(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

چاقی و پیش گیری





t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/



دکتر حسین دلشاد فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم و رییس مرکز تحقیقات پیش گیری و چاقی پژوهشکده غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری دانا(داناخبر)، به تشریح چاقی و عوامل مستعد کننده آن پرداخت. 





مهم ترین معضل بهداشتی جوامع امروزی و کشور ما چیست؟


یکی از معضلات بهداشتی در جوامع امروزی و کشورهای صنعتی که کشور ما را نیز درگیر کرده است «اضافه وزن و چاقی» است. آمارها در دنیا نشان می دهد که افزایش شیوع اضافه وزن و چاقی در اکثر کشورهای صنعتی دنیا از دهه 1980 میلادی به بعد رو به افزایش بوده است به گونه ای که در حال حاضر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، حدود 360 الی 400 میلیون نفر در دنیا مبتلا به چاقی هستند. در ایران نیز آمارها نشان می دهد تقریبا بیش از 50 درصد افراد بالای 18 سال دچار اضافه وزن و یا چاقی هستند.


چاقی چیست و به چه افراد چاق گفته می شود؟


شخصی که دچار افزایش وزن می شود در حقیقت ترکیب چربی بدن وی افزایش پیدا کرده است. بدن هر فرد از ترکیبات مختلفی از قبیل بافت های چربی، عضلانی و اسکلتی و ارگان های داخلی تشکیل شده است، که هر کدام از این بافت ها و ارگان ها یک درصدی از کل وزن بدن افراد را شامل می شوند. چربی حدود 16 تا 20 درصد کل وزن بدن افراد را تشکیل می دهد. که اگر این میزان در آقایان بیش از 22 درصد و در خانم ها بیش از 28 درصد افزایش پیدا کند می گویند فرد دچار اضافه وزن و چاقی شده است.


برای سنجش وزن و چاقی از چه معیاری در کشور ما استفاده می شود؟


اندازه گیری اجزای مختلف بدن به خصوص چربی نیاز به این دارد که ما از وسایل بسیار دقیق استفاده کنیم که این مساله به تجهیزات بسیار پیشرفته ای نیاز دارد، که اکثرا استفاده از آن ها مقرون به صرفه نیست. ساده ترین روشی که ما در کلینیک بالین برای ارزیابی وزن و چاقی از آن استفاده می کنیم، وزن فرد به کیلوگرم، تقسیم بر قد بر اساس متر مربع قد او است که به این فرمول شاخص توده بدن گفته می شود. این شاخص در افراد بالاتر از 18 سال در خانم ها حداقل 18.5 تا 25 و در آقایان حداقل 20 تا 25 است ولی در مجموع نمایه توده بدنی که اصطلاحا با آن (BMI) گفته می شود بین 20 تا 25 است، که در این حالت گفته می شود فرد دارای وزن طبیعی است و اگر این میزان بین اعداد 25 تا 30 باشد فرد دچار اصافه وزن است باشد بیش از 30 مرز چاقی است به طور کلی می توان گفت حدود 25 الی 30 درصد ایرانیان دچار اضافه وزن هستند و حدود 20 تا 25 درصد نیز در مرز چاقی قرار دارند. هستند.



-مهم ترین علت بروز چاقی چیست؟


مهم ترین و ساده ترین علت بروز چاقی این است که میزان کالری که از مصرف غذا دریافت می کنیم با میزان کالری که از طریق فعالیت جسمی می سوزانیم با هم در تعادل نباشد. اگر این تعادل بر هم بخورد ما به سمت اضافه وزن و چاقی و یا کاهش وزن پیش می رویم. افراد انرژی و کالری مورد نیاز خود را از طریق مصرف مواد غذایی مختلف بدست می آورند که باید معادل این انرژی دریافتی، انرژی بسوزانند تا تعادل انرژی در بدن حفظ شود که اگر این تعادل برهم بخورد، این افزایش کالری به صورت چربی در بدن ذخیره می شود و در غالب چاقی بروز پیدا می کند.


-چه عواملی در بروز و یا تشدید ابتلا به چاقی تاثیرگذار هستند؟


علت چاقی بسیار پیچیده است.عوامل ژنتیکی، محیطی، اقتصادی، روانی، اجتماعی، آلودگی ها و آلاینده های محیطی همه دست به دست هم می دهند تا فردی که از نظر ژنتیکی استعداد چاقی دارد به سمت اضافه وزن و چاقی سوق داده شود. یکسری از این عوامل قابل تعدیل هستند و می توان آن را کنترل کرد اما برخی دیگر غیرقابل کنترل هستند ولی می توان عوامل مساعد کننده محیطی را کنترل کرد که مانع بروز چاقی درافراد مستعد شد. به عبارت دیگر اگر فردی ژن مستعد کننده چاقی را داشته باشد این ژن به تنهایی خود را بروز نمی دهد بلکه در زمینه یکسری عوامل مستعد کننده محیطی است که ژن فعال می شود و فرد به سمت چاقی سوق پیدا می کند. می توان گفت 50 درصد عامل بروز چاقی، ژنتیکی و 50 درصد دیگر عوامل محیطی است.


-مهم ترین عوامل محیطی که در ابتلا به چاقی نقش دارند چیست؟


دو مولفه بسیار مهم از قبیل نحوه مصرف غذا و تحرک، که تعیین کننده رفتار ما در جامعه هستند نقش بسزایی در چاقی دارند. یکی از رفتارهای نادرست تغذیه ای، عادت داشتن به پرخوری است که متاسفانه بسیاری از والدین دوست دارند فرزندانی توپول داشته باشند. بنابراین پرخوری را به فرزندان خود می آموزند و این رفتار جزوی از رفتار آن ها می شود. غافل از اینکه ترویج این رفتار غلط در کودکی زمینه ابتلا به چاقی را در بزرگسالی منجر می شود. 



-مهم ترین نکته ای که باید در هنگام صرف غذا به آن دقت شود چیست؟


اصال مهم توجه به کالری دریافتی از غذا است. ممکن است حجم غذای ما زیاد نباشد اما آن مقدار غذایی که مصرف می کنیم حاوی مواد پرانرژی و پرکالری باشد. این مواد عبارتند از مواد قندی، نوشابه ها و چربی ها که متاسفانه بسیار هم خوشمزه هستند.

-آلاینده های محیطی چگونه منجر به بروز چاقی می شوند؟


در جوامع صنعتی یکی از علل بروز چاقی آلاینده های محیطی و هوا است. آلاینده های هوا، سرب موجود در هوای آلوده و مواد آلوده ای که از کارخانجات صنعتی وارد جامعه می شوند به عنوان عوامل چاقی زا تلقی می شوند. بنابراین در معرض قرار گرفتن این مواد می تواند زمینه چاقی ژنتیکی را فعال کند. اگر میزان آلاینده ها به بحران برسد از طریق تحریک سلول های چربی باعث چاقی می شوند. این عوامل چاقی زا وارد بدن می شوند و منجر به افزایش تعداد سلول های چربی و حجم آن ها می شود و باعث می شود سلول های چربی مواد از خود ایجاد کنند که این مواد در مرکز سیری و گرسنگی در هیپوتالاموس تاثیر می گذارد.


-چاقی خطر ابتلا به چه بیماری های را افزایش می دهد؟


به موازان افزایش چاقی دیابت هم افزایش پیدا می کند به عبارت دیگر چاقی و دیابت اپیدمی دوقلوی قرن 21 هستند یعنی به دنبال چاقی افراد دچار افزایش وزن نیز می شوند که این امر دیابت را تشدید می کند.


-با توجه به ایام نوروز و وفور شیرینیجات و تنقلات و افزایش تمایل مردم به مصرف این مواد چه توصیه ای به مردم می شود؟


در ایام نوروز، دید و بازدیدها افزایش پیدا می کند که این امر بسیار نیکویی است. اما این موضوع یکسری معضلاتی را برای مردم در پی دارد، زیرا طی این مراسم طبق رسوم قدیمی پذیرایی بسیار گرمی از مهمانان می شود که این معمولا با مصرف شیرینیجات، میوه ها، مواد چرب و تنقلات همراه است. ولی ممکن است که در یک روز افراد در چند مهمانی حضور داشته باشند و بر اساس رسوم میزبان باید در مصرف مواد با مهمان همراهی کند. بنابراین اگر در هر یک از دید و بازدید ها یک قلم از این مواد مصرف شود روزانه حجم بالایی مواد مضر استفاده شده است.بنابراین توصیه می شود ضمن رعایت آداب و رسوم از پرخوری و مصرف شیرینی جات و تنقلات اجتناب کنند.

http://danakhabar.com/

مطالب پیشنهادی:

توصیه هایی مهم در زمان رژیم لاغری

توصیه متخصصان تغذیه برای کاهش اشتها

رژیم کانادایی / معایب و محاسن آن

مشکل رشد در کودک پیش دبستانی 

رژیم لاغری ۱۰ روزه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.