(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

آموزش ماساژ آلت تناسلی


یکی از کارهایی که آقایان عاشق آن هستند اما اکثر خانم ها از آن خجالت می کشند همین کار است.یعنی تحریک کردن و یا ارضا کردن شوهرشان از طریق ماساژ آلت تناسلی.اما خیلی از خانم ها نمی دانند که با یاد گرفتن این حرکت راه نجات فوق العاده ای در زمان پریود و عادت ماهانه شان هم پیدا می کنند!

می توانید برای راحت تر بودن همسرتان را روی مبل، تخت و یا صندلی نشانده و خودتان روی زمین و بین پاهای او بنشینید. مقداری زل لوبریکانت و یا روان کننده های زناشویی را به آلت تناسلی اش بمالید.(اینکه چقدر چرب شود، بعد از چند بار تکرار متوجه آن میشوید که همسرتان با چقدر چرب بودن بیشتر لذت می برد.)

و شروع به ماساژ دادن آلت کنید.می توانید همزمان از او بپرسید که چطور ماساژ دهید خودتان هم حالت های مختلف را امتحان کنید و در زمان کارتان چهره ی همسرتان و عکس العمل های آن را هم کمی زیر نظر داشته باشید.

تحریک کننده ترین قسمت آلت آقایان سر آن یا همان کلاهک است.می توانید انگشتان تان را به دور کلاهک بچرخانید و بعد دوباره دستان تان را از سر آلت به سمت شکم و بلعکس حرکت دهید و یا مثل گاز موتورسیکلت دست تان را بچرخانید.

حالا می توانید جایتان را تغییر داده و کنار او بنشینید و در حالتی که آرنج تان روی سینه و ساعد تان روی شکمش است همان کارها را تکرار کنید.

فقط یادتان باشد هیچ وقت به آلت فشاری وارد نکنید.در تمام زمان انجام کار، مسئولیت با شماست تا چطور شوهرتان بیشتر لذت ببرد هرچند که در خیلی از مواقع خانم ها نیز از انجام این کار تحریک میشوند که برای شان کار کسل کننده ای هم نیست.

این موارد را هم به خاطر داشته باشید:

ـ یادتان باشد هدف لذت بردن همسرتان است نه فقط ارضا شدنش.

ـ لطفا تمام کارهای را با عشوه گری و لبخند انجام دهید نه مانند یک ماشین از قبل تنظیم شده.

ـ وقتی آلت همسرتان در حالت شل بوده ابتدا کمی با دست تان آن را ماساژ دهید تا حالت نعوظ ایجاد شود، سپس با انگشتان تان روی آن بکشید و بازی کنید بعد شروع به مالیدن کرم کنید.

ـ این کار هم مانند خیلی از مواردی که در روابط جنسی آموزش دادیم نیاز به تمرین دارد و قطعا شما هم برای بار دوم بهتر از قبل این کار را انجام خواهید داد.


مطالب پیشنهادی:


 آسیب و پارگی پرده بکارت 

عوارض خود ارضایی در دختران 

آنچه که با تحریک جنسی در زنان اتفاق می افتد

۵ اشتباه متداول در هنگام استفاده از کاندوم 

نحوه رابطه جنسی در مبتلایان به انزال زودرس 

کدام بیماری‌‌ها ناتوانی جنسی می‌آورند؟ 

انزال زودرس در آقایان 

ارگاسم جنسی بدون انزال در مردان 

بهترین روشهای آمیزش و دخول جنسی 

انزال جنسی ( ارگاسم ) در بانوان 

روشهای آمیزش و دخول جنسی 

افزایش میل جنسی زنان با خوردن چای


خوردن چای باعث افزایش میل جنسی زنان می شودبه گزارش پایگاه خبری بی بی سی، تحقیقات این دانشمندان روی 108 زن که بعد از یک رابطه جنسی یک نوشیدنی حاوی کافئین می نوشیدند، نشان داد کافئین فاصله زمانی برقرای رابطه جنسی مجدد را در زنان کوتاه می کند.

بر اساس نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه شمال غربی آمریکا، کافئین موجود در چای و قهوه باعث افزایش میل جنسی در زنان می شود.

به گزارش پایگاه خبری بی بی سی، تحقیقات این دانشمندان روی 108 زن که بعد از یک رابطه جنسی یک نوشیدنی حاوی کافئین می نوشیدند، نشان داد کافئین فاصله زمانی برقرای رابطه جنسی مجدد را در زنان کوتاه می کند.

دکتر گارسی سرپرست این تحقیق می گوید: اثرات کافئین به دلیل تقویت انرژی در زنان است و میل جنسی تنها در زنانی تقویت می شود که عادت به نوشیدن کافئین ندارند.


این دانشمندان معتقدند، نوشیدن مایعات داغ حاوی کافئین، حافظه را تقویت می کند و خطر سرطان را کاهش می دهد ولی می تواند منجر به بیماری های قلبی شود.


مطالب پیشنهادی:

ارگاسم در زنان

داروهایی که باعث کاهش میل جنسی میشوند 

رفتارهایی که تحریک جنسی را کاهش میدهد

عوارض افراط در روابط جنسی 

بد نشستن، میل جنسی را به تدریج از بین می برد 

ارگاسم جنسی بدون انزال در مردان 

چطور باید رابطه جنسی برقرار کنیم؟ 

کمبود تستوسترون در آقایان

بیماری های زنانه 

آسیب ها و روش های درست عشق ورزی را بیاموزیم 

ارضای میل جنسی در زنان



مدت زیادی که از آغاز دخول آلت در مهبل تا پایان انزال در نظر گرفته می شود، در جانوران مختلف متفاوت است چنانکه این مدت برای گربه ها و فیل 30 ثانیه، در بیشتر جوندگان 10 ثانیه و در برخی از جانوران خانواده سمور نیم ساعت و در بعضی از راسوها هشت ساعت است.


 در انسان پس از دخول متوسط پس از 2 دقیقه، انزال رخ می دهد و با وقوع انزال عمل جنسی نیز به پایان می رسد. اما اگر مردی چندبار پی در پی نزدیکی کند و یا به روشی دیگر خود را به اوج لذت جنسی برساند، در نزدیکی بعدی مدت بیشتری برای وقوع اوج لذت جنسی برساند، در نزدیکی بعدی مدت بیشتری برای وقوع اوج لذت جنسی و انزال لازم خواهد داشت. اما بیشتر مردان سالم می توانند تا حدود 20 دقیقه یا بیشتر عمل نزدیکی را دوام دهند و البته این کار با دشواری و تا حدی خستگی و ناراحتی همراه است. تازه نیروی دوام دادن نزدیکی (یا اصطلاحا نیروی کمر – Staying Power ) در افراد مختلف یکسان نیست و برخی زودتر و بعضی دیرتر از حد معمول به اوج لذت جنسی و انزال می رسند. البته کوتاهی و درازی بیش از حد مدت نزدیکی هر دو غیر عادی است و این هر دو می تواند انگیزه مراجعه مرد به پزشک و اقدامات بهداشتی باشد.

زن دیرتر تحریک می شود و بطور متوسط ده دقیقه طول می کشد تا به اوج لذت برسد بنابراین از نظر بهداشت جنسی، برای تمام خانم ها، تحریک جنسی پیش از نزدیکی لازم است و این تحریک نه تنها به صورت ملامسه ها و نوازش های فیزیکی بلکه همراه با اظهار علاقه از جانب شوهر و بیان کلمات عشق آفرینی است که حاکی از زیبایی زن، تعلق او به شوهر و سزاواری او برای پرستش و امثال اینهاست. و زن در برابر آن ها حساسیتی ویژه دارد و گاه زن به تحریک روانی بهتر از تحریک فیزیکی پاسخ می دهد.

در گذشته اصلا مسائه میل جنسی را در زن منکر می شدند و زنان اساسا جرات نمی کردند به شوهر خود در مورد حساس بودن کلیتوریس یا پستان یا جای دیگری از بدنشان سخنی بگویند و حتی نام اندام های آمیزشی را نیز در نزد مرد به زبان نمی آوردند و آشکار است که ابدا مهارتی در نزدیکی و شیوه های گوناگون آن نداشتند. مردان گرچه هرچه می خواستند می کردند ولی آنان نیز نقاط حساس بدن زن را نمی شناختند و کاری به ارضای میل جنسی زن و رسانیدن او به اوج لذت جنسی نداشتند.

به گزارش مجله پزشکی دکتر سلام، عدم رضایت جنسی با تحریک پذیری، بیخوابی، بدخویی و حالت اضطرابی ویژه ای همراه می شود و قدرت عملی فرد را نیز در روز بعد کاهش می دهد.

Image result for ‫میل جنسی در زنان‬‎

 رسیدن به اوج لذت جنسی، برای زن رضایت جنسی کامل به همراه می آورد لیکن زن کمتر به اوج لذت جنسی دست می یابد و معمولا رضایت مختصری که پیدا می کند حاصل لذتی است که بطور کلی از عمل نزدیکی می برد و گاه بسیاری از خانم ها اصلا از وجود پدیده ای به نام اوج لذت جنسی خبردار نیستند و وقتی یکبار در مورد آن سخنی می شنوند در صدد دست یافتن به آن بر می آیند و اگر موفق شدند آنرا برای دوستانشان نیز تعریف می کنند: که آتش گرفتم، سوختم، آب شدم، در گرداب لذت بلعیده شدم و چنین و چنان. ولی اگر نزدیکی هیج لذت و رضایتی برایش ایجاد نکند تنها اثر آن پرخون شدن اندام های محوطه لگنی است که احساس ناراحتی و درد در زن ایجاد می کند و خانم های ایرانی آنرا بیشتر با عبارت پهلویم درد می کند یا کلیه ام درد می کند بیان می کنند.


http://www.hidoctor.ir/

مطالب پیشنهادی:

ارگاسم در زنان

داروهایی که باعث کاهش میل جنسی میشوند 

رفتارهایی که تحریک جنسی را کاهش میدهد

عوارض افراط در روابط جنسی 

بد نشستن، میل جنسی را به تدریج از بین می برد 

ارگاسم جنسی بدون انزال در مردان 

چطور باید رابطه جنسی برقرار کنیم؟ 

کمبود تستوسترون در آقایان

بیماری های زنانه 

آسیب ها و روش های درست عشق ورزی را بیاموزیم 

افزایش میل جنسی زنان در دوره میانسالی


میل جنسی در افراد تابع شرایط روحی ، جسمانی میباشد و در این بین هورمونهای استروژن و تستسترون میتواند در میل جنسی و وضعیت جسمانی زنان و مردان موثر باشد. اما در تازه ترین تحقیقات پژوهشگران در سال ۲۰۱۰ بر روی دختران مجرد و زنان متاهل نتایج جالب دیگری از راز میل جنسی زنان کشف گردیدکه در این مقاله مختصری از آن به شرح ذیل ترجمه و در اختیار شما قرار داده میشود.


دیوید باس روانشناس و پژوهشگر دانشگاه تگزاس با گروه تحقیقاتی خود در نسخه جولای ۲۰۱۰ مجله تایم در تحقیقات خود متوجه آن شدند زنان در دوره سنی دهه ۳۰ و دهه ۴۰ زندگی خود نسبت به سایر دوره های زندگی خود میل جنسی بیشتری دارند ، همچنین پیرو این تحقیق مشخص گردید زنان سنین ۲۷ تا ۴۵ سال دارای تخیلات جنسی قوی تر و تمایلات جنسی بیشتری حتی نسبت به دختران سنین ۱۸ تا ۲۶ سال که در در محیط دانشگاه ارتباط بیشتری با جنس مخالف دارند ، هستند.


چرا زنان در دوره میانسالی( دهه ۳۰ و ۴۰ ) از نظر جنسی میل بیشتری نسبت به دهه ۲۰ زندگی خود دارند ؟

دانشمندان معتقدند تکامل زن با افزایش میل جنسی رابطه مستقیم دارد و میل جنسی همزمان با تکامل زن بطور قابل توجهی با افزایش همراه است.

یکی از نظریه های ارائه شده در این خصوص، علت این پدیده در زنان را به ، اجداد زنان مرتبط می سازد به نحوی که در سالیان دور خیلی از زنان شاهد از بین رفتن کودکان خود بعلت عواملی نظیر بیماری ، جنگ ، گرسنگی و … بودند از این رو در دهه ۲۰ زندگی خود بیشتر به فکر تولد بچه های بیشتر و ومراقبت از آنان بودند و وقتی برای صرف نیاز جنسی نداشته اند اما بعد از گذشت دهه ۲۰ زندگی خود با توجه به آنکه کم کم به دوره عدم باروری و یائسگی خود نزدیک میشدند برای افزایش بارداری بیشتر تن به رابطه جنسی میدادند.


برای اثبات این موضوع ،یک پژوهشگر به کمک گروه تحقیقاتی خود پرسشنامه ای در اختیاز ۸۲۷ زن جهت بیان عادت جنسی خود قرار داد و آنها دریافتند که زنانی که اوج دوران بارداری خود را گذرانده بودند اما هنوز به سن یائسگی نرسیده بودند از لحاظ جنسی فعالتر بودند .این گروه سنی که طی دوره ۲۷ سالگی تا ۴۵ سالگی میباشد علاوه بر داشتن میل جنسی بیشتر تخیلات جنسی قابل توجهی نیز داشتند.


نتایج این تحقیق با تحقیق انجام شده در سال ۲۰۰۲ مبنی بر افزایش حس شهوت جنسی در زنان دهه ۳۰ و دهه ۴۰ مطابقت داشت ،این یافته ها حاکی از آن است که نتایج این تحقیق هم در زنان مجرد و هم در زنان متاهل صدق میکند.

افراد شرکت کننده در این تحقیق از دانشجویان دانشگاه آستین در تگزاس امریکا بودند.


میل جنسی زنان بعد از یائسگی

پیش از این به اثبات رسیده بود ، بعلت کاهش سطح و توقف تولید هورمون استروژن بعد از یائسگی ( یکی از عوامل پوکی استخوان در زنان ) میل جنسی زنان نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کم کم از شدت آن کاسته میشود اما آنچه مشخص است میل جنسی هرگز از بین نمیرود و تا پایان عمر میتوان آنرا زنده نگه داشت.


http://goldwife.ir/

مطالب پیشنهادی:

افزایش میل جنسی 

مضرترین عوامل برای میل جنسی زنان و مردان 

خوراکی های موثر در درمان ناباروری مردان

کاهش میل جنسی‌ و توجه به زمان رابطه 

نشانه‌‌ های عدم رضایت همسرتان از رابطه‌ی جنسی 

تفاوت های زن و مرد در رابطه زناشویی! 

زنان باید به ارگاسم رسیدن را یاد بگیرند 

فانتزی بازی جنسی 

گرم نگه داشتن اشتیاق در رابطه جنسی 

افزایش میل جنسی



میل جنسی یک موهبت الهی است که مانند دیگر نعمت ها و غرایز طبیعی، همچون خواب و گرسنگی و تشنگی و ....نیازمند توجه و رعایت بهداشت مربوطه جهت استفاده صحیح و نیز در صورت هر گونه مشکل و بیماری نیاز به درمان دارد.

ما به شما توصیه میکنیم که همواره در خصوص مشکلات خود با پزشک مشورت نموده و هرگز اقدام به مصرف داروهایی که مورد تائید سازمان FDA و یا استانداردهای وزات بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیست اعتماد نکنید و اگر حتی دارویی برای شما از خارج از ایران ارسال گردید حتما با پزشک خود قبل از مصرف مشورت نمایید .

امروزه بازار عرضه و فروش داروها و مواد خوراکی و همچنین کالاهایی که به بالا رفتن میل جنسی کمک میکند بسیار داغ میباشد که علی رغم تبلیغات گسترده ای که هر یک از تولید کنندگان این فرآورده ها جهت اعتبار بخشی محصول خود دارند لیکن تا به امروز تاثیر قطعی هیچیک از آنها به تایید مراکز درمانی ذیصلاح نرسیده است در ذیل ما به معرفی چند نمونه افزاینده های میل جنسی می پردازیم که البته به معنی تایید قطعی آنها نیست فقط جهت افزودن اطلاع شما بوده و در صورت تمایل به تهیه و مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

آفرودیزیاک

به مجموعه مواردی که باعث افزایش میل جنسی میشود اطلاق میگردد که بر گرفته از نام خدای یونانی آفرودیت خدای عشق و شهوت و زیبایی است.

Ginseng

این گیاه که در انواع مختلف آسیایی و امریکایی ..در بازار موجود میباشد گفته شده در تسریع جریان خون و تسهیل در امر گردش خون در ارگان‌های بدن از جمله ارگان های جنسی کمک میکند و ازاین جهت در افزایش میل جنسی میتواند تاثیر گذار باشد.

Cubeb(از خانواده فلفل سیاه)

و یا اصطلاحا فلفل دمدار گیاهی است که بسیار به فلفل سیاه شبیه بوده لیکن زائده ای دم مانند داشته و نزد اعراب استفاده بسیار از آن میشده (به عربی به آن کباب می گویند)به گونه ای که در داستانهای هزار و یک شب از کباب به عنوان داروی افزایش دهنده میل جنسی یاد شده است . بنابر این نام Kababa   از کباب عربی گرفته شده است و استفاده خارجی از آن تا اندازه ای مورد توجه اعراب بوده که نام حب العروس به آن داده بودند

Chocolate(شکلات)

شکلات از میوه درخت کاکائو که در امریکای مرکزی و امریکای جنوبی و مناطق استوایی رشد میکند درست میشود. از اولین باری که کاکائو بوسیله مایا ها مورد استفاده قرار گرفت تا به امروز همواره این اعتقاد وجود داشته که این ماده خاصیت بالابرندگی میل جنسی دارد. شکلات افزایش دهنده سروتونین در بدن است که خود بالارفتن سروتونین باعث احساس آرامش و کاهش استرس و اضطراب میشود. شکلات تیره یا دارک چاکلت سبب ترشح دوپامین شده که این ماده شیمیایی در تحریک منطقه لذت مغز میتواند تاثیر گذار باشد. عده ای از محققین معتقدند نه فقط افزایش اندروفین است که به دنبال مصرف شکلات ایجاد میکردد بلکه ویژگی خاص شکلات که در دهن با حرارت بدن ذوب شده و حالت کرمی و لطیف داشتن آن است که تجربه لذت بخشی را در بدن تداعی میکند.

Oyster(صدف)

صدف از دیر باز تصور میشده که خاصیت آفرودیزیاک دارد و در سوابق تاریخی آمده است که امپراطور یونان ماموران خود را به سواحل انگلیس می فرستاده تا صدف جمع کنند تا صبح خود را با صرف چند صدف شروع کند.

امروزه دسته ای از محققین معتقدند که به دلیل داشتن ماده شیمیایی دوپامین ( نروترنزمیتری که به افزایش میل جنسی کمک میکند) و نیز داشتن مقدار قابل توجه زینک از ارزش غذایی خاصی بر خوردار است. کمبود زینک در بدن سلامت جنسی فرد را در خطر انداخته در مردان مشکلات پروستات و در زنان ناباروری و کاهش میل جنسی را میتواند ایجاد کند.

Damiana

گیاهی است که در منطقه امریکای مرکزی و امریکای جنوبی روییده ساکنین این مناطق برگه های آنرا به شکل چای دم کرده به منظور رفع سرفه و همچنین یبوست و افسردگی استفاده میکنند. از جمله موارد دیگر استفاده این گیاه تاثیر آفرودیزیاک آن است که گفته شده در رفع ناتوانی جنسی در مردان و سرد مزاجی در زنان گر گرفتگی در زنان یائسه و درد های قاعدگی و...کارآمد میباشد.

Yohimbe

درختی همیشه سبز که در افریقا و نیجریه و کنگو روییده و در این مناطق برای رفع تب و سرفه و نیز تاثیرات آفرودیزیاک آن استفاده میشود. از جمله موارد شایع استفاده این گیاه رفع ناتوانی جنسی در مردان است . گفته شده این گیاه با باز کردن رگهای خونی دستگاه تناسلی مرد به افزایش جریان خون در این ناحیه کمک کرده فرایند نعوظ بهتر انجام میپذیرد .

Muira Puama

درخت کوچک برزیلی است که سابقه طولانی در افزایش میل جنسی در این منطقه داشته در رفع مشکل ناتوانی جنسی در مرد و نیز افزایش میل جنسی در زن از آن استفاده میشود .

در آخر باز هم یاداروری می نماییم که اگر کاهش میل جنسی دارید به کلینیک های مشاوره مراجعه نموده و فراموش نکنید که گاهی علت آن نیاز به روان درمانی دارد نه دارو ! چرا که شایعترین علت کاهش میل جنسی در هردو جنس علل روحی و روانی است.

منبع:سیمرغ


مطالب پیشنهادی:


داروهایی که باعث کاهش میل جنسی میشوند 

رفتارهایی که تحریک جنسی را کاهش میدهد 

عوارض افراط در روابط جنسی 

بد نشستن، میل جنسی را به تدریج از بین می برد 

ارگاسم جنسی بدون انزال در مردان 

چطور باید رابطه جنسی برقرار کنیم؟ 

کمبود تستوسترون در آقایان

میل جنسی؛ مقایسه خانم ها و آقایان 

اختلاف در میل جنسی زنان و مردان 


مضرترین عوامل برای میل جنسی زنان و مردان


این عوامل می توانند روی رابطه جنسی شما تاثیرات منفی بگذارند پس قبل از هرچیز بهتر است آنان را رفع کنید.

همه ما می دانیم که کم خوابی، کار زیاد یا بیماری فرزند می توانند بر رابطه زناشویی تاثیر بگذارند اما آیا می دانید که حیوانات خانگی، مشغله ذهنی و … نیز بر آن موثرند؟ اگر می خواهید رابطه عاشقانه خوبی با همسرتان داشته باشید، به مواردی که در اینجا برایتان آورده ایم نگاهی بیاندازید.

این عوامل رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار می دهند

1. عادت ماهانه

تحقیقات نشان داده که تمایلات جنسی زنان در طول عادت ماهانه افزایش می یابد. اگر چه این موضوع برای تمام زنان صادق نیست اما در طول عادت ماهانه میزان استروژن و تستوسترون افزایش یافته و در نتیجه موجب افزایش میل و لذت جنسی در زنان می شود.

2. دارو

داروهایی که شما یا همسرتان مصرف می کنید، بر تمایلات جنسی تان موثر است. اگر چه همه می دانند که داروهای ضد افسردگی بر رابطه زناشویی تاثیر منفی می گذارند اما شاید ندانید که بسیاری از داروهای دیگر نیز تاثیری مشابه دارند.

3. ذهن

ذهن قدرتمندترین و مهمترین اندام جنسی بدن است. شاید تعجب کنید که با وجود استروژن و تستوسترون بالا همچنان تمایلی به رابطه جنسی ندارید اما این را بدانید آنچه مهم است آمادگی ذهنی شما است.

4. ساعت

مطالعات نشان می دهد که ساعات شبانه روز نیز بر تمایلات جنسی موثرند. برخی زوج ها صبح را ترجیح می دهند زیرا به اندازه کافی استراحت کرده اند اما برای برخی دیگر رابطه زناشویی به معنی آخرین ساعات شبانه روز است. اگر شما و همسرتان ساعات مختلفی را ترجیح می دهید، بدین معنی نیست که نمی توانید رابطه زناشویی خوشایندی با یکدیگر داشته باشید، کافی است کمی انعطاف پذیرتر باشید.

5. حیوانات خانگی

وجود حیوانات خانگی بر ساعات خواب و به تبع رابطه زناشویی شما تاثیر می گذارد.

6. احساسات

احساسات یکی از عوامل موثر بر رابطه زناشویی است. تحقیقات ثابت کرده زنانی که احساساتی هستند، از رابطه زناشویی خود لذت بیشتری می برند و 2 برابر افراد دیگر به مرحله ارگاسم می رسند.

7. تغذیه

آیا تغذیه بر روابط زناشویی تاثیر می گذارد؟ طبق تحقیقات زنانی که روزانه حداقل یک تکه شکلات مصرف می کنند رابطه زناشویی بهتری از دیگران خواهند داشت. تاثیر مواد غذایی که بر تمایلات جنسی تاثیر می گذارند را از یاد نبرید.

8. تکنولوژی

تحقیقات نشان داده 87 % زوجین با موبایل یا تبلت های خود به تختخواب می روند اما این را بدانید که این کار به دلیل حواس پرتی، بر روابط زناشویی شما تاثیر منفی می گذارد، حتی اگر به تماس های خود پاسخ ندهید.

9. تنفس

چه کسی فکر می کرد که شیوه تنفس بر روابط زناشویی تاثیر بگذارد؟ زنان و مردان بسیاری در طول مقاربت، نفس خود را حبس می کنند که اشتباه است. شما باید با تمرکز بر تنفس خود، انرژی بیشتری را برای رابطه زناشویی مهیا کنید. تنفس عمیق بر لذت شما می افزاید.

10. اقتصاد

بله مطمئنا استرس ناشی از شرایط اقتصادی بد بر رابطه زناشویی تاثیر منفی دارد اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که این وضعیت برای افرادی که عاشق هم هستند، تاثیر چندانی ندارد.

این عوامل رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار می دهند

11. سیگار

همه ما می دانیم که سیگار برای بدن ضرر دارد و با بیماری هایی مانند بیماری قلبی و سرطان در ارتباط است اما آیا این را هم می دانید که نیکوتین موجود در آن تمایلات جنسی را کاهش می دهد. پس برای ترک کردن سیگار دلایل بیشتری دارید.

12. تلویزیون

به همان اندازه که تماشای فیلم های تراژدی شما را از فعالیت های جنسی دور می کنند یا فیلم های ترسناک موجب استرس و دلهره شما می شوند، تماشای فیلم های اروتیک نیز بر افزایش تمایلات جنسی موثر اند.

13. کتاب

تحقیقات نشان داده خواندن کتاب های عاشقانه 3 بار در هفته می تواند تمایلات جنسی را افزایش دهد. با وجود مشغله های زندگی، دیگر زمان کافی برای فکر کردن به عشق و عاشقی و رابطه زناشویی باقی نمی ماند بنابراین انتخاب یک کتاب با چنین موضوعاتی، تمرکز و تمایلات شما را بر این مسائل بیشتر می کند.

14. ورزش

ورزش و تحرک رابطه زناشویی را بهبود می بخشد. زمانی که شما ورزش می کنید، حس بهتری نسبت به اندام خود دارید و در نتیجه اعتماد به نفس و به تبع تمایلات جنسی تان نیز افزایش می یابد. افرادی که 3 بار در هفته و به مدت 1 ساعت در روز ورزش می کنند، رابطه زناشویی، ارگاسم و رضایت بیشتری دارند.

15. کاندوم

شاید فکر کنید که کاندوم موجب کاهش لذت جنسی می شود اما در واقع این طور نیست، برعکس یک کاندوم مناسب می تواند لذت شما را افزایش دهد. بنابراین کاندوم های کلفت یا خیلی تنگ را رها و از کاندومی استفاده کنید که در آن احساس راحتی می کنید.

http://www.hidoctor.ir/

مطالب پیشنهادی:

خوراکی های موثر در درمان ناباروری مردان

کاهش میل جنسی‌ و توجه به زمان رابطه 

نشانه‌‌ های عدم رضایت همسرتان از رابطه‌ی جنسی 

تاثیر مواد مخدر و مشروبات الکلی در سلامت و روابط جنسی

تفاوت های زن و مرد در رابطه زناشویی! 

زنان باید به ارگاسم رسیدن را یاد بگیرند 

علت تمایل افراد به رابطه جنسی دهانی

داروهای ناتوانی جنسی آقایان 

خوراکی های موثر در درمان ناباروری مردان

آیا می دانید چه خوراکی هایی موثر هستند؟

یک متخصص تغذیه ناباروری مصرف استروژن‌های گیاهی را در پایین آوردن میزان استروژن در مردان و درمان ناباروری موثر دانست و گفت: استفاده از مواد غذایی مانند لوبیا سبز، باقلا و سویا در درمان ناباروری مردان بسیار موثر است.

زهره خدایی در مورد نقش تغذیه در ناباروری مردان اظهار داشت: ناباروری مردان دو جنبه کمبود تستسترون و کمبود اسپرم بررسی می‌شود و باز مشکلات ناشی از اسپرم هم می‌تواند به دلیل اختلالات در حرکت اسپرم، شکل یا تعداد آن باشد.

وی با اشاره به علت اصلی اشکال در میزان هورمون تستسترون تشریح کرد: هورمون‌های موجود در مواد غذایی مربوط به دام و مصرف بی‌رویه کودهایی است که برای تقویت گیاهان به کار برده می‌شود، در واقع باقیمانده استروژنی که در مواد غذایی هست وارد بدن می‌شود و هورمون‌های مردانه تأثیرات مضری را بر روی هورمون‌های مردانه می‌گذارد.

خدایی افزود: از طرفی برخی مرغداری‌ها برای اینکه مرغ‌ها زودتر گوشتی و پروار شوند به مرغ‌ها هورمون تزریق می‌کنند که در نهایت اینها وارد بدن شده و موجب اختلالات هورمونی می‌شود.

این متخصص تغذیه طب ناباروری اظهار داشت: برای خنثی‌کردن این هورمون‌ها که در ناباروری مردان هم مؤثر است از فیتو استروژن‌های گیاهی استفاده می‌کنیم که ممکن است در ابتدای امر عجیب به نظر برسد که برای درمان میزان استروژن دوباره از استروژن استفاده می‌کنیم ولی با استروژن گیاهی در واقع میزان استروژن را به روش علمی در بدن پائین می‌آوریم.

خدایی اظهار داشت: مواد غذایی که لگوم دارند مانند باقلا، لوبیا سبز و سویا که جزو این گروه هستند استروژن گیاهی دارند که در پائین آوردن میزان هورمون استروژن بسیار موثرند.

منبع : Farsnews.com


مطالب پیشنهادی:

علل ناباروری مربوط به مردان

انزال زودرس 

اختلالات و ناتوانی در عملکرد جنسی مردان 

نازایی

ناباروری مردان

آموزش شیوه صحیح باردار شدن 

خطرات احساسی رابطه جنسی پیش از ازدواج 

چه چیزهایی میل جنسی را بالا می برد؟ 


علل ناباروری در زنان و مردان



ناباروری را این طور تعریف کرده اند: ناتوانی یک زوج در باردار شدن پس از یک سال رابطه جنسی بدون جلوگیری از بارداری.

ناباروری در ده تا پانزده درصد از زوج ها دیده می شود. علل ناباروری می تواند مربوط به زن یا مرد یا هر دو باشد. حدود 40% از مشکلات ناباروری مربوط به مردان، 40% مربوط به زنان و حدود10% مربوط به هر دو است. در حدود 10% از زوج ها نیز عامل ناباروری مشخص نیست. به عبارت دیگر در این زوج ها هر دو نفر با توجه به انجام آزمایش های موجود مشکلی ندارند ولی به علل نامشخصی بچه دار نمی شوند.

طی دو دهه اخیر گام های بلندی در رابطه با تشخیص و درمان ناباروری برداشته شده است و حدود 65 درصد از زوج های نابارور با استفاده از روش های موجود صاحب فرزند شده اند.


علل ناباروری در زنان

1) اختلال در تخمک گذاری 

اختلال در تخمک گذاری، علت عمده ناباروری در زنان است. به طوری که 39% علل ناباروری زنان مربوط به این مسئله است . بدون عمل تخمک گذاری لقاح انجام نمی شود و بنابراین زن باردار نمی شود . بعضی از زن ها ممکن است تخمک گذاری نکنند و یا به طور نامنظم و کم تخمک گذاری کنند و بنابراین ممکن است یا عادت ماهیانه نداشته باشند و یا عادت ماهیانه آنها کم و نامنظم باشد و حتی بعضی خانم ها با آنکه دارای عادت ماهیانه منظم هستند، دارای اختلال در تخمک گذاری هستند.


2) اختلال در لوله های رحمی

در بعضی زنان، لوله های رحمی به طور کامل و یا ناقص بسته است. در نتیجه اسپرم به تخمک نمی رسد. بسته بودن لوله های رحمی می تواند به دلیل عفونت، آندومتریوز و یا چسبندگی هایی پس ازعمل جراحی باشد. همچنین ممکن است این لوله ها پس از یک حاملگی خارج رحمی بسته شوند. در کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای توسه یافته به علت شیوع بیماری های عفونی دستگاه تولیدمثلی، میزان اختلال در لوله های رحمی بیشتر است. به طور کلی 30% علل ناباروری زن ها مربوط به اختلال در لوله های رحمی است .


3) آندومتریوز

آندومتریوز، حالتی است که در آن سنگفرش رحم (آندومتر)‌ رشد می کند و از رحم هم فراتر می رود و لوله های رحمی را نیز می پوشاند و حتی آنها را می بندد و در عمل تخمک گذاری اختلال به وجودمی آورد. آندومتریوز علت 13% موارد ناباروری است  و حدود 70% زنان دارای آندومتریوز، نابارور هستند.


4)‌اختلال درگردن رحم یا رحم 

ناهنجاری های گردن رحم می تواند سبب ناباروری شود که از آن جمله می توان به مشکلات مربوط به ساختمان بدن، عفونت های گردن و رحم و یا کیفیت نامناسب ترشحات رحم اشاره کرد. از طرفی تومورهای بدخیم رحم و یا بعضی جای زخم های موجود در دیواره رحم مسبب ناباروری است.


5)‌ مشکلات دستگاه ایمنی بدن

مشکلات مربوط به دستگاه ایمنی بدن و عوامل ایمونولوژیک نقش مهمی در ایجاد ناباروری دارند. تشخیص و درمان اینگونه بیماران مشکل است. در بعضی خانم ها،‌ علیه اسپرم مرد ماده ای بنام آنتی بادی ترشح می شود که اسپرم ها را از بین می برد و یا آنها را غیرفعال می کند و یا حتی سبب سقط خود به خود در بعضی از آبستنی ها می شود.


علل ناباروری  در مردان

1)اختلالات مربوط به اسپرم

 به طور طبیعی، در بیضه مرد اسپرم تولید می شود و به هنگام انزال از وی خارج می شود. اگر در موارد زیر اختلالی باشد، شانس لقاح کم شده و مرد نابارور محسوب می شود.

‌تعداد کم اسپرم

عدم بلوغ اسپرم

شکل غیرطبیعی اسپرم

عدم توانایی حرکت مناسب اسپرم

عواملی که بر تعداد،  شکل،‌ بلوغ و حرکت اسپرم تأثیر منفی دارند عبارتند از:

بیماری های عفونی: بیماری های عفونی با شرایط التهابی نظیر بیماری اوریون سبب عفونت مجاری تناسلی یا التهاب و از بین رفتن بیضه ها در مرد می شوند. حدود 25% مردانی که بعد از بلوغ دچار اوریون می شوند نابارور می شوند.

‌اختلالات هورمونی

اختلالات هورمونی سبب حدود 5-2% مشکلات ناباروری در مردان می شود. تولید نامناسب هورمون های FSH و LH بر تولید هورمون مردانگی یا تستوسترون و تولید اسپرم تأثیر دارند.

مشکلات مربوط به دستگاه ایمنی بدن

در بدن بعضی مردان علیه اسپرم خودشان ماده ای به نام آنتی بادی تولید می شود که سبب کاهش حرکت اسپرم یا به هم چسبیدن آنها می شود.


2)‌ ناهنجاری های مربوط به ساختمان بدن

بعضی عوامل نظیر بسته بودن لوله های خروج اسپرم (دفران، اپیدیدیم)‌ سبب ناباروری در مردان می شود . بسته شدن لوله های خروج اسپرم می تواند به علل مادرزادی، نقص ژنتیکی، عفونت ها یا التهاب های دستگاه ادراری – تناسلی باشد. البته جای جراحی های قبلی نیز می تواند این لوله ها را ببندند.

از جمله عوامل دیگر ناباروری در مردان واریکوسل است. در این حالت رگهای درون کیسه بیضه متسع می شود و کیفیت اسپرم کاهش می یابد.

3)‌ عوامل دیگر 

عوامل دیگری نظیر ناتوانی جنسی و یا انزال زودرس نیز می تواند عامل ناباروری  در مردان باشد.


‌علل ناباروری ژنتیکی

علل ناباروری اعم از مشکلات هورمونی و چاقی تا غیر طبیعی بودن سلول های جنسی (تخمک و اسپرم) همگی می تواند به نوعی تحت تاثیر عوامل ژنتیکی باشد. برای مثال استعداد چاقی، ابتلا به عفونت و حتی لزوم انجام یک جراحی که به ناباروری می انجامد همگی هر چند کوچک می توانند به عوامل ژنتیکی مربوط باشند. امروزه مطالعات بر روی ژنهای خاص در انسان و مدل های آزمایشگاهی تا حدودی تاثیر عوامل ژنتیکی بر ناباروری را آشکار ساخته اند.

بعضی از عوامل ژنتیکی بر ناباروری مردان تاثیر می گذارند، در حالی که بعضی عوامل دیگر بر روی هر دو جنس و یا فقط بر روی زنان تاثیر گذارند. برای مثال جابجایی های کروموزومی می تواند بر روی مردان و زنان تاثیر بگذارد اما سندروم کلاین فلتر که در آن ترکیب کروموزوم های جنسی به صورت XXY در می آید تنها مختص مردان است و سندروم ترنر که در آن بیمار فقط دارای کروموزوم جنسی X است تنها مختص زنان است.      


عوامل ناشناخته

گاه ممکن است پس از یک معاینه دقیق پزشکی، زن و شوهر کاملا‌ سالم تشخیص داده  شوند ولی به علل ناشناخته بارور نشوند. اگرچه معمولا بعد از دو سال تعداد زیادی از این زوج ها بچه دار می شوند، اما تعدادی از آنها حتی بعد از گذشت سه سال بدون استفاده از روش های پیشگیری بچه دار نمی شوند، در این صورت باید تحت درمان قرار بگیرند.

http://www.royaninstitute.org/

مطالب پیشنهادی:


کاهش استرس در دوران بارداری با موسیقی 

اختلالات رایج باروری در مردان

مشکلات‌ باروری‌ در مردان‌ 

رژیم غذایی مناسب آقایان جهت بهبود باروری 

تاثیر رژیم غذایی و سبک زندگی بر قدرت باروری 

۵۰ درصد زوج ها در زندگی خود اختلالات جنسی را تجربه می کنند 

سلامت جنسی و تهدید ها 

حد و حدود رابطه جنسی در زندگی مشترک 

عوامل موثر بر توان جنسی 

علل ناباروری مربوط به مردان 

رابطه نا باروری و پوشیدن لباس های تنگ در مردان


آقایان باید مراقب لباسهایی که برای پوشیدن انتخاب می کنند باشند و نباید لباس تگ و چسبان بپوشند .

روشنک ابوترابی گفت: عوامل فیزیکی و شیمیایی محیط اطراف به شدت بر ناباوری مردان تاثیرگذار است به طوری‌که گفته می‌شود بیش از 50 درصد از نقص‌ها و اختلال‌ها در باروری مردان به محیط فیزیکی اطراف آنها باز می‌گردد.

این استاد علوم تشریحی افزود: تولید سلول‌های تولید مثلی مذکر به شدت وابسته به دما است، یعنی این سلول‌ها باید در دمایی پائین تر از 37 درجه (دمای معمولی بدن انسان) تولید شوند، هر عاملی که باعث بالاتر رفتن این دما شود به ویژه محیط کار در مشاغلی مانند جوشکاری و غیره یا قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس بر ناباروری مردان تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: امروزه با پدیده‌های اجتماعی که به نظر نوعی آسیب است روبه‌رو هستیم و یکی از آنها پوشیدن لباس‌های بسیار تنگ که نه تنها در خانم‌ها بلکه در آقایان نیز دیده می‌شود، معمولاً خانم‌ها از شلوارهایی به نام ساپورت استفاده می‌کنند که آلودگی‌های بهداشتی بسیاری برای آنان به همراه دارد.

ابوترابی ادامه داد: آقایانی که از لباس های زیر به شدت تنگ و یا شلوارهایی که بسیار تنگ است و یا نوع پارچه آن به گونه‌ای است که اجازه تبادل هوا را نمی‌دهد، استفاده می‌کنند، به همین دلیل شانس اختلال باروری را در خود بالا می‌برند.

http://www.hidoctor.ir/

مطالب پیشنهادی:

13 ماده غذایی برای افزایش باروری 

مصرف تنباکو بر باروری و عملکرد جنسی مردان اثر مخرب دارد 

تفسیر آزمایش اسپرم 

بیماری های دستگاه تناسلی آقایان 

درمان ناباروری در آقایان

اطلاعات خود را در مورد باروری بسنجید 

بهبود باروری در مردان با رژیم غذایی مناسب 

کمبود تستوسترون در آقایان 

ناباروری و برخی از راهکارهای درمانی آن 

علل کوتاه قدی کودکان


اصولاً والدین نگران رشد فرزندان خود هستند، به خصوص اگر فرزندشان نسبت به سایر کودکان هم‌سن و سال خود کوتاه قد باشد. دلایل پزشکی زیادی برای توجیه رشد کم و کوتاه قدی کودکان وجود دارد مانند اختلال در عملکرد هورمون رشد، کم‌کاری غده‌ی تیروئید، سندرم ترنر، سو‌ء تغذیه ،ناراحتی‌های روده‌ای و کلیه‌ها.

اکثر کودکان قد کوتاه از نظر سلامتی نرمال هستند، ولی ممکن است از نظر ژنتیکی کوتاه قد باشند یا از لحاظ رشد، کمی تأخیر داشته باشند. 

بچه‌ها به صورت نرمال از بدو تولد تا ۱۲ ماهگی حدود ۲۳ تا ۲۸ سانتی‌متر به قدشان افزوده می‌گردد. در حالی که در سنین ۱تا ۳ سالگی فقط ۵/۷ تا ۱۳ سانتی‌متر افزایش قد دارند. در اکثر کودکان ۶ تا ۱۸ماهه، مقدار رشد به صورت نوسانی بالا و پایین می‌رود. 

اما با رسیدن کودک به سن ۲۴ ماهگی، نمودار رشد او نظم ثابتی به خود می‌گیرد و رشد بدون نوسانات قابل مشاهده ای طی می‌گردد. 

از ۳ سالگی تا زمان بلوغ، سالانه ۵/۴ تا ۷ سانتی‌متر به قد کودک افزوده می‌شود. زمانی که سن کودک به زمان شروع بلوغ نزدیک می‌شود، مقدار افزایش قد به ۴سانتی‌متر در سال می رسد. به محض شروع سن بلوغ، دوران جهش رشد شروع می‌گردد که در آن زمان رشد قدی به حداکثر سرعت رشد یا به عبارتی به قله‌ی رشدی می‌رسد.

این فاصله‌ی زمانی در دختران بین سنین ۱۰ تا ۱۲سالگی و در پسران ۱۲ تا ۱۴ سالگی می‌باشد که در طی این ۲سال سالانه دختران ۸ تا ۹ سانتی‌متر و پسران ۵/۱۰ سانتی‌متر افزایش قد می‌یابند. پس از جهش رشد، دوباره میزان رشد قدی کاهش می‌یابد که دختران پس از شروع قاعدگی تا رسیدن به حداکثر رشد قدی، تا حدود ۷ سانتی‌متر سالانه به قدشان افزوده می‌شود.

دختران و پسران اصولاً تا سنین ۱۴ تا ۱۶ سالگی به قدشان افزوده می‌شود که البته در پسران ممکن است تا ۲ سال بیشتر یعنی تا ۱۸ سالگی ادامه یابد . تفاوت رشد قدی در دختران به شروع زمان قاعدگی آن‌ها بر می‌گردد. 

در میان عوامل موثر بر رشد کودک می‌توان به وضعیت ژنتیک کودک (که از نظر رشد قدی می‌تواند با قد والدین کودک نیز مرتبط باشد) و به وضعیت تغذیه‌ی کودک یا وجود هر گونه بیماری مزمن اشاره کرد. 

درصد رشد قدی کودکان کوتاه قد، اصولاً در محدوده‌ی زیر سومین یا پنجمین درصد استاندارد قد طبیعی است. اما آن‌چه بیشتر از همه مهم است این است که بدانیم میزان سرعت رشد در هر سال برای آن‌ها چه قدر است. 

به این صورت که بررسی شود آیا کودک که رشد قدی دارد یا خیر؟ و یا به‌طور کلی در مقایسه با سال قبل یا سال بعد درصد رشد قدی او به چه صورت بوده است؟ 

هم‌چنین توجه به وزن کودک و مقایسه‌ی آن با قد او بسیار مهم است. بچه‌های چاق اصولاً کودکانی هستند که قد بلندی نیز دارند ، بنابراین اگر کودکی را دیدیم که با وجود اضافه وزن، دارای قد کوتاهی بود، باید ارزیابی پزشکی لازم جهت بررسی علت اضافه وزن وی انجام شود. 

در میان آزمایش‌های مختلف که هدف آن بررسی علل کوتاه قدی می‌باشد،اندازه‌گیری سن استخوان می‌باشد که توسط رادیو‌گرافی با اشعه‌ی X قابل اندازه‌گیری است. اصولاً از مچ دست‌چپ اشعه‌ی X را می‌گذرانند و بر اساس آن، سن استخوان فرد به ترتیب زمان مشخص می‌گردد. 

اگر سن استخوان فرزند شما خیلی کمتر از سن طبیعی وی باشد، پس حتماً استخوان فرزند شما ظرفیت باقی مانده‌ای برای ادامه‌ی رشد (تا زمانی که به‌طور طبیعی انتظار رشد داریم یعنی تا زمان اتمام دوران بلوغ) را دارد. دختران معمولاً تا سن استخوانی ۱۴ سالگی رشد می‌کنند و پسران پس از سن استخوانی ۱۶ سال رشد‌شان متوقف می‌شود (با حداکثر مقدار رشد در سن ۱۴سالگی). 

یکی دیگر از روش های بررسی علل کوتاه قدی، اندازه‌گیری T۴ و TSH (هورمون‌های غده‌ی تیروئید) از طریق آزمایش خون جهت بررسی ابتلا به هیپوتیروئیدیسم(کم کاری تیروئید) می‌باشد. همچنین میزان ترشح هورمون رشد (معمولاً با اندازه‌گیری IGF- ۱ و GF- BP ۳)، شمارش کامل گلبول‌های قرمز (CBC برای بررسی عدم ابتلا به آنمی)، وضعیت شیمیایی خون (که شامل SMAZO برای بررسی کبد و بیماری کبدی)، آنالیز ادرار و گاهی بررسی کروموزومی جهت کشف اختلالات کروموزومی (به خصوص در دختران که ممکن است به سندرم ترنر مبتلا باشند) می‌باشد. 

اگر همه‌ی آزمایشات بالا طبیعی بود، یا متخصص اطفال اصراری برای انجام آزمایشات بالا نداشت، میزان رشد فرزند شما باید بعد از گذشت ۳ تا ۶ ماه و در صورت عدم ادامه یافتن رشد طبیعی به طور جدی باید بررسی مجدد شود. 

براساس تحقیقات اکثر والدین کوتاه قد، به صورت ژنتیکی فرزندان کوتاه قد دارند که این مسئله با عنوان کوتاه قدی ارثی مطرح می‌شود. این افراد اصولاً دارای سن استخوانی نزدیک به سن طبیعی خودشان هستند که این مسئله نشان‌گر این حقیقت است که استخوان‌های آن‌ها ظرفیت بیشتری برای رشد ندارد.لذا با وجود رشد طبیعی، این افراد در سنین بلوغ نیز کوتاه قدتر از هم سن و سال‌های خود بوده و بیشتر مشابه به والدین خود هستند. 

برخی دیگر از کودکان از نظر ساختمان بدنی تأخیر رشد قدی دارند. این کودکان با وجود قدی کوتاه، سرعت رشد بالایی دارند و میزان رشد آن‌ها طبیعی است و معمولاً تأخیری در قاعدگی(در دختران) آن‌ها مشاهده می‌شود . به محض شروع قاعدگی رشد آن‌ها آغاز می‌گردد.

البته این افراد معمولاً با سن استخوانی کمتر از میزان مورد انتظار دیده شده‌اند که استخوان‌های آن‌ها ظرفیت باقی مانده‌ی لازم جهت افزایش قد پس از قاعدگی را دارد. به طور معمول این افراد به رشد قدی کامل و طبیعی تا پایان دوران بلوغ خود می‌رسند. 

البته در مقایسه‌ی این بچه‌ها با دیگر اعضای خانواده ممکن است متوجه این تأخیر در سایر افراد خانواده شویم که کاملاً طبیعی است. برخی پسران که دارای این شرایط می‌باشند ممکن است نگران کوتاه قدی خود باشند. این افراد می‌توانند با مراجعه به پزشک متخصص غدد و تجویز تستوسترون توسط او، زمان شروع جهش رشد دوران بلوغ را جلو بیاندازند. البته بدون این درمان هم، به‌طور طبیعی زمان بلوغ آن‌ها با کمی تأخیر فرا می‌رسد. 

برخی والدین نگران عملکرد غدد داخلی فرزند خود و از جمله مهم‌ترین هورمون یعنی هورمون رشد هستند که اختلال در ترشح آن سبب کوتاهی قد و کاهش رشد می‌گردد. به‌طوری که جوانان حتی کم‌سن‌تر از سن طبیعی خود به نظر می‌رسند. متخصص اطفال یا غدد در صورت تشخیص می‌تواند میزان طبیعی هورمون رشد را از طریق دستور آزمایش‌های لازم بررسی کند. 

درمان برای افراد مبتلا به کاهش ترشح هورمون رشد، شامل دریافت مکمل‌های هورمونی رشد است. البته برای افراد مبتلا به سندرم ترنر و افراد بالغ مبتلا به ناراحتی ‌های مزمن کلیه هم این هورمون تجویز می‌شود. 

کمبود ترشح هورمون رشد می‌تواند به صورت ارثی از بدو تولد یا در اثر جراحت های وارد شده بر سر یا در اثر تومورهای مغزی بروز کند. 

امروزه استفاده از هورمون رشد برای بچه‌ها افزایش یافته است. هورمون رشد برای درمان طولانی مدت کودکان قد کوتاه و علل ناشناخته‌ی کوتاه قدی به کار می‌رود. 

مطالعات اخیر نشان داده است برخی از کودکان کوتاه قد، آن‌هایی هستند که از زمان تولد جثه‌ی کوچک‌تری داشته‌اند و با استفاده از هورمون رشد نتایج خوبی گرفته‌اند.البته استفاده ی بی رویه از این هورمون نیز اثرات خوبی ندارد. لذا حتما حتما باید تحت نظر پزشک متخصص، از این هورمون استفاده کنید. 

متخصصان پیشنهاد می‌کنند اگر این کودکان در سنین ۲ تا ۳ سالگی دارای رشد طبیعی متناسب با سن خود نبودند، باید حتماً نزد متخصص غدد یا اطفال برده شوند.

http://tebb.blogfa.com 

مطالب پیشنهادی:

چگونه فرزندان بلند قد می شوند؟

رشد و تکامل کودک از نوزادی تا شش ماهگی 

صندلی استاندارد برای کودکان 

نقش تغذیه در رشد قد کودکان و نوجوانان 

رشد نوزاد:رشد شخصیت در دوره شیرخوارگی 

مراحل رشد نوزاد:رشد و تکامل کودک من

چگونه فرزندان بلند قد می شوند؟


آرزوی همه والدین داشتن فرزندان بلند قداست واین موضوع به عنوان یک ارزش تلقی می گردد در آثار بجای مانده از تاریخ تمدن بشری نیز بلند قدی و کشیدگی قامت به عنوان یک سنبل بوده است.

راستی آیا بلند قد ترین مردم دنیا را می شناسید . بلند قد ترین مردم در کشور هلند برای مردان و زنان به ترتیب با ۱۸۲.۵ و ۱۷۰.۵ سانتیمتر، دانمارک با ۱۸۱.۵و ۱۶۹ سانتیمتر ، سوئیس با ۱۸۰.۵ و ۱۶۷.۲سانتیمتر ، آلمان با ۱۸۰.۲و ۱۶۸.۲ سانتیمتر ، نروژبا ۱۸۰و ۱۶۷.۶ سانتیمتر ، و کوتاهترین مردم به ترتیب مرد و زن در کشور فلیپین با ۱۶۵و ۱۵۴.۱سانتیمتر ، ژاپن با ۱۶۵.۶و ۱۵۳ سانتیمتر،هند با ۱۶۷.۶و ۱۵۵سانتیمتر و چین با ۱۶۹.۷ و ۱۵۸.۶ سانتیمتر قد می باشند . 

ایرانیان نیز به ترتیب با ۱۷۸.۷و ۱۶۵.۹ سانتیمتر قد رتبه نسبتا خوبی را در میان ملل دارند .

.جثه بدن هر شخصی در نتیجه تعامل و تداخل عوامل داخلی و محیطی در طول دوران رشد وی شکل خواهد گرفت . 

عوامل داخلی شامل فاکتورهای ژنتیکی است که فرد از والدین خود دریافت می کند وتقریبا قابل دستکاری نیستند . عوامل محیطی نیز موثراند که می توان به آب و هوا ، موقعیت جغرافیائی ، تغذیه ، بیماریها ، ویتامنها و املاح و.... اشاره نمود که می توان با کنترل آنها شرایط را به نفع رشد قد فراهم کرد . 

در خصوص عوامل داخلی در صورتیکه نقص گیرندهای پیام های عصبی قابل ترمیم باشند این امکان وجود دارد که با تحریک و تجویز هورمونها و اصلاح گیرندها عوامل ژنتیکی را تغییر داد . 

هرگاه عوامل محیطی مد نظر هستند باید شرایط یا بهتر بگویم مصالح ساختمانی را فراهم کنیم تا رشد قدی امکان یابد. این مصالح عبارتنداز ویتامین D و املاحی مثل کلسیم ، فسفر ، منیزیم ، روی و فلوئور همچنین آهن ویتامین C و دیگر ریز مغذی ها و مواد پروتئینی .

در تحقیقات بعمل آمده مشخص شده که مرمان شرقی کوتاه قد که به دلایلی آمریکا و جزایر هاوائی را برای سکونت انتخاب کرده اند دارای شرایط قدی بهتری نسبت به هموطنان شرقی خود دارند که در موطن خودهستد و این نتیجه حاصل شده که آب و هوا و تغییرات رفتاری در غذا خوردن آنها نیز موثر بوده است چرا که در این مناطق مردمان از پروتئین بیشتری در سبد غذائی خود بهره می برند . در یک دیدگاه جامع به نقش هورمونها و جایگاه ترشح آنها خواهیم پرداخت و درخاتمه راهکارهای مناسب را بری هرچه بهتر شدن شرایط بیان خواهیم کرد . 

● ابتدا طرح چند سوال :

▪ رشد استخوانی در نتیجه چه عواملی است: 

رشد استخوانی در سنین رشد در استخوانهای دراز بدن مثل استخوان ران و ساق پا در مناطقی بنام اپی فیز که هنوز استخوانی نشده واز جنس غضروف است ادامه پیدا می کند این بخش مولد با تکثیر سلولی موجب افزایش قد استخوانها می شود ، هورمون رشد تکثیر سلولی در مناطق غضروفی را تحریک و موجب افزایش استخوان سازی دراین مناطق خواهد شد که عموما تا سن ۲۰ سالگی هنوز امکان افزایش قد وجود دارد . اما دانشمندان معتقد هستند بهترین شرایط رشد برای دختران تا حدود ۱۴ سالگی و برای پسران تا سن ۱۶ سالگی ادامه دارد . و پس از آن صفحات رشد بسته خواهند شد و این بخش غضروفی کاملا شکل استخوانی به خود می گیرند . با برسی تصاویر رادیوگرافی مچ دست توسط پزشکان متخصص می توان بسته شدن صفحات استخوانی را کنترل کرد.

▪ آیا می توان ترشح هورمون رشد را افزایش داد:

عواملی اعم از خواب بخصوص ساعات اولیه خواب ، ورزش ، شوکهای عصبی، درد، سرما، عمل جراحی ، گرسنگی ، هیپوگلیسمی ، خوردن غذاهای پر پروتئین ، اسید آمینه آرژینین و هورمونهای جنسی ترشح هورمون رشد را تحت تاثیر خود دارند که درادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

▪ هورمون رشد چیست : 

هورمون رشد که از هیپوفیز قدامی ترشح می شود با عملکردهای متفاوتی سبب رشد استخوانها خواهد شد . غلظت هورمون رشد یا سوماتوتروپین در بافت هیپوفیزی ۵ تا ۱۵ میلیگرم بر گرم یعنی بیشتر از غلظت سایر هورمونهای هیپوفیزی است . وزن ملوکولی این هورمون ۲۲ هزار دالتون است و همانند بیشتر هورمونهای هیپوفیزی ترشح هورمون رشد حالت یک جریان دائمی و یکنواخت را ندارد ، بلکه به صورت جریانات ضربانی انجام می پذیرد . میزان ترشح این هورمون تحت تاثیر تحریکات عصبی و خواب و بیداری می باشد . بطوریکه غلظت پلاسمائی این هورمون ممکن است در ظرف چند دقیقه ۱۰ برابر شود. 

بیشترین افزایش هورمون در پلاسما مدت کوتاهی پس از به خواب رفتن رخ می دهد . عوامل موثر در ترشح هورمون رشد از طریق تاثیر کوتاکولامینها بر روی هیپو تا لاموس موجب ترشح هورمون می گردند . اثرات کلیه عوامل با توجه به خاصیت فیزیولوژیک بسیار مهم هورمون رشد که همواره از مصرف گلوکز در بدن جلوگیری می کند .قابل توجیه است. 

زیرا به هنگام وقوع شوک عصبی ، هیپوگلیسمی ،گرسنگی و خواب ، هورمون رشد از یک سو با بکار انداختن واکنشهای لیپولیز مقدار بیشتری اسید های چرب آزاد را به سلول می رساند واز سوی دیگر ورود اسیدهای آمینه به داخل سلول را آ زاد می کند ، تا به این ترتیب از مصرف گلوکز جلوگیری نموده وآن را برای نیازهای سلولهای مغزی حفظ کند . 

غلظت گلوکز در سلولهای ترشح کننده هورمون آزاد کننده هورمون رشد در هسته هیپوتالاموس ، عامل اصلی در تنظیم هورمون رشد می باشد. تجربه نشان می دهد که ترکیبات مشابه گلوکز ( ۲- دزاکسی گلوکز ) که از عوامل مهار کننده واکنشهای گلیکولیز بوده و باعث افزایش غلظت گلوکز خون می شوند . ترشح هورمون رشد را نیز زیاد می کنند . در صورتی که قرار بود افزایش گلوکز در پلاسما موجب قطع ترشح هورمون شود . می توان نتیجه گرفت که عامل اصلی تنظیم ترشح هورمون ، سرعت و میزان متابولیسم گلوکز در داخل سلولهای ترشح کننده هورمون آزاد کننده رشد است و نه غلظت گلوکز در پلاسما ی خون . 

اثرمحرک آرژینین و یا غذاهای غنی از پروتوئین در ترشح هورمون رشد نیز خود مکانیسم تنظیم کننده ای است تا به این تریب ، اسیدهای آمینه در پلاسما به داخل سلولها انتقال یافته و در ساختمان پروتئینهاشرکت جویند و یا به اشکال دیگر ذخیره انرژی تبدیل شود . یکی از کارهای هورمون رشد ، شرکت در پروتئین سازی است. 

هورمون رشد در متابولیسم پروتئین ها باعث افزایش انتقال اسیدهای آمینه به داخل سلولهای عضلانی شده و مستقیما نیز دارای اثر فعال کننده سنتز پروتئینها است. اینگونه اثرات هورمون رشد با انسولین مشابهت دارد.

در متابولیسم کربوهیدارتها ، هورمون رشد اثری مخالف انسولین دارد ، افزایش گلوکز خون پس از تزریق هورمون رشد ، نتیجه دو نوع اثر است . یکی صرفه جویی در مصرف ان در بافتهای محیطی دیگری افزایش فعالیت واکنشهای نوسازی گلوکز در کبد. هورمون رشد در کبد با فعال کردن واکنشهای نوسازی از منشا اسید های آمینه ذخیره گلیکوژن را نیز افزایش می دهد.

در خصوص متابولیسم چربی ها هورمون رشد ظرف مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه باعث افزایش اسیدهای چرب آزاد در خون و افزایش اکسیداسیون اسیدهای چرب در کبد می گردد. 

همچنین هورمون رشد و فاکتور IGF-۱ باعث افزایش جذب ونگهداری یونهای کلسیم ، منیزیم و فسفاتها در بدن می گردند و این عمل آنها احتمالا در ارتباط با اثری است که در رشد استخوانهای طویل دارا هستند.

هورمون رشد افزایش رسوب پروتئین ها را تقریبا در تمام بافتهای بدن تحریک می کند . اما آشکارترین اثر آن افزایش رشد اسکلتی است. این تاثیر هورمون رشد از طریق افزایش رسوب پروتئین توسط سلولهای کندروسیتی واستئوژنیک است که موجب رشد استخوان می شود ، از طرفی دیگر این هورمون افزایش سرعت تکثیر سلولی این سلولها و تبدیل کندروسیت ها به سلول های مولد استخوان شرایط لازم برای رسوب اختصاصی استخوان جدید را فراهم می آورد. 

این هورمون بیشتر از طرق غیر مستقیم تاثیرات خود را برجای می گذارد . به طور خلاصه مشخص شده است که هورمون رشد باعث می شود کبد و تا حدودی بسیار کمتری سایر بافتها چندین پروتئین کوچک بنام سوماتومدینها را سنتز کنند که این ترکیبات به نوبه خود دارای اثر فوق العاده پر قدرت افزایش دادن تمام جنبه های رشد استخوان هستند با توجه به این که بسیاری از اثرات سوماتو مدینها بر رشد نظیر اثرات انسولین بر رشد هستند به آنها فاکتورهای رشد شبه انسولینی می گویند تاکنون در حدود چهار نوع سوماتومدین شناخته شده است که مهمترین آنها سوماتومدین C است غلظت این فاکتور از هورمون رشد تبعیت می کند با توجه به این که هورمون رشد از نیمه عمری کمتر از۲۰ دقیقه برخوردار است عملکرد سوماتومدین C که دارای نیمه عمری در حدود ۲۰ ساعت است ، برای دستیابی به رشدی مناسب بسیار حیاتی است . این طول عمر بیشتر ،از اتصال این ترکیب با پروتوئین خاصی در پلاسما حاصل می آید که این پروتئین نیز به نوبه خود تحت تاثیر هورمون رشد سنتز می شود. از دیگر عملکردهای هورمون رشد تسریع کپی برداری از DNA است که باعث سنتز پروتیئن های جدید خواهد شد . 

به همان اندازه که هورمون رشد ضروری است هورمون انسولین هم برای سنتز پروتئین ها لازم است وبهتر بگوییم که در تعامل این دو هورمون رشد صورت خواهد گرفت. که بنظرمی رسد این امر به خاطر عملکرد موازی این دو هورمون در انتقال اسید های امینه به داخل سلول باشد و با توجه به اینکه الزاما اسید های آمینه ای که توسط هورمون رشد و انسولین به داخل سلول انتقال می یابند با یکدیگر یکسان نیستند ، لزوم فراهمی این دو هورمون در کنار هم برای ورود طیفهای مختلف اسید آمینه به داخل سلول ضروری است. 

به همین دلیل به نظر می رسد مصرف همزمان اسید های آمینه و کربوهیدراتهای پیچیده بهترین شرایط را ایجاد خواهند کرد چرا که سطح هورمون انسولین در خون نوسان چندانی نداشته باشد و نسبتا ثابت باقی بماند تا تحریک ترشح هورمون رشد نیز بهتر انجام شود.

همچنین تحقیقات نشان داده اثر تحریکی اسید آمینه آرژینین در ترشح هورمون رشد مفید است . این اسید آمینه به عنوان یکی از پیش سازهای سنتز هورمون رشد در غده هیپوفیز به شمارمی رود و علاوه بر این ، این اسید آمینه در غده پانکراس نیز آزاد شدن هورمون انسولین را به دنبال دارد.نکته مورد توجه این است که مصرف بیش از حد منابع حاوی اسید آمینه لیزین با تاثیر گذاری بر متابولیسم پروتئین هائی که از طریق منابع غذائی وارد بدن می شوند ، از انتقال آرژنین جلوگیری بعمل می آورد ولی با این وجود تعادل این دو اسد آمینه در رژیم غذائی برای تحریک ترشح هورمون رشد ضروری است. 

● اما راه حل مناسب برای فراهم کردن شرایط محیطی کدامند :

▪ خواب کافی و منظم جهت افزایش ترشح هورمون رشد .

▪ بیشتر کردن دفعات غذائی از سه با ر در روز به پنج تا شش بار در روز تا در هر وعده مقدار کمتری غذا دریافت کنیم و از ترشح انسولین بیش از اندازه جلوگیری کنیم .

▪ مصرف غذاهای کربوهیراتی پیچیده بجای غذاهای کربوهیدراتی ساده که از ترشح سریع انسولین جلوگیری کنیم.

▪ انجام ورزش با برنامه ریزی در حدی که بدن به فعالیت واداشته شود و همان شرایط شک که لازمه ترشح هورمون رشداست در بدن ایجاد شود .

▪ برنامه ریزی برای مصرف غذا قبل از فعالیت های ورزشی حداقل یکی دوساعت و بلافاصله بعد از انجام تمرینات ورزشی . لازم به ذکر است فعالیت های ورزشی باید در حدی باشد تا ماهیچه ها به فعالیت واداشته شوند تا هیپوفیز شروع به ارسال پیام برای ترشح هورمون رشد نماید .

▪ دریافت مواد غذائی حاوی پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا همچنین دریافت متعادل املاح کلسیم ، فسفر، روی، منیزیم، فلئور و دیگر ریز مغذی ها که باید از طریق خورد غذاهای سرشار از این منابع بدست آید.

▪ از آنجائیکه بیشترین مقدار هورمون رشد در دو ساعت اولیه خواب ترشح می شود هرگز قبل از خواب غذای سنگین مصرف نکنیم که در این صورت ترشح انسولین هم کنترل شده باشد.

▪ مصرف منابع خوب آرژینین که می توان به شکلات تلخ اشاره کرد شکلات تلخ حاوی آرژینین و مقداری اسید آمینه لیزین است . جوی دوسر یکی از منابع غنی آرژنین به شمار می رود و در عوض شیر یکی از منابع خوب لیزین است ، ترکیب این دو ماده غذائی می تواند زمینه ساز مناسبی برای افزایش ترشح هورمون رشد باشد .مغزهای خوراکی نیز از منابع خوب آرژینین هستند از این میان بادم را می توان نام برد. همچنین بادام مقدار اسید های آمینه خوبی به بدن می رساند .

▪ از منابع خوب کلسیم می توان به شیرو ماست و فراوردهای آن سبزیجات برگ سبزشاره کرد ازمنابع خوب فسفر نیز به مواد غذائی پروتئینی ، تخم مرغ ، مغزها و ا ز منابع خوب ریز مغزی ها بطور مشخص می توان به جگر اشاره کرد که به مقدار بالا همه ریز مغذی ها را به بدن می رساند .

▪ کنترل قد و وزن کودک در سالهای اول زندگی و ترسیم نمودار رشد کودک توسط کارشناسان مجرب در مراکز بهداشت به ما کمک میکند که در صورت بروز مشکل با انجام تدابیر لازم مشکل پیگیری شود .

▪ در پایان ذکر این موضوع لازم است که در صورتی که والدین همه مراحل را رعایت می کنند نباید انتظاری فراتر از شرایط موجود داشته باشند و تنها با راهنمائی فرزند خود می توانند زندگی خوبی را برای وی به ارمغان آورند.

http://hrtoghiani.blogfa.com

حمید رضا طغیانی 

مطالب پیشنهادی:

رشد و تکامل کودک از نوزادی تا شش ماهگی 

صندلی استاندارد برای کودکان 

نقش تغذیه در رشد قد کودکان و نوجوانان 

رشد نوزاد:رشد شخصیت در دوره شیرخوارگی 

مراحل رشد نوزاد:رشد و تکامل کودک من



رشد و تکامل نوزاد از بدو تولد تا دو سالگی

Image result for ‫رشد و تکامل کودک‬‎


دوران کودکی و نوپایی، دورانی تکرارناشدنی، اثرگذار و حساس در روند رشد و تکامل است که هرگونه کاستی و نقصانی در آن به خسارت های غیرقابل جبران منجر خواهد شد. در این مقاله رشد و تکامل نوزادان را از بدو تولد تا دو سالگی بررسی می کنیم. به یاد داشته باشید که عملکرد کودکان در سطوح مختلف، وابسته به فاکتورهایی از قبیل سلامت جسمی و عاطفی است و نباید اختلافات جزیی سبب ایجاد نگرانی شود...

 

 

در اولین سال های زندگی عملکردهای اصلی کودک مانند رفتار و عواطف به شدت تحت تاثیر محیط قرار دارد. سال های اول بعد از تولد به خصوص سه سال اول زندگی دوره ای است که مغز و سیستم عصبی مرکزی کامل می شود و اگر والدین اطلاع کافی در این خصوص داشته باشند و محیط مناسبی برای کودک فراهم کنند، نتایج مطلوبی به دست خواهند آورد.

 

● بدو تولد

 

چند روز اول زندگی نوزاد، معمولا ترکیبی از دوره های طولانی خواب همراه با دوره های کوتاه بیداری است. به تدریج مدت بیداری نوزاد طولانی تر می شود که خود شامل دوره هایی از کج خلقی، گریه کردن و آرامش است. نوزادان در هنگام تولد به نور و صدا حساسند و در مقابل صداهای ناگهانی از جا می پرند. شیرخواران تا سه ماهگی نمی توانند با چشم هایشان تطابق کنند و یک شی یا چهره باید لااقل در فاصله ۳۰ سانتی متری صورت شان قرار گیرد تا بتوانند روی آن تمرکز کنند. معمولا شیرخواران برای دنبال کردن یک چهره درحال حرکت، چشمان شان را به اندازه ۹۰ درجه به آرامی می چرخانند.

 

نوزاد در یک ماهگی نور را تعقیب می کند، سر را محکم تر روی بدن نگاه می دارد، شلی عضلاتش بهتر می شود؛ ولی هنگام در آغوش گرفتن، جابه جا کردن، لباس پوشیدن و حمام کردن به حمایت نیاز دارد. نوزاد در این سن به خوبی می مکد و شیر می خورد

 

 

● ۲ ماهگی

کودک در این سن لبخند می زند؛ می تواند صدا درآورد، نوع گریه اش را بسته به نیازش عوض کند و با انگشتانش چیزی را که در کف دستش می گذارید، محکم بگیرد.

 Image result for ‫رشد و تکامل کودک‬‎

 

● ۳ ماهگی

در این سن کنترل حرکات دست شروع می شود و کودک می تواند اشیا را به دهان ببرد، از خود صداهای مختلف درآورد،اجتماعی شود. در این سن کودک از تنهایی خوشش نمی آید؛ با صدای بلند می خندد و با خود زمزمه می کند. جواب لبخند را با لبخند می دهد. از نظر بینایی در این سن خیلی هوشیار است و حواسش به خصوص به طرف اشخاص نزدیک جلب می شود. چشمانش را موقع شیر خوردن بدون اینکه پلک بزند روی صورت والدین یا پرستار ثابت می کند و با نگاه خیره ای که قصدش رضایت است به آنها می نگرد.

 

 

● ۶ ماهگی

کودک در این سن سعی در نشستن دارد. اشیا را به خوبی می گیرد. وقتی به پشت خوابیده، انگشتان پاهای خود را گرفته و داخل دهان می کند. اشیا را از یک دست به دست دیگر می دهد. هنگامی که اسباب بازی در جایی خارج از نقطه دیدش می افتد با دست ها و چشمانش در اطراف به جستجو می پردازد و یا آن را فراموش می کند. نسبت به آشنا و غریبه عکس العمل دوستانه نشان می دهد. از صدای لالایی و موسیقی لذت می برد. ساعات خوابش در این سن به ۱۶ تا ۱۸ ساعت می رسد.

 

 

● ۸ ماهگی

در این سن کودک کاملا می نشیند و دوست دارد او را سرپا نگه دارند. در این سن می توانید او را روی لگن توالت مخصوصش بنشانید و سر او را گرم کنید و با او صحبت کنید تا مدفوع کند. این کار را با صبر و حوصله انجام دهید تا جزو عادات او شود و کنترل مدفوع را یاد بگیرد. از گاز گرفتن خوشش می آید. در این سن بسیار اجتماعی است. حرف ها را گوش می کند و نسبت به رفتار اطرافیان عکس العمل نشان می دهد.

 

 

● ۱۰ ماهگی

کودک ۱۰ماهه می خزد و چهار دست و پا راه می رود. روی پا می ایستد و گاهی با تکیه به اشیا و دیوار چند گامی برمی دارد. از اشخاص غریبه می ترسد و گریه می کند. شیشه شیر یا آب میوه را با دست خود گرفته و می خورد. کلمه «نه» را می فهمد. حرف های ساده مثل بابا و ماما را می تواند ادا کند. شوخی ها، خنده ها و سایر صداها مانند صدای باز کردن لب ها و صدای سرفه را تقلید می کند. وقتی به او غذا می دهیم، سعی می کند تا قاشق را بگیرد.

 

 

● ۱۲ ماهگی

در این سن کودک به راحتی روی پای خود می ایستد و حتی گام هایی برمی دارد. با غریبه ها رفتاری دوستانه دارد. از بازی کردن با دیگران لذت می برد. قاشق به دست می گیرد و می خواهد خود غذا بخورد. میزان ساعات خوابش به ۱۴ تا ۱۶ ساعت کاهش می یابد. چنانچه اسباب بازی اش را مخفی کنید، او را پیدا می کند. دستش را به منظور خداحافظی تکان می دهد.

 

 

● ۱۵ ماهگی

کودک ۱۵ماهه بدون کمک راه می رود. رفتارش آرامش سابق را ندارد چون در انجام کارهای فراگرفته عجله به خرج می دهد. اشیای ریز را از زمین برداشته و به دهان می گذارد. از جاهای تنگ مانند کالسکه بدش می آ ید و داد و بیداد راه می اندازد. معمولا بین سن ۱۶تا ۱۸ ماهگی طفل می تواند سه ساعت ادرار خود را نگه دارد. می توان با نشاندن روی لگن و یا سرپا گرفتن او را عادت داد تا زمان ادرار کردن خود را بگوید.

 

 

● ۱۸ ماهگی

کودک ۱۸ماهه می تواند با کمک و اتکا به جایی از پله بالا برود. با قاشق غذا می خورد. کلمه «نه» در او اثری ندارد. خیلی کنجکاو است. به هر کجا سر می زند و به هر چیز که جلوی دستش باشد دست می زند بنابراین باید بیشتر مراقب او باشید. در این سن شروع به صحبت می کند و چند حرف ساده و آسان را تلفظ می کند و در لباس پوشیدن با مادر همکاری می کند. از صندلی بالا رفته، سپس برمی گردد و می نشیند. دستشویی خود را با حالت بی قراری و سروصدا اعلام می کند. ممکن است شلوار خیس شده و کثیف خود را نشان دهد. خطر را احساس نمی کند.

 

 

● ۲۴ ماهگی

کودک ۲ساله می تواند جملات سه کلمه ای بسازد. اطمینان بیشتری به خود دارد. کمتر زمین می خورد. می تواند بدود و از پله ها به آسانی بالا و پایین برود. تقاضای او در این سن مانند گذشته سخت و مصرانه نیست. رفتارش عاقلانه تر و آرام تر از گذشته است. میزان ساعات خوابش به ۱۲ تا ۱۴ ساعت می رسد. بیشتر کودکان نیاز خود را به رفتن توالت بیان می کنند و دیگر خود را خیس نمی کنند. بیشتر اوقات از دست برتر استفاده می کند و مشخص می شود که چپ دست است یا راست دست. خطوط دایره ای شکل نامفهوم و بی معنا و درهم رسم می کند. رسم خط عمودی و گاهی به شکل ۷ را تقلید می کند. از دیدن کتاب های تصویردار لذت می برد و صفحات را یک به یک ورق می زند.

 

 

 

   دکتر زرین تاج کیهانی دوست

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

مطالب پیشنهادی:


رشد و تکامل کودک از نوزادی تا شش ماهگی

کودکانی که به تازگی، حرف زدن را آغاز کرده اند

شروع تغذیه تکمیلی شیرخوار 

مراحل رشد نوزاد:با روند تکامل کودک خود آشنا شوید ؟ 

مراحل رشد نوزاد:رشد و تکامل کودکان (‌از بدو تولد تا ۳ سالگی ) 

مراحل رشد نوزاد:سیر تکامل طبیعی کودک 

مراحل رشد نوزاد:رشد و تکامل کودک ازنوزادی تا شش ماهگی 

روش هایی برای تربیت کودک خلاق 

نقش تغذیه در رشد قد کودکان و نوجوانان 

تغذیه کودکان دبستانی 

بازی هایی برای یک سالگی نوزادان 





رشد و تکامل کودک از نوزادی تا شش ماهگی

رشد و تکامل کودک,جدول رشد,تغذیه کودک

یک ماهگی سر را بالا می گیرد 

به صدا پاسخ می دهد 

به صورتها خیره میشود 

 اشیا را دنبال می کند 

اصوات اوه و آه ازحلق خارج می سازد 

قادر به دیدن طرح های سیاه و سفید است 

 لبخند می زند 

می خندد 

سر را با زاویه 45 درجه نگه می دارد 

 

دو ماهگی ازحلق خود اصواتی خارج می کند 

اشیا را دنبال می کند 

سر را برای مدت کوتاهی نگه می دارد 

 لبخند می زند و می خندد 

سر را با زاویه 45 درجه نگه می دارد 

حرکاتش نرمتر می شود 

 سررا دائم نگه می دارد 

وزنش را روی پا تحمل می کند 

ممکن است سر و شانه را کمی بلند کند 

 

سه ماهگی می خندد 

سر را بطور دائم نگه می دارد 

صورت و بوی شما را تشخیص می دهد 

 جیغ میزند 

صدای شما را تشخیص میدهد 

سر و شانه را کمی بلند میکند 

 بطرف صداهای بلند برمی گردد 

می تواند دست ها را بهم برساند وممکن است روی اسباب بازیها بکوبد 

می تواند بغلتد 

 

چهارماهگی سر را بطور ثابت بالا نگه می دارد 

می تواند وزن را روی پاها تحمل کند 

وقتی با او صحبت می کنید با صوت پاسخ میدهد 

 می تواند به اسباب بازی چنگ بزند 

دستش را به طرف اشیا دراز می کند 

می تواند بغلتد 

 اصوات را تقلید میکند 

ممکن است اولین دندانش جوانه بزند 

ممکن است برای خوردن جامدات آماده باشد 

 

پنج ماهگی رنگهای تیره را تشخیص میدهد 

می تواند بغلتد 

با بازی کردن با دست ها و پاهایش خودش را سرگرم می کند 

 بطرف صداهای جدید میچرخد 

نام خود را تشخیص میدهد 

 ممکن است بدون کمک چند لحظه بنشیند 

اشیا را به دهان میبرد 

ممکن است ترس از غریبه ها شروع شود 

 

شش ماهگی بطرف صداها واصوات میچرخد 

صدا را تقلید میکند و حباب درست می کند 

به هر دو جهت می غلتد 

 دستش را به طرف اشیا دراز می کند و آنها را به دهان می برد 

بدون کمک می نشیند 

برای خوردن آماده است 

 ممکن است بطرف جلو خیز بردارد که روی زمین بخزد 

ممکن است بخش های کلمات را به هم بچسباند و کلمه ای نامفهوم بسازد 

ممکن است اشیا را بطرف خود 

رشد و تکامل کودک ، خلاقیت کودک - ninisite.com


مطالب پیشنهادی:


مواظبت از نوزاد در روزها و هفته های اول پس از تولد 

اصول اساسی فرزند پروری 

روش هایی برای تربیت کودک خلاق 

نقش تغذیه در رشد قد کودکان و نوجوانان 

تغذیه کودکان دبستانی 

بازی هایی برای یک سالگی نوزادان 

خشم و پرخاشگری در کودکان 

تفاوت بازی و کاوشگری در کودکان 

آموزش نظم به فرزندان 


بازی های محبوب شیرخواران

درباره بازی های ساده ای که در منزل می توانید با شیرخوار ۱۲- ۸ ماهه خود انجام دهیدچقدر اطلاعات دارید فراموش نکنید بچه ها بسیاری از مسایل را از طریق بازی یاد می گیرند...

 

مهارت هایی که از هیچ راه دیگری به این خوبی برای آنها نهادینه نمی شود. اگر کودک شما برخی از بازی های زیر را نمی تواند انجام بدهد، وقتی بزرگ تر شد، می توانید این بازی ها را تکرار کنید:

 

▪ فرزندتان شروع به استفاده از انگشت سبابه برای ضربه زدن خواهد کرد. اجازه بدهید به یک تلفن اسباب بازی یا جعبه اسباب بازی ضربه بزند. هنگامی که صورتتان را لمس می کند، قسمت های مختلف آن را برایش نام ببرید.

 

 

▪ آینه ها برای این گروه سنی هیجان انگیز هستند. اجازه دهید فرزندتان آینه را لمس کند و به خودش در آینه ضربه بزند، لبخند بزند و با هم روبروی آینه شکلک درآورید.

 

▪ یک توپ را به طرف کودک قل بدهید و به او کمک کنید آن را به سمت شما برگرداند. فرزندتان حتی ممکن است توپ را پرتاب کند.

 

 

▪ با اشیاء قایم باشک بازی کنید، بگذارید فرزندتان ببیند که شما اشیاء را مخفی می کنید و زیر یک پتو یا بالش می گذارید. اگر اشیاء را نمی شناسد، فقط قسمتی از آنها را بپوشانید. به او در پیدا کردن اشیاء کمک کنید.

 

▪ با قاشق روی یک قابلمه یا یک کاسه به صورت موزون ضربه بزنید و دست دستی کردن (کف زدن) را نشانش دهید. اگر شیرخوار تمایل به شروع مجدد بازی نشان داد، این کار را تکرار کنید.

 

 

▪ مواجهه با مکان و اشخاص جدید تجربه خوبی برای اوست اما در عین حال می تواند ترسناک هم باشد. اجازه بدهید تماشا کند، گوش دهد و به طرف فردی که به سویش می آید، حرکت کند. او به شما نشان خواهد داد چه وقت آمادگی بیشتری دارد.

 

▪ او بیشتر با صداهای مختلفی مثل لالا و دادا بازی خواهد کرد. صدایش را ضبط و برایش پخش کنید. هر از گاهی چیز جدیدی به آن اضافه کنید و ببینید آیا تلاشی برای تکرار آن نشان می دهد.

 

 

▪ اجازه دهید فرزندتان انتخاب کند؛ ۲ اسباب بازی یا غذا را به او پشنهاد کنید و ببینید کدام یک را برمی دارد. فرزندتان را برای رسیدن یا اشاره کردن به شی انتخاب شده، تشویق کنید.

 

▪ یک سرگرمی خوب، گذاشتن اشیاء داخل و خارج از ظرفشان است. احتمالاً از گذاشتن جوراب ها داخل و خارج دراور یا قرار دادن کارتون های کوچک (مثل قوطی های کفش، تن ماهی، یا توپ) در داخل یا بیرون قفسه ها لذت خواهد برد.

 

 

▪ برای شیرخوارتان کتاب های کودکانه بخوانید یا به او مجله های رنگی نشان دهید و در مورد آنچه در عکس ها می بیند، با او صحبت کنید. بگذارید عکس های کتاب را لمس کند.

 

▪ اجازه بدهید با فنجان های پلاستیکی، فنجان های دسته دار و صافی ها، اسفنج ها و توپ های شناور در وان حمام بازی کند. وقت حمام بهترین زمان آموزش است؛ آب را از یک ظرف به ظرف دیگر بریزید.

 

 

▪ وسایلی مثل جغجغه یا قاشق های چوبی برای ایجاد سر وصدا و ضربه زدن روی ظرف به او بدهید؛ کودک علاقه مند است سر و صدا ایجاد کند.

 

▪ موقع ورود به اتاق به فرزندتان سلام کنید. دست هایتان را تکان دهید و او را به تقلید از این رفتار تشویق کنید. به کودکتان موقع سلام و احوالپرسی با دیگران برای تکان دادن دست هایش کمک کنید.

 

 

▪ یک جعبه بزرگ پیدا کنید که بتواند در داخل یا بیرونش بخزد. نزدیکش باشید و با او درباره آنچه انجام می دهد، صحبت کنید مثلا «حالاتو رفتی! حالا بیرونی.»

 

▪ با او بازی های تقلیدی مثل دالی بازی انجام دهید. نشان دهید از تقلید فرزندتان از حرکات و صداها خوشتان می آید. بچه ها از اینکه دوباره و دوباره یک بازی را انجام دهند، لذت می برند.

 

 

▪ شما می توانید با ایجاد یک سوراخ گرد داخل بطری پلاستیکی، اسباب بازی ساده ای بسازید. به فرزندتان گیره های چوبی لباس یا توپ های تخم مرغی بدهید تا داخل سوراخ بیندازد.

 

▪ اجازه دهید خودش غذایش را بخورد. این تمرینی برای برداشتن اشیاء کوچک (مثل نخودپخته) خواهد بود و باعث می شود تجربه هایی که اساسش دست ها و دهان است، کسب کند. به زودی او توانایی غذا خوردن با رغبت کامل با انگشتان را خواهد داشت.

 

 

▪ اسباب بازی ها را روی یک میز یا مبل محکم قرار دهید تا فرزندتان بتواند وقتی با اسباب بازی ها بازی می کند، ایستادن را تمرین کند.

 

▪ رادیو یا ضبط را روشن کنید و کودک را در حالت ایستاده نگه دارید و اجازه بدهید به بالا بپرد و برقصد. اگر کودکتان با کمی حمایت می تواند بایستد، دست های او را نگه دارید و مثل یک همراه با او برقصید.

 

 

 

▪ با انداختن توپ های پینگ پنگ داخل یک ماهی تابه یا یک جعبه، یک اسباب بازی ساده برای کودکتان درست کنید.

 

 

 

   دکتر بهرام دلاور متخصص کودکان

گردآوری و تنظیم:گروه سلامت پرشین پرشیا

مطالب پیشنهادی:

مواظبت از نوزاد در روزها و هفته های اول پس از تولد



 



● تغذیه نوزاد :

 

▪ تغذیه نوزاد را بلافاصله بعد از زایمان شروع کنید و ادامه دهید . این کار باعث تولید بیشتر شیر میشود.

▪ قبل از شیر دادن حتما دستهای خود را بشویید و استحمام روزانه فراموش نشود.

 

▪ شیر روزهای اول ( آغوز یا ماک ) که زرد رنگ است بسیار مغذی و دارای مواد ایمنی بخش برای نوزاد است و او را از بسیاری بیماریها حفاظت میکند.آن را از فرزندتان دریغ نکنید.

▪ هنگام شیر دادن نوزاد را بغل کرده سر اورا بالاتر بگیرید و تمام نوک سینه و بیشتر هاله قهوهای رنگ داخل دهان نوزاد باشد.

 

▪ بهتر است در هر بار از هر دو سینه به نوزادتان شیر بدهید.

▪ بعد از تخلیه یک سینه نوزاد را به صورت ایستاده بغل گرفته و به آرامی پشت اورا ماساژ دهید تا هوای معده تخلیه شود . سپس سینه دیگر را در دهان فرزندتان بگذارید.

 

▪ بعد از شیر خوردن او را به پهلوی راست بخوابانید تااحتمال ورود شیر به ریه کودک را به حداقل برسانید.

▪ هر زمانی که نوزاد تقاضای شیر داشت به او بدهید . شیردهی ساعت خاصی ندارد.( هر۳ -۱ساعت )

 

▪ اگر به هر دلیلی از شیرخوارتان دور میشوید مانند کار و بیماری یا مسافرت هر ۲ ساعت شیر خود را بدوشید .

▪ شیر دوشیده شده مادر تا ۶ ساعت در درجه معمولی اتاق و تا ۲ روز در یخچال قابل نگهداری است.

 

▪ برای تشخیص کافی بودن شیر مادر به تعداد دفعات ادرار و مدفوع کودک و نیز میزان وزن گیری او توجه شود. روزانه تا ۷ ۶ بار دفع طبیعی است .

▪ از دادن آب قند و ... خودداری کنید و تنها استفاده از قطره مولتی ویتامین بنا به تجویز پزشک مجاز است. تا ۶ ماهگی فقط شیر مادر و بعد از آن غذای کمکی به فرزندتان بدهید.

 

 

● پوست و مو :

▪ پوست نوزادان به ویژه نوزادان پره ترم ( نارس )نازک/ ظریف / وکمی قرمز رنگ است . پوست بعضی نوزادان در هنگام گریه کردن به دلیل کندی جریان خون ونیز زود بسته شدن گلوت قبل از شروع گریه به رنگ قرمز تیره یا بنفش کبود دیده میشود . باید گفت که مورد نگران کننده ای وجود ندارد وبا رشد کودک این حالت برطرف میشود.

 

▪ روی پوست نوزادان ماده چرب و سفید رنگی به نام ورنیکس دیده میشود . این ماده در تامین حرارت بدن نوزاد موثر است ونباید آن را پاک کرد .

ورنیکس خود به خود طی ۳ -۲ روز بعد از تولد از بین میرود . مادر باید توجه داشته باشد که لباس نوزاد را هر روز تعویض کند زیرا ممکن است مقداری از ورنیکس به لباس نوزاد چسبیده باشد .

 

▪ باید نوزاد را هر روز یا یک روز در میان حمام کرد وجهت حفظ ایمنی او از وان مخصوص نوزاد باید استفاده شود. توجه کنید ارتفاع آب باید پایین تر از ناف نوزاد باشد.

▪ نوزادان دارای موهای نرم و نازکی هستند که ممکن است مقدار آن روی پیشانی / شانه ها و پشت بیشترباشد. به این موهای نرم و کرکی لا نوگو گفته میشود که در اثر سایش با اطراف تا حداکثر ۴- ۲ هفتگی میریزد.Lanugo

 

▪ ممکن است سرعت ریزش موها زیاد باشد و ظاهرا سر کم مو به نظر آید و یا طاسی موقت دیده شود . موهای دایمی تا ۶ ماهگی رشد می یابند و ممکن است رنگ آنها با موی قبلی متفاوت باشد.

▪ مدت کوتاهی بعد از تولد روی گونه اکثر نوزادان لکه ها یا دانه های قرمز رنگی دیده میشود وممکن است در طول روز کم رنگتر ویا پر رنگتر شوند. این لکه ها ناشی از حساسیت پوست نوزاد به بعضی مواد غذایی خورده شده توسط مادر ویا تماس مداوم گونه با سینه مادر و یا بوسیدن نوزاد می باشد. توصیه میشود مادرمواد حساسیت زا نخورد و گونه نوزاد را با پماد چرب کند و اطرافیان را از بوسیدن کودک منع نماید.

 

 

 

● ملاج یا فونتانل نوزاد:

▪ روی سر نوزاد در قسمت بالا وجلو بخش نرمی وجود دارد که با آن فونتانل قدامی گفته میشود .

 

ملاج قدامی لوزی شکل و اندازه طبیعی آن۱۰+_ ۲۰ میلیمتر است و تا سن ۱۸- ۱۲ ماهگی بسته میشود . فونتانل پشتی یا خلفی در پشت سر به اندازه نیم در نیم سانتیمتر دیده میشود و تا حداکثر سن ۴ ماهگی بسته میشود.

▪ ممکن است ملاج نبض داشته باشد و یا هنگام گریه برآمده تر به نظر آید که کاملا طبیعی است . مادر باید بداند اگر ملاج فرورفته / برجسته یا بزرگتر و کوچکتر از حد طبیعی بود به پزشک مراجعه کند.

 

▪ دیر بسته شدن ملاجها نشانه مسائلی مثل کمبود کلسیم / هیدروسفالی ( تجمع مایع در سر ) و بعضی بیماریهای مادر زادی است و زود بسته شدن آن نشانه میکروسفالی و عقب ماندگی ذهنی است.

 

 

● مراقبت از ناف :

 

▪ ناف نوزادان تا ۱۰- ۷ روز و حداکثر۱۵ روز بعد از تولد از محل خود جدا میشود. در صورت عدم رعایت بهداشت نوزاد ممکن است عفونت کرده و حتی منجر به عفونت حفره پریتوان ( پریتونیت ) شود

▪ شستشوی روزانه ناف با آب و صابون یا الکل طبی۳ -۲ بار وبستن پوشک کودک زیر ناف تا آلوده به ادرار و مدفوع نشود و در معرض هوا باشد از اقدامات موثر پیشگیرانه میباشد.

 

▪ علائم عفونت ناف عبارتند از داشتن ترشح چرکی / گرمی / قرمزی و ورم ناف و د یر افتادن ناف. والدین با دیدن این نشانه ها باید با پزشک مشورت کنند.

 

 

● نکات مهم :

 

▪ در صورت دیدن ترشحات زرد رنگ و چسبنده در چشم طوری که پلکها باز نمیشوند احتمال عفونت چشم نوزاد مطرح است که با نظر پزشک باید تحت درمان دارویی قرار گیرد.

▪ مراقب سوختگی محل پوشک نوزاد باشید .( راش پوشک )

 

▪ درجه حرارت اتاق نوزاد باید بین ۲۸ -۲۵ درجه سانتیگراد ودرجه حرارت بدن نوزاد ۳۷ -۵/ ۳۶ حفظ شود .

▪ باید شرایطی فراهم کرد تا نوزاد خواب کافی داشته باشد . نوزادان در طول شب ۳- ۲ بار برای شیر خوردن بیدار میشوند حدود ۱۶ -۱۵ ساعت در شبانه روز میخوابند.( ساعات خواب در کودکان )

 

▪ نی نی لای لای فقط تا سن ۴ -۳ ماهگی مناسب خوابیدن شیرخوار است زیرا بعد از این سن کودک قادر است آن را برگرداند و احتمال آسیب به کودک وجود دارد .

▪ اگر سینه نوزاد متورم است نباید آنرا فشار داد.

 

▪ تنفس هوای آزاد در طول روز برای نوزادان و کودکان ضروری است و در فرصت مناسب باید هوای اتاق راعوض کرد . کودکی که دائما در اتاق گرم زندگی کند اشتها به غذا نخواهد داشت . نوزاد باید را زمانی از اتاق بیرون برد که درجه حرارت هوا بالاتر از ۱۵ درجه سانتیگراد باشد .

مناسبترین وقت در زمستان بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر است . در این هنگام کودک ناراحت نمیشود .

 

▪ باید اجازه داد تا صورت نوزاد کمی آفتاب بخورد . باید دقت داشت زمان و شدت آفتاب گرفتن کودک نباید طولا نی شود . نور آفتاب و اشعه ماورا بنفش آن برای ساخته شدن ویتامین د در بدن لازم است . تابیدن نور آفتاب از پشت شیشه در ساخته شدن ویتامین دی در کودک ( همچنین بزرگسالان ) تاثیری ندارد.

▪ اگر سرو صورت و دستها به مدت نیم ساعت در معرض نور مستقیم نور آفتاب قرار گیرد ویتامین د ساخته شده نیاز یک هفته بدن را تامین میکند.

 

▪ از تابیدن نور خورشید به چشمهای نوزاد جلوگیری کنید.

 http://www.persianpersia.com/

 

 مطالب پیشنهادی:

اهمیت آغوش کشیدن و بغل کردن برای سلامتی 

۲۰ روش برای خواباندن نوزادان بدخواب 

ایده خلاقاته در تخت خواب نوزاد 

از کجا متوجه بشویم باردار شده ایم یا نه؟ 

چگونه جنسیت فرزندمان را خودمان انتخاب کنیم ؟ 

نقاشی و شخصیت کودک 

پیش ازخواب ، قصه ترسناک نگو! 


کفش مناسب کودک شما


وقتی تصمیم می گیرید که فرزندتان را به گردش ببرید، باید علاوه بر انتخاب لباس مناسب کفش مناسبی نیز انتخاب کنید تا از آسیبها جلوگیری کنید. کودکان سریع ترازانتظار رشد می کنند و پاهای آنها نیز از این روند مستثنی نیستند.  از آنجایی که خرید کفش برای کودکان یک کار مکرر است، ‘انجمن پزشکی اطفال آمریکا’ چند توصیه بهداشتی را در زمینه انتخاب کفش برای کودکان ارایه داده است.   اول اطمینان یابید که قسمت پشت کفش که از پاشنه پا محافظت می کند از جنس سخت تهیه شده باشد و کفش دارای یک کفی قابل انعطاف و در زیر آن یک لایه نرم باشد که از قوس کف پا به خوبی حمایت کند .

کفش را زمانی اندازه کنید که کودک ایستاده است و وزن خود را بر روی پاهایش انداخته است.

اجازه دهید که به اندازه پهنای یک انگشت میان نوک انگشتان پا و جلوی کفش فاصله وجود داشته باشد تا کودک به راحتی بتواند انگشت های خود را تکان دهد.

همچنین از کودک بخواهید در اطراف فروشگاه راه برود و درباره اندازه، راحتی کفش از او سوال و توجه کنید که پس از درآوردن کفش فشاری به پای وی وارد نشود.

مطمئن شوید که کفش در ناحیه پاشنه از پای کودک درنمی آید. 

 Image result for ‫کفش مناسب برای کودکان‬‎


بیشتر کودکان تا زمانی که دست کم ۶ تا ۸ هفته از راه رفتن شان گذشته باشد، نیازی به کفش ندارند و حتی پس از این زمان، کفش برای کودک، بیشتر برای محافظت از اشیای تیز، مواد کثیف و مانند اینها هنگام گردش در پارک یا بازار است.


 در محیط مناسب، پابرهنه بودن بهترین راه برای آموختن راه رفتن به وسیله کودک است، زیرا می تواند چیزهایی را که پاهایش لمس می کند، احساس کند.


کفش باید اندازه پای کودک باشد، نه خیلی گشاد و نه خیلی تنگ و به خصوص باید جای کافی برای پنجه پای کودک داشته باشد. به این خاطر به دنبال کفش های با پنجه پهن باشید تا پنجه پای کودک به راحتی درون آن حرکت کند. کف کفش باید نرم و انعطاف پذیر باشد مانند اسنیکرز. کفش های نرم و بدون کف لغزنده سبک بوت می تواند به محافظت و گرم نگه داشتن پای کودک در آب و هوای سرد کمک کند.


در ۵، ۶ سال اول زندگی، کفش کودک را با دقت انتخاب کنید. بهتر است کودک یک جفت کفش خوب داشته باشد تا دو جفت کفش باکیفیت پایین. اگر کودک شما به طور مکرر کفش هایش را درمی آورد، ممکن است کفش هایش ناراحت باشد. به نشانه های فشار کفش روی پا مثل تاول، قرمزی یا پینه روی پاها توجه داشته باشید. و اگر کف پای کودک تان صاف است، پزشک ممکن است استفاده از کفی های درون کفش یا بالشتک درون کفش را تجویز کند.


بهتر است که کودکتان را به یک کارمند باتجربه برای اندازه کردن کفش بسپارید. پای کودک تا حدود ۶ سالگی کاملا شکل نگرفته است. استخوان ها، رباط ها، عضله ها و تاندون ها نرم هستند و به آسانی تحت کشش قرار می گیرند. کفش های بیش از حد تنگ به پای کودک آسیب می رساند.


کفش های بنددار بهتر از کفش های سگگ دار یا چسبی هستند زیرا بیشتر از پا محافظت می کنند. پا نزدیک انگشتان پا خم می شود و کفش نیز باید این گونه باشد. ببینید کف کفش به راحتی خم می شود یا نه.


کفش کودک باید در محل قرار گرفتن پاشنه پا محکم باشد. اگر صندل برای کودک می خرید، باید دور پاشنه داشته باشد. هنگام خرید کفش اگر کناره های عقب کفش را در دست بگیرید، نباید بتوانید دو طرف آن را به هم برسانید یا پاشنه کفش را به عقب خم کنید.


کفش را روی یک سطح صاف بگذارید و به آن نگاه کنید. کف برخی از کفش ها قوس دار است. کفش کودک نباید کف قوس دار داشته باشد.


کفش کودک را براساس مارک انتخاب نکنید. کفش های گران قیمت همیشه بهتر نیستند. کفش کودک را براساس نکاتی که در بالا ذکر شد، انتخاب کنید.


به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، به سایز مناسب کفش هنگام خرید توجه کنید. پای کودکان تا ۲ سالگی هر سال ۴ سانتی متر رشد می کند و از ۲تا ۵ سالگی، سالی یک سانتی متر رشد می کند. بهترین کار برای تشخیص سایز مناسب، اندازه گیری پای کودکان است. پای او را روی زمین بگذارید و با متر اندازه بزنید. بعد از انتخاب سایز مناسب کفش، آن را پای کودک کنید و به او بگویید پایش را به جلو فشار دهد تا جایی که شست او به نوک کفش برسد. اگر توانستید انگشت اشاره تان را پشت پای او فرو کنید، یعنی کفش برای او بزرگ است.


در انتها توصیه می کنیم هنگام نخستین تلاش ها برای ایستادن کودک بگذارید پاهایش در تماس مستقیم با زمین باشد. در واقع پاهای برهنه این مزیت را دارند که کودک بهتر می تواند حرکاتش را احساس کند و انگشتان راحت تر روی زمین به هم نزدیک می شوند. 

مطالب پیشنهادی:


فرهنگ و آداب آپارتمان نشینی را بدانیم 

چای طبیعی ایرانی بهتر است یا چای خارجی؟ 

مدل های مختلف کفش اسپرت  های مجلسی

پنج مهارت مثبت پدر و مادرى

الگوی غذایی سالم کدام است؟ 



 آسیب و پارگی پرده بکارت


آسیب و پارگی پرده بکارت

برخی فعالیت ها می تواند سبب آسیب و پارگی برگشت ناپذیر پرده بکارت شود.برخلاف تصور برخی که می پندارند پرده بکارت دختران در داخل واژن قرار دارد،پرده بکارت که از جنس دیواره واژن می باشد در بخش خارجی دستگاه تناسلی زنان قرار دارد و در دهانه واژن واقع شده است.پرده بکارت از نظر فرم در چند نوع می باشد که قبلا به آن اشاره شده است.

 

برخی فعالیت ها می تواند سبب آسیب و پارگی برگشت ناپذیر پرده بکارت شود از جمله :

-ورزش های سنگین از جمله ژیمناستیک

-انجام نزدیکی و فعالیت جنسی با مرد – دخول آلت تناسلی

-عمل خودارضایی اگر همراه با داخل کردن یک شئی به داخل واژن باشد میتواند سبب پارگی و آسیب پرده بکارت شود.

-برخی نیز بطور مادر زادی با مشکل آسیب یا حتی نبود پرده بکارت مواجه هستند.

-تصادف نیز میتواند سبب آسیب و پارگی پرده بکارت شود.

-عملهای لگنی وخیم

 

قابل توجه اینکه تمامی مسائل ذکر شده بالا در مورد آسیب و پارگی پرده بکارت توسط پزشک قابل معاینه و تشخیص صد در صد می باشد.

پرده بکارت بافتی بسیار حساس و نازک دارد و با کوچکترین تحریک آسیب پذیر می باشد. گرچه تحریکات کوچک و مختصر آسیب کامل به پرده بکارت نمی رساند ولی همین آسیب جزئی برگشت ناپذیر و قابل تشخیص است و سبب حساس شدن آن و احتمال پارگی پرده بکارت وجود دارد.

منبع:pezeshkan.org

مطالب مرتبط:

آموزش حفظ پرده بکارت پس از ازدواج به علت ترس 

آموزش شب زفاف و اعمال شب زفاف 

آموزش اولین رابطه جنسی( شب زفاف)

آموزش شب زفاف 

روابط جنسی و راه های جایگزین پیش از ازدواج 

همه چیز درباره پرده بکارت و معرفی انواع پرده بکارت 

چطور مسایل جنسی یاد بگیرم؟ 

انواع پرده بکارت 

همه چیز درباره پرده بکارت و معرفی انواع پرده بکارت(تصویری) 

معاینه پرده بکارت 

شب زفاف

محل قرار گیری پرده بکارت کجاست؟

معنای پرده بکارت چیست؟

پرده بکارت ، غشاء البکارة ، هایمن،hymen، به زبان لاتین برگرفته از نام الهه عروسی در فرهنگ یونان باستان است. در  زبان فارسی بکارت به مفهوم دوشیزه بودن ، دختری و تازگی استفاده می شود.بکارت در اصطلاح پزشکی به انواع پرده ها گفته می شود. از جمله پرده یا غشایی که قلب را احاطه می کند ولی به دلیل کاربرد بیشتر آن در غشای واژن ، این واژه ، معادلی برای پرده بکارت واژن جا افتاده است.

اما در اصطلاح عموم، پرده بکارت به بافت یا غشای نازکی می گویند که از جنس مخاطی است و ورودی مهبل زن را به صورت ناقص می پوشاند.


به چه کسی باکره می گویند؟

از دیدگاه های مختلف مفهوم باکرگی متفاوت است. از نظر پزشکی به دختری باکره می گویند که پرده بکارتش سالم باشد. بنابراین حتی اگر پرده بکارت او به یک علت طبیعی و بدون دخول آلت ، مانند وارد شدن یک شی در واژن به صورت تصادفی ، پاره شود ، آن شخص دیگر باکره نخواهد بود. 

از نظر فقهی به دختری باکره می گویند که پرده بکارت او سالم باشد. با این توضیح که وقتی اولین نزدیکی و دخول صورت گرفت دیگر دختر باکره محسوب نمی شود ، ولو پرده بکارت وی از نظر علمی سالم بماند و هیچ آسیبی نبیند.از نظر قضایی و قانونی دختری باکره است که سابقه ازدواج ثبت شده نداشته باشد. 

بنا بر این به محض این که اولین ازدواج وی ثبت شود ، وی دیگر دوشیزه نخواهد بود ، حتی اگر از نظر علمی و فقهی پرده بکارت وی سالم باشد. همچنین حتی اگر پرده بکارت دختری سالم نباشد و در عین حال سابقه ازدواج برای وی ثبت نشده باشد ، از نظر قانونی باکره خواهد بود.

فرایند شکل گیری پرده بکارت به چه صورت است؟

تشکیل پرده بکارت -اندام جنسی جنین در مراحل اولیه رشد کاملاً بسته است و به مرور لایه های پوستی به صورت ناقص از هم جدا می شوند وپرده بکارت را تشکیل می دهند. پرده بکارت شکل ثابتی ندارد و در بسیاری از زنان نیز از ابتدا وجود ندارد و به مرور تشکیل می شود. در صورتی که در مرحله قبل از تولد تقسیم لایه های پوستی به طور کامل انجام شود ، باعث می شود تا این دسته از خانم ها که درصد کمی از جامعه هستند ، به طور مادرزادی پرده بکارت نداشته باشند.


فایده پرده بکارت چیست؟

برخی تصور می کنند وجود پرده بکارت فقط برای اثبات دوشیزگی و عدم ارتباط جنسی زن است. در پاسخ به این سوال و نیز فواید پرده بکارت می گویم:

1. پرده بکارت مختص انسان نیست. بسیاری از پستانداران مانند اسب ، وال و ... 

نیز از وجود چنین پرده ای بهره مندند. در حالی که در حیوانات مساله دوشیزگی مفهومی ندارد. بنا بر این عامل وجود پرده بکارت در انسان نمی تواند صرفا اثبات دوشیزگی باشد و اگر کسی پرده بکارت را نداشت به مفهوم پاک نبودن یا ارزش نداشتن این شخص نیست



2. اگر علت پرده بکارت عدم رابطه جنسی باشد ، بدون اسیب رساندن به این پرده نیز می توان رابطه جنسی داشت. بنابراین نمی توان داشتن یا نداشتن پرده بکارت را نشانه پاکی یا ناپاکی یک شخص دانست. علاوه بر این چه بسا فردی پس از رابطه توبه کرده باشد و مقام معنوی ای بالاتر از کسی که پرده بکارت دارد ، داشته باشد.


3. بسیاری از پزشکان می گویند،پرده بکارت موجب حفظ دستگاه تناسلی از بیماری های عفونی در نوزادی است .

4. برخی نیز معتقدند که پرده بکارت مانند آپاندیس است که فلسفه آن چندان روشن نیست.


محل قرار گیری پرده بکارت کجاست؟

پرده بکارت در حقیقت بخش خارجی اندام جنسی است.به همین دلیل دقیقا در ورودی دهانه واژن تعبیه شده است. اما ورودی دهانه واژن در برخی از افراد در همان ابتدای اندام تناسلی است و به سادگی قابل رویت و تشخیص است و در برخی نیز در عمق است و مشاهده آن به طور معمول امکان پذیر نیست.

بعضی مادر زاد پرده بکارت ندارند، بعضی دیگر پرده بکارتشان بدون سوراخ است، درحالیکه برخی دیگر پرده بکارت بسیارضخیمی دارند که ممکن است برای پاره کردن آن،کمک پزشک مورد نیاز باشد تا از بروز درد در هنگام ارتباط جنسی جلوگیری شود،این شیوه را بریدن پرده بکارت می نامند.

طی اولین دخول ، پرده بکارت در چند جا پاره شده و به چند قطعه تقسیم میشود، غالباً تا زمانی که زن نوزادی به دنیا بیاورد باقیمانده پرده بکارت در دهانه واژن وجود خواهد داشت.

پرده بکارت یک غشا نازک، همراه با سوراخ یا سوراخهایی برای عبور جریان خونریزی عادت ماهیانه از درون آن است می توان گفت در بچه ها و اطفال پرده بکارت ه می تواند تا حدی یک نقش محافظتی را در برابر وارد شدن اشیا به داخل واژن بازی کند.


آیا همه پرده های بکارت شبیه هم هستند و در همه آن ها موقع پاره شدن،خونریزی وجود دارد؟

پرده های بکارت با یکدیگر متفاوتند. انواع گوناگونی از پرده بکارت شناسایی شده اند اما از بین آنها به طور کلی رایجترینشان عبارتند از:


الف) پرده بکارت حلقوی: در این نوع پرده بکارت، پرده به صورت حلقه ای دور ورودی واژن را می پوشاند. لذا در خیلی از موارد خون ریزی ندارد.

ب) پرده بکارت ارتجاعی: پرده ای که به اندازه کافی انعطاف پذیر و قابل ارتجاع است و به هنگام ورود آلت تناسلی پاره نمی شود، یا اینکه به طور جزئی پاره می شود و معمولاً خونریزی ندارد.

ج)پرده بکارت تیغه ای: پرده تیغه ای یا دو سوراخی، پرده ای است که یک تیغه ممتد در طول واژن دارد. خون ریزی دارد.

د) پرده بکارت غربالی: پرده غربالی یا سوراخ سوراخ، پرده ای است که به طور کامل در عرض مهبل کشیده شده امّا سطح آن سوراخ سوراخ است. خون ریزی دارد.

ھ) پرده بکارت بسته: پرده بسته یا پرده بدون سوراخ، پرده ای است که تنها با خروج نوزاد پاره می شود. امّا به صورت خطوط نامنظم گوشتی پیرامون ورودی واژن باقی می ماند. همان طور که قبلا هم گفتیم، در دخترانی که به سن بلوغ می رسند. در صورتی که دارای پرده بسته باشند، خون قاعدگی پشت آن جمع شده و نمی تواند خارج شود و در نتیجه باعث بروز درد می شود. اینگونه افراد باید به پزشک مراجعه نمایند تا طی عمل جراحی و ایجاد برش در سطح پرده، خون قاعدگی از آن خارج شود.


پرده بکارت حلقوی چیست؟  یعنی یک چیزی شبیه پرده است یا این که فقط یک سوراخ کوچک است که با دخول پاره می شود؟

پرده های بکارت حلقوی دو نوعند :

1)قابل اتساع

2)غیرقابل اتساع.

انواع پرده های بکارت حلقوی غیرقابل اتساع در حین اولین دخول آلت تناسلی مردانه پاره می شوند و مانند سایر انواع بکارت هستند.اما انواع حلقوی قابل اتساع علیرغم دخول ممکن است پاره نشده و برای مرد این تصور را ایجاد کنند که همسر او باکره نیست. افراد زیادی به خاطر این توهم مکررا به پزشکی قانونی مراجعه می کنند ولی با یک معاینه سطحی توضیحات لازم را به این ها می دهند.در عین حال در لبه پرده بکارت حلقوی قابل اتساع می توان علائم سائیدگی خفیف یا خونمردگی را مشاهده کرد.


آیا می توان تشخیص داد که پرده بکارتی وجود دارد یا نه و نوع آن چیست؟

تشخیص پرده بکارت تنها از طریق معاینه امکان پذیر است. برای معاینه پرده بکارت نیز ، سه راه وجود دارد.

-مراجعه به متخصص زنان و زایمان یا اورولوژیست. در این صورت حتما به متخصص خانم مراجعه کنید. هم برای این که گناه نکرده باشید. زیرا معاینه بدون ضرورت زن توسط مرد، جایز نیست. هم این که امنیت روانی بیشتری دارید. هم این که از عواقب سو آن در امان خواهید بود. کمتر مردی است که اندام جنسی زن غریبه را ببیند و تحریک نشود و ... . مراجعه به متخصص زنان و زایمان تنها برای معاینه و اطمینان از نداشتن مشکل است. ولی جنبه قانونی ندارد.

-مراجعه به پزشکی قانونی برای گرفتن گواهی سلامت. پزشکی قانونی با توجه به تخصصی که دارد بهتر از متخصص زنان و زایمان تشخیص می دهد که ارتباط جنسی برقرار شده است یا خیر. به همین دلیل است که از نظر قانونی تنها پزشکی قانونی می تواند گواهی سلامت برای پرده بکارت صادر کند.

آسیب پرده بکارت

پرده بکارت از نظر فرم در چند نوع می باشد و برخی فعالیت ها می تواند سبب آسیب و پارگی برگشت ناپذیر پرده بکارت شود از جمله :

-ورزش های سنگین حرفه ای از جمله ژیمناستیک

-انجام نزدیکی و فعالیت جنسی با مرد - دخول آلت تناسلی

-عمل بسیار ناپسند و مضر و پر خطر خودارضایی

-برخی نیز بطور مادر زادی با مشکل آسیب یا حتی نبود پرده بکارت مواجه هستند

-تصادف

-عملهای لگنی وخیم و ....

قابل توجه اینکه تمامی مسائل ذکر شده بالا توسط پزشک قابل معاینه و تشخیص صد در صد می باشد . از جمله موارد ذکر شده در بالا مسئله خودارضایی می باشد. پرده بکارت بافتی بسیار حساس و نازک دارد و با کوچکترین تحریک آسیب پذیر می باشد . گرچه تحریکات کوچک و مختصر آسیب کامل به پرده بکارت نمی رساند ولی همین آسیب جزئی برگشت ناپذیر و قابل تشخیص است و سبب حساس شدن آن و احتمال پارگی وجود دارد .


مالش گاهی ناخواسته با ورود و یا حرکت انگشت به سمت کانال واژن می تواند می تواند سبب آسیب شود اگرچه درصدش پایین است ولی یک احتمال آسیب می باشد .توصیه اکید ما اینکه از عمل بسیار ناپسند و ناخوشایند خودارضایی دوری کنید تا بر اثر چند لحظه کوتاه احساس لذت جنسی که بر اثر خودارضایی حاصل می شود و عذاب وجدان سختی را به همراه دارد ، زندگی مشترک آینده خود را دچار مخاطره نسازید و خود را دچار فشارهای روحی روانی نسازید .

در خودارضایی دختران ورود انگشت و یا هر وسیله ای دیگر سبب آسیب قطعی به پرده بکارت می شود و مالش سبب بروز آسیب نمی شود .

تشخیص و بررسی آسیب به پرده بکارت برای افراد غیر متخصص بسیار مشکل می باشد . اینکه بکارت در اثر مالش آسیب نمی بیند دال بر این نیست که می توان خودارضایی با مالش رو انجام داد . این عمل سبب بروز مشکلات جدی روحی و جسمی به فرد شده و اثرات مخربی در زمان ازدواج خواهد داشت .

منبع:تلخیص ازirshafa.ir,iranerooz.com


مطالب پیشنهادی:

عشقبازی در دوران نامزدی

علت اختلالات قاعدگی ( پریود ) 

بارداری و پیشگیری از بارداری

پاره شدن پرده بکارت 

پارگی بکارت با یک بار نزدیکی ممکن است؟ 

درد حین مقاربت و قرص فرفولیک 

قرصهای پیشگیری از بارداری 

اطلاعات عمومی جنسی 

مقاربت و پاره شدن پرده بکارت 

از اعداد جنسی چه می دانید؟ 

آشنایی با دستگاه تناسلی زنان 

آیاسقوط از ارتفاع می تواند باعث پارگی پرده بکارت شود؟


پرده بکارت

پرده بکارت ( hymen )که در افراد مختلف با ضخامتها و شکلهای مختلفی مشاهده می شود، ملاک غیر قابل اعتمادی برای تشخیص سلامت جنسی دختران است.

 

محل قرارگیری پرده بکارت

پرده بکارت یک چین غشایی نامنظم است که از اپیتلیوم شاخی تشکیل شده است درست در مدخل ورودی واژن قرار دارد و در واقع پرده بکارت به منزله درب ورودی واژن است. پرده بکارت در عمق واژن قرار نمی‌گیرد و با استفاده از یک آینه که در دهانه واژن قرار داده شود، با باز نگه داشتن پاها و سایر قسمت‌های اندام ‌جنسی قابل مشاهده است.


انواع پرده بکارت

انواع مهم پرده بکارت عبارتند از :۱- پرده بکارت بدون منفذ،۲- پرده بکارت مثلثی،۳- پرده بکارت نوع حلقوی(قابل اتساع و غیرقابل اتساع)،۴- پرده بکارت نوع هلالی،۵- پرده بکارت نوع پل دار(دو تکه)،۶- پرده بکارت نوع غربالی،۷- پرده بکارت نوع زبانه دار،۸- پرده بکارت نوع دندانه دار،۹- عدم وجود پرده بکارت به طور طبیعی،۱۰- پرده بکارت بسیار سخت و سفت


شایع ترین نوع پرده بکارت، مثلثی است که در ۵۰ تا ۶۰% دختران دیده می شود.به‌طور کلی، با بالا رفتن سن، پرده بکارت دچار تغییرات مختلفی می‌شود.

انواع دیگری از پرده بکارت نیز وجود دارد که نیاز به دخالت جراحی دارند زیرا در عملکرد طبیعی بدن اخلال ایجاد می‌کند. این پرده‌های مشکل‌ساز از قرار زیر هستند:


- پرده بکارت بسته

این نوع پرده بکارت به طور کامل دهانه واژن را می‌بندد و از عبور جریان خون و ترشحات دیگر جلوگیری می‌کند و می‌تواند درنتیجه وجود ناهنجاری‌ در سلول‌های مخاطی پرده بکارت ایجاد شود. این نوع پرده بکارت منجر به جمع شدن و عقب‌گرد خون در واژن و همچنین افزایش حجم شکم و درد در این ناحیه می‌شود. زنانی که چنین پرده‌ای دارند دچار بروز اختلال در دفع و ادرار می‌شوند. وقتی این علائم درکنار هم و فقدان عادت‌ ماهیانه ایجاد شوند، پرده بکارت بسته تشخیص داده می‌شود.

بااینکه برخی از این نوع پرده‌ها با بزرگ‌تر شدن دختر و ورود او به نوجوانی کم‌کم قابلیت ارتجاعی بیشتری پیدا کرده و خودبه‌خود کمی باز می‌شوند، برخی از آنها نیز برای باز شدن نیازمند عمل‌جراحی می‌شوند.در این روش یک قسمت کوچکی از پرده برداشته می‌شود تا دریچه‌ای ایجاد شود که عبور خون را به خارج از واژن مقدور می‌کند.اما این عمل نباید روی کودکان انجام شود زیرا استروژن کافی در بدن خود ندارند. باید ابتدا سطح استروژن در بدن از طریق آزمایش سینه که علائمی از بزرگ شدن سینه را نشان می‌دهد، اندازه‌گیری شود.


- پرده بکارت بسته با سوراخ ریز

در این نوع پرده بکارت، به نظر می‌رسد که دریچه واژن کاملاً با پرده پوشانده شده است و این نوع پرده معمولاً با پرده بسته اشتباه گرفته می‌شود اما با آزمایش دقیق سوراخی در پرده مشاهده می‌شود که معمولاً بااستفاده از میکروسکوپ قابل مشاهده است. در این وضعیت، مقدار کمی خون قاعدگی می‌تواند از آن عبور کند اما بااینحال این دریچه آنقدر بزرگ نیست که خونریزی را تسهیل کند. این افراد معمولاً بخاطر کند بودن خروج خون از واژن پریودهای طولانی‌تری دارند. زمانی که این زنان از تامپون استفاده می‌کنند دچار درد می‌شوند و بااینکه ممکن است فرد بتواند تامپون بگذارد اما درآوردن آن معمولاً برایش دشوار خواهد بود. رابطه جنسی نیز تجربه‌ای بسیار دردناک خواهد بود زیرا این پرده‌های بکارت طی رابطه پاره می‌شوند.

این نوع پرده بکارت به مرور زمان کشیده شده و سوراخ بزرگ‌تر می‌شود. اما برای تسهیل وضعیت در مدت کوتاه نیاز به عمل جراحی است، یک عمل کوتاه و ساده مثل عملی که برای پرده بکارت بسته انجام می‌شود.یک قسمت کوچک از بافت پرده بکارت برداشته شده تا سوراخ بزرگتر شود. این عمل عبور خون را طی قاعدگی آسان‌تر می‌کند.


- پرده بکارت تیغه‌ای یا دوسوراخی

در این نوع پرده دسته بافت اضافه‌ای وجود دارد که نه تنها یک سوراخ بلکه دو سوراخ واژن ایجاد می‌کند. زنانی که چنین پرده‌ای دارند موقع استفاده از تامپون اذیت می‌شوند. خونریزی قاعدگی نیز برای عبور از این سوراخ‌های ریز با مشکل مواجه می‌شود. رابطه ‌جنسی نیز برای زنانی که چنین پرده‌هایی دارند، دردناک بوده و با خونریزی طولانی همراه است. برای پاره کردن این نوع پرده بهتر است عمل جراحی انجام شود زیرا پاره کردن توسط خود شخص با ناراحتی و مشکلات دیگر همراه خواهد بود.


این نوع پرده بسیار نادر است و در یک نفر از هر 2000 نفر اتفاق می‌افتد و بیشتر تشخیصات طی دوران نوجوانی و معمولاً تصادفی انجام می‌گیرد. خوشبختانه جراحی پرده بکارت دوسوراخی سریع است و علائم آن نیز به زودی از بین می‌رود. این عمل پرده بکارت حدود 15 دقیقه به طول می‌انجامد و فقط کمی ناراحتی بدون درد به همراه دارد. در این جراحی، نوار بین دو سوراخ بریده می‌شود تا سوراخ بزرگتر شود. بعد از گذشت یک روز، فرد می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود برگردد. بعد از عمل فرد می‌تواند به راحتی از تامپون استفاده کرده و بدون درد و خونریزی رابطه‌ جنسی داشته باشد.


 

پاره شدن پرده بکارت

پرده بکارت به طرق مختلف پاره می‌شود و تنها با رابطه‌ جنسی اتفاق نمی‌افتد، گرچه رابطه‌جنسی متداول‌ترین علت پاره شدن پرده بکارت آن است.دختران فعال با ورزش، دوچرخه‌سواری، رقص، پریدن و سایر فعالیت‌های فیزیکی بیشتر درمعرض کشیده شدن پرده بکارت و پاره شدن آن قرار دارند. وارد کردن تامپون نیز می‌تواند موجب کشیده شدن پرده بکارت شود. البته وارد کردن انگشت به داخل واژن با نیروی کافی نیز ممکن است باعث پاره شدن آن شود.

 

معاینه پرده بکارت

خانمها به دلیل خصوصیات روانی مایل نیستند برای معاینه ی پرده بکارت خود به پزشک مراجعه کنند و این در بسیاری از موارد موجب افسردگی و ناراحتی های روحی در آنها می گردد.پرده ی بکارت به شکلی است که خود شخص به تنهایی قادر به معاینه نیست و در مواردی که ناشیانه این عمل انجام گیرد موجب صدمه زدن به پرده خواهد شد.توصیه می شود که برای معاینه ی پرده بکارت خود به ماما و پزشک زنان مراجعه نمایید .18 سالگی سنی است که دختر جوان اولین چک آپ خودش را باید پیش یک پزشک یا ماما انجام بدهد.

 

آیا امکان ترمیم ، شبیه سازی پرده بکارت وجود دراد ؟

هایمنورافی (Hymenorraphy) هایمنوپلاستی ( Hymenoplasty) یا بازسازی پرده بکارت با عمل جراحی، جریانی است که طی آن بقایای این پرده که بر اثر آمیزش و یا هر دلیل دیگری از بین رفته، با قرار دادن کپسولی ژلاتینی که حاوی ماده ای شبیه خون است، به هم دوخته می شود. اما بدلیل فقدان رگهای خونی در این ناحیه این اتصال موقت بوده و برای نتیجه مطلوب بهتر است تا یک هفته قبل از شب زفاف انجام گیرد.گاهی اوقات نیز که اثری از این بقایا برجای نمانده، بخشهایی از دهاته واژن به هم دوخته می شود تا نقش پرده را بازی کند. این عمل در ایران و برخی دیگر از کشورهای عربی غیر قانونی است و تنها در صورتی انجام می گردد که پزشکی قانونی حکم آن را، مثلاً بنا برا اینکه ایزال پرده طی حادثه رانندگی باشد، تایید کند.

 

آیافقط بایک بار مقاربت پرده بکارت ممکن است از بین برود؟

بله ، از آنجا که پرده بکارت دقیقا در مدخل ورودی واژن قرار دارد، معمولا طی اولین مقاربت از بین می رود، حتی اگر مقاربت بطور کامل انجام نشده باشد. بافت لبان، مَلبان و کِلبان، معمولاً تا قبل از سن بلوغ بسیار نازک و لطیف است. بنابراین طبیعی است هرگونه کشش یا انبساطی که به این بافت وارد شود، به احتمال زیاد موجب آن می‌شود که پرده بکارت را کش داده، آنرا نازک و نازکتر کند و یا اصلاً آنرا، آنهم در نقاطی از آن، پاره نماید. از همین روست که بسیاری از دختران بالغ و نابالغ در اثر برخی حرکات فیزیکی نظیر ورزش، اسب سواری، دوچرخه سواری، استفاده از تامپون و یا استشها، پرده بکارت خود را یا بشدت نازک نموده و یا اصلاً به کلی از دست میدهند. یک دختر ممکن است هرگز متوجه نشود که کی، کجا و تحت چه شرایطی بکارت خود را از دست داده است؛ چرا که ممکن است این حادثه کاملاً بدون خونریزی و یا درد اتفاق افتاده باشد. گاه نیز چنین است که «اِزاله بکارت» یک دختر در زمانی حادث شود که مطلقاً، به علّت جوانی و ناآگاهی وی نسبت به کارکرد اندام جنسی خود، ولو با مختصر خون و درد هم که باشد، توجهی از جانب او بدان حاصل نشده باشد.

 

بود و نبود یا صحیحتر بگیم زایل شدن نسبی یا کامل پرده بکارت به هیچ وجه دلیل بر این نمی‌شود که به بابهشت او دخول (Intercourse) شده است و یا نه. هیچ فردی نمی‌تواند صرفاً با تست و مشاهده فیزیکی، دریابد که آیا زن یا دختر با مردی یک نوع آمیزش و همخوابگی منجر به دخول داشته است. تنها 50% از زنان و دختران جوان در اثر دخول دچار خونریزی (آنهم ناچیز و برای بار اوّل) می‌شوند. بنابر این ملافه سفید آغشته به خون اصلاً هیچ ملاک قابل اعتمادی برای بکارت یک دختر یا زن جوان نمی‌باشد.

 

شایان ذکر است که پرده بکارت برخی دیگر از زنان آنچنان کشسان است که حتی در صورت دخول آلت مرد به بابهشت آنها، آنهم به طور کامل و عمیق، نیز گسسته نمی‌شود و آنچنان کش می‌آید که گویی نقش یک کاندوم را ایفا می‌نماید! البته این‌حالت اخیر هنگامی رخ میدهد که زن یا دختر مذبور سالیان دراز قبل از امر دخول، بتدریج و با انگشت خود، آنهم با عمل استشها، پرده بکارت خود را نازک و کشسان کرده باشد.بکارت قبل از آنکه یک پدیده ظاهری، گوشتی و خون آلود صرف و فیزیکی بوده باشد، اصولاً امری است مربوط به روانشناسی‌؛ و ارزشهای شخصی و اخلاقی یک زن . این نکته را هم بگویم که پرده بکارت همینطوری به صرف داخل کردن/شدن چیزی در آن زایل نمی‌شود؛ بلکه درست به اندازه بزرگی همان شیء داخل شده، احیاناً کش آمده نازک و یا زایل می‌شود؛ همین ‌و بس. مثلاً اگر یک دختر تازه بالغ دو انگشتش را در بابهشت خود فرو برد، باز هم به احتمال زیاد در هنگام اولین همخوابگی وآمیزش بسادگی ممکن است دچاره زایل شدن هرچه بیشتر مابقی پرده بکارتش شده و چند قطره خونی از وی بچکد. برخی از زنان، آنهم پس از سالها همبستری با شوهرانشان و یا حتی مردانی چند، باز هم و در هر مورد به علت پایداری و ضخامت زیاد پرده بکارتشان، پی‌در‌پی در هر مورد از دخول، چند قطره‌ای خون به خود می‌بینند.

 

بزرگی قطر و قامت آلت مردان به علاوه مکانیک آمیزش آنها با زنان از یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین ممکن است زنی در اثر دخول با یک مرد دچار خونریزی شود، اما با مردی دیگر نه. حتی حالاتیکه زن و مرد با یکدیگر همخوابگی می کنند، ممکن است در کش یافتن و یا ضایع شدن هر چه بیشتر پرده بکارت زن اثر داشته باشد. بطور کلی می‌توان گفت که این پرده به نحوی نسبتاً کامل، آنهم صرفاً در اکثر موارد به طور آماری و نه قطعی، پس از آنکه زن صاحب نخستین فرزندش شد، زایل می‌شود.

 

آیاسقوط از ارتفاع می تواند باعث پارگی پرده بکارت شود؟

خیر، سقوط از ارتفاع، بلند کردن جسم سنگین، کوهنوردی،و موارد مشابه به هیچ عنوان نمی تواتنند باعث پارگی پرده بکارت شوند.البته ممکن است در اثر سقوط یا انجام کارهای سنگین مقداری خونریزی از دستگاه تناسلی مشاهده شودکه در هیچکدام از مواردمربوط به پارگی پرده نیست فقط به خاطر فشار وارده بر رحم است مکانیسمی مشابه قاعدگی داردیعنی فشار به رحم باعث خونریزی یا لکه بینی در فرد می شود. تاکید می کنم پرده بکارت فقط و فقط در اثر ضربه مستقیم به آن یا مقاربت پارگی پیدا می کندو جز ضربه مستقیم هیچ مورد دیگری باعث پارگی آن نمی شود

 

خون پرده بکارت چگونه است؟

معمولا پس از پارگی پرده بکارت خونریزی کم و بیش شدیدی ایجاد می شود.لازم است این خون را از خون قاعدگی تمیز دهیم.خون قاعدگی دارای فیبرینوژن کمتر است، لذا دیرتر لخته شده و سلول های واژینال در آن بسیار زیاد است در حالی که خون حاصل از پرده بکارت سریعتر لخته شده و حاوی مقادیر کمی سلول واژینال است. لبه های پارگی جدید در پرده بکارت معمولا زخمی و قرمز رنگ بوده و آثار خون لخته شده در آن مشاهده می شود.بعد از حدود یک هفته لبه های بریدگی از مخاطی مشابه مخاط پرده پوشیده شده و بعد از حدود دو هفته لبه های زخم نسبتا گرفته می شوند. نکته مهم این است که لبه های پارگی چون آزاد هستند و به هم اتصال ندارند هیچ وقت به هم جوش نمی خورند و اگر دو تکه پارگی به هم دوخته شوند محل ترمیم به صورت یک اسکار برجسته روشن مشخص خواهد شد.

منبع:تلخیص از سایتmakki.ir/node/5801


مطالب پیشنهادی:

آموزش حفظ پرده بکارت پس از ازدواج به علت ترس 

آموزش شب زفاف و اعمال شب زفاف 

آموزش اولین رابطه جنسی( شب زفاف)

آموزش شب زفاف 

روابط جنسی و راه های جایگزین پیش از ازدواج 

همه چیز درباره پرده بکارت و معرفی انواع پرده بکارت 

چطور مسایل جنسی یاد بگیرم؟ 

انواع پرده بکارت 

همه چیز درباره پرده بکارت و معرفی انواع پرده بکارت(تصویری) 

معاینه پرده بکارت 

شب زفاف

پیشرفت آلزایمر در زنان شدیدتر از مردان است

الزایمر


مطالعات محققان آمریکایی نشان می دهد که پس از بروز عوامل خطر، احتمال توسعه آلزایمر در زنان بیشتر از مردان است و این بیماری در زنان پیشرفت بیشتری دارد.به گزارش ایرنا از ساینس، این مطالعه نشان می دهد که مواردی مانند عمل جراحی و بیهوشی، عوامل خطر آلزایمر محسوب می شوند و احتمال اختلال عملکرد شناختی و کاهش اندازه مغز پس از این عوامل، در زنان بیشتر از مردان است؛ همچنین در ادامه این تحقیقات آمده است که پیشرفت بیماری در زنان شدیدتر است و عامل آن نیز ژن ApoE۴ است.بیماری پیش رونده آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد می شود. این بیماری معمولا پس از ۶۰سالگی دیده می شود ولی دلیل آن همیشه کهولت سن نیست و عوامل ژنتیکی، سکته مغزی و شوک عاطفی نیز می تواند منجر به این بیماری شود.علاوه بر کاهش حافظه، اختلال در گفتار و عدم توان انجام امور روزانه و اختلال در ریتم شبانه روزی بدن نیز از عوارض آلزایمر محسوب می شوند.در آمریکا در هر ۶۷ ثانیه، یک تن به آلزایمر مبتلا می شود و در حال حاضر بیش از ۵.۳ میلیون تن در آمریکا به این بیماری مبتلا هستند. آلزایمر ششمین عامل مرگ در آمریکا محسوب می شود.پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، شمار مبتلایان به آلزایمر به ۱۴ میلیون تن برسد. در حال حاضر هیچ درمانی برای جلوگیری از توسعه بیماری وجود ندارد.نتایج این تحقیقات در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر سال ۲۰۱۵ میلادی ارایه شد.


نقل از:سرزمین اریایی 

مطالب پیشنهادی:

مصرف ویتامین B می‌تواند از کوچک شدن مغز سالمندان جلوگیری کند. 

ترمز جاده تناسب اندام بانوان 

چطور حافظه را تقویت کنیم؟ 

خواص شفا بخش ،عسل با دارچین..

6 ماسک عالی برای برطرف کردن "لکه های قهوه ای پوست" 

سن مغزتان چقدر است؟!

جذاب ‌ترین شکل اندام خانم‌ها از دیدگاه مردان