(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

جوان سازی پوست با انواع خوراکی و مکمل ها



Image result for ‫کلاژن سازی پوست‬‎


همه دوست دارند که پوستی همواره جوان داشته باشند و از آن‌جایی که می‌دانید کلاژن مسئول فرآیند پیری است. برای کاهش سرعت پیری، باید روی رژیم غذایی‌تان تمرکز کنید تا میزان کلاژن سازی پوست را افزایش دهید. در این نوشتار قصد داریم اطلاعات بیش‌تری در مورد چگونگی افزایش کلاژن سازی پوست با استفاده از خوردن برخی از خوراکی‌های خاص و مکمل ها، به شما ارائه بدهیم.

کلاژن به‌همراه الاستین- نوع دیگری از پروتئین‌ که به دلیل ویژگی شگفت‌انگیزش یعنی بازگشت‌پذیری به شکل و حالت نخستین در بخش‌هایی که حرکت انقباضی‌ابنساطی دارند مانند رگ‌ها و شش‌ها- بخشی از پوست و شکل و بافت آن را تشکیل می‌دهند. وقتی پوست به‌اندازه‌ی لازم کلاژن و الاستین داشته باشد، نه‌تنها زیبا‌تر و جوان‌تر بلکه محکم‌تر است.


نکته‌ی قابل‌توجه این است که تحریک تولید کلاژن در بدن اثری دومینو‌وار به‌همراه دارد. هرچه کلاژن بیشتری داشته باشید، کلاژن‌‌ سازی و ذخیره‌ی آن در بدن بیشتر می‌شود. بدن به‌شکل طبیعی کلاژن سازی می‌کند اما با افزایش سن تولید آن کمتر می‌شود. کمبود کلاژن باعث کاهش خاصیت کشسانی و تغییر شکل قسمت‌های محتلف بدن می‌شود. باور رایج این است که با مصرف کلاژن می‌توانیم پیری پوست و ضعف مفاصل را به تأخیر بیندازیم.

این روزها بحث مصرف مکمل‌های کلاژن داغ است. شرکت‌های مختلف در دنیا پودرها و قرص‌های کلاژن تولید و درباره‌ی قابلیت آنها برای جوان‌سازی پوست، استحکام استخوان و غضروف‌ها و تقویت مو و تقویت ناخن تبلیغات بسیاری می‌کنند. اما به‌نظر برخی کارشناسان نمی‌توان با اطمینان مصرف مکمل‌های کلاژن را بهترین راه جذب و ذخیره‌ی کلاژن معرفی کرد. بعضی کارشناسان و متخصصان تغذیه معتقدند مصرف مکمل یعنی تلف‌کردن پول‌مان چون بدن ما کلاژن اضافی دریافتی را به‌کار نمی‌گیرد. در مقابل، رژیم غذایی متعادل شامل پروتئین‌های کم‌چرب، چربی‌های سالم، میوه و سبزیجات همه‌‌ی عناصر لازم برای کلاژن‌ سازی را دربر می‌گیرد. به‌علاوه تغذیه‌ی سالم معمولا دربرگیرنده‌ی مواد مغذی سودمندی است که نه‌تنها کلاژن‌سازی را تحریک بلکه از تخریب کلاژن در اثر آسیب‌های محیطی نیز جلوگیری می‌کند.


پس شاید لازم نباشد پول‌تان را صرف پودر یا مکمل‌ کلاژن کنید. ما به شما خوراکی‌ها و راه‌هایی را معرفی می‌کنیم که به کلاژن‌ سازی پوست کمک می‌کنند و درنتیجه پوست‌تان را شفاف‌تر، استخوان‌ها را سالم‌تر و مو و ناخن‌هایتان را زیبا‌تر می‌کنند.


فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه کلاژن سازی پوست را تقویت می کند

Image result for ‫فلفل دلمه ای‬‎

ویتامین C که از عناصر حیاتی برای تأمین کلاژن است در فلفل‌ دلمه‌ای قرمز، به‌وفور یافت می‌شود. کمبود این ویتامین و نیز کمبود آنتی‌اکسیدان در رژیم غذایی باعث می‌شود بدن نتواند به‌طور مؤثر کلاژن تولید کند. تنها نیم فنجان فلفل دلمه‌ای قرمز ۱۵۸ درصد از سهم روزانه‌ی ویتامین ‌C را تأمین می‌کند. گریپ‌فروت، کیوی، فلفل‌سبز، بروکلی، توت‌فرنگی و پرتقال هم منبع خوبی از ویتامین C هستند.


پیشنهاد: بار دیگری که هوس حُمص کردید به‌جای چیپس پیتا، در آن فلفل تازه‌ی خردشده بریزید که هم ترد است و هم کلاژن سازی را تحریک می‌کند.

Image result for ‫کلاژن سازی پوست‬‎

گوجه‌فرنگی

این منبع سرشارِ آنتی‌اکسیدان لیکوپن، از کلاژن بدن در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند. در کنار کاهش تولید کلاژن با افزایش سن، آسیب ناشی از آلودگی‌ها و پرتو فرابنفش هم باعث نابودی کلاژن می‌شود. لیکوپن از پوست و ذخیره‌ی کلاژن آن محافظت می‌کند. این آنتی‌اکسیدان در دیگر میوه‌ها و سبزیجات قرمز یا نارنجی‌رنگ مانند هندوانه و گریپ‌فروت صورتی هم یافت می‌شود.

پیشنهاد: گوجه‌ی پنیری خوراکی لذت‌بخشی است که سریع آماده می‌شود و برای پیش‌غذا یا میان‌وعده مناسب است. فر را از پیش تا ۴۰۰ درجه فارنهایت داغ کنید. روی تکه‌های گوجه‌فرنگی پنیر پارمسان، پودر سیر و ریحان خشک بپاشید. سپس به‌مدت ۱۰ دقیقه در فر بپزید.



ماهی سالمون

ماهی سالمون کلاژن سازی پوست را تقویت می کند.  احتمالا می‌دانید که ماهی به‌خاطر چربی‌های مفیدی که دارد باید در رژیم غذایی‌تان باشد اما آیا می‌دانستید این چربی‌ها از پوست در برابر خط‌ها و چین‌های ریز محافظت می‌کنند؟ سالمون منبع سرشار امگا۳ است که باعث کاهش تورم و جلوگیری از تخریب کلاژن به دلیل آسیب‌های محیطی می‌شود. قرارگرفتن بیش‌از‌حد در معرض نور خورشید، کلاژن و تولید آن را تهدید می‌کند و باعث تورم پوست می‌شود. مصرف امگا۳ که در غذاهای دریایی به‌وفور یافت می‌شود به کاهش تورم و محافظت از کلاژن کمک می‌کند. آووکادو، گردو و دانه‌ی چیا از دیگر منابع امگا۳ هستند.


پیشنهاد: برای اینکه خوراک‌تان امگا۳ بیشتری داشته باشد، سالمون را با سالسای سبز، تکه‌های آووکادو، پیاز قرمز و آبلیمو طبخ کنید.


سیب‌زمینی شیرین

با مصرف تنها یک عدد سیب‌زمینی شیرین، ویتامین A موردنیاز بدن‌تان را تا ۶ برابر سهم روزانه‌ی لازم تأمین می‌کنید و پوست و مفاصل‌تان را سالم نگه می‌دارید. ویتامین A با هدف‌گرفتن پیام‌های عصبی بدن، تولید کلاژن را تقویت و به ذخیره‌ی بیشتر کلاژن کمک می‌کند. علاوه‌بر اینها به گفته‌ی انجمن ملی سلامت آمریکا، ویتامین A در رشد سلول‌ها مؤثر است و در شکل‌گیری طبیعی و بی‌نقص اعضای بدن ازجمله پوست به‌عنوان بزرگ‌ترین عضو بدن نقشی حیاتی دارد. ویتامین A در هویج، طالبی، انبه و زردآلو نیز وجود دارد.

پیشنهاد: پوره‌ی سیب‌زمینی شیرین به‌عنوان اسموتی نوشیدنی خوبی برای پاییز است، به‌ویژه با موز یخ‌زده و کمی دارچین یا جوز هندی خوش‌طمع‌تر می‌شود.


بوقلمون کم‌چرب

بوقلمون کلاژن سازی پوست را تقویت می کند. گونه‌های مختلف آمینو‌اسید در تولید کلاژن نقش دارند؛ بنابراین مهم است که به مقدار کافی پروتئین مصرف کنیم چون از آمینو‌اسید تشکیل شده است. بوقلمون منبع خوبی از پروتئین سالم (کم‌چرب یا با چربی‌های مفید) به‌ویژه لیسین است. لیسین از مهم‌ترین آمینواسیدها برای تولید کلاژن است. پرولین، گلیسین و لیسین، سه آمینواسید عمده برای تولید کلاژن هستند. لیسین از این جهت اهمیت دارد که در بدن به‌طور طبیعی تولید نمی‌شود بنابراین باید آن را از طریق خوراکی تأمین کنیم. بوقلمون همچنین منبع سرشار کولین (از خانواده‌ی ویتامین B) است که برای تولید کلاژن به گلیسین تبدیل می‌شود. اگر گیاه‌خوار هستید می‌توانید لیسین را از منابع غیردامی مانند سویا به‌ویژه توفو و بادام‌هندی دریافت کنید.

پیشنهاد: می‌توانید بوقلمون را با پاستا و پنیر میل کنید.


تخم‌مرغ

زرده‌ی تخم‌مرغ منبع سرشار کولین است و بنابراین به تولید بیشتر کلاژن کمک می‌کند. اگر نگران افزایش کلسترول‌تان هستید باید بدانید هر فرد سالم می‌تواند در روز ۳۰۰ میلی‌گرم کلسترول دریافت کند. این مقدار برای افراد با کلسترول بالا، بیماران دیابتی و مبتلایان به بیماری‌های قلبی ۲۰۰ میلی‌گرم است. یک تخم‌مرغ بزرگ حدود ۱۹۰ میلی‌گرم کلسترول دارد. نخود، لوبیا، بوقلمون، سالمون و گل‌کلم هم منابع خوبی از کولین هستند.


پیشنهاد: فر را از پیش تا ۳۵۰ درجه‌ی فارنهایت داغ کنید. تخم‌مرغ زده‌شده را در قالب مافین و روی آن سبزیجاتی مانند فلفل و گوجه فرنگی بریزید و به‌مدت ۲۰ دقیقه در فر قرار بدهید. این خوراک را می‌توانید به‌عنوان صبحانه‌ای سریع آماده کنید.


تخم آفتاب‌گردان

هر ۳۰ گرم تخم بوداده‌ی آفتاب‌گردان ۳۷ درصد سهم ویتامین E روزانه را تأمین می‌کند. این ویتامین هم مانند آنتی‌اکسیدان‌های دیگر با رادیکال‌های آزاد و آسیب‌های آن که باعث چین‌و‌چروک پوست می‌شوند، مقابله می‌کند. بادام، جوانه‌ی گندم، فندق و کره‌ی بادام‌زمینی از دیگر منابع ویتامین E هستند.

پیشنهاد: انواع سالاد ماهی تن همراه با یک مشت تخم آفتاب‌گردان پوست‌نگرفته خوراکی لذیذی است. همچنین می‌توانید تُست خمیر آووکادو را با تخم آفتاب‌گردان تزئین کنید.

در ادامه چند ماده‌ی دیگر را که در تولید و محافظت از کلاژن مؤثرند، معرفی می‌کنیم.


آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا از گذشته‌ی دور برای درمان و تسکین زخم‌ها به‌کار می‌رفته است. مصرف موضعی و حتی خوراکی آلوئه‌ورا تولید کلاژن را تحریک می‌کند. آلوئه‌ورا را می‌توانید به‌شکل خام و خالص مستقیما روی پوست بمالید یا از محصولات مختلف موجود در بازار که حاوی آلوئه‌ورا هستند، استفاده کنید. پژوهش‌ها تأثیر مصرف خوراکی آلوئه‌ورا را بر تقویت پوست نشان داده‌اند.


جینسنگ

جنسینگ کلاژن سازی پوست را تقویت می کند

Image result for ‫جینسینگ‬‎

آثار ضدپیری جینسنگ ثابت شده است. جینسنگ بدون اینکه عوارض داروهای شیمیایی را به همراه داشته باشد، به‌راحتی جذب پوست می‌شود و کمک می‌کند پوست حالت اولیه‌ی خود را حفظ کند. نشانه‌هایی مبنی بر تأثیر جینسنگ بر تولید کلاژن یافت شده است. همچنین پژوهش‌ها اثر محافظتی جینسنگ را در برابر پرتو فرابنفش ثابت کرده‌اند. مصرف مکمل جینسنگ یا نوشیدن چای حاوی جینسنگ، آنتی‌اکسیدان‌‌هایی را در خون آزاد می‌کند که از سلول‌های سالم محافظت می‌کنند و باعث درخشندگی بیشتر پوست می‌شوند.


گشنیز

گشنیز که در تهیه‌ی غذاهای زیادی به‌کار می‌رود دارای ویتامین C و نیز اسید لینولنیک است که پژوهش‌ها خاصیت ضدپیری آن را نشان داده‌اند. اسید لینولنیک همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با رادیکال‌های آزاد خون که باعث تخریب سلول‌ها می‌شوند، مبارزه می‌کنند. عصاره‌ی گشنیز را می‌توانید به‌شکل خوراکی به‌عنوان سم‌زدا مصرف کنید.


جلبک

گیاهان دریایی به‌عنوان ترکیبات مراقبت از پوست و زیبایی روز‌به‌روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کنند. بیشتر آسیب‌های پوست ناشی از اکسیدشدن یا به‌عبارتی قرارگرفتن پوست در معرض عناصر آسیب‌زا مانند آلودگی است. جلبک دریایی مانع اکسیدشدن و ازبین‌رفتن خاصیت کشسانی و کلاژن پوست می‌شود. جلبک دریایی را می‌توانید در غذا یا به‌شکل مکمل مصرف کنید.


محصولات سویا

محصولات سویا حاوی ژنسیتئین هستند. این عنصر باعث می‌شود که سویا کلاژن پوست با کیفیت بالا را تولید کند و به مهار کردن آنزیم‌هایی که پوست را پیر می‌کنند و به آن آسیب می‌زنند، کمک کند. فقط محصولات سویا حاوی ژنیستین نیستند، برخی از محصولات گوشتی نیز این عنصر را دارند. بنابراین، تمام غذاهایی که میزان فراوانی ژنسیتئین دارند را مصرف کنید تا سطح کلاژن را در بدن خود افزایش دهید و روند پیر شدن را به طور طبیعی کند کنید.


 سبزیجاتی که به رنگ سبز تیره هستند


چه‌طور می‌توان با مصرف مواد غذایی تولید کلاژن را افزایش داد؟ سبزیجاتی را که به رنگ سبز تیره هستند، در نظر بگیرید. سبزیجات زیادی وجود دارند که دارای خواص تولید کلاژن هستند مانند کلم برگ، کلم کالی و اسفناج. برای تولید کلاژن بیش‌تر این سبزیجات را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید. علاوه بر این سبزیجات برگ سبز به میزان فراوانی لوتئین نیز دارند. لوتئین نوعی آنتی‌اکسیدان است که باعث تقویت حالت انعطاف‌پذیری پوست، هیدراته شدن پوست و از بین رفتن چین و چروک‌ها می‌شود. علاوه بر این، سبزیجات سبز تیره مانند مارچوبه، کولارد سبز میزان فراوانی ویتامین C دارند و توانایی بدن را برای تولید کلاژن بیش‌تر و همچنین استفاده‌ی بهینه از پروتئین افزایش می‌دهند.

Image result for ‫کلاژن سازی پوست سبزیجات‬‎

لوبیا 

لوبیا می‌تواند به تولید یک ماده‌ی ضد پیری که اسید هیالورونیک نامیده می‌شود کمک کند. این اسید موجود در لوبیا، برای جلوگیری از پیری به طور طبیعی مفید است. فقط باید ۲ قاشق غذاخوری از انواع لوبیا را به طور روزانه مصرف کنید تا زیبایی‌تان را افزایش دهید و با روند پیری مبارزه کنید.


غذاهای غنی از ویتامین A


در یک مطالعه که در ژورنال Investigative Dermatology، در سال ۲۰۰۰ منتشر شد، ثابت شده‌است که ویتامین A تولید کلاژن را در پوست سالخورده و پوستی که در اثر آسیب نور خورشید پیر شده‌است، تحریک می‌کند. شما می‌توانید ویتامین A را از منابع طبیعی مانند کلم بروکلی، غلات صبحانه‌‌ی غنی‌شده، زردآلو، اسفناج و سیب‌زمینی شیرین دریافت کنید.


علاوه بر این، می‌توانید سبزیجات نارنجی مانند هویج را مصرف کنید. آن‌ها دارای ویتامین A هستند و به بازسازی و بازگرداندن کلاژن آسیب‌دیده کمک می‌کنند.

Image result for ‫غذاهای غنی از ویتامین A‬‎

روش دیگر برای دریافت این ویتامین نیز استفاده از مکمل‌های ویتامین A است برای این‌که تولید کلاژن را در بدن‌تان افزایش دهید.


 گوشت قرمز


لیزین موجود در گوشت قرمز یک اسید آمینه است که مسئول تولید کلاژن است. بدن شما نیاز به کلاژن دارد، اما نمی‌تواند به خودی خود کلاژن را تولید کند. بنابراین، گوشت قرمز مصرف کنید تا کلاژن تولید کنید. علاوه بر این، آجیل و پنیر نیز منبع فوق‌العاده‌ای از لیزین هستند. با این حال، اگر چربی خون بالایی دارید یا اضافه وزن دارید، مصرف گوشت قرمز را محدود کنید زیرا این ماده‌ی خوراکی چربی زیادی هم دارد. به جای گوشت قرمز می‌توانید محصولات سویا را امتحان کنید.

 غذاهای غنی در منگنز


با توجه به تحقیقات صورت گرفته توسط دانشگاه ایالتی اورگن، بدن نیاز به مقدار زیادی منگنز برای افزایش تولید الاستین و کلاژن، به ویژه برای التیام زخم دارد. اگر در حال پیر شدن هستید و عمل جراحی روی‌تان صورت گرفته‌است، منگنز می‌تواند پوست‌تان را بهبود ببخشد. مردان باید در حدود ۲.۳ میلی‌گرم منگنز و زنان باید ۱.۸ میلی‌گرم منگنز در رژیم غذایی خود داشته باشند. منابع طبیعی و عالی منگنز عبارتند از غلات سبوسدار، پیکن، آناناس و سبزیجات برگ‌دار سبز. غذاهای غیرمعمول مانند جلبک دریایی و برخی دیگر از سبزیجات دریایی نیز غنی از منگنز هستند.

Image result for ‫غذاهای غنی از منگنز‬‎

 آلو


ماده‌ی خوراکی بعدی برای افزایش کلاژن ‌آلو است. پیری پوست به وسیله‌ی رادیکال‌های آزاد صورت می‌گیرد که بافت پوست را تجزیه می‌کنند. برای خلاص شدن از شر مشکل پیری پوست، باید آنتی‌اکسیدان‌ها را برای خنثی‌سازی فعالیت‌ رادیکال‌های آزاد مصرف کنید. آلو هم در میان خوراکی‌هایی قرار می‌گیرد که میزان تولید کلاژن را افزایش می‌دهند، و روند پیری پوست را کند می‌کنند. این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است. با مصرف ۵ آلو در روز، هم سلامتی‌تان را به طور کلی بهبود می‌دهید و هم روند پیری را کند می‌کنید.


 بلوبری (زغال‌اخته‌ی آبی)

در کنار آلو، بلوبری نیز می‌تواند به افزایش سطح کلاژن کمک کند چون حاوی مواد مغذی گیاهی (فیتونوترینت) است. این مواد مغذی با تقویت ماتریکس بافت همبند مرتبط هستند و به بدن کمک می‌کنند که کلاژن بیش‌تری تولید کند. فیتونوترینت‌ها ترکیبات ارگانیکی هستند که به عنوان یک آسپرین طبیعی و بتا کاروتن، برای مبارزه با مشکلات سلامتی استفاده می‌شوند. خبر خوب این است که بلوبری خوشمزه‌تر از اکثر قرص‌های کلاژن است، بنابراین، برای خنثی‌سازی تاثیر رادیکال‌های آزاد، جلوگیری از آسیب دیدن سلول‌های پوست و کند کردن روند پیری پوست باید به طور روزانه بلوبری مصرف کنید.


 سیر

در میان راه‌های افزایش طبیعی تولید کلاژن، مصرف سیر را فراموش نکنید. این ماده‌ی خوراکی منبع فوق‌العاده‌ای از گوگرد است. این عنصر برای تولید کلاژن در بدن ضروری است. سیر همچنین به مقدار زیادی تائورین و اسید لیپوئیک دارد. آن‌ها برای ترمیم فیبرهای آسیب‌دیده‌ی کلاژن در پوست ضروری هستند. با مصرف این گیاه دارویی به طور روزانه، از خواصی که برای سلامتی و زیبایی دارد، استفاده کنید. چند حبه سیر را به غذاهای‌تان در حین پخت اضافه کنید یا روغن سیر را به عنوان یک مکمل طبیعی مصرف کنید.


 غذاهای غنی از سلنیوم


مواد غذایی غنی از سلنیوم مانند بوقلمون، گردوی برزیلی، گیاه دارویی دم اسب، کیوی، جوانه‌ی دانه‌ها، گوجه‌فرنگی، اسفناج، کولارد سبز، کلم بروکلی، مارچوبه، فلفل، کلم کالی، سیب‌زمینی شیرین، پاپایا و مرکبات. سلنیوم می‌تواند از پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید محافظت کند و تولید گلوتاتیون را افزایش دهد. در واقع، گلوتاتیون یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که باعث کاهش روند تحلیل رفتن الاستین و کلاژن می‌شود. این آنتی‌اکسیدان به خنثی شدن فعالیت رادیکال‌های آزاد که پوست را پیر می‌کنند یا به آن آسیب می‌زنند، کمک می‌کند.


غذاهای غنی از اسیدهای امگا


ماهی‌هایی مانند ماهی تن و ماهی سالمون منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا۳ هستند. بعضی از انواع مغزها مانند بادام، بادام هندی و گردوی آمریکایی نیز حاوی مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب امگا هستند. برای دریافت اسیدهای امگا می‌توانید از مکمل‌های روغن ماهی نیز استفاده کنید.


به طور کلی، غذاهایی که غنی از اسیدهای امگا هستند، باعث ایجاد سلول‌های قوی‌تر می‌شوند و از ساختار پوست حمایت می‌کنند تا صاف و سفت باقی بماند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا می‌توانند پوست را نرم و لطیف کنند.


 تخم کتان


تخم کتان منبع خوبی از امگا ۳ است. با استفاده‌ی روزانه از تخم کتان، می‌توانید چین و چروک و خطوط ریز را کاهش دهید. برای به دست آوردن بهترین نتایج ممکن، تخم کتان را با سرکه بالزمیک مخلوط کنید و آن‌ها را به عنوان سس به سالادتان اضافه کنید. این سالاد را مصرف کنید تا تولید کلاژن را به طور طبیعی و بدون نیاز به داروها و قرص‌های کلاژن افزایش بدهید.

Image result for ‫تخم کتان‬‎


شکلات


با توجه به مطالعه‌ای که در آلمان صورت گرفت، شکلات، و مواد غذایی و نوشیدنی‌های دیگر غنی از کاکائو می‌توانند جریان خون را افزایش بدهند و از پوست در برابر اشعه‌ی مضر UV محافظت کنند. اشعه‌ی  UV مقصر شماره‌ی یک پیر شدن پوست است.با این حال، در نظر داشته باشید که فقط شکلات تلخ است که به میزان فراوانی آنتی‌اکسیدان دارد و می‌تواند به سلامت کلی و پوست‌تان سود برساند.


خوب موارد بالا خوراکی‌هایی هستند که با مصرف آن‌ها می‌توانید سطح کلاژن خود را افزایش بدهید. امیدواریم که این مقاله برای‌تان سودمند باشد و بتوانید سطح کلاژن را در بدن‌تان افزایش دهید و با روند پیری زودرس به خوبی مبارزه کنید.


نبایدها

محافظت در برابر آفتاب در کلاژن سازی پوست موثر است.اگر می‌خواهید پوست‌تان جوان‌تر و سالم‌تر بماند، بیش‌ از اندازه در معرض آفتاب یا زیر دستگاه‌های برنزه نمانید. از سیگارکشیدن خودداری کنید زیرا باعث پیری زودرس پوست‌ می‌شود. بدون کرم ضد‌آفتاب و محافظت از پوست‌تان از منزل خارج نشوید. برخی از مکمل‌های کلاژن با عوارض جانبی‌ای ازجمله تولید بیش‌از‌اندازه‌ی کلسیم، واکنش‌های حساسیتی و درد مفاصل همراه هستند. به‌ویژه اگر به غذاهای دریایی و فرآورده‌های گوشتی حساسیت دارید، در مصرف مکمل‌های کلاژن بیشتر احتیاط کنید.

Image result for ‫کلاژن سازی پوست‬‎


کلاژن سازی پوست صورت با مصرف مکمل

مکمل کلاژن ساز ایمدین بهترین قرص کلاژن ساز برای درمان ضایعات پوستی و جلوگیری از پیری پوست می باشد این دارو ساخت کشور دانمارک است و ترکیبات آن شامل پروتئین دریایی است که از نوعی ماهی استحصال می شود ساختار این پروتئین بسیار شبیه پروتئین پوست انسان است. عصارۀ پروتئینی ماهی موجب بازسازی پوست به صورت اختصاصی می گردد. لیکوپن ( عصاره گوجه فرنگی رسیده ) ماده آنتی اکسیدان دیگر این مکمل است که تاثیرات رادیکال های آزاد را خنثی می نماید.

عصاره هسته انگور موجود در این دارو  همراه با  روی و ویتامین C موجب خنثی شدن آنزیم های تخریب کننده پوست می گردد و به این ترتیب کلاژن سازی پوست صورت فعال می شود.روش مصرف این مکمل روزانه دو قرص است که علاوه بر تاثیرات مثبت بر روی پوست از بروز بیماری های قلبی عروقی پیشگیری نموده و برای افزایش انرژی و شادابی موثر است.


تزریق کلاژن به پوست

کلاژن اولین ماده تزریقی برای رفع چین و چروک های پوستی می باشد که منشاء حیوانی داشته  که بدلیل ماندگاری کوتاه(۴-۲ ماه) و ایجاد حساسیت پوستی به این پروتئین به مرور زمان طرفداران خود را از دست داد و  اسید هیالورونیک جایگزین آن شد. این ماده در بافت همبند بطور طبیعی یافت می شود و قوام انعطاف پذیری داشته و نیمه عمر طولانی تری دارد. با افزایش سن میزان تولید کلاژن و اسید هیالورونیک در پوست کاهش یافته که منجر به شلی و کدر شدن پوست می شود. نیمه عمر اسید هیالورونیک در بدن ۲۴ ساعت می باشد و توسط آنزیم هیالورونیداز سریعا متابولیسم می شود. برای افزایش نیمه عمر این ملکول آنرا بشکل پیوندهای متقاطع تهیه می نمایند(cross- linked) با اینکار ماندگاری این ماده در بدن افزایش یافته وبه ۱۲-۹ ماه می رسد.

Image result for ‫تزریق کلاژن به پوست‬‎


برنامه ی اقدام به جوان سازی پوست:


مراقبت از پوست اولین قانون کلی جوان سازی پوست : از آسیب ها جلوگیری کنید.بهترین راه برای محافظت از پوستتان پیشگیری از آسیب هاست.اولین دشمن پوست نور خورشید است ، بنابراین وقتی بیرون از خانه هسیتید باید از ضد آفتابی استفاده کنید که خاصیت محافظت در برابر نور خورشید یا SPF 30 یا بالاتر را داشته باشد.علاوه بر آن بهتر است از پیراهن و شلوار بلند استفاده کنید. ازصورت و گردنتان با کلاه های لبه پهن محافظت کرده و چشم هایتان را نیز با استفاده از عینک های آفتابی با پوشش UV بپوشانید.دشمن دوم،خشکی پوست است ،اگر چین ها و خطوط روی پوستتان بیشتر شده است بهتر است از یک مرطوب کننده متناسب با پوستتان به طور منظم استفاده کنید تا پوستتان را همیشه مرطوب نگه دارید.

از یک کرم حاوی ویتامین A استفاده کنید. یک نسخه ی قوی : ویتامین A موضعی یا کرم هایی که با عنوان رتینوئید شناخته شده است می تواند چین و چروک را کاهش داده و پوست جوان تری را ایجاد کند .” این کرم ها به ساخت کلاژن کمک می کند ، تولید کلاژن از ایجاد چین و چروک پوست و لکه های قهوه ای جلوگیری به عمل می آورد.


لکه های قهوه ای را سفید کنید.شما می توانید با استفاده از کرم های روشن کننده که حاوی هیدروکینون هستند سعی کنید لکه های قهوه ای (معمولا به آنها لکه های پیری گفته می شود) را روشن کنید.”هیدروکینون به مهار کردن یک آنزیم مهم در ترکیب رنگدانه کمک می کند”


یک کرم ضد چروک پنتا (شامل ۵ اسید آمینه می باشد) انتخاب کنید. این کرم های ضد پیری تولید کلاژن و الاستین را توسط پوست تحریک می کنند .این مواد در بعضی از محصولات زیبایی و آرایشی نیز یافت می شود.با استفاده از این نوع کرم ها می توانید به تشکیل دوباره ی ساختار حفاظتی پوست که به واسطه ی افزایش سن و اثرات مخرب نور خورشید از بین رفته بود کمک کنید.


پوست خود را مرطوب کنید.  یکی دیگر از راه های جوان سازی پوست استفاده از کرم ها و مرطوب کننده های هدف دار تر می باشد. از محصولاتی که حاوی آلفا هیدروکسی اسید هستند استفاده کرده یا با یک متخصص پوست برای استفاده از کرم حاوی ویتامین A مشورت کنید که باعث افزایش حجم سلول هایتان و روشن شدن رنگ پوستتان شده و ظاهر پوستتان را تازه تر نشان می دهد.

با دکترتان مشورت کنید . پوست خشک می تواند نشانه ای از یک بیماری نهفته باشد. گاهی اوقات درمان بیماری هایی مانند دیابت یا بیماری های کلیوی می تواند به درمان خستگی پوست کمک بزرگی کرده باشد .

  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.