(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

روابط جنسی در بارداری



 روابط جنسی در بارداری|زوجها در طی بارداری ،تغییراتی را در روابط خود تجربه می کنند اکثر آنها نزدیکی عاطفی و تعهد بیشتری نسبت به هم احساس می کنند، ولی عده ای هم ممکن است تضاد و کشمکش بیشتری احساس کنند. زوجهایی که در دوران پیش از بارداری مشکلاتی را در روابط خود تجربه کرده و مسائل آنها تا پیش از بارداری، حل نشده است احتمالا با تضاد بیشتری مواجه می شوند. وقتی زوجین یاد می گیرند که در شرایط شاد یا دشوار دوران بارداری با هم صحبت کرده و از هم دلجویی کنند، در حقیقت خود را برای پذیرش نقش جدید خود به عنوان والدین آماده می سازند. روابط جنسی زوج نیز ممکن است در اثر تغییرات فیزیکی و روانشناختی متعدد دوران بارداری دستخوش تغییر شود اگر چه اطلاعات در این مورد بسیار محدود و کم است و مطالعاتی که به بررسی این تغییرات پرداخته اند، یافته های متفاوتی را ذکر می کنند. به صورت کلی می توان گفت حاملگی موجب تغییرات زیادی در احساسات ، میل جنسی ، تعداد نزدیکی و رضایت و سازگاری جنسی می گردد


در طی سه ماهه اول بارداری

تغییرات بسیاری در تحریک جنسی و کارآیی عملی جنسی زنان گزارش گردیده است. برخی از زنان ، عمدتا از هر گونه فعالیت جنسی در دوره بارداری خودداری می کنند،

پس از گذشت 6 هفته از آغاز بارداری ، تهوع و استفراغ در زنان آغاز می گردد،در این زمان روابط جنسی یا حتی تصور آن نیز ممکن است موجب بروز حالت تهوع در زنان باردار گردد. اغلب زنان تصور می کنند حس بویایی شان تقویت شده و هر بویی به نظرشان تهوع آور می رسد.

درد و حساسیت سینه ها نیز در سه ماهه اول بویژه در زنان چندزا شایع است و بروز این حساسیت در زمان برانگیختگی جنسی می تواند درناک باشد و بدین ترتیب تحریک سینه ها برای فرد دردناک بوده و باید متوقف یا محدود گردد. زنان در این دوره نیازمند ارتباط قوی تری هستند و درک اعمالی که برای آنها خوشایند محسوب می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در صورت بروز خستگی ، نزدیکی ها باید کوتاهتر گردند،‌این خستگی فیزیکی که از تغییرات هورمونی ناشی می شود می تواند منجر به توقف فعالیت جنسی در این زنان گردد.

بسیاری از خانمها در طی سه ماهه اول بارداری از درد زیر دل و کرامپ ها و کمر درد پس از ارگاسم شکایت می کنند، ماساژ کمر در این دوره علاوه بر مفید بودن، احساس خوشایندی را نیز برای زنان باردار فراهم می آورد.

ترس از سقط، یکی از عواملی است که زوجین را ناچار به چشم پوشی از روابط جنسی می نماید. وجود هر علامت و نشانه غیر طبیعی در طی این دوران می تواند در زن این احساس را بوجود آورد که رابطه جنسی برای جنین ضرر دارد، بعلاوه همسر او نیز اغلب ترس مشابه را تجربه خواهد کرد. اگر فعالیتی نیز میان زوجین اتفاق افتد، احساس گناه، استرس و اضطراب در زوج ایجاد خواهد شد.


سه ماهه دوم بارداری

بافتهای داخل و اطراف واژن در این دوره دچار احتقان می شوند که این پرخونی ناشی از افزایش عروق خونی و خونرسانی در دوره بارداری است. بافتها،متورم و قرمز مایل به ارغوانی میشوند، در تمام زمان باقیمانده از بارداری همین حالت را حفظ می کنند، بنابراین زنان باردار در حالت برانگیختگی فیزیولوژیک به سر می برند، این حالت برانگیختگی می تواند منجر به لغزنده شدن واژن نیز بشود، در این دوره ،بازگشت به حالت عادی پس از ارگاسم ،نیازمند مدت بیشتری بود. و هیچگاه بصورت کامل انجام نمی شود. این حالت به همراه پرخونی لگن می تواند منجر به بروز کرامپها و کمر درد شود.

دیس پارونیا (نزدیکی دردناک) یکی از عوارض شایع این دوره است و می تواند ناشی از عفونت مجاری ادراری. عدم لغزندگی واژن یا فشرده شدن آلت روی سرویکس باشد.

حرکت بچه نیز می تواند موجب کاهش میل جنسی در زنان گردد، بسیاری از زنان با احساس حرکت جنین در طی فعالیت جنسی احساس گناه کرده و تصور می کنند جنین در حال مشاهده آنهاست. با این حال در پژوهشهای انجام شده، بسیاری از زنان افزایش فعالیت جنسی را در سه ماهه دوم و آغاز سه ماهه سوم گزارش کرده اند. این امر را می توان به افزایش میل جنسی زنان و کاهش ترس زوج از سقط جنین در طی این دوره از بارداری نسبت داد.

در طی سه ماهه دوم بارداری،بدن زن باردار ویژگیهای حاملگی را بیشتر نشان داده و شکم نیز بزرگتر می شود.بنابراین قرار گرفتن در بعضی از وضعیتها از جمله پوزیشن قرار گرفتن مرد در بالا می تواند موج بروز ناراحتی در زنان گردد، زیرا ایجاد هر فشاری بر سینه ها و شکم دردناک است.بنابراین ممکن است،زوج مایل به انتخاب پوزیشن ها و موقعیتهای دیگری باشند که از اعمال هر گونه فشار روی شکم و سینه جلوگیری کند


سه ماهه سوم بارداری

سه ماهه سوم بارداری با مشکلات گوارشی و سوزش سردل ،اغلب موجب آزار زن باردار می گردد و اگر هنگام نزدیکی زیر همسر قرار گیرد، مشکل شدیدتر می شود. این حالت می تواند با نزدیکی از پهلو که به انرژی کمتری احتیاج دارد و از وارد کردن فشار به شکم جلوگیری خواهد کرد برطرف شود. وجود هموروئید دردناک و ملتهب نیز می تواند بر علایق و روابط جنسی ،اثر مهار کننده ای اعمال نماید.

رحم نیز ممکن است به دنبال نزدیکی دچار انقباضی مداوم و طولانی مدت گردد وبروز ترس و وحشت می گردد، زیرا نگرانند که اکسیژن به جنین نرسد، یا او در طی انقباضات رحم صدمه ببیند. گر چه ضربان قلب جنین کمی کاهش می یابد ، اما هیچ مدرکی مبنی بر خطر آفرین بودن این حالت موجود نیست . فاز بازگشت نیز پس از ارگاسم ناقص بوده و احساس برانگیختگی زن ادامه می یابد.بسیاری از زنان از عدم ارضاء جنسی در حین نزدیکی یا ارگاسم شکایت دارند. بازگشت احساس خستگی در سه ماهه سوم بارداری برای بسیاری از زنان آزاردهنده است این حالت که ناشی از کمبود خواب و حرکت در طول روز و تحمل وزن زیادشکم می باشد می تواند مانع از انجام فعالیت جنسی گردد.

با افزایش سن حاملگی و بزرگ شدن شکم ،بسیاری از زنان احساس می کنند اندامشان زشت شده و برای برقراری روابط جنسی نامناسب می باشند. بسیاری از آنها نیز ازتغییرات بوجود آمده در خود خشنودند و احساس می کنند برای همسرشان جذابتر شده اند.

تصور مادر از خود و بدنش، همراه با وضعیت سلامتی او،اثر مستقیمی بر علاقه جنسی او دارد.اگر احساس زشتی کند خودش را نیز متقاعد می کند که همسرش نیز او را زشت می بیند.

برخی اوقات مردان با دیدن زن باردار،احساس احترامی را در خود نسبت به او تجربه می کنند و تماشای زنان باردار برای آنها خوشایند است. اما گاهی نمی توانند انگیزش و میل جنسی را در برابر زن باردار تجربه کنند. بعلاوه ترس از صدمه زدن به جنین نیز ممکن است منجر به بروز عدم توانایی ارگاسم در آنها گردد


مطالب پیشنهادی:

ابزارهای مورد نیاز بیمه سلامت چیست؟

چالش اصلی تامین مالی در نظام سلامت چیست؟

چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان کدامند؟

دسترسی به تمامی این مطالب در سایت

http://maktoobshop.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.