(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

کنترل فشار خون در دوران بارداری


فشار خون بالا در دوران بارداری یکی از علل مرگ و میر و عارضه‌‌دار شدن بارداری‌ها در دنیاست بنابراین در دوران بارداری فشار خون باید به دقت کنترل شود.


اگر بیمار بعد از هفته بیستم بارداری دچار افزایش فشار خون شدید ولی بدون دفع پروتئین در ادرار باشد، افزایش فشار خون به علت بارداری خوانده می‌شود همچنین خانم‌هایی که بعد از طی نیمه اول بارداری دچار افزایش فشارخون می‌شوند و در ادرار پروتئین دفع می‌شود پره اکلامپسی خوانده می‌شوند.


برای دریافت پاسخ سؤالاتمان در خصوص فشار خون در دوران بارداری با دکتر ناهید رادنیا متخصص زنان و زایمان مرکز آموزشی درمانی فاطمیه گفتگو کردیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم؛


متخصص زنان و زایمان مرکز آموزشی درمانی فاطمیه اظهار داشت: معمولاً افزایش فشار خون عبارتست از فشار برابر با 90/140 یا حتی اگر یکی از این دو عدد افزایش یابد؛ این اختلال معمولاً هیچ علامت قابل توجهی ندارد مگر آنکه بسیار بالا رود.


وی در پاسخ به سؤالی در مورد تأثیر افزایش فشار خون بارداری بر سلامت مادر و کودک گفت: این امر بستگی به آن دارد که مادر هنگام ابتلا در چه ماهی از بارداری باشد و فشار خون به چه میزان بالاست.


وی با بیان اینکه هر چه فشارخون بالاتر و سن بارداری پایین‌تر باشد خطر بیشتر است، گفت: خطر ایجاد پره‌اکلامپسی در شرایطی که افزایش فشار خون قبل از هفته 30 ایجاد شده باشد دو برابر است با این حال از هر چهار خانم مبتلا به افزایش فشار خون یک نفر در دوران بارداری، زایمان و یا بلافاصله بعد از آن مبتلا به پره‌اکلامپسی است.


وی اضافه کرد: ابتلا به افزایش فشار خون بارداری خطرات دیگری از‌ جمله عقب افتادن رشد در داخل رحم، زایمان زودرس، جداشدگی جفت و مرده زایی به دنبال دارد.


وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان افزایش فشار خون بارداری را کنترل کرد، اظهار داشت: خانم‌های باردار باید طبق برنامه برای ویزیت‌های دوران بارداری مراجعه کنند و فشار خون آنها کنترل شود و در صورت شک باید آزمایش‌های تشخیصی درخواست شود.


به علت اینکه پرفشاری خون بر گردش خون جنین تأثیر می‌گذارد پزشک درخواست سونوگرافی می‌کند تا از رشد جنین و میزان مایع آمنیوتیک اطمینان حاصل کند گاهی نیز نیاز به سونوداپلر می‌شود. همچنین نیاز به یک سری آزمایش‌های خون و جمع‌آوری ادرار 24 ساعته از نظر دفع پروتئین است.


وی ادامه داد:‌ در صورتی که فشار خون زیر 110/160 باشد و سایر نشانه‌ها نیز وجود نداشته باشد بیمار مبتلا به افزایش فشارخون خفیف در بارداری است.


در صورت مشاهده علایم پره اکلامپسی از جمله افزایش ناگهانی وزن، سردرد مداوم یا شدید، تغیرات دید، درد بالای شکم و یا حساسیت آن ناحیه، تهوع و استفراغ و یا جدا‌شدگی جفت شامل لکه‌بینی یا خونریزی از واژن یا درد و حساس شدن رحم در لمس بیمار سریعاً به پزشک مراجعه کنند.


وی افزود: اگر فشار خون 110/160 یا بیشتر باشد بیمار باید تحت درمان دارویی قرار گیرد و تا زمان تولد نوزاد بستری شود.


چنانچه بیمار در هفته 34 بارداری  یا بعد از آن قرار داشته باشد زایمان را القا خواهند کرد یا سزارین انجام خواهد شد اگر هنوز به هفته 34 بارداری نرسیده باشد کورتیکو‌استویید تجویز می‌شود تا تکامل ریه‌ها و سایر اعضای بدن جنین تسریع شود و سپس تحت القا زایمان قرار می‌گیرد.


وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا بعد از زایمان فشار خون به حد طبیعی برمی‌گردد، گفت: در بعضی خانم‌ها فشار خون بالا می‌ماند ولی تمامی بیماران باید آموزش برای کنترل فشارخون بگیرند به احتمال قوی یک هفته پس از زایمان فشار خون  به حد طبیعی بر می‌گردد.


بارداری معمولاً باعث می‌شود که فشار خون در پایان سه ماهه اول و در طول سه ماهه دوم پایین بیاید بنابراین فشار خون مزمن به طور موقت مخفی می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.