(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

خطوط حاملگی یا استریا چیست؟

Image result for ‫خطوط حاملگی یا استریا چیست؟‬‎


 این خطوط در بعضی خانمها به وجود می آید و در بعضی نه. احتمالا تغییرات شدید هورمونی و رشد ناگهانی شکم می تواند مهمترین علل این عارضه در بارداری باشد.

 

پوست دارای فیبرهائی (الاستین) است که در مواقعی که حجم بدن افزایش میابد کش آمده و حجم زیاد شده را در خود جا میدهد. وقتی این فیبرها به عللی دچار عدم عملکرد درست شوند (کمبود اسیدهای آمینه ضروری در رژیمهای شدید غذائی، کمبود بعضی از املاح مثلمس، ولی در بیشتر مواقع ارث در آن نقش دارد) پوست قابلیت کش آمدن را ندارد و دچار پارگی میشود.


بعضی از کرمها و ترکیبات و ویتامینها در جلوگیری آن نقش دارند و تا حدودی باعث بهتر شدن آن میشوند.

Image result for ‫خطوط حاملگی یا استریا چیست؟‬‎

بهترین روش برای پیشگیری از این موضوع کنترل اضافه وزن و چاق شدن میباشد. یعنی اگر بمرور زمان افزایش وزن پیدا کنید دیگر این ترکها ایجاد نمیشود. راههای درمانی آن لیزر، میکرودرم ابرشن و مصرف کرمهائی چون تره تینوئین است.


در برخی خانمها در دوران بارداری و بخصوص در اواخر آن خطوطی روی پوست شکم و گاهی در ناحیه رانها و بازوها ایجاد می شود که رنگ آن در افراد مختلف متفاوت است. اما معمولا در ابتدای بروز به رنگ صورتی یا قرمز روشن است و پس از زایمان و با گذشت زمان تدریجا به رنگ پوست نزدیک می شود اما همیشه حالت ترک خوردگی را خواهد داشت. ترک خوردگی پوست به این دلیل است که نه تنها لایه سطحی پوست، بلکه لایه های زیرین هم تحت تاثیر هورمونها و کشش قرار گرفته و شکاف هایی در لایه کلاژن به وجود می آید.


در بیش از نیمی از خانمها استریای حاملگی در دوران بارداری پدید می آید. علت بوجود آمدن آن می تواند تغییرات شدید هورمونی و چاقی ناگهانی در دوران بارداری باشد. در خانمهایی که بارداری دو یا چند قلویی دارند یا به دلایلی دچار افزایش وزن ناگهانی شده اند و معمولا در اواخر بارداری بیشتر این خطوط دیده می شود. اگر چه بزرگ شدن شکم و کشیدگی پوست آن موجب خارش در این ناحیه می شود اما این تنها علت بوجود آمدن خطوط حاملگی نیست. گاهی این خطوط در قسمتهای دیگر بدن هم ظاهر می شوند.


متاسفانه تاثیر مثبت هیچ کرم یا پماد خاصی برای ایجاد نشدن این خطوط اثبات نشده است. با این حال نرم و چرب نگه داشتن پوست شکم با استفاده از روغنهای گیاهی (مانند روغن زیتون)، روغن بچه، دکسپانتنول یا کرمهایی که برخی شرکتهای دارویی به این منظور ارائه می کنند، می تواند خارش را کاهش داده و حداقل برای شما این اطمینان خاطر را ایجاد کنند که هر کاری از دستتان بر می آمده برای خودتان انجام داده اید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.