(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

خطوط حاملگی یا استریا چیست؟

Image result for ‫خطوط حاملگی یا استریا چیست؟‬‎


 این خطوط در بعضی خانمها به وجود می آید و در بعضی نه. احتمالا تغییرات شدید هورمونی و رشد ناگهانی شکم می تواند مهمترین علل این عارضه در بارداری باشد.

 

پوست دارای فیبرهائی (الاستین) است که در مواقعی که حجم بدن افزایش میابد کش آمده و حجم زیاد شده را در خود جا میدهد. وقتی این فیبرها به عللی دچار عدم عملکرد درست شوند (کمبود اسیدهای آمینه ضروری در رژیمهای شدید غذائی، کمبود بعضی از املاح مثلمس، ولی در بیشتر مواقع ارث در آن نقش دارد) پوست قابلیت کش آمدن را ندارد و دچار پارگی میشود.


بعضی از کرمها و ترکیبات و ویتامینها در جلوگیری آن نقش دارند و تا حدودی باعث بهتر شدن آن میشوند.

Image result for ‫خطوط حاملگی یا استریا چیست؟‬‎

بهترین روش برای پیشگیری از این موضوع کنترل اضافه وزن و چاق شدن میباشد. یعنی اگر بمرور زمان افزایش وزن پیدا کنید دیگر این ترکها ایجاد نمیشود. راههای درمانی آن لیزر، میکرودرم ابرشن و مصرف کرمهائی چون تره تینوئین است.


در برخی خانمها در دوران بارداری و بخصوص در اواخر آن خطوطی روی پوست شکم و گاهی در ناحیه رانها و بازوها ایجاد می شود که رنگ آن در افراد مختلف متفاوت است. اما معمولا در ابتدای بروز به رنگ صورتی یا قرمز روشن است و پس از زایمان و با گذشت زمان تدریجا به رنگ پوست نزدیک می شود اما همیشه حالت ترک خوردگی را خواهد داشت. ترک خوردگی پوست به این دلیل است که نه تنها لایه سطحی پوست، بلکه لایه های زیرین هم تحت تاثیر هورمونها و کشش قرار گرفته و شکاف هایی در لایه کلاژن به وجود می آید.


در بیش از نیمی از خانمها استریای حاملگی در دوران بارداری پدید می آید. علت بوجود آمدن آن می تواند تغییرات شدید هورمونی و چاقی ناگهانی در دوران بارداری باشد. در خانمهایی که بارداری دو یا چند قلویی دارند یا به دلایلی دچار افزایش وزن ناگهانی شده اند و معمولا در اواخر بارداری بیشتر این خطوط دیده می شود. اگر چه بزرگ شدن شکم و کشیدگی پوست آن موجب خارش در این ناحیه می شود اما این تنها علت بوجود آمدن خطوط حاملگی نیست. گاهی این خطوط در قسمتهای دیگر بدن هم ظاهر می شوند.


متاسفانه تاثیر مثبت هیچ کرم یا پماد خاصی برای ایجاد نشدن این خطوط اثبات نشده است. با این حال نرم و چرب نگه داشتن پوست شکم با استفاده از روغنهای گیاهی (مانند روغن زیتون)، روغن بچه، دکسپانتنول یا کرمهایی که برخی شرکتهای دارویی به این منظور ارائه می کنند، می تواند خارش را کاهش داده و حداقل برای شما این اطمینان خاطر را ایجاد کنند که هر کاری از دستتان بر می آمده برای خودتان انجام داده اید.

تزریق ژل زیبایی


Image result for ‫تزریق ژل  زیبایی‬‎


اگر شما می خواهید احساس جوانی را به صورت خود بازگردانید یا با لب های حجیم چهره تان را جذاب تر ببینید، اگر می خواهید با حذف چین و چروک صورت شادابی را به چهره تان بازگردانید، پر کننده های پوستی ( تزریق ژل لب، و سایر ژل ها ) چنانچه توسط دستان جراحی مجرب و کار آزموده تزریق گردند می توانند راه حل مناسبی باشند. پر کننده های پوستی را " فیس لیفت مایع " نامیده اند زیرا بسیاری از مزایای فیس لیفت را دارا می باشند.

 

پرکننده های پوستی ( ژل های تزریقی ) ( فیلرهای پوستی ) :

علائم قابل رویت پیری در طی زمان بعلت اشعه خورشید ، وراثت و روش زندگی ایجاد می گردد و یکی از علائم زودرس آن ایجاد چین و چروک و کاهش حجم پوست می باشد با تزریق فیلرها بصورت غیر جراحی می توان کاهش حجم را جبران کرده و این خطوط را ازبین برد . اگر شما تمایل دارید که ظاهر شما جوانتر گردد و خطوط چین و چروک ها از بین رود این تزریقات برای شما مناسب می باشد .  در گذشته بیشتر از سیلیکون برای این منظور استفاده می شد ولی به علت احتمال وجود عوارض نا خواسته امروزه بیشتر از ترکیبات هیالورونیک اسید استفاده می شود.

 

هیالورونیک اسید چیست؟

هیالورونیک اسید مهمترین گلیکوز آمینو گلیکان ( یک نوع قند طبیعی ) در پوسـت است کـــه باعث انعطاف پذیری و پری پوست می شود . هیالورونیک اسید توانایی بالقوه اتصـال به آب را دارد و وقتی به پوست تزریق می شود باعث حجیم ، نرم و هیدراته شدن پوست می شــو د.

با افزایش سن ، پوست شما بیشتر هیالورونیک اسید خود و درنتیجه حجم خود را از دست می دهد و در نتیجه پوســت شل شــده و چیـــن و چــرو ک ایجــاد می شود .این مزایا باعث شده که هیالورونیک  اسید به عنوان یک فیلر پو ستی عالی مطــرح گردد . از آنجائیکه هیالورونیک اسید در تمامی گونه ها یکسان است ،  احتمال ایجاد آلرژی بسیار بعیـــد است . از سال 2010 به اگثریت محصولات هیالورونیک اسید که موردتائیدFDA  قــرار گرفته اند لیدو کائین اضافه شده است که باعث کاهش درد هنگام تزریق می شود .

فیلرهای هیالورونیک اسید به خاطر نتایج زیبایی برتر هنوز به عنوان بهترین فیلرهای پوستی برای برجسته سازی بافت نرم مطرح می باشنـد . لازم به توضیح است که ژل یا فیلرهای که امروزه استفاده میشوند همگی از جنس هیالورونیک اسید بوده و با گذشت زمان جذب می شوند و عوارض ژل های قدیمی که دائمی بوده و از مواد مصنوعی تهیه شده و بعد از  مدتی از جای خود حرکت کرده و یا گوله گوله میشدند را ندارند

 مهمترین کاربرد ژل در پوست پر کردن چین ها وچاله های عمیق در پوست است مثلا:

 پرکردن یا کاهش عمق خطوط خنده ( چین های نازولبیال )

بر طرف کردنخطوطی که از گوشه لب به طـرف چـانه کــشیده می شوند(خطوط Marrionett).

برجسته سازی لبها

پر کردن ناودان اشکی (Tear Trough) 

بر طرف کردن خطوط پنجه کلاغی ظریف که از قسمت خارجی چشم به صورت شعاعی ایجاد می شوند ( Crows feet) .

بر طرف کردن خط اخم ( Frown line ) 

خطوط ناحیه پیشانی

اسکارهای صورت

برجسته کردن گونه

 

خط خنده ( چین نازولبیال)

یکی از علائم افزایش سن در صورت ، چین های عمیقی است که از کناره بینی تا گوشه لب ها ایجاد می شود ، که در اصطلاح به آن چین نازولبیال ( یا خط خنده ) می گویند . معمولا خطوط خنده در اواخر دهه سوم یا اوایل دهه چهارم زندگی شروع به عمیق تر شدن می کنند .  البته عوامل ژنتیک و بعضی اوقات شیوه زندگی فرد ممکن است باعث تظاهر زودتر یا دیرتر آنها شوند . بیشتر افرادی که برای تزریق ژل مراجعه می کنند مایلند خط خندۀ آنها کم عمق تر شود. هر چند نتایج در هر فرد متفاوت است امّا اغلب کسانیکه تحت تزریق ژل در این قسمت قرار گرفته اند تفاوت قابل توجهی را تجربه کرده اند.

همانند چین های پوستی ، چین های نازولبیال بطور اولیه در اثر عوامل زیر ایجاد می شوند :

تماس با نور آفتاب

افزایش سن

فاکتورهای ارثی

با افزایش سن ، کلاژن پوست کاهش می یابد ( و تماس بانور آفتاب باعث تسریع این عمل می شود ) و در نتیجه الاستیسیتی پوست کاهش می یابد و پوست شل و آویزان می شود . شـل شدن پوست باعث ایجاد چین های نازولبیال می شود . پیدایش چین نازولبیال نه تنها باعث می شود که فرد مسن تر از سن واقعیش بنظر برسد بلکه باعث می شودکه فرد خسته تر و نحیف تر به نظر برسد .

اگر فرد دچار اضافه وزن یا چاقی باشد تا وقتی که اضافه وزن خود را از دست نــداده مــمکن است متوجه چین ناز ولبیال خود نشود . با گرفتن رژیم غذایی، صورت نیز مانند سایر قسمتهای بدن چربی خود را از دست می دهد و چین های نازولیبال ( خطوط خنده) به طور ناگهانی ظاهـر می شو ند .


خطوطی که از گوشه لب به طـرف چـانه کشیده می شوند (Marrionette)

چین دیگری که برای اصلاح آن می توان از ژل کمک گرفت خطی است که از گوشه دهان به سمت پایین کشیده می شود. این خطوط گاهی باعث می شوند پوست افتاده و شل به نظر برسد.

 

برجسته سازی لب

برجسته سازی لب یکی از شایعترین و پر درخواست ترین روشهای جراحی زیبایی است . با افزایش سن ، پری لبها ( که باعث می شو د لبها جوان و برآمده باشند ) از بین می رود . همچنین با افزایش سن لبها باریک و نازک شده و چین های کوچک در حاشیه لب بوجود می آید . امروزه بیشتر افردای که درخواست برجسته سازی لب را دارند ، خواهان پری و برآمدگی بیشتر همراه با حفظ ظاهر طبیعی لبها هستند .

توازن در صورت شامل لبها و حداکثر پری طبیعی آنها و هماهنگی با بافتهای اطراف آنها می باشد . فاصله بین لب تا بینی بسیار مهم است .هماهنگی بین قسمت مرکزی لبها و گوشه های آن نیز مهم است .وقتی فردی درخواست برجسته سازی لب را دارد ، نکته ای که باید در نظر بگیرد این اسـت که ساختمان طبیعی لب وی چگونه است و تا چه حجمی می تواند ژل تزریقی کند تاتوازن صورتش را بهم نزند .

 Image result for ‫تزریق ژل  زیبایی‬‎

برجسته سازی گونه

با بالا رفتن سن ، صورت شما کلاژن والاستینش را از دست می دهد ، این دو ماده باعث حجم دهی به پوست شما می شوند. در نتیجه نه تنها پوست صورت شما شروع به شــل شـدن می کند ، بلکه علاوه بر آن گونه های شما، در اثر تحلیل رفتن بستر چربی که به استخوان گونه شما چسبیده است ، شروع به خالی شدن می کنند و در نتیجه صورت شمـا نحیف، لاغرو با چشمان گود افتاده به نظر می رسد .


در سالهای اخیر فیلر های پوستی را برای برجسته سازی گونه ها مورد استفاده قرار داده اند. این روش غیر تهاجمی بوده و عوارض آن در مقایسه با گذاشتن پروتز گونه بسیار کم می باشد .

نتایج تزریق ژل دائمی نمی باشد و بسته به نوع ژل مورد استفاده ، مد ت ماندگاری آن 6 ماه تا حداکثر 18 ماه می باشد.

 

نحوه تزریق ژل هیالورونیک اسید به چه صورت است ؟

معمولا روش تزریق هیالورونیک اسید سریع بوده و به صورت سرپایی در مطب و تحت بی حسی موضعی ( با استفاده از پماد بی حس کننده موضعی یا تزریق بی حس کننده ) و با استفاده از سوزنهای بسیار ظریف انجام می شود و بسته به میزان تزریق 15 تا 30 دقیقه زمــان می برد .بلافاصله بعد از تزریق می توانید مجددا فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید.

 

بعد از تزریق ژل چه انتظاراتی باید داشته باشید ؟


هیالورونیک اسید ها قابل جذب می باشند و بنابر این راه حل دائمی برای برطرف کردن چین و چروک نمی باشند و لازم است هر چند ماه یکبار تزریق آنها راتکرار کرد.  زمان تکرار تزریق به عواملی مانند سن فرد ، شیوه زندگی و منطقه مورد نظر در صورت فرد بستگی دارد.

 

اقدامات پس از درمان:

تا 24 ساعت بعد از تزریق لازم است بیمار از فعالیت های فیزیکی شدید اجتناب نموده و در معرض حرارت یا نور شدید خورشید قرار نگیرد.بعد از تزریق در مواردی ممکن است مختصری درد، قرمزی و تورم ظاهر شود که جای نگرانی ندارد و برطرف خواهد شد. کمپرس سرد به کاهش تورم ناحیه تزریق شده کمک خواهد کرد.


اثر این مواد تا کی در بدن باقی می ماند؟

هیالورونیک اسید توسط بدن ما پس از مدتی جذب میشود بنا بر این اثر این مواد دایمی نیست. معمولا در بافت های پر تحرکی مثل لب ها این مواد زودتر جدب میشوند ولی در سایر قسمت ها ممکن است تا یک سال نیزدوام داشته باشند. معمولا تزریقات بعدی با میزان کمترو برای مدت بیشتری باقی می مانند.ماندگاری فیلر تزریق شده به نوع ژل و تفکیک تزریق بستگی دارد و ممکن است در یک فرد با فرد دیگر چند ماهی تفاوت داشته باشد ولی به طور متوسط، دوام تاثیر فیلرها 6 الی 12 ماه می باشد. البته زمانی که گفته می شود تاثیر فلان ژل تزریق شده، یک سال است به این معنی نیست که اثر پرکنندگی آن در طول یک سال کامل است بلکه معمولاً در شش ماه اول تزریق، پرکنندگی آن خوب و مثل ماه اول است ولی از ماه ششم و هفتم و به بعد تاثیر آن کمتر می شود و تا پایان یک سال کاملاً اثر آن از بین می رود.

 

آیا تزریق ژل هیالورونیک اسید با عوارضی همراه می باشد؟

در بعضی افراد ممکن است ، تورم خفیف ، کبودی ، قرمزی مختصر و درد خفیف بعد از تزریق ایجاد شود ، این موارد بسیار کم می باشند و معمولا طی 1 تا چند روز از بین می روند.

Image result for ‫تزریق ژل  زیبایی‬‎

دوره نقاهت :

– نتایج تزریق فیلرها بلافاصله ظاهر می گردد. بلافاصله بعد از تزریق ممکن است :

– مختصری التهاب یا کبودی وجود داشته باشد

– قرمزی و بی حسی موقت ایجاد شود

– احساس کنید بیش از حد نیاز تزریق شده است

– کلیه مسائل فوق طی چند ساعت تا چند روز از بین خواهد رفت.

حال ضروری است که مشخص شود یک ژل استاندارد و مرغوب بایدچه ویژگیهایی رادارا باشد:


     –  تاییدیه اتحادیه ی اروپا(CE ) رااخذکرده باشد.


     – سلول دوست” بوده وبرای سلول به مثابه “جسم خارجی” عمل ننموده و هیچگونه واکنش حساسیتی دربافت ایجاد ننماید.


     –  ایزو شماره ۱۰۹۹۳ رااخذ نموده باشد.دریافت این ایزو بیانگراین است که ژل موردنظر دارای ویژگیهای زیر می باشد :


      –  حساسیت زا نبوده ٬ تحریک کننده نمی باشد ٬ رنگدانه ایجادنمی نماید (پیگمانتوژن نیست)٬ سیتوتوکسیک وسرطان زا نبوده و هیچگونه مسمویتی برای سلول به وجود نمی آورد.


      –  تزریق آن به راحتی وسهولت انجام می پذیرد.


      – ژل نباید ازمحل تزریق حرکت نماید


      – نبایددائمی باشدوتاثیرآن نسبتا طولانی باشد ( بین شش ماه تا یک سال ماندگاری داشته باشد(


      – فرد کمترین درد را به هنگام تزریق احساس نماید.


      – نتایج حاصله پس از تزریق باید طبیعی بوده و رضایتمندی فرد را ایجاد نماید.


      – بافت وسلول باید بدون هیچ واکنشی ٬ ژل تزریق شده را دردرون خود بپذیرند.


      – تصویر فرد برای خودش ٬فامیل واطرافیان باید مطلوب تر و زیباتر گردد.


آیا تزیق فیلر برای شما مناسب است ؟ 


هرچند که این روش به پیچیدگی عمل جراحی نمی باشد ولیکن این کار هم باید بنا به میل شخصی بوده نه برای جلب توجه و یا میل شخص دیگر و یا برای رسیدن به یک تصویر ایده آل . فیلرها برای شما مناسب است اگر


شما از لحاظ فیزیکی سالم باشید


سیکار نمی کشید


انتظار بهبودی داشته ولی واقع گرا هستید و اهداف واقع گرایانه در مورد ظاهر خود دارید .


  موارد ممنوعیت تزریق ژل کدامند؟


        خانمهای باردار 


        خانمهایی که دوران شیر دهی را سپری می کنند


        بعضی از اختلا لات انعقادی


        وجود عفونت در محل تزریق


        فردی که مستعد تب خالهای راجعه می باشد


        افرادی که داروهای خاص مصرف می کنند


رعایت چه نکاتی قبل ار تزریق ژل ضروری می باشد؟


از آنجائیکه آسپیرین و محصولات حاوی آسپیرین و داروهای مانند بروفن ، ژلوفن ، و Advil  ....... باعث رقیق شدن خون و مانع ایجاد لخته می شوند و این مساله می تواند باعث بروز مشکلاتــی در حین یا بعد از تزریق شود، در صورتیکه فرد از این داروها استفاده می کنــد ،  بایســتی از 2 هفته قبل از تزریق ژل مصرف آنها را قطع نماید. 

چنانچه شما زیر 18 سال می باشید برای تزریق ژل نیاز به اجازه والدینتان خواهید داشت.

اگر دچار حساسیت های پوستی هستید حتما آن را به اطلاع پزشکتان برسانید.

برای بانوانی که در دوران بارداری قرار دارند تزریق فیلرهای پوستی توصیه نمی شود.

در صورتی که پوست شما دچار عفونت، زخم و یا حساسیت شده است حتما قبل از تزریق به مشاوره پزشکی نیاز خواهید داشت.

حتما به پزشکی با تجربه مراجعه بفرمایید.


برندهای مشهور فیلر در دنیا کدامند ؟

این برند ها عبارتند از:

Restylane,Juvederm,perfecta,Perlance,Derma Fill,Alayna,Stylage

جوانسازی پوست

Image result for ‫جوانسازی‬‎


راه و روش های مختلفی برای جوانسازی پوست و زیبایی وجود دارد که می توان به جوانسازی پوست با لیزر و جوانسازی پوست با PRP اشاره ی کرد.


نور خورشید، بالا رفتن سن و حتی بیماری های ارثی همگی می توانند بر وضعیت پوست صورت یا پوست سایر نقاط بدن تاثیر منفی داشته باشند. این مسائل باعث ایجاد مشکل برای ساختار پوست می شود که می توان از تشکیل چین و چروک و جوش های پوستی و جای جوش، تغییر رنگ دانه های پوست، لک شدن صورت و ایجاد لکه های ناشی از نور خورشید بر روی آن و آشکار شدن رگ های خونی نام برد.


علاوه بر این، پوست بیمار ممکن است قابلیت ارتجاع خود را از دست داده و شل شود. امروزه با استفاده از روش های تجدید ساختار و شاداب سازی پوست می توان بسیاری از این مشکلات را درمان کرد. به هر حال باید توجه داشت تاثیر این روش ها بر وضعیت بیمار بستگی به تکنولوژی یا روش درمانی استفاده شده خواهد داشت.


در صورتی که می خواهید پوستی صاف و بدون چروک و زیبا داشته باشید، می‌توانیم به شما کمک کنیم تا جوان تر به نظر برسید و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. راه حل ثابت شده‌ای که جوان سازی پوست با لیزر فرکشنال نام دارد یکی از راه های جوان سازی پوست می باشد که به سرعت و به آسانی چین و چروک و جای زخم‌ها را کاهش می‌دهد تا به شما کمک کند، پوست صافی داشته باشید. این روش غیرتهاجمی، بافت پوست را بهبود می‌بخشد، رنگدانه های سیاه را کم رنگ می‌کند، ظاهر جای زخم را کاهش می‌دهد و لکه‌ها را کم رنگ و محو می سازد.


جوان سازی پوست صورت با لیزر یک روش جراحی می باشد که پوست را جوان می‌سازد و اثرات ناشی از نور آفتاب، افزایش سن و برخی از اختلالات پوستی را کاهش می‌دهد. این روش درمانی ایمن، موثر و مناسب می باشد. همچنین، هزینه جوانسازی پوست با لیزر در مقایسه با بسیاری از راه های جوانسازی پوست بسیار کمتر می باشد. لیزر لایه‌های خارجی آسیب دیده پوست را برداشته و تولید کلاژن و سلول‌های پوستی جدید را در لایه ‌های زیرین پوست تحریک می‌کند و پوستی صاف‌تر، جوان تر و سالم‌تر را به ارمغان می آورد.


برای جوان سازی پوست به وسیله لیزر روش های مختلفی وجود دارد:


1. لیزر CO2 : این نوع لیزر بهترین روش لیزر درمانی موجود می باشد برای جوان سازی صورت مورد استفاده قرار می گیرد. سطح پوست پس از درمان شدن با لیزر CO2، سفت‌تر و صاف‌تر به نظر می‌رسد، زیرا لیزر برای محدود کردن الیاف کلاژن که در لایه زیرین پوست قرار دارند از گرما استفاده می‌کند. لیزر CO2 باعث حذف یا کاهش ظاهر اغلب چین و چروک‌ها، جای جوش و زخم‌ها، زگیل‌ها و ماه گرفتگی‌ها می‌شود. این روش حتی برای درمان سرطان پوست در سطوح اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


2. روش جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال: این روش جوان سازی پوست صورت از سایر روش های جوانسازی پوست با لیزر متمایز می باشد، زیرا عوارض جانبی کمی دارد. پس از انجام این روش درمانی در واقع پوست دچار التهاب یا درد نمی‌شود و به دوره ریکاوری نیاز نمی باشد. با این حال، شایان ذکر است که این روش جوانسازی پوست صورت تنها در یک جلسه انجام نمی‌گیرد و برای بهبودی کامل ظاهر پوست به چند هفته تا چند ماه زمان نیاز می باشد.


روش درمان این روش به صورتی می باشد که روش جوان سازی صورت معمولا با بی حسی موضعی (تزریق بی حسی در محل درمان) صورت می‌گیرد. متخصصین پوست برای جوان سازی پوست صورت با لیزر، از لیزرهای مخصوصی استفاده می‌کنند. لایه‌های خارجی پوست با استفاده از یک پرتو نور لیزری بخار می‌شوند و پوست زیرین را صاف‌تر و جوان تر می‌سازد.


و نتایج و بهبودی در روش جوانسازی پوست صورت با لیزر به نوع لیزر مورد استفاده و ناحیه‌ای که تحت درمان قرار می گیرد، وابسته می باشد. بهبودی در روش های جوانسازی تهاجمی، به چند هفته زمان نیاز خواهد داشت. پس از انجام روش جوانسازی پوست با لیزر، زمان بهبودی تقریبا دو هفته به طول می انجامد، که در طی آن ناحیه درمان شده بهبود پیدا می‌کند و لایه جدیدی از پوست سالم ظاهر می‌شود و باعث می‌شود که ناحیه درمان شده صاف‌تر، سفت‌تر و به طور کلی سالم‌تر به نظر برسد. این روش جوان سازی پوست را می توان برای دست و گردن نیز بکار برد.


انواع روش های جوان سازی پوست


1. لیزر

2. بوتاکس

3. لایه برداری و پیلینگ

4. لمیکرودرم و هیدرودرم


بوتاکس

بوتاکس زیبایی یک ماده شیمیایی است، این ماده عضلاتی از صورت را که باعث ایجاد چین و چروک شده اند را ریلکس و آزاد می کند و به این ترتیب ظاهر پوست را صاف کرده و شاداب می نماید.

Image result for ‫جوانسازی‬‎

لایه برداری و پیلینگ

لایه برداری و پیلینگ شیمیایی می تواند با برداشتن لایه های آسیب دیده رویی پوست، ظاهر آن را صاف تر و جوان تر نماید. علاوه بر این، لایه برداری و پیلینگ شیمیایی می تواند برای حذف یا بهبود وضعیت چین و چروک ها، آثار ملایم به جا مانده از زخم ها، انواع خاص جوش ها، لکه های ناشی از نور خورشید، کک مک، و سایر لکه های ایجاد شده بر روی پوست مورد استفاده قرار گیرد.


میکرودرم و هیدرودرمگ

روش های دیگری که در کلینیک سیب سرخ برای جوان سازی پوست صورت استفاده می شود شامل میکرودرم و هیدرودرم است.

آیا می دانید که........

Image result for ‫دانستنی ها‬‎


اولین شهری که به جمعیت یک ملیون نفری دست یافت ، رم واقع در ایتالیا در صد و سی و سه سال پیش از میلاد مسیح (ع) بود . لندن در انگلستان در سال 1810 و نیویورک در سال 1875 به این میزان جمعیت دست یافتند .


صحرای بلدوسکا ، تنها صحرای واقع در اروپاست .


سوئد در بین کشور های اسکاندیناوی ، بزرگترین کشور محسوب می شود .


ریک جاویک در ایسلند ، احتمالاً تمیزترین پایتخت جهان محسوب می شود .


پرتغال بزر گترین تولید کننده چوب پنبه در چهان است .


در یونان ، هر ساله خورشید بیش از سه هزار ساعت می تابد . طول خط ساحلی یونان به حدود پانزده هزار کیلومتر می رسد .


موناکو آنقدر کم وسعت است که به اندازه دوازده مجتمع مسکونی نیویورک تخمین زده می شود .


در شهر ریک جاویک در ایسلند ، می توان در فصل زمستان به مدت هجده ساعت از شبانه روز ، ستارگان را در دل آسمان مشاهده کرد . در فصل تابستا ن نیز در تمام بیست و چهار ساعت شبانه روز ، نور خورشید قابل رویت است .


فرانکفورت در آلمان ، بیشتر از دیگر شهر های ارو پایی ، سالانه برای امور هنری هزینه می کند .


فرانسه ، بزرگترین کشور اروپای غربی است که وسعتش اندکی کمتر از دو برابر وسعت کلرادو است .


طاووس پرنده ملی کشور هندوستان است .


فیلیپین ، مجمع الجزایری مشتمل بر هفت هزار و صد و هفت جزیره در اقیانوس آرام است .


عمده جنگل های استوایی در جنوب و مرکز آمریکا و جنوب شرقی اسیا واقع شده اند .


در رستور ان های کشور ژاپن ، انعام دادن به گارسون ها رایج نیست .


در نواحی خشک و کم باران چین ، آب آنقدر اندک است که در نواحی کویری مردم هرگز حمام نمی کنند و گاهی مجبور می شوند صورت خود را باشیر شستشو دهند .


بنگلادش هشتمین کشور پر جمعیت جهان است.


تایلند به معنای سرزمین آزادی است.


یکی از مهلکترین و مرگبارترین بیماری های شناخته شده در جهان ، تب رودخانه ژاپن نام دارد . این بیماری فقط در نواحی نزدیک رودخانه ها در برخی از مناطق ژاپن ، چین ، کره برمه و هند شایع است.


از بین بیست و پنج کوه مرتفع در جهان ، نوزده رشته کوه در هیمالیا واقع شده اند.


دریاچه بایکال در سیبری ، تنها دریاچه جهان است که آنچنان عمق زیادی دارد که ماهی های نادری در آن یافت می شوند .


کشور ژاپن مشتمل بر چهار هزار جزیره بزرگ به نام های هوکایدو ، هونشو ، شیکوکو، کیوشو، و حدود سه هزار جزیره کوچک دیگر است.


بهترین زمان برای دیدار ژاپن ، فصل پاییز لست.


در سیبری برودت هوا به اندازه ای می رسد که رطوبت تنفس افراد به جای بخار شدن ، در هوا یخ می بندد . وزمانی که تکه های یخ روی زمین می افتد ، صدای آن به وضوح به گوش می رسد .


چین حدود 70 درصد از کل ابریشم جهان را تولید می کند .


سیلون در سال 1972 تبدیل به جمهوری شد و نام آن به سریلانکا به معنای « کشور زیبا» تغییر یافت.


مجمع الجزایر فیلیپین به دلیل دارا بودن محوطه های زیبا و وسیع زیر آبی و مرجان های دیدنی اش ، هر ساله هزارن عواص از ژاپن ، چین و تایوان را به خود جلب می کند.


یک نوزاد در بدو تولد ، سیصد ملیون برابر وزن بیشتری از زمانی دارد که زندگی سلولی مستقلش در رحم مادر آغاز می شود.


ماهیچه منقبض شده ، تقریباً نصف اندازه ی اصلی اش میشود .


جنین داخل رحم مادر ، قادر به شنیدن اصوات است.برسی ها نشان داده اند که جنین به همان شدتی که به فشار و احساسات درونی از خود واکنش نشان میدهد ، نسبت به صداهای مختلف نیز از خود واکنش نشان می دهد .


جنین چهار ماهه داخل شکم مادر ، در صورتی که نوری تند به شکم مادر بتابد ، وحشت می کند و می چرخد . همچنین جنین از صداهای بلند و ناگهانی به وحشت می افتد ، حنی اگر مادر از قدرت شنوایی محروم باشد .


هر انسان قادر است بوی یک قطره عطر را در تمام فضای یک آپارتمان سه خوابه حس کند .


انسانها قادرند از ارتفاع یک سانتیمتری ، افتادن بال یک زنبور را روی گونه های خود حس کنند


بسیاری از بومیان آمریکا ، نسبت به گیاه ختمی ، دچار آلرژی شدید هستند.


سربازان رومی ، اولین افرادی بودند که از کیسه های حمل جسد استفاده می کردند.

http://www.doctormohammadi.ir/

دانستنی ها

Image result for ‫دانستنی ها‬‎


1-آیا میدانید قرمزی درون کالباس از گوشت تاج خروس است.(زیر دندان خود حس کرده اید.)


2-آیا میدانید ماده اولیه کالباس از سویاست که سودازا و مضر است و موجب کم حافظگی می شود.بنابر شواهد عینی زایدات گوشت وگوشت های غیر قابل استفاده برای ساخت سوسیس و کالباس استفاده می شود.


3-آیا میدانید پیامبر اسلام (ص) فرموده اند گوشت گاو مرض است. روغن آن دارو و شیر آن شفا است.


4-آیا میدانید گوشت گاو به گفته بو علی سینا عامل 16 بیماری مهلک می باشد که اولین آن سرطان و دومین آن مالیخولیا (اسکیزوفرنی) و سومی آن بواسیر می باشد. جنون گاوی ویروس و میکروب نیست بلکه پروتئین گاو است.



5-آیا میدانید در شیر پاستوریزه فقط 2درصد چربی حذف شده و به جای هزینه پاستوریزاسیون ماده نگهدارنده بنزوات سدیم زده میشود که خطر ناک و سرطان زاست.


6-آیا میدانیددر شیر استرلیزه که امکان نگهداری 6 ماه خارج از یخچال را دارد غلظت بنزوات سدیم بیشتر است.


7-آیا در ماکارونی 20درصد گنوتن صنعتی استفاده می شود که سرطان زاست. و در بسیاری کارخانه ها نان خشک کپک زده به جای آرد در ماکارونی استفاده می شود و ماکارونی یبوست زاست.


8-آیا میدانید سس مایونز به دلیل ترکیب خاصی که دارد در کنفرانس های علمی به عنوان سم کبد معرفی میشود.


9-آیا میدانید در نان باگت برای متخلخل شدن از پودر های بکینگ یا جوش شیرین زیاد استفاده می شود که در گمرک ها با علامت مرگ وارد میشود.


10-آیا میدانید نان های مصرفی بدلیل فاقد سبوس بودن از مهمترین قسمت ریز مغذی که گروه ویتامین های (ب) می باشد محرومند ونان باگت بدترین نانهاست.


11-آیا میدانید ساندیس ها، نوشابه ها ،بیسکویت ها ، کیکها و...با قندهای مصنوعی چون ساخارین که 1000برابر شیرین تر از قند معمولی است ساخته میشودکه دشمن کبد و کلیه است.


12-آیا میدانید رنگ های افزودنی در نوشابه ها ، ساندیس ها ، کیک ها ،آدامس ها همه سرطان زا هستند.


13-آیا میدانید ماده مخدر به نام cola (پپسی کولا، کوکا کولا و...) در اکثر نوشابه ها وجود دارد که کافئین و کارامل از این دست هستند.


14-آیا میدانید گوشت مرغ و ماهی که متاسفانه سفارش بسیاری از پزشکان است بلغم زاست و موجب سکته و تومور های مختلف می گردند.


15-آیا میدانید گوشت مرغ و ماهی های پرورشی با هورمونها هستند که عوارض متعدد به بار می آورند.


16-آیا میدانید قیمت روغن های مایع مثل آفتابگردان اگر واقعی باشد حدود 12 الی 15 هزار تومان خواهد بود ولی الان در بازار 900 الی 800 تومان است که از یک کیلو تخم آفتابگردان ارزان تر است.


17- آیا میدانید سرکه های صنعتی از اسید استیک محلول در آب بعلاوه اسانس ها و رنگ ها هستند که همگی بسیار مضر اند.


18-آیا میدانید بیشتر محتوای روغن ها ی مایع از پارافین خوراکی که محصول پالایشگاههای نفت است درست شده است که کلسترول خون را افزوده موجب چربی خون و ... می شود که کشنده است.


19-آیا میدانید جهت براق شدن خیار گلخانه ای از روغن مالی استفاده و خیار گلخانه ای بدلیل ندیدن نور خورشید سرطان زا و خطر ناک اند.


20-آیا میدانید موز به جای هوای گرم جنوب در گلخانه های شهر های مختلف ،از جمله شهر های شمالی ، آن هم توسط کاربیت ظرف چند روز به طور انبوه به عمل می آید و موجب تولید مرض و یبوست زاست.


21-آیا میدانید در اکثر کارخانه ها ی آبلیمو های صنعتی حتی یک لیمو هم وارد نمی شود و آب لیمو صنعتی از «آب کاه» بعلاوه برخی اسانس ها و جوهر نمک تولید می شود که همین امر موجب ته نشین نشدن محتوای آب لیمو میباشد.


22-آیا میدانید کره گیاهی دروغی بیش نیست و با مواد پایه ای نفت و در برخی کشور ها فضولات انسانی تولید می شود وموجب تشکیل پلاک اتروم در عروق کرونر قلب وبیماری ایسکمیک قلبی می شود و شعار« کره مارگارین ( گیاهی) دوست قلب شما » فریب افکار عمومیست.


23-آیا میدانید نوشابه ها موجب آسیب دیدگی سلولهای کبدی ،بیقراری،نامنظمی ضربان قلب به علت وجود بنزوات سدیم و کافئین می شود.


24-آیا میدانید گاز co2 موجود در نوشابه ها سبب پوکی استخوان میشود. فسفر و اسید سولفوریک رقیب کلسیم سطح استخوان وموجب نرمی استخوان میشود یک عدد نوشابه به اندازه 6 بشقاب برنج چاق کننده است وضرر شربتهای کارخانههای مشابه «سنایچ»کمتر از نوشابه نیست.


25- آیا میدانیدمواد قندی موجود در داخل نوشابهها موجب پوسیدگی دندان میشود.(اگر دندان شکستهای را در داخل بطری نوشابه بیاندازید پس از 7 ساعت حل میشود)


26-آیا میدانیدسس مایونز حاوی مواد نگهدارنده(سربات پتاسیم وبنزوات سدیم)است که ایندو سرطانزا هستند.


27-آیا میدانید سس مایونز از همه غذاها مضرتربرای صدمه به پوست وجوش صورت است.

28-آیا میدانید پفک بر اساس تحقیقات پزشکی انجام شده در کشور انگلستان موجب عقیمی وناباروری در کودکان میگردد.


29-آیا میدانید پفک حاوی تار ترازین (ماده قرمز و نارنجی رنگ) سبب اختلالات رفتاری و اضطراب و پرخاشگری و عصبیت در اطفال می شود.


30-آیا میدانید پنیر پفک(پنیر فاسد) و گندیده تاریخ مصرف گذشته می باشد . چسبندگی پفک بر اساس تحقیقات تا 7 بار مسواک هم تمیز نمی شود وموجب بی اشتهایی می شود و آمار مصرف پفک در ایران روزانه هر نفر 2 عدد میباشد.


31-آیا میدانید برنج پر مصرف ترین اقلام سفره ایرانیان سودا زاست وموجب غلظت خون میشود . برنج یبوست زاست که یبوست مادر همه بیماریهاست. برنج موجب انسداد عروقی ،سنگ صفرا و سنگ کلیه میشود. خوردن برنج موجب تیرگی پوست میشود.


32-آیا میدانید چای سیاه موجب کم خونی ، آریتمی قلب، اختلالات گوارشی، چروکیدگی پوست و ریزش مو میشود.


33-آیا میدانید شکر سفید برای کبد مضر و موجب به هم خوردن متابولیسم سلولهای کبدی و مواد رنگبر قند و شکر هم مضر میباشد.


34-آیا میدانید قند و شکر تفاله باقیمانده چغندر قند و نیشکر است که مواد ارزشمند آن گرفته شده و به دامها داده میشود.


35-آیا میدانید روش ذبح مرغها سبب ترشح هورمون استرس در بافتهای آنها می شودکه مضر است.


36-آیا میدانید به مرغها آنتی بیوتیک های متنوع و متعددی خورانده میشودکه درصد بروز و شیوع عفونتهای میکروبی مصرف کنندگان را بالا میبرد . مرغ های ماشینی بر اساس تحقیقات فرانسویها بدلیل محرومیت از نور آفتاب بسیار مضرند.


37-آیا میدانید اسید های چرب ترانس در چیپس پس از حرارت مکرر سرطان زا میشوند.


38-آیا میدانید کلیه تن ماهی ها ، کنسرو ها ، کمپوتها، سرکه ،آبلیمو و آبغوره ها ی کارخانه ای، رب کارخانه ای، بستنی ها، شگلاتها، کاکائوها، بیسکویتها و اقلام غذایی کارخانه ای و بسته بندی بدلایل متعدد مضر، سرطان زا و کشنده هستند.


39-آیا میدانید ظروف استیل، سرب در داخل غذا مینماید که سرطان زاست. ظروف تفلون بدلیل تخریب لایه های تفلون سرطان زاست.


40-آیا میدانید ظروف آلومینیوم موجب کم خونی،آلزایمر،ضعف اعصاب و لرزش دست میشوند و ظروف لعابدار حاوی ترکیب سرب بوده و سرطان زاست.ظروف زودپز،تند پز،مایکروویو و دستگاههای داغ کننده برقی همگی مضرند.


41-آیا میدانید مسواک پلاستیکی رایج موجب از بین رفتن مینای دندان و خمیر حاوی فلوراید موجب پوسیدگی دندان میشود




منبع : 

http://www.shafagar.com

ابتلا به آلزایمر

Image result for ‫وزن پایین و ابتلا به آلزایمر‬‎


به گزارش مهر، محققان بیمارستان عمومی ماساچوست و بیمارستان زنان و بریگام بوستون دریافتند بین وزن پایین تر و رسوبات بیشتر پروتیئن مرتبط با آلزایمر موسوم به بتاآمیلوئید در مغز افراد مسن ارتباط وجود دارد. این ارتباط بخصوص در بین افراد حامل ژن APOE۴ که موجب افزایش ریسک آلزایمر می شود، مشاهده شده است.


گاد مارشال، محقق ارشد این تیم مطالعاتی، در این باره می گوید: «افزایش آمیلوئید غشایی اولین مرحله شکل گیری پیش بالینی بیماری آلزایمر است، از اینرو یافته های ما نشان می دهد افرادی که در سنین بالا لاغرتر هستند بیشتر در معرض ریسک این بیماری قرار دارند.» 

در این تحقیق، پژوهشگران رابطه بین شاخص توده بدنی و سطح بتاآمیلوئید مغز ۲۸۰ شرکت کننده بین رده سنی ۶۲ تا ۹۰ سال که به لحاظ سلامت شناختی در وضعیت خوبی قرار داشتند بررسی کردند.

محققان امیداورند مطالعات بعدی نحوه مکانیسم پشت ارتباط بین BMI پایین و افزایش سطح آمیلوئید را توضیح دهد.


کتاب‌ خواندن باعث افزایش طول عمر می‌شود.

 

Image result for ‫کتاب‌ خواندن‬‎


«گاردین» نوشت: تحقیقی که بر روی بیش از ۳۵۰۰ نفر انجام شده، نشان داد کتاب‌ خواندن باعث افزایش طول عمر انسان‌ها می‌شود.

این بررسی‌ها نشان داد کتاب خواندن به عنوان راهی برای تحمل شرایط زندگی، نه تنها باعث افزایش طول عمر می‌شود، بلکه آن‌هایی که روزی ۳۰ دقیقه مطالعه می‌کنند بیش از افرادی که اصلا اهل کتاب خواندن نیستند عمر می‌کنند.

نتایج این پژوهش که داشنگاه «ییل» در انجام آن همکاری داشت، در شماره جدید ژورنال «پزشکی و علوم اجتماعی» منتشر شده است. این تحقیق بر روی ۳۶۳۵ فرد ۵۰ سال به بالا انجام شد و نشان داد که این افراد تقریبا دو سال بیشتر از دیگران زنده می‌مانند.

داوطلبانی که در این تحقیق شرکت کردند، به سه دسته تقسیم شدند: آن‌هایی که سه ساعت و نیم در هفته مطالعه داشتند، افرادی که هفتگی بیش از سه ساعت و نیم کتاب می‌خوانند و کسانی که اصلا اهل مطالعه کتاب نبودند. فاکتورهای دیگری از جمله جنسیت، نژاد و میزان تحصیلات نیز در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت.

محققان دریافتند طی ۱۲ سال گذشته آن‌ دسته از افرادی که بیش از سه ساعت و نیم در هفته مطالعه داشتند، احتمالا مرگ‌شان ۲۳ درصد کمتر بود. این روند درباره افرادی که تا سه ساعت و نیم در هفته مطالعه داشتند، ۱۷ درصد بود. در طول مدت انجام این تحقیق ۳۳ درصد افرادی که کتاب نمی‌خواندند درگذشتند، در حالی که این رقم درباره کتاب‌خوان‌ها ۲۷ درصد بود.

این تحقیق همچنین نشان داد که خواندن کتاب به مراتب نسبت به نشریات و روزنامه‌ها بر افزایش طول عمر تأثیرگذارتر است. کارشناسان علت این مسئله را درگیر شدن ذهن خواننده با محتویات کتاب‌ها می‌دانند.

Image result for ‫کتاب‌ خواندن‬‎

در مطلبی که در این ژورنال علمی منتشر شده، آمده است: کتاب‌خوانی فرایند آرام و عمیق مطالعه و غوطه‌ور شدن در کتاب را تقویت می‌کند. این نوعی درگیری شناختی است و زمانی اتفاق می‌افتد که خواننده ارتباط بخش‌های مختلف کتاب را درمی‌یابد و کاربرد آن‌ها را در دنیای بیرونی پیدا می‌کند. در معرض کتاب‌ها قرار گرفتن نوعی درگیری شناختی ایجاد می‌کند که مهارت‌های ارتباطی، منطقی، یادگیری واژه‌ها و تفکر انتقادی را در خواننده تقویت می‌کند. کتاب‌ها همچنین احساس همدردی، درک اجتماعی و هوش احساسی افراد را افزایش می‌دهند و همین موجب شکل‌گیری فرآیندهای شناختی و در پایان، منجر به افزایش طول عمر می‌شود.

در این تحقیق ژانر کتاب‌هایی که خوانده شده، مشخص نشده اما به احتمال زیاد بیش‌تر افرادی که در آن شرکت کردند علاقه‌مند به آثار داستانی بودند.


آنژیوگرافی


Image result for ‫آنژیوگرافی‬‎


دقیق ترین روش بررسی رگهای بزرگ قلب می باشد. که در طی آن علاوه بر رگهای قلب، ساختمان و عملکرد قلب، دریچه های قلب و… نیز قابل بررسی میباشند. آنژیوگرافی ، به دقت به پزشک کمک می کند تا برنامۀ درمانی بیمار را تنظیم نماید و مشخص کند که وضعیت رگهای قلب وی به چه صورت است.

آیا رگها سالم بوده و بایستی داروها قطع شوند یا تغییر یابند، آیا بیمار نیاز به درمان دارویی دارد؟ آیا بایستی از بالون و استنت (فنر) استفاده شود و یا (در برخی موارد) بیمار نیاز به عمل جراحی باز قلب دارد؟

قلب انسان، از اجزاء گوناگونی تشکیل شده که یکی از مهمترین اجزاء آن رگهای قلب می باشند.

قلب دارای سه رگ اصلی است که خود به شاخه های کوچکتری تقسیم شده و وظیفه خون رسانی به قسمتهای مختلف قلب را به عهده دارند.



درطی بیماریهای گوناگون، مواد مضر مانند: چربی و … ممکن است در عروق قلب رسوب کرده و باعث گرفتگی رگهای قلب شوند که متعاقبا باعث ایجاد درد، تنگی نفس، سکته قلبی و … شوند.درحقیقت آنژیوگرافی ، روش استاندارد طلایی برای تشخیص تنگی ها یا سایر اختلالات عروقی می باشد.

Image result for ‫آنژیوگرافی‬‎


مراقبت های قبل از آنژیوگرافی

در موعد مقرر که پزشک به شما اعلام نموده است، در بیمارستان حاضر شوید.

کلیه مدارک، آزمایشات خون، رادیوگرافی قفسه سینه، نوار قلب، اکو و … را بهمراه داشته باشید.

در صورتی که نسبت به هر دارو، غذاهای دریایی و… حساسیت دارید حتماً به پزشک و پرستار اطلاع دهید.

حداقل ۸ ساعت قبل از آنژیوگرافی ناشتا باشید.

شب قبل از آنژیوگرافی استحمام کنید و موهای شکم و کشالۀ ران را از ناف تا بالای هر دو زانو بزنید.

وسایل تزیینی (طلا و…) با خود به بیمارستان نیاورید.

وسایل مصنوعی مانند دندان مصنوعی خود را تحویل دهید و چنانچه توسط پزشکان دیگر داروهای خاصی برای شما تجویز شده، مصرف کرده و همراه خود به بیمارستان بیاورید.


روش انجام آنژیوگرافی

بیمار بر روی تخت مخصوص دراز می کشد، این تخت کاملا ًدر فضای باز بوده و بیمار وارد دستگاه یا محفظۀ خاصی نخواهد شد.

پزشک با استفاده از مایع بی حسی، منطقۀ کوچکی از کشالۀ ران یا مچ دست را بی حس می کند.

محل مور نظر بی حس و بدون درد می شود ولی بیمار کاملا ًهوشیار است و حتی می تواند وضعیت رگهای قلب خود را از طریق مانیتور ببیند.

اگر بیمار نیاز داشته باشد، ممکن است مقداری داروی خواب آور و آرام بخش نیز برای وی تجویز شود که در این صورت حالت خواب آلودگی و آرامش بیشتری برای بیمار ایجاد می شود.

مایع مخصوص بکارمی رود و رگهای قلب به خوبی دیده می شود و هرگونه گرفتگی عروق و اختلالات آنها با جزئیات کامل نشان داده می شود .

تصاویر و فیلم های گرفته شده، برروی سی دی وارد شده و همراه بامدارک دیگر و جواب آنژیوگرافی ، به بیمار تحویل داده می شود.

Angiography-آنژیوگرافی

Image result for ‫آنژیوگرافی‬‎

مراقبت های بعد از آنژیوگرافی

حداقل به مدت ۶-۵ ساعت روی تخت استراحت کنید.

تا ۱۲ ساعت از خم کردن عضوی که جهت آنژیو به کار رفته است (مفصل ران یا مچ دست ) خودداری کنید.

پس از ترخیص، به آهستگی قدم بزنید.

توصیه می شود تا چند روز از انجام فعالیت های شدید و ناگهانی خودداری کنید.

چنانچه درد و تورم در محل آنژیو گرافی وجود داشت، می توانید از مسکن استفاده کنید همچنین کمپرس گرم بلامانع است.

اگر درد وتورم شدید بود، به پزشک مراجعه کنید.

سی دی و جواب آنژیوگرافی را از بخش آنژیو تحویل گرفته و در مراجعات بعدی همراه داشته باشید.


Image result for ‫آنژیوگرافی‬‎


نتیجه انژیوگرافی

پس از اتمام آنژیوگرافی ، نتیجه آنژیو قلب معمولا ً به صورت یکی از موارد زیر به دقت مشخص خواهد شد.

ممکن است قلب کاملا ًسالم باشد و نیاز به داروی خاص قلبی نباشد.

ممکن است نیاز به مصرف دارو و یا تغییر داروهای قبلی وجود داشته باشد.

ممکن است بیمار نیاز به انجام بالون آنژیوپلاستی داشته باشد که در صورت رضایت کتبی خود بیمار و همراهان، این اقدام برای وی انجام خواهد شد و رگهای قلب او که دچار گرفتگی هستند، باز خواهد شد.

ممکن است بیمار نیاز به عمل جراحی داشته باشد که به بیمار و همراهان اطلاع داده شده و در صورت تمایل، در آینده به جراح قلب مراجعه خواهند نمود.

باتوجه به اینکه آنژیوگرافی روش بسیار مناسبی برای تشخیص و برنامه ریزی برای درمان بیماران می باشد، توصیه می شود در صورت توصیه توسط پزشک معالج، بیماران انجام آن را به تاخیر نیندازند.

Image result for ‫آنژیوگرافی‬‎

عوارض و خطرات انژیوگرافی

واقعیت آن است که ممنوعیت خاصی و عمده ای برای آنژیوگرافی وجود ندارد. تقریبا تنها دلیل ممنوعیت انجام آنژیوگرافی عدم رضایت بیمار است.

ولی در برخی موارد بیماران بایستی بیماری زمینه ای خود را به پزشک اعلام نمایند تا در موقع آنژیوگرافی مورد توجه قرارگیرند. درصورتی که حساسیت شدید به داروهای خاص و یا سابقه آسم شدید دارید حتما اطلاع دهید تا داروی لازم موقع آنژیوگرافی تجویز شود.

درصورتی که از وارفارین استفاده می کنید بایستی حتما اطلاع دهید تا اقدام لازم صورت پذیرد. درصورتی که سابقه فشار خون شدید دارید حتما اطلاع دهید تا درصورت نیاز آنژیوگرافی لازم برای فشارخون بالا نیز صورت پذیرد.

درصورتی که نارسایی شدید قلبی وجود داشته باشد نیاز به اقدامات لازم قبل و حین آنژیوگرافی صورت پذیرد. به هرحال هرگونه بیماری سیستمیک و شدیدی وجود داشته باشد بایستی حتما قبل از انجام آنژیوگرافی اطلاع دهید.

به هر حال در مجموع در هر حالت انجام آنژیوگرافی در صورتی که توسط افراد مجرب انجام شود, روشی مناسب و بی خطر می باشد.

مطالب پیشنهادی:

آنژیوگرافی Angiography چیست ؟

آنژیوگرافی Angiography چیست ؟

Image result for ‫آنژیوگرافی‬‎

 

به مطالعه رادیولوژی سرخرگ های خونی با تزریق ماده حاجب ید دار محلول در آب که ممکن است به طور مستقیم با سوزن پونکسیون و یا به روش کانتریزاسیون با هدایت کاتتر انجام شود ، آنژیوگرافی می گویند .البته در جریان این آزمایش جدا از مطالعه مرحله شریانی ، فازهای سیاهرگی و مویرگی نیز مورد مطالعه قرار می گیرند...

آنژیوگرافی Angiography چیست ؟

این آزمایش از همان اوایل کشف اشعه ایکس آغاز گردید به طوریکه اولین بار در سال ۱۸۹۶ هابیک و لیندنتال با تزریق ماده حاجب امولسیون مخلوط گچ سرخرگهای یک دست قطع شده انسان را نشان دادند.

به علت نبود مواد حاجب مناسب تا سال ۱۹۲۳ هیچ آزمایشی به روی عروق خونی انسان زنده صورت نگرفت . در سال ۱۹۲۳ اولین ونوگرافی با استفاده از برومید استرنسیوم و یک سال بعد  اولین آنژیو گرافی ران با یدید سدیم (NaI) بر روی انسان زنده انجام گردید.

امروزه روش تکامل یافته تر آنژیوگرافی همراه با درمان موضعی تحت عنوان آنژیوپلاستی صورت می گیرد. این روش در سرخرگهایی که دچار گرفتگی یا انسداد می باشند انجام می شود و با عنوان  P.T.A 

Image result for ‫آنژیوگرافی‬‎


(Percotaneous Tranluminal Angioplasty) برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ توسط دوتر انجام گرفت . این روش در درمان بیماری تصلب شرایین کاربرد بسیار گسترده ای دارد و در مقایسه با عمل جراحی از مزایای متعدد از جمله درد بسیار کم ، کاهش خطر مرگ ومیر و اقتصادی بودن برخوردار است. 

روش PTA نه تنها در درمان بیماریهای شریانی به ویژه تنگی و انسدادها بلکه در درمان سرخرگهای کوچک قلب نیز کاربرد گسترده ای دارد . همچنین امروزه آزمون آنژیوگرافی ریه نیز به طور گسترده ای در بخشهای آنژیوگرافی انجام می گیرد. عروق کرونر رگ‌های خونی هستند که خون دارای اکسیژن را به عضله قلب حمل می‌کنند. به منظور پمپ کردن خون به سراسر بدن، قلب باید ذخیره دائمی از اکسیژن را داشته باشد.


زمانی که خون از بطن چپ خارج می‌شود به سرخرگ اصلی بدن یعنی آئورت وارد می‌شود. در همان ابتدای سرخرگ آئورت، نزدیک بالای قلب، دو سرخرگ کرونر منشعب شده است که تحت عنوان سرخرگ‌های کرونر چپ و راست گفته می‌شوند. سرخرگ‌های کرونر در سطح قلب قرار گرفته و به شاخه‌های کوچکتر منشعب می‌شوند سپس به اعماق عضله قلب وارد شده و اکسیژن را به سلول‌های قلب می‌رسانند.


داخل دیواره سرخرگ‌ها به طور طبیعی صاف و انعطاف پذیر است که امکان حرکت جریان خون را به راحتی فراهم می‌کند. طی سال‌‌ها داخل دیواره رگ ممکن است با باقیمانده چربی‌ها پوشیده شود.


زمانی که این روند (که آترواسکلروزیس نام دارد) دو سرخرگ کرونر را دربرگیرد، نتیجه بیماری عروق کرونر خواهد بود. ادامه تشکیل این رسوب باقیمانده‌های چربی که پلاک نام دارند در دیواره عروق،‌ باعث باریک‌تر شدن سرخرگ‌ها شده و جریان خون کاهش می‌یابد. این پلاک‌ها می‌توانند جریان خون سرخرگی را به حدی کاهش دهند که باعث آنژین یا حمله قلبی شوند.

Image result for ‫آنژیوگرافی‬‎

آنژین به صورت درد و ناراحتی در قفسه سینه، بازو، گردن یا فک ظاهر می‌شود و زمانی روی می‌دهد که عروق کرونر مسدود شده اجازه عبور خون کافی را به عضله قلب نمی‌دهند. آنژین به طور مشخص طی فعالیت بدنی یا استرس روحی یعنی زمانی که قلب شدیدتر کار می‌کند و به اکسیژن بیشتری نیاز دارد، روی می‌دهد و تنها چند دقیقه طول می‌کشد و با استراحت فروکش می‌کند.


در حمله قلبی، یک لخته خون معمولا در قسمت باریک رگ شکل می‌گیرد و راه عبور خون را مسدود می‌کند. این قطع جریان خون دارای اکسیژن به عضله قلب منجر به صدمه دائمی به بخشی از عضله قلب می‌شود. برخلاف درد آنژین، درد ناشی از حمله قلبی معمولا بیش از 15 دقیقه طول می‌کشد و با استراحت برطرف نمی‌شود.

برای جلوگیری از وقوع حمله قلبی ناشی از انسداد عروق امروزه روش‌های تشخیصی و کارآمدی وجود دارد. یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای تشخیص وجود گرفتگی در عروق کرونر آنژیوگرافی است.


در صورتی که فردی دچار آنژین صدری، درد در ناحیه قفسه سینه، تنگی آئورت یا نارسایی قلبی که علت آن مشخص نیست شده باشد معمولا متخصص قلب انجام عمل آنژیوگرافی را به او توصیه می‌کند.

به کمک آنژیوگرافی تعداد عروق کرونر مسدود شده، محل انسداد، و میزان آن مشخص می‌شود. آگاهی از این موارد به پزشک امکان می‌دهد نحوه درمان را تعیین کند.

در صورتی که تشخیص انسداد و گرفتگی رگ تایید شود ممکن است پزشک انجام آنژیوپلاستی را تجویز نماید که در واقع نقش درمانی دارد و طی آن انهدام لخته مسدودکننده رگ انجام می‌شود.


شاید گاهی آنژیوگرافی نگران کننده به نظر برسد اما واقعیت این است که در صورت انجام آن توسط متخصص کاردیولوژیست و در مرکز درمانی مجهز و مطمئن، بیمار با مشکل خاصی مواجه نخواهد بود.

طی آنژیوگرافی یک لوله بسیار کوچک به نام کاتاتر از قسمت کشاله ران به داخل رگ وارد می‌شود. سر کاتاتر یا در قلب و یا در مدخل عروق تغذیه‌کننده قلب قرار داده می‌شود و یک مایع خاص از طریق آن تزریق می‌شود که به وسیله اشعه ایکس قابل رویت بوده و تصاویر را شفاف می‌سازد. تصاویر به دست آمده آنژیوگرام نامیده می‌شوند.

Image result for ‫آنژیوگرافی‬‎

با عبور اشعه ایکس از بدن در مقادیر مختلف و جذب آن توسط بافت‌های متفاوت تصویر تهیه شده و در کامپیوتر ذخیره و یا روی فیلم ظاهر می‌شوند. این روش در زمانی کوتاه وضعیت عروق قلب را به خوبی نشان می‌دهد و بیمار و پزشک کاملا از این وضعیت آگاه می‌شوند و پزشک نوع درمان را با اطمینان بیشتری تعیین می‌کند.

معمولا کلیه مراحل کار حدود نیم ساعت به طول می‌انجامد و پس از آن بیمار یک شب را در بیمارستان می‌گذراند اما پس از مرخص شدن از بیمارستان تکلیف او روشن شده در صورت وجود انسداد در عروق، تحت درمان مناسب قرار می‌گیرد.

بنابراین 

آنژیوگرافی یکی از روش های تصویربرداری تشخیصی با استفاده از اشعه ایکس می باشد.

بیماران باید بدانند آنچه نگران‌کننده است وجود انسداد و گرفتگی عروق قلب است که می‌تواند پیامدهای ناخوشایند و گاه غیرقابل جبرانی را به دنبال داشته باشد و آنژیوگرافی می‌تواند در پیشگیری از این عواقب کمک موثری باشد. 

  

نیازهای اساسی در آنژیوگرافی  

  ( BASIC REQUIREMENTS )

1- ارائه تصاویر پرکیفیت بر روی کلیشه رادیوگرافی

۲- توانایی رادیوگرافی به صورت سریال روی فیلم حتی تحت زاویه

۳- ارائه تصاویر به صورت ( Real Time ) با دقت  بسیار بالا و امکان پردازش تصویر پس از دریافت

۴- تابش زاویه ای ( Angled Projection )

5- برای آنژیوگرافی مغزی   ( Cerebral ) و شکمی ( Abdominal ) تکنیکهایی مانند :

Magnification Radiography ، Radiography  Stereoscopic Radiography and Stereoscopic magnification ، (cine fluorography  ( cine biplane fluorography  تکنیک های اختصاصی محسوب می شوند .

۶-  ابزار ثبت آثار حیاتی و توانایی برنامه ریزی کردن انژکتور اتوماتیک و سیستم کنترل ژنراتور اشعه ایکس با آثار حیاتی .

۷- ژنراتور مناسب ، توان مناسب ، ثبات فاکتورهای رادیوگرافی ، تشعشع کنترل شده و پر کیفیت .

۸- عدم نیاز به حرکت دادن بیمار

۹- توانایی عملکرد به عنوان یک تشخیص اورژانس

۱۰- فضای مناسب برای کار پزشک و دستیاران در هنگام عبور کاتتر در عروق بیمار

۱۱- اطمینان از عدم تابش غیر برنامه ریزی شده پرتوی x

12- قابل استریل بودن دستگاه ،‌ لوازم و …

۱۳- ایمنی کامل در مقابل شوک الکتریکی

۱۴- دوز کمتر اشعه

۱۵- سهولت عمل با کاتتر قلبی ( Cardiac Catheterization ) امروزه به عنوان معمولترین گزینه ( روتین ) تلقی شده و اطلاعاتی از قبیل فشارخون درون عروقی ،‌ الکتروکاردیوگرام، oxygen saturation

،  Carbon dioxide saturation    و غیره به راحتی از طریق کاتتر ارسال شده به درون عروق ، به صورت دینامیک ( زنده ) در محل ضایعه به دقت قابل مشاهده خواهد بود .


بنابراین می توان گفت اطلاعات مربوط به فرم ، وضعیت و چگونگی ،‌ محل و نوع ضایعه ، تشخیص را ممکن و اقدام بعدی را بلافاصله مشخص می نماید .


سی تی اسکن ( XCT ) که از تجهیزات اختصاصی قلب محسوب نمی شود ،‌ در بسیاری از موارد به عنوان تشخیص سریع اولیه می تواند به کارگرفته شود ، ولی در مورد ضایعات بسیار کوچک ، تشخیص قابل اعتمادی را تضمین نمی کند . در ضمن به علت زمان نسبتاً زیاد بین اسکن و بازسازی تصاویر نمی تواند در بررسیهای کاردیاک به کار آید . MR اخیراً با کمک نرم افزارهای بسیار پیچیده توانسته است جای خود را در این عرصه باز نماید و امروزه MR Angiography  گزینه ای  صحیح  به   عنوان   جایگزین    تلقی می گردد .



آنژیوگرافی یکی از روش های تصویربرداری تشخیصی با استفاده از اشعه ایکس می باشد. در حال حاضر بااستفاده از ام آر آی و سی تی اسکن نیز امکان آنژیوگرافی وجود دارد ولی در آنژیوگرافی عروقی بیشتر از لوله باریکی که اصطلاحاً کاتتر نام دارد استفاده می شود. 

در این روش با شکاف دادن ناحیه ای که سرخرگ در زیر آن واقع شده است آنژیوکت وارد سرخرگ شده و کاتتر به منطقه مورد نظر هدایت می شود و سپس کاتتر به انژکتور اتوماتیک متصل شده و ماده حاجب به داخل رگ تزریق  و تصویربرداری انجام می گیرد . انژیوگرافی برای بررسی عروق کلیه ، اندامها ، مغز ، قلب ، ریه و دستگاه گوارش به کار می رود. این روش تصویربرداری برای بیماری های زیر کاربرد دارد : تصلب شرائین ، آنوریسم ، صدمات عروقی ،برای بررسی عروق کرونر ، برای بررسی عروقی که خون رسانی به تومور را به عهده دارند و احیانا” مسدود کردن این عروق به منظور از بین بردن تومور و بالاخره برای بررسی خونریزی های داخلی.


انواع مختلف آنژیوگرافی : 

 آنژیوگرافی کرنری (Coronary Angiography)

آنژیوگرافی مغزی (Cerebral Angiography)

آنژیوگرافی محیطی (از دست یا پا) (Peripheral Angiography)

آنژیوگرافی احشایی (Visceral Angiography)

آنژیوگرافی ریوی (Pulmonary Angiography)

آنژیوگرافی لنفاویlumph Angiography)  (

پرتو نگاری بطنی قلب از طرف راست(Right heart ventriculography)

پرتو نگاری بطنی قلب از طرف چپ(Left heart ventriculography)

آنژیوگرافی آئورت(Aortography)

آنژیوگرافی شبکیه‌ای(Retinal Angiography)

آنژیوگرافی تشدید مغناطیسی(Magnetic Resonance Angiography)


Image result for ‫آنژیوگرافی‬‎

آنژیوگرافی به روش پرتو نگاری مقطعی کامپیوتری آنژیوگرافی کرونری مستقیم ترین راه کشف این موضوع که چه اشکالی در شریانهای کرونری قلب وجود دارد، استفاده از آنژیوگرافی می باشد. 

در این آزمایش، یک ماده رنگی مستقیماً به شریانهای کرونری تزریق می گردد و سپس با استفاده از اشعه ایکس، از آن عکسبرداری می شود. برای انجام این آزمایش، یک لوله باریک به نام “کاتتر” معمولاً از طریق شریانی که در کشاله ران وجود دارد به سمت قلب فرستاده می شود. البته گاهی اوقات از شریانهای موجود در مچ دست یا آرنج نیز استفاده می شود.

ابتدا مقداری ماده بی حس کننده به زیره پوست تزریق می شود. سپس کاتتر را وارد شریان (کشاله ران) می کنند و آن را به سمت قلب می فرستند. شما در هنگام انجام این آزمایش، جیزی احساس نخواهید کرد، گرچه وقتی که لوله کاتتر به قلب می رسد، ممکن است مقداری دچار طپش قلب شوید که این وضعیت کاملاً طبیعی می باشد.

به محض اینکه لوله کاتتر به شریان کرونری رسید، ماده رنگی به داخل آن تزریق می گردد و در همین حال از زوایای مختلف از قلب عکسبرداری می شود. در هنگام عکسبرداری شما باید به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه نفس خود را حبس نمایید و تکان نخورید. خود ماده رنگی ممکن است کمی باعث برافروختگی شما شود که سریعاً این مشکل از بین خواهد رفت.

آنژیوگرافی کرونری یک آزمایش بی خطر و معمولی می باشد. مشکلات جدی و وخیم که دراین آزمایش ایجاد می شوند بسیار نادر می باشند و تقریباً از هر ۱۰۰۰ نفری که آنژیوگرافی می کنند، یک نفر به عوارض جدی آن دچار می شود. مهم ترین خطری که ممکن است ایجاد شود و خوشبختانه بسیار هم نارد می باشد، 

گرفتگی عروق کرونر قلب تا 70 درصد هیچ گونه علامت و نشانه ظاهری همچون درد و تنگی نفس ندارد، اما این امر دلیل بر سلامتی فرد نیست بلکه مرحله نهفته بیماری قلبی است.


Image result for ‫آنژیوگرافی‬‎

این است که این آزمایش ممکن است قلب را تحریک نموده و ایجاد سکته قلبی نماید. اگر چنین وضعیتی رخ داد، ممکن است نیاز به عمل جراحی اورژانس پیدا شود. عوارض جانبی دیگری که شیوع کمتری دارند عبارتند از: ایجاد آلرژی یا حساسیت نسبت به ماده رنگی که به شریان کرونری تزریق می شود و صدمه به شریان کشاله ران.

گرچه آنژیوگرافی کرونری بهترین راه بررسی شریانهای کرونری قلب می باشد، اما انجام این کار برای هرکسی که دچار آنژین قلبی یا بیماری کرونری قلب می باشد، لازم نیست. اکثر پزشکان فقط وقتی از این آزمایش استفاده می کنند که این احتمال را بدهند که شما ممکن است از انجام عمل جراحی قلب یا “آنژیوپلاستی” سود ببرند. آنژیوگرافی کرونری حدود ۴۰ دقیقه زمان لازم دارد. سپس شما باید به مدت ۳ یا ۴ ساعت دراز بکشید تا از خطر بروز خونریزی جلوگیری نمایید. به مدت چند روزن ناحیه ای از کشاله ران که در این آزمایش استفاده شده است ممکن است دچار درد خفیفی بشود. 


 آمادگی برای آنژیوگرافی:

به منظور آمادگی ۸-۴ ساعت قبل از انجام آنژیوگرافی از خوردن و آشامیدن پرهیز نمائید. درصورت داشتن بیماری خاصی پزشک و یا تکنولوژیست را مطلع نمائید. ممکن است تا ۲۴ ساعت در بیمارستان یا کلینیک تحت نظر باشید . قبل از انجام آزمایش ممکن است شب قبل در بیمارستان بستری گردید. 

ناحیه کشاله ران یا بازو که کاتتر را وارد آن می نمایند بایستی تراشیده شود پس از انجام آنژیوگرافی این ناحیه را تحت فشار قرار میدهند تا دچار خونریزی نشود. مزایای آنژیوگرافی بسیار بیشتر از خطرات ناشی از آن است .


پاسخ به سئوالات چرا من به آنژیوگرافی نیاز دارم ؟

سرخرگهای کروناری، خون و اکسیژن مورد نیاز عضله قلبی را تامین می کنند. ممکن است این سرخرگ ها متعاقب تجمع کلسترول، سلول ها یا سایر موارد دچارتنگی شوند . این امر سبب کاهش جریان خون به قلب شما می شود . اگر یک لخته خون تشکیل شود و به طور کامل جریان خون از خلال سرخرگ را دچار انسداد سازد، حمله قلبی رخ می دهد. آنژیوگرافی کرونری یک تست ویژه با استفاده از اشعه ایکس می باشد که جهت مشخص نمودن محل و میزان انسداد سرخرگ های کرونری صورت می گیرد. آنژیوگرافی به پزشک شما کمک می کند تا بررسی نماید که آیا شما نیاز به درمانهایی نظیرآنژیوپلاستی، جراحی بای پس کروناری یا درمان دارویی دارید یا خیر؟

استفاده ازآنژیوپلاستی در همه انواع انسداد ضروری نمی باشد. گاهی آنچه ما بدان نیاز داریم صرفااستفاده از دارووهمچنین کاهش فشار خون ،مصرف رژیم سالم غذایی ،قطع مصرف سیگار ،فعالیت جسمانی وکاهش کلسترول خون می باشد.

 Image result for ‫آنژیوگرافی‬‎


در طول آنژیوگرافی چه اتفاقی رخ می دهد ؟

 ممکن است جهت آرامبخشی به شما دارو داده بشود، اما شما همچنان بیدار هستید.  شما به آزمایشگاه کاتترگذاری بیمارستان می روید .

 شما برروی یک میز سفت کنار یک دوربین و سایر تجهیزات دراز می کشید.

 پزشک، منطقه ای را بر روی کشاله ران یا بازوی شما بیحس کرده و یک لوله (کاتتر) را داخل سرخرگ شما کرده و به قلب شما می راند . این امر بیش از یک نمونه گیری خون درد ندارد .

 مایع مخصوصی از طریق کاتتر رانده می شود تا سرخرگها به شکل مطلوبی در عکسبرداری با اشعه ایکس دیده شوند .

 تصاویر اشعه ایکس متعددی با حرکت مایع در سرخرگ گرفته می شود .

 ممکن است از شما خواسته شود که نفس خود را نگه دارید یا سرفه کنید .

 با بررسی تصاویر اشعه ایکس، پزشک هرگونه مشکل موجود در سرخرگهای شما را تشخیص می دهد .

 در صورت تمایل، شما می توانید در طول و پس از زمان عمل، تصاویر اشعه ایکس را ببینید .

آنژیوگرافی یک نوع تست با استفاده ازاشعه ایکس است که تنگی سرخرگهای شما و همچنین تعداد و شدت آنها را در صورت وجود، نشان می دهد و مشخص می کند که برای آنها چه باید بکنیم . اگر گرفتگی وجود داشته باشد ممکن است شما دارو مصرف کنید،ویا بسته به تعداد رگهای درگیر ، شدت گرفتگی و محل دقیق قرار گرفتن تنگی ممکن است تحت روش های درمانی کروناری از طریق پوست (PCI) مانند آنژیوپلاستی یا استنت یا جراحی باز قلبی قرار بگیرید .کاتتر (لوله) از طریق سرخرگ آئورت وارد سرخرگ کرونری می شود .


ممکن است من چه احساسی داشته باشم ؟

 اندکی فشار در هنگام وارد شدن کاتتر.

 بندرت اندکی احساس ناراحتی در قفسه سینه باوارد شدن مایع.

احساس نیاز به ادرار کردن.

بندرت احساس تهوع.

اگر تصویری از حفره پمپ کننده اصلی قلب تهیه شود (که در دو سوم آنژیوگرافی ها تهیه می شود ) ممکن است شما احساس گرگرفتگی از سرتا پا نمایید که به مدت 20 ثانیه متعاقب مصرف مایع به طول می انجامد .

درطول آنژیوگرافی شما بیدار هستید و دستورات پزشک را انجام می دهید.

 

پس از آنژیوگرافی چه اتفاقی رخ می دهد ؟

کاتتر خارج می شود.

یک پزشک یا پرستار فشار مستقیمی را برروی محل وارد شدن کاتتر به مدت 15 دقیقه یا بیشتر وارد می کند تا مطمئن شود که خونریزی داخلی وجود ندارد.

از شما درخواست می شود که به آرامی چند ساعت به پشت دراز بکشید . اگر کاتتر گذاری از طریق رگ بازو صورت گرفته باشد، شما نیاز به دراز کشیدن ندارید.

شما به اتاق بیمارستان یا اتاق بخش مراقبت های ویژه کرونری (CCU) خود بر می گردید.

ممکن است به علت دراز کشیدن به پشت یا در محل وارد شدن کاتتر احساس درد کنید .

پزشک شما در مورد نتایج آنژیوگرافی با شما گفتگو خواهدکرد

 

من چگونه می توانم بیشتر یاد بگیرم ؟

با پزشک ، پرستار یا مشاور سلامتی خود مشورت کنید . اگر مبتلا به بیماری قلبی می باشید یا قبلا دچار سکته مغزی شده اید، ممکن است اعضای خانواده شما در معرض خطر باشند . ایجاد تغییرات در شیوه زندگی آنها جهت کاهش میزان خطر مهم است .

شما می توانید از کتابچه ها و بروشورهای علمی جهت انتخاب زندگی سالمتر و کاهش میزان خطر ، کنترل بیماری و مراقبت از افراد مورد علاقه تان استفاده کنید .دانایی توانایی است بنابراین بیشتر بیاموزید و بیشتر زندگی کنید.

 

آیا پرسش یا توضیحی از پزشک خود دارید ؟

دقایقی را برای یادداشت سوالات خود در ملاقات بعدی خود با پزشکتان اختصاص دهید. برای مثال:

من چقدر در بیمارستان می مانم ؟

آیا من نیاز به جراحی دارم ؟ 

گرفتگی عروق قلب تا 

به منظور تشخیص بیماری های نهفته قلبی، باید تست های قلبی(تست ورزش و نوار قلب) انجام شود

70 درصد بدون علامت است


رییس چهارمین کنگره بین المللی قلب و عروق خاورمیانه گفت: گرفتگی عروق کرونر قلب تا 70 درصد هیچ گونه علامت و نشانه ظاهری همچون درد و تنگی نفس ندارد، اما این امر دلیل بر سلامتی فرد نیست بلکه مرحله نهفته بیماری قلبی است.

دکتر "محمد جواد زیبایی نژاد" درگفت و گو با  ایرنا گفت: به منظور تشخیص بیماری های نهفته قلبی، باید تست های قلبی(تست ورزش و نوار قلب) انجام شود که این کار به خصوص در برخی مشاغل همچون خلبانی، باید از 40 سالگی به بعد انجام شود تا کوچکترین گرفتگی های عروق تشخیص داده شود.

زیبایی نژاد افزود: زمانی که گرفتگی عروق کرونر قلب به بالاتر از 70 درصد برسد علایم بیماری های قلبی شامل احساس درد، تنگی نفس، احساس فشار در قفسه سینه و سایر علایم ظاهری بروز پیدا می کند که عوامل خطری همچون آلودگی هوا، روند گرفتگی 70 درصدی عروق کرونر قلب را به 100 درصد می رساند و در نتیجه احتمال سکته قلبی را افزایش می دهد.


* آلودگی هوا و سکته قلبی

وی با بیان اینکه آلودگی هوا، اکسیژن رسانی به قلب و ریه را دچار اختلال و بیماری های قلبی و عروقی را تشدید می کند گفت: در کسانی که دچار 70درصد گرفتگی عروق و بیماری نهفته قلبی هستند آلودگی هوا با اکسیژن رسانی نامناسب به قلب، میزان گرفتگی عروق را به 90 تا 100 درصد می رساند و در نتیجه سکته های قلبی را سرعت می بخشد.

زیبایی نژاد اضافه کرد: با حذف عوامل خطر ساز همچون کنترل چربی، قند و فشار خون، عدم استعمال دخانیات ، تغذیه سالم و وارد کردن ورزش و تحرک به برنامه عادی روزانه می توان از تنگی 70 درصدی عروق قلب پیشگیری کرد.

رییس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: عواملی همچون چربی خون، دیابت، فشار خون و سیگار به مرور زمان به تنگ شدن عروق قلبی منجر می شود.

زیبایی نژاد با اشاره به اینکه سیگار و آلودگی هوا بروز بیماری های قلبی و سکته های قلبی را تسریع می کند گفت: بررسی های مختلف نشان داده است متوسط عمر افراد در مناطق آلوده تهران در مقایسه با نقاط دارای هوای پاک و مناطق روستایی کوتاهتر است.

رییس چهارمین کنگره بین المللی قلب و عروق خاورمیانه با بیان اینکه علاوه بر ژنتیک، مردان به علت اینکه بیشتر سیگار می کشند بیشتر دچار بیماری های قلبی و عروقی می شوند، گفت: تا 50 سالگی مردان بیشتر از زنان دچار سکته های قلبی می شوند، اما از سن 50 سال به بالا ریسک سکته های قلبی در مردان و زنان یکسان است.

زیبایی نژاد یادآور شد: در جوامع سیگاری خطر وقوع سکته های قلبی هم بیشتر است. 

در جوامع اروپایی حدود 10 سال است که به علت کم شدن مصرف دخانیات در مردان و در مقابل افزایش آن در زنان، میزان سکته های قلبی در مردان کمتر شده، اما در زنان به علت مصرف بیشتر سیگار سکته های قلبی بیشتر شده است.


* کاهش سن سکته های قلبی در ایران و خاورمیانه

رییس چهارمین کنگره بین المللی بیماری های قلبی و عروقی با اشاره به اینکه سکته قلبی زیر 55 سال سکته قلبی زودرس محسوب می شود گفت: سن وقوع سکته های قلبی در ایران و منطقه به سنین زیر 50 و 55 سالگی به خصوص در مردان رسیده است، این در حالیست که دوران میانسالی یعنی 55 تا 60 سالگی از نظر بازدهی ، بهترین عمر انسان محسوب می شود.


* مصرف خودسرانه دارو و بیماری قلبی

وی، با بیان اینکه هنوز ارتباط بین مصرف آنتی بیوتیک‌ها و عوارض آن بر روی سیستم قلب و عروق ثابت نشده است، گفت: از عوارض جانبی بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها اثر نابجای آنها بر روی ماهیچه قلب است؛ از این رو مصرف خودسرانه داروها توصیه نمی‌شود.

رییس چهارمین کنگره بین المللی قلب وعروق خاورمیانه، از پرفشاری خون، افزایش چربی خون، دیابت، استعمال دخانیات، چاقی و بی تحرکی به عنوان عوامل خطرساز در بروز بیماری‌های قلب و عروق یاد کرد و افزود: هم اکنون بیش از 70 درصد بودجه درمان، پیشگیری و تشخیص دولت‌ها صرف بیماری‌های قلب و عروق می‌شود.

* ارتباط استرس و سکته قلبی

وی، استرس را عامل دیگری برای بروز سکته قلبی برشمرد و افزود: استرس‌ها از دو مسیر(کانال) میزان بروز بیماری‌های قلب و عروق را افزایش می‌دهند؛ به این صورت که در زمان استرس هورمون‌های شیمیایی نظیر اپی نفرین ترشح و باعث تنگی عروق قلب و تشدید آترواسکلروز و پرفشاری خون می‌شود. این در حالی است که استرس از مسیر دیگری باعث کاهش تحرک فعالیت‌ جسمی و ورزش هم می‌شود.

رییس چهارمین کنگره بین‌المللی قلب وعروق خاورمیانه، استرس را متفاوت از زندگی پرمشغله عنوان کرد و در تعریف استرس یادآور شد: در استرس میزان ضربان قلب و فشار خون افزایش می‌یابد.


* چاقی و بیماری قلبی

زیبایی نژاد، مهم‌ترین عامل پیشگیری از بروز بیماری‌های قلب و عروق را کاهش عوامل خطر ، همچون چاقی و اضافه وزن برشمرد و افزود: در پدیده چاقی، چربی و پلاکت در عروق کرونر رسوب می‌کند به همین علت باید در رژیم غذایی میزان مصرف چربی‌های اشباع شده به حداقل برسد و میزان مصرف چربی اشباع نشده افزایش یابد. وی، چربی‌های اشباع شده را شامل دو نوع چربی حیوانی و نباتی (امحا و احشا حیوانات نظیر دل، جگر، کله پاچه، چربی گوشت قرمز) عنوان کرد و گفت: چربی‌های غیر اشباع در دو دسته از مواد غذایی نظیر انواع ماهی‌ها (امگا3) و انواع مغزها همچون پسته، آجیل یافت می‌شود.

رییس چهارمین کنگره بین‌المللی قلب وعروق خاورمیانه، چربی‌ها را سرمنشا بسیاری از هورمون‌های شیمیایی بدن عنوان کرد و افزود: باید موازنه خاصی بین چربی‌های اشباع شده و اشباع نشده برقرار شود.

وی با توصیه نسبت به مصرف ماهی به صورت دو بار در هفته گفت: مصرف ماهی و آبزیان در کاهش بروز سکته های قلبی نقش موثری دارد و مصرف قرص روغن ماهی جز در موارد خاصی که فرد نسبت به مصرف ماهی ها حساسیت دارد توصیه نمی شود.  

پزشکان بدون مرز