(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

شب عروسی

وبلاگ زیر جهت دریافت مقالات علمی و افزایش اگاهی شما عزیزان ایجاد شده است


http://maktoobshop.com/


عروسی یا شب زفاف در بین معمول مردم مانند دوران نامزدی دو حالت دارد : بعضی دوران نامزدی را دوران بین خواستگاری و عقد میگویند و و عروسی را زمانی میگویند که دو جوان عقد می کنند و به خانه ی بخت میروند . ولی اکثرا رسم به این گونه است که دوران نامزدی یا همان عقد از زمان جاری شدن خطبه ی عقد تا شب عروسی است و مراسم عروسی همان مراسم به خانه بردن عروس وداماد می باشد . 


این نکته که آیا عروس وداماد تا قبل از شب عروسی با هم محرم بوده اند یا نه ؟ در شب زفاف اهمیت خاصی دارد . بنابراین ما در بحثی که پیش رو داریم سعی می کنیم این دو حالت را از هم تمایز داده و به هرکدام جداگانه بپردازیم .


فرض اول : شب عروسی همان شب عقد و محرمیت 

عروسی به پایان رسیده و بعد از مراسم عروس کشان عروس و داماد وارد خانه ی بخت خود میشوند .دیر وقت است فامیل های نزدیک هم کم کم می روند و زوج خوشبخت ما را در اولین شب زندگی مشترکشان تنها می گذارند.

هردو حس و حال عجیبی دارند نمی دانند باید چه کنند و از چه بگویند . با هم غریبی میکنند . از یک طرف حس عجیب نزدیکی و صمیمیت و یکی بودن دارند و از طرفی حس غریبی و دوری و تازه به هم رسیدن. 

در این شب نقش آقا داماد سخت و سنگین و حساس است . عروس هم چنان که در چهره اش خوشحالی برق می زند در دلش هیاهویی از ترس و دلهره است . مرد میتواند با آرامش کنار همسرش بنشیند و با گرفتن دستان سرد همسرش به او هم آرامش دهد و از خوشحالی خودش بگوید . از اینکه همیشه آرزوی چنین همسری ( از لحاظ های مختلف ایمان ، با حیایی ، نجابت ، زیبایی و..) را داشته بگوید . از این که خدا چقدر اورا دوست داشته که چنین نعمتی به او ارزانی داشته . ازآرزو های زیبایش برای زندگی مشترک ، از لحظه شماری هایش برای چنین لحظه ای و هزاران حرف های زیبا که هر دختری از شنیدن آن در پوست خود نمی گنجد. 

دستان یخ زن کم کم گرم میشود . دلش آرام می شود ، غریبی کمرنگ می شود ،احساس می کند کنار مرد رویایی اش نشسته ، احساس غرور می کند . با نگاهش خوشحالی اش را بر سر مرد فریاد می کشد و مرد نگاه اورا با دل و جان می خرد.بعد از صحبت های گرم و عاشقانه فضا صمیمی تر میشود . 

مرد برای این که از همان اول ثابت کند که همسرش را می بیند و برایش مهم است ، از زیبایی و براندازی لباس و آرایشی که زن ساعت ها آنرا تحمل کرده تا برای همسرش جلوه کند ، تعریف می کند و در واقع جلوه ی لباس و آرایش را به خاطر زیبایی همسرش می داند . این شب ، شب تعریف ومحبت است ( البته باید ازتعریف های بیجا جدا بپرهیزیم که بعدا برای خودمان مشکل ساز می شود .مثلا اگر همسرمان اضافه وزن دارد و دوست نداریم ، نباید بیجا از هیکل مناسب او تعریف کنیم و از این که چقدر با این هیکل زیباتری ، چون همسر خیال می کند که این گونه می پسندیم و سعی برلاغری نمی کند و اگر بعدها بگوییم کمی رژیم بگیر میگوید خودت گفتی من این گونه خوشم می آید و بیا درستش کن .) اگر عیبی هم در همسرمان میبینیم لازم نیست درست در همین شب بیاییم بگوییم ، فرصت برای گفتن عیب و ایرادها زیاد است . حواسمان باشد هر حرف این شب چه شیرین چه تلخ در ذهن ها ثبت خواهد شد سعی کنیم با محبت و تعریف ازهم و احترام به یکدیگر این شب را تلخ نکنیم.

فضای سرد وسنگین اتاق با صحبت کردن و از ماجراها و اتفاقات جالب طول روز برای هم تعریف کردن ، صمیمی و گرم میشود . 

داماد که بینابین صحبت ، کت دامادی اش را از تن در می آورد باید توجه داشته باشد که عروس خانم هم خیلی دوست داشت تا لباسش کتی باشد ، تا بدون کمک کسی در بیاورد و با لباسی را حت بعد از این همه خستگی دراز بکشد . بنابراین مردی که دوست دارد از همان شب اول مورد توجه همسرش و مورد تحسین او از لحاظ توجه به همسر و وفاداری و نامردی نکردن و... قرار گیرد می تواند با پیشنهاد تعویض لباس عروس به یک لباس راحت و زیبا او را هم به استراحت بخواند و همسرش را از این تنگاتنگ لباس رها سازد .( البته قابل توجه آقایان بی حواس :مشکل اصلی لباس نیست بلکه گیسوان زیبای همسرشان است که با صدها گیره و کش و ابر و....بسته بندی شده و نیاز مند یک همسر دلسوز و با حوصله می باشد که در کمال آرامش با وجود خستگی فراوان به همسرش در این امر یاری دهد.) 

شاید منظور از شب زفاف یا عروسی در ذهن ها به گونه ای جا افتاده باشد که در واقعیت ، اجرای آن، در آن شب ، غیر عملی باشد مخصوصا برای دختر و پسری که شب عروسی شان اولین شبی است که کنار هم هستند . این دختر و پسر هنوز از دست در دست هم نهادن خجالت می کشند. بنابراین خیلی اشتباه بزرگی است که مرد از همسرش توقع داشته باشد که هم پای مرد پیش رود و ممانعت نکند . 

بهترین کاری که مرد می تواند در حق خودش و همسرش انجام دهد این است که در از کنار همسرش بودن عجله نکند و همان گونه که تا به حال صبر پیشه کرده ، صبر بورزد و و برای همسرش شبی بدون دلهره و شبی زیبا و به یاد ماندنی به جای بگذارد. چرا که قرار است سالها در کنار هم زندگی کنند و عجله در این مواقع واقعا اشتباه و خطرناک است.


فرض دوم : شب عرو سی همان شب به خانه بردن بعد از طی دوران عقد و محرمیت


در این فرض زن ومرد دوره ای را با هم بودند و خجالت ها و رودر وایسی ها تقریبا ریخته و ، به طور زیادی با هم یکی شده اند و احساس نزدیکی بودن می کنند ودر واقع تنها تفاوت این شب با شبهای دیگر با هم بودنشان، آغاز یک زندگی مشترک در زیر یک سقف است . آنها در این شب حس جدایی از خانواده ها و بزرگ شدن و استقلال به معنای واقعی را دارند ، آنها حس میکنند با این جشن و به پایان رسیدن این شب ، دیگر هیچ چیز نمی تواند آنها را ازهم جدا کند و و اقعا تشکیل یک خانواده دادند.

جشن تمام می شود و عروس وداماد در خانه شان تنها می مانند . نگاه محبت آمیز در اینجا بزرگترین حرف هار ا میزند . عروس وداماد با اینکه ماه ها با هم بودند و از کنار هم بودن لذت میبردند ولی دوست دارند تا صبح با وجود خستگی از جشن و مراسم ، کنار هم بنشینند و حرف بزنند و تعربف کنند و بخندند و لذت ببرند.


البته با وجود تمام صمیمیت ها ، هنوز دلهره ای در دل عروس خانم و گاها آقا داماد از این شب هست ، که برای رفع این ترس و دلهره مرد و زن باید از قبل درباره ی این شب و علاقه ها و ترس ونگرانی ها باهم صحبت کند ، کتاب بخوانند ، حرف بزنند و برنامه ریزی کنند و حتی می توانند با افراد دوست و محرم مشورت کنند.


نکته ای مهم :شب عروسی برای همه ی جوانان مهم و با ارزش است و همه دوست دارند یکی از بهترین شب های عمرشان ، شب عروسی آنها باشد بنابراین گاهی با گفتن اصطلاح « یه شب که هزار شب نمیشه » اولین قدم زندگی شان را در راه مخالفت با احکام دین و دستورات خداوند بر می دارند. بنابراین سعی مان بر این باشد در همان اولین نقطه آغازین زندگی مان دستورات خدا و احکامش را سر لوحه و سر فصل قرار دهیم تا در زندگی موفق باشیم و خداوند هم در لحظه لحظه ی زندگی یاریمان دهد و در مشکلات و فراز و نشیب ها دستمان را بگیرد . 


در این قسمت می خواهیم به کلام معصومین سری بزنیم و از آنان برای چگونه آغاز زندگی کردن راهنمایی بخواهیم.


درآداب نماز و دعا در شب زفاف 

در حدیث صحیح از حضرت امام محمد باقر منقول است که چون عروس را نزد تو بیاورند بگو که پیش از آن ، وضوبگیرد و تو هم وضو بگیر و دو رکعت نماز بکن و بگو که او نیز دو رکعت نماز بگذارد پس حمد الهى بگو و صلوات بر محمد وآل محمد بفرست پس دعا کن و امرکن آن زنان را که با او آمده اند آمین بگویند و این دعا بخوان :اَللّهُمَّ ارْزُقْنى اءلْفَها وُ وُدَّها وَ رضاها وَ ارْضِنى بِها وَاجْمَعْ بَیْنَنا بِاَحْسَنِ اِجْتِماعٍ وَ اَنَسَ اِئْتِلاف فَاءَنَّکَ تُحِبُّ الْحَلالَ وَ تَکْرَهُ الْحَرامَ بعد از آن فرمود که بدان الفت از جانب خداست و دشمنى از جانب شیطان است و میخواهد که آنچه را که خدا حلال گردانیده مکروه طبع مردم گرداند.


در حدیث حسن از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است که چون در شب زفاف به نزد عروس بروى موى پیشانیش را بگیر و روبه قبله آور و بگو: اَلّلهُمَّ بِاَمانَتِکَ اَخَذْتُها وَ بِکَلِماتِکَ اِسْتَحْلَلْتُها فَاِنْ قَضَیْتَ لى مِنْها وَلَدافَاجْعَلْهُ مُبارَکا تَقیا مِنْ شیعَةِ آلِ مُحَمَّدٍ وَلا تَجْعَلْ لِلشَّیطانِ فیهِ شَرَکا وَلانَصیبا.

در حدیث معتبر دیگر از آنحضرت منقول است که دست بر بالاى پیشانیش بگذار و بگو:اَللّهُمَّ عَلى کِتابِکَ تَزَوَّجْتُها وَ فى اَمانَتِکَ اَخَذْتُها وَ بِکَلِماتِک اِسْتَحْلَلْتُ فَرْجَها فَاِنْ قَضَیْتَ لى فى رَحِمَها شَیْئا فَجْعَلْهُ سَوّیا وَ لا تَجْعَلْهُ شرَکَ شَیْطانٍ راوى پرسید فرزند چگونه شریک شیطان میشود فرمود که اگر در وقت جماع نام خدا ببرند شیطان دور میشود و اگر نبرند ذَکَر خود را با ذَکَر آن شخص داخل میکند پس جماع از هر دو میباشد و نطفه یکى است پرسید که به چه چیز میتوان دانست که شیطان در کسى شریک شده است ؟ فرمود که هر که ما را دوست میدارد شیطان در او شریک نشده است و هر که دشمن ماست شیطان او را شریک شده است .


بر ابن مضمون احادیث از طرق عامه و خاصه بسیار وارد شده است .

از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقول است که در وقت زفاف این دعا را بخواند:اَلّلهُمَّ بِکَلِماتِکَ اِسْتَحْلَلْتُها وَباَمانَتِکَ اَخَذْتُها اَلّلهُمَّ اجْعَلْها وَلُودا وَدُودا لاتَفْرَکْ تَاءکُلُ مِمّاراحَ وَلاتَسْئَلُ عَما سَرَحَ.

در روایت معتبر دیگر از حضرت صادق علیه السلام منقول است که این دعا بخواند:بِکَلِماتِ اللّهِ اسْتَحْلَلْتُ فَرْجَها وَفى اَمانَةِ اللّهِ اَخَذْتُها اَلّلهُمَّ اِنْ قَضَیْتَ لى فى رَحِمَها شَیْئا فَاجْعَلْهُ بارّا تَقیا وَاجْعَلْهُ مُسْلِما سَوّیا وَلا تَجْعَلْ فیهِ شَرَکا لِلشَّیطانِ.

در حدیث دیگر از آنحضرت منقول است که حضرت شریک شدن شیطان را در نطفه آدمى بیان کردند و بسیار عظیم شمردند راوى گفت که چه باید کرد که این واقع نشود فرمود که هرگاه اراده جماع داشته باشى بگو بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمن الرَّحیمِ الَّذى لااِلهَ اِلاّ هُوَ بَدیعُ السَّمواتِ وَاْلاَرْضِ اَلّلهُمَّ اِنْ قَضَیْتَ مِنّى فى هذه اللّیْلَة خَلیفةً فَلا تَجْعَلْ لِلشَّیطانِ فیهِشَرَکا وَلا نَصیبا وَلا حَظّا وَاجْعَلْهُ مُؤْمِنا مُخْلِصا مُصَفّى مِنَ الشَّیط انِ وَرِجْزِهِ جَلَّ ثَناؤُکَ.


در حدیث دیگر فرمود که چون خواهد که شیطان شریک نشود بگوید بِسْمِ اللّه وپناه ببرد به خدا از شرشیطان .

از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقول است که چون کسى اراده جماع داشته باشد بگوید بِسْمِ اللِه وَبِاللّهِ اَلّلهُمَّ جَنبَّنى الشَّیطانِ وَجَنِّبِ الشّیطانِ ما رَزَقْتَنى پس اگر فرزندى بوجود آید شیطان هرگز به او ضرر نرساند.

از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است که چون اراده جماع کنى ایندعا بخوان : اَلّلهُمَّ ارْزُقْنى وَلَدا وَاجْعَلْهُ تَقّیا زَکیّا لَیْسَ فى خَلْقِهِ زیادَةٌ وَلانُقْصانٌ وَاجْعَلْ عاقِبَتَهُ اِلى خَیْرٍ.

از ابوسعید خدرى منقول است که حضرت رسول اکرم (ص) وصیت نمود بحضرت امیرالمؤ منین (علیه السلام) : یا على چون عروسى داخل خانه تو شود کفش هایش را بکن تا بنشیند و پاهایش ‍ را بشوی و آن آب را از درخانه تا منتهاى خانه بپاش چون چنین کنى خدا هفتاد هزار نوع رحمت بر تو بفرستد که بر سر عروس فرود آید تا آنکه آن برکت به هر گوشه ی آن خانه برسد و ایمن گردد عروس از دیوانگى و خوره و پیسى تا در آن خانه باشد. و منع کن عروس را تا هفت روز از خوردن شیر وسرکه و گشنیز و سیب ترش پس حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام گفت یا رسول اللّه به چه سبب او را از این ها منع کنم ؟ فرمودند : زیرا که رحم بسبب خوردن اینها سرد و عقیم میشود و فرزند نمى آورد و حصیری که در ناحیه خانه افتاده باشد بهتر است از زنى که فرزند از او بوجود نمی آید.


در حدیث معتبر منقول است که در روز عقد فاطمه صلوات اللّه علیها حق تعالى امر فرمود سدرة المنتهى را که آنچه دارى فرو ریز براى نثار حضرت فاطمه پس آنچه داشت از مروارید و مرجان و جواهر براهل بهشت نثار کرد پس حوران نثار را بردند و تا روز قیامت مفاخرت میکنند و به یکدیگر هدیه میفرستند و میگویند که این نثار حضرت فاطمه است و در شب زفاف استر اشهب حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم را آوردند و قطیفه بر روى آن انداختند و حضرت فرمود که اى فاطمه سوار شو و سلمان لجام استر را میکشید وحضرت رسول از عقب روان شد ودر اثناى راه صداى ملائکه بگوش مبارک حضرت رسید جبرئیل با هزار ملک و میکائیل با هزار ملک فرود آمدند و گفتند که حق تعالى ما را به جهت زفاف حضرت فاطمه فرستاده است پس جبرئیل و میکائیل اللّه اکبر میگفتند و ملائکه با ایشان موافقت مى نمودند و به این سبب سنت شد که در شب زفاف اللّه اکبر بگویند.


بیان ایام سفارش شده و نهی شده 

یا على جماع مکن با زن خود در اول ماه و میان ماه که دیوانگى و حوره و خبط دماغ راه مى یابد به آن زن و فرزندانش . یا على جماع مکن بعد از پیشین که اگر فرزندى بهم رسد احول خواهد بود. یا على در وقت جماع سخن مگو که اگر فرزندى حاصل شود ایمن نیستى که لال باشد و نگاه نکند احدى به فرج زن خود و چشم بپوشد در آن حالت که نظر کرده به فرج در آن حالت باعث کورى فرزند میشود. یا على به شهوت و خواهش زن دیگرى با زن خود جماع مکن که اگر فرزندى بهم رسد مخنث یا دیوانه باشد. یا على هر که جنب با زن خود در فراش خوابیده باشد قرآن نخواند که میترسم آتشى از آسمان بر هر دو نازل شود و بسوزاند ایشان را. یا على جماع مکن با زن خود مگر آنکه تو دستمالى از براى خود داشته باشى و او دستمالى از براى خود داشته باشد و هر دو خود را به یک دستمال پاک نکنید که دشمنى در میان شما پیدا میشود و آخر بجدائى میکشد. یا على ایستاده با زن خود جماع مکن آن فعل خران است و اگر فرزندى بهم رسد مانند خران بر رختخواب بول میکند.


یا على در شب عید فطر جماع مکن که اگر فرزندى بوجود آید شر بسیار از او بظهور آید. یا على در شب عید قربان جماع مکن که اگر فرزندى بهم رسد شش انگشت یا چهار انگشت در دست داشته باشد. یا على در زیر درخت میوه دار جماع مکن که اگر فرزندى بهم رسد جلاد و کشنده مردم باشد یا رئیس و سرکرده ظلم باشد.

یا على در برابر آفتاب جماع مکن مگر آنکه پرده بیاویزى که اگر فرزندى بوجود آید همیشه در بدحالى و پریشانى باشد تا بمیرد. یا على در میان اذان و اقامه جماع مکن که اگر فرزندى بوجود آید جرى باشد در خون ریختن . یا على چون زنت حامله شود با او جماع مکن بى وضو که اگر چنین کنى فرزندى که بهم رسد کوردل و بخیل باشد. یا على در شب نیمه شعبان جماع مکن که اگر فرزندى حاصل شود شوم باشد و در رویش نشان سیاهى باشد. یا على در روز آخر ماه شعبان جماع مکن که اگر فرزندى بهم رسد عشار و یاور ظالمان باشد و هلاک بسیارى از مردم بر دست او بود. یا على بر پشت بام جماع مکن که اگر فرزندى بهم رسد منافق و ریا کننده و صاحب بدعت باشد. یا على چون بسفرى بروى در آنشب که میروى جماع مکن که اگر فرزندى بوجود آید مالش را بنا حق صرف کند و اسراف کنندگان برادر شیاطین اند و اگر بسفرى روى که سه روزه راه باشد جماع مکن که اگر فرزندى بهم رسد یاور ظالمان باشد. یا على در شب دوشنبه جماع بکن که اگر فرزندى بهم رسد حافظ قرآن و راضى بقسمت خدا باشد.


یا على اگر جماع کنى در شب سه شنبه و فرزندى بهم رسد بعد از سعادت اسلام او را روزى شود و دهانش خوشبو ودلش رحیم و دستش ‍ جوانمرد و زبانش از غیبت و بهتان پاک باشد. یا على اگر جماع کنى در شب پنجشنبه و فرزندى بهم رسد حاکمى از حکام شریعت یا عالمى از علماء باشد و اگر در روز پنجشنبه وقتى که آفتاب در میان آسمان باشد نزدیکى کنى با زن خود و فرزندى بهم رسد شیطان نزدیک او نشود تا پیر شود و خدا او را روزى میکند سلامتى در دنیا و دین . یا على اگر جماع کنى در شب جمعه و فرزندى بهم رسد خطیب و سخنگو باشد و اگر در روز جمعه بعد از عصر جماع کنى و فرزندى بهم رسد از دانایان مشهور باشد و اگر جماع کنى در شب جمعه بعداز نماز خفتن امید هست آن فرزند از ابدال باشد. یا على در ساعت اول شب جماع مکن که اگر فرزندى بهم رسد ایمن نیستى که ساحر باشد و دنیا را بر آخرت اختیار نماید. یا على این وصیت را از من بیاموز چنانچه از جبرئیل آموختم


از حضرت صادق علیه السلام منقول است که نباید مرد رادخول کردن بزن خود در شب چهارشنبه .

حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم فرمود که هر که جماع کند با زن خود در حیض پس فرزندی که بهم رسد مبتلا شود به خوره یا پیسى پس ملامت نکند مگر خود را.

حضرت صادق علیه السلام فرمود که دشمن ما اهلبیت نیست مگر کسیکه والدازنا یا مادرش در حیض به او حامله شده باشد.

در چندین معتبر از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که چون کسى خواهد بازن خود جماع کند بروش مرغان بنزد او نرود بلکه اول با او دست بازى و خوش طبعى بکند و بعد از آن جماع بکند.

در حدیث صحیح از حضرت صادق علیه السلام منقول است که در وقت جماع سخن مگوئید که بیم آنست فرزندى که بهم رسد لال باشد و در آن وقت نظر بفرج زن مکنید که بیم آنست فرزندى که بهم رسد کور باشد ودر روایات دیگر از آنحضرت منقول است که باکى نیست نگاه کرده بفرج در وقت جماع .

در چندین حدیث معتبر وارد شده است که مرد و زن در حالتى که خضاب بحنا و غیر آن بسته باشند جماع نکنند.

حضرت صادق علیه السلام فرمود که مرد با زن و کنیز خود جماع نکند در خانه که طفل باشد که آن طفل زناکار میشود یا فرزندیکه از ایشان بهم رسد زناکار باشد.

از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که فرمود بحق آن خداوندى که جانم در قبضه ی قدرت اوست اگر شخصى با زن خود جماع کند ودر آن خانه شخصى بیدار باشد که ایشان را ببیند یا سخن و نفس ایشان را شنود فرزندى که از ایشان بهم رسد رستگار نباشد وزناکار باشد. (برگرفته از کتاب حلیة المتقین )

نویسنده : ف.عجمین


 بیشتر بدانیم....

ارتباط بین فعالیت فیزیکی و کاهش بیماریها
ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد
ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت
ورزش های مفید برای بیماران مبتلا به آلزایمر
ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی
چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟
چه ورزش هایی سلامت کودکان را تامین می کند؟
ورزش چگونه در درمان و پیشگیری از سرطان سینه زنان کمک می کند؟

چگونه عملکرد فیزیولوژیکی و روانی میانسالان افزایش می یابد؟
تکنیک های توان بخشی ورزشی در بیماران مبتلا به آسم

ژن درمانی از درمان بیماری ها تا بهسازی نژادی و استفاده بعنوان یک سلاح

دیابت از شناخت علائم تا درمان و راههای پیشگیری

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

ایجاد تعادل در بیماران مبتلا به ام اس

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش نانو تکنولوژی در پزشکی وسلامت عمومی

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

بررسی اثرات کافئین بر بدن
عوارض شیرین کنندههای بدون کالری
فست فود زیر ذره بین کارشناسان حوزه سلامت
ویژگی های ظروف آشپزی و اثر آن در پخت غذا

ظروف یک ‌بار مصرف ومشکلات آن بر سلامت

اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت افراد
کنترل آلاینده ها از طریق فن اوری نانو تکنولوژی
اثر شن‌های روان یا غبار غلیظ بر سلامت انسان

آثار جانبی تشعشع لامپ های کم مصرف بر چشم و پوست

پیامدها و راهکارهای جلوگیری از تخلفات موتورسواران


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.