(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

همسرگزینی با همسان‌گزینی



در ترکیبات شیمیایی دو عنصری که با یکدیگر ترکیب می‌شوند، هر قدر از نظر هویت وجودی به یکدیگر نزدیکتر باشند، ترکیب استوارتر و عمیق‌تری خواهند داشت و اگر بین دو عنصر تقارن و پیوندی وجود نداشته باشد، ترکیب سست و لرزان است و پس از زمان کوتاهی از بین خواهد رفت.

همسرگزینی با همسان‌گزینی

ازدواج هم یک نوع ترکیب است و هر قدر حیات دختر و پسر به یکدیگر نزدیک باشد، پیوند ازدواج آن دو از استحکام بیشتری برخوردار خواهد بود. بنابراین برای این که پسر و دختر به ازدواج استواری دست یابند هر دو باید اصول کفایت و همانندی را در ابعاد سنی، جسمی، روحی و روانی، علمی، فرهنگی، خانوادگی، اجتماعی و... رعایت کنند.

 

پیش به سوی اصل همانندی

انسان دانسته یا ندانسته در پی گزینش همسری است که صفاتی همگون با او داشته باشد. همسانی میان دو فرد نه تنها آنان را به سوی یکدیگر جذب می‌کند، بلکه هر قدر درجه همگونی همسران بیشتر باشد، پیوند زناشویی و وصلتشان استوارتر و پایدارتر است.

اصل همانندی مسیری موازی با گذشت، انعطاف‌پذیری و تطبیق پذیری دارد. شباهت در علائق، ارزش‌ها، توقعات و انتظارات و بسیاری دیگر می‌تواند زمینه تفاهم و سعادت زندگی زناشویی را فراهم نماید. البته باید در نظر داشت که ما هر چه تلاش کنیم باز هم با همسرمان تفاوت خواهیم داشت، لذا در این زمینه باید تا حد امکان گذشت، انعطاف‌پذیری و تطبیق‌پذیری را به عنوان رموز نگهداری و حفظ زندگی زناشویی در نظر داشته باشیم.

 

نقطه‌ای به نام اختلاف فرهنگی

مجموعه‌ای از آداب و رسوم و عادات و رفتارهای خاص، فرهنگ مشخصی ایجاد می‌کند که مختص شما یا خانواده و یا حتی همشهری‌ها و هموطنان شماست، از وقتی متولد شده‌اید تا همین حالا، این رفتارها را آموخته و در زندگی خودتان نیز پیاده کرده‌اید، خیلی‌هایشان آن‌چنان در شما نهادینه شده‌اند که امکان تغییر دادن‌شان به صفر نزدیک است. حالا تمام این ویژگی‌ها را یک‌جا بردارید و در خانه‌ای قرار بدهید که آدم دیگری با ویژگی‌هایی مخصوص به خودش نیز در آن زندگی می‌کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ احتمالاً شبیه کسی که به کشف بزرگی دست یافته باشد، درک کردید که اهمیت معیاری همچون فرهنگ در انتخاب همسر چه اندازه مهم است! شما نمی‌توانید بسیاری از عقاید را در همسر آینده‌تان تغییر بدهید همان‌طور که خودتان هم نمی‌توانید از بعضی از باورهایتان دست بکشید. و این نقطه‌ای است که «اختلاف فرهنگی» نام دارد.

حتماً لازم نیست، شما و طرف مقابل‌تان متعلق به دو منطقه دور باشید و یا هرکدام از کشور خاصی آمده باشید، تفاوت فرهنگی ممکن است میان شما و همسایه‌ی دیوار به دیوارتان نیز وجود داشته باشد. پس اگر پسر همسایه به خواستگاری‌تان آمد، نفس راحتی نکشید و با خودتان نگویید: «ما که از نظر فرهنگی تفاهم داریم!» به جای این واکنش، چندین سوال دقیق بپرسید و از باورهای خاصش سوال کنید.

سازش یکی از مسایلی است که در بحث ازدواج و انتخاب مطرح می شود اما باید بدانیم که این سازش و کنار آمدن و پذیرفتن همدیگر تحت چه شرایط است. اینکه الان استرس زیادی را برای تغییر دادن خودتان تحمل می کنید و نگران هستید مسلما بعد ازدواج تان هم همیشه نگران این مساله خواهید بود

حالت دیگری هم وجود دارد که مربوط به عشاق سینه‌چاکی است که حاضرند هر معیار و ملاکی را فدای عشق آتشین‌شان کنند و عقیده‌شان همان شعار قدیمی است که می‌گوید: «عشق کافی‌ست». چنین افرادی باید منتظر اتفاقات زیادی بعد از ازدواج‌شان باشند، که اگر بدبین نباشیم، می‌تواند خطرساز باشد اما به جدایی و شکست نینجامد. ولی بعد از مدتی تفاوت‌ها، اختلافات و حتی تضادها خودشان را نشان می‌دهند.

اگر به خواستگاری رفته‌اید یا برایتان خواستگاری آمده که از نظر فرهنگی شباهت چندان با یکدیگر ندارید، راه‌های دیگر را برای رسیدن به تفاهم امتحان کنید، آیا سایر ملاک‌ها برای تشکیل زندگی کافی‌ست؟ جواب این سوال همان راهی است که سرنوشت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سازش یکی از مسایلی است که در بحث ازدواج و انتخاب مطرح می شود اما باید بدانیم که این سازش و کنار آمدن و پذیرفتن همدیگر تحت چه شرایط است. اینکه الان استرس زیادی را برای تغییر دادن خودتان تحمل می کنید و نگران هستید مسلما بعد ازدواج تان هم همیشه نگران این مساله خواهید بود. ما زمانی می توانیم تغییر را در خودمان ایجاد کنیم که واقعا به آن اعتقاد رسیده باشیم. تنها در این صورت است که احساس فشار و تحمیل شدن نمی کنیم. آیا شما به این اعتقاد رسیده اید؟ اگر بعد ازدواج بخواهند بر مواضع خود پافشاری کرده و نظر خود را به شما تحمیل کنند، عواطف منفی تان نسبت به یکدیگر برانگیخته می شود و از محبت و صمیمیت نیز خبری نخواهد بود و در مجموع زندگی خوشی نخواهید داشت.

همسرگزینی با همسان‌گزینی

دردسرهای اختلاف فرهنگی

اختلاف فرهنگی در ادامه زندگی شما کم کم خودش را نشان خواهد داد و در مسائل اساسی زندگی مشکل ساز خواهد شد. در این باره می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختلاف در تربیت فرزندان: زن و شوهری که دارای فرهنگ و آداب و رسوم و اصول خانوادگی متفاوت هستند، مسلماً در چگونگی تربیت و آموزش فرزندان خود و نیز انجام مراسم خانوادگی با مشکلات و مسائلی مواجه خواهند شد.

توزیع قدرت: در مناطقی از کشورمان مرد خیلی اقتدار دارد. یعنی از حد اقتدار متعارف آقایان خیلی بیشتر است. در برخی مناطق کشور اما زن اقتدار دارد و محور اصلی خانواده است. در همین فرایند اولیه زوج هایی که از نظر فرهنگی با هم تفاوت دارند، دچار مشکل می شوند.

اختلاف در رفتار اجتماعی: دختر و پسری که با اعتقادات دینی و اختلاف در نوع اعتقادات ازدواج می‌کنند، حتی اگر قبل از ازدواج به این توافق رسیده باشند که به مسائل مربوط به مذهب کاری نداشته باشند و خلاصه عیسی به دین خود و موسی به دین خود، پس از احساسات پرشور جوانی، در زمینه‌های مختلف اختلاف نظر و احتمالا ناسازگاری خواهند داشت. برای مثال، عدم هماهنگی در انجام فرایض و مراسم دینی می‌تواند زمینه‌ای برای ناسازگاری باشد. نوع تفریحات و سرگرمی‌ها، نحوه حضور در میهمانی‌ها، مسائل مربوط به طهارت و سایر احکام از مسائلی است که زندگی زوج جوان ما را دچار چالش می‌کند. تصور کنید در چنین خانواده‌ای، پای یک کودک نیز به میان آید. تربیت و پرورش کودک یکی از زمینه‌های مهم برای ناسازگاری‌های دایمی زن و شوهر خواهد بود.

 معیارهای انتخاب همسر


مطالب پیشنهادی:

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

 کافئین بر بدن چه اثراتی دارد؟

اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت افراد چیست؟

بررسی مشکلات برنامه پزشک خانواده

http://maktoobshop.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.