(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

رمز ازدواج موفق، احترام متقابل


وبلاگ زیر جهت دریافت مقالات علمی و افزایش اگاهی شما عزیزان ایجاد شده است


http://maktoobshop.com/





برای رسیدن به یک ازدواج موفق، شاخصه و مولفه‌هایی وجود دارد که ضریب موفقیت ازدواج را بالا می‌برد. هر فرد بالغی قبل از ازدواج، باید معیارهایی را در ذهن خود داشته باشد و سپس با معیار و ملاک‌هایش، طرف مقابل را انتخاب کند؛ چرا که روان‌شناسان براین باورند این ملاک و معیارها، اساس و پایه زندگی مشترک را تشکیل می‌دهند. متخصصان در این باب فاکتورهای زیادی را برای ازدواج موفق پیشنهاد می‌‌کنند که مهم‌ترین آنها چنین مواردی است: افراد قبل از ازدواج، مستقل و پخته باشند، هر دو نفر به همان اندازه که دیگری را دوست دارند، خودشان را هم دوست داشته باشند، هر دو نفر بتوانند همان‌طور که از با هم بودن لذت می‌برند، از تنها بودن نیز لذت برند و از لحاظ اقتصادی و شغلی ثبات داشته باشند تا دلمشغولی و استرس‌ها برایشان دردسرساز نباشد، هر دو نفر به خودپنداری رسیده باشند و نظرات و خواسته‌هایشان را قاطعانه بیان کنند و خواسته‌های طرف مقابل‌شان را نیز برآورده سازند.در زمینه یافتن شاخص و مولفه‌های یک ازدواج موفق با بهمن ابراهیمی کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی و مشاور خانواده و ازدواج گفت‌وگو کرده‌ایم که در زیر می‌خوانید


از دید شما به‌عنوان یک مشاور ازدواج، ازدواج موفق قابل پیش‌بینی است؟
می‌توان گفت تا حدودی از طریق مشاوره‌های قبل از ازدواج، قابل پیش‌بینی است. ما در مشاوره‌های قبل از ازدواج یک‌سری تست‌ها و آزمون‌های شخصیتی داریم که از هر دو طرف این قضیه می‌خواهیم که به‌طور جداگانه به تست‌ها پاسخ دهند و سپس در یک جلسه با حضور یکدیگر در مورد سوالاتی که اختلاف نظر دارند، صحبت کنند و اگر تعداد سوالاتی که اختلاف‌نظر آنها زیاد باشد، مسلما ریسک این ازدواج بالاست و ما از این طریق می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در آینده ازدواج آنها موفق است یا نه.

شما به مشاوره قبل از ازدواج اشاره کردید، فکر نمی‌کنید در جامعه ما، این نوع مشاوره بیشتر جنبه‌ تشریفاتی و تزیینی دارد؟
نه، شاید قبلا این‌گونه بوده، اما اکنون عده زیادی از جوانان نسبت به سال‌های قبل مشاوره پیش از ازدواج می‌گیرند و البته یکی از دلایلش هم آمار بالای طلاق است. همیشه نباید به طلاق، نگاهی منفی داشت بلکه آمار طلاق در این زمینه به جوانان کمک کرده و نقش مثبتی داشته که آنها به مشاوران قبل از ازدواج روی بیاورند.


متاسفانه در جامعه‌ شهری ما جوانان بین مدرن و سنت گیج شده‌اند و نه مدرنِ مدرن هستند و نه سنتیِ سنتی و این گمگشتی بزرگ‌ترین اختلاف را در زندگی‌های مشترک رقم زده.


برای رسیدن به یک ازدواج موفق، چه شاخص و مولفه‌هایی مهم هستند؟


چندین مولفه‌ را می‌توان برشمرد؛ 


1- خودشناسی: مهم‌ترین مولفه‌ در این زمینه این است که فرد خودش را خوب بشناسد با آرمان‌ها، ارزش‌ها و اهدافش آشنا باشد و بداندکه از نظر هیجانی در چه مرحله‌ای است مثلا آیا بیشتر خشم را تجربه می‌کند یا غم و... اینکه چقدر روی افکار و احساساتش مدیریت دارد و نیازهایش را می‌شناسد.


2- پیش‌نویس و طرحواره: پیش‌نویس از نظریه تحلیل رفتار متقابل به دست آمده و منظور از آن، این است که هر فردی در دوران کودکی خود دارای یک پیش‌نویس و نمایشنامه‌ای بوده و با آن آشنایی دارد. شناخت پیش‌نویس در کلاس‌های روانشناسی رفتار متقابل TA بسیار مطرح است و روی آن روانشناسان بسیار کار می‌کنند اما طرحواره که از نظریه شناخت‌درمانی گرفته شده، الگوهایی هستند که روی زندگی‌ ما تاثیر می‌گذارند. مثلا ممکن است شخصی دارای طرحواره طرد باشد و دایما فکر کند که آدم‌های مهم زندگی‌اش وی را طرد و ترک خواهند کرد و به‌طور ناخودآگاه ممکن است که کسانی را جذب کند که در آینده وی را ترک ‌کنند یا اینکه شخص از ترس طرد شدن به طرحواره خود بچسبد و دست به رفتارهای جبرانی بزند. این طرحواره‌ها خیلی به‌صورت پنهانی هستند و در کلاس‌های خودشناسی افراد با آنها آشنا می‌شوند.


 3- تمایز عاطفی از خانواده: اینکه فرد هویت شناختی و عاطفی را از خانواده پیدا کرده باشد و بند ناف روانی را از خانواده‌اش ببرد و وابستگی عاطفی نداشته باشد یعنی گرفتاری‌های من، گرفتاری‌های پدر و مادرم نیستند و گرفتاری‌های پدر و مادرم، گرفتاری‌های من نیستند.


4- آشنایی با مهارت‌های ارتباطی: این مهارت‌ها شامل گوش دادن فعال (همدلی)، پذیرش واقعیت‌های مثبت، منفی، خنثی، پذیرش تفاوت آدم‌ها یعنی به تعداد موجود در روی زمین، تفاوت نگرش، باورها، عقاید و ارزش‌هاست؛ مهارت بیان احساسات، مهارت ابراز وجود، مهارت حل مساله، تفاهم و مذاکره، اینکه فرد لازم است که بداند در یک جاهایی باید مصالحه کند و کوتاه بیاید، و در نهایت مهارت تلاش و نگهداری از رابطه و دانه‌ عشق. اینکه در طول زندگی از عشق مراقبت و نگهداری کند.
دیگر مولفه‌هایی را که می‌توان در درجه‌ دوم قرارداد که شامل سن و سال، تشابه فرهنگی، سنخیت‌های عقیدتی، اقتصادی است. اما اولویت‌ها با مواردی است که با شماره ذکر کردم.


شما در مباحث‌تان، از کلاس‌های رفتار متقابل TA نام برید، این کلاس‌ها چه مفاهیم و مضامینی را برای علاقه‌مندان در بردارد؟
در این نوع کلاس‌ها، ما ساختار شخصیتی افراد را به‌صورت فردی مورد بررسی قرار می‌دهیم و به موضوعات و تحلیل روابط بین والد – بالغ – کودک می‌پردازیم. همچنین افراد را با پیش‌نویس‌های زندگی و بازی‌های روانی آشنا می‌کنیم که اغلب شامل 24 جلسه است.

بافت و محیطی که دختر و پسر با یکدیگر آشنا می‌شوند آیا در موفق بودن ازدواج تاثیرگذار است؟


به عقیده من، این متغیر بافت و محیط آشنایی، متغیر تعیین کننده‌ای نیست. ما مراجعانی داشته‌ایم که در فضای مجازی آشنا شده‌اند، یعنی نقطه‌ استارت در آنجا بوده و سپس با آشنایی و شناخت صحیح، ازدواج موفقی را داشته‌اند و یا اینکه ازدواج‌هایی بوده که به‌صورت سنتی و خواستگاری انجام شده اما به‌دلیل نادرست رد و‌بدل کردن اطلاعات و شناخت‌ها، زندگی از هم پاشیده شده است. در واقع نقطه‌ استارت آشنایی تضمین کننده و تخریب کننده ازدواج نیست.


سن ازدواج چطور؟ آیا می‌توان سن ازدواج را معیاری برای ازدواج در نظر گرفت؟
نسخه واحدی را نمی‌توان در این زمینه ارایه داد چراکه به خود شخص و آمادگی و نگرش مثبت وی به ازدواج بستگی دارد.


تشابه شخصیتی تا چه حد می‌تواند در ازدواج ایده‌آل نقش داشته باشد؟
تشابه و تفاوت شخصیتی لازم است اما نمی‌توان به صرف آنکه فرد کاملا شبیه من است یا کاملا با من متفاوت است تن به ازدواج بدهیم. به‌عنوان مثال شخصی که کاملا برون‌گراست اگر همسری داشته باشد که درون‌گرا باشد قطعا در زندگی‌ به مشکل برمی‌خورد.


اگر بخواهید فهرست‌وار ملاک‌های ازدواج موفق را برشمردید، چه ملاک‌هایی را مهم‌تر از بقیه می‌دانید؟
احترام متقابل به یکدیگر، نگرش مثبت به همسر، توجه کافی به نیازهای طرف مقابل، آشنایی با مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های فرزندپروری.


آیا شما به مثل «ازدواج یک هندوانه دربسته است» معتقدید؟
بله، هر چند که می‌توان با مشاوره و تست‌هایی که گفتم ریسک ازدواج را کم کرد اما انسان موجودی است که در حال رشد و تغییر نگرش است مخصوصا در جامعه‌ ما که جوانان مدام در حال به چالش کشیدن عقاید قبلی‌شان هستند. اگر مشاوره‌های قبل از ازدواج نشان دهد که خطر این ازدواج بالاست قطعا داخل آن هندوانه سفید است و طعم شیرینی ندارد


بیشتر دانیم....


اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت افراد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.