(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

ازدواج موقت آسان برای پسرها و دخترها با ذکر احکام آن

وبلاگ زیر جهت دریافت مقالات علمی و افزایش اگاهی شما عزیزان ایجاد شده است


http://maktoobshop.com/


اختلاف در دائم و موقت بود عقد

۱- چنانچه مجری صیغه نکاح بگوید که صیغه نکاح را منقطع خوانده ام – مثلا به مدت سه سال – ولی زن بگوید دائم خوانده و دایمی بوده ، آیا می توان در صورتی که مجری صیغه یک روحانی و اما جماعت موجه باشد قول وی را حجت دانست و حکم انقطاع بر آن جاری کرد ، یا آنکه باید طبق  (( اختلاف در باب دوام و انقطاع )) عمل کرد ؟

استفتاء آیت الله العظمی امام خمینی ( ره )

قول مجری صیغه حجت نیست ، مگر موجب اطمینان شود .

۲- زنی به زید اجازه داده که او را به عقد دائمی در آورد و زید آن زن را به عقد انقطاعی به مدت پنج سال و یا ده سال صیغه کرد و به آن زن هم تذکر نداد و چند اولاد هم از ایشان به دنیا آمد و پس از مدتی به زن مزبور گوشزد کرد که من تو را به عقد انقطاع در آوردم ولی زن گفت من راضی نیستم در این صورت این عقد انقطاعی صحیح است یا نه و آن اولاد از پدر و مادرش ارث می برند یا نه ؟

استفتاء آیت الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی ( ره )

عقد مرقوم صحیح نیست و اولادی که پیدا کرده اند از پدر ارث نمی برد و پدر از آنها ارث نمی برد ولی توارث بین آنها و مادرشان ثابت است و بعدا می توانند عقد دائم یا منقطع بنمایند . و اگر پدر گمان می کرد که این عقد صحیح است بین پدر و پسر هم توارث ثابت است .

۳- اگر عقدی واقع شده باشد اما اکنون زن مدعی دوام و مرد مدعی انقطاع است ، این عقد از لحاظ شرعی چه حمی دارد ؟

استفتاء آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی

این عقد در حکم انقطاع است و باید مادام که مدت عقد انقطاع وجود دارد احکام زوجیت اجرا شود و احتیاط مستحب آن است که در پایان مدت ، صیغه طلاق را نیز جاری کنند .

بطلان ازدواج موقت بدون تعیین اجرت

۱- کسی زنی را متعه کرده ولی اجرت قرار نداده و شخصی هم که مجری صیغه بوده متوجه نشده که بدون اجرت عقد را جاری کرده و بعد از عقد مزبور امر زناشویی هم انجام شده در این صورت عقد صحیح است یا باطل و باید عده نگه دارد یا نه و اگر شخصی او را متعه نموده و مجددا بخواهد به نکاح دائم او را بگیرد باید عده نگه بدارد یا لازم نیست ؟

استفتاء آیت الله العظمی گلپایگانی ( ره )

در فرض مساله عقد باطل است و اگر با جهل به مساله دخول واقع شده وطی به شبهه است و عده دارد و لکن برای خود واطی به شبهه عده ندارد و می تواند او را به عقد در آورد .

بطلان عقد ازدواج در صورت عمل زوج بر خلاف مورد وکالت

۱-زنی مردی را جهت اجرای صیغه عقد موقت وکیل نموده ؛ ولی مرد صیغه عقد دائم را اجرا می کند و به زن هم نمی گوید مگر بعد از مدتی زندگی کردن ، آیا این عقد صحیح است یا خیر ؟

استفتاء ایت الله العظمی امام خمینی ( ره )

عقد فضولی است ، اگر زن اجازه کند صحیح و الا صحیح نیست و با هم محرم نیستند .

۲- قصد نیت زوجین عقد غیر دائم بوده و زوجه هم حاضر و راضی به عقد دائم نبوده و صیغه عقد به عنوان غیر دائم اجرا شده است ، چون زوجین جاهل به مساله بوده اند مدت و مهر را معین نکرده اند . مرد گفته من تو را صیغه خود کرده ا و تو از امروز زن من هستی ، بعد از مدتی زن سوال کرده که من تا چه زمانی صیغه تو هستم ؟ مرد جواب داده : عمری ، و زن هم راضی به صیغه دائم نیست در این صورت حکم مسئله چیست ؟

استفتاء آیت الله صافی گلپایگانی

در فرض سوال ، عقدی که واقع شده است باطل بوده چون مرد بر خلاف مورد وکالت عمل نموده ولی اگر هر دو جاهل بوده اند گناهی نکرده اند و نزدیکی آنها وطی به شبهه بوده لکن به یکدیگر محرم نیستند ، فقط زن باید عده وطی به شبهه نگهدارد که مانند عده طلاق است و مبداء آن بنابر احتیاط از زمان برطرف شدن شبهه است و این در صورتی است که زن حامله نشده باشد و الا انقضاء عده به وضع حمل است مگر اینکه مدت باقی مانده برای وضع حمل کمتر از مقدار عده طلاق باشد در این صورت باید به مقدار عده طلاق عده نگهدارد و اگر زن یائسه است عده ندارد و اگر نزع در صورت مساله مرافعه شرعیه لازم است مع ذلک چنانچه قبلا جواب داده شد تجدید عقد به صورت دائم یا موقت یا طلاق و نگهداشتن عده موافق با احتیاط است.


مطالب پیشنهادی


بررسی اثرات کافئین بر بدن
عوارض شیرین کنندههای بدون کالری
فست فود زیر ذره بین کارشناسان حوزه سلامت
ویژگی های ظروف آشپزی و اثر آن در پخت غذا

ظروف یک ‌بار مصرف ومشکلات آن بر سلامت
اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت افراد
کنترل آلاینده ها از طریق فن اوری نانو تکنولوژی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.