متعادل ارضا شود، اما مسائل مادی نباید همه امور را تحت ‌الشعاع قرار دهد. زندگی زناشویی نشیب و فراز دارد و زن و شوهر باید با رعایت صرفه جویی، قناعت و عدم ‌تجمل گرایی، مسائل اقتصادی زندگی مشترک خود را تنظیم و اداره کنند. گاهی اوقات مسائل مالی و اقتصادی ‌بهانه هستند و زمانی که از زن یا شوهر سؤال می شود که چرا با یکدیگر سازش ندارید؟ به این گونه مسائل اشاره ‌می نمایند و در نهایت "عدم توافق" و "عدم تفاهم" را عامل اصلی طلاق و جدایی معرفی می کنند. بدیهی است ‌که این عامل کلی و مبهم ( عدم توافق ) نمی تواند ما را به سوی شناخت عواملی که سلامت خانواده را تهدید می‌کنند، هدایت کند. ‌

۸)‌ موانع فرهنگی و طبقاتی: گاه فرهنگ زن یا مرد به لحاظ عدم تناسب یا تضاد، سلامت خانواده را تهدید می کند. برای مثال ‌ناهماهنگی فرهنگی و طبقاتی زن و شوهر ( مانند فرهنگ شهری در مقابل فرهنگ روستایی ) گاهی باعث تهدید ‌بنیاد خانواده می شود. ‌متأسفانه بعضی افراد به تعهدات اخلاقی و ارزش های حاکم مقید نیستند و این مسئله موجب می شود زن و شوهر ‌در ظاهر زیر یک سقف با یکدیگر زندگی کنند، اما روح آنها از همدیگر فاصله داشته باشد. در این وضعیت زن ‌یا شوهر با " منم منم" گفتن !! و تفاخر به اصل و نسب خود، سعی می کند همسر خود را سرزنش و تحقیر کند. ‌بدیهی است در چنین خانواده ای احساس حقارت هر یک از زوجین موجب می شود فضای روانی و عاطفی ‌نامساعدی به وجود آید و زوجین از یکدیگر متنفر شوند. 

۹)‌ هوسرانی و ازدواج مجدد: عامل دیگری که سبب آسیب زایی خانواده می شود تنوع طلبی یا هوسرانی است که فرد به فرمان احساسات خود ، با فرد دیگری غیر از همسر خود ارتباط برقرار می کند و رابطه خود با همسر ‌قبلی را سست می نماید . در این شرایط عواملی از قبیل زیبایی و یا ثروت طرف مقابل موجب گرایش به روابطی ‌خارج از چارچوب خانواده یا برقراری روابط پنهانی می شود. این وضعیت موجب می شود روابط زن و شوهر ‌مخدوش گردد، بنیاد خانواده سست شود و سرنوشت فرزندان به خطر افتد. ‌

۱۰)‌ سوء تفاهم ها و سوء ارتباطات‌: مهمترین عامل آسیب پذیری خانواده ، بروز سوء تفاهم ها و سوء ارتباطات است. بنابراین هر یک از زن و شوهر ‌به سهم خود مسئولیت دارند که از به وجود آمدن سوء تفاهم ها و سوء ارتباطات پیشگیری کنند.

مطالب پیشنهادی:


تکنیک های توان بخشی ورزشی در بیماران مبتلا به آسم کدامند؟

ژن درمانی چیست؟

ایجاد تعادل در بیماران مبتلا به ام اس

آثار جانبی تشعشع لامپ های کم مصرف بر چشم و پوست چیست؟





شوینده های بدون عارضه برای شست و شو


شوینده های بدون عارضه برای شست و شو

 آیا می خواهید دانش خود را ارتقا دهید؟

---------------------------------------------------------

حتما شما هم دوست دارید خانه‌ای تمیز و دور از لکه و کثیفی داشته باشید. اگر شما هم از جمله خانم های خانه داری هستید که به تمیزی و نظافت خانه اهمیت می دهید و دایم از مواد شوینده و به‌خصوص از سفیدکننده ها و وایتکس استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده از این مواد سراغ شوینده های طبیعی بروید که کم عارضه و دوستدار طبیعت هستند.

- به جای خیس کردن ظرف‌های چینی درون وایتکس برای جرم‌گیری، آنها را درون مخلوطی از آب و سرکه سیب قرار دهید. کافی است برای هر لیتر آب یک لیوان سرکه در نظر بگیرید.

- برای از بین رفتن لکه‌های چربی موجود روی دستمال‌ها و دستگیره‌های آشپزخانه بهترین روش آن است که دستمال‌ها را به مدت یک ساعت درون مخلوطی از آب و نوشابه گازدار خیس کنید.

- برای تمیز کردن شیشه‌های داخل منزل نیز می‌توانید به جای استفاده از شیشه شورهای شیمیایی از محلول آب و الکل صنعتی استفاده کنید. کافی است دو لیوان آب را با نصف لیوان الکل مخلوط کنید و با کمک آن شیشه‌ها را پاک کنید.

- برای تمیز کردن دیواره داخلی مایکروویو می‌توانید لیموترش را از وسط نصف کنید و با خارج کردن هسته‌های آن، از آن برای پاک کردن دیواره‌های چرب مایکروویو استفاده کنید. بعد از این کار با دستمال مرطوب سطح آن را پاک کنید.

- اگر می‌خواهید ظروف نقره خود را تمیز کنید پیش از شستن، آنها را با پودر ماشین رختشویی ماساژ دهید تا جرم سطح آن از بین برود. بعد از این مرحله برای شست‌وشوی آنها اقدام کنید.

- با تهیه مخلوطی از جوش‌شیرین، آب و چند قطره لیموترش تازه می‌توانید شوینده‌ای قوی و موثر برای شست‌وشو و جرم‌گیری سینک دستشویی تهیه کنید و با کمک آن سینک را برق بیندازید.

- با ترکیب یک استکان نوشابه و الکل می‌توانید یک ترکیب فوق‌العاده قوی برای از بین بردن جرم سنگ‌های روی کابینت و سرامیک‌های آشپزخانه تهیه کنید.

مطالب پیشنهادی:

چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

چه ورزش هایی سلامت کودکان را تامین می کند؟

چگونه عملکرد فیزیولوژیکی و روانی میانسالان افزایش می یابد؟

30 توصیه مهم (با حوصله مطالعه کنید)

30 توصیه مهم (با حوصله مطالعه کنید)



 آیا می خواهید دانش خود را ارتقا دهید؟


1- هر روز 10 تا 30 دقیقه پیاده روى کنید و به هنگام راه رفتن، لبخند بزنید. این بهترین داروى ضدافسردگى است.

2-هر روز حداقل 10 دقیقه در یک مکان کاملاً ساکت و بى سر و صدا بنشینید.

3- هرگز از خوابتان نزنید. یک دستگاه ضبط فیلم بخرید و برنامه هاى تلویزیونى مورد علاقه تان که شبها دیروقت پخش مى شوند را ضبط کنید و روز بعد ببینید.

4- هر روز صبح که از خواب بلند مى شوید، جمله زیر را تکمیل کنید: «هدف امروز من ....................... است.»

5- با این سه «الف» زندگى کنید: انرژى، اشتیاق، احساس یگانگى.

6- نسبت به سال قبل کتاب هاى بیشترى بخوانید و بازى هاى بیشترى بکنید.

7- هر روز زمانى را براى دعا، مدیتیشن، یوگا و یا نظایر آن بگذارید.

8- با افراد بالاتر از 70 ساله و نیز افراد کمتر از 6 ساله وقت بگذرانید.

9- به هنگام بیدارى، رویاپردازى کنید.

10- بیشتر از میوه ها و سبزیجات تغذیه کنید.

11- چاى سبز، مقدارى زیادى آب، کلم، بادام و فندق را در رژیم غذایى روزانه تان بگنجانید.

12- سعى کنید هر روز بر روى لب حداقل سه نفر لبخند بیاورید.

13- ریخت و پاش و آشفتگى را از خانه، ماشین و میز کارتان دور سازید.

14- انرژى خود را صرف شایعات، موضوعات گذشته، افکار منفى یا چیزهایى که از کنترل شما خارج است نکنید. در عوض، انرژى خود را مصروف جنبه هاى مثبت «زمان حاضر» سازید.

15- بدانید که زندگى مانند مدرسه است و شما براى یادگیرى به اینجا آمده اید. مسائل، جزئى از برنامه درسى است که ظاهر مى شوند و از بین مى روند، درست مثل مسائل کلاس ریاضى، اما درس هایى که از آن ها یاد مى گیرید براى همیشه پا برجا مى ماند.

16- صبحانه را زیاد، ناهار را متوسط و شام را کم بخورید.

17- خودتان را زیاد جدى نگیرید. هیچکس دیگر هم این کار را نمى کند.

18- لزومى ندارد که در هر بحثى برنده شوید، اختلاف نظرها را بپذیرید.

19- با گذشته خود صلح کنید تا «حال»تان خراب نشود.

20- زندگى خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

21- هیچکس مسئول شادى و رضایت شما نیست بجز خودتان.

22- هر مصیبت یا ضایعه اى که برایتان پیش مى آید به خودتان بگوئید: «آیا 5 سال دیگر، این اتفاق اهمیتى خواهد داشت؟»

23- همه را به خاطر همه چیز ببخشید.

24- آنچه دیگران درباره شما فکر مى کنند به شما مربوط نیست.

25- هر وضعیتى، چه خوب و چه بد، تغییر خواهد کرد.

26- به هنگام بیمارى، کارتان از شما مراقبت نمى کند، دوستانتان از شما مراقبت مى کنند. تماس خود را با آن ها حفظ کنید.

27- بهترین اتفاق براى شما هنوز روى نداده است.

28- گاه گاهى به افراد خانواده تان تلفن کنید و بهشان بگوئید که به فکرشان هستید.

29- هر شب قبل از رفتن به رختخواب، جمله زیر را تکمیل کنید. «من امروز به خاطر ...................... خوشحال و سپاسگزارم».

30- این متن را براى کسانى که دوستشان دارید بفرستید.


مطالب پیشنهادی:


ارتباط بین فعالیت فیزیکی و کاهش بیماریها چیست؟
چالش اصلی تامین مالی در نظام سلامت
چیست؟

ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد کدامند؟

10 مورد از آلوده ترین اشیا و نقاط منزل که هرگز تمیز نمی شوند


10 مورد از آلوده ترین اشیا و نقاط منزل که هرگز تمیز نمی شوند



 آیا می خواهید دانش خود را ارتقا دهید؟

************************************************

شاید قفسه ها و طبقات داخلی یخچال را به طور مرتب تمیز می کنید، اما نباید از قفسه و قوطی هایی که داخل در یخچال تعبیه شده اند غافل شوید. حتما آنها را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و باکتری ها را از بین ببرید.

1 - اسکاچ و اسفنج ظرفشویی
-------------------------------------
اسفنج های ظرفشویی باکتری زیادی به خود جذب می کنند، بنابراین به طور مرتب آنها را تعویض یا ضد عفونی نمایید.
برای ضدعفونی کردن کافی است که 3/4 فنجان لکه گیری را با یک لیتر آب مخلوط کنید و اسفنج و اسکاچ را در آن قرار دهید. یا اینکه اسکاج را در ماشین ظرفشویی و یا ماکروفر قرار دهید تا میکرب ها از بین بروند.
نکتهاگر اسکاج یا اسفنج را در ماکروفر قرار می دهید حتما مرطوب باشد و اگر نه آتش می گیرد.

2 - مابین وسائل
----------------------------
در بعضی منازل بین یخچال و بالای کابینت 1/5 سانت یا کمتر فاصله است، و مکان مناسبی برای گرد و غبار خواهد بود، پس حتما با گرد گیر یا سری مناسب جارو برقی، تمام گوشه و شکاف ها را تمییز کنید.

3 - سبد خرید پارچه ای
-----------------------------
این سبد ها بر خلاف پاکت فریزرها برای محیط زیست مضر نیستند. ولی نیاز به شستشو و نگهداری دارند. لذا برای از بین بردن باکتری آنها را با دست یا ماشین لباسشویی بشویید. فقط موقع شستن و خشک کردن به جنس پارچه توجه کنید و از درجه مناسب استفاده نمایید.

4 - قفسه های داخل درب یخچال
----------------------------------------
شاید قفسه ها و طبقات داخلی یخچال را به طور مرتب تمیز می کنید، اما نباید از قفسه و قوطی هایی که داخل در یخچال تعبیه شده اند غافل شوید. حتما آنها را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و باکتری ها را از بین ببرید.

5 - قسمت بالای اشیا و وسائل
--------------------------------------
دور از چشم،دور از ذهن!
تمیز نمودن بالای یخچال را به شما گوشزد کردیم، اما جاهای دیگری نیز در منزل وجود دارند که خیلی مواقع تمیز نمی شوند، ما آنها را به شما یادآوری می کنیم: بالای لامپ، کابینت ها و فریم اطراف در و پنجره ها.

6 - پنکه سقفی
---------------------
یکی دیگر از این موارد پنکه سقفی است. شاید گرد وغبار و کثیفی لبه های پنکه به چشم نیاید، اما بایستی با گردگیر مناسب که از جنس پشم است، استفاده کرد و از پخش شدن گرد و غبار در هوا جلوگیری نمود.

7 - وسایل الکترونیکی کوچک
--------------------------------------
آیا می دانید کنترل تلویزیون یکی از آلوده ترین وسایل منزل است؟وسایلی همچون موبایل و هدفون هم از این قضیه مستثنی نیستند و جرم زیادی به خود می گیرند.از این رو به طور مرتب با الکل یا هر ضد عفونی کننده ساده ای آنها را تمیز نمایید.

8 - جارو دستی 
------------------------------
هر چند با جارو کردن،حشرات و گرد وغبار جمع می گردند،اما لا به لای شاخه های جارو دستی فرو می روند،بنابر این جارو را در تشتی پر از آب گرم و صابون بشویید. یا با جارو برقی روی شاخه ها بکشید.

9 - کلاه و دستکش
-----------------------------
مثل هر لباس دیگری،کلاه و دستکش باکتری هایی را جذب می کنند، پس هر از گاهی این البسه را با ماشین لباسشویی بشویید. فقط دستکش چرمی را می بایست با شوینده و دمای مناسب شسته شود.

10 - ساک ورزشی
------------------------
همیشه پس از بازگشت از کلوپ ورزشی لباس های خود را بشویید. ساک ورزشی هم که لباسهای خود را در آن قرار می دهی،باید گهگاهی شسته شود. اگر ساک قابل شستشو با ماشین است که کار راحت خواهد بود. در غیر این صورت داخل و بیرون ساک را با دستمالی مرطوب و جوش شیرین پاک کنید تا باکتری ها از بین بروند و بوی بد ساک گرفته شود.

مطالب پیشنهادی:

متولدین هر فصل چه اخلاقی دارند؟


متولدین هر فصل چه اخلاقی دارند؟


 آیا می خواهید دانش خود را ارتقا دهید؟

___________________________
بر اساس یافته‌های یک پژوهش تازه، اینکه در چه زمانی از سال متولد شده‌اید می‌تواند بر خلقیات شما موثر باشد.

تلگراف نوشت: محققان در دانشگاه "سِمِلوِیس" بوداپست دریافته‌اند احتمال اینکه افرادی که در زمستان متولد شده‌اند "تندمزاج" باشند نسبت به کسانی که در زمان‌های دیگری از سال متولد شده‌اند، کمتر است.

اگر در پاییز به دنیا آمده باشید، احتمال اینکه دارای روحیۀ افسرده باشید، نسبت به کسی که در زمستان متولد شده، بسیار کمتر است.

احتمال اینکه کسانی که در تابستان به دنیا آمده‌اند، اختلالات خلقی ادواری داشته باشند (یعنی تغییرات خلقی در ایشان زیاد باشد) بیشتر است.

اگر در بهار یا تابستان به دنیا آمده باشید، احتمال اینکه خلقیات بسیار مثبتی داشته باشید، نسبت به متولدین پاییز و زمستان بیشتر است.

خنیا گوندا، سرپرست این پژوهش می‌گوید: "در پژوهش ما 400 فرد مورد بررسی قرار گرفتند و فصلِ تولدشان با نوع شخصیتشان مورد توجه قرار گرفت. اساسا به نظر می‌رسد که زمان تولد شما می‌تواند احتمال ابتلای شما به برخی اختلالات خلقی را افزایش یا کاهش دهد. در حال حاضر در مورد سازوکارهای این ارتباط نمی‌توانیم صحبتی کنیم."

پروفسور ادوارد ویتا، از "کالج اروپایی داروشناسی اعصاب و روان"، هم دربارۀ این تحقیق می‌گوید: "فصل‌ها بر خلقیات و رفتار ما موثرند. حتی فصل تولد ما می‌تواند بر خطر ابتلای ما به برخی امراض و برخی اختلالات روانی موثر باشد.

چیز جدیدی که این محققان به آن توجه دریافته‌اند تاثیر فصل بر فرد در هنگام تولد و روحیۀ اوست. ویژگی‌های خلقی اختلال محسوب نمی‌شوند، بلکه روندهای رفتاری و احساسی‌ای هستند که بیولوژی فرد آنها را هدایت می‌کنند.

اگرچه عوامل ژنتیک و محیطی، هر دو، بر خلقیات فرد موثرند، اکنون می‌دانیم که فصلِ تولد نیز در این زمینه نقش دارد. ضمن اینکه کشف تمایل به "مودِ بالا" (High mood) در متولدین تابستان نیز بسیار جالبِ توجه است."


مطالب پیشنهادی:


شن‌های روان یا غبار غلیظ بر سلامت انسان چه تاثیری دارد؟

ارتباط بین فعالیت فیزیکی و کاهش بیماریها چیست؟

راهنمای خرید برج مرغوب



راهنمای خرید برج مرغوب



 آیا می خواهید دانش خود را ارتقا دهید؟


این روزها پیدا کردن برنجی که یاد برنج‌های اصیل ایرانی را در یادمان زنده کند، کار سختی شده است. حالا بازار برنج در انحصار محصولاتی است که از کشورهای دور و نزدیک به ایران می‌آیند و قیمت نسبتا مناسبشان طرفداران آنها را هم زیاد کرده است. بیشتر این برنج‌ها خوب قد می‌کشند، بعضی‌هایشان هم عطر خوبی دارند اما اغلب آنها پس از پخت طعم ندارند و مثل دانه‌های پلاستیکی، شق و سفت می‌شوند.

تقلب هم در بازار برنج فروشی زیاد است و حتی اگر دقت هم بکنی باز برنج‌های مخلوط به اسم برنج یکدست را به خانه می‌بری ولی با این همه راه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان برنجی با کیفیتی مناسب را انتخاب کرد.

همیشه می‌گویند برنج کهنه بهتر از برنج نو است برای همین برنج‌های قدیمی گران‌تر از برنج‌های محصول امسال هستند. علت این مساله نیز این است که برنج هم،مانند هردانه دیگری در ابتدا مقداری آب دارد که پس از برداشت و خشک کردن آن، آب درونش تبخیر می‌شود. وقتی دانه برنج خشک، سفت و فشرده باشد هنگام پختن به خود آب جذب می‌کند و حجمش اضافه می‌شود و به اصطلاح ری می‌کند.

از یک پیمانه برنج ری‌دار خوب حدود 3 پیمانه چلو درمی‌آید. این در حالی است که برنج نمدار ری نمی‌کند. برای همین است که صرف با خرید برنج کهنه است و طبیعتا نتیجه‌ای نیز که از آن حاصل می‌شود، بهتر است. ولی تشخیص دادن این‌که چه برنجی مرغوب است، خودش تخصص می‌خواهد ولی یک اصل کلی می‌گوید برنج اعلای انباری، خشک، باریک، سخت و نیمه بلوری است و زیردندان به آسانی خرد نمی‌شود. پس هنگام خرید برنج چند دانه از آن را زیر دندان له کنید و وقتی این کار با سختی انجام شد، معلوم است که برنج نو نیست.

برای تشخیص عطر و طعم برنج نیز یک مشت کوچک از آن را میان کف دو دست خوب بمالید و روی آن با دهن بدمید ـ یا به اصطلاح «ها»کنید ـ و سپس بو بکشید اگر برنج عطر داشته باشد خودش را نشان می‌دهد. این کار را به روش دیگری نیز می‌توانید انجام دهید یعنی چند دانه از برنج را در دهان ریخته بجوید و مزه آن را بچشید.

بیشتر برنج‌های موجود در بازار دانه‌های شکسته یا به اصطلاح نیمدانه دارند که پس از پخت بر کیفیت برنج اثر می‌گذارند. پس اگر می‌خواهید برنجی یکدست و بدون نیمدانه داشته باشید کمی از آن را در کف دست بریزید و سپس دقت کنید که از میان دانه‌ها چند درصد نیمدانه است. با این آزمایش یکدست بودن برنج (یعنی مخلوط نبودن) را هم می‌توانید معلوم کنید. این نکته مهمی است و یکدستی برنج بسیار اهمیت دارد زیرا مدت پخت هر برنج با نوع دیگر فرق دارد و برنج مخلوط را نمی‌توان خوب از آب درآورد.

پس از خرید برنج نوبت به رعایت نکاتی ظریف برای نگهداری بهتر از آن می‌رسد. یادتان باشد برنج باید در جای خشک انبار شود. گرمای عادی تابستان به برنج صدمه نمی‌زند ولی رطوبت آن را خراب می‌کند پس محل انبار کردن برنج باید دور از هرگونه آب و رطوبت باشد. انواع آفت‌ها ممکن است داخل برنج شوند، از آن تغذیه کنند و درون دانه‌های آن تخم بگذارند.برای جلوگیری از حمله این آفت‌ها می‌توان مقداری نمک کوبیده روی برنج ریخت وآن را زیرو رو کرد تا لایه‌ای از نمک روی دانه‌های برنج را بپوشاند. همچنین می‌توان روی ظرف برنج را با پارچه پوشاند تا هم بخار آب از آن خارج شود و هم آفت تازه‌ای داخل آن نشود.


مطالب پیشنهادی:

آثار جانبی تشعشع لامپ های کم مصرف بر چشم و پوست چیست؟

ابزارهای مورد نیاز بیمه سلامت چیست؟

خطرظروف یک ‌بار مصرف ومشکلات آن بر سلامتی
 نانو تکنولوژی در پزشکی وسلامت عمومی چه نقشی دارد؟

عادت ماهانه دردناک



 آیا می خواهید دانش خود را ارتقا دهید؟



نکات سلامتی که هر دختری باید بداند!

یکی از مشکلاتی که اکثر دختران جوان در طول زندگی بارها و بارها آن را تجربه می کنند عادت ماهانه دردناک است. علت روشنی برای عادت ماهانه دردناک در دختران و زنان وجود ندارد، اما زنان و دختران زیادی آن را تجربه می کنند.

دردها غالبا در روزهای اول شروع عادت ماهانه اتفاق می افتد و یکی، دو روز بیشتر طول نمی کشد. به گزارش مجله سیب سبز؛ به اعتقاد بسیاری از درمانگران این درد به دلیل تغییرات هورمونی در بدن زنان و انقباض ها و اسپاسم های ماهیچه ای در ناحیه رحم اتفاق می افتد که موجب بروز اختلال در جریان گردش خون در ناحیه شکم و لگن می شود و گاهی کمردرد نیز به همراه دارد. عادت ماهانه علاوه بر درد گاهی اضطراب، تغییرات خلقی، بی خوابی، بی حوصلگی و افسردگی و نفخ نیز به همراه دارد که با سپری شدن روزهای قاعدگی برطرف می شود، اما اگر در جست وجوی راهی برای کنترل و تسکین این دردها یا اختلال ها هستید و می خواهید بدون مصرف داروی شیمیایی از شر آنها خلاص شوید می توانید از این شیوه های طبیعی بدون آنکه نگران عوارض و مشکلات مصرف مسکن ها و داروهای شیمیایی باشید، کمک بگیرید.

مانع کم خونی بدن تان شوید

در روزهای قاعدگی به طور معمول بین ۵۰ تا ۱۳۰ میلی لیترخون از بدن زنان دفع می شود. گاهی به دلایل مختلف نظیر اختلال در روزهای قاعدگی یا اختلال در عملکرد دستگاه تناسلی و ابتلا به فیبرم میزان خونریزی در این روزها افزایش می یابد. تغذیه نامناسب و جایگزین نکردن مواد مغذی و خونساز در سبد غذایی دختران و زنان موجب می شود تا برخی از افراد با کم خونی مواجه شوند. یکی از ساده ترین شیوه ها برای پیشگیری از بروز کم خونی و ضعف عمومی بدن در روزهای قاعدگی یک هفته مانده به شروع قاعدگی نوشیدن چای گل همیشه بهار است.

چای دارچین نیز یکی از بهترین ادویه های گیاهی برای روزهای آغازین عادت ماهانه است. دمنوش تهیه شده از دارچین می تواند علاوه بر کاهش دردهای قاعدگی توان بدنی شما را افزایش دهد. برای تهیه این دمنوش می توانید از پودر دارچین و چوب آن استفاده کنید. اگر به چوب دارچین دسترسی دارید، بهتر است دمنوش تان را با آن تهیه کنید. ۲ تا ۳ چوب دارچین را درون یک لیوان آب جوش بگذارید و سر لیوان را با نعلبکی ببندید. اجازه دهید دارچین به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش بماند تا دم بکشد سپس چوب دارچین را از لیوان خارج کرده و دمنوش را میل کنید. نوشیدن ۲ لیوان دمنوش دارچین و خوردن غذاهایی با طبع گرم مانند کاچی می تواند بهترین انتخاب برای نخستین روز قاعدگی باشد.

زنجبیل ضد درد

در بسیاری از متون طب سنتی از زنجبیل به عنوان گیاه دارویی تسکین دهنده درد قاعدگی و باز کننده قاعدگی نام برده شده است. زنان زیادی تجربه دردهای قاعدگی را دارند بدون آنکه خونریزی داشته باشند. برای باز شدن قاعدگی نوشیدن دم نوش زنجبیل بهترین انتخاب است. برای تهیه این چای کافی است یک قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده را در یک لیوان آب بجوشانید و قبل از خوردن غذا آن را صاف کرده و میل کنید. زنجبیل چون طعمی تند و گس دارد برای خوش طعم کردن آن می توانید یک قاشق چای خوری عسل یا یک قطعه کوچک نبات به آن اضافه کنید و پیش از خوردن وعده غذایی آن را میل کنید.

درمان نفخ معده با زیره سبز

زنان و دختران زیادی با شروع دوران قاعدگی دچار نفخ و دل دردهای ناشی از آن می شوند. گاهی پیش می آید که عوارض ناشی از قاعدگی مانند دردهای ناشی از نفخ از درد قاعدگی برای زنان دشوارتر است. زیره سبز یک ضدنفخ واقعی است. در مواقعی که دچار دل درد ناشی از نفخ می شوید، بهترین کار، خوردن یک لیوان از جوشانده زیره سبز است. این کار کمک می کند نفخ آرام آرام برطرف شده و درد ناحیه شکم تسکین پیدا کند، اما این شیوه تنها برای افراد بزرگسال و زنانی که با مصرف برخی خوراکی ها دچار نفخ می شوند یا نفخ ناشی از دوران قاعدگی را تجربه می کنند، توصیه می شود. برای تاثیرگذاری بیشتر زیره بر درمان نفخ می توانید زیره سیاه و زیره سبز را به میزان مساوی ترکیب و آسیاب کنید و از آن به صورت دمنوش زیره که با عسل شیرین شده است روزانه یک تا ۲ فنجان مصرف کنید.

عصبی و کم طاقت می شوید؟

اضطراب، عصبانیت و تغییرات روحی و روانی از دیگر اختلال هایی است که با نزدیک شدن قاعدگی در دختران و زنان دیده می شود. در این روزها به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن زنان اتفاق می افتد خلق و خوی آنها دستخوش تغییر قرار می گیرد و حساسیت آنها در برابر مسائل مختلف بیشتر می شود. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی و افزایش مقاومت بدن بهتر است چند روز پیش از شروع قاعدگی روزی ۲ فنجان چای گیاهی بابونه بنوشید. بهتر است این چای را در میان وعده های غذایی با اندکی عسل شیرین کرده و میل کنید. دمنوش یا چای تهیه شده از گل بابونه به شما کمک می کند تا حالت های روحی روانی خود را در طول دوران قاعدگی راحت تر کنترل کنید. نوشیدن این دمنوش را ۳ تا ۴ روز پیش از قاعدگی شروع کنید و تا پایان قاعدگی ادامه دهید.

نوشیدن روزانه یک فنجان عرق گزنه نیز تاثیرات قابل ملاحظه ای در کنترل و تنظیم قاعدگی در زنان دارد. درمانگران طب سنتی تاثیر این نوشیدنی گیاهی را در تنظیم قاعدگی و درمان اختلال های ناشی از آن بسیار موثر می داند و معتقدند نوشیدن عرق گزنه می تواند به درمان افرادی که برای مدتی قاعده نشدند، کمک کند. عرق گزنه علاوه بر خواص بی نظیرش در تقویت قوای بدنی و بنیه جسمانی در تسکین دردهای ناشی از سنگ کلیه نیز بسیار موفق عمل می کند. زنان با نزدیک شدن به روزهای قاعدگی می توانند با نوشیدن روزانه یک تا ۲ فنجان از این دمنوش، روزهای قاعدگی را با درد کمتر و آرامش بیشتری سپری کنند.

چه گیاهی را بو کنید؟

شیوه درمانی رایحه درمانی یکی از روش های درمانی طبیعی است که کاربرد آن در زمینه تسکین دردها و آرامش بخشی به سرعت مورد توجه بسیاری از پزشکان و متخصصان طب رایج قرار گرفت. امروزه در بسیاری از کلینیک ها از رایحه درمانی برای تسکین دردها و آرامش بخشی به بیماران استفاده می کنند. درمانگران این شیوه درمانی با استفاده از رایحه گیاه سنبل یا رایحه گیاه رزماری به تسکین دردهای دوران قاعدگی می پردازند. بوییدن رایحه گیاه های ذکر شده علاوه بر تسکین درد همانند قرص های آرامش بخش فرد را آرام می کنند. علاوه بر این استشمام روغن و عصاره اسطوخودوس و مصرف موضعی آن در ناحیه شکم در دوران بارداری به صورت همزمان تاثیر زیادی بر کاهش دردهای ناشی از روزهای قاعدگی دارد، به شرط آنکه بعد از ماساژ ناحیه شکم با این عصاره شکم را با پارچه مناسب ببندید و گرم نگه دارید.


مطالب پیشنهادی:

اقدامات اساسی در تخصیص منابع در نظام سلامت

بررسی مشکلات برنامه پزشک خانواده

بیمه سلامت و نقش بیمه های مکمل بر آن

پیش ازخواب ، قصه ترسناک نگو!


 آیا می خواهید دانش خود را ارتقا دهید؟


کود‌ک نیازمند‌ یک خواب راحت و اصولی است برای اینکه د‌لبند‌تان خواب آرامش‌بخشی را د‌اشته باشد‌ باید‌ به سفارش‌هایی د‌ر این زمینه عمل کنید‌.
توصیه‌های زیر می‌تواند‌ شما را د‌ر این باره یاری د‌هد‌:
 اگر عاد‌ت د‌ارید‌ هرشب، کود‌کتان را ۲۰تا۳۰د‌قیقه روی پا، تکان د‌هید‌ و برایش لالائی بخوانید‌ تا خوابش ببرد‌ و حتی نیمه شب هم که او یکی د‌وبار از خواب بید‌ار می‌شود‌، مجبور هستید‌ با همین روش، د‌وباره او را بخوابانید‌؛ باید‌ گفت که شما د‌ر عاد‌ت خواب او مد‌اخله کرد‌ه و یاد‌گیری شروع خوابش را به تعویق اند‌اخته‌اید‌. 
 اگر کود‌ک را د‌ر تخت‌خوابش بگذارید‌ و اجازه د‌هید‌ که بد‌ون لالائی و تکان د‌اد‌ن، خود‌ش به‌تنهائی بخوابد‌ و د‌ر طول شب نیز، به خواب اد‌امه د‌هد‌، به‌طور مطمئن برای شما و فرزند‌تان، بهتر خواهد‌ بود‌. د‌ر هر حال، به‌نفع کود‌ک است که خوابی پیوسته و متبسم د‌اشته باشد‌.
 از شوخی‌ها و بازی‌های پرتحرک، تعریف قصه‌های ترسناک و یا هر عملی که به‌هنگام خواب، هیجان کود‌ک را برمی‌انگیزد‌، اجتناب کنید‌. 
 آخرین کاری که قبل از خوابید‌ن، انجام می‌شود‌، خیلی مهم است. کود‌کان از لحاظ توانائی خوابید‌ن با یکد‌یگر متفاوتند‌. برخی از نوزاد‌ان، از بد‌و تولد‌، خوش‌خواب هستند‌. د‌ر محیط‌های پر سروصد‌ا، تاریک یا روشن، آرام یا شلوغ و بی‌حرکت یا د‌ر حال تکان خورد‌ن، خوابشان می‌برد‌ و حتی د‌ر شرایط فشارهای عاطفی هم، خوب می‌خوابند‌؛ ولی برخی د‌یگر از کود‌کان، برای برهم خورد‌ن الگوی خوابشان به‌طور ذاتی، مستعد‌تر هستند‌ و هرگونه تغییر د‌ر برنامه روزمره خواب از قبیل بیماری و یا حضور مهمان د‌ر خانه، الگوی خواب آنان را از بین می‌برد‌. با وجود‌ این، اگر خواب کود‌ک شما با توجه به سنش، چند‌ساعت کمتر یا بیشتر است؛ باید‌ این احتمال را بد‌هید‌ که خواب او با مشکل‌هائی روبه‌روست و شما باید‌ بکوشید‌ تا مشکل او را برطرف سازید‌. بی‌نظمی د‌ر برنامه خواب، کود‌ک را گرفتار تنش‌های عصبی می‌سازد‌. 
د‌کتر «راسکایا» معتقد‌ است که اثرهای اولیه عصبی بود‌ن د‌ر کود‌کان، اغلب از علت‌های زیر، سرچشمه می‌گیرد‌:
۱) ند‌اشتن برنامه منظم د‌ر خواب و بید‌اری
۲) فعالیت و استراحت
۳) آموزش‌های خالی از لذت
۴) ماند‌ن زیاد‌ د‌ر خانه 
تأسف‌آور است که هنوز ماد‌ران و پد‌ران زیاد‌ی، اهمیت برنامه ثابت و منظم خواب و بید‌اری کود‌کان خود‌ را د‌رک نکرد‌ه‌اند‌. کود‌ک نوپا، انرژی زیاد‌ مصرف می‌کند‌ و بد‌ون این‌که حس کند‌، ساعت‌ها می‌د‌ود‌ و بازی می‌کند‌ تا به‌طور کامل خسته شود‌. صد‌اهای تند‌ و هیجان‌ها، روی نظام عصبی او اثر د‌ارد‌. تجد‌ید‌ قوای کامل، تنها از طریق خواب کافی و سنگین، امکان‌پذیر است. هیجان‌پذیری نظام عصبی کود‌ک و فشاری که بر اثر فعالیت مد‌اوم به قلب وارد‌ می‌آید‌، خواب بعد‌ازظهر را اجباری می‌سازد‌. به‌همین د‌لیل د‌رمهد‌کود‌ک‌ها، کود‌کان را ظهرها می‌خوابانند‌.
ساعت خواب د‌ر شب، باید‌ با قاطعیت اجرا شود‌. ساعت ۸ د‌ر زمستان و ۹ د‌ر تابستان، مناسب است. اگر کود‌ک را هرشب، سرساعت معینی بخوابانیم؛ هوای اتاق، تازه و مناسب باشد‌ و سروصد‌ا نباشد‌؛ کود‌ک به این برنامه عاد‌ت می‌کند‌ و هرشب، خود‌ش به خواب می‌رود‌. هرگونه د‌عوا، د‌رگیری و تشنج، سبب می‌شود‌ که کود‌ک، خواب آرام و راحتی ند‌اشته باشد‌. 
 بهتر است که کود‌ک را با افراد‌ د‌یگر، د‌ر یک جا نخوابانیم. تنها خوابید‌ن، بخش مهمی از یاد‌گیری کسب استقلال، بد‌ون اضطراب با آرامش و اطمینان است. این روند‌، د‌ر رشد‌ روانیِ به‌موقع او، اهمیت به‌سزائی د‌ارد‌. خوابید‌ن کود‌ک د‌ر بستر شما، به‌جای آن‌که باعث آرامش و اطمینان او شود‌، برای او اضطراب و سرد‌رگمی به‌همراه می‌آورد‌. 
 اگر کود‌کتان از تنها خوابید‌ن، خیلی می‌ترسد‌ و شما اجازه می‌د‌هید‌ کنارتان بخوابد‌، مشکل او را حل نکرد‌ه‌اید‌. ترس او، باید‌ د‌لیل د‌اشته باشد‌. شما باید‌ به او کمک کنید‌ تا علت ترس خود‌ را بیابد‌. نباید‌ برای خاتمه د‌اد‌ن به ترس و ناراحتی، او را به بستر خود‌ د‌عوت کنید‌. این کار به صبر، د‌رک و استقامت قابل ملاحظه شما نیاز د‌ارد‌.
 به‌جای آن‌که هر شب، کنار کود‌ک نوپا یا خرد‌سالتان بخوابید‌ تا خوابش ببرد‌، بهتر است از عروسک نرم پارچه‌ای و یا اسباب‌بازی و حتی پتوی مخصوص به او استفاد‌ه کنید‌. اسباب‌بازی به‌طور معمول، کود‌ک را متقاعد‌ می‌کند‌ تا شب را به‌تنهائی بخوابد‌. 
 باید‌ به کود‌کمان کمک کنیم که از زمان نوزاد‌ی تا کود‌کی و بزرگ‌سالی به برنامه ثابتی عاد‌ت کند‌. 
 زمانی‌که کود‌ک، الگوی قابل پیش‌بینی مناسبی را د‌ر خود‌ پرورش می‌د‌هد‌، نهایت سعی خود‌ را به عمل آورید‌ تا او روزبه‌روز با پیروی مد‌اوم از این الگو، به‌ نظم مورد‌نظر د‌ست یابد‌. اگر غذا خورد‌ن، بازی کرد‌ن، حمام کرد‌ن و سایر فعالیت کود‌ک، مرتب تغییر کند‌، به‌ احتمال زیاد‌، خواب او نیز به‌هم می‌خورد‌.
 این‌طور نیست که بگوئیم تکان د‌اد‌ن کود‌ک برای خواب، امری غلط و یا مشکل‌زاست. اگر کود‌ک شما خیلی سریع با این شیوه می‌خوابد‌ و شما نیز از این برنامه همیشگی راضی هستید‌؛ پس د‌ر این‌صورت، به‌طور واقعی مشکلی وجود‌ ند‌ارد‌. 
تنها د‌لیل شما برای تغییر وضع، به‌خاطر این موضوع است که اگر شما او را د‌ر سن پائین، آموزش د‌هید‌ که چگونه به‌تنهائی بخوابد‌، از بد‌ عاد‌ت شد‌ن او د‌ر سن‌های بالاتر جلوگیری کرد‌ه‌اید‌. 
 ممکن است خواب کم یا بی‌نظمی خواب کود‌ک، به‌علت اشتباه‌ها یا کوتاهی شما د‌ر اجرای برنامه نباشد‌ و گریه‌های بی‌هنگام و شبانه او، شما را خسته کرد‌ه باشد‌. د‌ر این صورت، ممکن است کود‌ک شما به قولنج (د‌رد‌ رود‌ه‌ای)، بیماری گوش میانی (جمع شد‌ن مایع پشت پرد‌ه گوش) و ... گرفتار شد‌ه باشد‌. د‌ر این هنگام، تنها پزشک و د‌ارو، کارساز خواهند‌ بود‌. 
● قصه‌سرائی 
بهتر است د‌ر آغاز خواب برای کود‌کان، قصه نگوئیم؛ ممکن است او د‌چار هیجان شود‌ و خواب از سرش بپرد‌. به‌ویژه از گفتن د‌استان‌های ترسناک، به‌طور جد‌ی د‌ر هر زمانی باید‌ خود‌د‌اری ورزید‌. کود‌کان، حساس و عاطفی هستند‌ و قصه‌های کوتاه و ویژه‌ کود‌کان، تأثیر شگرفی د‌ر روح و ذهنشان د‌ارد‌. گرد‌آوری کتاب‌های مناسب کود‌کان و بیان قصه‌ها، ظرافت و آگاهی خاصی لازم د‌ارد‌. 
پد‌ر و ماد‌ر، براد‌ران و خواهران بزرگ‌تر، وابستگان علاقه‌مند‌ به کود‌ک، با همه گرفتاری‌های روزمره باید‌ برای قصه‌گوئی و آشنا ساختن کود‌کان با کتاب و تصویرهای زیبا و آموزند‌ه، وقتی را د‌رنظر بگیرند‌. قصه‌های مناسب و گزید‌ه، هم باید‌ برای کود‌ک جذاب باشد‌، هم رابطه مهرآمیز با افراد‌ اطرافش را افزون سازد‌ و هم ریشه خرافات را بخشکاند‌. قصه‌های مناسب، افق د‌ید‌ کود‌ک و قوه تخیل او را گسترش می‌د‌هد‌ و ساعت‌ها او را سرگرم می‌سازد‌. بهترین زمان قصه‌سرائی برای کود‌ک، زمان بید‌اری روزانه اوست.

مطالب پیشنهادی:

عوارض شیرین کننده های بدون کالری چیست؟

برای کمک به فرد قربانی اسیدپاشی چه باید کرد؟



 آیا می خواهید دانش خود را ارتقا دهید؟



برای کمک به فردی که قربانی اسید پاشی شده یا به اشتباه در حین کار با اسید دچار سوختگی شده، چه باید کرد؟



ابتدا باید افراد دیگری که در صحنه هستند با حفظ آرامش به فرد کمک کنند.

افرادی که به یاری مصدوم می‌شتابند باید بیشتر از هر چیز مراقب ایمنی خود باشند و از امنیت محل، عدم وقوع مجدد اسیدپاشی یا خطرات دیگر اطمینان حاصل کرده و سپس به یاری مصدوم بروند.

هرگز نباید با دستان بدون دستکش یا پوشیده نشده به اسید دست زد، چرا که باعث سوختگی در فرد امدادگر هم خواهد شد.

از آنجایی که فرد آسیب دیده ممکن است وحشت زده و یا در شوک باشد، باید افراد او را بگیرند و در ابتدا سعی کنند اسید را به آرامی از روی بدن بشویند و سپس با دور کردن مصدوم از محل حادثه لباس‌ها، جواهرات و هر چیزی که آلوده به اسید شده را از تن مصدوم خارج کرده و بدن فرد را با آب سالم روان به مدت چند دقیقه بشویند. توجه کنید که اگر لباس به تن مصدوم چسبیده بود به هیچ عنوان سعی در جداسازی آن نکنید، چرا که باعث آسیب بیشتر خواهد شد.

باید توجه داشت برخی از اسیدها مثل اسید سولفوریک با آب واکنش گرمازا ایجاد می‌کنند و اگر شما فقط به ریختن مقدار کمی آب بسنده کنید، نه تنها اسید از روی بدن پاک نمی‌شود بلکه آسیب بیشتری به فرد می‌رساند. در این مورد باید علاوه بر استفاده از آب روان خنک از یک محلول صابونی که دارای خاصیت قلیایی است، برای پاک کردن اسید از روی  نواحی که سوختگی عمیق ندارند، استفاده کنید.

مسئله مهم دیگر چشم‌ها هستند. اگر فردی دچار سانحه از ناحیه صورت شده، ابتدا چشم‌ها را به مدت طولانی (مثلاً ۲۰دقیقه یا بیشتر) با آب روان پاکیزه بشویید. دقت کنید که شستشو با آب روان باید به آرامی انجام شود و استفاده از جریان آب پرفشار آسیب زننده است.

بعد از تمامی این اقدامات مصدوم باید سریعا به بیمارستان منتقل شود. در این انتقال نباید از وسیله نقلیه‌ای که آلوده است استفاده کرد. متاسفانه در ماجرای اسیدپاشی در اصفهان فرد را با ماشین آلوده به اسید به بیمارستان رساندند و باعث سوختگی بیشتر در نواحی مختلف بدن او شدند. زمانی که فرد را به بیمارستان می‌برید اگر ظرف اسید در دسترس است، آن‌را به همراه بیمار به بیمارستان ببرید یا اگر ظرف در اختیارتان نیست، باقی مانده لباس‌ها را به همراه ببرید، چرا که شناسایی نوع اسید برای استراتژی های درمانی بسیار مهم است. تمامی اقدامات گفته شده باید به صورت استریل انجام شود و مصدوم بعد از رسیدن به بیمارستان باید سریعاً واکسن کزاز دریافت کند.


مطالب پیشنهادی:


اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت افراد چیست؟

فست فود زیر ذره بین کارشناسان حوزه سلامت
ویژگی های ظروف آشپزی و اثر آن در پخت غذا

ظروف و دستبندهای مسی چه تاثیری دارند؟

copper2



 آیا می خواهید دانش خود را ارتقا دهید؟



باز هم شایعات پزشکی و این بار توصیه هایی برای استفاده از دستبند ها و ظروف مسی ----------------------------------- خلاصه: شایعاتی که می گویند از دستبندها و ظروف مسی برای درمان بیماریهای آرتروز و... استفاده کنید واقعیت ندارند و حتی شواهدی در مورد خطرناک بودن استفاده از ظروف مسی وجود دارد. سلامتتان را به شایعات فیس بوکی و ایمیلی نسپارید! --------------------------------------



ابتدا متن شایعه را بخوانید:

معروف است که پزشکان به کسانی که از درد مفاصل رنج می‌برند، داشتن یک دست‌بند مسی را توصیه می‌کنند و دلیل این امر را هم کمبود یون‌های مسی در خون ذکر می‌کنند که با تماس دست‌بندهای مسی با پوست بخشی از این کمبود جبران شده و از درد مفاصل کاسته می‌شود. از سوی دیگر محققین، یکی از علت‌های بروز بیماری آلزیمر را رسوب یون‌های آلومینیوم در مغز عنوان می‌کنند. تا چند دهه پیش، مردم کشور ما رسم داشتند برای پخت غذا مخصوصاً خورشت و آش از قابلمه‌های مسی استفاده می‌کردند و یک کفگیر آهنی داشتند به نام حسوم که موقع پخت غذا دائم درون آن قرار می‌گرفت ... هیچ‌کس نمی‌دانست چرا باید این کفگیر درون قابلمه مسی قرار بگیرد، فقط می‌دانستند برای پخت غذا خیلی لازم می‌باشد. داستان از این قراره که بدن (مخصوصاً مغز) برای سلامت و نشاط و کنترل اسیدلاکتیک و کورتیزول به ۶ میلیارد یون مس نیاز دارد و به همین نسبت یون آهن. کمبود یون مس باعث میشه شما دائم احساس رخوت و خواب آلودگی و کسالت کنید و مدام دهن‌دره کنید. در ضمن هیچ کارخانه داروئی نمی‌تونه از یون یک عنصر برای شما قرص تهیه کنه ... و اونی که مثلاً به اسم قرص آهن به خورد شما می‌دهند شامل مولکول آهن هستش که برای بدن هیچ کاربردی نداره. ولی تا این جا بدونید که غذا موقع پخت در درون قابلمه مسی، از یون آزاد شده این ظرف استفاده می‌کند و در بدن شما فوق‌العاده احساس نشاط و انرژی ایجاد می‌‌کنه دیگه از اون دهن‌درگی و خمیازه و کسالت خبری نیست و باعث طول عمر مفید و سلامتی جسمی میشود. ولی یک دفعه توی دهه ۵٠ از این نون خشکی‌ها اومدند و داد می‌زدند (قابلمه مسی ....... کفگیر آهنی خریداریم ...) و با یک قیمت مناسب این قابلمه‌ها را خریدند و به جاش قابلمه آلمینیومی می‌دادند که بهش می‌گفتند روحی. هیچکس توی اون دهه نفهمید این همه قابلمه مسی کجا قراره بره؟ بعدش هم که الان ظرف‌های استیل و تفلون و این مزخرفات اومده که مدعی هستند غذا توش زود می‌پزه و به کف ظرف نمی‌چسبه. ولی مردم ما خبر ندارند که همین یون‌های مضر در این ظروف عامل سرطان هستند و به راحتی یون سرب و آلمینیوم و ... می‌تونند در جا، یک کودک ۶ ماهه را ظرف یک سال به بیماری‌های کمبود خونی و سرطان و یک فرد بزرگسال را در طی ۵ سال به بیماری‌های کبدی و خونی و طحال دچار کند و بعدش هم سرطان. به همه دوستان پیشنهاد می‌کنم حتماً برای پخت غذا (مخصوصاً غذاهای آبکی) از قابلمه مسی و کفگیر آهنی استفاده کنند. حداقل برای یک بار هم شده تا ظرف سه روز اثر آن را روی بدن خودتون ببینید. حالا جالبه توی شمال ایران موقع پخت خورشت (مخصوصاً فسنجون) یک تیکه آهن یا نعل اسب می‌اندازند وسط خورشت تا حسابی رنگ بگیره ... این کار باعث آزاد شدن یون‌های آهن و سلامتی بدن می‌شود. اگر دقت کنید مردم مازندران و گیلان تقریباً در حد صفر دچار بیماری‌های خونی و سرطان خون می‌شوند. لطفا برای ارتقا سلامتی جامعه این پیام را برای همه دوستانتان به اشتراک بگذارید . شاید گام کوچکی در این راه باشد و فرهنگ مصرف مان اصلاح گردد...!



------------------------------------------------ اما اول از همه دستبندهای مسی _ 


طبق تحقیقات پژوهشگران دانشگاه یورک هیچ تاثیری در درمان واقعی آرتروز و کاهش درد مفاصل ندارد و تنها با سواستفاده از درد این بیماران بازار پرسودی در تمام جهان برای شیادان درست شده است. در ازمایشهای انجام شده بیماران هم از دستبندهای مسی مغناطیسی و هم غیرمغناطیسی استفاده کردند اما هیچ کدام اثر واقعی نداشتند. در مرحله بعد ما متوجه نشدیم ارتباط یون آلومینیوم با ظروف مسی چیست؟ اما در خصوص ظروف مسی داستان کمی پیچیده تر است. بسیاری از پزشکان و محققان استفاده از آنها را به جز موارد خاصی مشکوک یا خطرناک می دانند. وبسایت سلامت لیواسترانگ به قلم جکی کارمیشل و مارتین هاگز می نویسد که استفاده از ظروف مسی می تواند خظرناک باشد و برای کمبود مس بدن بایستی از مواد غذایی یا داروهای مناسب استفاده کرد. همچنین سایت ابوت در نوشته ای از لری وست استفاده از ظروف مسی را به علت مسمومیت غذایی نامناسب توصیف کرده. استاد دانشکده علوم، تحقیقات و صنایع غذایی دانشگاه تهران می گوید: پخت غذا در ظروف مسی ارزش غذا را کاهش می‌دهد. به دلیل اینکه مس با ماده غذایی تداخل ایجاد می‌کند و ارزش غذایی را از بین می‌رود. احمد خدادادی، فوق‌تخصص بیماری‌های گوارشی و کبدی می‌گوید: عمده‌ترین علت بروز بیماری‌های گوارشی و کبدی، استفاده از ظروف مسی هنگام پختن غذا یا داغ کردن شیر یا انتقال شیر در این نوع ظروف است. اما باید توجه داشت که این ظروف باعث اضافه ‌شدن مس در غذای روزانه افراد می‌شود و مس اضافی در کبد ذخیره و باعث از کار افتادن کبد و در نهایت مرگ شخص می‌شود و مس با غذاهای اسیدی واکنش می‌دهد. اگر ظروف مسی با لایه‌ای از یک فلز دیگر همچون قلع یا فولاد ضد زنگ یا نیکل پوشانده شود از ورود مس به غذا جلوگیری شده و از عوارض افزایش غلظت مس در خون (تهوع، استفراغ و اسهال) کاسته خواهد شد.

مطالب پیشنهادی:

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان کدامند؟

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

اثر شن‌های روان یا غبار غلیظ بر سلامت انسان چیست؟

برای تربیت کودک فقط 60 ثانیه لازم است

 آیا می خواهید دانش خود را ارتقا دهید؟

نه تنها باعث ناراحتی کودک تان شده اید؛ بلکه باعث تحلیل قوای جسمانی خود نیز می شوید.
کودک دو ساله شما دیوار را با ماژیک خط خطی کرده است، بچه پنج ساله تان پس از اینکه به او کلمه «نه» گفتید باز هم شیرینی می خواهد، فرزند هفت ساله شما دروغ می گوید… ممکن است در لحظه اول، از عصبانیت منفجر شوید، اما برای رسیدن به یک راه حل بهتر باید صبور بود.
در واقع آن چه به آن نیاز دارید نقشه یک بازی است. این طرح می تواند تقریبا راهکار کلی باشد. اگر روش ۶۰ ثانیه ای را به کار برید، به نتیجه بهتری خواهید رسید. در اینجا شش مرحله ساده برای دستیابی به این هدف وجود دارد.

۱۰ثانیه اول: واکنش سریع
اولین کاری که شما انجام می دهید، گرفتن ماژیک از کودک ، جدا کردن او از خواهر و برادرانش در موقع دعوا یا بردن کودک به اتاق دیگر است. یکی از متخصصین به این کار، مداخله سریع می گوید: نباید توقع داشت که به کودک فرمان ایست می دهید و او هم اجرا کند.
همیشه حفظ امنیت بچه ها بر مسایل دیگر مقدم است، اگر در وجود کودکتان هنوز زمینه های خطر و درگیری وجود داشته باشد، بهترین راه، دور کردن او از محیط است.
پروفسور و استاد دانشگاه بوستون می گوید: «شما باید هر چیزی را که باعث به وجود آمدن مشکلات دیگر شود از دسترس کودک دور کنید. کودکتان باید توجه خود را به شما و موقعیتی که در آن قرار دارد معطوف کند. وگرنه خوردن شیرینی و آزار و اذیت خواهر و برادر تبدیل به نوعی سرگرمی برای او خواهد شد.» در صورت لزوم خودتان و فرزندتان را از صحنه هیاهو و جار و جنجال دور نگاه دارید.

۱۰ثانیه دوم: حفظ آرامش
عصبانی شدن کار سختی نیست اما چگونگی کنترل آن مهم است (مدیریت پرخاشگری)؛ اگر بگویید که عصبانی نمی شوم حرفتان غیرمنطقی به نظر می رسد بلکه باید احساسات بد و خشونت را کنار بگذارید چون کودکان می دانند که چه وقت عصبانی می شوید؛ حتی اگر سعی کنید آن را بروز ندهید.
آنچه که در حقیقت به آن نیاز دارید کنترل خشم و عصبانیت است. به گفته یکی از متخصصین اگر در یک خانواده شلوغ و پرهیاهو بزرگ شده باشید که همه فریاد می زدند، بیان کردن احساسات، کار بسیار مشکلی است.
شما باید کوتاه ترین و مناسب ترین راه را از بین راه های گوناگون پیدا کنید. یعنی به جای اینکه بگویید: « ای پسر بد» با صدای بلند بگویید: «آ، آ.» این کار باعث آرامش شما می شود و همچنین کودک، دیگر احساس حقارت نمی کند. خونسرد بودن علاوه بر اینکه اوضاع و احوال را آرام تر می کند به فرزندتان نیز فرصت می دهد تا حرف هایتان را بهتر بشنود. اگر فریاد بزنید، همه چیز را از پایه خراب خواهید کرد چون فرزندتان به جای پی بردن به کار اشتباهی متوجه خشم و ناراحتی شما می شود.

۱۰ثانیه سوم:شناخت موقعیت
برای چند ثانیه هم شده به آن چه که واقعا اتفاق افتاده، توجه کنید. برای مثال: مادری چندین بار به پسرش در مورد خط کشیدن با مداد بنفش روی دیوار اتاق خواب گوشزد می کند، در و دیوار همه خط خطی بودند و او بسیار عصبی بود. به نظر می رسید که پسرش پشیمان شده و با عکس العمل مادر، قلبش شکسته است.
چند لحظه بعد با کمی بردباری متوجه می شود که کار او تقلیدی از کتاب «هارولد و مداد شمعی بنفش» بوده است. از نقطه نظر او، این یک کار «سازنده و خلاق بود». البته با درک احساسات و عواطف کودکان، در و دیوار و تختخواب، سالم و تمیز نمی مانند بلکه باعث بروز احساساتش در یک موقعیت کاملا استثنایی می شود.
در نظر گرفتن موقعیت، کار دشوار و سختی است؛ یعنی شما باید دریابید که چگونه درگیری و برخورد را از تمام چیزهایی که همانند آن در گذشته بوده و ممکن است در آینده نیز اتفاق بیفتد جدا سازید.
بداخلاقی یک کودک سه ساله ممکن است مربوط به گرسنگی او باشد، ژولیدگی یک بچه هشت ساله بر سر میز صبحانه شاید در اثر کمبود خوابش باشد. به عبارت دیگر، مجددا باید موقعیت خود را در نظر بگیرید. از خودتان بپرسید که آیا عواملی وجود دارد که بتوان به کمک آنها از بروز این رفتار در آینده جلوگیری کرد؟ هیچ وقت نگویید: «چند بار به تو گفتم که…؟»مهم نیست. باز هم دوباره و دوباره بگویید.

۱۰ثانیه چهارم: حرف زدن با کودک
اگر به فرزندتان فرصت هیچ کاری نمی دهید، پس بهتر است به جای کنترل کردن وی و نظم بخشیدن به رفتارش، به او مسوولیت بدهید. او دوست دارد که از دهان شما بشنود که چه کار اشتباهی کرده و چگونه می تواند کار بهتری انجام دهد.
گفتن جملاتی مانند: «ما روی دیوار نمی کشیم، ما روی کاغذ نقاشی می کنیم؛ … یا نباید شیرینی بخوری چون الان نزدیک شام است و بعدا می توانی آن را بخوری»، خیلی موثرتر است. اگر با فرزندتان بحث و جدل کنید، علاوه بر اینکه نتیجه ای نمی گیرید، تاثیر پذیری او نیز نسبت به حرف های شما کاهش می یابد.

۱۰ثانیه پنجم:زمان نتیجه گیری
بعضی از والدین فکر می کنند که تنبیه رکن اصلی نظم و تربیت است، اما بسیاری از متخصصین با این کار مخالفند. به عقیده یکی از آنها: نتیجه گیری زمانی لازم است که به ثبات کار مطمئن نباشیم.
بیان چهار یا پنج کلمه ساده برای گرفتن شیرینی از دستکودک و گفتن: «قبل از شام شیرینی نخور» مطمئنا از قاپیدن شیرینی بهتر است. اگر کودکان توپ را در خانه پرتاب می کنند، به جای تنبیه کردن آنها، باید توپ را از دسترس شان دور نگاه داشت.
اگر نتیجه کار درست همان چیزی است که فکر می کردید، کم کم اثربخشی کلامتان تقویت خواهد شد. آنچه که مهم و موثر است، فرصت دادن به کودک برای به دست آوردن تجربه و نتیجه اعمالش است.

۱۰ثانیه ششم: رفتارهای منطقی
خطرات را جدی بگیرید و کاری را که خودتان نمی توانید انجام دهید، تحمیل نکنید. شما برای زندگی کردن وظایفی دارید یعنی با گفتن «آخرین شیرینی است که تو می خوری» یا «تا یک ماه از بازی خبری نیست» نه تنها باعث ناراحتی کودک تان شده اید؛ بلکه باعث تحلیل قوای جسمانی خود نیز می شوید.


مطالب پیشنهادی:

ورزش چگونه در درمان و پیشگیری از سرطان سینه زنان کمک می کند؟

خانواده متشنج و بچه‌های ناآرام!



 آیا می خواهید دانش خود را ارتقا دهید؟


شاید برخی از افراد به اشتباه گمان کنند که دعوا و تشنج خانواده روی نوزادتاثیری نمی‌گذارد و او کوچک‌تر از آن است که تنش‌های خانواده را متوجه شود، این در حالی است که نوزاد از همان روزهای نخستین تولد و حتی قبل از تولد از فضای آرام یا متشنج خانواده تاثیر می‌گیرد. نوزادان خانواده‌های ناآرام گاه به صورت گریه‌های بی‌دلیل و بی‌قراری واکنش نشان می‌دهند، بی‌قراری‌هایی که هیچ دلیل فیزیکی خاصی ندارد. هنگامی که مادر ناراحت و عصبانی است. گاه توجه کمتری به فرزندش دارد یا ممکن است بعد از یک دعوا و مشاجره سخت با همسرش آنقدر عصبانی و بی‌حوصله باشد که هنگامی که نوزاد به هر دلیلی گریه می‌کند به جای اینکه او را با عشق و محبت در آغوش بگیرد با بی‌حوصلگی و گاه عصبانیت با او برخورد می‌کند و مثلا ممکن است بگوید: «ای بابا تو دیگه چته؟» و کودک عصبانی می‌شود. به طور حتم نوزاد این خشم و بی‌محبتی را درک می‌کند و پیامی که از این رفتار مادر به‌عنوان نخستین و مهم‌ترین حامی زندگی‌اش دریافت می‌کند، چیزی نیست جز این که دنیا محل قابل‌اعتمادی نیست.آرامش در آغوش مادردوران نوزادی تا یکی دو سالگی زمان طلایی است که دلبستگی ایمن انسان‌ها شکل می‌گیرد، دورانی که در آن بیش از هر زمان دیگری کودک به عشق و محبت والدین به ویژه مادرش نیاز دارد و یک خانواده ناآرام و متشنج و مادری خسته و عصبی به‌طور حتم تهدیدی جدی برای عدم شکل‌گیری مناسب دلبستگی ایمن در این دوران است. به زبان ساده‌تر کودک از آغوش گرم و پرمهر مادر اعتماد به دنیا را می‌آموزد. مادری که ناآرام عصبی و نامطمئن است و محیط خانواده‌ای که پر از دعوا و بگو و مگوست، باعث می‌شوند پایه‌های نخستین اعتماد به دنیا، در بچه‌ها به‌درستی شکل نگیرد و همین امر در آینده در ارتباطات بین فردی شخص با دیگران تاثیر خواهد گذاشت. افرادی که دلبستگی ایمن‌شان به‌درستی شکل نگرفته در آینده کمتر به دیگران اعتماد می‌کنند و بیشتر نگران هستند که سایرین به آنها دروغ بگویند و آنها را فریب بدهند. همین نگاه منفی رابطه این افراد را با همکاران، دوستان و حتی همسر آینده‌شان تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. این در حالی است که کودکی که در یک خانواده آرام و مطمئن بزرگ می‌شود و از آغوش پرمهر مادر و پدر بهره‌مند بوده در بزرگسالی نه تنها روابط اجتماعی بهتری خواهد داشت بلکه فردی با عزت نفس بالا خواهد بود چرا که از کودکی همواره این پیغام را دریافت کرده که به‌رغم ضعف‌هایش، موجودی دوست‌داشتنی است.جست‌وجوی آرامش در خارج از خانوادهبه‌جز استرس و اضطرابی که بچه‌ها در یک خانواده ناآرام و متشنج دریافت می‌کنند در کمتر دعوایی است که آتش خشم والدین تا حدودی به بچه‌ها سرایت نکند و یکی از والدین با لحنی تند، نگاهی غضب‌آلود و حرفی تلخ بچه‌ها را آزرده‌تر نکنند. «برو تو اتاقت درو ببند»، «تو هم بچه همون بابا/ مامانی»، «اگه تو نبودی ...» و ... .این در حالی است که کودک در برابر همه این اضطراب‌ها چاره‌ای جز به یک گوشه خزیدن و تحمل‌کردن ندارد، این بچه‌ها در سنین نوجوانی، آرامشی را که در خانواده نداشتند در جای دیگری جست‌وجو خواهند کرد و در محیط دیگری امنیت و آرامش را خواهند یافت محیطی که در بسیاری از موارد ممکن است بسیار دردسرساز باشد. به طور مثال دوستان ناباب، گرایش به مواد مخدر و ... در اینجاست که گاه کنترل اوضاع از دست پدر و مادر خارج می‌شود و می‌بینیم که گاهی فرزندان در برابر خواسته والدین ایستادگی می‌کنند و در جواب اعتراض پدر یا مادر به رفت و آمد با برخی افراد، محکم می‌ایستند و می‌گویند: «او دوست من است!»استرس بهترین بودن«تو باید بهترین نمره‌ها را بگیری»، «تو باید دکتر شوی»، «تو باید ...» امرونهی‌های مداوم و توقعاتی که بیش از توان فرزندانمان است، باعث می‌شود آنها دچار ناآرامی، تضاد و ناامنی شوند. مثلا کودکی که در علوم تجربی استعداد و علاقه‌ای ندارد اما به هنر علاقه دارد ممکن است اگر روزی بنا براصرار ما پزشک شود آن رضایت قلبی که اگر هنرمند می‌شد را نداشته باشد یا کودکی که در ریاضیات استعدادی ندارد و ما از او توقع داریم در این درس نمره 20 بگیرد و او نمی‌تواند ،تنها باعث استرس و کاهش اعتمادبه‌نفس و دلزدگی او از درس و مدرسه خواهیم شد. بنابراین باید در وهله نخست استعدادهای کودک‌مان را بشناسیم و سپس با توجه به استعداد‌هایش او را حمایت و تشویق کنیم. ممکن است دستیابی به یک شغل بسیار معمولی (از نگاه اجتماع) نهایت توانمندی فرزند ما باشد اما مهم این است که او با توجه به توانمندی یا علاقه خود به خواسته‌اش رسیده و همین امر باعث آرامش و رضایت خاطر او خواهد بود.

مطالب پیشنهادی:

چگونه عملکرد فیزیولوژیکی و روانی میانسالان افزایش می یابد؟

مصرف نوشیدنی های شیرین، و رژیم غذایی ناسالم، اضافه وزن


 آیا می خواهید دانش خود را ارتقا دهید؟


سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) در گزارشی اعلام کرد: قندی که در طول روز وارد بدن فرد می شود باید ۵ درصد از کل کالری روزانه باشد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، سازمان بهداشت جهانی تاکید دارد که برای مقابله با مشکلات بهداشت عمومی نظیر چاقی و پوسیدگی دندان، مصرف روزانه قند باید به ۵ درصد از کل کالری روزانه کاهش یابد.

در سال های اخیر، نگرانی دانشمندان در مورد مصرف قند ˈآزادˈ مانند گلوکز، فروکتوز و ساکارز افزایش یافته است.

قند آزاد به قندی گفته می شود که توسط تولید کنندگان به مواد غذایی اضافه می شود. این قند همچنین به طور طبیعی در آب میوه، کنسانتره میوه، شربت و عسل وجود دارد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در این گزارش اعلام کرد، مصرف قند آزاد سبب می شود مردم به خوردن مواد غذایی که حاوی کالری مواد مغذی کمتری هستند، روی بیاورند. همچنین این نگرانی وجود دارد که کل مصرف کالری روزانه بدن افزایش یابد.

در این گزارش آمده است مصرف قند آزاد ، به ویژه نوشیدنی های شیرین ، ممکن است منجر به یک رژیم غذایی ناسالم شده و اضافه وزن، بیماری های غیر مسری مانند بیماری قلبی، دیابت و بیماری های دهان و دندان را به همراه داشته باشد.

داده های اخیر دانشمندان نشان می دهد که در سراسر جهان ۶۰ تا ۹۰ درصد کودکان و تقریبا ۱۰۰ درصد بزرگسالان از پوسیدگی دندان رنج می برند .

در گزارش سال ۲۰۰۲ این سازمان میزان قند مصرفی در روز ۱۰ درصد کل کالری توصیه شده بود. اما کارشناسان این سازمان، اکنون بعد از بررسی حدود ۹ هزار مطالعه و تحقیق، توصیه می کنند مصرف قند باید به ۵ درصد کالری روزانه کاهش یابد.

بنا بر این گزارش جدید، برای مثال افرادی که در طول روز ۲ هزار کالری مصرف می کند، باید تنها ۲۵ گرم قند یا شکر در روز بخورند. این در حالی است که در یک قوطی نوشابه ۳۵ گرم قند وجود دارد.


نوین پندار گروپ:مصرف نوشیدنی های شیرین و چاقی

مطالب پیشنهادی:

ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد کدامند؟
ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت
کدامند؟
ورزش های مفید برای بیماران مبتلا به آلزایمر
چیست؟



پیشگیری از بیماری های قلبی



 آیا می خواهید دانش خود را ارتقا دهید؟



رییس انجمن قلب و عروق ایران گفت: تغییر سبک زندگی بهترین راهکار برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر بویژه قلبی عروقی است.


به گزارش ایرنا، فریدون نوحی در همایش بین المللی بازتوانی قلبی در اصفهان افزود: در سبک زندگی مطلوب نباید سیگار کشید، باید ورزش کرد و غذای سالم خورد.


وی با بیان اینکه بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در جهان است اظهار کرد: از هر 10 نفر که در سال 2012 فوت کردند سه نفر بدلیل بیماری های قلبی عروقی بوده است.


مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دو عامل اصلی مرگ و میر در دهه گذشته در جهان را ایست قلبی و سکته مغزی عنوان و تصریح کرد: در سال 2012 حدود 68 درصد از عامل مرگ و میرها، بیماری های غیرواگیر بود که نسبت به سال 2000 میلادی حدود هشت درصد افزایش داشته است.


وی تعداد کل مرگ و میر در ایران در سال 2010 را 351 هزار نفر اعلام و اظهار کرد: 47 درصد از این مرگ و میرها بدلیل بیماری های غیرواگیر بوده است.


رییس همایش بین المللی بازتوانی قلبی گفت: با مقایسه آمار دلایل مرگ و میر در ایران به این نتیجه می رسیم که سهم بیماری های غیرواگیر از 57 درصد در سال 1990 به 76 درصد در سال 2010 رسیده است.


نوحی افزود: البته جای خوشحالی دارد که سهم بیماری های عفونی از 26 درصد در سال 1990 به 14 درصد در سال 2010 کاهش یافته است.


وی ادامه داد: همچنین سهم مرگ و میرهای ناشی از تصادفات و حوادث از 22 درصد در سال 1990 به 9 درصد در سال 2010 کاهش یافته است.


مشاور وزیر بهداشت به تلاش نظام سلامت کشور برای افزایش امید به زندگی اشاره و اظهار کرد: اکنون سن امید به زندگی در میان زنان 73 و در مردان 70 سال است.


وی از جمله عوامل افزایش سن امید به زندگی در ایران را کاهش نرخ مرگ و میر در کلیه سنین و همچنین کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال و مادران باردار اعلام کرد.


وی تاکید کرد: اگر می خواهیم سن امید به زندگی در کشورمان را به 80 سال برسانیم باید از بیماری های قلبی عروقی، کلیه و کبد و انواع سرطان پیشگیری کنیم و حوادث و تصادفات را کاهش دهیم.


رییس انجمن قلب و عروق ایران با اشاره به بازتوانی قلبی گفت: این موضوع، فرایندی است که به بیماران کمک می کند از حالت بیماری به سلامت برگردند و کیفیت زندگی آنها افزایش یابد.


نوحی افزود: در بازتوانی قلبی باید روی مساله آموزش، تغییر سبک زندگی و ارائه مشاوره سرمایه گذاری کرد تا توانایی های عملی بیمار افزایش یابد.


نخستین همایش بین المللی بازتوانی قلبی روز سه شنبه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز به کار کرد.


این همایش به همت مرکز تحقیقات بازتوانی قلب پژوهشکده قلب و عروق اصفهان با همکاری فدراسیون جهانی قلب (WHS) و انجمن بین المللی پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و بازتوانی به مدت سه روز تا اول آبان امسال برگزار می شود.



نوین پندار گروپ: بهترین راهکار برای پیشگیری از بیماری های قلبی



مطالب پیشنهادی:

 نانو تکنولوژی در پزشکی وسلامت عمومی چه نقشی دارد؟

 بیمه های مکمل بر قشرهای آسیب پذیر چه تاثیری دارد؟

شن‌های روان یا غبار غلیظ بر سلامت انسان چه تاثیری دارد؟

نوشیدنی‌های شیرین عامل پیر کننده



 آیا می خواهید دانش خود را ارتقا دهید؟



نتایج مطالعه‌ای نشان داد که نوشیدنی‌های شیرین علاوه بر اینکه عامل چاقی هستند، باعث پیری زودرس نیز می‌شوند.


به گزارش فارس، مطالعه‌ای در دانشگاه کالیفرنیا ثابت کرد مصرف بیش از حد نوشابه‌های شیرین علاوه بر اینکه عامل چاقی و دیابت هستند، باعث تسریع پیری سلول‌ها نیز می‌شوند.


پیری زودرس بین 4 تا 6 سال


محققان بر روی 5309 بزرگسال بین 20 تا 65 سال که از سلامت کامل برخوردار بودند تحقیقاتی انجام دادند و پس از تجزیه و تحلیل واکنش DNA و سلول‌های سفید خون آنها دریافتند که تلومرها (پایانه فیزیکی کروموزوم که در روند پیری اقدام می‌کند) در میان مصرف کنندگان نوشابه‌ها کمتر است.


پروفسور «الیسا اِپِل» سرپرست این مطالعه گفت: مصرف روزانه نوشابه موجب پیری سریع سلول‌ها یعنی بین 4 تا 6 سال می‌شود.


منبع: The American Journal of public Health

نوین پندار گروپ:نوشیدنی‌های پیر کننده


مطالب پیشنهادی:


ارتباط بین فعالیت فیزیکی و کاهش بیماریها چیست؟
چالش اصلی تامین مالی در نظام سلامت
چیست؟

ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد کدامند؟

روش جدیدکوچک کردن شکم


 آیا می خواهید دانش خود را ارتقا دهید؟


محققان آلمانی با ابداع روشی برای تبدیل چربی های سفید به چربی قهوه ای موفق به ارائه روش درمانی برای آب کردن چربی های اضافه سر شکم و پهلوها شدند.


به گزارش  ایرنا، درحالیکه سلول های چربی سفید عامل بروز چربی های اضافه سر شکم و پهلوها هستند اما سلول های چربی قهوه ای انرژی اضافه غذا را به حرارت تبدیل می کند.


محققان دانشگاه «بن» در آلمان برای تبدیل سلول های چربی سفید به سلول های چربی قهوه ای یک مسیر جدید پیام رسانی کشف کردند.


پروفسور «الکساندر پفیفر» از موسسه داروشناسی و سم شناسی دانشگاه بن گفت: اگر بتوانیم سلول های چربی قهوه ای را فعال سازیم و یا بتوانیم سلول های چربی سفید را به چربی قهوه ای تبدیل کنیم در آن صورت می توانیم چربی های اضافی را به راحتی آب کنیم.


وی با آزمایش بر روی موش ها یک مسیر جدید پیام رسانی برای مولکولی به نام «آدنوزین» (adenosine) کشف کرد.


گفته می شود آدنوزین که سلول های چربی قهوه ای را فعال می کند، معمولا در جریان تنش و اضطراب آزاد می شود.


پیام آدنوزین به گیرنده آدنوزین به نام A2A منتقل می شود.


محققان ادعا می کنند: اگر آدنوزین به این گیرنده در سلول های چربی قهوه ای متصل شود ، چربی سوزی بطور قابل توجهی تحریک می شود.


به گفته محققان ، عمل چربی سوزی در موش ها مانند انسان ها است.


علاوه بر این محققان امکان تبدیل سلول های چربی سفید به سلول های چربی قهوه ای توسط آدنوزین را نیز بررسی کردند.


سلول های چربی سفید معمولا نمی توانند چربی های اضافی را توسط آدنوزین بسوزانند زیرا آنها فاقد گیرنده A2A هستند.


برای این منظور محققان در این مطالعه بر روی موش ها، ژن گیرنده A2A را از سلول های چربی قهوه ای به سلول های چربی سفید منتقل کردند.


در نتیجه این انتقال، سلول های چربی سفید که گیرنده A2A داشتند شروع به چربی سوزی و سوزاندن انرژی کردند.


با این روش موش ها شروع به کم کردن وزن کردند.


به گزارش هلث، نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

نوین پندار گروپ: روش جدید آب کردن چربی شکم و پهلو


مطالب پیشنهادی:

آثار جانبی تشعشع لامپ های کم مصرف بر چشم و پوست چیست؟

ابزارهای مورد نیاز بیمه سلامت چیست؟

خطرظروف یک ‌بار مصرف ومشکلات آن بر سلامتی

ناتوانی جنسی خود را چگونه به همسر خود بگوئید؟

به عنوان اولین نکته که بسیار هم مهم می باشد به یاد داشته باشید که در مورد نگرانی های خود برای اختلال نعوظ حتما با همسر خود صحبت کنید.



ممکن است این کار چندان ساده نباشد. متاسفانه مشکلات فرهنگی و تربیتی باعث شده اند که ما برای بیان عواطف و این دست مشکلات احساس راحتی نداشته و با مشکل رو به رو باشیم.


در کلینیک های توانبخشی جنسی، بارها مشاهده شده است که فردی که دچار اختلال نعوظ شده است بیان می کند که "من نمی توانم در این مورد با همسر خود صحبت کنم."



اگر با همسر خود صحبت نکنیم چه خواهد شد؟


تجربه نشان داده است که صحبت نکردن در مورد مشکل اختلال نعوظ می تواند مشکلات قابل توجهی را به وجود بیاورد.


چرا؟ خب، برای شروع بهتر است اثرات احتمالی آن را بر روی شخص مقابلتان بیان کنیم. حقیقت این است که همسر شما:


دچار سردرگمی می شود و در واقع این قضیه که شما از همسرتان رابطه جنسی طلب نمی کنید ذهن وی را مشغول خواهد کرد.

ممکن است احساس کند که مورد تمسخر واقع شده است.

ممکن است فکر کند که "من دیگر برای همسرم جذاب نیستم."

ممکن است فکر کند که "حتما چیزی در بدن و ظاهر من وجود دارد که همسرم از من دوری می کند."

ممکن است به شما مشکوک شود.

و یا حتی ممکن است فکر کند که شما از رابطه جنسی با وی خسته شده اید و به همین خاطر از او دوری میکنید.


سایر نتایج احتمالی عدم برقراری رابطه جنسی با همسرتان عبارت است از:


برخی از زنان گمان می کنند که شوهر آنها دارد به آنها خیانت می کند و حتی ممکن است مقابله به مثل کنند.

ممکن است آنها فکر کنند که شوهرشان همجنسگرا شده است.

در برخی موارد حتی ممکن است که زن تصمیم به جدایی و طلاق بگیرد.


پس به یاد داشته باشید که بیان نکردن مشکل اختلال نعوظ می تواند باحث ناراحتی همسر شما شده و تاثیرات بسیار بدی را بر روی روابط شما بگذارد.


شما به کمک همسر خود نیاز دارید


یکی دیگر از دلایلی که شما باید با همسرتان صحبت کنید این است که شما به کمک او نیاز دارید.


در وهله اول، حمایت عاطفی همسر شما می تواند به شما کمک کند. بسیار مهم است که بدانید کسی که دوستش دارید و او نیز شما را دوست دارد در هنگام بروز مشکلات در کنار شما خواهد بود. در این حالت دو نفر برای مقابله با یک مشکل با هم متحد می شوند.


دوما، همسر شما می تواند برای به دست آوردن نعوظ به شما کمک کند. امتحان کردن پوزیشن ها و روش های مختلف تحریک می تواند به شما در به دست آودن نعوظ کمک کند. همسر شما می تواند برای این کار از دست یا دهان نیز استفاده کند. معمولا تحریک دهانی می تواند مشکل نعوظ شما را حل کند.


سوما، بهتر است برای درمان اختلال نعوظ همراه با همسرتان به پزشک مراجعه کنید. تقریبا تمام کارشناسان معتقدند که افرادی که برای درمان اختلال نعوظ خود همراه با همسرشان به پزشک مراجعه می کنند، به علت حمایت هایی که همسرشان از آنها انجام می دهد، احتمال بهبودی بیشتری خواهند داشت.



ناتوانی جنسی خود را چگونه به شریک جنسی خود بگوئید؟


اغلب بعد از صحبت کردن در مورد اختلال نعوظ هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد، چرا که همسر شما نیز به این قضیه فکر خواهد کرد که در حال حاضر یک مشکل وجود دارد، پس بهتر است برای رفع آن تلاش کنیم نه اینکه مشکل جدیدی را نیز به وجود بیاوریم.


البته مشکل اصلی صحبت کردن در این مورد این است که مرد نمی داند این قضیه را چگونه بیان کند.


این جملات ممکن است به شما کمک کند:


یک مشکلی هست که باید در موردش باهات صحبت کنم.

من یه کمی با اندام جنسی/عشق بازی/یکی از اعضای بدن/رابطه جنسی مشکل دارم. (هر کدام که شما احساس راحتی بیشتری با آن می کنید)

دلیل اینکه این مدت نتونستم کنارت باشم این بوده که من با نعوظ مشکل دارم.

برای من یه مشکلی پیش اومده و برای حل کردنش به کمکت نیاز دارم.


شریک جنسی خود را مطمئن کنید


بسیار بسیار مهم است که همسر خود را در مورد مسائل زیر مطمئن کنید:


شما هنوز عاشق او هستید.

شما هنوز هم شریک جنسی خود را جذاب و زیبا می دانید.

مشکل از طرف شما است نه از طرف همسرتان

پای هیچ شخص دیگری در میان نیست.

مشکل را می توان به کمک دارو و سایر لوازم توانبخشی جنسی درمان کرد.

شما برای درمان مشکل خود مصمم هستید.


اگر مشکلی در روابط من با همسرم به وجود آمد چه باید کرد؟


بدون شک اختلال نعوظ (ناتوانی جنسی) فشار زیادی را بر روی روابط بین زوجین وارد می کند. ممکن است مرد یا زن و یا هر دو با علائم استرس مواجه شوند. زمانی که این مشکل رخ می دهد، هر دو طرف باید برای دریافت کمک های بیشتر و تخصصی تر اقدام کنند.


تلاش نکنید که به تنهایی مشکل را حل کنید. به پزشک مراجعه کنید و در مورد مراکز مشاوره و سایر خدمات پزشکی ممکن برای حل این مشکل با ایشان مشورت کنید.


می توانید برای پیدا کردن مراکز مشاوره از اینترنت و یا مراکز 118 نیز کمک بگیرید. معمولا هزینه های درمانی اختلال نعوظ بالا نبوده و می توانید با خیال راحت برای درمان ناتوانی جنسی خود اقدام کنید.


جمع بندی


اگر شما به اختلال نعوظ (ناتوانی جنسی) مبتلا هستید، سکوت بدترین کاریست که می توانید انجام دهید. پس بعد از مواجه با این مشکل بدون ترس و استرس، شریک جنسی و پزشک معتمدتان را در جریان بگذارید.


 آیا می خواهید دانش خود را ارتقا دهید؟



مطالب پیشنهادی

 

مشکلات موجود در سیستم واردات وصادرات

رسانه ها در الگوی مصرف جامعه چه نقشی دارند؟

عوامل مؤثر بر قاچاق کالا

 




خواسته های جنسی زنان

خواسته های جنسی زنان
در اکثر مواقع کسی که برای رابطه جنسی پیشقدم می شود ،مرد است و در برخی مواقع زنان خواسته های جنسی خود را مطرح نکرده و با بی میلی و گاهی اجبار او را در این ارتباط مشایعت می کنند. اما واقعیت این است که خیلی از زنان سرد مزاج نیستند و در کنار یک همسر تحریک کننده ،از موجوداتی ترسو و متنفر از رابطه جنسی به قهرمانان داستانهای عشقی تبدیل می شوند، آیا دوست دارید همسرتان را به یکی از این قهرمانان تبدیل کنید؟

این مشخصات مردهایی است که برای همسرشان شریک جنسی خوبی هستند، شما هم می توانید چنین رفتار کنید :
1- مردهایی که به آرامی و با ملایمت عشق ورزی میکنند. برای تحریک همسرشان وقت صرف می کنند و به او فرصت می دهند تا شعله ی شهوتش به آرامی روشن شود.
2- مردهایی که در بستر نیز با همسرشان صحبت میکنند. آقایونی که نمیخواهند احساساتشان را با کلمات عاشقانه در حین رابطه جنسی بیان کنند، به این نکته دقت کنند که بیان احساسات عاشقانه در قبل، هنگام و بعد از نزدیکی به زن احساس محبوبیت و امنیت می دهد.
3- مردهایی که در بوسیدن مهارت دارند. هر بوسه عاشقانه که بر لبان همسرتان میزنید میتواند به مانند پیامی پرقدرت بر قلب همسرتان فرود می آید و او را شعله ور سازد.

4- مردهایی که با چشمان خود به همسرشان نشان میدهند او را دوست دارند و به او عشق می ورزند. این را بدانید که ارتباط چشمی بین دو نفر نیرومند ترین و موثرترین ارتباطات است که پیامدش فعال شدن چرخه های دیگر بدن هر دو طرف است، پس با نگاهی عاشقانه به همسرتان احساس محبوبیت بدهید و از مزایای این ارتباط لذت ببرید.

5- مردهایی که با موهای همسرشان بازی میکنند. فکر نمیکنم هیچ زنی در دنیا وجود داشته باشد که درهنگام معاشقه از چنگ زدن دستهای همسرش در موهای سرش لذت نبرد !
6- مردهایی که در تحریک کردن همسرشان به وسیله لمس کردن مهارت دارند. زنها در پروسه آمادگی برای نزدیکی نیاز دارند که با نوازش و لمس آرام، آماده عملیات جنسی شوند.
7 – مردهایی که از ماساژ دادن به همسر خود لذت میبرند. زبان عشق لمس کردن است، دستهای شما زایده هایی فیزیکی نیستند بلکه فرستده هایی قوی اند که نیروی جنسی شما را منتقل میکنند، با نوازشی عاشقانه معنای واقعی این جمله را درک کنید.

8- مردهایی که عشق خود را در بیرون از اتاق خواب نیز به همسرشان نشان می دهند و او را به احساس و باور محبوبیت وادار می کنند . یک «دوستت دارم» ، یک شاخه گل ، یک اس ام اس عاشقانه و یک تک زنگ نیم روزی که به همسرتان احساس محبوبیت بدهد ، میتواند در شب هنگام به طوفانی عشقی تبدیل شود.

9- مردهایی که پیش از عشق ورزی خود را به لحاظ فیزیکی و جسمانی آماده میکنند. کارهایی ماننده خوشبو کردن دهان، ازاله موهای زائد، عطر زدن و دوش گرفتن و … میتوانند برای آماده کردن جسمی شما موثر باشند.
10- مردهایی که به همسرشان وفادارند .فراموش نکنید اگر همسرتان حس کند تنها شریک لحظه های لذت تان است ،تلاش بیشتری برای لذت بردن مضاعف شما می کند.

 آیا می خواهید دانش خود را ارتقا دهید؟



مطالب پیشنهادی