(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

سویا سس

Image result for ‫سس سویا‬‎


سس سویا یا سویا سس نوعی چاشنی غذایی شور و تیره رنگ است که برای تهیه بسیاری از غذاهای آسیایی از آن استفاده می‌شود. از این سس که از دانه‌های سویا تهیه می‌شود،  برای مزه‌دار کردن انواع سوپ‌، انواع کباب گوشت، ماهی، مرغ، سبزیجات و حتی تهیه انواع دیگر سس‌ استفاده می‌شود.

مبدا اصلی سس سویا، کشور چین است. این سس نخستین بار در قرن دوم پس از میلاد در این کشور ساخته شد و کم‌کم به سایر کشورهای جهان نیز رسید. 

Image result for ‫سس سویا‬‎

سویا سس در غلظت‌های مختلف و درجه‌های رنگ تیره تا روشن به فروش می‌رسد. سس‌های تیره معمولا غلیظ‌تر  و از لحاظ طعم و بو، قوی‌تر از سس‌های روشن هستند اما شوری کم‌تری نسبت به  سس‌های روشن دارند. 

تهیه سس سویا سنتی و اصیل فرآیندی سخت و پیچیده است و شاید مدت‌ها طول بکشد تا یک سویا سس خوب و مرغوب حاصل شود با این حال، در روش صنعتی با استفاده از دستگاه‌های قدرتمند و مناسب می‌توان این فرآیند را کوتاه‌تر نمود و یک سویا سس مرغوب و قابل قبول ارایه داد.

شاید کم‌تر کسی به فکر تهیه سس سویا در منزل بیفتتد با این حال؛ ما طرز تهیه سس سویا خانگی را به روش اصلی و سنتی به شما آموزش می‌دهیم تا در صورت تمایل بتوانید یک سس خوشمزه و قابل قبول تهیه کنید. علاوه بر سس سویا انواع سس در طعم‌های متنوع و بی‌نظیر وجود دارد که گروه آشپزی ستاره طرز تهیه هر کدام را در لینک زیر قرار داده است.

Image result for ‫سس سویا‬‎


مواد لازم برای تهیه سس سویا:


لوبیای سویا 450 گرم

آرد سفید 24 ق غذاخوری

نمک 16 ق غذاخوری

آب 1 گالن


سویا سس چیست‌، طرز تهیه سس سویا خانگی، سویا سس، سس سویا سنتی ، لوبیای سویا 


طرز تهیه سس سویا خانگی:

Image result for ‫سس سویا‬‎

برای تهیه سس سویا خانگی ابتدا همه لوبیاهای سویا را داخل یک قابلمه ریخته و با 3 پیمانه آب بجوشانید. 

وقتی آب به جوش آمد، حرارت را کم کنید و اجازه دهید حدود 1 تا 1.5 ساعت لوبیاها پخته شوند و دانه‌های سویا از غلاف بیرون بیایند. در صورت تمایل می‌توانید از زودپز نیز استفاده کنید. 

وقتی دانه‌های سویا کاملا پخته شدند، همه دانه‌ها داخل غذاساز بریزید و مخلوط کنید تا به شکل خمیر یا پوره در بیایند. 

حالا پوره سویا را داخل ظرف بزگری ریخته و آرد را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا به شکل خمیر دربیایند. 

حالا خمیر را روی یک سطح صاف قرار داده و به قطعات مستطیلی 3 سانتی برش بزنید. 

برش‌های خمیر سویا را روی یک دستمال مرطوب قرار دهید و روی آن‌ها را نیز با یک دستمال حوله‌ای مرطوب دیگر بپوشانید. 

مواد را همراه با دستمال‌های مرطوب داخل یک لایه سلفون بپیچید طوری که هیچ هوایی داخل آن نشود.

بسته را برای حدود یک هفته یا بیشتر در جایی تمیز، خشک و تاریک گوشه آشپزخانه قرار دهید و در این مدت اصلا به آن دست نزنید.  

پس از این مدت زمان، خمیر را از داخل سلفون و دستمال مرطوب خارج کرده و آن‌ها را کف سینی فر قرار بچینید. 

سینی را مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید تا تکه‌های خمیر سویا کاملا خشک و قهوه‌ای رنگ شوند. 

حالا نوبت مرحله تخمیر می‌رسد.

یک ظرفی مثل قابلمه که تا مدت‌ها به آن نیازی ندارید را برداشته و آب و نمک را داخل آن بریزید و خوب مخلوط کنید.

تکه‌های خمیر سویای خشک‌شده را داخل آن بریزید و درب طرف را ببندید. هدف از انجام این مرحله، حل‌شدن خمیر سویا در آب نمک است که خود این مرحله حدود 6 ماه به طول می‌انجامد. 

در طول این 6 ماه، هر روز باید به قابلمه سر زده و مواد را با یک قاشق چوبی هم بزنید.

وقتی تکه‌های خمیر سویا کالا حل شدند، موا را از داخل صافی رد کرده و داخل بطری بریزید. 

سویا سس شما آماده است. شما می‌توانید از این سس برای مزه‌دار کردن انواع گوشت، غذاهای دریایی، سوپ و سبزیجات استفاده کنید. 

همان‌طور که دیدید فرآیند تهیه سس سویا بسیار وقت‌گیر و طولانی است و به نظر می‌رسد خرید یک بطری سویا سس به صرفه‌تر و راحت‌تر باشد. به هر حال امیدواریم در صورت تمایل به تهیه سویا سس خانگی، از این روش استفاده کنید و نتیجه مطلوبی بگیرید.

انواع سس ها

Image result for ‫انواع سس ها‬‎


سس (sauce) ماده‌ای است که به عنوان چاشنی یا طعم‌دهنده در کنار بسیاری از خوراکی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سس‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و هر یک مختص به یک نقطه از جهان بوده و داستان خاص خود را دارند. 

سس‌ها بسته به استفاده‌ای که قرار است از آن‌ها بشود به صورت رقیق یا غلیظ تهیه می‌شوند. برخی از آن‌ها ماندگاری بالا دارند و می توان آن‌ها را در یخچال، فریزر یا حتی دمای اتاق تا مدت‌ها نگه‌داری کرد و برخی دیگر را باید بلافاصله پس از تهیه مصرف نمود. همچنین برای تهیه برخی از سس‌ها باید مواد اولیه را پخت یا حرارت مختصر داد اما برای برخی دیگر فقط از مواد اولیه خام استفاده می‌شود. 

در سایت ستاره، طرز تهیه انواع سس‌ها همراه با عکس و توضیح کامل آمده و شما می‌توانید به عنوان یک مرجع قابل قبول و مناسب به آن‌ها مراجعه نموده و نیاز خود را برظرف نمایید. در اینجا تمامی سس‌های آموزش داده شده در سایت ستاره را برای شما در یک مقاله گردآوری نمودیم تا به راحتی و به صورت فهرست‌وار به آن‌ها مراجعه نموده و به خوبی از آن‌ها بهره ببرید. با ما همراه باشید.


انواع سس‌ها


انواع سس‌های غذایی بر پایه گوجه فرنگی

سس‌های غذایی سس‌هایی هستند که به عنوان چاشنی در کنار انواع غذاهای گوشتی یا گیاهی و همچنین انواع پاستا و ماکارونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سس‌ها که اکثرا بر پایه گوجه فرنگی تهیه می‌شوند بسیار معطر بوده و در برخی موارد بسیار تند و پرادویه هستند. در برخی از این سس‌ها مانند سس کچاپ خانگی، سس گوشت و سس پیتزا، مواد اولیه باید پخته شوند و در برخی دیگر، مواد تنها باهم ترکیب شده و برای مدتی در جایی خشک و خنک قرار می‌گیرند تا طعم مواد اولیه به خورد یکدیگر برود.  

در ادامه نام برخی از این سس‌ها آمده که شما با یک کلیک می‌توانید به صفحه آموزش طرز تهیه سس مورد نظر خود رفته و از دستور تهیه آن ها استفاده کنید. 


طرز تهیه انواع سس‌ها، سس کچاپ، سس قرمز، کچاپ خانگی 

Image result for ‫انواع سس ها‬‎

سس کچاپ

سس قرمز با رب گوجه

سس مارینارا

سس پیتزا

سس گوشت

سس سالسا

انواع سس سالاد و ساندویچ

شاید بتوان گفت هیچ ساندویچ یا سالادی در دنیا نیست که بدون یک سس خوشمزه و خاص سرو شود. سس‌های مخصوص سالاد و ساندویچ از نوع خامه‌ای، پنیری یا روغنی بوده و ادویه زیادی دارند. این سس‌ها که اکثرا پرکالری و چرب هستند، طعم سالاد یا ساندویچ را بسیار بهتر و لذیذتر می‌کنند. معروف‌ترین سس در این دسته سس مایونز است که خود پایه برخی دیگر از سس‌ها مانند سس ووستشیر، سس هزارجزیره و ... می‌باشد. 

تمام سس‌های نام برده‌ شده در زیر هم در نوع صنعتی و هم به صورت خانگی تهیه می‌شوند اما تهیه برخی از آن‌ها بع دلیل وقت‌گیر بودن یا گران تمام شدن مقرون به صرفه نیست اما از لحاظ سالم‌بودن و نداشتن مواد افزودنی، ارزش دست کم یک‌بار تهیه کردن را دارد.

سس ها انواع گوناگونی دارند و در کشورهای مختلف به گونه های متفاوتی دیده می شوند، مثلا در کشور انگلستان، سس گوشت نوعی سس سنتی محسوب می شود که معمولاً همراه با گوشت کباب شده مصرف می شود. مواد تشکیل دهنده آن، سیب زمینی، گوشت و سبزیجات پخته است. سس سیب و سس نعناع هم همراه با گوشت مصرف می شوند. سس کچاپ و سس قهوه ای، بیشتر با غذاهایی که سریع حاضر می شوند به کار می رود. خردل، با هر نوع غذایی به عنوان چاشنی استفاده می شود. کاسترد هم نوعی سس شیرین است که معمولاً همراه دسرها مصرف می شود.

در چین، سس ها را از دانه سویا و یا لوبیا سیاه تخمیر شده همراه با انواع روغن های تند، تهیه می کنند. مردم آسیای جنوب شرقی مثل تایلند و ویتنام، از سس هایی استفاده می کنند که در تهیه آنها ماهی تخمیر شده به کار رفته است.


سس گوجه فرنگی (کچاپ)

Image result for ‫سس گوجه فرنگی (کچاپ)‬‎

برگ استادیو

سس گوجه فرنگی یکی از معروف ترین انواع سس است که خانواده بزرگی از آن را تشکیل می دهد و ماده اصلی آن گوجه فرنگی می باشد. در کنار گوجه فرنگی، گاهی از گوشت، پیاز، ریحان، نمک، روغن، سیر و دیگر انواع ادویه جات استفاده می کنند.


مارینارا، نوعی سس گوجه فرنگی است که در تهیه آن از گوشت استفاده نمی کنند. در تهیه این نوع سس، گوجه فرنگی و انواع چاشنی ها و ادویه جات به کار می رود. سس گوجه فرنگی، خود در تهیه بسیاری از سس ها به عنوان ماده اولیه به کار می رود. این سس منبع خوب ویتامین A، ویتامینC و پتاسیم است. این نوع سس به همراه گوشت و سبزیجات استفاده می شود، اما معمول ترین استفاده آن به همراه پاستاها می باشد.


به افراد دارای فشار خون توصیه می شود که از گوجه فرنگی استفاده کنند اما در مورد سس گوجه به دلیل وجود نمک در آن باید احتیاط شود مگر اینکه این افراد سس گوجه را خود در منزل تهیه نمایند. لیکوپن آنتی اکسیدان اصلی گوجه فرنگی و عامل اصلی پیشگیری از سرطان پروستات و کاهش بیماری های قلب و عروقی محسوب می شود.


سس کچاپ نیز همانند سس گوجه فرنگی است و تنها در مواد اضافه شده به آن که عبارتست از سرکه، شکر، نمک، فلفل شیرین، میخک، دارچین و گاهی هم پیاز، کرفس و…، کمی با سس گوجه متفاوت است.


سس چیلی

Image result for ‫سس چیلی‬‎

سس چیلی یا همان سس تند بیش از هزاران سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و از ۶۰۰۰ سال پیش در منطقه مکزیک، آمریکای مرکزی و جنوبی مرسوم بوده است و با ورود اسپانیایی ها و پرتغالی ها به این منطقه در سراسر اروپا، آفریقا و آسیا مورد استفاده قرار گرفت.


سرطان پانکراس یکی از شایع ترین سرطان های مهاجم در آمریکا و عامل مرگ بسیاری از افراد بیمار است. در تحقیقات آمده است که capsaicin که در فلفل چیلی(قرمز) وجود دارد و عامل تندی این فلفل است در آپوپتور و مرگ سلول های سرطانی پانکراس نقش بسزایی دارد. البته از آنجایی که تعادل در مصرف تمام مواد غذایی مهم است بهتر است از مصرف بیش از حد چیلی و سس آن پرهیز شود،


در تحقیقاتی در کشور شیلی آمده است که مصرف فوق العاده زیاد چیلی باعث گسترش سرطان کیسه صفرا در زنان با سنگ کیسه صفرا گشته است. از اجزای دیگر سس چیلی گوجه فرنگی است که فواید آن و آنتی اکسیدان های آن ذکر گردید.


سس خردل

Image result for ‫سس خردل‬‎

خردل، نوعی ادویه است که از دانه های گیاه خردل بدست می آید. برای تهیه این چاشنی دانه های خردل با آب، نمک، آبلیمو و یا سایر مایعات و در مواردی ادویه جات و چاشنی های دیگر مخلوط می شوند تا خمیر یا سس خردل به وجود آید. رنگ این سس از زرد روشن تا قهوه ای تیره متغیر است. خردل اغلب دارای طعمی تند است. خردل از نظر طبی گرم و خشک بوده و به دلیل دارا بودن ترکیبات گوگردی، آنتی باکتریال قوی محسوب می شود. این ادویه برای جلوگیری از سوءهاضمه و نفخ مفید است اما زیاده روی در مصرف آن مضراتی مانند ابتلا به یبوست، احساس تشنگی، حتی حالت تهوع و ورم کلیه را به دنبال خواهد داشت. در سس خردل انگلیسی از سرکه استفاده نمی شود، در حالی که در سس خردل فرانسوی از سرکه استفاده می شود و ملایم تر است. خردل در برخی موارد می تواند سبب آلرژی شود. سس خردل یکی از افزودنی های محبوب است که با ساندویچ، همبرگر و هات داگ مصرف می شود.


سس مایونز(سس تارتار)

Image result for ‫سس مایونز(سس تارتار)‬‎

سس مایونز، نوعی سس است که از تخم مرغ، روغن زیتون، سرکه و خردل درست می شود و به طور سرد مورد استفاده قرار می گیرد. سس مایونز را بدین طریق تهیه می کنند که روغن را به تدریج به مایعات دیگر اضافه می نمایند؛ در عین حال که مواد داخل ظرف را مرتباً هم می زنند تا روغن نباتی به ذرات کوچک تبدیل شود و در تمام سطح سس به طور یکنواخت پخش گردد. زرده تخم مرغ، لسیتین فراهم می کند که سبب پایداری این امولسیون می شود. سپس مخلوط حاصله را با نمک و دیگر ادویه جات مزه دار می کنند.


مایونز را تنها به صورت سرد مصرف می کنند (معمولاً همراه با انواع ساندویچ و یا همراه با سیب زمینی سرخ کرده). فرانسوی ها سس مایونز را به همراه مرغ سرد، تخم مرغ سفت سرد و بسیاری غذاهای دیگر به کار می برند.


سس تارتار، نوعی سس سفید غلیظ است که از سس مایونز و سبزیجات ریز شده (معمولاً ترشی خیار و یا پیاز) تهیه می شود. از این نوع سس برای چاشنی انواع خوراک های ماهی، به خصوص ماهی و سیب زمینی سرخ کرده استفاده می شود. از اجزای اصلی سس مایونز روغن زیتون است که یک آنتی اکسیدان طبیعی می باشد.


سس سفید (سس قارچ)

Image result for ‫سس سفید (سس قارچ)‬‎

سس سفید سسی است که از ترکیب کره، آرد و شیر تهیه می شود. در آشپزی فرانسوی سس بشامل (به فرانسوی Bchamel )، سس سفید نامیده می شود. نحوه تهیه این سس به این طریق است که کره و آرد تا حدی که رنگ آن تغییر نکند حرارت داده می شود و پس از آن شیر را اضافه کرده تا کشدار شده و حالت سس پیدا کند. علاوه بر این، ممکن است خامه نیز به آن اضافه شود ولی الزاماً افزودن خامه لازم نیست. این سس در برخی انواع غذاهای گوشتی، ماکارونی مانند کاربونارا و انواع مختلف دیگر غذا و سوپ استفاده می شود.


سس قارچ هم همانند سس سفید است فقط به آن تکه های قارچ اضافه می نمایند که در کنار غذای گوشتی مثل استیک و همبرگر و مرغ از آن استفاده می شود. نکته حائز اهمیت کالری بالای این دو نوع سس به دلیل وجود خامه و کره در آن می باشد. همچنین به دلیل وجود اسیدهای چرب اشباع موجود در آنها استفاده شان در بیماران قلبی و بیماران دارای فشار خون، افراد دیابتی توصیه نمی شود.


سس سویا

Image result for ‫سس سویا‬‎

سس سویا، نوعی سس تخمیر شده است که از سویا، غلات برشته شده، آب و نمک تهیه می شود. معمولاً در غذاهای آسیایی از این نوع سس استفاده می شود. اگرچه سس سویا انواع مختلفی دارد، تمام آنها شورمزه بوده و قهوه ای رنگ می باشند که برای مزه دار کردن غذاها هنگام پخت و یا سر میز مورد استفاده قرار می گیرند.


این سس اولین بار در کشور چین ابداع شد؛ اما امروزه در سراسر قاره آسیا بخصوص کشور ژاپن و حتی در دیگر نقاط دنیا از آن استفاه می شود. البته سس سویایی که مردمان ژاپن در تهیه غذایشان به کار می برند با سس سویای چینی بسیار متفاوت است.


طی تحقیقات به عمل آمده، SPS یاshoyu polysaccharides که در اثر تخمیر در سس سویا به وجود می آید یک ماده قوی آنتی آلرژیک است، بنابراین به دلیل خاصیت ضد آلرژیک و هیپو آلرژنسیتی در افراد دارای آلرژی توصیه به مصرف این چاشنی شده است.

انواع سس خامه‌ای و کره‌ای

سس‌های خامه‌ای و کره‌ای که معمولا به رنگ سفید یا کرم دیده می‌شوند بسیار لذیذ و البته چاق‌کننده هستند. در بسیاری از این سس‌ها ماده اصلی تشکیل‌دهنده، کره، خامه، قارچ و آرد می‌باشد. سس‌های خامه‌ای و کره‌ای پایه اصلی تهیه غذاهایی مانند پاستا و لازانیا هستند  و بسیاری از افراد این سس‌ها را به انواع سس‌های قرمز ترجیح می‌دهند.

سس‌های کره‌ای و خامه‌ای معمولا راحت‌تر و سریع‌تر از سس ساندویچ تهیه می‌شوند و به مواد اولیه کمتری نیاز دارند و اکثرا به صورت خانگی تهیه می‌شوند. در بسیاری از این سس‌ها می‌توان خامه را با شیر جای‌گزین نمود تا کالری مصرفی پایین‌تر بیاید.


 انواع سس، سس قارچ، سس لازانیا، سس خامه ای ، سس سفید 


سس قارچ

سس قارچ خامه ای

سس بشامل

سس آلفردو پاستا

سس لازانیا

سایر سس‌ها

برخی سس‌ها مانند سویا سس، سس ووستشیر و ... به مواد اولیه خاص و اغلب زیادی نیاز دارند و درست‌کردن آن‌ها به صورت خانگی واقعا سخت و پیچیده و زمان‌بر است. سسی مثل سس سویا که با استفاده از دانه‌های لوبیای سویا تهیه می‌شود، زمانی حدود 1 سال نیاز دارد تا سس به کیفیت مطلوب برسد و بتوان از آن استفاده نمود. 

این سس‌ها که معمولا موارد استفاده خاصی نیز دارند، همه‌پسند نبوده و طرفداران خاص خود را دارند. با این حال، طرز تهیه همه این نوع سس‌ها در سایت ستاره به شما به طور کامل آموزش داده شده است.


سس پستو، انواع سس، سس سویا، سس ووستشیر


سس سویا (سویا سس)

سس ووستشیر

سس انار

سس استیک

سس پستو


سس‌های شیرین مخصوص کیک و دسر

سس‌های شیرین به سس‌هایی گفته می‌شود که معمولا برای طعم‌دار کردن و یا تزیین و کاورکردن انواع کیک، دسر و ... از آن‌ها استفاده می‌شود. این سس‌ها معمولا روان بوده و با طعم میوه یا شکلات تهیه می‌شوند.


سس شکلات، سس براق فرانسوی، گاناش، کاسترد، سس میوه 


سس شکلات

سس کاسترد(کرم کاسترد)

گاناش شکلاتی (خامه شکلاتی)

سس سیب

سس پرتقال

سس کارامل

سس براق فرانسوی

تأثیر طلاق بر فرزندان

Image result for ‫تأثیر طلاق بر کودکان‬‎


مهم‌ترین کشمکشی که فرزندان پس از طلاق والدین به آن دچار می‌شوند، ترس از دست دادن پدر یا مادر با هم است. بزرگ‌ترین ترس کودکان از این است وقتی که به محبت پدر و مادر نیاز دارند، والدین آنها را ترک کنند و تنها بگذارند.

 

بسیاری از والدین نگران اثرات منفی طلاق بر روی کودکان خود هستند و برخی از آنها به همین خاطر از طلاق صر ف نظر می کنند. اهمیت زیادی دارد که والدین از میزان تأثیرات طلاق بر روی کودکان درک روشنی داشته باشند تا بتوانند از تأثیرات منفی آن بکاهند.

 

این نکات را از یاد نبرید:

 

۱) تأثیرات طلاق بر روی کودکان تأثیرات بالقوه ای هستند.

 

۲) این تأثیرات در گروه های مختلف سنی کودکان متفاوت است.

 

۳) میزان این تأثیرات به عوامل زیادی بستگی دارد که تقریبا تمام آنها در کنترل شما هستند.

طلاق همه اعضای خانواده را دچار اضطراب می‌کند، ولی برای فرزندان ناگوارتر است. تأثیر مستقیم طلاق بر فرزندان تولید عواطف آزاردهنده از جمله ترس، خشم، گیجی و بهت‌زدگی است.

Image result for ‫تأثیر طلاق بر کودکان‬‎

 خوشبختانه کودکان می‌توانند پس از مدتی به حیات طبیعی خود بازگردند. البته در این رابطه نقش والدین بسیار اساسی است. آنان باید کودکان خود را زیر چتر حمایت خود قرار دهند و هدایت صحیح را از آنان دریغ نکنند.


طلاق به‌خصوص بر کودکان در دوران ابتدایی تحصیل تأثیر عمیق‌تری می‌گذارد.


حس عدم امنیت کودکان را به‌شدت آزار می‌دهد و آنها از بازگو کردن شرایط خانواده خود احساس شرمساری دارند.


حتی پس از مدتی ممکن است که بچه‌ها خود را سرزنش کنند. در این باره، واکنش بچه‌ها متفاوت است. برخی غم و درد نهان خود را ابراز می‌کنند و بعضی دیگر آن را پنهان می‌کنند.


۱- ترس و اضطراب:


ترس و اضطراب به‌خصوص دامن گیر بچه‌هایی می‌شود که مدارس ابتدایی را می‌گذرانند. طلاق با خود حس عدم امنیت را در کودکان می‌پروراند. پس از طلاق برخی از بچه‌ها از حس عمیق ناتوانی رنج می‌برند.


بچه‌های کوچک‌تر گاه فکر می‌کنند که والدین در فکر ترک آنها هستند و این حس ناامنی آنها را تشدید می‌کند. درگیری والدین نیز استرس و اضطراب بچه‌ها را شدت می‌بخشد.


امکان دارد که عوارض فیزیکی از جمله سردرد، درد معده و غیره در کودکان نمایان شود.

واکنش بچه‌های بزرگ‌تر عموماً انزوا و خلوت گزینی است که خود گواه دیگری بر ترس و نگرانی آنهاست.


۲- خشم و از کوره دررفتگی:


خشم نیز یکی دیگر از مظاهر رفتاری است که کودکان به‌خصوص در مدارس ابتدایی از خود نشان می‌دهند. گاه بچه‌ها از والدین خشمگین هستند و آنها را سرزنش می‌کنند. بچه‌های بزرگ‌تر گاه آشکارا والدینشان را شماتت می‌کنند.


خشم بچه‌ها گاه با زیر سؤال بردن قوانین خانه و یا وظایفشان جلوه‌گر می‌شود. گاه نیز به‌شکل فعال فرزندان طلاق با بچه‌های دیگر به زدوخورد می‌پردازند


۳- ایجاد زمینه های وسواس در دختران و پسران:


وسواس تکرار بدون اراده و افراطی اعمال و کارهای روزمره است .


۴- بروز افسردگی در کودکان و نوجوانان:


در این نوع بیماری اجتماعی، فرد فاقد احساس لذت یا درک کمتری از زندگی روزمره است، بی اشتهایی بر او چیره شده و خستگی به طور مداوم در ارگانیسم بدن وی مشاهده می شود.

Image result for ‫تأثیر طلاق بر کودکان‬‎

۵- به وجود آوردن زمینه های اضطراب:


در نوجوانان حالتی شبیه به احساس ترس، نگرانی و تشویش به وجود می آید. در این بیماری علائم بیم از آینده در رفتار نوجوانان مشهود است. نوجوان با توجه به سستی مبانی خانواده از تفکر در مورد برنامه ریزی مدون برای حرکت های دسته جمعی و گروهی وحشت دارد.


۶- ایجاد روحیه پرخاشگری و عصیان در نوجوانان:


نتیجه محرومیت های مداوم از مهر و محبت پدری است. در این نوع بیماری چون نوجوان امکان مذاکره حضوری و مستقیم و متقابل با پدر و مادر خود را نمی یابد و از طرفی سؤال های خود را بی جواب می بیند، روحیه عصیان و پرخاشگری در او به وجود می آید. رفتارهای پرخاشگرانه در اعمال و گفتار نوجوانانی که خانواده های آنان از همدیگر جدا شده اند کاملاً مشهود است.

Image result for ‫تأثیر طلاق بر کودکان‬‎

۷- بی قراری:


این بیماری با شدت و ضعف در نوجوانان خانواده هایی که شاهد جدایی پدر و مادر خود بوده اند مشاهده      می شود. حالتی که فرد در مقابل هرگونه عاملی تحریک پذیر است یعنی حتی در مقابل محرک های ضعیف

عکس العمل شدید نشان می دهد.


۸- حسادت، سوءظن و سماجت:

Image result for ‫تأثیر طلاق بر کودکان‬‎

در نوجوانان خانواده هایی که والدین آنها از هم جدا شده اند این حساسیت ها دیده شده است. این گروه از نوجوانان در مقابل همراهان و همسالان خود حساسیت بیشتر و زیاده از حد نشان می دهند.


۹- قربانی روحی و عاطفی:


کودکان اولین قربانی طلاقند، قربانی روحی، عاطفی و حتی گاهی جسمی. کودک پس از طلاق در خانواده گیج و حسرت‌زده است و کمتر می‌تواند تعادل خود را حفظ کند، بویژه کودکی که با پدر و مادر بسیار مانوس است و دائما در دامان آنان و نازپرورده‌شان بوده است.

Image result for ‫تأثیر طلاق بر کودکان‬‎

۱۰- وحشت از زندگی:


کودکی که والدینش از هم جدا شده‌اند، خانه را محل وحشت می‌داند و بیشتر در جستجوی پناهگاهی دیگر است؛ پناهگاهی که برای او تسلی‌بخش و محل امن و راحتی باشد.


بسیاری از بی‌اعتنایی‌های کودک به دنیا و دیگران هنگام جدایی والدین پیش می‌آید و این از آن جهت است که روح محدود و کوچک طفل، نمی‌تواند آن را تحمل کند.


۱۱- یتیمی کودکان:


کودکان پس از طلاق و جدایی والدین، حقیقتا یتیم می‌شوند. مخصوصا اگر خردسال باشند دردشان عظیم‌تر است؛ چون طفل در هر سطحی از آسایش و امکانات باشد، باز نیاز به مادر دارد. این درد برای کودکان سنگین است که نمی‌توانند خود را به مادر یا پدر برساند و برای دیدار آنان باید منتظر اوقات رسمی باشند.


گاهی طفل نیمه‌شب برمی‌خیزد و مادر را طلب می‌کند. پیداست در آن صورت چه حالی به او دست خواهد داد. این که در اثر اختلاف پدر و مادر، مادرش در خانه نیست و مثلا فردا باید او را ببیند دردی عمیق است.

Image result for ‫تأثیر طلاق بر کودکان‬‎

۱۲- دربه‌دری و نابسامانی:


حاصل طلاق، دربه‌در کردن و نابسامانی فرزندان و به خود واگذاشتن آنان یا سپردن فرزندان به دست نامادری یا ناپدری است که ممکن است آنها را زجر بدهند. پس از طلاق، کودک مجسمه‌ای متحرک و عروسکی است که گاهی نزد مادر، زمانی پیش پدر، هنگامی نزد عمه، خاله، دایی و گاهی هم در پرورشگاه است و پیداست این دست به دست شدن‌ها، عادت یافتن لحظه‌ای به خوی‌ها و تربیت‌ها و فرهنگ‌های متفاوت چه تاثیری نامطلوب در روان کودک و در فرم تربیتی او می‌گذارد.


۱۳- احساس گناه:


گاهی کودک در جدایی والدین احساس گناه می‌کند. گمان دارد چون شیطان بوده و پدر و مادر را اذیت کرده، والدین آنان جدا شده‌اند. این مساله بیشتر از زبان معصومانه آنان شنیده می‌شود که: «مامان! بیا دیگه تو را اذیت نمی‌کنم». یا می‌گویند: «بابا! بیا قول می‌دهم دیگر شیطنت نکنم» اینان خود را مسوول احساس می‌کنند و گمان دارند اشتباهی را مرتکب شده‌اند.


۱۴- گیجی و بهت‌زدگی:


پس از طلاق، کودک مات و مبهوت می‌شود و حتی انگیزه تحصیل را از دست می‌دهد و با افت تحصیلی مواجه می‌شود. گاهی بیمار می‌شوند و در جستجوی پناهی برای مهرورزی، دلجویی و نوازش هستند، اینان به حقیقت بیمار نیستند، بلکه نقطه اتکای خود را از دست داده‌اند، بدینسان با دارو نمی‌توان درمانشان کرد، بلکه با نوازش می‌توان درد آنان را علاج کرد.

Image result for ‫تأثیر طلاق بر کودکان‬‎

۱۵- تاثیر منفی در رشد:


بررسی‌ها نشان داده‌اند کودکانی که از مادر جدا شده‌اند، رشدشان کمتر از آنانی است که از مادر خود جدا نیستند؛ اگرچه مادر یک مربی پرورش یافته نباشد و در شرایط بهداشتی روانی مناسب تربیت نیافته باشند، فقدان مادر جلوی شکوفا شدن کودک را در تمام زمینه‌ها می‌گیرد و در شخصیت عاطفی او اثر منفی می‌گذارد.


۱۶- بدبینی به پدر و مادر:


کودکان پس از جدایی والدین، معمولا به یکی از والدین، پدر یا مادر بدبین می‌شوند و به او با نظر کراهت می‌نگرند. معمولا یا طرفدار پدر می‌شوند یا طرفدار مادر که در هر دو صورت برای فرزند و حتی والدین نامطلوب است. ضروری است والدین لااقل در برابر کودک، عکس‌العمل مناسب داشته باشند و در حضور آنان از هم بدگویی یا شکوه نکنند.


۱۷- کمبودهای عاطفی:


کودکی که از پدر یا مادر جدا شده، از مهر و نوازش دو طرف سیراب نیست و اغلب با تشنگی عاطفی مواجه است و بعید نیست در جستجوی محبت، به دام افراد شیادی بیفتد و عفت و پاکدامنی خود را از دست بدهد، امری که در جوامع مختلف به نمونه‌های بسیاری از آن برخورد می‌کنیم.

Image result for ‫تأثیر طلاق بر کودکان‬‎

۱۸- نابهنجاری کودکان:


بالاخره کودکانی که والدین آنان از هم جدا شده‌اند، کودکانی عادی و بهنجار نیستند. بررسی‌های روان‌شناسان آلمان نشان داده است اینان اغلب محروم از عاطفه و در بزرگسالی افرادی برای شرارت و جنایت خواهند بود.


طلاق در معنای کلی آن در ذهن بسیاری از افراد فی نفسه امری نامطلوب و ناخوشایند تلقی می شود. بسیاری از زوجین پس از ناکامی و با نهایت درماندگی، طلاق را به عنوان تنها راه حل انتخاب می کنند. روند رو به رشد طلاق در ایران به ویژه در سال های اخیر، نشان می دهد که زشتی و قبح این پدیده در جامعه ما کمرنگ شده است.


جالب است بدانیم بیشتر طلاق ها در سال های اول زندگی و به صورت دقیق تر نیمی از طلاق ها در هفت سال اول زندگی رخ می دهد. یعنی دوره ای که زن و مرد بیشتر بر اساس مسائل احساسی و هیجانی تصمیم گیری می کنند و شاید بتوان گفت که هنوز به شناخت درست و منطقی از انتظارات و مسئولیت های زندگی زناشویی دست نیافته اند.


بسیاری از والدین نگران اثرات منفی طلاق بر روی کودکان خود هستند و برخی از آنها به همین خاطر از طلاق صرف نظر می کنند. اهمیت زیادی دارد که والدین از میزان تأثیرات طلاق بر روی کودکان درک روشنی داشته باشند تا بتوانند از تأثیرات منفی آن بکاهند.

بیماری آلزایمر و درمان و پیشگیری

Image result for ‫آلزایمر‬‎


قبل از هر گونه توضیحی در مورد آلزایمر باید روشن نمایم که بیماری آلزایمر یک بماری خاص و نوعی از زوال عقل یا دمانس است. به عبارت دیگر شایعتر این نوع زوال عقل، آلزایمر است. کارکردهای شناختی که در زوال عقل ممکن است آسیب ببینند عبارتند از: هوش کلی، حافظه و یادگیری، زبان قدرت حل مسائل، جهت یابی، ادراک- توجه و تمرکز، قضاوت و توانائیهای اجتماعی و شخصیت


نکته بالینی مهم بر این است که این اختلال ممکن است پیشرونده و یا ثابت و یادائمی باشد ولی آلزایمر یک بیماری پیشرونده است. 50 الی 60 درصدانواع زوال عقل راآلزایمر تشکیل میدهد. شیوع آن در مردان 65 سال به بالا 6/0 درصد و درزنان همین گروه سنی 8/0 درصد است. در سن 90 سالگی میزان شیوع این بیماری 21% است شیوع بیماری در جنس مذکر و مونث در سن 85 سالگی به ترتیب 11 و 14 درصد است (زنان بیشتر)

Image result for ‫آلزایمر‬‎

عوامل خطر ساز آلزایمر عبارتند از: جنس مونث، داشتن بستگان درجه 1 مبتلا به آلزایمر وجود سابقه ضربه به سر سندرم داون، اغلب سن شروع بیمای در دهه هفتم وهشتم و پس از آن است. درموارد نادر این اختلال در دهه پنجم وششم عمر ظاهر میشود. پیشرفت بیماری تدریجی و تخریبی است وبه طور متوسط از زمان شروع علائم تاهنگام مرگ 5 تا 9 سال طول میکشد.


تشخیص نهائی بیماری آلزایمر متکی به معاینه نو روپاتولوژیک خود فرد است (یعنی نمونه برداری از مغز) با این همه تشخیص در عمل پس از رد سایر علل زوال عقل گذاشته میشود. آلزایمر با ژنتیک ارتباط تنگاتنگی دارد تا 40% بیماران سابقة خانوادگی آلزایمر دارند. یک سری رسوبات از جنس مادهای به نام آمیلوئید پلاکهائی را در قشر مخ و دستگاه هیپوکامپ Hypocamp مغز بوجود میآورند که به پلاکهای پیری مشهورند بعضی کرومزومهااز جمله کرومزوم 1و 14و 21 وژن 4E در پیدایش آلزایمر دخالت دارند.


قسمت هائی از مغز در بیماری آلزایمر آسیب دیده اند از جمله هستة مایزت Meynert که باعث میشوند که موادی بنام انتقال دهندههای عصبی استیل کولین و نورا پی نفرین کمتر تولید شوند- مسمومیت با آلومینیوم نیز یک علت ایجادکننده دیگر بیماری است.

بیماریهای دیگری نیز به غی از آلزایمر نیز میتوانند زوال عقل ایجاد کنند ازجمله پارکنسیون- ضربه به سر- HIV بیماریهای عروقی مغز ومصرف مواد و ...

Image result for ‫آلزایمر‬‎

علائم بیماری: همیشه باید در فرد یک سن بالای 40 سال دارد و تغییر شخصیت پیدا کرده، زوال عقل مدنظر باشد.

پسرفت هوشی و فراموشکاری، دلیل تراشی، نظم افراطی- کنارهگیری از اجتماع، شرح رخدادها با جزئیات دقیق ممکن است مشخص کننده زوال عقل باشد. لحن گزنده وحملات ناگهانی خشم نیز دیده میشود. شوخیهای احمقانه، بیثباتی هیچانی ظاهر نامرتب، ادا و اطوار، حالت چهره بیاحساس ، منگ همراه باتخریب حافظه وجود زوال عقل رامطرح میکند.


در اوائل تخریب حافظه خفیف است ومعمولاً برای رویدادهای اخیر بارزتر است (مثلاً شماره تلفن، مکالمات و رویدادهای روزانه) با پیشرفت بیماری اطلاعات حافظه کوتاه مدت بیشتر آسیب میبیند ولی اطلاعات قدیمی حفظ میشودعلامت دیگر آلزایمر زبان پریشی (آفازی) است که به صورت شیوةسخن گفتن مبهم، قالبی، فاقددقت و حاشیه پروازانه بروز پیدا میکند.

علامت دیگر تغییرات روانی و عجی است، صفات شخصیتی قبلی تشدید میشوند، بعضیها پارانوئید میشوند و به اعضای خانواده و مراقب؟؟؟ خود بدبینی میشوند. گاهی درونگرا میشوند.

Image result for ‫آلزایمر‬‎

توهمات و هذیانها: 20-30 درصد بیماران آلزایمر دچار توهم میشوند.

افسردگی و اضطراب: در 40 تا 50% بیماران علامت بارزی است.


سیر و پیش آگهی آلزایمر:

آلزایمر به دو صورت زود رس (سن زیر 65 سالگی) و دیررس (سن بالای 65 سال) بروز میکند.

میانگین طول عمر پس از شروع بیماری و آلزایمر 8 سال است و در صورت وجود سابقه خانوادگی و یا در نوع زودرس با سرعت پیشرفت بیماری اتباط دارد.

در زمان اقدامات پیگیرانه به خصوص در زوال عقل عروقی اهمیت دارد. کنترل فشار خون دربالاترین حد طبیعی مهم است و باعث بهبود کارکرد شناختی در آنها میشود.


در آلزایمر بایستی با کمک به بیمار در شناسائی فعالیتهائی که با عملکرد موفقیتآمیز همراهند، حوزههای عملکرد سالم را دوآنها تقویت کرد. استفاده از تقویم برای حل مشکلات جهت یابی به زمان، تنظیم برنامه برای سازمان دادن به فعالیتها ویادداشت برداری برای مشکلات حافظه به این بیماران کمک میکند.

داروهائی دو نپزیل Aricept- دیواستیگمین Exelon- گالانتامین Reminyl و ممانتینmemantin داروهائی هستند که به طور شایع برای جلوگیری و تا حدی درمان این بیماری استفاده میشوند. درمان عمدتاً داروئی و محافظتی است. متأسفانه سیر بیماری وپیشرونده و غیر قابل پیشگیری است.

Image result for ‫آلزایمر‬‎

نکتة مهمی که هست این است که نباید هر شخصی را که فراموشی دارد فکر کنیم آلزایمر گرفته است. مثلاًشخصی که دچار افسردگی در سنین بالا میشود فراموشی کاذب پیدا میکندکه درخیلی موارد اشتباه میشود. کم کاری تیروئید- هیدروسفالی، تومورهای مغزی، پارکنیسون، عفونتهای خاص مغزی، کمبود ویتامینها سکتههای مغزی و بیماریهای عروقی مغز و خیلی از اختلالات دیگر باعث زوال عقل میشوند و باید با بررسیهای تشخیص و آزمایشگاهی همة این موارد بررسی گردند.


ایجاد حس استقلال در کودکان

Image result for ‫ایجاد حس استقلال در کودکان‬‎

                                               




استقلال در کودکان زیر 7 سال


روحیه ی استقلال طلبی را می توان در کودکان از همان ابتدا شکل داد و تقویت کرد. اما باید توجه داشت که فرزندِ شما تا یک سالگی نیاز جدی به شما دارد تا دوران دلبستگی را به خوبی بگذراند؛ اما از آن پس، با راهکارهای ذیل علاوه بر اینکه از محبت های بی دریغ و حمایت شما بهره مند می شود، می توانید از وابستگی او بکاهید و بر استقلالش بیفزایید:


1-جداسازی برای خواب:


12 تا 18 ماهگی مناسب ترین سن جداسازی کودک برای خواب است، اتاق مستقل روحیه ی استقلال را در او ایجاد می کند. البته اگر هم امکان در اختیار قرار دادن اتاق جداگانه را ندارید می توانید قسمتی از اتاق خواب را به کودکتان اختصاص دهید و این کار را می توانید با پارتیشن بندی به صورت زیبایی انجام دهید.


نکته ای که والدین باید در نظر داشته باشند، این است که 3 اتفاق مهمی که می تواند وابستگی کودک به مادر را کم تر کند شامل: جداسازی خواب کودک ، از شیر گرفتن او و از پوشک گرفتن اوست، هر کدام از این مراحل برای کودک و مادر ایجاد فشار خواهد کرد؛ برای اینکه این مراحل را به خوبی پشت سر بگذاریم باید توجه داشته باشیم تا بعضی از رخدادها و رویدادها در مراحل تربیتی نکات مهمی دارد که همزمانی این امور با یکدیگر ممکن است آسیب هایی به کودک بزند و از آنجاییکه فشار بیشتری را به او تحمیل خواهد کرد ممکن است نتیجه ی مطلوب را ندهد و باعث شود تا دیرتر به این امر دست یابیم.


اگر مطالب مربوط به این سه مرحله را قبلا مطالعه نکرده اید در آخر مقاله لینک مربوط به آنها قرار داده شده است.

Image result for ‫ایجاد حس استقلال در کودکان‬‎

2- واگذاری امور شخصی :


 کودک از 2 سالگی به بعد مایل است کارهای شخصی اش (غذا خوردن، لباس پوشیدن، به پا کردن کفش و...) را خود انجام دهد . حتی این میل گاهی در کودکان 6 ماهه هم دیده می شود که دست مادر را کنار می زند تا  خود شیشه ی شیر را بگیرد؛ پس به این میل فطری اش توجه و از آن استفاده کنید.


برای انجام امور شخصی کودک، زمان ویژه ای را در نظر بگیرید تا او را به هنگام رفتن به مهمانی در تنگنا قرار ندهید و دستپاچه نکنید. در صورت ضرورت می توانید از او بخواهید تا برخی کارها (کشیدن زیپ شلوار، بستن دکمه های پیراهن، بستن بند کفش و...) را داخل خودرو انجام دهد.


آخر این مقاله، مطلبی با عنوانِ «لذت اولین گام های زندگی کودک» لینک شده است که هم آن مطلب و هم نظرات مامانای فهیمِ مدرسه ، بسیار قابل تامل و آموزنده خواهد بود.

Image result for ‫ایجاد حس استقلال در کودکان‬‎

3- بازی:


بازی هایی از قبیل خاله بازی یا خانه بازی می تواند استقلال او را تقویت کند ، زیرا در قالب بازی، زندگی مستقلانه را تمرین می کند.


چند توصیه:


-از مراقبت شدید کودک خود بپرهیزید.


-در ناسازگاری های او با خواهر و برادرش دخالت نکنید.


-مو، بلوز و یقه ی او را صاف نکنید.


-اگر کسی از فرزند شما مطلبی را می پرسد، به جای او پاسخ ندهید.


این امور استقلال کودک را به خطر می اندازد.


استقلال در کودکان دبستانی


برای ایجاد روحیه ی استقلال در کودکان دبستانی خود ، از راهکارهای زیر استفاده کنید:


 


1-برنامه ریزی درسی:


با نظر خودش ، برنامه ی درسی را تنظیم کنید تا بر اساس آن ، امور مربوط به مدرسه را انجام دهد و مجبور نباشید دائم در این مساله دخالت کنید و او را متکی به خودتان بار آوردید. در هنگام برنامه ریزی علاقمندی های کودک را در نظر بگیرید. مثلا اگر دوست دارد برنامه کودک ببیند، آن را هم در برنامه ی خود منظور کند و همچنین زمانی را برای بازی ، غذا خوردن و بقیه ی امورِ او در نظر بگیرید و در تمام مراحل با کودک خود مشورت کنید. ساعتی را به او هدیه بدهید که بوسیله ی آن زمان درس خواندن و کارهایش را تنظیم کند، مثلا به او یاد دهید که ساعت را کوک کند و در برنامه های خود آن را به کار ببرد.

Image result for ‫ایجاد حس استقلال در کودکان دبستانی‬‎

2- رفت و آمد به مدرسه:


در صورت امکان (نزدیکی راه، امنیت خیابان، دوستان خوب و...) اجازه دهید خودش به مدرسه برود و از همراهی او بپرهیزید.


3- اردوها:


در صورت اطمینان از مراقبت مربیان در اردوها، او را از رفتن به اردو منع نکنید. با توجه به انجام امور شخصی در اردو، استقلال او تقویت خواهد شد.


4- جمع همسالان:


با فرض داشتن همسالان خوب، اجازه دهید زمانی را با آنان باشد . حتی می تواند گاهی شب را نیز در منزل دوستان خوب و نزدیکان قابل اعتماد بماند. (البته توجه به این امر ضروری به نظر می رسد که اگر از نوعِ تربیت و اعتقادات کسانی که کودک می خواهد بدون حضور شما در کنارشان باشد اطلاعی ندارید و یا آن را مغایر با خود می بینید، این کار نه تنها به سود کودک نخواهد بود بلکه قطعا زیان هایی را نیز به او وارد خواهد کرد.)

Image result for ‫ایجاد حس استقلال در کودکان دبستانی‬‎

5- خرید وسایل شخصی:


فرزند شما در سنی است که می تواند برخی از وسایل مورد نیاز خود (لوازم التحریر، جوراب، وسایل زینتی اتاق خود و...) را خود و بدون حضور شما بخرد. این عمل در استقلال او بسیار موثر است.


6- اعطای حق انتخاب:


به او اجازه دهید انتخابگر باشد. شما می توانید در مسائل گوناگون زندگی، چند گزینه ی خوب را در اختیارش قرار دهید تا یکی را برگزیند. مثلا به جای اینکه به او بگویید: «برو حمام» می توانید بگویید: «الان حمام می روی یا بعد از دیدنِ برنامه کودک؟»


چند توصیه:


-در حضور او درباره اش با دیگران سخن نگویید. این رفتار باعث می شود خود را بنده ی زرخرید شما بداند.


-وقتی از شما درباره ی مساله ای نظر می خواهد، بی درنگ نظر ندهید. ابتدا بگویید: نظر خودت چیه؟ اگر نظر خوبی داشت، بگویید نظرِ من هم همین است و اگر نظر مناسبی نداشت، نظر دهید؛ ولی نظر او را هم به طور کامل رد نکنید.


-وقنی نظری می دهد (به ویژه در جمع) هرگز با جمله هایی از قبیل این که «کسی نظر تو را نخواست» یا «این مطلب به بچه ها مربوط نمی شود» و ... او را خجالت زده نکنید.


-هنگامیکه که از مدرسه، اردو، منزل نزدیکان یا برنامه ای تفریحی برمی گردد، او را سوال پیچ نکنید که آیا خوش گذشت؛ مربیان چه کسانی بودند؛ چه کارهایی انجام دادید و... فقط کافیست به او خسته نباشید بگویید (در صورتیکه خودش مایل بود درباره ی برنامه هایش سخن بگوید، با علاقمندی به سخنانش گوش فرا دهید و این را هم در نظر داشته باشید اگر با کودک خود رابطه ی دوستانه داشته باشید و او احساس نکند که شما به او اعتماد ندارید ، خودش با علاقمندیِ زیاد مایل است تا اتفاقاتی که برایش افتاده است را در تمام مراحل زندگی با شما در میان بگذارد و شما هم با میل و رغبتی که به این امر نشان می دهید، شور و اشتیاق او برای تعریف کردن را بیشتر خواهید کرد. توجه داشته باشید هنگام گوش دادن به سخنانش دست از کار بکشید و اگر تلویزیون روشن است آن را خاموش کنید و به چهره ی او نگاه کنید و احساسات و عواطف او را مهم بشمارید)

Image result for ‫ایجاد حس استقلال در کودکان دبستانی‬‎

راههای بالا بردن یا افزایش فشار خون

Image result for ‫درمان فشار خون پایین کافین‬‎


فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ ‌ها وارد شده و یکی از علایم اصلی حیات محسوب می‌ شود.

این فشار توسط عمل پمپ قلب ایجاد می ‌شود، به این‌ صورت که وقتی قلب منقبض می ‌شود فشار خون در رگ ‌ها بالا می ‌رود که آن را فشار سیستولیک (ماکزیمم) می ‌نامند و هنگامی که قلب منبسط شده و دوباره از خون پُر می ‌شود، فشار در رگ‌ ها پایین آمده و آن‌ را فشار دیاستولیک (مینیمم) می ‌نامند. گاهی این نظم به هم خورده و فشار بالا یا پایین می ‌رود.

بنابراین هنگامی که فشار خون را اندازه‌گیری می ‌کنند، هر دو فشار فوق را در نظر می ‌گیرند.


فشار خون پایین که هیپوتانسیون نیز نامیده می شود، با وجود اینکه در بیماران مبتلا به پرفشاری خون مناسب به نظر می رسد اما در برخی افراد می تواند باعث علایمی مانند سرگیجه و غش شود. در موارد شدید فشار خون پایین می تواند کشنده نیز باشد.

با وجود اینکه فشار خون طبیعی در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد، معمولاً فشار خون سیستولیک(عدد بالای فشار) 90 میلی متر جیوه یا کمتر و فشار خون دیاستولیک(عدد پایین فشار) 60 میلی متر جیوه یا کمتر، فشار خون پایین در نظر گرفته می شود.

علل فشار خون پایین می تواند محدوده وسیعی از دهیدراسیون( کم آبی و از دست دادن آب بدن) تا بیماری های خطرناک یا جراحی های مختلف را شامل گردد. فشار خون پایین قابل درمان است اما مهم این است که علت این افت فشار مشخص شده و درمان شود.

فشار خون پایین الزاما به معنای وجود بیماری نیست. با این وجود، اگر شما نشانه هایی از فشار خون پایین دارید، فقط پزشکتان می­تواند شرایط را بررسی و علت این موضوع را بیابد.


علائم

بیشتر افرادی که فشارخون پایینی دارند، علائمی نشان نمی‌دهند. در این افراد، بیماری نهفته‌ای وجود ندارد که باعث افت فشارخون شود و در نتیجه درمانی لازم نیست. با این حال، زمانی که افت فشارخون مانع رسیدن خون کافی به مغز و دیگر اندام‌های حیاتی می‌شود، بایستی تحت درمان قرار بگیرد. در چنین مواقعی، یک بیماری نهفته منجر به افت فشارخون می‌شود. علائم رایج افت فشارخون عبارت‌اند از:

Image result for ‫درمان فشار خون پایین کافین‬‎


سرگیجه

تاری دید

تپش قلب

خستگی شدید

تشنگی شدید

پوست رنگ‌پریده

ضعف

تنگی نفس

ضربان قلب نامنظم

سبکی سر

حمله

عدم رسیدن خون کافی به مغز در اثر فشارخون پایین منجر به سرگیجه، خستگی شدید و عدم تمرکز می‌شود. تغییر حالت مانند بلند شدن و ایستادن ممکن است باعث سرگیجه یا سبکی سر شود. زمانی که فردی در حالت ایستاده است، خون به سمت پایین بدن حرکت می‌کند و این امر باعث کاهش فشارخون می‌شود. از آنجا که فشارخون افراد مبتلا به فشارخون پایین در حالت عادی پایین است، ایستادن باعث کاهش بیشتر فشار می‌شود. در نتیجه علائمی همچون سبکی سر و سرگیجه بروز می‌کند.


دلایل

برخی بیماریها مثل کم آبی بدن ، مشکلات قلب و غدد ، عفونت ها جدی و واکنش های آلرژیک شدید ممکن است باعث افت فشار خون شوند . علاوه بر اینها از دست دادن خون زیاد و مصرف برخی داروها نیز باعث کاهش شدید فشار خون می شوند.

راههای تشخیص افت فشار خون

اندازه گیری فشار خون چه در حالت دراز کشیده و یا ایستاده، اولین قدم برای تشخیص افت فشار خون است. از طریق آزمایشات زیر نیز می توان به افت فشار خون پی برد:


شمارش کامل سلول های خونی : از این طریق می توان به کم خونی و یا افزایش سلول های سفید خون پی برد.

اندازه گیری الکترولیت های خون: از این طریق می توان به کم آبی بدن، دفع املاح بدن، نارسایی کلیه و یا اسیدوز (زیادی اسید در خون) پی برد.

اندازه گیری کورتیزول خون برای تشخیص بیماری غده آدرنال (فوق کلیه) و یا بیماری آدیسون

کشت خون و ادرار برای تشخیص عفونت خون و ادرار

عکسبرداری از قفسه سینه و شکم

سی تی اسکن برای تشخیص ذات الریه، نارسایی قلبی، وجود سنگ کیسه صفرا، پانکراتیت و دیورتیکولیت

الکتروکاردیوگرام برای تشخیص ضربان کند یا تند قلب، پریکاردیت (عفونت پرده قلب) و آسیب عضله قلبی

ثبت هولتر برای تشخیص ضربان غیرطبیعی قلب

اکوکاردیوگرام که ساختار و حرکت قلب را توسط امواج اولتراسوند نشان می دهد

برای جلوگیری از کاهش فشار خون، قبل از بیرون آمدن از رختخواب، برای چند دقیقه نفس عمیق بکشید و سپس به آرامی بنشینید و بعد بایستید


درمان

کسانی که افت فشار خون خفیف دارند اگر در وضعیت ایستاده طولانی قرار بگیرند، می‌توانند با تغییر وضعیت از حالت ایستاده به نشسته یا خوابیده و بالا آوردن پاها به طوری که بالاتر از سطح بدن قرار گیرد، سبب بازگشت خون بیشتر به قلب شوند و افت فشار خون را جبران کنند.

نوشیدن آب و جبران مایعات از دست رفته در ورزشکاران و افراد گرمازده یا دچار تب از افت فشار خون جلوگیری می‌کند. مصرف نمک به مقدار کم نیز همراه مایعات در بالا بردن فشار خون موثر است. همچنین اجتناب از تغییر وضعیت ناگهانی در کسانی که دچار علائم افت فشار می‌شوند نیز در پیشگیری از این عارضه موثر است.

در کسانی که به طور متوسط یا شدید دچار افت فشار خون شده‌اند درمان شامل برطرف کردن یا درمان علت اولیه و سپس جبران مایعات بدن به کمک تزریق سرم یا تزریق خون یا استفاده از داروهایی است که فشار خون را بالا می‌برند. فراموش نکنید افرادی که مکرر دچار افت فشار خون می‌شوند حتما برای پیدا کردن علت آن باید به پزشک خود مراجعه و آن را برطرف کنند.


درمان اورژانسی

زمانی که دچار افت ناگهانی فشار خون شده اید موارد ذیل جهت درمان اورژانسی توصیه می گردد:

Image result for ‫درمان فشار خون پایین دارچین‬‎

مقداری چای دارچین میل نمایید تا به سرعت تاثیر آن را در بالا بردن فشار خونتان مشاهده نمایید برای این کار با توجه به این که تهیه دم نوش از چوب دارچین مقداری زمانبر است و در لحظه اورژانس ممکن است تهیه دم نوش از چوب دارچین موجب صرف زمان گردد، توصیه می شود از پودر دارچین استفاده نمایید و مقداری از پودر آن را داخل آب جوش ریخته، بعد از چند دقیقه که دم کشید با عسل شیرین کنید و میل نمایید.

مصرف نمک دریا باعث تعدیل در فشار خون می گردد، اگر دارچین دم دست نبود و امکان مصرف آن را نداشیتد، مصرف مقدار نمک دریا می تواند برای رفع افت فشار خون نافع باشد.

Image result for ‫درمان فشار خون پایین کافین‬‎

مصرف شربت زنجبیل و عسل نیز برای بالا بردن فشار خون مفید می باشد

لازم به ذکر است افرادی که دارای مشکل پایین بودن فشار خون می باشند (نه این که به صورت ناگهانی فشارشان افت کرده باشد)، باید مواد غذایی سرد را با مصلحاتشان میل نمایند و همچنین مصرف گوشت گنجشک در دراز مدت در رفع مشل افت فشار خون آنها مفید بوده و فشار خون را بالا می برد.

در بین گوشت ماکیان، گوشت کبوتر فشار را پایین می آورد، لذا برای افراد دارای فشار خون مصرف این گوشت توصیه می شود.

Image result for ‫درمان فشار خون پایین دارچین‬‎

توصیه‌هایی برای افراد مبتلا به فشارخون پایین

برخورداری از یک رژیم غذایی سالم که از تمام گروه‌های غذایی بهره می‌برد، مواد مغذی موردنیاز بدن را تأمین خواهد کرد.

وعده‌هایی غذایی مکرر اما کوچک به جای دو وعده غذایی بزرگ به پیشگیری از افت فشارخون کمک می‌کند.

محدودسازی مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات مانند سیب‌زمینی، برنج، نان و پاستا به کنترل فشارخون کمک می‌کند.

نوشیدنی‌های حاوی کافئین به صورت موقت فشارخون را افزایش می‌دهند.

Image result for ‫درمان فشار خون پایین کافین‬‎

مصرف غذاهای سرشار از سدیم به بهبود سطح فشارخون کمک می‌کند. با این حال سدیم اضافی منجر به بروز مشکلات قلبی می‌شود.

نوشیدن آب کافی حجم خون را افزایش می‌دهد و از کمبود آب جلوگیری می‌کند.

مواد غذایی سرشار از پروتئین، ویتامین ب کمپلکس و ویتامین سی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

از ایستادن یا قرار گرفتن در یک موقعیت برای مدت طولانی خودداری کنید.

از تغییر حالت ناگهانی بپرهیزید.

در محیط‌های گرم و خشک قرار نگیرید.

اگر دچار افت فشارخون شدید، بنشینید و پاهای خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

درمان فشار خون پایین

Image result for ‫درمان فشار خون پایین‬‎


هنگامی که فشار خون خیلی پایین بیاید، در این صورت اعضای اصلی داخل بدن از قیبل مغز، کلیه ها و قلب نمی توانند کار خود را به درستی انجام دهند و ممکن است به طور موقت و یا دائم از کار بیفتند.  فشار خون طبیعی 120 روی 80 میلیمتر جیوه است.

فشار خون پایین، اغلب به عنوان کمتر از ۹۰ میلی متر Hg سیستولیک یا ۶۰ میلی متر Hg دیاستولیک تعریف می شود، یک بیماری شایع پزشکی با عللی مختلف است ، از جمله حاملگی، مشکلات قلبی، برخی از عفونت های شدید و یا آلرژی ها، کم خونی و حتی کم آبی بدن. اگر فشارخون پایین و بدون علائم طولانی مدت دارید، باید کمی نگران باشید. با این حال، اگر در معرض کاهش ناگهانی فشار خون هستید، باید به پزشک خود مراجعه کنید.


رژیم غذایی خود را تغییر دهید

۱- مقدار آب زیادی آب بنوشید


کم بودن فشار خون می تواند با کمبود آب همراه باشد، بنابراین شما می توانید فشار خون خود را با افزایش مصرف آب افزایش دهید. حداقل هشت تا ده لیوان آب ،۸ اونس در روز بنوشید. اگر این کار بر نشانه های شما اثر نداشته باشد یا اگر وقت خود را در خارج از منزل یا با تمرین می گذرانید، باید آب بیشتری بخورید.

Image result for ‫درمان فشار خون پایین و آب بخورید‬‎

نوشیدنی های بهداشتی با الکترولیت ها نیز می توانند فشار خون را بالا ببرند، اما نباید از نوشیدنی هایی با قند بالا استفاده کنید.

۲- وعده های غذایی کوچکتر و مکرر بخورید



خوردن چند وعده غذایی به جای یک یا دو وعده غذایی بزرگ، می تواند به تنظیم قند خون و فشار خون کمک کند. درست کردن این غذاهای سالم و کم کربوهیدرات را به عنوان هدف خود قرار دهید.

Image result for ‫درمان فشار خون پایین و آب بخورید‬‎

وقتی کربوهیدرات می خورید، از کربوهیدرات های فرعی مانند ماکارونی و نان سفید خودداری کنید. در عوض کربوهیدرات های پیچیده مانند بلغور جو دوسر، ماکارونی کامل، نان کل دانه و جو استفاده کنید.

۳- رژیم غذایی خود را متعادل کنید


Image result for ‫درمان فشار خون پایین و آب بخورید‬‎


یک راه مهم برای تنظیم فشار خون و بهبود سلامت شما این است که یک رژیم سالم و متعادل داشته باشید. یک رژیم متعادل شامل گوشت بدون چربی و ماهی، غلات و بسیاری از میوه ها و سبزیجات است.


از مواد غذایی فراوری شده که قند و چربی بالایی دارند اجتناب کنید. در حالی که اغلب دارای مقادیر زیاد سدیم هستند، آنها منبع سالم مواد مغذی نیستند.

۴- مصرف ویتامین B12 و آهن خود را افزایش دهید


Image result for ‫درمان فشار خون پایین‬‎


این ویتامین ها به عملکرد درست فشار خون و گردش خون کمک می کنند. غلات حاوی هر دوی این مواد معدنی اند. برخی منابع دیگر B12 شامل ماهی و محصولات لبنی مانند پنیر، شیر و ماست هستند. آهن را می توان در سبزیجات سبز تیره مانند بروکلی و اسفناج نیز یافت.


۵- مصرف الکل را کاهش دهید



الکل باعث کم آبی بدن می شود، حتی اگر با اعتدال مصرف شود. اگر فشار خون پایین دارید، باید از مصرف الکل خودداری کنید.


۶- کافئین بنوشید

Image result for ‫درمان فشار خون پایین کافین‬‎



کافئین عروق خونی را فشرده کرده که می تواند فشار خون را افزایش دهد. افزایش متعادل مصرف کافئین ​​می تواند به افزایش فشار خون کمک کند.


۷- سعی کنید از داروهای گیاهی استفاده کنید

Image result for ‫درمان فشار خون پایین کافین‬‎

دستگاه فشار خون


داروهای گیاهی برای کمک به فشار خون اثبات نشده اند، اما شواهد حاکی از آن است که برخی از گیاهان ممکن است اثرات فشار خون پایین را کاهش دهند. برخی از این موارد عبارتند از انیسون و رزماری. اضافه کردن این ها به رژیم غذایی شما مزیت هایی دارد، اما شما باید قبل از مصرف هر مکمل گیاهی، از پزشک خود مشورت بگیرید. با این وجود آشپزی با این گیاهان اثرات قابل رویتی دارد.


در حقیقت زنجبیل ممکن است فشار خون را کاهش دهد، بنابراین اگر فشار خون پایین دارید، از مکمل های غذایی استفاده نکنید.

دارچین نیز ممکن است فشار خون شما را کاهش دهد. اگر فشار خون پایین دارید، از مکمل های حاوی دارچین استفاده نکنید.

فلفل نیز ممکن است فشار خون پایین را پایین بیاورد.


شیوه زندگی خود را تغییر دهید

۱- وضعیت بدن خود را به آرامی تغییر دهید


علایم فشار خون


برای کاهش اثرات سرگیجه مرتبط با فشار خون، ارام باشید و حساب شده حرکت کنید. هنگام تغییر حالت از حالت خوابیده به نشسته یا از نشسته به ایستاده مراقب باشید.

Image result for ‫درمان فشار خون پایین کافین‬‎

۲- از صاف کردن پاهای خود هنگام نشستن خودداری کنید



صاف کردن پاها می تواند گردش خون شما را محدود کند. به منظور حفظ گردش خون سالم بدن، سعی کنید پاهای خود را در حالت راحت بگذارید و با زانوهای خم بنشینید.


۳- به طور منظم ورزش کنید




ورزش منظم به سلامت شماو تقویت و تنظیم جریان خون سالم نیز کمک می کند. هرچیز ساده ای مانند پیاده روی سریع ۲۰ دقیقه ای روزانه می تواند به سلامت روحی و جسمی شما کمک کند.

Image result for ‫درمان فشار خون پایین کافین‬‎

اگر فشار خون شما هنوز تنظیم نشده از تمریناتی که شامل بلند کردن اجسام سنگین هستند خودداری کنید. این می تواند منجر به درد یا آسیب دیدگی شود.

۴- جوراب تنگ بپوشید



جوراب های تنگ اغلب برای کمک به کاهش تورم و جمع آوری خون در پایین تنه و بهبود گردش خون استفاده می شوند. همواره در فعالیت های روزمره خود جوراب تنگ بپوشید ، این کار با منظم نگه داشتن جریان خون درون رگ ها به تنظیم فشار خون شما کمک می کند.


۵- از دوش های داغ و طولانی اجتناب کنید



دوش آب داغ می تواند باعث انبساط رگ های خونی شما شود که می تواند منجر به کاهش بیشتر فشار خون شود. این کار می تواند از دلایل سرگیجه و خستگی باشند. شما می توانید دوش آب گرم (به جای داغ) داشته باشید و از حمام و یا حوضچه های داغ اجتناب کنید. شما همچنین میتوانید برای زمان هایی که سرگیجه دارید یک دستگیره یا صندلی زیر دوش در حمام خود داشته باشید.


درمان پزشکی برای درمان فشار خون پایین

۱- در صورت تغییرات ناگهانی فشار خون، به پزشک مراجعه کنید


Image result for ‫درمان فشار خون پایین کافین‬‎


اگر فشار خون طبیعی یا فشار خون بالا دارید و ناگهان فشار خونتان پایین می رود، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. شروع فشار خون پایین می تواند نشانه مهم هشدار دهنده بیماری های خطرناک مخصوصا برای افراد مبتلا به دیابت باشند،.


حتی اگر کاهش ناگهانی فشار خون تنها علائم شما باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

۲- تغییر داروها یا دوزهایتان را درخواست کنید



عوارض جانبی بعضی از داروها باعث کاهش فشار خون شما میشود. با پزشک خود مشورت کنید که آیا داروهای فعلی شما می توانند فشار خون شما را کاهش دهند و تغییر داروهای تجویزی میتواند فشار خون شما را افزایش دهد یا خیر؟


۳- برای بررسی وضعیت پزشکی خود ازمایش دهید

Image result for ‫درمان فشار خون پایین کافین‬‎


فشار خون پایین می تواند نشانه های بیماری های دیگر مانند دیابت، بیماری های قلبی، کمبود کورتیزون یا مشکل تیروئید باشد. اگر بعد از رژیم غذایی و تغییر شیوه زندگی با مشکل فشار خون پایین مواجه شدید ، از پزشک خود برای ارزیابی وضعیت پزشکی تان درخواست کنید.


۴- در مورد داروهایی که فشار خون را افزایش می دهند، تحقیق کنید


علائم فشار خون


Fludrocortisone .و Midodrine هر دو داروهایی هستند که می توانند به افزایش فشار خون کمک کنند. از پزشک خود درباره یکی از این داروها که برای وضعیت شما مناسب است بپرسید.

Image result for ‫درمان فشار خون پایین کافین‬‎

معمولا افرادی که فشار خون پایین دارند دارو مصرف نمی کنند،البته دلیلی برای نگرانی نیست، مگر اینکه علائمی داشته باشند

۵- علائم هشدار دهنده را تشخیص دهید




اگر فشار خون پایین شما با علائم دیگر همراه است یا اگر فشار خون طبیعی یا حتی فشار خون بالا دارید و در حال حاضر به طور ناگهانی فشار خونتان پایین میرود ، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر علایم زیر را همراه با فشار خون پایین تجربه کرده اید، با پزشک خود تماس بگیرید:

Image result for ‫درمان فشار خون پایین کافین‬‎

سرگیجه

غش

تمرکز دشوار

تاری دید

حالت تهوع

پوست سرد و رنگ پریده

تنفس سریع و کم عمق

خستگی

افسردگی

تشنگی

تقویت حافظه

Image result for ‫تقویت حافظه‬‎


t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/


اگر مغزهای ما کامپیوتر بودند، به راحتی یک چیپ به آن اضافه می کردیم و حافظه مان را ارتقا می دادیم، اما مغز انسان از پیشرفته ترین ماشین ها نیز پیچیده تر است پس برای بهبود آن به تلاش بیشتری نیاز است.اگر مغزهای ما کامپیوتر بودند، به راحتی یک چیپ به آن اضافه می کردیم و حافظه مان را ارتقا می دادیم، اما مغز انسان از پیشرفته ترین ماشین ها نیز پیچیده تر است پس برای بهبود آن به تلاش بیشتری نیاز است. درست مانند ماهیچه های بدن، توانایی شما برای به یاد آوردن چیزها با تمرین حافظه و تغذیه آن با یک رژیم مناسب و دیگر عادت های سالم زندگی کردن افزایش می یابد. مراحلی هستند که شما با طی کردن آنها حافظه تان را تقویت کرده و ظرفیت آن را بازیابی می کنید. اول بهتر است بدانیم چگونه به یاد می آوریم؟

Image result for ‫تقویت حافظه‬‎


حافظه چیست ؟

به بیان ساده، حافظه فعالیتی ذهنی است که طی آن اطلاعاتی که آموخته ایم یا تجربه کرده ایم، فراخوانی می شوند. این تعریف ساده پروسه پیچیده ای را پوشش می دهد که بخشهای مختلفی از مغز را در بر می گیرد و از راههای مختلف به ما خدمت می کند.حافظه می تواند کوتاه مدت و بلندمدت باشد، در حافظه کوتاه مدت ذهن شما اطلاعات را برای چند ثانیه یا چند دقیقه ذخیره می کند. مثل مدت زمانی که شما یک شماره تلفن را می گیرید یا در بین قیمتهای تعداد زیادی کالا جستجو می کنید و انها را با هم مقایسه می کنید. این حافظه ضعیف است و البته به همین منظور ساخته شده است.مغز شما به زودی پیغام "دیسک فول" می دهد اگر هر شماره تلفنی را که می گیرید یا هر موضوعی را که در تلویزیون می بینید به خاطر بسپارید. مغز شما به گونه ای است که بطور متوسط هفت آیتم را به خاطر بسپرد، به همین دلیل است که شما برای چند دقیقه شماره تلفن جدید را بخاطر می آورید اما برای هر بار خرید آنلاین باید کارت اعتباری را جلوی خود نگه دارید.


حافظه بلندمدت شامل اطلاعاتی است که شما برای حفظ کردن آن خودآگاه یا ناخودآگاه تلاش به خرج می دهید. بخاطر اینکه شخصاً برای شما مهم است (برای مثال اطلاعاتی درباره خانواده و دوستان)،شما به آن نیاز دارید(مثل طرز عملکردی شغلی، ماده ای که مشغول مطالعه و آزمایش روی آن هستید) یا تاثیر عاطفی دارد(اولین باری که ماهیگیری کردید، روزی که عموی شما فوت کرد).برخی از اطلاعاتی که در حافظه بلندمدت ذخیره می شوند برای بازخوانی نیاز به تلاشی خودآگاه دارند. خاطرات اتفاقی که خاطراتی شخصی هستند درباره تجربیات شما در زمانهایی خاص. خاطرات معنایی (اطلاعات حقیقی و واقعی که به زمان و مکان مربوط نمی شوند) که می توانند هر چیزی باشند مانند نام سیاره ها و رنگ موی فرزندتان. نوعی از حافظه بلندمدت مربوط به مهارتها و امور روزمره ای است که شما اغلب اجرا می کنید و نیاز به بازخوانی هوشیارانه ندارند.بخشهای اصلی مغز که بویژه در تشکیل و حفاظت حافظه مهم هستند.هیپوکامپوس یک ساختار اولیه در مغز به تنهایی بزرگترین نقش را در پردازش اطلاعات حافظه به عهده دارد.

بادامه، قسمتی بادامی شکل در نزدیکی هیپوکامپوس، پردازش احساسات را به عهده دارد و خاطراتی را که شامل احساسات می شوند در حافظه حک می کند.قشر مخی لایه خارجی مغز بیشترین حافظه بلندمدت را در نواحی مختلف نگهداری می کند (بر اساس اینکه آن اطلاعات شامل چه پردازشی می شوند: زبان ی، ورودی حسی، حل مشکل و...)علاوه بر این حافظه ارتباط بین اجزای شبکه مغز یعنی نورون ها را نیز شامل می شود.


مراحل تشکیل و نگهداری در حافظه

مغز طی سه مرحله عملیات تشکیل و نگهداری خاطرات را انجام می دهد :

▪ اکتساب: اطلاعات جدید از طریق راه های میان نرون ها وارد مغز شده و به منطقه اختصاصی خود می رسد. کلید رمزگذاری اطلاعات برای نشستن در حافظه، تمرکز است. اگر شما با توجه و علاقه روی اطلاعات تمرکز نکنید، آنوقت مثال بارز: از این گوش وارد می شود و از گوش دیگر بیرون می رود، خواهید بود! به همین دلیل است که معلمان همیشه از دانش آموزان می خواهند که به درس توجه کنند.

▪ استحکام: اگر شما به خوبی تمرکز کرده باشید تا اطلاعات جدید در مغز شما رمزگذاری شوند، هیپوکامپوس سیگنالی می فرستد تا این اطلاعات در حافظه بلندمدت شما ذخیره شوند. این اتفاق سریع تر رخ می دهد اگر مورد به چیزی مربوط باشد که شما از قبل می دانید یا باعث برانگیختن عواطف شما شود.

▪ بازیابی: وقتی شما اطلاعات را بازخوانی می کنید، مغزتان باید همان الگو از سلولهای عصبی را فعال کند که برای ذخیره از آن استفاده کرده بود. هر چقدر شما بیشتر به آن اطلاعات نیاز پیدا کنید، نگهداری آن در میان ارتباطات سلولهای عصبی سالم راحت تر خواهد بود.


نکاتی برای تقویت و بهبود حافظه :

آیا احساس می کنید حافظه ضعیفی دارید؟ احتمالا در هنگام پردازش اطلاعات عادتهای غیرمفیدی دارید که باعث این امر می شود. به غیر از بیماری ها، اختلالات یا جراحت ها، شما می توانید حافظه خود را بهبود بخشید.

▪ تمرینات مغزی: حافظه مانند قدرت ماهیچه هاست: "از آن استفاده کن و گرنه از دستش می دهی". تازگی و تحریک حسی مبنای تمرین مغزی است. اگر شما روال روزمره زندگی تان را بشکنید و بتوانید برای انجام کارهای خود چالشی ایجاد کنید، آن زمان از گذرگاه هایی در مغزتان استفاده خواهید کرد که قبلاً استفاده نکرده بودید. مانند اینکه دندان هایتان را با دست دیگرتان که به آن عادت ندارید مسواک بزنید و در اینصورت ارتباطات کوچک در سمت غیرغالب مغز ایجاد می شود.

یا از تمرینات عصبی کمک بگیریدتا مجبور شوید از توانایی ذهنی خود در راه های غیرمعمول استفاده کنید مثلا با چشمان بسته حمام کنید و لباس بپوشید. درباره موضوعی که تابحال به آن توجهی نداشته اید و چیزی نمی دانستید، یک دوره آموزشی بگذرانید، یک بازی استراتژیک یاد بگیرید، روشهای آشپزی نا آشنا و جدیدی را امتحان کنید. این بهترین راه برای فعالیت سیناپس های عصبی است.

Image result for ‫تقویت حافظه‬‎

غیر از راه های ویژه ای که در بالا گفتیم، راه های معمولی نیز هستند که به شما کمک خواهند کرد :

توجه کافی داشته باشید: بدون توجه چیزی در مغز شما رمزگذاری نمی شود، در نتیجه آن را یاد نخواهید گرفت و متعاقباً چیزی به یاد نخواهید آورد. ۸ ثانیه طول می کشد تا یک نمونه از اطلاعات در هیپوکامپوس شما پردازش شود و وارد بخش اختصاصی اش شود. پس در هنگام تمرکز، همزمان چند کار را انجام ندهید! اگر به سرعت حواستان پرت می شود، اطلاعات را در جایی دریافت کنید که ساکت باشد و چیزی باعث انقطاع تمرکز نشود.بسیاری از مردم از طریق بصری فرا می گیرند. در بهترین حالت آن مطلب را باید بخوانند یا آن موضوع را بصورت تصویری مشاهده کنند. اما بعضی از مردم از طریق شنوایی یاد می گیرند. آنها باید اطلاعات را ضبط کنند و انقدر گوش دهند تا به خاطر بسپارند.


▪ از حواس پنج گانه برای بخاطر سپردن استفاده کنید: حتی اگر از طریق بصری بهتر یاد می گیرید، آنچه را که می خواهید بخاطر بسپرید بلند بخوانید. اگر می توانید آن را موزون و ریتمیک بخوانید، سعی کنید آن را به ویژگی هایی همچون رنگش، بافت، بو یا مزه اش ربط دهید. عمل فیزیکی دوباره نوشتن اطلاعات می تواند کمک بسیاری به شما کند مانند اینکه آن را در مغز شما حک کند.اطلاعات جدید را به آن چیزهایی که از قبل می دانستید ربط دهید مثل اطلاعات جدید که بر پایه شناخت قبلی شما تشکیل می شود یا مثلا آدرسی از شخصی که در خیابانی زندگی می کند و شما آن خیابان را بخاطر شخص دیگری که از قبل می شناختید و آنجا ساکن است، به یاد دارید.


▪ سازماندهی اطلاعات: آدرس ها و قرارهای ملاقات را در دفترچه و تقویم بخصوصی یادداشت کنید، خیلی از مردم این اصل ساده را نادیده می گیرند! درباره مسایل پیچیده یادداشت بردارید سپس آنها را دسته های مختلف تقسیم کنید. از متن و تصویر با هم برای یادگیری استفاده کنید.درباره اطلاعات پیچیده تر، اول روی اصول بنیادی تمرکز کنید و نه بخاطر سپردن تک تک جزییات. تمرین کنید که بتوانید مطلب را به زبان خودتان برای دیگران شرح دهید.وقتی در یک روز چیزی را می آموزید همان روز برای مثال چندین ساعت بعد آن را دوباره مرور کنید و با فواصل زمانی این کار را تکرار کنید. محققان "مرور مطالب با فاصله" را تاثیر گذار تر از یادگیری با شتاب و شب امتحانی می دانند.


▪ انگیزه و نگرش مثبت: به خودتان بگویید که مصممید آنچه را باید حفظ کنید، یاد بگیرید و مطمئن باشیدقادر به انجام آن خواهید بود! اگر مدام مثل برخی از مردم بگویید که حافظه ضعیفی دارید توانایی مغز برای بخاطر سپردن کم می شود. درحالیکه افکار مثبت برای شما امید به موفقیت و بازخورد مفید در پی خواهد داشت.

عادتهای سالم


▪ ورزش منظم: میزان اکسیژن را در مغز افزایش می دهد، ریسک اختلالاتی را که منجر به از دست دادن حافظه می شود کاهش می دهد ماننده دیابت و بیماری های قلبی عروقی. افزایش تاثیر مواد شیمیایی مفید مغز و حفاظت از سلولهای آن نیز از دیگر تاثیرات ورزش است.


▪ مدیریت استرس: کورتیزول ، هورمونی که موجب استرس می شود، اگر کنترل نشود می تواند به هیپوکامپوس آسیب وارد کند. استرس همچنین تمرکز را مشکل می کند.


▪ خوب خوابیدن: خواب برای حفاظت از حافظه ضروری است. اختلالات خواب شما را خسته نگه می دارد و در نتیجه قدرت تمرکز از بین می رود.

▪ اجتناب از سیگار: سیگار ریسک اختلالات عروقی را افزایش می دهد که باعث سکته می شود و انسداد سرخرگ از رسیدن اکسیژن به مغز جلوگیری می کند.


مواد غذایی

ویتامین ب بخصوص ب۶ و ب۱۲ و اسید فولیک، سلولهای عصبی را مغز را محافظت می کند و اسید آمینه را که برای نرون ها سمی است، می شکند. آنها همچنین باعث ساخت گلبولهای قرمز می شوند که با خود اکسیژن حمل می کنند. (بهترین منبع: اسفناج و برگهای سبز، بروکلی، مارچوبه، توت فرنگی، هندوانه، مرکبات، سویا)

آنتی اکسیدان مثل ویتامین سی و ئی و بتا کاروتن رادیکال های آزاد را از بین می برند. همچنین جریان اکسیژن را بهبود می بخشد. بهترین منابع: زغال اخته، سیب زمینی ، گوجه فرنگی، اسفناج، بروکلی، چای سبز، دانه ها مرکبات و جگر)

Image result for ‫تقویت حافظه‬‎

امگا۳ و اسیدهای چرب در مغز متمرکز می شوند و با فعالیت شناختی در تقابل هستند. آنها چربی های سالم نامیده شده و از کلسترول بالا جلوگیری می کند. (منابع : ماهی های قزل آلا، شاه ماهی، تون، هالیبوت، اسقومری. روغن درخت گردو)

سایت فریا ( www.farya.com )

راههای مناسب برای از شیر گرفتن کودک


Image result for ‫راهکارهای مناسب برای از شیر گرفتن کودک‬‎

                                         


یکی از راه‌ های از شیر گرفتن کودک، زمانی که محدودیتی برای شیر خوردن کودک وجود ندارد این است که به کودک اجازه دهید خودش درباره زمان قطع شیر مادر تصمیم بگیرد به این ترتیب که نه به او شیر تعارف کنید و نه مانع شیر خوردنش شوید. بدین ترتیب کودک شما تنها زمانهایی که نیاز جسمی و عاطفی زیادی به شیر مادر دارد از آن استفاده خواهد کرد. این روش اگر چه خیلی کند است اما اگر مادر با کودک ارتباط زیادی داشته باشد و کودک را تشویق کند و همچنین او را با غذاهای دیگر سیر کند، کودک خود به خود از راه‌ های دیگر نیاز جسمی و عاطفی خود را برطرف می‌ کند و کم ‌کم بدون هیچ درد سری شیر مادر را رها می ‌کند. با این حال ممکن است مجبور شوید کودک را با روشهای دیگری از شیر بگیرید بنابر این به توصیه‌ ها در ادامه مطلب توجه کنید.

روشهای سنتی از شیر گرفتن

طعم نا خوشایند به جای شیر مادر: یکی از روشهای معمول برای از شیر گرفتن کودک، استفاده از داروهای گیاهی تلخ است. مادر قبل از اقدام به شیر دادن، موضع شیردهی را با داروی تلخ گیاهی نظیر صبرزرد، کلپوره و... آغشته کرده، به محض اینکه کودک شروع به شیر خوردن می کند، به جای طعم شیرین شیر، دهانش تلخ و از شیر خوردن منصرف می شود. از جمله آثار نامطلوب این روش آن است که گیاهان دارویی مصارف درمانی خاص خود را دارند و هر دارو در جهت درمان یک بیماری به کار می رود. به عنوان مثال صبرزرد جزو داروهای مسهل است و در صورت مصرف زیاد ممکن است کودک را دچار اسهال کند. مصرف بیش از اندازه کلپوره نیز به ویژه برای کودکان حالت مسموم کننده دارد.


* در مواقعی نیز مادر با زخمی یا بد نما جلوه دادن سینه، حس ترحم کودک را بر می انگیزد. در نتیجه شیرخوار برای اینکه مادرش احساس ناراحتی نکند شیر نمی خورد. از جمله معایب این روش نیز می توان به آثاری که این کار می تواند بر روح کودک بگذارد، اشاره کرد. در این حالت کودک قلباً برای مادر متأسف می شود. گاهی هم ممکن است کودک از این وضعیت بترسد و مشکلی بر مشکلات بیفزاید.ضمن آنکه بعد از رفع مانع، کودک مجدداً جهت خوردن شیر اقدام می کند و بعد از آن، حرفهای مادر را دروغ می پندارد و برای حرف او ارزش قایل نمی شود.

روش تدریجی اما قاطع :

روش تدریجی اما قاطع ، برای از شیر گرفتن کودک موفق ترین روش است . برای کودک 6 ماهه اجرای برنامه شیردهی هر چهار ساعت یک بار مناسب است . ضمن اینکه می توان به تدریج غذای کمکی را در تغذیه کودک وارد کرد . با اعمال این روش مادر می تواند برنامه ریزی غذایی برای کودک داشته باشد در نتیجه با اعتماد به نفس در پیشرفت و پیش بینی مسایل به پیش برود . شروع به دادن مایعات در لیوان مخصوص کودک و یا با قاشق ، بغل کردن عروسک ، خرس کوچولو یا قطعات پارچه ای دیگر جانشین خوبی برای دلبستگی کودک به شیر مادر شمرده می شود .


وقتی فواصل شیردهی مشخص شد مادر می تواند حذف تدریجی وعده های شیر را شروع کند . حق انتخاب با مادر است . بعضی ها ابتدا حذف شبانه را در نظر می گیرند ، برخی ترجیح می دهند ، شیر دادن وقت ناهار را اول قطع کنند . چون اطمینان دارند کودک به جای شیر ، غذای کافی برای خوردن دارد . اما اغلب بهتر است مادر بعد از خوردن یک غذای سفت ، یعنی زمانی که کودک سیر است به او شیر بدهد .


این مسأله مهم است که وقتی یک نوبت شیر دادن حذف شد مجدداً در لحظه های بی تابی کودک برقرار نشود . ممکن است کودک با صدای بلند اعتراض خود را بیان کند ولی مادر باید هدف نهایی خود را به خاطر داشته باشد چون هر گونه تردید موجب تشدید تقاضاهای کودک می شود . وقتی مادر تصمیم خود را گرفت ، قاطعیت تصمیم او ، به کودک انتقال می یابد . تغذیه قبل از خواب و یا هنگام صبح آخرین نوبتهایی هستند که باید حذف شوند پس مادر می تواند این نوبت را تا زمانی که کودک علاقه خود را از دست بدهد ، حفظ کند .

زمان مناسبی برای این کار انتخاب کنید


اگر کودک بیمار است یا پرستار جدیدی به منزل آورده‌اید، اگر تازه اسباب‌ کشی کرده‌اید و یا مشکلی در محل کارتان دارید که شما را کم طاقت کرده است بهتر است این کار را به زمان دیگری واگذار کنید. همانطور که می ‌دانید کودکان در زمان‌ هایی که بیمار می ‌شوند و یا تغییراتی در شرایط شان ایجاد می‌ شود وابستگی بیشتری به شیر مادر پیدا می ‌کنند و به همین علت از شیر گرفتن آنها سخت ‌تر می‌ شود. زمانی که مادر فرصت بیشتری برای بیرون بردن و سرگرم کردن فرزندش دارد، بهترین زمان از شیرگیری کودک است، زیرا محدودیتهای محیط بیرون، مانعی برای شیر خوردن کودک محسوب می‌ شود و سرگرم بودن او، اشتیاق به شیر خوردن را کم می ‌کند. یادتان باشد از شیر گرفتن کودک نارس باید دیرتر از کودک عادی و سالم انجام شود.


حواس کودک را پرت کنید


برنامه روزانه تان را طوری بچینید که سر کودک حسابی گرم شود و یادش برود از شما شیر طلب کند. بخصوص در ساعت هایی که فرزندتان شیر شما را می ‌خورد فعالیتهای جذاب و بازیهای سرگرم کننده و یا رفتن به پارک و گردش می‌ تواند او را از یاد آوری آنچه از دست داده باز دارد. دادن غذاهای جذاب و رنگارنگ و مورد علاقه کودک هم در ساعاتی که عادت به شیر خوردن داشته می ‌تواند نیاز جسمی او را کمتر کند و باعث شود که او کمتر بهانه بگیرد.

Image result for ‫راهکارهای مناسب برای از شیر گرفتن کودک‬‎

تنوع غذایی را از یاد نبرید


پیش از آن که کودک را از شیر بگیرید، او را به غذا خوردن و نوشیدن مایعات با لیوان عادت دهید. این موضوع باعث می‌ شود که برای ترک خوردن شیر مادر مجبور به تحمل سختی‌ های غذا خوردن با قاشق و چنگال نشود. برای او سرویس غذا خوری جداگانه‌ای، با طرح ‌های کودکانه و رنگ ‌های شاد و تند بخرید.


برای اینکه کودک سیر شود و در ضمن کمتر بهانه بگیرد انواع مختلفی از غذاها را به او تعارف کنید. از غذاهای جامد رنگی با طعم‌ های مختلف گرفته تا انواع نوشیدنی‌ ها و میوه‌ ها که بتواند توجه او را به خوردن جلب کند. البته یادتان باشد برنج و سیب زمینی و نان و انواع گوشت حتما در ترکیب غذاها باشد تا نیاز جسمی کودک به کربوهیدرات و پروتئین را برطرف کند. بهتر است کودک نوشیدنی و شیر خود را با لیوان یا فنجان بنوشد اما اگر کودک شما دوست دارد شیر را با نی بمکد می ‌توانید برای او یک نی زیبا و عروسکی تهیه کنید تا نیاز کودک به مکیدن را هم تامین کرده باشید. دادن شیشه و پستانک توصیه نمی ‌شود چون خود این‌ ها هم وابستگی تازه‌ای برای کودک شما ایجاد می ‌کند که بعدها ترک آن می ‌تواند دردسر جدیدی ایجاد کند، مگر این که کودک شما کوچک باشد و در کمتر از یک سالگی مجبور شده باشید او را از شیر بگیرید که در این صورت لازم است با شیشه شیر خشک به او بدهید. در این حالت سعی کنید شیر خشکی انتخاب کنید که طعم آن به شیر مادر نزدیک باشد تا کودک بهتر آن را بپذیرد.

Image result for ‫راهکارهای مناسب برای از شیر گرفتن کودک‬‎

متخصصان توصیه می‌ کنند که هر هفته یکی از وعده ‌های شیر روزانه را حذف کنید و بهتر است که ابتدا وعده‌ های بعد از غذا را حذف کنید که کودک سیر باشد. وعده‌ های قبل از خواب و شبانه آخرین وعده‌ هایی هستند که باید حذف شوند.


کودک را مجبور به غذا خوردن نکنید


اگر کودک شما از خوردن آنچه برایش تهیه کرده‌اید امتناع می ‌کند و بهانه می‌ گیرد، او را به زور مجبور به خوردن غذا و شیر گاو نکنید. حتی اگر احساس می‌ کنید گرسنه است و بد اخلاقی او به علت گرسنگی است، اجازه بدهید کمی گرسنه‌ تر بشود و خودش میل به این غذا پیدا کند. در برابر بهانه ‌ها صبور باشید و اگر او غذا را رد کرد آن را از جلویش بردارید و ساعتی بعد دوباره به او تعارف کنید. یادتان باشد اگر در وعده ‌های اصلی غذایی کودک از خوردن امتناع کرد، شکم او را با تنقلات و میان وعده پر نکنید و اجازه دهید که گرسنه شود و همان غذای اصلی را بخورد. در ضمن به کودک بالای یک ساله از غذای سفره بدهید. در ابتدا می‌ توانید غذا را با پشت قاشق له کنید و کم کم او را با خوردن غذای خانواده آشنا کنید. اگراین کار را نکنید علاوه بر کمبود بعضی از ریز مغذی ‌ها کودک ۲ ساله هنگام از شیر گرفتن دچار مشکل خواهد شد چون نمی ‌تواند غذاهای متنوع بخورد. البته بهتر است به غذای خانواده نمک کمتری بزنید تا کودک شما به غذاهای کم نمک عادت کند.


زمان بیشتری با کودک بگذرانید


شیر دادن بهترین بهانه برای گذراندن ساعاتی از روز با کودک بوده است. برای کودک همین کافی است که نخواهد این لحظات با مادر بودن را از دست بدهد. حتی شما دلتان تنگ خواهد شد برای اینکه کودکتان را مانند گذشته در آغوش بگیرید و به خود بچسبانید. بنابر این سعی کنید این لحظات سخت را با گذراندن ساعات بیشتری با کودکتان برای او و خودتان آسانتر کنید. برایش کتاب بخوانید و با او بازی کنید و به گردش و پارک بروید تا از شیر گرفتن کودک برایش چنین تصوری به وجود نیاورد که دیگر از عشق و محبت مادرانه محروم شده است.

Image result for ‫راهکارهای مناسب برای از شیر گرفتن کودک‬‎

اگر به علت بیماری، بارداری و یا مسافرت مادر، کودک به طور ناگهانی از شیر گرفته شود، اضطراب شدیدی در او ایجاد خواهد شد. در مواقعی که مادر شیرده، مجدداً باردار می ‌شود، این بارداری به معنای قطع ناگهانی شیر برای کودک اول است. در این شرایط مادر فرصتی برای مراقبت از کودک ندارد. محروم شدن از گرمای محبت مادری موجب می‌شود تا کودک با انجام فعالیتها و رفتارهایی نظیر بد اخلاقی و گریه اعتراض خود را اعلام کند که البته چنین رفتاری برای کودکی نگران طبیعی است.


صبور باشید


در هنگام از شیر گرفتن کودکتان باید برنامه ‌های ویژه‌ای تدارک ببینید زیرا بچه‌ ها معمولاً پرخاشگر و بهانه‌گیر می‌ شوند و مرتب نق می ‌زنند. آرامش خود را حفظ و سعی کنید رفتاری آگاهانه در برابر آن ‌ها داشته باشید. اگر قرار باشد با اولین گریه و فریاد دوباره به او شیر بدهید، هیچ وقت موفق نخواهید شد.


وعده ‌های قبل از خواب و نزدیک صبح را آخر از همه حذف کنید


از شیر گرفتن ناگهانی ممکن است به کودک شما آسیب برساند، بنابراین بهتر است از روش تدریجی و کم کردن وعده ‌های شیر دهی استفاده کنید تا کودک هم به این ترتیب کم‌ کم با این قضیه کنار بیاید و عادت کند. صبح‌ ها وقتی کودک از خواب بیدار شد به او شیر دهید و نوبت بعدی را تا جایی که امکان دارد به تأخیر بیندازید.بعضی متخصصان توصیه می‌ کنند که هر هفته یکی از وعده ‌های شیر روزانه را حذف کنید و بهتر است که ابتدا وعده‌ های بعد از غذا را حذف کنید که کودک سیر باشد. وعده‌ های قبل از خواب و شبانه آخرین وعده‌ هایی هستند که باید حذف شوند. بعضی از کودکان عادت دارند که با شیر خوردن به خواب می ‌روند. برای این کودکان حذف وعده قبل از خواب ممکن است به قیمت بر هم زدن خواب آنها تمام شود. بنابر این بهتر است قبل از حذف وعده قبل از خواب، روشهایی برای آرام کردن و خواباندن کودک قبل از خواب را یاد بگیرید. مثلا خواندن کتاب و بغل کردن یک عروسک نرم و خرس پشمالو یا گوش دادن به آهنگی ملایم و لالایی می ‌توانند روشهای خوبی باشند. با این حال ممکن است بعضی از کودکان با این چیزها هم به خواب نروند و لازم شود از تکانهای ملایم روی پا و گهواره برای خواباندن آنها استفاده کنید.


از همسرتان کمک بگیرید


از همسرتان بخواهید وقت بیشتری را با فرزندتان بگذراند. در دورانی که قصد دارید او را از شیر بگیرید، از پدر خانواده بخواهید به او غذا بدهد یا وقت ‌هایی که شیر می ‌خواهد، او را در آغوش بگیرد و بیرون از خانه ببرد. پدر می‌ تواند شب ‌ها فرزندتان را بخواباند و در کنار او باشد تا کودک شما طبق عادت نخواهد با مکیدن سینه مادر خود به خواب برود.

رای از شیرگیری کودک تنها تلاش مادر کافی نیست. بلکه همکاری همه اطرافیان، به ویژه پدر، در این زمینه بسیار مهم است.


به عنوان مثال: هنگامی که مادر می کوشد کودکش را از شیر خوردن منع کند و او به شدت مقاومت نشان می دهد، پدر می تواند با تشویق کودک به خوردن غذا و سرگرم کردن او به انواع بازیها، وی را از این کار منصرف کند. این مسأله به خصوص در نیمه های شب که کودک بهانه گیری و گریه بیشتری می کند، حایز اهمیت است.


اغلب پدران خود را از این مسؤولیت بر کنار می دانند و از شیر گرفتن کودک را وظیفه مادر تصور می کنند. در حالی که موفقیت هرچه سریعتر در این امر، به نفع آرامش مادر، کودک و محیط خانواده است.


نکته دیگر آن است که به کودک القا کنیم که او به اندازه کافی بزرگ و مستقل شده است، بنابراین خود می تواند مانند بزرگترها از غذای سفره استفاده کند.


خلاصه آنکه مادر قبل از اقدام به از شیرگیری، باید بیندیشد که چقدر تحمل شنیدن گریه کودک خود را دارد. اگر بچه کاملاً آشفته است و آرام نمی شود، تصور نکند که بازی را باخته است، بلکه بعد از چند ماه که فرزندش بزرگتر و مستقل تر شد دوباره در مورد از شیرگیری او اقدام کند این بار حتماً موفق می شود.


توصیه های کاربردی :

1- از شیر گرفتن کودک نارس باید دیرتر از کودک عادی و سالم انجام شود .

2- مادر باید کاملاً مطمئن باشد که مایل است کودک را از شیر بگیرد .

3- در صورت امکان برای حذف هر وعده شیر خوردن کودک ، یک هفته فاصله زمانی در نظر گرفته شود .

4- زمانی که مادر فرصت بیشتری برای بیرون بردن و سرگرم کردن فرزندش دارد ، بهترین زمان از شیرگیری کودک است ، زیرا محدودیتهای محیط بیرون ، مانعی برای شیر خوردن کودک محسوب می شود و سرگرم بودن او ، اشتیاق به شیر خوردن را کم می کند .

5- زمانی را برای قطع شیردهی انتخاب کنید که حوادث تنشزای دیگری برای کودک در شرف وقوع نباشد . برای نمونه قطع کردن شیر ، قبل از زمان بازگشت مادر به محل کار ، رفتن به مسافرت و یا همزمانی آن با آموزش کنترل ادرار نباشد .

6- بهتر است اطرافیان مادر ، در خلال دوره از شیرگیری کودک پیشرفتهای او را در این کار ، هرچند جزیی باشد ، گوشزد کنند و با این عمل ، به اعتماد به نفس مادر کمک کنند .

7- برای از شیر گرفتن به هنگام شب ، هفته ای را انتخاب کنید که دیگر افراد می توانند کودک را در تخت بخوابانند .

8- پخش کردن نوار مخصوص کودکان که آهنگ ملایم دارد ، خواندن قصه ، عروسک پشمالو و اسباب بازیهای متعدد که کودک بتواند در آغوش بگیرد یا در تخت خود قرار دهد ، از جمله روشهای آرامش بخش هستند .

9- در هنگام از شیر گرفتن کودک و تا مدتها بعد از آن ، بهتر است مادر با لباس کودک را استحمام کند تا کودک دوباره به شیر خوردن تشویق نشود .

 

منبع: دانشگاه نیوز

سس گشنیز

Image result for ‫سس گشنیز‬‎


مواد لازم :


برگ گشنیز پاک شده ۳۰ گرم ( یک و نیم پیمانه )


سیر ۲ حبه


ماست  یک پیمانه


روغن زیتون یک چهارم پیمانه


سرکه سیب  ۲ قاشق سوپخوری


آویشن و مرزه  از هرکدام نصف قاشق مربا خوری


نمک و فلفل سفید به میزان لازم


طرز تهیه :


*ابتدا گشنیز رو پاک کرده و بشویید  و اجازه بدین آبش بره.




*سپس همه مواد رو در غذاساز ریخته و به خوبی میکس کنید .


Image result for ‫سس گشنیز‬‎


*این هم سس ساده و خوشمزه گشنیز که سه سوته حاضر شد .


*این سس رو میتونید در شیشه در بسته به مدت طولانی تر هم نگه داری کنید

رژیم لاغری مخصوص گیاه خواران

Image result for ‫رژیم پروتئین برای لاغری گیاهخواران‬‎

رژیم پروتئین برای لاغری
معمولا رژیم لاغری سریع و موثری که هم سالم و بدون عوارض باشد و هم یک رژیم مناسب برای لاغری باشد کم است رژیم پروتئین برای لاغری یکی از بهترین رژیم هاست که برای جبران کمبود پروتئین در بدن باید یک جایگزین خوب پیدا کرد که می شود از گیاهان سرشار از پروتئین استفاده کرد اما تعداد زیادی هم هستند که هنوز به دنبال رژیم گیاهی برای لاغری هستند ما در این مقاله گیاهان سرشار از پروتئین را به شما معرفی می کنیم

اگر گیاهخوار هستید ودرحال رژیم پروتئین برای لاغری هستید ویا به ندرت گوشت، مرغ، تخم مرغ و یا شیر مصرف می کنید احتمال زیاد رژیم غذایی شما پروتئین کم دارد. بدون پروتئین کافی بدن شما دچار مشکلاتی در مورد ترمیم و ساختن سلول های جدید می شود. خبر خوب اینکه شما لازم نیست برای برآوردن نیاز به پروتئین بر فرآورده های گوشتی تکیه کنید. به جای آن می توانید از منابع گیاهی سرشار از پروتئین استفاده کنید.

 حد معمول مصرف پروتئین برای برقراری تندرستی و یک رژیم لاغری سریع و موثر در شرایط معمولی حدود ۰/۹۳ گرم بر حسب کیلوگرم وزن بدن است.یعنی شخصی با وزن ۵۵ کیلوگرم روزانه حدوداً به ۵۰ گرم پروتئین نیاز دارد.ورزشکاران قدرتی و استقامتی لازم است ۱۰ تا ۱۲ درصد رژیم غذایی روزانه خود را از پروتئین کامل تهیه کنند. ورزشکاران قدرتی نیز باید این مقدار را به ۱۵ تا ۲۰ درصد کل کالری رژیم غذایی خود برسانند.

با ورود بیش از حد پروتئین به بدن یک ماده آمونیای سمی به نام اوره ساخته می شود. اوره باید از بدن دفع شود و این کار توسط کلیه ها و کبد صورت می گیرد. زیاده روی در خوردن پروتئین ها باعث اثرات نامطلوبی بر کلیه ها و کبد می شود.
Image result for ‫پسته، گردو و مغز‬‎

پسته، گردو و مغز

یک رژیم مناسب برای لاغری

پسته مملو از پروتئین و چربی های اشباع نشده است و کلسترول خون را از بین می برد. یک گزینه خوب برای لاغری چون گردو هم حاوی اسید های چرب سالم است و احساس گرسنگی را تا حد زیادی از بین می برد. معمولا مغزها منابع مغذی خوبی برای پروتئین هستند. این منابع مفید علاوه بر تأمین پروتئین بسیاری از ویتامین ها و مواد مورد نیاز را به بدن می رساند.

Image result for ‫جلبک اسپیرولینا‬‎

جلبک اسپیرولینا

رژیم پروتئین

نوعی جلبک سبز-آبی که طبیعی در منابع آب شور رشد می کند اسپیرولینا دارای سابقه ای طولانی دارد که قدمت آن به دوران آزتک ها در مکزیک برمی گردد. ادعا می شود این جلبک مفید آهن و ویتامین B فراوانی دارد و در هر ۲ قاشق غذاخوری مقدار زیادی پروتئین وجود دارد. در مقایسه با گوشت گاو که ۲۲ درصد آن پروتئین است، اسپیرولینا ۷۵-۶۵ درصد پروتئین دارد.
Image result for ‫لپه‬‎

لپه

رژیم پروتئین برای لاغری

لپه چربی کمی دارد و سرشار از فیبر است، خواص لپه بیشتر با عدس اشتباه گرفته می شود ولی قهرمان پروتئین لپه است. کارشناسان تغذیه معتقدند ۱۶ گرم لپه آب پز میزان زیادی از پروتئین، کلسیم و فولات را در خود دارد.بخاطر همین موارد میشه از اون برای رژیم لاغری استفاده کرد.
Image result for ‫بادام‬‎

بادام

رژیم

بادام سرشار از فیبر، منیزیوم، مس، مواد مغذی گیاهی و چربی اشباع شده است و همچنین منبع کاملی از پروتئین است. مصرف ۲۳ بادام به اندازه ۶ گرم پروتئین دارد و مدت زمان طولانی ما را سیر نگه می دارد. مطالعاتی که دانشگاه جنوب استرالیا در سال ۲۰۱۲ انجام داد مشخص شد بادام افزایش وزن را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد. آیا به دلیل قانع کننده تری نیاز دارید؟ در مطالعات دیگری که قبل تر در اسپانیا انجام شده بود متوجه شدند آنان که آجیل می خورند کمتر دچار بیماری های عروقی قلب می شوند، کلسترول خون را کنترل می کند و خطر فشار خون را از بین می برد.
Image result for ‫کوینولا‬‎

کوینولا

ک رژیم مناسب برای لاغری

کوینولا که نام دیگرش بذر گنه گنه است یک دانه کوچک لوبیا شکل است که عطری ملایم و طعمی شیرین دارد. کوینولا باعث ایجاد احساس سیری در فرد می‌شوند و برخلاف سایر غلات، موجب پایین آوردن قند خون می‌شود و میل انسان به مصرف قند و کربوهیدارت را کم می کند. این دانه بدون گلوتن یک منبع پروتئین محسوب می شود. یک فنجان پخته شده کوینولا به اندازه ۸ گرم پروتئین دارد و غنی از کلسیم، فسفر و پتاسیم است که یک گزینه خوب برای لاغری است.
Image result for ‫آرد نخودچی‬‎

آرد نخودچی

رژیم غذایی

این ماده غذایی معمولا در غذاهای هندی و پاکستانی یافت می شود که راه خود را به غذاهای آمریکای شمالی هم باز کرده است.  در هر فنجان آرد نخودچی ۲۰ گرم پروتئین وجود دارد. آرد نخودچی به دلیل این که عمل فرآیند تصفیه روی آن صورت نمی‌گیرد، میزان فیبر که نوعی فیبر محلول در آب و برای حفظ سلامت مفید است، تغییر نمی‌کند، از این رو، پروتئین و مواد مغذی موجود در آن حفظ می‌شود.
Image result for ‫تخمه کدو‬‎

تخمه کدو

رژیم گیاهی برای لاغری

از نظر کارشناسان تغذیه، یک فنجان کامل تخم کدو (بدون نمک) تقریبا ۱۲ گرم پروتئین دارد که برای لاغری مناسب است. برای اینکه سریع تر به پروتئین تخمه کدو دست یابید می توانید از بسته هایی که تخمه پوست کنده را عرضه می کنند استفاده کنید. علاوه بر پروتئین میزان بالایی از ویتامین A، پتاسیم، روی، منیزیم در این ماده غذایی بی نظیر پیدا می شود.

ایده های غذایی: تخمه کدو را می توانید روی سالاد بریزید، به غذاهای پخته اضافه کنید، در شیرینی پزی استفاده کنید و یا آن را به صورت خام یا بوداده مصرف کنید.

کمبود انرژی, خستگی زودرس


Image result for ‫کمبود انرژی, خستگی زودرس‬‎


خستگی انرژی کم

در دنیای زندگی می کنیم که بسیاری با مشکل خستگی و کمبود انرژی روبرو می باشند و به درستی درک صحیحی از علل ایجاد آن ندارند. نکته تاسف بار این است که اگر از کمبود انرژی و خستگیتان با دیگران سخن بگویید آن ها شما را فردی تنبل خطاب می کنند و برای آن ها وضعیت جسمی شما قابل درک نیست.



متاسفانه کمبود انرژی در لیست بیماری های پزشکی قرار ندارد و اگر شما به پزشکی مراجعه و درباره خستگی خود با او مشورت و از او کمک بخواهید، احتمالا به شما خواهد گفت همه ما خسته هستیم و شاید از خودتان بیش از حد انتظار دارید!!



اما در واقع کمبود انرژی خطر جدی است و تاثیر مستقیم بر جسم، روان، زندگی فردی و اجتماعی ما می گذارد. اگر ضعف و کمبود انرژی بدون درمان ادامه یابد بدن توان کافی برای بازسازی اندام های خود را نخواهد داشت و این مسئله سبب پیری زودرس و بروز انواع بیماری ها می گردد. از طرفی شما باید انرژی کافی داشته تا در روابط اجتماعی و حتی عاشقانه موفق باشید، با دیگران معاشرت کنید، بخندید و دیگران را بخندانید.

Image result for ‫کمبود انرژی, خستگی زودرس‬‎


بسیاری از جنبه های شخصیتی، رفتاری و حتی تفکرات ما ارتباط مستقیم با میزان انرژیمان دارد. تصویر زندگی در دید افراد کم انرژی شکلی اشتباه دارد. بعضی از این افراد از آنجا که علاقه و تمایل خود را به انجام فعالیت های اجتماعی از دست می دهند بر این باورند که چرا دیگران وقت و انرژی خود را صرف امور بیهوده می کنند و حتی خود را معنوی می پندارند، اما در واقع این معنویت نیست و از وضعیت خود اطلاعی ندارند که چقدر بی انرژی و افسرده می باشند.



افراد کم انرژی معمولا بی حوصله و حساسند و از آنجا که انرژی کافی برای حل و بررسی مشکلات را ندارند زود عصبی می شوند و همیشه دیگران را برای مشکلات خود مقصر می دانند. کمبود انرژی می تواند تمام بخش های بدن از سیستم اعصاب مرکزی گرفته تا تمایلات جنسی را تحت تاثیر قرار دهد به عبارتی وقتی انرژی کافی وجود ندارد ممکن است هر یک بخش های بدن فعالیت خود را بدرستی انجام ندهند.


 



انرژی در بدن چگونه تولید می شود؟

وظیفه تولید انرژی در بدن بر عهده غدد تیروئید و فوق کلیوی می باشد، بیش از 98% درصد انرژی بدن توسط این غدد تولید می شود. غده تیروئید در گردن و به اندازه یک آلو و غدد فوق کلیوی(آدرنال) بروی هر یک از کلیه ها قرار گرفته اند. هر انسان دارای یک غده تیروئید و 2 غدد آدرنال(فوق کلیوی) می باشد.

Image result for ‫کمبود انرژی, خستگی زودرس‬‎



غدد فوق کلیوی باعث آزاد شدن قند در خون می شوند وسپس غده تیروئید این قند را به انرژی و ATP تبدیل می کند و آنرا در اختیار تمام ارگان های بدن قرار می دهد تا فعالیت خود را انجام دهند. غده تیروئید مانند شمع در موتور ماشین عمل می کند و باعث مشتعل شدن سوخت و تبدیل آن به انرژی می شود.



همچنین فعالیت غدد تیروئید و آدرنال(فوق کلیوی) تعیین کننده سرعت متابولیزم بدن می باشند اگر پرکار باشند سرعت متابولیزم بدن سریع و اگر به اندازه فعالیت کنند سرعت متابولیزم بدن نرمال و اگر کم کار باشند سرعت متابولیزم بدن کند می شود.



در حقیقت افرادی که با خستگی و کمبود انرژی روبر می باشند بدنشان دارای سرعت متابولیزم کند و به عبارت دیگر غدد فوق کلیوی و یا تیروئید آن ها کم کار می باشند، البته در بیشتر موارد مشکل از کم کاری غدد فوق کلیوی است.



غدد فوق کلیوی:

همان طور گفته شد غدد آدرنال(فوق کلیوی) 2 غده گرد به اندازه 3 الی 4 اینچ که هر کدام بالای هر کلیه قرار گرفته اند. این غدد هورمون های مختلفی از جمله آدرنالین، کورتیزون، آلدوسترون، استروژن، تستسترون، پروژسترون ،DHEA و.... تولید کرده که نقش های مختلفی در بدن ایفا می کنند. بعضی از وظایف هورمون های تولید شونده توسط این غدد عبارتند از: فعال کردن سیستم فرار و گریز(سیستم مقابله با استرس)، تولید انرژی، افزایش قند خون، تنظیم قوای جنسی، تنظیم سوخت و ساز بدن و چندین نقش مهم و حیاتی دیگر. هر گاه شما تحت استرس قرار می گیرید غدد آدرنال با تولید هورمون های مختلف به بدنتان کمک می کند تا از حالت فشار و استرس رهایی یابید به همین دلیل ممکن است بارها هنگام فشار های روحی و استرس دردی در بالای کلیه ها احساس کرده باشید.



علائم معمول ضعف غدد آدرنال شامل ضعف بدنی، خستگی و معمولاً همراه با افسردگی، تمایل بیش از حد به خوردن مواد قندی و شیرینی جات(به دلیل اینکه هورمون های مولد انرژی در بدن به اندازه کافی تولید نمی شوند و فرد برای کسب انرژی تمایل به خوردن مواد قندی خواهد داشت)، کاهش فشار خون، قند خون و دمای بدن به خاطر کمبود هورمون کورتیزول و علامت های ثانویه ضعف غدد آدرنال شامل: اختلال در هضم غذا، عدم توانایی در کنترل استرس، تحریک پذیری، آلرژی به خوردن برخی از غذاها، درد و ضعف عضلات، ابتلای مکرر به انواع عفونت ها، ریزش مو، تغییر در رنگ پوست ،ضعف و ناتوانی جنسی می باشند.



اگر شما جزء کسانی هستید که صبح هنگام بیدارشدن از خواب به جای احساس تازگی و سرحالی، حس بی حالی، کرختی و افسردگی دارید و با گذشت روز این حالت بر طرف می شود، احتمالا به ضعف غدد آدرنال مبتلا هستید. در افرادی که دچار ضعف غدد آدرنال می باشند هنگام صبح این غدد به درستی فعالیت نمی کنند و با گذشت روز و یا استفاده از محرک ها مانند قهوه و چای فعالیت این غدد بیشتر شده و حس خستگی و کرختی از بین می رود.



علائم روانی مرتبط با ضعف غدد فوق کلیوی:

کورتیزول یکی از هورمون هایی است که توسط این غدد ترشح می شود، یک نشاط آور طبیعیست، وقتی غدد آدرنال کم کار شوند این هورمون نیز کمتر ترشح شده و به جای حس نشاط، خستگی، بی حوصلگی و افسردگی جایگزین می شود. به عنوان مثال کسانی که برای درد از مشتقات این هورمون مانند داروی کورتیزون استفاده می کنند معمولاً بعد از تزریق آمپول حس نشاط به آن ها دست می دهد و یا ورزش کردن سبب ترشح بیشتر این هورمون می شود به همین دلیل است که معمولا افراد ورزشکار با نشاط تر از سایرین هستند.



افسردگی، بی تفاوتی، ناامیدی، حس پوچی، آدم های مودی(یک روز با انرژی هستند و روز یا ساعتی دیگر عصبی و بی حوصله)، بی قراری، بی خوابی، اضطراب و تحریک پذیری از علائم روانی ضعف غدد آدرنال می باشند.



در زندگی زناشویی افرادی که دچار ضعف غدد آدرنال هستند، شریک زندگی آن ها به اشتباه تصور می کند که علاقه و جذابیت خود را برای طرف مقابل از دست داده است، در واقع ضعف غدد آدرنال در تولید هورمون های مولد انرژی و تحریک پذیری جنسی است که موجب می گردد فرد گرایش خود به ارتباط را از دست بدهد، کم انرژی، کم حرف شود و دائماً به فکر فرو رود، شخص ممکن است تمایل به برقراری ارتباط با دوستان و خانواده خود را نیز از دست دهد، معمولاً این افراد کارهای نیمه وقت انتخاب می کنند، ناتوانی جنسی نیز از علائم شایع نارسایی غدد آدرنال می باشد چون بخشی از هورمون های جنسی توسط این غدد ترشح می شوند.



عواملی که سبب تضعیف غدد فوق کلیوی می شوند:

استرس فاکتور بسیار مهمی در تضعیف غدد فوق کلیوی می باشد. استرس به هر شکل از مشکلات عاطفی، اقتصادی، کارهای سنگین گرفته تا زندگی در شهرهای شلوغ و پر سر و صدا، همه می توانند موجب تهی شدن غدد آدرنال شوند، هر گاه شخصی تحت استرس قرار می گیرد غدد آدرنال(فوق کلیوی) به کمک بدن شتافته و با تولید هورمون های مختلف به بدن کمک می کند تا از حالت فشار و استرس خارج شود، این امر موجب مصرف مقدار زیادی عنصر روی و منیزیم توسط بدن می گردد، استمرار استرس موجب تهی شدن غدد آدرنال و مصرف بیشتر و در نهایت تخلیه ذخایر روی، منیزیم و برخی دیگر از ویتامین ها و مواد معدنی در بدن می گردد.



کم خوابی و بی خوابی: بازیافت انرژی و بازسازی غدد آدرنال در هنگام خواب صورت می گیرد، فرد طی روز از سیستم اعصاب سمپاتیک خود استفاده می کند که باعث مصرف انرژی و خستگی بدن شده این سیستم با سیستم اعصاب پاراسمپاتیک تنظیم و متعادل می شود، که وظیفه آن بازسازی بدن و باز یافت انرژی است، سیستم اعصاب پاراسمپانیک در هنگام خواب و استراحت عمل می کند به همین دلیل خواب را زمان تعمیر و نگهداری بدن می نامند، چنانچه خواب کافی نداشته باشید بازسازی و فعالیت غدد آدرنال دچار مشکل می شود.

Image result for ‫کمبود انرژی, خستگی زودرس غدد فوق کلیوی‬‎


ازدیاد مس در بدن: وقتی غدد آدرنال ضعیف شوند مس در بدن تجمع می یابد، با افزایش میزان مس در بدن مشکلات جسمانی و روانی مرتبط با ازدیاد مس در فرد دیده خواهند شد و برعکس ازدیاد مس در بدن رابطه مستقیم با تضعیف غدد آدرنال دارد و یکی از عوامل اصلی در ایجاد آن می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله ازدیاد مس را مطالعه نمایید.



تغذیه نامناسب: اکثر برنامه های غذایی فاقد مواد معدنی و ویتامین هایی است که غدد آدرنال برای فعالیت خود به آن ها احتیاج دارند، این مواد شامل ویتامین های گروه A ,B ,C ,E و مواد معدنی مانند منگنز، روی، کروم و سلنیوم می باشد.



مردم به علت مشغله و نوع زندگی تمایل بیشتری به خوردن غذاهای فست فود و آماده دارند. معمولاً این غذاها دارای کالری زیاد و فاقد مواد مغذی به اندازه کافی می باشند، همچنین کاهش کیفیت مواد غذایی به دلایلی از قبیل: استفاده از هورمون ها برای پروار کردن دام ها، طیور و پرورش میوه ها و غیره، سبب کاهش مواد معدنی و ویتامین ها در محصولات غذایی شده است.



هرگاه شخصی تحت استرس قرار می گیرد نیاز بیشتری به مواد مغذی ذکر شده خواهد داشت و متأسفانه امروزه نسبت به گذشته هم زندگی پر استرس تر  و هم مواد غذایی بی کیفیت و بی ارزشتر شده اند.



فلزات سمی و مواد شیمیایی: بدن هر فرد در معرض هزاران ماده شیمیایی و سمیست که در هوا، آب و غذاها می باشند و نقش مهمی در تضعیف غدد آدرنال ایفا می کنند، اکثر افراد آگاه نیستند که مصرف خیلی از داروها مانند انواع آنتی بیوتیک ها، مسکن ها و برخی داروهای دیگر چه تأثیر مخرب و جبران ناپذیری بروی کبد و غدد آدرنال می گذارند. به همین دلیل بنده همواره دیگران را به استفاده از سونای خشک جهت کمک به دفع مواد زائد از بدن تشویق می کنم.



انواع عفونت های مزمن: عفونت های مزمن نیز باعث تضعیف این غدد می شوند به عنوان مثال علت اینکه شما در حین ابتلا به سرما خوردگی احساس بی حالی و کمبود انرژی می کنید همین امر است، این غدد با تولید انرژی بیشتر به بدن کمک می نماید تا با عفونت و ویروس ها مقابله کند که موجب تضعیف این غدد شده و شما احساس کمبود انرژی می کنید. همچنین بیماری هایی مانند ایدز، هپاتیت و حتی عفونت های مزمن سینوس  ها می توانند سبب تضعیف غذد فوق کلیوی شوند.


انجام فعالیت های ورزشی و بدنی سنگین و یا روابط جنسی بیش از حد: البته ورزش کردن و داشتن روابط جنسی متعادل موجب تقویت موقت غدد فوق کلیوی و ترشح بیشتر بعضی از هورمون ها مانند تستسترون، کورتیزول و افزایش شادی و قدرت بدنی می شوند، اما باید توجه داشت ورزش کردن و روابط جنسی نیاز بدن به برخی از مواد مغذی مانند پروتئین، ویتامین های ب، ث، ای و مواد معدنی مانند روی را افزایش می دهد و چنانچه شخص تغذیه درست و استراحت کافی نداشته باشد به مرور زمان موجب تضعیف غدد فوق کلیوی خود می شود.



نوشیدنی های محرک: محرک ها مانند چای، قهوه و سایر مواد حاوی کافئین، شکر، الکل و غیره باعث تخریب غدد آدرنال می شوند، مصرف این محرک ها انرژی موقت به فرد می دهند اما در نهایت موجب تضعیف غدد آدرنال شده و فرد برای کسب انرژی به مصرف بیشتر قهوه، الکل و.... روی می آورد. این یک نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود بویژه برای کسانی که به مواد محرک قویتر مانند کوکائین و غیره اعتیاد دارند و یکی از علل همیشگی در عدم توانایی فرد برای ترک اعتیاد ضعف غدد آدرنال می باشد که متاسفانه بسیاری از پزشکان از آن اطلاعی ندارند و صرفا تصور می کنند که بعد از آنکه اثرات ماده محرک یا مخدر از بدن فرد معتاد خارج شود، وی درمان شده است!



ضعف مادرزادی و ارثی: خیلی از کودکان با غدد آدرنال ضعیف به دنیا می آیند. این یک مشکل ژنتیکی نمی باشد بلکه به خاطر کمبود یا ازدیاد برخی مواد معدنی در بدن مادران می باشد و این کودکان با سطح مواد معدنی کم و یا ناهماهنگ به دنیا می آیند، به عنوان مثال: اگر مادری دچار کمبود عنصر روی و ازدیاد عنصر مس باشد فرزند به دنیا آمده نیز با همین عدم توازن روبروست. این کودکان وقتی به سن 5 تا 7 سالگی می رسند ضعف غدد آدرنال بیشتر به چشم می خورد آن ها اکثراً مریض، کمی افسرده و اختلال در یادگیری دارند. بعضی از کودکان نیز علائمی از قبیل فعالیت بیش از حد، بی قراری و سایر مشکلات رفتاری از خود بروز می دهند.



چگونگی تشخیص ضعف غدد فوق کلیوی:

متأسفانه وقتی افراد از خستگی و افسردگی و سایر علائم که معمولاً به خاطر ضعف غدد آدرنال است شکایت دارند اکثر پزشکان سوالات درستی از مریض و یا آزمایشات مربوط به غدد آدرنال را انجام نمی دهند، پاسخ ها معمولاً: به یک مسافرت برو یا تجویز قرص های ضد افسردگی است یا به مریض گفته می شود باید پیش مشاور بروی و دیدگاهت را عوض کنی! در مواردی هم که فرد دچار ضعف جنسی می شود با تجویز هورمون ها وضعیت را در نهایت بدتر از آنچه که هست می کنند و یا درمان هایی کاملا اشتباه تجویز می شود.

Image result for ‫کمبود انرژی, خستگی زودرس غدد فوق کلیوی‬‎


علائمی مانند خستگی و فشار خون پایین، تمایل به استفاده از محرک ها مانند قهوه، چایی برای شادابی بیشتر، افسردگی، درد مفاصل، تمایل به خوردن شیرینی جات و یا مواد شور، درد در قسمت پشت می تواند علائم بارزی از ضعف غدد آدرنال باشند.



یک آزمایش خیلی ساده جهت تشخیص ضعف غدد آدرنال: پزشک فشار خون فرد را وقتی آرام دراز کشیده اندازه گیری می کند، سپس مریض بلافاصله و ناگهان بلند می شود و دکتر بار دیگر فشار خون او را اندازه گیری می کند. فشار خون باید بالا رود اما در افرادی که دچار ضعف غدد آدرنال هستند فشار معمولاً پایین می آید و فرد احساس ضعف و کمی سرگیجه می کند، این یک آزمایش ابتدایی و ساده جهت تشخیص ضعف غدد آدرنال است و البته لزوما برای همه افراد صادق نمی باشد.



آزمایش های خونی که می توانند کمک به تشخیص کم کاری این غدد نمایند عبارتند از: Salvia, DHEAs, Testosterone, Cortisol, Na, K، همچنین انجام آنالیز مو در برخی موارد کمک به تشخیص این مشکل و علل ایجاد آن می کند، قابل ذکر است در مراحل اولیه که فرد دچار ضعف غدد فوق کلیوی است آزمایشات خون به درستی این مشکل را نشان نمی دهند.



ضعف غدد فوق کلیوی درجات مختلفی دارد و عبارتند از:

1) پر کاری موقت: در برخی موارد ابتدا فرد دچار پرکاری این غدد می شود این روال ممکن است ماه ها و  یا حتی سال ها ادامه یابد و بعد از آنکه بدن از مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز غدد فوق کلیوی تخلیه گردید ورق بر می گردد و فرد به کم کاری این غدد دچار می شود و بیشتر در برخی وزرشکاران و یا افرادی که روابط جنسی فراوانی دارند اما استراحت و تغذیه مناسبی برای جبران نیازهای بدن و بازسازی این غدد ندارند شایع است. این افراد ماه ها و یا سال ها ورزش می کنند و یا فعالیت جنسی زیادی را تجربه می کنند اما ناگهان طی مدت کوتاهی کاملا وضعیت بدن آن ها تغییر می کند و دچار سردی جنسی و یا کمبود انرژی می شوند که در این مرحله می گوییم !They are burn out



2) مرحله ابتدایی: زمان و حالتی است که فرد دچار کم کاری خفیف غدد فوق کلیوی می باشد اما علائم خاصی را تجربه نمی کند و فقط در زمان های که دچار کم خوابی و یا استرس می شود مشکلات و علائم مربوطه را تجربه می کند.



3) نیمه پیشرفته: این مرحله ماه ها و یا سال ها بعد از مرحله ابتدایی به وجود می آید در این حالت فرد نیاز به خواب و استراحت بیشتری دارد تا بتواند امور روزانه خود را انجام دهد، گاهی افسردگی را تجربه می کند و از نظر میزان انرژی بعضی از روزها معمولی و در روزهای دیگر کم انرژی و بی حوصله است و ممکن است برای کسب انرژی تمایل به مصرف بیشتر  نوشیدنی های محرک مانند، الکل، چای و قهوه داشته باشد.



4) مرحله پیشرفته: در این مرحله میزان انرژی بدن بسیار کاهش یافته، فرد افسرده، بی انگیزه، بی حوصله و منزوی می شود و اکثر علایمی که در این مقاله توضیح داده ام را تجربه می کند.



5) بیماری آدیسون ADDISON’S DISEASE: در این بیماری میزان ترشح هورمون های کورتیزول و آلدوسترون به پایین ترین سطح می رسند و شخص علائمی جدی و شدیدی از جمله خستگی مفرط، افت شدید فشار خون، سرگیجه، درد عضلات، تغییر در رنگ پوست و غیره را تجربه می کند، بعضی از افراد حتی قدرت راه رفتن برای مدت بیش از چند دقیقه را نخواهند داشت و اگر درمان صحیحی انجام نشود این بیماری می تواند سبب مرگ فرد شود.

Image result for ‫5) بیماری آدیسون ADDISON’S DISEASE:‬‎


بیماری آدیسون در بعضی از افراد به مرور زمان و با تضعیف بیشتر غدد فوق کلیوی به وجود می آید اما در برخی دیگر ممکن است بطور ناگهانی ایجاد شود و از علل آن می توان به وارد شدن شک فیزیکی و یا روانی به فرد و یا وارد شدن بیش از حد سموم و فلزات سمی به بدن اشاره نمود.


ضعف غدد فوق کلیوی می تواند یکی از عوامل مهم در ایجاد بسیاری از بیماری ها از جمله ام اس و برخی از مشکلات مرتبط با سیستم اعصاب مرکزی، مشکلات قلبی و بسیاری از ناهنجاری های رفتاری در تمام سنین باشد.



درمان:

برای درمان ابتدا باید آزمایش های خون مربوطه جهت اندازه گیری هورمون ها، الکترولیت ها، مواد معدنی و ویتامین ها انجام شود و بر اساس نتیجه آزمایشات برنامه درمانی تنظیم گردد. معمولا درمان کامل این ناراحتی با توجه به میزان ضعف غدد فوق کلیوی بین 6 ماه تا 1 سال بطول می انجامد.


خواندن این مقاله می تواند آغازی برای تغییر در کیفیت زندگی شما و درک بیشتر از ارتباط بین جسم و روانتان باشد، اکثر افراد آگاه نیستند که نوع زندگی اعم از تغذیه، روابط اجتماعی و غیره چه تاثیری بر سلامت جسم و روان آن ها می گذارد. من نیز سال ها پیش به ضعف غدد فوق کلیوی مبتلا بودم و متاسفانه هیچ پزشک و حتی خودم  نیز درک صحیحی از علل افسردگی، خستگی و سایر مشکلاتم نداشتم که این امر موجب تحقیق و شناخت بیشتر بیوشیمی بدن و بررسی ارتباط بین جسم و روان و درمان خود و هزار بیمار دیگر  تا به امروز گردید.


درمان کم کاری غدد آدرنال و حتی سایر بیماری ها علاوه بر تجویز دارو و یا مکمل های غذایی، نیازمند تغییرات مهم در نوع زندگی اعم از تغذیه، میزان استراحت، انجام سونا درمانی برای دفع سموم و فلزات سمی که امروزه بدن همه ما به دلیل آلودگی محیط زیست با آن ها مواجه است، تغییر در روابط اجتماعی و حتی قطع ارتباط با افرادی که سبب تخریب روانتان می گردند و سایر موارد می باشد، به یاد داشته باشید آنچه سبب تضعیف غدد آدرنال گردیده عوامل ذکر شده است و درمان نیز با اصلاح آن ها و البته تجویز دارو و یا مکمل های غذایی مناسب صورت می گیرد.


نویسنده دکتر دانیال نصیرزاده.


پرخاشگری کودک 2 ساله


Image result for ‫پرخاشگری کودک 2 ساله‬‎




صحنه زیر را تصور کنید :

فرزندتان از شما خواسته ای دارد (مثلاً اسباب بازی می خواهد)، اما شما به دلائلی از برآورده کردن خواسته او امتناع می کنید. او بیشتر پافشاری می کند، اما شما هنوز مقاومت می کنید. او شروع به گریه کردن و جیغ زدن می کند، اما شما به خواسته او بی توجه هستید تا اینکه او به شدت رفتار خود می‌افزاید، با این کار شما یک دفعه از موضع خود عقب نشینی می کنید. شما مجبور می شوید کاری را بکنید که به آن راضی نیستید. به نظر شما با این رفتارتان چه چیزی به کودک خود یاد می دهید؟ کودک شما از رفتارتان یاد می گیرد که هر چیزی را می تواند با پافشاری، گریه و جیغ زدن بدست آورد و حال آنکه چنانچه در همان اولین درخواست کودک بدون هیچ مقاومتی برای او اسباب بازی می خریدید، چنین عادتی در کودک شما شکل نمی گرفت. تکرار این زنجیره رفتاری باعث می شود تا کودک شما عادت کند که هر چیزی را با این روش غلط بدست آورد. آری چنانچه شما در همان مرحله اول خواسته او را بر طرف می کردید، به مراتب آسیب آن کمتر از این بود که بعد از چندین مرتبه اصرار فرزندتان خواسته او را بر آورده کنید. از شما می خواهم اولین باری را که او شروع به جیغ زدن کرد به یاد آورید. اگر آن خاطره در ذهن شما نیست بنده حدس می‌زنم چه اتفاقی افتاده است. زمانی که کودک شما برای اولین بار اقدام به جیغ زدن کرد، شما در با حساسیت نسبت به رفتار او عکس العمل نشان دادید و همین موضوع موجب نهادینه شدن این رفتار در او شده است. اگر برای چند بار این رفتار را نادیده می‌گرفتید و با رفتار و توجه خود رفتار او را تقویت نمی‌کردید، خود به خود رفتار او به سمت خاموشی سوق پیدا می‌کرد. فراموش نکنید کودکان علیرغم کوچک بودن روان شناسان ماهری هستند و تمام رفتارهای ما را رصد می کنند. در سوال خود مطرح کرده اید من و شوهرم انسان های آرامی هستیم؛ این آرامش برای تربیت کودک به شما کمک می کند، اما باید مراقب باشید که هر چه سن کودک شما افزایش پیدا می کند نیاز به اقتدار و جدیت بیشتری احساس می شود و باید با جدیت با کودک خود رفتار کنید. باید او بداند شما در برابر رفتارهای نادرست او واکنش مناسب نشان می دهید و او نمی تواند با رفتارهای خود به شما جهت دهد.

Image result for ‫پرخاشگری کودک 2 ساله‬‎


به نظر شما بهترین راه حل برای حل این مشکل چیست؟ راه های پیشنهادی خود را در این باره بر روی کاغذی بنویسید و با راهکارهای زیر مقایسه کنید :

1. مهم ترین کار در بر طرف کردن مشکلات رفتاری کودکان، بر قرار کردن ارتباط عاطفی با کودک می باشد. ممکن است بگوئید هر مادری فرزند خود را دوست دارد و به او عشق می ورزد، بله این مطلب درست است اما منظور من رعایت کردن نکات ریزی است که ممکن است از دید شما مخفی بماند. برای اینکه بهتر به اهمیت این ارتباط پی ببرید، مثالی برای شما ذکر می کنم، تصور کنید نخی را به یک ماشین اسباب بازی بسته اید و با این نخ قصد دارید این ماشین را جا به جا کنید؛ تا زمانی که اتصال نخ به ماشین بر قرار است، شما به راحتی ماشین را جا به جا می کنید، ناگهان نخ پاره می شود؛ هر چه انرژی وارد می کنید فایده ای ندارد، چرا که اتصال شما با ماشین قطع شده است. دقیقاً ایجاد ارتباط عاطفی با کودک، نقش این نخ را بازی می کند، نقش پلی بین شما و کودکتان را دارد. تا زمانی این پل بین شما و کودک ایجاد نشده است، تلاش های تربیتی شما فایده ای ندارد و به هیچ نتیجه ای نمی رسد. پس در اولین گام باید تلاش کنید که این پل بین شما و کودکتان بر قرار شود. با روش های زیر :

- با کیفیت ترین زمانی را که در آن حوصله ارتباط و بازی با کودک خود را دارید انتخاب کنید.

- با کودک خود گفتگو کنید و همراه او بازی مورد علاقه اش را انتخاب کنید.

- در طول روز در طول زمانی که در بند یک انتخاب کرده اید با کودک خود حداقل یک ساعت بازی کنید (شاید این مطالب به نظر شما ساده بیاید اما در حل مشکلات کودکان این تکنیک کارایی زیادی دارد)

2. زمانی که کودکتان شروع به جیغ زدن می کند، صبور بوده و زود از کوره در نروید. از چنین فرصت هایی برای آموزش کودک خود بهره گیرید. با آرامش با او صحبت کنید و به او بگوئید چگونه برای به دست آوردن خواسته های خود باید عمل کند.

3. کودکان از نوع برخورد اطرافیان، واکنش بعدی را انجام می دهند؛ بنابراین شایسته است گاه در مقابل برخی از رفتارها و واکنش های او بی تفاوت باشید تا آن رفتار در وی خاموش گردد؛ زیرا چه بسا توجّه شما خود به خود باعث تقویت رفتار در کودک گردد؛ به عنوان مثال وقتی کودک می بیند شما در برابر جیغ زدن او برآشفته شدید تازه یاد می گیرد که برای آشفته شدن شما باید چه کند.

4. زمینه بروز این گونه رفتارها را در فرزند خود کاهش دهید. به عنوان مثال اگر تجربه نشان داده زمانی که با تندی با او برخورد می شود او شروعبه جیغ زدن می کند، سعی کنید خود و دیگران چنین رفتاری با او نداشته باشید.

5. با توجّه به موقعیّتی که او اقدام به جیغ زدن می کند، سعی نمایید در برخی از مواقع از روش محروم سازی به جای تنبیه کلامی و رفتاری برای کاهش رفتار نادرست فرزند خود بهره گیرید. به این صورت که پس از اقدام وی به جیغ زدن، به او اجازه ندهید با اسباب بازی، بازی نماید. به او توضیح دهید که چرا او را از اسباب بازی هایش محروم کردید. او را از اسباب بازی هایش دور کنید تا مهلت یابد که دریابد چرا او را از اسباب بازی هایش، دور نموده اید ( برای مدت زیاد او را از اسباب بازی ها دور نکنید؛ زیرا در این صورت فراموش می کند که چرا چنین رفتاری با او داشته اید). به وی بگویید که اگر به شما قول دهد که دیگر این کار را تکرار نکند او را به محل بازی باز می گردانید.

Image result for ‫پرخاشگری کودک 2 ساله‬‎


6. در انتخاب‌ فیلم و کارتون نیز دقت‌ نموده و شرایطی‌ فراهم‌ آورید فیلم و کارتونی که مناسب‌ سن‌ وی‌ نیست را نبیند.

7. یکی از دلایل تکرار رفتار پرخاشگرانه این است که کودک به این نتیجه می‌رسد که نه ‌تنها رفتار پرخاشگرانه‌اش منجر به پیامد بدی نمی‌شود، بلکه تقویت هم می‌شود. مثلاً والدین گاهی چون حوصله سر و صدا و داد و فریادهای کودک خود را ندارند یا از رفتارهای پرخاشگرانه او می‌ترسند، هنگام بروز رفتار پرخاشگرانه از سوی کودک سریع او را به خواسته‌اش می‌رسانند تا او را آرام کنند، در نتیجه کودک یاد می‌گیرد برای رسیدن به خواسته‌اش پرخاشگری کند. گاهی هم کودک تنها برای جلب توجه والدین به خود و قراردادن خود در کانون توجه خانواده، پرخاشگری می‌کند و والدین نیز بدون آنکه متوجه باشند با توجه به او (توجه مثبت مثل دلسوزی کردن) او را به خواسته‌اش می‌رسانند و به این ترتیب احتمال اینکه در دفعات بعد برای جلب توجه والدین، پرخاشگری کند را افزایش می‌دهند. پس باید مراقب باشید که با رفتار خود موجب تقویت رفتار منفی در او نشوید.

8. اگر بد رفتاری‌ کودک نشانه اعتراض وی است؛ به او و اعتراضش گوش دهید؛ زیرا گاه بد رفتاری‌ در بچه ها نشانه اعتراض آنهاست. این نوعی رفتار تلافی جویانه است که برخی از کودکان در پیش می گیرند؛ زیرا احساس می کنند فقط با اینگونه رفتارها است که می توانند نارضایتی خود را نشان دهند.

9. در موارد عدم جیغ زدن ، رفتارهای مثبت کودک مورد تشویق و توجه قرار گیرد. جهت تقویت رفتارهای مثبت می توان از جدول رفتاری و امتیاز دادن بهره برد. البته با توجه به سن او باید بیشتر بصورت دیداری باشد تا بتواند بفهمد. یعنی قرار گرفتن و بالا رفتن امتیازات را ببیند.

10. در مخالفت های خود با کودک ، دقت داشته باشید که پای « نه گفتن » خود بایستید تا کودک تصمیمات را جدی بگیرد. جدیت شما ، آرامش و امنیت را برای کودک به ارمغان می آورد. البته منظور ما از قاطعیت به موقع ، خشونت و دیکتاتوری در برابر فرزند نیست (در تربیت او کم نه بگوئید اما محکم).

11. آنچه می گویید واقعی و درست باشد؛ مثلاْ اگر بچه کار خوبی انجام داد و به او قول هدیه دادید ، باید سر موقع هدیه اش را به او تحویل دهید. این کار باعث می شود که فرزند روی حرف والدینش حساب باز کند و برای تقویت رفتارهای خود و جلب رضایت پدر و مادرش ، تمام تلاش خود را به کار گیرد. اما اگر به او قول دهید و در عمل به قولتان ، سستی به خرج دهید ، کودک به حرفتان اعتماد نمی کند و کم کم نسبت به انجام کارهای مفید و خوب بی رغبت می گردد. در مقابل اگر بچه کار اشتباه و عمدی را انجام داد و او را تنبیه محرومیتی کردید، باید حتماْ تنبیه محرومیتی خود را عملی کنید . اگر این کار را نکنید ، کودکتان این برداشت را می کند که انجام کارهای اشتباه تنبیهی را برایش به همراه ندارد و تنبیه های ذکر شده توسط والدین ، هرگز عملی نخواهد شد.

12. اگر کودک شما عصبانی و خشمناک شد، شما در برابر او عصبانی نشوید.

13. سعی کنید در دعواهای کودکانه فرزندتان با هم سن و سالانش دخالت نکنید و اجازه دهید که خودشان مشکلشان را حل کنند.

14. شاید یکی از علل رفتارهای کودکتان رفت و آمد بیش از حد با خانواده شوهرتان و احتمالاً دخالت های آنان در تربیت کودکتان است. باید به گونه ای با آنان رفت و آمد کنید که ارتباط با آنان به تربیت فرزند شما آسیب نرساند.

ضرورت و اهمیت مشاوره قبل ازدواج

Image result for ‫ضرورت و اهمیت مشاوره قبل ازدواج‬‎


ازدواج مساله بسیار مهمی است که بسیاری از جنبه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. امروزه شمار روز افزون مواد طلاق موجب شده است تا صاحبنظران به فکر پیدا کردن راه حلهایی باشند که یک ازدواج موفق و سالم را فراهم شاخته مانع از شیوع و افزایش آمار طلاق که یقینا عواقب بعدی آن بسیار دشوارتر و سخت تر شود. مشاوره قبل از ازدواج ابتدا در زمینه مسائل پزشکی ، مساله گروههای فوتی و ژنتیکی آغاز گردید و امروزه کم کم در زمینه مسائل شخصیتی و روانی و روابط نیز در حال شکل گیری و کاربرد است. در این مقوله کارکردهای مشاوره قبل از ازدواج بسیار مهم هستند که به آنها می‌پردازیم. 


بررسی ملاکهای ازدواج سالم در مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل ازدواج در الویت اول به روشن ساختن ملاکهایی می‌پردازند که برای داشتن یک انتخاب مناسب در ازدواج ضروری هستند. عدم توجه به تعیین چنین ملاکهایی و ارزش گذاری و اولویت بندی نامناسب آنها اغلب موجب ناکامیهای بعدی می‌شوند. بر این اساس در مشاوره قبل از ازدواج تلاش می‌شود ملاکهای افرادی که قصد ازدواج دارند بررسی شده و راهنمایی لازم در مورد نظر داشتن ملاکهای مناسب ارائه گردد. 

بررسی آمادگی طرفین برای ازدواج

سن ازدواج عامل مهمی است که می‌توانند رضایت از زندگی مشترک را تحت تاثیر قرار دهد هر چند این عامل به تنهایی نمی‌تواند تعیین کننده باشد، اما عامل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس لازم به نظر می‌رسد میزان آمادگی سنی ، روانی و اجتماعی طرفین مورد بررسی قرار گیرد. بطوری که عدم پختگی روانی ، عاطفی ، جسمانی و اجتماعی طرفین مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد و روشن است رسیدن به سن و سالی که از لحاظ اجتماعی مناسب برای ازدواج به نظر می‌رسد به تنهایی قابل تکیه کردن نخواهد بود چرا که افراد مختلف در سنین متفاوتی به پختگی و آمادگی لازم برای ازدواج می‌رسند. یک فرد 25 ساله ممکن است از پختگی و رشد و تکامل روانی ، اجتماعی و عاطفی برخوردار باشد در حالیکه فرد دیگری در سن 35 سالگی چنین آمادگی را نداشته باشد. 

Image result for ‫ضرورت و اهمیت مشاوره قبل ازدواج‬‎

بررسی تطابق و تناسب شخصیتی طرفین در ازدواج

ویژگیهای شخصیتی بسیار متنوع و متعدد هستند، اما برخی از آنها دخالت بیشتری در رضایت از زندگی مشترک دارند. مطمئنا فردی که بسیار به نظافت و تمیزی اهمیت قائل هست، نخواهد توانست با فردی که چندان در قید و بند این امور نیست زندگی موفقی داشته باشد. 


از ویژگیهای مهم شخصیتی که تاثیر قابل توجه در این زمینه دارند می‌توان به درون گرایی و برون گرایی اشاره کرد. افراد درون گرا تمایل زیادی به گذراندن اوقات خود به تنهایی دارند در حالیکه برای افراد برون گرا تحمل چنین شرایطی بسیار سخت و آزار دهنده است. افراد درون گرا سرگرمیهایی چون مطالعه و ... دارند در حالیکه افراد برون گرا در شرایط جمعی و سرگرم کننده لذت می‌برند مثل بازیهای دسته جمعی. 

Image result for ‫ضرورت و اهمیت مشاوره قبل ازدواج‬‎


چنین ویژگیهایی به تعداد زیادی وجود دارند که البته گاه همان بودن ویژگیهای طرفین و گاه ناهمسانی آنها می‌تواند فاکتوری برای ازدواج موفق باشد. به عنوان مثال ازدواج فرد درون گرا با فرد درون موفق آمیزتر خواهد بود تا ازدواج درون گرا با فردی برون گرا در حالیکه سلطه جوئی یک ویژگی است که حتما باید ناهمسانی آن در طرفین مورد توجه قرار گیرد. دو فرد سلطه جو میزان تسلط بیشتری در زندگی مشترک خواهند داشت تا ازدواج فردی سلطه جو با فردی سلطه پذیر. 

راهنمای تغذیه برای داشتن قلب سالم

Image result for ‫راهنمای تغذیه برای داشتن زندگی سالم‬‎


برای داشتن قلبی سالم باید به نکاتی که درباره تغذیه صحیح و اصولی گفته می‌شود توجه کرد.

این نکات عبارتند از: 

مصرف چربی‌ها را در برنامه غذایی خود کاهش دهید. برای مثال چربی‌های اشباع زیادی در پیه، دنبه و روغن‌های نباتی جامد وجود دارد.

بهتر است برای سرخ کردن از روغن‌های مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید.

از روغن‌های غیراشباع (مایع)نظیر روغن‌های زیتون،آفتابگردان،ذرت و سویا استفاده کنید.

روغن‌های جامد را از برنامه غذایی خود حذف کنید. اسیدهای چرب ترانس موجود در روغن‌های نباتی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

حداقل دو بار در در هفته ماهی مصرف کنید. چربی موجود در ماهی از چربی‌های مفید است.

مغز دانه‌های گیاهی مثل گردو، بادام، پسته و فندق را به‌دلیل چربی‌های مفید موجود در آنها به‌مقدار مناسب مصرف کنید.

نمک را به مقدار متعادل مصرف کنید. بهتر است نمک مصرفی از نوع نمک تصفیه شده یددار باشد.

اضافه وزن خود را باکمک فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی مناسب کاهش دهید.

مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها و دانه کامل غلات و حبوبات را در برنامه غذایی روزانه افزایش دهید.

تغذیه صحیح یعنی رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه. تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی‌ای است که در پنج گروه اصلی غذایی معرفی می‌شوند.

هرم راهنمای غذایی نشان می‌دهد که یک برنامه غذایی مناسب باید شامل تمام گروه‌های غذایی باشد. این هرم بر مصرف بیشتر غلات،سبزیجات و میوه‌ها که بخش وسیع‌تری را اشغال می‌کنند در برنامه غذایی روزانه تأکید دارد.

Image result for ‫هرم غذایی‬‎

راهنمای تغذیه برای داشتن زندگی سالم

Image result for ‫راهنمای تغذیه برای داشتن زندگی سالم‬‎


چند ماده غذایی مفید برای کاهش کلسترول:

مصرف چند ماده غذایی ساده اما سالم می‌تواند کلسترول بد موجود در خون را از بین ببرد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی ایندین تایمز، فیبر غذایی نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن و محافظت بدن در برابر بیماری‌هایی مثل دیابت و بیماری‌های قلبی حفظ داراست. یکی از این مواد خوراکی بلغور جو است. این ماده به دلیل دارا بودن نوع خاصی از فیبر به نام «بتاگلوکن» می‌تواند در کاهش کلسترول موثر باشد.

بتاگلوکن نوعی فیبر قابل حل است که به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند. خاصیت این فیبر این است که کلسترول بد خون را کاهش داده اما تغییری در میزان کلسترول خوب ایجاد نمی‌کند. بلغور جو همچنین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.


Image result for ‫راهنمای تغذیه برای داشتن زندگی سالم‬‎


مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از کلسترول بالا رنج می‌برند با مصرف سه گرم فیبرغذایی قابل حل در روز می توانند کلسترول خون خود را کاهش دهند.

دومین ماده خوراکی پیشنهادی دانه سویا است. پروتئین سویا بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی محافظت کرده و مقدار کلسترول بد خون را به طور چشمگیری کاهش داده و کلسترول خوب را بالا می‌برد.

در سومین مورد می‌توان به چای سبز اشاره کرد. چندین مطالعه انجام شده نشان می‌دهد مصرف این چای از لخته شدن خون، افزایش فشار خون و افزایش میزان کلسترول جلوگیری می‌کند. چای به دلیل داشتن اسید فولیک باعث می‌شود خطر ابتلا به سرطان‌ و بیماری‌های قلبی کاهش یابد.

آخرین مورد گیاه اسپرزه است. این گیاه حاوی فیبر قابل حل و غیرقابل حل است. مصرف این گیاه سطح کلسترول خون را پایین آورد که به دلیل فیبر بالای آن است.

بسیاری از کارشناسان بهداشت به مردم توصیه می‌کنند تا در حمل، نگهداری و آماده کردن مواد غذایی دقت و توجه بیشتری کنند.

خوب است بدانیم که سالمندان، کودکان و افرادی که به علت ابتلا به بعضی‌ بیماری‌ها، سیستم ایمنی ضعیفی دارند و زنان باردار، بیشتر از هر کس دیگر مستعد ابتلا به بیمار‌ی‌های منتقله از راه مواد غذایی هستند. شرط اول در حمل، آماده کردن، فریز کردن و پختن غذاها احتیاط است.

Image result for ‫راهنمای تغذیه برای داشتن زندگی سالم‬‎


بهتر است برای کاهش خطر انتقال بیماری‌ها، به این توصیه‌ها توجه کنید:


- رمز اول: تمیزی و پاکیزگی


قبل از تهیه غذا، دست های خود را کاملا بشویید. دقت کنید در صورتی که ماده غذایی مثل گوشت و مرغ و ماهی با سطوحی مانند میز یا تخته محل فروش برخورد داشته‌اند، آنها را کاملا بشویید.در آشپزخانه هم این مواد نباید روی سطح کابینت قرار داده شوند. میکروب‌ها در هنگام بریدن و تکه کردن گوشت در چاقوی آشپزی، اسفنج ظرفشویی و دستمال‌های آشپزخانه پخش می‌شوند.


سبزی را هیچ‌گاه مستقیما از سبد خرید خود روی کابینت نگذارید و حتما آن را درون سینی مخصوص قرار دهید.


- رمز دوم: جداسازی


بعد از خرید مواد غذایی مانند گوشت و مرغ و ماهی، میگو و سبزی‌‌ها و میوه‌ها، حتما آنها را به طور جداگانه در نایلون‌های مختلف قرار دهید و هرگز انواع گوشت‌ها را در یک نایلون و کنار هم نگذارید.


این کار مانع از انتشار باکتری‌های یک ماده غذایی به ماده غذایی دیگر می‌شود. غذاهای دریایی، گوشت مرغ، گوشت قرمز و ماهی را در یک زمان و با یک چاقو خرد نکنید و پیش از خرد کردن هر یک، حتما چاقوی خود را بشویید. مراقب باشید که این گوشت‌ها را کنار هم و در یک ظرف قرار ندهید.


هنگام بریدن گوشت‌ها، آنها را روی تخته جداگانه بگذارید یا قبل از خرد کردن گوشت دیگر؛ تخته را کاملا بشویید.

Image result for ‫راهنمای تغذیه برای داشتن زندگی سالم‬‎

- رمز سوم: پختن صحیح


غذاها را در دمای مطمئن بپزید. غذاها وقتی کاملا می‌پزند که مدت زمان کافی روی حرارت بالایی باشند. در این صورت است که تمام باکتری‌های مضر آن از بین می‌روند. همیشه به مقداری غذا بپزید که نیازی به نگهداری غذای اضافی نباشد.


سعی کنید حتی‌المقدور از یک غذا بیش از دو وعده استفاده نکنید.[از چه ظروفی برای پخت غذا استفاده کنیم]

Image result for ‫راهنمای تغذیه برای داشتن زندگی سالم‬‎

- رمز چهارم: سرد کردن


فریز کردن مانع از رشد باکتری‌ها روی مواد غذایی می‌شود. فریز کردن مواد غذایی باید در دمای 4/4 درجه سانتی‌گراد انجام شود. در صورتی که یخچال شما دماسنج ندارد، می‌توانید از یک دماسنج برای کنترل دمای یخچال خود استفاده کنید.

Image result for ‫راهنمای تغذیه برای داشتن زندگی سالم‬‎


کیک‌ها، چای‌ها، انواع خامه، کرم‌ها و دسرها را در جای کاملا خنک قرار دهید. غذاهای مانند ماکارونی با گوشت، مرغ، غذاهای دریایی و یا محصولات لبنی را در صورتی که نمی‌خواهید فورا استفاده کنید، برای نگهداری در سرما قرار دهید.

http://healthyfooddiet.blogfa.com

روزخواستگاری و سوالات مهم برای شناخت بهتر

Image result for ‫سوالات روزخواستگاری‬‎



 


در این مقاله عناوینی از مهم ترین سوالات مراسم خواستگاری را برایتان بیان می کنیم. امید که بدردتان بخورد و در جاهایی که دارید دست دست می کنید تا سوالی را برای شخص مقابل خود و احیانا همسر آینده تان طرح کنید تا افق روشن تری را نسبت به آینده و زندگی مشترکتان نمایان سازید کارساز باشد. البته نوشتن لیستی که شامل تمام سوالات لازم برای شناسایی شریک آینده تان باشد غیر ممکن است زیرا تفاوت های فردی، شغلی، فرهنگی، اعتقادی و غیره در انسان ها باعث می شود یک نسخه ی واحد کارآمد نباشد. فقط می توان اصولی را بیان کرد که در فرهنگ ما برای داشتن زندگی موفق زناشویی لازم است اما شاید کافی نباشد. به همین دلیل بعد از خواندن سوالات پیشنهادی، خود شما نیز باید تغییراتی در آنها ایجاد کنید

Image result for ‫سوالات روزخواستگاری‬‎

ابتدا زمانی که تصمیم می گیرید که خواستگاری را به خانه بپذیرید یا همراه خانواده به خواستگاری بروید ،بهتر است کمی با خود خلوت کنید . واقع بینانه به خود و شرایط موجودتان نگاه کنید. خود را از نظر زیبایی،تحصیلات،شرایط مالی ، فرهنگ خانواده بسنجید. این کار برای سنجیدن توقعات خوداز زندگی و همسر آینده ،کمک خواهد بود.

بهتر است علاوه بر شناخت بیشتر از شرایط فعلی تان ،آرزوها و انتظاراتتان راجع به زندگی زناشویی را مشخص کنید. در خلوت خود شعار ندهید. اینکه معیار های صحیح چیست با این که معیار های شما چیست متفاوت است .ممکن است شما بر اساس معیار هایی صحیح انتخاب کنید اما در زندگی آینده  چون این معیار ها برایتان درونی نشده و فقط جنبه ی شعار داشته ، دچار مشکل شوید.


 پس نگاهی واقع بینانه به شرایط موجود و خواسته های آینده بسیار مهم است . وقتی به یک ارزیابی صحیح رسیدید ،دست به کار شوید.لیستی برای خود تعیین کنید و البته باید یاد آور شوم سوالات استاندارد ، با جواب های مشخص وجود ندارد و جوابی متفاوت از آنچه شما فکر می کردید به یک سوال نباید باعث شود نظر شما منفی گردد.خیلی از پاسخ ها خود باعث سوال دیگری می شوند و مهم این است که شما در آن زمان بتوانید به خوبی و البته صادقانه گفتگو کنید.



 

Image result for ‫سوالات روزخواستگاری‬‎

 


بیوگرافی خوتان را بگوئید: (سن، تحصیلات، شغل، تعداد فرزندان خانواده، وضعیت پدر و مادر، خواهر و برادر ها، این که چندمین فرزند خانواده است


در زندگی چه هدفی را دنبال می کنید؟ چند تا از سر فصل های مهم در آینده تان چیست؟ (برای مثال گرفتن بورسیه، موفقیت در زمینه ی ورزش و


چه ملاک هایی برای خوشبختی دارید؟


مسائل اقتصادی همسر و خانواده ی او چقدر برایتان مهم است؟


بعد از ازدواج چقدر مایل به ارتباط با خانواده ی همسرتان هستید؟


دوست دارید همسرتان با خانواده ی شما تا چه حد صمیمی باشد؟


در تصمیم گیری ها اهل مشورت هستید؟

 

آیا خانواده و دوستانتان در تصمیماتتان دخیل هستد؟ در آینده همسرتان چطور؟


اگر اختلاف نظری بین همسر و خانواده تان ایجاد شد، چگونه آنرا رفع می کنید؟


خانواده ی خود را سنتی می دانید یا مدرن؟ می خواهید چطور خانواده ای تشکیل دهید؟


نظرتان راجع به مرد سالاری و زن سالاری چیست؟


تکلیف مدیریت خانه چه می شود؟


در زمان وقوع اختلاف نظر، اگر با گفتگو به نتیجه نرسیدیم، چه کسی نظر آخر را بدهد؟


چه عقیده ای در باره ی مدیریت اقتصادی خانه دارید؟


تعریف تان از صرفه جویی چیست؟


چقدر اهل پس انداز هستید؟


چقدر دوست دارید صاحب فرزند شوید؟


در تربیت فرزندان، چقدر اختیارات را به همسرتان واگذار می کنید؟


تا چه حد به اعتقادات مذهبی پایبند هستید؟


از نظر دیگران فرد مذهبی هستید؟


تعریفتان از حجاب چیست؟ (چادر، مانتوی پوشیده، چادر ملی، بلوز و شلوار و روسری و


در رفتار با نامحرم چه روشی دارید؟


خودتان در محل کار وخانواده، با نامحرم چگونه رفتار می کنید؟


از همسرتان توقع دارید چگونه رفتار کند؟


با کار کردن خانم ها موافقید؟ چه نوع کاری؟ (مخصوص خانم ها


دوست دارید در آینده شاغل باشید؟ (مخصوص آقایان


آیا همسرتان باید برای هر کاری از شما اجازه بگیرد؟


اهل مطالعه هستید یا نه ؟ اگر بله در چه موضوعاتی؟ 


آیا فیلم دیدن را دوست دارید؟ زیباترین فیلم هایی که تاکنون دیده اید، کدامند؟


رابطه تان با دنیای مجازی و اینترنت چگونه است؟

 

اگر اهل استفاده از اینترنت هستید، بیشتر به سراغ چه موضوعات و سایت هایی می روید؟


با چت کردن چه میانه ای دارید؟


تا به حال به چه کارهایی اشتغال داشتید؟


از کاری که می کنید، راضی هستید؟


رابطه تان با همکارانتان چطور است؟


حتما راجع به خط مشی سیاسی و اعتقادات خود صراحتا صحبت کنید و از او سوالات کاملی بپرسید چون ممکن است در آینده به مناسبت های مختلف، اختلاف عقیده ی سیاسی دیگر شرایط زندگی تان را تحت تاثیر قرار دهد


با جشن عروسی موافقید؟ تا چه حد موافق خرج کردن برای مراسم هستید؟


آیا در باره ی مهریه نظر خاصی دارید؟


رسم و رسوم خاصی هست که خانواده تان برایشان خیلی مهم باشد؟


چه نوع تفریحاتی را دوست دارید؟


بعد از ازدواج با دوستانتان تا چه حد رفت و آمد می کنید؟


دوست دارید همسرتان اهل معاشرت با دوستان باشد یا نه ؟

http://article.tebyan.net
http://rvtezdevaj.persianblog.ir

چطور دعواهای خواهر_برادری را متوقف کنند؟

Image result for ‫چطور دعواهای خواهر_برادری را متوقف کنند؟‬‎


معمولا یک موضوع مشترک بین تمام والدین چند فرزندی وجود دارد…… و آن این که دوست دارند بدانند چطور دعواهای خواهر_برادری را متوقف کنند؟

یک روز در حالیکه در حال رانندگی بودم، یکی دیگر از دعواهای خواهر_برادری بچه ها شروع شد. سرعت پیشرفت آنها بسیار جالب بود. در نتیجه به جای این که عصبانی یا تحریک شوم،  پاسخ من کاملا روشن بود. در آن زمان به طور تصادفی یک راه فوق العاده برای متوقف کردن دعواهای خواهر_برادری کشف کردم.

در نتیجه به جای آه کشیدن و متاسف شدن، بسیار متعجب شدم…..!!!!

می دانید بسیار جالب است که شما یک دعوای خواهر_برادری را شروع کرده اید و من فقط در مورد شما تعریف و تمجید می کنم!!!

ایناهاش، جمله ای که آنها را از مسیرشان متوقف کرد…..

(( شما دوتا معمولا زمان خیلی زیادی را با هم سپری می کنید، و من خیلی تحت تاثیر قرار گرفته ام که شما چطور این قدر خوب با هم مدارا می کنید؟! ))

همش همین بود! بعد از لحظاتی فرزند بزرگم معذرت خواهی کرد و فرزند کوچکم در مورد این که بعد از رسیدن به منزل چه فعالیت هایی داشته باشند صحبت می کرد.

من این کار را چندین بار بعد از آن هم تکرار کردم و این جمله همیشه مثل یک جادو برای متوقف کردن دعواهای خواهر_برادری عمل کرد.

وقتی بچه ها دعواهای خواهر_برادری را شروع می کنند، ما سریع قضاوت می کنیم که: (آنها همیشه در حال جنگیدن هستند. ) در این شرایط خط ادامه این دعواها از مغز ما می گذرد. اگر یک دقیقه تامل کنیم متوجه می شویم  که این واقعیت ندارد. واقعیت این است که زمانهایی که آنها با هم مدارا می کنند بیشتر از زمانهایی است که دعواهای خواهر_برادری به راه می اندازند اما، زمانهایی که آنها با هم کنار نمی آیند صدایشان بلند تر است. کمی ایستادگی کنید.

علت موثر بودن تعریف از ارتباط آنها این است که به آنها یاداوری می کنید که چه قدر خوشحال و خوشبخت هستند. و یاداوری می کنید که آنها معمولا و بیشتر اوقات مانند دیگران رفتار می کنند.

روابط خواهر_برادری جای بسیار مناسبی برای یادگیری ارتباطات هستند.


به فرزندانتان آموزش دهید که چطور سازش و مصالحه کنند، چطور همدلی کنند و چطور معذرت خواهی کنند. با استفاده از نمونه های دعواهای خواهر_برادری شان شما می توانید میزان وقوع این جر و بحث ها را کم کنید.

یک موقعیت ساختگی ایجاد کنید تا هر کار مثبت آنها را اطلاع رسانی کنید، سپس از آن تعریف و تمجید کنید.این کار به شما و فرزندانتان کمک می کند تا نقاط روشن در ارتباطشان را ببینید.

در ارتباط آنها حضور داشته باشید اما بیرون بمانید.رابطه ی آنها را به عنوان یک بیننده حمایت کنید. مثلا اگر موضوع دعوا این است که یکی از بچه ها نمی خواهد بازی کند ، کمک کنید تا این موضوع را با کلمات محبت آمیز بگوید.

Image result for ‫چطور دعواهای خواهر_برادری را متوقف کنند؟‬‎

آیا تا به حال شده است خواهر و برادری را ببینید که با هم دعوا نکنند؟ به ندرت اتفاق می افتد که خواهر و برادری با هم دعوا نکرده باشند. معمولا خواهر و برادرها، به خصوص در دوران کودکی و نوجوانی، به دلیل خاصی برای شروع دعوا نیاز ندارند؛ کوچکترین و بی اهمیت ترین موضوعات می توانند جنگ بزرگی میان آنها به راه بیندازند اما جالب اینجاست که بیشتر این دعواها به همان سرعت که شروع می شوند، به همان سرعت هم پایان می یابند.


اما گاهی همین دعواهای بی اهمیت کودکانه در روحیه آنها چنان تاثیری می گذارد که تا پایان عمر در خاطر آنها باقی می ماند. گاهی بحث های ساده کودکانه می تواند مشاجرات بزرگ و مهمی را میان پدر و مادر به وجود آورد. بسیار مهم است که والدین مراقب باشند دلیل بروز اختلاف میان فرزندانشان نشوند و ارتباط پاک، صمیمانه و کودکانه آنها را خدشه دار نکنند. یکی از مهمترین وظایف والدین آن است که هر چه سریع تر و با روشی کاملا منطقی و عادلانه، به اختلافتات میان فرزندانشان خاتمه دهند.


در این مطلب به چند مورد از مهمترین دلایل اختلافات خواهر و برادرها و نیز نکات مهمی که والدین در چنین مواردی باید به خاطر داشته باشند، اشاره می کنیم.

Image result for ‫چطور دعواهای خواهر_برادری را متوقف کنند؟‬‎

تفاوت های شخصیتی

هر کودکی شخصیت منحصر به فردی دارد و با خواهر و برادرهایش متفاوت است. یکی از آنها در درس هایش بسیار قوی است، در حالی که دیگری در فعالیت های ورزشی قوی تر عمل می کند. هیچ دلیلی ندارد که فرزندان یک خانواده، علایق مشترک و مشابهی داشته باشند. یکی از مهمترین دلایل اختلافات و بحث های خواهر و برادرها همین تفاوت در علایق و توانایی هاست.


تفاوت های شخصیتی موجب می شود والدین خواسته یا ناخواسته به مقایسه فرزندانشان بپردازند. این کار بسیاری اوقات مهمترین دلیل بروز حسادت میان فرزندان می شود. اگر حس حسادت در فردی ایجاد شود و در او باقی بماند، آن فرد در تمام طول عمر و در برقراری رابطه با دیگران با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد.


چرا خواهر و برادرها با هم دعوا می کنند؟

بسیار مهم است که والدین به تفاوت های میان فرزندانشان واقف باشند و آنها را با تمام ویژگی های شخصیتی شان دوست داشته باشند و آنها را بپذیرند. هرگز سعی نکنید فرزندانتان را مشابه یکدیگر بار بیاورید و از آنها نخواهید مانند خواهر و برادرشان رفتار کنند. هرگز فرزندانتان را با یکدیگر مقایسه نکنید؛ مقایسه والدین مهمترین دلیل دعواهای فرزندان است. به آنها بیاموزید در هر شرایطی به یکدیگر احترام بگذارند و اختلافاتشان را از راهی غیر از خشونت حل کنند.


فرزندانتان از شما الگوبرداری می کنند. اگر آنها ببینند که پدر و مادرشان اختلافات را به شیوه ای منطقی و مسالمت آمیز حل می کنند و هرگز با هم بحث و دعوا نمی کنند یا همواره به هم احترام می گذارند و به هم توهین نمی کنند، می آموزند که باید از همین روش برای حل اختلافاتشان استفاده کنند.


وسایل مشترک

یکی دیگر از موارد دعوای خواهر و برادرها وسایل مشترک آنهاست. وسایلی مانند اسباب بازی، لوازم التحریر و کتاب و ... بسیاری اوقات خواهر و برادرها وسایل مشترکی دارند که هر دو باید از آنها استفاده کنند. دعوا زمانی شروع می شود که هر دو نفر بخواهند در یک زمان از آن وسیله مشترک استفاده کنند یا زمانی که یک نفر وسیله مشترک را خراب کند. در این زمان جنگ بزرگی آغاز می شود، هیچ کدام حاضر نمی شوند وسیله را به دیگری بدهند یا هیچ کدام مسئولیت خراب کردن وسیله را به عهده نمی گیرند.

Image result for ‫چطور دعواهای خواهر_برادری را متوقف کنند؟‬‎

در چنین مواردی والدین باید بسیار مراقب باشند و از هیچ کدام از فرزندانشان جانبداری بیجا نکنند. همواره در برخورد با فرزندانتان عدالت را در نظر بگیرید و بکوشید آنها را آرام کنید.


نابرابری

اگر والدین نتوانند میان فرزندانشان برابری و مساوات برقرار کنند، مشکلات بسیاری بروز می کند. شاید شما به عنوان پدر یا مادر احساس کنید همواره میان فرزندانتان مساوات را رعایت کرده اید و هرگز فرقی میان آنها نگذاشته اید اما اگر همچنان میان فرزندان شما اختلاف بسیاری وجود دارد و آنها معتقدند که شما بین آنها و خواهر و برادرشان فرق می گذارید، بد نیست کمی دقیق تر شوید و بیطرفانه قضاوت کنید.


کودکان بسیار حساس و دقیق هستند، یک بوسه، در آغوش گرفتن طولانی تر یا کوتاه تر، تنبیه و تشویق، پول، خوراکی و مقدار غذایی که برای هر کدام از فرزندانتان در ظرف می ریزید همه از مواردی هستند که شاید شما خودتان متوجه نباشید اما فرزندان شما به آنها بسیار توجه دارند و در صورتی که کوچکترین تفاوتی در آنها ببینند، بسیار ناراحت می شوند و حس می کنند والدین آنها، خواهر یا برادرشان را بیشتر دوست دارند.

Image result for ‫چطور دعواهای خواهر_برادری را متوقف کنند؟‬‎

این موارد موجب می شود فرزند شما ناراحت شود و ناراحتی اش را در دلش بریزد و بعد در مورد کوچکترین و بی اهمیت ترین مسئله ممکن با خواهر و برادرش دعوا کند و عقده هایش را بر سر او خالی می کند.


تفاوت سنی

همانطور که می دانید هر سنی شرایط خاص خودش را دارد. همین شرایط در صورتی که فرزندان شما در دو گروه سنی مختلف باشند، می تواند موجب بروز اختلافات و دعواهای متعددی شود؛ برای مثال فرزند بزرگتر شما می تواند به تنهایی به خرید برود؛ در حالی که فرزند کوچکتر شما اجازه ندارد تنها بیرون برود یا خرید کند؛ زیرا به تنهایی بیرون رفتن هنوز برای او بسیار زود است اما او نمی تواند این مسئله را درک کند، بنابراین احساس می کند شما میان او و خواهر یا برادرش فرق می گذارید یا اینکه فرزند کوچکتر شما در مقایسه با خواهر یا برادر بزرگترش به مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارد و همین مسئله موجب می شود فرزند بزرگتر شما احساس کند شما او را به اندازه خواهر یا برادر کوچکترش دوست ندارید.


تنها راهی که والدین در چنین شرایطی دارند این است که با منطق خاص مناسب سن فرزندانشان با آنها صحبت کرده و آنها را توجیه کنند. در چنین مواردی هم می توانید سعی کنید کمی بیشتر مساوات را رعایت کنید. اگر فرزند کوچکترتان را بغل می کنید و به تختخوابش می برید، حتما فرزند بزرگترتان را نیز در آغوش بگیرید و او را ببوسید.


تلویزیون

تفاوت در شخصیت کودکان موجب می شود هر کدام بخواهند برنامه خاصی را از تلویزیون تماشا کنند که دیگری آن را دوست ندارد و همین موضوع موجب بروز اختلاف میان آنها می شود. بسیاری از خانواده ها نمی توانند در خانه دو تلویزیون یا بیشتر داشته باشند؛ هر چند که حتی در این صورت هم فرزندان با هم بر سر مکان تماشای تلویزیون دعوا می کنند.


رقابت

کودکان عاشق تعریف و تمجید شنیدن از والدینشان هستند؛ اما متاسفانه تعریف و تمجیدهای شما هم می تواند موضوع اختلاف فرزندانتان شود. فرزندان شما معمولا بر سر این موضوع که کدام یک باهوش تر، زرنگ تر، سریع تر، مسئول تر و ... هستند، رقابت دارند و همین تلاش برای بهتر و برتر بودن موجب می شود با هم اختلاف پیدا کنند. شما باید همواره مراقب باشید که از فرزندانتان به طور یکسان تعریف کنید و بکوشید تا جو رقابتی میان آنها ایجاد نکنید.


توجه والدین

کودکان عاشق توجه والدین هستند و برای جلب توجه والدین شان هر کاری می کنند. اگر والدین، به عمد یا غیرعمد، به یکی از فرزندان بیش از دیگری توجه کنند، آسیب های جدی به فرزند دیگرشان می زنند. زمانی که یکی از فرزندان بیمار است یا از دیگری ضعیف تر یا کوچکتر است، والدین به او بیشتر توجه می کنند و این موضوع فرزند دیگر را بسیار آزار می دهد. دقت کنید هرگز زمانی که به یکی از فرزندانتان توجه و محبت می کنید، دیگری را نادیده نگیرید تا سلامت روانی فرزندتان به خطر بیفتد.


ناامیدی

هر فردی در طول زندگی با شرایط دشواری مواجه می شود و هر فردی با این شرایط دشوار به شیوه خاص خودش روبرو شده و واکنش های متفاوتی به آن نشان می دهد. این مسائل می تواند روحیه فرد را تحت تاثیر قرار دهد و او را ناامید و افسرده کند و تفاوتی ندارد که این فرد، بزرگسال باشد یا نوجوان یا کودک.

Image result for ‫چطور دعواهای خواهر_برادری را متوقف کنند؟‬‎

گاهی اوقات دعواهای میان فرزندان شما به دلیل ناامیدی و شرایط روحی نامناسب فرزند شماست که در این موارد باید سعی کنید او را درک کنید و به خواهر و برادرش نیز بیاموزید که در چنین مواقعی چگونه باید رفتار کنند تا خواهر یا برادرشان سریع تر به شرایط عادی بازگردد.


مقدار غذا

مقدار غذای بچه ها نیز یکی دیگر از دلایل دعوای آنها است. یک قاشق بیشتر بستنی یا چند تکه سیب زمینی سرخ شده بیشتر اگرچه به نظر شما ساده و بی اهمیت است، اما گاهی برای فرزند شما چنان مهم و بزرگ می شود که یک جنگ واقعی میان آنها به پا می کند.


به این نکات ساده دقت کنید، از فرزندتان بخواهید خودش مقدار غذا را انتخاب کند، هنگامی که می خواهید برای فرزندانتان غذا بکشید هر بار اول برای یکی از آنها غذا بریزید تا این مورد ساده نیز موجب اختلاف آنها نشود.


مکان

خواهر و برادرها مدت زمان زیادی را در کنار هم می گذرانند، هر کسی به فضای خصوصی نیاز دارد؛ فرقی نمی کند در چه سنی باشد؛ چون همه گاهی نیاز به تنهایی دارند و دوست دارند با خودشان خلوت کنند. اگر فرزندان شما یک اتاق مشترک دارند، این وظیفه شماست که گاهی برای فرزندتان شرایطی را فراهم کنید که هر کدام از آنها گاهی بتوانند با خودشان تنها باشند و به امور شخصی شان بپردازند. حتما به فرزندانتان بیاموزید هرگز به وسایل شخصی یکدیگر دست نزنند و برای استفاده از وسایل خواهر یا برادرشان حتما از او اجازه بگیرند.


به یاد داشته باشید، بسیاری از مسائل و اختلالات کودکان در سن کم قابل درمان هستند و بخشی از آن ها در بزرگسالی غیر قابل درمان. همین الان اقدام کنید.


منبع:مجله موفقیت

http://www.ravanshenasikoodak.com

تـــای ماسـاژ چیست؟

Image result for ‫تـــای ماسـاژ‬‎


کار بر روی بدن به روش تای

« ماساژ تای »




مقدمه:

ماساژ تای یکی از هنرهای شفادهنده قدیمی از طب سنتی کشور تایلند می باشد که از دیگر قسمت های طب سنتی می شود به طب گیاهی و مدیتیشن روحی اشاره کرد. کلمه ماساژ تصویری کاملاً متفاوت از ماساژ تای را به ذهن می آورد که حتی در ابتدایی ترین شکل آن هم ترتیب پیچیده ای از فشار بافت های نرم و کشش عضلات و هم چنین پیچاندن و مهارت در ماساژ مفاصل با دست می باشد.  به همین دلیل ترجیح می‏دهم به جای واژه ماساژ از جمله «کار بر روی بدن به روش تای» استفاده کنم. کار بر روی بدن به روش تای بیش از هزار سال است که در فرایند تکامل دائمی می باشد و این عجیب نیست چون تفاوت های بسیار زیاد و دقیق و تخصصی بین سبک های مختلف ماساژ استفاده شده و حتی می توانیم بگوییم تفاوت‏های بزرگ تری بین روش های کار بر روی بدن به روش تای بین مناطق شمالی و جنوبی تایلند وجود دارد. این روش برای افراد مبتدی و تازه کار یکی از راحت ترین و هماهنگ ترین روش ها می‏باشد و بسیار شبیه به تجربه ای است که یک نفر می تواند از یک استاد تای کسب کند ماساژ تای سنتی حداقل هزار سال است که به این صورت وجود دارد و یکی از اعضای خانواده بزرگ ماساژ شرقی می‏باشد که بر اساس جریان انرژی غریزی و تئوری تعادل انرژی و شفادهی و سلامت بدن می باشد از دیگراعضای این خانواده شرقی ماساژ  چینی Tui Na و ماساژ هندی Ayurvedic و ماساژ ژاپنی Shiatsu می‏شود نام برد. ماساژ هندی و چینی هر دو بر می گردد به چهار هزار سال پیش که ماساژ تای هم ریشه در همین سیستم دارد. تأثیر یوگای هندی بر روی مشاهده کننده و دریافت کننده این مدل بی همتا از ماساژ کاملا آشکار و واضح است. بنابراین این یک روش کاملا منظم می باشد که در آن بر روی کانال های دریافت انرژی کار می‏شود که ما آن را به عنوان Sen می شناسیم کار بر روی بدن به روش تای خیلی زیاد شبیه ماساژ چینی می باشد که خود تئوری و تمرینی است که در حدود 2300 سال پیش به صورت مدون و مستند وجود داشته است. اولین نظریه غربی در ارتباط با طب تایلندی در سال 1690 توسط Simon delaloubere که یک دیپلمات فرانسوی بود ثبت شده بر اساس مشاهدات او وقتی شخصی مریض می شد به یک ماساژور مراجعه می کرد که به صورت ماهرانه و تخصصی کل بدن را ماساژ می داد.

 

Image result for ‫تـــای ماسـاژ‬‎

 

نقش ماساژ تایلندی:

در اینجا ما می توانیم بگوییم که چه کسی به یک ماساژ سنتی تایلندی و یک ماساژ ماهرانه با دست نیاز دارد؟؟؟

من می گویم شما نیاز دارید زیرا اگر بدن شما فریاد می زند که «مرا لمس کن»، «من را کش بده»، 

«مرا نگه دار»، «مرا بچلان»، «به من گوش کن»، «به من آرامش بده» یا مرا درمان کن که معمولا ما به فریادهای بدنمان توجهی نمی کنیم که ما در اینجا در می یابیم که چگونه کار بر روی بدن به روش تای می تواند به نیازها و درخواست های بدن شما پاسخ دهد و همچنین می تواند اولین گام مهمی باشد که شما را به سمت منافع بی نظیر این ماساژ هدایت می کند. سبک جدید زندگی تمایل به حس استقلال و کامیابی از طریق استفاده از تکنولوژی های جدید و ماشینی شدن را رواج داده است هدف ما این است که زندگی خود را راحت و آسان با اوقات فراغت بیشتر و امیدواری به سلامتی و جوانی و لذت بردن از زندگی بدون درد را تجربه کنیم. متأسفانه امروزه یک گرایش افراطی به سمت خودبینی و خودمحوری بین افراد جامعه وجود دارد که باعث شده افراد روز به روز نسبت به یکدیگر احساس همکاری و دلسوزی و مراقبت کمتری داشته باشند کار بر روی بدن به روش تای دارای تعاملی است که شما را قادر می سازد که از لحاظ روحی و احساسی ارتباطی را با دیگران از طریق تای ماساژ برقرار کنید. تعامل از طریق ارتباط فیزیکی در طول هزاران سال به عنوان اصلی ترین ارزش های فرهنگی شرق شناخته شده است، در حالی که این تعاملات و تمرین ها برای فرهنگ غرب ناشناخته و غریب است، در اینجا باید تأکید کنم که ماساژ تای سنتی کاملا متفاوت می باشد ماساژ تای در رابطه با لذت های جنسی نیست، بلکه در رابطه با تمامیت تعادل و سلامت و شادی است. ماساژ تایلندی به معنای همبستگی در سطوح فیزیکی است که کاملا متفاوت از مسائل جنسی است و برای تمامی انسان ها یکی از عناصر ضروری شادی و زندگی متعادل است که در دنیای مدرن امروزه انسان ها فقدان این عناصر را احساس می کنند.

 

Image result for ‫تـــای ماسـاژ‬‎

 

منشاء ماساژ تایلندی:

همانند منشاء و ریشه خود مردم تایلند تاریخچه ماساژ سنتی تای نیز ناشناخته و مخفی می باشد. کشور تایلند در محل تقاطع مسیرهای مهاجرت قدیمی قرار داشته است و موج های متفاوتی از فرهنگ ها و تمدن‏های متفاوت را به خود دیده است و از آنجا گذر کرده اند مجاورت و نزدیکی کشور تایلند به کشور چین و موقعیت آن به عنوان یکی از مسیرهای بازرگانی عمده از سمت هند باعث شده که تأثیرات مذهبی و فرهنگی زیادی بر روی آنان داشته باشند. مخصوصا تحمیل آیین بودائیسم به ساکنان اولین این مناطق بر اساس سنت مردمی و فلکوریک هم شناخته می شود که پایه گذار ماساژ تای است.

 

مراکز انرژی (Sen):

در تئوری طب تای انرژی ضروری حیاتی بدن در کانال هایی به نام Sen جریان می یابد این انرژی تمامی فرایندهای فیزیکی، ذهنی و احساسی را در صورتی که به طور نرمال با منابع ذخیره انرژی تطبیق داده شده باشد را تقویت می کند چینی ها این انرژی را (Chi) و هندی ها آن را Prana می نامند هر گونه عدم تعادل یا مانعی در توزیع این انرژی منجر به درد و بیماری می گردد. هنگامی که این سیستم به خوبی کار می کند که توزیع انرژی به صورت متداوم صورت می گیرد که حس خوشحالی آرامش حس لبریز شدن از انرژی و رهایی از درد و رنج نمایان می شود ماساژ تایلندی بر روی کانال های Sen اصلی متمرکز می شود عملکرد فشار دقیق در طول این کانال ها موجب آزاد شدن موانع انرژی و رکود انرژی می شود فشار و کشش ماهیچه ها سبب گیرندگی بیشتر آنها در این جریان می شود.

 Image result for ‫تـــای ماسـاژ‬‎


یوگای جسم ( بدن ) :

به طور عمومی به عنوان موثرترین شیوه سلامت و انعطاف پذیری بدنی پذیرفته شده است اما دریافت ماساژ تایلندی راحت ترین و آسان ترین شیوه به دست آوردن تمام مزایای یوگای بدن می باشد بدون اینکه مجبور باشید خودتان آن را انجام دهید و هنگامی که نوبت شما می شود شما به عنوان ماساژ دهنده از لذت ماساژ دادن به طرف مقابلتان نیز بهره مند می شوید این روش همچنین به عنوان درمانی شفابخش برای دردهای مزمن به کار می رود سختی و از دست دادن انعطاف پذیری به عنوان نتیجه اجتناب ناپذیر کهولت سن در دنیای غرب شناخته شده است چگونگی احساس فیزیکی ذهنی و حس خیلی مهم تر از سن واقعی می باشد ماساژ تای در توانایی حفظ جوانی بی نظیر است.

 Image result for ‫یوگای جسم ( بدن )‬‎


رمز و راز ماساژ تایلندی:

راز ماساژ تایلندی در چیست؟

به جرأت می توانم بگویم آن چیزی است که شما را قادر می سازد ماهیچه هایتان را فشرده و سطوح انرژی را متعادل کنید این چیزی است که انعطاف پذیری را موثرتر می کند و ماهیچه های دو سمت بدن را متعادل می کند میزان حرکتی که یک ماهیچه در یک مفصل ایجاد می کند به وسیله تفاوت بین طول آن در حالی که در حالت آرامش است یا فشرده می شود حتی هنگامی که ماهیچه ها سفت می شوند و یا حتی هنگامی که هوشیارانه آن را منقبض می کنیم این مسئله می تواند از طریق کار زیاد یا عدم استفاده کافی از آنها یا به دلیل فشارهای احساسی و یا ... به وجود آید هر دلیلی که داشته باشد نتیجه آن به طور مستمر حرکات محدودتر به همراه سفتی و درد و رنج است که همگی از ویژگی‏های کهولت سن می باشند ماهیچه هایی که کوتاه شده و دردناک می شوند می توانند نیروهای نابرابری را بر روی ستون فقرات که مایع نخاع در آن قرار دارد وارد آورند. این قضیه منجر به کمردرد، گردن درد و سردرد می شود که در زندگی روزمره می‏تواند مشکل ساز گردد. با توجه به توانایی های منحصر به فرد کششی در ماهیچه های مهم بدن ماساژ تای شما را قادر می سازد که به تأثیرات خاصی که متفاوت از دیگر  تمرین های بدنی است دست یابید. ماساژ تای نباید به عنوان تمرینات فیزیکی صرفا مورد توجه قرار گیرد اگر این گونه باشد نمی تواند به هدف اصلی و واقعی خود نائل آید. دادن و گرفتن ماساژ تای یک راه حل ا یده آل برای ایجاد تعامل انرژی بین دو نفر می باشد که همیشه به صورت فرایندی دوطر فه و دستیابی به آن بستگی به شیوه های مراقبت و شیوه های مهربانانه و دلسوزانه دارد. حتی امروزه و در حال حاضر ماساژ تای یک ضرورت حیاتی روزمره برای تمامی افراد می باشد به خاطر اینکه سلامتی و بهزیستی را پشتیبانی می کند و به عنوان بهترین وسیله برای دو نفر در کنار هم به منظور دستیابی به یک تعادل دوطرفه انرژی و نیروی زندگی شناخته می‏شود. ماساژ تای تمامی هماهنگی (هارمونی ها) و ریتم هایی را که ما در زندگی دچار کمبود آن هستیم را دربر می گیرد.

 Image result for ‫تـــای ماسـاژ‬‎

تمرینات کار بر روی بدن  به روش تای (ماساژ تای):

تکنیک های بسیاری در ماساژ تایلندی وجود دارد که به منظور تسهیل و تحریک جریان انرژی های غریزی که برای آزاد کردن موانعی است که سبب عدم تعادل می گردند و تمام این تکنیک ها برای نگهداری سلامت و تندرستی و دوری از درد بدنی طراحی شده است در زمینه سلامتی و عدم درد نه تنها به مسایل فیزیکی بلکه ذهنی و احساسی و جنبه های روحی انسان نیز توجه دارد.پاها و کف دست، انگشت شصت، آرنج و زانوها کمکی برای بکارگیری فشار عمیق در طول کانال های Sen مورد استفاده قرار می گیرند. تکنیک های کاملا متفاوت دیگری برای کشش و پیچش به کار می رود که نمونه ای از یوگا به حساب می آیند در تمام اوقات اندازه گام ها اندازه گیری می شود و عدم شتاب آن نیز تعیین می گردد در هنگام تغییر روش از یک سبک حرکتی به سبک دیگر حرکتی حرکات باید ریتمیک و سیال و نظام مند باشد.

 Image result for ‫تـــای ماسـاژ‬‎

لمس کردن و کشش:

لمس کردن یکی از بزرگ ترین و بهترین درمان هاست که آرامش می بخشد هنگامی که به طب سنتی تای نگاه می کنیم در می یابیم که چگونه ماساژ و مهارت دست می تواند جریان خون و لنف را تحریک و بافت ها را گرم و انعطاف پذیری  را بهتر و درد را تسکین می دهد که دردها عمدتا فیزیکی است. قدرت لمس که در نهاد و درون ما قرار دارد سبب آزاد شدن مواد شیمیایی در سیستم های عصبی می گردد که به آن اندروفین گفته می شود که درد را آرام کرده و حس شادی و سرخوشی به وجود می آورد.

 Image result for ‫تـــای ماسـاژ‬‎

ماساژ تای شامل انواع لمس کردن ها می باشد:

فشار دادن، کشش و پیچش عضلانی که در طول سالیان سال سبب ایجاد احساس آرامش ذهنی و خوشحالی و انعطاف و جوانی می گردد.

 

شفادهی:

واژه شفا سلامتی و بهبودی بیماری را نشان می دهد. اما مفهومی که در اینجا دارد معنای خیلی متفاوتی دارد نسبت به آنچه که شناخته شده است سلامتی نه تنها به مفهوم سلامتی فیزیکی یا فقدان بیماری است بلکه بیان تعادل بین عواملی است که منجر به حس تمامیت درونی و بیرونی می گردد. بنابراین تعریف دقیق و همه پسند از اینکه چه چیزی سلامتی را تشکیل مید هد، مشکل است. مشخصه سلامتی انعطاف رهایی از درد و رنج رضایت و حس تمامیت می باشد. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده شخص سالم دارای تعادل در زندگی خود می باشد. یکی از مشکل های زندگی عدم تعادل و برهم خوردگی این تعادل می باشد و هنگامی که این اتفاق می افتد، مشخصا باید زمان و فضای لازم برای نگهداری و ذخیره این تعادل از دست رفته را باز یابد با استفاده از ماساژ تای و دریافت آن از یک شخص باتجربه و متخصص یکی از مؤثرترین شیوه های رسیدن به تعادل می باشد.

جوان و سالم بمانید:

درد بزرگ ترین مانع خوشحالی و شادی است و درد در هر نوع و هر سطحی که باشد عکس العملی نسبت به عدم تعادل دارد این عدم تعادل در نتیجه بیش از حد بودن برخی چیزها و کمبود بیش از حد چیزهای دیگری به وجود می آید به طور مثال اگر مقدار زیادی غذای چرب خورده شود یا به مقدار زیاد تمرینات سخت انجام شود بدن دچار درد خواهد شد اما دردهای دیگری هم هستند که کم اهمیت تر از مورد قبلی نیست و به دلیل عدم خوردن غذای کافی و تمرین نکردن زیاد و ناکافی به وجود می آید هم چنین در بدن دردهایی ایجاد خواهد شد که به دلیل ترتیب اثر ندادن و بی توجهی به درخواست های فکر و ذهن به وجود می آید وقتی که درخواست های ذهنی به حدی محدود است که هیچ نیروی محرکه ای برای پیشرفت در کارها به وجود نیاورد دردهای ذهنی مشابهی به وجود خواهد آمد تلاش و کوشش برای به دست آوردن سلامتی باید تلاشی برای به دست آوردن تعادل و توازن در تمام اجزا زندگی باشد استراحت و ریلکس کردن از راه های بی نظیر است که برای کمک به آرامش ذهن و بدن برای کمک به این فرایند می باشد که به تعادل سازی کمک می کند که در حالت عادی ما آن را شفابخشی می نامیم راه های زیادی وجود دارد که ما می توانیم در زندگی عادی انجام می دهیم تا باعث شود این پروسه درون زندگی ما اتفاق بیافتد که ماساژ گرفتن یا همان کار بر روی بدن تای یکی از آنهاست ماساژ تای به صورت همزمان می تواند یک تمرین متوازن و عالی برای بدن باشد که در حالتی بسیار خوب نیازهای بدن برای حرکت و کشش را در حالت متوازن و عالی برای بدن باشد که در حالتی بسیار خوب نیازهای بدن برای حرکت و کشش را در حالت متوازن نگه می دارد و در همان حال یک حالت آرامش را برای بدن به وجود می آورد که نگرانی های مفرط را نیز از بین می برد.

 Image result for ‫تـــای ماسـاژ‬‎

کیفیت هایی که در این چهار حالت تبلور پیدا می کنند، عبارتند از:

Metta (متا): تمایل به خوشحال کردن دیگران و توانایی نشان دادن عشق و مهربانی.

Karuna (کارونا) : مهربانی نسبت به تمام افرادی که سختی می کشند و تمایل به آسان سازی و کاهش درد و سختی آنان است.

Mudita (مودیتا): احساس خوشی و شادی نسبت به افرادی که خوشبخت هستند و هیچ گاه حس حسادت نسبت به این افراد نداشته باشند.

Upekkha (آپیک خا): احترام به افراد بدون تعصب و برتری جویی می باشد.

از دیدگاه بودائیان انگیزه شخصی ماساژ دهنده باید بخشش مهربانی و عشق باشد. با توجه به دردها احساسات و فیزیک شخصی ماساژ گیرنده ماساژی که با این انگیزه انجام شود، در درجه اول  یک تجربه شفابخشی است هم برای شخص ماساژدهنده و هم برای ماساژگیرنده و انرژی ذهنی و اصلی زندگی بین این دو شخص جریان پیدا می کند.

 

طریقه و روش انجام کار بر روی بدن به روش تای (ماساژ تای):

برای ماساژ دادن یا ماساژ گرفتن تای شما به یک نفر دیگر احتیاج دارید. حال می تواند همسرتان یا دوستتان یا یکی از اعضای فامیل یا شریکتان باشد. البته این قضیه بسیار مهم است که شما با شخصی که از شما سنگین وزن تر است کار نکنید. مخصوصا زمانی که تمرینات ممکن است شامل حرکات بلند کردن یا ایستادن روی طرف مقابل باشد ماساژ تای علاوه بر تمامی خصوصیات گفته شده تا الان یک تجربه گرم و صمیمی است و باید در محیطی انجام شود که این حس را تقویت کند یک اتاق گرم با تهویه مطبوع همراه با یک نور لایت که به صورتی متناسب پخش شود و باعث آرامش فکری و ماساژ دهنده و ماساژگیرنده شود. البته این مسئله مهم است که هیچ صدای اضافی و آزاردهنده ای نباید وجود داشته باشد. در حالی که ماساژ را روی زمین انجام می دهید باید از یک زیرانداز نرم استفاده کنید. همراه با یک بالشت که برای راحتی سر فرد مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ماساژ دهنده باید فضای کافی داشته باشد که بتواند به راحتی در اطراف فرد ماساژ گیرنده حرکت کند. ماساژ تای در حالتی انجام  می گیرد که شخص لباس به تن داشته باشد. اما بیشتر معمول است که شخص ماساژگیرنده پابرهنه باشد که مفیدتر است که لباس نازک با الیاف طبیعی و یا لباس های گشاد داشته باشد و این بهترین پوشش برای گیرنده ماساژ است که پاهایش برهنه است قبل از اینکه ماساژ دادن را برای اولین مرتبه برای شخص شروع کنید بسیار مهم است که تاریخچه پزشکی و مشکلات و مسائل پزشکی او را در حال حاضر بررسی کنید. درست قبل از اینکه هر تماس فیزیکی با شخص ماساژ گیرنده داشته باشید باید ذهن خود را از هر فکر اضافه دیگری پاک کنید و ذهن خود را در یک حالت آرامش روحی بر روی نیازهای آن شخص متمرکز کنید. برای رسیدن به این حالت، به آرامی چندین بار نفس عمیق بکشید و آرام بیرون دهید تا به این وسیله راحت تر ریلکس شوید. قبل از شروع ماساژ تای ماساژدهنده شروع به خواندن دعا می کند و از پروردگار هستی درخواست راهنمایی و کمک می کند که دردهای فیزیکی و احساسی در شخص مریض برطرف شود در حین ماساژ شخص ماساژ گیرنده باید به صورت عادی و نرمال نفس بکشد، نفس عمیق کشیدن به داخل (دم عمیق) قبل از اینکه لیفت ها و بلند کردن ها شروع شود و دم و باز دم عمیق وقتی که ماساژ انجام می پذیرد جریان انرژی را تشویق می کند که در ارگان‏های داخلی جریان پیدا کند در تمامی انواع ماساژها شیوه و ریتم و فشار باید به صورت دقیقی کنترل شود و علاوه بر تمامی این موارد باید یک جریان متداوم Senوجود داشته باشد که نه تنها از تکنیکی به تکنیک دیگر بلکه به طور مداوم بین دو شخص ماساژ دهنده و ماساژ گیرنده در تعامل باشد.

 Image result for ‫تـــای ماسـاژ‬‎

مدت زمان ماساژ تای:

یک ماساژ تای کامل در حدود2 الی 30/2 ساعت طول می کشد اما زمانی که وقت محدود دارید باعث نمی‏شود که ماساژ موثری نداشته باشید وقتی زمان شما محدود است، بهتر است که مناطقی از بدن را که می‏خواهید ماساژ دهید محدود کنید که به صورت کافی در زمان محدود شما ماساژ  داده شود به جای اینکه سعی کنید کل بدن را یک ماساژ ناقص و ناکافی دهید.

 

از کشش های بیش از حد دوری کنید:

کشش بیش از حد باعث ایجاد آسیب و صدمه می شود تنها بعد از مدت کوتاهی تجربه ماساژ دادن به زودی مشخص خواهد شد که هر شخصی آستانه تحمل و حساسیت و انعطاف پذیری متفاوتی دارد. مثلا ممکن است برای برخی از افراد فشارهای عمیق باعث ایجاد حس بیش از حس تعادل می شود در صورتی که برای بقیه افراد فشارهای ملایم و آهسته ممکن است باعث ایجاد درد شود انعطاف پذیری و تحمل کشش ها نشان دهنده تغییرپذیری همسان است و این قضیه بسیار مهم است که یک شخص یاد بگیرد و سریعا تشخیص دهد چه درجه ای از فشار و کشش مناسب است.

فشار اگر قوی و شدید باشد، باعث ایجاد درد می شود. همچنین فشار از درجه یواش و آهسته شروع کرده و به تدریج افزایش دهید. به چهره فردی که ماساژ می دهید نگاه کنید، تا متوجه شوید که ماکزیمم فشاری که باید استفاده کنید چه مقدار است. همیشه این قضیه مهم است که از فرد ماساژگیرنده تصدیق کلامی بگیرد که آیا کشش داده شده بیش از حد نیست؟! سن افراد نشان دهنده  انعطاف پذیری و آستانه تحمل درد نیست برخی از افراد بسیار جوان می توانند بدن بسیار سخت داشته باشد در حالی که برخی دیگر در سن هفتاد سالگی که مورد مراقبت قرار می گیرند دارای انعطاف پذیری قابل توجهی باشند.

 

مراقبت از خود:

حالت و وضعیت و تعادل متناسب از عناصر ضروری برای شخصی است که ماساژ تای می دهد. تمایلاتی وجود دارد که در آن قدرت و وزن کل بدن برای بکارگیری فشار و انجام برخی از کشش های وسیع و حرکات گسترده موثرتر است تا اینکه فقط از قدرت ماهیچه های دست و شانه ها استفاده شود. ماساژدهنده و ماساژگیرنده هر دو باید احساس راحتی و آرامش داشته باشند چون که هر گونه احساس ناراحتی و عذاب باعث برهم خوردن تمرکز می گردد و هارمونی حرکات از بین می برد که یکی از خصوصیات ماساژ خوب تای است.

 

ریتم و حرکت: یک ترکیب خالص و ناب:

کلمات «سیال» و «ریتمیک» دقیقا ذات و اصل ماساژ تایلندی را توصیف می کند که نتیجه آن کشش، فشار و پیچش های بدون عجله است برای افراد تازه کار تعداد زیاد گوناگونی و ظرافت تکنیک های مورد استفاده ممکن است تا حدودی گیج کننده باشد همیشه شرایط و حرکات بین ماساژدهنده و ماساژگیرنده حتی در کوچک ترین حرکات به همان اندازه تکنیکی که مورد استفاده قرار می گیرند مهم است اختلافات جزئی بین وقت و زمان و فشارها به نظر پایان کار نیست بلکه یک تکنیک با هارمونی و ملاطفت با تکنیک دیگر حل می‏شود روش ها به اندازه حرکات دارای اهمیت هستند. تقارن و اشکال گسترش پیدا کرده و تقویت شده به اندازه روش هایی که در آن محو شده اند دارای اهمیت هستند هیچ وقت نباید در کار ماساژ عجله کرد و ماساژ تایلندی ترکیبی از تکنیک هایی است که هر کدام تأثیرات خاص خودشان را دارند. برخی از تکنیک ها از فشارها در کانال های Sen استفاده می شود.  در حالی که بقیه تکنیک ها کشش ها و پیچش های عجیبی را به کار می برند که اغلب شبیه یوگا کاربردی است فشار به معنای برانگیختن حرکات انرژی در کانال های Sen و دستکاری کشش های ماهیچه است پاها، کف دست ها، انگشت شصت، آرنج و زانوها، ابزارها تایلند تراپی است گام هایی آهسته و روش هایی بدون عجله و جریانی روان و سلیس که از خصوصیات ماساژ تای است که میزان فشار عمیق و کشش های قدرتمندی که مورد استفاده قرار می گیرد می کاهد ماساژ تای همانند قطعه موسیقی و آوازی دو نفره برای یک رقص باله زیباست تم اصلی آن بارها و بارها تکرار می شود اما با تغییرات ماهرانه برای هر قسمت از بدن که کار روی آن انجام می گیرد.

 Image result for ‫تـــای ماسـاژ‬‎

موارد منع استفاده از ماساژ تایلندی:

چندین جمله برای احتیاط در اینجا باید بگویم تمامی اشکال و حرکات باورنکردنی که حرکات ماهرانه ماساژ تایلندی را تشکیل می دهد می تواند به صورت بالقوه باعث ضرر رساندن به ماساژدهنده و ماساژگیرنده شود برای ماساژ دادن حتی در ملایم ترین حالت  و سطح شخص نیازمند مهارت قدرت و توازن است که تنها با تمرین صحیح به دست می آید. حتی یک شخص جوان و سالم وقتی که در معرض کشش ها و چرخش های غیرصحیح قرار می گیرد می تواند آسیب ببیند در اینجا اشاراتی آورده شده که نه تنها در ماساژ تایلندی بلکه در تمامی انواع ماساژها کاربرد دارد و به کار گرفته می شود.

 Image result for ‫تـــای ماسـاژ‬‎

زمان هایی که نباید از ماساژ تای استفاده کرد:

1-شخصی را که دارای آسیب جدی، فشار خون بالا یا سرطان است، ماساژ ندهید.

2-ماساژ تای برای افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند، مناسب نیست.

3-هرگز شخصی که یک عضو مصنوعی مثل زانو، کفل مصنوعی دارد را ماساژ ندهید.

4-افرادی که دارای مشکلات پوستی همانند اگزما، پسوریازیس هستند در مناطق درگیر شده پوست نباید ماساژ ببینند.

5-بسیاری از تکنیک های تای ماساژ برای زنان حامله مناسب نیستند. ماساژ تای در طول دوران حاملگی توصیه نمی شود.

6-رگ های وریدی نباید عمیقا ماساژ داده شود.

7-اگر ماساژ گیرنده دارای شرایطی باشد که باعث ایجاد شک در ذهن ماساژدهنده شود که آیا این مدل از ماساژ برای این شخص مناسب است یا نه بهتر است که با پزشک ان شخص مشورت شود که تعیین کند آیا ماساژ برای این شخص مناسب است یا نه.

http://www.iranbodywork.com

Image result for ‫تـــای ماسـاژ‬‎

پسوریازیس چیست ؟

Image result for ‫پسوریازیس‬‎


پسوریازیس یک بیماری مزمن سیستم ایمنی بدن است که می تواند به دفعات عود کرده و موجب اختلال التهابی مشترک شود و در مرحله اول، پوست را درگیر می کند.


گفته می شود بیماری پسوریازیس دارای زمینه ژنتیکی قوی است و اغلب در افراد جوان دیده می شود.


نشانه های این بیماری شامل ضایعات پوستی آریتماتو، علایم التهابی، پوسته پوسته و نقره ای شدن پوست و تکثیر کراتینوسیت است.


در ادامه 9 واقعیت مهم درباره این بیماری را بیان می کنیم.

1- این بیماری واگیردار نیست و از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی شود.

 

2- واژه پسوریازیس ریشه در زبان یونان باستان دارد. واژه پسورا (Psora) به معنی خارش و زیس (Sis) به معنی وضعیت است؛ بنابراین مفهوم لغوی عبارت پسوریازیس Psoriasis ، وضعیت خارش است.


3- در حدود سه درصد مردن جهان اعم از مردان، زنان، کودکان و حتی نوزادان دارای نشانه های پسوریازیس هستند.


4- اولین نشانه های پسوریازیس معمولا بین سنین 10 تا 35 سالگی ظاهر می شود. با وجود این ممکن است علائم این بیماری در هر سنی بروز کند.


5- نشانه های پسوریازیس معمولا در آرنج ها، زانوها و جمجمه بیش از سایر نقاط بدن به چشم می خورد.


6- بر خلاف تصور بسیاری از افراد، عامل بیماری پسوریازیس، عدم رعایت بهداشت فردی نیست.


7- در بسیاری از بیماران، علائم پسوریازیس برای مدت طولانی از بین می رود و مجددا ظاهر می شود. گاهی هم این بیماری، برای همیشه از بین می رود.


8- بیماران مبتلا به پسوریازیس، به آرامی در برابر درمان واکنش نشان می دهند.


9- بیماران مبتلا به پسوریازیس در معرض ابتلا به سایر بیماری های مزمن نیز قرار دارند. نمونه ای از این بیماری ها عبارتند از:

- بیماری های قلبی

- فشار خون بالا

- افسردگی

- دیابت

- سرطان

- چاقی

مطالعات علمی به طور دقیق ارتباط بین استرس و تشدید پسوریازیس را نشان داده اند. از طرف دیگر بیماری پسوریازیس به خودی خود برای فرد، ایجاد استرس می کند

چه عواملی باعث بدتر شدن پسوریازیس می شوند؟

اغلب بیماران مبتلا به پسوریازیس، گاهی بدون ضایعات پوستی یا با ضایعات پوستی کم هستند و گاهی هم با تشدید این بیماری مواجه می شوند.


عواملی که این بیماری را بدتر می کنند، عبارتند از:

1- عفونت

2- واکنش به برخی داروها

3- آسیب پوست

4- استرس

5- آب و هوا

6- عوامل دیگر (هورمون ها ، سیگار و مصرف الکل)

 

1- عفونت

مطالعات علمی نشان داده است برخی از عفونت ها منجر به تشدید پسوریازیس می شوند.


شایع ترین این عفونت ها، گلودرد چرکی است. حتی خیلی از مواقع، بیماری پسوریازیس بعد از یک عفونت چرکی استرپتوکوکی گلو آغاز می شود.

یا اینکه پسوریازیس نواحی چین دار بدن مثل کشاله ران و زیر بغل، با عفونت قارچی پوست این نواحی تشدید می شود.

 

عفونت هایی (بیماری های عفونی) که باعث تشدید پسوریازیس می شوند عبارتند از:

- عفونت کاندیدیایی

- عفونت با ویروس ایدز

- عفونت پوستی با استافیلوکوک (کورک، جوش و ...)

- عفونت چرکی گلو با استرپتوکوک (شایع ترین عفونت چرکی گلو)

- عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی

 

درمان عفونت های فوق خیلی مواقع باعث بهبودی بیماری پسوریازیس می شود.

 

2- واکنش به برخی داروها

این داروها شامل موارد زیر است:

- داروهای ضد مالاریا مانند کلروکین و هیدروسی کلروکین (البته این داروها علاوه بر مالاریا، برای درمان برخی بیماری های روماتیسمی و برخی بیماری های پوستی نیز کاربرد دارد).


- پروپرانولول و آتنولول : این دو داروی ضد فشار خون در برخی از بیماران باعث تشدید بیماری پسوریازیس می شوند.


- کورتون خوراکی : این دارو، خطرناک ترین دارو برای بیماران مبتلا به پسوریازیس است. به دنبال مصرف خوراکی این دارو ابتدا بیماری خوب می شود، اما بعدا به شدت تشدید می شود و حتی خطر مرگ نیز وجود دارد.


- ایندومتاسین : در برخی از بیماران باعث تشدید پسوریازیس می شود.


- لیتیوم : یک داروی روانپزشکی است. در پنجاه درصد بیمارانی که این دارو را مصرف می کنند، بیماری پسوریازیس تشدید می شود.

 

3- آسیب پوستی

معمولا ده تا چهارده روز بعد از یک آسیب پوستی مثل بریدگی، زخمی شدن یا سوختگی پوست، ضایعات پوستی پسوریازیس در محل آسیب ایجاد می شود.


این چیزی است که اغلب بیماران مبتلا به پسوریازیس آن را تجربه کرده اند. به این پدیده فنومن کوبنر می گویند.


بیماری های پوستی هم می توانند منجر به فنومن کوبنر شوند. از جمله عوامل بروز فنومن کوبنر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- بیماری های پوستی 

- آسیب های پوستی

- کورک 

- تزریقات و سوزن زدن به پوست

- اگزما و درماتیت 

- گزش حشرات

- تبخال 

- شیو کردن و تراشیدن موها

- ابتلا به بیماری گال 

- تاتو کردن

- ابتلا به ویتیلیگو 

- آفتاب سوختگی

- ابتلا به لیکن پلان 

- بریدگی و سوختگی پوست

- چسب روی پوست

- واکسیناسیون

 

فنومن کوبنر در پنجاه درصد از بیماران مبتلا به پسوریازیس دیده می شود. برخی بیماران ممکن است با یک نوع آسیب پوستی دچار فنومن کوبنر شوند و با یک نوع آسیب دیگر، دچار فنومن کوبنر نگردند.

مطالعات مختلف نشان داده است فصل سرما منجر به تشدید و فصل گرما منجر به بهبودی پسوریازیس می شود

4- استرس

اگر از بیماران پسوریازیس بپرسیم چه عاملی باعث تشدید بیماری شما می شود، اکثر آنها پاسخ خواهند داد: استرس.


مطالعات علمی نیز به طور دقیق ارتباط بین استرس و تشدید بیماری پسوریازیس را نشان داده اند.


از طرف دیگر وجود بیماری پسوریازیس به خودی خود برای فرد مبتلا، ایجاد استرس می کند.


وجود لکه های پوستی پسوریازیس، فرد را در مواجهه با اطرافیان حتی همسر و فرزندان دچار استرس می کند.


وقتی بیماری پسوریازیس، کف دست و پا را درگیر می کند، بیماری بسیار سخت و آزار دهنده می شود، زیرا فرد مبتلا از انجام کارهای روزانه خود باز می ماند و این خود سطح استرس را در فرد مبتلا افزایش می دهد.

Image result for ‫پسوریازیس‬‎

از طرف دیگر انجام درمان های پسوریازیس نیز استرس زا است. از یک طرف وقت گیر بودن و از طرف دیگر پر هزینه بودن درمان ها، برای بیماران ایجاد استرس می کند.


در این شرایط، پیدا کردن روش هایی برای کم کردن و کنترل استرس از اهمیت بالایی برخوردار است.


باید بدانیم روش های واقعی و موثر برای کسب آرامش و کاهش استرس کدامند. ما می توانیم با استفاده از این روش ها و کم کردن استرس، توانایی خود را برای مواجهه با مشکلات پیش رویمان افزایش دهیم.


از جمله روش های مقابله با استرس می توان به توجه به آموزه های مذهبی، ورزش و مطالعه اشاره کرد.


اما یک روش بسیار موثر و کارآمد در مقابله با استرس، استفاده از دارو است. باید بدانیم هیچ اشکالی ندارد در شرایط سخت با کمک پزشک، برای مدتی کوتاه از داروهای آرامبخش استفاده کنیم.

 

5- آب و هوا

زمستان بدترین فصل برای بیماران مبتلابه پسوریازیس است.


مطالعات مختلف نشان داده است فصل سرما منجر به تشدید و فصل گرما منجر به بهبودی پسوریازیس می شود.


در زمستان رطوبت هوا کاهش می یابد و این منجر به تشدید خشکی پوست می شود. در این فصل باید از کرم های مرطوب کننده بیشتر استفاده کرد. همچنین در داخل خانه از دستگاه بخور استفاده نمود.

 Image result for ‫پسوریازیس‬‎

6- عوامل دیگر تشدیدکننده پسوریازیس

از جمله عوامل دیگر تشدیدکننده پسوریازیس می توان به سیگار، هورمون ها و مصرف مشروبات الکلی اشاره کرد.


اثر هورمون ها روی بیماری پسوریازیس به طور دقیق شناخته شده نیست، مثلا گاهی اولین لکه های پوستی پسوریازیس، به دنبال تغییرات هورمونی سن بلوغ ایجاد می شود.


ترک سیگار به طور مشخصی به کاهش ضایعات پسوریازیس کمک می کند.


مصرف مشروبات الکلی به طور مشخصی منجر به تشدید پسوریازیس شود.


اگرچه درمان قطعی برای بیماری پسوریازیس وجود ندارد، اما با درمان های فعلی و با توجه به عوامل تشدیدکننده آن می توانیم نسبت روزهای خوب را به روزهای بد افزایش دهیم.


روزهای خوب روزهایی است که بیمار مبتلا دارای کمترین لکه های پوستی، کمترین خارش و بالاترین میزان بهبودی خلق و خو است. 


وجود لکه های قرمز با  پوسته هایی روی آن ، که سطح پوست بدن را میپوشاند . معمولا در بعضی از قسمتهای پوست مشاهد میشود اما گاهی تمامی پوست را میپوشاند و خارش شدید دارند ، که پس از خارش زخم میشوند . بهتر هست که دکتر و پزشک معالج این بیماری را برای شما تشخیص دهد چرا که گاهی اوقات با بیماریهای دیگر اشتباه گرفته میشود .

راه های سنتی درمان پسوریازیس :

  یکی از راههای درمان پسوریازیس استفاده از آروما تراپی یا رایحه درمانی میباشد . این روش که قدمت آن بیش از 4000 سال میباشد در قرنهای مختلف مورد استفاده رفع انواع بیماریها قرار میگیرد . به زبان خیلی ساده وقتی ما نفس میکشیم و رایحه روغن گیاهی وارد بینی و ششهای ما میگردد ، سنسورهایی که در بدن وجود دارد پیامهایی را به مغز ارسال میکنند ، و هر پیام باعث عکس العمل و ارائه دستورات مغز به ارگانها میشود . مثلا در بیماری پسوریازیس ، سنسورها پس از دریافت بوی روغن گیاهی درخت چای ، به مغز پیغام میفرستند که تعبیر آن در مغز باعث ارسال دستور جلوگیری از تولید سلول اضافی که دلیل اصلی این بیماری میباشد ، میشود .


Image result for ‫پسوریازیس‬‎


چند نکته در زمان درمان پسوریازیس :

- سعی کنید از غذاهای گیاهی استفاده نمایید و از خوردن گوشت قرمز پرهیز نمایید .

- از مالیدن وازلین و پارافین خودداری نمایید .

- از نوشیدن الکل و مصرف سیگار خودداری نمایید .

- دوری از استرس فکری و سعی در مدیریت استرسهای روزمره .

- ورزش مداوم روزانه .

- بدن را در معرض سرما قرار ندهید .

روغن های مورد استفاده برای درمان پسوریازیس :

بهترین روغن ، روغن گیاهی درخت چای میباشد . روغن اسطوخودوس هم یکی دیگر از گزینه ها میباشد . وقتی صحبت از روغن گیاهی میشود منظور اسانسهای شیمیایی که به جای روغن به فروش میرسد نمیباشد .

روش استفاده از روغنهای گیاهی برای رایحه درمانی  :

به طور کلی 4 روش مختلف برای آروما تراپی وجود دارد که آنها را برای شما به اختصار توضیح میدهم :

1-      استفاده از روغن گیاهی توسط ماساژ : در این روش ماساژ درمانی ، با توجه به غلظت روغن گیاهی بین 6 تا 15 قطره روغن درخت چای با روغن پایه مثلا روغن بادام شیرین مخلوط و توسط تکنیکهای آروما ماساژ ، یا ماساژ با روغن روی بدن ماساژ داده میشود . در این روش توسط ماساژ روغن توسط پوست جذب بدن میشود .


2-      استفاده از روغن گیاهی در حمام بخار یا روش بخور : در این روش  5 قطره از روغن گیاهی را داخل ظرفی از آب جوش میریزیم و در حالی که سر را زیر یک حوله قرار داده ایم از بخار این آب تنفس میکنیم . توجه مهم : این روش برای استفاده از اسانسهای مصنوعی شیمیایی  خطر ناک میباشد .


3-      توسط پخش روغن گیاهی در هوای اتاق : در این روش 15 قطره از روغن گیاهی را داخل  یک لیوان آب ریخته و روی شعله شمع قرار میدهیم تا به آرامی در هوای اتاق پخش شود .


4-      استفاده از روغن گیاهی در وان حمام : در این روش 15 قطره از روغن گیاهی را داخل آب وان حمام ریخته و بدن را  به مدت 15 دقیقه داخل وان قرار میدهیم .

بخش سلامت تبیان

http://www.iranbodywork.com