(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

غوغای تنوع طلبی جنسی در جامعه ایرانی






*حمیدرضا آفرین

وکیل پایه یک دادگستری

مدیر موسسه حقوقی وکلای نواندیش خراسان

 وضعیت نابه سامان خانواده های ایرانی که در نقطه اوج اختلافات به طلاق منجر میشود،باعث اظهارنظرهای متفاوت و مختلفی درباب علل و عوامل آن شده است.اگرچه علل و زمینه های بیان شده از جمله ضعف اقتصادی،فقدان اشتغال یا شغل نامناسب، اعتیاد،اختلافات فرهنگی و امثالهم هر کدام به نوبه خود در این موضوع موثر بوده اندلکن عامل تنوع طلبی جنسی زوج و گاه زوجه که خود متکی به علل متعددی می باشد غالبا هم به جهت پنهانی بودن و هم به جهت قبح اخلاقی و آثار اجتماعی و فردی آن ،چندان که موثر است مورد توجه قرار نگرفته است. از همین رو در بررسیهای آماری نیز ،نقش و میزان تاثیر این موضوع قابل اندازه گیری علمی نبوده است.تنوع طلبی جنسی اشخاص ،علاوه بر تشدید اختلافات خانوادگی آثار دیگری نیز دارد که به آنها اشاره خواهد شد.



علل تنوع طلبی جنسی  و راه حلها چیست؟

1-      ذات مرد:

بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان غربی بر این باورند که تنوع طلبی جنسی  ویژگی ذاتی و متعلق به مرد است.ویل دورانت در لذات فلسفه تصریح میکند((بى شک بسیارى ازآشفتگیهای اخلاقی،نتیجه علاقه‏«اصلاح ناپذیرى‏»است که به تنوع داریم وطبیعت‏به یک زن بسنده نمیکند)) و سپس می گوید((مرد ذاتا طبیعت چند همسرى دارد و فقط نیرومندترین قیود اخلاقى،میزان ‏مناسبى از فقر و کار سخت و نظارت دائمى زوجه مى‏تواند تک همسرى را به اوتحمیل کند.))

هانرى دومنترلان میگوید((وفادار بودن براى مردمشکل نیست‏بلکه غیر ممکن است.یک زن براى یک مرد آفریده شده است و یک ‏مرد براى زندگى و همه زنها.مرد اگر به تاریکى مى‏پرد و به زنش خیانت مى‏کندتقصیر خودش نیست،تقصیر خلقت و طبیعت است که همه عوامل خیانت را در اوبه وجود آورده است))

از این دسته متفکرین غربی کم نیستند .دکتر راسل لی و پرفسور اشمید آلمانی و بسیاری دیگر کم و بیش چنین نظریاتی دارند. بسیاری پذیرفتن چند همسری در دین اسلام  را نیز منبعث از همین نظریه دانسته اند و لذا عده ای با استناد به آیات قرآنی و سنت رسول الله(ص) چند همسری را حقی مشروع برای مرد می دانند که بدون هیچ گونه قید و شرطی می تواند از آن استفاده نماید.

اما به نظر نگارنده چنین توصیف کلی ازجنسیت ومردانگی چندان صحیح نباشد.نه اینکه تمایلات مردان نادیده گرفته شود اما توصیفاتی نظیر اصلاح ناپذیری تنوع طلبی و غیرممکن بودن وفاداری بی تردید غیر قابل پذیرش است.ریشه تنوع طلبی اگر بنا باشد به خلقت و خداوند منسوب گردد،اصلاح ناپذیری وفرار از مسوولیت جزء لاینفک این پدیده میشود. در حالیکه نمونه های متعدد جوامع شرقی دنیا مبین رد این نظریه هستند. جوامعی که تا پیش از رسوخ و نفوذ غرب در آنها،غالبا متکی به تک همسری بوده اند. با این حال انکار این موضوع که مرد ذاتا تمایل بیشتری به برقراری روابط متعدد  و متفاوت جنسی دارد ، امری بیهوده و به دور از واقعیت است.


فقدان آموزشهای مناسب اجتماعی و فردی در ایجاد یک رابطه کامل و سالم جنسی در محیط خانواده  و بی توجهی زوجین به خواسته ها و تمایلات شریک جنسی خود ،باعث تمایل طرف آنها به برقراری رابطه با دیگران میشود. یک رابطه جنسی میان دو فرد می تواند همیشه سرشار از تنوع و نوعی لذات شهوانی جدید باشد که این موضوع نیازمند آموزش و فرهنگ سازی ست.زوجین باید بتوانند در محیط خصوصی و دو نفره خودشان در مورد فانتزیهای روابط خود با هم صحبت کنند و خواسته خود را از طرف مقابل بیان کنند و به آن به شکل توافقی جامه عمل بپوشانند.پوشاندن لباسی از سنت و مذهب بر رابطه جنسی زوجین که آنرا محدود و مذموم نماید هیچ فایده اخلاقی و اجتماعی ندارد.باید بپذیریم تکامل  و تنوع در رابطه جنسی در طول زندگی و همزمان با افزایش عمر زندگی مشترک امری طبیعی و ناشی از سلامت شخص است نه اینکه با سرکوب چنین تمایلاتی ، روابط زناشویی را به سمت و سوی دیگری منحرف کنیم.

3-از هم گسیختگی اجتماع:

طرز پوشش و آرایش تعداد قابل توجهی از زنان جامعه ما به واقع تحریک کننده و مهیج است وبه واقع نمیتوان از نقش محرز این عامل به راحتی گذشت. یک زمانی شخصی به من میگفت اگر همین خانمها برهنه و بی ارایش در جامعه ظاهر شوند اینقدر جلب توجه نمیکنند که با چنین حجابی!صرفنظر از صحت و سقم چنین نظری به واقع پوشش بسیاری از خانمها و گاه آقایان انقدر نامناسب است که تحریک جنسی در هر رهگذری امری بدیهی به نظر میرسد. در نتیجه چنین پدیده ایست که چشم چرانی مردانه نیز قوت می گیرد و عواطف و اخلاقیات  و هیجانات خواه ناخواه به سمتی میرود که نباید.متاسفانه دراین مورد و در اصلاح الگوی پوشش ما هرگز توفیقی نداشته ایم.حجاب و پوشش و ارایش تعریف صحیح و قاعده مندی نداشته و نتوانسته ایم برخورد موثری با این پدیده داشته باشیم.



4-شبکه های ماهواره ای و اینترنتی وفیلم های غیر اخلاقی:

در سالهای اخیر گسترش شبکه های فارسی زبان  و تاکید انها بر ترویج بی بند و باری در روابط جنسی، خود به عامل مستقل و موثری در تنوع طلبی جنسی زن و مرد ایرانی بدل شده است.نقش چنین عاملی در همین سالها بارها بررسی و تایید شده است. ریختن قبح اجتماعی روابط جنسی و عاطفی چندگانه و چند بعدی،ترویج ارتباط جنسی با هر شخصی و در هر موقعیتی حتی با افراد نزدیک خانواده آن هم با استفاده از یک تم عاشقانه و محبوب و بازیگرانی زیبا رو ونیمه عریان شروع و ادامه تنوع در روابط جنسی را به خوبی در ذهن اشخاص امری عادی و حقی ذاتی تداعی میکند.

مضافا تماشای عکسهای مبتذل وهمچنین کلیپها و فیلمهای جنسی که هرکدام نوع خاص و به هر حال متفاوتی را از یک رابطه جنسی نمایش می دهند حس شهوت را در مخاطب چندین برابر نموده  و ذهن مخاطب را آنقدر درگیر می نماید که خود را در دنیای موجود بازنده ای می بیند که از خیلی چیزها محروم وبرکنار مانده و به دنبال راه جبرانی میگردد که ناچار در برقراری رابطه جدید جنسی ظهور میکند. دسترسی آسان به چنین کلیپها و فیلمهایی در بازار و اینترنت ،تاثیر چنین موردی را مضاعف کرده است.

5-موارد دیگر:اختلالات روانی و شخصیتی،محیطهای نامناسب شغلی،خانواده نامناسب ،ازدواج اجباری یا نامناسب ،حس کنجکاوی در رسیدن به تمایلات و نادیده ها،محیط دوستان نامناسب ، کمرنگ شدن اخلاقیات و قیود مذهبی افرادو برخی موارد دیگر نیز از علل تنوع طلبی زوجین می باشد.باید توجه کرد در مورد زن آنچه وی را به برقراری رابطه جنسی مضافی سوق میدهد شاید متکی به موارد بیان شده نباشد.فقدان رابطه گرم و صمیمانه و عاطفی  و در واقع کمبود محبت در محیط خانواده عامل بسیار شایع تر و مهمتری برای توجیه رابطه ثانوی زن تلقی میشود.




آثار  روشن چنین پدیده ای بر از هم گسیختگی خانواده ها روشن است. مرد یا زن ایرانی نمیتواند تصور کند همسرش ، شریک جنسی دیگری دارد.نفرت جای عشق را میگیرد و کمترین نتیجه چنین نفرتی جدایی عاطفی و در نهایت قانونی زوجین  در قالب طلاق است. در همین شرایط زنان و مردان مطلقه  و مخصوصا زنانی که فرصت ازدواج دومی را در فرصت منسب و دلخواه پیدا نمی نمایند خود به مثابه عاملی برای گسترش  و ایجاد تنوع طلبی عمل می نمایند، چه اینکه غالب همین مطلقه ها ،به افراد در دسترس و فاقد مانعی تلقی میشوند که برای برآوردن نیازهای مالی و عاطفی و جنسی خود تن به ایجاد روابط موقت با مردان غالبا متاهل میدهند ...

رواج فحشا و فساد ،بیماریهای مهلک ایدز و هپاتیت و... واختلالات شخصیتی،هدر رفت انرژیهای شخصی و اقتصادی و...تولد فرزندان ناخواسته  ، از بین رفتن شرم و حیای اجتماعی و فردی  و...از دیگر آثار تنوع طلبی جنسی است.


ارایه راهکارها ، بحثی کارشناسی و گسترده است. پر واضح است که در برابر علل و عوامل خود بخود راهکارها قرار دارند اما اینکه عملکرد چگونه و با چه روشی باشد امری نیست که بسادگی قابل برنامه ریزی و تبیین باشد.فرار از کژاندیشیهای دینی و اجتماعی در روابط جنسی زوجین و برنامه ریزی فرهنگی همه جانبه با استفاده از کلیه رسانه ها برای حل تعارضات ذهنی و خارجی  امری ضروری است.

 و اما نکته آخر را باید خطاب  به زوجین گفت و آن اینکه: اگر به همسرتان شک دارید و نگرانید از اینکه با شخص دیگری رابطه داشته باشد یا بخواهد رابطه برقرار کند، به جای کنترل روابط و رفت و آمدهایش  و به جای دلسردی و یا احتمالا پرخاش و سر و صدا سعی کنید روابط عاطفی را قوی و قوی تر کنید...به خودتان و زندگیتان فرصت بدهید و قبل از اینکه بخواهید با عجله و کنجکاوی حدو اندازه رابطه همسرتان با دیگری را بفهمید.یکنواختی را کنار بگذاریدو  به تغییر در نحوه زندگی و ارتباط برای حفظ و تداوم آن فکر کنید.کمبودهایتان را کشف و برطرف کنید و مطمئن باشید که بهترین گزینه برای ادامه زندگی همسر فعلی شماست و در سایه چنین اندیشه ای به همسر و زندگیتان عشق بورزید. این کاریست که از شما بر می آید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.