(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

ناباروری و برخی از راهکارهای درمانی آن

وبلاگ زیر جهت دریافت مقالات علمی و افزایش اگاهی شما عزیزان ایجاد شده است


http://maktoobshop.com

هر زوجی بنا به مسائل فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و ذاتی تمایل به داشتن فرزند دارد. اما حدود 10 تا 15 درصد زوجها نابارور می باشند. هنگامی اصطلاح زوج نابارور بکار می رود که خانم با گذشت یکسال بدون استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری، حامله نشود و اگر خانم دارای سنی بیش از 35 سال است، این مدت به شش ماه کاهش می یابد. بطور طبیعی احتمال آبستنی خانم در یک زوج سالم، 25% در هرماه می باشد و معمولا پس از سه ماه، 60% زوجها، در صورت عدم استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری، صاحب فرزند می شوند و بطور طبیعی تا انتهای سال اول، 85% زوجهایی که قصد بچه دارشدن دارند، دارای فرزند خواهند شد.


چگونه یک زوج متوجه ناباروری خود می شوند؟


بطورکلی اگر زوجی با داشتن دو تا سه بار آمیزش در هفته برای یکسال و یا بیشتر و بدون استفاده از روشهای پیشگیری مانند مصرف قرص های ضدبارداری، کاندوم و غیره، بچه دار نشوند، ممکن است نابارور باشند. لازم به یادآوری است که این موضوع در خانمهایی که بیش از 35 سال دارند، به 6 ماه کاهش می یابد. بسیاری از زوجهایی که بچه دار نمی شوند، مشکلات خاصی دارند که سبب ناباروری آنها می شود. این مشکلات می تواند مربوط به خانم، آقا و یا هردو آنها باشد. حدود 40% از مشکلات ناباروری مربوط به آقایان، 40% مربوط به خانمها، و حدود 10% مربوط به هردو می باشد. و در 10% از زوجها، عامل ناباروری مشخص نیست. به عبارت دیگر در این زوجها، هردو نفر با توجه به انجام آزمایشهای موجود مشکلی ندارند ولی بدلایل نامشخص بچه دار نمی شوند. به هر حال دانستن عامل ناباروری در زوجهای نابارور و روشهای درمانی قابل دسترس و مشورت با پزشکان متخصص در زمینه های ناباروری و جنین شناسان بسیار مهم است.


طی سالهای اخیر، گامهای بلندی در رابطه با تشخیص و درمان ناباروری برداشته شده است. حدود 65% زوجهای نابارور، با استفاده از روشهای موجود، صاحب فرزند شده اند، و بسته به وضعیت زوجها، روشهای آسان و قابل دسترسی برای درمان زوجهای نابارور، موجود می باشد.


از آنجا که تشخیص باروری و ناباروری ممکن است نیازمند زمان بندی دقیق آمیزش باشد، بسیاری از زوجها ممکن است، بطور خود به خود در آن زمان میل جنسی نداشته باشند درنتیجه طی آمیزش ناراحتی بوجود می آید که حاصل عدم لزجی دستگاه تناسلی خانم و یا ناتوانی جنسی آقا است. گاه ناتوانی جنسی و یا فقدان تمایل جنسی در هردو فرد یک زوج نابارور وجود دارد. در صورت رخداد چنین اتفاقی با پزشکتان مشورت کنید. اگر شما و همسرتان پس از گذشت یک سال بدون جلوگیری از بارداری و با داشتن آمیزش های منظم به هنگام تخمک گذاری بچه دار نشدید، خوب است که به پزشک مراجعه کنید. اما در بعضی شرایط که در زیر آمده است لازم است که اگر تنها پس از گذشت 6 ماه بچه دار نشدید به پزشک مراجعه کنید. این شرایط عبارتند از:


1- سن خانم بیش از 35 سال باشد. 2- خانم فاقد دوره ماهیانه باشد یا دوره های ماهیانه او نامنظم باشد. 3- خانم دو یا چند سقط داشته باشد. 4- قبل از استفاده از IUD (آی یو دی) برای پیشگیری از بارداری. 5- عفونت های پروستاتی در مرد تشخیص داده شده باشد. 6- وجود تاریخچه ای از عفونت های ناحیه لگن و ناحیه تناسلی در مرد و زن. 7- وجود تاریخچه ای از بیماری هایی که از طریق جنسی منتقل می شوند. 8- جراحی قبلی ناحیه شکم در هر کدام از افراد، یا برگشت عقیمی حاصل از جراحی در هر کدام از افراد. 9- اندومتریوز یا خونروش همراه با درد در خانم. 10- رویش موی صورت و ناحیه سینه در خانم یا کک مک بیش از اندازه در خانم.


 


اولین قدم در ارزیابی ناباروری،فراهم آوری تاریخچه ای از شما و همسرتان است. این تاریخچه شامل وضعیت قبلی اعمال جراحی و پزشکی شما، وضعیت سلامت فعلی (نظیر رژیم غذایی و وضعیت زندگی)، وضعیت شغلی، وضعیت رشد دستگاه تناسلی، استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری، بارداری های قبلی و روابط جنسی فعلی می شود. بدنبال تاریخچه ای از زن و شوهر، مرحله بعد معاینه فیزیکی زوج می باشد. پزشک با معاینه فیزیکی و کلی ناحیه لگن زن، اطلاعاتی را در رابطه با اندازه، شکل و وضعیت اندامهای تناسلی زن بدست می آورد. بعضی از پزشکان ممکن است با بررسی ترشحات گردن رحم، وضعیت عفونت، سلامت و ایمنی خانم را بررسی کنند. در ارزیابی فیزیکی مرد نیز، پزشک متخصص به بررسی بیضه ها، آلت تناسلی و کیسه بیضه می پردازد. در این آزمایش واریکوسل یا اتساع سیاهرگهای خاصی در کیسه بیضه مشخص می شود. حدود 30% تا 50% ناباروری در مردان بخاطر واریکوسل است. ممکن است وضعیت آلت تناسلی به لحاظ عفونت نیز بررسی شود.


 

مطالب پیشنهادی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.