(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

نیاز دختران و پسران


وبلاگ زیر جهت دریافت مقالات علمی و افزایش اگاهی شما عزیزان ایجاد شده است


http://maktoobshop.com/


یک جامعه‌شناس با بیان اینکه اگر از منظر جوانان به نیازهایشان نگاه کنیم، تفاوت چندانی میان نیازهای دختران و پسران دیده نمی‌شود، گفت: اما دختران چه از منظر نگاه‌های سنتی و چه از منظر نگاه جوانان و ساختارهای امروزی تحت فشار بیشتری هستند و برای رسیدن به اهدافشان شرایط سخت‌تری دارند.


به گزارش ایسنا، امیر رستگار خالد افزود: اگر جوانی را چرخه‌ای از زندگی و یک مرحله گذار بدانیم که فرد از درون خانواده وارد جامعه می‌شود و از نگاه سنتی به آن نگاه کنیم، نیازهای جوانان بیشتر شامل کسب استقلال و تامین پایگاه اجتماعی است و پایگاه اجتماعی نیز با شغل و تحصیلات ایجاد می‌شود و جوانان به دنبال تحصیلات بالاتر تا شغل مناسب‌تر باشند تا پایگاه اجتماعی را تثبیت کنند و به عنوان یک فرد بالغ وارد اجتماع نشوند. وی افزود: اگر با همین نگاه سنتی به جوانی نگاه کنیم، مسئله ازدواج به عنوان مهم‌ترین مرحله جوانی مطرح می‌شود که تمام ابعاد عاطفی، جنسی، اجتماعی فرد را دربر می‌گیرد و پیدا کردن همسر ایده‌آل با نگاه سنتی در قالب خانواده هسته‌ای و خانواده فرزندآور مطرح می‌شود.

 

در دیدگاه سنتی، بیشتر بر نیاز پسران تاکید می‌شود

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه از دیدگاه سنتی بیشتر این نیازها برای پسران مطرح می‌شود و آنها در اولویت هستند، گفت: نیاز به شغل، پایگاه اجتماعی و تعطیلات در دیدگاه سنتی برای پسران بیشتر تعریف شده و دختران با ازدواج، این پایگاه‌های اجتماعی را کسب می‌کنند. وی با بیان اینکه امروزه جامعه تحولات وسیعی در زمینه‌های هویت‌ جنسی، تعریف زنانگی و ورود زنان به عرصه اجتماعی داشته است، تاکید کرد: در دنیای امروز و از دیدگاه‌های جدید دغدغه پایگاه‌های اجتماعی و استقلال از طریق شغل و تحصیلات برای دختران نیز مطرح است و دیگر آن نگاه سنتی که دختر پس از سن بلوغ از طریق ازدواج پایگاه اجتماعی کسب کند،‌ منسوخ شده است.

دختران شرایط خود را با مادرانشان مقایسه می‌کنند نه باورها

رستگار با اشاره به اینکه گروه مرجع زنان، مردها نیستند، تصریح کرد: از آنجایی که دختران خود را با مردها مقایسه نمی‌کنند بلکه گروه مرجع‌شان مادرانشان هستند و شرایط خود را با آنها مقایسه می‌کنند، بنابراین توقعات کمتری دارند و با درآمدهای کمتری می‌سازند و درواقع چون نقش نان‌آور ندارند، فشار اجتماعی متوجه آنها نیست. به این ترتیب راحت‌تر پایگاه‌های اجتماعی خود را کسب می‌کنند. این جامعه‌شناس تاکید کرد: از آنجایی هم که تحصیلات بالا نیز انتظارات پسرها برای درآمد بالا را تامین نمی‌کند، آنها عموما به سمت تجارت و کسب درآمد روی می‌آورند و در دانشگاه‌ها بیشتر حضور دختران پررنگ‌تر شده است.

کسب زندگی سازگار با علایق جوان یکی دیگر از نیازهای اساسی آنهاست

رستگار در ادامه با اشاره به اینکه اگر از زاویه خرده فرهنگ و سبک زندگی به نیاز جوانان نگاه کنیم و دیدگاه گذار اقتصادی نداشته باشیم، اصولا پایگاه اجتماعی اهمیت چندانی پیدا نمی‌کند، گفت: از این زاویه، داشتن یک زندگی شخصی مخصوص به خود با سلایق و ذائقه و ترجیحات جوان تعریف می‌شود که بشتر با هویت شخصی او سازگار است. وی افزود: در اینجا جوان، این دوره را مرحله‌ای برای ورود به زندگی جدید و کسب پایگاه اجتماعی و تشکیل خانواده و فرزند و ... نمی‌داند بلکه در اینجا او به دنبال نوعی خرده فرهنگ، سبک زندگی خاص خود و نوعی لذت بردن از زندگی است تا به اهداف شخصی خود برسد و در اینجا چگونگی مصرف زمان و پول در سبک زندگی او بسیار قابل توجه و با شیوه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

نیازهای جوان برای لذت بردن از زندگی است نه تشکیل خانواده

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه در این نگاه نیز مسئله نیاز مالی و شغل نیز دیده می‌شود، گفت: اما نه در راستای تشکیل خانواده و داشتن یک زندگی جدید بلکه بیشتر به دنبال اهدافشان از زندگی که شامل کسب تنوع، آزادی، لذت بردن از زندگی و ... می‌شود.

نیاز دختران و پسران یکسان شده است

رستگار با بیان اینکه تفاوت‌های جنسیتی به علت ضعیف شدن ساختارهای اجتماعی و انتظارات جامعه از جوانان بسیارکمرنگ شده است، گفت: در این دیدگاه جنبه‌های جنسیتی از بین رفته و مسئله سبک زندگی و رسیدن به اهداف شخصی هم در دختران و هم در پسرها اهمیت پیدا کرده و احساس نیاز یکسانی وجود دارد.

دختران با فشار اجتماعی و محدودیت بیشتری روبرو هستند

وی با بیان اینکه اگر از نگاه محدودیت‌های اجتماعی به نیازسنجی دختران و پسران بپردازیم، گفت: در این نگاه چه در عرصه خانواده و چه درعرصه عمومی و جامعه، دختران در فشار بیشتری هستند و به عنوان مثال یک خانواده با تصمیم فردی، پسری که می‌خواهد دیرتر ازدواج کند یا از الگوهای سنتی تبعیت نکند، راحت‌تر کنار می‌آید و راحت‌تر با سبک زندگی و علایق او کنار می‌آیند؛ اما برای دختران فشار خانواده بیشتر است چرا که فکر می‌کنند دختران آسیب‌پذیرتر هستند. این جامعه‌شناس افزود: از طرف دیگر در عرصه‌ عمومی و نیز ساختارهای قانونی پذیرش و ساختارهای اجتماعی و فرهنگی لازم برای قبول اهداف شخصی دختران وجود ندارد و آنها چه در قالب سنتی و چه در قالب امروزی در شرایط سخت‌تری به سر می‌برند و با ناکامی‌های بیشتری مواجه هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.