(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

گل سوسن( لیلیوم)


اکنون نزدیک به پنج هزار سال از کاشت لیلیوم (گل سوسن) می‌گذره. زیبایی لیلیوم غیر قابل انکاره. لیلیوم گلی‌ است با گستردگی فراوان، و تمرکز بیشتر در منطقه معتدل شمالی و با تنوع بیش از ۱۰۰ گونه. گونه‌های هیبیرد آن تنوع بیشتری دارند. لیلیوم‌ها دارای پیاز نسبتا بزرگی‌ هستند و از آن رشد میکنند، گلهایی زیبا که نیازمند توجه ویژه هستند.

طریقه کشت:

پیاز را در پاییز بکارید. گودالی به عمق ۲ تا ۳ برابر ارتفاع پیاز کنده و پیاز را در آن قرار دهید به گونه ای که نوک پیاز رو به بالا باشد. سپس روی آنرا با خاک بپوشانید. قرار دادن پیاز در عمق زیاد باعث محکم شدن گیاه در خاک میشود، و نیاز به استفاده از پایه را از بین میبرد. لطفا به یاد داشته باشید که در مناطق گرمسیر حتما نیاز سرمایی پیاز را تامین کنید.

لیلیوم احتیاج به ۶ تا ۸ ساعت نور در روز دارد. بهتر است ریشه‌ها را به کمک گیاهان کوتاه از خشک شدن محافظت کنید. در صورت عدم رسیدن نور کافی‌، بوته‌ها بلند خواهند شد، و گل دهی‌ کاهش خواهد یافت. همچنین ممکن است برگ‌های پایینی گیاه زرد شوند. طول روز تاثیر زیای در گل دهی ندارد، ولی‌ در روز‌های بلند گیاه بلندتر و درشت تر میشود.

خاک بسیار مرطوب و باتلاقی موجب پوسیدن پیاز میشود. بنابرین خاک ذه کشی‌ شده برای آنها بسیار مناسب است. لطفا مطمئن شوید که گلدان باعث تلنبار شدن آب نشوند.

بسیاری از گونه‌های لیلیوم خاک کمی‌ اسیدی را ترجیح میدهند. اما به یاد داشته باشیم که برخی‌ از گونه‌ها تحمل خاک اسیدی را ندارند و برعکس، خاک قلیایی را ترجیح میدهند (مانند Madonna lilies)

مناسب‌ترین خاک برای آنها خاک غنی و سرشار از مواد ارگانیک است.

میتوانید پیاز‌ها را در فاصلهٔ حدود ۳ برابر قطر پیاز بکارید. سپس به خوبی‌ آنها را آبیاری کنید.

گل و گلدون دوستدار سلامتی‌ و گل و گیاه - لیلیوم یا گل سوسننگهداری:

در دوره رشد، لیلیوم را به خوبی‌ آبیاری کنید و در بازه‌های دو هفته آنها را کود پاشی کنید.

در زمستان پیاز‌ها را مرطوب نگاه دارید.

هر بهار یک لایه نازک کمپوست بر روی آنها بپاشید و بر روی آن یک لایه مالچ بیفزاید.

گلهای بلند را با کمک قیم محکم کنید.

بعد از پلاسیده شدن هر ساقه گل، آنرا کاملا جدا کنید.

بعد از اتمام دوره گل دهی‌، پیاز‌ها را از هم جدا کنید و آنها را در خاکی قوی بکارید.

آفات و بیماریها:

کپک خاکستری میتواند مشکل ساز باشد، مخصوصا در فضاهای مرطوب با بهار و تابستان سرد.

ویروس‌هایی که توسط شته‌ها جا به جا میشود میتواند مشکل ساز باشد. اما برخی از گونه‌های لیلیوم به انواع ویروس‌ها مقاوم هستند.

برداشت و نگاه داری لیلیوم ساقه بریده:

گل شاخه بریده لیلیوم دارای ماندگاری بالایی است. گل‌های نیمه باز و غنچه را انتخاب کنید و آنها را از انتهای ساقه و با کمک یک چاقوی تیز ببرید.

به محض رسیدن لیلیوم ساقه بریده به داخل، با کمک یک تیغ و یا چاقوی تیز حدود یک سانتیمتر آخر ساقه را جدا کنید، به صورت اریب. این کار به ماندگاری لیلیوم شاخه بریده کمک می‌کند.

گرده نارنجی پرچم‌های لیلیوم میتواند باعث رنگ شدن شود. در صورت لزوم میتوانید آنها را به راحتی از گل جدا نماییید.

قبل از قرار دادن آنها در گلدان از تمیز بودن ساقه مطمئن شوید.

در صورت مراقیبت صحیح، لیلیوم ساقه بریده میتواند برای مدت دو هفته زیبایی به خانه شما بیاورد. هر چند روز آب آنرا تعویض نماید.

گل و گلدون دوستدار سلامتی‌ و گل و گیاه - لیلیوم یا گل سوسنکدام گونه‌ها توصیه میشوند؟

از میا‌‌ن ۹ گونه لیلوم، گونه‌های Asiatic و Oriental بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.


گونه Asiatic دارای گلی‌ زود رس است. گونه‌های هیبرید آن گل‌هایی‌ به رنگ سفید خالص، صورتی‌، زرد پر رنگ، نارنجی و قرمز است. این گونه معمولا معطر نیست.

گونه Oriental در حدود اواسط تابستان گلدهی می‌کند، درست هنگامی که گل دهی‌ گونه Asiatic به اتمام رسیده است. این گونه دارای گل‌هایی‌ به رنگ سفید، صورتی‌، قرمز و ترکیبی‌ است. این گونه بسیار مناسب برای لیلیوم شاخه بریده است، و گل‌هایی‌ بسیار معطر دارد.


مطالب پیشنهادی:

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.