(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

رژیم لاغری دکتر دوکان ( کاهش وزن سریع)


این رژیم توسط یک پزشک فرانسوی به نام Pierre Dukan در سال 2000 به عنوان یک رژیم پر پروتئین ـ کم کالری  در 4 فاز مطرح شد و یکی از انواع رژیم هاییه که به جهت سرعتی که در کاهش وزن داره در مدت زمان کم تونسته طرفداران زیادی را در بیش از 100 کشور جهان به خصوص فرانسه برای خود دست و پا کنه.

این رژیم محدودیتی از لحاظ میزان مواد مصرفی و کالری دریافتی نداره و در کنارش پیش از هر چیز به مصرف مکمل های مولتی ویتامین ــ مینرال ، پیاده روی روزانه به مدت 20 دقیقه و مصرف مایعات( آب،چای ، قهوه بدون شکر ، نوشابه های رژیمی فاقد گاز و....)روزانه 1.5 تا حتی 3 لیتر اشاره میکنه. با این رژیم بدن به جای این که سوخت اصلی خود را از کربوهیدرات تامین کنه از چربی میگیره و با توجه به این که حالت کتوزیس هم در بدن ایجاد می شه، فرد کم تر احساس گرسنگی میکنه.


مراحل رژیم Dukan

فاز 1 : سخت ترین مرحله این رژیمه که بین 3 تا 10 روز ادامه داره و منجر به از دست دادن فوری از وزن بدن میشه. در این مرحله فرد باید هر روز فقط مواد غذایی پروتئینی شامل ماهی، مرغ، سویا، تخم مرغ، لبنیات بدون چربی و... را با 1.5 قاشق غذاخوری سبوس(فیبر) و 1.5 لیتر آب  مصرف کنه .دکتر Dukan بیان میکنه در این مرحله هر روز 1 پوند(0.45 کیلوگرم) وزن کم میشه و گرسنگی ابتدایی ایجاد شده بعد از 3 روز از بین میره. همچنین افراد را از بروز مشکلات احتمالی چون خستگی، خشکی دهان ، اختلال تنفس و یبوست آگاه میکنه.

فاز 2: راهی است برای رسیدن به وزن طبیعی که به صورت متناوب یک روز فقط غذای حاوی پروتئین مصرف میشه و روز دیگر غذای حاوی پروتئین همراه با سبزیجات غیر نشاسته ای و این حالت را یک روز در میان باید دنبال کرد (سبزیجاتی چون هویج، ذرت، نخود و سیب زمینی در این فاز جایگاهی نداره) و همان 1.5 قاشق غذاخوری فیبر را هم باید ادامه داد.فرد به ازای هر 1 پوندی که خواهان کاهش وزنه باید این مرحله را 3 روز دنبال کنه.

فاز 3: آسیب پذیرترین مرحله که بدن به شدت مستعد بازگرداندن وزن کم شده است. در این فاز امکان مصرف پروتئین و سبزیجات از هر نوع و قسمی حتی نشاسته ای همراه با یک میوه(با قند پایین)، 2 تکه نان تهیه شده از غلات کامل به صورت روزانه وجود داره و دیگه این که افراد می توانند هفتگی 1 تا 2 واحد از سایر موادغذایی حاوی نشاسته و 1 تا 2 واحد از غذاهای مفصل میل کنند. مدت زمان این مرحله به ازای هر 1 پوندی که در مراحل قبل کاهش یافته 5 روز است.

فاز 4: حفظ وزن دقیقا در این مرحله صورت میگیره و به فرد این اطمینان را میده که بتونه هرچه را که میپسنده بدون محدودیت مصرف کنه در صورتی که سه اصل را زیر پا نگذاره.

        1)پیاده روی روزانه 20 دقیقه و تا حد امکان استفاده از پله به جای آسانسور

        2)روزانه 3 قاشق غذاخوری فیبر

        3) یک روز از هفته به شکل ثابت دستور فاز 1 عمل بشه یعنی فقط مواد حاوی پروتئین همراه با همان 3 قاشق غذاخوری فیبر


معایب رژیم Dukan

به دلیل این که سازگاری با شیوه معمول زندگی نداره خیلی وقتا در دراز مدت قابل ادامه نیست و گاها این امکان وجود داره که فرد دو فاز ابتدایی را بیش از ضرورت ادامه بده که در این صورت منجر به کاهش شدید مواد مغذی و اختلالات وابسته میشه.

از طرف دیگر مصرف مکمل ها نمیتونه جایگزین مناسبی برای ویتامین ها و مواد مغذی تامین شده از  میوه یا چربی های سالم باشه.

رژیم های پر پروتئین- کم کالری در ابتدا شاید بتونه از بین رفتن توده ماهیچه ای را محدود کنه اما در صورت تداوم طولانی مدت امکان داره زمینه ی تحلیل ماهیچه واختلالات بسیاری چون نارسایی های کلیوی ، سنگ کلیه ، سنگ صفرا و یرقان را ایجاد کنه.ناگفته نمونه از دیگر اثرات احتمالی این رژیم سردرد مزمن، زودرنجی و خستگی شدید است.

افرادی که از این رژیم و انواع مشابه استفاده میکنند نسبت به افرادی که از رژیم های معمولی بهره می گیرند کلسیم بیشتری را از طریق ادرار دفع میکنند که این حالت باعث تشدید نارسایی های کلیوی، وقوع استئوپروز، بیخوابی و بیقراری میشه. معایبی که ذکر شده فقط مربوط به این رژیم نیست بلکه در رابطه با اکثر رژیم های پر پروتئین ـ کم کالری صادق است.


فاز اول رژیم به اسم فاز جذب کردن کاهش وزنی سریع بیش از 5 کیلو دز طی 7روز خواهند داشت و مجاز هستند از لیست مجاز هر قدر دوست دارند بخورند. پروتیین های بدون چربی در این فاز مجاز هستند بعد از هفته اول کاهش 1کیلو و نیم هر هفته قطعی خواهد بود .

رژیم دوکان شباهت زیادی به رژیم اتکینز دارد و در هر دو رژیم بدن وارد حالت کتوز شده و چربی سوزی خواهد کرد. با این تفاوت که در رژیم دوکان چربی ها حذف شده اند.

رژیم دوکان 4 فاز داره که فاز اول کاهش وزن سریع هست مدتش نامحدود هست و هر قدر که فرد می خواد کاهش وزن سریع داشته باشه می تونه ادامه پیدا کنه در این رژیم نیازی به شمردن کالری نیست.

انجام 20-30 دقیقه پیاده روی در رژیم دوکان اجباری هست.

رژیم بر پایه کربوهیدرات کم و پروتیین زیاد هست و تفاوتش با رژیم اتکینز حذف چربی ها ست.
در طی روز باید حداقل 1لیتر و نیم آب مصرف بشه.


لیست غذاهای آزاد :

گوشت قرمز بدون چربی , کمتر از 10 درصد چربی
مرغ یا بوقلمون بدون پوست و بال و گردن شاملش نمی شه
گوشت چرخ کرده بدون چربی
ماهی تن ماهی یا هر ماهی که در روغن مانده شاملش نمی شه
تخم مرغ (زرده 2 عدد بدون زرده محدودیت ندارد)
شیرین کننده های مصنوعی به جز شیرین کننده های که پایه میوه ای دارند , سرکه , خردل , ادویه ها , پودر سیر و پیاز , گیاهان دارویی
لیمو ترش فقط بعنوان چاشنی و نه مصرف لیموناد , سس قرمز بدون شکر , آدامس بدون قند
روزانه 1 و نصف قاشق غذا خوری جو پرک
چای و قهوه آزاد
شیر و ماست کم چرب
پنیر توفو
سویا

روزانه باید حداقل 3 وعده خورده شود حذف هیچ وعده غذایی مجاز نیست و اثر معکوس دارد. هر وعده اندازه ای بخورید که اصلا 
حس گرسنگی نداشته باشید


نمونه رژیم غذایی:

صبحانه : قهوه با شیرین کننده مصنوعی
ماست بدون چربی
جو دو سر

میان وعده: پنیر کاتیج بدون چربی

نهار:تخم مرغ آبپز با مایونز بی شکر
استیک گریل شده
ماست بدون چربی

عصرانه: ماست بدون چربی

شام:
میگو
مرغ گریل شده
خردل
آب فراوان


http://nutisf.blogfa.com/cat-17.aspx

http://www.forum.zibatan.ir/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.