(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

آموزش شمع سازی


معرفی مواد و ابزار شمع سازی


» پارافین : ماده اصلی شمع سازی پارافین است که ماده ایست سفید و نیمه شفاف که از روغن های سنگین نفتی به دست می آید و در شکل های قالبی ، پولکی ، پودری ، کریستالی ، گلی ، مایع ، ژله ای و … در بازار موجود میباشد.



آشنایی با مواد و ابزار لازم در شمع سازی



» اسید استئارین : ماده ای است بی رنگ ، بی بو و بی مزه که در اکثر چربی ها موجود است ؛ کریستال های آن به شکل ورقه ورقه اند که در الکل و اتر داغ حل شده و برای ساختن شمع و صابون به کار میروند ؛ استئارین باعث استقامت شمع شده و موجب میشود شمع دیرتر آب شود ؛ همچنین موجب میوشد که شمع پس از خشک شدن کمی کوچکتر شده به راحتی از قالب خارج شود ؛ در عین حال حلّال خوبی برای رنگ به شمار می رود و باعث شفاف شدن آن میشود ؛ اگر مقدار استئارین بیشتر از حد معمول باشد ، شمع حالت صابونی به خود میگیرد.


» رنگ : از رنگ مخصوص شمع سازی استفاده میشود که در رنگ های گوناگون وجود دارد ؛ در صورتی که میخواهید شمع را برای سوزاندن تهیه کنید از رنگ به مقدار کم استفاده نمائید زیرا اگر رنگ زیاد موجب میشود شمع خوب نسوزد.


» قالب : قالب ها انواع و اقسام گوناگونی دارند و جنس آنها اغلب فلزی ، پلاستیکی و شیشه ای است و بهترین نوع قالب برای شمع سازی قالب های شیشه ای هستند ؛ شمع هایی که توسط قالب های شیشه ای ساخته میشوند صاف ، صیقلی و شفاف هستند به شرطی که با احتیاط با این قالب ها کار کنید ؛ همچنین شما میتوانید از ظروف و لوازمی که در منزل موجود است مانند انوع لیوان ها ، شکلات خوری ها و … به جای قالب استفاده کنید.


» فتیله : جنس فتیله معمولاً کتان است که در اندازه ها و ضخامت های گوناگون وجود دارد ؛ اندازه فتیله بستگی به قطر شمع دارد و با نازک و یا ضخیم شدن شمع اندازه فتیله نیز تغییر می کند ؛ طریقه آماده کردن فتیله به این ترتیب است که فتیله را 5 دقیقه در پارافین ذوب شده قرار داده سپس فتیله را از ظرف خارج کرده و به صورت صاف روی یک کاغذ روغنی یا یک ظرف مسطح بگذارید تا خشک شود.


» تیغ موکت بری یا چاقوی تیز : برای جدا کردن زائده های شمع و نیز برای برش دادن شمع هایی که بدون قالب تهیه میشوند مثل شمع ماکارونی ، شمع کوبیسم و غیره از تیغ موکت بری یا چاقو استفاده کنید.


» ظرف مخصوص ذوب کردن شمع : برای ذوب کردن پارافین میتوانید از 2 قابلمه که یکی کوچک تر از دیگری باشد استفاده کنید ؛ به این ترتیب که در قابلمه بزرگ مقداری آب بریزید سپس قابلمه کوچک را داخل آن بگذارید سپس پارافین را داخل قابلمه کوچک بریزید و قابلمه بزرگ را روی حرارت قرار دهید سپس صبر کنید تا پارافین ذوب شود ( حرارت غیر مستقیم ).


 » افشانه سیلیکونی : از وسایل مورد نیاز شمع سازی است که باعث میشود شمع به راحتی از قالب جدا شود ، در صورت دسترسی نداشتن به اسپری سیلیکون میتوانید از مقداری روغن مایع استفاده کنید.


 » چسب کاغذی : از چسب کاغذی برای ثابت نگه داشتن فتیله در ته قالب و پوشاندن درزهای احتمالی قالب استفاده میشود تا پارافین ذوب شده از منافذ قالب بیرون نریزید.


» براکس : براکس برای نسوز کردن فتیله به کار می رود ؛ به این ترتیب که 1 استکان آب جوش را با 1 قاشق چای خوری براکس و 1 قاشق چای خوری نمک مخلوط کرده و میگذاریم 5 دقیقه بجوشد سپس فتیله را روی یک سطح صاف قرار میدهیم تا خشک شود ؛ روش دیگر استفاده از موم عسل است ؛ به این ترتیب که موم را روی بخار ذوب کرده و فتیله را 5 دقیقه در آن قرار میدهیم و سپس به روش گفته شده خشک میکنیم.


» قلاب یا میله بلند : از قلاب یا میله برای نگه داشتن سر فتیله بر روی قالب استفاده می شود ؛ به این صورت که سر فتیله را به قلاب گره زده و روی قالب میگذاریم.

» عطر شمع : برای خوشبو بودن شمع در هنگام سوختن به کار می رود ؛ عطر شمع را هنگامی که می خواهید پارافین ذوب شده را در قالب بریزید به آن اضافه کنید ؛ عطر شمع در انواع گوناگون وجود دارد مانند عطرهای مایع ، عطرهای طبیعی و موم های جامد معطر که به صورت آماده در بازار به فروش میرسند.


» رنگ های شب نما یا فلورسنت : این رنگ ها به صورت پودر در بازار موجود بوده و در شمع های پودری ، پولکی و … مورد استفاده است.

منبع:http://irancook.ir

مطالب پیشنهادی:

آموزش شمع سازی به صورت مرحله به مرحله

آموزش ساخت شمع رنگی برای تزیین سفره هفت سین 

آموزش ساخت شمع شناور

ساخت جا شمعی با شیشه مربا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.