(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

قد و وزن نوزاد در هنگام تولد

وبلاگ زیر جهت دریافت مقالات علمی و افزایش اگاهی شما عزیزان ایجاد شده است


http://maktoobshop.com/

وبلاگ زیر جهت دریافت مقالات علمی و افزایش اگاهی شما عزیزان ایجاد شده است


http://maktoobshop.com/

قد و وزن طبیعی :


وزن متوسط برای نوزادان در لحظه تولد،3/2 کیلوگرم می باشد. اما نوزادانی که با وزنی مابین 2/5 و 4/5 کیلوگرم به دنیا می آیند نیز طبیعی محسوب می شوند. قد نوزادان دختر و پسر در لحظه تولد حدود 50 سانتی متر است. قد و وزن در نوزادان با توجه به فاکتورهایی مانند جنسیت ( نوزادان پسر با قد بلندتری متولد می شوند)، عوامل ژنتیکی و تغذیه مادر در دوران بارداری متفاوت است. 

هر نوزادی شرایط فیزیکی خاص و روند رشد مخصوص به خود را دارد. با این که اکثر آنها در لحظه تولد از نظر قد و وزن بسیار نزدیک به یکدیگرند، منحنی رشد آنها در مراحل بعدی، با یکدیگر کاملاً متفاوت است. 

وزن نوزاد در هفته بعد از تولد حدود 5 الی 10% نسبت به وزن هنگام تولد کاهش می یابد که امری طبیعی است، اما نباید این کاهش وزن بیش ازیک هفته و بالاتر از 10 % باشد. در صورتی که تغذیه نوزاد کافی بوده و دچار مشکل یا بیماری خاصی نشده باشد، کاهش وزن هفته نخست در دومین هفته پس از تولد جبران می شود. از این پس، افزایش قد و وزن نوزاد، بر اساس نمودارهای ارائه شده در بالا تنظیم خواهد شد. 

نوزادان نارس :


همان طور که از نام آنها پیداست، این نوزادان قبل از به پایان رسیدن دوران طبیعی بارداری ( 38 هفته پس از آخرین قاعدگی ) به دنیا می آیند و فرصت کافی جهت رشد در داخل رحم را پیدا نمی کنند. در مورد نوزادانی که قبل از به پایان رسیدن هفته سی و پنجم متولد می شوند، مشکل نارس بودن برخی از ارگان های بدن و عملکرد آنها نیز مطرح است و باید زیر نظر متخصص تحت مراقبت های ویژه قرار گیرند. وزن این نوزادان کمتر از 2/5 کیلوگرم می باشد. 

نوزادان کامل اما با وزن پایین:


علت کم وزنی این نوزادان به هنگام تولد، ناکافی بودن دوران بارداری نیست، بلکه به دلیل بیماری مادرزادی و یا وجود مشکلات پیچیده در رابطه با رشد داخل رحمی می باشد. به این نوزادان اصطلاحاً « نوزادان کوچک تر از سنشان » گفته می شود. با وجود این که از نظر تکامل و عملکرد ارگان های بدن مشکلی ندارند، اما به همان دلیلی که رشد آنها را تحت الشعاع قرار داده، باید تحت مراقبت های ویژه قرار گیرند. در هر حال، کم وزن بودن نوزاد به هنگام تولد به هر دلیل که باشد، ( زیر 2/5 کیلوگرم ) به کنترل و مراقبت ویژه ای نیازمند است.

منبع: کتاب کودک من

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.